Ik ben deze lag zelf nog niet tegen gekomen op mijn Model Y uit '21?
Even voor de goede orde (en ik denk dat ik het antwoord al weet); er is geen manier om gewoon 'domme' cruise control aan te zetten? Ik rij nu een maand of 1.5 in mijn Model Y en geniet er elke dag van. Hiervoor kwam ik van een C4 Grand Picasso uit 2007. Deze had domme cruise control; je zet het aan op X snelheid en deze houdt de auto aan totdat ik het op 'pauze' zetten, van snelheid veranderde of de rem indrukte. Ongeacht of ik nou 5 cm of 5 meter van mijn voorligger reed.
Bij de Model Y is het niet alleen adaptive, maar ik had laatst ook een hele lange afrit die ik moest nemen (waarvan ik weet dat hij met gemak met 100 genomen nog kan worden) waarvan de Model Y vond dat ik in rap tempo moest afremmen naar 90/80/70 etc. (terwijl de CC aanstond). Bijzonder vervelend, zeker aangezien ik niet echt een reden zag voor het afremmen en er dus niet op rekende.
Allemaal leuk en aardig, maar ik wil gewoon zelf bepalen over het hoe en wat. Inhalen op de snelweg is ook zoiets; ondanks dat ik de volg afstand op 1 heb staan, remt hij imo te vroeg af en moet ik al redelijk vroeg van baan wisselen, wil ik constante snelheid aanhouden.
Wellicht is het iets om aan te wennen hoor, maar ik vind het verre van praktisch op deze manier. En nee, ik heb het niet over phantom breaking omdat er wat aankomt (dat is weer anders); dit is gewoon dat de CC bepaald waar ik X snelheid mag rijden én het willen uitzetten van het adaptive gedeelte.
[
Voor 7% gewijzigd door
Notna op 02-02-2022 09:36
]