Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 295 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.165.997 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:12
Inspired schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Prima. Dan wel. Je komt nu 26,5% lager uit. Een verbruik van 22 vs 16. Bij gelijke omstandigheden is dit gewoon onhaalbaar door alleen WP. Kijk naar de 1000km tests, kijk naar verbruik van mensen met een SR+ 2019 in de winter. Met max 100 ga je daar geen 220Wh/km nodig hebben. Niet bij +5 graden tenminste en de verwarming op maar 19.5.

Nogmaals, met de oude reed je wellicht stukken 130. Dat hakt er zwaarder in dan de savings van de WP.
Tsja, denk toch wel dat hij gelijk heeft hoor. Als ik hoor hoeveel mijn collega’s verbruiken in de winter vs mijn SR+ uit 2021 scheelt dat echt behoorlijk. LFP heeft ook direct meer regen, dat zal ook veel schelen
Inspired schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Mja, bij een haperende game of brakke light show geef ik je gelijk. Een feature die de veiligheid moet verhogen in een auto moet imho gewoon goed zijn. Als je dan weet dat bepaalde VINs issues hebben als het donker is moet je de feature in die auto's gewoon niet laten zien. Nu vind ik de oplossing sowieso niks dus ik gebruik het niet maar met dit soort dingen vind ik wel dat je het goed moet doen, of niet.
Wie zegt dat dit een feature is die de veiligheid moet verhogen? Dat maak je er zelf van. Ze bieden een extra feature aan om je camera’s te gebruiken als je van baan wisselt (omdat ze er toch zitten) en omdat mensen dit gevraagd hebben. Ik heb het aangezet en direct weer uit, vind het niet fijn werken/weinig toevoegen

[ Voor 35% gewijzigd door Flexiilex op 27-01-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 09:17
Vind dat mijn tesla wel heel gevoelig is op landwegen. Smallere weg waar asfalt naar berm gaat trekt hij al snel aan de correctie als je aan de rand rijd.. mega irritant als er net een trekker naast je rijd..

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flexiilex schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Tsja, denk toch wel dat hij gelijk heeft hoor. Als ik hoor hoeveel mijn collega’s verbruiken in de winter vs mijn SR+ uit 2021 scheelt dat echt behoorlijk. LFP heeft ook direct meer regen, dat zal ook veel schelen
LFP meer regen bij kou? Dat is juist niet het geval. LFP heeft veel meer last van de kou.
Wie zegt dat dit een feature is die de veiligheid moet verhogen? Dat maak je er zelf van. Ze bieden een extra feature aan om je camera’s te gebruiken als je van baan wisselt (omdat ze er toch zitten) en omdat mensen dit gevraagd hebben. Ik heb het aangezet en direct weer uit, vind het niet fijn werken/weinig toevoegen
Blind Spot Camera/Sensor is toch voor de veiligheid? Dat maak ik er verder niet van. Is volgens mij in algemeenheid zo.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10 14:52
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:20:
[...]

LFP meer regen bij kou? Dat is juist niet het geval. LFP heeft veel meer last van de kou.

[...]
100% niet waar. Altijd standaard meer regen dan bij m’n 2019 model als accu koud is. 100% zeker dat dit het geval is. Volgens mij was dit in het begin een issue. Of het is bij de nieuwste modellen weer opgelost of door middel van een update.

https://youtu.be/IAkS6UaIbH4

Jij roept laatste tijden ook maar wat alsof het een feit is.

[ Voor 12% gewijzigd door ElonDusk op 28-01-2022 07:40 ]

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
bartlauwers schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Oh, dat is wel prima inderdaad. Ik kreeg dit als reactie op een service request: “Aan de kwaliteit van de camera’s is vooralsnog niks te veranderen. Mogelijk kunt u de optie in het middenscherm uitzetten indien gewenst. Graag adviseren wij u misschien ten overvloede dat de camera’s een extra hulpmiddel zijn en deze niet bedoeld als permanente vervanging voor uw buitenspiegels.”
Had in eerste instantie niet gereageerd want wist niet dat een nieuwe versie hier geen last van had. Inmiddels heb ik alsnog een reactie gestuurd met verzoek ze gratis te vervangen omdat ik weet dat hier een nieuwer onderdeel voor beschikbaar is. Ik verwacht niks maar ik ben benieuwd naar hun antwoord ;)
Ik kan me voorstellen dat Tesla ze wel wil vervangen, maar dat je daar gewoon voor moet betalen. Je wil nu een upgrade van de camera krijgen zonder daar voor te betalen?
Stel dat bij een ouderwetse auto de achteruitrijcamera na de facelift beter is, zou je dan ook vragen om dit gratis te laten vervangen in je pre-facelift versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:29
stat schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:11:
Toch nog even een check bij jullie voordat ik de knoop door hak. Al 2 jaar geleden heb ik me ingeschreven voor de model Y (LR). Tot nu toe dacht ik te wachten tot Berlijn ging leveren, maar zo langzamerhand heb ik het idee dat dat (zeker voor de LR) echt nog wel even gaat duren, en dat er geen 4680 in gaan komen het komende jaar. Los van hoe groot de voordelen voor de gebruiker daarvan zijn.

Dus eigenlijk zit ik te denken om nu de knoop maar door te hakken, met enig geluk rijd ik hem dan over ruim een maand (of het wordt mei..). Enige wat er misschien nog aan zit te komen wat me aan spreekt zijn de geventileerde stoelen. Maar die heb ik nu ook niet..

Kunnen jullie nog andere overwegingen te denken?

TL;DR: Ik heb FOMO, is een privé aanschaf en wil er toch wel graag zeker 10 jaar mee doen, steuntje in de rug graag ;).
Wij staan precies voor dezelfde situatie en wilde even wachten op Berlijn. Echter deze week werd ik gebeld door Telsa naar aanleiding van de testrit en die gaf aan dat alle autos die nu onderweg zijn naar Europa ( dus ook die van Feb/maart levering ) voorzien zijn van alle nieuwe opties.
Dus incl de nieuwe processor en overige opties... Ik denk zelf dat de geventileerde stoelen in de meeste ook al ingebouwd zit echter dat ze dit moeten activeren via de software.

Ook wij kopen hem privé aan, dus zijn nu eigenlijk wel heel erg aan het twijfelen om de de knoop toch door te hakken:) Hebben diverse wagens getest maar de model Y staat toch wel boven aan de lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ElonDusk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:25:
[...]

100% niet waar. Altijd standaard meer regen dan bij m’n 2019 model als accu koud is. 100% zeker dat dit het geval is. Volgens mij was dit in het begin een issue. Of het is bij de nieuwste modellen weer opgelost of door middel van een update.

https://youtu.be/IAkS6UaIbH4

Jij roept laatste tijden ook maar wat alsof het een feit is.
Ik basseer me op de meerderheid hier die als het koud is alleen maar puntjes hebben. Dat hebben non-LFPs veel minder snel. Misschien heb jij een heel speciaal model. Ook omdat hij 26,5% zuiniger is. :)

Verder is het idd een feit dat LFP het lastiger heeft met kou. Heeft gewoon met de samenstelling van de cellen te maken. Genoeg wetenschappelijk bewijs voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 28-01-2022 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:20
Inspired schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Mja, bij een haperende game of brakke light show geef ik je gelijk. Een feature die de veiligheid moet verhogen in een auto moet imho gewoon goed zijn. Als je dan weet dat bepaalde VINs issues hebben als het donker is moet je de feature in die auto's gewoon niet laten zien. Nu vind ik de oplossing sowieso niks dus ik gebruik het niet maar met dit soort dingen vind ik wel dat je het goed moet doen, of niet.
Ook deze veiligheid feature is gewoon gratis update. Je kocht de auto zonder, niet wetende dat het ook beschikbaar zou komen.
Een gratis add on, niet over klagen als het niet naar wens in en je het kan uitschakelen.
Je mag er wel kritisch feedback over geven natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
refused81 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Ook deze veiligheid feature is gewoon gratis update. Je kocht de auto zonder, niet wetende dat het ook beschikbaar zou komen.
Een gratis add on, niet over klagen als het niet naar wens in en je het kan uitschakelen.
Klagen zal ik bij Tesla ook niet doen. Ik weet wat ze ermee doen. :) Qua veiligheid opties is mijn mening dat het 100% goed moet zijn. Maar kan zijn dat we daar een andere opvatting over hebben. Zo vind ik het ook rete irritant dat er weken lang een lag in de camera zit bij wegrijden. Zou niet mogen imho. Eigenlijk mogen ze van mij wel naar twee release branches. Een stabiele met alleen de nodige (security) fixes en een release met nieuwe features. Of in ieder geval voor de eerste maanden na een grote release. Wil de hele v10 vs v11 niet oprakelen maar ik zou het prima gevonden hebben om lekker op v10 te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gekke henk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Wij staan precies voor dezelfde situatie en wilde even wachten op Berlijn. Echter deze week werd ik gebeld door Telsa naar aanleiding van de testrit en die gaf aan dat alle autos die nu onderweg zijn naar Europa ( dus ook die van Feb/maart levering ) voorzien zijn van alle nieuwe opties.
Dus incl de nieuwe processor en overige opties... Ik denk zelf dat de geventileerde stoelen in de meeste ook al ingebouwd zit echter dat ze dit moeten activeren via de software.

Ook wij kopen hem privé aan, dus zijn nu eigenlijk wel heel erg aan het twijfelen om de de knoop toch door te hakken:) Hebben diverse wagens getest maar de model Y staat toch wel boven aan de lijst
Ik zou het dan wel op papier willen hebben, tenminste, als de gekoelde stoelen je boeien. Veel mederwerkers roepen maar wat. Overigen is dit niet Tesla specifiek. Berlijn zou wellicht ook andere kleuren krijgen. Daar zou ik persoonlijk ook wel fan van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
refused81 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Feitelijk klopt dat inderdaad. Maar een van mijn motivaties om een M3 te bestellen en niet een EQA is dat een M3 continu wordt ontwikkeld en van nieuwe features voorzien. En als die features dan niet, of minder goed, blijken te werken, dan zou ik gaan betwijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Ik koop 'm privé, ik wil straks niet met een auto zitten waar maar half-werkende features op zitten. Uiteraard overdrijf ik het dan tot in het extreme, maar het is wel een principiële discussie.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:09
Taro schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:45:
[...]
Of ze kwamen hier pas achter door feedback vanuit het veld. Ik kan mij voorstellen dat je zo'n functie niet op alle voorgaande modellen gaat testen. Aan de andere kant wel vreemd dat ze iets in de knipperlichten hebben aangepast, waardoor nieuwere modellen er geen last van hebben. Dan had je inderdaad bewust deze optie uit kunnen schakelen.
Ze weten toch dat deze nieuwe feature gebruikt maakt van de camera en dat ze deze camera-unit al eens een revisie hebben gegeven, dan test je toch even op verschillende auto's met elk een andere unit?
Ze hebben hier eigenlijk gewoon wat steken laten vallen in het ontwikkelingsproces IMO.

Niet dat de feature niet ontzettend cool is :) Zelf heb ik ook wel wat oranje in beeld, maar dat beperkt zich tot de bovenste 20% en ook niet geheel verblindend, waardoor ik er nog genoeg waarde aan heb. (SR+ zeer waarschijnlijk in oktober 2019 gefabriceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:15:
[...]

Klagen zal ik bij Tesla ook niet doen. Ik weet wat ze ermee doen. :) Qua veiligheid opties is mijn mening dat het 100% goed moet zijn. Maar kan zijn dat we daar een andere opvatting over hebben. Zo vind ik het ook rete irritant dat er weken lang een lag in de camera zit bij wegrijden. Zou niet mogen imho. Eigenlijk mogen ze van mij wel naar twee release branches. Een stabiele met alleen de nodige (security) fixes en een release met nieuwe features. Of in ieder geval voor de eerste maanden na een grote release. Wil de hele v10 vs v11 niet oprakelen maar ik zou het prima gevonden hebben om lekker op v10 te blijven.
Dan gebruik je ook geen AP of TACC of correctie bij overschrijding van de lijntjes (hoe je het ook mag noemen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElonDusk
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:00:
[...]

Ik basseer me op de meerderheid hier die als het koud is alleen maar puntjes hebben. Dat hebben non-LFPs veel minder snel. Misschien heb jij een heel speciaal model. Ook omdat hij 26,5% zuiniger is. :)

Verder is het idd een feit dat LFP het lastiger heeft met kou. Heeft gewoon met de samenstelling van de cellen te maken. Genoeg wetenschappelijk bewijs voor.
Tja als je naar de meerderheid online luistert dan is elektrisch rijden sowieso niet de toekomst en is corona nep. Maar ik heb het vaker gezegd, zodra je hier positief bent dan krijg je een smack down zodat alleen maar geklaag toegelaten wordt :+.

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
refused81 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Of je zet het gewoon uit.
Beetje een gegeven paard …
Bij een merk wat als verkoopargument ook de software updates met nieuwe mogelijkheden noemt kan je natuurlijk niet zeggen "Een gegeven paard". Doe het goed of doe het niet zoals @Inspired zegt.
Our cars regularly receive over-the-air software updates that add new features and enhance existing ones over Wi-Fi.
What are over-the-air software updates?
Over-the-air software updates introduce new features and updates to your car—making your car safer and more capable over time.
https://www.tesla.com/support/software-updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElonDusk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Tja als je naar de meerderheid online luistert dan is elektrisch rijden sowieso niet de toekomst en is corona nep. Maar ik heb het vaker gezegd, zodra je hier positief bent dan krijg je een smack down zodat alleen maar geklaag toegelaten wordt :+.
Positief mag je prima zijn. Ik ben ook overwegend positief over de auto, en het merk. Stap na 2,5 jaar nog steeds elke keer met een smile in. Ik kan dus ook de andere kant op redeneren. Als je maar iets "negatief" bent krijg je meteen een smack down. Je wilt me nu weg zetten als iemand die onzin verkoopt terwijl LFP het gewoon bewezen lastiger heeft met koude temps. Dat is inherent aan de samenstelling van de cell. Net als dat het pack ook zwaarder is bij gelijke capaciteit. Verder heeft die ook zeker voordelen zoals minder degradatie als je hem tot 100% laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Vergeet ook niet dat Tesla de regeneratie soms aanpast in nieuwe updates op basis van nieuwe inzichten. Dus je kunt wat je nu ervaart niet meer goed vergelijken met wat je een tijdje geleden ervaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Positief mag je prima zijn. Ik ben ook overwegend positief over de auto, en het merk. Stap na 2,5 jaar nog steeds elke keer met een smile in. Ik kan dus ook de andere kant op redeneren. Als je maar iets "negatief" bent krijg je meteen een smack down. Je wilt me nu weg zetten als iemand die onzin verkoopt terwijl LFP het gewoon bewezen lastiger heeft met koude temps. Dat is inherent aan de samenstelling van de cell. Net als dat het pack ook zwaarder is bij gelijke capaciteit. Verder heeft die ook zeker voordelen zoals minder degradatie als je hem tot 100% laad.
Ik probeer helemaal niks. Je hebt dat filmpje niet eens gezien van net en dat Bjorn er zelf van schrok hoe goed regen werkte en hoeveelheid power dat nog beschikbaar was terwijl de accu ijskoud was en onder de 20%.
Ik kan puur uit eigen ervaring spreken. Als ik in de winter met mijn 2019 model 3 wegreed schrok ik soms dat ik bij moest remmen omdat er amper regen was. Nu heb ik dat zo goed als niet. JA ik heb een speciaal model en niemand anders heeft dit. *O*

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc O. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Feitelijk klopt dat inderdaad. Maar een van mijn motivaties om een M3 te bestellen en niet een EQA is dat een M3 continu wordt ontwikkeld en van nieuwe features voorzien. En als die features dan niet, of minder goed, blijken te werken, dan zou ik gaan betwijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Ik koop 'm privé, ik wil straks niet met een auto zitten waar maar half-werkende features op zitten. Uiteraard overdrijf ik het dan tot in het extreme, maar het is wel een principiële discussie.
Dit is natuurlijk wel een beetje hoe het is. Na 3/4/5+ jaar zullen de features minder goed werken of niet meer naar je auto komen. Met elke MCU/HW update komt er meer power en dus krijgen oudere versies het lastiger. Je krijgt natuurlijk bij Tesla wel meer updates dan bij welk ander merk. Daar stoppen de updates met nieuwe features soms al op dag 1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Marc O. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Extreem overdrijven en principes gaan vaak niet zo goed samen :)

Je hebt een 3 jaar oude auto, geen gloednieuwe, dat is nu eenmaal feit. Denk dat juist als mensen gaan klagen over dit soort dingen je eerder voor elkaar krijgt dat je gewoon geen feature updates zoals deze meer gaat krijgen. Puur omdat Tesla dan de analyse doet dat het negatiever uitpakt dan ze willen.

Als je een auto besteld en je krijgt het MY wat je gekocht hebt... en 3 dagen later komt er een faceliftmodel tegen dezelfde prijs op de markt heb je ook geen voet om op te staan. Dat krijg je nou eenmaal als je op een gegeven moment iets koopt. Je houd niet jarenlang een nieuwe auto.

[ Voor 12% gewijzigd door Hooglander1 op 28-01-2022 10:10 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:32
Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat de Ryzen 5 in mijn volgende auto komt. Het zou natuurlijk helemaal goed zijn (en ecologisch) van Tesla als ze de CPU semi-hotswap zouden maken. Dat zou voor de toekomst helemaal goed zijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ecological schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:10:
Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat de Ryzen 5 in mijn volgende auto komt. Het zou natuurlijk helemaal goed zijn (en ecologisch) van Tesla als ze de CPU semi-hotswap zouden maken. Dat zou voor de toekomst helemaal goed zijn.
Die Ryzen gebruikt veel meer energie, dus hoe dat ecologischer is snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:32
Marc O. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Die Ryzen gebruikt veel meer energie, dus hoe dat ecologischer is snap ik niet.
Omdat een auto dan veel langer kan meegaan.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ecological schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Dat is wel wat overtrokken toch? Met MCU2 kan de auto prima langer mee dan een MCU3 versie. Wellicht iets trager en minder games of andere features op termijn. Ik vraag me sowieso af of de MCU veel langer dan 10 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ecological schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Als dat werkelijk de maatstaf is dan kun je beter genoegen nemen met een kleine (desnoods benzine-) auto zonder tierelantijntjes die over 30 jaar nog steeds doet wat ie moet doen, namelijk rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc O. op 28-01-2022 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:20:

LFP heeft direct Regen in de kou en dit is meerdere keren door Bjorn getest en door LFP rijders in dit topic
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:00:

Op de meerderheid? Waar zijn je feiten? De problemen met de LFP batterij hadden te maken met het opladen van de accu. die "problemen" zijn allang opgelost. Sterker nog, de LFP batterij heeft tegenwoordig een betere laadcurve dan de non LFP batterijen. Waarom zijn de Model 3's met LFP dan ook zuiniger? Dat zou dan niet kloppen toch omdat de accu opgewarmt moet worden en weinig regen heeft dus veel minder zuinig..
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Het enige probleme wat LFP heeft is dat als je accu te koud is, je iets minder snel kan snelladen dan de non LFP accu's maar wie gaat er dan ook rechtsstreeks naar een snellader als je auto lang stil heeft gestaan?

Zodra je een stukje gaat rijden merk je dat al bijna niet meer.

Had een afspraak ingepland voor mijn ramen die piepen als ze naar beneden gaan (kan het ook zelf oplossen mja gewoon garantie) Afspraak werd na 3 dagen verzet omdat er geen onderdelen waren? Even gebeld maar blijkbaar zodra je een service afspraak maakt vervangen ze direct een o-ring en je kabelboom naar de kofferbak. Goede service wat mij betreft. Afspraak even los van elkaar gepland nu omdat ik nu wel van het storende geluid af wil als ik m'n ramen naar beneden doe :)

[ Voor 9% gewijzigd door Flexiilex op 28-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 18:03
Wat betreft de regeneratie bij mijn M3 AWD 2019 merk ik juist dat hij dat beter doet dan de eerste winter die ik er mee reed. Nu merk ik weinig van beperking van de regeneratie bij lagere temperatur, toen duidelijk. Natuurlijk is het nog niet echt super koud geweest, en ik kijk niet naar de stipjes, maar ik rijd er net zo makkelijk one pedal mee als in de zomer. Ik rijd veel in de stad.
En de discussie over de updates, ja dat heb je ook bij je telefoon zelfs bij de mediabox van de TV. Soms is het een verbetering soms niet. Als ik de auto vergelijk nu en toen ik hem kreeg is er sprake van veel verbeteringen, extra functies etc. Dat kan ik van de Mini van mijn vrouw niet zeggen, die nu nog precies hetzelfde is als in 2016.De verschillen tussen de Mini en de Tesla worden alleen maar groter in het voordeel van de Tesla ...
En wanneer een nieuwe te kopen, ook altijd lastig. Ik vind de MY aantrekkelijker dan de model 3 die ik nu heb vanwege de ruimte en de 5e deur. Ik stop dit jaar met werken en dan gaat de auto naar privé, nu nog 4 % bijtelling volgend jaar is alles privé. Dit jaar zal de Model 3 waarschijnlijk veel meer opbrengen dan in 2023, maar de Model Y is in 2023 misschien de duitse versie met 4680 batterij. Wat te doen: nu inruilen, volgend jaar of gewoon doorrijden? Dilemma's.
Iets anders, hoeveel km gaan de banden gemiddeld mee, bij een normale rijstijl? Ik heb ze er nu 33.000 km onder zitten en schat dat ik no 3,5-4 mm over heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Flexiilex je spreekt jezelf tegen. LFP zou meteen regen hebben maar wel issue hebben bij laden als het koud is. Dat laatste geeft dus al aan dat hij minder goed de kW's kwijt kan bij kou. Daarom dus ook minder regen dan bij accu's met cobalt. Dat zie trouwens ook terug in het filmpje van Bjorn. Een lange tijd 15kW oid aan de snellader bij pack van 5 graden.

Verder vind ik alleen mensen die verminderde regen hebben bij kou en LFP in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Flexiilex schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:17:

Had een afspraak ingepland voor mijn ramen die piepen als ze naar beneden gaan (kan het ook zelf oplossen mja gewoon garantie) Afspraak werd na 3 dagen verzet omdat er geen onderdelen waren? Even gebeld maar blijkbaar zodra je een service afspraak maakt vervangen ze direct een o-ring en je kabelboom naar de kofferbak. Goede service wat mij betreft. Afspraak even los van elkaar gepland nu omdat ik nu wel van het storende geluid af wil als ik m'n ramen naar beneden doe :)
Dit kan echt niet hoor. Want de meeste hier hebben alleen maar slechte service meegemaakt met Tesla = dat is de waarheid voor iedereen en jij bent dus nu aan het liegen (#sarcasme)

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@ElonDusk Probleem met Tesla is vooral de slechte communicatie. Die zie je in dit voorbeeld ook weer terug. Waarom niet gewoon even meteen melden dat de afspraak is verzet omdat ze extra werkzaamheden moeten uitvoeren (terugroepactie) en daar momenteel geen onderdelen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10 18:21

TNJ

Frugalite

[...]Ik denk zelf dat de geventileerde stoelen in de meeste ook al ingebouwd zit echter dat ze dit moeten activeren via de software.
Is al bekend dat het om geventileerde stoelen zou gaan, of om Thermo-Electric-Cooling (TEC- oftewel Peltier-) elementen? Mijn inschatting is, dat ze voor TEC-elementen gaan, want dan kunnen ze met 1 niet-bewegend onderdeel zowel verwarmen als koelen, door de spanning/stroomrichting om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Caelorum schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:50:
@ElonDusk Probleem met Tesla is vooral de slechte communicatie. Die zie je in dit voorbeeld ook weer terug. Waarom niet gewoon even meteen melden dat de afspraak is verzet omdat ze extra werkzaamheden moeten uitvoeren (terugroepactie) en daar momenteel geen onderdelen voor zijn?
Dat zeker + iedereen ervaart dingen weer anders (niet alles, maar dit is een mooi voorbeeld van hoe jij het zou ervaren en hoe hij/zij het ervaren heeft).

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10 23:54
Smobbo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:47:
[...]
Ik kan me voorstellen dat Tesla ze wel wil vervangen, maar dat je daar gewoon voor moet betalen. Je wil nu een upgrade van de camera krijgen zonder daar voor te betalen?
Stel dat bij een ouderwetse auto de achteruitrijcamera na de facelift beter is, zou je dan ook vragen om dit gratis te laten vervangen in je pre-facelift versie?
Die vergelijking gaat een beetje mank in mijn optiek: in jouw geval heb je vooraf al iets wat werkt. In dit geval heb je de functie überhaupt niet gehad. Nu wordt het softwarematig toegevoegd, maar door hardwaregebreken werkt de software maar beperkt(je kunt in bepaalde gevallen niet zoveel met het getoonde beeld). Dan zeg ik: beter niet beschikbaar stellen dan, naar mijn mening, half zoals het nu "werkt". Op deze manier voeg je iets toe wat de helft van de tijd niet werkt: laat het dan achterwege en dan had ik het niet gemist.

Overigens heb ik inmiddels reactie: het kan niet opgelost worden (euhm.. volgens dat filmpje zijn er dus nieuwere knipperlichten beschikbaar, volgens Tesla zijn die overigens niet compatible met mijn auto), en in een latere reactie wordt aangegeven dat ze dit met softwareupdates willen fixen. Ik zou het knap vinden en wacht rustig af. Natuurlijk verwacht ik geen gratis nieuwe knipperlichten/camera's maar je kan het altijd proberen toch?

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

bartlauwers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Natuurlijk verwacht ik geen gratis nieuwe knipperlichten/camera's maar je kan het altijd proberen toch?
Zolang het met de AP functioneert en je objecten in de dode hoek kunt herkennen wel.

Indien dit een probleem zou geven met AP of FSD, dan wordt het een gevalletje veiligheid en zouden ze vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-10 14:48
TNJ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Is al bekend dat het om geventileerde stoelen zou gaan, of om Thermo-Electric-Cooling (TEC- oftewel Peltier-) elementen? Mijn inschatting is, dat ze voor TEC-elementen gaan, want dan kunnen ze met 1 niet-bewegend onderdeel zowel verwarmen als koelen, door de spanning/stroomrichting om te draaien.
Jeetje, ik dacht dat ze “gewoon” een ventilator lucht lieten blazen door de stoel voor koeling, TEC klinkt dan al heel erg leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Die vergelijking gaat een beetje mank in mijn optiek: in jouw geval heb je vooraf al iets wat werkt. In dit geval heb je de functie überhaupt niet gehad. Nu wordt het softwarematig toegevoegd, maar door hardwaregebreken werkt de software maar beperkt(je kunt in bepaalde gevallen niet zoveel met het getoonde beeld). Dan zeg ik: beter niet beschikbaar stellen dan, naar mijn mening, half zoals het nu "werkt". Op deze manier voeg je iets toe wat de helft van de tijd niet werkt: laat het dan achterwege en dan had ik het niet gemist.

Overigens heb ik inmiddels reactie: het kan niet opgelost worden (euhm.. volgens dat filmpje zijn er dus nieuwere knipperlichten beschikbaar, volgens Tesla zijn die overigens niet compatible met mijn auto), en in een latere reactie wordt aangegeven dat ze dit met softwareupdates willen fixen. Ik zou het knap vinden en wacht rustig af. Natuurlijk verwacht ik geen gratis nieuwe knipperlichten/camera's maar je kan het altijd proberen toch?
Ik zou het knap vinden als het lukt met software updates. Dan moeten ze de refresh rate van de camera en de led op elkaar afstemmen. Zou in theorie moeten kunnen, maar ik denk dat dit gewoon een medewerker is die uit zijn nek kletst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.
TNJ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Wordt die peltier-techniek überhaupt ook al toegepast in autostoelen? Overigens vraag ik me af of ventilatie niet prettiger is. Dat neemt transpiratievocht weg, wat bij zo'n koelelement alleen maar zou zorgen voor een natte koude rug. Weet niet of dat wenselijk is. Maar wellicht is dat een non-argument.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flexiilex
Voor degene die de standaard velgen een willen vervangen voor iets leuks en niet de Rimetrix Orbital Black velgen mooi vinden:

https://www.amazon.com/Ma...ment-Covers/dp/B09BPSBF5M

Zelf heb ik de Rimetrix eronder zitten (https://rimetrix.com/product/orbital-black/) - Ik zie dat ze nu overigens weer naar NL versturen

[ Voor 17% gewijzigd door Flexiilex op 28-01-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 13:31
[...]

Waarom gaat die vergelijking mank?
Een achteruitcamera die amper pixels heeft, en met een facelift wordt vernieuwd naar HD kwaliteit.
Jij hebt nu op je scherm beelden van de zijkant, en bij de facelift modellen werkt dit ook vlekkeloos ook wanneer je pinkt.

Beide zaken werken toch beperkt ten opzichte van het alternatief :?

Jij hebt problemen met die beelden 1x per week dat je het nodig hebt als je s'avonds rijdt. De beelden zijn zichtbaar als je pinkt, alleen verzadigt de litflits het beeld.
Net zoals je last zou hebben van de sd kwaliteit camera voor die 1x dat je achteruit parkeert.
En beide vervangen is gewoon nooit gratis, als het niet kapot gaat in de garantieperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Marc O. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Wordt die peltier-techniek überhaupt ook al toegepast in autostoelen? Overigens vraag ik me af of ventilatie niet prettiger is. Dat neemt transpiratievocht weg, wat bij zo'n koelelement alleen maar zou zorgen voor een natte koude rug. Weet niet of dat wenselijk is. Maar wellicht is dat een non-argument.
Sowieso is een peltier-element niet zo heel handig. De ene kant wordt koud, maar de ander heet. Waar ga je die hitte laten in een stoel/auto? En als je gaat verwarmen, waar ga je die koude kant laten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Marc O. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Nee, is zeker een argument. De vraag is of ze dit in overweging nemen. Als ze al aan koeling denken, hoort dat erbij. Ik heb zelf geen ervaring met geventileerde stoelen en ik kan me voorstellen dat het een specialisme is, om te zorgen dat bij met lucht gekoelde stoelen de strooming door de gaatjes gelijkmatig gebeurt, of dat bij met TEC gekoelde oppervlakten ook een luchtstroom moet zijn om vocht te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik ga waarschijnlijk winterbanden nemen voor de Tesla Model 3 SR (Unicorn). Nu kan ik deze voor 25pm er bij nemen in de lease van 60 maanden, of zelf banden regelen met opslag en montage. Daarbij ben ik dan benieuwd wat jullie aanraden als winterband voor de SR. Als zomerband heb ik dan de 18" aero, en omdat bereik in winter sws al lager uitvalt wellicht ook een winterband die het rangeverlies wat beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:58
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:51:
@Flexiilex je spreekt jezelf tegen. LFP zou meteen regen hebben maar wel issue hebben bij laden als het koud is. Dat laatste geeft dus al aan dat hij minder goed de kW's kwijt kan bij kou. Daarom dus ook minder regen dan bij accu's met cobalt. Dat zie trouwens ook terug in het filmpje van Bjorn. Een lange tijd 15kW oid aan de snellader bij pack van 5 graden.

Verder vind ik alleen mensen die verminderde regen hebben bij kou en LFP in dit topic.
Koud weer is niet zozeer een probleem. 2 weken terug stond ik vrolijk bij SuC eemnes met 170kw mijn MiC SR+ vol te knallen, met temperaturen die net boven 0 uitkwamen. Het was wel een day-trip van tilburg naar gronigen en weer terug.... Dus die accu was goed op temperatuur, dat is wat van belang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Ik zou het knap vinden als het lukt met software updates. Dan moeten ze de refresh rate van de camera en de led op elkaar afstemmen. Zou in theorie moeten kunnen, maar ik denk dat dit gewoon een medewerker is die uit zijn nek kletst.
Ze kunnen natuurlijk de bovenste 50% afdekken met een dikke zwarte balk, dan zie je de oranje gloed niet meer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:00:
Ik ga waarschijnlijk winterbanden nemen voor de Tesla Model 3 SR (Unicorn). Nu kan ik deze voor 25pm er bij nemen in de lease van 60 maanden, of zelf banden regelen met opslag en montage. Daarbij ben ik dan benieuwd wat jullie aanraden als winterband voor de SR. Als zomerband heb ik dan de 18" aero, en omdat bereik in winter sws al lager uitvalt wellicht ook een winterband die het rangeverlies wat beperkt.
Beter: all season Michelin Crossclimate 2, bevallen erg goed.

Even terug zoeken voor vergelijkingen in dit topic.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Waarom gaat die vergelijking mank?
Een achteruitcamera die amper pixels heeft, en met een facelift wordt vernieuwd naar HD kwaliteit.
Jij hebt nu op je scherm beelden van de zijkant, en bij de facelift modellen werkt dit ook vlekkeloos ook wanneer je pinkt.

Beide zaken werken toch beperkt ten opzichte van het alternatief :?

Jij hebt problemen met die beelden 1x per week dat je het nodig hebt als je s'avonds rijdt. De beelden zijn zichtbaar als je pinkt, alleen verzadigt de litflits het beeld.
Net zoals je last zou hebben van de sd kwaliteit camera voor die 1x dat je achteruit parkeert.
En beide vervangen is gewoon nooit gratis, als het niet kapot gaat in de garantieperiode.
Als je iets toevoegt met een update wat niet werkt in alle situaties kun je het beter niet toevoegen. Ofwel zorgen dat het altijd werkt, bijv door andere camera’s te plaatsen(of in theorie met de software 8)7 ). De beelden zijn inderdaad alleen zichtbaar als je richting aangeeft, juist omdat je het dan gebruikt en het niet werkt zou ik verwachten dat ze of iets goeds brengen met zo’n update, of het achterwege laten op auto’s waarop dit issue bekend is. Dit is een halfbakken situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:54
Flexiilex schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:40:
Voor degene die de standaard velgen een willen vervangen voor iets leuks en niet de Rimetrix Orbital Black velgen mooi vinden:

Zelf heb ik de Rimetrix eronder zitten (https://rimetrix.com/product/orbital-black/) - Ik zie dat ze nu overigens weer naar NL versturen
Top dat Rimetrix weer internationaal shipped.
Ik heb wel wat filmpjes gezien waarbij ze flink rammelden, ga er vanuit dat ze de foamstrip er niet op hadden geplakt, die is ook pas later gekomen.

Hoe bevallen ze bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:36
Caelorum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:23:
@stat het is net als met videokaarten. Er gaat altijd, vlak nadat je hebt gekocht en je eerste ritjes hebt gemaakt, een nieuwere en betere versie komen.
Als je dat niet aankan, dan moet je geen tesla nemen.
Pierz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:40:
[...]
Volgend jaar is er wel weer wat anders om op te wachten. En als je die geventileerde stoelen echt zo belangrijk vind, laat je die er tzt in zetten van het geld dat je bespaard hebt door een jaar eerder elektrisch te gaan rijden ;)
[...]

Dank voor het meedenken, ik heb de trekker maar over gehaald, zal me benieuwen of de mijne al op de boot blijkt te staan.. nog een paar nachtjes slapen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Flexiilex schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:40:

Net nu ik ze heb shippen ze weer naar NL, alsof ze het er om deden :P

Ze bevallen mij heel goed en geven je auto toch een beetje een eigen smoel tussen al die andere M3’s. Ze komen met de bescherm strip om je velg te beschermen en ratelen niet tijdens het rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Wat mij verbaasd is dat ze de "luiheid" uit de AP nog nooit hebben gefikst.
Vandaag lekker relaxed naar huis gereden. Goeie muziek aan, zonnetje scheen, lui dus ff op AP achter een vrachtwagen geplakt.
En in een vaste cyclus laat de auto zich op een gegeven moment afzakken (verlaagd dus iets de snelheid), om vervolgens op te merken dat de afstand tot de voorganger best groot wordt, gas bij om aan te sluiten. En dit komt steeds terug.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bottom line
bartlauwers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Als je iets toevoegt met een update wat niet werkt in alle situaties kun je het beter niet toevoegen. Ofwel zorgen dat het altijd werkt, bijv door andere camera’s te plaatsen(of in theorie met de software 8)7 ). De beelden zijn inderdaad alleen zichtbaar als je richting aangeeft, juist omdat je het dan gebruikt en het niet werkt zou ik verwachten dat ze of iets goeds brengen met zo’n update, of het achterwege laten op auto’s waarop dit issue bekend is. Dit is een halfbakken situatie.
Dat je knipperlicht zorgt voor een slechter beeld, houdt het feit niet weg, dat de zijcamera's werken.
En autopilot moeten ze dan ook volledig afschaffen tot 0% failrate?

Dus je had liever dat MY2021 wagens dit wel als update kregen, en jij niet
dus je hebt ook liever dat de softwareontwikkeling gewoon stopt voor onze generatie wagens.

En waarom zet je die zijcamera's niet gewoon volledig uit? Dan is je auto net zoals voor de update, en lijkt het net alsof Tesla dit niet heeft doorgerold naar de 2de (onze) generatie M3.
Je hebt gewoon teveel tijd, en die gebruik je om er zeker van te zijn dat jij altijd het maximale eruit kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Dat je knipperlicht zorgt voor een slechter beeld, houdt het feit niet weg, dat de zijcamera's werken.
En autopilot moeten ze dan ook volledig afschaffen tot 0% failrate?

dus je hebt ook liever dat de softwareontwikkeling gewoon stopt voor onze generatie wagens.

En waarom zet je die zijcamera's niet gewoon volledig uit? Dan is je auto net zoals voor de update, en lijkt het net alsof Tesla dit niet heeft doorgerold naar de 2de (onze) generatie M3.
Je hebt gewoon teveel tijd, en die gebruik je om er zeker van te zijn dat jij altijd het maximale eruit kan halen.
Begrijp de discussie ook niet helemaal. Tesla werkt nu eenmaal met iteraties. Ze zullen dit op enig moment hebben aangepast.

Je kunt het uit of aanzetten. Als je denkt dat het niet werkt voor je, omdat je net voor de iteratie zit waarbij dit niet is aangepast, zet je het toch uit. Zullen ook zat mensen zijn die het ook uitzetten waarbij het wel volledig werkt, maar totaal geen meerwaarde zien in deze update.

Als we nu gaan zeggen dat alles volledig foutloos moet werken blijft er niks over 😂.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Bij de andere fabrikanten is het weinig beter. Onze Corsa-E heeft al geregeld bij de dealer gestaan. Software update die bepaalde opties compleet onbruikbaar maakte. Meerdere dagen bij de dealer geweest om dat op te lossen. Door de nieuwe update weer een laadindicator met compleet onregeld gedrag, wordt nu afgedaan als product kenmerk. Een app die slecht werkt, slecht vertaald is. Beloofde opties die niet in de app komen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En omdat het een Corsa-E is, krijg je een kleine ICE mee als vervanger. Compleet geen match qua rijgedrag en prijs. En dat terwijl de ICE die we bij die dealer vandaan hadden geen problemen mee hebben.

Bij de andere topics lees ik een hoop gezeur met de apps. Dat heeft Tesla toch wel een stuk beter voor elkaar.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartlauwers
[...]
Dat is in feite al het geval sinds bleek dat ik een HW 2.5 geleverd heb gekregen in november 2019, besteld in augustus 2019, terwijl ene Elon M (schijnt iets hoogs te zijn bij Tesla) in april 2019 beloofde dat alle auto’s vanaf nu geschikt zouden zijn voor FSD(of je dat nu kocht of niet). Behalve wellicht entertainment, en dit soort spielerei waar het nu over gaat. Over dit onderwerp is overigens al voldoende gezegd dus daar wil ik verder geen woorden aan vuil maken.
[...]
Je speelt hier op de man, dat is niet de bedoeling volgens mij.
Voor de rest: agree to disagree.

[ Voor 53% gewijzigd door bartlauwers op 28-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
ybos schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:25:
Wat mij verbaasd is dat ze de "luiheid" uit de AP nog nooit hebben gefikst.
Vandaag lekker relaxed naar huis gereden. Goeie muziek aan, zonnetje scheen, lui dus ff op AP achter een vrachtwagen geplakt.
En in een vaste cyclus laat de auto zich op een gegeven moment afzakken (verlaagd dus iets de snelheid), om vervolgens op te merken dat de afstand tot de voorganger best groot wordt, gas bij om aan te sluiten. En dit komt steeds terug.
Ik heb het idee dat het alleen gebeurt als er een afslag rechts is maar dat kan toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-10 15:54
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:51:

Ik heb uitstekende regen bij kou, zelfs het vriesweekend kerst 2021. Ik heb de 60 kWh lfp. En ook ervaring met de m3 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
gertk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Ik heb het idee dat het alleen gebeurt als er een afslag rechts is maar dat kan toeval zijn.
Ga ik eens in de gaten houden. Maar blijkt dat er een bug (feature :? ) in de AP zit waar ze niets mee doen (niet opgelost krijgen :? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
bartlauwers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:29:
[...]

Dat is in feite al het geval sinds bleek dat ik een HW 2.5 geleverd heb gekregen in november 2019, besteld in augustus 2019, terwijl ene Elon M (schijnt iets hoogs te zijn bij Tesla) in april 2019 beloofde dat alle auto’s vanaf nu geschikt zouden zijn voor FSD(of je dat nu kocht of niet). Behalve wellicht entertainment, en dit soort spielerei waar het nu over gaat. Over dit onderwerp is overigens al voldoende gezegd dus daar wil ik verder geen woorden aan vuil maken.
Wat mis je met HW 2.5, als je niet eens FSD koopt?
Als je iets zou missen, dan doet Tesla het toch volgens jou regels? Niet installeren bij oudere wagens, als die het niet aan zouden kunnen.
En als je niets mist in vergelijking met HW3, what is the problem than? :?

Zodra je FSD koopt, heb je bij wijze van spreke, een abbonement om je chip te vervangen naar hetgeen je zou nodig hebben. Maarja. Liever zoveel mogelijk hebben, zonder meer te willen betalen.
Dus jou wagen is klaar/geschikt voor FSD. Alleen moet er nog een chipje vervangen worden (inbegrepen in de prijs/service)

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 28-01-2022 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Ophidian schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:10:
Bij de andere fabrikanten is het weinig beter. Onze Corsa-E heeft al geregeld bij de dealer gestaan. Software update die bepaalde opties compleet onbruikbaar maakte. Meerdere dagen bij de dealer geweest om dat op te lossen. Door de nieuwe update weer een laadindicator met compleet onregeld gedrag, wordt nu afgedaan als product kenmerk. Een app die slecht werkt, slecht vertaald is. Beloofde opties die niet in de app komen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En omdat het een Corsa-E is, krijg je een kleine ICE mee als vervanger. Compleet geen match qua rijgedrag en prijs. En dat terwijl de ICE die we bij die dealer vandaan hadden geen problemen mee hebben.

Bij de andere topics lees ik een hoop gezeur met de apps. Dat heeft Tesla toch wel een stuk beter voor elkaar.
Klinkt verrassend veel als een model 3, maar die was dan meer dan dubbel de prijs :+

Hier hebben we soms software updates die het rijgedrag zeer lastig maken. (Bijv. Toen snelheid herkenning werd geintroduceerd)
Heeft de batterij indicator nooit gewerkt
En wachten we al meer dan 2 jaar op bepaalde beloofde opties die er 6 (!) weken later zouden zijn (zoals fsd)

Alles in perspectief idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
nikos_cs schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Ik heb uitstekende regen bij kou, zelfs het vriesweekend kerst 2021. Ik heb de 60 kWh lfp. En ook ervaring met de m3 2019.
Beter dan de tests!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXfZiQk_ibWtWpgv_oq4tKVqXYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6saBQBv5kZwrHRZPysuTUfi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
nikos_cs schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Mensen vergeten dat de (non-LFP) 2019/20/21 modellen ook al 7-8 updates hebben gehad t.b.v. “Cold weather improvements”

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Wat mis je met HW 2.5, als je niet eens FSD koopt?
Als je iets zou missen, dan doet Tesla het toch volgens jou regels? Niet installeren bij oudere wagens, als die het niet aan zouden kunnen.
En als je niets mist in vergelijking met HW3, what is the problem than? :?

Zodra je FSD koopt, heb je bij wijze van spreke, een abbonement om je chip te vervangen naar hetgeen je zou nodig hebben. Maarja. Liever zoveel mogelijk hebben, zonder meer te willen betalen.
Dus jou wagen is klaar/geschikt voor FSD. Alleen moet er nog een chipje vervangen worden (inbegrepen in de prijs/service)
Fout.

Is al vaker besproken.

Letterlijk gezegd dat de hardware (3.0) al in de auto zou zitten door Elon Musk zelf. (Is terug te vinden, maar jij weet dit ook als behoorlijke Tesla fan waarschijnlijk al heel goed)

Voor mij persoonlijk: na horen van “hw3.0 included” was ik overtuigd om een model 3 te kopen. (Hoofdreden nr.1) Betaald en beloofd, niet gekregen.

Nu is het eerst bijbetalen (in de EU nog niet) als je subscriptie op FSD zou hebben. Heb je hw3.0 dan is dat niet nodig (extra betalen).

In China heeft Tesla hetzelfde trucje gedaan, daar is wel excuses gemaakt en alsnog hw3.0 gemonteerd. (Ook nieuws artikel terug over te vinden)

Welke verschillen er zijn? Autopilot functionaliteit en verschil in de veiligheid en je krijgt minder nieuwe functionaliteiten. (Oude computer is immer x aantal keren trager, kan minder data verwerken en herkennen. Ziet ook de stoplichten niet op je scherm, praktisch ook jammer)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:28
Stef87 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Fout.

Is al vaker besproken.

Letterlijk gezegd dat de hardware (3.0) al in de auto zou zitten door Elon Musk zelf. (Is terug te vinden, maar jij weet dit ook als behoorlijke Tesla fan waarschijnlijk al heel goed)

Nu is het eerst bijbetalen (in de EU nog niet) als je subscriptie op FSD zou hebben. Heb je hw3.0 dan is dat niet nodig (extra betalen).

In China heeft Tesla hetzelfde trucje gedaan, daar is wel excuses gemaakt en alsnog hw3.0 gemonteerd. (Ook nieuws artikel terug over te vinden)

Welke verschillen er zijn? Autopilot functionaliteit en verschil in de veiligheid en je krijgt minder nieuwe functionaliteiten. (Oude computer is immer x aantal keren trager, kan minder data verwerken en herkennen. Ziet ook de stoplichten niet op je scherm, praktisch ook jammer)
Collega zijn X uit eind 2017 heeft inmiddels 3500,- aan upgrades en ook FSD en mist alsnog functionaliteit tov hedendaagse modellen ivm onder andere ontbreken van camera’s. Het grootste speerpunt blijkt niet haalbaar ondanks vele beloftes. Wat dat betreft lijkt het al meer op de “traditionele” bouwers :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Stef87 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Maar daar merkt iemand met een HW2.5 toch niets van?
Dat is het hele standpunt van @bartlauwers. Tesla mag geen updates doorvoeren naar oudere wagens, als die het niet aankunnen.
Maar dit heeft niets te maken met FSD.
Tesla heeft hun wagens gehomologeerd met als onderdeel van de wagen de chip 1462554.
Aangezien wagens soms geleverd werden met 1483112 (2.5) gaf dit een probleem, aangezien die niet toegelaten zijn. Dus met eventueel HW4 moeten ze ook met het hele certificatieproces opnieuw doen. En als ze gewoon 1483112 hadden gehomologeerd, hadden ze niets moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line

Kan je even goed interpreteren dat de auto's die volgende week gemaakt worden, terug de oude batch hebben :+
Anders stond 'as of today'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
bottom line schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:30:
[Twitter]

Kan je even goed interpreteren dat de auto's die volgende week gemaakt worden, terug de oude batch hebben :+
Anders stond 'as of today'
Oprecht een toffe reactie :)

Deze tweet (waar ik nog niet bekend mee was) lijkt heel erg op wat er óók nog gezegd is bij “FSD hardware day(?)” Dat was q1 2019 oid, terug te vinden op youtube.

Daar werd eigenlijk wel letterlijk gezegd dat je hw3.0 kreeg in de context van deze presentatie. Volgens mij was het: “all Tesl vehicles being produced from now on are already being produced and will come with the new FSD computer”

Was voor mij persoonlijk de hoofdreden om (toen der tijd met moeite, net een nieuw bedrijf gestart) een model 3 te bestellen. Vervolgens kom je er pas paar maanden later achter dat je dus nog de oude hardware hebt gekregen..

Voor mij is het simpel: wel beloofd, naar mijn idee voor betaald, maar niet gekregen.

Tesla was helaas niet coulant hier, heb het maar laten varen en vergeten.

Hele gave auto verder, zou geen andere willen hebben, maar kritiek op zulke dingen heb ik wel.

Vrij recent een vriend geholpen aan een 6 maand oude SR+ voor een (hele!) mooie prijs, deze had hw3.0 en ik merk bijvoorbeeld echt verschil met de ruitenwissers + autopilot. Daarnaast herkent de auto veel meer obstakels en ben je niet verplicht om straks even eerst 2k te betalen (voor hw upgrade) bij FSD subscriptions.

Verder is het voorzichtig aan te nemen (maar tbf: nog niet ergens wetenschappelijk bewezen)dat de hw3.0 computer veiliger is dan de 2.5, omdat deze veel meer rekenkracht heeft. (Verbruikt ook nog een klein beetje minder energie)

Dat van die typegoedkeuring klopt ook (in China) maar de reden dat mensen “boos” waren was om precies diezelfde reden. (Als de auto net zo goed of beter was met een ander typenummer, dan boeit niemand dit waarschijnlijk?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Stef87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:47:
[...]

Oprecht een toffe reactie :)

Deze tweet (waar ik nog niet bekend mee was) lijkt heel erg op wat er óók nog gezegd is bij “FSD hardware day(?)” Dat was q1 2019 oid, terug te vinden op youtube.

Daar werd eigenlijk wel letterlijk gezegd dat je hw3.0 kreeg in de context van deze presentatie. Volgens mij was het: “all Tesl vehicles being produced from now on are already being produced and will come with the new FSD computer”

Was voor mij persoonlijk de hoofdreden om (toen der tijd met moeite, net een nieuw bedrijf gestart) een model 3 te bestellen. Vervolgens kom je er pas paar maanden later achter dat je dus nog de oude hardware hebt gekregen..

Voor mij is het simpel: wel beloofd, naar mijn idee voor betaald, maar niet gekregen.

Tesla was helaas niet coulant hier, heb het maar laten varen en vergeten.

Hele gave auto verder, zou geen andere willen hebben, maar kritiek op zulke dingen heb ik wel.

Vrij recent een vriend geholpen aan een 6 maand oude SR+ voor een (hele!) mooie prijs, deze had hw3.0 en ik merk bijvoorbeeld echt verschil met de ruitenwissers + autopilot. Daarnaast herkent de auto veel meer obstakels en ben je niet verplicht om straks even eerst 2k te betalen (voor hw upgrade) bij FSD subscriptions.

Verder is het voorzichtig aan te nemen (maar tbf: nog niet ergens wetenschappelijk bewezen)dat de hw3.0 computer veiliger is dan de 2.5, omdat deze veel meer rekenkracht heeft. (Verbruikt ook nog een klein beetje minder energie)

Dat van die typegoedkeuring klopt ook (in China) maar de reden dat mensen “boos” waren was om precies diezelfde reden. (Als de auto net zo goed of beter was met een ander typenummer, dan boeit niemand dit waarschijnlijk?)
Ik ga geen hele presentaties terugkijken, om even te checken wat er gezegd is geweest :)
zo'n fan ben ik ook niet ;) en ik zal iemand altijd wel een Tesla aanraden, maar ik zeg er ook altijd bij, dat ze gewoon bij elk merk eens moeten gaan horen en met een testrit zelf ervaring opdoen.
Ik wil niet degene zijn die voor hun de keuze heeft gemaakt, en dat ik me moet verantwoorden als het tegenvalt. Zolang ze maar full electric gaan, en zich niet laten wijsmaken om een hybride te kopen.

Ik dacht sowieso dat het om deze tweet ging, welke inderdaad veel commotie heeft losgemaakt toen
Want vermoed niet dat er nog verder officiële bekendmakingen waren omtrent FSD computer...

Jij als duurzaam adviseur, zal wel weten dat regelgeving niet altijd meer mee is met de realiteit, en mensen voornamelijk probeert te beschermen tegen cowboys, die er op uit zijn om er een zooitje van maken, om onaangename verrassingen (slechte isolatie/hoge kosten) te vermijden.
Dus puur omdat het niet op papier stond/staat, bewijst niet dat er op zich een verschil zou kunnen te merken zijn.

Natuurlijk een nadeel voor Tesla, als ze zo open mogelijk proberen te zijn in hun software.
Mensen kunnen op een 5 seconde zien welke software ze hebben, welke chip erin zit (zonder
auto open te halen), en wat de rated range is.
Ik heb nog geen enkel ander merk gezien, dat de range laat zien afhankelijk van de staat van de batterij. Die kunnen lekker makkelijk claimen 'dat het laag nummer dat je ziet, ligt aan je verbruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bottom line schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:11:
[...]

Ik heb nog geen enkel ander merk gezien, dat de range laat zien afhankelijk van de staat van de batterij. Die kunnen lekker makkelijk claimen 'dat het laag nummer dat je ziet, ligt aan je verbruik'.
Kwestie van smaak maar alle andere merken laten juist zien wat je wilt zien (waarom geeft Tesla je niet de keue?). Realistische range tijdens het rijden. Niet een semi statisch getal wat altijd onjuist is en afhankelijk van omstandigheden je dus wel of niet kan halen

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Kwestie van smaak maar alle andere merken laten juist zien wat je wilt zien (waarom geeft Tesla je niet de keue?). Realistische range tijdens het rijden. Niet een semi statisch getal wat altijd onjuist is en afhankelijk van omstandigheden je dus wel of niet kan halen
Wat wil je zien? Je daadwerkelijke range als je naar de bakker/winkel gaat?
Of een getal dat gebaseerd is op de rijmanier van je vrouw, die een week ervoor de auto heeft gebruikt om binnendoor naar het werk te rijden, terwijl jij naar F1 in Francorchamps gaat kijken.

Het enige dat je wilt weten is of je of je op je bestemming (en terug) geraakt.
Laat dat nou net spot on zijn bij Tesla navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bottom line schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Of een getal dat gebaseerd is op de rijmanier van je vrouw, die een week ervoor de auto heeft gebruikt om binnendoor naar het werk te rijden, terwijl jij naar F1 in Francorchamps gaat kijken.

Dat doen alle merken prima.
Vraag het het gros van alle EV rijders en dan weet jij ook het antwoord. Het is 1 van de punten waar veel Tesla rijders over klagen en waar ik weinig berijders van andere merken over hoor.
Als je instapt wil je zien wat minimaal haalbaar is en wat continu tijden het rijden actueel blijft.

Anyway, kwestie van smaak maar ik zou zeker niet stellen dat het beter is.
Die “open” software zou je de keuze moeten kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Vraag het het gros van alle EV rijders en dan weet jij ook het antwoord. Het is 1 van de punten waar veel Tesla rijders over klagen en waar ik weinig berijders van andere merken over hoor.
Als je instapt wil je zien wat minimaal haalbaar is en wat continu tijden het rijden actueel blijft.

Anyway, kwestie van smaak maar ik zou zeker niet stellen het beter is.
Kun je toch gewoon zien in het menu en ergens bij verbruiksmonitor o.i.d.
Rijd jij een Tesla overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Kun je toch gewoon zien in het menu en ergens bij verbruiksmonitor o.i.d.
Rijd jij een Tesla overigens?
Doet dat ertoe?
Ik heb meerdere malen een X en een 3 gereden voor meerdere dagen en ik weet prima waar ik mij aan stoorde :).
Iedereen in een EV is natuurlijk wel top!

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
GeeMoney schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Anyway, kwestie van smaak maar ik zou zeker niet stellen dat het beter is.
Je kan dit gewoon zien in de verbruik grafiek. Waarbij je nog kan kiezen tussen huidig verbruik of het gemiddelde over de laatste 50/25/10 km. Ook staat er een streep in die grafiek om te laten zien hoe zuinig je moet rijden om de afstand te halen die naast de batterij is weergegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Pierz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Je kan dit gewoon zien in de verbruik grafiek. Waarbij je nog kan kiezen tussen huidig verbruik of het gemiddelde over de laatste 50/25/10 km. Ook staat er een streep in die grafiek om te laten zien hoe zuinig je moet rijden om de afstand te halen die naast de batterij is weergegeven.
Maar veel makkelijker was natuurlijk geweest dat dat in 1 opslag was te zien bij het batterijtje. Ipv. een paar keer klikken om te kijken of je je bestemming gaat halen. Of als je zou navigeren, dat het % bij aankomst enigszins correct is

Ik stoor me er overigens niet heel erg aan, ik heb vrijwel altijd genoeg range. Maar dat betekent niet dat het wel makkelijker was geweest

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 29-01-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
JohanB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Maar veel makkelijker was natuurlijk geweest dat dat in 1 opslag was te zien bij het batterijtje. Ipv. een paar keer klikken om te kijken of je je bestemming gaat halen. Of als je zou navigeren, dat het % bij aankomst enigszins correct is

Ik stoor me er overigens niet heel erg aan, ik heb vrijwel altijd genoeg range. Maar dat betekent niet dat het wel makkelijker was geweest
Hmm bij mij wijkt het percentage bij aankomst meestal maar 1-2% af (batterij procentpunten that is ;)). Hooguit soms wat extra verschil met harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Pierz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Hmm bij mij wijkt het percentage bij aankomst meestal maar 1-2% af (batterij procentpunten that is ;)). Hooguit soms wat extra verschil met harde wind.
Ah nee, bij mij helemaal niet. Laatst ritje Hilversum - Amsterdam bijv., zou met 2% aankomen. Kwam uiteindelijk bij de SuC in Naarden al met maar 2% (en dat stuk ernaar toe kun je echt alleen 100 op de A1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
ybos schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Ga ik eens in de gaten houden. Maar blijkt dat er een bug (feature :? ) in de AP zit waar ze niets mee doen (niet opgelost krijgen :? )
Naar wat ik gelezen/gehoord heb komt er een samenvoeging van de FSD code en de AP code, ben benieuwd wat dat gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

JohanB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Ah nee, bij mij helemaal niet. Laatst ritje Hilversum - Amsterdam bijv., zou met 2% aankomen. Kwam uiteindelijk bij de SuC in Naarden al met maar 2% (en dat stuk ernaar toe kun je echt alleen 100 op de A1)
Vertrok je met 12% of zo iets? Had je een charger als bestemming gekozen? Met een laag %-age vertrekken heeft hij niet aan de elektriciteit gehangen (anders was er meer in de batterij) en niet voorverwarmd. Windrichting, temperatuur, neerslag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ik zie dat ze in de Tesla app v4.5.1 oplaadstatistieken hebben toegevoegd in het hoofdmenu.

Best wel mooie statistieken.
Je kan zien hoeveel procent je bij een SuC, Thuis of Overige laadpalen heb geladen.

Je kunt ook je oplaadkosten erin kwijt, zodat er berekend kan worden wat de gemiddelde kostprijs is van je laadkosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
Tussen alle discussies over range, features en hardware even een leuk reisverslag:
https://www.polarsteps.co...p-jacht-naar-noorderlicht
Die kerel is per model3 naar de poolcirkel gereden en weer terug en heeft de auto als camper gebruikt. Overigens heeft hij een SR+ uit 2019 met 19” velgen, dus zo ongeveer de minst zuinige/range 😉 en ook dat ging over het algemeen prima.
(Sorry als die al langs gekomen was)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hunkaroglu schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48:
Ik zie dat ze in de Tesla app v4.5.1 oplaadstatistieken hebben toegevoegd in het hoofdmenu.

Je kan zien hoeveel procent je bij een SuC, Thuis of Overige laadpalen heb geladen.

Je kunt ook je oplaadkosten erin kwijt, zodat er berekend kan worden wat de gemiddelde kostprijs is van je laadkosten.
Ik zie het nu ook, het werkt wel aardig, maar thuis bepaald hij aan de hand van de locatie met een straal/marge. Hierdoor wordt de paal in de straat gezien als thuis, wat tarief technisch niet correct is. Sinds het aflopen van m’n energie contract is deze paal 25% goedkoper per kW… dus dat scheelt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hunkaroglu schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48:

Alleen android? Of moet de auto op een bepaalde versie zitten? Ik zie dit in de iPhone app nog niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
-Jaap-io schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zie het nu ook, het werkt wel aardig, maar thuis bepaald hij aan de hand van de locatie met een straal/marge. Hierdoor wordt de paal in de straat gezien als thuis, wat tarief technisch niet correct is. Sinds het aflopen van m’n energie contract is deze paal 25% goedkoper per kW… dus dat scheelt nogal
Dat heb ik niet gemerkt. Ik laad voornamelijk thuis.
Maar je kan dan in de instellingen je "thuis" tarief ook aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-Jaap-io schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:56:
Tussen alle discussies over range, features en hardware even een leuk reisverslag:
https://www.polarsteps.co...p-jacht-naar-noorderlicht
Die kerel is per model3 naar de poolcirkel gereden en weer terug en heeft de auto als camper gebruikt. Overigens heeft hij een SR+ uit 2019 met 19” velgen, dus zo ongeveer de minst zuinige/range 😉 en ook dat ging over het algemeen prima.
(Sorry als die al langs gekomen was)
Mooi verhaal, wel zijn accu naar de knoppen geholpen met dat snelladen en de kou :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hunkaroglu schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Dat heb ik niet gemerkt. Ik laad voornamelijk thuis.
Maar je kan dan in de instellingen je "thuis" tarief ook aanpassen.
Klopt dat heb ik gedaan, maar doordat de paal dichtbij het huis staat wordt het gezien als thuisladen a 0,42 per kWh ipv 0,31 bij de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Inspired schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Alleen android? Of moet de auto op een bepaalde versie zitten? Ik zie dit in de iPhone app nog niet namelijk.
iPhone App.
Versie auto staat 2021.40.30.11
@Inspired Denk dat je nog niet de laatste versie van de iPhone app hebt. Even handmatig refreshen bij de Appstore app. Dan verschijnt de laatste versie. Er staat verder niet in de release notes dat ze oplaadstatistieken hebben toegevoegd aan de app.

[ Voor 31% gewijzigd door Hunkaroglu op 29-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
-Jaap-io schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Klopt dat heb ik gedaan, maar doordat de paal dichtbij het huis staat wordt het gezien als thuisladen a 0,42 per kWh ipv 0,31 bij de paal
Dat is dan minder idd.. Maar heb je thuis ook een lader dan?
Wellicht kun je dan de gemiddelde nemen en invullen bij aangepast tarief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Mooi verhaal, wel zijn accu naar de knoppen geholpen met dat snelladen en de kou :X
Lijkt mij sterk? Accu wordt keurig opgewarmt en beschermt door het BMS.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
[...]

Denk het niet.. BMS regelt dat. Anders waren de accu's bij koude landen snel naar de klote.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bottom line schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:02:
[...]

@GeeMoney heeft hier gewoon een punt, de rated range bij de batterijstatus slaat (buiten de zomer) nergens op. Ik snap niet dat ze geen derde optie geven (naast percentage) met de range estimate op basis van de afgelopen 25km. Ik zou dit een welkome toevoeging vinden,

Nuttige informatie tonen op dat fantastische grote scherm lijkt een hele uitdaging voor de ontwikkelaars bij Tesla 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2022 13:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hunkaroglu schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Dat is dan minder idd.. Maar heb je thuis ook een lader dan?
Wellicht kun je dan de gemiddelde nemen en invullen bij aangepast tarief.
Dat is op zich nog wel een idee. Maar over 2maanden verhuis ik en wordt het weer anders allemaal 😉
Ik vind het ondanks de “tekortkomingen” wel een mooi toevoeging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
[...]

Aan de hand van de reactie van het service center klinkt het meer als het kalibreren van het bms, wat hier in het verleden ook al een paar keer langs gekomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Ik lees in zijn verhaal dat de auto een paar keer is uitgevallen terwijl er voldoende lading aanwezig was.

Resulteerde in 1 sleepwagen, 1x op 100meter stranden voor SC en strompelend naar NL rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hunkaroglu schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:17:
[...]

iPhone App.
Versie auto staat 2021.40.30.11
@Inspired Denk dat je nog niet de laatste versie van de iPhone app hebt. Even handmatig refreshen bij de Appstore app. Dan verschijnt de laatste versie. Er staat verder niet in de release notes dat ze oplaadstatistieken hebben toegevoegd aan de app.
Heb de nieuwe app wel. Auto nog op 30.7.

Vraag me af of het wellicht niet bij een beperkt account zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Ik lees in zijn verhaal dat de auto een paar keer is uitgevallen terwijl er voldoende lading aanwezig was.

Resulteerde in 1 sleepwagen, 1x op 100meter stranden voor SC en strompelend naar NL rijden.
Vast bij een lage SoC /hoge load , klinkt als een slecht gekalibreerd BMS wat ineens geconfronteerd wordt met extreme omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Vast bij een lage SoC /hoge load , klinkt als een slecht gekalibreerd BMS wat ineens geconfronteerd wordt met extreme omstandigheden.
revolution-nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Als het BMS niet goed werkt, wordt de accu dan nog keurig opgewarmd en beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Inspired schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Heb de nieuwe app wel. Auto nog op 30.7.

Vraag me af of het wellicht niet bij een beperkt account zichtbaar is?
Ik weet niet wat je bedoeld met beperkt account.
Wacht anders even totdat je 30.11 hebt geïnstalleerd. Misschien is het dan wel zichtbaar.

Maar die 30.11 heb ik al een week of zo. Zal niet lang meer duren dat je het ook krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:35:
[...]

[...]

Als het BMS niet goed werkt, wordt de accu dan nog keurig opgewarmd en beschermd?
Ik weet niet precies welke kant je op wilt maar de suggestie wekken dat de accu gesloopt is door dit tripje is natuurlijk schromelijk overdreven.

Er is altijd een veiligheidsmechanisme dat de auto uitschakeld als een cell onder een bepaalde spanning komt, als dat eenmalig een keer gebeurd en je brengt de accu daarna direct weer op spanning dan ontstaat daar echt geen schade.

Het opwarmen van de de accu heeft overigens niets met de kalibratie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik weet niet precies welke kant je op wilt maar de suggestie wekken dat de accu gesloopt is door dit tripje is natuurlijk schromelijk overdreven.

Er is altijd een veiligheidsmechanisme dat de auto uitschakeld als een cell onder een bepaalde spanning komt, als dat eenmalig een keer gebeurd en je brengt de accu daarna direct weer op spanning dan ontstaat daar echt geen schade.

Het opwarmen van de de accu heeft overigens niets met de kalibratie te maken.
Ik wil helemaal geen kant op, ik geef echter aan dat de trip niet vlekkeloos ging.

Zelf zegt het blog 'Waarschijnlijk is de accu van de auto dus (deels) defect. ". Daarop komen hier reacties dat het klinkt alsof het aan de BMS ligt die ervoor zorgt dat je accu beschermd is en dat die BMS niet goed gecalibreerd is

Dus dan is mijn vraag, werkt die bescherming die het BMS biedt dan wel als de calibratie zo enorm uit het lood geslagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
TNJ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Vertrok je met 12% of zo iets? Had je een charger als bestemming gekozen? Met een laag %-age vertrekken heeft hij niet aan de elektriciteit gehangen (anders was er meer in de batterij) en niet voorverwarmd. Windrichting, temperatuur, neerslag?
Geen idee over de condities, niks echt speciaals, was 2 weken geleden. Maar is dus exact het punt van niet een verwacht verbruik vs. een heel goed gebruik voor voorspelling
Pagina: 1 ... 295 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: