Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Loop er even naar binnen en vraag het?
Er staat volgens mij iets op de bordjes met Customer parking/charging. In principe ben je een customer.. :P
Haha dank. Maja, zou in principe niet elke Tesla rijder een klant zijn? Haha. Ja ik moet wel even, ik had gisterenavond aan de laadpaal moeten hangen, nu 80km met sneeuwvlokje 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:02
naii11 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:28:
[...]

Haha dank. Maja, zou in principe niet elke Tesla rijder een klant zijn? Haha. Ja ik moet wel even, ik had gisterenavond aan de laadpaal moeten hangen, nu 80km met sneeuwvlokje 8)7
Ik zou zeggen van wel.. en anders loop je toch even naar binnen, stel je ze een vraag over een mogelijke "aan te schaffen" optie, drink je een gratis bakje koffie terwijl ze wat uitzoeken, zeg je vervolgens "nee dank je, bedenk me net dat ik nu even geen geld meer heb" en rijdt je met +60% weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Ik zou zeggen van wel.. en anders loop je toch even naar binnen, stel je ze een vraag over een mogelijke "aan te schaffen" optie, drink je een gratis bakje koffie terwijl ze wat uitzoeken, zeg je vervolgens "nee dank je, bedenk me net dat ik nu even geen geld meer heb" en rijdt je met +60% weg :+
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mooste schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:05:
Trouwens, nog om op gisteren terug te komen. AP werkt inderdaad zoals mensen hier zeiden. Waarschijnlijk heb ik nooit mijn handen van het stuur gelaten terwijl ik de richtingaanwijzer gebruikte. ;)

Geeen idee wie het allemaal waren gisteren. @Inspired. Jij was er toch een van?
Je kunt ook wel gewoon de handen aan het stuur laten hoor. AP gaat er gewoon niet af alleen op basis van de knipper. :) Waarschijnlijk begin je dan ook al zo'n beetje meteen met sturen vandaar dat je waarschijnlijk dacht dat de AP eraf ging door de knipper.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Voor de duidelijkheid. Met rated range bedoel je de fabrieksopgave toch. Dus wat de auto fabrikant zegt dat de range ongeveer is.

Als dat het geval is. Tuurlijk is het dan relevant. De vraag is uiteraard met wat je het vergelijkt. Als je bijv een diesel of benzine auto neemt en je vergelijkt de fabrieksopgave tov het daadwerkelijke verbruik bij lage temperaturen en hogere snelheden, wijkt dit dan ook 40% of meer af.

Dat er een afwijking is is logisch. Dat is bij alle merken. De vraag is echter of het bij Tesla (extreem) veel hoger is dan bij een ander willekeurig diesel/benzine merk.
Ik weet wel dat Jaguar exemplaren terug heeft gekregen door tegenvallende range.

Er wordt in EV wereld met verschillende maten gemeten.

Jaguar valt tegen in verbruik: Zie je ze hebben het niet voor elkaar, neem maar weer terug die handel.

Tesla valt tegen in verbruik: Ja logisch, want je rijdt 120, het is geen 20 graden en allemaal andere excuusjes.

Uiteindelijk vind ik de "voorsprong" van Tesla tegenover een Kia Niro maar tegenvallen om heel eerlijk te zijn, als deze er uberhaupt al is... Want een SUV vs een veel lagere sedan...

Iedere keer hoor ik dat Tesla minimaal 8 jaar voorsprong heeft, maar ik vind dat dit niet echt vertaald wordt naar een grotere range. Als de Niro 75kWh zou hebben... Dan kwam die gewoon verder in de test. Die Niro mag je daarnaast wel elke dag tot 100% laden!

Maar goed, ik zal niet al te veel klagen, dat wordt niet helemaal geapprecieerd hier :+
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Dit zegt meer iets over dat helaas een elektrische auto geen restwarmte van de motor kan gebruiken om het interieur te verwarmen. Hierdoor moet er helaas warmte gegenereerd worden, en dat kost inderdaad veel energie. Het is inderdaad jammer dat Tesla geen gebruik maakt van een warmtepomp, dat zou een stuk efficiënter geweest zijn. De tegenwind speelt natuurlijk ook aardig parte.

Ik heb zelf ook een SR+, en ook ik had gehoopt op iets meer range in deze periode, maar heb ik er persoonlijk last van, nee. Mijn dagelijkse ritten zijn niet zo heel ver, en daarbij kan ik thuis en op het werk laden, waardoor ik in theorie altijd weer vol ben als ik vertrek.
De SR+ valt nog mee, vanochtend de verwarming nog eens helemaal uitgezet, in de hoop weer eens op 160wh/km uit te komen. Helaas, 190wh/km was het hoogst haalbare... En dan doe ik geen snelweg, alleen maar stadskilometers en N wegen, dus niet echt last van rijwind in verbruik. Nu moet ik wel zeggen dat één keer vol gas geven om in te voegen op de N weg een redelijk stempel drukt op het complete verbruik tijdens de hele rit. Die ene keer vol gas (0-110), maak ik de rest van de rit niet meer goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E46RC51 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Klopt helemaal, in de winter rij je de batterij met gemak leeg in slechts 280 km (LR AWD) in de zomer haal je er zo'n 400 km mee en rij je ook nog redelijk door. Verbruik nu 215Wh vs 150Wh. Over 25K 182Wh gemiddeld.
Over welke winter heb je het nu? De huidige periode waar we ons in bevinden die in de verste verte niet op een winter lijkt of over een echte winter met temperaturen die overdag niet boven de -5 uitkomen?

Indien het eerste geval dan denk ik dat de LR rijders in een echte winter nog net naar de bakker kunnen rijden, de SR rijders mogen dan al blij zijn als ze kunnen uitparkeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik weet wel dat Jaguar exemplaren terug heeft gekregen door tegenvallende range.

Jaguar valt tegen in verbruik: Zie je ze hebben het niet voor elkaar, neem maar weer terug die handel.

Tesla valt tegen in verbruik: Ja logisch, want je rijdt 120, het is geen 20 graden en allemaal andere excuusjes.

Uiteindelijk vind ik de "voorsprong" van Tesla tegenover een Kia Niro maar tegenvallen om heel eerlijk te zijn, als deze er uberhaupt al is... Want een SUV vs een veel lagere sedan...

Iedere keer hoor ik dat Tesla minimaal 8 jaar voorsprong heeft, maar ik vind dat dit niet echt vertaald wordt naar een grotere range. Als de Niro 75kWh zou hebben... Dan kwam die gewoon verder in de test. Die Niro mag je daarnaast wel elke dag tot 100% laden!

Maar goed, ik zal niet al te veel klagen, dat wordt niet helemaal geapprecieerd hier :+

[...]

De SR+ valt nog mee, vanochtend de verwarming nog eens helemaal uitgezet, in de hoop weer eens op 160wh/km uit te komen. Helaas, 190wh/km was het hoogst haalbare... En dan doe ik geen snelweg, alleen maar stadskilometers en N wegen, dus niet echt last van rijwind in verbruik. Nu moet ik wel zeggen dat één keer vol gas geven om in te voegen op de N weg een redelijk stempel drukt op het complete verbruik tijdens de hele rit. Die ene keer vol gas (0-110), maak ik de rest van de rit niet meer goed...
https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc

Jij kan echt overdrijven

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 20:26
dplr56 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:47:
[...]

Misschien een overbodige vraag, maar zeker dat er geen limiet staat ingesteld op 8 KW in het laden-scherm, onder 'Laadstroom'?
Ik zal eens kijken. Maar, bij de Supercharger gaat ie wel gewoon op zijn max, dus ik denk niet dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inmiddels kan er wel een apart Model 3 range topic geopend worden..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
[...]

[...]

https://electrek.co/2019/...-ahead-energy-efficiency/

&

Met de papieren werkelijkheid heeft Jaguar in 2018 veel klanten weten te lokken, maar het gecommuniceerde rij bereik stemt dus niet overeen met de realiteit. Dat komt omdat autofabrikanten nog steeds trucs toepassen als een nieuw model volgens de WLTP norm wordt getest. Deskundigen adviseren om naar de cijfers van de Amerikaanse EPA meetcyclus te kijken. Die klopt wel en heeft dus een veel nauwkeurigere beeld van de actieradius in de praktijk.

Jaguar laat in een reactie weten niets verkeerd te doen omdat zij in al haar communicatie alleen de waarden gebruikt zoals die tot stand gekomen zijn volgens de meetmethode van het WLTP . Maar feit is dat zij nu ontevreden klanten heeft. Dat doet het merkimago geen goed. De kans is daarom groot dat Jaguar al deze klanten weer kwijtraakt zodra het leasecontract is afgelopen.

Oftewel, Jaguar geeft klanten gewoon een hand en zegt: "Bedankt voor de aankoop - DOEI!"

Bron: https://www.autointernati...reden-over-jaguar-i-pace/

Overigens, ik denk dat iedereen die hier enigszins acceptabele verbruikscijfers haalt geen volle bak 0 - 110 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:16:
Inmiddels kan er wel een apart Model 3 range topic geopend worden..
Welja er kan nog wel een Tesla topic bij .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
claudior schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Ik zal eens kijken. Maar, bij de Supercharger gaat ie wel gewoon op zijn max, dus ik denk niet dat dit de oorzaak is.
Supercharger kan je niet met die setting overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MrBasta schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Overigens, ik denk dat iedereen die hier enigszins acceptabele verbruikscijfers haalt geen volle bak 0 - 110 doet.
Dit is een misvatting, met een electrische aandrijflijn gaat het verbruik niet exponentieel omhoog bij snel accelereren (dit in tegenstelling tot een ICE), je kan dus prima regelmatig loeihard naar de geldende vmax acceleren en een prima verbruik weten te behalen.

Een hoog verbruik wordt voornamelijk veroorzaakt door:

- Hoge rol weerstand door: lage bandenspanning / grote velgmaat; wegdek met hogere weerstand (nat)

- Hoge snelheid door: hogere luchtweerstand; meer rem/acceleratie acties door langzamer overig verkeer zie punt hieronder anticiperen.

- Koude door: hogere luchtweerstand door dikkere lucht; climate /preconditioning; verminderde accucapaciteit;

- Gebruik standbye systemen door: hoog standbye verbruik door bijv. Sentry; Cabine overheat protection etc.

- Niet /Slecht anticiperen op wegsituatie of overig verkeer; Onnodig het gebruik van fysieke remmen of overmatig regeneren terwijl je ook kan coasten; gebruik van AP.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 10:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
:') thanks, ik moest hier best om lachen gezien de post waar 'ie voor bedoelt is
[...]

Je begrijpt dat wind ook gewoon in de stad en op N-wegen een negatieve invloed kan hebben?
Daarbij, op een koude accu is dit gewoon bekend. Die KIA interesseert me niet zo veel, maar hoe denk je dat die het doet als je hem op een koude accu gaat rijden?
En korte stukken hebben gewoon een hoger verbruik. Dat is met elke auto zo, ongeacht EV of ICE.

Ik heb vanochtend met 5graden, verwarming op 19, AC aan (stand 1), stoelverwarming stand 1, en op een rit van 50KM met 90% snelweg en max snelheid rijden, toen de accu redelijk op temperatuur was, gewoon een gemiddelde van 165wh/km gekregen over de laatste 25km. De laatste 50km gaf me 189wh/km.
En ik heb een LR AWD 18" Aero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:33:
[...]

En korte stukken hebben gewoon een hoger verbruik. Dat is met elke auto zo, ongeacht EV of ICE.
Nee, dat is dus niet zo. Bij een EV is het een keuze, bij een ICE niet. Een koude ICE is inefficiënt doordat de motor niet op temperatuur is een EV is inefficiënt door het gebruik van Sentry of de verwarming.

Dat laatste is een KEUZE van de berijder. Afgelopen twee dagen alleen maar <10km ritjes gehad met een verbruik van 130wh/km. Stoelverwarming op standje crematie en de Climate op LO met AC UIT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Nee, dat is dus niet zo. Bij een EV is het een keuze, bij een ICE niet. Een koude ICE is inefficiënt doordat de motor niet op temperatuur is een EV is efficiënt door het gebruik van Sentry of de verwarming.

Dat laatste is een KEUZE van de berijder. Afgelopen twee dagen alleen maar <10km ritjes gehad met een verbruik van 120wh/km. Stoelverwarming op standje crematie en de Climate op LO met AC UIT.
...korte stukken = vaak een koude(re) accu.. tenzij je voor laat verwarmen (wat je dus al energie kost via de paal, vergeet je dat ook niet?)
En koude(re) accu = slechtere afgifte energie.

Dus ja, het is wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:38:
[...]

...korte stukken = vaak een koude(re) accu.. tenzij je voor laat verwarmen (wat je dus al energie kost via de paal, vergeet je dat ook niet?)

Dus ja, het is wel zo.
Een koudere accu geeft minder capaciteit en een hogere interne weerstand. Die verliezen zijn op kleine stukjes echt minimaal en hebben amper impact op het verbruik.

Nogmaals een EV is op korte stukken inefficiënt omdat de berijder daar bewust voor kiest. Bij een ICE heb je niets te kiezen.

Anders haal ik geen 130wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:38:
[...]

Dus ja, het is wel zo.
Ik wist niet dat je de accu's kan voorverwarmen. Hoe doe je dat? Of bedoel je de auto voorverwarmen?

[ Voor 4% gewijzigd door mso op 29-01-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 19:13
mso schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Ik wist niet dat je de accu's kan voorverwarmen. Hoe doe je dat?
Merk dat hij dat alleen doet wanneer je navigeert naar een supercharger. Wellicht is hij ook te foppen door de navigatie daarop in te stellen maar zelf ergens anders naar toe te rijden... keertje proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Een koudere accu geeft minder capaciteit en een hogere interne weerstand. Die verliezen zijn op kleine stukjes echt minimaal en hebben amper impact op het verbruik.

Nogmaals een EV is op korte stukken inefficiënt omdat de berijder daar bewust voor kiest. Bij een ICE heb je niets te kiezen.

Anders haal ik geen 130wh/km
... ik zie het toch in m'n eigen verbruik terug? Warme accu = lager verbruik. Zelfde rijstijl. Ongeacht de afstand.
Maar fijn dat jij 130wh/km haalt, kudos.
mso schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Ik wist niet dat je de accu's kan voorverwarmen. Hoe doe je dat? Of bedoel je de auto voorverwarmen?
De cabine voorverwarmen, dan is de accu (al is het maar een klein verschil waarschijnlijk) al wat warmer bij vertrek. De M3 heeft niet de directe mogelijkheid om de accu's echt zelf voor te verwarmen.

EDIT: Inderdaad wat Djie zegt: alleen bij navigeren naar SuC wordt hij actief verwarmd, deze optie heb je vanuit de auto/app zelf niet.

Foppen kan tijdens het rijden uiteraard wel, geen idee wat 'ie doet als je hem tijdens het laden naar een SuC laat "navigeren"? iemand?

[ Voor 11% gewijzigd door DeEeekhoorn op 29-01-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:45:
[...]

... ik zie het toch in m'n eigen verbruik terug? Warme accu = lager verbruik. Zelfde rijstijl. Ongeacht de afstand.
Maar fijn dat jij 130wh/km haalt, kudos.
Dat komt omdat jij er waarschijnlijk voor kiest om de climate etc. lekker in te schakelen. Logisch dat de rit later stadium zuiniger is, de cabine is namelijk op temperatuur... een warme accu is voornamelijk in het voordeel wanneer je grotere stromen vraagt, op korte ritjes binnen de BBK amper van toepassing
De cabine voorverwarmen, dan is de accu (al is het maar een klein verschil waarschijnlijk) al wat warmer bij vertrek. De M3 heeft niet de directe mogelijkheid om de accu's echt zelf voor te verwarmen.
De Model 3 verwarmt met de stator actief het accupakket! Dit gebeurt als je naar een SuC navigeert maar ook wanneer je thuis op 11kW AC laadt of de optie gepland laden gebruikt. Ik weet niet of het verwarmen ook werkt met de granny, ik denk het niet gezien de stator 3.5kW pakt. (bij een dual motor kost het verwarmen dus 7kW)

LETOP!! het opwarmen werkt niet als je de Wi-Fi verbinding actieft hebt, dit is nog een bug in de software.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Dat komt omdat jij er waarschijnlijk voor kiest om de climate etc. lekker in te schakelen. Een warme accu is voornamelijk in het voordeel wanneer je grotere stromen vraagt, op korte ritjes binnen de BBK amper van toepassing
Dus dan heb ik toch het voordeel van een warme accu als ik rijd? Ik ga toch niet voor de lol in een auto van 10 graden zitten met beslagen ruiten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Dus dan heb ik toch het voordeel van een warme accu als ik rijd? Ik ga toch niet voor de lol in een auto van 10 graden zitten met beslagen ruiten? :?
Dit heeft niets met de accutemperatuur te maken maar met het feit dat de cabine op temperatuur is. Lees mijn posts hierboven nog eens goed.

Als jij ervoor kiest om te vertrekken met climate op LO ventilatie op 5, AC uit dan haal jij keurige zuinige verbruikswaardes. Dat jij daar niet voor kiest omwille van comfort is een ander verhaal.

Het is logisch dat het verbruik gedurende rit met climate aan lager wordt gezien de cabine dan op temperatuur is. Dit staat los van de accutemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:50:
[...]

De Model 3 verwarmt met de stator actief het accupakket! Dit gebeurt als je naar een SuC navigeert maar ook wanneer je thuis op 11kW AC laadt of de optie gepland laden gebruikt. Ik weet niet of het verwarmen ook werkt met de granny, ik denk het niet gezien de stator 3.5kW pakt. (bij een dual motor kost het verwarmen dus 7kW)

LETOP!! het opwarmen werkt niet als je de Wi-Fi verbinding actieft hebt, dit is nog een bug in de software.
Ik vraag me wel af bij welke cell temp hij dit doet. Volgens mij doet hij dit amper met de huidige "winter" die wij hebben. Ik heb dit zelf nog nooit gezien en ik vraag me sterk af of hij dit op AC laden ooit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Dit heeft niets met de accutemperatuur te maken maar met het feit dat de cabine op temperatuur is. Lees mijn posts hierboven nog eens goed.

Als jij ervoor kiest om te vertrekken met climate op LO ventilatie op 5, AC uit dan haal jij keurige zuinige verbruikswaardes. Dat jij daar niet voor kiest omwille van comfort is een ander verhaal.
Waarom ventilatie op 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
claudior schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:32:
Vraagje. Sinds een aantal weken laadt mijn M3 bij een 11kW paal (meerdere geprobeerd) standaard met 8kW. Is dit normaal? In de eerste 4 weken dat ik mijn Tesla had, laadde ik bijna altijd gewoon met 11kW. Had ik toen geluk of mag ik toch echt in de regel wel 11kW verwachten?
Woon je toevallig in Amsterdam?

Alle Amsterdamse palen hebben nu slim-laden:

https://www.amsterdam.nl/...risch/flexpower-laadpaal/

Hierdoor gaat de laadsnelheid omlaag.

Ik heb net laatste ook gehad, zelfde laadpaal. stond alleen, paar weken geleden gewoon 11KW en nu maar 8KW op het zelfde tijdvak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Ik vraag me wel af bij welke cell temp hij dit doet. Volgens mij doet hij dit amper met de huidige "winter" die wij hebben. Ik heb dit zelf nog nooit gezien en ik vraag me sterk af of hij dit op AC laden ooit doet.
Lees dit draadje maar eens door, hier staat alles in incl. loggegevens van TeslaFi https://teslamotorsclub.c...n-wifi-conflicten.175041/

Je hoort wanneer hij het pakket gaat opwarmen, er komt dan een zoemend geluid uit de auto wanneer het laden start. Ik hoor het regelmatig, soms wel, soms niet. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken. Met een actieve Wi-Fi connectie werkt het voorverwarmen niet.
Om beslagen ramen te voorkomen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Topper! Insgelijks.
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Ja, want de temperatuur van de cabine heeft namelijk 0.0 invloed op het accupakket wat eronder hangt (sarcasme, voor het geval dat).
En precies, jij kiest ervoor om dat te doen op je korte rit. Ik niet. Ik rijd overal met dezelfde instellingen.
Wat voor mij dus inhoud dat vertrek met een koude accu 's ochtends meer verbruik betekend dan vertrek 's middags met een wat warmere accu door welke factor dan ook.

TLDR: warme auto/accu = minder verbruik bij zelfde rijstijl/instellingen dan een koude.

Maargoed, lees vooral je eigen posts even terug en houdt daaraan vast. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door DeEeekhoorn op 29-01-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeEeekhoorn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:03:
[...]

Ja, want de temperatuur van de cabine heeft namelijk 0.0 invloed op het accupakket wat eronder hangt (sarcasme, voor het geval dat).
En precies, jij kiest ervoor om dat te doen op je korte rit. Ik niet. Ik rijd overal met dezelfde instellingen.
Wat voor mij dus inhoud dat vertrek met een koude accu 's ochtends meer verbruik betekend dan vertrek met een wat warmere accu door welke factor dan ook.

TLDR: warme auto/accu = minder verbruik bij zelfde rijstijl/instellingen dan een koude.

Maargoed, lees vooral je eigen posts even terug en houdt daaraan vast. d:)b
Ok, ik ben klaar met je :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou zit ik er niet eens zo ver naast:
I-Pace 76% van de estimated range.
Model 3: 78% van de estimated range.

Laat ik maar niet uitrekenen wat het percentage wordt op basis van 90% accu. Aangezien iedere keer tot 100% laden de accu sloopt.

Maar jij vindt 2% overdrijven!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Lees dit draadje maar eens door, hier staat alles in incl. loggegevens van TeslaFi https://teslamotorsclub.c...n-wifi-conflicten.175041/

Je hoort wanneer hij het pakket gaat opwarmen, er komt dan een zoemend geluid uit de auto wanneer het laden start. Ik hoor het regelmatig, soms wel, soms niet. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken. Met een actieve Wi-Fi connectie werkt het voorverwarmen niet.
Waarschijnlijk komt het dan door mijn WIFI dat ik het niet gezien heb. Jammer dat er niet iemand met Scan my Tesla een test gedaan heeft om te zien hoeveel warmer de accu is na voorverwaremen. Ik vraag me ook af of het nou zoveel gaat uithalen; die 10 minuten verwamen. Anyway, zal WIFI eruit gooien en eens monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
joke_name schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:59:
[...]
Woon je toevallig in Amsterdam?

Alle Amsterdamse palen hebben nu slim-laden:

https://www.amsterdam.nl/...risch/flexpower-laadpaal/

Hierdoor gaat de laadsnelheid omlaag.

Ik heb net laatste ook gehad, zelfde laadpaal. stond alleen, paar weken geleden gewoon 11KW en nu maar 8KW op het zelfde tijdvak.
Neen. Ik laad in Groningen en Zwolle. Stiekum is het nu wel fijn, want ik hoef niet tijdens het werk even naar de parkeergarage om hem ergens anders neer te zetten wanneer ie klaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Over welke winter heb je het nu? De huidige periode waar we ons in bevinden die in de verste verte niet op een winter lijkt of over een echte winter met temperaturen die overdag niet boven de -5 uitkomen?

Indien het eerste geval dan denk ik dat de LR rijders in een echte winter nog net naar de bakker kunnen rijden, de SR rijders mogen dan al blij zijn als ze kunnen uitparkeren :+
Juist de SR+ is velen malen efficiënter gebleken dan de LR.
Ik kom met koukleunen in de auto (verwarming uit, of op 16-17 graden) echt regelmatig niet onder de 200wh/km uit. Gewoon vmax rijden.

Zelfs als ik de AP op 103 zet, haal ik nog geen 160-170wh/km, waar SR+ rijders beweren op 140-150 uit te komen bij 100km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Waarschijnlijk komt het dan door mijn WIFI dat ik het niet gezien heb. Jammer dat er niet iemand met Scan my Tesla een test gedaan heeft om te zien hoeveel warmer de accu is na voorverwaremen. Ik vraag me ook af of het nou zoveel gaat uithalen; die 10 minuten verwamen. Anyway, zal WIFI eruit gooien en eens monitoren.
Inderdaad, ik ben ook zeer benieuwd naar deze gegevens. Interessante materie.

Het valt mij wel op dat ik na het laden nooit een power limit heb en dat de regen limit vaak minder beperkt is in vergelijking met de keren dat de auto 's nachts niet geladen wordt.
Hieronder een overzicht en verklaring van het gedrag tijdens preheating van de batterij tijdens AC laden a.d.h.v. de TeslaFi curve en data. Preheating begint al bij batterij temperaturen van 11°C en lager (en mogelijk ook nog vanaf iets hoger al). Hier is hij ca 3°C. Deze grafiek geldt dus hier voor een model 3 LR-AWD. De AC lader is 11 kW. In de grafiek zijn wat verklarende teksten toegevoegd waarbij de blauwe sterretjes overeenkomen met de tijd dat er ook een blauwe streep (ster) bij de batterij staat. We zien in eerste instantie de range afnemen doordat de ventilator/verwarming aangaat omdat ik erin zat (vanaf 11:45). Je ziet ook tijdens de preheating (vanaf 11:47 ca 18 minuten) de range toenemen zonder dat er geladen wordt. Dit komt omdat de range afhankelijk is van de temperatuur. Na 13 minuten is de blauwe streep weg. Feitelijk stopt dan ook even de range toename. Na 18 minuten is de preheating voorbij en begint het feitelijke laden pas. Om 11:52 heb ik de ventilator 5 minuten uitgezet waarna er 3 kW geladen ('charge rate' ca 12,5 mile/h = 20 km/h) wordt terwijl de 7 kW preheating doorgaat. Maar met preheating en ventilator aan is er geen laadvermogen (0 km/h) over van de beschikbare 11 kW. Gezien de verliezen in de AC naar DC conversie en de afrondingen op hele getallen gaat 1 kW verloren in het totaal sommetje. Om 12:06 is met fan weer aan de preheating over en laadt hij 7 kW (28,7 mi/h = 46 km/h) in de batterij. Om 12:30 heb de auto verlaten, is de fan uit en laadt hij 10 kW (40,3 m/h= 65 km/h) to 50% SoC. De "battery heater" kolom heb ik zelf ingevuld met 1, want dat werkt niet voor de model 3 API. De regènbeperkings waarschuwing vanaf het begin is uiteraard verdwenen na de preheating.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4361542/

[ Voor 56% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Inderdaad, ik ben ook zeer benieuwd naar deze gegevens. Interessante materie.

Het valt mij wel op dat ik na het laden nooit een power limit heb en dat de regin limit vaak minder beperkt is in vergelijking met de keren dat de auto 's nachts niet geladen wordt.
Jij zit niet standaard op WIFI? Ik heb in het verleden wel eens vlak voor vertrek geladen maar zag juist geen verschil in regen. Altijd redelijk stabiel. Maar WIFI zou het kunnen verklaren. Toch maar eens Scan my Tesla kopen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 29-01-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Update over mijn verbruik na wat spelen afgelopen week: met de kachel op 19C en stoelverwarming bestuurder op 2, voornamelijk N-wegen met vmax + 5 haal ik nu 169Wh/km. Scheelt enorm veel met 20C waarmee ik zo'n 195Wh/km per rit haal... Voelt ook echt een stuk kouder, dus weet niet of er nu echt 19C wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Jij zit niet standaard op WIFI? Ik heb in het verleden wel eens vlak voor vertrek geladen maar zag juist geen verschil in regen. Altijd redelijk stabiel. Maar WIFI zou het kunnen verklaren. Toch maar eens Scan my Tesla kopen. :)
Niet meer inderdaad omwille van het pre-conditionen, heb een apart SSID gemaakt voor de auto gemaakt, wanneer er een update klaar staat schakel ik deze weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:23
Werkt de spraak besturing weer naar behoren in versie 2020.x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:00:
[...]

[...]

Om beslagen ramen te voorkomen ;)
Ik heb toch al vaak met ingestelde vertrektijd en WIFI actief gewoon een lekker warme auto gehad. Of gaat het om iets anders warm, want de punten die in het eerste bericht worden weergegeven heb ik geen last van (Behalve 2 uur niet slapen).

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nexz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:17:
Update over mijn verbruik na wat spelen afgelopen week: met de kachel op 19C en stoelverwarming bestuurder op 2, voornamelijk N-wegen met vmax + 5 haal ik nu 169Wh/km. Scheelt enorm veel met 20C waarmee ik zo'n 195Wh/km per rit haal... Voelt ook echt een stuk kouder, dus weet niet of er nu echt 19C wordt gehaald.
Tip, zet de AC eens uit, bij mij stopte de hinderlijke koude luchtstroom wanneer de auto op temperatuur is, scheelt daarnaast ook aanzienlijk in verbruik.
thve schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:19:
Spraakbesturing werkt bij mij bij vlagen, lijkt een probleem met de backend, gezien de input steeds hetzelfde is maar de output variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb nog nooit 100% geladen, maar wanneer ik in de app deze even op volledig laden zet, kom ik uit op een volle lading van 513 km. Opgave is 530 km voor de P. Denk ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Ik heb toch al vaak met ingestelde vertrektijd en WIFI actief gewoon een lekker warme auto gehad. Of gaat het om iets anders warm, want de punten die in het eerste bericht worden weergegeven heb ik geen last van (Behalve 2 uur niet slapen).
Het gaat hier over het verwarmen van de accu via stator's, niet climate. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

leekers schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Welja er kan nog wel een Tesla topic bij .
Misschien deze in de Topic Start zetten?
https://teslamotorsclub.com/tmc/

Heel veel Tesla topics :+

Voor batterij gerelateerde topics
https://teslamotorsclub.c...l-3-battery-charging.280/

Tesla's kijk op range.
https://teslamotorsclub.c...tatement-on-range.178752/

[ Voor 28% gewijzigd door djmuggs op 29-01-2020 11:28 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Nexz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:17:
Of de temperatuur zoals gegeven ook daadwerkelijk de temp is heb ik ook mijn twijfels over. Soms lijk ik koude lucht te voelen en 15min zet ik de verwarming maar lager want het wordt te warm. De ene keer is 19 graden voldoende en de andere keer krijg ik het niet warm als hij op 21.5 staat. Zet ik hem op 22 dan is het weer binnen no time aangenaam.
Helaas puur op gevoel uiteraard.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Het gaat hier over het verwarmen van de accu via stator's, niet climate. :)
Ah, duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Teslalrp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:22:
Ik heb nog nooit 100% geladen, maar wanneer ik in de app deze even op volledig laden zet, kom ik uit op een volle lading van 513 km. Opgave is 530 km voor de P. Denk ik verkeerd?
Paar keer per jaar tot 100% laden kan geen kwaad hoor. Sterker nog: nooit tot 100% laden kan tot calibratieproblemen leiden. (Software gaat dan denken dat die 90% die je altijd laadt het maximum is) Genoeg info over te vinden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teslalrp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:22:
Dit is onderhevig aan temperatuur en wellicht al iets degradatie. Ook is de voorspelling niet altijd accuraat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElonDusk
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Nou zit ik er niet eens zo ver naast:
I-Pace 76% van de estimated range.
Model 3: 78% van de estimated range.

Laat ik maar niet uitrekenen wat het percentage wordt op basis van 90% accu. Aangezien iedere keer tot 100% laden de accu sloopt.

Maar jij vindt 2% overdrijven!?
Nou wat jij hier meestal doet is precies het tegenovergestelde van wat jij/sommige de "Tesla fanboy" vindt doen.
Misschien is er ook een tussenweg :+. Als ik al je berichten zou lezen dan zou ik never ever een Tesla nemen.
O-)

Je wilt dat mensen niet alleen maar positief doen over Tesla, dan moet jij misschien niet alleen maar negatief gaan doen ;)

Maar ja uiteindelijk mag je lekker zelf weten :P >:)

[ Voor 3% gewijzigd door ElonDusk op 29-01-2020 11:33 ]

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Laat maar horen hoe het ging. Ik zal op de terugweg ook wat meer spelen met AP dan. Blijf het vreemd vinden dat bij sommige de AP niet uit gaat.
Vanmorgen van alles getest.

Heel simpel: mijn AP gaat er af of ik nu de richtingaanwijzer kort aanraak en wel of niet aangeraakt hou (niet doordrukken) en wel of niet het stuur licht naar links 'stuur': AP gaat er echt af. UPDATE ALS IK HEM KORT AANRAAK OF BETER, NIET DOORDRUK GAAT AUTOPILOT ER NIET AF

Van de linkerbaan naar rechts was hij op 1 of andere manier in de war 2x en ging slingeren en rode strepen op de baan in het midden. Lijkt alsof hij daar een beetje AP aan hield. Heel apart.

Op zich helder met de gewone AP in mijn geval iig: hij doet het prima in dezelfde rijbaan. Wisseling vd baan dan gaat de AP uit bij mijn model 3, model 2020 RWD Longrange.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2020 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
@Verwijderd een 2020 RWD? ik dacht dat de RWD begin 2019 al was uitgefaseerd

@ElonDusk hoe stel jij voor dat @BlakHawk reageert op zaken die niet goed zijn of die beter kunnen. Het is het eeuwige verhaal dat zodra iemand iets meldt dat niet juist is/negatief is/tegenvalt het gelijk zeiken en zeuren is. Zo kan je nooit ergens kritisch over zijn. En dat is waar het hier veelvuldig mis gaat. Enige op en aanmerkingen over zaken die beter kunnen (afwerking), die tegenvallen (range) of slecht zijn (service) is gelijk zeiken en zeuren. En dan moet je maar positief doen, je beter inlezen en/of de auto maar niet hebben gekocht.

Daarnaast zijn het iemand zijn persoonlijke constateringen/gevoelens/opmerkingen. Daar kan een ander nooit van zeggen dat die persoon zich aanstelt of wat dan ook want zo voelt die persoon het echt. Dat hij (in het algemeen) daar anders over denkt prima maar het gelijk afdoen als zeuren/negatief is ook niet constructief natuurlijk. :)

Wat je/men kan doen is de opmerkingen onderbouwen met cijfers en bewijs. Bijv dat maar in X% de afwerking slecht is, de range binnen marge Y valt tov benzine of 99/100 service afspraken als positief zijn bevonden.

[ Voor 110% gewijzigd door thewizard2006 op 29-01-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:38:
2020 RWD?

@ElonDusk hoe stel jij voor dat @BlakHawk reageert op zaken die niet goed zijn of die beter kunnen. Het is het eeuwige verhaal dat zodra iemand iets meldt dat niet juist is/negatief is/tegenvalt het gelijk zeiken en zeuren is. Zo kan je nooit ergens kritisch over zijn. En dat is waar het hier veelvuldig mis gaat. Enige op en aanmerkingen over zaken die beter kunnen (afwerking), die tegenvallen (range) of slecht zijn (service) is gelijk zeiken en zeuren. En dan moet je maar positief doen, je beter inlezen en/of de auto maar niet hebben gekocht.

Daarnaast zijn het iemand zijn persoonlijke constateringen/gevoelens/opmerkingen. Daar kan een ander nooit van zeggen dat die persoon zich aanstelt of wat dan ook want zo voelt die persoon het echt. Dat hij (in het algemeen) daar anders over denkt prima maar het gelijk afdoen als zeuren/negatief is ook niet constructief natuurlijk.
yup das ook zo :9

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Heel simpel: mijn AP gaat er af of ik nu de richtingaanwijzer kort aanraak en wel of niet aangeraakt hou (niet doordrukken) en wel of niet het stuur licht naar links 'stuur': AP gaat er echt af.
Handen van het stuur en knipper aanraken dan gaat de AP er al af? Dat is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Er staat nu zelfs een blauwe LR RWD (model year 2019) te koop bij de Snel Leverbaar-shop van Tesla.
Mocht iemand die willen hebben ;)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Heel simpel: mijn AP gaat er af of ik nu de richtingaanwijzer kort aanraak en wel of niet aangeraakt hou (niet doordrukken) en wel of niet het stuur licht naar links 'stuur': AP gaat er echt af.

Van de linkerbaan naar rechts was hij op 1 of andere manier in de war 2x en ging slingeren en rode strepen op de baan in het midden. Lijkt alsof hij daar een beetje AP aan hield. Heel apart.

Op zich helder met de gewone AP in mijn geval iig: hij doet het prima in dezelfde rijbaan. Wisseling vd baan dan gaat de AP uit bij mijn model 3, model 2020 RWD Longrange.
Bijzonder! Totaal ander gedrag als bij mijn auto. Misschien ook interessant om te vermelden welke software versie je op dit moment hebt draaien.

Overigens over je tweede punt, dat was een ingreep van je lane departure warning system.

SR+ Juni 2019 -> 2019.40.50.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Laatst online: 12-09 10:45
Ik rij elke dag 2x langs supercharger breukelen. Sinds gisteren ochtend staat er een uitroepteken bij met melding Service afgenomen. Gisteren avond ook en vanochtend ook. Ik ben zo benieuwd dat ik straks even ga kijken wat die melding precies moet betekenen.

Foto: https://i.imgur.com/TKRvgvW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Bijzonder! Totaal ander gedrag als bij mijn auto. Misschien ook interessant om te vermelden welke software versie je op dit moment hebt draaien.

Overigens over je tweede punt, dat was een ingreep van je lane departure warning system.

SR+ Juni 2019 -> 2019.40.50.7
Ook hier gaat de AP er meteen af bij burst, normaal knipperen of een draai aan het stuur... Na elke manoeuvre dus weer opnieuw aanzetten.

SR+ December '19, MY2020 -> 2019.40.50.7

Wat betreft het voorverwarmen van de accu, ik vroeg mij al af hoe dit zat; soms is full regen beschikbaar en het verbruik een stuk lager terwijl het hartstikke koud is en andere keren was het warmer maar had ik amper regen beschikbaar en was het verbruik de eerste kilometers substantieel hoger. In beide gevallen heb ik reeds de verwarming aangeslingerd terwijl ik binnen aan de koffie zit.

Laden doe ik thuis (vooralsnog) met 1F16A, net geen 4KW zou dus genoeg moeten zijn voor de SR+ (1 motor)

Dit heeft dus te maken met wel of geen wifi? Dat ga ik eens uitproberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
LiquidSmoke schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Ook hier gaat de AP er meteen af bij burst, normaal knipperen of een draai aan het stuur... Na elke manoeuvre dus weer opnieuw aanzetten.

SR+ December '19, MY2020 -> 2019.40.50.7

Wat betreft het voorverwarmen van de accu, ik vroeg mij al af hoe dit zat; soms is full regen beschikbaar en het verbruik een stuk lager terwijl het hartstikke koud is en andere keren was het warmer maar had ik amper regen beschikbaar en was het verbruik de eerste kilometers substantieel hoger. In beide gevallen heb ik reeds de verwarming aangeslingerd terwijl ik binnen aan de koffie zit.

Laden doe ik thuis (vooralsnog) met 1F16A, net geen 4KW zou dus genoeg moeten zijn voor de SR+ (1 motor)

Dit heeft dus te maken met wel of geen wifi? Dat ga ik eens uitproberen :P
Even voor de duidelijkheid, met sturen gaat altijd de “stuurautomaat” eraf. Ook bij mij, maar niet als ik het stuur los heb, en ik richting aan geef dmv 1 keer licht drukken of doordrukken. Dan blijft AP actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Even voor de duidelijkheid, met sturen gaat altijd de “stuurautomaat” eraf. Ook bij mij, maar niet als ik het stuur los heb, en ik richting aan geen dmv 1 keer licht drukken of doordrukken. Dan blijft AP actief.
Bij mij gaat ie er echt in alle gevallen af, toch een verschil dus... misschien heeft iets met de HW versie te maken? Ik zou op HW3 moeten zitten denk ik (MY2020 en ik zie pylonnen langs de weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
x280 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:13:
Ik rij elke dag 2x langs supercharger breukelen. Sinds gisteren ochtend staat er een uitroepteken bij met melding Service afgenomen. Gisteren avond ook en vanochtend ook. Ik ben zo benieuwd dat ik straks even ga kijken wat die melding precies moet betekenen.

Ik heb m ook gezien, was ook benieuwd wat het betekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zojuist even een kort ritje op en neer met enkel de ventilatie en stoelverwarming aan. Nee echt inefficiënt een EV op korte ritjes :+ #ratedrange 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nWbeN5v.jpg

Een deze dagen 300km snelweg met aanhanger, eens kijken of we dan het andere uiterste kunnen noteren >:)
Ik moet in Friesland zijn, welke SuCs kan je eenvoudig laden met aanhanger? Anders stop ik wel bij FastNed

[ Voor 64% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dplr56
  • Laatst online: 02-09 08:15
x280 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:13:

Volgens het TMC-forum zijn daar werkzaamheden gaande.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4429340/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chianti14
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-02-2021
thve schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:19:
nee

LR-Zwart-Zwart-Aero vin 8.11- lev 7-12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Bij mij doet de auto dat ook. Sneeuwvlok icoontje, auto voorverwarmen, sneeuwvlok weg. In hoeverre WiFi aan/uit moet zijn (bug) geen idee of het dan ook werkt.

In de videos van Bjorn Nyland met ScanMyTesla is dit ook zichtbaar gemaakt.

Maar @revolution-nl het is een beetje kort door de bocht om het als keuze te zien. Ongeacht of je climate aan of uit hebt is de Model 3 bij elke korte rit in het begin (40/50km) minder zuinig. Bij elke koude start moet ook alle koelvloeistof een beetje worden opgewarmd, dit zie je ook als je de verwarming laag zet: verbruik is gewoon wat hoger direct na starten.

Het is ook een keuze van Tesla om er géén warmtepomp in te stoppen. Meeste mensen willen wel graag ~20c hebben in de cabine.

Zolang we straks aan eigen paal de batterij en de koelvloeistof al flink kunnen warm stoken (om zo extra warmte te bufferen) kunnen we via een (Hoop ik) update de effectieve range verhogen in de winter.

Andere gewenste optie is een “milde” ECO modus voor climate control.

*edit*
@LiquidSmoke
Onze SR+ met hw 2.5 gaat AP er niet af als ik alleen richtingaanwijzers gebruik. (Ik moet er echt Doorheen sturen)

Groot verschil als die van jou dat wel doet?

(Ik zit op .7 software)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2020 14:11 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Bij mij doet de auto dat ook. Sneeuwvlok icoontje, auto voorverwarmen, sneeuwvlok weg. In hoeverre WiFi aan/uit moet zijn (bug) geen idee of het dan ook werkt.

In de videos van Bjorn Nyland met ScanMyTesla is dit ook zichtbaar gemaakt.

Maar @revolution-nl het is een beetje kort door de bocht om het als keuze te zien. Ongeacht of je climate aan of uit hebt is de Model 3 bij elke korte rit in het begin (40/50km) minder zuinig. Bij elke koude start moet ook alle koelvloeistof een beetje worden opgewarmd, dit zie je ook als je de verwarming laag zet: verbruik is gewoon wat hoger direct na starten.

Het is ook een keuze van Tesla om er géén warmtepomp in te stoppen. Zolang we straks aan eigen paal de batterij en de koelvloeistof al flink kunnen warm stoken (om zo extra warmte te bufferen) kunnen we via een (Hoop ik) update de effectieve range verhogen in de winter.
Mijn rit van vandaag zegt iets anders, koud vertrokken, totaal verbruik van 143wh/km verbruik van de aandrijflijn 136wh/km. Dat noem ik niet inefficiënt, verre van zelfs.

Het lijkt soms wel of de onderbuik spreekt in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Mijn rit van vandaag zegt iets anders, koud vertrokken, totaal verbruik van 143wh/km verbruik van de aandrijflijn 136wh/km.

Hoe zie je wat het separate verbruik van de aandrijflijn is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DuikKees schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:11:
[...]

Hoe zie je wat het separate verbruik van de aandrijflijn is?
Dat zie je in de energiemonitor, totaal verbruik in de trip stats. Tenminste... nu ik dit schrijf... sentry verbruik zie je niet terug in de energiemonitor maar de verwarming volgens mij wel... hmm... eens op letten.

Er zit in iedergeval een verschil tussen de energiemonitor en de trip statistieken.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x280
Heeft Tesla geen officiele status pagina hierover ? Het zou maar voorkomen wanneer je in Italië bent en de supercharger in Oostenrijk is in onderhoud ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006

Mijn rit van vandaag zegt iets anders, koud vertrokken, totaal verbruik van 143wh/km verbruik van de aandrijflijn 136wh/km. Dat noem ik niet inefficiënt, verre van zelfs.
das extreem laag. Netjes hoor. Hoe was de weg/snelheid verhouding. Veel snelweg? snelheid vooral 50/80/100/120/130/236
En weet je ook wat je de eerste 10min had? Hier zie ik namelijk de grootste schommeling. De eerste 3min staat er 300wh/km en als ik net 1min ben weggereden is 600wh/km niet bijzonder meer. Na 10min gaat dit richting de 200wh/km.

[ Voor 21% gewijzigd door thewizard2006 op 29-01-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:02
LiquidSmoke schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Bij mij gaat ie er echt in alle gevallen af, toch een verschil dus... misschien heeft iets met de HW versie te maken? Ik zou op HW3 moeten zitten denk ik (MY2020 en ik zie pylonnen langs de weg)
Ik heb ook pylonnen in beeld, ik moet echt door een weerstand heen voordat AP eraf gaat. Knipperen alleen is niet genoeg.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
[...]

Die getallen zeggen niets zonder de snelheid te kennen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:29:
[...]

Die getallen zeggen niets zonder de snelheid te kennen.
Onzin, in het licht van de voorgaande discussie en de stelling "EV's zijn inefficiënt op korte stukjes" zegt dit genoeg.
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:23:
[...]

das extreem laag. Netjes hoor. Hoe was de weg/snelheid verhouding. Veel snelweg? snelheid vooral 50/80/100/120/130/236
En weet je ook wat je de eerste 10min had? Hier zie ik namelijk de grootste schommeling. De eerste 3min staat er 300wh/km en als ik net 1min ben weggereden is 600wh/km niet bijzonder meer. Na 10min gaat dit richting de 200wh/km.
Schatting: 10km snelweg variërend van 100 - 120kmh, 10km stadsverkeer, 35km provinciaal +/-90kmh

De eerst km's zijn altijd iets hoger, ik starten nu dacht ik met rond de 180wh/km. (jammer dat de start net buiten de grafiek valt).

Dit is overigens skyhigh als je start met verwarming óf als je voorafgaand de rit een periode sentry ingeschakeld had staan.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
Hoop dat ze in Breukelen eens wat doen aan de bestrating!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Onzin, in het licht van de voorgaande discussie en de stelling "EV's zijn inefficiënt op korte stukjes" zegt dit genoeg.

[...]

Schatting: 10km snelweg variërend van 100 - 120kmh, 10km stadsverkeer, 35km provinciaal +/-90kmh

De eerst km's zijn altijd iets hoger, ik starten nu dacht ik met rond de 180wh/km. (jammer dat de start net buiten de grafiek valt).

Dit is overigens skyhigh als je start met verwarming óf als je voorafgaand de rit een periode sentry ingeschakeld had staan.
In mijn boek is dit een lange rit. Ik rij 35 km woon-werk en jouw rit is een stuk langer :)

Mijn auto (geen Tesla) komt zonder de verwarming en rustig rijden op 153 Wh/km en met normaal rijden en de kachel aan richting de 197 Wh/km.

De verwarming en het temperatuur brengen van de batterij maken de EV minder efficient, maar nog altijd efficiënter dan de ICE concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
rmathijssen schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb ook pylonnen in beeld, ik moet echt door een weerstand heen voordat AP eraf gaat. Knipperen alleen is niet genoeg.
Hier precies hetzelfde. Enige wat richtingaanwijzer doet (zowel de 3x comfortknipper als helemaal indrukken) is de weerstand verminderen. Ook pylonnen in beeld, dus HW3 (?).

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 29-01-2020 13:42 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:40:
[...]

In mijn boek is dit een lange rit. Ik rij 35 km woon-werk en jouw rit is een stuk langer :)
Je kan ook gewoon in de getoonde energie grafiek zien dat het verbruik gedurende de rit niet afneemt maar over de gehele 55km stabiel is ;)

Dit was overigens een rit van 2x 27,5km

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Vanochtend mijn standaard ritje woon werk, 40km bestaande uit 3km tot de snelweg, dan 25km snelweg, 10km provencialeweg met af en toe stoplichten en nog een stukje op een bedrijventerrein.

Model 3 Performance, niet voorverwarmd, 5 graden, AC uit, soms even aan als de boel begint te beslaan, Overal V-max, snelweg bijna geheel 100km/h.

- Bij opgaan snelweg zit ik op ongeveer 230-250Wh/km gemiddeld.
- Op de snelweg verbruik ik bij deze temperatuur ongeveer 170-180.
- Bij afgaan snelweg zit ik op 190Wh/km gemiddeld.
- Provenciale weg stukje weet ik het verbruik niet precies maar het gemiddelde daalt tot ongeveer 185wh/km.

Bovenstaand is gemiddeld voor de afgelopen weken. Bij 10 graden buiten temperatuur daalt het geheel met ongeveer 10Wh/km.

Gisterenavond alles hard gereden, hard optrekken en op de snelweg 130 met stukken 170. Kwam uit op 240Wh/km.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
Beetje respect voor meneer Watt graag ! Wh/km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ElonDusk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:32:
[...]

Nou wat jij hier meestal doet is precies het tegenovergestelde van wat jij/sommige de "Tesla fanboy" vindt doen.
Misschien is er ook een tussenweg :+. Als ik al je berichten zou lezen dan zou ik never ever een Tesla nemen.
O-)

Je wilt dat mensen niet alleen maar positief doen over Tesla, dan moet jij misschien niet alleen maar negatief gaan doen ;)

Maar ja uiteindelijk mag je lekker zelf weten :P >:)
Ja klopt misschien wel, ik heb toch ergens het idee dat ik iets tegenwicht moet geven op één of andere manier. Misschien onterecht...

De auto rijdt echt heerlijk, power is super! Ruimte is mij echt wel meegevallen. Denk dat ook voor vakanties straks alles wel goed gaat komen, zonder dakkoffer of towbox.
@p een 2020 RWD? ik dacht dat de RWD begin 2019 al was uitgefaseerd

Daarnaast zijn het iemand zijn persoonlijke constateringen/gevoelens/opmerkingen. Daar kan een ander nooit van zeggen dat die persoon zich aanstelt of wat dan ook want zo voelt die persoon het echt. Dat hij (in het algemeen) daar anders over denkt prima maar het gelijk afdoen als zeuren/negatief is ook niet constructief natuurlijk. :)

Wat je/men kan doen is de opmerkingen onderbouwen met cijfers en bewijs. Bijv dat maar in X% de afwerking slecht is, de range binnen marge Y valt tov benzine of 99/100 service afspraken als positief zijn bevonden.
Dat is inderdaad waardoor ik ook wel eens denk: "Zak in die Tesla". Dus als iets tegenvalt, moet ik maar ruilen met een collega en lekker een ICE rijden. Wat is dat nou voor redenatie?
Dat versterkt mijn gevoel van tegenwicht "moeten" geven.

Je leest hier dagelijks dat Tesla 8 jaar voorloopt op de concurrentie, ik zie het alleen nog niet terug.

Het allergrootste voordeel van Tesla blijft de SuC. Alleen Tesla's mogen er laden en ipv 2 palen, staan er wel 16 of meer. Dat neemt niet weg dat ik in CA USA filmpjes heb gezien van mensen die 45 minuten in een wachtrij moesten staan, voor ze konden laden. Ik mag hopen dat het in de EU die kant niet op gaat!
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:33:
[...]

[...]

Zal dan ook echt het voordeel van de SR+ zijn.
120km/h is bij mij echt boven de 200wh/km.

Op AP, 10km op 103km/h:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49459628262_a14431d6e3_o.jpg

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik meestal met deze snelheden rond de 180-190wh/km zit @ 103km/h :+
nMad schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:41:
[...]

Hier precies hetzelfde. Enige wat richtingaanwijzer doet (zowel de 3x comfortknipper als helemaal indrukken) is de weerstand verminderen. Ook pylonnen in beeld, dus HW3 (?).
Hier ook, misschien verschil HW3 en HW2.5?
Ik heb HW3...

@ElonDusk ik ben ook wel een beetje jaloers op de mensen die nu 140-150wh/km halen! _/-\o_
Het lukt mij gewoon echt bij lange na niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:50:
Zal dan ook echt het voordeel van de SR+ zijn.
120km/h is bij mij echt boven de 200wh/km.

Op AP, 10km op 103km/h:
[Afbeelding]

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik meestal met deze snelheden rond de 180-190wh/km zit @ 103km/h :+
Wait wut: 180-190Wh/km bij 100kmh :o
Dat scheelt inderdaad fors! De wielen zullen hier mogelijk ook een rol in spelen, ik rij met 18inch putdeksels :P

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik ben vrij zeker dat de verwarming een grote rol speelt.

Bij een rustige rit is dat bij mij 10% van het totaal en dat is dan met een warmtepomp. In een Model 3 al snel 15 tot 20% wellicht.

[ Voor 58% gewijzigd door kdeboois op 29-01-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Wait wut: 180-190Wh/km bij 100kmh :o
Dat scheelt inderdaad fors! De wielen zullen hier mogelijk ook een rol in spelen, ik rij met 18inch putdeksels :P
Zou kunnen de 19" idd.
kdeboois schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:01:
Ik ben vrij zeker dat de verwarming een grote rol speelt.

Bij een rustige rit is dat bij mij 10% van het totaal en dat is dan met een warmtepomp. In een Model 3 al snel 15 tot 20% wellicht.
Die staat meestal op 18 graden standje 1.

Je ziet de foto erboven?
10km lang op AP, 103km/h, AC op 19 graden standje 1. Resultaat: 216wh/km gemiddeld. Wel wind tegen toen waarschijnlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2020 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
x280 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Heeft Tesla geen officiele status pagina hierover ? Het zou maar voorkomen wanneer je in Italië bent en de supercharger in Oostenrijk is in onderhoud ...
Of richting Portugal... Met de SR+ zijn de laatste twee superchargers best ver uit elkaar.

(Maar bijna zeker dat het door kan gaan! Als backup even extra laadpasjes bestellen of lenen)

@revolution-nl Dat is een mooi verbruik, wat was de gemiddelde snelheid + snelweg km’s? Wat ik bedoel is de eerste 10min: kijk dan ook eens met diezelfde settings. Als je meerdere afspraken per dag hebt en elke keer 10-25min rijden tikt dat snel aan. Zoals @thewizard2006 ook bedoeld.

50+ km is (vind ik) niet bepaald een kort stukje (neem aan dat er geen 1-2u tussen die 2x27km zat?)

Ik hoop dat ook op een slimme software-update zodat ik meer opties heb met het verwarmen van de batterij 🔋

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2020 14:25 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
Kan een handig persoon hier niet even een website opzetten waarbij M3 rijders hun verbruik bij kunnen houden? Met alle parameters die invloed kunnen hebben op het verbruik.

Aan de hand hiervan kan er een duidelijk beeld ontstaan van verbruik (en range) in relatie tot de verschillende parameters. Als bonus minder topic 'vervuiling' hier over het verbruik ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Of richting Portugal... Met de SR+ zijn de laatste twee superchargers best ver uit elkaar.

(Maar bijna zeker dat het door kan gaan! Als backup even extra laadpasjes bestellen of lenen)

@revolution-nl Dat is een mooi verbruik, wat was de gemiddelde snelheid + snelweg km’s? Wat ik bedoel is de eerste 10min: kijk dan ook eens met diezelfde settings. Als je meerdere afspraken per dag hebt en elke keer 10-25min rijden tikt dat snel aan. Zoals @thewizard2006 ook bedoeld

Ik hoop dat ook op een slimme software-update zodat ik meer opties heb met het verwarmen van de batterij 🔋
Ik hoop op een slimme update met betrekking tot gepland vertrek via de app, maar ook het Amperage in de app aanpassen. Vaak probeer ik de laadtijd uit te strijken over de parkeertijd.

Zet ik hem 12 uur neer, dan wil ik hem in 12 uur vol hebben. Zet ik hem maar 6 uur neer: in 6 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Ik heb ook nagedacht over AP die uit valt bij mensen die richtingaanwijzers aanraken.

Dat zou ook kunnen omdat de uitlijning/sporing niet in order is: na gebruiken richtingaanwijzers kan je makkelijker door het stuur heen drukken, als je sporing niet in order is lijkt het voor de auto misschien dat de bestuurder dat doet?

(Mogelijk maar niet persé, heb je dan ook dat de auto niet recht blijft rijden als je het stuur los laat)

@BlakHawk Meer functies = beter.. Alleen amperage verlagen op publieke paal = valsspelen? Haha... Zo ben je langer aan het laden en hoef je de auto niet te verplaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:29:
@BlakHawk Meer functies = beter.. Alleen amperage verlagen op publieke paal = valsspelen? Haha... Zo ben je langer aan het laden en hoef je de auto niet te verplaatsen.
Ja en nee, ik zet hem vaak pas neer in de avond met redelijk lege accu, dan staat hij toch heel de nacht. Dan kan ik hem beter verlengen.

Nu probeer ik het in de auto te berekenen.

Beter langer laden dan geplande start, dan staat hij eerst niet te laden en gaat pas later laden, dat vind ik meer "vals spelen". Buiten het feit dat die voor geen meter werkt, vaak is hij een uur voor vertrek al klaar met laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2020 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

nMad schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:15:
Kan een handig persoon hier niet even een website opzetten waarbij M3 rijders hun verbruik bij kunnen houden? Met alle parameters die invloed kunnen hebben op het verbruik.

Aan de hand hiervan kan er een duidelijk beeld ontstaan van verbruik (en range) in relatie tot de verschillende parameters. Als bonus minder topic 'vervuiling' hier over het verbruik ;)
Veel handiger is als het geautomatiseerd vanuit de auto naar een service wordt geupload zodat ook allerlei factoren correct worden meegenomen (snelheid, wind, temperatuur, etc). Je kunt ABRP koppelen aan je Tesla account.
Hopelijk doet ABRP binnenkort weer een nieuw blogje, ze moeten inmiddels een hoop meer data hebben.
Een tijd terug hebben ze de LR RWD en de P AWD vergeleken, zou leuk zijn als de SR+ nu ook wordt meegenomen.
https://forum.abetterrout...iving-data-from-233-cars/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dplr56
  • Laatst online: 02-09 08:15
Teslalrp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:40:
Hoop dat ze in Breukelen eens wat doen aan de bestrating!
Dat ze hem maar gelijk ombouwen naar V3 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x280
Plovdiv, Bulgarije SuC staat gepland in 2020. Mijn doel is om in 2021 naar Istanbul te rijden. Zoals het er nu uit ziet moet dat wel lukken. Ik ben benieuwd of er na Turkije ook nog SuC bij komen.
dplr56 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:56:
[...]
Dat ze hem maar gelijk ombouwen naar V3 >:)
OooooHHhhh yeaaaaaaaaaaah ! _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door x280 op 29-01-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Heeft iemand al ervaringen met de USB HUB van Taptes?

Ik heb nu de wireless charger van taptes en een prullenbakje voor de middelconsole. Ik mis alleen nog een usb hubje en dan is het compleet.

Trouwens laden via de wireless charger is standaard 10W voor mijn Samsung S10e.
12W met snel draadloos opladen (dus 12V aansluiting gebruiken) en 15W bedraad snel opladen.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoewel ik sinds augustus blij en vrij met mijn Model 3 rond rij, heb ik nog geen eigen lader. Dit vanwege enkele kleine huishoudelijke logistieke knelpuntjes. Die zijn echter opgelost en heb ik besloten om een Tesla Wall Charger aan te schaffen en laten installeren.

Nu mijn vraag, waarvan ik weet dat ik die wellicht beter bij Tesla zelf of op de Laden etc-topic kan stellen maar mogelijk is hier iemand die het antwoord weet:

In de VS is sinds kort Generatie 3 van die Wall Charger te koop, deze heeft o.a. Wifi ondersteuning en nog wat andere nieuwe foefjes. Echter via de Nederlandse shop zie ik die (nog?) niet. Weet iemand toevallig wanneer die ook hier beschikbaar komt? Als dat niet te idioot lang duurt wacht ik nog even, ik doe al een half jaar zonder en dat kan ik als het moet nog wel een maand of twee volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obelix998
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 09:49
Even twee ervaringen delen met mijn witte SR+:
1. Laatst had ik het portier niet goed gesloten en had dat niet in de gaten. Auto gaat dan niet op slot. Hij stond gelukkig op een veilige plek, maar het blijft dus verstandig om even te checken.

2. Vandaag voor het eerst door de wasstraat. Zo één waarbij je in de auto blijft zitten. Ruitenwisser uit, eitje. Auto in N(eutral). Hoe werkt dat ? Gelukkig wist een wasstraatmedewerker dat: rem indrukken, in D(rive) zetten, vervolgens de hendel klein tikje omhoog, dan gaat hij in N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Autopilot schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:47:

Ik heb nu de wireless charger van taptes en een prullenbakje voor de middelconsole. Ik mis alleen nog een usb hubje en dan is het compleet.

12W met snel draadloos opladen (dus 12V aansluiting gebruiken) en 15W bedraad snel opladen.
Jij haalt 10w via de usb poorten? Naar mijn weten komt er niet meer dan 5w uit (5V1A)? Ik heb een iPhone 8 en ben me nog aan het bedenken of ik de trims los ga halen en op de 12v ga aansluiten, of een passthrough powerbank koop. Trims zaten eeg vast heb er behoorlijk wat kracht op gezet. Zoveel als ik durfde... :+

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-01-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Autopilot schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:47:

Deze is nét uit. Ik ben denk ik (een van) de eerste die er een gaat ontvangen.

Ik zou er eentje over 7-10dagen moeten ontvangen heb er een besteld met creditcard maar geen trace code oid gehad.

** edit**

Die ga ik ook testen icm de controllers van de Action welke perfect werken! Ben er erg blij mee die 2x 7.99 voor controllers :9

Ik heb de ruimte onder USB poorten een “controllerbak” van gemaakt ik zou eigenlijk ook die netjes opruimen/ophangen met een 3D printer (maar geen idee hoe)

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Handen van het stuur en knipper aanraken dan gaat de AP er al af? Dat is vreemd.
Zonet getest weer even. Nee dan gaat hij er niet af. Van rijbaan wisselen ook niet en ook niet als ik het stuur lichtjes aan raak. Ook gaat de AP er niet af als ik de richting aanwijzer naar beneden (niet doorgedrukt) hou gaat de AP er niet af.

2019.40.50.7 software RWD Long Range model 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37
@Verwijderd is dat met of zonder FSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd een 2020 RWD? ik dacht dat de RWD begin 2019 al was uitgefaseerd
Ja 2020 RWD Long Range. Had een LR AWD besteld. Is bij de LM wat mis gegaan ( ik stond intern op een standard range lijst kwam ik zelf achter). Mijn eigenlijke auto was, ga ik vanuit, al aan een ander gekoppeld intern. Ineens kreeg de LM 20 auto's extra eind december 2019 waarbij ik deze kreeg. Ik kwam ahv de VIN erachter dat er geen dual maar een single gelijk aan de Performance motor/accu lag. Eea viel mij op nadat ik het kenteken kreeg en de catwaarde e 54.100 was en geen 62.000 euro. Take it or leave it kwam het op neer nadat ze mij gelijk hadden gegeven.

Uiteindelijk prima, lagere bijtelling en eigen bijdrage en verder wel gewoon Premium. Dat premium kon de LM mij ook niet zeggen of dat er dan wel in zat.

Nou ja heel verhaal en prima zo. Een 2020 model. Enige wat daar anders aan is volgens mij tov 2019 is dat er iets meer kuipstoel gevoel is (tja minimaal dan) en minder windgeruis. Ik heb vorige week trouwens wel uit de USA maar wat besteld voor op het dak om het glazen dak heen ('rubber'). Ca 25 euro, ben benieuwd of het iets helpt.

--------------overig:
Zo net viel mij op dat mijn achterlichten ook condens bevatten. Ga er maar vanuit dat dit normaal is en opdroogt bij mooi weer.

Verbruik zonder op ' auto' en airco uit stand 1 brengt toch wel voordeel. Ik heb hem nu ook over 65 km op 186 wh ( ook gemiddelden ca in andere scherm) gekregen ipv 220 wh. Nu kon ik wel iets meer door rijden en heb ik meer constant gereden op AP en aan de snelheid gehouden. Iets zuiniger is hij iig laten we het daar maar op houden dan met AC aan en op auto waarbij de ventilator bij mij dan vaak op 3 of eigenlijk 4 en soms 5 stond. Alles is nu rustiger en nog geen beslagen ramen gehad (tja wel condens dan nu bij de achterlichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:04:
@Verwijderd is dat met of zonder FSD?
Zonder, gewoon de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 22:16
Schrok laatste tijd van verbruik Performance, maar vandaag ritje Den Haag - Amsterdam op 176 wh / km gedaan. Temp op 20c en gewoon 130 km/h in trajectcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:50:
[...]

Zonet getest weer even. Nee dan gaat hij er niet af. Van rijbaan wisselen ook niet en ook niet als ik het stuur lichtjes aan raak. Ook gaat de AP er niet af als ik de richting aanwijzer naar beneden (niet doorgedrukt) hou gaat de AP er niet af.

2019.40.50.7 software RWD Long Range model 2020.
Hoe wissel je van rijbaan zonder dat AP eraf gaat? De rest is inderdaad zoals het zou moeten zijn.

Pagina: 1 ... 30 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: