Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.166.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Tassadar32 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:36:
Heb het nu al wel vaker meegemaakt dat een vieze camera (of condens achter glas) er voor zorgt dat AP niet of beperkt werkt. Als FSD hier beter mee om kan gaan zal 99% nog wel mogelijk zijn maar als deze net zo gevoelig is voor beperkt zicht ga je de 99% echt niet halen. Ben me er van bewust dat FSD zoals door Tesla in demo's getoond word een andere branch is dan wat naar consumenten uitgerold is, ben echter wel benieuwd hoe deze met matige sensorinput omgaat (en hoe deze met de rommelige belijning in NL om zal gaan).
Je ziet in het filmpje dat ze al best ver zijn. Verder dan wat men nu gebruikt in iedergeval. Slecht/noodweer zal nog heel lang voor problemen gaan zorgen. Het is uiteraard de bedoeling dat in de (nabije?) toekomst de camera's en sensoren beter worden, rij gedrag en ervaringen beter in kaart worden gebracht maar ook betere communicatie met andere weggebruikers door bijv 5G. Positiebepalingen tov andere auto's, kaart generatie dmv locaties van mobiele telefoons en langs de wegen op strategische punten camera's en sensoren etc.
We kunnen ook weer niet verwachtten dat zoiets complex ff in 10 jaar is opgebouwd. Kijk hoe lang bedrijven er over kunnen doen om een website in de lucht te krijgen. Laat staan een compleet zelfsturende auto te bouwen die in alle 100% van de situaties correct handelt.
De naam Full Self Driving is wat dat betreft dus nog verre van terecht :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
FlowDesign schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:34:
[...]

Ik denk dat jouw lage verbruik vooral te danken is aan de gemiddelde lage snelheid en mss een beetje chill modus. Ik zou het ook een keer moeten testen, maar daar heb ik het geduld niet voor :D

Later dan, wanneer we toch nog maar 100 mogen op de snelweg.
Hm daar ben ik nog niet zo zeker van. De lagere gemiddelde snelheid komt door stukjes waar ik dan 20-30 rijd. Van 100 naar 30 naar 100 is erger dan constant 70 rijden voor je verbruik.

Van de 40 snelwegkilometers zal er een stuk of 4 op minder dan 90-100 geweest zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
Bonsaiboom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:44:
[...]

Hm daar ben ik nog niet zo zeker van. De lagere gemiddelde snelheid komt door stukjes waar ik dan 20-30 rijd. Van 100 naar 30 naar 100 is erger dan constant 70 rijden voor je verbruik.
Zeker. Maar 120-140 rijden is nog veel erger voor je verbruik. Denk dat de mensen die voornamelijk 190+ halen regelmatig 120+ rijden en de gene die 150-160 halen voornamelijk N wegen en max 100 rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Gisteren voor het eerst de AP gebruikt. Vindt het nog wat onwennig rijden. het blijft vreemd.
Hoe bedienen jullie de auto als je van rijstrook wil veranderen? De AP schakelt dan uit.... Of doe ik dat dan te snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
thewizard2006 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Zeker. Maar 120-140 rijden is nog veel erger voor je verbruik. Denk dat de mensen die voornamelijk 190+ halen regelmatig 120+ rijden en de gene die 150-160 halen voornamelijk N wegen en max 100 rijden.
Dat is zeker waar :) . Echter zoals ik gisteren ook aangaf, een andere route die ik regelmatig rijd is 100km met wel regelmatig 120 en 130, daar kom ik rond de 175 wh/km uit over het geheel.

Ik heb het idee dat rijstijl en verwarming erg veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Teslalrp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:49:
Gisteren voor het eerst de AP gebruikt. Vindt het nog wat onwennig rijden. het blijft vreemd.
Hoe bedienen jullie de auto als je van rijstrook wil veranderen? De AP schakelt dan uit.... Of doe ik dat dan te snel?
Dat klopt. Wellicht dat hier nog wat antwoorden staan die je zoekt https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 17:47

sjoe

Klik hier

Teslalrp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:49:
Als je op AP(FSD) navigeert, stelt het zelf voor te wisselen van rijstrook. Dan is het gebruik van knipperlicht en iets het stuur bewegen voldoende.

Op alleen AP moet je het knipperlicht ingedrukt blijven houden en licht kracht op het stuur zetten.

Het is een paar keer leuk maar zelf wisselen van rijstrook gaat een stuk sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-10 15:48

DeFeCt

je wéét toch

thewizard2006 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:18:
[...]
Moet nog wel eens naar de ruitenwissers ofzo kijken. Blijf maar een waas op het glas houden waar de wissers elkaar niet kruisen zeg maar. Heb al 2x met RainX behandeld en de wissers zelf ook afgedaan maar die waas blijft.
Ik heb precies hetzelfde probleem, bij de linker wisser dus eigenlijk precies voor je gezichtsveld. Had mijn zomer ruitenwisservloeistof aangevuld met spiritus omdat het kouder werd en dit lijkt de waas heel even weg te halen als ik sproei, maar daarna "trekt het weer dicht"...

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjoe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Als je op AP(FSD) navigeert, stelt het zelf voor te wisselen van rijstrook. Dan is het gebruik van knipperlicht en iets het stuur bewegen voldoende.

Op alleen AP moet je het knipperlicht ingedrukt blijven houden en licht kracht op het stuur zetten.

Het is een paar keer leuk maar zelf wisselen van rijstrook gaat een stuk sneller.
Knipperlicht inhouden? Waarom? Gewoon comfort knipper aantikken en dan sturen. Dan ga je door een kleine weerstand. Als je volledig op de nieuwe baan zit pookje 2 keer naar beneden en klaar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe

sjoe

Klik hier

Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Knipperlicht inhouden? Waarom? Gewoon comfort knipper aantikken en dan sturen. Dan ga je door een kleine weerstand. Als je volledig op de nieuwe baan zit pookje 2 keer naar beneden en klaar.
Is dat een aparte instelling? Met FSD werkt het prima, op normaal AP als ik het knipperlicht loslaat wanneer ik nog niet over de helft ben, wordt ik teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sjoe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Is dat een aparte instelling? Met FSD werkt het prima, op normaal AP als ik het knipperlicht loslaat wanneer ik nog niet over de helft ben, wordt ik teruggestuurd.
Beetje weerstand bieden en dan schiet AP er netjes af :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Bonsaiboom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Dat is zeker waar :) . Echter zoals ik gisteren ook aangaf, een andere route die ik regelmatig rijd is 100km met wel regelmatig 120 en 130, daar kom ik rond de 175 wh/km uit over het geheel.

Ik heb het idee dat rijstijl en verwarming erg veel uitmaken.
Mijn gemiddelde is vanaf start 208 wh/km. Redelijk hoog maar veel snelwegen met 130 km/hr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:00
vandaag AP getest met harde regen. Werkt prima :) file of 100km/u hij bleef netjes zijn werk doen

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ElonDusk schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:15:
vandaag AP getest met harde regen. Werkt prima :) file of 100km/u hij bleef netjes zijn werk doen
Jep deed het gisteren avond in de stortregen ook prima, terwijl ik zelfs soms de lijnen haast niet meer kon zien door de hoeveelheid water xD

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 10:46
DennusB schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Raar, als ik richting aangeef gaat AP er meteen af. Dus daar zit ook al verschil in gedrag in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:14
mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Raar, als ik richting aangeef gaat AP er meteen af. Dus daar zit ook al verschil in gedrag in?
Verschil tussen of je wel of geen FSD gekocht hebt denk ik.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
FlowDesign schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Verschil tussen of je wel of geen FSD gekocht hebt denk ik.
Hmm, dat zou kunnen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:00
[...]

Volgens mij doet ie rijden en remmen nog zelf alleen het sturen valt weg

Model 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mooste
ElonDusk schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Volgens mij doet ie rijden en remmen nog zelf alleen het sturen valt weg
Ja klopt, TACC blijft actief. Alleen als je de versnellingpook omhoog doet gaat er alles af. Of als je op de rem trapt...

[ Voor 4% gewijzigd door mooste op 28-01-2020 10:19 . Reden: Ninja edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je hebt FSD of niet? Zonder FSD gaat AP er niet af met alleen richting aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook wel benieuwd bij puur AP hoe je naar links kunt gaan bij inhalen. Bij mij schiet hij er ook af als ik richting aangeef. Ik las ook ergens dat als je snelheid wil houden of iets versnellen dat je de richtingaanwijzer iets ingedrukt moet houden. Dat zal vast niet bij puur AP zijn. Ik vind het irritant dat hij ook met slechts 1 wagenafstand dat hij vrij vroeg gaat inhouden. Je moet dan al vrij vroeg naar links gaan anders valt de snelheid terug en halen de achterliggers je weer in. Het is even wennen maar ik ga op tijd naar links of ik geef gas bij.

Wat ik overigens steeds fout deed was de rechter hendel helemaal naar beneden klikken 2x voor AP. Dit hoeft helemaal niet, twee korte tikjes zijn voldoende.

Over het verbruik van mijn 2020 model RWD Long Range:
Ik heb de batterij op percentage gezet. Bij 82% gaf hij aan 431 km. Het verbruik van mijn woon-werk circa 70 km waar ik het eerste stuk 110 kmh rij en het drukke stuk 130 kmh weg schommelt het tussen 90 - 140 is redelijk hoog. Heb de ac op auto maar vind dat hij dan vaak te hoog staat op stand 3 of 4 met ventileren. Het gemiddelde zit op 200 wh. De ritten meestal hoger wat ik hier meer voorbij zie komen zo 220 - 230 a 240. Ik heb winterbanden en geen aero (18 inch).

Morgen zal ik eens kijken nu ik sinds gisteren de auto ac uit heb gezet en mooi weer op stand 1 ventilatie en voorraam en voorroosters ventilatie heb gezet. Stoelverwarming meestal op 1 en af en toe 2. Ik zag gister al met korte stukjes dat dit volgens mij gaat schelen, maar goed snelweg zal inderdaad harder gaan.
Tot nu toe is onder de 180wh zeker niet haalbaar bij mijn rijstijl ( trek niet vaak hard op, rij veel AP) en rij als het kan iets harder dan de max, ca 10 km er boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:29:
Ben ook wel benieuwd bij puur AP hoe je naar links kunt gaan bij inhalen. Bij mij schiet hij er ook af als ik richting aangeef. Ik las ook ergens dat als je snelheid wil houden of iets versnellen dat je de richtingaanwijzer iets ingedrukt moet houden. Dat zal vast niet bij puur AP zijn. Ik vind het irritant dat hij ook met slechts 1 wagenafstand dat hij vrij vroeg gaat inhouden. Je moet dan al vrij vroeg naar links gaan anders valt de snelheid terug en halen de achterliggers je weer in. Het is even wennen maar ik ga op tijd naar links of ik geef gas bij.
Meer mensen melden dit in het topic maar bij mij werkt het niet zo iig. Als ik de comfort knipper aan zet gaat de AP er echt niet af. Moet zelf door de lichte weerstand sturen. Als ik de knipper uit doe, en niet ga sturen blijft AP gewoon lekker doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 21:58
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Meer mensen melden dit in het topic maar bij mij werkt het niet zo iig. Als ik de comfort knipper aan zet gaat de AP er echt niet af. Moet zelf door de lichte weerstand sturen. Als ik de knipper uit doe, en niet ga sturen blijft AP gewoon lekker doorrijden.
Draai je stuur alvast licht naar de weerstand toe en de kant dat je op wilt gaan. Als je dan je richtingaanwijzer aanzet, gaat autosteer wel uit.

Bij mij deed hij het "soms wel, soms niet", omdat ik dit niet wist. Sinds ik alvast het stuur tegen de weerstand aan druk, gaat autosteer consequent uit.

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe

sjoe

Klik hier

DennusB schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Dat wil je toch juist niet? Dan moet je na het wisselen van rijbaan dus elke keer weer AP aanzetten.
Ik moet het knipperlicht in blijven houden en lichtjes meesturen wil AP van baan wisselen, laat ik het knipperlicht te vroeg los, schiet de auto terug naar de vorige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Tsja, bij mij is het gedrag anders. Ik heb alleen AP (geen FSD) en als ik richting aangeef, op welke manier dan ook, dan gaat AP eraf en blijft TACC actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 14:53
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Je hebt FSD of niet? Zonder FSD gaat AP er niet af met alleen richting aangeven.
ehm. Bih mij gaat ie er gewoon vanaf met richting aangeven. Geen FSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

kv83 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:44:
[...]
ehm. Bih mij gaat ie er gewoon vanaf met richting aangeven. Geen FSD
verschil zit hem volgens mij tussen het helemaal doordrukken van de richtenaanwijzer, dus echt aanzetten of slechts licht aantikken waardoor hij maar 2 of 3x knippert.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
DeFeCt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:59:
[...]

verschil zit hem volgens mij tussen het helemaal doordrukken van de richtenaanwijzer, dus echt aanzetten of slechts licht aantikken waardoor hij maar 2 of 3x knippert.
Nope, hetzelfde resultaat hier. AP gaat gewoon uit. Geen idee waarom bij mij wel en bij jou niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-10 11:09
DeFeCt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Bij het volledig doordrukken van de richting aanwijzer kom je eerst in de stand voor comfort knipperen.
Hierna gaat de AP er bij een hele lichte beweging aan het stuur vanaf. Dit gebeurd dan vervolgens bij het doordrukken.
Probeer maar eens zonder je stuur aan te raken , dan blijft de AP er wel op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

...voor de record, bij mij gaat hij er ook gewoon af hoor. @Inspired verkondigd anders :)

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeFeCt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:18:
...voor de record, bij mij gaat hij er ook gewoon af hoor. @Inspired verkondigd anders :)
Als je het stuur los laat en de comfort knipper aan zet gaat de AP er meteen vanaf? Bij mij 100% niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Ook goed, maar als je geen FSD hebt en AP gaat er niet af bij richtingaanwijzen dan moet je misschien een keer lang bij een SeC imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjoe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Dat wil je toch juist niet? Dan moet je na het wisselen van rijbaan dus elke keer weer AP aanzetten.
Ik moet het knipperlicht in blijven houden en lichtjes meesturen wil AP van baan wisselen, laat ik het knipperlicht te vroeg los, schiet de auto terug naar de vorige baan.
Zal het morgen direct proberen en hoop dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:19:
Ook goed, maar als je geen FSD hebt en AP gaat er niet af bij richtingaanwijzen dan moet je misschien een keer lang bij een SeC imho.
Want? Hoe het bij mij werkt lijkt me juist de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:20:
[...]

Want? Hoe het bij mij werkt lijkt me juist de bedoeling.
Juist niet. Dan moet je elke keer door de weerstand van het stuur gaan? Redelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Zal het morgen direct proberen en hoop dat het werkt.
En dan een jaar overdoen om van rijstrook te wisselen? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Juist niet. Dan moet je elke keer door de weerstand van het stuur gaan? Redelijk irritant.
Knipper uit zorgt ervoor dat er amper weerstand is. Dus ik merk wel degelijk iets van de knipper. Maar AP gaat er niet meteen af. Als jij de comfort knipper aan doet hoor je meteen het geluid dat de AP eraf is? Of ben je dan ook meteen aan het sturen? En merk je niet dat je door de lichtere weerstand gaat wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Knipper uit zorgt ervoor dat er amper weerstand is. Dus ik merk wel degelijk iets van de knipper. Maar AP gaat er niet meteen af. Als jij de comfort knipper aan doet hoor je meteen het geluid dat de AP eraf is? Of ben je dan ook meteen aan het sturen? En merk je niet dat je door de lichtere weerstand gaat wellicht?
Ik krijg meteen het geluid dat AP eraf is. Toch raar dat dezelfde auto met dezelfde/vergelijkbare software ander gedrag laat zien. Of is het toch een instelling ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:22:
[...]

En dan een jaar overdoen om van rijstrook te wisselen? :'(
Dat gaan we ontdekken. Toen ik een proefrit had gemaakt wisselde de auto wel bij comfort knipperen maar daarna schommelde hij richting vangrail en vrachtauto die ik inhaalde. Of dat de bedoeling was of lag aan een oude update..... bij de huidige auto lukte dit mij niet .

Maar ik herken wel wat je zegt dat t toen ook erg irritant ging en lamg duurde. Ik zal het morgen wel of niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Dat gaan we ontdekken. Toen ik een proefrit had gemaakt wisselde de auto wel bij comfort knipperen maar daarna schommelde hij richting vangrail en vrachtauto die ik inhaalde. Of dat de bedoeling was of lag aan een oude update..... bij de huidige auto lukte dit mij niet .

Maar ik herken wel wat je zegt dat t toen ook erg irritant ging en lamg duurde. Ik zal het morgen wel of niet ervaren.
Laat maar horen hoe het ging. Ik zal op de terugweg ook wat meer spelen met AP dan. Blijf het vreemd vinden dat bij sommige de AP niet uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Laat maar horen hoe het ging. Ik zal op de terugweg ook wat meer spelen met AP dan. Blijf het vreemd vinden dat bij sommige de AP niet uit gaat.
Probeer het nog eens met handen los en alleen even kort de knipper aan te raken. Niet hendel van het knipperlicht helemaal naar beneden drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:03
AP gaat er af bij:
1. Richting volledig aangeven (dus doordrukken)
2. Er word licht gestuurd in de richting van het knipperlicht wordt gebruikt (niet doordrukken dus de 3 knippers)

Als je dus niet licht stuurt maar enkel het knipperlicht aan zet (niet doordrukken dus enkel 3 knippers) dan blijft AP aan.

De lichte stuur actie doe ik eigenlijk automatisch als je over je schouder kijkt of er verkeer aan komt.

[ Voor 15% gewijzigd door bartgoes op 28-01-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Gelukkig was ik niet de enige met vragen over AP. Dank voor jullie reacties.... ik ga het weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Laatst online: 21-10-2021
Hier een gevalletje "hartverzakking"

Werd net gebeld door Politie Midden- en West Brabant of ik de eigenaar was van een witte Tesla....ehh ja
en of ie nog in de straat stond.....ehh ja.

Want we kregen een melding dat de beide ramen openstonden.....shiiiittttt.
Het hoosde van de regen.

Snel naar de auto en inderdaad beide voorramen open...ze konden niet verder.
Alles binnen zeiknat. Snel droog gedept met papieren doeken en hopen dat de binnenkant ook voorzien is van roest-protectie.

Geen idee hoe dit kon gebeuren

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:26
BigBreda schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:36:

Werd net gebeld door Politie Midden- en West Brabant of ik de eigenaar was van een witte Tesla....ehh ja

Het hoosde van de regen.

Alles binnen zeiknat. Snel droog gedept met papieren doeken en hopen dat de binnenkant ook voorzien is van roest-protectie.

Netjes zeg, dat iemand actie heeft ondernomen en je vervolgens bellen!

Ik heb dit overigens eerder gelezen over ramen die open stonden. Volgens mij in dit forum.

-edit Hier stond het NiGeLaToR in "Het grote Tesla Model 3 topic"

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 28-01-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooste
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Probeer het nog eens met handen los en alleen even kort de knipper aan te raken. Niet hendel van het knipperlicht helemaal naar beneden drukken.
Ik zal het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:44
Tomas_ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb dit overigens eerder gelezen over ramen die open stonden. Volgens mij in dit forum.

Misschien per ongeluk de mode ingeschakeld waarbij je ramen op een kiertje gaan staan om door te tochten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Laatst online: 21-10-2021
PdeBie schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:43:
[...]

Misschien per ongeluk de mode ingeschakeld waarbij je ramen op een kiertje gaan staan om door te tochten???
Dat dacht ik ook, maar ze waren beide helemaal naar beneden

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:44
Dat klinkt meer als een storing inderdaad. Ramen even opnieuw "calibreren" dan maar? Schijnt een trucje voor te zijn door de knoppen van je ramen ingedrukt te houden of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
BigBreda schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:36:

Het hoosde van de regen.

Bij uitstappen met elleboog, tas of whatever op de twee naast elkaar gelegen knopjes in de "deurleuning" gedrukt? Is mij een keer gebeurd, maar zag het toen ik me nog even omdraaide tijdens het weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-10 21:10
Hebben jullie er ook last van dat als je over bijvoorbeeld een drempel rijdt je een soort van metaalachtige tik voelt en hoort links onder de auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Tomas_ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Klopt, heb ik ook gehad, dat was echter maar bij 1 raam... echter ook in de regen :( Gelukkig blijft het water mooi staan in sky lederen stoelen :X

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mooste schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:19:
Geen FSD hier, bij knipperen gaat AP er niet af...
Misschien moet jij langs een SeC :+
Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Dus dit.
Zonder knipper, forse weerstand.
Met knipper, lichte weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Novadecasa schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:01:
[...]

Welcome. Ik ben al 2 maand bezig en nogsteeds geen service menu in m’n app.
Vandaag SC gebeld ivm update voor levering van kapje voor sleepoog/12v nood aansluiting, deze was stuk gegaan bij het verwijderen ivm dode M3.
Staat nog in backorder, gaan ze zo vaak stuk dan? :+

Gelijk even slecht sluitende ramen(3 stuks) gemeld, calibratie helpt niet.
Nemen ze mee bij het vervangen van sleepoogkapje.

Ze deden niet moeilijk, en kan nu zelfs via SMS aanvragen indienen of annuleren ;)

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 12:55

bas.kb

BI'er :P

Interessante blogpost over automatisch verwerken van Sentry video's

https://www.moderndata.ai...ocessing-in-azure-part-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:55
Nice! Blijft bizar dat dit niet gewoon in je Tesla kan.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09 08:15
DeFeCt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Klopt, heb ik ook gehad, dat was echter maar bij 1 raam... echter ook in de regen :( Gelukkig blijft het water mooi staan in sky lederen stoelen :X
Hier ook een keer gehad toen ik de auto net een week had. Raam aan de achterkant de hele nacht open gestaan. Achterstoel helemaal nat. Sinds dien check ik iedere keer als ik weg ga of alle ramen dicht zijn. Duurt wel even voordat ik dat weer vertrouw >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 11:17
Hunkaroglu schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Waar lees je dat uit 160-165wh/km? In het Energie scherm?

Wat staat er aan de linkerkant bij de huidige rit qua verbruik? Ik heb het vermoeden dat die niet overeenkomen. Want bij mij is die in de winter nooit onder de 200wh/km uitgekomen, terwijl ik op het Energie scherm andere waardes terugzie bij de huidige rit. Daar is die wel onder de 200Wh/km.
Vanmorgen gecheckt; er zit verschil tussen de verbruiks scherm links en het energiescherm. Vanmorgen met filererijden onderstaande gegevens waarbij de waarde op het energiescherm veel meer fluctueert dan de waarde op het linkerscherm:

25km: Links: 198Wh Energie: 191kWh
10km: Links: 204Wh Energie: 199kWh

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Taigu schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:22:
[...]

Vanmorgen gecheckt; er zit verschil tussen de verbruiks scherm links en het energiescherm. Vanmorgen met filererijden onderstaande gegevens waarbij de waarde op het energiescherm veel meer fluctueert dan de waarde op het linkerscherm:

25km: Links: 198Wh Energie: 191kWh
10km: Links: 204Wh Energie: 199kWh
Maar ik zie een verschil in je verwoording. We hebben het hier wel namelijk over hetzelfde Wh/km. Dit staat ook in beide scherm zo aangegeven.

Links is het hoger dan op het energiescherm. Dit had ik dus ook toen ik het ging vergelijken gistermiddag. Ik zag zelfs op het energiescherm zelfs waarden terugkomen van 168Wh/km. Daarnaast tijdens de rit ook geexperimenteerd met AP en ACC. En ik zag dat de waardes op het energiescherm wel stegen. Dit concludeert dus als je AP en ACC gebruikt het wel kan schelen in de range. Exacte verschillen weet ik zo niet, maar vandaag verder ga ik verder experimenteren.

Mijn waardes in de ochtend:
46km: Links: 221 Wh/km Energie: 208 Wh/km

Waardes in de middag:
voeg ik later toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Hunkaroglu op 28-01-2020 16:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:58
PdeBie schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:45:
Dat klinkt meer als een storing inderdaad. Ramen even opnieuw "calibreren" dan maar? Schijnt een trucje voor te zijn door de knoppen van je ramen ingedrukt te houden of iets dergelijks.
Ramen calibreren:

Per raam:
- Helemaal opendoen. Knop loslaten. Knop naar beneden weer in en 10 seconden vasthouden. Knop los. Je hoort nu een soort motortje 'zich stellen'
- Raam weer omhoog, helemaal dicht. Knop loslaten. Knop omhoog 10 seconden vasthouden. Knop los. Je hoort nu zo'n zelfde geluid.

Dit heb ik per raam gedaan, sindsdien hebben ze niet meer per ongeluk opengestaan. Andere mogelijke oorzaken zijn al genoemd:

- Per ongeluk met je tengels bij het opendoen van de deur.
- Scrollen in de app in het menu 'bediening', dan < terug selecteren en per ongeluk 'ventileren' aantikken.

Ik loop ook nog steeds een rondje om de auto na parkeren :')

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwjanssen
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-03-2024
Heeft iemand ook wel eens gehad dat tijdens het dichtgooien van de (achter) deur het raam omhoog staat zodat de deur tegen de chrome rail komt? Normaliter gaat het raam iets naar beneden tijdens het openen en helemaal omhoog als die sluit. Nu 1x gehad dat de deur open was en raam helemaal omhoog stond en dus deur niet dicht ging (wel krassen nu op de chrome rail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd of iemand met een SR+ al door de proefmaand van premium connectivity heen is. Wat gebeurt er dan? Is het al mogelijk om premium connectivity aan te schaffen via het scherm?

Ik ben ook benieuwd hoe dat gaat werken als je de auto hebt via een LM (Athlon in mijn geval), wordt het automatisch doorberekend naar Athlon of kan je ook je eigen creditcard gegevens invoeren.

Op de website van Tesla zelf staat al een aantal maanden dat de abonnementen 'later dit jaar' worden uitgerold.
https://www.tesla.com/nl_...ed-questions-connectivity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:47
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:52:
Ik ben benieuwd of iemand met een SR+ al door de proefmaand van premium connectivity heen is. Wat gebeurt er dan? Is het al mogelijk om premium connectivity aan te schaffen via het scherm? [...]
Er is nog geen einddatum. Die zou namelijk moeten staan bij de info in de auto.
In de VS ging de maand overigens ook pas in nadat ze de mogelijkheid tot betalen hadden aangezet. Ik ga er vanuit dat ditzelfde in NL ook gaat gebeuren.

Ohja hier net over de drukke A50 met telkens 80 -> 130 en terug gereden. ~100km @ 195kWh SR+, climate op auto 20.5 graden. Persoonlijk vind ik de range meer dan voldoende.
Gemiddeld over de afgelopen 6100km 198kWh. Dat is met 70/15/15 snelweg/stad.
Daarmee rij ik comfortabel 2x 100km stukken of 1x 250km. Dat is uiteraard een stuk minder dan wat er geadverteerd is, maar voor mij meer dan voldoende.

[ Voor 27% gewijzigd door Caelorum op 28-01-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:13
@Caelorum @Verwijderd Ja, can confirm: Heb nu deze maand voor het eerst betaald nadat het daarvoor 2 maanden gewoon werkte.

Kreeg trouwens een e-mail ongeveer een maand van te voren dat het uit ging.

Over auto pilot's auto steer en hoe het bij mij werkt:
Geen knipperlicht = veel weerstand, en doorduwen zet auto steer uit
Knipper licht (kort) aan = minder weerstand om er doorheen te duwen maar niet volledig uit, bij doorduwen gaat het uit.
Knipper licht doorduwen = Auto steer volledig uit en uiteraard geen weerstand bij het wisselen van baan.

Zo is het mij ook uitgelegd tijdens de proefrit dus volgens mij hoort het zo ook te werken.

Hier lijkt iedereen ook een andere ervaring te hebben: https://forums.tesla.com/...hange-lanes-which-fine-me dus zou Tesla aan het AB testen zijn? :+

[ Voor 13% gewijzigd door ex87 op 28-01-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 19:23
mwjanssen schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:35:
Heeft iemand ook wel eens gehad dat tijdens het dichtgooien van de (achter) deur het raam omhoog staat zodat de deur tegen de chrome rail komt? Normaliter gaat het raam iets naar beneden tijdens het openen en helemaal omhoog als die sluit. Nu 1x gehad dat de deur open was en raam helemaal omhoog stond en dus deur niet dicht ging (wel krassen nu op de chrome rail)
Dit heb ik vandaag bijna gehad!

Deur LA opendoen maar handen vol en rotweer, hendel schoot daardoor uit mijn handen en net voor de deur weer dichtviel had ik hem weer te pakken, het raam schoof echter al omhoog! Als ik hem toen dichtgegooid had kostte mij dat inderdaad mijn raam of chromen lijst.

Raam een keer open en dicht gedaan, toen ging hij wel naar de correcte hoogte, kon de deur normaal dicht en ging het raam helemaal dicht.

Er is iets met dit raam, ik heb LA ook al 2x moeten calibreren omdat de app 'sluiten' aan bleef geven. Een ruwe dump van de Tesla API gaf aan dat LA dan openstond.

Zeker een dingetje om op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmiddag bij het instappen een “vermogen beperkt” melding met schildpad erbij. Voor mijn gevoel was er maar 100pk oid over. Man wat langzaam. :) Reset onder het rijden hielp niet. Maar na parkeren en opnieuw instappen weer opgelost. Blijkbaar meer mensen last van sinds 40.50.7.

https://teslamotorsclub.c...mode-what-is-this.181457/

Mocht iemand anders het ook krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

ArPi75 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:21:
[...]

Ik wacht al een maand op een Tesla account voor mijn eigen Tesla (lease). Dus eigen Tesla account heeft geen nut wrsch. Tesla account lenen kan als collega dat ook goed vind en anders inderdaad gewoon pasje meenemen. Kan je in principe zo goed als alles mee doen dat nodig is (behalve via de app voorverwarmen bijvoorbeeld).
Same here, weet iemand of er nog wat te versnellen is om de M3 gekoppeld te krijgen aan je account? De LM heeft wel mijn mail doorgegeven maar het is erg stil sinds de levering eind dec...

Ik kom uit een arteon diesel. In vergelijking met de Arteon is de M3 wel vrij luidruchtig op de snelweg, maar wel veel meer plezier met het rijden (LR AWD 19”).
Afwerking okee, niet op het niveau van de Arteon maar ook weinig te klagen. De deurrubbers hangen wel een beetje los bij de achterdeuren dus daar moet ik nog even na laten kijken, zie alleen een beetje op tegen de ‘ service’ van Tesla na alle verhalen te hebben gelezen :+ .

Verbruik ligt over 2000km op 230wh/km. Vrij veel snelweg met lekker doorrijden (130-150). Echt heel veel beter wordt het ook niet als ik me overal netjes aan de snelheid houd (winterbanden) wat ik een paar keer geprobeerd heb op een langere rit. Overigens zit het me nog niet echt in de weg, benieuwd hoe de ervaring is als ik een keer wat dieper Duitsland in moet.

Heeft iemand al ervaring met Remote S om de Tesla te kunnen bedienen met de Apple Watch? Of andere slimme trucs om de bediening te vereenvoudigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KillerB ik heb Remote S een paar maand geleden gekocht en gerefund. Vond het niet wat. App moet op de iPhone open staan anders doet de Watch app het niet en vrij vaak geen verbinding. Verder beetje onoverzichtelijke app. Doe het nu gewoon met Shortcuts op lock screen. Wat zoek je precies?

Shortcuts kun je ook starten via siri, ook via de watch. Gebruik dat echter niet echt.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 28-01-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:48
Tijdje geleden bij SC de ontluchtingsdoppen van de accuruimte laten vervangen.
Sindsdien vandaag weer voor t eerst bij een snellader gestaan. Geluid exact hetzelfde. Dus of ze zijn niet vervangen of het maakt heen fluit uit of je nou het oude, of het nieuwe type hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 13:31
Ze zijn heus wel vervangen hoor ;) maar dat zorgt inderdaad niet dat dat nooit meer gebeurd.
Het enige wat dat gaat doen nu, is waarschijnlijk gewoon geen 5x meer tijdens het superchargen maar slechts 3x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Sorry, maar ook bij volledig doordrukken van knipperlicht gaat AP er bij mij niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Sorry, maar ook bij volledig doordrukken van knipperlicht gaat AP er bij mij niet af.
Zou kunnen. Doe ik nooit om eerlijk te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23

Bever!

3

[...]

Druk zetten op het stuur dan knipperen en hij gaat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:03
Een domme vraag denk ik; maar kan ik ergens instellen dat de M3 pas na 2300u zal worden opgeladen? Dit ivm nachtstroom.
Of is het inpluggen = altijd direct opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
-Muncky- schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:53:
Een domme vraag denk ik; maar kan ik ergens instellen dat de M3 pas na 2300u zal worden opgeladen? Dit ivm nachtstroom.
Bij het laadscherm kan je "Laden starten op tijd X" instellen via Uitgesteld laden, dat kan per locatie anders worden ingesteld indien gewenst.

En anders via een slimme laadpaal zoals bijv. een Zappi V2.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 28-01-2020 23:00 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:02
Taro schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:59:
[...]

Bij het laadscherm kan je "Laden starten op tijd X" instellen via Uitgesteld laden, dat kan per locatie anders worden ingesteld indien gewenst.

En anders via een slimme laadpaal zoals bijv. een Zappi V2.
Of instellen dat het laden klaar is op je vertrektijd dan kan je de auto ook nog direct laten voorverwarmen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 20-10 07:00

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Er zijn apps die dat voor je doen:
Bijvoorbeeld jedlix, maar er zijn meerdere alternatieven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
[...]

Met het knipperlicht naar links het volgende gedaan (wellicht werken rechts en links anders?)
licht knipperen - AP blijft er op
hard knipperen - AP blijft er op

pas bij doorduwen gaat de AP er af. Naar rechts heb ik nog niet kunnen proberen vanochtend

En over dat je energieverbruik op je linkerdeel er anders uit ziet dan op je energie deel van de rechterkant. Wellicht omdat de linkerkant kijkt naar je huidige rit en de rechterkant naar de laatste 10, 25 en 50km. Dit kan natuurlijk afwijken van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bever! schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Druk zetten op het stuur dan knipperen en hij gaat uit
Hahaha, het begint een warrig verhaal te worden. Ik snap dat hij eraf gaat bij druk zetten op het stuur :+

Anderen zeggen dat als ze het stuur niet aanraken, maar de knipper lang doordrukken, AP automatisch eraf gaat.

Ik zeg: Bij mij gaat hij er dan niet automatisch af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mooste
Trouwens, nog om op gisteren terug te komen. AP werkt inderdaad zoals mensen hier zeiden. Waarschijnlijk heb ik nooit mijn handen van het stuur gelaten terwijl ik de richtingaanwijzer gebruikte. ;)

Geeen idee wie het allemaal waren gisteren. @Inspired. Jij was er toch een van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:24
Vraagje. Sinds een aantal weken laadt mijn M3 bij een 11kW paal (meerdere geprobeerd) standaard met 8kW. Is dit normaal? In de eerste 4 weken dat ik mijn Tesla had, laadde ik bijna altijd gewoon met 11kW. Had ik toen geluk of mag ik toch echt in de regel wel 11kW verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46
Hier ook nog een duit in het range-zakje: vanmorgen vertrokken met 360 km rated range, 193 km gereden in 1:38, dus iets meer dan 118 kmh gemiddeld, verwarming op 22 graden, stoel op standje 2, en totaal gemiddeld verbruik op 223 Wh/km. Daarmee kwam ik aan met nog 20 km rated range over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:48
Heb je weleens gekeken naar het verschil tussen dag en nachtstroom :?
Tegenwoordig zijn de verschillen minimaal of is er geen verschil meer tussen dag en nachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Phyc schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:34:
Hier ook nog een duit in het range-zakje: vanmorgen vertrokken met 360 km rated range, 193 km gereden in 1:38, dus iets meer dan 118 kmh gemiddeld, verwarming op 22 graden, stoel op standje 2, en totaal gemiddeld verbruik op 223 Wh/km. Daarmee kwam ik aan met nog 20 km rated range over..
Dat houdt in een afwijking van 40% t.o.v. de rated range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:05
Tja, de rated range is ook bepaald bij 20 graden buitentemperatuur volgens mij, dus echt veel zegt dit niet natuurlijk.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
ybos schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:37:
[...]

Heb je weleens gekeken naar het verschil tussen dag en nachtstroom :?
Tegenwoordig zijn de verschillen minimaal of is er geen verschil meer tussen dag en nachtstroom.
I know, het verschil is minimaal (€0,19978 per kWh vs. € 0,21631 per kWh), maar dan nog.
Wat @ArPi75 trouwens aangeeft is ook wel een goede: het voorverwarmen aan de paal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:43:
Tja, de rated range is ook bepaald bij 20 graden buitentemperatuur volgens mij, dus echt veel zegt dit niet natuurlijk.
Jawel hoor. Het zegt dat hij een lage temperatuur en lekker doorrijden de range behoorlijk tegen valt. Tot wel 40% minder dan opgegeven (of soms meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
-Muncky- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:45:
[...]

I know, het verschil is minimaal (€0,19978 per kWh vs. € 0,21631 per kWh), maar dan nog.
Wat @ArPi75 trouwens aangeeft is ook wel een goede: het voorverwarmen aan de paal!
Dit zijn wel lekker lage kWh prijzen. Bij welke aanbieder is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:46:
[...]

Jawel hoor. Het zegt dat hij een lage temperatuur en lekker doorrijden de range behoorlijk tegen valt. Tot wel 40% minder dan opgegeven (of soms meer).
Maar die vergelijking gaat dan toch helemaal niet op als je dit met rated range vergelijkt? Je vergelijkt twee totaal verschillende scenarios. Dan vind ik het niet bijzonder dat daar een delta in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dplr56
claudior schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:32:
Vraagje. Sinds een aantal weken laadt mijn M3 bij een 11kW paal (meerdere geprobeerd) standaard met 8kW. Is dit normaal? In de eerste 4 weken dat ik mijn Tesla had, laadde ik bijna altijd gewoon met 11kW. Had ik toen geluk of mag ik toch echt in de regel wel 11kW verwachten?
Misschien een overbodige vraag, maar zeker dat er geen limiet staat ingesteld op 8 KW in het laden-scherm, onder 'Laadstroom'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Laatst online: 13:16
claudior schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:32:
Heb dit ook even gehad, en inderdaad na een paar weken.
Laadt nu weer gewoon normaal. Ik heb het vermoeden (maar weet dit natuurlijk niet zeker) dat het te maken heeft met de belasting van het net in de buurt van de paal, en of er ook een 2de auto bijhangt.
Wat ik zag, bedenk ik me net, is dat ik vaak met 8kW laadde op de tijdstippen dat veel mensen opstonden of thuiskwamen van/voor werk. Misschien dat dat er nog mee te maken kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dplr56
Smuggler schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:45:
[...]

Er zijn apps die dat voor je doen:
Bijvoorbeeld jedlix, maar er zijn meerdere alternatieven.
Niet om bijdehand te doen, maar waarom app's gebruiken terwijl de auto dit zelf ook prima kan regelen? Heeft het gebruik van een app nog voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:46:
[...]

Dit zijn wel lekker lage kWh prijzen. Bij welke aanbieder is dit?
Eneco (EuropeseWind Actie 1 jaar / Eneco Gas Actie 1 jaar), per 1 feb. 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46
Teslalrp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:40:
[...]

Dat houdt in een afwijking van 40% t.o.v. de rated range?
Volgens mij nog wel iets meer dan dat? Rated range zit geloof ik op 150 Wh/km?
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:43:
En daarbij stond er ook behoorlijk veel (tegen)wind, helpt ook niet mee.
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:46:
[...]

Opzich zeg ik dat niet zo letterlijk, maar ik had wel verwacht ongeveer 250 km te kunnen rijden in de huidige condities. En over lekker doorrijden: dat vind ik 140-150, nu heb ik me gewoon aan de toegestane snelheid gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
adjego schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:47:
Maar die vergelijking gaat dan toch helemaal niet op als je dit met rated range vergelijkt? Je vergelijkt twee totaal verschillende scenarios. Dan vind ik het niet bijzonder dat daar een delta in is.
Voor de duidelijkheid. Met rated range bedoel je de fabrieksopgave toch. Dus wat de auto fabrikant zegt dat de range ongeveer is.

Als dat het geval is. Tuurlijk is het dan relevant. De vraag is uiteraard met wat je het vergelijkt. Als je bijv een diesel of benzine auto neemt en je vergelijkt de fabrieksopgave tov het daadwerkelijke verbruik bij lage temperaturen en hogere snelheden, wijkt dit dan ook 40% of meer af.

Dat er een afwijking is is logisch. Dat is bij alle merken. De vraag is echter of het bij Tesla (extreem) veel hoger is dan bij een ander willekeurig diesel/benzine merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Voor de duidelijkheid. Met rated range bedoel je de fabrieksopgave toch. Dus wat de auto fabrikant zegt dat de range ongeveer is.

Als dat het geval is. Tuurlijk is het dan relevant. De vraag is uiteraard met wat je het vergelijkt. Als je bijv een diesel of benzine auto neemt en je vergelijkt de fabrieksopgave tov het daadwerkelijke verbruik bij lage temperaturen en hogere snelheden, wijkt dit dan ook 40% of meer af.

Dat er een afwijking is is logisch. Dat is bij alle merken. De vraag is echter of het bij Tesla (extreem) veel hoger is dan bij een ander willekeurig diesel/benzine merk.
Dit zegt meer iets over dat helaas een elektrische auto geen restwarmte van de motor kan gebruiken om het interieur te verwarmen. Hierdoor moet er helaas warmte gegenereerd worden, en dat kost inderdaad veel energie. Het is inderdaad jammer dat Tesla geen gebruik maakt van een warmtepomp, dat zou een stuk efficiënter geweest zijn. De tegenwind speelt natuurlijk ook aardig parte.

Ik heb zelf ook een SR+, en ook ik had gehoopt op iets meer range in deze periode, maar heb ik er persoonlijk last van, nee. Mijn dagelijkse ritten zijn niet zo heel ver, en daarbij kan ik thuis en op het werk laden, waardoor ik in theorie altijd weer vol ben als ik vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Ruud2001 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:

Al met al niet erg onder de indruk van de range en niet helemaal wat ik had verwacht van “long range”. Snap dat ik geen 480km op een volle lading haal, maar 2x aan de SuC vind ik toch wel veel...kost me dik 3 kwartier langer op een toch al lange rit. Hoop heel erg dat het beter wordt als de dagen weer wat warmer worden.
Klopt helemaal, in de winter rij je de batterij met gemak leeg in slechts 280 km (LR AWD) in de zomer haal je er zo'n 400 km mee en rij je ook nog redelijk door. Verbruik nu 215Wh vs 150Wh. Over 25K 182Wh gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-10 12:12
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:51:
Voor de waypoint mensen: wellicht was mijn post niet 100% duidelijk.

Maar je kunt dus vrij eenvoudig met mobiele tools, of in de browser, planningen maken en vervolgens steeds het VOLGENDE WAYPOINT (handmatig met 2x klikken) naar je Tesla sturen.

In één keer een hele route met tussenliggende stops kan niet. En ja, dan is die “waypoint” dus je “eindbestemming”.

/stopdetijd
Om dit nog wat leven in te blazen... ik heb vanmiddag een kinderfeestje, dus moet ergens naar toe en vervolgens 8 kids weer thuis afzetten (nee ze gaan niet allemaal in de Tesla :9). Ik heb net in de auto zitten stoeien maar krijg het delen van (individuele) tussenstops met de Tesla Navi niet voor elkaar.

Heb de route geplot via Google Maps, ABRP Mobiele site (zowel in Tesla als op telefoon) en via de ABRP App. Het lukt me niet om individuele waypoints een voor een naar de Tesla navigatie te sturen. Is er iemand met de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Laatst online: 04-01-2021
Weet iemand of je bij de Tesla dealer in Zuidoost even mag superchargen ook als je geen afspraak hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Laatst online: 13:16
naii11 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:23:
Weet iemand of je bij de Tesla dealer in Zuidoost even mag superchargen ook als je geen afspraak hebt?
Loop er even naar binnen en vraag het?
Er staat volgens mij iets op de bordjes met Customer parking/charging. In principe ben je een customer.. :P
Pagina: 1 ... 29 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: