Wat ik er qua auto van vond bedoel je?
Ik heb de neiging het te vergelijken met mijn wintersport trip van vorig jaar in een Audi A6 Allroad V6T.
De M3 is een prima reisauto, qua rijcomfort een goede auto. De 19" velgen merk je wel maar dat neem ik voor lief. In de stoelen mis ik soms wat steun aan de zijkanten bij bochten op snelheden van 150 km/h en hoger.
De wegligging vind ik zelf wel prettig en qua acceleratie houdt het natuurlijk weinig te wensen over, dat zorgt er voor dat je vlot kan meerijden met de snelheid op de linkerbaan op de Duitse snelweg.
De TACC werkt alleen maar goed als het werkt als een 'domme cc'. Dus als er geen andere auto's om je heen rijden. Anders is het echt dramatisch slecht, het brengt je zelf in gevaarlijke situaties. Daar ben ik echt helemaal klaar mee inmiddels, erg onder maats wat mij betreft.
Het is mij duidelijk geworden dat de auto ook remt onder viaducten/bruggen die niet heel hoog zijn, vermoedelijk door schaduw o.i.d.
Het bereik van de auto valt mij echt tegen, door de laadcurve optimaal te gebruiken heb je circa 100/125 km bereik in de periode voor een wintersport.
Onderweg enkele zaken opgevallen of meegemaakt:
- Toen ik wilde laden bij een SuC en mijn deur dichtviel, stond ik zonder telefoon en pasje buiten de auto. En de auto kwam ik niet in, de auto was op slot. Ik was buitengesloten, op het scherm kwam de melding dat ik het pasje moest gebruiken op de middenconsole. Een vreemde melding, maar gelukkig zat mijn vriendin in de auto die het pasje kon gebruiken.
- De afstand die wordt aangegeven bij het adres bij het intypen in de adresbalk klopt niet, als voorbeeld gaf ik een bestemming in die 180km verderop ligt. Echter in de afstand naast de plaatst stond 118km. Dit is dus een afstand die helemaal niet klopt, ik vermoed dat dit een rechtlijnige meting is i.p.v. afgelegde km's over de weg. Dit is dus wel verwarrend en misleidend.
- De ruitenwissers maken niet goed schoon, de ruitenwisservloeistof komt alleen bij de ruiterwisser aan de bijrijderskant op het raam, de vloeistof komt niet uit de wisser aan de bestuurderskant.
- Het kraken in het dashboard is iets waar ik me mateloos aan irriteert.
Wat betreft de reis vind ik het zelf wel jammer dat het zoveel langer duurt als met een brandstof auto.
Ik stapte na 12 uur rijden comfortabel en fit uit, dat is wel eens anders geweest uit andere auto's zelfs in een korter tijdsbestek.
Vorig jaar in de A6 stapte ik uit alsof ik niet gereden had. Dat ik nu zo uitstapte zal deels ook komen doordat ik 7 a 8 keer per rit stopte om te laden, dus een eerlijke vergelijking met een willekeurige brandstof auto gaat niet helemaal op omdat je gewoon structureel vaker stopt.