Is m.i. gewoon afhankelijk van de luchtconditie ten zijde van het sealen van de lamp. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij 20grC met 50% RV (gewoon Nederlandse omstandigheden). Als het dan buiten frisser wordt, koelt de lucht in het armatuur af. Zodra de temperatuur onder de 9grC komt dan is intern de RV gestegen naar 100% en gaat het opgenomen vocht condenseren. Lucht van 9grC kan niet meer vocht bevatten (absoluut gezien) dan die 20grC/50%RV. Hoe extremer het verschil hoe meer condensatie. Theoretisch zou je het dus kunnen oplossen door juist grote gaten te maken in je lichtarmatuur zodat de lucht lekker gemakkelijk uitwisseltPierz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:30:
[...]
Ik heb het filmpje wel gezien, maar bij mij ziet het er niet continue uit als een douchecabine zoals in het filmpje. Gewoon na een rit een licht waasje dat weer weg trekt als de lamp afkoelt. Het is puur het opwarmen van de lamp dat het vocht richting het venstertje verplaatst waar het condenseert. En na een uurtje is het wel weer verdwenen. Zo ziet het er bij mij uit als de temperatuur richting het vriespunt gaat:
[Afbeelding]
Mijn idee is dat de lampen juist wel goed afgesloten zijn maar niet gevuld zijn met een watervrij gas. Bij gaatjes zou het bij langere tijd onder het vriespunt moeten drogen en dat doet het ook niet.
Maar zijn er ook mensen die geen enkele condens hebben in de lampen? Want volgens mij lees ik hier altijd dat er na vervanging weer condens issues zijn.
(google maar even op Mollier diagram)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rk2Lj2TSD9eNZTLc8JkaBHb0.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/q686mO9wdRIyB00Crgew7GOm.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vgvkszUlrFGHbABRnfwfA1CK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/UNVX4miA7ObFPtDZxRDrI23u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L7XyZo1tRafp42t7G5TXq627.png?f=fotoalbum_large)