Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 288 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.166.114 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 16:09
Beenruimte is bij Tesla inderdaad voldoende aanwezig. Uiteindelijk toch het belangrijkste, de open ruimte is eerder een gevoel. Dat bij aankoop toch meespeelt in het achterhoofd ;) .

Ik herken mij volledig in de reacties over Polestar 2. Fijne sportieve auto maar met mijn 1,90 meter zaten mijn benen bijna geklemd aan de middentunnel. Bij Volvo XC40 heb ik dat minder, al is die zeker niet riant. Mijn eigen wagen Lynk&Co 01 doet dat beter ondanks hoge tunnel.

Stiekem hoop ik nu op een MY uit Berlijn met hoedenplank (yep, koopargument) en geventileerde zetels… die enkele duizenden goedkoper is om binnen mijn leasebudget te passen incl. extended autopilot :*) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Hier wel een dipje, maar ook alweer gecorrigeerd, zal dus wel met iets anders te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdiMwK-a5ODY46jv4kBBjUM3uGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZGJ7F9GOrSgxrES0wSc5mA0.jpg?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-10 07:21
Allemaal zo'n mooie vlakke lijn qua range.. Hier lijkt die grafiek meer op de alpen...

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:36
Houseofdreams schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:51:
Allemaal zo'n mooie vlakke lijn qua range.. Hier lijkt die grafiek meer op de alpen...
Hier ook gaat alle kanten op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgMXuuovFZfijgB-VKq4zWqhg_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCnM0FJAx795gso61Nw6lfV2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig, ik heb weer een heel ander soort patroon, gaat soort van trapsgewijs naar beneden. Best forse degradatie nu ook inmiddels, hoop iedere keer dat er ook eens een correctie omhoog komt maar tot nu toe niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtXKkfAhy1P5r2X3jbPtAdFqvDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8X6ytyrX39NKRrpii7KEDLAO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:36
IceOnFire schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:32:
Grappig, ik heb weer een heel ander soort patroon, gaat soort van trapsgewijs naar beneden. Best forse degradatie nu ook inmiddels, hoop iedere keer dat er ook eens een correctie omhoog komt maar tot nu toe niet..

[Afbeelding]
Ik heb hem heel lang tussen zeg 80% en 20% gehouden, laatste paar maanden paar keer zo goed als leeg gereden (1%) en tot 90% geladen en daar tijdje mee laten staan, toen ging in de grafiek de range weer omhoog, denk dat BMS dan een betere update krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-10 06:53
Marc O. schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:00:
[...]

Dat is werkelijk één van de slechtste artikels die ik over electrisch rijden heb gelezen.
Nou ja, als je dit niet verwacht.
Toevallig vorige week met temperaturen rond de nu 3 dagen wat kortere ritjes gereden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ducohwrnZQjBKIoUU2uojZ1iwKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72KXZwRAQS3DWN9o1o6ilMcz.jpg?f=fotoalbum_large

Van 90% naar 33% in 126km met een Long Range.

Als jij verwacht dat je een hele week met een accu kunt doen en eens per week opladen, omdat je minder kilometers maakt, kun je bedrogen uitkomen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-10 17:28
Voor iedereen die Teslamate in docker draait. Niet upgraden boven 1.25.0. Deze release is stuk. https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/2300

edit: gefixed in 1.25.2 release

[ Voor 10% gewijzigd door Magnat op 12-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:31
bartzzz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Deze reactie was te verwachten.
Wel jammer dat ze dit zo doen.
Ik zie het nu ook in de handleiding staan. Stond er voorheen nog niet:

Opmerking
Voor sommige auto's die na ongeveer 1 november 2021 zijn geproduceerd, ondersteunen de USB-poorten van de middenconsole mogelijk alleen het opladen van apparaten. Gebruik de USB-poort in het dashboardkastje voor alle andere functies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Toevallig vorige week met temperaturen rond de nu 3 dagen wat kortere ritjes gereden:

[Afbeelding]

Als jij verwacht dat je een hele week met een accu kunt doen en eens per week opladen, omdat je minder kilometers maakt, kun je bedrogen uitkomen!
Hoe dan? Rij je 140 km/h? Heb je de verwarming op 25 graden? Doe je constant stoplichtsprintjes?

Zo niet, dan loopt er ergens iets aan. Bandenspanning controleren, remmen controleren, lopen de wielen vrij.

Ik heb hem nog niet zo lang, maar in het weekend een retourritje van 130 km gedaan en 26 kWh verbruikt. Helft autosnelweg (100/120 km/h), helft provinciale weg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Tweak_ers
Die snap ik niet helemaal. Hoe is dat anders dan bij een brandstofauto ? Als je met een brandstofauto korte ritten rijdt jaagt je verbruikt ook de hoogte in (al is de reden anders: bij een brandstofauto is de motor elke korte rit niet op temperatuur en bij een elektrische auto elke korte rit het interieur niet). Hoe kan dat dat een verrassing zijn voor mensen? Als het je eerste auto is dan snap ik het nog, maar als je al jaren autorijdt dan kan dit toch geen nieuws zijn?

Bij zowel een elektrische als brandstofauto gaat het verbruik (bij koude omstandigheden) sterk omhoog bij korte ritten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:41
nikos_cs schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Ik zie het nu ook in de handleiding staan. Stond er voorheen nog niet:

Opmerking
Voor sommige auto's die na ongeveer 1 november 2021 zijn geproduceerd, ondersteunen de USB-poorten van de middenconsole mogelijk alleen het opladen van apparaten. Gebruik de USB-poort in het dashboardkastje voor alle andere functies.
Klopt, die hebben ze "stiekem" aangepast en daar verwijzen nu ook naar als ik bel en reclameer.
Gezien de energie die het kost en te ageren tegen dit probleem en wat je er mee wil/kunt bereiken laat ik het maar gewoon gebeuren.
Fair vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:37
[...]

[Afbeelding]

Hmm ik heb afgelopen week alleen maar korte binnendoor ritjes gedaan (nooit meer dan 10km tegelijk) en ik had na 100km rijden nog 50% over (begon met 100%) met mijn SR+2021. (+ ik hou van sprintjes trekken :+ )

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seacara
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 13:30
Misschien een rare vraag maar is jullie ook opgevallen dat sinds de 2021.44 versie alleen de buitenste achterlichten branden op de Model 3, waar dit voorheen de gehele unit was?

Lijkt mij dat ze dit hebben gelijk getrokken met de Model Y, alleen vindt het niet bepaald mooier...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Esn92njfGZwOZrvGyWX-zvCLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sfxcMpsgpLn98sP89K2rbhC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
@Seacara
Dat is de winterstand voor extra range :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensonthemove
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:35
Zojuist mijn M3 afgegeven bij SeC Tilburg voor het vervangen van de draagarmen voor. Leuke Model S meegekregen ter vervanging, hopelijk laten ze de auto deze keer netter achter als de vorige ervaring en hoef ik daarna voorlopig niet meer terug :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:10
Korvaag schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:59:
@Tweak_ers
Die snap ik niet helemaal. Hoe is dat anders dan bij een brandstofauto ? Als je met een brandstofauto korte ritten rijdt jaagt je verbruikt ook de hoogte in (al is de reden anders: bij een brandstofauto is de motor elke korte rit niet op temperatuur en bij een elektrische auto elke korte rit het interieur niet). Hoe kan dat dat een verrassing zijn voor mensen? Als het je eerste auto is dan snap ik het nog, maar als je al jaren autorijdt dan kan dit toch geen nieuws zijn?

Bij zowel een elektrische als brandstofauto gaat het verbruik (bij koude omstandigheden) sterk omhoog bij korte ritten.
Dat het ineffcicient is is geen verrassing. Alleen rijdt je met een diesel auto rond met een energie voorraad van 700kWh (70 liter a 10 kWh per liter) en in de Tesla moet je het doen met 50 of 75 kWh. Dus de impact van die inefficiency is eerder merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

57% van 75 kWh is 42,75 kWh. Over 126km is 33,9 kWh / 100km :o Dat is wel extreem lijkt me?

De Model Y die ik gister proefreed deed 17kWh / 100km op een rit van 40 km snelweg met 110km/h.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2022 10:05 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElonDusk
MrBasta schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Dat het ineffcicient is is geen verrassing. Alleen rijdt je met een diesel auto rond met een energie voorraad van 700kWh (70 liter a 10 kWh per liter) en in de Tesla moet je het doen met 50 of 75 kWh. Dus de impact van die inefficiency is eerder merkbaar.
Nou voor heel veel mensen is het echt een verrassing als je af en toe in andere EV topics / forums mee leest.
Ik snap wel dat de meeste een EV rijden omdat het zo goedkoop is (bijtelling shizzle), maar ja als je je dan niet van te voren inleest dan kan het allemaal erg tegenvallen. :+ Helaas zijn er te veel mensen die alleen maar naar WLTP kijken en dan denken ooh dat moet wel goedkomen O-)

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rivanov schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Ik vind het juist mooi wanneer een auto een hoge midden tunnel heeft. Geeft je meer het gevoel “in” de auto te zitten, in plaats van “op de bok”. :)
Zet mijn stoel ook altijd op z’n laagst.
In Rotterdam je rijbewijs gehaald zeker 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
_eLMo_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:04:
[...]

57% van 75 kWh is 42,75 kWh. Over 126km is 33,9 kWh / 100km :o Dat is wel extreem lijkt me?

De Model Y die ik gister proefreed deed 17kWh / 100km op een rit van 40 km snelweg met 110km/h.
@Tweak_ers voor die 57% neem ik aan dat er ook sentry of andere stil stand verliezen inzitten? Die eerste zou geen verlies zijn, dat is een hele dure dubbele verzekering optie. Die laatste heb je niet in een ICE en blijft wat tricky

@_eLMo_ aan ritjes lijkt het "maar" 249 Wh/km, wat redelijk normaal is voor korte ritjes in de kou. Alles (incl. baterij) gaat opwarmen voor niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Maasluip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Hoe dan? Rij je 140 km/h? Heb je de verwarming op 25 graden? Doe je constant stoplichtsprintjes?

Zo niet, dan loopt er ergens iets aan. Bandenspanning controleren, remmen controleren, lopen de wielen vrij.

Ik heb hem nog niet zo lang, maar in het weekend een retourritje van 130 km gedaan en 26 kWh verbruikt. Helft autosnelweg (100/120 km/h), helft provinciale weg.
Dit zijn redelijk normale waardes die we heel veel hebben gezien bij korte ritjes in de kou. Dus ook absoluut niet te vergelijken met een rit van 130 km, waar je maar "iets" lager zat op 200 Wh/km

Ga voor de grap maar eens een minuutje in de auto zitten als het koud is, voordat je weg rijdt en dan een 5km stad ritje, met gemak kom je boven de 400 Wh/km. Omdat hij lekker batterij opwarmt voor niks. Stel in 10 min verstookt hij ~1 kWh aan batterij opwarmen (~7 kW) en je rijdt 5 km in die tijd. Is 200 Wh/km alleen aan batterij opwarmen

Als het ff kan dus gewoon met de fiets ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 12-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:22
Magnat schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:55:
Voor iedereen die Teslamate in docker draait. Niet upgraden boven 1.25.0. Deze release is stuk. https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/2300
Het werkt inmiddels weer met 1.25.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:22:
[...]

In Rotterdam je rijbewijs gehaald zeker 8)
Nee helaas. Woon gewoon in een durpke onder de rook van Eindhoven. ;)
M’n rugleuning staat gewoon normaal hoor i.p.v. standje horizontaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2022 10:45 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
noo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Per dag een andere tijd? Dat kan helaas niet. Tijd X op doordeweekse dagen òf op alle dagen is het enige wat je kan instellen.
Wel raar dat je alleen de heenweg kunt instellen. Stel je werkt van 9 tot 5 op kantoor, dan kun je alleen de ochtendrit instellen. Was beter geweest als je zelf een schedule zou kunnen aanmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-10 17:36
bones schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Wel raar dat je alleen de heenweg kunt instellen. Stel je werkt van 9 tot 5 op kantoor, dan kun je alleen de ochtendrit instellen. Was beter geweest als je zelf een schedule zou kunnen aanmaken.
Niet helemaal zeker, maar volgens mij geldt je instelling per de locatie waar je auto staat. Ik heb al een paar keer gehad dat de auto 's ochtends voorverwarmde omdat ik dat ooit op die locatie gebruikt had, maar niet weer uitgezet had.

Op het moment dat je op je werk bent kun je dus gewoon opnieuw een voorverwarming configureren.

[ Voor 32% gewijzigd door Telesto op 12-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
De rated range van de M3P blijft maar dalen. Staat nu op 397km. Ik ga de accu nu maar eens goed leegrijden en dan kijken of BMS hersteld is.
Geeft geen goed gevoel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehgeahrev
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02-2024
Wat zou je wel fair vinden? Dat een EV qua concept immer verder aangepast wordt en dat fabrieken in functie van beschikbaarheid en andere onvoorziene issues soms gedwongen worden om andere productiekeuzes te maken lijkt mij aanvaardbaar. Liever dat dan 12 maanden moeten wachten op je individuele droomauto die voor iedereen weer net iets anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sportsbaggio
  • Laatst online: 17-04-2022
ehgeahrev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Wat zou je wel fair vinden? Dat een EV qua concept immer verder aangepast wordt en dat fabrieken in functie van beschikbaarheid en andere onvoorziene issues soms gedwongen worden om andere productiekeuzes te maken lijkt mij aanvaardbaar. Liever dat dan 12 maanden moeten wachten op je individuele droomauto die voor iedereen weer net iets anders is.
Of je laat de keuze bij de bestellende en in dit geval ook betalende klant, of hij liever 12 maanden wil wachten c.q. achteraf voorzien wil worden van hetgeen waar hij voor betaald heeft?!

Conceptueel heb je best een punt hoor, maar in de praktijk slaat het mijns inziens nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seacara schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:18:
Misschien een rare vraag maar is jullie ook opgevallen dat sinds de 2021.44 versie alleen de buitenste achterlichten branden op de Model 3, waar dit voorheen de gehele unit was?

Lijkt mij dat ze dit hebben gelijk getrokken met de Model Y, alleen vindt het niet bepaald mooier...

[Afbeelding]
Ik weet het even niet uit mijn hoofd maar zit het knipperlicht nu in de unit die uit staat, of "tussen de krul"?

Want die stomme pixel is best slecht zichtbaar, en dit helpt misschien.

Edit: nee die pixel zit in de krul, dat moet wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehgeahrev
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02-2024
Sportsbaggio schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Of je laat de keuze bij de bestellende en in dit geval ook betalende klant, of hij liever 12 maanden wil wachten c.q. achteraf voorzien wil worden van hetgeen waar hij voor betaald heeft?!
Het gaat natuurlijk over een detail (data usb-poort) en niet over een essentiële autofunctie. Toen ik zelf bestelde had ik op kleur, trekhaak en wielen na eigenlijk geen idee wat ik nu precies zou geleverd krijgen. Voor zover ik me kon inlezen zijn er in een jaar tijd ontiegelijk veel M3 variaties die op minder belangrijke zaken net iets extra of iets minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Maasluip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Meerdere korte ritjes zijn killing. Iedere keer het interieur op temperatuur krijgen en de batterij verwarmen kost veel energie.

Achteraf vind ik de versies van de M3 zonder octovalve een gevalletje "V0.9". Ik ben twee maanden geleden met vrienden voor een weekend op stap geweest, en het verbruik was bizar. Van Utrecht naar Ede, van Ede naar Huizen, en van Huizen via Utrecht naar Nijmegen.

Als ik die hele route in Maps plan, dan zit ik op 230km. Ik vertrok uit Utrecht met een ramvolle accu (480km). Nijmegen hebben we nét gered met nog 20km over. En dan stond de verwarming op 19,5, geen gekke sprintjes, CC op 110km/u. Maar ja, na iedere rit was de accu weer koud, en ging er volgens mij vooral veel energie zitten in het op temperatuur brengen daarvan.

Net deze week lange ritten gemaakt, en dan houdt de auto zich beter: 280km gereden, met nog 56 km over. Nog steeds lang niet wat er wordt aangegeven op het display, maar in ieder geval geen halvering.

Ik heb een collega met een Enyaq al horen zuchten dat ze terug gaat switchen naar benzine, want dit was voor haar geen doen. Hoe fijn de auto voor de rest ook reed, in de winter zijn EV's nog echt wel een dingetje waar je over na moet denken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartzzz
  • Laatst online: 05:41
ehgeahrev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Wat fair is in mijn ogen is dat ze zo iets duidelijk melden bij bestelling.

Nu melden ze dat er mogelijk "iets" ontbreekt een paar dagen voor het ophalen.
En dan melden ze op een gegeven moment dat ze het onderdeel komen plaatsten.
Maar nergens melden ze dat het onderdeel er voor zorgt dat je functionaliteiten mist die je tijdens aankoop en proefrit wel aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Teslalrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:02:
De rated range van de M3P blijft maar dalen. Staat nu op 397km. Ik ga de accu nu maar eens goed leegrijden en dan kijken of BMS hersteld is.
Keer naar 100% laden werkte bij mij goed. Niet dat het mij iets interesseert, maar viel me op. Moest een lange rit. Doorgaans laad ik op tot 70%, tegenwoordig naar 80-90% zodat er net wat extra power uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 18:03
Jeroenneman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Meerdere korte ritjes zijn killing. Iedere keer het interieur op temperatuur krijgen en de batterij verwarmen kost veel energie.

Achteraf vind ik de versies van de M3 zonder octovalve een gevalletje "V0.9". Ik ben twee maanden geleden met vrienden voor een weekend op stap geweest, en het verbruik was bizar. Van Utrecht naar Ede, van Ede naar Huizen, en van Huizen via Utrecht naar Nijmegen.

Als ik die hele route in Maps plan, dan zit ik op 230km. Ik vertrok uit Utrecht met een ramvolle accu (480km). Nijmegen hebben we nét gered met nog 20km over. En dan stond de verwarming op 19,5, geen gekke sprintjes, CC op 110km/u. Maar ja, na iedere rit was de accu weer koud, en ging er volgens mij vooral veel energie zitten in het op temperatuur brengen daarvan.

Net deze week lange ritten gemaakt, en dan houdt de auto zich beter: 280km gereden, met nog 56 km over. Nog steeds lang niet wat er wordt aangegeven op het display, maar in ieder geval geen halvering.

Ik heb een collega met een Enyaq al horen zuchten dat ze terug gaat switchen naar benzine, want dit was voor haar geen doen. Hoe fijn de auto voor de rest ook reed, in de winter zijn EV's nog echt wel een dingetje waar je over na moet denken.
Als je de verwarming niet op automatisch zet, maar handmatig, airco uit, ventilator op 3, middelste stand roosters uit, en de gewenste temperatuur, scheelt dat behoorlijk, met name bij korte ritjes . Ik heb zelf het model 2019 zonder warmtepomp, en bij mij scheelt dat bij korte ritjes( ongeveer 5 km) 25w/km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sportsbaggio
  • Laatst online: 17-04-2022
ehgeahrev schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Het gaat natuurlijk over een detail (data usb-poort) en niet over een essentiële autofunctie. Toen ik zelf bestelde had ik op kleur, trekhaak en wielen na eigenlijk geen idee wat ik nu precies zou geleverd krijgen. Voor zover ik me kon inlezen zijn er in een jaar tijd ontiegelijk veel M3 variaties die op minder belangrijke zaken net iets extra of iets minder hebben.
Ben het ook met je eens dat het om een detail gaat, echter gaat het natuurlijk mis bij de manier waarop ze met het ontbreken van dat detail omgaan. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat iemand zijn aankoop af laat hangen of een USB een datapoort is of niet, maar stel we verplaatsen het issue naar een automatische achterklep. Net zo min een essentieel auto-onderdeel, maar voor sommigen wel een harde koopreden.

Moet het dan ook maar zomaar doorgevoerd worden, want anders moet je 3/6/12 maanden wachten? Nu zijn we als gemiddelde Nederlander wellicht wat azijnzeikerig aangelegd met zijn allen, maar het slikken of oprotten principe van Tesla is natuurlijk het andere uiterste.

Maargoed, in dit specifieke geval zou ik zeggen. Rammen met dat ding, zodra je 1x dat stroompedaal in hebt getrapt, ben je die USB poort al lang vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mackeessie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Als je de verwarming niet op automatisch zet, maar handmatig, airco uit, ventilator op 3, middelste stand roosters uit, en de gewenste temperatuur, scheelt dat behoorlijk, met name bij korte ritjes . Ik heb zelf het model 2019 zonder warmtepomp, en bij mij scheelt dat bij korte ritjes( ongeveer 5 km) 25w/km.
Dat klopt, maar dergelijke handelingen vind ik gezien de waarde van de auto wel écht een noodscenario.
Gisteren in de file ook maar even de ventilator wat minder hoog gezet, om überhaupt nog thuis te komen zonder te laden :/
(En dat was natuurlijk met de V11 software weer een intens gekut, je kunt niet meer tikken op de ventilator, je moet echt slepen nu. :X )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Dat klopt, maar dergelijke handelingen vind ik gezien de waarde van de auto wel écht een noodscenario.
Gisteren in de file ook maar even de ventilator wat minder hoog gezet, om überhaupt nog thuis te komen zonder te laden :/
(En dat was natuurlijk met de V11 software weer een intens gekut, je kunt niet meer tikken op de ventilator, je moet echt slepen nu. :X )
Ja dat slepen zuigt echt hard inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04
Telesto schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Niet helemaal zeker, maar volgens mij geldt je instelling per de locatie waar je auto staat. Ik heb al een paar keer gehad dat de auto 's ochtends voorverwarmde omdat ik dat ooit op die locatie gebruikt had, maar niet weer uitgezet had.

Op het moment dat je op je werk bent kun je dus gewoon opnieuw een voorverwarming configureren.
Klopt. Mijn auto gaat om 7u voorverwarmen op locatie thuis en om 17.30u op locatie werk.
Kwestie van op de betreffende locatie een schedule maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:14
bones schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:42:
[...]

De instellingen van voorverwarming en wanneer je wilt gaan laden zijn per locatie in te stellen. Helaas kan je het wel alleen op diezelfde locatie aanpassen en niet als je op locatie X bent de instellingen van locatie Y aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:09
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Ja dat slepen zuigt echt hard inderdaad.
Slepen? Ik zit al een tijdje op v11 maar ik tik er gewoon op en dan komt dat hele menu omhoog toch? Slepen kun je overal op die balk doen dacht ik?

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01

[Afbeelding]
Is dit de update tegen het vocht in de achterlichten >:) ?? Haha…

Nee dit lijkt mij een bug, zo ben je minder zichtbaar..! Ik zal later ook even testen.

*edit* Mijn auto bleef alles branden bij het parkeren vanmiddag.
@STIMPPYYY Zoals het hoort. Was ook sarcastisch hier, maar toch even gekeken voor de zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 12-01-2022 17:55 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Teslalrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:02:
Is dat “pas” of al langer zo..? Bij 386km zit je gelijk aan de SR+ uit 2019. Onder de 400km nog niet eerder gehoord hier.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Stef87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Nee dit lijkt mij een bug, zo ben je minder zichtbaar..! Ik zal later ook even testen
Bij mij loopt het gewoon door, zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01

[Afbeelding]
Hier is het gewoon doorlopend (2021.44.30). Al een reset geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Keer naar 100% laden werkte bij mij goed. Niet dat het mij iets interesseert, maar viel me op. Moest een lange rit. Doorgaans laad ik op tot 70%, tegenwoordig naar 80-90% zodat er net wat extra power uitkomt.
Gebeld met Tesla. Kunnen alleen zeggen dat degradatie onder de gemiddelde vloot zit.Ja dat begrijp ik. Ligt aan rijstijl, temperatuur etc etc. Advies is niet om accu leeg te rijden, maar service afspraak in te schieten.....
We wachten maar weer af. Maar rated range van 400 km is niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Teslalrp op 12-01-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
Stef87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Nee dit lijkt mij een bug, zo ben je minder zichtbaar..! Ik zal later ook even testen
@Seacara
Is dat niet de model year 2022 update? Zie ook hier(cookiewall is brak: bij mij op mobiel iOS moet je blijkbaar naar rechts scrollen voor een accept- en settings-knop): https://teslanorth.com/20...ets-new-tail-lights-pics/
Er zit blijkbaar een verschil tussen oorspronkelijke lichten en deze: o.a. dus die boog(buitenste deel is nu ook remlicht), het richtingaanwijzerdeel is groter geworden, dubbele achteruitrijlampen en dubbel mistlicht.
Edit: details aangevuld.

[ Voor 7% gewijzigd door bartlauwers op 12-01-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Wat is de procedure als je even uit de auto wilt? ik zet hem in P, en loop de auto uit (met telefoon in mijn broekzak). Mijn kids zaten echter nog in de auto, en ik liep het huis in om mijn tas te pakken, en toen ging het alarm af, + audio op standje 100. Kids schrokken behoorlijk. Had eigenlijk wel verwacht dat de auto zou detecteren dat er nog personen in de auto aanwezig waren (gordels waren immers nog om).

Moet ik voortaan mijn telefoon maar in de auto laten dan? Of in N zetten ipv P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:28
bartzzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Wat fair is in mijn ogen is dat ze zo iets duidelijk melden bij bestelling.

Nu melden ze dat er mogelijk "iets" ontbreekt een paar dagen voor het ophalen.
En dan melden ze op een gegeven moment dat ze het onderdeel komen plaatsten.
Maar nergens melden ze dat het onderdeel er voor zorgt dat je functionaliteiten mist die je tijdens aankoop en proefrit wel aanwezig waren.
Feit is wel dat het hun ook tegenwerkt.
Als nieuwe klant verwacht je zo'n zaken niet. Het is ook de reden waarom ik nog steeds twijfel ivm mijn Model Y. ALs je een wagen aankoopt van €63.000 mag je op zijn minst enige transparantie verwachten en het voelt vreemd dat ze dat niet doen. Het gaat idd om een simpele usb poort en erg is het allemaal niet maar veel vertrouwen wek je er ook niet mee bij een nieuwe koper.

In de koop overeenkomst staat er trouwens wel een verwijzing naar. Er staat duidelijk in dat de configuratie kan gewijzigd worden. Maar het lijkt mij logisch dat je dan verwacht dat die wijziging de koper ten goede komt en niet andersom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
bones schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:57:
Wat is de procedure als je even uit de auto wilt? ik zet hem in P, en loop de auto uit (met telefoon in mijn broekzak). Mijn kids zaten echter nog in de auto, en ik liep het huis in om mijn tas te pakken, en toen ging het alarm af, + audio op standje 100. Kids schrokken behoorlijk. Had eigenlijk wel verwacht dat de auto zou detecteren dat er nog personen in de auto aanwezig waren (gordels waren immers nog om).

Welcome to the club… jaar geleden hebben we hier al een flinke discussie over gevoerd. Anyway, zet camp modus aan voordat je wegloopt of klik de deur op standje net niet dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online

Je kan camp mode aanzetten. Als je wegloopt met de sleutel (telefoon) vind ik het niet raar dat ie op slot gaat. Dat hoort ie te doen. Ook niet raar dat daarna het alarm afgaat. Je loopt immers met de sleutel weg, hij gaat op slot en alles wat er dan beweegt hoort niet.

Ik zou het een security issue vinden als de auto *niet* op slot gaat als ie bepaalde dingen detecteert. Dat is wel heel makkelijk inbreken als iemand iets in je auto weet te stoppen (vlieg, iets anders wat beweegt). Ook een gordel vast zegt weinig. Ik zet wel eens bagage vast op de bank met de gordel. Zou raar zijn als ik dan de auto handmatig op slot moet doen imho.

Dus of camp mode ofzo aanzetten of niet met je sleutel weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57

Notna

Where are you?®

Dat is vreemd;

Ik had laatst mijn dochter mee (passagiers stoel) en liet haar even in de auto om snel een boodschap te doen. Dus ik neem mijn telefoon (tevens key) mee, zet de auto in P en loop weg (en zie de auto op slot gaan).

Geen alarm echter dat af is gegaan? Radio etc. bleef wel gewoon werken, dus ik nam eigenlijk aan dat de auto wist dat er nog iemand in zat. Verder niets bijzonders gedaan.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ze muisstil blijft zitten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zit er geen verschil tussen de passagiersstoel en de achterbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Die enorme takke herrie gaat alleen aan als Sentry aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:04
Wat mij betreft toch behoorlijk goed jaar geweest (2021) qua updates. Heb mijn auto pas sinds vorig jaar Juli maar ben erg te spreken over de updates. Uiteraard hier en daar wat kleine updates die van mij niet hadden gehoeven maar hier de volledige lijst;

https://www.notateslaapp....re-tesla-launched-in-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
Flexiilex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:
Wat mij betreft toch behoorlijk goed jaar geweest (2021) qua updates. Heb mijn auto pas sinds vorig jaar Juli maar ben erg te spreken over de updates. Uiteraard hier en daar wat kleine updates die van mij niet hadden gehoeven maar hier de volledige lijst;

Zeker! Tuurlijk het kan ALTIJD beter. Andere merken hebben de gewone app (voorverwarmen/accu status checken) amper werkend. 8)

Model 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-10 23:35

Niet zoals anderen suggereren de camp mode, maar juist de dog mode. Daar staat wel bij dat 'ie niet voor kinderen bedoeld is, maar doet wel precies wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
arjans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Niet zoals anderen suggereren de camp mode, maar juist de dog mode. Daar staat wel bij dat 'ie niet voor kinderen bedoeld is, maar doet wel precies wat je wilt.
Dog mode it is. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ze kan veel dingen, maar muisstil zitten hoort daar niet bij :+ Sentry Mode stond echter denk ik uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 12-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Ok nog iets, beide achterlichten hebben condens aan de binnenkant. Is dat normaal? (auto is nieuw). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e79_nSBxPGwUNoCeK23EqpHEB5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ5cpJz5gz1zrTFakgUaqnOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:50
bones schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:25:
Ok nog iets, beide achterlichten hebben condens aan de binnenkant. Is dat normaal? (auto is nieuw). [Afbeelding]
Ja. De auto is ontwikkeld in CA en daar heb je een veel lagere luchtvochtigheid, je zal, als je terugzoekt in het topic zien dat dit al sinds 2019 een probleempje is.

Je kan altijd contact opnemen en proberen het te laten fixxen, maar de beste oplossing naar mijn mening is gewoon lekker genieten van de auto, het kan geen kwaad. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
arjans schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Ik zou zeggen van niet. Camp mode disabled door locking, dog mode gaat ie juist wel op slot. Als ik even naar binnen loop met m'n kinderen in de auto zou ik juist willen voorkomen dat de deuren op slot gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElonDusk
Ecological schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ja. De auto is ontwikkeld in CA en daar heb je een veel lagere luchtvochtigheid, je zal, als je terugzoekt in het topic zien dat dit al sinds 2019 een probleempje is.

Je kan altijd contact opnemen en proberen het te laten fixxen, maar de beste oplossing naar mijn mening is gewoon lekker genieten van de auto, het kan geen kwaad. :)
Bij Tesla kan je dat in ieder geval als smoes gebruiken :9 Maar condens in de achterlichten heb je bij (de nieuwe) VW Audi Ioniq 5 enz ook gewoon. Dus ben benieuwd wat zij als smoes gebruiken :+.

Dit is wat ik denk:

Is het een koop auto? Alles moet perfect zijn! Alle moeite is geoorloofd (ofcourse)
Is het lease? Kan je zelf wat aan doen of je LM? Doen
Is het lease? Kost het je meer moeite dan het waard is? Let it go en geniet van je auto.

(maar goed ben waarschijnlijk te snel tevreden dont know d:)b )

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
JohanB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:22:
[...]

@Tweak_ers voor die 57% neem ik aan dat er ook sentry of andere stil stand verliezen inzitten? Die eerste zou geen verlies zijn, dat is een hele dure dubbele verzekering optie. Die laatste heb je niet in een ICE en blijft wat tricky

@_eLMo_ aan ritjes lijkt het "maar" 249 Wh/km, wat redelijk normaal is voor korte ritjes in de kou. Alles (incl. baterij) gaat opwarmen voor niks.
Sentry staat niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ok nog iets, beide achterlichten hebben condens aan de binnenkant. Is dat normaal? (auto is nieuw). [Afbeelding]
Ik vond het oerlelijk en de mobiele service kan het fixen (lampen units worden vervangen).

Inmiddels zitten hier al 6 nieuwe units in. Ik blijf doorgaan met laten vervangen, omdat dit in mijn beleving de enige drijfveer is voor een bedrijf als Tesla om kwaliteit te verbeteren.

Ik vind het gewoon oerlelijk van die condens in een lamp. Ziet er goedkoop uit en het hoort niet.

Staat op YouTube ergens een uitleg dat het misgaat bij het tegen elkaar “lijken” van de voor en achterkant. Op de persrand ontstaan hier onbedoeld kleine gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Korvaag schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:59:
@Tweak_ers

Het verbruik boeit mij niet. Die 24 kWh per 100km valt wel mee.

Echter let eens op het aantal verstookte kWh in die 126km en 57% accu is verbruikt. De rest is namelijk extra verlies! Dat verlies bij stilstand heb je met een ICE niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:40

Ja dit heb ik ook. Kids zitten achterin neem ik aan? Volgens mij detecteert hij daar geen gordels ivm kinderzitjes; daar lijkt het bij mij op iig. Media gaat ook uit als ik de deur dicht gooi. Alarm schakelt wel pas 1 minuut (of iets langer?) in nadat hij op slot gaat, dus daar heb ik nog geen last van gehad.

Mijn oplossing; de deur niet helemaal dicht doen, maar alleen het eerste "klikje" laten maken; hij zit dan wel beetje dicht, maar bvb raam staat nog op een kiertje. Dan blijft alles aan. Of je telefoon in je auto laten liggen met alle risico van dien ;-)

[edit]: of Dog mode natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 21:43
Tweak_ers schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:13:
[...]
Helaas, ik zie niet in hoe die recall haperingen gaat voorkomen.

Pappen en nathouden noem ik dit soort oplossingen. Beetje hetzelfde als met de draagarmen.

[...]

Mijne heeft een recall staan, maar ik ga er voorlopig niets aan doen als ik niets hoor. Ze mogen het vervangen als het kapot is.

[...]
Wat denk je zelf 🤣
Het is Tesla he…

De vorige keer dat ik voor een ander issue bij het service center stond, wilden ze de draagarmen sealing niet eens doen, omdat ze mijn andere issue niet konden oplossen.

Pas na aandringen (ik stond er toch), gingen ze dan toch maar de sealing aanbrengen.

Maar goed, ze kunnen bij mij even niets goed meer doen bij “service”.
Er kan meer kapot gaan dan enkel de coax kabel, namelijk de kabels naar je achterklep sluiting.
Die was bij mij dus kapot gegaan door dat scharnierpunt, gevolg: achterklep gaat niet meer open, heel fijn als de achterbak vol ligt.
Dus kinderstoeltje eruit, achterbank omklappen, meeste eruit halen via achterbank en dan kan je via de noodbediening de achterklep openen.

Na een servicebeurt + controle afspraak: we kunnen het niet repareren, ook niet direct provisorisch, dus nieuwe afspraak. Eerst wilde ze niet provisorisch repareren, maar na aandringen toch wel.
Nu wachten op het onderdeel en dan wordt het definitief gerepareerd, dus dat zal wel nieuwe kabelboom + geleiding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seacara
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 13:30
bartlauwers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:47:
[...]

@Seacara
Is dat niet de model year 2022 update? Zie ook hier(cookiewall is brak: bij mij op mobiel iOS moet je blijkbaar naar rechts scrollen voor een accept- en settings-knop): https://teslanorth.com/20...ets-new-tail-lights-pics/
Er zit blijkbaar een verschil tussen oorspronkelijke lichten en deze: o.a. dus die boog(buitenste deel is nu ook remlicht), het richtingaanwijzerdeel is groter geworden, dubbele achteruitrijlampen en dubbel mistlicht.
Edit: details aangevuld.
Heb zelf een 2020 model (November 2019), maar volgens Tesla lijkt het een defect op beide binnenste lampen. Afspraak gemaakt voor vervanging onder garantie, nadeel is alleen een ritje service center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Ik vond het oerlelijk en de mobiele service kan het fixen (lampen units worden vervangen).

Inmiddels zitten hier al 6 nieuwe units in. Ik blijf doorgaan met laten vervangen, omdat dit in mijn beleving de enige drijfveer is voor een bedrijf als Tesla om kwaliteit te verbeteren.

Ik vind het gewoon oerlelijk van die condens in een lamp. Ziet er goedkoop uit en het hoort niet.

Staat op YouTube ergens een uitleg dat het misgaat bij het tegen elkaar “lijken” van de voor en achterkant. Op de persrand ontstaan hier onbedoeld kleine gaatjes.
Ik zie dat elke achterlicht unit een gaatje heeft. Bij het ophalen van de Tesla viel mij dit gelijk al op, maar dit hoorde volgens de medewerker van Tesla. Vond het maar raar. Bedoel je dezelfde gaatjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAZCIXKBt-qkktlxM8VY2utKGzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/680UaZxKySzZQ0loSqjCgWlw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door bones op 12-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mackeessie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Als ik automatisch uit zet krijg ik binnen de kortste keren een beslagen voorruit, een lichte waas als het ware.

En dan ben ik weer snel genezen en zet ik alles weer op auto ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 12-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Vandread schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Er kan meer kapot gaan dan enkel de coax kabel, namelijk de kabels naar je achterklep sluiting.
Die was bij mij dus kapot gegaan door dat scharnierpunt, gevolg: achterklep gaat niet meer open, heel fijn als de achterbak vol ligt.
Dus kinderstoeltje eruit, achterbank omklappen, meeste eruit halen via achterbank en dan kan je via de noodbediening de achterklep openen.

Na een servicebeurt + controle afspraak: we kunnen het niet repareren, ook niet direct provisorisch, dus nieuwe afspraak. Eerst wilde ze niet provisorisch repareren, maar na aandringen toch wel.
Nu wachten op het onderdeel en dan wordt het definitief gerepareerd, dus dat zal wel nieuwe kabelboom + geleiding zijn.
Op dit moment ga ik voor de optie die ze het meeste geld kost 🤣

Niet werkende achterklep voor langere tijd? Dan komt daar een huurauto bij 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
bones schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Ik zie dat elke achterlicht unit een gaatje heeft. Bij het ophalen van de Tesla viel mij dit gelijk al op, maar dit hoorde volgens de medewerker van Tesla. Vond het maar raar. Bedoel je dezelfde gaatjes?

[Afbeelding]
Dat zijn geen gaatjes, enkel deukjes (voor grip, bij de productie?)
Probeer er maar eens met een dunne paperclip doorheen te gaan, het is dicht.

Nee als je dat filmpje kan vinden legt die gast uit dat het mis gaat bij de productie en de zwarte naden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

[Afbeelding]
Even gekeken, hier lopen ze nog gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
IceOnFire schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:32:

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe je doorgaans laadt: Ik heb thuis een 1x 32A 7kW lader. Op het werk hebben we 3 kW laders en ik sta sporadisch bij de SuC. Het laden gaat dus doorgaans trager dan gemiddeld, ik kan mij voorstellen dat dat ook zo zijn gevolgen kan hebben voor de range.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
Ja het is (Volgens Tesla dan..) “normaal” pas bij druppels vervangen ze een lamp..

Echter is dik wel een APK-afkeur punt, want het lichtbeeld is beïnvloed op deze manier. Het mag dus gewoon niet op de openbare weg..

Hier een DIY oplossing voor het vochtprobleem met uitleg waardoor dit komt. (Spoiler: slechte “las” op kunstof naden)

Leuk geschoten video ook:

YouTube: How to fix your fogged up Tesla tail lights

*edit*
Bij mij zijn 2-3x alle lampen achter al vervangen, de 4e keer zal dit jaar ongetwijfeld ook komen. Stiekem had ik gehoopt op een nieuwe revisie voordat ik ze weer laat vervangen, maar die revisie is nooit gekomen. (Probleem is immer DIY makkelijk op te lossen… Maar zou ik dat nu doen, dan vervalt je garantie bij Tesla.)

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 12-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Het verbruik boeit mij niet. Die 24 kWh per 100km valt wel mee.

Echter let eens op het aantal verstookte kWh in die 126km en 57% accu is verbruikt. De rest is namelijk extra verlies! Dat verlies bij stilstand heb je met een ICE niet.
Dat verlies heb ik ook niet op mijn huidige auto…. Tenzij je onnodig voorverwarmen meerekent ofzo, maar de phantom drain van mijn huidige “domme” Kia is echt 2km per week ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Ja het is (Volgens Tesla dan..) “normaal” pas bij druppels vervangen ze een lamp..

Echter is dik wel een APK-afkeur punt, want het lichtbeeld is beïnvloed op deze manier. Het mag dus gewoon niet op de openbare weg..

Hier een DIY oplossing voor het vochtprobleem met uitleg waardoor dit komt. (Spoiler: slechte “las” op kunstof naden)

YouTube: How to fix your fogged up Tesla tail lights
Wauw, mega goeie video. Bookmarked _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 20:42
_eLMo_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Dat verlies heb ik ook niet op mijn huidige auto…. Tenzij je onnodig voorverwarmen meerekent ofzo, maar de phantom drain van mijn huidige “domme” Kia is echt 2km per week ofzo.
Inderdaad, mijn vorige auto (Kona) had ook totaal geen phantom drain. Mijn M3SR verliest echter zo 5% lading in 24 uur. Dit is dus ongeveer 2,5 KWH per etmaal. Als ik dit extrapoleer dan kost mij dit elke maand serieus veel geld (75KWH x €0,35 = €26). En twee weken mijn auto op het vliegveld laten staan wordt wel wat spannend. :|

Ik heb dus alles al geprobeerd om de phantom drain te minimaliseren, diverse filmpjes en tips gevolgd (nee sentry mode staat niet aan, ik check de app niet continue etc.)
Telefonisch heeft al eens een Tesla analyticus mee gekeken naar de data, viel wel op dat de auto weinig slaapt. (Nee, ik heb ook geen 3th party apps meer gekoppeld)

Het valt me ook op dat de auto continue een zoemend geluid heeft vanonder de frunk. Ook als ik mijn smartphone niet bij me heb, dus daar kan de auto niet door gewekt worden. Op aanraden van de Tesla support medewerker heb ik een service afspraak gepland, ben benieuwd of ze wat vinden.

Anderen ervaring met dit issue? Zijn er uberhaupt M3 eigenaren die helemaal geen phantom drain hebben? :?

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

pewill schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:37:
[...] En twee weken mijn auto op het vliegveld laten staan wordt wel wat spannend. :|

[..]
Zijn er uberhaupt M3 eigenaren die helemaal geen phantom drain hebben? :?
Hier is er eentje. Ik heb mijn model 3 van 27 december tot 8 januari op Schiphol laten staan en na terugkomst was de SoC maar 1 procentpunt afgenomen (75% -> 74%) en dat was met voorverwarmen vanaf het van de band halen van de koffers. Geen sentry mode, buiten even patsen met 'live view' vanuit het buitenland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Laatst online: 09-02 01:05
Ik heb mijn model 3 nu 2 weken en ben zeer tevreden. Echter is spotify extreem traag. Als ik een volgend nummer kies duurt het soms wel 10sec voordat hij daadwerkelijk van nummer wisselt. Weet iemand hier een oplossing voor? Ik erger me kapot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:50
jevdr1990 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:40:
Ik heb mijn model 3 nu 2 weken en ben zeer tevreden. Echter is spotify extreem traag. Als ik een volgend nummer kies duurt het soms wel 10sec voordat hij daadwerkelijk van nummer wisselt. Weet iemand hier een oplossing voor? Ik erger me kapot!
Eens de tesla resetten? Heb je dat overal, want het klinkt alsof je bereik echt slecht is?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
[...]

Inderdaad, mijn vorige auto (Kona) had ook totaal geen phantom drain. Mijn M3SR verliest echter zo 5% lading in 24 uur. Dit is dus ongeveer 2,5 KWH per etmaal. Als ik dit extrapoleer dan kost mij dit elke maand serieus veel geld (75KWH x €0,35 = €26). En twee weken mijn auto op het vliegveld laten staan wordt wel wat spannend. :|

Ik heb dus alles al geprobeerd om de phantom drain te minimaliseren, diverse filmpjes en tips gevolgd (nee sentry mode staat niet aan, ik check de app niet continue etc.)
Telefonisch heeft al eens een Tesla analyticus mee gekeken naar de data, viel wel op dat de auto weinig slaapt. (Nee, ik heb ook geen 3th party apps meer gekoppeld)

Het valt me ook op dat de auto continue een zoemend geluid heeft vanonder de frunk. Ook als ik mijn smartphone niet bij me heb, dus daar kan de auto niet door gewekt worden. Op aanraden van de Tesla support medewerker heb ik een service afspraak gepland, ben benieuwd of ze wat vinden.

Anderen ervaring met dit issue? Zijn er uberhaupt M3 eigenaren die helemaal geen phantom drain hebben? :?
Dit herken ik ook niet. Zoals hierboven gezegd ook maar een procent per week hooguit zonder sentry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Dit herken ik ook niet. Zoals hierboven gezegd ook maar een procent per week hooguit zonder sentry.
Ook als je kleine ritjes rijdt?
Na ieder klein ritje duurt het weer even voordat de auto in slaap valt, dat samen met de kou laat hier erg veel energie (samen opgeteld) wegvloeien.

Was het Bjorn Nyland niet die een keer zei hoe efficiënt Tesla’s op de weg zijn, zulke zuipschuiten zijn het op de parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Na ieder klein ritje duurt het weer even voordat de auto in slaap valt, dat samen met de kou laat hier erg veel energie (samen opgeteld) wegvloeien.

Was het Bjorn Nyland niet die een keer zei hoe efficiënt Tesla’s op de weg zijn, zulke zuipschuiten zijn het op de parkeerplaats.
Dit heb ik ook niet.. zonder sentry aan verbruikt hij bijna niks. Heb je een app op je telefoon of zo die waarden uitleest continue?
Weet je zeker dat Sentry niet aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Dan ligt het aan de frequentie lijkt mij. Maar over het algemeen kan ik mij niet herinneren dar ik hier (veel) last van heb. Zal er eens opletten. Maar korte ritjes zijn er bij op een dag hooguit 3-4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
Seacara schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:26:
[...]Heb zelf een 2020 model (November 2019), maar volgens Tesla lijkt het een defect op beide binnenste lampen. Afspraak gemaakt voor vervanging onder garantie, nadeel is alleen een ritje service center.
Oh, dan is het geen 2022 model nee :+, maar wellicht iets anders aan de hand. Misschien een draadje in de achterklep los/stuk waar in de US nu die recall voor loopt?
Hier een ook eentje opgehaald in november 2019 (maar 2019 model helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Laatst online: 09-02 01:05
carpebios schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Eens de tesla resetten? Heb je dat overal, want het klinkt alsof je bereik echt slecht is?
Dat idee heb ik ook. Je bedoelt een reset doormiddel van beide scrollwieltjes ingedrukt te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
PixelPusher schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:37:
Eens even een vraagje over kleur.

Ik heb een bestelling staan voor een zwarte Model 3, wordt in maart geleverd.
Echter begin ik ineens heel erg twijfels te krijgen of ik zwart wel het mooist vind, ben toch ook wel gecharmeerd van grijs en rood. Zal van de week nog eens langs Tesla rijden om te vergelijken.

Wat ik mij afvraag, valt er vanuit jullie ervaringen nog wat aan te merken over zwart, rood of grijs?
Heb soms het idee dat je bij zwart wat eerder ziet dat ze vies zijn maar wellicht hebben jullie nog feitelijke voor/nadelen te noemen per specifieke kleur.
Beetje late reactie, maar bij blauw vind ik dat je pas echt ziet dat hij smerig was, als hij weer schoon is :+
Ik was hem niet zo vaak en sta gewoon versteld hoe helder blauw hij dan weer is :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ben 2021.44.30.6 aan het downloaden c.q installeren. Niet echt een hele spannende update

https://driveteslacanada....-44-30-6-software-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:50
jevdr1990 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Dat idee heb ik ook. Je bedoelt een reset doormiddel van beide scrollwieltjes ingedrukt te houden?
Correct. Ik woon aan de grens met Belgie, soms wil dat wel eens werken een reset, maar er zijn ook stukken dat hij gewoon vaak geen verbinding heeft. Net als mijn gsm ;)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
Heb je het wachtwoord van je Tesla-account(s) al gewijzigd? Anders kun je dat nog proberen om third-parties 100% uit te sluiten.
Wel vervelend natuurlijk. Soms gaat het “vanzelf” over. :+ Maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16

[Afbeelding]
Ik zit veel op de weg en zie ook veel M3's maar nog nooit opgevallen. Zal zo eens bij mij kijken.

Edit: net even gekeken, gewoon zoals het altijd al was :Y

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 12-01-2022 22:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Ze hadden gewoon met stikstof oid gevuld moeten zijn. Als ze in een warm klimaat geseald worden, maar er gewoon lucht in zit, dan zal er in koudere omstandigheden altijd condens gevormd worden.

Persoonlijk laat ik er niks aan doen, omdat het probleem niet verdwijnt met nieuwe units. Ik kan het voor mezelf niet verantwoorden om extra afval te produceren terwijl ik er niks mee op schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
Pierz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Ze hadden gewoon met stikstof oid gevuld moeten zijn. Als ze in een warm klimaat geseald worden, maar er gewoon lucht in zit, dan zal er in koudere omstandigheden altijd condens gevormd worden.

Persoonlijk laat ik er niks aan doen, omdat het probleem niet verdwijnt met nieuwe units. Ik kan het voor mezelf niet verantwoorden om extra afval te produceren terwijl ik er niks mee op schiet.
Met dit weer ook wel eens condens in de achterlichten, als het overdag in de zon 15gr is en dan snel afkoelt naar 4gr plus mist. Maar het trekt overdag ook weer weg dus vindt het niet echt een probleem. Mijn Volkswagen had dat bij de koplampen, dat was vervelender. Ook meestal na gebruik hogedrukreiniger.
Wat wel vervelend is dat rechter B-stijl camera sochtends en savonds geblokkeerd is, er zit dan achter geen vuil of dauw, vermoedelijk condens aan binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Flexiilex schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:

In deze lijst staat ook “Cabin Camera Driver Monitoring” weet iemand of dit ook actief is in NL?

Dus het cameraatjes achter de binnen spiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Pierz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Herhaling voor als je het filmpje niet hebt gekeken:

Je kan dus geluk hebben (dan zijn de lasnaden van het kunstof wel OK) en dan heb je geen probleem met je achterlichten.

Het is gewoon een productiefout, waardoor er regelmatig op de poreuze lasnaad water binnen kan komen.

Wie weet heb je na het vervangen geluk. Ik ga de poging iig nog eens wagen net voordat de garantie verloopt (bij 80.000km)

Er zullen hier ook zat mensen zijn hier die nooit last hebben van condens, die hebben dan geluk gehad. (Productiefout niet opgetreden)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 12-01-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Stef87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Herhaling voor als je het filmpje niet hebt gekeken:

Je kan dus geluk hebben (dan zijn de lasnaden van het kunstof wel OK) en dan heb je geen probleem met je achterlichten.

Het is gewoon een productiefout, waardoor er regelmatig op de poreuze lasnaad water binnen kan komen.

Wie weet heb je na het vervangen geluk. Ik ga de poging iig nog eens wagen net voordat de garantie verloopt (bij 80.000km)

Er zullen hier ook zat mensen zijn hier die nooit last hebben van condens, die hebben dan geluk gehad. (Productiefout niet opgetreden)
Ik heb het filmpje wel gezien, maar bij mij ziet het er niet continue uit als een douchecabine zoals in het filmpje. Gewoon na een rit een licht waasje dat weer weg trekt als de lamp afkoelt. Het is puur het opwarmen van de lamp dat het vocht richting het venstertje verplaatst waar het condenseert. En na een uurtje is het wel weer verdwenen. Zo ziet het er bij mij uit als de temperatuur richting het vriespunt gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlSCCKPXyvI92r-YtIPh6e7NJOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COeWP2Yd7CaOOAsrbtX2bf2V.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is dat de lampen juist wel goed afgesloten zijn maar niet gevuld zijn met een watervrij gas. Bij gaatjes zou het bij langere tijd onder het vriespunt moeten drogen en dat doet het ook niet.

Maar zijn er ook mensen die geen enkele condens hebben in de lampen? Want volgens mij lees ik hier altijd dat er na vervanging weer condens issues zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 13-01-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-10 20:16
[...]

Ik heb ook een Model 3 SR+ (maart 2020 geleverd). Maandag om 11u weer op de parkeerplaats gezet met 81%, in de tussentijd niet gereden en hij geeft nu door een koude accu 79% aan maar ik kan via TeslaFi zien dat ie eigenlijk nog 81% vol is. Zelfs 2% zou dus al 5x zo weinig zijn als bij jou, en dan heb ik juist TeslaFi gekoppeld.

Bambu Lab P1S Combo

Pagina: 1 ... 288 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: