Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 284 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.192.000 views

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:53:
[...]

SR+ zal LFP zijn, LR en P gewoon LG packs denk ik? Volgens mij past dat anders niet.
Het is afhankelijk hoeveel winst ze op gebied van volume en gewicht maken met de 4680 structual, met name op pack level is namelijk het verschil niet eens zo heel groot omdat LFP veel veiliger is (ontbrand niet). Een Y met 4680 LFP structual kan zo maar eens erg vergelijkbare bereik hebben aan de Y met NCA 2170.

Het is trouwens ook maar een kwestie aan welke grondstoffen ze kunnen komen. Wie weet krijgen we op korte termijn wel gewoon de Model Y SR omdat ze niet genoeg cellen hebben voor de LR.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-03 23:07
Sluuz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Volgens mij krijg je nu zelfs op een model 3 RWD (de oude SR+) ook premium audio.
Wauw dat maakt de keuze wel makkelijker. Ik heb soms een enkele rit van 170KM maar kan op locatie laden. Gisteren eens met ABRP gespeeld en als ik een vakantietrip plan van 1000km dan maakt het qua tijd niet heel veel uit. Choices, choices :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Deveon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:49:
Volgens mij gaan er nooit Model 3's uit Berlijn komen. Een sedan is niet heel populair in Europa en ze kunnen voor dezelfde kosten een Y maken. De Y uit Berlijn zou trouwens in begin op Chinese cellen zijn en later over op lokaal geproduceerde 4680's. Ik betwijfel of die Chinese cellen 4680's zijn, misschien LFP?

Het volgende model uit Berlijn zal waarschijnlijk de "$25k hatchback" ook bekend als Model 2 of "Robotaxi" waarbij je eigenlijk moet denken aan een kleine Model Y.
Berlijn moet bijna operationeel worden en jij verwacht dat daar de M2 die nog niet eens aangekondigd is als eerste van de band gaat rollen?
Dat zal gewoon de Y worden en mogelijk de 3 lijkt mij.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Sluuz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Volgens mij krijg je nu zelfs op een model 3 RWD (de oude SR+) ook premium audio.
Meen je dat serieus? Premium audio zou voor mij een belangrijke reden zijn om voor een LR te gaan. Plus dat een LR wat prettiger is voor de voorgenomen roadtrip naar de Noordkaap :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Berlijn moet bijna operationeel worden en jij verwacht dat daar de M2 die nog niet eens aangekondigd is als eerste van de band gaat rollen?
Eerst natuurlijk alleen de Y en 2023/2024 de M2. Nu een productlijn opzetten voor de 3 zie ik niet gebeuren, die markt is te klein in Europa.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-03 23:07
Marc O. schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Meen je dat serieus? Premium audio zou voor mij een belangrijke reden zijn om voor een LR te gaan. Plus dat een LR wat prettiger is voor de voorgenomen roadtrip naar de Noordkaap :)
Je zou de video's van Bjorn eens moeten bekijken, die woont in Noorwegen en doet geregeld testen met allerhande EV's waaronder ook de Tesla vloot. Mede door hem ben ik het instapmodel opnieuw gaan bekijken, zeker toen ik vernam dat er qua opties nagenoeg geen onderscheid meer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Xenir op 06-01-2022 14:17 . Reden: Link naar Bjorn's kanaal toegevoegd ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:43
Marc O. schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Ik las het ergens op Reddit. Wellicht is het puur een gerucht. Zou wel flink balen als dat dalijk standaard zou worden op RWD.

De site vermeld nu bij RWD: Audiosysteem met upgrade – Immersive Sound
En bij AWD: Premium bla bla

PSN: Sluuz

• Marc O.
Xenir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Je zou de video's van Bjorn eens moeten bekijken, die woont in Noorwegen en doet geregeld testen met allerhande EV's waaronder ook de Tesla vloot. Mede door hem ben ik het instapmodel opnieuw gaan bekijken, zeker toen ik vernam dat er qua opties nagenoeg geen onderscheid meer is.
Ja, Bjorn ken ik en zijn filmpjes op Yuoutube heb ik ook allemaal gezien, maar heb daar nooit gehoord dat er premium sound in de SR+ zou zitten, of zelfs maar zou komen.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:26
Marc O. schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Ja, Bjorn ken ik en zijn filmpjes op Yuoutube heb ik ook allemaal gezien, maar heb daar nooit gehoord dat er premium sound in de SR+ zou zitten, of zelfs maar zou komen.
Ik heb helaas geen premium in mijn huidige Model 3. Misschien die vanaf nu gemaakt worden wel? Dont know :X

Model 3

• Marc O.
Sluuz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Ik las het ergens op Reddit. Wellicht is het puur een gerucht. Zou wel flink balen als dat dalijk standaard zou worden op RWD.

De site vermeld nu bij RWD: Audiosysteem met upgrade – Immersive Sound
En bij AWD: Premium bla bla
Hmm, ja, dat het op Reddit wordt gemeld dat zegt natuurlijk nog helemaal niks. Net op de Tesla site gekeken en daar wordt nog steeds alleen melding gemaakt van Immersive sound en dus niet van Premium sound. Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat het een wild gerucht is en niet meer dan dat.

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-04 15:47

TNJ

Frugalite

Deveon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:49:
De Y uit Berlijn zou trouwens in begin op Chinese cellen zijn en later over op lokaal geproduceerde 4680's. Ik betwijfel of die Chinese cellen 4680's zijn, misschien LFP?
De chinese 4680's moeten dan van CATL komen en dan waarschijnlijker LFP. Tot nog toe hebben het japanse Panasonic, Zuid-Koreaanse LG en SDI geen LFP aangekondigd. CATL zal ook wel belangrijke patenten hebben op hun succesvolle LFP, en Panasonic, LG & SDI zullen hun beste chemie natúúrlijk willen inzetten. Kato Road heeft al heel lang geproduceerd, met stijgende yields. De vraag is natuurlijk hoe groot het percentage is dat geschikt is voor "automotive use". Misschien genoeg voor het opstarten van zowel Texas als Berlijn. Tesla Grohmann zou in staat moeten zijn, om een 'kopie' van de Kato-lijn in korte tijd in GFBB neer te zetten. :)

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-04 20:34
Mijn Model 3 komt uit Aug 2019 en heeft slecht 33k kilometers op de teller staan. Vanochtend kwam ik erachter dat de achterruit verwarming niet meer werkt en hiervoor heb ik een afspraak ingeschoten via de app.

Nu komen ze met een offerte van maar liefst 700eu voor deze reparatie, is dit geen garantie?

Edit: ik besef me nu wel dat het achterraam gewrapt is met een tint. Dit weten zij natuurlijk niet dus bovenste vraag blijft bestaan, echter zou het hierdoor niet meer of minder goed werken?

[ Voor 24% gewijzigd door r0bb op 06-01-2022 14:50 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:43:
Mijn Model 3 komt uit Aug 2019 en heeft slecht 33k kilometers op de teller staan. Vanochtend kwam ik erachter dat de achterruit verwarming niet meer werkt en hiervoor heb ik een afspraak ingeschoten via de app.

Nu komen ze met een offerte van maar liefst 700eu voor deze reparatie, is dit geen garantie?!
Lijkt mij van wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Klopt, de productie van de Y is reeds begonnen (Tesla Giga Berlin kicks off 2022 with 33 locally-produced Model Y vehicles) en de aankondiging van de opening van de gigafactories in Berlijn alsmede Texas zal spoedig volgen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-04 23:46

Nu komen ze met een offerte van maar liefst 700eu voor deze reparatie, is dit geen garantie?

Edit: ik besef me nu wel dat het achterraam gewrapt is met een tint. Dit weten zij natuurlijk niet dus bovenste vraag blijft bestaan, echter zou het hierdoor niet meer of minder goed werken?
Hahaha, typisch hoe ik Tesla heb ervaren.
Zaken die regelmatig onder garantie kapot gaan, kosten buiten garantie de hoofdprijs.

En maar raar staan te kijken dat de lease prijzen zo hoog worden van Tesla’s.

Volgens mij was de garantie in 2019: 2 jaar / 80.000 km

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-04 20:34
Tweak_ers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Hahaha, typisch hoe ik Tesla heb ervaren.
Zaken die regelmatig onder garantie kapot gaan, kosten buiten garantie de hoofdprijs.

En maar raar staan te kijken dat de lease prijzen zo hoog worden van Tesla’s.

Volgens mij was de garantie in 2019: 2 jaar / 80.000 km
Volgens mij was garantie of 5 jaar of 80k kilometers

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 14:56

Zou gewoon onder garantie vervangen moeten worden. Ik heb de achterruit 2x laten vervangen (1x barst, 1x defecte verwarming), was geen issue. Toen was de auto 1,5 jaar oud en ook iets van 30-35k km.

Ik laad voor het eerst in een klein jaar langs de snelweg op en was verrast door de navigatie. Die gaf aan dat laden onderweg nodig was, maar ging niet gelijk naar een SuC. Was kielekiele of ik die zou halen, dus misschien dat hij het niet aandurfde. Ik heb dus zelf een stop toegevoegd in de categorie ‘opladen’. Daarin stonden allerlei snelle laders (SuC, maar ook FastNed ed).
Mooi systeem wel dat alles in 1 overzicht staat. Alleen jammer dat de FastNed aan mijn kant van de weg er niet in stond. Hij navigeerde naar de volgende afrit en terug. Dat leek me wat overdreven, dus nu gewoon bij de FastNed aan mijn kant gaan laden.

• Tweak_ers
r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Oh echt?
Dat is dan een meevaller!

Ik kan het niet meer terugvinden.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:16
Zijn hier rijders van de Tesla die in hun app een Safety Score menu hebben? Of is dit enkel iets voor de Amerikaanse markt?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
alleen in de VS bij FSD rijders ivm toevoegen aan FSB beta programma

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:11

mattijssch

Model 3 LR

Waar je ook voor komt bij Tesla, je krijgt eerst een offerte van de te verwachten kosten (ook als ze verwachten dat het onder garantie valt). Als je deze goedkeurt, dan kan je voor rparatie komen en kijken ze ter plekke of het garantie betreft. Zo werkte het bij mij afgelopen jaar in Spanje bij mijn draagarmen die zo hard kraakten dat ik niet meer naar huis durfde te rijden en ook in NL toen ik voor een loszittende plastic beschermplaat onder de bodem langs kwam.
Dus als je geen beschadigingen hebt veroorzaakt aan de bedrading, dan verwacht ik dat je achterruitverwarming ook onder garantie zal vallen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mattijssch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Waar je ook voor komt bij Tesla, je krijgt eerst een offerte van de te verwachten kosten (ook als ze verwachten dat het onder garantie valt). Als je deze goedkeurt, dan kan je voor rparatie komen en kijken ze ter plekke of het garantie betreft. Zo werkte het bij mij afgelopen jaar in Spanje bij mijn draagarmen die zo hard kraakten dat ik niet meer naar huis durfde te rijden en ook in NL toen ik voor een loszittende plastic beschermplaat onder de bodem langs kwam.
Dus als je geen beschadigingen hebt veroorzaakt aan de bedrading, dan verwacht ik dat je achterruitverwarming ook onder garantie zal vallen.
Rare volgorde, je mag eerst akkoord geven op het bedrag en daarna hopen dat de monteur het als garantie afdoet?
r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Op de accu en aandrijving wel. De rest niet. Oh dat is 8 jaar. Rest 4 jaar blijkbaar. De dan zou het gewoon garantie moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 06-01-2022 15:45 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Eekhoornz0r
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-11-2025
Even een vraagje over degradatie / bms. ( Tesla Model 3 SR+ 09/2019 km stand 66.770)
sinds kort zie je in de tesla app hoeveel kwh je hebt bijgeladen. Het viel mij op dat dit minder was dan ik verwachte aan de hand van het percentage batterij dat ik opgeladen had. Vanmorgen had ik een langere trip dan normaal en heb ik mijn batterij van 10 naar 90% geladen. de tesla app gaf 33kwh bijgeladen aan, de tussenmeter in de meterkast 34.6kwh. Maar ik zou verwachten dat dit rond de 40kwh zou zijn. Ook geeft mijn tesla nu bij 90% charge een rated range van 270km aan. Normaal gesproken laad ik de auto altijd bij tussen de 35 en 50%. Kan het zijn dat ik veel degradatie heb of moet ik de bms calibreren en heeft iemand hier ervaring mee?

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-04 15:47

TNJ

Frugalite

Eekhoornz0r schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:52:
De tesla app gaf 33kwh bijgeladen aan, de tussenmeter in de meterkast 34.6kwh. Maar ik zou verwachten dat dit rond de 40kwh zou zijn.
De 40kWh zou je kunnen verwachten, als de auto en batterij opgewarmd moet worden. Was de auto en batterij al warm, toen je hem aan de lader hing?
Even een vraagje over degradatie / bms. ( Tesla Model 3 SR+ 09/2019 )
sinds kort zie je in de tesla app hoeveel kwh je hebt bijgeladen. Het viel mij op dat dit minder was dan ik verwachte aan de hand van het percentage batterij dat ik opgeladen had. Vanmorgen had ik een langere trip dan normaal en heb ik mijn batterij van 10 naar 90% geladen. de tesla app gaf 33kwh bijgeladen aan, de tussenmeter in de meterkast 34.6kwh. Maar ik zou verwachten dat dit rond de 40kwh zou zijn. Ook geeft mijn tesla nu bij 90% charge een rated range van 270km aan. Normaal gesproken laad ik de auto altijd bij tussen de 35 en 50%. Kan het zijn dat ik veel degradatie heb of moet ik de bms calibreren en heeft iemand hier ervaring mee?
Slider naar 100 komt op 300 km uit? Dan zou je flink wat degradatie hebben.

• Eekhoornz0r
TNJ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:55:
[...]

De 40kWh zou je kunnen verwachten, als de auto en batterij opgewarmd moet worden. Was de auto en batterij al warm, toen je hem aan de lader hing?
Ja, Ik heb hem direct aangesloten toen ik thuis kwam.
Maar ik bedoel dat 80% van mijn batterij slechts 34,6 kwh nodig heeft om te laden niet overeenkomt met een batterij die 50kwh beschikbaar zou moeten hebben.

• Eekhoornz0r
Inspired schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Slider naar 100 komt op 300 km uit? Dan zou je flink wat degradatie hebben.
Ja

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Normaal gesproken laad ik de auto altijd bij tussen de 35 en 50%.
Dit is waarschijnlijk je probleem, dat maakt het voor het BMS inderdaad lastig om de lading van de accu goed in te schatten. Grote kans dus dat je niet daadwerkelijk grote degradatie hebt maar dat de teller gewoon van slag is. Zie https://teslamotorsclub.c...rys-lost-capacity.204712/ voor de achterliggende theorie en mogelijke oplossing

[ Voor 9% gewijzigd door IceOnFire op 06-01-2022 16:10 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:44
Eekhoornz0r schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Ja, Ik heb hem direct aangesloten toen ik thuis kwam.
Maar ik bedoel dat 80% van mijn batterij slechts 34,6 kwh nodig heeft om te laden niet overeenkomt met een batterij die 50kwh beschikbaar zou moeten hebben.
Wat is je kilometerstand eigenlijk? Zo rond de 140.000?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:58
Musk en meerdere wetenschappers hebben allemaal confirmed dat je prima tot 90% kan laden.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Caelorum
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
Musk en meerdere wetenschappers hebben allemaal confirmed dat je prima tot 90% kan laden.
Hij laad al tot 90%?

• Ecological
Ah okay! Had zijn berichtje even verkeerd gelezen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:07
Je moet ook goed opletten waar je de info vandaan haalt. Elke EV heeft 10-20% laadverliezen. Dus als je in de meterkast meet, zul je ruimschoots meer kWh's verbruikt zien worden, dan dat de auto aangeeft. Dat zit hem in o.a. de omzetting AC->DC. Hoe hoger je laadstroom, hoe lager je relatieve verlies is (bij 8A laden 1 fase is dit al gauw richting 20+%, bij 3 fase 16A kan dit richting 10%).

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:24
Bij mij geeft de laadpaal minder aan dan wat de auto opgeeft (ook de P1 poort van de slimme meter)

• Eekhoornz0r
Caelorum schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Wat is je kilometerstand eigenlijk? Zo rond de 140.000?
66.770
Zou hem een keer leeg rijden tot 10% oid, even een paar uur laten staan en dan tot 100% laden. Dan even kijken wat de range is en wat erin gegaan is. Dan even weer wat rijden tot 90% oid.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34
Vandaag winterbanden onder de P gehad. Kwamen tijdens het wisselen erachter dat mijn velg krom is. Nooit echt gemerkt tijdens het rijden. Iemand dit eerder gehad? Denk maar laten richten o.i.d. .. hopelijk een nieuwe velg aangezien dat de enige is die beschadigd is

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
Kwam zojuist dit tegen, dat is wel weer een enorm goede upgrade in de nieuwere versies!

https://www.notateslaapp....pers-and-ventilated-seats

[ Voor 19% gewijzigd door Flexiilex op 06-01-2022 19:31 ]

• ybos
  • Laatst online: 08:48
j1990 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb ook een SR+ uit 2019, maar bij mij zijn februari 2021 alsnog mistlampen ingebouwd. Ik werd toen gebeld door Tesla dat ze die er alsnog in wilden zetten. Heb ze overigens nog nooit gebruikt..
Zo uit het niets :? Vaag.
Ik kan er niet over in zitten dat ik geen mistlampen heb hoor, net als je zelf zegt, je gebruikt ze nooit. Het smoelt alleen net ff knapper dan die goedkope zwarte plastic plaatjes :Y

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-04 16:49

Kiwi

Gadgetfreak

Vandaag mijn auto opgehaald bij de wrapper *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bvfGs9Gcvjqu1AMWEvjYP9E8LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t08rTo83Kc7BwPDXFvJLKfwx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUvGj_JMb69ssShLjI1ON4NZuI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJK9Ntfbwk6y1rf3HxIfSzz6.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen mijn parkeersensoren voorop lijken het niet meer te doen -O- Rechter zijkant en linksachter en volledig achter deden het in ieder geval wel, linksvoor moet ik nog even testen. Voor zover ik kan zien is er geen optie om de sensoren te kalibreren toch?

Oh ja, ook meteen de kans weer gehad om de uiteindelijke versie van mijn lightshow te testen :D

Download linkje hier.

Ik kreeg al de suggestie om hem nu in plaats van Baymax Super Max te noemen :+ :)F

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-03 23:40
Xenir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:02:
Er zit nu toch ook weinig verschil meer in een (voorheen SR) en de LR? Wat ik zo zag is enkel het premium witte interieur extra te bestellen op de instap M3, Enige andere verschillen zijn de kleine accu en het ontbreken van premium audio.
De LR is een AWD , dat is een behoorlijk voordeel, wat snelheid en acceleratie betreft en natuurlijk bij sneeuw en gladde omstandigheden en natuurlijk is de actieradius groter en de laadsnelheid hoger
En de audioinstallatie in de LR bevat een subwoofer met extra versterker die de SR niet heeft. Ik heb nooit in een SR gezeten dus ik zou niet weten of het verschil groot is, maar in mijn LR is de kwaliteit van de geluidsinstallatie bijzonder goed.

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 12:55
dedominee schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Cool. Enig idee hoe je die light shows kan downloaden / toevoegen aan je auto?
https://github.com/teslamotors/light-show
appeltje eitje

Edit: Ah, was al beantwoord

[ Voor 5% gewijzigd door JaymzHetfield op 06-01-2022 21:25 ]

Metal up your ass

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 14:45
Zijn er anderen hier die ook last hebben van piepende ramen bij het omlaag en omhoog doen? Ik ben op zoek naar de gouden tip om dit te verhelpen, klinkt een beetje 'goedkoop' ;)

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-04 01:20
Even een vraagje over degradatie / bms. ( Tesla Model 3 SR+ 09/2019 km stand 66.770)
Je zit niet ver af van het gemiddelde helaas. Jij hebt ~41.25 kWh capaciteit (0-100%) gemiddelde is voor 2019 model nu 44-45 kWh.

Maar met bovenstaand ga ik er vanuit dat je al lnge tijd gewoon af en toe tot 90/100% hebt geladen en je niet nu “maar” 1x zo’n lage waarde hebt gehad.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
JoooostB schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:33:
Zijn er anderen hier die ook last hebben van piepende ramen bij het omlaag en omhoog doen? Ik ben op zoek naar de gouden tip om dit te verhelpen, klinkt een beetje 'goedkoop' ;)
Ik heb exact t zelfde, al vanaf t begin. Denk dat de rubbers droog zijn ofzo? Ik lees mee voor tips :)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-03 23:40
Inderdaad, ter relativering is het voor sommige van onze forumposters rustgevend denk ik om het Volkswagen ID.X topic eens door te lezen.....

• Tweak_ers
Stef87 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:39:
[...]

Je zit niet ver af van het gemiddelde helaas. Jij hebt ~41.25 kWh capaciteit (0-100%) gemiddelde is voor 2019 model nu 44-45 kWh.

Maar met bovenstaand ga ik er vanuit dat je al lnge tijd gewoon af en toe tot 90/100% hebt geladen en je niet nu “maar” 1x zo’n lage waarde hebt gehad.
Ik had Tesla Den Haag aan de lijn vanwege mijn ruitenwisser issues en tevens aangegeven dat ik heel de voorsprong van Tesla zwaar overdreven vond.

Aangezien ik rond de 200-300km met een LR doe met AP op 103km/h

Dit is na een dagje rijden.

Ik laad tot 90%, bij aankomst auto zit er opeens nog maar 87% in en dan ga ik een dagje karren.

Gewoon 103km/h op AP, wel winterbanden maar verder niets spannends

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm-qRbm2CreHKwKVWOVulcEzRRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fASS1RAdY8Qt1WXLDqtZNga.jpg?f=fotoalbum_large

Dus van 90% naar rond de 50% in 108km op één dag.

Dit is een Long Range Model 3.
Dan zit ik met een realistisch bereik van zo’n 200km 🤣

Dus ik meldde dat ook direct aan mevrouw en blijkbaar mogen ze sinds kort statussen van de accu’s ook met klanten delen.

De mijne zit bijna op 11% degradatie met 43.000km en 2 jaar oud.

Vriend met een iPace haalt écht een stuk meer kilometers dan ik in de praktijk.

Stel je zou langere tijd (altijd) naar 100% laden, gaat de degradatie dan harder? Zou het mogelijk zijn daarmee richting de 30% te komen en daarmee in aanmerking te komen voor vervanging van het accupack?

[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 06-01-2022 22:15 ]

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Ik heb hetzelfde, maar met een nieuwe model3 LR. Range valt mij erg tegen. 614km is onmogelijk te halen. Ritje van ongeveer 150km heen en 150km terug, en dan is de batterij op rond de 10%. Ik laad altijd tot 90% bij een supercharger en rijd dan direct door. Snelheid op 104 en CC.

[ Voor 17% gewijzigd door bones op 06-01-2022 22:17 ]

• Tweak_ers
bones schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:15:
Ik heb hetzelfde, maar met een nieuwe model3 LR. Ritje van ongeveer 150km heen en 150km terug, en dan is de batterij op rond de 10%. Ik laad tot 90% bij een supercharger en rijd dan direct door.
300 red ik echt niet hoor met dit weer, als ik hem helemaal leeg zou rijden (0%), zou het dus 270km zijn

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-04 01:20
Tweak_ers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Dus ik meldde dat ook direct aan mevrouw en blijkbaar mogen ze sinds kort statussen van de accu’s ook met klanten delen.

De mijne zit bijna op 11% degradatie met 43.000km en 2 jaar oud.
Dit is fijn om te weten…! Hier heb ik sinds dag 1 om gevraagd en werd gezegd dat dit geheim was….Konden in het scherm zien maar het niet delen, ga ik dus zeker ook navragen.

Ik zit namelijk sinds het begin 09-2019 al direct op -10 (nu ongeveer -13 uit eigen resultaat)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 07-01-2022 01:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-04 23:37
Hier heb ik ook last van. Dus elke top is welkom.

Wat me ook irriteert is het gekraak/geschuur van het leer tussen de beide delen van de achterbank. Heb ik als enige dat probleem? Daardoor kraakt de achterbank eigenlijk constant in de woonwijk.

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ElCasa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Hier heb ik ook last van. Dus elke top is welkom.

Wat me ook irriteert is het gekraak/geschuur van het leer tussen de beide delen van de achterbank. Heb ik als enige dat probleem? Daardoor kraakt de achterbank eigenlijk constant in de woonwijk.
een paar pagina's terug kwam de tip langs
Markofnikoff schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb Dodo juice plastic fantastic gebruikt hiervoor

• Tweak_ers
Hoe lang zou het duren voordat Tesla verantwoordelijk wordt voor ongevallen bij het rijden met FSD?

Hier wel eens een discussie gelezen dat autofabrikanten dit nooit zullen gaan doen.

Maar vandaag las ik dit:

https://www.autoweek.nl/a...als-abonnement-aanbieden/

Dat ze ermee komen vond ik iet het grootste nieuws, maar dit stukje wel:

“Daarbij geeft Volvo aan dat het merk de verantwoordelijkheid voor het rijden op zich neemt wanneer Ride Pilot is ingeschakeld.”

Belangrijke stap, benieuwd wanneer merken als Tesla gaan volgen 😅

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-03 18:36
Ja had ik ook, raam aan bestuurders kant. Service verzoek voor ingeschoten, op locatie onder garantie verholpen.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-04 23:37
Cafecito schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Ja had ik ook, raam aan bestuurders kant. Service verzoek voor ingeschoten, op locatie onder garantie verholpen.
Wat hebben ze gedaan? Mij werd verteld dat die raam strip vervangen moest worden, maar die is door de Chrome delete zwart.

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
GloriX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Ik krijg vandaag ook dit artikel geïnstalleerd, jammer dat er idd geen extra data poorten bijkomen, zullen ze in de toekomst wel poorten met data inbouwen? Dan zou ik eventueel ook wel kunnen wachten... zal het eens vragen aan de monteur.

Ik kwam dit nog tegen, het lijkt erop dat ze idd alleen maar power USB hubjes hebben liggen, nouja zal het straks wel even bespreken: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6274722/

[...]
Ik heb op de dag van levering direct de hubs geïnstalleerd gekregen(zonder dataverbinding). Heb hiervoor een serviceverzoek aangemaakt. Ik zou wel graag controllers en usb-sticks willen aansluiten zonder telkens de dahsboard sentry stick los te hoeven halen.

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-03 18:36
ElCasa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Wat hebben ze gedaan? Mij werd verteld dat die raam strip vervangen moest worden, maar die is door de Chrome delete zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2xPevz7oDe3moedw0hgE-CoVAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHkkWgBcDwmMPpCb6zEWzkUv.jpg?f=fotoalbum_large

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-04 10:35
bones schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:15:
Ik heb hetzelfde, maar met een nieuwe model3 LR. Range valt mij erg tegen. 614km is onmogelijk te halen. Ritje van ongeveer 150km heen en 150km terug, en dan is de batterij op rond de 10%. Ik laad altijd tot 90% bij een supercharger en rijd dan direct door. Snelheid op 104 en CC.
Ik heb een andere ervaring met mijn nieuwe m3lr met temperaturen van 6 graden kan ik nog steeds mijn range halen, 450 bij 80% en 500 bij 90%

iRacing Profiel

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
nikos_cs schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Ik heb op de dag van levering direct de hubs geïnstalleerd gekregen(zonder dataverbinding). Heb hiervoor een serviceverzoek aangemaakt. Ik zou wel graag controllers en usb-sticks willen aansluiten zonder telkens de dahsboard sentry stick los te hoeven halen.
Ik hoor graag als je een reactie krijgt op je serviceverzoek.

• Tweak_ers
Mackeessie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:08:
[...]

De LR is een AWD , dat is een behoorlijk voordeel, wat snelheid en acceleratie betreft en natuurlijk bij sneeuw en gladde omstandigheden en natuurlijk is de actieradius groter en de laadsnelheid hoger
En de audioinstallatie in de LR bevat een subwoofer met extra versterker die de SR niet heeft. Ik heb nooit in een SR gezeten dus ik zou niet weten of het verschil groot is, maar in mijn LR is de kwaliteit van de geluidsinstallatie bijzonder goed.
Overigens is het een RWD, waarbij de voorwielen bij schakelen als je meer vermogen vraagt.

Ik miste vorig jaar in de sneeuw wel een AWD stand, waarbij alle vier de wielen direct even veel vermogen toegestuurd krijgen. Dat zou softwarematig toch heel makkelijk in te bouwen moeten zijn

.
Kiwi schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:56:
Vandaag mijn auto opgehaald bij de wrapper *O*

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alleen mijn parkeersensoren voorop lijken het niet meer te doen -O- Rechter zijkant en linksachter en volledig achter deden het in ieder geval wel, linksvoor moet ik nog even testen. Voor zover ik kan zien is er geen optie om de sensoren te kalibreren toch?

Oh ja, ook meteen de kans weer gehad om de uiteindelijke versie van mijn lightshow te testen :D
[YouTube: Tesla Lightshow: Formula 1 Theme - Brian Tyler]
Download linkje hier.

Ik kreeg al de suggestie om hem nu in plaats van Baymax Super Max te noemen :+ :)F
Leuk voor het volgende EK/WK 😬

• Tweak_ers
GloriX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:
[...]

een paar pagina's terug kwam de tip langs

[...]
Die lijkt uit productie, nergens meer leverbaar.
refused81 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 06:51:
[...]

Ik heb een andere ervaring met mijn nieuwe m3lr met temperaturen van 6 graden kan ik nog steeds mijn range halen, 450 bij 80% en 500 bij 90%
Maar dan rij je geen 100 gemiddeld met verwarming aan. ~550 bij 100% is 14.5kWh per 100km. Dat is niet haalbaar. Of bedoel je dat je dat in de auto ziet?

Verwijderd

Tweak_ers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:

Belangrijke stap, benieuwd wanneer merken als Tesla gaan volgen 😅
Nooit. Tesla is een Amerikaans bedrijf en die zijn kampioen in het afschuiven van de schuldvraag. Vandaar ook de claimcultuur in dat land, er is totaal geen wettelijk vangnet.

• Tweak_ers
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Nooit. Tesla is een Amerikaans bedrijf en die zijn kampioen in het afschuiven van de schuldvraag. Vandaar ook de claimcultuur in dat land, er is totaal geen wettelijk vangnet.
Ik denk het ook niet, maar het is wel de enige weg naar autonoom rijden.

Ben benieuwd naar de prijzen van Volvo.
De hardware in iedere XC90 is wel indrukwekkend.

Tesla houdt vast aan vision en afgelopen weekend met laagstaande zon, weer twee phantom brakes op de snelweg.

Bij de (schaduw) van vrachtwagen.

Met zoveel licht van de zon, kan een camerasensor geen detail meer waarnemen in de donkere gedeeltes van het beeld. Iedere fotograaf snap dat dat niet kan, tenzij je HDR foto’s toepast. Daar heb je voor live beelden wel meerdere sensoren en een hele sloot aan rekenkracht nodig om beelden real life te renderen. Dan zou je sommige sensoren onderbelichten en anderen overbelichten. Die beelden samenvoegen levert een benadering van wat het menselijk oog kan waarnemen.

Maar die hardware zit niet in onze auto’s.

• Tweak_ers
[...]

Hoe rijd jij, dat je dit haalt?

Verwarming uit en 90 achter een vrachtwagen?!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:26
Tweak_ers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Met zoveel licht van de zon, kan een camerasensor geen detail meer waarnemen in de donkere gedeeltes van het beeld. Iedere fotograaf snap dat dat niet kan, tenzij je HDR foto’s toepast. Daar heb je voor live beelden wel meerdere sensoren en een hele sloot aan rekenkracht nodig om beelden real life te renderen. Dan zou je sommige sensoren onderbelichten en anderen overbelichten. Die beelden samenvoegen levert een benadering van wat het menselijk oog kan waarnemen.
Geniaaaaal! WOWW ik zou direct bij Tesla autopilot team solliciteren! Dit MOET je ze leren! :+

Model 3

• Tweak_ers
ElonDusk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Geniaaaaal! WOWW ik zou direct bij Tesla autopilot team solliciteren! Dit MOET je ze leren! :+
Het gaat meer m de bewering dat “vision” het kan, omdat je de mens het ook doet met zicht.

Leuke marketing termen, maar zo werken sensoren helaas niet.

De beste (erg dure) sensor zit rond de 25 stops dynamische range.

Het menselijk oog zit tussen de 30-35 stops.

De meeste kleinere sensoren zitten tussen de 9-15 stops.

In de praktijk blijft schaduw een probleem van AP, of dat nou een vrachtwagen of een brug is. In combinatie met veel zon.

En dat is nu net precies waar je met sensoren te weinig dynamic range hebt…

• Sluuz
Ik denk dat mensen bij Tesla echt wel weten hoe dit werkt, wat de beperkingen zijn en hoe dit op te lossen is. Laten we wel wezen: ze zijn het verst van alle fabrikanten met volledig autonomisch rijden.

Sluuz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:58:
Ik denk dat mensen bij Tesla echt wel weten hoe dit werkt, wat de beperkingen zijn en hoe dit op te lossen is. Laten we wel wezen: ze zijn het verst van alle fabrikanten met volledig autonomisch rijden.
Volgens mij zijn anderen al verder. In ieder geval in Europa. Volvo dus binnenkort met L4 en MB met L3 bijvoorbeeld. Tesla hangt nog steeds op L2.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 07-01-2022 09:02 ]

Verwijderd

Inspired schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Volgens mij zijn anderen al verder. In ieder geval in Europa. Volvo dus binnenkort met L4 en MB met L3 bijvoorbeeld. Tesla hangt nog steeds op L2.
Ik heb, omdat het kan, inmiddels gereden in de Mustang, EV6, IONIC5 en de Skoda, en die zijn allemaal minstens even goed of beter.

Nou zegt een rit van een uurtje niet superveel, maar zeker Hyundai (en daarmee ook KIA) zijn echt jaloersmakend goed met lane keeping. Ze houden de baan (duh) maar pakken hem snel terug bij wisselen, anticiperen goed, sturen lekker. De Ford is wat ping-pongerig maar de rest.. erg netjes.

Tesla heeft de PR, want niemand lijkt te weten dat al die auto's ook "auto pilot" hebben.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 18:23

Shiro

Serenity

Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb, omdat het kan, inmiddels gereden in de Mustang, EV6, IONIC5 en de Skoda, en die zijn allemaal minstens even goed of beter.

Nou zegt een rit van een uurtje niet superveel, maar zeker Hyundai (en daarmee ook KIA) zijn echt jaloersmakend goed met lane keeping. Ze houden de baan (duh) maar pakken hem snel terug bij wisselen, anticiperen goed, sturen lekker. De Ford is wat ping-pongerig maar de rest.. erg netjes.

Tesla heeft de PR, want niemand lijkt te weten dat al die auto's ook "auto pilot" hebben.
Uit nieuwsgierigheid, de andere merken, blijft hun versie van autopilot wel doorgaan na het wisselen van baan? Vind het met de gratis autopilot pest vervelend dat elke keer dan auto pilot uit gaat, of je moet €3500 neerleggen voor enhanced auto pilot... wat ik dan ook weer erg veel vind... voor €500 ofzo zou ik het nog overwegen...

@Stef87
Nu je de Cross Climates 2 van Michelin wat langer onder hebt liggen, hoe bevallen ze en hoe is het qua rolgeluid en rolweerstand/verbruik?

[ Voor 7% gewijzigd door Shiro op 07-01-2022 09:17 ]

Juniper RWD

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Waar Volvo binnenkort mee komt weet ik niet, maar hun huidige systeem is in mijn ervaring toch meer 'corrigeren van dreigende lijnoverschrijdingen' (ping pongen) dan 'netjes in het midden van de baan blijven'.

Het schijnt dat er wel grote Autopilot verbeteringen voor ons Europeanen aan zitten te komen:

https://www.teslarati.com...rovements-europe-release/

Zolang we maar niet op Vision-only overschakelen :X
Bigs schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Waar Volvo binnenkort mee komt weet ik niet, maar hun huidige systeem is in mijn ervaring toch meer 'corrigeren van dreigende lijnoverschrijdingen' (ping pongen) dan 'netjes in het midden van de baan blijven'.

Het schijnt dat er wel grote Autopilot verbeteringen voor ons Europeanen aan zitten te komen:

Als ik zie welke hardware MB & Volvo op de nieuwe modellen zetten voor L3/L4 dan zie ik dat met mijn auto niet gebeuren. Veel meer sensoren, camera's, radars en CPU power. Ook zitten daar meerdere bedrijven achter die niks anders doen dan dit ontwikkelen. Maar volgens mij heeft Elon ook al ergens laten vallen dat voor L4/L5 al HW4 nodig zal zijn. En ik zie Tesla inderdaad ook niet snel aansprakelijkheid overnemen. Zoals hierboven ook al even werd aangehaald. Nu heb ik er toch geen 10k voor over dus het boeit me niet mega veel. Als ik zie hoe beperkt het detecteren van de juiste snelheid alleen al is in mijn Tesla dan geloof ik het nog even wel. :)

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:44
ybos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Zo uit het niets :? Vaag.
Ik kan er niet over in zitten dat ik geen mistlampen heb hoor, net als je zelf zegt, je gebruikt ze nooit. Het smoelt alleen net ff knapper dan die goedkope zwarte plastic plaatjes :Y
Ja uit het niets... schijnbaar had er in de bestelling of op de website in die tijd gestaan dat er mistlampen op zouden zitten. Auto is in juli 2019 besteld, echter i.v.m. aflopend leasecontract pas in oktober 2019 actief gekoppeld aan mij, november 2019 geleverd. Als jouw auto uit dezelfde periode komt, wellicht een telefoontje aan wagen?

Verwijderd

Shiro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, de andere merken, blijft hun versie van autopilot wel doorgaan na het wisselen van baan? Vind het met de gratis autopilot pest vervelend dat elke keer dan auto pilot uit gaat, of je moet €3500 neerleggen voor enhanced auto pilot... wat ik dan ook weer erg veel vind... voor €500 ofzo zou ik het nog overwegen...
Ja, dat doet de Hyundai in ieder geval wel. Die heeft een soort "always on" lane keeping die ook werkt in de bebouwde kom. Het stuur is helemaal van jou maar net als bij Tesla, zodra er een lijn te zien is zal-ie je zachtjes de goede kant op nudgen. In tegenstelling tot Tesla negeert de Hyundai de belijning op dijken en smalle wegen (met van die fiets-strepen).

Als je op de snelweg van baan wisselt pakt-ie hem meteen weer terug. Hij heeft ook een "baanwisselhulp" maar ik weet niet of dat een dode-hoek check is of dat-ie ook echt zelf van baan wisselt (mij lukte het niet maar dat zegt weinig).

In tegenstelling tot de Tesla, waarbij je de controle echt uit handen geeft, zal de Hyundai gewoon zachtjes nudgen. Op het moment dat je het stuur stevig beet pakt doet-ie al niks meer. Maar als je met je elleboogje in het raam gaat hangen dan pakt-ie hem over.. binnen en buiten de bebouwde kom.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:03
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Ja, dat doet de Hyundai in ieder geval wel. Die heeft een soort "always on" lane keeping die ook werkt in de bebouwde kom. Het stuur is helemaal van jou maar net als bij Tesla, zodra er een lijn te zien is zal-ie je zachtjes de goede kant op nudgen. In tegenstelling tot Tesla negeert de Hyundai de belijning op dijken en smalle wegen (met van die fiets-strepen).

Als je op de snelweg van baan wisselt pakt-ie hem meteen weer terug. Hij heeft ook een "baanwisselhulp" maar ik weet niet of dat een dode-hoek check is of dat-ie ook echt zelf van baan wisselt (mij lukte het niet maar dat zegt weinig).

In tegenstelling tot de Tesla, waarbij je de controle echt uit handen geeft, zal de Hyundai gewoon zachtjes nudgen. Op het moment dat je het stuur stevig beet pakt doet-ie al niks meer. Maar als je met je elleboogje in het raam gaat hangen dan pakt-ie hem over.. binnen en buiten de bebouwde kom.
Hij wisselt volledig zelf van rijstrook. Maar ik vind het te lang duren, heb dat dus uitgezet. Het automatisch oppakken van de auto pilot na een baanwissel vind ik wel ideaal aan de Ioniq5.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Caelorum
Tweak_ers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:28:
[...]
Tesla houdt vast aan vision en afgelopen weekend met laagstaande zon, weer twee phantom brakes op de snelweg.

Bij de (schaduw) van vrachtwagen.

Maar die hardware zit niet in onze auto’s.
Er zitten drie camera's aan de voorkant met elke een eigen sensor een een PC die gewoon 300W staat te verstoken. Hoezo zou het niet kunnen?

Overigens dat samenvoegen van camera-beelden is nou net precies de aanpak die de FSD Beta anders maakt dan die brakke AP die we nu hebben. Dus met de huidige hardware lukt dat prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 07-01-2022 09:40 ]

Verwijderd

LuPo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Hij wisselt volledig zelf van rijstrook. Maar ik vind het te lang duren, heb dat dus uitgezet. Het automatisch oppakken van de auto pilot na een baanwissel vind ik wel ideaal aan de Ioniq5.
Oh cool! Ff nieuwe proefrit plannen en verder klungelen :P

• Caelorum
Inspired schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:20:
[...]
Als ik zie welke hardware MB & Volvo op de nieuwe modellen zetten voor L3/L4 dan zie ik dat met mijn auto niet gebeuren. Veel meer sensoren, camera's, radars en CPU power. Ook zitten daar meerdere bedrijven achter die niks anders doen dan dit ontwikkelen. [...]
AFAIK is die meer CPU power vooral nodig omdat de systemen dus juist los ontwikkeld worden en minder geïntegreerd zijn. Al deel ik je mening dat deze auto zoals die nu is, niet goed genoeg is om L4 te te raken. Ik ben overigens nog wel van mening dat Vision-only prima haalbaar is, als ze maar meer camera's op de auto plakken dan ze nu doen (oa. voor betere diepte-bepaling). Alleen als je dat gaat doen stijgen de kosten en kan je net zo goed weer lidar/radar gaan pakken.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 14:16

DeFeCt

je wéét toch

[...]

Maar is de UI/UX experience ook even goed of beter? Dat is mijn grootste zorg als ik zou switchen, dat alles toch niet zo lekker snappy werkt als in de Tesla.

Flickr

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik heb een half jaar geleden een proefrit gemaakt in de Enyaq, maar die 'autopilot' is geenszins op hetzelfde niveau (laat staan beter) dan die van Tesla. Geen idee hoe KelvinX daarbij komt...

Totaal onvergelijkbaar.

• Tweak_ers
Sluuz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:58:
Dit is echt exact wat ik bedoel met marketing van Tesla. Veel mensen denken dat het merk zo ver is, door al die “influencers” op YouTube die het helemaal de hemel in prijzen.
Bigs schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Nog nooit met Volvo pro pilot gereden, maar ik weet wel dat de veiligheidssystemen van Volvo in de stad een stuk beter werken dan in mijn Tesla.

Fietsers en/of voetgangers lijkt mijn Tesla compleet niet te detecteren, of in ieder geval niet voor te remmen.
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Ja dat is de reden dat mijn lane assistent er iedere keer al uitklapt, voordat ik de snelweg bereikt heb.

Te vaak lijnen overschreden op land weggetjes (60km met twee fietsstroken aan weerszijden) en systemen worden voor de rest van de rit uitgeschakeld.

Ik in ze dan niet meer activeren halaas. Ja langs de kant van de weg parkeren in park zetten en weer wegrijden. Maar dat vind ik nu niet heel gebruiksvriendelijk.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:03
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Oh cool! Ff nieuwe proefrit plannen en verder klungelen :P
offtopic:
Je moet in het menu de Lane change assist aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5xEGDUNMVOxfxtVuzEz71cgXdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CyHtkxhhdVW2g9pLPiTd5hBF.jpg?f=user_large

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

DeFeCt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Maar is de UI/UX experience ook even goed of beter? Dat is mijn grootste zorg als ik zou switchen, dat alles toch niet zo lekker snappy werkt als in de Tesla.
Nee, de UX ervaring is minder. Het scherm van Tesla is scherper en vind ik meer responsive.

De Skoda zeker, die heeft van die jaren '90 menu's waar ze "brandstof" hebben doorgekrast en "batterij" hebben ingevuld.

De KIA en de Hyundai delen de software, praktisch hetzelfde. Die is best goed, maar vind ik zeker niet zo snappy als de Tesla. Het instrumentenpaneel en de HUD zijn wel degelijk snel en vlot.

Wel heeft Hyundai veel meer opties en instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2022 10:01 ]

• Tweak_ers
DeFeCt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Mijn achter camera hapert eigenlijk continu.
Bij achteruit activeren zie ik eerst het veld voor een halve seconde van de vorige parkeer actie 50km terug. Om daarna haperend verder te gaan.

Zal eens een video maken en op YouTube zetten.

Het scherm is wel lekker groot en snel, ik heb geen ervaring met andere merken en dergelijk grote schermen.

Wel zou ik ooit Apple CarPlay nog wel terug willen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweak_ers op 07-01-2022 10:03 ]

• Sluuz
Tweak_ers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Dit is echt exact wat ik bedoel met marketing van Tesla. Veel mensen denken dat het merk zo ver is, door al die “influencers” op YouTube die het helemaal de hemel in prijzen.
Ehh, nee. Ik heb voordat ik voor de Model 3 koos een testrit gemaakt in oa de Polestar, de ID.4 en de Enyaq. Voor wat betreft de cruisecontrol/autopilot in al deze modellen, vond ik die van Tesla het beste en soepelste werken. Het kan natuurlijk zijn dat de stand door updates inmiddels anders is. Toen ik de testritten maakte, waren de IONIC5 en EV6 nog niet beschikbaar.

Maar als je wil denken dat mijn eigen ervaring gestuurd is door marketing, prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 07-01-2022 10:19 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 14:16

DeFeCt

je wéét toch

Deze kerstvakantie voor het eerst met M3 SR+ op vakantie geweest, bestemming zuid-Zweden. Hierbij een kort verslag...

Tweede kerstdag bij mijn moeder in Drenthe kerst gevierd en omdat de palen daar dun gezaaid zijn de hele nacht op de granny charger. 's Ochtends vroeg met 97% vertrokken. Navigatie met de tussenstops door Tesla zelf laten uitzoeken, onze eerste top: Kopenhagen. We zouden met 14% aankomen bij de supercharger in Bremen (Brinkum). We waren Nederland nog niet uit of de Tesla begon al te melden dat ik onder de 130km moest blijven om het te kunnen halen. 130 werd 120 en daarna bleven de meldingen uit, ik zag echter wel dat het accu percentage hard terugliep. De laatste 10km tot aan de SC met 80km achter een vrachtwagen gehangen... de rest van mijn medepassagiers lag te slapen, maar ik kwam met samengeknepen billen aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlxu_VF7fty-qLN6wxYgggea1gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhhOZfpdHeaXm9UV6JmypzF1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udU9IMPQCNOebDJ3ZouIGI0UyG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTfMguRMnGkUhuF7ZXYfqjrR.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was bepaald geen relaxed begin van de vakantie... Wijze les en daarna bij elke SC stop die de Tesla voorstelde en waar we met minder dan 15% zouden aankomen een extra stop ingelast. Dit kwam neer op max 1:45 rijden. Hiermee kwamen we op veel meer stops dan gedacht en dus waren we 2 uur laten in Kopenhagen. De weg naar Zweden hetzelfde verhaal en op de terugweg via een extra AirBnB in Duitsland maar weer extra stops ingepland. Dit had toch gevolg dat ik wel met een gerust hart de Tesla even kon uitlaten op de autobahn. Van accelaratievermogen dat je zelfs bij 170 naar 220 blijft houden is toch wel indrukwekkend.

Bij 1 van de laatste SC's waren er twee monteurs bezig met het reparen van een aantal units, helaas voor de mensen die er stonden te laden en waren weggelopen ging daarvoor er wel de stroom af en dus stopten er een aantal laadsessies. Voor de nerds:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvuxld2LjxIfWAD-iXUGvChwguA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bENDPBWhZlK9LDBkWMoVOIC.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al was het een leuke ervaring, iets minder relaxed dan gehoopt maar mede door het uitstekende SC netwerk toch goed te doen.

TL > DR:

De SR+ is leuk voor ritjes in Nederland, voor een echte (lange) vakantie is hij minder geschikt.

Flickr

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
[...]

...
Zelf toevallig ook gereden met een Polestar en een i4. Maar met de P2 belande in bijna in de struiken en later bijna tegen een lantarenpaal op een weg binnen de bebouwde kom met slingers erin. M'n M3 neemt die slingers veel soepeler.

En 2 weken terug met een i4 gereden en daarin lijkt de bestuurder wel een dronken tor zo bouncht ie steeds van links naar rechts tussen de belijning.

Verwijderd

DeFeCt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:20:

De SR+ is leuk voor ritjes in Nederland, voor een echte (lange) vakantie is hij minder geschikt.
Ik vind het niet per se een geschiktheidseis dat je er 220 mee moet kunnen rijden. Ik snap dat het leuk is op de snelweg :P, maar daarmee doe je je punt een beetje tekort :+

Verwijderd

RF1000 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Zelf toevallig ook gereden met een Polestar en een i4. Maar met de P2 belande in bijna in de struiken en later bijna tegen een lantarenpaal op een weg binnen de bebouwde kom met slingers erin. M'n M3 neemt die slingers veel soepeler.

En 2 weken terug met een i4 gereden en daarin lijkt de bestuurder wel een dronken tor zo bouncht ie steeds van links naar rechts tussen de belijning.
Die moet ik nog, ik ben benieuwd. De Ford was ook zo'n pingpongbal ja.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deze kerstvakantie voor het eerst met M3 SR+ op vakantie geweest, bestemming zuid-Zweden. Hierbij een kort verslag...

Tweede kerstdag bij mijn moeder in Drenthe kerst gevierd en omdat de palen daar dun gezaaid zijn de hele nacht op de granny charger. 's Ochtends vroeg met 97% vertrokken. Navigatie met de tussenstops door Tesla zelf laten uitzoeken, onze eerste top: Kopenhagen. We zouden met 14% aankomen bij de supercharger in Bremen (Brinkum). We waren Nederland nog niet uit of de Tesla begon al te melden dat ik onder de 130km moest blijven om het te kunnen halen. 130 werd 120 en daarna bleven de meldingen uit, ik zag echter wel dat het accu percentage hard terugliep. De laatste 10km tot aan de SC met 80km achter een vrachtwagen gehangen... de rest van mijn medepassagiers lag te slapen, maar ik kwam met samengeknepen billen aan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat was bepaald geen relaxed begin van de vakantie... Wijze les en daarna bij elke SC stop die de Tesla voorstelde en waar we met minder dan 15% zouden aankomen een extra stop ingelast. Dit kwam neer op max 1:45 rijden. Hiermee kwamen we op veel meer stops dan gedacht en dus waren we 2 uur laten in Kopenhagen. De weg naar Zweden hetzelfde verhaal en op de terugweg via een extra AirBnB in Duitsland maar weer extra stops ingepland. Dit had toch gevolg dat ik wel met een gerust hart de Tesla even kon uitlaten op de autobahn. Van accelaratievermogen dat je zelfs bij 170 naar 220 blijft houden is toch wel indrukwekkend.

Bij 1 van de laatste SC's waren er twee monteurs bezig met het reparen van een aantal units, helaas voor de mensen die er stonden te laden en waren weggelopen ging daarvoor er wel de stroom af en dus stopten er een aantal laadsessies. Voor de nerds:

[Afbeelding]

Al met al was het een leuke ervaring, iets minder relaxed dan gehoopt maar mede door het uitstekende SC netwerk toch goed te doen.

TL > DR:

Grappig hoe ervaring zo enorm kunnen verschillen, ik vind de SR+ namelijk prima voor langere trips.
Mijn strategie is een lader plannen waar ik met normaal rijgedrag met ruime marge aankom en dan de snelheid aanpassen op een aankomst SoC van 5-10%. Wanneer je in de knel komt kan je fors snelheid minderen, op deze manier houdt je flexibiliteit en een optimale reistijd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[..]
Ik zou redelijk in paniek raken als ik richting de 0% ging :X Was de inschattingsfout van de navigatie te verklaren door bijvoorbeeld veel 170+ rijden? Ik heb zelf nog geen lange buitenland trips gemaakt dus ben benieuwd of ik op die navigatie kan vertrouwen of niet.

• motregen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Heeft iemand een idee over wat de exacte reden is dat je een kopie van je rijbewijs moet uploaden naar Tesla voor de levering? Is een autofabrikant verplicht om een rijbewijs te vragen voor de registratie van het kenteken?

• Ecological
motregen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:47:
Heeft iemand een idee over wat de exacte reden is dat je een kopie van je rijbewijs moet uploaden naar Tesla voor de levering? Is een autofabrikant verplicht om een rijbewijs te vragen voor de registratie van het kenteken?
ja

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
[...]

Heb jij de standaard wielen of de 19 inch?

En wat is de snelheid die je rijd?

[ Voor 5% gewijzigd door bones op 07-01-2022 11:23 ]

• Maaarek
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-02-2025

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

TL > DR:

Ik ben afgelopen september naar Zuid Frankrijk gereden met de SR+. Een tip om goed in te schatten hoe je van supercharger naar supercharger kan rijden is door na het laden rustig weg te rijden met 105km/u bijvoorbeeld. Hierdoor gaat de Tesla navigatie op basis van dit verbruik een supercharger op correcte afstand inplannen. Je kunt vervolgens steeds harder gaan rijden om zo leeg mogelijk aan te komen bij de volgende supercharger, hoe leger is immers sneller laden.

Door deze “tactiek” kon ik een aantal stops overslaan en een stop later laden dan wanneer je meteen met 120-130 gaat rijden. Dan plant nav al eerder een stop in wat eigenlijk niet hoeft.

psn = smeersbergen

• Ecological
Gerust hart -> gaat 220 rijden...

De kans op een dodelijk ongeluk neemt exponentieel toe met zulke snelheden, maar goed, de mens blijft slecht in risico's inschatten wanneer ze een machine van 2500 kilo besturen.

• Tweak_ers
RF1000 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Valt toch best mee?

Die rij visualisatie die je o.a. op 3 minuten op het scherm ziet, is wel echt vet zeg!

Daar kan Tesla nog wel wat van leren.

Die gele en witte belijningen snapt mijn Tesla helemaal niets van en als ik daar niet ingreep, lag ik meerdere malen in de vangrail afgelopen zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 07-01-2022 11:27 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:23:
Gerust hart -> gaat 220 rijden...

De kans op een dodelijk ongeluk neemt exponentieel toe met zulke snelheden, maar goed, de mens blijft slecht in risico's inschatten wanneer ze een machine van 2500 kilo besturen.
Pas op van leven ga je dood! 8)7
Wanneer je tijd is gekomen dan is die gekomen..
Tweak_ers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Valt toch best mee?

[YouTube: BMW iX: Driver Assistant Professional real-life test on highway and country roads :: [1001cars]]

Die rij visualisatie die je o.a. op 3 minuten op het scherm ziet, is wel echt vet zeg!

Daar kan Tesla nog wel wat van leren.

Die gele en witte belijningen snapt mijn Tesla helemaal niets van en als ik daar niet ingreep, lag ik meerdere malen in de vangrail afgelopen zomer.
Ik vind het maar een lachertje als je het vergelijkt met FSD beta 10.6 :X
/edit de navigatie visualisatie is inderdaad erg netjes gedaan _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2022 11:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 284 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: