Gisteren heb ik een proefrit gehad in zowel een een
Ford Mustang E en een
Skoda Enyaq iV.
Anyway, wat me nog opviel wilde ik wel delen.
• "Ouderwetse" dingen zoals de auto aan en uit zetten zit er nog steeds in. De Ford dealer deed een beetje lacherig over het feit dat ik met sleutel en al wegliep bij de Mustang en verwachtte dat dat ding dan wel uit zou gaan. Moest ik eerst op de powerknop drukken

. Wel gaaf, de Mustang heeft een pin-entry op de B-stijl.
• De Skoda is letterlijk een Skoda maar dan met een batterij. De menuutjes hebben een minimale overhaul gekregen voor het feit dat er nu een batterij in zit. De Skoda heeft ook geen frunk ofzo.
• Beide auto's komen met "Autopilot", maar noemen het uiteraard niet zo. Werkt evengoed, zo niet beter dan Tesla, maar zijn strenger en noemen het geen autopilot. De Skoda heeft ook kleine animatietjes in het menu.
• De Ford is best aggresief bij het lane-keeping en houdt je standaard in je baan (always on). Die zit dus wel telkens aan het stuur te sjorren. Dat kan gelukkig uit.
• Als je heel hard "gas" geeft in de Ford dan hoor je motorgeraas op de achtergrond

, maar dat kan je uitzetten.
• De Skoda is een echte gezinsauto en zelfs elektrisch trekt-ie niet harder dan een ouwe Logan MCV. Heel typisch.
• Beide auto's, en zeker de Ford, zijn veel comfortabeler en stiller dan mijn 2019 M3.
• Best een verademing om gewoon een scherm voor je neus te hebben.
• De 3D camera van de Mustang voor het parkeren is goud.
Waar beide auto's niet aan kunnen tippen is de responsiveness van het Tesla scherm + menu. Zowel de Ford (gigantisch verticaal scherm!) als de Skoda hebben uitgebreide touch menu's in het display maar ze zijn altijd vertraagd. Constant die halve seconde vertraging omdat er een stomme animatie achter zit of omdat er wat geladen moet worden. Ook de derde keer dat je het aanklikt. Heel irritant.
Beide auto's zijn niet per se beter dan de M3. Die is sneller en rijdt fijner. Maar simpele autodingen heb ik toch wel gemist. Een instrumentenpaneel voor je neus. Gewoon een sleutel, en niet zo'n stomme kaart + app. Knoppen die je op de tast kan bedienen. Een regensensor die wel werkt (beide modellen). Daar vallen wel excuses voor te maken, maar het blijft prutsen.
Nou ja, zoveel mensen zoveel wensen. Ik hoop ergens in 2022 in een ID.4 te mogen rijden en zal wel wat dingen posten