Valkyre schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:29:
Oef wij zitten met het volgende dilemma, mijn vriendin heeft promotie gemaakt en er gaat een collega weg zodat wij eigenlijk vandaag moeten beslissen of wij onze huidige kia e-niro (2019) in ruilen voor een model 3 Long range (ook 2019). allebei 8% bijtelling.
nu zijn wij eigenlijk wel tevreden over de kia, maar ja het tesla eco systeem lonkt mij ook wel.
Wij hebben 2 kinderen (4 jaar en 1.5jaar), ik heb al meerdere reviews gezien tussen de model en de e-niro en het lijkt best wel lood om oud ijzer te zijn.
ik ben heel erg benieuwd of mijn conclusies een beetje kloppen:
de voordelen:
- Sneller laden bij superchargers (handig op vakantie, verder geen toegevoegde waarde)
- Range +- 105km meer tov de e-niro
- autopilot + veiligheidssystemen
- verhicle 2 grid (zit dit er nu wel of niet op? ik heb nog geen paal maar dit kan wel bijdragen)
- Hele comfortable stoelen
- Betere navigatie vs googlemaps om je stops te bepalen als je een lange rit maakt?
- Skiebox op het dak ook mogelijk
de nadelen:
- de opslag capaciteit is vergelijkbaar met de: e-niro maar een kleinere doorgang.
- geen apple carplay (ga ik dit missen?)
- overal lijkt de kia meer praktisch te zijn als ik op de reviews afga
- bouwkwaliteit?
- iets duurder/li]
ik ben het topci aan het doorlezen, maar ja moet ook nog werken en het zijn een heleboel posts

Wij hebben een e-Niro en willen naar een Y straks. Je grootste voordeel gaat zijn beter snellaad netwerk (mogelijk moot point met openen superchargers), maar vooral ook: sneller laden in km/u.
De Niro staat met ritjes van >700km toch net wat te lang stil voor comfort imho.
Die range zou ik niet te hard op rekenen, Kia houd zich heel netjes dichtbij de WLTP specs, Tesla wat minder

Dat ga je niet echt merken door snelladen though.
Die comfortabele stoelen in de 3 heb je alleen voorin, achterin is ellendig vergeleken de e-Niro, ruimte is veel kleiner, en de bank is oncomfortabel (laag / schuin). Geen probleem voor kids though. Lange roadtrips met volwassenen zijn minder (maar duren minder lang door snel laden).
Navigatie met ingebouwde chargers in de Tesla is een droom, heerlijk.
Skibox op het dak kan op de e-Niro ook?
Apple Carplay ga ik wel degelijk missen, maar het meeste eigenlijk Apple Music integratie (nee ik stap niet over op Spotify), die is er niet in de Tesla, maar schijnt wel te komen in de volgende update? Maar goed, dat kunnen ze ook nog 2 jaar roepen.
Imho moet Tesla gewoon kappen met zeiken en CarPlay / AA ondersteunen, de markt vraagt erom, al mijn collega's met Tesla's willen het hebben, maar ze komen nu weg zonder met omwegen ("Hey Siri" en het kleine schermpje op de Qi charger).