Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 263 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.691 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BV83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik vond ergens iets op internet dat een accountantskantoor dat had goedgekeurd. Nu is dat natuurlijk geen harde onderbouwing. Maar gezien de verschillende laadstations als Ionity ook een hoger tarief vragen vond ik dit wel gepast.

Uiteindelijk is het proces om de meter uit te lezen, een factuur te maken en te versturen natuurlijk uiterst arbeidsintensief en daar staat ook wat tegenover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Is inderdaad best een lastige klus de meter uitlezen enzo..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Ik vind 35 wat veel, hou zelf 30 aan.
Publiek laden kost van 35 cent, snelladen langs de snelweg nog meer. Dit zijn zakelijke kosten en mag je gewoon aftrekken.
Prive kost een kwh normaal gezien minder maar verzwaring stedin, aanpassen meterkast is prive betaald en dat kan je met deze iets hogere kwh prijs dan dat je betaald "terugverdienen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:45:
[...]

Ik vind 35 wat veel, hou zelf 30 aan.
Publiek laden kost van 35 cent, snelladen langs de snelweg nog meer. Dit zijn zakelijke kosten en mag je gewoon aftrekken.
Prive kost een kwh normaal gezien minder maar verzwaring stedin, aanpassen meterkast is prive betaald en dat kan je met deze iets hogere kwh prijs dan dat je betaald "terugverdienen".
Uiteindelijk moet je het gewoon kunnen bewijzen. Dus jezelf compenseren omdat je, A, B etc gaat niet op.

iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:26
Mijn eerste post in dit topic. Geen vragen of klachten, gewoon even mijn verhaal doen (en misschien een kleine rant aan het einde ;) )

Ik ben voornemens om ergens in 2022 een Tesla Model 3 aan te schaffen, particulier. Ik ben al een tijdje dit topic aan het lezen en heb een aardig stuk teruggebladerd (tot ongeveer okt. 2020).
Tesla-fan van het eerste uur. Het idee van elektrisch rijden, de performance, de hoge "rijdende gadget" factor, wekten van het begin mijn interesse. De Model S P100D Ludicrous werd wat lang de Porsche 911 was, een soort "onbereikbare" droom auto. Nu is er al een tijd de Model 3, natuurlijk moet de belofte "voor iedereen betaalbaar" met een korrel zout genomen worden, maar voor mijn huishouden binnen bereik, meer dan een Model S of X in ieder geval. Granted, nog steeds verreweg het meeste dat we ooit aan een auto uitgegeven hebben en het heeft dan ook even geduurd tot we daadwerkelijk besloten om er budget voor vrij te maken, waarbij de term "yolo" zelfs on-ironisch gebruikt is.

We rijden nu twee B-segmenters (2014 Clio en 2015 Mazda 2) waarvan één het veld zal ruimen voor de Tesla. Betekent dus tot op zekere hoogte dat sommige kwaliteitsaspecten waarin Tesla het aflegt tegen de (ICE) concurrentie in hetzelfde segment, ons minder zullen opvallen, simpelweg omdat we geen vergelijk hebben. Het blijft natuurlijk een gok, als ik het topic zo lees, maar ik sterk mezelf in de gedachte dat Tweakers vrij kritisch zijn, de klagers het meest vocaal en dat er ook mensen zijn die bij BMW of Audi een maandagmorgenmodel ontvangen.

Binnenkort een keer een proefrit maken en dan is de verwachting om ergens in 2022 tot aanschaf over te gaan. Hopelijk schaar ik me dan voor het eind van 2022 tot het handjevol kopers in dit topic.

[rant]
Over dat laatste, kopen vs. lease... Af en toe (zoals bij het lezen van de vorige 30 post) vraag ik me namelijk af of ik niet per ongeluk Het grote Leaseauto-topic geopend heb...

Iedere paar pagina's komen er weer posts over stijgende bijtelling, overnames na contract, declareren van superchargen en wat een ellende dat alles is. Ik hoop dat jullie je realiseren dat dit allemaal best relatief is ten opzichte van mensen (zoals ondergetekende) die gewoon het hele aankoopbedrag neerleggen en ook alle randzaken (laden, connectivity) zelf betalen.
Ik heb geen mogelijkheid tot zakelijke lease en ik vind het altijd apart om mensen te horen "zeuren" over dit soort zaken, als het over auto's gaat van 50-60k€ die ze nooit zouden rijden als ze privé hadden moeten aanschaffen.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het eenieder en ik zou een zakelijke lease-auto niet weigeren, maar het komt soms een beetje entitled over. Enfin, ik zal me er bij neerleggen, aangezien het de meest geleasede auto van Nederland is en veel mensen hem niet rijden uit "Tesla-liefde" maar uit financiële overwegingen.
(Cue de posts die me voor gek verklaren dat ik dan ook particulier die auto koop :+ )
[/rant]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Sjoop1985 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:39:
Mijn eerste post in dit topic. Geen vragen of klachten, gewoon even mijn verhaal doen (en misschien een kleine rant aan het einde ;) )

Ik ben voornemens om ergens in 2022 een Tesla Model 3 aan te schaffen, particulier. Ik ben al een tijdje dit topic aan het lezen en heb een aardig stuk teruggebladerd (tot ongeveer okt. 2020).
Tesla-fan van het eerste uur. Het idee van elektrisch rijden, de performance, de hoge "rijdende gadget" factor, wekten van het begin mijn interesse. De Model S P100D Ludicrous werd wat lang de Porsche 911 was, een soort "onbereikbare" droom auto. Nu is er al een tijd de Model 3, natuurlijk moet de belofte "voor iedereen betaalbaar" met een korrel zout genomen worden, maar voor mijn huishouden binnen bereik, meer dan een Model S of X in ieder geval. Granted, nog steeds verreweg het meeste dat we ooit aan een auto uitgegeven hebben en het heeft dan ook even geduurd tot we daadwerkelijk besloten om er budget voor vrij te maken, waarbij de term "yolo" zelfs on-ironisch gebruikt is.

We rijden nu twee B-segmenters (2014 Clio en 2015 Mazda 2) waarvan één het veld zal ruimen voor de Tesla. Betekent dus tot op zekere hoogte dat sommige kwaliteitsaspecten waarin Tesla het aflegt tegen de (ICE) concurrentie in hetzelfde segment, ons minder zullen opvallen, simpelweg omdat we geen vergelijk hebben. Het blijft natuurlijk een gok, als ik het topic zo lees, maar ik sterk mezelf in de gedachte dat Tweakers vrij kritisch zijn, de klagers het meest vocaal en dat er ook mensen zijn die bij BMW of Audi een maandagmorgenmodel ontvangen.

Binnenkort een keer een proefrit maken en dan is de verwachting om ergens in 2022 tot aanschaf over te gaan. Hopelijk schaar ik me dan voor het eind van 2022 tot het handjevol kopers in dit topic.

[rant]
Over dat laatste, kopen vs. lease... Af en toe (zoals bij het lezen van de vorige 30 post) vraag ik me namelijk af of ik niet per ongeluk Het grote Leaseauto-topic geopend heb...

Iedere paar pagina's komen er weer posts over stijgende bijtelling, overnames na contract, declareren van superchargen en wat een ellende dat alles is. Ik hoop dat jullie je realiseren dat dit allemaal best relatief is ten opzichte van mensen (zoals ondergetekende) die gewoon het hele aankoopbedrag neerleggen en ook alle randzaken (laden, connectivity) zelf betalen.
Ik heb geen mogelijkheid tot zakelijke lease en ik vind het altijd apart om mensen te horen "zeuren" over dit soort zaken, als het over auto's gaat van 50-60k€ die ze nooit zouden rijden als ze privé hadden moeten aanschaffen.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het eenieder en ik zou een zakelijke lease-auto niet weigeren, maar het komt soms een beetje entitled over. Enfin, ik zal me er bij neerleggen, aangezien het de meest geleasede auto van Nederland is en veel mensen hem niet rijden uit "Tesla-liefde" maar uit financiële overwegingen.
(Cue de posts die me voor gek verklaren dat ik dan ook particulier die auto koop :+ )
[/rant]
Ben het helemaal met je eens. Ik tik zelf ook 60k voor de auto privé af. Ik heb vroeger ook lease auto’s gehad. Was ideaal.
Maar als mensen nu moeilijk gaN doen over hogere bijtelling dat ze 300 euro plus pm moeten gaan betalen voor een tesla zonder bijkomende kosten, dan is dat een schijntje.
Wees blij dat je dat kan doen via je werkgever, zelfs als het 600 pm zou zijn koopje 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:36
@refused81 die 300e netto per maand komt natuurlijk bovenop een bruto leasebudget van 8-900E die je anders ook had kunnen laten uitkeren. Er zijn dus nog wel iets meer verborgen kosten. De laadpas is verder ook niet altijd all-in.

Nog steeds een goede deal, maar niet meet een koopje IMO.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 04-11-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Caelorum schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:39:
@refused81 die 300e netto per maand komt natuurlijk bovenop een bruto leasebudget van 8-900E die je anders ook had kunnen laten uitkeren. Er zijn dus nog wel iets meer verborgen kosten. De laadpas is verder ook niet altijd all-in.

Nog steeds een goede deal, maar niet meet een koopje IMO.
De grootste hamvraag is natuurlijk of je leasebudget verkapte salaris is of niet. Je werkgever zal zeggen JA. Maar als je geen auto afneemt dan is de kans niet zo heel groot dat je idd 800 salaris erbij krijgt.

Als je dat echt krijgt kan je beter prive financieren: maandlasten rond de 800, en na 5 jaar hou je er een auto aan over die dan nog 30 k waard is 😇

Mijn advies voor iedereen die voor leuk bedragje tesla kan leasen (ook tegen 12%-16%)
Wees blij dat je het kan en doe het ook vooral, beter voor het milieu, en je zorgt ervoor dat 2ehands markt zo op gang komt over een paar jaar 👍

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansHillen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-09-2022
Iemand in NL al de nieuwste OTA update met de Live Sentry mode?

Denkt men dat de externe luidspreker, indien aanwezig(?), gebruikt zou mogen worden in NL/EU vanuit de Live Sentry mode?

De Boom Box is natuurlijk ook niet beschikbaar zover ik weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:36
refused81 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:09:
[...]
De grootste hamvraag is natuurlijk of je leasebudget verkapte salaris is of niet. Je werkgever zal zeggen JA. Maar als je geen auto afneemt dan is de kans niet zo heel groot dat je idd 800 salaris erbij krijgt[...]
offtopic:
Vaak kan je het leasebedrag wel laten uitkeren, dat is dan alleen niet als loon opgenomen op de loonstrook. Er gaat dan dus nogal wat belasting af. Met een leasebedrag van 800 bruto en een bijtelling van 300 netto zit je toch al gauw rond de 700E netto aan kosten voor de auto. Hoe verborgen ook. Nu is een private lease nog duurder, maar zoals al vaker aangegeven in dit topic is het leasen helemaal niet zoveel voordeliger als dat het op het eerste oog lijkt voor "buitenstaanders".
Of in ieder geval nu niet meer. in 2019 kostte het mij netto rond de 450E en dat is echt belachelijk goedkoop voor een auto als dit :)

Als iemand geïnteresseerd is zal ik hier ook wel even posten hoeveel een LM nog vind dat een 2019 model 3 SR+ waard is. Aangezien ik de auto van een LM naar een andere ga proberen te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Sjoop1985 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:39:

[rant]

[/rant]
Ik ga ook particulier een M3 aanschaffen na lang sparen en zuinig leven :*) Werkgever geeft vervoersbudget (ipv lease) en ik kan 'brandstof' declareren.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:02
Caelorum schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:51:
[...]

offtopic:
Vaak kan je het leasebedrag wel laten uitkeren, dat is dan alleen niet als loon opgenomen op de loonstrook. Er gaat dan dus nogal wat belasting af. Met een leasebedrag van 800 bruto en een bijtelling van 300 netto zit je toch al gauw rond de 700E netto aan kosten voor de auto. Hoe verborgen ook. Nu is een private lease nog duurder, maar zoals al vaker aangegeven in dit topic is het leasen helemaal niet zoveel voordeliger als dat het op het eerste oog lijkt voor "buitenstaanders".
Of in ieder geval nu niet meer. in 2019 kostte het mij netto rond de 450E en dat is echt belachelijk goedkoop voor een auto als dit :)

Als iemand geïnteresseerd is zal ik hier ook wel even posten hoeveel een LM nog vind dat een 2019 model 3 SR+ waard is. Aangezien ik de auto van een LM naar een andere ga proberen te krijgen.
Ben wel benieuwd, bij mijn wissel van werkgever en LM in mei heb ik zelf niets meegekregen van wat de voorgaande LM rekende aan de nieuwe en het contract is min of meer hetzelfde. Dat was wel een SR+ uit december 2020 dus dat zal ook weinig verschil gemaakt hebben.

Sorry @Sjoop1985, naast ervaringen met de Model 3 (& Y) zelf gaat het hier inderdaad ook vaak over lease en aanverwante onderwerpen. Ik denk dat de meerderheid de auto rijdt vanuit de lease, dus dat speelt dan gewoon mee in de ervaring. Maar vind je het echt klagen en entitled voelen wat hier de klok slaat? Als je Superchargen zou kunnen declareren maar tankpas bedrijven/Tesla zelf maken dat nodeloos lastig dan kan je dat toch best benoemen? :>

Gaaf dat je een Model 3 gaat kopen trouwens! Maar wat ik wel pijnlijk zou vinden aan het kopen van een auto is de afschrijving vanaf nieuw, althans bij ICE, na een paar jaar mag je blij zijn dat niet meer dan 33% van je investering is verdampt. Dat ligt nu nog iets anders voor de meeste EV's vanwege fiscale voordelen die er aan blijven plekken maar toch; zou je niet willen kijken voor een jong gebruikte Model 3 en naar gevoel net wat meer waar voor je geld krijgen? Toegegeven dan verlies je wel het recht van de eerste gelaten scheet. ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

In Amerika hebben ze de kleur Midnight Silver metallic nu ook gratis gemaakt, naast de witte kleur:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bokkow schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:15:
[...]

Ben wel benieuwd, bij mijn wissel van werkgever en LM in mei heb ik zelf niets meegekregen van wat de voorgaande LM rekende aan de nieuwe en het contract is min of meer hetzelfde.
Hier idem, ik was ook een beetje bang voor dit proces maar het is zeer soepel verlopen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:16

Phntm

Tlingelingeling

kazuka schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:36:
In Amerika hebben ze de kleur Midnight Silver metallic nu ook gratis gemaakt, naast de witte kleur:

[Twitter]
Noem mij maar saai, maar vind de midnight silver mooier dan de standaard wit. Geen keus gehad, want voertuig overgenomen. Ik zou het wel weten als ik de auto nieuw mocht uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdgraaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-08 22:07
Eelceau schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:28:
[...]Wanneer heb jij hem besteld?
30 september :D Vandaag sms gehad dat ik hem 30 november kan ophalen, maar dan kan ik helaas niet. Bizarre oplevertijd :*)

MY LR 2022 Midnight Gray, Black interior, 20” FSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
refused81 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:09:
[...]

De grootste hamvraag is natuurlijk of je leasebudget verkapte salaris is of niet. Je werkgever zal zeggen JA. Maar als je geen auto afneemt dan is de kans niet zo heel groot dat je idd 800 salaris erbij krijgt.

Als je dat echt krijgt kan je beter prive financieren: maandlasten rond de 800, en na 5 jaar hou je er een auto aan over die dan nog 30 k waard is 😇

Mijn advies voor iedereen die voor leuk bedragje tesla kan leasen (ook tegen 12%-16%)
Wees blij dat je het kan en doe het ook vooral, beter voor het milieu, en je zorgt ervoor dat 2ehands markt zo op gang komt over een paar jaar 👍
Natuurlijk is het leasebudget gewoon salaris. Als je wisselt naar een baan zonder leaseauto wil je dat bedrag toch gewoon bij je salaris op? Volgens mij kun je tegenwoordig bij de meeste bedrijven gewoon kiezen voor een leaseauto of uitbetalen. Uitzondering daarop is alleen als je de auto nodig hebt voor je functie (vertegenwoordiger ofzo) en het niet gewoon puur een arbeidsvoorwaarden is.

Eigenlijk vind ik dat m'n werkgever ook het restant ongebruikt leasebudget zou moeten uitbetalen.

Sterker nog ik denk dat er nog een hoop mensen zijn die hun leasebudget niet helemaal opmaken met hun Tesla. Dan is het nog interessanter om het uit te laten betalen.

Als ik geen leaseauto neem krijg ik het leasebudget van 1250 euro gewoon uitbetaald en bespaar ik ook nog eens de bijtelling. Met 22% bijtelling en een auto van 70k ga ik er dan zeker 1200 euro netto per maand op vooruit. Dus dan is privé rijden iinderdaadgewoon goedkoper. Al helemaal met een elektrische auto zonder wegenbelasting, gratis stroom (zonnepanelen) en een laadpaal aan huis.

Bij Tesla heb je dan natuurlijk nog wel het risico van de belabberde service. Daar maak ik me met lease niet zo druk om maar dat zou ik privé denk ik wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanmorgen nieuwe winterbanden eronder laten leggen bij Euromaster. Vanuit de leasemaatschappij krijgen blijkbaar alle Tesla's de BFGoodrich g-Force Winter 2. Meer mensen hier die deze band hebben? Kreeg geen hits als ik erop zocht.

Ik moet zeggen: geluid valt me niet tegen, in het verleden op andere auto's o.a. Dunlops en Conti's gehad die het een stuk slechter deden, m.n. op hogere snelheid. Zeilt niet echt en is voor een winterband gevoelsmatig best wel stug, dat vind ik in ieder geval prettig. Maar man, wat een waardeloze grip op nat asfalt, zal wel met de nieuwheid ook te maken hebben, maar ik hoop echt dat ze na een paar honderd kilometer inrijden veel stroever zijn, het leken wel slicks. Vrijwel iedere beetje snelle bocht of als je een beetje hoekt over een rotonde meteen het tractielampje in standje disco en merkbaar snelheid inhouden door de elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
Iemand een idee, kreeg ineens deze melding en kom bijna niet boven de 80 km/h uit.
Reboot van de tesla gedaan maar melding gaat niet weg.
Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p95D3SPsK0_mIywjfheL5CI_suQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgz9bPDdcFeh7mHQ2z8RWyEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:11
xeoMe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:18:
Iemand een idee, kreeg ineens deze melding en kom bijna niet boven de 80 km/h uit.
Iemand tips?

[Afbeelding]
Naar Tesla voor onderhoud?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:02
Iemand tips?

[Afbeelding]
Dat ziet er niet goed uit! Meteen even onderhoud plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KrullenO schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:27:
[...]

Eigenlijk vind ik dat m'n werkgever ook het restant ongebruikt leasebudget zou moeten uitbetalen.
Mijn vorige werkgever deed dat idd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Zullen we het weer over de Model 3 en Y ipv leasebudgetten hebben?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
Iemand tips?

[Afbeelding]
Bij de parkeerplaats duwde ik even tegen mn achterband kijken of die los of zacht was en toen was de melding weg.
Halfuur probleemloos gereden maar ga het wel even aankijken anders afspraakje inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45
xeoMe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:09:
[...]

Bij de parkeerplaats duwde ik even tegen mn achterband kijken of die los of zacht was en toen was de melding weg.
Halfuur probleemloos gereden maar ga het wel even aankijken anders afspraakje inplannen.
Ik zou zeker een afspraak plannen: ze kunnen vaak op afstand zien of er iets (ernstigs) aan de hand is. Je kan in elk geval eerder terecht dan wanneer je het aankijkt, melding komt terug en je moet alsnog een afspraak maken. Het is in elk geval niet een melding voor regulier onderhoud.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Deze week met de winterbanden voor het eerst, na 2 jaar, op de autobahn geweest. Super fijn om te rijden. Was helaas te druk om met MP3 de topsnelheid te behalen. Super stabiel op de weg. Was wel ervaring met de Tesla. Verbruik wel ruim boven de 300Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Iemand die de Michelin CrossImate all
Seasons al een tijd gebruikt op de 3..?

Overweeg deze, maar zou het zonde vinden als het verbruik (blijvend) 5-10% hoger blijft (zelfs na “inrijden” banden)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Jeroenneman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:29:
[...]

Tja, natuurlijk compleet appels met peren vergelijken dit. Dan kan ik ook zeggen dat een Aygo een goed alternatief is, want die parkeer je lekker makkelijk. Of een Ford Transit, want daar flikker je de halve IKEA in.

Als je een beetje "dezelfde" soort auto wil rijden, dan leg je daar exact hetzelfde voor neer als voor de Model 3. Het is niet alsof het een bizar geprijsde auto is. Probeer eens een Octavia leuk aan te kleden (ik noem maar iets geks). Dat schiet ook snel door in de opties. Dat vind ik hét voordeel van Tesla. Je ziet de vanafprijs, klikt nog een likje verf aan en een set wielen en je bent klaar. De rest is al "full-options".
Maar dat hangt dus af van wat je vergelijkbaar vindt. Voor de meeste mensen om mij heen zit de model 3 in het segment Golf. En die moet je flink aankleden om op 66k te komen.

Octavia is wel veel meer auto dan een model 3 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:45:
[...]

Maar dat hangt dus af van wat je vergelijkbaar vindt. Voor de meeste mensen om mij heen zit de model 3 in het segment Golf. En die moet je flink aankleden om op 66k te komen.

Ik ben van een Model 3 uiteindelijk terecht gekomen in een (e)Golf maar op welk vlak zijn die auto’s vergelijkbaar? Niets ten nadelen van de eGolf want is een erg prettige auto, voor de prijs.

Als vervangend vervoer van mijn Model 3 kreeg ik destijds een BMW 330e. Vanaf de eerste keer instappen was dat enorm “knus” en een weekendje weg met drie kinderen was een enorme uitdaging terwijl in de Model 3 alles probleemloos in de kofferbak verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Gelukkig is er ook een Model 3 vanaf 50K. Als we gaan vergelijken met de LR, dan verwacht ik ook een Golf met vierwielaandrijving en meer dan 300pk en 400nm koppel.

En een Golf naar richting de 50K stuwen is makkelijker dan je denkt.

*Een Octavia is qua meters inhoud inderdaad "meer" auto. Op alle andere variabelen zou ik niet zo snel weten waar de Octavia meer in is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
[...]

_O- model 3 in het segment Golf en Octavia meer auto? Tja het hangt er inderdaad maar vanaf wat je verlijkbaar vindt...

De model 3 is langer breder en heeft een grotere wielbasis dan de Octavia. Alleen iets minder bagageruimte. Hij is 2x zo snel en rijdt 3x beter. Dus ik volg even niet in welke zin een Octavia meer auto is...

Ik zie de model 3 toch meer in het segment RS4 of M3. Wellicht qua afwerking iets minder maar daar compenseert de infotainment voor en qua rijgedrag zeker vergelijkbaar. Maargoed, allemaal subjectief natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
KrullenO schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:16:
[...]

_O- model 3 in het segment Golf en Octavia meer auto? Tja het hangt er inderdaad maar vanaf wat je verlijkbaar vindt...

De model 3 is langer breder en heeft een grotere wielbasis dan de Octavia. Alleen iets minder bagageruimte. Hij is 2x zo snel en rijdt 3x beter. Dus ik volg even niet in welke zin een Octavia meer auto is...

Ik zie de model 3 toch meer in het segment RS4 of M3. Wellicht qua afwerking iets minder maar daar compenseert de infotainment voor en qua rijgedrag zeker vergelijkbaar. Maargoed, allemaal subjectief natuurlijk.
Een Model 3 vergelijken met een RS4 of M3, ha ha ha.

"Qua rijgedrag zeker vergelijkbaar"... Man man man, hoe verzin je het! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:19:
[...]

OK I admit dat is misschien wat overdreven, maar hij komt toch zeker meer daar in de buurt dan bij een golf of Octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
HansHillen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:17:
Iemand in NL al de nieuwste OTA update met de Live Sentry mode?

Denkt men dat de externe luidspreker, indien aanwezig(?), gebruikt zou mogen worden in NL/EU vanuit de Live Sentry mode?

De Boom Box is natuurlijk ook niet beschikbaar zover ik weet.
Ik ben ook benieuwd, ik lees dat je 2021.36.8 in de auto en 4.2.1 op je telefoon nodig hebt.
Ik zit inmiddels op 2021.40 maar nog geen live Sentry

Nu las ik ook alleen hw 2.5 en mcu2 en weet niet of ik dat in m’n 2019 Sr+ heb…

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:52
BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:19:
[...]

Heb je er wel wel eens (zelf) in gereden ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
gertk schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:36:
[...]

Heb je er wel wel eens (zelf) in gereden ? ;)
Ja.

RS4/M3/C63 zijn keiharde machines gemaakt om op het circuit te racen. Vanaf het moment dat je in zo'n auto stapt en een beetje kan spelen staan je nekharen recht overeind. Je durft je vriendin in zo'n auto niet naar de supermarkt te laten rijden. Die auto's gedragen zich compleet anders dan een Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mwa afgezien van de harde stoelen en de herrie was mijn ervaring met een C63s niet heel indrukwekkend (ook niet toen de motor na 5 kilometer eindelijk op temperatuur was 🤣). Het enige waar de model 3 het naar mijn mening in normaal verkeer aflegt is het stuurgedrag. Die Mercedes is super scherp en nauwkeurig zonder nerveus te zijn, de Model 3 Long Range (geen ervaring met Pergormance) is in vergelijking wel echt super vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
Bigs schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:39:
Mwa afgezien van de harde stoelen en de herrie was mijn ervaring met een C63s niet heel indrukwekkend (ook niet toen de motor na 5 kilometer eindelijk op temperatuur was 🤣). Het enige waar de model 3 het naar mijn mening in normaal verkeer aflegt is het stuurgedrag. Die Mercedes is super scherp en nauwkeurig zonder nerveus te zijn, de Model 3 Long Range (geen ervaring met Pergormance) is in vergelijking wel echt super vaag.
Hmm, ik vind mijn LR RWD juist wel strak sturen (vergeleken met de twee 911's, 1973 en 1988 waar ik ervaring mee heb). Dat is dan met 19" velgen. Als ik de filmpjes van de performance M3's op het circuit zie is daar ook niet veel mis mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:30:
[...]

Ja.

RS4/M3/C63 zijn keiharde machines gemaakt om op het circuit te racen. Vanaf het moment dat je in zo'n auto stapt en een beetje kan spelen staan je nekharen recht overeind. Je durft je vriendin in zo'n auto niet naar de supermarkt te laten rijden. Die auto's gedragen zich compleet anders dan een Model 3.
En ik maar denken dat het straat auto’s waren.. Echte circuit auto’s gaan over de openbare weg op een aanhanger. Het is een kansloze compromis om onveilig rijgedrag te faciliteren op de openbare weg omdat de chauffeur met zijn nekharen omhoog denkt een soort Max Verstappen te zijn op zijn dagelijkse route.

De Model 3 Performance kan zich prima meten met bovenstaande maar overtreft ze zeker niet in dat zeer specifieke scenario waar ze goed in zijn. In dagelijkse verkeer is het echter een betere auto. Snellere response op het pedaal, sneller vermogen ter beschikking en je kan hem gerust aan je vriendin meegeven naar de supermarkt. Tot slot tovert de acceleratie bij (bijna) iedereen een glimlach op het gezicht terwijl dat met de trio enkel van auto fanatiekelingen waardering hoeft te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

Stef87 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:18:
Iemand die de Michelin CrossImate all
Seasons al een tijd gebruikt op de 3..?

Overweeg deze, maar zou het zonde vinden als het verbruik (blijvend) 5-10% hoger blijft (zelfs na “inrijden” banden)
Ik ben ook serieus benieuwd naar ervaringen van mede-tweakers. Van wat ik lees op Tesla Motors club ben je idd rond de 5-10% kwijt, ben benieuwd of mensen dat hier ook zo ervaren en of ze stiller of meer lawaai maken dan de standaard Michelin Pilot sports die standaard onder de SR+ zitten. Daarnaast zat ik ook te kijken naar de cross climate 2, maar die zal wellicht te nieuw zijn.

Zelf vind ik 5-10% nog best wel fors als je permanent ermee ga rond rijden, maar aan de andere kant, 2 keer banden wisselen elke jaar en ook nog banden hotel... Moeilijk moeilijk qua keuze.

SR+ MiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja.

Je durft je vriendin in zo'n auto niet naar de supermarkt te laten rijden.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Deveon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:59:
[...]

En ik maar denken dat het straat auto’s waren.. Echte circuit auto’s gaan over de openbare weg op een aanhanger. Het is een kansloze compromis om onveilig rijgedrag te faciliteren op de openbare weg omdat de chauffeur met zijn nekharen omhoog denkt een soort Max Verstappen op zijn dagelijkse route.

De Model 3 Performance kan zich prima meten met bovenstaande maar overtreft ze zeker niet in dat zeer specifieke scenario waar ze goed in zijn. In dagelijkse verkeer is het echter een betere auto. Snellere response op het pedaal, sneller vermogen ter beschikking en je kan hem gerust aan je vriendin meegeven naar de supermarkt. Tot slot tovert de acceleratie bij (bijna) iedereen een glimlach op het gezicht terwijl dat met de trio enkel van auto fanatiekelingen waardering hoeft te verwachten.
Daar gaat het toch helemaal niet om. Er wordt gezegd dat een Model 3 vergelijkbaar is met een M3/RS4/C63. Dat is het niet.
Omdat ongelukken met zulke auto’s in een klein hoekje zitten?

Volgens mij hebben jullie echt niet door hoe hardcore een M3 oid is.

[ Voor 11% gewijzigd door BFmango op 06-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De M3 SR+ valt wel mee, maar de M3 LR en Performance staan wel bekend om gevaarlijk te zijn in de verkeerde handen. Gelukkig is er een Chill Mode. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:20:
[...]
Daar gaat het toch helemaal niet om. Er wordt gezegd dat een Model 3 vergelijkbaar is met een M3/RS4/C63. Dat is het niet.

[...]

Maar waarom rij je er zelf wel in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
KrullenO schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:16:
[...]

Geen RS8? 8)7

Het is subjectief idd. Exact wat ik zei. De snelheid noch de infotainment vind ik bijv. belangrijk. (En de navigatie en spotify overigens niet erg goed, wat ongeveer de enige opties zijn die je kunt gebruiken als je rijdt)

In de categorie “brengt je prima van A naar B” (waar alle standaard leasebakken als de A3. Golf, V40, Focus etc. invallen) is ie gewoon erg duur als je een goede range en prima velgen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:50:
[...]

Maar waarom rij je er zelf wel in dan?
Waarom denk je. Je koopt zo’n legale racekar alleen als je liefhebber bent. Meestal kan je dan wel een potje sturen. In ieder geval ben je daarmee waarschijnlijk wel meer mee bezig dan je buurmeisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Shiro schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:28:
[...]

Ik ben ook serieus benieuwd naar ervaringen van mede-tweakers. Van wat ik lees op Tesla Motors club ben je idd rond de 5-10% kwijt, ben benieuwd of mensen dat hier ook zo ervaren en of ze stiller of meer lawaai maken dan de standaard Michelin Pilot sports die standaard onder de SR+ zitten. Daarnaast zat ik ook te kijken naar de cross climate 2, maar die zal wellicht te nieuw zijn.

Zelf vind ik 5-10% nog best wel fors als je permanent ermee ga rond rijden, maar aan de andere kant, 2 keer banden wisselen elke jaar en ook nog banden hotel... Moeilijk moeilijk qua keuze.
Ja de 2 kijk ik ook naar idd. Banden wissel heb ik geen zin in. Maar teller staat op 52k km en banden zijn nog goed (ook nog geen as gewisseld).

Het zou vooral de eerste 2-3k km hoger verbruik moeten zijn, als het erna minder is is het niet zo’n probleem.

*edit* Gemiddeld gezien zijn all season banden in de winter ook beter dan 100% winterbanden. Daar staat mij vooral aan, dat de CrossClimate ook erg goed jaarrond presteren. (Geen echte nadelen dus, op verbruik na?)

Als ik nu 100% vol moet laden staat die maar op ~335km (capaciteit is maar 44.x kWh vol)… Zou ik er nog -5 a10% af moeten halen is dat niet zo handig.

*edit 2* @Shiro
https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Hier hebben ze het over lager brandstof verbruik en rolweerstand. Ik durf het denk dan wel aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i8fJ1G9_UX00ST1rxVSNezh-UY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6VLoAhriVZfDEu6iraczVA8g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 06-11-2021 18:54 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

[...]

Ja.

Wat een onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laat maar, off topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Bigs op 06-11-2021 18:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Een octavia... :D bedankt ik heb weer even hardop kunnen lachen _O-

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 06-11-2021 19:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:44:
[...]

Ja de 2 kijk ik ook naar idd. Banden wissel heb ik geen zin in. Maar teller staat op 52k km en banden zijn nog goed (ook nog geen as gewisseld).
Amazing, ik zit daar 5k onder maar aan de buitenkant zien de banden er goed uit. Kijk je echter meer naar de binnenkant dan schort er duidelijk wat aan de uitlijning :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
JohanB schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:12:
[...]

Geen RS8? 8)7

Het is subjectief idd. Exact wat ik zei. De snelheid noch de infotainment vind ik bijv. belangrijk. (En de navigatie en spotify overigens niet erg goed, wat ongeveer de enige opties zijn die je kunt gebruiken als je rijdt)

In de categorie “brengt je prima van A naar B” (waar alle standaard leasebakken als de A3. Golf, V40, Focus etc. invallen) is ie gewoon erg duur als je een goede range en prima velgen wil.
Het is dan ook geen 'prima van A naar B' auto. Het is echt een totaal andere beleving dan een standaard C segmenter. Enerzijds enorm veel leuker sportiever en dynamischer, anderzijds heel relaxed en ontspannend door de auto pilot.
[...]

Ja.

Nja dat is nou ook wel weer onzin hoor. M'n pa heeft jarenlang een RS6 gereden dus daar heb ik heel wat kilometers in gereden. Het is een fijne auto daar niet van, en natuurlijk kan je er lekker in doorrijden. Maar het blijft ook gewoon een praktische station die prima is voor dagelijks gebruik.

Of is de RS4 zo anders dan de 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

Stef87 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:44:
[...]

Het zou vooral de eerste 2-3k km hoger verbruik moeten zijn, als het erna minder is is het niet zo’n probleem.

*edit* Gemiddeld gezien zijn all season banden in de winter ook beter dan 100% winterbanden. Daar staat mij vooral aan, dat de CrossClimate ook erg goed jaarrond presteren. (Geen echte nadelen dus, op verbruik na?)

Als ik nu 100% vol moet laden staat die maar op ~335km (capaciteit is maar 44.x kWh vol)… Zou ik er nog -5 a10% af moeten halen is dat niet zo handig.

*edit 2* @Shiro
https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Hier hebben ze het over lager brandstof verbruik en rolweerstand. Ik durf het denk dan wel aan.

[Afbeelding]
Klinkt goed de omschrijving van Michelin zelf, maar voelt ook nog erg veel als marketing praat, qua daadwerkelijke feedback is het nog mondjesmaat, aangezien de banden nog best wel nieuwe zijn.

Misschien wel een interessant site/video als je het nog niet kent.
https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm

De CC2 scoort ook daar het beste, maar toch zat ik ook naar de #2 te kijken. De Pirelli Cinturato All Season SF2, deze is ietsje minder goed, maar scoort wel het beste op rol weerstand en geluid. Iets dat ik zelf wel belangrijk vind.

Kon de Pirelli Cinturato All Season SF2 alleen nergens vinden hier, dus denk dat het dan toch de CC2 gaat worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Shiro op 06-11-2021 21:05 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:25:
[...]

Amazing, ik zit daar 5k onder maar aan de buitenkant zien de banden er goed uit. Kijk je echter meer naar de binnenkant dan schort er duidelijk wat aan de uitlijning :X
Banden staan standaard op 3.2-3.4bar. Dan worden ze nooit te zacht en gaan ze langer mee. :)

(Gaat om de originele 18inch 2019 Michelin banden)

Hiervoor een Renault ZOE gehad welke 60k km met voorbanden heeft gedaan (waren nog goed) en 105k km met achterbanden. (Die zaten er vanaf de fabriek onder)

Bij de eerste bandenwissel misschien toch de gok wagen aan all season Michelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 06-11-2021 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 11:26

CoolHead621

Enjoy every moment

BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:20:
[...]

[...]

Volgens mij hebben jullie echt niet door hoe hardcore een M3 oid is.
Oké jij bent niets gewend dan…
Mijn vorige auto was een M3.
En was echt niet hardcore… kom op…
Beter dan de model 3? Ja qua sturen zeker.
Qua afwerking, ja.
Maar verder.. aan elkaar gewaagd.

Maar de M3 hardcore? Neee echt niet.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
KrullenO schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:43:
[...]

Het is dan ook geen 'prima van A naar B' auto. Het is echt een totaal andere beleving dan een standaard C segmenter. Enerzijds enorm veel leuker sportiever en dynamischer, anderzijds heel relaxed en ontspannend door de auto pilot.
[...]
Drie punten:
1. Prima dat jij het “een beleving” vindt. Ik lees ook veel dat mensen het fijn vinden dat ie “one pedal driving” heeft. Dat had een A3 uit 2014 al. Veel mensen vergelijken hun vorige auto met huidige technologie. Ja die is veranderd, auto’s zijn beter geworden. Ik lees ook ervaringen van Aygo rijders: “hele gave beleving! Net een kart!”
2. Ik (en vele met mij) zoeken een auto die ons van a naar b brengt. Vele hebben daarbij voor de Tesla gekozen. En daar is ie niet zo goed in, als ik naar de afspraken van ons wagenpark kijk (>50 tesla’s die gemiddeld 2.2 keer per jaar voor (garantie) reparatie staan)
3. Hij rijdt alles behalve “ontspannend” . De auto pilot en/of TACC (want niet nog een keer 5k eur extra) die werkt het grootste deel van de tijd niet omdat ie voor alles en niets remt. De term “phantom brake” is door deze Tesla bedacht om het normaal te laten lijken* Ja! snel optrekken, daarna alleen maar druk bezig om te kijken of ie niet weer voor iets willekeurigs gaat remmen. Dat vind ik geen “ontspannende” rijbeleving. Geef mij maar een auto die niet om de paar maand naar de garage hoeft en met een werkende cruise control

*ik kan nog een mail voor je opzoeken waar ze zeggen: “ja, dat hoort erbij want nieuwe technologie”

[ Voor 40% gewijzigd door JohanB op 07-11-2021 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JohanB schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:18:
[...]

Twee punten:
1. Ik (en vele met mij) zoeken een auto die ons van a naar b brengt. Vele hebben daarbij voor de Tesla gekozen. En daar is ie niet zo goed in, als ik naar de afspraken van ons wagenpark kijk (>50 tesla’s die gemiddeld 2.2 keer per jaar voor (garantie) reparatie staan)
2. Hij rijdt alles behalve “ontspannend” . Die auto pilot en/of TACC (want niet nog een keer 5k extra) die werkt het grootste deel van de tijd niet omdat ie voor alles en niets remt. De term “phantom brake” is door deze lui bedacht zelfs!* Ja! snel optrekken, daarna alleen maar druk bezig om te kijken of ie niet weer voor iets willekeurigs gaat remmen. Dat vind ik geen “ontspannende” rijbeleving. Geef mij maar een auto die niet om de paar maanden naar de garage hoeft en met een werkende cruise control

*ik kan nog een mail voor je opzoeken waar ze zeggen: “ja, dat hoort erbij want nieuwe technologie”
Waar baseer je dat allemaal op? Hier een Model 3 uit 2019 en in 60k km nog 0x onderhoud gehad en sinds een jaar nooit meer ghost brakes. Heerlijk relaxte auto. Ook naar Italië bijvoorbeeld :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
DennusB schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:28:
[...]

Waar baseer je dat allemaal op? Hier een Model 3 uit 2019 en in 60k km nog 0x onderhoud gehad en sinds een jaar nooit meer ghost brakes. Heerlijk relaxte auto. Ook naar Italië bijvoorbeeld :)
Je neemt het aantal garantie afspraken en deelt dat door het aantal auto’s in het wagenpark. Maar daar zit uiteraard variabiliteit in. Sommige moesten meer dan 12 keer. Andere 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
[...]

Drie punten:
1. Prima dat jij het “een beleving” vindt. Ik lees ook veel dat mensen het fijn vinden dat ie “one pedal driving” heeft. Dat had een A3 uit 2014 al. Veel mensen vergelijken hun vorige auto met huidige technologie. Ja die is veranderd, auto’s zijn beter geworden. Ik lees ook ervaringen van Aygo rijders: “hele gave beleving! Net een kart!”
2. Ik (en vele met mij) zoeken een auto die ons van a naar b brengt. Vele hebben daarbij voor de Tesla gekozen. En daar is ie niet zo goed in, als ik naar de afspraken van ons wagenpark kijk (>50 tesla’s die gemiddeld 2.2 keer per jaar voor (garantie) reparatie staan)
3. Hij rijdt alles behalve “ontspannend” . De auto pilot en/of TACC (want niet nog een keer 5k eur extra) die werkt het grootste deel van de tijd niet omdat ie voor alles en niets remt. De term “phantom brake” is door deze Tesla bedacht om het normaal te laten lijken* Ja! snel optrekken, daarna alleen maar druk bezig om te kijken of ie niet weer voor iets willekeurigs gaat remmen. Dat vind ik geen “ontspannende” rijbeleving. Geef mij maar een auto die niet om de paar maand naar de garage hoeft en met een werkende cruise control

Nja let's agree to disagree. Het garantie/service punt ben ik met je eens, maar ik rij 800km per week op autopilot (FSD) en vind het heerlijk.

Maargoed wat houdt je tegen om hem in te ruilen voor een Golf? Ik denk dat er collegas in de rij zullen staan voor een Model 3 met lage bijtelling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:44:
[...]

Waarom denk je. Je koopt zo’n legale racekar alleen als je liefhebber bent. Meestal kan je dan wel een potje sturen. In ieder geval ben je daarmee waarschijnlijk wel meer mee bezig dan je buurmeisje.
Ik ging een beetje af op het masculaine "VroUwEN EN aUtoS gaAn NieT sameN" en "me wijf mag niet in me auto" dat gedoe.

Het zijn mooie wagens hoor maar zonder piemel kan je die ook prima sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
BFmango schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:44:
[...]

Waar is dat potje sturen precies op gebaseerd dan? Ik heb een oom die liefhebber is van vliegtuigen en er zelfs onderdelen voor ontwerpt, maar een vliegtuig besturen kan ie niet.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:16

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:05:
[...]

Ik ging een beetje af op het masculaine "VroUwEN EN aUtoS gaAn NieT sameN" en "me wijf mag niet in me auto" dat gedoe.

Het zijn mooie wagens hoor maar zonder piemel kan je die ook prima sturen.
Ik heb een andere situatie: ze wilt niet! Ik heb de auto een paar maanden en ze heeft 2x pas gereden voor hele korte ritten (naar de McDonald's 😂). Ze zegt dat ze de auto fijn vindt rijden, maar dat looks 3x niks.

Deze heb je dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Phntm schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb een andere situatie: ze wilt niet! Ik heb de auto een paar maanden en ze heeft 2x pas gereden voor hele korte ritten (naar de McDonald's 😂). Ze zegt dat ze de auto fijn vindt rijden, maar dat looks 3x niks.

Deze heb je dus ook.
Ja dat eendenbekje is niks, geef haar groot gelijk :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Helemaal mee eens met dit punt, ik rijd nu ruim 2 jaar rond in mijn M3 en hoewel phantom braking minder is geworden, rijd ik nog altijd niet relaxt rond als ik hem op cruise control zet. Meestal voet boven het gaspedaal zodat ik snel gas kan geven als ie zelf gaat remmen (wat nog steeds af en toe voorkomt).

De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is een goed voorbeeld waar het bijzonder a-relaxt rijden is: iedereen rijdt 100 op cruise control vanwege trajectcontrole, vaak redelijk dicht op elkaar, dus als je dan phantom braking krijgt kun je een probleem hebben.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
[...]

Drie punten:
1. Prima dat jij het “een beleving” vindt. Ik lees ook veel dat mensen het fijn vinden dat ie “one pedal driving” heeft. Dat had een A3 uit 2014 al.
Bullshit.
No way dat je met enkel je gaspedaal te gebruiken, in je Audi A3 uit 2014 tot stilstand kon komen. Zelfs niet met een automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bottom line schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:32:
[...]

Bullshit.
No way dat je met enkel je gaspedaal te gebruiken, in je Audi A3 uit 2014 tot stilstand kon komen. Zelfs niet met een automaat.
Als je de tijd hebt wel. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Nope.
Want die coasten altijd verder met een minimale snelheid. Als je wilt stoppen, MOET je nog steeds je rem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Vrijdag de winterbanden er op gekregen en gisteren al dweilend met zweet in mijn handen een rit gemaakt. De antislip gaf disco bij ieder klaverblad vanaf 50 km/u op droog wegdek en de auto deinde heen en weer alsof hij op fietsbandjes staat, vreselijk. Ik zag bij terugkomst dat er nu voor Blizzaks op zitten en achter Good Year, terwijl ik vorig jaar toch echt rondom dezelfde banden had . Bandenspanning stond op 3.2 bar, maar dat mag toch niet zo’n verschil maken zou je zeggen.
Iemand nog suggesties voor ik morgen Profile bel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
bottom line schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:36:
[...]

Nope.
Want die coasten altijd verder met een minimale snelheid. Als je wilt stoppen, MOET je nog steeds je rem gebruiken.
/offtopic. Coasten was een setting met regenerative braking kon ie naar een complete hold.

Overigens doet de M3 dat vele malen beter
KrullenO schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:28:
[...]

Maargoed wat houdt je tegen om hem in te ruilen voor een Golf? Ik denk dat er collegas in de rij zullen staan voor een Model 3 met lage bijtelling.
Dan eindigen we dus weer in drogredenen. De M3 2019 is heel goedkoop om te rijden omdat de overheid het flink subsidieert. Dan accepteer je meer, maar maakt het geen goede auto voor de prijs.

Daardoor is ook overstappen naar een auto die 3-4x zo duur per maand zou zijn een grote hurdle.

Maar goed. Genoeg “M3 vergeleken met andere auto’s”. Volgens mij zijn we het erover eens dat afhankelijk van de wensen van de berijder, er zeker voldoende ICE’s te vinden zijn die een stuk goedkoper zijn en voldoen aan de eisen. En die voor de berijder dus “vergelijkbaar in functie zijn”. Daar waar het allemaal startte.

[ Voor 63% gewijzigd door JohanB op 07-11-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 21:55

me1299

$ondertitel

Bla65 schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:36:
Vrijdag de winterbanden er op gekregen en gisteren al dweilend met zweet in mijn handen een rit gemaakt. De antislip gaf disco bij ieder klaverblad vanaf 50 km/u op droog wegdek en de auto deinde heen en weer alsof hij op fietsbandjes staat, vreselijk. Ik zag bij terugkomst dat er nu voor Blizzaks op zitten en achter Good Year, terwijl ik vorig jaar toch echt rondom dezelfde banden had . Bandenspanning stond op 3.2 bar, maar dat mag toch niet zo’n verschil maken zou je zeggen.
Iemand nog suggesties voor ik morgen Profile bel?
Ik had een beetje hetzelfde met mijn nieuwe zomerbanden. Na wat kilometers was de "wax laag" eraf en rijdt het weer prima.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
me1299 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:12:
[...]

Ik had een beetje hetzelfde met mijn nieuwe zomerbanden. Na wat kilometers was de "wax laag" eraf en rijdt het weer prima.
Ik lees het hier https://www.continental-b.../remmen-met-nieuwe-banden ook, wel fijn als ze even zeggen dat je nieuwe banden krijgt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:02:
[...]

Ja dat eendenbekje is niks, geef haar groot gelijk :$
Zit hier in Nederland toch een kentekenplaat voor dus ach..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bla65 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:48:
[...]

Ik lees het hier https://www.continental-b.../remmen-met-nieuwe-banden ook, wel fijn als ze even zeggen dat je nieuwe banden krijgt 8)7
Heb je nieuwe banden dan? Dacht je naar gebruikte winterbanden wisselde. Overigens slip ik ook wel wat meer op winterbanden. Is ook wel logisch met deze temps en wat vochtig wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Inspired schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:57:
[...]

Heb je nieuwe banden dan? Dacht je naar gebruikte winterbanden wisselde. Overigens slip ik ook wel wat meer op winterbanden. Is ook wel logisch met deze temps en wat vochtig wegdek.
Ik dacht ook dat ik mijn 2 seizoenen gebruikte set kreeg, maar ik vermoed dat er voor stiekem nieuwe Bridgestones onder gelegd zijn. Ik had 4 stuks Goodyear.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bottom line schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:36:
[...]

Nope.
Probeer zo nu en dan wel even de ironie of sarcasme in een bericht te spotten he ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35

Bever!

3

Bijzonder issue na winterbanden wissel. Zelfde set als afgelopen winter, (vredestein wintrac pro) nu twee nieuwe exemplaren vanwege slijtage. Helaas grijpt ESP in als een dolle, zelfs bij droge condities warm weer. Ik rijd 70 kmu een klaver blad en je voelt de auto ingrijpen alsof ik op ijs rijd. Nu de twee nieuwe Vredesteins vervangen voor Bridgestone LM005,(duus voor gebruikte vred's van vorig seizoen, achter Bridgestone nieuw) maar helaas geen verschil en een zeer onprettig rijdende auto. Leasemaatschappij heeft geen idee wat ze er mee moeten. Hier misschien goede tips wat dit zou kunnen veroorzaken?

[ Voor 6% gewijzigd door Bever! op 07-11-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Bever! schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:16:
Bijzonder issue na winterbanden wissel. Zelfde set als afgelopen winter, (vredestein wintrac pro) nu twee nieuwe exemplaren vanwege slijtage. Helaas grijpt ESP in als een dolle, zelfs bij droge condities warm weer. Ik rijd 70 kmu een klaver blad en je voelt de auto ingrijpen alsof ik op ijs rijd. Nu de twee nieuwe Vredesteins vervangen voor Bridgestone LM005,(duus voor gebruikte vred's van vorig seizoen, achter Bridgestone nieuw) maar helaas geen verschil en een zeer onprettig rijdende auto. Leasemaatschappij heeft geen idee wat ze er mee moeten. Hier misschien goede tips wat dit zou kunnen veroorzaken?
Tja.. Winterbanden vervangen door Bijvoorbeeld Michelin Crossclimate 2 banden (met XL logo/type, stevigere wangen). (Beste getest overal)

Er zijn veel dagen dat het nog veel te warm is voor winterbanden in de NL winter. Pas onder 7 graden loopt de winterband een beetje in op de zomerbanden. Alleen als je écht in dikke sneeuw gaat rijden is een 100% winterband nog een klein stukje beter.

Bij een zware auto met veel vermogen merk je nog sneller dat je op winterbanden aan het rijden bent. Dat is ook waarom ik tot nu toe alleen zomerbanden heb gereden… (en niet ga rijden bij ijzel of dikke sneeuw)

Als alternatief zelf even onderzoeken welke winterband nog gericht is op sportieve eigenschappen en die aanvragen?

*edit*
Twee verschillende merken banden per as is ook niet ideaal.. Het mag wel maar ik zou het niet willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 07-11-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Wordt er tegenwoordig niet meer verteld dat je met nieuwe banden de eerste km’s even rustig aan moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierz schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:23:
[...]

Wordt er tegenwoordig niet meer verteld dat je met nieuwe banden de eerste km’s even rustig aan moet doen?
Is mij nog nooit verteld. :) Ook niet bij nieuwe auto’s. Ook niet door Tesla trouwens. Maar winterbanden blijft wat meer glijden. Vind het altijd wel geinig. Kontje trekje met een beetje gas snel weg.

En was er vorig jaar een keer sneeuw stond ik nog op zomerbanden. Te laat met de wissel..

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 07-11-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 21:55

me1299

$ondertitel

[...]

Ik heb genoeg banden versleten in mijn leven, maar zoals bij de Tesla heb ik het nog nooit gehad. Mijn kont werd nogal licht in een bocht waar ik normaal zonder problemen sneller doorheen kon.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Dat klinkt het zelfde als bij mij, alleen ik heb de nieuwe Bridgestones voor liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

Dat laagje is er met enkele kilometers wel af en inmiddels al 1000km verder. Ik vermoed dat er iets met de wielomtrek en minimale verschillen tussen voor en achter bepaalde waarden doet overschrijden bij de esp sensoren..
Kijken of ik komende week een volledig nieuwe set kan testen, houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
[...]
De auto pilot en/of TACC (want niet nog een keer 5k eur extra) die werkt het grootste deel van de tijd niet omdat ie voor alles en niets remt.
Sorry, maar dit is echt onzin. Ja, er is zo nu en dan een phantom brake, maar zeggen: "het grootste deel van de tijd werkt het niet" is klinkklare onzin. ik heb bijna 80k op de klok en rij 95% van de tijd AP (snelweg)
Ja, ik heb ook af en toe F*CK momentjes. Toch zijn het gros van de onverwachte remacties echt niet niveau noodstop. Het is vooral omdat je het niet verwacht. Nee, hoort niet, nee, is niet fijn. Kan beter? Ja, altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Heb sinds afgelopen week ook Bridgestone winterbanden onder de Model 3 liggen. Maar heb er nog weinig mee gereden, dus kan nog geen ervaringen delen.
Sowieso ben ik het grotendeels eens met @Stef87. Ik heb de winterbanden puur genomen omdat ik ook in de winter (zakelijk) in Duitsland en Zwitserland moet kunnen rijden. Maar anders was ik lekker op zomerbanden blijven rijden, want in Nederland zijn het grootste deel van de wintertijd de winterbanden minder veilig dan zomerbanden. 4 seizoenen banden voor de winter was helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Stef87 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:06:
[...]

Tja.. Winterbanden vervangen door Bijvoorbeeld Michelin Crossclimate 2 banden (met XL logo/type, stevigere wangen). (Beste getest overal)

Er zijn veel dagen dat het nog veel te warm is voor winterbanden in de NL winter. Pas onder 7 graden loopt de winterband een beetje in op de zomerbanden. Alleen als je écht in dikke sneeuw gaat rijden is een 100% winterband nog een klein stukje beter.

Bij een zware auto met veel vermogen merk je nog sneller dat je op winterbanden aan het rijden bent. Dat is ook waarom ik tot nu toe alleen zomerbanden heb gereden… (en niet ga rijden bij ijzel of dikke sneeuw)

Als alternatief zelf even onderzoeken welke winterband nog gericht is op sportieve eigenschappen en die aanvragen?

*edit*
Twee verschillende merken banden per as is ook niet ideaal.. Het mag wel maar ik zou het niet willen.
Zoals ik schreef heb ik deze set begin vorig jaar ook gereden zonder enig probleem, en nu met de twee stuks gebruikte en 2 stuks nieuw begint de ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
ybos schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:09:
[...]

Sorry, maar dit is echt onzin. Ja, er is zo nu en dan een phantom brake, maar zeggen: "het grootste deel van de tijd werkt het niet" is klinkklare onzin. ik heb bijna 80k op de klok en rij 95% van de tijd AP (snelweg)
Ja, ik heb ook af en toe F*CK momentjes. Toch zijn het gros van de onverwachte remacties echt niet niveau noodstop. Het is vooral omdat je het niet verwacht. Nee, hoort niet, nee, is niet fijn. Kan beter? Ja, altijd.
Op de snelweg valt het aantal phantom brakes bij mij ook wel mee. Op sommige buitenwegen valt het dan weer niet mee: er is hier b.v. een 80km/h weg met stippellijnen aan de buitenzijdes. Elke keer dat er een tegenligger komt gaat de Model 3 in de ankers. Op die weg is de TACC eigenlijk onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
MP3 van december 2019 met 44k op de teller. Originele Michelin nu nog 5,5 mm profiel. Winterbanden Pirelli houden zich prima. Afgelopen week op Autobahn meer dan tevreden over winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Bever! schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:09:
[...]

Zoals ik schreef heb ik deze set begin vorig jaar ook gereden zonder enig probleem, en nu met de twee stuks gebruikte en 2 stuks nieuw begint de ellende.
Vorig jaar later pas gewisseld..?? Het is nog niet bepaald “winter” (denk aan temperatuur, sneeuw, ijzel etc.)

Temperatuur hoger dan 7c is al niet ideaal voor winterbanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 08-11-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Blijft bijzonder dat ik ook nog nooit dit soort toestanden heb gehad met nieuwe (winter)banden, ook niet met de nieuwe Goodyears op de model 3. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
  • Laatst online: 12-09 10:42
Ik vind het wel bijzonder hoe groot de verschillen tussen de TACC-ervaringen van mensen zijn. Ook op Reddit zie je die verschillen trouwens. Sommige mensen zeggen er geen last van te hebben, terwijl mijn m3 bij het passeren van nagenoeg elke op- en afrit flink afremt, tot ergernis van mijzelf, mijn meerijders en de weggebruikers achter mij.

Ik denk dat het vooral zit in het verschil tussen de ingestelde snelheid en de 'tijdelijke' snelheid. Als ik de TACC op 110 km/u zet, dan gebeurt het heel vaak (5 tot 10 keer in krap een half uurtje snelweg rijden in omgeving Rotterdam) dat hij relatief hard afremt naar 100 of zelfs 90 km/u of nog lager. Maar als hij (netjes) op 100 of 102 km/u ingesteld staat, dan merk je natuurlijk alleen de (veel zeldzamere) momenten dat hij ineens naar 90 of lager gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 16:47

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Stef87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 00:07:
[...]

Vorig jaar later pas gewisseld..?? Het is nog niet bepaald “winter” (denk aan temperatuur, sneeuw, ijzel etc.)

Temperatuur hoger dan 7c is al niet ideaal voor winterbanden.
Ik ben het er helemaal mee eens, maar helaas hebben velen van ons met lease maatschappijen te maken die hier ook iets van vinden. Ik zou ook veel liever op zomerbanden doorrijden tot het echt winter wordt. Echter moest ik nieuwe achterbanden, deze waren op. Maar die kon ik niet krijgen, ik kon of winterbanden wissel inplannen of doorrijden. De nieuwe set zomerbanden zouden dan bij de wissel in het voorjaar worden geplaatst. Ze willen niet 2x betalen (wat ik wel kan snappen)

[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 08-11-2021 09:46 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
arjans schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:43:
Ik vind het wel bijzonder hoe groot de verschillen tussen de TACC-ervaringen van mensen zijn. Ook op Reddit zie je die verschillen trouwens. Sommige mensen zeggen er geen last van te hebben, terwijl mijn m3 bij het passeren van nagenoeg elke op- en afrit flink afremt, tot ergernis van mijzelf, mijn meerijders en de weggebruikers achter mij.

Ik denk dat het vooral zit in het verschil tussen de ingestelde snelheid en de 'tijdelijke' snelheid. Als ik de TACC op 110 km/u zet, dan gebeurt het heel vaak (5 tot 10 keer in krap een half uurtje snelweg rijden in omgeving Rotterdam) dat hij relatief hard afremt naar 100 of zelfs 90 km/u of nog lager. Maar als hij (netjes) op 100 of 102 km/u ingesteld staat, dan merk je natuurlijk alleen de (veel zeldzamere) momenten dat hij ineens naar 90 of lager gaat.
Heb je het dan wel over phantom brakes? Want naast de phantom brakes die ik gelukkig op de snelweg niet zo vaak heb, heb ik ook af en toe dat de auto uit zichzelf een andere snelheid gaat aanhouden (terwijl er helemaal geen andere limiet geldt). Om vervolgens na een tijdje weer terug te gaan naar de origineel ingestelde snelheid.
Wat mij betreft zijn dit twee verschillende zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
Markofnikoff schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:44:
[...]

Ik ben het er helemaal mee eens, maar helaas hebben velen van ons met lease maatschappijen te maken die hier ook iets van vinden. Ik zou ook veel liever op zomerbanden doorrijden tot het echt winter wordt. Echter moest ik nieuwe achterbanden, deze waren op. Maar die kon ik niet krijgen, ik kon of winterbanden wissel inplannen of doorrijden. De nieuwe set zomerbanden zouden dan bij de wissel in het voorjaar worden geplaatst. Ze willen niet 2x betalen (wat ik wel kan snappen)
Onze MY is er nog lang niet maar qua banden ben ik eigenlijk van plan om zomerbanden-all season banden te doen.

Dus in de winter all seasons eronder....en in de zomer de zomerbanden..

Met het klimaat wat we in Nederland hebben zit je zo veel vaker in de "optimale range".

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansHillen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-09-2022
Wellicht ten overvloede, maar in Rotterdam (Noord) zijn afgelopen nacht weer talloze Tesla’s gestript van de buitenspiegels.

Weer even een reminder voor de Sentry s’nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HansHillen schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:18:
Wellicht ten overvloede, maar in Rotterdam (Noord) zijn afgelopen nacht weer talloze Tesla’s gestript van de buitenspiegels.

Weer even een reminder voor de Sentry s’nachts.
Denk je veel te kunnen met die beelden dan? Zie je twee droeftoeters met een hoody op je spiegel eraf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devian schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:01:
[...]

Onze MY is er nog lang niet maar qua banden ben ik eigenlijk van plan om zomerbanden-all season banden te doen.

Dus in de winter all seasons eronder....en in de zomer de zomerbanden..

Met het klimaat wat we in Nederland hebben zit je zo veel vaker in de "optimale range".
Volgende keer ga ik weer voor twee sets velgen bij mijn leaseauto. Zelf wisselen is zoveel chiller. Niet plannen, goede moment wisselen. Heb de ruimte wel voor de opslag. Bij Profile moet ik ook een uur wachten. Heb ik ze er thuis ook al onder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
V.w.b. de winterbandendiscussie. Inmiddels ben ik zo'n 400km verder op de nieuwe winterbanden en er zit geen enkele verbetering in qua grip. ESP disco't er vrolijk op los bij elk klaverblad, elke rotonde en elke 180 graden bocht de snelweg op/af.

Ik had vroeger altijd een hekel aan winterbanden vanwege het geluid en het zeilen in lange doordraaiers, maar dit is net zo irritant. Volgend jaar gaan ze er gewoon pas begin december ergens onder. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
ybos schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:09:
[...]

Het probleem is dat je altijd op je hoede moet zijn en je voet boven het gaspedaal moet houden om eventuele remacties op te vangen. Of het nu 1x gebeurt op een rit of 10x, in de basis betekent dit dat je nooit écht gebruik maakt van cruise control. Zo voelt het bij mij in ieder geval niet vergeleken met andere auto's.

Wat betreft ACC vind ik de kwaliteit nog steeds ondermaats, zeker in de file is het veel te veel horten en storten. Abrupt accelereren, hard remmen, niet vooruit kunnen kijken en alleen maar op de voorligger focussen. Totaal geen rustige ervaring voor in een file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Divak schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:31:
[...]

Wat betreft ACC vind ik de kwaliteit nog steeds ondermaats, zeker in de file is het veel te veel horten en storten. Abrupt accelereren, hard remmen, niet vooruit kunnen kijken en alleen maar op de voorligger focussen. Totaal geen rustige ervaring voor in een file.
Wat voor mij helpt is de afstand van de Autopilot aanpassen. Standaard staat hij op 1, maar in de file zet ik hem altijd naar 3 of 4. Dan komt er af en toe een autootje tussen, maar rijdt het wel veel minder nerveus.

Ik merk wel dat ik tegenwoordig veel meer blijf hangen op de middelste of linkerrijstrook, omdat de auto als je terugvoegt veel te snel alweer inhoudt bij een naderende vrachtwagen. Ook op standje 1. In de praktijk rijd ik daardoor ook overdag vaak 120, dan voelt het links rijden minder onnodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigSmurf schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:31:
V.w.b. de winterbandendiscussie. Inmiddels ben ik zo'n 400km verder op de nieuwe winterbanden en er zit geen enkele verbetering in qua grip. ESP disco't er vrolijk op los bij elk klaverblad, elke rotonde en elke 180 graden bocht de snelweg op/af.

Ik had vroeger altijd een hekel aan winterbanden vanwege het geluid en het zeilen in lange doordraaiers, maar dit is net zo irritant. Volgend jaar gaan ze er gewoon pas begin december ergens onder. :X
Dit lijkt me niet normaal voor winterbanden. Niet een vriend/collega/buurman waarmee je kunt wisselen?

Pagina: 1 ... 263 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: