Mijn eerste post in dit topic. Geen vragen of klachten, gewoon even mijn verhaal doen (en misschien een kleine rant aan het einde

)
Ik ben voornemens om ergens in 2022 een Tesla Model 3 aan te schaffen, particulier. Ik ben al een tijdje dit topic aan het lezen en heb een aardig stuk teruggebladerd (tot ongeveer okt. 2020).
Tesla-fan van het eerste uur. Het idee van elektrisch rijden, de performance, de hoge "rijdende gadget" factor, wekten van het begin mijn interesse. De Model S P100D Ludicrous werd wat lang de Porsche 911 was, een soort "onbereikbare" droom auto. Nu is er al een tijd de Model 3, natuurlijk moet de belofte "voor iedereen betaalbaar" met een korrel zout genomen worden, maar voor mijn huishouden binnen bereik, meer dan een Model S of X in ieder geval. Granted, nog steeds verreweg het meeste dat we ooit aan een auto uitgegeven hebben en het heeft dan ook even geduurd tot we daadwerkelijk besloten om er budget voor vrij te maken, waarbij de term "yolo" zelfs on-ironisch gebruikt is.
We rijden nu twee B-segmenters (2014 Clio en 2015 Mazda 2) waarvan één het veld zal ruimen voor de Tesla. Betekent dus tot op zekere hoogte dat sommige kwaliteitsaspecten waarin Tesla het aflegt tegen de (ICE) concurrentie in hetzelfde segment, ons minder zullen opvallen, simpelweg omdat we geen vergelijk hebben. Het blijft natuurlijk een gok, als ik het topic zo lees, maar ik sterk mezelf in de gedachte dat Tweakers vrij kritisch zijn, de klagers het meest vocaal en dat er ook mensen zijn die bij BMW of Audi een maandagmorgenmodel ontvangen.
Binnenkort een keer een proefrit maken en dan is de verwachting om ergens in 2022 tot aanschaf over te gaan. Hopelijk schaar ik me dan voor het eind van 2022 tot het handjevol kopers in dit topic.
[rant]
Over dat laatste, kopen vs. lease... Af en toe (zoals bij het lezen van de vorige 30 post) vraag ik me namelijk af of ik niet per ongeluk
Het grote Leaseauto-topic geopend heb...
Iedere paar pagina's komen er weer posts over stijgende bijtelling, overnames na contract, declareren van superchargen en wat een ellende dat alles is. Ik hoop dat jullie je realiseren dat dit allemaal best relatief is ten opzichte van mensen (zoals ondergetekende) die gewoon het hele aankoopbedrag neerleggen en ook alle randzaken (laden, connectivity) zelf betalen.
Ik heb geen mogelijkheid tot zakelijke lease en ik vind het altijd apart om mensen te horen "zeuren" over dit soort zaken, als het over auto's gaat van 50-60k€ die ze nooit zouden rijden als ze privé hadden moeten aanschaffen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het eenieder en ik zou een zakelijke lease-auto niet weigeren, maar het komt soms een beetje entitled over. Enfin, ik zal me er bij neerleggen, aangezien het de meest geleasede auto van Nederland is en veel mensen hem niet rijden uit "Tesla-liefde" maar uit financiële overwegingen.
(Cue de posts die me voor gek verklaren dat ik dan ook particulier die auto koop

)
[/rant]