Cafecito schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:29:
Sinds aankoop van de tesla dit jaar heb ik last van de strips die (naar mijn inzicht) oxideren. De strips zijn van aluminium en de vlekken op de strips lijken op oxidatie van aluminium.
[Afbeelding]
Ik heb een servicecerzoek ingediend en afgelopen donderdag kwam een monteur op locatie. Hij had het nooit eerder gezien, maar vertelde dat hij het nagevraagd heeft en als antwoord kreeg dat het geen garantiegeval betrof en de oorzaak waarschijnlijk ligt en te agressief schoonmaakmiddel.
Ik was de auto eens per week in een van de betere wasstraten (borstelloos).
De monteur adviseerde me even bij Tesla (Eindhoven) langs te rijden.
De dag erna dat gedaan. Zonder afspraak maar werd direct zeer vriendelijk geholpen. De monteur die als eerste keek had het ook nooit eerder gezien, en haalde de hoofd monteur en nog iemand (manager ofzo?) er bij.
De monteur had stuk meer verstand van zaken, en de andere persoon ging duidelijk over de afhandeling ervan. Beide zeer vriendelijk overigens.
Ik had ze er van overtuigd dat de strips van aluminium waren, en nadat ze dit in het systeem nagekeken bevestigden ze dit en dat de strips geanodiseerd zijn ter bescherming . Ook kon hij me meteen melden dat het niet onder garantie zal vallen, omdat ik waarschijnlijk de auto was met water van een PH waarde hoger dan 13.
Dat is uiteraard niet zo, de hoofdmonteur kende de wasstraat goed waar ik de auto was, en adviseerde deze juist ook altijd. Daar geen probleem dus.
De manager adviseerde nieuwe strips, op eigen kosten.
Ik vertelde hem dat geen oplossing te vinden. Als de nieuwe strips namelijk geen problemen opleveren, lag het dus aan de oude strips en was het wel garantie. Als het hetzelfde probleem oplevert, koop ik nieuwe strips voor niks. Tja, toen begreep hij het dilemma op.
De monteur had toen de mening dat de auto te schoon zou zijn. Hij deed was silicone spray op de strip, en ze kregen inderdaad hun matte originele glans terug. Hier was ik tevreden mee. Maar, hoe lang zal het blijven was de hamvraag?
Ik sprak met ze af dat ik de rest van de strips met siliconenspray zal behandelen en daarna de auto zal wassen. Als de vlekken terug zijn, is het voor mij geen oplossing. Als de vlekken pas na paar maanden terug zijn, kan ik leven met het af en toe behandelen van de strips met siliconespray.
Vrijdag de sprips behandeld met siliconespray, de strips zien er prachtig uit. Gisteren de auto gewassen, en alle vlekken zijn weer terug.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Wellicht tips hoe dit met Tesla aan te pakken, of tips om dit probleem te verhelpen?
Zij zien het niet als oxidatie, maar als verkleuring. Ik vind verkleuring een gevolg van oxidatie, maargoed