Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nope, blijft gewoon vergrendeld tot ik voor ontgrendelen kies op t scherm. Of ik heb een instelling ergens over t hoofd gezien, maar volgens mij nietInspired schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:43:
[...]
Portier openen en dan kan de kabel er zonder andere handelingen uit toch?
Ik heb de afgelopen periode ook al twee x een phantom gehad terwijl ik deze maanden niet heb gehad, toch weer even schrikken.BigSmurf schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:34:
Vanmorgen tot driemaal toe ineens een remactie op de autopilot, omdat de maximumsnelheid daarvan ineens werd teruggeschroefd van 130 naar 110? Kon de autopilot ook niet omhoog zetten daarna voor een seconde of 10. Schrok er de eerste keer zelfs van, alsof het phantom breaking was, remde echt flink af. Het miezerde, maar het zicht was nou niet echt slecht ofzo.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zit er ook geen knopje op je laadconnector? Bij bijvoorbeeld de Tesla lader kan je dat afaik ook gebruiken om te ontgrendelen.ybos schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:02:
[...]
Nope, blijft gewoon vergrendeld tot ik voor ontgrendelen kies op t scherm. Of ik heb een instelling ergens over t hoofd gezien, maar volgens mij niet
Helaas niet. Achteraf spijt dat ik niet gezocht heb naar een tesla lader.Myrdhin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:07:
[...]
Zit er ook geen knopje op je laadconnector? Bij bijvoorbeeld de Tesla lader kan je dat afaik ook gebruiken om te ontgrendelen.
Verwijderd
Ik heb weleens zitten vogelen bij een lader die het doet zonder pas, een gratis paal dus. Was ff klungelen voor ik mijn kabel terug had 😂ybos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:10:
[...]
Helaas niet. Achteraf spijt dat ik niet gezocht heb naar een tesla lader.
Mja, dat is dus gewoon een bug IMO.DJGizbo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Volgens mij is dit niet nieuw. Ik laat de snelheid heel langzaam weer terugzakken en dan gaat het goed. Gewoon gas (uhh stroom) los laten leidt tot jouw probleem (al tijden bij mij).
Dan maar AP even uit- en inschakelen tot het gefixed is.
Als je het pedaal compleet loslaat is dat hetzelfde als op de rem gaan. De remlichten gaan bij bepaalde snelheden ook al aan. Dat is waarschijnlijk de reden dat AP niet gelijk weer gaat versnellen maar dat langzaam doet, er is immers een reden dat je op de rem gegaan bent.PdeBie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Mja, dat is dus gewoon een bug IMO.
Dan maar AP even uit- en inschakelen tot het gefixed is.
Je kan het eens testen door regeneratief remmen lager in te stellen en kijken of je dan hetzelfde effect krijgt. Mogelijk gaat het dan een stuk beter.
[ Voor 3% gewijzigd door Myrdhin op 26-10-2021 08:50 ]
Enige reden waarom ik de wall-connector heb gekocht... en hij was het goedkoopste volgens mijybos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:10:
[...]
Helaas niet. Achteraf spijt dat ik niet gezocht heb naar een tesla lader.

Nee, misschien dat ik het niet snap maar ik heb nu gepland vertrek aan (zoals altijd) echter begint hij nu direct te laden tot het ingestelde limiet. Waar hij voorheen, zoals je beschrijft, het laden uitstelde om zo op de ingestelde tijd pas "vol" te zijn.noo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Ja, en dan bepaalt de auto zelf hoe laat ie gaat laden om op het ingestelde tijdstip klaar te zijn voor vertrek.
Het is òf 'gepland vertrek', òf 'gepland laden', niet allebei tegelijk. De UI in de app is iets minder waardeloos dan in de auto zelf want daar is het een door de stagiar in elkaar geknutselde verwarrende puinhoop.
Edit: zie in de app bij planning enkel "Auto voert temperatuursvoorbereiding uit tegen xx:xx tijd." staan. Dus niets over laden.
[ Voor 10% gewijzigd door van D op 26-10-2021 11:00 ]
Niet t goedkoopst, anders had ik die ook gehadSTIMPPYYY schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:01:
[...]
Enige reden waarom ik de wall-connector heb gekocht... en hij was het goedkoopste volgens mij

(nee, geen goedkoop chinees ding hier liggen, wilde een mobiele lader hebben die ook werkt via CEE stekker van 3x16A, en die kostte een kleine 400 euro)
[ Voor 21% gewijzigd door ybos op 26-10-2021 11:11 ]
Hij hoeft toch ook niet te versnellen? Alleen op de AP snelheid blijven hangen ipv eronder duikenMyrdhin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:49:
[...]
Als je het pedaal compleet loslaat is dat hetzelfde als op de rem gaan. De remlichten gaan bij bepaalde snelheden ook al aan. Dat is waarschijnlijk de reden dat AP niet gelijk weer gaat versnellen maar dat langzaam doet, er is immers een reden dat je op de rem gegaan bent.
Je kan het eens testen door regeneratief remmen lager in te stellen en kijken of je dan hetzelfde effect krijgt. Mogelijk gaat het dan een stuk beter.
Vind dit ook altijd irritant. Geef zelf altijd gas bij. Volgens mij kan AP de enorme versnelling en gas loslaten (dus regeneratief relatief hard remmen) niet goed doseren. Dit soort zaken maakt de auto best ‘jerky’ en nerveus , ook voor medepassagiers. Inderdaad regeneratief op ‘laag’ neemt dat weg. Ben er zelf na 2 jaar nog steeds niet uit wat ik prettiger vind gek genoeg. Vind beide voor verschillende scenario’s wel prettig eigenlijk.JohanB schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Hij hoeft toch ook niet te versnellen? Alleen op de AP snelheid blijven hangen ipv eronder duiken
Zoals ik al zei zit er een verschil tussen rustig snelheid verminderen of ineens het pedaal loslaten zodat de auto regeneratief gaat remmen. Zet regeneratief remmen maar eens minder sterk, waarschijnlijk gaat het dan wel goed.JohanB schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Hij hoeft toch ook niet te versnellen? Alleen op de AP snelheid blijven hangen ipv eronder duiken
Ga je rustig langzamer rijden dan pakt de AP het gewoon weer netjes over als je weer op de ingestelde snelheid zit.
Hoe haal je überhaupt in met AP? Ik haal de AP er af, haal in, voeg terug in en zet dan de AP er weer op. Kan dat ook anders (zonder EAP)?
Gas bijgeven met AP erop. Dan weer gas los. Dan zakt hij onder de ingestelde snelheid blijkbaar. Dus niet bij wisselen van baan maar gewoon in dezelfde rijstrook.DappereDodo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:41:
Ik heb geen idee wat nu bedoeld wordt. Je rijdt op AP, haalt in met een hogere snelheid, voegt weer terug in, en dan zakt de AP af tot onder de ingestelde snelheid?
Hoe haal je überhaupt in met AP? Ik haal de AP er af, haal in, voeg terug in en zet dan de AP er weer op. Kan dat ook anders (zonder EAP)?
Hmm, ok, zou niet weten waarom je dat wil, maar gas loslaten en de AP laten verminderen naar de ingestelde snelheid doe ik sowieso nooit. Gaat me veel te abrupt. Ik doseer gas bij totdat de snelheid ver genoeg is verminderd.Inspired schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
Gas bijgeven met AP erop. Dan weer gas los. Dan zakt hij onder de ingestelde snelheid blijkbaar. Dus niet bij wisselen van baan maar gewoon in dezelfde rijstrook.
Maar is die ~75-100KG extra zo belangrijk dan? Kun je nog beter wachten op de SR+. Ook lijkt het wel tot diep in H2 te gaan duren voordat we de 4680s in Berlijn gaan zien.Deveon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:46:
[...]
Begin volgend jaar is aan de aandeelhouders verteld. Waarschijnlijk de Y uit Berlijn of Austin, maar beide kunnen ook met de 2170 gemaakt worden. Zelf wacht in op de 4680 aangezien het laad gewicht van de Y toch wel erg beperkt is.
Hoop wel dat ze meteen gaan starten met de nieuwe kleuren. Wel tijd voor iets nieuws. De adaptieve koplampen zien er ook wel fancy uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 27-10-2021 09:35 ]
Liever ga ik naar een zaak die dit specifiek benoemd. Zie dat ze dat bij Euromaster wel doen:
https://www.euromaster.nl...banden/tesla-winterbanden
Advies voor die Michelin's vs Pirelli? Ben erg content met de Michelin zomerbanden, zowel op de Tesla als op de sportieve prive auto destijds.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Denk dat elke bandenboer inmiddels al genoeg Tesla's gezien heeft.bokkow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:46:
De leasemaatschappij geeft als opties voor winterbanden-wissel enkel Euromaster of Kwikfit aan. Hebben mensen hier ervaring mee? Begreep dat er specifieke Tesla banden zijn van Michelin, Pirelli etc?
Liever ga ik naar een zaak die dit specifiek benoemd. Zie dat ze dat bij Euromaster wel doen:
Advies voor die Michelin's vs Pirelli? Ben erg content met de Michelin zomerbanden, zowel op de Tesla als op de sportieve prive auto destijds.
Zie ook; https://docs.google.com/s...BOK7Vw/edit#gid=391703314
Niet helemaal meer up-to-date wellicht maar geeft een indicatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 27-10-2021 10:01 ]
Ik zie net je post in het Tesla topic dat het inderdaad nog even gaat duren maar gelukkig heb ik geen haast en heb mijn twijfels of ze in Europa genoeg vraag hebben met de huidige prijzen. Met mijn 3 stond ik vooraan en had achteraf toch wel spijt van het mislopen van de trekhaak.Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Maar is die ~75-100KG extra zo belangrijk dan? Kun je nog beter wachten op de SR+. Ook lijkt het wel tot diep in H2 te gaan duren voordat we de 4680s in Berlijn gaan zien.
Hoop wel dat ze meteen gaan starten met de nieuwe kleuren. Wel tijd voor iets nieuws. De adaptieve koplampen zien er ook wel fancy uit.
Ja, hier hetzelfde.Deveon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Ik zie net je post in het Tesla topic dat het inderdaad nog even gaat duren maar gelukkig heb ik geen haast en heb mijn twijfels of ze in Europa genoeg vraag hebben met de huidige prijzen. Met mijn 3 stond ik vooraan en had achteraf toch wel spijt van het mislopen van de trekhaak.
Ik ging met mijn Model S altijd naar Kwikfit, daar moest je in het prille begin nog wel eens wijzen op het hogere aandraaimoment, maar dat was al vrij snel bekend. Verder echt prima. Ik dacht dat ik daar Continental WinterContact TS 850 P had in de winter.bokkow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:46:
De leasemaatschappij geeft als opties voor winterbanden-wissel enkel Euromaster of Kwikfit aan. Hebben mensen hier ervaring mee? Begreep dat er specifieke Tesla banden zijn van Michelin, Pirelli etc?
Met mijn Model X stuurde de leasemaatschappij mij naar Euromaster, want "die hebben meer ervaring met dat soort vrachtwagenbanden".
Mijn kofferbak gaat niet meer open en het bleek (wederom) een kabelbreuk te zijn. Ik heb nu in twee jaar tijd 4 kabelbreuken gehad, Stoelen, bank en nu dus de kofferbak. Ik ben eigenlijk benieuwd of meer mensen dit meemaken want ik vind het persoonlijk wel wat veel worden.
Helaas had de monteur geen nieuwe kabelboom bij zich dus wordt vervolgd.
Neem geen Goodyears (zowel winter als zomerbanden), waardeloze banden voor de SR+ op hogere snelheid,bokkow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:46:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb een trekhaak op mijn 3LR maar ik begrijp volkomen waarom tesla het op zijn zachtst stiefmoederlijk behandelt. Zodra je iets aan die trekhaak hangt, aanhanger of fietsenrek, gaat het verbruik hallucinant sterk omhoog. Dat maakt verre verplaatsingen wel erg moeilijk(traag).Deveon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Ik zie net je post in het Tesla topic dat het inderdaad nog even gaat duren maar gelukkig heb ik geen haast en heb mijn twijfels of ze in Europa genoeg vraag hebben met de huidige prijzen. Met mijn 3 stond ik vooraan en had achteraf toch wel spijt van het mislopen van de trekhaak.
Die OE-specifieke banden hebben de meeste luxe fabrikanten inmiddels dus zelfs de kwik fit zou dat gewoon moeten weten.bokkow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:46:
Ik ben zelf bij Profile geweest via Leaseplan en heb bij het maken van de afpraak aangegeven dat ik graag de Sottozero T0 wilde. Die lagen dan ook netjes klaar. Prima tevreden mee overigens; ik hoor niet meer bandengeluid dan bij mij Pilot Sport 4 T0 zomerbanden en ondanks dat ze op droog wegdek minder goed uit de test komen doen ze het m.i. prima op de LR AWD (18”).
Lijkt me sterk dat een fietsendrager met een racefietsje zoveel doet. Dat is waar ik het graag voor wil gebruiken.ehgeahrev schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:50:
[...]
Ik heb een trekhaak op mijn 3LR maar ik begrijp volkomen waarom tesla het op zijn zachtst stiefmoederlijk behandelt. Zodra je iets aan die trekhaak hangt, aanhanger of fietsenrek, gaat het verbruik hallucinant sterk omhoog. Dat maakt verre verplaatsingen wel erg moeilijk(traag).
Het duurt nog langer zonder trekhaak kan ik je verzekeren en hoef een trekhaak niet voor in het buitenland. Het woog bij mij als een van de redenen mee om de auto in te leveren toe ik die mogelijkheid had.ehgeahrev schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:50:
[...]
Ik heb een trekhaak op mijn 3LR maar ik begrijp volkomen waarom tesla het op zijn zachtst stiefmoederlijk behandelt. Zodra je iets aan die trekhaak hangt, aanhanger of fietsenrek, gaat het verbruik hallucinant sterk omhoog. Dat maakt verre verplaatsingen wel erg moeilijk(traag).
Op hogere snelheden (100+) voelt de auto erg licht, alsof er een band zacht is (wat niet het geval is). De auto reageert vertraagd op stuurinput en heeft daarna de neiging iets door te schieten. Net alsof er extreem veel zijwind is. Rijdt niet erg prettig. Ik herken het gevoel van toen ik vroeger een keer een lekke band had.
Nu heb ik nog nauwelijks gereden op de nieuwe banden (100km ongeveer), misschien moeten ze nog inslijten. Maar de druk is in orde en verder zien ze er optisch gewoon goed uit.
De auto trekt niet extreem naar 1 kant als ik het stuur loslaat als ik gewoon rechtuit rij. Misschien nog een paar kilometer wachten tot de banden zijn ingesleten. Ik zie ook niet in waarom de uitlijning veranderd zou zijn bij alleen een bandenwissel.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Zelf (via leasemaatschappij) banden laten verwisselen (zomer > winter) bij een Euromaster locatie. Eerste keer velgen beschadigd. Nou, daar leren ze van zou je zeggen. Tweede wissel (winter > zomer) zelfde probleem/oorzaak.bokkow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:46:
Nu zeg ik niet dat alle Euromasters zo zijn natuurlijk, maar ik zit tegenwoordig bij Profile waar ze het wel zonder beschadigen kunnen.
Heb je wel eens gezien hoe lomp ze soms zijn met het erop leggen? Juist bij een bandenwissel verwacht ik altijd dat de uitlijning "kapot" is en dat ze het opnieuw mogen doen.me1299 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:45:
[...]
De auto trekt niet extreem naar 1 kant als ik het stuur loslaat als ik gewoon rechtuit rij. Misschien nog een paar kilometer wachten tot de banden zijn ingesleten. Ik zie ook niet in waarom de uitlijning veranderd zou zijn bij alleen een bandenwissel.
Wat wel zo is met banden is dat ze vaak een beetje uit de vorm zijn van het liggen en dat kost wel een paar honderd kilometer om recht te trekken.
Thanks! Aan de hand van dat document denk ik ook dat ik voorkeur ga geven aan de Michelin Pilot Alpin, och iets meer bandengeluid..Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Denk dat elke bandenboer inmiddels al genoeg Tesla's gezien heeft.Ik heb de Pilot Alpin 5 (of4?). Bevallen prima maar moet zeggen dat ik ook niet zo moeilijk ben. Iets meer geluid dan zomer wellicht maar niks spanneds.
Zie ook; https://docs.google.com/s...BOK7Vw/edit#gid=391703314
Niet helemaal meer up-to-date wellicht maar geeft een indicatie.
Haha, "vrachtwagenbanden"JeeEs schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Ik ging met mijn Model S altijd naar Kwikfit, daar moest je in het prille begin nog wel eens wijzen op het hogere aandraaimoment, maar dat was al vrij snel bekend. Verder echt prima. Ik dacht dat ik daar Continental WinterContact TS 850 P had in de winter.
Met mijn Model X stuurde de leasemaatschappij mij naar Euromaster, want "die hebben meer ervaring met dat soort vrachtwagenbanden".Dat was ook gewoon prima. Daar heb ik nu Pirelli SottoZero3 onder.
@revolution-nl en @Bigs bedankt voor de tips Goodyear links laten liggen, Sottozero's ook goede optie, staat genoteerd.
Ah! Dan hebben ze een lastige aan mij, ben bij de vorige leasemaatschappij twee keer teruggegaan na bandenwissel om de velgen te laten herstellen. Ik maak ook altijd foto's rondom voordat ik naar een bandenboer ga.PdeBie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Zelf (via leasemaatschappij) banden laten verwisselen (zomer > winter) bij een Euromaster locatie. Eerste keer velgen beschadigd. Nou, daar leren ze van zou je zeggen. Tweede wissel (winter > zomer) zelfde probleem/oorzaak.
Nu zeg ik niet dat alle Euromasters zo zijn natuurlijk, maar ik zit tegenwoordig bij Profile waar ze het wel zonder beschadigen kunnen.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Daar gebruik ik hem ook voor en ik merk geen significante verschillen. Al moet ik ook zeggen dat ik hem minder gebruik dan verwacht, als ik alleen op pad ben gooi ik de fiets eigenlijk altijd in de achterbak. (als deze open gaat)Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Lijkt me sterk dat een fietsendrager met een racefietsje zoveel doet. Dat is waar ik het graag voor wil gebruiken.
Dan heb je Off-Peak Charge niet aan staan denk ik? (geen idee hoe dat in het Nederlands heet)van D schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Nee, misschien dat ik het niet snap maar ik heb nu gepland vertrek aan (zoals altijd) echter begint hij nu direct te laden tot het ingestelde limiet. Waar hij voorheen, zoals je beschrijft, het laden uitstelde om zo op de ingestelde tijd pas "vol" te zijn.
Edit: zie in de app bij planning enkel "Auto voert temperatuursvoorbereiding uit tegen xx:xx tijd." staan. Dus niets over laden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vDcJZHK14pMlxCQLhlk1SoiP.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/05BHgRpgvfANvhfoAmygty0V.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door noo op 27-10-2021 12:21 ]
dat is k....t....hdu schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas de eerste schade...
hoe is het met het 'beest'?
Ik heb weinig hoop voor het 'beest' (wellicht Steenmarter). Met 130 km/u was het een redelijke klap.refused81 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:52:
[...]
dat is k....t....
hoe is het met het 'beest'?
Iemand ervaring trouwens met schadeherstel ABS Boekhorst Groningen? Daar werd ik naar toe verwezen.
Aiy, kan het gerepareerd worden of moet er een nieuwe bumper.hdu schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Ik heb weinig hoop voor het 'beest' (wellicht Steenmarter). Met 130 km/u was het een redelijke klap.
Iemand ervaring trouwens met schadeherstel ABS Boekhorst Groningen? Daar werd ik naar toe verwezen.
Bij boekhorst kost een achter bumper 1150 ex BTW.
Roggeveld in Roden kost nieuwe achter bumper 1378 ex BTW.
Uiteindelijk handje contantje laten doen door iemand.
Waarschijnlijk is de gehele kabelboom-lus over de lengte te strak in de auto gelegd, dan blijft er spanning staan op de kabelboom..DeFeCt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:29:
Vandaag stond Tesla Mobility Service weer op de stoep...
Mijn kofferbak gaat niet meer open en het bleek (wederom) een kabelbreuk te zijn. Ik heb nu in twee jaar tijd 4 kabelbreuken gehad, Stoelen, bank en nu dus de kofferbak. Ik ben eigenlijk benieuwd of meer mensen dit meemaken want ik vind het persoonlijk wel wat veel worden.
Tesla’s heb en best wat (veelal kleine) problemen maar kabelbreuken heb ik niet eerder gehoord. Ook niet bij een vriend van mij die bij Tesla werkt al monteur.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
zonder fietsendrager en 100 km/u ca 150/160W/kmInspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Lijkt me sterk dat een fietsendrager met een racefietsje zoveel doet. Dat is waar ik het graag voor wil gebruiken.
met drager (racefiets) ca 200 W/km
met drager (2 lompe mtb's) ca 210/220 W/km
vind het ook opvallend dat dat zoveel scheelt.
Hier (LR) met twee elektrische fietsen ook rond de 220 W/km.RF1000 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
zonder fietsendrager en 100 km/u ca 150/160W/km
met drager (racefiets) ca 200 W/km
met drager (2 lompe mtb's) ca 210/220 W/km
vind het ook opvallend dat dat zoveel scheelt.
Naast het extra gewicht is het natuurlijk vooral de stroomlijn die je met fietsen achterop redelijk verknalt.
Ik heb maar 1x een kabelbreuk gehad. Daardoor deed het raam het niet goed. Dus niet zo extreem als bij jou. Duurde wel erg lang om te diagnosticerenDeFeCt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:29:
Vandaag stond Tesla Mobility Service weer op de stoep...
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 27-10-2021 22:25 ]
Was ook verbaasd. Aan +/- 120km/u op de snelweg op een ritje van 240 km (heen en weer) zakte ik van 480km (90% geladen) bereik naar 80 km.Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Eigen ervaring: het maakt enorm veel uit (bij 90+ km/h). Ter vergelijking: het verschil tussen geen fietsendrager en wel een fietsendrager is groter dan tussen de fietsendrager en een aanhanger met een dichte(!) huifkar () erachter. Huifkar ongeveer even hoog als de daklijn van de M3.Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:38:
Link naar plaatje van huifkar
Afgelopen zomer 2 goeie ritten (Tiel-Dronten) moeten maken met 1x een fietsendrager erachter en 1x z'n dichte huifkar, Maakte niet heel veel uit bij 90+ km/h, beide rond de 200 kWh. Terwijl mijn gemiddelde met 50k op de teller 148 kWh is.
Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen
Kan iemand deze feature al gebruiken? wel cool!
Ik zie al bananasplit achtige scenario's voor memee007 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:
https://www.cnet.com/road...ry-mode-live-view-ios-app
$10 per maand.mee007 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:

Verwijderd
Als-ie terug duikt naar een andere snelheid (en dus niet alleen remt maar ook de AP-snelheid aanpast) is die snelheid bewust zo aangegeven op de interne kaart als de maximale snelheid om (veilig) te kunnen autopiloten op die locatie.BigSmurf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:53:
Vanmorgen weer tot tweemaal toe een random remactie, omdat de AP het nodig vond om terug te schakelen van 130 naar 110. Zonnig, rustig op de weg, geen viaduct, geen andere schaduw, helemaal niks. Waar zou dat nou aan kunnen liggen? Vuil op de camera? De auto is niet bepaald schoon, maar een baggerbende is het zeker niet.
Er zijn meer plekken waar dat zo is. Soms is de snelheid gelijk aan de maximale snelheid op die plek, soms ligt-ie er zelfs onder of slechts een beetje boven.
Ah, kijk met die instelling gaat het (beter). Hij begint nog vroeg met laden vind ik maar bij het aansluiten begon hij niet tenminste direct.noo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Dan heb je Off-Peak Charge niet aan staan denk ik? (geen idee hoe dat in het Nederlands heet)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2021.36.8 is nog niet uitgerold. maar leuke functie. Connectivity wordt al via de LM vergoed.mee007 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:
En acces to usefull features like Caraokemee007 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:27:
Ik heb het, gebruik het nooit, ik zoek me de blubbers naar een leuk liedje dat ik wèl mee wil zingen...
Nou inderdaad, maargoed ik heb premium voor spotify en daar word ik wel erg blij van.pimk schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
En acces to usefull features like Caraoke![]()
Ik heb het, gebruik het nooit, ik zoek me de blubbers naar een leuk liedje dat ik wèl mee wil zingen...
En alleen rare Nederlandse nummers!pimk schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
En acces to usefull features like Caraoke![]()
Met de laatste update is het weer helemaal mis inderdaad, ik rijd weer net zoals voorheen met autopilot met mijn voet op het pedaal om in te kunnen grijpen.BigSmurf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:53:
Vanmorgen weer tot tweemaal toe een random remactie, omdat de AP het nodig vond om terug te schakelen van 130 naar 110. Zonnig, rustig op de weg, geen viaduct, geen andere schaduw, helemaal niks. Waar zou dat nou aan kunnen liggen? Vuil op de camera? De auto is niet bepaald schoon, maar een baggerbende is het zeker niet.
Het is niet meer onbezorgd teams vergaderen achter het stuur

Vooorverwarmen heeft alleen impact op je accu temperatuur, niet je draagarmen. Dus die twee hebben niet veel met elkaar te maken.Teslalrp schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:48:
Vanavond weer eens SuC Akersloot gedaan. Even bijladen vanaf 40% tot 80%. Niet voorverwarmd vanwege korte afstand. Snelheid niet hoger dan 70kW. Nu hoor gekraak bij langzaam wegrijden. Zijn dit de draagarmen waarvan hier al veel meldingen zijn gemaakt?
Dat niet. Maar het kunnen best de draagarmen zijn die nu kraken.Phntm schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:02:
[...]
Vooorverwarmen heeft alleen impact op je accu temperatuur, niet je draagarmen. Dus die twee hebben niet veel met elkaar te maken.
Dan ervaar je echt dikke pech dat dat plots gebeurt na even stil te hebben gestaan voor opladen.Inspired schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:14:
[...]
Dat niet. Maar het kunnen best de draagarmen zijn die nu kraken.
Daar zit ook Spotify Tesla abbo bij, met Tesla premium. Niet zo verkeerd toch?
*edit*
Tesla service is weer eens mobiel langsgekomen. Bij basgeluid een trilling in de deur RV.
Schroeven waren vanzelf losgeraakt in de deur, is weer vastgezet en het lijkt tot nu toe weg.. Zal binnenkort dan ook aan de andere kant beginnen ben ik bang.
[ Voor 37% gewijzigd door Stef87 op 29-10-2021 02:12 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Verwijderd
In het verleden 2x gehad, na een maand ongeveer werden ze alsnog gepushed.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:12:
Na twee mislukte pogingen om de firmware te upgraden is mijn M3 nu “up to date” terwijl er niets geïnstalleerd is. Hebben jullie dat ook?
Zet het nu gewoon klaar, resultaat is dat bij wegrijden de accu warm is en geen last van verminderde regeneratie, en de accu hoeft niet, of minder opgewarmd te worden dus ook wat zuiniger rijden
Komend weekend met grote dichte aanhanger naar friesland, rit van 145km.
Volgens ABRP moet ik dat kunnen halen zonder te laden onderweg, ik ga het beleven.
Is een mooie test. Voor nu ga ik er altijd vanuit dat ik 100km kan rijden met de aanhanger zonder problemen. Als het zondag lukt, met regen en matig weer, heb ik een nieuw "ijkpunt" voor mezelf wat altijd haalbaar is met een acculading van 90% tot 5%, en kan op locatie laden.
[ Voor 46% gewijzigd door ybos op 29-10-2021 09:26 ]
Verwijderd
Thx, ik hou het in de gaten. Ik ben benieuwd of mijn leasemij auto ook kan streamen straks. Ik heb gratis premium op de een of andere manier.STIMPPYYY schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:24:
[...]
In het verleden 2x gehad, na een maand ongeveer werden ze alsnog gepushed.
Is niet gratis, zit gewoon in je leasebedrag, dus dan heb je premium en kan je straks gewoon streamenVerwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Thx, ik hou het in de gaten. Ik ben benieuwd of mijn leasemij auto ook kan streamen straks. Ik heb gratis premium op de een of andere manier.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Dat snap ik, ze zijn geen liefdadigheidsinstelling.DennusB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Is niet gratis, zit gewoon in je leasebedrag, dus dan heb je premium en kan je straks gewoon streamen
Ik bedoel meer, mijn lease-Tesla heeft meer van die dingen. Ik kan ook geen powerboost kopen of FSD abo nemen (als dat er al is).
Dat ligt eraan. Ik heb een leasecontract voordat premium een ding was, dus dat hebben ze er nooit in kunnen opnemen. Wel is het "gratis" (voor mij dan) aangezet, want Tesla en de LMs komen er nog steeds niet uit hoe ze dit door de berijder moeten laten betalen.DennusB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Is niet gratis, zit gewoon in je leasebedrag, dus dan heb je premium en kan je straks gewoon streamen
Blijkt dat die remote sentry ook werkt met de microfoon op je telefoonWolly schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Ik zie al bananasplit achtige scenario's voor me
Here is an example of the new @Tesla sentry mode app feature. It changes your voice too. I can’t wait to talk to people as they walk by! Thank you @elonmusk! pic.twitter.com/lexqyjweAk
— ⚡️Dezmond Oliver⚡️ (@dezmondOliver) 29 oktober 2021
[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 29-10-2021 11:20 ]
Dat komt omdat je geen eigenaarsaccount maar een berijderaccount hebt. De dingen die jij noemt staan los van Premium connectivity.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:51:
[...]
Dat snap ik, ze zijn geen liefdadigheidsinstelling.
Ik bedoel meer, mijn lease-Tesla heeft meer van die dingen. Ik kan ook geen powerboost kopen of FSD abo nemen (als dat er al is).
Ik ben overigens wel blij dat ik niet de optie heb tot een boost impulsaankoop voor een auto die ik over drie jaar weer moet inleveren
Verwijderd
ja dat zeg je nou wel dat dat los staat, maar ik heb dat nergens zwart op wit. Ik moet het zien of ik kan streamen.Bigs schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:29:
[...]
Dat komt omdat je geen eigenaarsaccount maar een berijderaccount hebt. De dingen die jij noemt staan los van Premium connectivity.
Ik ben overigens wel blij dat ik niet de optie heb tot een boost impulsaankoop voor een auto die ik over drie jaar weer moet inleverenzou het op zich wel via Leaseplan aan willen schaffen voor een maandbedrag als dat gaat, maar de klantenservice daar is zo hopeloos traag dat ik het niet eens ga vragen
Er staat in de release notes nog niets over de cabin camera vermeld. Mijn vermoeden is dat het hier nog niet actief is.IceOnFire schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:30:
Heeft iemand toevallig net als ik de camera binnen afgeplakt en 2021.36.5.5 al geinstalleerd? Kan je autopilot dan nog zonder camera gebruiken of mag je deze dan niet meer inschakelen?
Ja, wel eens. Kan zijn dat je een update gescheduled had die ingetrokken is. Dan sta je weer ergens anders in de update rij en kan het even duren voor je een nieuwere versie krijgt.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:12:
Na twee mislukte pogingen om de firmware te upgraden is mijn M3 nu “up to date” terwijl er niets geïnstalleerd is. Hebben jullie dat ook?
Hij ziet wel de weg waar hij rijdt, maar ik kan er niet naartoe navigeren of hem bekijken wat eerder wel wilde.
Hebben meer mensen hier toevallig last van?
Toestemming geven in IOS (specifiek exacte)Lokatie? Je kan ja zeggen met of zonder “exacte” lokatie.MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:14:
Met een recente update van een app werkt mijn locatie in de app niet meer. Hij verspringt dat naar een plek ergens op de wereld en weer terug. Ook als ik de kaartenapp open geeft hij de foutmelding: "Kon kaartenapp voor routebeschrijvingen niet openen"
Hij ziet wel de weg waar hij rijdt, maar ik kan er niet naartoe navigeren of hem bekijken wat eerder wel wilde.
Hebben meer mensen hier toevallig last van?
Was wat sentry beelden aan het nakijken van vorige dag. Wanneer ik hiermee klaar was nog eens naar software scherm. Hij deed een check.. up to date.
Hoe koppig ik ook ben en het ooit ergens gelezen had hoe je met zogezegde trucjes een update zou krijgen, toch maar eens tevergeefs geprobeerd…
Update methode up standaard en advanced triggeren. Stuk of 10 keer op de advanced knop drukken gelijk een gek.
Tot mijn verbazing plots een groen download icoontje… en ja hoor.. update naar 2021.36.5.5.
Heb ik dan toch iets getriggered wat een update geforceerd heeft of was het echt gewoon toeval? Anyway vond het heel bizar 😄!
Af en toe werkt dat inderdaad (als je 100% zeker weet dat er een update klaar staat)frye schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:20:
Hmm net toch iets heel vreemd meegemaakt. Zit nog steed om v2021.32.21.
Was wat sentry beelden aan het nakijken van vorige dag. Wanneer ik hiermee klaar was nog eens naar software scherm. Hij deed een check.. up to date.
Hoe koppig ik ook ben en het ooit ergens gelezen had hoe je met zogezegde trucjes een update zou krijgen, toch maar eens tevergeefs geprobeerd…
Update methode up standaard en advanced triggeren. Stuk of 10 keer op de advanced knop drukken gelijk een gek.
Tot mijn verbazing plots een groen download icoontje… en ja hoor.. update naar 2021.36.5.5.
Heb ik dan toch iets getriggered wat een update geforceerd heeft of was het echt gewoon toeval? Anyway vond het heel bizar 😄!
Of gewoon tabbladen wisselen en terug naar update checken, dat heeft bij mij aantal keren gewerkt.
“Zuiniger rijden” is wel heel relatief. Je hebt het gewoon uit de paal getrokken ipv uit de batterij en dan rekent Tesla het niet mee. Ja je range is beter, maar het is onzuiniger per gereden kilometerybos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:59:
Ik ben happy met de nieuwe gepland laden mogelijkheden.
Zet het nu gewoon klaar, resultaat is dat bij wegrijden de accu warm is en geen last van verminderde regeneratie, en de accu hoeft niet, of minder opgewarmd te worden dus ook wat zuiniger rijden
Volgens ABRP moet ik dat kunnen halen zonder te laden onderweg, ik ga het beleven.
Is een mooie test. Voor nu ga ik er altijd vanuit dat ik 100km kan rijden met de aanhanger zonder problemen. Als het zondag lukt, met regen en matig weer, heb ik een nieuw "ijkpunt" voor mezelf wat altijd haalbaar is met een acculading van 90% tot 5%, en kan op locatie laden.
Ik denk dat je verkeerd leest.JohanB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:13:
[...]
“Zuiniger rijden” is wel heel relatief. Je hebt het gewoon uit de paal getrokken ipv uit de batterij en dan rekent Tesla het niet mee. Ja je range is beter, maar het is onzuiniger per gereden kilometer
Ik doel op het verschil tussen thuiskomen en laden, accu wordt warm door laadverliezen maar als je in de ochtend thuis wegrijdt is de accu weer koud. Als je gepland laden gebruikt is de accu warm als je wegrijdt door het laden. Ik heb niets meer verbruikt uit de paal door gepland laden te gebruiken
Vraag me af of de accu echt zoveel warmer word bij laden met 11kW. Bij een LR merk ik er niet veel van.ybos schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 05:42:
[...]
Ik denk dat je verkeerd leest.
Ik doel op het verschil tussen thuiskomen en laden, accu wordt warm door laadverliezen maar als je in de ochtend thuis wegrijdt is de accu weer koud. Als je gepland laden gebruikt is de accu warm als je wegrijdt door het laden. Ik heb niets meer verbruikt uit de paal door gepland laden te gebruiken
Houd er ook rekening mee dat Tesla calculeert met 120 of 130 kilometer per uur in verbruik terwijl je 100 mag. Ik krijg aldoor suggesties om van Groningen naar Utrecht te laden. Vervolgens verwijder ik de supercharger en houd ik nog bijna 30 procent over wanneer ik arriveer. Ik krijg dan ook de melding: blijf onder de 125/120/115. Vervelende bug die zorgt voor onnodig laden. De tijdsindicatie is bijna spot on. Gisteren heb ik dit met de nieuwste firmware ook weer gehad.JohanB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:13:
[...]
“Zuiniger rijden” is wel heel relatief. Je hebt het gewoon uit de paal getrokken ipv uit de batterij en dan rekent Tesla het niet mee. Ja je range is beter, maar het is onzuiniger per gereden kilometer
Ik heb de laatste dagen geen verminderde regeneratie bij wegrijden nu ik gepland laden gebruik. Dus er komt zeker wel wat warmte in het pakket. Nu is het nog niet erg koud in de nachten dus we gaan t meemaken.Inspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:18:
[...]
Vraag me af of de accu echt zoveel warmer word bij laden met 11kW. Bij een LR merk ik er niet veel van.
Gepland laden gaat trouwens wel erg op safe. Is een half uur voor vertrek al klaar.
:strip_exif()/f/image/NClzDkNtj6oVqirTYKBxn6Xc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een servicecerzoek ingediend en afgelopen donderdag kwam een monteur op locatie. Hij had het nooit eerder gezien, maar vertelde dat hij het nagevraagd heeft en als antwoord kreeg dat het geen garantiegeval betrof en de oorzaak waarschijnlijk ligt en te agressief schoonmaakmiddel.
Ik was de auto eens per week in een van de betere wasstraten (borstelloos).
De monteur adviseerde me even bij Tesla (Eindhoven) langs te rijden.
De dag erna dat gedaan. Zonder afspraak maar werd direct zeer vriendelijk geholpen. De monteur die als eerste keek had het ook nooit eerder gezien, en haalde de hoofd monteur en nog iemand (manager ofzo?) er bij.
De monteur had stuk meer verstand van zaken, en de andere persoon ging duidelijk over de afhandeling ervan. Beide zeer vriendelijk overigens.
Ik had ze er van overtuigd dat de strips van aluminium waren, en nadat ze dit in het systeem nagekeken bevestigden ze dit en dat de strips geanodiseerd zijn ter bescherming . Ook kon hij me meteen melden dat het niet onder garantie zal vallen, omdat ik waarschijnlijk de auto was met water van een PH waarde hoger dan 13.
Dat is uiteraard niet zo, de hoofdmonteur kende de wasstraat goed waar ik de auto was, en adviseerde deze juist ook altijd. Daar geen probleem dus.
De manager adviseerde nieuwe strips, op eigen kosten.
Ik vertelde hem dat geen oplossing te vinden. Als de nieuwe strips namelijk geen problemen opleveren, lag het dus aan de oude strips en was het wel garantie. Als het hetzelfde probleem oplevert, koop ik nieuwe strips voor niks. Tja, toen begreep hij het dilemma op.
De monteur had toen de mening dat de auto te schoon zou zijn. Hij deed was silicone spray op de strip, en ze kregen inderdaad hun matte originele glans terug. Hier was ik tevreden mee. Maar, hoe lang zal het blijven was de hamvraag?
Ik sprak met ze af dat ik de rest van de strips met siliconenspray zal behandelen en daarna de auto zal wassen. Als de vlekken terug zijn, is het voor mij geen oplossing. Als de vlekken pas na paar maanden terug zijn, kan ik leven met het af en toe behandelen van de strips met siliconespray.
Vrijdag de sprips behandeld met siliconespray, de strips zien er prachtig uit. Gisteren de auto gewassen, en alle vlekken zijn weer terug.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Wellicht tips hoe dit met Tesla aan te pakken, of tips om dit probleem te verhelpen?
Zij zien het niet als oxidatie, maar als verkleuring. Ik vind verkleuring een gevolg van oxidatie, maargoed
Ik denk dat het meer in het feit zit dat de accu actief verwarmt wordt als je gaat laden. Ik ben ook enorm blij met de gepland laden functie, ik laat nu ook veel vaker naar 100 puur omdat ik erg goed kan timen wanneer hij klaar is en ik vertrek, de tijd dat hij op 100% SoC is zo erg kort en de tijd dat hij met rond de 50% SoC charge staat is groter. Daarnaast altijd met warme accu vertrekken.Inspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:18:
[...]
Vraag me af of de accu echt zoveel warmer word bij laden met 11kW. Bij een LR merk ik er niet veel van.
Win-Win
Die PH13 zie ik ook in deze post. Is de verkleuring op all delen, ik zie dat ze verschillend gemaakt worden?Cafecito schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:29:
Sinds aankoop van de tesla dit jaar heb ik last van de strips die (naar mijn inzicht) oxideren. De strips zijn van aluminium en de vlekken op de strips lijken op oxidatie van aluminium.
[Afbeelding]
Ook kon hij me meteen melden dat het niet onder garantie zal vallen, omdat ik waarschijnlijk de auto was met water van een PH waarde hoger dan 13.
Of hier, wederom op het achterste deel.
We’re going to have rename ‘chrome delete’ to ‘shiny metal’ delete
De verkleuring is op alle delen, rondom het voertuig. Wel zie je dat het ene deel er veel meer last van heeft dan het andere deel. Vandaar ook dat ik specifiek die foto nam om dat verschil te tonen.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Is de verkleuring op all delen, ik zie dat ze verschillend gemaakt worden?
[...]
Dankje ook voor je snelle reply en links naar vergelijkbare issues.
Met deze temperaturen gaat hij bij AC laden echt niet actief de accu verwarmen. Wel als je de climate aan zet voor vertrek.revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat het meer in het feit zit dat de accu actief verwarmt wordt als je gaat laden. Ik ben ook enorm blij met de gepland laden functie, ik laat nu ook veel vaker naar 100 puur omdat ik erg goed kan timen wanneer hij klaar is en ik vertrek, de tijd dat hij op 100% SoC is zo erg kort en de tijd dat hij met rond de 50% SoC charge staat is groter. Daarnaast altijd met warme accu vertrekken.
Win-Win
En hopen dat je de maximum snelheid met aanhanger kunt blijven rijden (90), zonder dat vrachtwagens je aanduwen. 😉ybos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:59:
Vaste CCS kabel of de losse ? Ik weet dat ChargeKing losse zendersetjes verkoopt om je laadpoort te openen. Die kun je als de stekker ruim genoeg is er gewoon bij in bouwen.frye schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:44:
[...]
Hmm ok. Ja bedoel inderdaad na het opladen. Wil thuis dan vertrekken en is gewoon ccs-kabel dus helaas geen knop. Dan lijkt de app nog sneller te zijn.
https://www.evchargeking.com/nl/tesla-knop-retrofit-kit
gertk schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:56:
[...]
Vaste CCS kabel of de losse ? Ik weet dat ChargeKing losse zendersetjes verkoopt om je laadpoort te openen. Die kun je als de stekker ruim genoeg is er gewoon bij in bouwen.
https://www.evchargeking.com/nl/tesla-knop-retrofit-kit
Die ga ik bestellen

Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.