Hier het zelfde, had ‘t al eens eerder gepost. Ook vanaf 2021.24.xLastBoyScout schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 01:32:
Hoi, ik heb een M3-SR+ Mic 2020-12 met LFP en sinds dag 3 heb ik tesla-mate draaien. Ben aardig belezen mbt range, laden, degradation e.d. maar sinds ik de update 2021.24.4 is mijn projected (estimated) range een stuk aan het dalen (-28Km):
[Afbeelding]
Nu was die projected range al veel te rooskleurig en heb ik die ook nooit het afgelopen jaar (27.000 km gereden) kunnen halen (daar keek ik ook niet van op dus); maar sinds 01-09 zet die range wel een neergaande lijn in. Mijn zwager (exact dezelfde auto en van dezelfde leverdatum) merkt dit ook; maar heeft geen mooie grafiekjes maar wel de auto/App die hem dat ook verteld. Is het een display probleem of is er wat anders aan de hand? Mijn Tesla-App en Auto melden overigens zelf ook de verminderde waarden.
Zijn er meer mensen die dit ook hebben gemerkt (en dan met dezelfde of een andere update?). De Tesla-Fi en andere apps zouden dat ook moeten kunnen weergeven. Kan het zijn dat ze langzaam dmv (runtime) calibratie de range meer realistisch willen laten worden en dat met een software update meesturen?
Ik maak me geen zorgen om degradatie overigens; ik vindt het zelfs prettiger als de Projected Range meer realistischer word. Maar als iedereen dit ziet; dan wordt het verkoopverhaal (448Km WLTP) door tesla wel steeds moeilijker te brengen. EV-Database vindt 350KM meer realistischer en komt ook overeen met mijn eigen ervaring.
:strip_exif()/f/image/eoNeOtejEHCHsjgG6qt8sdz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels zit ik zelfs al rond de 400 :-)
Give 2 Get