Mixed Reality dev
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het zal wel weer enkele procenten schelen qua verbruik...
EX30 Ultra Twin Performance
De Aero doppen zijn ook wat geüpgrade meen ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Bigs op 11-10-2021 09:49 ]
het zou inderdaad daaraan kunnen liggen. Ik zal de accu deze week maar eens goed leegrijdenDaCoTa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:50:
[...]
Nee, meer goed leeg gereden? Auto had een boel stilgestaan en ik had ook een behoorlijk dip in aangegeven range, tot ik weer wat langere trips ging doen, toen kwam het grootste deel weer terug. Zie DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
En het is maar een weergave volgens een of andere normering, het is geen meting van hoe ver je er mee kunt rijden op de autobaan.
Yep, is al sinds de leveringen van eind vorig jaar geloof ik. Vind het ook geen vooruitgang... Maar dat is smaak natuurlijk.Menesis schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:01:
Hebben ze de model 3 nu andere velgen gegeven? Deze nieuwe (onderaan) vind ik veel lelijker
Eens. Ook de zwarte accenten staan erg mooi in het wit.Bigs schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:24:
Ik zag laatst een witte model 3 met die nieuwe wielen en ik vind ze erg gaaf. Veel strakker design dat beter bij de rest van de auto past dan de oude wielen, die toch way meer afgeronde spaken hadden.
De Aero doppen zijn ook wat geüpgrade meen ik.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Valt mee, kijk maar naar de resultaten van de acceleratie tests van Björn:Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:24:
[...]
Jawel, des te hoger de SoC, des te meer performance.
https://docs.google.com/s...7VnEw/edit#gid=1590863604
Bij de meeste Tesla's begin je het te merken vanaf 30% of lager. Uitzondering is de 2021 Performance die blijkbaar vanaf 30% ineens flink trager wordt. Mogelijk hebben ze dat inmiddels opgelost met een software update.
Dat is bij mijn M3P uit 2021 niet opgelost, ik heb geen exacte data, maar de wagen is merkbaar trager met optrekken bij <30%Myrdhin schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Uitzondering is de 2021 Performance die blijkbaar vanaf 30% ineens flink trager wordt. Mogelijk hebben ze dat inmiddels opgelost met een software update.
Ben in de markt voor een M3P en de nieuwe velgen (uberturbine heet het vlgs mij) is echt lelijk.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
Yep, is al sinds de leveringen van eind vorig jaar geloof ik. Vind het ook geen vooruitgang... Maar dat is smaak natuurlijk.
Als je langer dan paar seconden naarkijk dan word je duizelig!
Life is too short to drive boring cars
Ik lees toch wat tegenstrijdige dingen over de beste laad strategie. Tesla claimt dat het geen belemmering is om de LFP accu dagelijks volledig op te laden. Op het internets lees ik toch vaak het advies om dat niet te doen wil je batterij degradatie voorkomen.
Vooralsnog gebruiken we auto (paar weken) als een klassieke bezine auto. Opladen > rijden > tank bijna leeg = opladen. Maar gezien de matige discipline aangaande het controleren van de accu lading zie ik het gebeuren dat 1 van ons 's ochtends bij een Tesla met een lege accu staat.
Of wel, is het niet beter om nu de routine aan te leren om de auto elke avond aan de lader te leggen. Het voordeel is dan nooit een lege accu en 's Ochtends straffeloos da cabine voor laten verwarmen.Nadeel is verhoogde accu degradatie en waarschijnlijk (iets) meer verbruik.
Hoe doen jullie dat?
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
Sterker nog.... Sinds ik de auto heb gekregen kan ik er in de praktijk alleen maar verder mee. Deels zal dat optimalisaties zijn vanuit Tesla en een groot deel dat ikzelf gewoon zuiniger ben gaan rijden over de tijd heen. De accu is wel minder geworden, maar het is nog onder de 5% gebleven in de afgelopen pakweg 2 jaar.
nu is er volgens mij tot eind van jaar vrijveel vraag door zakelijke markt/bijtelling.
is het fair om aan te nemen dat de prijzen na 1 januari hetzelfde blijven?
ik wil zelf (privé) een model 3 bestellen binnenkort. Vandaar de vraag
Ik denk dat er aan de prijs niks veranderd, Nederland is maar een kleine markt voor Tesla en ze kunnen wereldwijd meer auto's verkopen dan produceren momenteel. Ik zou hem gewoon lekker bestellenrefused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:41:
Wat ik me afvroeg.....
nu is er volgens mij tot eind van jaar vrijveel vraag door zakelijke markt/bijtelling.
Deze vraag komt ieder jaar terug, en ieder jaar is er weinig veranderd in de prijs (tijdens de overgang naar het nieuwe jaar).refused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:41:
Wat ik me afvroeg.....
Misschien gaat de prijs zelfs wel omhoog gezien ze uit China moeten komen en steeds meer aanbod komt aan Y’s uit Berlijn. Uiteindelijk is de vraag of ze de boten dan nog met 3’s gevuld gaan krijgen.refused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:41:
Wat ik me afvroeg.....
Hij staat niet meer in de bestel lijst? Moet je daar dan achteraan bellen?
En of bij afhalen kan je dat dan aangeven?
Ik rijd zelf ook een LFP M3, staat nu 32k kilometers op, heb (nog) geen eigen laadpaal en heb aan het begin eigenlijk alleen maar bij SuC's gestaan.Noxa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
Ik ben benieuwd naar jullie laad strategieën. En dan met name naar de modellen met LFP accu.
Ik lees toch wat tegenstrijdige dingen over de beste laad strategie. Tesla claimt dat het geen belemmering is om de LFP accu dagelijks volledig op te laden. Op het internets lees ik toch vaak het advies om dat niet te doen wil je batterij degradatie voorkomen.
Vooralsnog gebruiken we auto (paar weken) als een klassieke bezine auto. Opladen > rijden > tank bijna leeg = opladen. Maar gezien de matige discipline aangaande het controleren van de accu lading zie ik het gebeuren dat 1 van ons 's ochtends bij een Tesla met een lege accu staat.
Of wel, is het niet beter om nu de routine aan te leren om de auto elke avond aan de lader te leggen. Het voordeel is dan nooit een lege accu en 's Ochtends straffeloos da cabine voor laten verwarmen.Nadeel is verhoogde accu degradatie en waarschijnlijk (iets) meer verbruik.
Hoe doen jullie dat?
Nu laad ik op dezelfde manier als jij tenzij ik de dag er na een lange rit voor de boeg heb dan wil ik nog wel eens eerder aan een laadpaal leggen. Laad altijd tot 100% met uitzonderingen daar gelaten. Tot op eind september had ik een rated range van stabiel +/- 410km maar sinds toen is het af gaan nemen en ben benieuwd wanneer dat op houdt, zit nu op 390km.
Toch bij iedere laadbeurt met extrapoleren + buffer kom ik uit op 55kWh wat er in gaat. Heb nog geen OBD dongle gekocht om daadwerkelijke capaciteit uit te kunnen lezen. Heb toch het vermoeden dat het aan software/BMS ligt.
Ik blijf overigens gewoon zo laden, Tesla zegt dat het aanbevolen is en die laatste 10-20% is ook gewoon bruikbare range..
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Bjorn heeft hier een fimpje overgemaakt. YouTube: Tesla Model 3 Performance acceleration tests 90-10 %Cafecito schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:42:
[...]
Dat is bij mijn M3P uit 2021 niet opgelost, ik heb geen exacte data, maar de wagen is merkbaar trager met optrekken bij <30%
Wellicht is het nu wat beter door de software updates, maar nog steeds interessant denk ik.
Nadat je de auto besteld hebt moet je een Tesla dealer/ Service Center bellen: zij kunnen jouw bestelling wijzigen zodat de trekhaak toegevoegd wordt. Zelf toevoegen aan de bestelling kan dus niet meer. En bij afhalen ben je te laat: dan is het max trekgewicht voor je auto al vast gesteld op 0 kg.refused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:11:
Dank, joe bestel je nou de trekhaak op de 3?
Hij staat niet meer in de bestel lijst? Moet je daar dan achteraan bellen?
En of bij afhalen kan je dat dan aangeven?
Mijn nieuwe SR+ MiC met LFP accu gaat gewoon minimaal elke twee dagen, en soms elke dag bij veel rijden tot 100% aan de lader. Tesla geeft zelf aan dat het bij de LFP accu's aan te raden is om gewoon tot 100% te laden, dus dan doe ik dat ook gewoon. Is met de range van de SR+ ook wel lekker, zeker in de winter straks.Noxa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
Ik ben benieuwd naar jullie laad strategieën. En dan met name naar de modellen met LFP accu.
[...]
Hoe doen jullie dat?
Waarom denk je dat vaker laden meer degradatie opleverd? Een cell heeft een bepaald aantal cycles. LFP kun je prima tot 100% laden. Dat zou ik persoonlijk lekker doen als ik LFP had.Noxa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
Hoe doen jullie dat?
Simpel: ABC (always be charging). Enige wat je je kunt afvragen is of je tot 80, 90 of 100% gaat laden. Met LFP zou ik lekker tot 100% laden. Zelf laad ik tot 90% met mijn MiA M3 SR+ uit 2020.Noxa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
Hoe doen jullie dat?
Mijn Tesla Model 3 SR+ wilt mijn contacten niet synchroniseren. Bluetooth is gekoppeld (ik kan wel bellen), ik heb in de Bluetooth instellingen ook aangegeven dat contacten gesynchroniseerd moeten worden. Mijn laatste oproepen worden ook niet gesynchroniseerd. Berichten wel, maar dan alleen met nummer zonder naam van de afzender.
Er blijft steeds in het scherm staan; Contacten synchroniseren voorbereiden met een loper.
Bij het maken van de koppeling geef ik elke keer op mijn telefoon aan dat contacten gesynchoniseerd mogen worden. Ik heb al meermaals de koppeling verwijdert en opnieuw opgezet, het scherm opnieuw opgestart.
De auto (model 2019) en de telefoon (iPhone 12) zijn beide up to date.
De app van Tesla staat op de telefoon, maar dit staat hier buiten geloof ik. Mijn agenda wordt wel goed gesynchroniseerd.
meneerrob schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:53:
Iemand ervaring met het volgende, kon het niet terugvinden in het forum of elders met een werkende oplossing.
Mijn Tesla Model 3 SR+ wilt mijn contacten niet synchroniseren. Bluetooth is gekoppeld (ik kan wel bellen), ik heb in de Bluetooth instellingen ook aangegeven dat contacten gesynchroniseerd moeten worden. Mijn laatste oproepen worden ook niet gesynchroniseerd. Berichten wel, maar dan alleen met nummer zonder naam van de afzender.
Er blijft steeds in het scherm staan; Contacten synchroniseren voorbereiden met een loper.
Bij het maken van de koppeling geef ik elke keer op mijn telefoon aan dat contacten gesynchoniseerd mogen worden. Ik heb al meermaals de koppeling verwijdert en opnieuw opgezet, het scherm opnieuw opgestart.
De auto (model 2019) en de telefoon (iPhone 12) zijn beide up to date.
De app van Tesla staat op de telefoon, maar dit staat hier buiten geloof ik. Mijn agenda wordt wel goed gesynchroniseerd.
:strip_exif()/f/image/Czn45Wz9qxgYO4ocB0JJgLiI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij werkt het. Dit zijn mijn instellingen.
Ik heb exact dezelfde instellingen, echter geen gesynchroniseerde contacten;Gmorx schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij werkt het. Dit zijn mijn instellingen.
![]() | ![]() | ![]() |
Jezus.... Hoop niet dat het moeilijk is om te verwijderen.xeoMe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
Ik weet niet wat ik heb geraakt maar het ziet er niet goed uit.
Zie veel bloed en een stuk bot. Straks dashcam bekijken.[Afbeelding]
Wel fijn dat er niks gebroken is, zo op eerste gezicht. Bij mijn zwager is het eens niet goed gegaan na het aanrijden van een vos. Zijn GTI has een gebroken bumper rechtsvoor als gevolg, en die bumpers zijn niet goedkoop.
Zo te zien ramkraak bij de slager. Er lijkt wel een ribeye in je grill te zitten.xeoMe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
Ik weet niet wat ik heb geraakt maar het ziet er niet goed uit.
Zie veel bloed en een stuk bot. Straks dashcam bekijken.[Afbeelding]
Gisteren gewisseld en werken inderdaad een stuk beter, dank voor de tip!Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:29:
Voor de mensen die het willen weten. De Bosch Aerotwin A102S ruitenwissers passen perfect op de Model 3 en lijken tot nu toe een stuk beter dan de stock wissers.
Kosten online 3 tientjes oid en wisselen is in 30 seconden gedaan. Doe er je voordeel mee.
Hier ook maar besteld, mijne worden ook al erg slechtTheFoxMan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:09:
[...]
Gisteren gewisseld en werken inderdaad een stuk beter, dank voor de tip!
Jazeker, je krijgt er een standaard type 2 laadkabel bij van Mennekes, een Universal Mobile Connector (UMC); ook wel Granny Charger en uiteraard een gevarendriehoek etc.refused81 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:20:
Wat mij nog niet duidelijk is, krijg je bij model 3 nog accessoires erbij? Laadkabel(s) etc?
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
Maar niets voor een lekke bandrefused81 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:20:
Wat mij nog niet duidelijk is, krijg je bij model 3 nog accessoires erbij? Laadkabel(s) etc?
Ik ben benieuwd. Op naar de 2% en dan thuis op 11kW naar 90% laden.
/f/image/wsSPSU6Ln5AH4dVYgW8l4vCb.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom bijna nooit onder de 20% SoC
/f/image/40ayTYO7s8Oyz6oxl8HV29FY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Magnat op 14-10-2021 07:06 ]
Wat ik zo zie heb je daarvoor ook een wat langere rit gemaakt en daarna naar 100% geladen? Kan best zijn dat juist op dat moment het BMS zich goed heeft kunnen calibreren. Als je weinig rijdt en auto op hoge SoC houdt weet het BMS het ook niet altijd.Magnat schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:20:
@Inspired Het viel erg op na de op 1 na laatste update. Toen was er ineens 10km van de rated range af. De dag er voor niet. Ik had verwacht dat het wat meer granulair zou gaan.
Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen met leeg rijden en opladen. Maar op zich is dit niet gek.
Ik heb een paar maand geleden m’n ‘2-jaar’ beurt gehad. Stelde helemaal niets voor (mobile service aan huis).ybos schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:14:
[...]
Hier ook maar besteld, mijne worden ook al erg slecht
Ze hebben toen ook m’n ruitenwissers vervangen
Dat is wel een optie. Zou alleen ook graag mijn AC laten checken. Dan doen ze denk ik niet? Heb de indruk dat hij flink minder is tov nieuw. Daarnaast maakt hij ook steeds meer geluid als het warm is en dan aan zet. Kan zijn dat ze hem bij moeten vullen las ik.Smobbo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:45:
[...]
Ik heb een paar maand geleden m’n ‘2-jaar’ beurt gehad. Stelde helemaal niets voor (mobile service aan huis).
Ze hebben toen ook m’n ruitenwissers vervangen. Voor de leaserijders onder ons ook een optie dus
En dat is alles wat je nodig hebt toch?JoooostB schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:23:
[...]
Jazeker, je krijgt er een standaard type 2 laadkabel bij van Mennekes, een Universal Mobile Connector (UMC); ook wel Granny Charger en uiteraard een gevarendriehoek etc.
Hele stomme vraag, bij tesla super charge gebruik je dan je eigen type 2 laadkabel of hangt er al eentje aan de super charger ☺️
Bij mij hebben ze de auto uitgelezen, een visuele controle gedaan en de remvloeistof kwaliteit gecontroleerd.Inspired schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:52:
[...]
Dat is wel een optie. Zou alleen ook graag mijn AC laten checken. Dan doen ze denk ik niet? Heb de indruk dat hij flink minder is tov nieuw. Daarnaast maakt hij ook steeds meer geluid als het warm is en dan aan zet. Kan zijn dat ze hem bij moeten vullen las ik.
Hij vroeg wel of hij nog andere dingen moest controleren, ik had alleen geen andere opmerkingen. Als je dan aan geeft dat de airco het minder goed lijkt te doen dan willen ze dat vast wel controleren. Het valt me op dat de mobile service medewerkers heel relaxed aan het werk zijn
De supercharger (elke snellader eigenlijk) heeft een vaste kabel.refused81 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:33:
[...]
En dat is alles wat je nodig hebt toch?
Hele stomme vraag, bij tesla super charge gebruik je dan je eigen type 2 laadkabel of hangt er al eentje aan de super charger ☺️
Die is veel dikker dan een gewone type 2 kabel.
Snelladers = vaste kabel
Lader in de buurt of paal aan huis = type 2 lader
Gewoon stopcontact (vakantiehuisje ofzo) = granny charger
Extra gratis tip: Als je een paal aan huis neemt kies dan voor een vaste kabel daar! Dan hoef je je kabel niet elke keer uit de auto te halen en vast te maken aan de paal en auto. Dan is het net zo makkelijk als het tankpistool in je benzine vulopening hangen, alleen hoef je er daarna niet bij te gaan staan wachten tot hij vol is
[ Voor 37% gewijzigd door Smobbo op 14-10-2021 08:38 ]
Ik had begrepen dat dat komt doordat de banden die Tesla meelevert schuim aan de binnenkant hebben om het rolgeluid te verminderen. Daardoor heeft een schuimset die ze tegenwoordig meeleveren met auto's geen zin.
Als aanvulling hierop. Die kabels (of eigenlijk de connector) zijn vloeistof gekoeld, dus dat is naast de prijs van al dat koper een extra reden waarom die dingen vastzitten en zo bulky zijn.Smobbo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
De supercharger (elke snellader eigenlijk) heeft een vaste kabel.
Die is veel dikker dan een gewone type 2 kabel.
[...]
Gemiddelde verbruik rond de 195Wh, niet echt geweldig... maar gezien de snelheid(125km/u) en 2/3 van de weg regen, beetje lage bandendruk (2.7 bij koude banden) en geen Aero wieldoppen. Valt het nog wel mee denk ik dan.
Was erg relaxed rijden en geen ingrepen gehad van de autopilot. Ruitenwisser op Auto werkt bij miezerende regen niet zo lekker, gaat dan te langzaam, visueel zie je al bijna geen moer meer, kan het niet bevatten hoe de Autopilot met alleen camera dan nog kan rijden. Sommige stukken als het grotere druppels regent, lijkt de ruiterwisser in overdrive te gaan, ofwel de Auto stand is gewoon ruk... en werkt voor mij maar de helft van de tijd naar wensen. Gelukkig nog wel op advies van iemand hier de Bosch Aerotwin A102S ruiterwisser al gemonteerd en inderdaad geen schraal geluid meer bij het wissen.
Met ongeveer 8500km op de teller nog steeds een rated range van 411km.
SR+ MiC
Verwijderd
Tesland wellicht?ZGaro schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:21:
Iemand een tip waar je een goede spoiler kan bestellen voor de Model Y? Zo 1 als wat je op de performance ook hebt?
Pro tip: de supercharger kabels (en sommige type 2 kabels) hebben een knopje op de bovenkant. Daarmee kun je het klepje van de auto openmaken. Als je klaar bent kun je het laden stoppen en de kabel ontgrendelen door het knopje ingedrukt te houden. Als je dat doet, dan valt het niet op dat je nieuw bent bij de superchargersrefused81 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:33:
[...]
En dat is alles wat je nodig hebt toch?
Daarnaast: sommige superchargers hebben een mix van v2 en v3 chargers. De v2 hebben 2 kabels, de v3 nog maar 1 kabel. Neem de v3 als die er zijn. Bij v2 moet je kijken of er een vrij paar beschikbaar is, dan heb je de beste laadsnelheid. De v2 superchargers komen allemaal in A/B paren, dat staat vrij groot op de zijkant. Bij v3 maakt het niet uit, die delen geen capaciteit.
[ Voor 22% gewijzigd door DaCoTa op 14-10-2021 09:32 ]
Ja Tesland ken ik inderdaad, maar misschien heeft iemand nog een goeie tip voor een alternatief..
Tesla zelf?ZGaro schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Ja Tesland ken ik inderdaad, maar misschien heeft iemand nog een goeie tip voor een alternatief..
Prima verbruik inderdaad voor een SR bij vmax - 5. Nog verschil heen en terug door bijv wind?Shiro schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:22:
Gisteren voor het eerst echt veel kilometers gemaakt met de M3 SR+ (MiC). Zuid-Holland heen en terug naar Groningen, rond de 500km retourtje. Was in de avond dus ongeveer 2/3 van de weg 125 op de teller gereden. Eerste laadstop bij de Super Charger in Emmeloord, haalde 143kW laadsnelheid. Wat ook wel maximaal is dat de V2's kunnen leveren denk ik. Op de terugweg ook weer even bij Emmeloord gestopt. Laden gaat met dit weer, nog wel goed als je anderhalf uur kan voorverwarmen (het is dan ook nog niet heel koud).
Gemiddelde verbruik rond de 195Wh, niet echt geweldig... maar gezien de snelheid(125km/u) en 2/3 van de weg regen, beetje lage bandendruk (2.7 bij koude banden) en geen Aero wieldoppen. Valt het nog wel mee denk ik dan.
Was erg relaxed rijden en geen ingrepen gehad van de autopilot. Ruitenwisser op Auto werkt bij miezerende regen niet zo lekker, gaat dan te langzaam, visueel zie je al bijna geen moer meer, kan het niet bevatten hoe de Autopilot met alleen camera dan nog kan rijden. Sommige stukken als het grotere druppels regent, lijkt de ruiterwisser in overdrive te gaan, ofwel de Auto stand is gewoon ruk... en werkt voor mij maar de helft van de tijd naar wensen. Gelukkig nog wel op advies van iemand hier de Bosch Aerotwin A102S ruiterwisser al gemonteerd en inderdaad geen schraal geluid meer bij het wissen.
Met ongeveer 8500km op de teller nog steeds een rated range van 411km.
Mijn model3 is van eind 2019 en ik heb geen last van krakende deuren of iets dergelijks. Wel een hoop windgeruis maar dat schijnt normaal te zijn bij een Tesla.. Dus ja, servicewaardig!r0bb schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:01:
Ik vind dat mijn M3 2019 voordeuren nogal beginnen te kraken en piepen bij drempels bochten hobbels. Service request waardig?
Waarschijnlijk doordat je rubbers waar de ramen inschuiven wat droog zijn. Even insmeren met siliconenspray of tefonlonspray en uitwrijven met een doekje.r0bb schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:01:
Ik vind dat mijn M3 2019 voordeuren nogal beginnen te kraken en piepen bij drempels bochten hobbels. Service request waardig?
Heenweg was wat zuiniger, rond de 190, terugweg was rond de 200. Het was tegen middernacht aan, dus ook al een paar graadjes kouder en naar mijn gevoel regende het wat harder.JohanB schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Prima verbruik inderdaad voor een SR bij vmax - 5. Nog verschil heen en terug door bijv wind?
Ik denk dat met Aero en de juiste bandenspanning er vast nog wel 4% minder had kunnen zijn qua verbruik.
Overigens, misschien mis ik wat, maar is de vmax tegenwoordig 120? Ik heb geen ,130 bord gezien onderweg, maar wel 120, vandaar dat ik 125 aanhield.
Edit: net zelf maar ff opgezocht, A6 rond Almere richting Groningen zou 130 moeten zijn, kan me alleen geen 130 bord herrineren, blijkbaar wisselt het beetje, sommige A wegen 120 na 19:00 andere weer 130... In ieder geval totaal niet duidelijk aangegeven. De Tesla hanteerd overal 130, ook al zag ik duidelijk een 120 bord.
[ Voor 19% gewijzigd door Shiro op 14-10-2021 18:57 ]
SR+ MiC
Tijdens het rijden zet ik soms mijn stoel wat rechter of achterover en dan klik op het scherm op opslaan, maar bij de volgende keer instappen staat alles weer in de oude positie.
Ik maak overigens gebruik van “makkelijk instappen”.
Daarnaast moet ik tegenwoordig de app op mijn telefoon echt openen om de deuren te laten openen. Ook zoiets stoms
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 14-10-2021 19:05 ]
Dit inderdaad. Zo blij dat ik voor een vaste kabel ben gegaan. Het lijkt een kleine moeite om elke dag die kabel uit de auto te halen, maar omdat je het elke dag moet doen is een vaste kabel toch wel heel fijn. Gebruik die losse kabel hooguit 3x/jaar.Smobbo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Extra gratis tip: Als je een paal aan huis neemt kies dan voor een vaste kabel daar! Dan hoef je je kabel niet elke keer uit de auto te halen en vast te maken aan de paal en auto. Dan is het net zo makkelijk als het tankpistool in je benzine vulopening hangen, alleen hoef je er daarna niet bij te gaan staan wachten tot hij vol is![]()
Hier loop ik dus al bijna een jaar tegenaan. De positie die ik had/heb is niet vervelend, maar soms doe ik ‘m een tikkie anders en druk op opslaan. Ook de makkelijk instappen positie. Wordt nooit goed opgeslagen. Irriteer me er niet genoeg aan om er iets aan te doen.PdeBie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:03:
Ik merk de laatste tijd dat mijn stoelpositie niet opgeslagen wordt. Meerderen die dit probleem hebben?
Tijdens het rijden zet ik soms mijn stoel wat rechter of achterover en dan klik op het scherm op opslaan, maar bij de volgende keer instappen staat alles weer in de oude positie.
Daarnaast moet ik tegenwoordig de app op mijn telefoon echt openen om de deuren te laten openen. Ook zoiets stoms
Nou ik begin mij er inmiddels wel aan te irriteren, want ik heb nu een positie gevonden die ik net even lekkerder vind zitten.STIMPPYYY schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
Hier loop ik dus al bijna een jaar tegenaan. De positie die ik had/heb is niet vervelend, maar soms doe ik ‘m een tikkie anders en druk op opslaan. Ook de makkelijk instappen positie. Wordt nooit goed opgeslagen. Irriteer me er niet genoeg aan om er iets aan te doen.
Wat je kunt doen als je niet naar het scherm wilt reiken is de ACC afstand aanpassen en terugzetten. Alles wordt dan opgeslagen op het moment. Zo heb ik het soms gedaan, maar weet niet of het nog op deze manier werkt. Vond het wel een simpele work around, je handen zitten toch altijd op het stuur.PdeBie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Nou ik begin mij er inmiddels wel aan te irriteren, want ik heb nu een positie gevonden die ik net even lekkerder vind zitten.
Dat verklaart wel een hoop, ik heb (ik denk sinds de 2021.36 update) ook al een aantal keer gehad dat ik het idee had dat mijn stoel niet goed stond, ik dacht dat het aan mijzelf lag. Het scheelt niet heel veel, maar hij lijkt dan net iets te ver naar achteren te staan. Ik gebruik ook Easy Entry.PdeBie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:03:
Ik merk de laatste tijd dat mijn stoelpositie niet opgeslagen wordt. Meerderen die dit probleem hebben?
mmm en nog niet eens vast gevroren.

Dat hoort er een beetje bij, ik druk altijd snel op 'update firmware' maar heb meteen spijt omdat ik weet dat er daarna weer iets niet werkt als voorheen. Het vreemde is dat het probleem vaak na een paar dagen als vanzelf weer verdwijnt, zonder verdere updates.PdeBie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:03:
Dechrome die anders uitpakt in dit geval.Inspired schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:25:
[...]
mmm en nog niet eens vast gevroren.Zat ie vast oid dan?

Deed 'm normaal open en hij ging niet ver genoeg (lange stuk van de hendel) dus nog een keer en toen had ik alleen een hendel in m'n handen.
Hij klemde laatste dagen al een beetje dus misschien was ie al gescheurd.
Die hendels wegen ook helemaal niks en zijn van keihard kunststof.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hiervoor moet je inmiddels bijna geschiedenis hebben gestudeerd, maar het zit zo:Shiro schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:50:
[...]
Overigens, misschien mis ik wat, maar is de vmax tegenwoordig 120? Ik heb geen ,130 bord gezien onderweg, maar wel 120, vandaar dat ik 125 aanhield.
In Nederland is 130 de standaardregel op snelwegen buiten de bebouwde kom. Dus als er niets is aangegeven, dan is VMax 130. Echter geldt inmiddels in heel NL dat tussen 6 en 19 de VMax 100 is, dus dat uitzonderingsbord staat wel overal. Als daar dus niets boven staat over wat de VMax is buiten deze tijden, dan geldt dus 130 als max en anders de snelheid op het bovenste bord.
Makkelijker kunnen ze het niet maken....

Zie dat er een nieuwe optie is ‘immersive sound’ is dat anders dan Diep geluid? Ook staat er dat er nu gecontroleerd wordt op actief opletten door de cabin camera bij gebruik AP. Lijkt mij irritant.
Is hetzelfde (ik heb 2021.36), maar nu heb je meer tussenstappen die je kan kiezen.STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:00:
Heeft iemand de laatste update 2021.32.21?
Zie dat er een nieuwe optie is ‘immersive sound’ is dat anders dan Diep geluid? Ook staat er dat er nu gecontroleerd wordt op actief opletten door de cabin camera bij gebruik AP. Lijkt mij irritant.
Wel is bij mij nu 3x het geluid opeens erg schel en mis ik heel de immersive sound optie in het menu en staat alles weer op 0 in de equalizer (en kan niks aanpassen). Een reset zorgt er dan voor dat alles weer normaal werkt en ook de equalizer staat dan weer op de stand waarop ik 'm heb gezet.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dat pas ontgrendelen van de auto na openen van de app, had ik ook met mij iPhone. Maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat, als de Tesla app op de achtergrond nog actief is, het automatisch ontgrendelen van de auto wel feilloos werkt. Tip is dus om de app niet helemaal af te sluiten / weg te swipen.Wolly schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
Dat hoort er een beetje bij, ik druk altijd snel op 'update firmware' maar heb meteen spijt omdat ik weet dat er daarna weer iets niet werkt als voorheen. Het vreemde is dat het probleem vaak na een paar dagen als vanzelf weer verdwijnt, zonder verdere updates.
Dan heb jij hw3 denk ik??STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:00:
Ik heb die update maar dan zonder cabin camera.. Toch eens werk van maken (hw3 was beloofd)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Waar zie je dan dat die Cabin Camera aan staat?STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:00:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Maar eerst hoefde je de app niet eens te openen.Wouter_S schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
Dat pas ontgrendelen van de auto na openen van de app, had ik ook met mij iPhone. Maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat, als de Tesla app op de achtergrond nog actief is, het automatisch ontgrendelen van de auto wel feilloos werkt. Tip is dus om de app niet helemaal af te sluiten / weg te swipen.
Klopt, merk ik zelf ook. Heeft Apple nu iets aangepast (bij force-kill app de Bluetooth handling ook er uit?) of Tesla (we willen altijd actief zijn), geen idee waar het aan ligt, maar heb mezelf maar aangeleerd bij niet opengaan van de auto om de tesla app even te starten.PdeBie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Maar eerst hoefde je de app niet eens te openen.
Ik sluit gelukkig vrijwel nooit de apps af, dus die ene keer, soit.
Is dus een Tesla probleem, lijkt het. Irritant, zeker nu het kouder en natter wordt.
Je hebt een nieuwe telefoon en geeft dan automatisch de schuld aan de Tesla app?dedominee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:18:
Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon en heb hetzelfde: moet ongeveer 1 op 3 keer eerst de Tesla app activeren op mijn telefoon voordat de auto ontgrendelt. Was voorheen nooit zo en dacht dat dit aan mijn nieuwe telefoon lag.
Is dus een Tesla probleem, lijkt het. Irritant, zeker nu het kouder en natter wordt.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Het viel mij juist op dat het sinds kort met mijn nieuwe telefoon beter werkt. Ik had een Samsung S20FE, sinds kort een iPhone. Valt me op dat ik de 'klik' nu al hoor als er op ongeveer een halve meter naast sta.dedominee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:18:
Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon en heb hetzelfde: moet ongeveer 1 op 3 keer eerst de Tesla app activeren op mijn telefoon voordat de auto ontgrendelt. Was voorheen nooit zo en dacht dat dit aan mijn nieuwe telefoon lag.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Volgens mij is mijn post vrij duidelijk. Ik dacht ik dat het aan mijn telefoon lag, maar nu ik dit lees lijkt het dus een breder (Tesla) probleem te zijn.DennusB schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:40:
[...]
Je hebt een nieuwe telefoon en geeft dan automatisch de schuld aan de Tesla app?
[ Voor 8% gewijzigd door dedominee op 15-10-2021 12:50 ]
Staat bij HW3 ook niet in de release notes hier. Zal nog US only zijn denk ik.Stef87 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Dan heb jij hw3 denk ik??
Ik heb die update maar dan zonder cabin camera.. Toch eens werk van maken (hw3 was beloofd)
Bij mij lag het aan de telefoon. Oudere iphones (8 en lager) altijd problemen. Iphone 11 gekregen en sindsdien nooit meer problemen.dedominee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:46:
[...]
Volgens mij is mijn post vrij duidelijk. Ik dacht ik dat het aan mijn telefoon lag, maar nu ik dit lees lijkt het dus een breder (Tesla) probleem te zijn.
Tussendoor ook een Android toestel gehad, oude Samsung. Die werkte alleen bij het openen van de app. Natuurlijk stom omdat het volgens mij gewoon vis Bluetooth werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door ecofin op 15-10-2021 14:23 ]
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
0-60mph is net iets anders als 0-100kmh?Erkel schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:26:
Vanaf vandaag is de Model Y in de UK te bestellen. Ik zie echter dat deze sneller is dan de MY die hier geleverd wordt. (5.0 vs 4.8 en 3.7 vs 3.5). Worden de auto's hier dan ook geupdate of is dat een motorisch / technisch verhaal?
Ah ja dom van merefused81 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:51:
[...]
0-60mph is net iets anders als 0-100kmh?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
[ Voor 3% gewijzigd door RF1000 op 16-10-2021 08:53 ]
Owjee wat werd mijn keuze makkelijk gemaakt door de tesla. Qua prestaties (snelheid en accu verbruik) by far de winnaar.
Laat ik daarnaast de navi/media systeem ook de beste vinden ( die van Volvo/polestar was ook ok), en de inrichting viel mij reuze mee!
Easy choice, met de model 3 haalde ik 0,13-0,16, 0,16-0,19 bij de ev6, en bij de polestar/Volvo vrij dramatisch 0,18-0,25…
Auto gaf me erg veel vertrouwen, bestellen dus en hopelijk in december rijden (Jan ook goed heb ik auto uit 2022 😎)
Ik ben een ervaren rot bij de Superchargers, maar van dat knopje heb ik nooit geweten 😂DaCoTa schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:27:
[...]
Pro tip: de supercharger kabels (en sommige type 2 kabels) hebben een knopje op de bovenkant. Daarmee kun je het klepje van de auto openmaken. Als je klaar bent kun je het laden stoppen en de kabel ontgrendelen door het knopje ingedrukt te houden. Als je dat doet, dan valt het niet op dat je nieuw bent bij de superchargers
Daarnaast: sommige superchargers hebben een mix van v2 en v3 chargers. De v2 hebben 2 kabels, de v3 nog maar 1 kabel. Neem de v3 als die er zijn. Bij v2 moet je kijken of er een vrij paar beschikbaar is, dan heb je de beste laadsnelheid. De v2 superchargers komen allemaal in A/B paren, dat staat vrij groot op de zijkant. Bij v3 maakt het niet uit, die delen geen capaciteit.
Lol, dat ingedrukt houden wist ik ook niet. Liep altijd te tobben op me scherm of telefoon.Sjod schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:00:
[...]
Ik ben een ervaren rot bij de Superchargers, maar van dat knopje heb ik nooit geweten 😂
Give 2 Get
En ook @RunescomSjod schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:00:
[...]
Ik ben een ervaren rot bij de Superchargers, maar van dat knopje heb ik nooit geweten 😂
Met de standaard Tesla wall charger (voor thuis of als destination charger) kan dit ook.
Er zijn ook 3rd party laadkabels met Tesla knopje.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zelfde probl een hier, tegenwoordig moet ik eerst de Tesla app openen.JPDeckers schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:14:
[...]
Klopt, merk ik zelf ook. Heeft Apple nu iets aangepast (bij force-kill app de Bluetooth handling ook er uit?) of Tesla (we willen altijd actief zijn), geen idee waar het aan ligt, maar heb mezelf maar aangeleerd bij niet opengaan van de auto om de tesla app even te starten.
Ik sluit gelukkig vrijwel nooit de apps af, dus die ene keer, soit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X1Puj2O5bWzN10mv6ZwzPo1V.png?f=user_large)
Nu was die projected range al veel te rooskleurig en heb ik die ook nooit het afgelopen jaar (27.000 km gereden) kunnen halen (daar keek ik ook niet van op dus); maar sinds 01-09 zet die range wel een neergaande lijn in. Mijn zwager (exact dezelfde auto en van dezelfde leverdatum) merkt dit ook; maar heeft geen mooie grafiekjes maar wel de auto/App die hem dat ook verteld. Is het een display probleem of is er wat anders aan de hand? Mijn Tesla-App en Auto melden overigens zelf ook de verminderde waarden.
Zijn er meer mensen die dit ook hebben gemerkt (en dan met dezelfde of een andere update?). De Tesla-Fi en andere apps zouden dat ook moeten kunnen weergeven. Kan het zijn dat ze langzaam dmv (runtime) calibratie de range meer realistisch willen laten worden en dat met een software update meesturen?
Ik maak me geen zorgen om degradatie overigens; ik vindt het zelfs prettiger als de Projected Range meer realistischer word. Maar als iedereen dit ziet; dan wordt het verkoopverhaal (448Km WLTP) door tesla wel steeds moeilijker te brengen. EV-Database vindt 350KM meer realistischer en komt ook overeen met mijn eigen ervaring.
[ Voor 0% gewijzigd door LastBoyScout op 17-10-2021 01:33 . Reden: Typo ]
:strip_exif()/f/image/VVqmHFUPYRSYiAuFnqGW2QMp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.