Ja klopt hoef niet meer apart laadpoort/kabel apart te ontgrendelenInspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:09:
Meer mensen opgevallen dat de nieuwe app/firmware de laadkabel unlocked als de auto van het slot gaat? Voorheen moest ik altijd apart de kabel unlocken. Nu gaat gaat de kabellock eraf. Neem aan alleen als hij klaar is met laden en/of climate uit staat. Ik ontkoppel verder niet aan de laadpaal overigens.
Volgens mij bedoel je CarPlayBigs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:10:
[...]
Maar geen AirPlay! zeggen ze dan. Snap nog steeds niet de meerwaarde daarvan. Het zou alleen maar afdoen aan de geïntegreerde Tesla ervaring.
Flitsmeister is prima te zien vanaf de draadloze lader onder het scherm.
Mijn SR 2019 gaat volgens de nieuwe app nog zo'n 346 mee op de batterij, dus dat is prima.
Ik heb van het weekend proefgereden in een Y en het viel me eigelijk een beetje tegen.
- Niet veel meer ruimte voor de kids op de achterbank tov de M3.
- Interieur is 99% hetzelfde
- Y helt meer over in de bochten dan de 3 en rijdt daardoor minder lekker.
- Bereik is zo goed als hetzelfde (ja hij is efficienter qua rijden, maar ook veel meer luchtweerstand).
- De kofferbak is uiteraard veel groter, maar die gebruik ik nu al niet.
Al met al niet direct een nuttige upgrade voor mijn situatie, hopelijk komt de Duitse Y met wat meer vernieuwingen?
Ik heb van het weekend proefgereden in een Y en het viel me eigelijk een beetje tegen.
- Niet veel meer ruimte voor de kids op de achterbank tov de M3.
- Interieur is 99% hetzelfde
- Y helt meer over in de bochten dan de 3 en rijdt daardoor minder lekker.
- Bereik is zo goed als hetzelfde (ja hij is efficienter qua rijden, maar ook veel meer luchtweerstand).
- De kofferbak is uiteraard veel groter, maar die gebruik ik nu al niet.
Al met al niet direct een nuttige upgrade voor mijn situatie, hopelijk komt de Duitse Y met wat meer vernieuwingen?
[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 06-10-2021 09:06 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik ruil graag de standaard apps in voor Carplay. Het is het nu allemaal net niet. Spotify heeft de nodige opties niet, navigatie is het net niet, Disney+ is er nog steeds niet etc etc. Zelf alle apps gaan aanbieden is imho de pleister.Deveon schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:45:
[...]
Volgens mij bedoel je CarPlayen inderdaad nooit gemist. Het is met name een pleister oplossing voor autofabrikanten die zelf geen fatsoenlijke infotainment hebben.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Doorgaans mag je naar Profile/Kwikfit voor een wissel. Geen extra velgen dus maar gewoon banden wisselen op de velg.JimmyClioRS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:15:
Weet iemand of je keuze hebt in winterbanden bij ALD? Ik heb winterbanden in mijn contract van mijn M3P, maar geen idee wat ze gaan monteren. Ik neem aan dat ze de zomerbanden demonteren en de winterbanden om de (20") velgen monteren, of kregen jullie een andere wielset?
Disney+ via Carplay?Inspired schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
Ik ruil graag de standaard apps in voor Carplay. Het is het nu allemaal net niet. Spotify heeft de nodige opties niet, navigatie is het net niet, Disney+ is er nog steeds niet etc etc. Zelf alle apps gaan aanbieden is imho de pleister.
En heb je dan keuze wat voor banden je laat monteren? Of is het gewoon random?Inspired schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:01:
[...]
Doorgaans mag je naar Profile/Kwikfit voor een wissel. Geen extra velgen dus maar gewoon banden wisselen op de velg.
Denk dat het makkelijk toe te voegen is door Tesla. Dat je je screen kan casten straks voor bepaalde apps. Ik zou ook graag Waze willen bijv. ipv hun standaard navigatie. Waze is toch actueler.Inspired schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
Ik ruil graag de standaard apps in voor Carplay. Het is het nu allemaal net niet. Spotify heeft de nodige opties niet, navigatie is het net niet, Disney+ is er nog steeds niet etc etc. Zelf alle apps gaan aanbieden is imho de pleister.
Tesla icm Carplay is toch weer een extra software bovenop hun software. Dat zal de boel alleen maar trager maken naar mijn idee. Verder denk ik dat het toevoegen van allerlei apps ook ten koste zal gaan van de performance. Het zal toch wel ergens een limiet moeten hebben met de huidige hardware erin.
Zo, afgelopen dagen hebben we regenachtig weer gehad en dan merk je weer dat de automatische stand van de ruitenwisser niet top zijn. Of te langzaam, maar vaak te snel. Inmiddels merk ik ook een schraal geluid bij het wissen, dacht eerst omdat de ruitenwissers vies waren, dus ruit en wisserbladen goed schoongemaakt.
Helaas nog steeds af en toe een schraal geluid bij het wissen. Dus denk dat de ruitenwissers gewoon op zijn? (Auto is van dec 2020, met maar 8k op de teller). Lijkt mij trouwens wel wat snel, maar kan me weinig anders bij voorstellen waarom ze niet gewoon stil zijn.
Iemand ervaring of tips waar ik op moet letten bij aanschaf? Ik ben altijd lease rijder geweest, maar de model 3 heb ik zelf zakkelijk gekocht. Zijn het speciale wisserbladen? Zag van Bosch een setje voor 40€, vind dat nog wel prijzig, maar misschien is dat wel een gangbare prijs?
Helaas nog steeds af en toe een schraal geluid bij het wissen. Dus denk dat de ruitenwissers gewoon op zijn? (Auto is van dec 2020, met maar 8k op de teller). Lijkt mij trouwens wel wat snel, maar kan me weinig anders bij voorstellen waarom ze niet gewoon stil zijn.
Iemand ervaring of tips waar ik op moet letten bij aanschaf? Ik ben altijd lease rijder geweest, maar de model 3 heb ik zelf zakkelijk gekocht. Zijn het speciale wisserbladen? Zag van Bosch een setje voor 40€, vind dat nog wel prijzig, maar misschien is dat wel een gangbare prijs?
SR+ MiC
Van de week mijn MY besteld! Dus vanaf nu ook een trouwe volger van dit topic. Bedankt voor alle nuttige informatie dat al is gedeeld.
Gezocht in dit topic maar kom niet echt een antwoord tegen, of iemand die dit al gedaan heeft. Namelijk beschermingsfolie voor de lak. Heb 'm in het zwart besteld met de 20" velgen en een wrap met kleur is niet nodig, maar wil wel graag de lak beschermen. Vooral aan de voorkant. Mensen ervaringen mee?
Gezocht in dit topic maar kom niet echt een antwoord tegen, of iemand die dit al gedaan heeft. Namelijk beschermingsfolie voor de lak. Heb 'm in het zwart besteld met de 20" velgen en een wrap met kleur is niet nodig, maar wil wel graag de lak beschermen. Vooral aan de voorkant. Mensen ervaringen mee?
*knip*
blijkbaar al gepost
RF1000 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
blijkbaar al gepost
RF1000 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
[ Voor 91% gewijzigd door Simply1337 op 06-10-2021 10:40 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Op Tesla website (en in app onder Upgrades>Accessoires>Onderdelen) staan ruitenwissers voor de Model 3 voor €25 vermeld: https://shop.tesla.com/nl...isserbladen-model-3.Lijkt dus goedkoper te kunnen.Shiro schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:31:
Zo, afgelopen dagen hebben we regenachtig weer gehad en dan merk je weer dat de automatische stand van de ruitenwisser niet top zijn. Of te langzaam, maar vaak te snel. Inmiddels merk ik ook een schraal geluid bij het wissen, dacht eerst omdat de ruitenwissers vies waren, dus ruit en wisserbladen goed schoongemaakt.
EDIT: die €25 is blijkbaar per kant

[ Voor 4% gewijzigd door bartlauwers op 06-10-2021 11:43 ]
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Tesla is toch juist een van de weinigen die GEEN oplaadpunten en plekkken aangeeft behalve bij SuCs? of zit dat er nu wel in en heb ik het gemist?frye schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:58:
Hmm nu ev's meer in opmars zijn kijk ik ook wel eens graag naar de concurrentie. Heb zelf een M3 en ben er zeer tevreden over.
Al zijn er altijd wagens die net iets leuker uit zien.
Maar al die infortainment systemenen met concurrende ev's zien er zo bedroevend uit.
Dat heeft Tesla toch echt wel netjes voor elkaar. Ziet er goed uit, werkt snel & je moet je nergens zorgen over maken. Bij de andere ev's lijkt het allemaal zo log met outdated data. Oplaadpunten die er op staan zonder dat je op voorhand kan zien als er wel plaats is.
Nee dat lijkt me echt een gemis met rijden in een non-tesla.
SuCs maken me niet zo uit, maar momenteel zit ik vakn met de ReCharge app op schoot te pielen om te zoeken naar een vrije laadpaal in de buurt.
Vorig jaar deze gekocht, ongeveer twee tientjes: https://www.amazon.nl/gp/product/B013VDWXTI/Shiro schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:31:
Pasten prima op m'n 2019 model 3
Ja, dat zit er al een tijdje in.JohanB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Tesla is toch juist een van de weinigen die GEEN oplaadpunten en plekkken aangeeft behalve bij SuCs? of zit dat er nu wel in en heb ik het gemist?
https://www.rtlnieuws.nl/...rden-zijn-navigatie-tonen
Als je naar een adres navigeert zal hij ze niet automatisch voorstellen om bij te laden, maar ze worden wel in het scherm getoond.
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 06-10-2021 12:13 ]
Signatures zijn voor boomers.
Kijk, dat is meer in lijn der verwachting qua prijs voor een setje ruiter wissers. Lijkt mij ook prima, ik ga ze ook bestellen, dank voor de link.JPDeckers schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Vorig jaar deze gekocht, ongeveer twee tientjes: https://www.amazon.nl/gp/product/B013VDWXTI/
Pasten prima op m'n 2019 model 3
Valt mij trouwens op dat ik zo'n haarfijne kras heb op mijn ruit door de ruiter wissers, toch knap dat zand of wat het ook was zo'n kras kan veroorzaken. Zal voortaan mijn ruiterwissers wel iets vaker schoonmaken.
SR+ MiC
Maar nooit gezien hoeveel plek daar nog vrij is?Maasluip schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Ja, dat zit er al een tijdje in.
https://www.rtlnieuws.nl/...rden-zijn-navigatie-tonen
Als je naar een adres navigeert zal hij ze niet automatisch voorstellen om bij te laden, maar ze worden wel in het scherm getoond.
Wie hebben hier de FM One en hoe werkt deze?
Geen gezeik met verbinden van bluetooth van Tesla en FM One?
Ben een beetje klaar met die kleine battery drains van de flitsmeister app omdat ik "automatisch starten" heb ingeschakeld.
Ben een beetje klaar met die kleine battery drains van de flitsmeister app omdat ik "automatisch starten" heb ingeschakeld.
Ik heb m, nog nooit problemen mee gehad.
Volgens mij verbindt hij ook niet met de bluetooth van de tesla maar met je telefoon. Weet dus niet of het je battery drain gaat oplossen aangezien hij op de achtergrond FlitsMeister start op je telefoon. Scheelt alleen dat het dan op de achtergrond is ipv voorgrond.
Volgens mij verbindt hij ook niet met de bluetooth van de tesla maar met je telefoon. Weet dus niet of het je battery drain gaat oplossen aangezien hij op de achtergrond FlitsMeister start op je telefoon. Scheelt alleen dat het dan op de achtergrond is ipv voorgrond.
Ja ik bedoelde ook met de telefoon alleen mijn telefoon heeft 2 bluetooth verbindingen nodig (FM One en Tesla app) vroeg me af of dit een probleem was maar denk het niet.Martijndoes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:35:
Ik heb m, nog nooit problemen mee gehad.
Heb vandaag niet gereden maar zie dat flitsmeister redelijk bovenin staat qua batterij verbruik en dat stoort mij.
Ik ga er maar gewoon een aanschaffen en die jongens supporten!
Nee hoor dat is bij mij in ieder geval geen enkel probleem, zal wellicht ook aan je telefoon liggen (heb zelf iPhone SE2)
Heb even gekeken en afgelopen 10 dagen was flitsmeister bij mij verantwoordelijk voor slechts 1% batterijverbruik. Met ongeveer 50 a 60 minuten per dag in de auto.
Heb even gekeken en afgelopen 10 dagen was flitsmeister bij mij verantwoordelijk voor slechts 1% batterijverbruik. Met ongeveer 50 a 60 minuten per dag in de auto.
Ik gebruik mijn FlitsMeister One ook al een paar jaar nu. En vind het beter werken dat automatisch starten van de FlitsMeister zelf. Moet alleen nog een goede plek vinden.
Werkt perfect hier!xeoMe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:31:
Wie hebben hier de FM One en hoe werkt deze?
Komt denk ik omdat jij het automatisch starten vanuit de FM app uit heb staan maar via FM One aan hebt.Martijndoes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:49:
Nee hoor dat is bij mij in ieder geval geen enkel probleem, zal wellicht ook aan je telefoon liggen (heb zelf iPhone SE2)
Ik heb afgelopen 10 dagen 11% FM 60-90min per dag in de auto denk ik.
EDIT:
FM One is besteld bedankt voor de reacties!
[ Voor 4% gewijzigd door xeoMe op 06-10-2021 13:54 ]
Hier ook bij 1% gebruik met de FM One.xeoMe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Komt denk ik omdat jij het automatisch starten vanuit de FM app uit heb staan maar via FM One aan hebt.
Ik heb afgelopen 10 dagen 11% FM 60-90min per dag in de auto denk ik.
EDIT:
FM One is besteld bedankt voor de reacties!
Nee. Volgens mij niet nee. Daarnaast, er staan ook maar beperkt aantal in. Geen Shell, geen Ionity etc.JohanB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:07:
[...]
Maar nooit gezien hoeveel plek daar nog vrij is?
Momenteel berijder (private lease) van een Ioniq 28kWh en ben me aan het oriënteren op een M3 SR+ (wederom via privé, helaas geen zakelijke auto voor mij), dus zal vanaf nu wat vaker gaan meelezen hier. Ik moet nog een jaartje met de Ioniq en overweeg om het contract af te kopen op het moment dat de made in Berlin M3's geleverd gaan worden. Hopelijk in de loop van volgend jaar. Het grappige is dat een M3 SR+ maar een paar tientjes duurder is dan die Ioniq, dus dat is geen al te moeilijke beslissing (moet alleen mijn wederhelft nog zien te overtuigen van een Tesla; haar voorkeur gaar uit naar een EQA).
Ben bij mijn werkgever overigens o.a. verantwoordelijk voor het wagenpark (ca. 50 auto's) waarvan het aantal EV's (met name M3's) de laatste jaren flink is toegenomen. De nieuwe leases zijn bijna allemaal voor EV's.
Ben bij mijn werkgever overigens o.a. verantwoordelijk voor het wagenpark (ca. 50 auto's) waarvan het aantal EV's (met name M3's) de laatste jaren flink is toegenomen. De nieuwe leases zijn bijna allemaal voor EV's.
Nee, je krijgt de band die door de leasemij wordt voorgeschreven. Normaliter van een merk waarvoor ze jaarlijks een flinke kickback kunnen incasseren.JimmyClioRS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
En heb je dan keuze wat voor banden je laat monteren? Of is het gewoon random?
[ Voor 11% gewijzigd door Marc O. op 06-10-2021 14:36 ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Teslamate kunnen installeren op mijn raspberry pi maar krijg inlog errors.(Captcha required)
Heb het geprobeerd met Tesla Auth keys maar krijg daar ook de foutmelding (Error: Tokens are invalid)
Iemand tips?
EDIT:
Fixed met nieuwe API codes en had access code en refresh token omgedraaid...
Heb het geprobeerd met Tesla Auth keys maar krijg daar ook de foutmelding (Error: Tokens are invalid)
Iemand tips?
EDIT:
Fixed met nieuwe API codes en had access code en refresh token omgedraaid...

[ Voor 43% gewijzigd door xeoMe op 06-10-2021 17:34 ]
is er iemand die de tesmat of iets soortgelijkigs heeft om in je Tesla te kunnen slapen?
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Volgens mij liep er hier een Tweaker rond met een op maat gemaakte tweepersoons matras voor achterin, ging er mee naar Noorwegen op vakantie enzo. Weet niet meer wie dat was.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik ken iemand die een luchtbed gebruikt. Het schijnt goed te werken.yakmak schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:08:
is er iemand die de tesmat of iets soortgelijkigs heeft om in je Tesla te kunnen slapen?
Hoe hij het een beetje donker maakt om te kunnen slapen weet ik niet.
Soms ben ik blij dat mijn M3 vloeken niet als zodanig herkent, wan t ik probeer al een tijdje geluid van de navigatie aan, maar vooral uit te zetten middels voicecommand.
Volgens deze pagina zou "Demp stembegeleiding" voldoende moeten zijn, en dat doet ie dan ook, maar vooral door navigatie in zijn geheel te cancellen, hetgeen niet mijn bedoeling is.
Wat werkt er bij jullie wel?
En hoe zet je het dan weer aan (met een voicecommand)
Want dat getut op het scherm vind ik niet heel handig.
(Workaround wordt mogelijk wel een nieuw bestuurdersprofiel aanmaken, dat switch nl. veel sneller...)
Volgens deze pagina zou "Demp stembegeleiding" voldoende moeten zijn, en dat doet ie dan ook, maar vooral door navigatie in zijn geheel te cancellen, hetgeen niet mijn bedoeling is.
(Workaround wordt mogelijk wel een nieuw bestuurdersprofiel aanmaken, dat switch nl. veel sneller...)
Vanochtend ben ik er achter gekomen dat AP en mist geen goeie combi is. In een mistbank ineens toeters en bellen dat ik de besturing over moest nemen.
Nu had ik al vrij lang geen mist meer meegemaakt, maar er staat me bij dat dit vorig jaar beter ging.
Nu had ik al vrij lang geen mist meer meegemaakt, maar er staat me bij dat dit vorig jaar beter ging.
Vind je stembegeleiding zo prettig dan dat je de moeite neemt regelmatig aan/uit te zetten?pimk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:10:
Soms ben ik blij dat mijn M3 vloeken niet als zodanig herkent, wan t ik probeer al een tijdje geluid van de navigatie aan, maar vooral uit te zetten middels voicecommand.
Voor mij is dat iets wat ik bij iedere auto direct uit zet; gruwelijk irritant, afleidend en weinig toevoegend. Waarom zou je het niet in zn geheel uit zetten als je toch al meerendeel van de tijd dit uit probeert te zetten? Ja het is niet de oplossing die je zoekt, maar het is wel een oplossing
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dat schrale geluid herken ik, mijn m3 is pas 4 maanden oud maar ik vermoed dat het komt dat de ruitenwisser standen te snel heen en weer gaan. Als ik alles handmatig doe en er veel water op m’n ruit ligt dan heb ik het al veel minder. Probleem schijnt flink aangepakt te zijn in 2021.36 die ze nu aan het uitrollen zijn, ben erg benieuwd! De camera checkt bij het ruitenwissen dan ook je rij-snelheid als ik het goed heb.Shiro schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:31:
Irriteer mij er wel behoorlijk aan, zitten al nieuwe ruitenwissers op maar dit geluid heb ik op geen enkel andere auto gehad. Heeft ook echt niks te maken met dat je meer hoort dan een benzine auto. Hoop dat 2021.36 toch echt goede verbeteringen gaat brengen
[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 07-10-2021 18:22 ]
Ik vind die stemmen ook gruwelijk irritant. Volume altijd uit! Daar neem ik zelfs het missen van een afrit zo'n 3 keer per jaar mee voor liefbokkow schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Vind je stembegeleiding zo prettig dan dat je de moeite neemt regelmatig aan/uit te zetten?
Voor mij is dat iets wat ik bij iedere auto direct uit zet; gruwelijk irritant, afleidend en weinig toevoegend. Waarom zou je het niet in zn geheel uit zetten als je toch al meerendeel van de tijd dit uit probeert te zetten? Ja het is niet de oplossing die je zoekt, maar het is wel een oplossing

Inmiddels bijna 7k km met 2021 Model Y LR (MIC) gereden, waaronder een trip naar midden Italië. Moet zeggen dat ik erg blij ben met de upgrade van een 2019 Model 3 LR (US).
De 2021 is een stukje efficiënter vergeleken met het 2019 model. Batterij is voor zover ik weet hetzelfde (LPF), max bereik bij nieuw is ook vrijwel hetzelfde volgens de display (~500km), maar de 2021 lijkt tot nu toe op snelwegen een stukje zuiniger.
De trip naar Italië was bijna 1600km over 2 dagen, en iedere dag gaf de auto aan dat 2 laadstops voldoende was om de ~800km te halen. Bij de Model 3 was dat eigenlijk altijd 3 laadstops. Met 2 chauffeurs is 4 etappes gewoon leuker dan 3 etappes, gevolg was dat we op iedere reisdag minstens 1 extra stop erbij deden, soms bij een SuC maar soms ook zonder laden, alleen om de etappes korter te maken. Zeker de eerste etappe vanaf 100% is met ~3.5 uur snelweg heel erg lang, ik wil dan al lang weer koffie.
Wel mis ik nog steeds betere trip-planning. Ik zou graag bij dit soort reisdagen makkelijker kunnen spelen met dit soort zaken. Gewoon vooraf kunnen zeggen: ik wil 3 laadstops, en liefst die in het midden wat langer ivm eten, indien dat mogelijk is. Op iedere dag zijn we dus afgeweken van het initiële plan van de auto, wat wel wat puzzelen is met het scherm.
De auto overschat nogal eens hoeveel % je overhoud aan het eind van een etappe, maar dit merkte ik ook bij de Model 3 al sinds een aantal versies. Geen idee wat dit is. Lijkt ook per land wat te verschillen.
De kofferbak met grote klep is een verademing. Er moest redelijk wat zooi vervoerd worden en dat was een verademing met de Model Y.
De achterbank is een stuk beter geschikt voor volwassenen, zowel omdat er meer beenruimte is achter maar omdat de voorstoelen hoger staan is er ook meer ruimte voor voeten.
De hoge zit is zeker in chaotische wegsituaties zeker fijn, vanwege het betere overzicht. Wel is de ervaring van snelheid anders, het lijkt minder snel te gaan, omdat je verder van het asfalt zit.
Zoals al eerder gezegd, de auto lijkt in bochten iets meer te rollen dan de 3, maar dat went vrij snel. Verder merk ik weinig anders aan het rijgevoel, de Model Y rijdt ook als een kermisautootje en reageert overal razendsnel op.
VZIW heeft de Model Y geen radar meer, heb daar eigenlijk geen verschil in gemerkt met de AP of met FSD.
Enige echte nadeel voor mij van de switch is het zicht door de achteruitkijkspiegel, zowel door het kleinere formaat van de achterruit als ook het verduisterende glas. Daarnaast is de dorpel vrij hoog, dus als er iemand op je bumper zit en zit te flitsen met zijn groot licht, zie je dat nauwelijks omdat de koplampen niet meer zichtbaar zijn. Zeker op de autobahn een paar keer voorgekomen.
De 2021 is een stukje efficiënter vergeleken met het 2019 model. Batterij is voor zover ik weet hetzelfde (LPF), max bereik bij nieuw is ook vrijwel hetzelfde volgens de display (~500km), maar de 2021 lijkt tot nu toe op snelwegen een stukje zuiniger.
De trip naar Italië was bijna 1600km over 2 dagen, en iedere dag gaf de auto aan dat 2 laadstops voldoende was om de ~800km te halen. Bij de Model 3 was dat eigenlijk altijd 3 laadstops. Met 2 chauffeurs is 4 etappes gewoon leuker dan 3 etappes, gevolg was dat we op iedere reisdag minstens 1 extra stop erbij deden, soms bij een SuC maar soms ook zonder laden, alleen om de etappes korter te maken. Zeker de eerste etappe vanaf 100% is met ~3.5 uur snelweg heel erg lang, ik wil dan al lang weer koffie.
Wel mis ik nog steeds betere trip-planning. Ik zou graag bij dit soort reisdagen makkelijker kunnen spelen met dit soort zaken. Gewoon vooraf kunnen zeggen: ik wil 3 laadstops, en liefst die in het midden wat langer ivm eten, indien dat mogelijk is. Op iedere dag zijn we dus afgeweken van het initiële plan van de auto, wat wel wat puzzelen is met het scherm.
De auto overschat nogal eens hoeveel % je overhoud aan het eind van een etappe, maar dit merkte ik ook bij de Model 3 al sinds een aantal versies. Geen idee wat dit is. Lijkt ook per land wat te verschillen.
De kofferbak met grote klep is een verademing. Er moest redelijk wat zooi vervoerd worden en dat was een verademing met de Model Y.
De achterbank is een stuk beter geschikt voor volwassenen, zowel omdat er meer beenruimte is achter maar omdat de voorstoelen hoger staan is er ook meer ruimte voor voeten.
De hoge zit is zeker in chaotische wegsituaties zeker fijn, vanwege het betere overzicht. Wel is de ervaring van snelheid anders, het lijkt minder snel te gaan, omdat je verder van het asfalt zit.
Zoals al eerder gezegd, de auto lijkt in bochten iets meer te rollen dan de 3, maar dat went vrij snel. Verder merk ik weinig anders aan het rijgevoel, de Model Y rijdt ook als een kermisautootje en reageert overal razendsnel op.
VZIW heeft de Model Y geen radar meer, heb daar eigenlijk geen verschil in gemerkt met de AP of met FSD.
Enige echte nadeel voor mij van de switch is het zicht door de achteruitkijkspiegel, zowel door het kleinere formaat van de achterruit als ook het verduisterende glas. Daarnaast is de dorpel vrij hoog, dus als er iemand op je bumper zit en zit te flitsen met zijn groot licht, zie je dat nauwelijks omdat de koplampen niet meer zichtbaar zijn. Zeker op de autobahn een paar keer voorgekomen.
[ Voor 7% gewijzigd door DaCoTa op 07-10-2021 22:57 ]
Vandaag voor het eerst de FM One getest en had ik veel eerder moeten aanschaffen!
Ben benieuwd wat het met mijn batterijgebruik doet maar dat zie ik komende dagen wel.
Ben benieuwd wat het met mijn batterijgebruik doet maar dat zie ik komende dagen wel.
Really? Bij mij juist heerlijk gewerkt. De hele weg van Schiphol naar Nijmegen aangehad. Geen enkele ingreep. Af en toe een melding dat de linkercamera niet zoveel mee zag, maar verder niets.Pierz schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:12:
Vanochtend ben ik er achter gekomen dat AP en mist geen goeie combi is. In een mistbank ineens toeters en bellen dat ik de besturing over moest nemen.
Wel lekker, zo'n rustige rit na het drama dat Viggo bagagehandling heet.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
@xeoMe Als je de FM app goed hebt ingesteld gaat FM in een stand-by mode als je niet meer rijdt en gaat weer aan als je instapt, dus het stroomgebruik valt enorm mee. Ik gebruik de FM One al een tijdje en dat gaat prima. Goede investering!
Zit je al op versie 2021.36 dan?Semyon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
O, dit stond al heel lang op mijn verlang lijstje... (Best App Update ever)
Op het moment loop ik de hele dag heen en weer om mijn zonnepanelen te matchen met mijn laad snelheid, het lijkt dat ik dat nu via de App kan doen.
[Afbeelding]
Morgen uitproberen!
Dit is zeker een leuke toevoeging van de app.Semyon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
Op het moment loop ik de hele dag heen en weer om mijn zonnepanelen te matchen met mijn laad snelheid, het lijkt dat ik dat nu via de App kan doen.
[Afbeelding]
Morgen uitproberen!
Maar ff serieus.. Handmatig laadsnelheid aanpassen? Haha… Dat is toch niet te doen
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nog mooier om je slimme meter uit te lezen en op basis van terugleveren via de API de laadsnelheid aan te passen.Semyon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
[Afbeelding]
Morgen uitproberen!
Dat snap ik niet. Waarom niet overdag je stroom salderen voor het hoog tarief en 's nachts je auto opladen voor dal tarief?Semyon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
[Afbeelding]
Morgen uitproberen!
Zolang het salderen bestaat doe ik het zo
Niet iedereen woont in NL.Noxa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Dat snap ik niet. Waarom niet overdag je stroom salderen voor het hoog tarief en 's nachts je auto opladen voor dal tarief?
Precies, dan krijg je zoiets:Deveon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Nog mooier om je slimme meter uit te lezen en op basis van terugleveren via de API de laadsnelheid aan te passen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/saPsJyhntc9p3OFa4Ms6xgWM.jpg?f=user_large)
Bovenste lijn is opbrengst zonnepanelen, onderste lijn is laadvermogen die zodanig wordt ingesteld dat het saldo tussen verbruik en opbrengst = 0. Verschil tussen de twee lijnen is dus het overige verbruik in het huis. Niet echt nodig zolang de salderingsregeling geldt, maar wel gewoon leuk om te doen.
Moet er niet aan denken om dat manueel te gaan doen
[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 08-10-2021 08:50 ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Er is zo wel een leuke voordelige smart oplossing te maken van Tesla + TWC.
Het is altijd maar de vraag over er op het net vraag is naar opgewekt stroom, dus ook voor duurzaamheid is het voor het milieu een fijne gedachte om hierin zelf te voorzien. Zelf hoop ik nog dat we uit Berlijn straks Y’s krijgen met V2G.Marc O. schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Niet echt nodig zolang de salderingsregeling geldt, maar wel gewoon leuk om te doen.
Moet er niet aan denken om dat manueel te gaan doen
Waar ik woon salderen we niet. Wat eigenlijk beter voor het grid is, (incentive voor mensen om zelf te stabiliseren) maar dat is weer een verhaal voor een andere thread.Noxa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Dat snap ik niet. Waarom niet overdag je stroom salderen voor het hoog tarief en 's nachts je auto opladen voor dal tarief?
Misschien is deze update idd voor NL niet zo winstgevend als voor mij.
En winstgevend is relatief, het is centen werk, het is meer de sport zelfvoorzienend te zijn. Verklaar me voor gek, maar mijn rijgenot met het idee dat het 100% zon is, is hoger.
Ik kan het niet vinden in de Tesla API, en mijn inverter is volgens mij proprietary.Deveon schreef op vrijdag 8 2021 @ 08:39:
[...]
Nog mooier om je slimme meter uit te lezen en op basis van terugleveren via de API de laadsnelheid aan te passen.
[ Voor 13% gewijzigd door Semyon op 08-10-2021 09:18 ]
Update app of is dit gekomen door update van de auto?Semyon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
[Afbeelding]
Morgen uitproberen!
En Apple of android
Beide. Nieuwe app en je moet 2021.36+ hebben in de auto. (Op iOS is het 4.1.1 (van 6-10) van de app.)ybos schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:22:
[...]
Update app of is dit gekomen door update van de auto?
En Apple of android
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 08-10-2021 09:24 ]
Deze post is al weer van een poosje terug, maar voor wie het interesseert, ook mijn M3LR uit september 2019 is een heel stuk stiller met deze seal kit. Ik heb hem er nu een paar weken in liggen en het verschil in windgeruis is zo groot dat ik nu bij 130 het radiovolume nog op een acceptabel niveau kan laten (mits er ook een beetje fatsoenlijk ZOAB ligt). Dus hartelijk dank voor deze tip @R0bb !r0bb schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:41:
Ik heb voor de windruis onderdrukking sinds kort deze erbij, scheelt behoorlijk! Had dit 2 jaar geleden ook al eens maar die was veel dunner en is er uitgewaaid op de snelweg.
€ 4,36 28%OFF | Auto Wind Ruisonderdrukking Kit Rustig Seal Kit Voor Tesla Model3 Dakraam Glas Afdichtstrip Siliconen Auto Accessoires
https://a.aliexpress.com/_vaELiI
Daarnaast heb ik ook wielkast hoezen geïnstalleerd op voorwielen voor wegruis.
Past dit ook op een 2021 versie?mattijssch schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Deze post is al weer van een poosje terug, maar voor wie het interesseert, ook mijn M3LR uit september 2019 is een heel stuk stiller met deze seal kit. Ik heb hem er nu een paar weken in liggen en het verschil in windgeruis is zo groot dat ik nu bij 130 het radiovolume nog op een acceptabel niveau kan laten (mits er ook een beetje fatsoenlijk ZOAB ligt). Dus hartelijk dank voor deze tip @R0bb !
Hmmm interessant, die eerste post heb ik gemist. Heb je ook van die deurrubbers?mattijssch schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Deze post is al weer van een poosje terug, maar voor wie het interesseert, ook mijn M3LR uit september 2019 is een heel stuk stiller met deze seal kit. Ik heb hem er nu een paar weken in liggen en het verschil in windgeruis is zo groot dat ik nu bij 130 het radiovolume nog op een acceptabel niveau kan laten (mits er ook een beetje fatsoenlijk ZOAB ligt). Dus hartelijk dank voor deze tip @R0bb !
Ik vind het eigenlijk moeilijk voor te stellen dat dit zo'n groot verschil kan maken, kan ook geen kwaad om het glazen dak? Gezien dat nogal gevoelig is voor spanningen als ik sommige posts hier voorbij zie komen..
Haha dat inderdaadybos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:43:
[...]
Ik vind die stemmen ook gruwelijk irritant. Volume altijd uit! Daar neem ik zelfs het missen van een afrit zo'n 3 keer per jaar mee voor lief
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Zojuist Tesla Mobile Service langs geweest voor het vervangen van het stuurwiel. Het leer van het stuur liet los op sommige plekken, keurig vervangen op locatie! Tevens direct de modificatie aan de draagarmen gedaan, daar kwam de monteur zelf mee. Tot nu toe top service van Tesla Mobile Service, nu moet ie alleen binnenkort nog naar een Tesla Service Center voor de reparatie van de achterbumper die steeds los schiet in het midden. Kijken of die service net zo goed is als de mobile service.
Tja, in den vreemde is het toch fijn de ogen op de weg te kunnen houden en navigatie-instructies in je oor gefluisterd te krijgen.bokkow schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Vind je stembegeleiding zo prettig dan dat je de moeite neemt regelmatig aan/uit te zetten?
Op de bekende routes is het prima zonder de dame in kwestie, want dan heb ik 'm slechts aan om verkeersopstopping te kunnen vermijden
Het zal vast werken, maar trek het er vanaf als je naar Tesla service gaat. Als je glas breekt (vorst) zullen ze naar dat stukje wijzen.mattijssch schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Je zult niet de eerste zijn
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Kreeg jij een nieuw stuur bij de eerste melding? Ik heb ook al eens een nieuwe gehad.. Nepleer liet los en had een soort blaren op het stuur.ElCasa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:24:
Zojuist Tesla Mobile Service langs geweest voor het vervangen van het stuurwiel. Het leer van het stuur liet los op sommige plekken, keurig vervangen op locatie! Tevens direct de modificatie aan de draagarmen gedaan, daar kwam de monteur zelf mee. Tot nu toe top service van Tesla Mobile Service, nu moet ie alleen binnenkort nog naar een Tesla Service Center voor de reparatie van de achterbumper die steeds los schiet in het midden. Kijken of die service net zo goed is als de mobile service.
Klopt, kreeg meteen een nieuw stuur. Gemeld via de Tesla App en vervolgens zonder vooraf bekijken direct een nieuw stuur. Levertijd was wel 4 weken, maar verder top service!Stef87 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:58:
[...]
Kreeg jij een nieuw stuur bij de eerste melding? Ik heb ook al eens een nieuwe gehad.. Nepleer liet los en had een soort blaren op het stuur.
Gelukkig ging het bij jou wel makkelijk. Ik moest 3x afspraak maken voor vervangen.ElCasa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
Klopt, kreeg meteen een nieuw stuur. Gemeld via de Tesla App en vervolgens zonder vooraf bekijken direct een nieuw stuur. Levertijd was wel 4 weken, maar verder top service!
Ik word steeds meer ontevreden met M3P. Rated range nu 445 km bij 100%.
Als ik boven 90% laadt, krijg ik een waarschuwing.
Nu laden tot 80%, dat is 358 km.
Vanuit initiële aankoop altijd de geadverteerde 530 km in gedachte gehouden…..
Bij 80% laden haal ik ca. 275 km
[ Voor 6% gewijzigd door Teslalrp op 09-10-2021 09:50 ]
Los van die degradatie, die ik zeker niet goed wil praten, helemaal als het een koopauto is kan ik het mij voorstellen hoe je je voelt: hoe vaak heb je in de praktijk daadwerkelijk last van deze "beperktere" range? Ik proef namelijk op verschillende fora dat mensen die hier heel erg op focussen er in de praktijk weinig tot geen dagelijkse hinder van ondervinden, maar er wel veel negatieve energie door krijgen en er steeds meer de focus op te gaan leggen en mee bezig zijn.Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Is laden tot 60-80% een probleem? Want het is sowieso wel beter voor de accu. Ik laad vaak tot 90% omdat er dan net even wat meer pit in de auto zit, maar, ik zou dagelijks met 40-50% ook prima afkunnen voor de range die ik daadwerkelijk nodig heb.
Dus nogmaals: Ik praat niets goed, maar wel benieuwd hoeveel hinder je daadwerkelijk in de praktijk van die afnemende range ondervindt, of dat het meer om het gevoel erbij gaat, wat ik uiteraard volledig begrijp.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wat bedoel je met meer pit? Het maakt toch niet uit wbt hoeveel geladen en performance??Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:12:
[...]
Los van die degradatie, die ik zeker niet goed wil praten, helemaal als het een koopauto is kan ik het mij voorstellen hoe je je voelt: hoe vaak heb je in de praktijk daadwerkelijk last van deze "beperktere" range? Ik proef namelijk op verschillende fora dat mensen die hier heel erg op focussen er in de praktijk weinig tot geen dagelijkse hinder van ondervinden, maar er wel veel negatieve energie door krijgen en er steeds meer de focus op te gaan leggen en mee bezig zijn.
Is laden tot 60-80% een probleem? Want het is sowieso wel beter voor de accu. Ik laad vaak tot 90% omdat er dan net even wat meer pit in de auto zit, maar, ik zou dagelijks met 40-50% ook prima afkunnen voor de range die ik daadwerkelijk nodig heb.
Dus nogmaals: Ik praat niets goed, maar wel benieuwd hoeveel hinder je daadwerkelijk in de praktijk van die afnemende range ondervindt, of dat het meer om het gevoel erbij gaat, wat ik uiteraard volledig begrijp.
Tesla is helder in zijn garantievoorwaarden denk ik dan. (70% na 8 jaar voor de accu) in principe kun je na een jaar op 29% degradatie zitten en nergens recht op hebben. Zuur, maar het staat helder omschreven.
Jawel, des te hoger de SoC, des te meer performance.TweakerVincent schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Wat bedoel je met meer pit? Het maakt toch niet uit wbt hoeveel geladen en performance??
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
In dagelijkse praktijk geen probleem. Woon werk is 70 km retour en mogelijkheid dagelijks op te laden op werk. Het is meer het gevoel en het niet weten wanneer degradatie eens stopt
Nooit geweten, thanksTaro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:24:
[...]
Jawel, des te hoger de SoC, des te meer performance.
Is het eigendom of lease? Als het eigendom is, dan kan ik mij voorstellen dat het je heel erg bezig houdt.Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:25:
In dagelijkse praktijk geen probleem. Woon werk is 70 km retour en mogelijkheid dagelijks op te laden op werk. Het is meer het gevoel en het niet weten wanneer degradatie eens stopt
Ik sta er zelf heel simpel in, het betreft in mijn geval een lease auto, ik ondervind er dagelijks geen enkele hinder van, dus ga ik mij er ook niet druk om maken. Niet dat degradatie prima is, of dat Tesla er in bepaalde gevallen niets aan zou moeten doen, maar meer in de trend van: Choose your battles, ergens een slecht gevoel over hebben waar je in de dagelijkse praktijk geen hinder van ondervindt is zonde van de energie.
Maar als het eigendom is, dan zou ik er ook meer mee bezig zijn. Dat houdt ons bijv. ook nog tegen om een elektrische auto voor mijn vrouw te kopen.
Daarom zie je ook vaak dat drag races met 95-100% SoC worden gedaan. Ik heb overigens een Dragy in de auto, dan kan je dit ook zelf goed testen en constateren.
Was eergisteren in Duitsland, maar had een collega naast mij zitten, dus moest mij inhouden, anders had ik bijv. 0-200 en 0-266 graag willen testen nu er nog geen winterbanden op zitten
Vraag me af of ze op een bepaald punt ook bij de 3 SuC speed gaan knijpen. Toch wel gek dat dit allemaal zomaar kan/mag. Zo kunnen ze natuurlijk van alles doen om binnen de garantie te blijven. Nu zal geen enkele autobouwer te vertrouwen zijn maar Tesla vetrouw ik dan helemaal niet eigenlijk.Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Overigens is de 530 de WLTP en de waarde in de auto EPA. Nieuw had je 499 EPA. Neemt niet weg dat de degradatie bij de 3 toch vrij hoog is.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 09-10-2021 10:50 ]
De auto is lease dus geen eigendom. Verheug mij al 2 jaar op ritje in Duitsland met M3P. Eind deze maand eens proberen wat verbruik gaat opleveren en/of degradatie nog hoger wordt
Ik laat eind deze de Pirelli winterbanden eronder zetten voor ik naar Duitsland ga. Deze kunnen de Max snelheid van de P aanTaro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:34:
[...]
Daarom zie je ook vaak dat drag races met 95-100% SoC worden gedaan. Ik heb overigens een Dragy in de auto, dan kan je dit ook zelf goed testen en constateren.
Was eergisteren in Duitsland, maar had een collega naast mij zitten, dus moest mij inhouden, anders had ik bijv. 0-200 en 0-266 graag willen testen nu er nog geen winterbanden op zitten
Mijn winterbanden ook, maar de perfecte omstandigheden voor maximaal accelereren zijn in de winter doorgaans minder dan op een mooie droge warme zonnige zomerdag met zomerbanden.Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Ik laat eind deze de Pirelli winterbanden eronder zetten voor ik naar Duitsland ga. Deze kunnen de Max snelheid van de P aan
Ik laad hem op dit moment toevallig op tot 100%. Grappig om te zien dat dit als je er bijna bent nog weer een paar km extra oplevert.
Ik ben wel tevreden over de accu.
Mijn SR+ begon ooit met 386km range, dat was eind vorig jaar nog 364km ongeveer. Nu komt hij op 361km uit.
Duidelijk te zien dat in het eerste jaar de degradatie nog wat harder ging (-20km in jaar 1 ongeveer) en daarna is dat echt afgevlakt (-5km in jaar 2 ongeveer).
Het is een leaseauto, dus nog Max 2,5jaar lol van de auto. Dat gaat qua range dus wel lukken.
Ik ben benieuwd hoe dit met de nieuwere MiC modellen en straks met de Berlijn modellen zal zijn!
Mijn SR+ begon ooit met 386km range, dat was eind vorig jaar nog 364km ongeveer. Nu komt hij op 361km uit.
Duidelijk te zien dat in het eerste jaar de degradatie nog wat harder ging (-20km in jaar 1 ongeveer) en daarna is dat echt afgevlakt (-5km in jaar 2 ongeveer).
Het is een leaseauto, dus nog Max 2,5jaar lol van de auto. Dat gaat qua range dus wel lukken.
Ik ben benieuwd hoe dit met de nieuwere MiC modellen en straks met de Berlijn modellen zal zijn!
Eerste jaar inderdaad meer, maar tot de 1e lockdown was een maand of 9. Daardoor op minder dan 30k in het eerste jaar en iets minder dan 25k in het 2e jaar gekomen. Nu op 55k totaal.Inspired schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:48:
@Smobbo Neem aan dat je in het tweede jaar ook veel minder gereden hebt? En wellicht ook geen lange vakantierit met SuC sessies.
Vakantieritten waren gelijk (Ardenne dus maar 1x laden en je bent er).
Überhaupt heb ik denk ik totaal nog geen 10x bij een SuC of snellader gestaan. Dat zou best een positief effect kunnen hebben.
Snel optrekken blijf ik na 2,5 jaar nog steeds doen
Ja. Heb persoonlijk wel het idee dat SuC er flink in hakt. Optrekken is toch relatief kort. Bij SuC zit je zo een half uur op de max. Ben iig blij dat het lease is.Smobbo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:56:
[...]
Eerste jaar inderdaad meer, maar tot de 1e lockdown was een maand of 9. Daardoor op minder dan 30k in het eerste jaar en iets minder dan 25k in het 2e jaar gekomen. Nu op 55k totaal.
Vakantieritten waren gelijk (Ardenne dus maar 1x laden en je bent er).
Überhaupt heb ik denk ik totaal nog geen 10x bij een SuC of snellader gestaan. Dat zou best een positief effect kunnen hebben.
Snel optrekken blijf ik na 2,5 jaar nog steeds doen![]()
!
Bij mijn M3 LR sept 2019 was de range begin van dit jaar 445 km na een behoorlijke dip, maar is weer wat verbeterd ondanks 2 reizen naar Z.Frankrijk met gebruik van SUC. Nu schommelt het tussen de 450 en 460 km. Bijgevoegd het Stats grafiekje.
Reizen maakt wat betreft stops e.d. geen verschil, geen range anxiety. Sterker nog het gebruik lijkt lager dan vorig jaar. Gemiddeld gebruik tijdens reis naar Z.frankrijk vorig jaar 176Wh/km dit jaar 164 Wh/km onder zelfde omstandigheden en snelheden ( max wettelijke snelheid per land). Ik kwam altijd met een hoger percentage aan bij de volgende lader dan tijdens het laden door de auto ingeschat. Dus steeds te lang geladen helaas. Gemiddeld stops van 25 minuten.
Kortom bij mij geen teleurstelling in de auto. Het is een koopauto en tot nu toe nul problemen. Ook geen bouwfouten ( in mijn ogen) naden e.d. Het is wel een rode, dus veel duurder, misschien hebben ze hem daarom wat nauwkeuriger in elkaar gezet....
Reizen maakt wat betreft stops e.d. geen verschil, geen range anxiety. Sterker nog het gebruik lijkt lager dan vorig jaar. Gemiddeld gebruik tijdens reis naar Z.frankrijk vorig jaar 176Wh/km dit jaar 164 Wh/km onder zelfde omstandigheden en snelheden ( max wettelijke snelheid per land). Ik kwam altijd met een hoger percentage aan bij de volgende lader dan tijdens het laden door de auto ingeschat. Dus steeds te lang geladen helaas. Gemiddeld stops van 25 minuten.
Kortom bij mij geen teleurstelling in de auto. Het is een koopauto en tot nu toe nul problemen. Ook geen bouwfouten ( in mijn ogen) naden e.d. Het is wel een rode, dus veel duurder, misschien hebben ze hem daarom wat nauwkeuriger in elkaar gezet....
:strip_exif()/f/image/xBIZjXhOiy26qYqLTyaDwz0z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds enkele dagen een naar krakend geluid bij het linker voorwiel. Lijkt te gebeuren als ie inveert. Ook als ik stevig op de trunk frunk(?) druk om de auto in te laten veren hoor ik het. Ga er uiteraard mee naar Tesla, maar iemand ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door WevW op 09-10-2021 13:39 ]
Neem aan standaard draagarmen kwaaltje. Zoek maar eens op draagarmen in dit topic. Ook een soort van recall voor.WevW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:38:
Ik heb sinds enkele dagen een naar krakend geluid bij het linker voorwiel. Lijkt te gebeuren als ie inveert. Ook als ik stevig op de trunk frunk(?) druk om de auto in te laten veren hoor ik het. Ga er uiteraard mee naar Tesla, maar iemand ervaring mee?
De draagarmen waar ze de terugroep actie voor hebben misschien?WevW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:38:
Die 275 km is dat zomer of winter? Dat is wel echt nog een hele nette score namelijk (een 2019 toch ook?). Dat haal ik vaak niet in de winter terwijl ik weinig degradatie heb. (Rated nog zo’n 480). Gister met 12C was het alweer 200+ Wh/km op gewoon vmax en rustig rijden op een rit van zo’n 50 kmTeslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Deze logica volg ik even niet. Ik tik elke maand een flinke zak geld af voor specificaties die nooit geleverd zijn. Dat is toch niet minder vervelend dan eigendom?Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Is het eigendom of lease? Als het eigendom is, dan kan ik mij voorstellen dat het je heel erg bezig houdt.
Ik sta er zelf heel simpel in, het betreft in mijn geval een lease auto, ik ondervind er dagelijks geen enkele hinder van, dus ga ik mij er ook niet druk om maken. Niet dat degradatie prima is, of dat Tesla er in bepaalde gevallen niets aan zou moeten doen, maar meer in de trend van: Choose your battles, ergens een slecht gevoel over hebben waar je in de dagelijkse praktijk geen hinder van ondervindt is zonde van de energie.
Maar als het eigendom is, dan zou ik er ook meer mee bezig zijn. Dat houdt ons bijv. ook nog tegen om een elektrische auto voor mijn vrouw te kopen.
Ik heb van de range dagdagelijks geen last idd, maar met die redenering had ik ook een Twingo electric kunnen kiezen. Als ik 6 sinaasappelen koop, wil ik ook niet dat de verkoper er maar 1 aan me geeft en zegt: “zo is het wel genoeg joh, meer heb je vast niet nodig”
Yup, draagarmen. Afspraak maken, dan sturen ze je eerst terug met “niet vast te stellen” en 3 uur wachten. Dan kun je nieuwe afspraak maken, weer drie uur wachten. Dan wordt er wat aangedraaid, en doen ze wat smeermiddel met duct tape op de draagarmen. Althans zo ging het bij mij….WevW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:38:
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Onlangs nog geprobeerd? Misschien nu meer geluk, aangezien ze openlijk toegeven dat de kwaliteit matig is?Markofnikoff schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Yup, draagarmen. Afspraak maken, dan sturen ze je eerst terug met “niet vast te stellen” en 3 uur wachten. Dan kun je nieuwe afspraak maken, weer drie uur wachten. Dan wordt er wat aangedraaid, en doen ze wat smeermiddel met duct tape op de draagarmen. Althans zo ging het bij mij….
Klinkt als Tesla idd. Wel droevig.Markofnikoff schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Yup, draagarmen. Afspraak maken, dan sturen ze je eerst terug met “niet vast te stellen” en 3 uur wachten. Dan kun je nieuwe afspraak maken, weer drie uur wachten. Dan wordt er wat aangedraaid, en doen ze wat smeermiddel met duct tape op de draagarmen. Althans zo ging het bij mij….
Dat is denk ik het verschil tussen jou en mij: Ik heb er geen last van, dus waarom zou ik er negatieve energie in steken? Ik betaal iedere maand de bijtelling (die relatief gezien laag is tov mijn eerdere auto), ik kom zonder problemen op mijn doel aan, dus waar zou ik mij druk om maken? En de vergelijking met sinaasappelen gaat dus ook mank (in mijn geval), want die andere 5 ga ik wél missen op dag 2 t/m 6 als ik er dagelijks 1 op eet. En het verschil tussen een Twingo en M3 is volgens mij niet alleen de range? Of ik nu 400 of 440 km range heb, daar heb ik nooit last van. Iemand die iedere dag 420 km moet rijden en door die 20-40 km verschil ineens iedere dag extra moet laden, ja, die geef ik groot gelijk dat het balen is. Of als je de auto hebt aangeschaft natuurlijk.JohanB schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Deze logica volg ik even niet. Ik tik elke maand een flinke zak geld af voor specificaties die nooit geleverd zijn. Dat is toch niet minder vervelend dan eigendom?
Ik heb van de range dagdagelijks geen last idd, maar met die redenering had ik ook een Twingo electric kunnen kiezen. Als ik 6 sinaasappelen koop, wil ik ook niet dat de verkoper er maar 1 aan me geeft en zegt: “zo is het wel genoeg joh, meer heb je vast niet nodig”
Maar voor jou zit het waarschijnlijk in de hoek van misleiding, onrecht, etc. en zoals eerder aangegeven kies ik mijn battles, ik maak mij liever druk om andere zaken die er voor mij wél toe doen, maar dat verschilt dus per persoon.
Kan helaas geen Twitter video's embedden, maar Tesla heeft een Audi Matrix koplamp style achtige demo opstelling in Berlijn staan:
https://twitter.com/TeslaOwnersNL/status/1446822112824549385
Laat me raden, het liet los aan de onderkant waar de spaak uit het midden komt?ElCasa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:24:
Verwijderd
Na de richtingaanwijzers nu ook de koplampen van mercedes?Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:14:
Kan helaas geen Twitter video's embedden, maar Tesla heeft een Audi Matrix koplamp style achtige demo opstelling in Berlijn staan:
Zo’n hoge waarde heb ik nog nooit gehad. Prima waarde voor een (2019) sr+Smobbo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:45:
Ik laad hem op dit moment toevallig op tot 100%. Grappig om te zien dat dit als je er bijna bent nog weer een paar km extra oplevert.
Ik zit flink lager (als sinds het begin..!)
Ik betaal ook het leasebedrag (anderen misschien ook via salaris?), dus dan loopt het meer op dan bijtelling alleen inderdaad.Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:50:
[...]
Dat is denk ik het verschil tussen jou en mij: Ik heb er geen last van, dus waarom zou ik er negatieve energie in steken? Ik betaal iedere maand de bijtelling (die relatief gezien laag is tov mijn eerdere auto), ik kom zonder problemen op mijn doel aan, dus waar zou ik mij druk om maken? En de vergelijking met sinaasappelen gaat dus ook mank (in mijn geval), want die andere 5 ga ik wél missen op dag 2 t/m 6 als ik er dagelijks 1 op eet. En het verschil tussen een Twingo en M3 is volgens mij niet alleen de range? Of ik nu 400 of 440 km range heb, daar heb ik nooit last van. Iemand die iedere dag 420 km moet rijden en door die 20-40 km verschil ineens iedere dag extra moet laden, ja, die geef ik groot gelijk dat het balen is. Of als je de auto hebt aangeschaft natuurlijk.
Maar voor jou zit het waarschijnlijk in de hoek van misleiding, onrecht, etc. en zoals eerder aangegeven kies ik mijn battles, ik maak mij liever druk om andere zaken die er voor mij wél toe doen, maar dat verschilt dus per persoon.
Voor de sinaasappelen: als ik er vandaag onverwacht 6 nodig heb en daar voor betaalt heb, wil ik er niet maar 1. Ik wil ook de ander 6 waar ik voor betaalt heb als ik die nodig heb.
Dat je een of ander belasting voordeel hebt, waardoor de auto goedkoper is, heeft exact 0 met de auto de maken. Dus dat lijkt me beter voor een ander topic. Het gaat hier over de M3, niet over belasting regels en wat daardoor de auto voor jou kost.
Waarom denk je dat de stimulans is er? Als het zonder concurrerend was ze echt geen gratis geld aangeboden.JohanB schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:06:
[...]
Dat je een of ander belasting voordeel hebt, waardoor de auto goedkoper is, heeft exact 0 met de auto de maken. Dus dat lijkt me beter voor een ander topic. Het gaat hier over de M3, niet over belasting regels en wat daardoor de auto voor jou kost.
Overigens weet Tesla dan nog als een van de weinige ook de markt zonder belastingvoordeel te bedienen (45k+ particulier) en zie je bij andere elektrische modellen toch een stuk minder. Maar zelfs al koop je hem zonder fiscale stimulans dan moet je toch snappen dat je meer betaald voor “hetzelfde” (oftewel premium).
Afgelopen Donderdag heeft mobiele service twee sensors vervangen in de auto. Deze gaven te veel ruis/hoge waardes. Dit hadden ze uitgelezen op afstand nadat ik de datums en tijden had genoteerd.xares schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:13:
Ik had de optie interieur/hellingdetectie alarm uitgeschakeld. Maar die is nu na een paar dagen automatisch weer ingeschakeld. Is dat niet permanent uit te schakelen?
Er zit blijkbaar een vlieg in de auto waardoor het alarm af gaat. Maar ‘s nachts is dat wat minder leuk. Helaas nog niet de dader kunnen vinden.
Tot nu toe (even afkloppen) niet meer af gegaan.
Volgende week komen ze weer terug voor een achterlamp met erg veel vocht erin.
Mooie app-update. Layout en ergonomie uit 1999 heringevoerd.
Waardeloos bedrijf haha.
Waardeloos bedrijf haha.
App is er juist enorm op vooruit gegaan op Android en het lijkt me in de huidige opzet ook makkelijker nieuwe functionaliteit in aan te brengen.
Wat was de rated range toen je hem ontving? Ik ontving mijn SR+ met 374km rated, na het eerste jaar zat ik tussen de 340-351km rated range, het tweede jaar daarna eigenlijk afgevlakt. Op dit moment 338km @100%Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Inmiddels 50.000km op de teller.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier vergelijkbare cijfers met ongeveer 75k km op de klok.revolution-nl schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:04:
[...]
Wat was de rated range toen je hem ontving? Ik ontving mijn SR+ met 374km rated, na het eerste jaar zat ik tussen de 340-351km rated range, het tweede jaar daarna eigenlijk afgevlakt. Op dit moment 338km @100%
Inmiddels 50.000km op de teller.
Toevallig geen lange trips meer gedaan de laatste anderhalf jaar?Teslalrp schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Nog nooit een lange trip gedaan met de MP3. SuC in 2 jaar tijd 10xDaCoTa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Toevallig geen lange trips meer gedaan de laatste anderhalf jaar?
Nee, meer goed leeg gereden? Auto had een boel stilgestaan en ik had ook een behoorlijk dip in aangegeven range, tot ik weer wat langere trips ging doen, toen kwam het grootste deel weer terug. Zie DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"Teslalrp schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:38:
[...]
Nog nooit een lange trip gedaan met de MP3. SuC in 2 jaar tijd 10x
En het is maar een weergave volgens een of andere normering, het is geen meting van hoe ver je er mee kunt rijden op de autobaan.
[ Voor 21% gewijzigd door DaCoTa op 10-10-2021 21:52 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.