bones schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:10:
Vraagje aan de Tesla model 3 long range bezitters: is de auto je 58k waard? En zou je hem opnieuw hebben besteld (mocht je de keuze opnieuw moeten maken)?
Ik heb er een besteld, maar twijfel of dit de juiste keuze is voor dat bedrag, of dat er betere keuzes zijn. (Ik koop hem zakelijk)
ligt er aan wat belangrijk voor je is in een auto
heb zelf een eind 2019 LR, maar dan wel als lease. Nou is leasen natuurlijk niet te vergelijken met kopen maar ben erg tevreden met de auto, ondanks dat het niet mijn eerste keuze was toen ik mocht gaan leasen.
van mijn collegas rijd merendeel nog in ICE, maar in de laatste 2-3 jaar zijn er veel overgestapt, waarvan vrijwel allen een model 3 hebben op een enkeling na die een e-tron koos. ik vind de model 3 wel ok tot mooi (er moeten sportieve velgen onder als je t mij vraagt), maar twijfelde veel, gevalletje range anxiety en de reputatie 'taxi, ipad op wielen, geen duitse kwaliteit' onder onze sales jongens maakten me niet gelijk warm. Zat dus in de maanden voor mijn lease inging te shoppen voor een ICE, tot ik erachter kwam wat die krengen in de bijtelling kosten en hoeveel de 2019 EV regels me maandelijks zouden besparen. Dat maakte het wel makkelijk om voor EV te gaan.
dan de keuze tussen SR, LR en Performance (etron kon net aan ook nog als ik bijbetaalde, maar dat is een sleepboot op wielen met problemen waar ik niks van hoef te weten als ik naar die van mijn collega kijk die regelmatig in de garage heeft mogen staan) . Qua budget had ik genoeg om voor P te gaan, dus SR viel voor me hoe dan ook af. Waarom minder performance en range als ik het toch kan veroorloven in mijn leasebudget? Niet dat het een slechte optie is, een collega had SR en was er erg tevreden mee. Zodanig dat ie toen hij van werkgever veranderde de auto afkocht van de leasemaatschappij. Wel was hij degene die het dichtst bij werk woonde met een dagelijks retourtje van 30-40km, dus range was voor hem als enige geen echte issue.
eigenlijk wilde ik de P, die performance lonkte enorm maar alle anderen incl directors hebben een LR. Daarnaast moet ik ermee naar klanten en ik ben zelf geen sales. Dan maar in lijn vallen dacht ik. Voor mij is dit mijn eerste eigen auto ondanks dat ik al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs heb, dus ik ben sowieso al blij
Inmiddels bijna 38k km achter de rug met roadtrips naar praag, berlijn, en kopenhagen en ik moet zeggen, het is echt een genot om mee te rijden. ik ben positiever over de auto dan toen ik hem koos. Niet alles is perfect en daar is meer dan genoeg over bekend, maar de dingen die ik belangrijk vind doet ie goed. verder heb ik er ook geen problemen mee gehad anders dan dat de entertainment een paar dagen niet beschikbaar was geweest, wat ook weer vanzelf opgelost was.
Ik heb geen laad mogelijkheden thuis, dus de supercharger netwerk is mijn voornaamste manier van laden. Met de range die de LR heeft is dat prima te doen, ook op lange roadtrips (denemarken laatst was maar 4x laden om aan te komen) Mijn vriendin vind het zelfs geweldig, die wil altijd mee bij laadsessies omdat dat netflix time betekent en vaak met snacks gepaard gaat. als ik zo kijk naar hoe ik omga met de planning van laadsessies, kan ik wel meegeven dat die extra range voor mij van meerwaarde is. Een SR die dezelfde performance heeft as een LR, zou ik vooralsnog niet kiezen ondanks de besparing in budget.
dan het voor mij belangrijkste nml dat de auto er leuk uitziet, goeie performance heeft en lekker rijdt. en dat doet de LR. looks is natuurlijk ieder zijn ding, ik vind zelf de M3 op zijn mooist met de 19 of 20" eronder en met name toen ik de auto net had maakte het bij velen in de buurt wel wat los. de performance is voor wat je in deze prijsklasse kan krijgen fantastisch, en nee die optrek snelheid verveelt niet na een tijdje. de auto gaat verder ook goed op de autobahn waarbij je ook op hoge snelheid t gevoel hebt dat ie goed stabiel ligt. en voor mij is dat wel een ding, ik ben namelijk huiverig voor hoge snelheden in bochten sinds ik een ongeluk heb overleefd waar ik met 140km/u van de snelweg ben afgegaan door aquaplaning en over de kop ben geslagen. ik ben sindsdien wat huiverig en dat varieert naar gelang hoe een auto aanvoelt. De LR is een van de weinige autos waar ik daar geen last van heb, hoewel dat meer een Model 3 gebeuren is lijkt me dan specifiek LR.
dikke pret dus qua performance en wegligging. wel merk ik dat het accelereren vanaf ong 160-180km/u minder is en goed uitgevoerde duitse jongens je dan wel voor blijven liggen. dat zijn de momenten dat ik het meest spijt van heb dat ik toch niet voor de P ging.. ik vraag me af of het eraan ligt dat het een single gear is, maar goed topsnelheid en acceleratie op hoge snelheid correspondeert niet met de pks bij EVs heb ik het idee. maar goed dat mag de pret niet drukken.
zou ik de LR weer kiezen nu er ook andere opties zijn; ik moet zeggen er zijn nu meerdere leuke opties beschikbaar die het overwegen waard zijn afhankelijk van je voorkeuren. de polestar 2, ioniq 5, ev6 en q4 zien er allemaal prima uit qua looks en komen naar mijn idee goed mee ook in performance en range.
zelf ben ik erg gecharmeerd van de M3, een heerlijk simpel en open interieur met een mooie scherm, (EV) ongeevenaarde performance en voor mij toch wel van doorslaggevende factor; range en SuC. Ik heb andere laadpunten gebruikt waaronder IONITY, maar de SuC netwerk heeft (voor nu) echt meerwaarde. Goedkoper laden ga je niet doen en er zijn er meer dan voldoende laadpunten van beschikbaar. En anders dan de achterklep die krap opent en de ruitenwissersnelheid die nog niet altijd even goed herkend wordt en dan alleen via het scherm aangepast moet worden (of voice control maar die gebruik ik niet), heb ik geen minpunten bij de auto.
het enige wat ik anders zou kiezen nu, is om voor de P te gaan. En dat is ook precies wat ik van plan ben als ik eind 2023 van lease mag wisselen

tenzij ik wat meer budget krijg, dan vind ik de MYP ook interessant.