Echt? Bedrijven zat waar je qua lease echt geen vrije keuze hebt maar vastzit aan een bepaald merk i.v.m. bedrijfsimago etc. Kennis van me is gebonden aan renault of BMW om een of andere reden.... Doe dan maar een I4Inspired schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:38:
[...]
Tja, ik vind het best knap dat VAG nu al op 200% zit qua verkopen in Europa inmiddels tov Tesla.
AP ging nooit uit bij knipperlicht aanzetten. Wel ging de weerstand omlaag bij het aanzetten van de knipperlicht, wat resulteerde in het makkelijker uitzetten van AP door aan het stuur te draaien.Cruiser90 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:23:
Ik heb het ook sinds update 2021.32.10 dat bij van baan wisselen de autopilot (lane assist) niet uitgaat wanneer ik richting aanwijzer aanzet. Voorheen deed hij dit altijd netjes maar sinds deze update moet ik inderdaad een harde ruk aan het stuur geven om hem van auto pilot af te halen wat toch ondertussen wel kanp irritant begint te worden.
Ik heb er overigens zelf ook wederom niets van gemerkt. Het lijkt haast wel of er een config issue is bij het updaten waardoor het bij sommige nu niet helemaal lekker gaat. Of ze zijn weer lekker aan het A/B testen in de vloot.
Oh dat kan, ik dacht dat er hier inmiddels ook al modellen waren zonder radar. Ik hou het allemaal ook niet meer zo goed bijDeveon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:24:
[...]
Vision only is toch alleen in de VS actief?
Nee AP in zijn geheel ging inderdaad niet uit, de snelheid component bleef gewoon werken maar het sturen ging bij mij altijd uit wanneer ik richting aangaf, hoefde nooit iets aan het stuur te doen.Caelorum schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:33:
AP ging nooit uit bij knipperlicht aanzetten. Wel ging de weerstand omlaag bij het aanzetten van de knipperlicht, wat resulteerde in het makkelijker uitzetten van AP door aan het stuur te draaien.
Ik heb er overigens zelf ook wederom niets van gemerkt. Het lijkt haast wel of er een config issue is bij het updaten waardoor het bij sommige nu niet helemaal lekker gaat. Of ze zijn weer lekker aan het A/B testen in de vloot.
Maarja wel jammer want dit maakt het wel een stuk vervelender en dat terwijl ik AP toch voor 99% van de gevallen gebruik.
Volvo EX30 SMER
Nee, AP gaat uit als je het stuur een bepaald aantal graden draait, door de weerstand heen. Het ging al nooit uit van puur knipperlicht aanzetten. Je kon je knipperlicht gewoon aanzetten en doodleuk verder rijden op AP.Cruiser90 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:38:
[...]
Nee AP in zijn geheel ging inderdaad niet uit, de snelheid component bleef gewoon werken maar het sturen ging bij mij altijd uit wanneer ik richting aangaf, hoefde nooit iets aan het stuur te doen.[..]
Wat knipperlicht wel deed was (en bij mij nog steeds doet) is de weerstand verlagen die AP zelf op het stuur zet. Daardoor kon je dus makkelijker het stuur draaien waardoor AP eraf ging. Als AP via die weg eraf wordt gehaald schakelt de auto over op TACC.
Ik heb het in het verleden bij een update ook wel eens gehad. Deze keer gelukkig niet. Ik vraag me af of een reboot (of reset) van de auto nog zou helpen. Zou je kunnen proberen.[...]
Maarja wel jammer want dit maakt het wel een stuk vervelender en dat terwijl ik AP toch voor 99% van de gevallen gebruik.
We gaan kijken wat de Y doet. Met de ID.4/Enyaq/Q4 wist VW wel gelijk een model neer te zetten in het (voor mij onverklaarbare) mini-SUV segment. Schijnbaar het segment waarin de meeste rijders ook geïnteresseerd zijn. Sedans moet de meute niet meer.Inspired schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:38:
[...]
Tja, ik vind het best knap dat VAG nu al op 200% zit qua verkopen in Europa inmiddels tov Tesla.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Denk dat de Y op dit moment in Europa/NL te duur is voor goede verkoopcijfers.Jeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:01:
[...]
We gaan kijken wat de Y doet. Met de ID.4/Enyaq/Q4 wist VW wel gelijk een model neer te zetten in het (voor mij onverklaarbare) mini-SUV segment. Schijnbaar het segment waarin de meeste rijders ook geïnteresseerd zijn. Sedans moet de meute niet meer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij mag dit in de EU uberhaupt nog niet.Caelorum schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:33:
[...]
Oh dat kan, ik dacht dat er hier inmiddels ook al modellen waren zonder radar. Ik hou het allemaal ook niet meer zo goed bij
Ligt er helemaal aan hoe je die andere auto's gaat aankleden. Het gat tussen een Audi Q4 en Y lijkt groot, totdat je die Q4 gaat speccen tot het basisniveau van de Y.Inspired schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:11:
[...]
Denk dat de Y op dit moment in Europa/NL te duur is voor goede verkoopcijfers.
Kijk ook vooral even in het Q4 topic om te zien hoe zo'n basismodel eruit ziet qua missende vakjes of lege plekken in het interieur.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar een Y is qua kwaliteit eerder een Enyaq dan een Q4. Tenminste, dat vind ik.Jeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:17:
[...]
Ligt er helemaal aan hoe je die andere auto's gaat aankleden. Het gat tussen een Audi Q4 en Y lijkt groot, totdat je die Q4 gaat speccen tot het basisniveau van de Y.
Kijk ook vooral even in het Q4 topic om te zien hoe zo'n basismodel eruit ziet qua missende vakjes of lege plekken in het interieur.
@Jeroenneman voor 60k heb je een knappe Q4 hoor. Bij de 65k van de Y moet je EAP/FSD nog bijkopen voor de Lane assist etc. die dan al wel in de Q4 aanwezig is voor 60k. (Mits de chips er zijn that is
)
Dat is toch gewoon Autosteer (Beta) bij Tesla? Heb je geen EAP voor nodig dacht ik.GeeMoney schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:22:
@Jeroenneman voor 60k heb je een knappe Q4 hoor. Bij de 65k van de Y moet je EAP/FSD nog bijkopen voor de Lane assist etc. die dan al wel in de Q4 aanwezig is voor 60k. (Mits de chips er zijn that is)
ACC zit er dan ook bij in ?Jeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:26:
[...]
Dat is toch gewoon Autosteer (Beta) bij Tesla? Heb je geen EAP voor nodig dacht ik.
Ze ontlopen elkaar niet veel in ieder geval.
Ik kan er persoonlijk nog niet over oordelen want ik heb zowel de Y als de Q4 nog niet van binnen bekeken en ook nog niet gereden.
Ik heb wel voor een E-tron 55 gekozen 1,5 jaar geleden en de S/X/3 dus niet gekozen
Er komt in ieder geval lekker veel keus voor de consument, nu hopen dat de prijzen langzaam gaan dalen want die trend is nog niet ingezet lijkt het
[ Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2021 15:43 ]
Als ik een met de Model Y long range vergelijkbare Audi Q4 configureer in basiskleur, zonder lane assist( wel lane warning, dat is dus wat anders de lane assist) geen elektrisch verstelbare stoelen, wel quattro, basis geluidsinstallatie, geen stoelverwarming achter, wel betere verkeersborden weergave en matrix verlichting, dan kom ik op € 70.495,- uit en dat is € 5000,- meer dat de Model Y. Toch wel een verschilletje..
tel daar 3500 bij op als je wel je stoel electrisch wil instellen en onthouden, plus je achterbank op kunnen klappen en keyless entry.Mackeessie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:04:
Als ik een met de Model Y long range vergelijkbare Audi Q4 configureer in basiskleur, zonder lane assist( wel lane warning, dat is dus wat anders de lane assist) geen elektrisch verstelbare stoelen, wel quattro, basis geluidsinstallatie, geen stoelverwarming achter, wel betere verkeersborden weergave en matrix verlichting, dan kom ik op € 70.495,- uit en dat is € 5000,- meer dat de Model Y. Toch wel een verschilletje..
en nog eens 2500 als je ook alle veiligheidsopties wil.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 23-09-2021 16:33 ]
En nog eens 700 euro om achterin ook airco te hebben. Standaard heeft de Q4 namelijk geen gescheiden AC.Tomas_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
[...]
tel daar 3500 bij op als je wel je stoel electrisch wil instellen en onthouden, plus je achterbank op kunnen klappen en keyless entry.
en nog eens 2500 als je ook alle veiligheidsopties wil.
Dat heeft de Y toch ook niet?Jeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:35:
[...]
En nog eens 700 euro om achterin ook airco te hebben. Standaard heeft de Q4 namelijk geen gescheiden AC.
Imo nooit de toegevoegde waarde gezien van gescheiden climate control. Hooguit roosters dicht waar niemand zit kan ik inkomen.
Je gaat er voor het gemak vanuit dat je die al die zaken nodig hebt. Het is natuurlijk niet zo, omdat dat de enige optie is, bij Tesla, dat dat is wat de gebruiker nodig heeft voor gebruik (bijv. quattro, geluid etc.)Mackeessie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:04:
De vraag is, voor welke prijs heeft de gebruiker dat wat zij nodig heeft. Niet "het enige wat de fabrikant biedt"
Overigens ben ik wel benieuwd wat je hebt gekozen als "vergelijkbaar", met wat je hierboven noemt kom ik op 59k (https://www.audi.nl/AH22BGCY)
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 23-09-2021 16:49 ]
De Y is natuurlijk wel een hele bak vlotter dan de specificaties hierboven. Kan ook belangrijk zijn voor mensen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
In ieder geval zitten er ventilatieroosters achterin, en kun je de temperatuur voor passagier en bestuurder instellen. Bij Audi krijg je standaard 1 setting, en geen roosters achterin. Is ook te zien op het Q4 topic hier op Tweakers. Krijg je gewoon een raar leeg vakje achterin waar de module had moeten zitten.Deveon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:42:
[...]
Dat heeft de Y toch ook niet?
Imo nooit de toegevoegde waarde gezien van gescheiden climate control. Hooguit roosters dicht waar niemand zit kan ik inkomen.
Also: niet de waarde inzien van gescheiden AC? Man, als ik terug moet naar een auto met single zone AC, dan verbrand in levend in de auto, of is vriendin een ijspegel. Bij mij lekker op 19, voor haar op 22.
Zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/12ajZEgesfNYzEaKdMMaDuWy.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 23-09-2021 16:53 ]
Ik zie het gemak niet, hij vergelijkt alleen.JohanB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:47:
[...]
Je gaat er voor het gemak vanuit dat je die al die zaken nodig hebt.
Voor minder geld heb je een completere auto. Meer is het niet.
Dat wil nog niet zeggen dat mensen er voor kiezen. Maar hij is completer.
@Jeroenneman voorin heb je wel gescheiden AC alleen niet achterin inderdaad.
Voor 60k is hij overigens wel echt redelijk vergelijkbaar met de Y als je het mij vraagt, voor 65k helemaal en dan zou ik die 3 seconden extra naar de 100 voor lief nemen is mijn eerste gedachte maar wellicht kan de Y mij verrassen.
De E-tron GT deed het in ieder geval niet (helaas). Die had ik van de week even een dagje maar ik werd niet laaiend enthousiast en dat moet toch wel als je in een auto van 145k stapt
.
De lijnen en carrosserie zijn wel schitterend gelukt maar ik had geen wauw factor voor dat geld tov mijn e-tron 55 die bomvol opties zit en 115k kostte.
Overigens kan deze discussie beter naar het algemene elektrische topic gok ik.
Voor 60k is hij overigens wel echt redelijk vergelijkbaar met de Y als je het mij vraagt, voor 65k helemaal en dan zou ik die 3 seconden extra naar de 100 voor lief nemen is mijn eerste gedachte maar wellicht kan de Y mij verrassen.
De E-tron GT deed het in ieder geval niet (helaas). Die had ik van de week even een dagje maar ik werd niet laaiend enthousiast en dat moet toch wel als je in een auto van 145k stapt
De lijnen en carrosserie zijn wel schitterend gelukt maar ik had geen wauw factor voor dat geld tov mijn e-tron 55 die bomvol opties zit en 115k kostte.
Overigens kan deze discussie beter naar het algemene elektrische topic gok ik.
[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2021 16:57 ]
Voor meer geld bij Tesla heb je een completere auto is de correcte uitspraak. Basis instap EUR 46k vs. 65k.Tomas_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:53:
[...]
Ik zie het gemak niet, hij vergelijkt alleen.
Voor minder geld heb je een completere auto. Meer is het niet.
Dat wil nog niet zeggen dat mensen er voor kiezen. Maar hij is completer.
Daarna wordt het een emoties rondom opties/basis uitrusting feest.
- Is de audi meer waard omdat ie misschien van beter kwaliteit is of mooier is?
- Wat is de waarde van audi's warmte werend glas?
- Wat is de waarde van betere standaard stoelen?
- Wat is de waarde van Tesla's SuC netwerk?
Het is nu heel eenzijdig de eisen stellen. Terwijl ze nooit vergelijkbaar zullen of kunnen worden
Exact en daar zit hem de crux. Wat waardeer jeVidaR-9 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:52:
De Y is natuurlijk wel een hele bak vlotter dan de specificaties hierboven. Kan ook belangrijk zijn voor mensen.
[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 23-09-2021 17:15 ]
Ik heb dit bij de 2021.24.4 update ook meegemaakt, vervolgens kreeg ik 4 dagen later de update naar 2021.24.5 waarbij het weer normaal was. Hopen dat je binnenkort ook een minor update krijgt denk ik.noo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:53:
Nog een 2021.32.10 zeur: de Forward Collision Warning lijkt wel heel erg nerveus geworden in deze release
Hmm dat is wel een bijzondere, typisch premium instapperJeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:52:
[...]
In ieder geval zitten er ventilatieroosters achterin, en kun je de temperatuur voor passagier en bestuurder instellen. Bij Audi krijg je standaard 1 setting, en geen roosters achterin. Is ook te zien op het Q4 topic hier op Tweakers. Krijg je gewoon een raar leeg vakje achterin waar de module had moeten zitten.
Ik merk echt geen verschil tussen 18 of 23 graden. Zoveel energie zit er niet in lucht hoor. Ik zou wel eens willen zien waar die sensoren zitten en hoeveel invloed het heeft als je een halve graad omhoog zet. Zelf volg ik meestal de buitentemperatuur want daar ben ik op gekleed en zo lang er niets in mijn gezicht blaast vind ik het prima.Also: niet de waarde inzien van gescheiden AC? Man, als ik terug moet naar een auto met single zone AC, dan verbrand in levend in de auto, of is vriendin een ijspegel. Bij mij lekker op 19, voor haar op 22.
Zoveel mensen, zoveel wensen.Deveon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:20:
[...]
Ik merk echt geen verschil tussen 18 of 23 graden. Zoveel energie zit er niet in lucht hoor. Ik zou wel eens willen zien waar die sensoren zitten en hoeveel invloed het heeft als je een halve graad omhoog zet. Zelf volg ik meestal de buitentemperatuur want daar ben ik op gekleed en zo lang er niets in mijn gezicht blaast vind ik het prima.
Tussen 18 en 23 graden zit voor mij flink wat verschil. Bij 18 trek ik nog een lichte jas aan, bij 23 volstaat een T-shirt.
En qua buitentemperatuur: een jas aan in de auto tijdens het rijden vind ik op een lichte windjack na niet echt prettig. Die gaat dus snel uit (puntje voor het kunnen voorverwarmen op afstand na een koude wandeling).
Je gaat nu echt te ver, net alsof het eraan ligt dat je geen vrije keuze hebt…stylezzz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:28:
[...]
Echt? Bedrijven zat waar je qua lease echt geen vrije keuze hebt maar vastzit aan een bepaald merk i.v.m. bedrijfsimago etc. Kennis van me is gebonden aan renault of BMW om een of andere reden.... Doe dan maar een I4(alleen jammer dat die pas volgens jaar komt) Dat tesla marktaandeel zou verliezen t.o.v. een aantal jaar terug lijkt me vrij logisch.....
Bij ons hebben we 100% vrije keuze in auto’s.
Sinds 2019 zijn er geen Tesla’s meer besteld, de rest wel, ook ID’s.
Veel mensen bij ons hebben gewoon weinig met Tesla. Vooral het uiterlijk van de 3 staat ze tegen.
Wellicht dat mensen in het Tesla topic zich dat niet voor kunnen stellen, maar ik ken heel veel mensen die het gewoon geen mooie auto vinden. Anderen refereren nog steeds naar de 18” velgen als de mensen die eigenlijk geen Tesla konden leasen en dus maar wieldoppen namen. Sterker nog, onze wagenparkbeheerder in 2019 opperde iedere Model 3 rijder om er alsjeblieft 19” bij te nemen.
Stiekem ben ik af en toe best wel een beetje jaloers op de mensen die toen toch een Etron hebben gekozen. Ze willen helaas niet ruilen met mijn 3 😢
Het SuC netwerk is me zeker 10k waard na de ervaringen van afgelopen zomer. Hoor ID4 en Enyaq rijders niets dan klagen over Ionitys die niet werken.JohanB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:02:
[...]
Voor meer geld bij Tesla heb je een completere auto is de correcte uitspraak. Basis instap EUR 46k vs. 65k.
Daarna wordt het een emoties rondom opties/basis uitrusting feest.
- Is de audi meer waard omdat ie misschien van beter kwaliteit is of mooier is?
- Wat is de waarde van audi's warmte werend glas?
- Wat is de waarde van betere standaard stoelen?
- Wat is de waarde van Tesla's SuC netwerk?
Het is nu heel eenzijdig de eisen stellen. Terwijl ze nooit vergelijkbaar zullen of kunnen worden
[...]
Exact en daar zit hem de crux. Wat waardeer je
[ Voor 8% gewijzigd door KrullenO op 23-09-2021 19:49 ]
Ik denk dat je het allemaal wat te zwaar tilt...Italia schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:20:
[...]
Je gaat nu echt te ver, net alsof het eraan ligt dat je geen vrije keuze hebt…
Veel mensen bij ons hebben gewoon weinig met Tesla. Vooral het uiterlijk van de 3 staat ze tegen.
Wellicht dat mensen in het Tesla topic zich dat niet voor kunnen stellen, maar ik ken heel veel mensen die het gewoon geen mooie auto vinden. Anderen refereren nog steeds naar de 18” velgen als de mensen die eigenlijk geen Tesla konden leasen en dus maar wieldoppen namen. Sterker nog, onze wagenparkbeheerder in 2019 opperde iedere Model 3 rijder om er alsjeblieft 19” bij te nemen.
Stiekem ben ik af en toe best wel een beetje jaloers op de mensen die toen toch een Etron hebben gekozen. Ze willen helaas niet ruilen met mijn 3 😢
In 2021.32.10 moet je ondanks knipperlicht door de weerstand van het stuur drukken. Dat is ook niet alles 😄Kiwi schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:04:
[...]
Ik heb dit bij de 2021.24.4 update ook meegemaakt, vervolgens kreeg ik 4 dagen later de update naar 2021.24.5 waarbij het weer normaal was. Hopen dat je binnenkort ook een minor update krijgt denk ik.
ESET software nodig? Let me know 😄
Best zielig als mensen dat zeggen, auto van 50k. Anyway, bij ons ook vrije keuze. Iedereen een Tesla. Ook een verdwaalde P8, geen e-tron te bekennen. Zal ook wel aan het type bedrijf liggen.Italia schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:20:
[...]
Blijkbaar hebben toch een aantal mensen dit issue. Misschien HW-gerelateerd? Ik heb HW-2.5. Ik heb er geen last van overigens.TPA schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:45:
[...]
In 2021.32.10 moet je ondanks knipperlicht door de weerstand van het stuur drukken. Dat is ook niet alles 😄
Heb het wel ervaren toen ik EAP op proef had, dat je er dan ondanks richtingaanwijzer totaal niet comfortabel maar echt met een harde schok doorheen moet sturen. Gelukkig is dat daarna weer normaal geworden.
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Verwijderd
Je hebt wel een hele goede wagenparkbeheerder dan want zaniken over velgen ken ik alleen van mannen die te veel geven om auto’s.Italia schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:20:
[...]
Er moet 19” onder wat zullen andere mannen wel niet van me denken anders
Wat een godsgruwelijke armoe bij jou zeg, jezus.
Als ik dit zo lees ben ik heel blij dat ik niet bij dezelfde organisatie als Italia werk.. Ik vind het ook niet de mooiste auto die er is, maar dit neigt wel heel erg naar een overmaat aan bewijsdrang daar..Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:21:
[...]
Je hebt wel een hele goede wagenparkbeheerder dan want zaniken over velgen ken ik alleen van mannen die te veel geven om auto’s.![]()
![]()
Er moet 19” onder wat zullen andere mannen wel niet van me denken anders![]()
![]()
Een goede wagenparkbeheerder had gewoon de wheelcap kit gekocht voor de medewerkers, dat was veel goedkoper geweestVerwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:21:
[...]
Je hebt wel een hele goede wagenparkbeheerder dan want zaniken over velgen ken ik alleen van mannen die te veel geven om auto’s.![]()
![]()
Er moet 19” onder wat zullen andere mannen wel niet van me denken anders![]()
![]()
Zelf vind ik de 18” met wheelcaps veel mooier dan de 19” velgen. Plus je houd de optie vrij om de wieldopper erop te zetten voor een lange rit of in de winter.
Ik heb het setje zelfs nog liggen als aandenken van mijn 3 omdat mijn werkgever daar niet voor wilde betalen en ik voor 5 tientjes daar niet moeilijk over ga doen.
Ik heb het setje zelfs nog liggen als aandenken van mijn 3 omdat mijn werkgever daar niet voor wilde betalen en ik voor 5 tientjes daar niet moeilijk over ga doen.
Vandaag de M3 ophalen. 
Is deze checklist - in ieder geval qua dikgedrukte zaken - dekkend voor op locatie? https://tesla360.nl/check...ng-tesla-model-3-model-y/
Is deze checklist - in ieder geval qua dikgedrukte zaken - dekkend voor op locatie? https://tesla360.nl/check...ng-tesla-model-3-model-y/
Ja, en ik dan weer 40k voor goed zittende stoelen (vooral zitting in lengte verstelbaar), om uitgerust en niet verfrommeld uit de auto te stappen na een lange rit, dus lastig zo inderdaadKrullenO schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:40:
[...]
Het SuC netwerk is me zeker 10k waard na de ervaringen van afgelopen zomer. Hoor ID4 en Enyaq rijders niets dan klagen over Ionitys die niet werken.
Anderen vinden 19" velgen weer belangrijk zoals hierboven blijkt, weer anderen willen een niet werkende TACC. Daarom is het vergelijken op emotie dus niet mogelijk.
Ergo, de Q4 is een stuk goedkoper dan de model Y (tenzij je bepaalde opties wel en niet selecteert gedreven door emotie) -> 48k EUR vs 65k EUR
Overigens lijkt het dus overal erg te verschillen, wij hebben zo'n 200 auto's in het wagenpark >60% EV, maar maar 10 oid een Tesla (vooral veel ID3)
[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 24-09-2021 10:18 ]
-
[ Voor 104% gewijzigd door GioStyle op 19-12-2022 19:39 ]
De laatste paar pagina's is bijna helemaal gegaan over de keuze welke auto de beste is. Is dat niet een beetje off-topic in een Tesla model 3 topic? Ik zit hier omdat ik de keuze al gemaakt heb en verwacht dan iets meer inhoudelijke discussies over het model zelf.
Anyway: laat ik zelf het goede voorbeeld geven
Gisteren langs geweest in Tesla Service Center Moordrecht.
Een klein kantoortje en werkplaats in een groot pand van CarNext.com
Ik had in verband met de uitlijning van de kofferklep en het daardoor ontstane kleine kale plekje een mobiele afspraak ingediend, maar die werd omgepland naar dit servicecenter, waarschijnlijk omdat de mobiele service dit niet kan.
Tevreden over de afhandeling. Ik kon met een lekkere bak koffie aan het werk en drie kwartier later kreeg ik een melding in de app dat de auto klaar was. Ook nog een losse slang van de ruitensproeier goed laten bevestigen.
Twee andere punten waar ik tegenaan loop:
- Sinds de laatste update zou wifi altijd aan moeten blijven staan. Handig om continu met je telefoon hotspot verbonden te zijn. Helaas is dit nog niet zo en kan ik de instelling die de handleiding voorschrijft niet vinden. Ik heb al een keer een herstart uitgevoerd.
- Standby verbruik. De auto verbruikt (bij vlagen) veel energie bij het stilstaan. Afgelopen nacht 8 procent. Ik gebruik wel Sentry mode, maar die heeft vannacht maar 2 events geregistreerd. Heeft iemand enig idee? Anders ga ik denk ik tijdelijk stoppen met Sentry.
Anyway: laat ik zelf het goede voorbeeld geven
Ik had in verband met de uitlijning van de kofferklep en het daardoor ontstane kleine kale plekje een mobiele afspraak ingediend, maar die werd omgepland naar dit servicecenter, waarschijnlijk omdat de mobiele service dit niet kan.
Tevreden over de afhandeling. Ik kon met een lekkere bak koffie aan het werk en drie kwartier later kreeg ik een melding in de app dat de auto klaar was. Ook nog een losse slang van de ruitensproeier goed laten bevestigen.
- Sinds de laatste update zou wifi altijd aan moeten blijven staan. Handig om continu met je telefoon hotspot verbonden te zijn. Helaas is dit nog niet zo en kan ik de instelling die de handleiding voorschrijft niet vinden. Ik heb al een keer een herstart uitgevoerd.
- Standby verbruik. De auto verbruikt (bij vlagen) veel energie bij het stilstaan. Afgelopen nacht 8 procent. Ik gebruik wel Sentry mode, maar die heeft vannacht maar 2 events geregistreerd. Heeft iemand enig idee? Anders ga ik denk ik tijdelijk stoppen met Sentry.
8% per nacht is wel veel, meesten (TMC) zeggen 7% per dag geloof ik voor sentryjmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
De laatste paar pagina's is bijna helemaal gegaan over de keuze welke auto de beste is. Is dat niet een beetje off-topic in een Tesla model 3 topic? Ik zit hier omdat ik de keuze al gemaakt heb en verwacht dan iets meer inhoudelijke discussies over het model zelf.
Anyway: laat ik zelf het goede voorbeeld geven![]()
SR+ of LR? Sentry zit nu rond de 175W. Dus per 12 uur dikke 2kWh. Is er ook niet een gedeelte nu niet beschikbaar van de accu ivm de temperatuur? Als je de slider naar rechts doet kun je kijken of hij tot 100% gaan of maar tot 98% bv. In het laatste geval is er dus 2% hidden. Aantal events boeit overigens niet. Hij toch aan het opnemen de hele tijd.
Sentry trekt vrij veel vermogen en 8% verlies met sentry aan lijkt me vrij normaal. Het percentage zakt waarschijnlijk nog wat extra door afkoeling van de batterij.jmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
Ik had sentry vroeger aan op werkdagen als ik op een openbare parkeerplek stond, maar ik ben er inmiddels mee gestopt. Nadat ik er achter kwam hoeveel sentry mode slurpt, realiseerde ik me dat het belachelijk is om zoveel energie te verspillen voor een veilig gevoel. Met dezelfde energie kan ik in de winter mijn hele dagelijkse rit de auto verwarmen.
Met Sentry Mode aan verlies ik zo'n 8% per 12 uur, dus dat lijkt mij inderdaad correct. Zonder Sentry Mode is het een half % per 12 uur.
Leef je uit zou ik zeggenBigSmurf schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:26:
Vandaag de M3 ophalen.

Overigens is deze lijst letterlijk uit het Amerikaans Engels vertaald want deze laadstekkers ga je hier niet krijgen:
In Nederland krijg je alleen een UMC met Schuko, en een type 2 laadkabel bij je Model 3 of Y.In de kofferbak liggen de volgende items: universal Mobile Connector (UMC) kabel inclusief 3 standaard adapters (NEMA 5-15, 14-50, J1772), en bijbehorende tas.
[ Voor 7% gewijzigd door Bigs op 24-09-2021 12:11 ]
Inderdaad een aardig lijstje. Nu zou ik persoonlijk zeker de interieur en exterieur zaken controleren. Dat zijn valide punten. Zeker als je prive koopt. De rest zou ik wel geloven. Klopt het dat je de auto mag weigeren? Je sluit welliswaar achter in de rij aan, maar zou ik ervoor over hebben als je veel panel-gaps hebt b.v.Bigs schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:10:
[...]
Leef je uit zou ik zeggenze zien je aankomen zeg. Gewoon even kijken of er geen grote krassen of deuken in zitten en lekker wegrijden. De rest komt later wel zou ik zeggen.
Overigens is deze lijst letterlijk uit het Amerikaans Engels vertaald want deze laadstekkers ga je hier niet krijgen:
[...]
In Nederland krijg je alleen een UMC met Schuko, en een type 2 laadkabel bij je Model 3 of Y.
Vergelijking is wel relevant omdat nu bijv de Audi Q4 beschikbaar is en mensen voor een keuze komen te staan.jmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
En dan blijkt dat de Tesla voor aanzienlijk minder geld een completere auto levert. Dat is trouwens ook iets waar men mij naar vraagt, de mensen die de keuze nu hebben. Het zegt natuurlijk wel iets over Tesla, dat zelfs de grote leveranciers de Model Y nog steeds niet overtroffen hebben (verbruik, vermogen, opties en laad netwerk). Daarom is het ook logisch dat dat hier wordt aangehaald. Ik laat "emotie" even buiten beschouwing, aangezien dat natuurlijk andere keuzes kan opleveren.
Ik heb afgelopen weekend mijn auto bij het vliegveld gehad van vrijdag 7:00 tot zondag 21:00 en er was met sentry 15% afgegaan. Ik was het vergeten uit te zetten. Kon echter makkelijk thuiskomen zonder laden.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 24-09-2021 12:47 ]
Ik moet zeggen dat ik weer geen goede ervaring had met het center in Moordrecht. Had destijds aangegeven dat mijn ruitenwissen helemaal over mijn vooruit gaat en op mijn lak gedeelte komt. Zou opgelost zijn maar toen het eenmaal regende en ik daadwerkelijk goed kon testen was er niks veranderd.jmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
Anyway: laat ik zelf het goede voorbeeld geven![]()
Uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt en kwam de mobiele service langs, die heeft nieuwe ruitenwissers erop gezet omdat deze ook enorm lawaai maakte + opnieuw uitgelijnd. Daar hebben ze standaard apparatuur voor gaf hij aan.
Uiteindelijk alles netjes gefixt
Btw, ik draai nu 2021.24.5 (na release erg laat geinstalleerd) en het lijkt erop dat ze je dan gelijk even overslaan of nieuwe updates nog niet geven?
Als ik hier naar kijk; https://teslascope.com/teslapedia/software, dan zie ik enorm veel nieuwe updates maar krijg er geen enkel van binnen. ook niet de 32.10 die veel mensen al hebben.
Aflevering was prima geregeld, en behalve een heel klein beetje afwijking aan één kant bij de achterklep geen scheve panelen, gaps of lakschade. Prima dus. Werd ook aangemoedigd om het vooral goed te controleren en indien niet tevreden het te melden, maar was niet nodig.STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:41:
[...]
Inderdaad een aardig lijstje. Nu zou ik persoonlijk zeker de interieur en exterieur zaken controleren. Dat zijn valide punten. Zeker als je prive koopt. De rest zou ik wel geloven. Klopt het dat je de auto mag weigeren? Je sluit welliswaar achter in de rij aan, maar zou ik ervoor over hebben als je veel panel-gaps hebt b.v.
@Flexiilex ik heb vanaf het begin altijd het idee gehad dat er bepaalde upgrade paths zijn en update windows. Dat zou betekenen dat als je op de verkeerde zit (te lang gewacht bijv.) je op een update moet wachten die de achterblijvers weer meeneemt.
Het zou het voor Tesla wat makkelijker maken, omdat je niet alle oude versies af hoeft te gaan bij een release om te testen of het wel werkt.
Het zou het voor Tesla wat makkelijker maken, omdat je niet alle oude versies af hoeft te gaan bij een release om te testen of het wel werkt.
Wauw, das echt wel erg veel. Ik ben altijd bang dat als ik het uit zet er juist een schade ontstaat haha. Maar misschien toch maar overwegen.Pierz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:41:
[...]
Sentry trekt vrij veel vermogen en 8% verlies met sentry aan lijkt me vrij normaal. Het percentage zakt waarschijnlijk nog wat extra door afkoeling van de batterij.
Ik had sentry vroeger aan op werkdagen als ik op een openbare parkeerplek stond, maar ik ben er inmiddels mee gestopt. Nadat ik er achter kwam hoeveel sentry mode slurpt, realiseerde ik me dat het belachelijk is om zoveel energie te verspillen voor een veilig gevoel. Met dezelfde energie kan ik in de winter mijn hele dagelijkse rit de auto verwarmen.
Ik heb de update waar wifi-always-on in zit, maar kan het optie niet selecteren waar deze volgens de handleiding zou moeten zitten. Heeft iemand anders 'm al in gebruik?
Heb zelf premium dus niet gekeken. Maar deze optie heb je niet bij toevoegen van WIFI netwerk? YouTube: Tesla Software Update- 2021.24.4 Hotspot Connectivityjmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]
Wauw, das echt wel erg veel. Ik ben altijd bang dat als ik het uit zet er juist een schade ontstaat haha. Maar misschien toch maar overwegen.
Ik heb de update waar wifi-always-on in zit, maar kan het optie niet selecteren waar deze volgens de handleiding zou moeten zitten. Heeft iemand anders 'm al in gebruik?
Het beschermt niet tegen schade hoorjmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]
Wauw, das echt wel erg veel. Ik ben altijd bang dat als ik het uit zet er juist een schade ontstaat haha. Maar misschien toch maar overwegen.
Top dankjewel. Ik dacht dat je op top-level een vinkje erbij kreeg, maar het is dus per hotspot. Eens even testen vanmiddagInspired schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:24:
[...]
Heb zelf premium dus niet gekeken. Maar deze optie heb je niet bij toevoegen van WIFI netwerk? YouTube: Tesla Software Update- 2021.24.4 Hotspot Connectivity
Als het goed is op je wifi icoontje klikken, en bij het netwerk waarbij je dat wilt kan je selecteren "Enable Wifi in drive mode" of zo iets dergelijks.jmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]
Gek, ik vind de Q4 juist niet overtroffen door welke ander leverancier (prijs, stoelen, service, hoogte, spiegel positie, andere dingen die ik zogenaamd belangrijk vindt) (Overigens heeft de Q4 40 bijv. een betere range (ev database), maar dat geheel terzijde)Tomas_ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:44:
[...]
Vergelijking is wel relevant omdat nu bijv de Audi Q4 beschikbaar is en mensen voor een keuze komen te staan.
En dan blijkt dat de Tesla voor aanzienlijk minder geld een completere auto levert. Dat is trouwens ook iets waar men mij naar vraagt, de mensen die de keuze nu hebben. Het zegt natuurlijk wel iets over Tesla, dat zelfs de grote leveranciers de Model Y nog steeds niet overtroffen hebben (verbruik, vermogen, opties en laad netwerk). Daarom is het ook logisch dat dat hier wordt aangehaald. Ik laat "emotie" even buiten beschouwing, aangezien dat natuurlijk andere keuzes kan opleveren.
Ik heb afgelopen weekend mijn auto bij het vliegveld gehad van vrijdag 7:00 tot zondag 21:00 en er was met sentry 15% afgegaan. Ik was het vergeten uit te zetten. Kon echter makkelijk thuiskomen zonder laden.
Je maakt een vergelijking waar je alleen de positieve punten van de model Y eruit, compleet onzinnig voor een goede vergelijking. Helemaal, prima natuurlijk dat je vanuit jouw eisen en optie pakket refereert. Maar onzinnig voor claims als "minder geld voor een completere auto" of "niet overtroffen"
In jouw voorbeeld zou je een grote, zuinige motor op een go-kart kunnen zetten en dat maakt het dan zogenaamd "niet overtroffen".

Thanx, ik zocht inderdaad op de verkeerde plek!Inspired schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:24:
[...]
Heb zelf premium dus niet gekeken. Maar deze optie heb je niet bij toevoegen van WIFI netwerk? YouTube: Tesla Software Update- 2021.24.4 Hotspot Connectivity
-knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Tomas_ op 24-09-2021 17:14 ]
-knip
[ Voor 128% gewijzigd door Tomas_ op 24-09-2021 17:14 ]
Sentry heb ik eigenlijk direct uitgezet.jmderonde schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]
Wat denk je met beelden van een dader van vandalisme precies te kunnen doen en bereiken?
Tenzij die persoon heel groot op zijn shirt zijn naam en of telefoonnummer heeft staan, ga je er toch niet mee bereiken.
Behalve dat je het op beeld hebt staan 😅
Grappig ik heb mij juist zo geërgerd aan het omrijden voor SuC’s.KrullenO schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:40:
[...]
Het SuC netwerk is me zeker 10k waard na de ervaringen van afgelopen zomer. Hoor ID4 en Enyaq rijders niets dan klagen over Ionitys die niet werken.
Ik wilde gewoon snel naar de bestemming en soms nam de navigatie kansloze beslissingen. Lijkt maar 10 minuten om, maar als je vervolgens een kwartier door een stad moet en uiteindelijk nog verder van de afslag bent, is het bij elkaar al minimaal 30-40 minuten omrijden, ex laden.
Dan was IONITY in Duitsland toch wel lekker direct naast de snelweg bij parkeerplaatsen en/of benzine stations.
SuC kennen ook soms wat problemen. Ik lees nog wel eens mee met een Facebook groep. We kwamen met 2% bij SuC Melegnano onder Milaan, het was al een dooie boel daar (Ibis hotel lijkt permanent gesloten).
Dag later las ik op Facebook mensen die daar voor een dicht hek stonden.
Ik had dan echt een probleem gehad, niemand daar aanwezig, al zou je Tesla bellen, niemand die even dat hek open komt doen.
Nee het heeft voordelen, maar ook zeker nadelen.
Toch zou ik op dit moment ook niet niet zonder SuC’s willen. Maar over een paar jaar denk ik dat het compleet anders moet is.
Ik had de optie interieur/hellingdetectie alarm uitgeschakeld. Maar die is nu na een paar dagen automatisch weer ingeschakeld. Is dat niet permanent uit te schakelen?
Er zit blijkbaar een vlieg in de auto waardoor het alarm af gaat. Maar ‘s nachts is dat wat minder leuk. Helaas nog niet de dader kunnen vinden.
Er zit blijkbaar een vlieg in de auto waardoor het alarm af gaat. Maar ‘s nachts is dat wat minder leuk. Helaas nog niet de dader kunnen vinden.
@xares niet toevallig een update gehad? Of gebruik je toevallig easy entry en heb je het onder je gewone profiel uitgezet en niet het easy entry profiel?
Vandaag de M3LR in Tilburg opgehaald, bevalt goed en alles werkt fantastisch. Wel heb ik iets geks, in de app staan er nu 2 auto’s. Ik had vooraf al een profiel aangemaakt en aan het VIN gekoppeld; in Tilburg heb ik in de auto gezeten de telefoon via Bluetooth ook gekoppeld en als sleutel ingesteld, allicht dat het daardoor. Maar nu staat er dus 2x dezelfde auto in m’n app (iOS). Ik krijg binnenkort een nieuwe telefoon dus allicht lost probleem zich vanzelf op, maar wel vreemd.
Voor de mensen die mijn post van een tijdje terug hadden gezien, hij staat nu in de garage geparkeerd en hij heeft nog bereik, dus dat is mooi. Nu even kijken hoe lang de batterij, sentry staat aan. En maar eens naar de volgende VvE vergadering gaan met de input uit dit forum om ze nog eens over dat laadpunt na te laten denken. Naast het wetsvoorstel helpt het allicht dat onze verkeerswethouder gister heeft gezegd vanaf 2030 (dus al over 8 jaar!) geen benzine en dieselauto’s meer toe laten in de stad. Dus tenzij ze de waarde van hun parkeerplaatsen willen laten kelderen kunnen ze er echt niet meer onder uit hoop ik…
Voor de mensen die mijn post van een tijdje terug hadden gezien, hij staat nu in de garage geparkeerd en hij heeft nog bereik, dus dat is mooi. Nu even kijken hoe lang de batterij, sentry staat aan. En maar eens naar de volgende VvE vergadering gaan met de input uit dit forum om ze nog eens over dat laadpunt na te laten denken. Naast het wetsvoorstel helpt het allicht dat onze verkeerswethouder gister heeft gezegd vanaf 2030 (dus al over 8 jaar!) geen benzine en dieselauto’s meer toe laten in de stad. Dus tenzij ze de waarde van hun parkeerplaatsen willen laten kelderen kunnen ze er echt niet meer onder uit hoop ik…
Tja, ik zit met hetzelfde 😲. De hogere segment EV's zullen in 2022 niet erg populair meer zijn, uiteindelijk kijken de meesten (mijzelf incluis) naar de portemonnee. Zou mij niet verbazen als er volgend jaar weer meer ICE's worden geleased.Wackmack schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:04:
Rij nu een model 3 en zou graag de Model Y performance willen rijden. Helaas wordt die pas in 2022 geleverd. Bijtelling wordt zo wel heel erg duur.
Is een vergelijkbare ICE niet net zo duurXenir schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:12:
[...]
Tja, ik zit met hetzelfde 😲. De hogere segment EV's zullen in 2022 niet erg populair meer zijn, uiteindelijk kijken de meesten (mijzelf incluis) naar de portemonnee. Zou mij niet verbazen als er volgend jaar weer meer ICE's worden geleased.
Duurder
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Een ICE van dezelfde prijs zal nog altijd duurder blijven en een EV van 100k heeft meer korting op de bijtelling dan een EV 30k. Met een stijgende BPM en lagere TCO verwacht ik toch dat EV populair blijven.Xenir schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:12:
[...]
Tja, ik zit met hetzelfde 😲. De hogere segment EV's zullen in 2022 niet erg populair meer zijn, uiteindelijk kijken de meesten (mijzelf incluis) naar de portemonnee. Zou mij niet verbazen als er volgend jaar weer meer ICE's worden geleased.
Tenslotte zou mij een 5 serie van 60k instapprijs toch behoorlijk tegenvallen als bijna elke EV sneller naar de 100 gaat. Vroeger kon je de meeste nog wel voorblijven binnen 8 seconde, maar straks heb je veel herrie nodig om met het elektrische verkeer mee te komen. Het zal mij niet verbazen als die herrie over enkele jaren op neergekeken wordt. Als je duidelijk het geld heb voor een elektrische auto en waarschijnlijk ook een eigen oprit hebt.
[ Voor 28% gewijzigd door Deveon op 25-09-2021 18:48 ]
Nederland moet gewoon weer forse incentive voor elektrisch rijden invoeren en met rekeningrijden gaan werken ipv bijtelling.
We hadden voorop kunnen lopen met de elektrificatie.
Eerder vandaag mijn eerste gloednieuwe M3 lr gaan ophalen. Wat een prima bouwkwaliteit, wat een mooi design, wat een vernieuwing, kortom wat een topbak!
PS: 20 km/u aan het bijladen met de granny. 's nachts laden met granny is ruim voldoende voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Geen laadpaal nodig blijkbaar.
PS: 20 km/u aan het bijladen met de granny. 's nachts laden met granny is ruim voldoende voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Geen laadpaal nodig blijkbaar.
Even uitloggen en opnieuw inloggen in de app kan wellicht helpen.jeroen11 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:07:
Vandaag de M3LR in Tilburg opgehaald, bevalt goed en alles werkt fantastisch. Wel heb ik iets geks, in de app staan er nu 2 auto’s. Ik had vooraf al een profiel aangemaakt en aan het VIN gekoppeld; in Tilburg heb ik in de auto gezeten de telefoon via Bluetooth ook gekoppeld en als sleutel ingesteld, allicht dat het daardoor. Maar nu staat er dus 2x dezelfde auto in m’n app (iOS). Ik krijg binnenkort een nieuwe telefoon dus allicht lost probleem zich vanzelf op, maar wel vreemd.
Meer mensen met 32.10 last dat de camera voor niks meer lijkt te doen? Eerst gezeik met de weerstand en nu “ziet” de auto niks meer. In het linkergedeelte van het scherm zie ik alleen animatie van mijn eigen auto. Geen lijnen, stoplichten andere auto’s etc. TACC en AP werken dus ook niet. Na slapen en reset zelfde issue.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 26-09-2021 16:59 ]
Maar dan verdienen ze er niks aan.Hertog_Martin schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:48:
Nederland moet gewoon weer forse incentive voor elektrisch rijden invoeren en met rekeningrijden gaan werken ipv bijtelling.
Dat is waar het over gaat. Nu ook bekend is dat er vanaf volgend jaar 16% geldt over maar 35k zie ik het vrij somber in voor elektrische auto's.
Wellicht wordt de volgende auto weer een ICE ten zij ze wakker worden in Den Haag...
Wat een bull. We lopen al voorop en EV’s zijn nu al goedkoper dan zelfs hun tweedehands brandstof varianten. Hoogstens als je 10k / jaar rijd in een youngtimer niet. Dat is een kwestie van wachten op de tweedehands markt.Hertog_Martin schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:48:
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]
Ja, zet het dan in de reminder die je krijgt... Tenminste, volgens mij staat het daar nog steeds niet in. PDCA hebben ze bij Telsa nog nooit van gehoord volgens mij. Niet met auto's bouwen en ook niet met service. Vriendelijk zijn ze ook niet nee. Maar goed, de meeste klanten zullen ook niet echt goed zin hebben die er komen .Mar.tin schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:22:
Ik zit hier bij Tesla Duiven met onze Model 3, omdat de GPS defect lijkt te zijn. Helaas niet weggegaan met slapen![]()
De meneer die mij hielp/helpt vond ik maar matig vriendelijk. Werd bijna spreekwoordelijk uitgescholden omdat ik de sleutelpas niet mee had...
Ze zullen het vast ergens vermelden, maar niet op een plek waar ik het gelezen heb. En pas na het vertellen van alle tientallen kansen die ik zou hebben om die pas nodig te hebben.. werd een nieuwe aangeboden.
Doe dat dan gewoon direct. Ik kom hier om geholpen te worden, niet om belerend toegesproken te worden.
We hebben die hele pas, los van het zo nu en dan inleren van een telefoon de afgelopen 105.000km nog nooit nodig gehad. Nemen hem op vakanties altijd mee natuurlijk.
Dus dan kun je met allerlei spookverhalen aankomen over afslepen, parkeergarages enzovoort. Maar dat doet me niet zoveel.
De beste meneer zal vast nog aan het uitbrakken zijn van het weekend ofzo.
Juist die klanten wil je toch met een andere mindset weer naar huis sturen? Vaak is de communicatie belangrijker dan het oplossen van het probleem voor de klant. De meeste Tesla klanten zullen niet wakker liggen van €25 voor een extra kaart als dat ze 5 minuten gezeur kan voorkomen.Inspired schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:36:
[...]
Maar goed, de meeste klanten zullen ook niet echt goed zin hebben die er komen .
[verwijderd]
[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]
Hoe kan het SC met de auto rijden etc als ze de sleutelpas niet hebben? Bij mijn weten alleen via de GSM of via het (tijdelijk) vrijgeven via de telefoonapp.
In dat geval lijkt het me logisch om de sleutelpas mee te nemen. Neemt niet weg dat vriendelijkheid voorop moet staan.
In dat geval lijkt het me logisch om de sleutelpas mee te nemen. Neemt niet weg dat vriendelijkheid voorop moet staan.
Ze kunnen toch zo ff een pasje aanmelden? Plus, er komst (volgens mij) nergens een reminder dat je de pas mee moeten nemen. Er zijn er genoeg die gewoon vetrouwen op de telefoon. Dus zo gek vind ik het niet dat iemand de pas vergeet. Ik denk dat dit dagelijks voorkomt bij de SCs. Dan zet je toch een opmerking in de reminder die elke bestuurder krijgt voordat hij naar de SC komt?Franciesco schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:48:
Hoe kan het SC met de auto rijden etc als ze de sleutelpas niet hebben? Bij mijn weten alleen via de GSM of via het (tijdelijk) vrijgeven via de telefoonapp.

Ik ben ook een keer in Duiven geweest en hoewel ik mijn sleutelpas bij me had omdat die altijd in mijn portemonee zit, kreeg ook ik een niet zo vriendelijke preek in de wachtruimte dat ik pincode-to-drive had moeten uitzetten. Zet dat dan in die uitnodiging.Inspired schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:51:
[...]
Ze kunnen toch zo ff een pasje aanmelden? Plus, er komst (volgens mij) nergens een reminder dat je de pas mee moeten nemen. Er zijn er genoeg die gewoon vetrouwen op de telefoon. Dus zo gek vind ik het niet dat iemand de pas vergeet. Ik denk dat dit dagelijks voorkomt bij de SCs. Dan zet je toch een opmerking in de reminder die elke bestuurder krijgt voordat hij naar de SC komt?
Soms mag je toch ook verwachten dat mensen logisch nadenken?
Die reminder bij de afspraak is natuurlijk slim om te doen. Maar ik kan me prima voorstellen dat het vervelend is en extra tijd kost voor het SC als ze bij veel klanten een (tijdelijke) pas moeten gaan aanmelden om toegang tot een auto te krijgen bij een service beurt.
Zelf heb ik de sleutelpas (ondanks gekoppelde GSM) altijd bij me: hij zit in hetzelfde mapje als m'n rijbewijs etc die ik ook bij me heb als ik met de auto op pad ga.
Die reminder bij de afspraak is natuurlijk slim om te doen. Maar ik kan me prima voorstellen dat het vervelend is en extra tijd kost voor het SC als ze bij veel klanten een (tijdelijke) pas moeten gaan aanmelden om toegang tot een auto te krijgen bij een service beurt.
Zelf heb ik de sleutelpas (ondanks gekoppelde GSM) altijd bij me: hij zit in hetzelfde mapje als m'n rijbewijs etc die ik ook bij me heb als ik met de auto op pad ga.
[verwijderd]
[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]
Hier is in het verleden al hevige discussie over gevoerd in dit topic, ik ben ook van mening dat met een soort SC pas dit prima kan als klantenservice waarbij het de berijder zijn eigen verantwoordelijkheid is om dat pasje weer te verwijderen.
[verwijderd]
[ Voor 122% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:27 ]
Ze hebben een service modus waarin ze de auto's zetten. Dan is die niet meer zichtbaar in de app en weet ik veel wat nog allemaal niet meer. Niet zo vreemd om te denken dat ze er dan dus ook een paar meter mee kunnen rijden, toch? Leek mij wel logisch als je bij een Tesla Service Center bent. Laat staan dat ze inderdaad zo een nieuwe pas kunnen aanmelden met hun apparatuur.Franciesco schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:58:
Soms mag je toch ook verwachten dat mensen logisch nadenken?[...]
Kijk als je nou bij de lokale Ford dealer bent voor nieuwe bandjes kan ik het mij voorstellen dat ze niet de apparatuur hebben om dit allemaal te doen, maar dit is Tesla.. Met hun eigen auto's. Waar ze de volledige controle over de software hebben. En waar de auto constant met hun servers aan het communiceren is....
Nog even los van dat je inderdaad maar beter wel fatsoenlijk kan communiceren met een klant. Mag die klant nog zo iets doms hebben gedaan, maar totdat die klant 3x met hetzelfde domme ding langskomt moet je er gewoon vanuit gaan dat het onwetendheid is of onkunde, maar er geen opzet in het spel is. En als je dit niet kan als medewerker van een servicebedrijf, dan moet je gewoon verboden worden om nog met klanten te praten. Of gewoon worden ontslagen als dat niet te vermijden is.
[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 27-09-2021 10:15 ]
Juist omdat het vervelend is snap ik het niet. En nogmaals, als dit elke dag voorkomt dan los je het toch op? Mensen zijn lui. Mensen denken niet na. Juist als organisatie moet je hier dan iets aan doen. Er gaat een bericht uit na maken van de afspraak (niks over de pas) een reminder een dag voor de afspraak. (niks over de pas)Franciesco schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:58:
Soms mag je toch ook verwachten dat mensen logisch nadenken?
Het is wel fijn dat een afgesloten auto niet van buitenaf met een computer kan worden geopend. Als een Service Center dat kan kunnen andere dat immers ook.
Kortom, gewoon je sleutel meenemen als je je auto naar de garage brengt. Niks geks toch?
Kortom, gewoon je sleutel meenemen als je je auto naar de garage brengt. Niks geks toch?

Voor velen is de telefoon de sleutel.Bigs schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:31:
Het is wel fijn dat een afgesloten auto niet van buitenaf met een computer kan worden geopend. Als een Service Center dat kan kunnen andere dat immers ook.
Dan geef je toch gewoon je telefoon af?
Over die reminder zijn wel het helemaal eens hoor! Dat is gewoon slim om te doen. Want voorkomen is beter dan genezen.Inspired schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:17:
[...]
Juist omdat het vervelend is snap ik het niet. En nogmaals, als dit elke dag voorkomt dan los je het toch op? Mensen zijn lui. Mensen denken niet na. Juist als organisatie moet je hier dan iets aan doen. Er gaat een bericht uit na maken van de afspraak (niks over de pas) een reminder een dag voor de afspraak. (niks over de pas)
Neemt niet weg dat ik het nog steeds logisch vind om de sleutelpas (ten alle tijden) mee te nemen.
Daar kan best een controlesysteem achter met of er een afspraak is, die in de buurt van het SC staat en een pas/app gekoppeld aan de monteur. Feitelijk niet anders dan de API waarmee je via de app kan openen en starten.Bigs schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:31:
Echter snap ik dat het voor de mindere technische berijder een verkeer beeld kan geven dat ze er zo met je auto vandoor kunnen gaan. Overigens is dit volgens mij ook mogelijk voor de eigenaar (werkgever/leasemaatschappij) wanneer er niet betaald wordt. Volgens mij is ooit ook de grap gemaakt dat Tesla met de FSD hardware zo ook ooit autonoom terug naar het baasje kunnen.
hmm,.. ik neem aan dat je geen telefoon gekoppeld hebt dan. En dat je de optie om het remote te bedienen uit hebt gezet.Bigs schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:31:
Het is wel fijn dat een afgesloten auto niet van buitenaf met een computer kan worden geopend. Als een Service Center dat kan kunnen andere dat immers ook[...]
Overigens.. voor de meeste auto's is er gewoon een master key die je kan gebruiken (en soms ook kopen). Dus het is niet iets nieuws ofzo.
Je opmerking over SC kan het dus anderen ook hoeft natuurlijk niet zo. Ze kunnen het prima geofencen, waarbij de auto zoals eerder gemeld gewoon bij de SC zelf moet staan om erin te kunnen. Desnoods met controle via de app (Wilt u de SC toegang geven tot...?).
Eenmaal in de auto kunnen ze gewoon een nieuwe kaart registreren, al kost dat wat werkt. Ze hoeven niet zoals wij mortals eerst te verifieren met een andere kaart. Dus ze hebben al meer opties. Alleen dat laatste doen ze niet.
Al met al valt hier ook niemand over dat ze de kaart willen hebben, wel dat ze (want dit is niet de eerste melding hiervan) er zo'n probleem van maken, met belerende toespraak erbij. Terwijl ze gewoon een optie hebben om er omheen te werken (nu al).
Ze kunnen beter die belerende toon laten varen en aan hun eigen processen werken om dit te voorkomen. Schieten ze meer mee op.
Het is ook zo dat best wat zaken goed doen of proberen het zo aangenaam mogelijk te maken. Je krijgt netjes reminders, kunt afspraken inschieten via de app, krijgt offertes, kunt in een prettige wachtruimte plaats nemen. Helaas laten ze de hele experience op simpele zaken teniet doen. Bovenstaande is daar een goed voorbeeld van. Je komt toch niet bij een SC (die vaak al niet dichtbij zijn) met de intentie om express lastig te doen. Zo simpel op te lossen, kennelijk te ingewikkeld.Caelorum schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:42:
[...]
hmm,.. ik neem aan dat je geen telefoon gekoppeld hebt dan. En dat je de optie om het remote te bedienen uit hebt gezet.
Overigens.. voor de meeste auto's is er gewoon een master key die je kan gebruiken (en soms ook kopen). Dus het is niet iets nieuws ofzo.
Je opmerking over SC kan het dus anderen ook hoeft natuurlijk niet zo. Ze kunnen het prima geofencen, waarbij de auto zoals eerder gemeld gewoon bij de SC zelf moet staan om erin te kunnen. Desnoods met controle via de app (Wilt u de SC toegang geven tot...?).
Eenmaal in de auto kunnen ze gewoon een nieuwe kaart registreren, al kost dat wat werkt. Ze hoeven niet zoals wij mortals eerst te verifieren met een andere kaart. Dus ze hebben al meer opties. Alleen dat laatste doen ze niet.
Al met al valt hier ook niemand over dat ze de kaart willen hebben, wel dat ze (want dit is niet de eerste melding hiervan) er zo'n probleem van maken, met belerende toespraak erbij. Terwijl ze gewoon een optie hebben om er omheen te werken (nu al).
Ze kunnen beter die belerende toon laten varen en aan hun eigen processen werken om dit te voorkomen. Schieten ze meer mee op.
Als ik deze verhalen lees ben ik altijd blij met het SC in Groningen.
Aardige mensen, alle tijd en stellen vooraf gewoon deze vragen. Heb je een pasje? Top, anders moeten we 1 inleren. Pincode eraf? Top.
Aardige mensen, alle tijd en stellen vooraf gewoon deze vragen. Heb je een pasje? Top, anders moeten we 1 inleren. Pincode eraf? Top.
Ik snap wer-ke-lijk waar niet dat ze niet gewoon 10 wisselpassen daar hebben liggen. ff aanmelden tijdens service, en als service klaar is gooi je hem er weer uit.Mar.tin schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:22:
Ik zit hier bij Tesla Duiven met onze Model 3, omdat de GPS defect lijkt te zijn. Helaas niet weggegaan met slapen![]()
De meneer die mij hielp/helpt vond ik maar matig vriendelijk. Werd bijna spreekwoordelijk uitgescholden omdat ik de sleutelpas niet mee had...
Ze zullen het vast ergens vermelden, maar niet op een plek waar ik het gelezen heb. En pas na het vertellen van alle tientallen kansen die ik zou hebben om die pas nodig te hebben.. werd een nieuwe aangeboden.
Doe dat dan gewoon direct. Ik kom hier om geholpen te worden, niet om belerend toegesproken te worden.
We hebben die hele pas, los van het zo nu en dan inleren van een telefoon de afgelopen 105.000km nog nooit nodig gehad. Nemen hem op vakanties altijd mee natuurlijk.
Dus dan kun je met allerlei spookverhalen aankomen over afslepen, parkeergarages enzovoort. Maar dat doet me niet zoveel.
De beste meneer zal vast nog aan het uitbrakken zijn van het weekend ofzo.
Bij mij is het zelfs een keer niet doorgegaan omdat ze het niet hadden gemeld dat het nodig is, kon ik terugkomen op een ander moment.
Overigens wel altijd netjes te woord gestaan daar.
En anders gewoon een grote kaartenbak vol met die passen en verkopen: upselling heet dat
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 27-09-2021 12:42 ]
Is het hotel nog steeds dicht… dacht dat het kwam door Corona vorig jaar… maar idd dat is een troosteloze boel daar op een industrieterrein met onderweg er naar toe verscheidene dames langs de wegItalia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:29:
[...]
SuC kennen ook soms wat problemen. Ik lees nog wel eens mee met een Facebook groep. We kwamen met 2% bij SuC Melegnano onder Milaan, het was al een dooie boel daar (Ibis hotel lijkt permanent gesloten).
Dag later las ik op Facebook mensen die daar voor een dicht hek stonden.
Ik had dan echt een probleem gehad, niemand daar aanwezig, al zou je Tesla bellen, niemand die even dat hek open komt doen.

Zou toch een business case voor een hotel moeten zijn

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Verwijderd
Dat deden ze in het verleden betaalde je keihard voor een nieuw setje anders hielpen ze je helemaal niet.ybos schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:39:
[...]
En anders gewoon een grote kaartenbak vol met die passen en verkopen: upselling heet dat
Dat was pas een rel, er is een reden dat dit topic zo lang is
Ik snap het wel maar ik snap het ook niet, dit staat in de afspraakbevestiging die je krijgt:Inspired schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:17:
[...]
Juist omdat het vervelend is snap ik het niet. En nogmaals, als dit elke dag voorkomt dan los je het toch op? Mensen zijn lui. Mensen denken niet na. Juist als organisatie moet je hier dan iets aan doen. Er gaat een bericht uit na maken van de afspraak (niks over de pas) een reminder een dag voor de afspraak. (niks over de pas)
"Hi Bas,
Uw serviceafspraak voor uw Model 3 is bevestigd voor 27 augustus 2020, 09:00 bij Service Center Eindhoven Boschdijk.
Maak gebruik van onze contactloze Quick-Drop-service. Volg bij aankomst de parkeeraanwijzingen en laat uw auto en sleutel veilig achter. Als u met ons serviceteam moet spreken, houd er dan a.u.b. ...."
Ow als je op je afspraak klikt: "Neem uw key fob mee naar de afspraak. Bij aankomst in het Service Center checked een Service Advisor u in voor uw afspraak. Het kan zijn dat u een korte testrit met een monteur moet maken om het service probleem te demonstreren.
Tenzij je je telefoon achter wilt laten bij Tesla neem je toch gewoon je pas mee
[ Voor 12% gewijzigd door MrBasta op 27-09-2021 14:28 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.