Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 247 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.152.533 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42

MrScratch

I am rubber, you are glue

Uberprutser schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Sorry? Al meerdere malen geladen, een broodje gegeten en gebruik gemaakt van het ietwat krappe toilet.
Het is blijkbaar nog steeds in ontwikkeling. Beetje door de video heengescrolled (is van 8 aug 2021, dus zeer recent), maar ze gaan nog dingen aanpassen uitbreiden. Toegangsweg is bijvoorbeeld nog vrij provisorisch en er komt meer PV en nog zo wat zaken.

Maar van de zomer ook 2x gebruikt (heen en terug) en is nu al een toplocatie inderdaad.

En bijkomend voordeel voor mij is dat ik daar de LR vol genoeg kan laden, zodat ik de rest van de Duitse autobahn op deftige snelheid kan rijden en toch nog genoeg over heb om thuis te komen. Top!

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 12:01
Het is niet je van het nee, ff zoeken waar je moet zijn de eerste keer, net alsof je een bouwplaats op rijdt.

Maar je kan er zowel jezelf als je auto opladen dus een prima stek. En overdekt, OVERDEKT alsof je bij een echte olietoko bent! :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
In other news; ik heb uiteindelijk de Farad (aluminium) dakdragers gehaald en de dakkoffer erop geschroeft.
Was even gedoe om ze goed gesteld en gemonteerd te krijgen maar nu zitten ze perfect en steunen op de carrosserie. Wel zit er heel veel flex in dat aluminium, veel meer dan dragers die ik eerder had (Brink/Thule). Best eng als je op de snelweg rijdt met wat wind.

Volgend jaar hopelijk een Y of als de knakenparade gunstig is een X zodat er geen koffer meer op het dak moet.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-06 21:30
Uberprutser schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:18:
In other news; ik heb uiteindelijk de Farad (aluminium) dakdragers gehaald en de dakkoffer erop geschroeft.
Was even gedoe om ze goed gesteld en gemonteerd te krijgen maar nu zitten ze perfect en steunen op de carrosserie. Wel zit er heel veel flex in dat aluminium, veel meer dan dragers die ik eerder had (Brink/Thule). Best eng als je op de snelweg rijdt met wat wind.

Volgend jaar hopelijk een Y of als de knakenparade gunstig is een X zodat er geen koffer meer op het dak moet.
Knakenparade :+ Ben benieuwd hoe dat eruit ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Inspired schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:20:
Alleen jammer dat het weer zo’n stuk van de snelweg ligt.
Dat zijn ze bijna allemaal, erg jammer.
Ik vind die bij Leiderdorp al vervelend maar afgelopen winter had ik dan net te weinig om nog in Den Haag aan te komen dus ff inprikken.

Die in Pfaffenhofen was echt een slinger; Bijna 3km van de snelweg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mee007
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02-2023
Bossie83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Tijdje terug waren er wat issues met niet in slaap komen/hoog verbruik bij stilstaan wanneer “gepland laden” geactiveerd was. Misschien dat eens uitzetten en kijken wat hij doet?
Heb m gerest en toen zag ik dat summon weer op standby stond. dat uitgezet en het lijkt nu beter te gaan. Met Teslafi (snap dat dat waarschijnlijk ook stroom gebruikt) zie ik dat hij nu wel gaat slapen maar om het uur even 10 minuten wakker is. Het is net een kind :z :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-05 19:55
Vraagje, als ik een model 3 met extra’s en leuke velgen reserveer op Tesla’s eigen website met financiering (van findio). En de auto pas in december 2021 wordt geleverd.. maar ik besluit toch elders een BMW te scoren. Ben ik dan hooguit mijn 100 euro kwijt? Of ben ik ook geld kwijt mbt extra’s tot de auto of schend ik een contract bij findio?

Sorry als ik dit niet hier mag vragen.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 21:33
Binnenkort gaan we vanuit Schiphol een paar dagen naar Spanje. Nu ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met laadpaalbeschikbaarheid op een van de parkeerplekken bij Schiphol? Op de site staat namelijk dat je zo'n plek niet kunt reserveren en dat je bij aankomst maar moet kijken of er wat vrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
GabeNewell333 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:32:
Vraagje, als ik een model 3 met extra’s en leuke velgen reserveer op Tesla’s eigen website met financiering (van findio). En de auto pas in december 2021 wordt geleverd.. maar ik besluit toch elders een BMW te scoren. Ben ik dan hooguit mijn 100 euro kwijt? Of ben ik ook geld kwijt mbt extra’s tot de auto of schend ik een contract bij findio?

Sorry als ik dit niet hier mag vragen.
Een auto met opties annuleren maakt niet uit, zolang het maar standaard Tesla opties zijn.
Ik heb zelf (in 2019) mijn eerste auto geannuleerd zodat ik bij mijn bestelling daarna een referral kon gebruiken. Daar had ik niet de standaard kleur gekozen en een trekhaak. (achteraf beetje overdreven maar he, ik ben nederlander, gratis superchargen laat ik niet liggen ;) )
Voor wat betreft findio, ik denk dat zij alleen zelf daar antwoord op kunnen geven?

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 19-08-2021 09:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44
Retourtje Denemarken zit er weer op. Vouwwagen met SR+ gaat prima. 5 keer gestopt om te laden, waarvan ik de vouwwagen maar 2 keer los heb moeten maken. Uiteindelijk verbruik van 204 Wh/km bij een Vmax van 100 kilometer per uur (en gemiddeld 90 gereden) Kan nog wel wat zuiniger dus als het zou moeten.

We zijn gestopt bij:
1. Hengelo (kon vast laten)
2. Lohne (kon vast laten) - Super relaxte locatie, zeker 20 stalls bij een rustig tankstation
3. Rade - Volgend jaar ga ik deze proberen te vermijden. Slechts 8 stalls en mega druk met trucks vanwege een grote rustplaats / tankstation voor Hamburg. Kon de vouwwagen ook nergens kwijt tijdens het laden.
4. Rodekro - Klein supercharger stationnetje met 6 stalls bij een lokaal tankstation
5. Randers - Supercharger bij het "Elvis Mansion" vrij veel stalls en kon de vouwwagen aangehaakt laten doordat er 2 stalls achter elkaar waren geplaatst.

Verbruik inschatten met een aanhanger is de Tesla navigatie niet op ingesteld. Als ik volgens mij berekening kon vertrekken (plus wat marge om mijn vrouw gerust te stellen) bleef de auto 45 minuten lang piepen dat we onze bestemming niet zouden bereiken. Vervolgens kwam hij zelf tot inzicht dat we het wel zouden halen en verdween dat weer. Had verwacht dat hij wel zou "leren" van het verbruik met aanhanger na een kilometer of 50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YNS6AnOKPwBI9mTlcTOaK9Tiho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWW0CkD6JH4v92VTk5TaREyP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYUeostbe7yp71WLfSBfbAdlRu8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/plRz4rpIWRLyaYh4cavdld6B.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
MrBasta schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:34:
Retourtje Denemarken zit er weer op. Vouwwagen met SR+ gaat prima. 5 keer gestopt om te laden, waarvan ik de vouwwagen maar 2 keer los heb moeten maken. Uiteindelijk verbruik van 204 Wh/km bij een Vmax van 100 kilometer per uur (en gemiddeld 90 gereden) Kan nog wel wat zuiniger dus als het zou moeten.

We zijn gestopt bij:
1. Hengelo (kon vast laten)
2. Lohne (kon vast laten) - Super relaxte locatie, zeker 20 stalls bij een rustig tankstation
3. Rade - Volgend jaar ga ik deze proberen te vermijden. Slechts 8 stalls en mega druk met trucks vanwege een grote rustplaats / tankstation voor Hamburg. Kon de vouwwagen ook nergens kwijt tijdens het laden.
4. Rodekro - Klein supercharger stationnetje met 6 stalls bij een lokaal tankstation
5. Randers - Supercharger bij het "Elvis Mansion" vrij veel stalls en kon de vouwwagen aangehaakt laten doordat er 2 stalls achter elkaar waren geplaatst.

Verbruik inschatten met een aanhanger is de Tesla navigatie niet op ingesteld. Als ik volgens mij berekening kon vertrekken (plus wat marge om mijn vrouw gerust te stellen) bleef de auto 45 minuten lang piepen dat we onze bestemming niet zouden bereiken. Vervolgens kwam hij zelf tot inzicht dat we het wel zouden halen en verdween dat weer. Had verwacht dat hij wel zou "leren" van het verbruik met aanhanger na een kilometer of 50.

[Afbeelding][Afbeelding]
Toch mooi dat je krap 1000km rijdt met vouwwagen voor 25 euro _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
@MrBasta Bij Hengelo kan dat alleen als het rustig is, want je gaat hoe dan ook meerdere stalls blokkeren als je daar gaat staan met een vouwwagen. Dat werkt nu dus nog wel, maar de vraag hoe dat over een paar jaar is. Iets over de grens in Duitsland bij Emsbüren is dan een handigere locatie met een aanhanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Die kosten van Teslafi kloppen standaard niet. 205kWh bij de SuC kost je wel iets meer dan dat. Maar goed, nog steeds voordeliger dan een ICE.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Sunri5e schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:36:
Binnenkort gaan we vanuit Schiphol een paar dagen naar Spanje. Nu ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met laadpaalbeschikbaarheid op een van de parkeerplekken bij Schiphol? Op de site staat namelijk dat je zo'n plek niet kunt reserveren en dat je bij aankomst maar moet kijken of er wat vrij is.
Is echt afhankelijk van de drukte. Ik denk dat je nu wel een goede kans maakt op een paal. Je gaat op P3 staan? Daar zijn nu bijvoorbeeld wel een paar vrij. Mits er geen ICE staat. :( Waarbij je dan in de garage een grotere kans maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 19-08-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44
ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Ja die kosten kloppen niet haha. Ik heb eerlijk gezegd niet naar de afschrijvingen gekeken, maar gok dat ik het dubbele kwijt was aan SuC kosten. Maar dan reken je natuurlijk niet mee dat je met een volle accu vertrekt en vrijwel leeg aankomt op locatie. Dus eerder 50 euro voor 650 KM snelladen ;)
Caelorum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:49:
@MrBasta Bij Hengelo kan dat alleen als het rustig is, want je gaat hoe dan ook meerdere stalls blokkeren als je daar gaat staan met een vouwwagen. Dat werkt nu dus nog wel, maar de vraag hoe dat over een paar jaar is. Iets over de grens in Duitsland bij Emsbüren is dan een handigere locatie met een aanhanger.
Goeie tip, en heb ik ook naar gekeken. Ik kwam dan alleen met mijn andere stops slecht(er) uit. Ik wilde namelijk in Hamburg zelf niet laden (want dat zijn 4 stalls bij een of ander hotel) dus moest in een keer doorsteken van Rade naar Rodekro SuC. Dat was ook het langste traject (217 KM geloof ik).

Overigens ben ik van plan s nachts te blijven rijden - dan zijn de SuC's nagenoeg leeg (en de weg ook).

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-05 19:55
ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Een auto met opties annuleren maakt niet uit, zolang het maar standaard Tesla opties zijn.
Ik heb zelf (in 2019) mijn eerste auto geannuleerd zodat ik bij mijn bestelling daarna een referral kon gebruiken. Daar had ik niet de standaard kleur gekozen en een trekhaak. (achteraf beetje overdreven maar he, ik ben nederlander, gratis superchargen laat ik niet liggen ;) )
Voor wat betreft findio, ik denk dat zij alleen zelf daar antwoord op kunnen geven?
Top, ja uiteraard. Ik zal ze even een belletje doen.
Ik denk dat ik er maar gewoon één ga pre-orderen.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:20

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Inspired schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Is echt afhankelijk van de drukte. Ik denk dat je nu wel een goede kans maakt op een paal. Je gaat op P3 staan? Daar zijn nu bijvoorbeeld wel een paar vrij. Mits er geen ICE staat. :( Waarbij je dan in de garage een grotere kans maakt.
Ik heb daar ook twee keer gestaan, en 80% van de plekken waren gevuld met GTE's, V60's en andere van 'dat soort'. Uiteindelijk was het geen probleem om de M3 10 dagen ongebruikt en niet aangesloten te laten staan. Sentry uit, en niet op de app kijken dan gaat er echt heel weinig charge verloren.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:22
Sunri5e schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:36:
Meerdere malen in de garage gestaan, laadpalen altijd bezet geweest. Maar met een LR kwam ik altijd weer thuis. Anders vooraf nog even in Badhoevedorp laden voor je parkeert. Rekt wel je reistijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:26
Ik ben aan het kijken voor een andere auto en neem de Model 3 ook mee. Ik zou 'm zou nemen want rijdt geweldig maar er is één maar: ik doe aan windsurfen en heb daarvoor een aanhanger. Die is niet zo zwaar, ik denk 500- 600 kg. Maar wel 1.80 hoog en 1.50 breed, dus best een frontaal oppervlak en ik vraag me af wat dit met de range doet.

Heeft iemand daar ervaring mee of een antwoord op? Ik wil regelmatig met de aanhanger naar Zeeland, surfspot is dan tot 100 km enkele reis, dus 200 km op en neer.

Dit is ook de reden dat ik naar een PHEV kijk, kan ik woon- werk elektrisch doen en voor hobby en vakanties geen probleem... Ik denk dan aan een 320e bijvoorbeeld

[ Voor 14% gewijzigd door twodigits op 20-08-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:18:
Ik ben aan het kijken voor een andere auto en neem de Model 3 ook mee. Ik zou 'm zou nemen want rijdt geweldig maar er is één maar: ik doe aan windsurfen en heb daarvoor een aanhanger. Die is niet zo zwaar, ik denk 500- 600 kg. Maar wel 1.80 hoog en 1.50 breed, dus best een frontaal oppervlak en ik vraag me af wat dit met de range doet.

Heeft iemand daar ervaring mee of een antwoord op? Ik wil regelmatig met de aanhanger naar Zeeland, surfspot is dan tot 100 km enkele reis, dus 200 km op en neer.

Dit is ook de reden dat ik naar een PHEV kijk, kan ik woon- werk elektrisch doen en voor hobby en vakanties geen probleem... Ik denk dan aan een 320e bijvoorbeeld
Mijn ervaring is dat je verbruik ongeveer verdubbelt met een soortgelijke aanhanger. Dat was wel in de winter met stevige wind. Desnoods even 10 min aan een supercharger en je redt het wel (als je op je bestemming al niet kan laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dank voor je snelle reactie. Laden op bestemming is geen optie, onderweg langs de snellader kan natuurlijk maar is extra stress en gedoe, misschien overdrijf ik dat, maar zie ik nog niet zitten.
.
Inmiddels dit artikel ook gevonden, nog geen 200km met een lage vouwwagen.... dan zal het met een meer wind vangende aanhanger lastig worden vrees ik...
.
https://www.acsifreelife....n-en-tesla-zo-ver-kom-je/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:18:

Ik heb ook een knap grote aanhanger en rij daarmee max 150/170km op 90% lading. (SR+)
Dus die 200km ga je zeker niet redden (300wh/km zit ik ongeveer).
Maar, door te zorgen dat je op de terugweg redelijk leeg aankomt bij een SuC, kan je met 10min door tot huis.
Laadstress :? och, eerste keer misschien. Het is daarmee precies hetzelfde als een normale lange rit. Op een gegeven moment weet je wat de auto qua verbruik ongeveer doet, en weet je waar je even moet stekkeren.
Zeker omdat je maar even hoeft, kan je accepteren om wat duurder te laden en bij fastned te laden. Geen gedoe met aanhanger afkoppelen oid, daar kan je gewoon laden.

Kennis van mij heeft een 3 serie en zijn verbruik (benzine) viel hem ook tegen, hij heeft een miniem spoilertje gemonteerd die de licht wat meer "omhoog gooit". Misschien het proberen waard om een spoiler van een M3P te monteren, dat dat het verbruik met de aanhanger ten goede komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgVavy3tDtWEI42p-Ms0fHEozS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsePbCRVKG4yoDV8coSTpD2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 20-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:30:
Dank voor je snelle reactie. Laden op bestemming is geen optie, onderweg langs de snellader kan natuurlijk maar is extra stress en gedoe, misschien overdrijf ik dat, maar zie ik nog niet zitten.
.
Inmiddels dit artikel ook gevonden, nog geen 200km met een lage vouwwagen.... dan zal het met een meer wind vangende aanhanger lastig worden vrees ik...
.
Laadstress is highly overrated :) , zeker met een Tesla

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• joenatic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03-2023
Heb er soms wel last van. Dan krijg ik stress of ik mijn koffie wel snel genoeg op krijg voor ik verder moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
@ybos
het zal grotendeels mijn eigen angst zijn, ik zie via routeplanner ANWB meer dan voldoende laadpunten onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:54:
@ybos
het zal grotendeels mijn eigen angst zijn, ik zie via routeplanner ANWB meer dan voldoende laadpunten onderweg...
Met alle tesla, Fastnet en shell recharge laders zit je in nederland nergens meer verlegen om een lader. Dat betekend lekker leeg rijden om vervolgens weer heel snel vol te laden. Ook met een aanhanger geen enkel probleem of gedoe meer.

Ik ervaar zelf meer een gebrek aan destination laders. Om op bestemming bij te laden. Maar ook dit is afgelopen jaren enorm aan het verbeteren... persoonlijk zou ik dus voor een volledig elektrische auto gaan. Zeker als je thuis makkelijk kan laden. Die paar keer extra laden met de aanhanger in het jaar is het probleem dan ook weer niet. En met zoveel laadpunten valt het plannen ook wel mee. Ik rij gewoon en zie als de accu leeg begint te raken (onder de 15%) wel waar ik het beste kan laden. Dat plan ik toch niet van te voren. Want dat hangt van de wind, temperatuur, verkeer en mijn rechtervoet af.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:49
twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:54:
@ybos
Wat nog wèl drama is, is ziekenhuizen.
Bijvoorbeeld UMCU, zag ik 2 hele laders. Voor het hele ziekenhuis...

Zelfde in Maastricht, maar daar lijken er nu een aantal bij te zijn.
Toch 9 stuks voor het hele ziekenhuis (en veel toelaveranciers die allemaal vergroenen, dus hun mensen met een BEV op pad sturen....)

Maar goed, paar minuutjes onderweg en thuis de rest laden, works for me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
twodigits schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:30:

.
Inmiddels dit artikel ook gevonden, nog geen 200km met een lage vouwwagen....
Nog geen 200km is niet de actieradius. Letterlijk uit het artikel:
"“Effectief bleken we 230 tot 240 kilometer te kunnen rijden met de Cocoon, maar om geen enkel risico te lopen, ging de Tesla telkens uit van 150 tot 195 kilometer naar het volgende laadpunt. We moesten dus drie keer per dag stoppen om te laden."
ze konden dus 230km tot 240km rijden.
Dat tesla (better safe than sorry) er vanuit gaat tussen 150km en 195km is iets anders dan "nog geen 200km met een lage vouwwagen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
pimk schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:04:
[...]

Wat nog wèl drama is, is ziekenhuizen.
Bijvoorbeeld UMCU, zag ik 2 hele laders. Voor het hele ziekenhuis...

Zelfde in Maastricht, maar daar lijken er nu een aantal bij te zijn.
Toch 9 stuks voor het hele ziekenhuis (en veel toelaveranciers die allemaal vergroenen, dus hun mensen met een BEV op pad sturen....)

Maar goed, paar minuutjes onderweg en thuis de rest laden, works for me...
Klopt, het UMCG is ook een laadpaal woestijn. In de straten er omheen kan je wel terecht overigens.

Zou het iets te maken hebben met de energiebehoefte van ziekenhuizen?

En zonnepanelen zijn er op het UMCG ook al niet te vinden.

Er is nog wel een inhaalslagje te maken zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafecito schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

Nog geen 200km is niet de actieradius. Letterlijk uit het artikel:
"“Effectief bleken we 230 tot 240 kilometer te kunnen rijden met de Cocoon, maar om geen enkel risico te lopen, ging de Tesla telkens uit van 150 tot 195 kilometer naar het volgende laadpunt. We moesten dus drie keer per dag stoppen om te laden."
ze konden dus 230km tot 240km rijden.
Dat tesla (better safe than sorry) er vanuit gaat tussen 150km en 195km is iets anders dan "nog geen 200km met een lage vouwwagen"
Nou ja, op een lange rit zit je dan wel degelijk op 150-195 per stuk. Van 100-0 zul je 240km wel kunnen halen ja. Maar als je naar Spanje gaat zal het 100-10 en vervolgens 70/80-10 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:49
Nou, ik heb er weer eentje hoor :D blijkbaar sluit de kofferbak van mijn Dec '20 MIC model 3 net niet goed, en zie nu pas dat stukje bij beetje de laklaag is beschadigd. Als ik er wat water op doe is het weg, dus het is alleen de bovenste laklaag, maar wie o wie heeft dit ook gehad en hoe wordt dit behandeld in de Tesla service loterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRmHQUqNCHlVgCuMgZBTrAKxD8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVV2kT4kONgvKVnSGlJON008.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdIMQS-fujKkYoyxcT0hvzg3NBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuyzttXtPOfo7fK9aevwVkpO.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto's zijn van links én rechts, en het is dus de binnenzijde van de onderkant (niet de klep, maar zegmaar de bumper). Ongeveer 3cm bij 1cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Terranca dat is een standaard kwaaltje. Wat ik nou niet begrijp is dat ze dit soort zaken niet eens oplossen. Die SeCs maar bijstippen met een lakstift.

Ik ben zelf hier overigens nooit voor terug geweest. Ze stippen het wat bij, en stellen de afstanddopjes wat bij. Na een paar maand kun je zo weer.

[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 21-08-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Inspired schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:35:
@Terranca dat is een standaard kwaaltje. Wat ik nou niet begrijp is dat ze dit soort zaken niet eens oplossen. Die SeCs maar bijstippen met een lakstift.

Ik ben zelf hier overigens nooit voor terug geweest. Ze stippen het wat bij, en stellen de afstanddopjes wat bij. Na een paar maand kun je zo weer.
Precies dit, ik ben er 3 keer voor teruggeweest en nu is het goed.

(alhoewel ze soms ook complete bumpers vervangen hebben, ook hierin willekeur. Ze hebben tegen mij zelfs een keer gezegd dat de bumper vervangen was, toen was er niets gedaan behalve afstellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:35:

Ik vraag mij ook af of ze dit na een jaar nog oppakken of dan gewoon een rekening sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Ik vraag mij ook af of ze dit na een jaar nog oppakken of dan gewoon een rekening sturen?
Tja. Dat is de vraag. Je zou het vooraf kunnen vragen aan ze. Ze zullen het vast wel proberen. Terwijl het gewoon aan de constructie ligt en/of aflevering van Jan gat.

Ik geloof het wel. Laat de LM het maar oplossen. Kost me elke keer een halve dag dat gezeur. Misschien is het ook een beetje de charme van een Amerikaanse auto. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uberprutser
2021 SR+ MIC onder de 10 uur met de 1000km challenge. :)

YouTube: Tesla Model 3 SR+ MIC 1000 km challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 21:24
Bij mij hebben ze het na 1,5 jaar afgesteld en bij gewerkt @Terranca vervolgens klopte het zelf nog niet helemaal dus heb ik het thuis weer verder afgesteld en bijgewerkt met een eigen lak stift (de set is te koop bij Tesla). Vond ik wat minder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 21:21
Onder de 10 uur _/-\o_
Kan me nog wel de kritieken herinneren, die velen hadden, op de LFP packs die Tesla vanaf nu ging gebruiken voor Europa en China.

Grappig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
bottom line schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Onder de 10 uur _/-\o_
Kan me nog wel de kritieken herinneren, die velen hadden, op de LFP packs die Tesla vanaf nu ging gebruiken voor Europa en China.

Grappig
Ben heel benieuwd naar de Y en nieuwe X wat die doen. Vooral die LFP packs die je zonder issues naar de 100% kan knallen met een redelijke snelheid vind ik interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bottom line schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Onder de 10 uur _/-\o_

Grappig
Op zich was die kritiek niet gek omdat er in het begin amper mee te SuCen was, helemaal bij lage temps. Nu is het dikke prima.

Wel opvallend dat er maar zo weinig tijd tussen de SR+ en LR zit. Nog even en ze kunnen beter een LR RWD en LR AWD gaan verkopen. Ook nog makkelijker qua productie met gewoon hetzelfde interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 09:52

Phntm

Tlingelingeling

Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Wel opvallend dat er maar zo weinig tijd tussen de SR+ en LR zit. Nog even en ze kunnen beter een LR RWD en LR AWD gaan verkopen. Ook nog makkelijker qua productie met gewoon hetzelfde interieur.
Dit was ook zo rond het begin dat de model 3 op de markt kwam, maar denk niet dat ze dat weer opnieuw gaan introduceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Op zich was die kritiek niet gek omdat er in het begin amper mee te SuCen was, helemaal bij lage temps. Nu is het dikke prima.

Het scheelt gelukkig niet veel idd. Maar let wel op dat dit een test is bij redelijk tot goed weer.

De voornaamste problemen waren bij echt flink kouder weer. Door hogere massa batterij is deze minder snel warm en de regeneratie is dan op veel ritten weg. Pas na ~3x superchargen zat je op de maximale snelheid omdat de batterij dan pas helemaal warm was.

(Voor regeneratie bij koud weer, zijn ook algemene updates geweest, dus hopen dat dat ook weg is).

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 23:39
Stef87 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Het scheelt gelukkig niet veel idd. Maar let wel op dat dit een test is bij redelijk tot goed weer.

De voornaamste problemen waren bij echt flink kouder weer. Door hogere massa batterij is deze minder snel warm en de regeneratie is dan op veel ritten weg. Pas na ~3x superchargen zat je op de maximale snelheid omdat de batterij dan pas helemaal warm was.

(Voor regeneratie bij koud weer, zijn ook algemene updates geweest, dus hopen dat dat ook weg is).
Ben eerlijk gezegd heel erg benieuwd, als het straks weer onder de 7 graden is. Aangezien je toen nagenoeg geen regeneratie had en eigenlijk ook niet kon Suc (50KW was ongeveer maximaal, als je een stuk had gereden) als je zo'n 150KM+ had gereden redde je de 100KW wel maar was allemaal niet heel prima.

Tot nu toe, ik ben erg tevreden met mijn SR+ MIC LFP. (Ook nog geen enkele KM degradatie zichtbaar) kreeg hem geleverd met range van 416KM en daar staat hij nog steeds op. Dat red je natuurlijk niet in de praktijk, dat is meer zo'n 300KM snelweg.

Give 2 Get

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Runescom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Ben eerlijk gezegd heel erg benieuwd, als het straks weer onder de 7 graden is. Aangezien je toen nagenoeg geen regeneratie had en eigenlijk ook niet kon Suc (50KW was ongeveer maximaal, als je een stuk had gereden) als je zo'n 150KM+ had gereden redde je de 100KW wel maar was allemaal niet heel prima.

Tot nu toe, ik ben erg tevreden met mijn SR+ MIC LFP. (Ook nog geen enkele KM degradatie zichtbaar) kreeg hem geleverd met range van 416KM en daar staat hij nog steeds op. Dat red je natuurlijk niet in de praktijk, dat is meer zo'n 300KM snelweg.
De Duitsers hadden al een test gedaan bij lagere temperaturen toch? Volgens mij was het sinds een bepaalde software update al opgelost gedurende de vorige winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:22
Door onvoorziene omstandigheden ben ik nu ervaringsdeskundige in het rijden van Sicilie naar Nederland in drie dagen. 2600km met de Model 3. Op enorme files in Duitsland na, weinig ingewikkeld dankzij het geweldige laadnetwerk van Tesla. In Italie zijn de SuC's soms wel erg ver weg gestopt, maar verder prima te doen.

Enige wat blijft zijn de typische Tesla en/of Model 3 dingen: je kunt autopilot/cruise niet gebruiken in Zuid-Italie door de phantom-breaking bij elke tunnel, bijvoorbeeld.

Mooie ervaring en een finaal einde aan welke discussie die er ook nog kan zijn over electrisch rijden en range.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
NiGeLaToR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:13:
Door onvoorziene omstandigheden ben ik nu ervaringsdeskundige in het rijden van Sicilie naar Nederland in drie dagen. 2600km met de Model 3. Op enorme files in Duitsland na, weinig ingewikkeld dankzij het geweldige laadnetwerk van Tesla. In Italie zijn de SuC's soms wel erg ver weg gestopt, maar verder prima te doen.

Enige wat blijft zijn de typische Tesla en/of Model 3 dingen: je kunt autopilot/cruise niet gebruiken in Zuid-Italie door de phantom-breaking bij elke tunnel, bijvoorbeeld.

Mooie ervaring en een finaal einde aan welke discussie die er ook nog kan zijn over electrisch rijden en range.
Phantom-breaking bij elke tunnel in Zuid-Italie? Kun je mij uitleggen hoe dat zit? Ik heb daar namelijk nagenoeg geen last van gehad (Model 3 van december 2019).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sunri5e schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Phantom-breaking bij elke tunnel in Zuid-Italie? Kun je mij uitleggen hoe dat zit? Ik heb daar namelijk nagenoeg geen last van gehad (Model 3 van december 2019).
In NL in volle zon onder een viaduct remt ie al vaak, in Italie voor de vele tunnels die daar zijn ook met volle zon vaak fors remmen. Als er geen of een waterig zonnetje is geen last van, het is echt met volle zon en een donkere tunnel. Na een keer of 4 niet meer aangezet tot we weer op rechte tunnelloze wegen waren.

Tis echt niet grappig, hij remt echt zo hard. Onze Model 3 is ook december 2019 geleverd. Vind de auto sowieso wat paniekerig, ook bij geparkeerde auto's snel piepen en als je knipperlicht aanzet en van baan wisselt af en toe toch klagen dat je de baan verlaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

In NL in volle zon onder een viaduct remt ie al vaak, in Italie voor de vele tunnels die daar zijn ook met volle zon vaak fors remmen. Als er geen of een waterig zonnetje is geen last van, het is echt met volle zon en een donkere tunnel. Na een keer of 4 niet meer aangezet tot we weer op rechte tunnelloze wegen waren.

Tis echt niet grappig, hij remt echt zo hard. Onze Model 3 is ook december 2019 geleverd. Vind de auto sowieso wat paniekerig, ook bij geparkeerde auto's snel piepen en als je knipperlicht aanzet en van baan wisselt af en toe toch klagen dat je de baan verlaat.
Welke software zit je? Want ik heb sinds een maand of 9 al geen enkele phantom brake meer gehad na updates

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DennusB schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Welke software zit je? Want ik heb sinds een maand of 9 al geen enkele phantom brake meer gehad na updates
De laatste - update altijd gewoon. Weet het versie nummer niet, maar hij is bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

De laatste - update altijd gewoon. Weet het versie nummer niet, maar hij is bij.
Bizar. Misschien eens laten checken bij Tesla? Wat ik zeg, ik heb het echt nooit meer. In goed weer niet, in slecht weer niet, bij bruggen niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06 13:47
NiGeLaToR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Het is bij mij uiteindelijk flink verbeterd toen ze de camera's goed hebben afgesteld (uiteraard pas na 3x terug gestuurd te worden eerst)

Daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Kunnen ze ook met mobile service als je een lege muur beschikbaar hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JohanB schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Het is bij mij uiteindelijk flink verbeterd toen ze de camera's goed hebben afgesteld (uiteraard pas na 3x terug gestuurd te worden eerst)

Daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Kunnen ze ook met mobile service als je een lege muur beschikbaar hebt
Lege muur? Om naar te kijken met de camera's?

Maare oke, overtuigd dat dit niet klopt dan. Ga ik werk van maken, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06 13:47
NiGeLaToR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Lege muur? Om naar te kijken met de camera's?

Maare oke, overtuigd dat dit niet klopt dan. Ga ik werk van maken, thanks.
Ja inderdaad, dan gaan ze de centerline opnieuw bepalen op een vaste afstand etc. De SeC heeft hier ook een speciale "extra horizontale" vloer voor, maar daar hebben ze me eerst paar keer weggestuurd met "binnen specs"

Deze dude zegt dat je het eerst ook nog zelf even zou kunnen proberen eerst, met de standaard calibratie: YouTube: Autopilot Problem? Use Tesla's New Camera Calibration! | Software Up...

Maar bij mij heeft hij dus echt fysiek camera's aangepast

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 23-08-2021 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runescom
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

De Duitsers hadden al een test gedaan bij lagere temperaturen toch? Volgens mij was het sinds een bepaalde software update al opgelost gedurende de vorige winter.
Klopt, maar toen waren wel de temperaturen al naar 12+ graden gelopen.. Dus of dat helemaal klopt weet ik niet, eens zien in december als het weer onder 0 mag worden of er nog regeneratie is. (Regelmatig helemaal niets gehad toen, ook acceleratie beperking)

Give 2 Get

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Runescom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Op lange termijn gaat de LFP denk ik ook wel langer mee.

Met 416km rated(?) range zit je al in de buurt van sommige 2019 LR Modellen (zoals @BlakHawk bijv, die zat 445-455 ofzo..?)

De 2019 SR+ zit gemiddeld al ver onder de oorspronkelijke waarde na slechts heel weinig kilometers. Dat is vermoedelijk een “trucje” geweest van Tesla om de rated range op te rekken. (Wat heb je immers aan die extra 10% als deze na enkele keren of gelijk na ontvangst van de auto al “weg” is..?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Op lange termijn gaat de LFP denk ik ook wel langer mee.

Met 416km rated(?) range zit je al in de buurt van sommige 2019 LR Modellen (zoals @BlakHawk bijv, die zat 445-455 ofzo..?)

De 2019 SR+ zit gemiddeld al ver onder de oorspronkelijke waarde na slechts heel weinig kilometers. Dat is vermoedelijk een “trucje” geweest van Tesla om de rated range op te rekken. (Wat heb je immers aan die extra 10% als deze na enkele keren of gelijk na ontvangst van de auto al “weg” is..?)
Mijn LR zit nu ook op 460~. Na twee jaar en 40k. Maar goed, een nieuwe LR heeft ook weer meer natuurlijk. Het is de vraag hoe het zit na 1/2/3 jaar met de nieuwe accu’s. Als de LFP echt amper degradatie heeft dan is het eigenlijk stiekem toch wel een topper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Mijn LR zit nu ook op 460~. Na twee jaar en 40k. Maar goed, een nieuwe LR heeft ook weer meer natuurlijk. Het is de vraag hoe het zit na 1/2/3 jaar met de nieuwe accu’s. Als de LFP echt amper degradatie heeft dan is het eigenlijk stiekem toch wel een topper.
Ja dat klopt natuurlijk ook.

Maar ter vergelijking: ~460km x 0.9 = 414km rated bij 90% lading, ongeveer gelijk aan de nieuwe SR+

De LFP “moet” of mag je altijd naar 100% opladen (en dan nóg lijkt er een top buffer te zijn) en heeft dan bijna dezelfde rated range.

Met al het bovenstaande bedoel ik vooral dat de LFP batterij (als winter probleem deze keer toch echt “helemaal” weg is) eigenlijk een prima optie is.

Kan ook beter tegen een “stootje” tov de non-LFP batterijen en hij zou kobalt vrij moeten zijn :)

*edit*

Ik hoop stiekem dat er over 3 jaar een Model 2 (hatchback) performance beschikbaar is in NL.

Helaas lijkt het allemaal wel langer te duren. De Y is er nu wel bijna, maar die is tov de SR+ 3 gewoon veel te duur wmb.

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 23-08-2021 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Ja dat klopt natuurlijk ook.

Maar ter vergelijking: ~460km x 0.9 = 414km rated bij 90% lading, ongeveer gelijk aan de nieuwe SR+

De LFP “moet” of mag je altijd naar 100% opladen (en dan nóg lijkt er een top buffer te zijn) en heeft dan bijna dezelfde rated range.

Met al het bovenstaande bedoel ik vooral dat de LFP batterij (als winter probleem deze keer toch echt “helemaal” weg is) eigenlijk een prima optie is.

Kan ook beter tegen een “stootje” tov de non-LFP batterijen en hij zou kobalt vrij moeten zijn :)

*edit*

Ik hoop stiekem dat er over 3 jaar een Model 2 (hatchback) performance beschikbaar is in NL.

Helaas lijkt het allemaal wel langer te duren. De Y is er nu wel bijna, maar die is tov de SR+ 3 gewoon veel te duur wmb.
Zeker, de LFP is zo slecht nog niet. :) De eerste Y is afgeleverd zag ik op LinkedIn. Dus dat begint ook te lopen. Al vraag ik me af of de vraag nog zo groot is. Zie dat hij de Model S en X samen al voorbij is qua leveringen dit jaar. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 23-08-2021 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sunri5e
Zijn er meer mensen die de Y overwegen? Met een gezin van 2 kinderen wordt de 3 toch wel wat klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Vraagje trouwens over een vergeten laadkabel. Hier voor bij het werk staat een publieke laadpaal. Er hangt al 3 dagen een ongebruikte laadkabel in die vergeten is. Ik heb nu al 2 keer gebeld met Allego maar die willen hem niet ontkoppelen (wil hem op kantoor leggen en Allego kan dan aangeven dat als de rechtmatige eigenaar zich meld hij/zij deze bij kan op kan halen). Maar dat doen ze dus niet. Iemand hier ervaring mee? Blijft zo’n kabel er nu oneindig in zitten tot iemand zich meldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit nu op 451km met 100% lading, LR 2019.

Valt binnen de marges toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:48
Sunri5e schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:40:
Vraagje trouwens over een vergeten laadkabel. Hier voor bij het werk staat een publieke laadpaal. Er hangt al 3 dagen een ongebruikte laadkabel in die vergeten is. Ik heb nu al 2 keer gebeld met Allego maar die willen hem niet ontkoppelen (wil hem op kantoor leggen en Allego kan dan aangeven dat als de rechtmatige eigenaar zich meld hij/zij deze bij kan op kan halen). Maar dat doen ze dus niet. Iemand hier ervaring mee? Blijft zo’n kabel er nu oneindig in zitten tot iemand zich meldt?
Als hij nog vergrendeld is dan is hij waarschijnlijk niet vergeten maar gewoon achtergelaten . Normaal als het laden stopt is hij toch los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runescom
oldie127 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:49:
[...]

Als hij nog vergrendeld is dan is hij waarschijnlijk niet vergeten maar gewoon achtergelaten . Normaal als het laden stopt is hij toch los.
Aangeven dat je problemen hebt met laden en of ze de paal een herstart kunnen geven, dan ontgrendeld die ook.

Give 2 Get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmorx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15
Of gewoon aansluiten aan je auto. 1 minuut laden en het laden dan stoppen. Dan ontgrendeld ie toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram_Ram
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-03-2023
Sunri5e schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:37:
Zijn er meer mensen die de Y overwegen? Met een gezin van 2 kinderen wordt de 3 toch wel wat klein.
Ik heb twee kinderen 145cm en 135cm gaat prima hoor, en 3 ze hebben nog genoeg ruimte achter in. Een vriendje of vriendinnetje of oma past er ook nog met gemak tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Wolly schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:30:
Ik zit nu op 451km met 100% lading, LR 2019.

Valt binnen de marges toch?
Ja valt binnen de marges (“ervaringsdeskundige” hier)

Pas bij 349 rated km of minder val je buiten de marges (ook op dag 2 als je de auto hebt). Maar dan zit je al onder een aantal SR+ uitvoeringen met het gewicht van de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Ja alleen is de Y veel goedkoper om te produceren maar toch heeft de Y een veel hogere prijs..

Ze verkopen hem “toch wel” voor de hogere prijs, dus dat zal de reden zijn.

Pas als er meer concurrentie is zal het wat kunnen worden bijgesteld denk ik. (Moet dan tegelijk met de 3 denk ik..!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55

BCC

DennusB schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Dan krijg je updates echt heeeeel laat, want ze pushen pas na vele weken/maanden via 4G. Daarnaast, vanaf 2021.24 blijft je WiFi gewoon aan, ook tijdens rijden :)
Naja, ik zit op 2021.12, dus dat valt best mee. Maar voor die Wifi update zal ik morgen eens even mijn telefoon in de auto laten kamperen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Ik ben ook even aan het kijken ja. Ook twee kinderen, (wel jonger gezien de lengte) maar ging mij ook om de ruimte in de kofferbak. Van de M3 zag ik dat deze op 540 liter zit (ex frunk) maar van de Y is dat moeilijk vindbaar, enkel de totale liters als de bank plat is. Zou mij meer om de kofferbakruimte gaan denk ik. Aan de andere kant, een M3 met trekhaak + trekhaak koffer is ook weer een optie. Keuzes...Keuzes O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:49
Sunri5e schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:40:
Tja, is dat niet een blessing in disguise?
Nu kun je daar gewoon laden zonder je eigen kabel op te hoeven graven?

Ik trof het ook aan in Frankrijk, en laden met een KIA-kabel bleek net zo fijn te werken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WevW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2024
Hebben jullie er ook last van dat werkelijk alles in het interieur rammelt? Als ik over een klinkerweg rijd dan is het gewoon echt niet normaal. En hebben jullie ervaring met dit bij Tesla melden, en kunnen ze dat enigszins oplossen?

Heb de auto nu een kleine 1,5 jaar en is eigenlijk al vanaf het begin een issue geweest. Laatst even een andere auto meegehad (BMW) en dat was echt een wereld van verschil…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WevW schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:07:
Hebben jullie er ook last van dat werkelijk alles in het interieur rammelt? Als ik over een klinkerweg rijd dan is het gewoon echt niet normaal. En hebben jullie ervaring met dit bij Tesla melden, en kunnen ze dat enigszins oplossen?

Heb de auto nu een kleine 1,5 jaar en is eigenlijk al vanaf het begin een issue geweest. Laatst even een andere auto meegehad (BMW) en dat was echt een wereld van verschil…
Waarom denk je dat er een goede geluidsinstallatie in zit? :) Maar, ik heb dit niet in die mate. Hij is eigenlijk redelijk prima qua rammels.

Zou gewoon een melding maken en iemand van de SeC vragen mee te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 24-08-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz

Geen last van na 11 maanden en 25k km. Banden hoor je wel flink op een klinkerweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 22:26
Bij mij ook, kraakjes, rammeltjes, dingen die ik bij andere auto’s niet had (soms bij franse auto’s).
Ben eigenlijk alleen voor mn stoel terug geweest maar die kraakt onder tussen ook weer.
Gewoon muziek iets harder zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
50k en het enige wat rammelt is de zooi van mijn dochter achterin in het vakje. Ik verwacht uiteindelijk wel wat kraampjes enzo, maar niet de komende twee jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:44
Same here, maar gelukkig maskeert het windgeruis een hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:04
Met 100 km/u valt het gelukkig mee, de windruis. Harder rijdend vind ik het echt wel ondermaats, voor een auto van dit kaliber. Rammeltjes nog niet ontdekt. Af en toe wat gekraak in het stuurhuis bij in en uit parkeren.

Nu wel opeens een phantom break op de A58 tussen Tilburg en Breda (100 -> 80), ná mijn navigatie-update. Eens zien of die terugkerend is. :z

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
Ik vraag me wel af of het alleen maar windgeruis is of geluid van de banden. Op sommige stukken asfalt vind ik hem juist heel stil. Op andere wegen vind ik hem zelfs bij lagere snelheden meer herrie maken. Ik hoor geen wind fluiten in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Er zit in ieder geval niet genoeg geluidsdempend materiaal tussen de banden en de cabine. De achterwielen hebben stof in de wielkassen zitten om het geluid te dempen, maar die liners zitten niet bij de voorwielen, waar je ze IMO het hards nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik dacht dat Disney+ in de .24 update zou zitten ? Zie het nu na de update in ieder geval niet in m'n theater als extra optie. Heb wel de car wash modus.

Is Disney+ gelimiteerd tot een bepaalde regio ?

[ Voor 15% gewijzigd door mcetweaker op 25-08-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
mcetweaker schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:06:
ik dacht dat Disney+ in de .24 update zou zitten ? Zie het nu na de update in ieder geval niet in m'n theater als extra optie. Heb wel de car wash modus.

Is Disney+ gelimiteerd tot een bepaalde regio ?
Alleen VS (en misschien UK) dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByronFortescue
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 12:16
Caelorum schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Alleen VS (en misschien UK) dacht ik.
Wat wel grappig is, aangezien disney+ voor het eerst gelanceerd is in Nederland. Maar goed, je kan via https://abettertheater.com/ disneyplus gebruiken in de tussentijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 200286005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 22:45
Caelorum schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:04:
Er zit in ieder geval niet genoeg geluidsdempend materiaal tussen de banden en de cabine. De achterwielen hebben stof in de wielkassen zitten om het geluid te dempen, maar die liners zitten niet bij de voorwielen, waar je ze IMO het hards nodig hebt...
Dit is wel echt een punt inderdaad. heb zelf een SR van juni 2020 en heb de vloer, wielkasten, deuren, A en B stijlen en kofferbak laten isoleren met geluidsdempend materiaal bij een specialist in Arnhem. Mocht iemand hier meer info over willen, laat het gerust weten. Het is een stuk stiller geworden, en het geluid is er met een lagere frequentie, daarom hoor je er minder van. Met name bij 100km/h en harder blijft het geruis van de banden op wegdek irritant. Hierdoor mis ik de “rust” in de auto die ik bij vorige auto’s wel had. Bij de proefrit is het mij niet opgevallen. Ik had hiervoor een Golft GTE en daarvoor een Audi Q2, beide autos waren echt veel stiller op de snelweg, ongeacht het wegdek, en zeker ook kwa windgeruis. Dit is voor mij de enige reden om de volgende keer geen model 3 / Y te kiezen.
Ps, ik ben John, kom uit veenendaal, lees normaliter altijd alleen mee, maar wilde dit toch even delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vraag me af of de geluidsisolatie in het recente 2021 model (met dubbelglas vooraan) beter is dan in oudere modellen. Is het niet zo dat Tesla regelmatig zichtbare maar ook onzichtbare verbeteringen en iteraties doorvoert in haar modellen?

Ik meen dat TeslaBjorn in 1 van zijn tests ook aangaf dat de 2021 Model 3 wat stiller was dan het 2019 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Magnat schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:41:
Ik vraag me wel af of het alleen maar windgeruis is of geluid van de banden. Op sommige stukken asfalt vind ik hem juist heel stil. Op andere wegen vind ik hem zelfs bij lagere snelheden meer herrie maken. Ik hoor geen wind fluiten in iedergeval.
Volgens mij is het 80% bandengeruis, 20% windgeruis. Van de week dik 190km gereden door Nederland, en je hoort het verschil bij overgangen van oud naar nieuw asfalt echt enorm goed. Op nieuw asfalt klinkt de auto zoals die altijd had mogen klinken, heerlijk rustig zoeven. Dat beetje wind stoort dan echt nauwelijks.

Ik denk dat er gewoon te weinig isolatie in de bodem/wielkasten zit, want het bandengeruis is supergoed hoorbaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazuka schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:20:
Ik vraag me af of de geluidsisolatie in het recente 2021 model (met dubbelglas vooraan) beter is dan in oudere modellen. Is het niet zo dat Tesla regelmatig zichtbare maar ook onzichtbare verbeteringen en iteraties doorvoert in haar modellen?

Ik meen dat TeslaBjorn in 1 van zijn tests ook aangaf dat de 2021 Model 3 wat stiller was dan het 2019 model.
YouTube: Testing noise in Tesla Model 3 with double glass

Weinig verschil. Al zat de frunk klep er weer super scheef in. :| Blijft lastig na 2+ jaar Model 3s afleveren. Hoe moeilijk kan het zijn..

Volgens mij zit er ook veel verschil tussen de auto's. Ook van hetzelfde jaar bedoel ik dan. Doordat sommige dus amper gaps hebben, en andere wel. Dus, een 2019 kan best stiller zijn dan een 2021 model.

Als ik in de P van mijn zwager zit (2019) dan is deze veel luidruchtiger dan mijn eigen 2019 model. Nu heeft hij zijn dak er ook heel scheef inliggen. Ook meer gaps. Mijne is redelijk netjes in elkaar gezet. Iemand een goede dag denk ik. :)

Hier staan ook wel wat resultaten in; https://docs.google.com/s...kwgjE/edit#gid=2069101638

Grootste verschil bij de Model 3 zal door de verschillende banden komen. En hoe ze in elkaar gezet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 25-08-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
Jeroenneman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Volgens mij is het 80% bandengeruis, 20% windgeruis. Van de week dik 190km gereden door Nederland, en je hoort het verschil bij overgangen van oud naar nieuw asfalt echt enorm goed. Op nieuw asfalt klinkt de auto zoals die altijd had mogen klinken, heerlijk rustig zoeven. Dat beetje wind stoort dan echt nauwelijks.

Ik denk dat er gewoon te weinig isolatie in de bodem/wielkasten zit, want het bandengeruis is supergoed hoorbaar.
Ik geloof het direct. Ik rij een 2021 model (dubbelglas, zwarte lijsten etc) en heb laatst een voorband lek gereden. Dit was volgens de Euromaster een "Tesla Only" band en daar zit dan schuim in wat er voor zorgt dat er minder geluid hoorbaar is. Dit betekende wel dat men beide voorbanden moest vervangen (op 5kkm :/ ). Want ondanks dat de TO band ook een Pilot Sport 4 is, is er een verschil in gewicht en kan hij gaan trekken.

Dit een nieuwe voorband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Yj7K4bGjTwoG6NGh9nhGKWv5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIcd7FwHXtAyS3Tbifq0Wti8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit een achterband, zie TO achter het logo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6qACaeIXf_nvOGthseIIyJCovc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF2Z0a3qTY2751s3OKTeuvqC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk het verschil in geluid bijna niet als ik heel eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
ByronFortescue schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
Wat wel grappig is, aangezien disney+ voor het eerst gelanceerd is in Nederland. Maar goed, je kan via https://abettertheater.com/ disneyplus gebruiken in de tussentijd.
Pilot/beta, want de apps worden ontwikkeld in Nederland, maar we zijn natuurlijk niet de hoofdmarkt voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 14:31

Kiwi

Gadgetfreak

Hoe zit het eigenlijk met meldingen van kaartupdates? Ik heb lange tijd op de 2019 kaarten gedraaid, maar vanmorgen zag ik dat ik inmiddels wel de 2021 kaarten heb. Ik heb daar verder geen meldingen van gezien o.i.d.
Kan het zijn dat deze ongezien is meegegaan met een reguliere update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Geen melding, en gaat los van de reguliere update. Dat ding gaat gewoon downloaden en dan ineens rij je op de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
200286005 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Dit is wel echt een punt inderdaad. heb zelf een SR van juni 2020 en heb de vloer, wielkasten, deuren, A en B stijlen en kofferbak laten isoleren met geluidsdempend materiaal bij een specialist in Arnhem. Mocht iemand hier meer info over willen, laat het gerust weten. Het is een stuk stiller geworden, en het geluid is er met een lagere frequentie, daarom hoor je er minder van. Met name bij 100km/h en harder blijft het geruis van de banden op wegdek irritant. Hierdoor mis ik de “rust” in de auto die ik bij vorige auto’s wel had. Bij de proefrit is het mij niet opgevallen. Ik had hiervoor een Golft GTE en daarvoor een Audi Q2, beide autos waren echt veel stiller op de snelweg, ongeacht het wegdek, en zeker ook kwa windgeruis. Dit is voor mij de enige reden om de volgende keer geen model 3 / Y te kiezen.
Ps, ik ben John, kom uit veenendaal, lees normaliter altijd alleen mee, maar wilde dit toch even delen :)
Ik zou tegen die tijd weer eens kijken of er verbeteringen zijn doorgevoerd qua geluidsisolatie. Tesla lijkt hier wel aan te werken (zie o.a. de introductie van dubbel glas).
Magnat schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Ik geloof het direct. Ik rij een 2021 model (dubbelglas, zwarte lijsten etc) en heb laatst een voorband lek gereden. Dit was volgens de Euromaster een "Tesla Only" band en daar zit dan schuim in wat er voor zorgt dat er minder geluid hoorbaar is. Dit betekende wel dat men beide voorbanden moest vervangen (op 5kkm :/ ). Want ondanks dat de TO band ook een Pilot Sport 4 is, is er een verschil in gewicht en kan hij gaan trekken.

Dit een nieuwe voorband:
[Afbeelding]

Dit een achterband, zie TO achter het logo.
[Afbeelding]

Ik merk het verschil in geluid bijna niet als ik heel eerlijk ben.
Maar er is dus wel verschil te horen? Dan zou ik toch wel graag weer de TO banden er op hebben bij vervanging.

[ Voor 34% gewijzigd door Pierz op 25-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier al mensen met de 2021.24.4 op een Model 3?

[ Voor 34% gewijzigd door DennusB op 25-08-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:01
helaas nog 2021.12.25.7 hier ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyClioRS
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Idem hier. (2021 M3P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 10:26
DennusB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:06:
Hier al mensen met de 2021.24.4 op een Model 3?
Ja, vanochtend. Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DaCoTa schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:40:
[...]

Ja, vanochtend. Wat is je vraag?
Of hij al binnen komt! Zou hem graag hebben voor de vakantie ivm Disney+ haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 200286005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 22:45
Pierz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Ik zou tegen die tijd weer eens kijken of er verbeteringen zijn doorgevoerd qua geluidsisolatie. Tesla lijkt hier wel aan te werken (zie o.a. de introductie van dubbel glas).

[...]
Mogelijk doen ze dat in de toekomst nog, ik hoop het echt, want het geluid past niet bij een auto uit deze klasse vind ik. Als ik de reviews/you tube video’s moet geloven is er met de 3 - 2021/refresh of de Y niets gebeurd op dit vlak, althans zo minimaal dat het niet of nauwlijks meetbaar is in db of db(a). Het gelamineerde glas heeft geen meetbare invloed op het interieur geluid volgens div reviews. Zelf denk ik ook dat 80% van de herrie afrol /bandgeluid is, het glas dan ook een beperkt effect in de 20% zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 09:17

Grappig. Ik heb mijn Passat juist weg gedaan omdat ik gek werd van het gerammel (een van de oplossing op het Duitse forum was om een literfles water in de portier vakken te leggen.. seriously??).
Ben redelijk gevoelig voor rammeltjes en vindt het in de Tesla juist heel erg meevallen. Alleen op slecht wegdek rammelt het bakje in de middenconsole (Ali express), maar ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Of hij al binnen komt! Zou hem graag hebben voor de vakantie ivm Disney+ haha
Disney zit er in NL dus niet in helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
mcetweaker schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:38:
[...]

Disney zit er in NL dus niet in helaas
Serieus? Wat raar… aangezien de dienst hier wel beschikbaar is

Pagina: 1 ... 247 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: