Geen idee hoeveel precies, maar van wat ik heb gelezen kunnen ze tot iets van 10MW gaan afhankelijk van de locatie. Ik vermoed dat ze op de meeste locaties misschien iets van 5 of 6 auto's gelijktijdig op max vermogen kunnen laden en er daarna al gedeeld wordt (dat is dus dan rond de 1.5MW). Op de echt drukke locaties met piekdrukte kunnen ze dan een powerpack installeren die ze kunnen bijvullen met datzelfde vermogen en dan bij piekdrukte kunnen inzetten. Zo ga je wat efficiënter om met je aansluiting en kan je meer auto's servicen dan zonder.
Gelukkig laden de meeste Tesla's toch al niet altijd op max vermogen ivm koude accu en de laadcurve.
Ik zie bij Apeldoorn ook al vaak zat dat de snelheid rond de 100kW blijft hangen, omdat het er wat meer auto's staan.
Dit document geeft wel wat inzichten:
https://puc.overheid.nl/P...Q4uPVZlb0_Y0xkmeb1fKvw5g1 Hoofdstuk 3, pagina 21 (Studie ‘Laadinfrastructuur op
verzorgingsplaatsen’)
[...]Over het algemeen vragen laadexploitanten een netaansluiting aan van maximaal 1,75 of 2 MVA,
afhankelijk van de netbeheerder. Dit vanwege de aanzienlijk hogere kosten van aansluitingen met
een vermogen dat groter is dan 2 MVA. Binnen deze netaansluiting kunnen maximaal zestien
snelladers gerealiseerd worden met een vermogen van 120 kW. [...]
Dat zou dus neerkomen op 2MW voor de aansluitingen langs de snelweg van partijen als Fastned.
ah pagina 28:
[...]Om de verzorgingsplaatsen in kaart te brengen met
de grootste uitdagingen zijn, als eerste stap, de verzorgingsplaatsen uit de totaallijst gehaald waar
tussen nu en 2030 tot 16 snelladers van 120 kW nodig zijn én waar voldoende netcapaciteit
beschikbaar is. De aanname hierbij is dat dit aantal snelladers te realiseren is binnen een
netaansluiting van 2 MW en dat dit geen uitdaging vormt voor de realisatie van voldoende
snelladers, op beschikbare fysieke ruimte na[...]
Ik denk dat we vrij veilig kunnen stellen dat Tesla hier ook niet teveel van af zal wijken.
Pagina 34 bevat zelfs een overzicht van de verzorgingsplekken die ze hebben onderzocht, de maximale aantal snelladers (van 120kW) die kunnen worden gerealiseerd en de netaansluiting die nodig is incl. of het een beperking is of niet. Daar kan je zien dat er soms al niet genoeg ruimde is voor 4MW, maar soms ook gewoon 6MW kan worden verbruikt. 6MW zou dan genoeg zijn voor pakweg 40 snelladers van 120kW.
De rest van het document mogen jullie zelf lezen
[
Voor 21% gewijzigd door
Caelorum op 16-08-2021 15:49
]