Ik heb andersom ook een keer gehad dat ze na een update juist weer goed stonden. Misschien is het afhankelijk van de helling waar de auto op staat tijdens de update?vulcan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:28:
[...]
Ik heb het ook en ik heb het vermoeden nu dat dit door een update komt. Nu een aantal keer na een update last van gehad. Misschien daarvoor ook maar was het mij nog niet opgevallen.
Hier exact hetzelfde probleem!! Bij mij is het alleen de linker koplamp. Kan weken goed gaan maar eens in de zoveel schiet hij weer omhoog.Inspired schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:51:
Hebben meer mensen het issue dat de koplampen langzaam "omhoog kruipen"? Ik moet ze om de paar maand wel even stellen omdat mensen beginnen te seinen. Heb de ranger ook al eens laten kijken maar die doet hetzelfde. Verder niet een groot issue maar wel wat irritant. Waarom levelen ze niet gewoon bij het "starten" zoals andere auto's met zo'n systeem?
Heb Tesla mobile service al eens langs gehad om te stellen, maar hij heeft toen gedaan wat ik ook al zo vaak heb gedaan.
Hoop dat ze dit nog eens met een update gaan fixen
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Hebben meer mensen last van een trage infotainment systeem? Als ik bij het instappen de sentry beelden wil terugkijken, krijg ik heel lang (soms wel 30 sec) een zwarte viewer te zien. Soms duurt het zolang dat ik de viewer moet sluiten en kijk ik de beelden gewoon niet meer terug.
Netflix en de webbrowser zijn ook erg traag, ik had verwacht dat een Tesla snappier zou aanvoelen.
Systeem heb ik al vaker een reboot gegeven, maar niks lijkt te werken. Ik rij in een LR AWD 2020.
Netflix en de webbrowser zijn ook erg traag, ik had verwacht dat een Tesla snappier zou aanvoelen.
Systeem heb ik al vaker een reboot gegeven, maar niks lijkt te werken. Ik rij in een LR AWD 2020.
Zijn er hier meer teslarijders die geen eigen parkeerplek hebben en yolo toch de granny charger op straat voor de deur uitrollen? Ik ben benieuwd of dat een optie is. We gaan binnenkort verhuizen en het lijkt er best geschikt voor. Behalve dat het volgens mij eigenlijk niet mag natuurlijk.
@pl0xs de model 3 heeft geloof ik een simpel Intel atom processortje. Niet teveel van verwachten inderdaad. Valt me ook wel tegen, omdat de auto toch wel langer dan 3 jaar mee zou mogen gaan. Wie weet is er over 3 jaar een upgrade van het infotainment systeem te koop
al moet ik zeggen, voor die paar keer dat we het gebruiken is het vooralsnog prima…
@pl0xs de model 3 heeft geloof ik een simpel Intel atom processortje. Niet teveel van verwachten inderdaad. Valt me ook wel tegen, omdat de auto toch wel langer dan 3 jaar mee zou mogen gaan. Wie weet is er over 3 jaar een upgrade van het infotainment systeem te koop
Dit is plaatsgebonden. De APV staat het soms wel toe.ggvanleeuwen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
Zijn er hier meer teslarijders die geen eigen parkeerplek hebben en yolo toch de granny charger op straat voor de deur uitrollen? Ik ben benieuwd of dat een optie is. We gaan binnenkort verhuizen en het lijkt er best geschikt voor. Behalve dat het volgens mij eigenlijk niet mag natuurlijk.[...]
Dit gebruiken ze als MCU https://www.intel.com/con...utions-platform-brief.pdf[...]@pl0xs de model 3 heeft geloof ik een simpel Intel atom processortje. Niet teveel van verwachten inderdaad. Valt me ook wel tegen, omdat de auto toch wel langer dan 3 jaar mee zou mogen gaan. Wie weet is er over 3 jaar een upgrade van het infotainment systeem te koopal moet ik zeggen, voor die paar keer dat we het gebruiken is het vooralsnog prima…
En dat is echt meer dan redelijk, vooral aangezien die ook nog eens vloeistofgekoeld is. Het is ook echt alleen het media/scherm gedeelte en daarvoor heb je geen absolute krachtpatser nodig. 4 cores @ 1.3Ghz is gewoon prima. Het is niet alsof er Windows of een volledige linux DE op draait.
De nieuwe S/X hebben overigens hetzelfde, maar dan, naar verluid, met snellere processoren erop. Dat is ook wel nodig natuurlijk als je Witcher 3 erop wilt spelen
Ik heb een laadpaal aan de muur van mijn woning hangen en met de 8 meter laadkabel kan ik 4 openbare parkeerplaatsen bereiken. Kabel gaat wel over de stoep heen. Mag officieel niet in gemeente Groningen maar tot nu toe (sinds 2016) gaat het goedggvanleeuwen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
Zijn er hier meer teslarijders die geen eigen parkeerplek hebben en yolo toch de granny charger op straat voor de deur uitrollen? Ik ben benieuwd of dat een optie is. We gaan binnenkort verhuizen en het lijkt er best geschikt voor. Behalve dat het volgens mij eigenlijk niet mag natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 06-07-2021 13:52 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Iemand een idee wat het merk is van de originele interieur filter?
[quote]ggvanleeuwen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
Staat in de APV, hier (Gooise Meren) mag dat wel, alleen over de stoep niet over bijv. fietspad
https://tweakers.net/i/W9...vs.jpg?f=fotoalbum_medium
Staat in de APV, hier (Gooise Meren) mag dat wel, alleen over de stoep niet over bijv. fietspad
[ Voor 13% gewijzigd door jheerink14 op 06-07-2021 14:51 ]
Ik zie dat hier in de buurt ook best veel, een wallbox (van allerlei soorten), de auto op een openbare parkeerplek, en de kabel via zo'n kabelgoot/drempel (wel zo netjes) over de stoep.jheerink14 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:49:
[quote]ggvanleeuwen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
Ik kan het zelf niet omdat de parkeerplekken aan de andere kan van de weg zitten, maar ik heb een openbare laadpaal op 10m afstand
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Ik meende gelezen te hebben dat Tesla binnenkort overstapt om een AMD systeem op basis van RDNA2, qua prestaties vergelijkbaar met een PS5, circa 10TF.Caelorum schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:46:
[...]
Dit is plaatsgebonden. De APV staat het soms wel toe.
[...]
Dit gebruiken ze als MCU https://www.intel.com/con...utions-platform-brief.pdf
En dat is echt meer dan redelijk, vooral aangezien die ook nog eens vloeistofgekoeld is. Het is ook echt alleen het media/scherm gedeelte en daarvoor heb je geen absolute krachtpatser nodig. 4 cores @ 1.3Ghz is gewoon prima. Het is niet alsof er Windows of een volledige linux DE op draait.
De nieuwe S/X hebben overigens hetzelfde, maar dan, naar verluid, met snellere processoren erop. Dat is ook wel nodig natuurlijk als je Witcher 3 erop wilt spelen
Edit: op de frontpage zelfs
@kazuka mits AMD nog kan leveren dan he. Tesla stopt er net zo goed oude meuk in als ze daardoor kunnen blijven leveren.
Vanochtend auto service gehad. Zijn nog drie punten die via mobile service onder garantie worden uitgevoerd:
1. Koplamp links wordt vervangen, schijnt te hoog
2. Achterspoiler vervangen
3. Zijn onderdelen besteld die windgeruis moeten verminderen. Welke onderdelen dat zijn is mij nog niet bekend
1. Koplamp links wordt vervangen, schijnt te hoog
2. Achterspoiler vervangen
3. Zijn onderdelen besteld die windgeruis moeten verminderen. Welke onderdelen dat zijn is mij nog niet bekend
Volgens mij worden ze door Mann gemaakt.springfield89 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:41:
Iemand een idee wat het merk is van de originele interieur filter?
Dit is de factuur van Tesla
Correctie: Filter - Cabin (Remove & Replace)
Vervangen/toegevoegde onderdelen Onderdeel
HVAC, COMBINATION FILTER(1107681-00-A)
Correctie: Filter - Cabin (Remove & Replace)
Vervangen/toegevoegde onderdelen Onderdeel
HVAC, COMBINATION FILTER(1107681-00-A)
Gebruiken jullie een reisstekker voor het opladen met de granny charger? Voor de zekerheid wil ik er namelijk eentje mee hebben voor de vakantie richting Italië. Echter zie ik dat ze allemaal beperkt zijn tot 10A. Daarentegen vind ik wel andere reisstekkers die tot 16A gaan, zelfs een ‘omgekeerde’: dus van Italië naar EU.
Nog tips?
Nog tips?
Vragen of het niet gewoon een type F is? Die komen daar ook voor. Past de schuko gewoon in. Overigens zou ik met de granny sowieso tot 8 of max 10A gaan, als je tenminste een verlengsnoer moet gebruiken. Stekker bij Tesla is EUR 50,-. (https://shop.tesla.com/nl_be/product/italie-adapter)ChillPascal schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:42:
Gebruiken jullie een reisstekker voor het opladen met de granny charger? Voor de zekerheid wil ik er namelijk eentje mee hebben voor de vakantie richting Italië. Echter zie ik dat ze allemaal beperkt zijn tot 10A. Daarentegen vind ik wel andere reisstekkers die tot 16A gaan, zelfs een ‘omgekeerde’: dus van Italië naar EU.
Nog tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 06-07-2021 22:55 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik bedoel inderdaad een reisstekker van EU (type F) naar Italië (type L).Inspired schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:51:
[...]
Vragen of het niet gewoon een type F is? Die komen daar ook voor. Past de schuko gewoon in. Overigens zou ik met de granny sowieso tot 8 of max 10A gaan, als je tenminste een verlengsnoer moet gebruiken. Stekker bij Tesla is EUR 50,-. (https://shop.tesla.com/nl_be/product/italie-adapter)
Die Tesla-adapter had ik inderdaad voorbij zien komen, echter is die wel aan de prijs. Voor een tiende van dat bedrag koop je een verloopstekker.
Je weet dat superchargen in Italië gratis is he?ChillPascal schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:42:
Nog tips?
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Italiaanse stekker (type L) is sowieso slechts geschikt tot 10A. Vandaar dat de reisstekkers (en ook de adapter van Tesla) daarop beperkt zijn.ChillPascal schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:42:
Nog tips?
Er zijn twee type L uitvoeringen. Eén tm 10A en één tm 16A. De Tesla stekker kan in de tweede versie en kan gewoon tot 13A.bloempot6 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:36:
[...]
Italiaanse stekker (type L) is sowieso slechts geschikt tot 10A. Vandaar dat de reisstekkers (en ook de adapter van Tesla) daarop beperkt zijn.
@ChillPascal je weet zeker dat je accomodatie type L WCDs heeft? Beetje nieuwe installatie heeft dat niet meer. En heb je een verlengsnoer nodig of kun je direct in een WCD de UMC prikken?
[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 07-07-2021 08:55 ]
Nee niet eens bewust naar gekeken, maar het gaat in dit geval dus voor het laden bij de accommodatie in een noodgeval.zwahiel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:07:
[...]
Je weet dat superchargen in Italië gratis is he?
New, we gaan een kleine week bij vrienden op bezoek. Hoogstwaarschijnlijk heb ik de granny charger überhaupt niet nodig, maar het voor de zekerheid leek me een verloopstekker geen gek idee.Inspired schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Er zijn twee type L uitvoeringen. Eén tm 10A en één tm 16A. De Tesla stekker kan in de tweede versie en kan gewoon tot 13A.
@ChillPascal je weet zeker dat je accomodatie type L WCDs heeft? Beetje nieuwe installatie heeft dat niet meer. En heb je een verlengsnoer nodig of kun je direct in een WCD de UMC prikken?
[ Voor 19% gewijzigd door ChillPascal op 07-07-2021 09:51 ]
Dus ik plan een afspraak in. Krijg ik na een dag een melding dat er een aparte software update naar m'n auto is verstuurd en dat m'n afspraak is geannuleerd. Mochten er nog problemen zijn moest ik opnieuw contact opnemen. Ik natuurlijk erg sceptisch maar 100 punten, probleem verholpen!bottom line schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Zou even een afspraak inplannen.
Wel even een ritje doen, met dan verschillende pogingen te ondernemen en het tijdstip / aantal noteren, zodat ze via software misschien kunnen zien wat er mis is.
Maar je moet het dan wel makkelijk kunnen reproduceren
Huh? Welke firmware heb je nu draaien dan?r0bb schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:10:
[...]
Dus ik plan een afspraak in. Krijg ik na een dag een melding dat er een aparte software update naar m'n auto is verstuurd en dat m'n afspraak is geannuleerd. Mochten er nog problemen zijn moest ik opnieuw contact opnemen. Ik natuurlijk erg sceptisch maar 100 punten, probleem verholpen!
Ik heb afgelopen week meermaals in Palmanova aan de supercharger gehangen en hier €0,41/kWh moeten betalen; is dat superchargen normaal gratis voor iedereen dan? Dan moet ik daar nog even achteraan namelijk..zwahiel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:07:
[...]
Je weet dat superchargen in Italië gratis is he?
Volgens mij WAS het laden in Italië gratis, ik heb daar hier al wat van voorbij zien komen.blaCkduSt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Ik heb afgelopen week meermaals in Palmanova aan de supercharger gehangen en hier €0,41/kWh moeten betalen; is dat superchargen normaal gratis voor iedereen dan? Dan moet ik daar nog even achteraan namelijk..
Klopt. Vanaf 09/20 is Tesla ook een energieleverancier in Italie en moet je gewoon betalen bij de SuC.Bla65 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:17:
[...]
Volgens mij WAS het laden in Italië gratis, ik heb daar hier al wat van voorbij zien komen.
mm ok. Die draai ik ook. Vraag me af of deze zo specifiek voor je issue is. Maar mooi dat het opgelost is.
Oh dat is dan precies na mijn vakantie geweest, vorig jaar zomer is er niks in rekening gebracht in Italië..Inspired schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:30:
[...]
Klopt. Vanaf 09/20 is Tesla ook een energieleverancier in Italie en moet je gewoon betalen bij de SuC.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Had je die voor je service request ook al?
Afgelopen weekend naar Oostenrijk geweest maar het scherm is meerdere keren uitgevallen. Alsof de computer opnieuw opstartte. De eerste keer op de heenreis in de buurt van Duiven en de laatste keer bij terugkomst ook in de buurt van Duiven.
Verder onderweg nog een paar keer. Iemand anders ook last van?
Ander opvallend punt. Gisteravond was update 2021.4.18.11 beschikbaar, dus ik dacht, aanzetten dan kan ik de volgende ochtend up to date verder rijden maar de update was vanochtend nog niet klaar. Wegrijden is dan natuurlijk ook geen optie. Twee keer een reset gedaan met de twee knoppen op het stuur, de eerste keer ging hij weer verder, of opnieuw starten, met installeren van de update en ging weer fout. Na de tweede keer kon ik een half uur later wel rijden maar de update was nog niet geinstalleerd. Op het werk aangekomen de update nogmaals aangezet en toen ging het wel goed.
Vreemde zaken waarvan ik hoop dat die niet meer optreden. Erg vervelend.
Ander opvallend punt. Gisteravond was update 2021.4.18.11 beschikbaar, dus ik dacht, aanzetten dan kan ik de volgende ochtend up to date verder rijden maar de update was vanochtend nog niet klaar. Wegrijden is dan natuurlijk ook geen optie. Twee keer een reset gedaan met de twee knoppen op het stuur, de eerste keer ging hij weer verder, of opnieuw starten, met installeren van de update en ging weer fout. Na de tweede keer kon ik een half uur later wel rijden maar de update was nog niet geinstalleerd. Op het werk aangekomen de update nogmaals aangezet en toen ging het wel goed.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Reisadapters en vol vermogen trekken is vragen om gesmolten stekkers of brand. Die reisadapters zijn altijd al van die goedkope china kwaliteit.ChillPascal schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 00:01:
[...]
Ik bedoel inderdaad een reisstekker van EU (type F) naar Italië (type L).
Die Tesla-adapter had ik inderdaad voorbij zien komen, echter is die wel aan de prijs. Voor een tiende van dat bedrag koop je een verloopstekker.
@Gé Brander klinkt niet helemaal goed. Zou het gewoon melden en laten checken.
Nog niet eerder last van gehad dus ik kan je niet in ervaring helpen…Gé Brander schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:22:
Afgelopen weekend naar Oostenrijk geweest maar het scherm is meerdere keren uitgevallen. Alsof de computer opnieuw opstartte. De eerste keer op de heenreis in de buurt van Duiven en de laatste keer bij terugkomst ook in de buurt van Duiven.
Toevallig van het weekend naar de F1 geweest dan? Welk model rijd je en was het een beetje te doen? Misschien dat wij dat een volgende keer ook eens proberen en de diesel thuis laten. Alleen die ellenlange file aan de Oostenrijkse grens was naadje…
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Inderdaad naar de F1 geweest. Heerlijk rustig aan gedaan (met af en toe het gas lekker indrukken) en lekkere pauzes om even de benen te strekken en/of wat te eten/drinken. Vier stops gemaakt heen en vier terug en 1 keer op zaterdagavond volgeladen vlakbij het hotel.bokkow schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:36:
[...]
Nog niet eerder last van gehad dus ik kan je niet in ervaring helpen…
Toevallig van het weekend naar de F1 geweest dan? Welk model rijd je en was het een beetje te doen? Misschien dat wij dat een volgende keer ook eens proberen en de diesel thuis laten. Alleen die ellenlange file aan de Oostenrijkse grens was naadje…
Heerlijke reisauto. In augustus nog naar Italië met de auto.
Ik heb nu dus de update geinstalleerd, ik kijk het even aan. Als het blijft zal ik het zeker melden.Inspired schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:35:
@Gé Brander klinkt niet helemaal goed. Zou het gewoon melden en laten checken.
[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 07-07-2021 22:42 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Nu je het zegt: deze code stond al onderin m'n app toen ik de nieuwe update binnenkreeg voor installatie.
Na installatie kreeg ik in m'n auto een groot wit scherm met enkel de tekst Minor Upgrades.
En welk probleem had je precies met de knipper? Ik heb zelf vaak dat hij de comfort knipper niet pakt. Met name de AP "ziet" hem dan vaak niet. Ik knipper dan op de snelweg, wil sturen maar heb dan nog weerstand en de auto begint te janken dat ik de rijbaan verlaat. Zeg 10% van de keren doet hij dit.r0bb schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:36:
[...]
Nu je het zegt: deze code stond al onderin m'n app toen ik de nieuwe update binnenkreeg voor installatie.
Na installatie kreeg ik in m'n auto een groot wit scherm met enkel de tekst Minor Upgrades.
Iets anders. De quick reply message mag iemand ook wel even aanpassen.
Die tijd is long gone.Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Al zou er snel wat aan moeten komen. Met "mind of the car" view voor auto's met HW3.
https://electrek.co/2021/...of-car-view-fsd-computer/
Weet ff niet of zo'n view het nou zoveel veiliger maakt, maar geinig is het wel.
[ Voor 31% gewijzigd door Inspired op 08-07-2021 08:54 ]
Hoe snel stuur je dan? Ik heb gemerkt dat als ik even 2x laat knipperen er nooit weerstand is. Of nouja, de weerstand wordt verlaagd, zoals het hoort.Inspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:38:
[...]
Ik knipper dan op de snelweg, wil sturen maar heb dan nog weerstand en de auto begint te janken dat ik de rijbaan verlaat. Zeg 10% van de keren doet hij dit.[...]
Ja, 2/3 keer. Eigenlijk altijd dezelfde methode. Maar soms registreerd hij gewoon de comfort knipper niet. Tenminste, dat idee heb ik. Zal de volgende keer eens in de gaten houden of hij uberhaupt wel de knipper aan zet.Caelorum schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:00:
[...]
Hoe snel stuur je dan? Ik heb gemerkt dat als ik even 2x laat knipperen er nooit weerstand is. Of nouja, de weerstand wordt verlaagd, zoals het hoort.
Dat probleem met de comfort knipper was het inderdaad voor R0bb (en vooe mij). Ik heb nu ook service request ingeschoten. Vaak doet ie het niet (30-40% van de keren?) en dan is AP zwaar. Maar ik heb er opgelet door te kijken of ik die knipper zie of hoor. Daarom vroeg ik laatst of de knipper harder kon, maar als het zo opgelost kan worden toch zou het mooi zijn. Een jaar geleden deden ze niks, dus lijkt dat ze eraan gewerkt hebbenInspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:05:
[...]
Ja, 2/3 keer. Eigenlijk altijd dezelfde methode. Maar soms registreerd hij gewoon de comfort knipper niet. Tenminste, dat idee heb ik. Zal de volgende keer eens in de gaten houden of hij uberhaupt wel de knipper aan zet.
Misschien toch wat oude service requests opzoeken, want las volgens mij ook deze week dat iemand toch “spullen” voor het windgeruis krijgt. Misschien dat het rustiger is bij de SeC’s en ze tijd hebben op te focussen op service?
[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 08-07-2021 09:40 ]
Precies. Comfort knipper werkte bij mij te vaak niet. Gisteren klein stukje getest maar werkte continu goed sinds software push.
Met welke SeC heb je contact gehad? Vraag me wel af hoe dit dan gaat met toekomstige firmware updates.r0bb schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:39:
Precies. Comfort knipper werkte bij mij te vaak niet. Gisteren klein stukje getest maar werkte continu goed sinds software push.
@JohanB ik heb dus een soortgelijk probleem maar dan iets minder vaak. Heb er al eens een ranger bij gehad maar die kwam met het standaard verhaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 08-07-2021 09:54 ]
Ik had mijn afspraak ingepland bij Purmerend. In details gesteld dat knipper touche voor 3x regelmatig niet werkt. Zal komende weken even bijhouden of ik nog een comfort knipper actie die niet reageert kan spotten tijdens het rijden.Inspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:51:
[...]
Met welke SeC heb je contact gehad? Vraag me wel af hoe dit dan gaat met toekomstige firmware updates.
@JohanB ik heb dus een soortgelijk probleem maar dan iets minder vaak. Heb er al eens een ranger bij gehad maar die kwam met het standaard verhaal.
Edit: ik pak ook even door op die windgeruis kits bij de SeC.
[ Voor 15% gewijzigd door r0bb op 08-07-2021 11:48 ]
Wat geven jullie dan precies op?.. Hier wel benieuwd naarr0bb schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:26:
[...]
Ik had mijn afspraak ingepland bij Purmerend. In details gesteld dat knipper touche voor 3x regelmatig niet werkt. Zal komende weken even bijhouden of ik nog een comfort knipper actie die niet reageert kan spotten tijdens het rijden.
Edit: ik pak ook even door op die windgeruis kits bij de SeC.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik heb er denk ik al vaker over geklaagd, maar ik vind de cruise control écht gevaarlijk. Ik heb een hele lange rit achter de rug met bergen, tunnels, viaducten, snelwegen die nog niet op de kaart staan, en ik voel mij totaal niet prettig bij cruise control, terwijl deze juist de rit prettiger zou moeten maken.
Hoe vaak deze wel niet opeens uit zichzelf terugklapt van 135 km/u naar bijvoorbeeld 80 km/u of zelfs 50 km/u omdat volgens de auto de snelweg niet aanwezig is. Bij viaducten/tunnels kan de auto ook vaak van slag raken, en met tegenliggers of wegwerkzaamheden is het ook niet altijd een succes. Het wordt echt tijd voor een cruise control setting die niet automatisch aanpast. De auto heeft nog nóóit iets besloten waarvan ik dacht; "Ja, dat is wel beter".
Toegegeven: Het gaat 99,9 van de 100 km gewoon goed.. maar als je een paar duizend km rijdt en je je 10 keer de tyfus schrikt is dat voor mij al niet meer acceptabel. Al is het maar een seconde dat de auto keihard afremt en daarna weer gas geeft.. je zit echt opeens met een broek vol.
Hoe vaak deze wel niet opeens uit zichzelf terugklapt van 135 km/u naar bijvoorbeeld 80 km/u of zelfs 50 km/u omdat volgens de auto de snelweg niet aanwezig is. Bij viaducten/tunnels kan de auto ook vaak van slag raken, en met tegenliggers of wegwerkzaamheden is het ook niet altijd een succes. Het wordt echt tijd voor een cruise control setting die niet automatisch aanpast. De auto heeft nog nóóit iets besloten waarvan ik dacht; "Ja, dat is wel beter".
Toegegeven: Het gaat 99,9 van de 100 km gewoon goed.. maar als je een paar duizend km rijdt en je je 10 keer de tyfus schrikt is dat voor mij al niet meer acceptabel. Al is het maar een seconde dat de auto keihard afremt en daarna weer gas geeft.. je zit echt opeens met een broek vol.
Tsja, dat had je kunnen weten toen je deze auto hebt gekozen. Daar is genoeg over bekend, heb je je niet ingelezen? Je wil toch een auto die innovatief is?Divak schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:21:
Ik heb er denk ik al vaker over geklaagd, maar ik vind de cruise control écht gevaarlijk. Ik heb een hele lange rit achter de rug met bergen, tunnels, viaducten, snelwegen die nog niet op de kaart staan, en ik voel mij totaal niet prettig bij cruise control, terwijl deze juist de rit prettiger zou moeten maken.
*sarcasme uit*
Hartstikke kut natuurlijk, het is bij mij wel iets beter geworden heb ik het gevoel toen ik in de settings heb veranderd van “max snelheid” naar “huidige snelheid” of andersom. Dus daar zou je nog mee kunnen spelen (was een tip hier eerder). Heb je het ook in NL?
Ik heb het nog vandaag meegemaakt op de A10 door de schaduw van de snelweg borden... 😂 Ik ben het al gewend maar mijn vrouw wilde bijna de auto en mij in elkaar slaan.JohanB schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:36:
[...]
Tsja, dat had je kunnen weten toen je deze auto hebt gekozen. Daar is genoeg over bekend, heb je je niet ingelezen? Je wil toch een auto die innovatief is?
*sarcasme uit*
Hartstikke kut natuurlijk, het is bij mij wel iets beter geworden heb ik het gevoel toen ik in de settings heb veranderd van “max snelheid” naar “huidige snelheid” of andersom. Dus daar zou je nog mee kunnen spelen (was een tip hier eerder). Heb je het ook in NL?
Hier een mooie presentatie waarom dat remmen eigenlijk gebeurt bij onder andere bruggen en waarom "Tesla Vision" dat nu beter afhandeld. Overigens is de hele presentatie het kijken waard.Phntm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:11:
[...]
Ik heb het nog vandaag meegemaakt op de A10 door de schaduw van de snelweg borden... 😂 Ik ben het al gewend maar mijn vrouw wilde bijna de auto en mij in elkaar slaan.
Om eerlijke te zijn snap ik dit nog steeds niet. Waarom zou een radar de oorzaak zijn van de phantom brake bij een brug? Door de schaduw die een radar helemaal niet ziet? Ik heb met een auto met radar en ACC nooit dit soort issues gehad. Waarom heeft Tesla die dan wel?Myrdhin schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:27:
[...]
Hier een mooie presentatie waarom dat remmen eigenlijk gebeurt bij onder andere bruggen en waarom "Tesla Vision" dat nu beter afhandeld. Overigens is de hele presentatie het kijken waard.
Als ik het goed volg (en dat is wat lastig met zijn Engels) is het probleem de combi van de Vision en de radar die het veroorzaakt.Inspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:07:
[...]
Om eerlijke te zijn snap ik dit nog steeds niet. Waarom zou een radar de oorzaak zijn van de phantom brake bij een brug? Door de schaduw die een radar helemaal niet ziet? Ik heb met een auto met radar en ACC nooit dit soort issues gehad. Waarom heeft Tesla die dan wel?
Radar detecteerd een staionary object en Vision ziet de schaduwval waardoor de software besluit af te remmen omdat die schaduw meebeweegt richting het stationary object. Hoe dichter bij je komt hoe kleiner de schaduw.
De radar is natuurlijk gewoon juist net als bij je vorige auto’s maar het is de Vision die daar verkeerd op reageerd.
Hoe ze dat op gaan lossen is mij een raadsel. Alleen op die Vision vertrouwen lijkt mij andere problemen te creëren en met alleen op de Radar werkt een deel van de AI weer niet en is hij dus feitelijk net zo slim (of dom, net hoe je het bekijkt
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 08-07-2021 22:22 ]
Ja, en dan de radar verwijderen om het op te lossen.GeeMoney schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:20:
[...]
Als ik het goed volg (en dat is wat lastig met zijn Engels) is het probleem de combi van de Vision en de radar die het veroorzaakt.
Radar detecteerd een staionary object en Vision ziet de schaduwval waardoor de software besluit af te remmen omdat die schaduw meebeweegt richting het stationary object. Hoe dichter bij je komt hoe kleiner de schaduw.
De radar is natuurlijk gewoon juist net als bij je vorige auto’s maar het is de Vision die daar verkeerd op reageerd.
In mist of harde regen heb je ook weinig aan radar. Daarnaast ben je ook gestoord als je dan op autopilot gaat rijden, maar dat is mijn persoonlijke mening.
TACC zou prima (moeten) kunnen. Een radar kan meer zien dan een mens in die situaties. In het donker gebruik je hem toch ook? Of ook niet?stylezzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:34:
In mist of harde regen heb je ook weinig aan radar. Daarnaast ben je ook gestoord als je dan op autopilot gaat rijden, maar dat is mijn persoonlijke mening.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 08-07-2021 22:38 ]
Het is gewoon vervelend. Geef gewoon een simpele optie in het menu om van de cruise control een echte cruise control te maken, zonder alle poespas er omheen met phantom brakes en AI die vindt dat je midden op de autosnelweg van 140 beter terug naar 80 kan. Dan is het probleem direct opgelost. Puntje bij paaltje ook een stuk veiliger.
Maar dan help je Tesla niet bij het einddoel. Dus die optie komt er niet.Divak schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:39:
Het is gewoon vervelend. Geef gewoon een simpele optie in het menu om van de cruise control een echte cruise control te maken, zonder alle poespas er omheen met phantom brakes en AI die vindt dat je midden op de autosnelweg van 140 beter terug naar 80 kan. Dan is het probleem direct opgelost. Puntje bij paaltje ook een stuk veiliger.
Iets anders nu we toch zo aan het zeuren zijn.
Bij anderen de laatste tijd ook meer false positives op het alarm? Ik zet het alarm maar uit nu in de auto. Paar avonden achter elkaar alarm af.
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 08-07-2021 22:45 ]
Valt reuze tegen, op teslamotorsclub staat een mooie uitleg. Een radar heeft feitelijk een bizar lage resolutie en zeker is mistige omstandigheden kan er makkelijk een fout ontstaan.... donker is iets heel anders natuurlijk, maar dat had je zelf ook wel doorInspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:36:
[...]
TACC zou prima (moeten) kunnen. Een radar kan meer zien dan een mens in die situaties. In het donker gebruik je hem toch ook? Of ook niet?
Halve meter diep water? Handig voor tijdens de zomer dit jaar
EX30 Ultra Twin Performance
Een radar, of de radar die Tesla heeft geïnstalleerd?stylezzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:03:
[...]
Valt reuze tegen, op teslamotorsclub staat een mooie uitleg. Een radar heeft feitelijk een bizar lage resolutie en zeker is mistige omstandigheden kan er makkelijk een fout ontstaan.... donker is iets heel anders natuurlijk, maar dat had je zelf ook wel door
Bij andere merken zie je dit gewoon veel minder. Dus het lijkt me niet inherent aan radar
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 09-07-2021 07:35 ]
Het komt erop neer dat radar iets denkt te zien (in dit geval de railing of betonnen constructie van de brug) en het vision systeem probeert dan te herkennen wat radar gezien denkt te hebben (associate the object zoals ze het in de presentatie noemen). Als dat niet goed lukt en daar een te lage "ik ben zeker van mijn zaak" score uit komt zal de auto remmen.Inspired schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:07:
[...]
Om eerlijke te zijn snap ik dit nog steeds niet. Waarom zou een radar de oorzaak zijn van de phantom brake bij een brug? Door de schaduw die een radar helemaal niet ziet? Ik heb met een auto met radar en ACC nooit dit soort issues gehad. Waarom heeft Tesla die dan wel?
Als ik het filmpje begrijp is het vooral die associatie tussen radar en vision wat wel eens mis gaat. En dan vooral dat het radar systeem ineens iets denkt te zien en vision probeert te begrijpen wat er dan is. Terwijl als het alleen vision is het systeem al de hele tijd beelden aan het analyseren is en daarmee de kans op fouten kleiner is dan dat radar ineens vanuit het niets tussendoor roept "He, ik zie iets!!!!" en vision dan ineens moet gaan proberen te herkennen wat dat dan is en dus eigenlijk zijn hele voortgang die de afgelopen seconden opgebouwd is weg gooit en een schaduw ineens als object denkt te zien (dit is een beetje hoe ik het intepreteer).
Zoals in het filmpje is gezegd is de data die van radar afkomt niet altijd even stabiel. Als het radarsysteem een lock heeft op b.v. een auto werkt het prima maar als is die lock weg bijvoorbeeld als er geen auto voor je zit dan geeft de radar niet altijd accurate waardes meer omdat ie loopt te zoeken naar iets. De resolutie is ook niet al te groot. Radar weet als er iets voor je zit maar kan niet precies vertellen waar. Vandaar dat vangrailing, betonnen poten van een brug het er soms voor zorgen dat radar van het padje raakt. Vision corrigeert dat dan in de meeste gevallen prima en soms gaat het mis en gaat de auto remmen.
Kortom: het is dus vooral radar die roet in het eten gooit. De waarden die daar vanaf komen zijn minder stabiel dan het vision systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Myrdhin op 09-07-2021 08:09 ]
Omdat die radars geen enkel combinatie maken met beelden.JohanB schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:33:
[...]
Een radar, of de radar die Tesla heeft geïnstalleerd?
Bij andere merken zie je dit gewoon veel minder. Dus het lijkt me niet inherent aan radar
Er zit in die andere wagens een camera in, en het enige dat die doet is naar de lijnen kijken en verkeersborden.
De programmering van beelden is bij Tesla een heel stuk dieper, maar daar worden ze voor gestraft met sommige false positives.
@Myrdhin Tja, je kunt ook zeggen dat Vision het fout doet. Een radar systeem laat in zo'n geval de auto niet afremmen. We gaan het zien in de toekomst. Er zijn imho genoeg situaties waar alleen de camera's problemen gaan krijgen als er geen radar meer is. Dit heeft overigens Elon zelf in het verleden ook aangegeven. Daarnaast zijn er nieuwe high res radar systemen op de markt die veel verder gaan dan de huidige radar. Een auto autonoom laten rijden met alleen camera's 24/7 is volgens mij gewoon niet haalbaar. Ik heb vaak genoeg dat er één of meerdere camera's niet werken omdat de zon er vol op staat, of het bijvoorbeed te donker is op een weg buiten de bebouwde kom.
Het klinkt nu als een easy way out. We hebben af en toe wat issues tussen vision en de radar. We gooien de radar eraf en probleem is opgelost.
Het klinkt nu als een easy way out. We hebben af en toe wat issues tussen vision en de radar. We gooien de radar eraf en probleem is opgelost.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 09-07-2021 08:48 ]
Andere merken kijken niet naar de lijnen en verkeersborden voor (T)ACC voor zover ik weet.bottom line schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:10:
[...]
Omdat die radars geen enkel combinatie maken met beelden.
Er zit in die andere wagens een camera in, en het enige dat die doet is naar de lijnen kijken en verkeersborden.
De programmering van beelden is bij Tesla een heel stuk dieper, maar daar worden ze voor gestraft met sommige false positives.
Maar wij zijn het denk ik eens, het gaat inderdaad om de combo. Radar (alleen) blijkt het probleem niet en dat werd gesuggereerd. Het gaat om hoe Tesla er verkeerd mee omgaat
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 09-07-2021 09:15 ]
Verwijderd
Wat je nu doet is twee systemen vergelijken die totaal niet vergelijkbaar zijn.
ACC is bij de andere merken een "dom" systeem. Hier zit nauwelijks een algoritme achter.
Tesla heeft ervoor gekozen een andere strategie te kiezen. Hun systeem kan veel meer, maar omdat het complexer is, maakt het ook meer fouten. Tesla heeft gekozen voor progressie. Je kan een neuraal netwerk alleen trainen met heel veel data. Het speelt ook mee dat de developers die hiermee werken nooit eerder deze toepassing bij een andere werkgever hebben opgedaan. Dit is pure technologie focus en deze strategie zorgt ervoor dat we over enkele decennia nooit meer doden en gewonden in het verkeer zullen hebben, De mens is er namelijk niet op gemaakt om auto te rijden, hoe leuk we het ook vinden.
ACC is bij de andere merken een "dom" systeem. Hier zit nauwelijks een algoritme achter.
Tesla heeft ervoor gekozen een andere strategie te kiezen. Hun systeem kan veel meer, maar omdat het complexer is, maakt het ook meer fouten. Tesla heeft gekozen voor progressie. Je kan een neuraal netwerk alleen trainen met heel veel data. Het speelt ook mee dat de developers die hiermee werken nooit eerder deze toepassing bij een andere werkgever hebben opgedaan. Dit is pure technologie focus en deze strategie zorgt ervoor dat we over enkele decennia nooit meer doden en gewonden in het verkeer zullen hebben, De mens is er namelijk niet op gemaakt om auto te rijden, hoe leuk we het ook vinden.
Leuk maar de techniek moet het wel kunnen. Autonome auto's die verder zijn (rond L4) gebruiken radar + camera + LiDAR. Met alleen de camera's die ik in mijn Model 3 zie ik ze geen L4 halen. Tenminste, lang niet in alle condities.Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:22:
Ik twijfel daar nog steeds een beetje over. Ik zie bijv. nooit meer een melding in de auto dat een camera geblokkeerd is. Dan zou het wel moeten kunnen.
Al is de huidige staat niet bemoedigend.
Al is de huidige staat niet bemoedigend.
Verschil is alleen wel dat die auto's die nu rond L4 zitten daarnaast ook een zeer gedetailleerde kaart nodig hebben. Dat schaalt niet echt lekker. wat dat betreft zie ik die autos ook niet in alle situaties en op alle plekken zelfstandig rijden.Inspired schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Leuk maar de techniek moet het wel kunnen. Autonome auto's die verder zijn (rond L4) gebruiken radar + camera + LiDAR. Met alleen de camera's die ik in mijn Model 3 zie ik ze geen L4 halen. Tenminste, lang niet in alle condities.
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Nee ho, de stelling was grofweg "waarom kan er niet gewoon een werkende (adaptive) cruise control zijn op een Tesla". Dat iemand anders daar vision en een "geavanceerd systeem" bij gaat halen als een soort verantwoording verandert daar niks aan. Dezelfde drogreden die jij ook geeft.Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:22:
Als reden werd radar gegeven, wat simpelweg niet correct is. De false positives komen van de fusion, niet van de radar alleen. (blijkt ook uit het feit dat andere merken niet zoveel false positives hebben op hun (A)CC die alleen op radar werkt.
Het maakt daarin niet uit of het dom of niet is. Het gaat erom of het werkt, en dat doet het nu dus niet omdat ze een meer geavanceerde route zijn opgegaan en die (nog) niet afdoende werkt. Maar daar is de radar niet de schuldige in. Zoals al eerder aangegeven denk ik dat de vision route uiteindelijk de juiste is, maar daar ging het hier niet over.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 09-07-2021 10:38 ]
Zo kan ik er vandaag nog wel een leuke aan toevoegen. Of de radar nou wel of niet opeens schreeuwt dat ie wat ziet, ik mis gewoon bepaalde failsafes in ACC. Ik reed vandaag op de snelweg (110 op de teller) en ACC dacht even dat het een 60 bord zag of opeens op een dergelijke weg zat. Ik had het snel genoeg door, maar dit zijn "keuzes" die zo'n algoritme helemaal niet zou moeten maken. Levensgevaarlijk en ook schijt irritant!
Als terugkoppeling: Siliconenspray op de veer en de bak sluit weer als nooit tevoren.Wolly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:07:
Mijn kofferbak (2019 model) blijft tegenwoordig op de helft 'open' als ik hem omhoog trek. Ik moet dan echt de klep omhoog duwen om de volledige opening te krijgen.
Bij het sluiten lijkt het dan weer of er een soort tegenkracht zit waar ik hem doorheen moet duwen.
Was mij nog nooit zo opgevallen, kan het zijn dat de gasveren nu al aan vervanging toe zijn? Als ik ze laat vervangen door Tesla krijg ik dan een betere versie of kan ik beter zelf shoppen?
Ik denk ook dat ICE auto's hetzelfde zullen hebben na 40k zonder onderhoud, die gaan echter vaak na 15k of 30k voor een smeerbeurt op die onderdelen naar de garage.Inspired schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:01:
[...]
Heb na twee jaar ook problemen gehad met de door handles. Ook droog waardoor ze te traag en soms helemaal niet terug gingen. Wel fijn, rij je weg maak je een bocht en gaat je portier open onder het rijden.![]()
Ranger heeft die laatste gesmeerd.
Mag het hier niet zeggen maar het is toch wel een wegwerp auto voor mijn gevoel soms.
Mooie marketing, maar het is zo makkelijk op te lossen: geef de klant de keuze.Myrdhin schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:27:
[...]
Hier een mooie presentatie waarom dat remmen eigenlijk gebeurt bij onder andere bruggen en waarom "Tesla Vision" dat nu beter afhandeld. Overigens is de hele presentatie het kijken waard.
Gewoon een optie. Wil je ACC mét snelheidsregeling op basis van limiet (werkt superkut), ACC (gewoon de variant die je snelheid aanhoudt ongeacht limiet, maar wel let op je voorganger), of wil je dumb CC?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
@Jeroenneman Dat is leuk voor ons, maar Tesla wil die data hebben zodat ze vooruit kunnen. Dat is de reden dat je dit soort dingen niet uit kan zetten.
Waarom? Tesla kan toch prima data verzamelen op de achtergrond, maar het niet actief inzetten per voertuig? Van mij mogen ze snelheidsborden scannen wat ze maar willen, zolang ze de koppeling met de ACC maar verbreken in mijn auto.Caelorum schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:50:
@Jeroenneman Dat is leuk voor ons, maar Tesla wil die data hebben zodat ze vooruit kunnen. Dat is de reden dat je dit soort dingen niet uit kan zetten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Welke wagens hebben dan L4?Inspired schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Leuk maar de techniek moet het wel kunnen. Autonome auto's die verder zijn (rond L4) gebruiken radar + camera + LiDAR. Met alleen de camera's die ik in mijn Model 3 zie ik ze geen L4 halen. Tenminste, lang niet in alle condities.
Verwijderd
https://www.sae.org/blog/...operation%20on%20roadways.Inspired schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Als je dit ziet, welke condities zouden niet werken?
Als je een model wilt trainen werkt het natuurlijk beter als het model een keuze maakt en deze wordt gecorrigeerd. Het zou misschien wel mogelijk zijn om het los te koppelen, maar ook ingewikkeld om dan nog goed bruikbare data te verzamelen.Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Waarom? Tesla kan toch prima data verzamelen op de achtergrond, maar het niet actief inzetten per voertuig? Van mij mogen ze snelheidsborden scannen wat ze maar willen, zolang ze de koppeling met de ACC maar verbreken in mijn auto.
Wat pure vision aangaat, ik denk dat de argumentatie 'de mens gebruikt ook alleen ogen' best wel hout snijdt, maar of het technisch mogelijk is (beperkingen in camera techniek bijvoorbeeld) dat moeten we natuurlijk zien. Maar als ik de video's van de self driving beta zie dan heb ik wel vertrouwen.
Als je situaties zoals regen of mist neemt, daar zou je zelf ook niet met 120 doorvlemmen als het zicht slecht is, dus ook dat zou best ondervangen kunnen worden lijkt me.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Mijn ruitensproeistof is op en begreep dat er nog wel wat aanbevelingen vanuit Tesla waren. Geen insecten of waterafstotende middelen dus.
Nu had ik even nagevraagd bij Tesla Groningen en zij raden aan/gebruiken zelf: Sonax Ruitensproeier Antivries
Voor de zomer lijkt antivries wat onnodig. Hebben jullie een aanrader voor de zomer?
Overigens is er helaas wat zonnebrand op een van de stoelen terecht gekomen en zonnebrand en leer zijn niet de beste vrienden. Weet iemand een goede leerreiniger?
Nu had ik even nagevraagd bij Tesla Groningen en zij raden aan/gebruiken zelf: Sonax Ruitensproeier Antivries
Voor de zomer lijkt antivries wat onnodig. Hebben jullie een aanrader voor de zomer?
Overigens is er helaas wat zonnebrand op een van de stoelen terecht gekomen en zonnebrand en leer zijn niet de beste vrienden. Weet iemand een goede leerreiniger?
Ik zou het zó fijn vinden als de reden die de auto ziet om het anker uit te gooien, ook gewoon zichtbaar is op het scherm. Daar kan mijn neurale netwerk dan weer wat van leren en op anticiperen…Myrdhin schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:04:
[...]
Het komt erop neer dat radar iets denkt te zien (in dit geval de railing of betonnen constructie van de brug) en het vision systeem probeert dan te herkennen wat radar gezien denkt te hebben (associate the object zoals ze het in de presentatie noemen). Als dat niet goed lukt en daar een te lage "ik ben zeker van mijn zaak" score uit komt zal de auto remmen.
Als ik het filmpje begrijp is het vooral die associatie tussen radar en vision wat wel eens mis gaat. En dan vooral dat het radar systeem ineens iets denkt te zien en vision probeert te begrijpen wat er dan is. Terwijl als het alleen vision is het systeem al de hele tijd beelden aan het analyseren is en daarmee de kans op fouten kleiner is dan dat radar ineens vanuit het niets tussendoor roept "He, ik zie iets!!!!" en vision dan ineens moet gaan proberen te herkennen wat dat dan is en dus eigenlijk zijn hele voortgang die de afgelopen seconden opgebouwd is weg gooit en een schaduw ineens als object denkt te zien (dit is een beetje hoe ik het intepreteer).
Zoals in het filmpje is gezegd is de data die van radar afkomt niet altijd even stabiel. Als het radarsysteem een lock heeft op b.v. een auto werkt het prima maar als is die lock weg bijvoorbeeld als er geen auto voor je zit dan geeft de radar niet altijd accurate waardes meer omdat ie loopt te zoeken naar iets. De resolutie is ook niet al te groot. Radar weet als er iets voor je zit maar kan niet precies vertellen waar. Vandaar dat vangrailing, betonnen poten van een brug het er soms voor zorgen dat radar van het padje raakt. Vision corrigeert dat dan in de meeste gevallen prima en soms gaat het mis en gaat de auto remmen.
Kortom: het is dus vooral radar die roet in het eten gooit. De waarden die daar vanaf komen zijn minder stabiel dan het vision systeem.
Nepleer, en probeer eerst eens billendoekjes. Werkt perfect om de stoelen schoon te maken.tdn135 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:29:
[...]
Waarschijnlijk.
Met een productieprijs van 250k het stuk, die nog niet eens te koop zijn.
Oxbotica gaan geloof ik die kant top? met laser & radar & vision zeggen zelf ook dat die combo juist belangrijk voor ze is. Maar dit gaat denk ik nog wel heel lang duren voordat het commercieel wordt. (Reden in Oxford overigens)
Tesla heeft FSD voor L2 aangemeld, dus die gaat denk ik ook nog wel even duren voor het bij L4 komt. Ze maken het zichzelf (denk ik) niet makkelijker met alleen vision, maar zijn daar wel meer visionair mee. Want de simpele gedachte "het menselijk oog kan het ook" is natuurlijk de spijker op z'n kop.
[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 09-07-2021 15:46 ]
Zijn inderdaad prototypes van divese bedrijven. (Cruise/Waymo etc.) Die al wel echt kilometers maken als level 4. Ik wilde ermee aangeven dat die volhangen met sensoren. Het idee van Elon om dit jaar level 5 te introduceren met alleen een paar camera's is gewoon volstrekt ridicuul. Maar goed. Dat weet hij zelf ook wel denk ik. Aangezien het eerst in 2019 (nog met HW2) zou komen, toen in 2020 en nu dus dit jaar. Als je nu een recent filmpje van FSD beta bekijkt dan is het nog verre van level 4, laat staan 5. Dat gaan ze echt niet even in 5 maand fixen. Geeft verder niet. Maar stellen dat ze met de huidige hardware en zonder radar wel ff level 5 gaan doen is niet realistisch.bottom line schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:18:
[...]
Waarschijnlijk.
Met een productieprijs van 250k het stuk, die nog niet eens te koop zijn.
Laat ik voorop stellen dat ik ontzettend uitkijk naar de levering van mijn M3 in november, de tech is geweldig en voorlopig nog wel de maatstaf verwacht ik, maar het autonome rijden is naar mijn gevoel nog ver weg zolang elementaire zaken als dit nog niet goed gaan:
Is intussen bijna een jaar oud dus weet niet in hoeverre dit verbeterd is met de laatste software maar als ik dit zie dan denk ik dat level 2 de komende jaren echt het hoogst haalbare is.
Is intussen bijna een jaar oud dus weet niet in hoeverre dit verbeterd is met de laatste software maar als ik dit zie dan denk ik dat level 2 de komende jaren echt het hoogst haalbare is.
Die had nog radar!kazuka schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:05:
Laat ik voorop stellen dat ik ontzettend uitkijk naar de levering van mijn M3 in november, de tech is geweldig en voorlopig nog wel de maatstaf verwacht ik, maar het autonome rijden is naar mijn gevoel nog ver weg zolang elementaire zaken als dit nog niet goed gaan:
[YouTube: Tesla Model 3 automatic parking]
Die hangen nog vol met sensoren, hebben geen koffer en een gigantische bult op het dak. En rijden in bepaalde gebieden rond, waar supercomputers zijn voor ingeschakeld om het hele gebied ingescand te kunnen analyseren.Inspired schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Zijn inderdaad prototypes van divese bedrijven. (Cruise/Waymo etc.) Die al wel echt kilometers maken als level 4. Ik wilde ermee aangeven dat die volhangen met sensoren. Het idee van Elon om dit jaar level 5 te introduceren met alleen een paar camera's is gewoon volstrekt ridicuul. Maar goed. Dat weet hij zelf ook wel denk ik. Aangezien het eerst in 2019 (nog met HW2) zou komen, toen in 2020 en nu dus dit jaar. Als je nu een recent filmpje van FSD beta bekijkt dan is het nog verre van level 4, laat staan 5. Dat gaan ze echt niet even in 5 maand fixen. Geeft verder niet. Maar stellen dat ze met de huidige hardware en zonder radar wel ff level 5 gaan doen is niet realistisch.
Met andere woorden. Absoluut niet voor particulieren of voor commercieel gebruik geschikt (ook omdat de prijs per stuk enorm hoog is).
Dit hele verhaal ging niet over L4, maar over het feit dat radar weglaten volgens jullie onvoldoende is qua veiligheid. Dat L4 er nog niet gaat staan bij Tesla, over dit en 5 jaar, is logisch. Maar daar is Waymo en Cruise ook nog helemaal niet eens in de buurt, en dat hele team werkt al 10 jaar continu aan autonoom rijden. En die hebben toegang tot LIDAR en allerhande extra sensoren.
https://www.iihs.org/rati...ention-vehicle-to-vehicle
Net zo veilig als een M3 die radar bezit.
Ik neem aan dat je mij ook met "jullie" bedoelt. Maar ik zou je willen vragen waar ik dat dan volgens jou aangeef. Sterker nog, ik gaaf aan dat puur vision de toekomst is. Ik zie @Inspired dit trouwens ook nergens beweren. Dus een beetje raar woorden in de mond leggen (hij stelt wel de vraag of in zijn huidige Model 3, L4 bereikt kan worden met alleen vision)bottom line schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:31:
[...]
Dit hele verhaal ging niet over L4, maar over het feit dat radar weglaten volgens jullie onvoldoende is qua veiligheid.
Het verhaal ging namelijk ook helemaal niet over dat radar weglaten tot minder veiligheid leidt. Maar dat radar niet de oorzaak van phantom brakes is.
Geen L4 maar dat andere Amerikaanse merk heeft zoiets als ‘Super Cruise’ en dat werkt toch een stuk beter zo lijkt het.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
De problemen bij Tesla komen ook voor een groot deel door het slecht schalen van ML trucjes die lokaal goed werken maar niet wereldwijd.Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:07:
Het is ook geofenced dus daarom beter op het begin, maar onmogelijk om te schalen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Als ik de verwachtingen hier af en toe zie lijkt het wel de winterbanden discussie. "Ik heb winterbanden, dus ik kan lekker met 100kmh doorknallen ondanks sneeuw/ijzel"Markofnikoff schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Als je een model wilt trainen werkt het natuurlijk beter als het model een keuze maakt en deze wordt gecorrigeerd. Het zou misschien wel mogelijk zijn om het los te koppelen, maar ook ingewikkeld om dan nog goed bruikbare data te verzamelen.
Wat pure vision aangaat, ik denk dat de argumentatie 'de mens gebruikt ook alleen ogen' best wel hout snijdt, maar of het technisch mogelijk is (beperkingen in camera techniek bijvoorbeeld) dat moeten we natuurlijk zien. Maar als ik de video's van de self driving beta zie dan heb ik wel vertrouwen.
Als je situaties zoals regen of mist neemt, daar zou je zelf ook niet met 120 doorvlemmen als het zicht slecht is, dus ook dat zou best ondervangen kunnen worden lijkt me.
Alleen word het dan "ik heb fsd, dus ookal is het mistig... de computer ziet het wel"
Ik rij zelf geen Tesla, mijn collega wel en ervaart het Phantom breaken vooral onder viaducten met schaduw zei hij. Ikzelf ben een liefhebber van ACC en dat heb ik nu ook. Werkt super, moet hem enkel zelf binnen de lijntjes houden. Omdat ik over enige tijd een tieuwe auto kan leasen had ik de M3 op de shortlist, maar met dit gedrag maak ik mij een beetje zorgen.....zou dit update technisch verbeterd kunnen worden?
Absolute! Ik heb mijn m3 sinds 2019 en de auto is echt niet meer het zelfde als toen ik hem kreeg. In het begin was er toch wel om de zoveel tijd een Phantom breaking met autopilot. Phantom breaking gebeurt nog wel soms maar echt een stuk minder. Ik denk dat de laatste keer voor mij persoonlijk een half jaar geleden is. Ik rij elke dag zoon 120km zonder problemen. Dit was eerst echt anders.Xenir schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:02:
Ik rij zelf geen Tesla, mijn collega wel en ervaart het Phantom breaken vooral onder viaducten met schaduw zei hij. Ikzelf ben een liefhebber van ACC en dat heb ik nu ook. Werkt super, moet hem enkel zelf binnen de lijntjes houden. Omdat ik over enige tijd een tieuwe auto kan leasen had ik de M3 op de shortlist, maar met dit gedrag maak ik mij een beetje zorgen.....zou dit update technisch verbeterd kunnen worden?
Software updates is een grote pro van een Tesla. Met elke update wordt je auto een stuk beter of krijgt zelfs nieuwe features. M3 en autopilot is nog niet perfect maar wordt wel steeds beter.
Ik heb eerder al eens tegen jou gezegd.kdeboois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:51:
[...]
Geen L4 maar dat andere Amerikaanse merk heeft zoiets als ‘Super Cruise’ en dat werkt toch een stuk beter zo lijkt het.
Het enige dat Super Cruise kan, in vergelijking met, een Tesla's Autopilot of een BMW met Lane Keeping, is dat je je handen niet op het stuurt hoeft te houden.
En volgens mij krijgt Tesla continu kritiek dat mensen te laat zijn / teveel vertrouwen op het systeem.
Wil ik wel eens weten wat Cadillac bestuurders doen in een onverwacht manoeuvre. 100% crash in de middenberm?
Maar grappig dat je nu al kan zeggen dat Super Cruise beter werkt als Autopilot, terwijl dit 2.0 systeem nog niet eens / amper op de markt is, en dit enkel in de review / testwagens uit te testen is.Over 380 miles on I-95, Super Cruise drove for 346. It also canceled 25 times, in the process revealing the biggest hurdle for autonomy: unpredictable humans.
Je vergelijkt weer eens appels met peren. Het “alles wat Tesla heeft” vs. “alles wat merk X heeft”bottom line schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:29:
[...]
Ik heb eerder al eens tegen jou gezegd.
Het enige dat Super Cruise kan, in vergelijking met, een Tesla's Autopilot of een BMW met Lane Keeping, is dat je je handen niet op het stuurt hoeft te houden.
En volgens mij krijgt Tesla continu kritiek dat mensen te laat zijn / teveel vertrouwen op het systeem.
Wil ik wel eens weten wat Cadillac bestuurders doen in een onverwacht manoeuvre. 100% crash in de middenberm?
[...]
Maar grappig dat je nu al kan zeggen dat Super Cruise beter werkt als Autopilot, terwijl dit 2.0 systeem nog niet eens / amper op de markt is, en dit enkel in de review / testwagens uit te testen is.
Het gaat erom wat NU werkt. Terwijl jij, ik, persoon Y in de auto zit. Niet over de toekomst.
“Dat andere merk werkt een stuk beter” - wat kdboois zei. Heeft misschien maar 1 of 2 functies die wel werken. Vs. 10 functies van Tesla die 90% werken. Dus dan zijn ze ergens “oneindig beter” als je naar werkende functies kijkt.
Conclusie: Tesla heeft geen (adaptive) cruise control die afdoende werkt in Nederland. Andere merken wel. Punt uit.
Als extra: De false positives met onverwacht remmen tijdens cruise control liggen bij andere merken tientallen procenten lager dan bij Tesla op ACC. (Anders was het ook niet zo’n discussie)
Dat ze dit voor lief nemen opweg naar de toekomst, doet niet af aan de realiteit.
De meeste mensen hier hebben een Tesla omdat ze een passie ervoor hebben. Dat betekent niet dat je niet kritisch mag zijn
Mind you: het lijkt vrij duidelijk dat Tesla waarschijnlijk de race voor autonomous driving gaat winnen door deze keuzes. Maar dat is niet de discussie van hier en nu
[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 10-07-2021 01:51 ]
Ik merkte dat mijn Tesla tijdens Autpilot-gebruik ook vaak moeite had met vrachtwagens in de baan ernaast: het systeem dacht dat de vrachtwagen naar mijn baan ging, en ging vervolgens in de ankers. Dat was toch echt niet relaxed.
Ik ben wel benieuwd wat de Autpilot-verschillen zijn tussen mijn (inmiddels ingeleverde) 2019 Launch Edition en het model dat ik hopelijk in november geleverd krijg.
Ik ben wel benieuwd wat de Autpilot-verschillen zijn tussen mijn (inmiddels ingeleverde) 2019 Launch Edition en het model dat ik hopelijk in november geleverd krijg.
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
@dabutcha76 dat komt volgens Tesla omdat elke camera feed afzonderlijk wordt behandelt, waardoor voertuigen lijken te verspringen in de hoeken van het beeld en de overgang van 1 camera naar de andere. De auto moet als het ware op elke camera weer helemaal opnieuw bepalen hoever weg het object is en dat gaat fout.
Dat zijn ze aan het oplossen met de nieuwe aanpak, waar alle sensor data (alleen camera's tegenwoordig) eerst worden samengevoegd en daarna de camera zijn ding doet. Daarnaast nemen ze nu verloop over tijd mee, waarbij het voor AP dus duidelijk moet zijn dat een auto niet ineens in een milliseconde 4m kan verplaatsen, bijv.
De nieuwere auto's gaan niet veel verbetering brengen ten opzichte van die uit 2019.
Dat zijn ze aan het oplossen met de nieuwe aanpak, waar alle sensor data (alleen camera's tegenwoordig) eerst worden samengevoegd en daarna de camera zijn ding doet. Daarnaast nemen ze nu verloop over tijd mee, waarbij het voor AP dus duidelijk moet zijn dat een auto niet ineens in een milliseconde 4m kan verplaatsen, bijv.
De nieuwere auto's gaan niet veel verbetering brengen ten opzichte van die uit 2019.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 10-07-2021 09:17 ]
Vaak rijden die vrachtwagens op de lijn of net met iets van de oplegger erover. Dan gaat de Tesla afremmen inderdaad. Een mens weet dat hij niet naar links gaat omdat je ziet dat er niks voor zit en hij zijn knipper ook niet uit doet. De AP is nog niet zo slim.dabutcha76 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:55:
Ik merkte dat mijn Tesla tijdens Autpilot-gebruik ook vaak moeite had met vrachtwagens in de baan ernaast: het systeem dacht dat de vrachtwagen naar mijn baan ging, en ging vervolgens in de ankers. Dat was toch echt niet relaxed.
Ik zou de auto van je collega een dag lenen en ff 200km op autopilot rijden en dan kijken wat je er van vindt.Xenir schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:02:
Mijn ervaring:
Heb sinds september een M3 en het is enorm verbeterd en ik wil echt niet meer zonder zeker niet nu we maar 100 mogen overdag supersaai om zelf te doen en ik kom veel uitgeruster aan.
Heb ook het idee dat mensen de phantom brakes anders ervaren.
De auto laat wel eens “gas los” en remt dan bv van 100 naar 90 ik en ook mijn vrouw schrikken daar niet van, soms geef ik wat stroom bij meestal geeft de auto zelf al weer stroom.
Sommige mensen ervaren dit als zeer vervelend dat kan en is ook geen waardeoordeel vanuit mij kant, je kan hier alleen achter komen door zelf te ervaren vandaar de geadviseerde lange testrit.
Heb 2 keer een echte phantom brake gehad 1 keer tunnel uit en 1 keer richting viaduct. Hier trapt de auto echt op de rem, ja dit moet er uit maar ik schrik er niet heftiger van dan van weer een of andere eikel die naar links komt zonder te kijken.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.