Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.174.827 views

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Idanue schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Same, ik was van plan later dit jaar een M3 privé te kopen maar na de laatste +- 50 pagina's hier op het forum gelezen te hebben ben ik er nog niet zo zeker van.
Ik weet dat er meer mensen die 100% tevreden zijn maar je zal net zien dat ik weer eens pech heb en voor een auto van 60k zit ik er niet op te wachten dat er van alles mis mee is.
Ja, idd, ik heb dat ook al eens eerder gevraagd en een aantal tevreden reacties maar ook zeker zorgwekkende reacties.

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:52
Teslalrp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Als je overige topics leest zoals de ID3, Polestar etc. kom je ook veel problemen tegen. Problemen worden altijd uitvergroot en besproken. Er rijden nu in NL ruim 39k M3's rond.
Ik kan alleen zeggen dat dit tot nu toe de fijnste auto is waarin ik gereden heb. Ford Mustang vind ik wel een eyecatcher, maar haalt niet de specs van M3 m.b.t. snelheid en acceleratie. Dat is natuurlijk altijd een persoonlijke afweging.
Eens. Veel mensen komen hier posten als er wat mis is (ben ik zelf ook schuldig aan) maar er zijn genoeg tevreden Tesla rijders.

Ik lease en ben onwijs blij met de auto (M3) en die ene keer dat ik wat had ben ik ook fijn geholpen bij Tesla Den Haag.

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12 15:08
Vandaag van Arnhem naar Haarlem gereden en ben enorm onder de indruk van het verbruik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSO1HXHYDagf8lpSZZJ4XGNGgJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oXSM51LEKGXVw6bW6ttfe8LB.png?f=fotoalbum_large

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Frituurpanda schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:28:
Vandaag van Arnhem naar Haarlem gereden en ben enorm onder de indruk van het verbruik!

[Afbeelding]
Yes, verbruik was bij mij vandaag ook heel lekker van Nijmegen naar Groningen! Met 100% weg gereden, na op de kop af 200km met 47% aangekomen. Dus vanmiddag op de terugweg ff bij de SuC in Apeldoorn-Noord een minuutje of 10 bijladen en dan ben ik weer thuis. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Phntm
  • Laatst online: 21:54

Phntm

Tlingelingeling

Stef87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:59:
[...]

2-3x opnieuw een afspraak inplannen zodat ze het frame in de stoel vervangen (met tegenzin).

Ik had het ook en na “doorzeuren” pas vervangen gekregen.

Eerste poging is bijna altijd alles “binnen de Tesla specificaties”…
Zal het frame echt helpen om te voorkomen dat het leer van de stoel niet wrijft tegen de armleuning als iemand erin zit?

@Shiro gaf aan dat stukje vilt wel helpt om dat geluid te dempen.

Is deze vilt ook te verwijderen na gebruik zonder het nep leer kapot te trekken? Daar ben ik beetje bang voor. In mijn geval gaat het om een leasebak natuurlijk.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-12 13:08

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

tomtom901 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Ja, idd, ik heb dat ook al eens eerder gevraagd en een aantal tevreden reacties maar ook zeker zorgwekkende reacties.
Klopt, en ik heb zelf ook wel een paar probleempjes gehad, maar niks ernstigs, en voor mij zeker geen reden om achteraf deze auto niet te nemen. Ik vind het nog iedere dag heerlijk rijden. En zoals ik juist al aangaf, ik heb de laatste dagen een Jaguar XE gereden, die toch wel goed beoordeeld wordt en in rijtje BMW 3 series en C klasse wordt geschaard. Die auto heeft een ZF 8 traps automaat, 200pk en een prima kwaliteit interieur. Maar toch is het alsof je een flatscreen van 10 jaar oud vergelijkt met een current OLED model.
Dus als je aan mij vraagt, je hebt ~58K te besteden, dan zou ik nog steeds blind voor een M3 kiezen.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:32

[Afbeelding]
Ik zie dat je een Magsafe lader hebt. Mag ik vragen welke je hebt/waar je die hebt gekocht en hoe je die hebt bevestigd? En valt je telefoon er niet af als je over een hobbel rijdt?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mooi om te zien hoe de 2021 versie sterk verbeterd is t.o.v. de 2020 versie in de winter:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Van 600km in de zomer, en 400 km in de winter, naar 650 in de zomer en maar liefst 500+ in de winter. Die 50km in de zomer is mooi meegenomen, maar ruim 100km meer bereik in de winter is pas écht lekker.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Frituurpanda
Wouter_S schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Ik zie dat je een Magsafe lader hebt. Mag ik vragen welke je hebt/waar je die hebt gekocht en hoe je die hebt bevestigd? En valt je telefoon er niet af als je over een hobbel rijdt?
Yeah tuurlijk! Ik heb de volgende 'mount': https://www.amazon.nl/gp/product/B08C29JJ5Z/ en de volgende magsafe lader: https://www.bol.com/nl/p/...i/9300000020754377/?s2a=.

Over de lader ben ik erg ontevreden omdat het meestal slechts 6/7watt aan output heeft en zich niet aan de magsafe specificatie kan houden. De telefoon zit er iig goed aan vast en heb nog nooit gehad dat ie loskwam (met leather case van Apple, zonder wel natuurlijk). Mocht iemand een betere magsafe lader weten hoor ik dat graag ;).

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Jeroenneman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:24:
Mooi om te zien hoe de 2021 versie sterk verbeterd is t.o.v. de 2020 versie in de winter:

Van 600km in de zomer, en 400 km in de winter, naar 650 in de zomer en maar liefst 500+ in de winter. Die 50km in de zomer is mooi meegenomen, maar ruim 100km meer bereik in de winter is pas écht lekker.
40 vs 110 zelfs.

En inderdaad: juist die extra reikwijdte in de winter is top.

Goed om te zien dat mijn bevindingen over de fors toegenomen range, met name als het koud is, hiermee wordt bevestigd.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:31
Mackeessie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:01:
@Noxa BTW kan je in de zorg niet aftrekken bij investeringen helaas. Ik zit ook in de zorg en heb de zelfde situatie. Wat betreft de TWB, bij mij zit er een meter voor die keurig registreert wat er in de Tesla gaat. Ik maak elk kwartaal foto's van de stand en bereken dat door als autokosten.
Rijd jij hem zakelijk en neem je de bijtelling of heb je hem in privé betaal je de zakelijk km's privé uit?

Een kWh meter kan natuurlijk meteen geïnstalleerd worden bij de aanleg van de laadpaal.

Nu weer on topic. Het keyless drive systeem wat met je telefoon werkt, moet daarvoor een werkende internet verbinding zijn of leunt dat op NFC van je telefoon. Kan me een situatie voorstellen waarbij je de auto in Zuid Frankrijk bij een pittoresk dorpje parkeert en vervolgens niet meer weg komt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noxa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Nu weer on topic. Het keyless drive systeem wat met je telefoon werkt, moet daarvoor een werkende internet verbinding zijn of leunt dat op NFC van je telefoon. Kan me een situatie voorstellen waarbij je de auto in Zuid Frankrijk bij een pittoresk dorpje parkeert en vervolgens niet meer weg komt.
Beiden niet. Het werkt met Bluetooth.
Noxa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Rijd jij hem zakelijk en neem je de bijtelling of heb je hem in privé betaal je de zakelijk km's privé uit?

Een kWh meter kan natuurlijk meteen geïnstalleerd worden bij de aanleg van de laadpaal.

Geen internet nodig maar een pasje meenemen is altijd handig. Helemaal op lange ritten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Wolly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Beiden niet. Het werkt met Bluetooth.
Android kan wel met NFC afaik.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

[Afbeelding]
Wat is dan je gemiddelde snelheid ongeveer? Gewoon overal vmax? En heb je dan bijvoorbeeld ook de airco aan?

Ik haal deze cijfers praktisch nooit. Maar ik heb altijd de airco aan op automatisch en rij redelijk door.

• Wolly
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Wat is dan je gemiddelde snelheid ongeveer? Gewoon overal vmax? En heb je dan bijvoorbeeld ook de airco aan?

Ik haal deze cijfers praktisch nooit. Maar ik heb altijd de airco aan op automatisch en rij redelijk door.
119,5 / 1:22 = 87,4 km/h gemiddeld.

Met die snelheid denk ik aan rechterbaan verkeer achter andere auto's aan sjokkend, altijd zonde om een Tesla daar te zien rijden.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
Wolly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Met die snelheid denk ik aan rechterbaan verkeer achter andere auto's aan sjokkend, altijd zonde om een Tesla daar te zien rijden.
Mm, dat had ik inderdaad zelf ook wel kunnen uitrekenen. 8)7
Maar dan nog, dat verbruik haal ik nimmer nooit niet.
Heb er bijna 74.000km opstaan met een gemiddeld gebruik van 195 volgens mij.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-11 19:44
[...]

Is natuurlijk niet enkel snelweg, als je 4km stadsverkeer hebt (beide steden) zou je rond de 92-94km uitkomen. Gezien je overdag maar 100 mag, en als het wat drukker is zou dat best eens kunnen.

• Frituurpanda
[...]

Dat valt wel mee, vooral op de linkerbaan maar de average gaat enorm omlaag wanneer je niet op de snelweg zit ;).

• Frituurpanda
[...]

Idd overal vmax (waar de spits dat toelaat) en verder alles op auto (fan speed op 3, temp op 21). Note dat dit voertuig nu enkele dagen oud is!

• Frituurpanda
Xenir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Is natuurlijk niet enkel snelweg, als je 4km stadsverkeer hebt (beide steden) zou je rond de 92-94km uitkomen. Gezien je overdag maar 100 mag, en als het wat drukker is zou dat best eens kunnen.
Precies dat, moest een stuk door Haarlem heen en dat zat redelijk vast.

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Ik moest gisteren door een kapotte laadpaal ook even billenknijpen. Afstand van 55km, auto gaf 60 aan. Normaal haal ik met mijn rijstijl nooit de opgave. Auto achter een vrachtwagen geknald, TACC aan, en het verbruik dook naar onder. Airco vol aan, of standje 3 scheelde ook behoorlijk in verbruik. Denk dat ik toen op iets van 110Wh/km uitkwam oid. Opeens nog 100+ km range volgens de energy monitor.

Linkerbaan pakken en de airco vol aan, dan schiet je snel door naar 200+ Wh/km.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoe werkt cabin overheat protection trouwens? Die heb ik namelijk aan staan (alleen ventileren) en de beschrijving is dat het tot 12 uur na het laatste gebruik van de auto ervoor zorgt dat de binnentemperatuur niet boven de 40°C komt.

Ik kwam vanmorgen om 9:30 aan in Groningen... De binnentemperatuur is nu 58°C...

Ik had ook al eerder gemerkt dat cabin overheat protection niet lijkt te werken dus nu er eens op gelet en inderdaad, het lijkt niets te doen.

Oh wacht, nu ik ernaar zit te kijken is de temperatuur ondertussen naar 54°C gedaald, dus kennelijk is de cabin overheat protection aangeslagen nu de auto wakker is geworden. Dus kennelijk moet de auto wakker zijn om het te laten werken?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12 23:05
@Noxa Mijn Tesla staat op de onderneming en ik betaal bijtelling ( 4% nog). Op die manier kan je alles aftrekken en heb je recht op de MIA, extra aftrek.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
Idanue schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Same, ik was van plan later dit jaar een M3 privé te kopen maar na de laatste +- 50 pagina's hier op het forum gelezen te hebben ben ik er nog niet zo zeker van.
Ik weet dat er meer mensen die 100% tevreden zijn maar je zal net zien dat ik weer eens pech heb en voor een auto van 60k zit ik er niet op te wachten dat er van alles mis mee is.
Ik ben zeer blij met mijn M3, heb in het begin van afleveren een probleem gehad met mijn laadport maar die is keurig opgelost. Verder geen problemen en het rijd echt fantastisch! _/-\o_

#Positiviteit

Give 2 Get

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:00
Teslalrp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Er rijden nu in NL ruim 39k M3's rond.
En dat is goed te merken, had zowel gisteren als vandaag even het idee dat de M3 de nieuwe Opel Astra is...

Gisteren op de snelweg, drie blauwe model 3's achter elkaar (waar ik er dus 1 van was).
Vandaag ff burgertje halen van bij de mac, 3 model 3's naast elkaar (wel verschillende kleuren)

8)7

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
MADG0BLIN schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Ik haal dit verbruik ook gewoon, laatst zelfs nog 112 gehaald
195 is wel erg hoog btw, mijn gemiddelde over 10 maanden 23.000km is 143 volgens mij.
Ik rij altijd vmax waar dat kan.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Mx. Alba schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Yes, verbruik was bij mij vandaag ook heel lekker van Nijmegen naar Groningen! Met 100% weg gereden, na op de kop af 200km met 47% aangekomen. Dus vanmiddag op de terugweg ff bij de SuC in Apeldoorn-Noord een minuutje of 10 bijladen en dan ben ik weer thuis. :)
Je haalt gewoon meer dan mijn LR

• PiB

PiB

Jeroenneman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:24:

Die getallen moet je wel echt met een flinke korrel zout nemen.

600km voor de oude versie?

Volgens mij is 400km het hoogste wat ik op een vakantie rit ooit heb gehaald, maar als je een beetje normaal gaat rijden in het buitenland zit ik eerder op 300-350 met de LR

• PiB

PiB

MADG0BLIN schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Ik ook hoor 194 op 30.000km
Lease geeft in de portal zelfs 220 aan.

Maar geen wieldoppen hier, gewoon 19”, zal ook meehelpen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-12 23:33
PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Volgens mij is 400km het hoogste wat ik op een vakantie rit ooit heb gehaald, maar als je een beetje normaal gaat rijden in het buitenland zit ik eerder op 300-350 met de LR
Komt door jou rijgedrag.

Misschien eerst de link / artikel eens bekijken.
Dit is een RL rijtest, en vergelijkt gelijktijdig met andere EV's, zodat men veel zaken die invloed kunnen hebben, kunnen uitschakelen (wind / temperatuur / drukte op de baan / ...)
Dus die 600km is perfect mogelijk (610 zelfs)

• Jeroenneman

Jeroenneman

PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Ligt eraan wat je "normaal rijden" noemt. Op werkdagen zet ik de CC op 125 en spoor ik de auto af en toe even aan om wat sneller weer vaart erin te krijgen.

Afgelopen weekend echter een rit van 200 km gemaakt, en dan gewoon lekker rustig met 110 op de CC en af en toe even op de rechterbaan blijven plakken met ~105. Dat scheelt flink.

Als je 400 niet eens haalt met een LR, dan maak je veel kilometers in Duitsland, of je rijdt te hard in Nederland ;)

• bokkow
  • Laatst online: 18:37
Ik wil er niet een hele (standaard) discussie over beginnen maar ik vind er geen duidelijke gegevens over elders op de interwebs:

Nu na 17500km met mn MIC M3 te hebben gereden kan ik zeggen dat ik de te gebruiken capaciteit niet boven de 45kWh (100%) is geweest. Kunnen andere MIC rijders dit beamen?

Ik las ergens dat hij op 55kWh werd gerate door Tesla maar dat haal ik echt never nooit niet. Ook irritant is dat de berekening van het verbruik met dat grafiekje en wat er dan nog beschikbaar is aan afstand overduidelijk op 55kWh capaciteit is gebaseerd.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• PiB

PiB

Jeroenneman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Ligt eraan wat je "normaal rijden" noemt. Op werkdagen zet ik de CC op 125 en spoor ik de auto af en toe even aan om wat sneller weer vaart erin te krijgen.

Afgelopen weekend echter een rit van 200 km gemaakt, en dan gewoon lekker rustig met 110 op de CC en af en toe even op de rechterbaan blijven plakken met ~105. Dat scheelt flink.

Als je 400 niet eens haalt met een LR, dan maak je veel kilometers in Duitsland, of je rijdt te hard in Nederland ;)
Nee hoor, meestal 103-120 op AP, dan haal ik dat soort kilometers echt niet.

400km misschien nét, 600 echt onmogelijk!

• PiB

PiB

bottom line schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Komt door jou rijgedrag.

Misschien eerst de link / artikel eens bekijken.
Dit is een RL rijtest, en vergelijkt gelijktijdig met andere EV's, zodat men veel zaken die invloed kunnen hebben, kunnen uitschakelen (wind / temperatuur / drukte op de baan / ...)
Dus die 600km is perfect mogelijk (610 zelfs)
Dus als ik op AP rijd, ligt jet aan AP?
Ik heb steeds vaker het idee dat er iets gaars aan mijn auto is.

• bottom line
PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Dus als ik op AP rijd, ligt jet aan AP?
Ik heb steeds vaker het idee dat er iets gaars aan mijn auto is.
Nee, want jij stelt de autopilot in en kiest de wegen. Of het rijgedrag.
Als jij de wegen zou kiezen langs de fjorden in Noorwegen, of de autosnelweg in Duitsland, dan rij jij helemaal anders (of stel je autopilot veel rustiger in) en dan zal het ene veel zuiniger zijn als het andere. Op de autosnelweg kan je dan ook nog kiezen of je rustig rijd op de rechterbanen, of liever 90% aan de linkerkant ervan rijdt.

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 03-06-2021 19:26 ]

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12 11:25
Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ziet er nu zo uit.

Heb ook betaald voor een firmware update !? A €6,50
[Afbeelding]
Nou uhm oke schadereparaties van Tesla's zijn niet goedkoop. Dit grapje gaat 2500 ex. btw kosten (schatting)

• PiB

PiB

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:19:
Kan me best voorstellen dat de radar onderdelen niet leverbaar zijn en dat Musk daarom dit idee heeft, over 3 maanden zegt hij weer dat radar terugkomt en dat iedereen er 1 kan inbouwen...

Het kan ook gewoon zijn dat die echt denkt dat radar niet nodig is, maar de eerste versies zonder radar doen het erg slecht heb ik gelezen.
Dat verbaast mij nou helemaal niets. Gevalletje: het kan... maar of het nu zo slim is...
Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ziet er nu zo uit.

Heb ook betaald voor een firmware update !? A €6,50
[Afbeelding]
Ahhhh balen man, ik hen gemerkt dat je soms iets krachtiger in je stellingen moet zijn bij Tesla service.

Achterlamp units, leuk dat vocht volgens jullie geen probleem is, maar ik vind het er niet uitzien. Als jullie weigeren te vervangen rijd ik even langs het politiebureau en vraag ik om een bekeuring. Gezien jullie sms waar duidelijk in staat dat jullie niet tot vervanging overgaan, komt de bekeuring voor jullie rekening! Toen kon er opeens wél vervangen worden. Na die eerste keer hebben ze nooit meer moeilijk gedaan. We zitten inmiddels op 5 achterlamp units.

Het interesseert mij tegenwoordig niet zo veel meer hoe vriendelijk ik in een afspraak overkom, ik doe het maar heel duidelijk en vermeld in de afspraak al dat het om een garantie kwestie gaat.

Tot nu toe (na een stuk of 11 service afspraken in 1,5 jaar) nog altijd €0 betaald. Zelfs vervangend vervoer is nog nooit in rekening gebracht, terwijl van tevoren werd aangegeven dit wel te doen.

Aangezien dit voorlopig mijn eerste en laatste Tesla is, interesseert het mij verder weinig. Ik zit mijn lease-tijd uit, geniet van het elektrisch rijden en van de lage bijtelling.

Mijn accu degradatie zit volgens Teslafi rond de 7-8%, ik heb in dit topic veel ergere voorbeelden gezien. Zag iemand met een LR en bijna 10% voorbij komen en een SR+ met 15% degradatie, dus klagen doe ik niet. Maar het valt wat tegen zullen we maar zeggen. Ook hiervoor wil Tesla gewoon niets onderzoeken.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12 18:07
Phntm schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Zal het frame echt helpen om te voorkomen dat het leer van de stoel niet wrijft tegen de armleuning als iemand erin zit?
Is maar 1 manier om daar achter te komen…

Zit een geluid in dat niet hoort of er eerst niet was, laat het ze maar oplossen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:06
PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Ik ook hoor 194 op 30.000km
Lease geeft in de portal zelfs 220 aan.

Maar geen wieldoppen hier, gewoon 19”, zal ook meehelpen.
Hier ook rond de 190 Wh/km na 1,5 jaar. 140 Wh/km is het laagst wat ik veilig heb kunnen halen op de snelweg. Dat is wat de auto aangeeft, dus dat is flink minder dan er verbruikt is. Rustige rijstijl, vmax, maar wel airco aan

[ Voor 60% gewijzigd door JohanB op 04-06-2021 00:18 ]

• Runescom
Ha! Ik heb tweetal vragen, sinds het warme weer als ik de auto voor het eerst open doet lijkt het alsof de airco moet opstarten met een hard geluid aan de voorkant iets van een compressor oid hebben jullie dit ook? Een tweede vraag op mijn knipperlicht hendel zit speling, hij “kraakt” ook viel eigenlijk gisteren ineens op. Is dat voor jullie herkenbaar?

Give 2 Get

Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:02:
Ha! Ik heb tweetal vragen, sinds het warme weer als ik de auto voor het eerst open doet lijkt het alsof de airco moet opstarten met een hard geluid aan de voorkant iets van een compressor oid hebben jullie dit ook? Een tweede vraag op mijn knipperlicht hendel zit speling, hij “kraakt” ook viel eigenlijk gisteren ineens op. Is dat voor jullie herkenbaar?
Als het flink warm is doet hij dat bij mij ook wel. Tweede zou ik gewoon een melding van maken. Volgens mij is dat knipper pookje ook wel één van de zwakheden van de auto. Wil nog wel eens iets mee zijn. Een ranger kan die zo vervangen.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:39
Ik merkte gisteravond dat er ook een sensor zit op de klepjes van het middenconsole.
Als je te hard dicht doet, krijg je een melding op het scherm. Is nieuw voor me.

• Wolly
  • Niet online
Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:02:
Ha! Ik heb tweetal vragen, sinds het warme weer als ik de auto voor het eerst open doet lijkt het alsof de airco moet opstarten met een hard geluid aan de voorkant iets van een compressor oid hebben jullie dit ook?
De buurman heeft bij mij wel wel eens aangebeld, die dacht dat alles in de soep liep toen hij die boormachine onder de motorkap hoorde :D

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:16
Obelixxx schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:36:
Ik merkte gisteravond dat er ook een sensor zit op de klepjes van het middenconsole.
Als je te hard dicht doet, krijg je een melding op het scherm. Is nieuw voor me.
Dit melding had ik op dag 1 al toen ik dat klepje te hardhandig dicht gooide. Na een paar keer geleerd om dat rustig te doen. Voordeel is dat je de melding niet meer krijgt en dat hij in 1 keer dicht gaat en niet 3 keer een klap er op moet geven ;-)
De werking van het klepje verbaasd me niet zo zeer. We het feit dat iemand vond dat daar een sensor moest komen. Is dat er alleen om te helpen om een (naar mijn ziens) design fout op te lossen of wordt het ook ergens anders voor gebruikt?

• Runescom
Wolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:56:
[...]

De buurman heeft bij mij wel wel eens aangebeld, die dacht dat alles in de soep liep toen hij die boormachine onder de motorkap hoorde :D
Haha, dat is prachtig ook. Heb een afspraak gemaakt voor me knipperlicht hendel. Voor de andere personen, ik zal straks eens een foto maken van mijn "gerepareerde" velg. Daar zie je inderdaad weinig meer van :*) :*)

Give 2 Get

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wat voor laadsnelheden halen jullie zoal?

Ik zie overal dat 150KW/u mogelijk maar ik heb niet het idee dat mijn m3 dat ooit gaat doen.
laatst bij Gouda op de SC, alle tijd gehad om voor te verwarmen en nog maar tegen de 15% charge en dan haal ik max 70kw/u en dan ook maar even.

Tijdje geleden bij de shell met een maat van mij met een Etron, Die laadt met 150kw/u METEEN en lang terwijl mijn m3 dan met 37kw/u staat te falen. (om even aan te geven dat het niet aan het station ligt)

Valt me tegen en ik ben benieuwd hoe het zou gaan als ik een lange trip zou moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dinictus208 op 04-06-2021 11:43 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-12 19:44
Dinictus208 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:43:

Ik zie overal dat 150KW/u mogelijk maar ik heb niet het idee dat mijn m3 dat ooit gaat doen.
laatst bij Gouda op de SC, alle tijd gehad om voor te verwarmen en nog maar tegen de 15% charge en dan haal ik max 70kw/u en dan ook maar even.

Tijdje geleden bij de shell met een maat van mij met een Etron, Die laadt met 150kw/u METEEN en lang terwijl mijn m3 dan met 37kw/u staat te falen. (om even aan te geven dat het niet aan het station ligt)

Valt me tegen en ik ben benieuwd hoe het zou gaan als ik een lange trip zou moeten doen.
Misschien goed om even te vermelden welk type je hebt. Volgens mij verschilt het nogal per type.

Heb zelf een LR uit 2019. 150 is bij mij ook zeldzaam maar rond de 130-140 haal ik meestal wel. Voorbij de 50% zakt het dan vrij snel onder de 100.

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12 11:25

Op de V3 superchargers haal ik geregeld 220KW/u+ laadsnelheden dacht zelfs laatst te zien dat hij zelfs langer op 150+ bleef laden. (2021 performance)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 20:05

Op V2's heb ik al 140KW gehaald.... Als het goed is zijn ze nu gestart met de aanleg van SuC Tilburg die uiteraard V3 zal worden. Benieuwd of dat nog wat extras doet :)

SR+ MiC

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-12 20:16

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Hoe leger en warmer de accu, hoe hoger de snelheden die je haalt. Ik kom nooit bij de SuC met meer dan 30%, meestal zelfs onder de 20% SoC.

Ik haal met mijn LR uit begin 2019 meestal 130-140 kW max bij een V2 en 200 kW max bij een V3, en tot ongeveer 60% SoC blijft de snelheid boven de 100 kW normaal gesproken.
MiC kan ook richting 170kW. Het is toch vaak een kwestie van koude accu, te hoge SoC en/of limiet op stall/lader.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 01:13
Obelixxx schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:36:
pieterhi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Dit melding had ik op dag 1 al toen ik dat klepje te hardhandig dicht gooide. Na een paar keer geleerd om dat rustig te doen. Voordeel is dat je de melding niet meer krijgt en dat hij in 1 keer dicht gaat en niet 3 keer een klap er op moet geven ;-)
De werking van het klepje verbaasd me niet zo zeer. We het feit dat iemand vond dat daar een sensor moest komen. Is dat er alleen om te helpen om een (naar mijn ziens) design fout op te lossen of wordt het ook ergens anders voor gebruikt?
Daar zit geen sensor in, of najah, het is gewoon gekoppeld aan het lampje dat aan/uit gaat zodra je dat klepje open/dicht hebt. In de software even "lampje gaat 3x aan/uit in een paar seconde > toon melding" en klaar, wel grappig :+

Bambu Lab P1S Combo

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb maar een sr+ uit aug 2020 ofzo.

Volgens mij hebben ze de laadsnelheid op dat ding een beetje geknepen ofzo.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• stylezzz
Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:28:
MiC kan ook richting 170kW. Het is toch vaak een kwestie van koude accu, te hoge SoC en/of limiet op stall/lader.
True, veel mensen snappen het SuC principe niet en denken dat het hetzelfde is al een snellader bij de lidl ofzo. Om meer als 140-150KW te halen moet je sowieso naar een V3, aangezien V2 gelimiteerd is op 150KW.

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:16
MacorgaZ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:31:
Daar zit geen sensor in, of najah, het is gewoon gekoppeld aan het lampje dat aan/uit gaat zodra je dat klepje open/dicht hebt. In de software even "lampje gaat 3x aan/uit in een paar seconde > toon melding" en klaar, wel grappig :+
owja, gewoon slim gebruik van de bestaande sensor van het lampje. gelukkig maar ;-)

• bokkow
bokkow schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:56:
Ik wil er niet een hele (standaard) discussie over beginnen maar ik vind er geen duidelijke gegevens over elders op de interwebs:

Nu na 17500km met mn MIC M3 te hebben gereden kan ik zeggen dat ik de te gebruiken capaciteit niet boven de 45kWh (100%) is geweest. Kunnen andere MIC rijders dit beamen?

Ik las ergens dat hij op 55kWh werd gerate door Tesla maar dat haal ik echt never nooit niet. Ook irritant is dat de berekening van het verbruik met dat grafiekje en wat er dan nog beschikbaar is aan afstand overduidelijk op 55kWh capaciteit is gebaseerd.
Een voorzichtig schopje O-)

Persoonlijk vind ik dit interessanter dan ervaringen aan SuC snelheden wat ook een terugkerend onderwerp is. Bij juiste condities heb ik daarin de 150kW voorbij zien komen en vanaf een update in februari heeft dit groot verschil gemaakt. Houdt vrij lang 80kW vast.

Om terug te komen op mijn onderwerp; zijn er meer met wat kilometers op hun MiC die ook niet meer dan 45kWh bruikbaar zien terugkomen? Alles uit, voorverwarmen aan de paal, 100% opgeladen, het mag allemaal niet uitmaken. Ik heb sterk het idee dat er helemaal niet onder optimale omstandigheden 55kWh in zit, waar de SR+ US dat wel heeft.

• stylezzz
bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Een voorzichtig schopje O-)

Persoonlijk vind ik dit interessanter dan ervaringen aan SuC snelheden wat ook een terugkerend onderwerp is. Bij juiste condities heb ik daarin de 150kW voorbij zien komen en vanaf een update in februari heeft dit groot verschil gemaakt. Houdt vrij lang 80kW vast.

Om terug te komen op mijn onderwerp; zijn er meer met wat kilometers op hun MiC die ook niet meer dan 45kWh bruikbaar zien terugkomen? Alles uit, voorverwarmen aan de paal, 100% opgeladen, het mag allemaal niet uitmaken. Ik heb sterk het idee dat er helemaal niet onder optimale omstandigheden 55kWh in zit, waar de SR+ US dat wel heeft.
Ik zou het werkelijk waar niet weten. Rij zelf een SR+ MiC met nu iets meer als 9000km op de teller.... Maar hoe meet je de accucapaciteit? Is het overigens spannend om te weten? Afgelopen weekend een hele ruime 300KM+ gehaald op 1 lading. Met de huidige zomerse temperaturen niks te klagen over de range :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Ik zou het werkelijk waar niet weten. Rij zelf een SR+ MiC met nu iets meer als 9000km op de teller.... Maar hoe meet je de accucapaciteit? Is het overigens spannend om te weten? Afgelopen weekend een hele ruime 300KM+ gehaald op 1 lading. Met de huidige zomerse temperaturen niks te klagen over de range :)
Je kan ABR koppelen aan je tesla account, daar wordt de totale accucapaciteit weergegeven bij de voertuiginformatie.

Geen idee hoe accuraat dit is overigens.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij 15% 70KW duidt op een koud accupakket, met de SR+ US haal ik bij een V3 óf Ionity 150-170kW bij een V2 rond de 145.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Dat hangt er maar vanaf, genoeg 2019 SR+ gebruikers die een fractie boven de 45kWh bruikbare capaciteit zitten of daar onder.

Degradatie is een bitch ;(

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

oh ik heb ook echt het idee dat ik geen 55 kWh heb. eerder 45 of zelf minder... dan nog rij ik gemiddeld meer dan 350 km per charge want ik verbruik maar 13kWh per 100 km.

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik heb dus twee telefoons (prive/android en werk/iphone) en nu zou ik deze tegelijkertijd actief hebben op mijn M3, echter krijg je dat niet voor elkaar. Ik wil dus vooral met beide kunnen bellen of gebeld worden.
In mijn vorige auto VW GTE kon dat prima, beide aansluiten en de telefoon die overgaat kon ik dan opnemen. En uitgaand was eenvoudig te kiezen welke mobiel ik gebruikte.

Kent iemand of weet iemand of er apparaatje te koop dat als een soort bluetooth gateway fungeert? die dus 2 telefoons als input heeft en dan dat weer doorsluist als 1 device naar de m3? dat zou toch wel een uitkomst zijn?

wie weet een raspberry pi projectje?

• bokkow
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Ik vind dit spannender om te weten dan SuC snelheden. Eigenlijk is het maar vreemd dat je een auto koopt/least waarvan de capaciteit zou liggen op 55kWh en er 430kilometer wordt geschetst met een verbruik van 140Wh/km. De auto rekent ook met deze getallen als je kijkt naar je verbruiksmonitor. Maar als er dan bijna 20% in de praktijk mist dan is dat best een reden om gepiqueerd te zijn?

Ja ik haal ook 300km+ maar volgens de auto zelf zou ik makkelijk met hetzelfde verbruik 400km aan moeten kunnen tikken. Bedrog, en dat valt mijn inziens bij een splinternieuwe auto niet af te schuiven op degradatie of andere randvoorwaarden zeker niet als ik niet een exemplaar ben maar eerder regel dan uitzondering.

Het is maar opvallend hoe weinig hier om te doen is terwijl Tesla overal bij onder een vergrootglas wordt gelegd.
revolution-nl schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Je kan ABR koppelen aan je tesla account, daar wordt de totale accucapaciteit weergegeven bij de voertuiginformatie.

Geen idee hoe accuraat dit is overigens.
Thanks voor de tip
revolution-nl schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Dat hangt er maar vanaf, genoeg 2019 SR+ gebruikers die een fractie boven de 45kWh bruikbare capaciteit zitten of daar onder.

Ouch inderdaad, al is het zo dat de mijne nooit meer dan 45kWh heeft aangegeven, dan ben ik bang voor die degradatie, of is die verdwenen 10kWh dan een soort buffer? Het is allemaal zo ondoorzichtig gemaakt.
Dinictus208 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:00:
oh ik heb ook echt het idee dat ik geen 55 kWh heb. eerder 45 of zelf minder... dan nog rij ik gemiddeld meer dan 350 km per charge want ik verbruik maar 13kWh per 100 km.
Mja... Maar als je deze auto hebt gekocht he, en je zou theoretisch met jouw verbruik zelfs 425 kilometer kunnen halen maar dat haal je niet omdat de fabrikant je tekort heeft gedaan, zou je dan niet klagen?

Als Volkswagen een auto uitbrengt waar één van de geschetste specificaties niet waar is, dan is het hok te klein. En hier wordt dan de mantel der liefde overheen gegooid?

Noem me zuur of een mier maar 10kWh of 20% inleveren van wat het duurste is aan de hele auto zonder verklaring vind ik niet ok.

• stylezzz
bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Ik vind dit spannender om te weten dan SuC snelheden. Eigenlijk is het maar vreemd dat je een auto koopt/least waarvan de capaciteit zou liggen op 55kWh en er 430kilometer wordt geschetst met een verbruik van 140Wh/km. De auto rekent ook met deze getallen als je kijkt naar je verbruiksmonitor. Maar als er dan bijna 20% in de praktijk mist dan is dat best een reden om gepiqueerd te zijn?

Ja ik haal ook 300km+ maar volgens de auto zelf zou ik makkelijk met hetzelfde verbruik 400km aan moeten kunnen tikken. Bedrog, en dat valt mijn inziens bij een splinternieuwe auto niet af te schuiven op degradatie of andere randvoorwaarden zeker niet als ik niet een exemplaar ben maar eerder regel dan uitzondering.

Het is maar opvallend hoe weinig hier om te doen is terwijl Tesla overal bij onder een vergrootglas wordt gelegd.
Het kan aan mij liggen, maar ik heb nergens gespecificeerd zien staan dat de model 3 een 55KWh batterij zou moeten hebben. (SR+ dan) WLTP is inderdaad boven de 400km, en dat zie ik mezelf nog niet halen...
Lijkt me ook niet iets waar ik me over op ga winden. Van alle ICE's die ik gehad heb, heeft er ook nog nooit 1 het opgegeven gebruik gehaald... Laat staan bereik op 1 tank diesel/benzine.
Ouch inderdaad, al is het zo dat de mijne nooit meer dan 45kWh heeft aangegeven, dan ben ik bang voor die degradatie, of is die verdwenen 10kWh dan een soort buffer? Het is allemaal zo ondoorzichtig gemaakt.
Sowieso zit er nog een flink stuk batterij ergens verstopt als buffer.... Je kunt ook moeiteloos voorbij de 0% rijden en dan nog 20km door als je de tests moet geloven :D (ik ga het niet proberen)
Mja... Maar als je deze auto hebt gekocht he, en je zou theoretisch met jouw verbruik zelfs 425 kilometer kunnen halen maar dat haal je niet omdat de fabrikant je tekort heeft gedaan, zou je dan niet klagen?

Als Volkswagen een auto uitbrengt waar één van de geschetste specificaties niet waar is, dan is het hok te klein. En hier wordt dan de mantel der liefde overheen gegooid?

Noem me zuur of een mier maar 10kWh of 20% inleveren van wat het duurste is aan de hele auto zonder verklaring vind ik niet ok.
Het is niet zozeer de fabrikant die fout zit, meer de WLTP testmethode. De ID3tjes en Kona's van deze wereld haalden ook net 200km in de koude maanden..... Uiteraard zal er wel iemand met een collega en een fluwelen voetje zijn die claimt de WLTP te halen, maar doorgaans weet je gewoon dat de WLTP praktisch onhaalbaar is.

• bokkow
Dit staat los van de testmethode, WLTP of wat Tesla zelf doet en dat het praktisch niet haalbaar is...
Iederen weet dat WLTP onrealistisch is, ondanks dat ze het schetsen. Echter staat er wel op alle gegevens van de leasemaatschappij M3 SR+ 55KWH vermeld. Dat plukken ze ook niet uit de lucht toch?

Als je 150Wh/km rijdt, wat ik gemiddeld doe bij Nederlands verkeer, dan zou je dus met 55kWh (55000/150=) 370 kilometer halen zonder fluwelen voet. Nu is dit 300 kilometer en ietsje meer als je dus voorzichtig rijdt.

De ID3's en Kona's zijn open over hoeveel ze verbruiken, waar het wordt verbruikt en dat je dus een bepaald aantal kWh's beschikbaar hebt.

ICE auto's; ja je kunt zeggen dat ze nooit fabrieksopgave aan verbruik halen, dat is hetzelfde als praten over WLTP. Maar de analogie zou hierbij eerder zijn dat de benzine/diesel tank minder groot is en je op een tank minder ver komt, wat overduidelijk bij een ICE auto niet zo'n issue is maar bij een EV wel. Die tank is niet het dure gedeelte van de auto, de batterij in een EV wel.

Het is lastig een vergelijk te trekken waarom dit mij wel boeit en ik het raar vind dat iedereen maar doet alsof ik onredelijk klaag en het afdoet als een product eigenschap... Misschien deze dan:

Als je een meloen koopt bij de groenteboer en die groenteboer snijdt er na aankoop van die hele meloen eerst 20% vanaf met als argument; na 80% te hebben gegeten heb je toch genoeg gehad? Dan zeg je toch ook niet; ja dat is opzich ook zo, prima argument.

• stylezzz
bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:34:
Dit staat los van de testmethode, WLTP of wat Tesla zelf doet en dat het praktisch niet haalbaar is...
Iederen weet dat WLTP onrealistisch is, ondanks dat ze het schetsen. Echter staat er wel op alle gegevens van de leasemaatschappij M3 SR+ 55KWH vermeld. Dat plukken ze ook niet uit de lucht toch?
Bij jou misschien, bij mij staat er Tesla Model 3 SR+ ?
Als je 150Wh/km rijdt, wat ik gemiddeld doe bij Nederlands verkeer, dan zou je dus met 55kWh (55000/150=) 370 kilometer halen zonder fluwelen voet. Nu is dit 300 kilometer en ietsje meer als je dus voorzichtig rijdt.
Ik rij vrij veel 80km wegen voor woon-werk verkeer.... Met deze temperaturen kom ik meestal op 110-120Wh/km uit. Dan zou ik theoretisch bijna 480km moeten halen.... Maar goed, ik ga ook wel eens de snelweg op en rij misschien wat harder als 80km/h. Ik denk dat 350km zeker haalbaar moet zijn.... Wat is het probleem dan?
De ID3's en Kona's zijn open over hoeveel ze verbruiken, waar het wordt verbruikt en dat je dus een bepaald aantal kWh's beschikbaar hebt.
Mijn tesla geef het verbruik ook aan?
ICE auto's; ja je kunt zeggen dat ze nooit fabrieksopgave aan verbruik halen, dat is hetzelfde als praten over WLTP. Maar de analogie zou hierbij eerder zijn dat de benzine/diesel tank minder groot is en je op een tank minder ver komt, wat overduidelijk bij een ICE auto niet zo'n issue is maar bij een EV wel. Die tank is niet het dure gedeelte van de auto, de batterij in een EV wel.

Het is lastig een vergelijk te trekken waarom dit mij wel boeit en ik het raar vind dat iedereen maar doet alsof ik onredelijk klaag en het afdoet als een product eigenschap... Misschien deze dan:

Als je een meloen koopt bij de groenteboer en die groenteboer snijdt er na aankoop van die hele meloen eerst 20% vanaf met als argument; na 80% te hebben gegeten heb je toch genoeg gehad? Dan zeg je toch ook niet; ja dat is opzich ook zo, prima argument.
Ik denk dat die buffer voor nogal een vertekend beeld zorgt. Gelukkig houd tesla die aan.... Bijna iedereen zorgt wel dat hij oplaad voordat de 0% bereikt word. En mocht de laadpaal het niet doen en moet je onverhoopt nog een stukje verder heb je niet meteen een probleem.... Wat dat betreft was een ICE wel meer foolproof, was je tank leeg... loop met een jerrycan naar het dichtsbijzijnde tankstation en je kon weer verder. (mits het geen diesel was ;) )

• bokkow
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Bij jou misschien, bij mij staat er Tesla Model 3 SR+ ?

[...]
Het stond er

Ik rij vrij veel 80km wegen voor woon-werk verkeer.... Met deze temperaturen kom ik meestal op 110-120Wh/km uit. Dan zou ik theoretisch bijna 480km moeten halen.... Maar goed, ik ga ook wel eens de snelweg op en rij misschien wat harder als 80km/h. Ik denk dat 350km zeker haalbaar moet zijn.... Wat is het probleem dan?
Het probleem is nog steeds hetzelfde, je betaalt voor iets wat je niet krijgt, zie mijn meloen vergelijk.
Mijn tesla geef het verbruik ook aan?
Ja verbruik is zichtbaar, maar niet de totale beschikbare kWh's en nogmaals, in de vebruiksmonitor wordt er wel gerekend met 55kWh. Pak de rated overgebleven range, vermenigvuldig dit met je gemiddelde verbruik over de afgelopen 50 kilometer en trek dat naar wat het is op 100% SoC (of doe deze berekening wanneer de accu 100% vol is). Je zult zien dat Tesla zelf dan ook rekent met deze getallen.
Ik denk dat die buffer voor nogal een vertekend beeld zorgt. Gelukkig houd tesla die aan.... Bijna iedereen zorgt wel dat hij oplaad voordat de 0% bereikt word. En mocht de laadpaal het niet doen en moet je onverhoopt nog een stukje verder heb je niet meteen een probleem.... Wat dat betreft was een ICE wel meer foolproof, was je tank leeg... loop met een jerrycan naar het dichtsbijzijnde tankstation en je kon weer verder. (mits het geen diesel was ;) )
Dit is er wel een beetje over als je het mij vraagt. We mogen dus blij zijn dat Tesla mensen aan het handje neemt en daarom bijna 20% van de batterij capaciteit als buffer achter houdt? Dat gaat ver hoor.

• bottom line
Zolang het niet op de site van Tesla staat kan je veel roepen. Er is nooit officieel sprake geweest van 55kw.
Dat er een slimme kerel bij de lease dat op de website zegt maakt het nog geen waarheid. Er waren leasebedrijven waar je bij de aankoop van een LR in het begin nog tal van dingen kon / moest aankopen (stoelverwarming / autopilot / ...) ook al zat dat inbegrepen in de aankoopprijs |:(
Ja verbruik is zichtbaar, maar niet de totale beschikbare kWh's en nogmaals, in de vebruiksmonitor wordt er wel gerekend met 55kWh. Pak de rated overgebleven range, vermenigvuldig dit met je gemiddelde verbruik over de afgelopen 50 kilometer en trek dat naar wat het is op 100% SoC (of doe deze berekening wanneer de accu 100% vol is). Je zult zien dat Tesla zelf dan ook rekent met deze getallen.
De rated overgebleven range wordt enkel bepaald door het WLTP verbruik * overgebleven capaciteit in je wagen.
Heeft NIETS te maken met je gemiddeld verbruik. Dan kan je beter in de energietab kijken wat je werkelijk kan afleggen, want daar wordt perfect geanalyseerd wat jou verbruik is / welke wegen je moet doen / temperatuur etc.)
Dit is er wel een beetje over als je het mij vraagt. We mogen dus blij zijn dat Tesla mensen aan het handje neemt en daarom bijna 20% van de batterij capaciteit als buffer achter houdt? Dat gaat ver hoor.
Ik daag je uit om van andere fabrikanten zowel de netto en bruto capaciteit te achterhalen.
Geen enkele fabrikant deelt mee wat hun buffer is en of ze hiermee rekenen.
Of heb je liever de methode van VW / Hyundai / Polestar waar je range 100% van af hangt van het rijgedrag per bestuurder, en je dus eigenlijk 0,0 inzicht hebt op batterijdegradatie / buffer?

• DS7

DS7

PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Nee hoor, meestal 103-120 op AP, dan haal ik dat soort kilometers echt niet.

400km misschien nét, 600 echt onmogelijk!
Dan is jouw LR aanmerkelijk onzuiniger dan die van mij was. Dat zou kunnen duiden op bv een verkeerde uitlijning.

600 km haalde ik ook niet overigens met de LR met die snelheden. Maar wel rond de 500.

• DS7

DS7

stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:08:
[...]

True, veel mensen snappen het SuC principe niet en denken dat het hetzelfde is al een snellader bij de lidl ofzo. Om meer als 140-150KW te halen moet je sowieso naar een V3, aangezien V2 gelimiteerd is op 150KW.
En deels zelfs 138 kW...

• DS7

DS7

bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:34:
Iederen weet dat WLTP onrealistisch is, ondanks dat ze het schetsen.
Ik haal op een goede dag (20 graden temperatuur, bewolkt, zo goed als windstil) zelfs meer dan WLTP met mijn 2021 P.

Met de 2019 LR lukte mij dat niet.

Dus WLTP is in de praktijk voor sommige modellen wel haalbaar.

• stylezzz
Fijn voor je, begin een discussie met de leasemaatschappij zou ik zeggen?
[...]

Het probleem is nog steeds hetzelfde, je betaalt voor iets wat je niet krijgt, zie mijn meloen vergelijk.

[...]
Ik betaal voor een tesla model 3 sr+... en die heb ik ook gekregen, en tot heden vol tevredenheid :)
ik heb hem op percentage staan en niet op rated range. Is mijn accu een eind leeg, dan laad ik hem weer op... Net zoals met een ICE :) Of zat je daar ook met een notitieblokje de verbruiksmeter bij te houden om te kijken hoeveel liter je nog in je tank zou moeten hebben?
In het geval van een BEV is het denk ik best slim om een buffer in te bouwen 'na de 0%'. Je zal maar met 0% bij een laadpaal aankomen die defect is en je ineens nog een paar km moet rijden naar de volgende....
Kortom, het zit er wel in... Maar je zal dat stukje normaal gesproken niet gebruiken.

• bokkow
bottom line schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:13:
Zolang het niet op de site van Tesla staat kan je veel roepen. Er is nooit officieel sprake geweest van 55kw.
Dat er een slimme kerel bij de lease dat op de website zegt maakt het nog geen waarheid. Er waren leasebedrijven waar je bij de aankoop van een LR in het begin nog tal van dingen kon / moest aankopen (stoelverwarming / autopilot / ...) ook al zat dat inbegrepen in de aankoopprijs |:(
Dat is het mooie van Tesla, ze zeggen niets officieel, alle andere partijen hanteren de officieuze getallen. Tevens; google even capacity tesla model 3 en je ziet dat alle partijen 54/55kWh aanhouden voor de SR+, dat was niet toevallig een "slimme jongen" bij een leasemaatschappij. Daarnaast rekent de auto bij extrapoleren van de verbruiksgegevens dus ook met 55kWh voor volle capaciteit.
De rated overgebleven range wordt enkel bepaald door het WLTP verbruik * overgebleven capaciteit in je wagen.
Heeft NIETS te maken met je gemiddeld verbruik. Dan kan je beter in de energietab kijken wat je werkelijk kan afleggen, want daar wordt perfect geanalyseerd wat jou verbruik is / welke wegen je moet doen / temperatuur etc.)
Je hebt gelijk, ik bedoelde niet "rated range" dat was dom. Zal er eens een fotootje van maken, ik bedoel inderdaad die energietab, geen idee hoe die heet uit mn hoofd, je drukt op een grafiek symbooltje in ieder geval. Als je dat extrapoleert kom je op 55kWh uit en dat is niet wat er in de praktijk uit valt te halen
Ik daag je uit om van andere fabrikanten zowel de netto en bruto capaciteit te achterhalen.
Of heb je liever de methode van VW / Hyundai / Polestar waar je range 100% van af hangt van het rijgedrag per bestuurder, en je dus eigenlijk 0,0 inzicht hebt op batterijdegradatie / buffer?
Heb ik nu wel inzicht in batterijdegradatie? Ik heb inderdaad wel liever dat de fabrikant zegt dat ze 58kWh bruikbare capaciteit bieden dan het in het midden laten zodat ze er niet op aangesproken kunnen worden. Wat er boven die 58kWh zit aan eigen buffer zal mij worst wezen toch? Dat is me niet verkocht/verleasd, dat is wat ik bedoel, die bruto capaciteit maakt niet uit, maar als er gesproken en gerekend wordt met de netto capaciteit dan mag je dat toch verwachten?
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:31:
Fijn voor je, begin een discussie met de leasemaatschappij zou ik zeggen?
Ik geef alleen antwoord op jouw opmerking, die discussie is niet nodig, en ook heel niet het punt wat ik maak.
Ik betaal voor een tesla model 3 sr+... en die heb ik ook gekregen, en tot heden vol tevredenheid :)
Je betaalt voor een M3 SR+ met bepaalde specs. Als die specs niet worden gehaald maar jij bent alsnog tevreden dan is dat een mooie winst voor de fabrikant. Top!
ik heb hem op percentage staan en niet op rated range. Is mijn accu een eind leeg, dan laad ik hem weer op... Net zoals met een ICE :) Of zat je daar ook met een notitieblokje de verbruiksmeter bij te houden om te kijken hoeveel liter je nog in je tank zou moeten hebben?
Sorry hier bracht ik verwarring aan merk ik, rated range had ik niet als term moeten gebruiken, ik bedoelde de range weergegeven onder die knop met het grafiekje. Anyway, ik heb mijne uiteraard ook op percentage staan want kilometers slaat helemaal nergens op als daar niet rekening wordt gehouden met op zn minst je gemiddelde verbruik.

Je snapt ook waarom je tweede punt niet logisch is toch? Dat is het enige praktische nadeel van een EV t.o.v. een ICE en ook wat je in je vorige post zei; is het op dan tank je m vol in een paar minuten, bij een EV komt daar iets meer planning om de hoek kijken en is capaciteit dus wel een dingetje. Zeker op de allerlaagste capaciteit is een verschil van bijna 20% mijn inziens iets waar je best eens vraagtekens bij kunt zetten. Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind er mn weg mee en ben ook tevreden maar beter is Tesla doorzichtig over die capaciteit en leveren ze daar ook naar.
In het geval van een BEV is het denk ik best slim om een buffer in te bouwen 'na de 0%'. Je zal maar met 0% bij een laadpaal aankomen die defect is en je ineens nog een paar km moet rijden naar de volgende....
Kortom, het zit er wel in... Maar je zal dat stukje normaal gesproken niet gebruiken.
Zelfde geldt voor een ICE, ga maar na. Die buffer zou er alleen moeten zijn om de batterij niet te schaden bij absoluut leegrijden, niet om dan nog eens 20kilometer door te rijden.

Maar ik merk dat ik een zenuw raak bij Tesla minded mensen, sorry, dat was niet mijn bedoeling.

Ik wilde enkel weten of er meer zijn die bij een MiC 45kWh capaciteit ervaren, of anders gezegd, of er uberhaupt zijn die meer dan 45kWh aantikken?

In plaats daarvan ben ik nu verzeild geraakt in een discussie over of het goed is wat Tesla doet of niet met capaciteit, range en openheid, dat heeft hier weinig zin O-)

• Phntm
  • Laatst online: 21:54

Phntm

Tlingelingeling

Je hebt allerlei mensen die beweren dat de auto 45, 50, 55 is. Het maakt niet uit. Het gaat om wat jij in de praktijk kunt behalen.

Heb je je auto van 100% naar 0% gereden? Dan zie je hoeveel kW je hebt verbruikt totaal, dan heb je geloof ik ook een indicatie van je capaciteit tot stilstand.

De heer Bjorn op Youtube en in zijn Google drive lijstje geeft aan voor de SR+ MiC 2021 een capaciteit aan van 50,9.

Ik merk in mijn kring dat er meer gekeken wordt naar de range dan naar de accu capaciteit. Als de praktijk range van een auto 300 is (ik zeg maar wat) en je haalt dat na 100k km's en 3 jaar nog steeds, dan is dat gewoon prima. De accu capaciteit discussie is over een tijd ook niet meer relevant wanneer nieuwe generaties accu's van de banden af komen.

Tot zover het capaciteits onderwerp, voor mij geldt rijbereik > accu grootte.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24
[...]

De gehele VAG vloot is anders behoorlijk duidelijk over de bruto/netto waardes.
En de GoM is in bijvoorbeeld de E-tron echt veel beter en duidelijker dan ik in alle Tesla’s ben tegen gekomen. Sorry maar dat punt is toch echt voor de Duitsers.

Jouw Tesla range hangt ook 100% af van je rijgedrag per bestuurder alleen laten ze dat dus nooit zien.
In de E-tron corrigeerd hij elke kilometer als dat nodig blijkt en ik durf serieus mijn hand in het vuur te steken als hij zegt dat ik nog 20km kan, dan kan ik met hetzelfde rijgedrag behoudend nog makkelijk die 20km.

Ook kan je van “de andere merken” onafhankelijk bedrijven testen laten uitvoeren en een certificaat van ontvangen mbt je degradatie.
Tevens is dat bij de meeste andere merken bijna niet van belang of verwaarloosbaar vanwege dus de riante bruto buffers itt Tesla.

Zo heb ik na 40k kilometers mijn E-tron leeg gereden (echt naar 0) en vervolgens aan de stekker en langs de meter ging bijna 98kWh. Met de standaard laadverliezen eraf heb ik dus als gebruiker in ieder geval nauwelijks tot geen degradatie.

Wat mij betreft is de range en resterende range op alle andere merken veel duidelijker als berijder.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 04-06-2021 20:24 ]

@bokkow wat geeft je auto aan bij 100% laden als rated range? Obv daarvan zou je toch redelijk een inschatting moeten kunnen maken van beschikbare kWhs. En obv waarvan kom je nu op 45kWh?

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 04-06-2021 20:06 ]

• stylezzz
bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:33:
[...]

Dat is het mooie van Tesla, ze zeggen niets officieel, alle andere partijen hanteren de officieuze getallen. Tevens; google even capacity tesla model 3 en je ziet dat alle partijen 54/55kWh aanhouden voor de SR+, dat was niet toevallig een "slimme jongen" bij een leasemaatschappij. Daarnaast rekent de auto bij extrapoleren van de verbruiksgegevens dus ook met 55kWh voor volle capaciteit.
Nogmaals, als je leasemaatschappij jou een auto heeft verleast waarbij men beweerd dat er een bepaalde capaciteit batterij in zit en jij vermoed dat ze wat anders hebben geleverd denk ik dat je daar de discussie moet aangaan. Afgeven op een tesla, die nooit hebben beweerd dat er xx capaciteit in zit lijkt me weinig nuttig.....
Heb ik nu wel inzicht in batterijdegradatie? Ik heb inderdaad wel liever dat de fabrikant zegt dat ze 58kWh bruikbare capaciteit bieden dan het in het midden laten zodat ze er niet op aangesproken kunnen worden. Wat er boven die 58kWh zit aan eigen buffer zal mij worst wezen toch? Dat is me niet verkocht/verleasd, dat is wat ik bedoel, die bruto capaciteit maakt niet uit, maar als er gesproken en gerekend wordt met de netto capaciteit dan mag je dat toch verwachten?
Vanwaar die vasthoudendheid aan capaciteit en degradatie? Heb jij bij je ICE's ook altijd je verbruik bijgehouden of dat het in de buurt komt van de fabrieksopgave? En of dat wellicht verloopt na xxkm gebruik? En heb je hem ook elke beurt op de rollenbank gezet? Want geloof mij, van die 150pk is na 100K km al een stuk minder over ;)
Je betaalt voor een M3 SR+ met bepaalde specs. Als die specs niet worden gehaald maar jij bent alsnog tevreden dan is dat een mooie winst voor de fabrikant. Top!
Net nog even de documentatie van de LM doorgelezen, maar nergens word gespecificeerd wat voor capaciteit de accu heeft. Waar hebben we het dan over? Was het in jouw geval niet slimmer om voor een fabrikant te kiezen die wel specificeert wat de bruikbare capaciteit is?
[...]

Sorry hier bracht ik verwarring aan merk ik, rated range had ik niet als term moeten gebruiken, ik bedoelde de range weergegeven onder die knop met het grafiekje. Anyway, ik heb mijne uiteraard ook op percentage staan want kilometers slaat helemaal nergens op als daar niet rekening wordt gehouden met op zn minst je gemiddelde verbruik.

Je snapt ook waarom je tweede punt niet logisch is toch? Dat is het enige praktische nadeel van een EV t.o.v. een ICE en ook wat je in je vorige post zei; is het op dan tank je m vol in een paar minuten, bij een EV komt daar iets meer planning om de hoek kijken en is capaciteit dus wel een dingetje. Zeker op de allerlaagste capaciteit is een verschil van bijna 20% mijn inziens iets waar je best eens vraagtekens bij kunt zetten. Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind er mn weg mee en ben ook tevreden maar beter is Tesla doorzichtig over die capaciteit en leveren ze daar ook naar.
Tsjah, tesla doet dat niet, jouw leasemaatschappij wel.... Als het daadwerkelijk zo'n halszaak is, maak het daar duidelijk? Persoonlijk ben ik tevreden als ik deze zomer lekker ~350km op een lading haal met mijn rijgedrag.... Of die batterij nou 10KWh of 80KWh zal me weinig uitmaken feitelijk. Ik heb de auto gekozen op een vermoedelijke range, als de SR+ in mijn ogen te weinig had was het wel een LR geworden? Het is een auto.... rijden met dat ding, en als de accu een eind leeg is aan de lader. Net zoals met de ICE vroeger ;)
Zelfde geldt voor een ICE, ga maar na. Die buffer zou er alleen moeten zijn om de batterij niet te schaden bij absoluut leegrijden, niet om dan nog eens 20kilometer door te rijden.

Maar ik merk dat ik een zenuw raak bij Tesla minded mensen, sorry, dat was niet mijn bedoeling.

Ik wilde enkel weten of er meer zijn die bij een MiC 45kWh capaciteit ervaren, of anders gezegd, of er uberhaupt zijn die meer dan 45kWh aantikken?

In plaats daarvan ben ik nu verzeild geraakt in een discussie over of het goed is wat Tesla doet of niet met capaciteit, range en openheid, dat heeft hier weinig zin O-)
Klopt, ICE heeft meestal ook nog een kleine reserve om te voorkomen dat de wegenwacht een soort mobiel tankstation word voor mensen die langs de weg stranden zonder benzine. Persoonlijk denk ik dat ik (en veel anderen) blij zijn met de keuze van ome Elon om een buffer voorbij de 0% te maken. Als je het over range anxiety hebt als je met 0% bij een lader aankomt en die blijkt defect te zijn denk ik dat je een goed voorbeeld hebt. ;)

Overigens zou ik mijzelf absoluut niet als tesla minded willen bestempelen, wat dat betreft ben ik zo merk ontrouw als het maar zijn kan met een historie in VW, opel, audi, subaru, suzuki, toyota, alfa romeo en nissan qua auto's. Ik kan je helaas niet vertellen of mijn MiC meer of minder capaciteit heeft als 45KWh, aangezien ik niet weet hoe dat betrouwbaar te meten.... Mocht ik daar achter komen, zal ik het even doen. Leuk om te weten toch?

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 04-06-2021 20:59 ]

• Stef87
Dinictus208 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:00:

Wat is het ledig gewicht?? Als het 15xx kg is dan heb je de “snelle” batterij.

Is het 17xx of 1800kg dan heb je de chinese batterij (LFP) welke veel zwaarder is en veel minder vaak oo zijn snelst kan opladen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
revolution-nl schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:52:
[...]

<—- 👋 44.6 kWh
bokkow schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:51:
[...]

[...]

Thanks voor de tip

[...]

Ik geef je groot gelijk en denk vrijwel hetzelfde. Ik heb sinds de 1e maand al veel minder capaciteit. Het is de “battery lottery”

Sommige mensen hebben pech en Tesla zegt dan gewoon “Within Tesla specifications” ben er zelf al direct toen ik de auto net had al mee bezig..

Pas bij -30% (als dat ooit komt…) doen ze misschien iets.

Ze beloven bewust ook geen Supercharger snelheid, capaciteit en veel van de specificaties. Zodat ze ten alle tijden in hun voordeel dingen kunnen afknijpen of wegstrepen… (helaas)
Phntm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Je hebt allerlei mensen die beweren dat de auto 45, 50, 55 is. Het maakt niet uit. Het gaat om wat jij in de praktijk kunt behalen.

Heb je je auto van 100% naar 0% gereden? Dan zie je hoeveel kW je hebt verbruikt totaal, dan heb je geloof ik ook een indicatie van je capaciteit tot stilstand.

De heer Bjorn op Youtube en in zijn Google drive lijstje geeft aan voor de SR+ MiC 2021 een capaciteit aan van 50,9.

Ik merk in mijn kring dat er meer gekeken wordt naar de range dan naar de accu capaciteit. Als de praktijk range van een auto 300 is (ik zeg maar wat) en je haalt dat na 100k km's en 3 jaar nog steeds, dan is dat gewoon prima. De accu capaciteit discussie is over een tijd ook niet meer relevant wanneer nieuwe generaties accu's van de banden af komen.

Tot zover het capaciteits onderwerp, voor mij geldt rijbereik > accu grootte.
Bjorn heef geen MiC sr+ getest??? (Of ik moet een video van enkele dagen geleden over hoofd hebben gezien)?

Gemiddelde 2019 SR+ is al 10-11% capaciteit kwijt na 25.000km /jaar.

Die 10% is een ingecalculeerde truc met cijfer wmb..

[ Voor 96% gewijzigd door Stef87 op 04-06-2021 21:07 ]

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb die ‘snelle’ batterij want die lpf is pas vanaf 2021 dacht ik. Iig is de auto 1600 kilo en niet ergens in de 1800.

• Stef87
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:41:
[...]

Nogmaals, als je leasemaatschappij jou een auto heeft verleast waarbij men beweerd dat er een bepaalde capaciteit batterij in zit en jij vermoed dat ze wat anders hebben geleverd denk ik dat je daar de discussie moet aangaan. Afgeven op een tesla, die nooit hebben beweerd dat er xx capaciteit in zit lijkt me weinig nuttig.....
Vaak gehoord. Maar klopt dus niet wat je zegt. Tesla geeft wel de capaciteit aan. (Echter bewust ook goed verborgen)

Ook in Nederland gebruikt Tesla het omgerekende van de EPA range.

Zie hier als voorbeeld de 2019 SR+ en officieel Tesla
document waar de range op is gebaseerd zoals aangegeven in de auto bij een vast x verbruik.

Link: https://iaspub.epa.gov/ot...le.jsp?docid=46584&flag=1

Of screenshot van gemeten capaciteit volgens EPA test, a 54.5 kWh voor het 2019 model…!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cer-uyaf4mgYavaqEXAI6E6cWho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yxyo8k2De8502JZdZmQkjNUK.jpg?f=fotoalbum_large

@bokkow Moet je via hier eigenlijk even de MiC versie opzoeken. Dan heb je een officieel document.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 05-06-2021 11:29 ]

• bottom line
Stef87 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Vaak gehoord. Maar klopt dus niet wat je zegt. Tesla geeft wel de capaciteit aan.

document waar de range op is gebaseerd zoals aangegeven in de auto bij een vast x verbruik.

Of screenshot van gemeten capaciteit volgens EPA test, a 54.5 kWh voor het 2019 model…!
[Afbeelding]

@bokkow Moet je via hier eigenlijk even de MiC versie opzoeken. Dan heb je een officieel document.
Wel grappig dat ik nergens op jou document de EPA range erop zie, die officieel verkocht wordt.
240 miles (2019) - 250 miles (2020) - 263 miles (2021).
Dus waarom je dan van 54,5kW kan spreken is nog maar de vraag..
Of kan jij uitleggen wat die som inhoudt?

• Stef87
bottom line schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Wel grappig dat ik nergens op jou document de EPA range erop zie, die officieel verkocht wordt.
240 miles (2019) - 250 miles (2020) - 263 miles (2021).
Dus waarom je dan van 54,5kW kan spreken is nog maar de vraag..
Of kan jij uitleggen wat die som inhoudt?
Je zit hier al lang genoeg dat je zelf al weet dat je dan (bewust?) niet goed kijkt ook al heb je (denk ik) al meerdere malen gelezen hoe dit werkt. (EPA en officiele stickers op raam met capaciteit)

Deel de capaciteit maar eens door de rated range zoals opgegeven door de auto zelf (in de auto zelf).

Zoals de meeste ondertussen wel weten is rated range in een Model 3 een “vaste” constante die niet afhankelijk is van je rijstijl. Deze is alleen op capaciteit bij (in mijn geval) 141,xx Wh per kilometer.

Via de Energy App en grafiek staat er ook een lijn bij “rated” en daadwerkelijk. Het is eigenlijk heel simpel.

(54540 Wh / 141 = 386km voor 2019 model)

——
Voorbeeld praktijktest: 4 uur voorverwarmen aan de stekker op 100%

Bij mooi weer direct wegrijden en zonder tussenstop leegrijden tot 0-1% en aflezen hoeveel capaciteit er uit kwam: hier is dat slechts ~44.x kWh is feitelijk nog nooit niet eens een SR-non plus geweest.

Beetje jammer. Blijkbaar vinden veel mensen dat allemaal wel prima. (Tja: leasen is anders als kopen, daar zit vaak verschil tussen)

• stylezzz
Stef87 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Vaak gehoord. Maar klopt dus niet wat je zegt. Tesla geeft wel de capaciteit aan.

[Afbeelding]

Interessant. Houd het rdw dit ook bij? Een of andere amerikaanse site is leuk, maar daar heb je hier ook niks aan.
@Stef87 vraag me af of er een EPA test is van de MIC. Deze is nooit in de US verkocht volgens mij. Vraag me ook af of ze echt elke versie weer door de WLTP cycle gooien? Of mag een fabrikant een aanname doen bij kleine wijzigingen?

• Runescom
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Op V2's heb ik al 140KW gehaald.... Als het goed is zijn ze nu gestart met de aanleg van SuC Tilburg die uiteraard V3 zal worden. Benieuwd of dat nog wat extras doet :)

SR+ MiC
Vandaag met een MIC LFP SR+ 145KW gehaald op 43% en was met zo’n 15 minuten op 85%. De koel fan sloeg zelfs aan.. Gaat goed met de MiC :-)

Give 2 Get

• stylezzz
Zou er bij elke software update inderdaad opnieuw getest moeten worden? Tesla voert nogal wat updates uit aan het bms om de zoveel tijd.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:28
GeeMoney schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:38:
[...]

De gehele VAG vloot is anders behoorlijk duidelijk over de bruto/netto waardes.
En de GoM is in bijvoorbeeld de E-tron echt veel beter en duidelijker dan ik in alle Tesla’s ben tegen gekomen. Sorry maar dat punt is toch echt voor de Duitsers.

Jouw Tesla range hangt ook 100% af van je rijgedrag per bestuurder alleen laten ze dat dus nooit zien.
In de E-tron corrigeerd hij elke kilometer als dat nodig blijkt en ik durf serieus mijn hand in het vuur te steken als hij zegt dat ik nog 20km kan, dan kan ik met hetzelfde rijgedrag behoudend nog makkelijk die 20km.

Ook kan je van “de andere merken” onafhankelijk bedrijven testen laten uitvoeren en een certificaat van ontvangen mbt je degradatie.
Tevens is dat bij de meeste andere merken bijna niet van belang of verwaarloosbaar vanwege dus de riante bruto buffers itt Tesla.

Zo heb ik na 40k kilometers mijn E-tron leeg gereden (echt naar 0) en vervolgens aan de stekker en langs de meter ging bijna 98kWh. Met de standaard laadverliezen eraf heb ik dus als gebruiker in ieder geval nauwelijks tot geen degradatie.

Wat mij betreft is de range en resterende range op alle andere merken veel duidelijker als berijder.
Dat corrigeren van de GOM voor huidig verbruik doet de Model 3 ook, in de grafiek onder het knopje ‘energie’. Wat mij betreft een perfecte weergave van de verwachtte range. Je kan zelfs kiezen of hij berekent adhv je huidige verbruik of het gemiddelde over 50 km.

• stylezzz
Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Vandaag met een MIC LFP SR+ 145KW gehaald op 43% en was met zo’n 15 minuten op 85%. De koel fan sloeg zelfs aan.. Gaat goed met de MiC :-)
Nice! V2 of v3 suc dat je weet?

• Runescom
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:18:
[...]

Nice! V2 of v3 suc dat je weet?
V2! Kon niet eens me koffie opdrinken bij vd valk, moest ‘m al verzetten. (Had wel 200km gereden en voor verwarmd).

Give 2 Get

• stylezzz
Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:21:
[...]

V2! Kon niet eens me koffie opdrinken bij vd valk, moest ‘m al verzetten. (Had wel 200km gereden en voor verwarmd).
Haha, weet niet of voorverwarmen nog veel effect heeft met de huidige temperatuur. Ik benieuwd als de suc hier in tilburg klaar is dan zal ik eens testen wat een v3 kan halen op de MiC.

• Runescom
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Haha, weet niet of voorverwarmen nog veel effect heeft met de huidige temperatuur. Ik benieuwd als de suc hier in tilburg klaar is dan zal ik eens testen wat een v3 kan halen op de MiC.
Ga zondag avond naar huis, denk dat ik hem in Rijswijk dan aan de V3 hang. Laat ‘t wel weten! (Hij ging denk 10 minuten van te voren nog verwarmen, of ‘t nog iets deed ik weet het niet) maar ik ben positief voor de zomervakantie!

Give 2 Get

• stylezzz
Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Ga zondag avond naar huis, denk dat ik hem in Rijswijk dan aan de V3 hang. Laat ‘t wel weten! (Hij ging denk 10 minuten van te voren nog verwarmen, of ‘t nog iets deed ik weet het niet) maar ik ben positief voor de zomervakantie!
Laatste firmware geinstalleerd? (2021.4.18) geen idee of daar nog veel verbeteringen in zitten t.o.v. de 2021.1.11 firmware voor de lfp batterij.....

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:08

Shiro

Serenity

@Runescom Heb je al foto's gepost van je bijgestipte velgen? Of heb ik het gemist?

Ik heb zelf ook de rechter velg voor aan een stoepje geschaaft, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar hoe ze eruitzien na het bijwerken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Shiro op 04-06-2021 22:36 ]

Juniper RWD

• Runescom
Shiro schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:36:
@Runescom Heb je al foto's gepost van je bijgestipte velgen? Of heb ik het gemist?

Ik heb zelf ook de rechter velg voor aan een stoepje geschaaft, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar hoe ze eruitzien na het bijwerken :)
Haha, nog niet. Ben een weekend weg, zal ze bij gelegenheid morgen even maken. Moet zeggen, ik ben er behoorlijk tevreden over. Jullie houden ze tegoed! Ik heb trouwens 2021.4.18. Maar de temperaturen zitten ook mee voor de accu nu.

Give 2 Get

• PiB

PiB

Stond er iemand op hetzelfde stall nummer? Dus jij op a en een ander op b?
Dan is 70 kW logisch verklaarbaar, jullie delen namelijk samen 150kW.
Dinictus208 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:00:

Er zijn gevallen bekend waarbij degradatie van de accu zorgt voor knijpen van laad snelheid, maar als de jouwe uit 2020 komt is dat wel erg snel.

@Stef87 had jij niet ook zoiets met jouw SR+?
Je zou eens Teslafi kunnen installeren en kijken wat die aangeeft.
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:16:
Sowieso zit er nog een flink stuk batterij ergens verstopt als buffer.... Je kunt ook moeiteloos voorbij de 0% rijden en dan nog 20km door als je de tests moet geloven :D (ik ga het niet proberen)
Volgens mij is dat calibratie van de accu, dus bij sommigen gaat hij door tot -2% omdat het BMS denkt dat hij al leeg was, maar bij anderen stopt hij al bij 1 of 2%, omdat er verschil kan zitten in de capaciteit waarvan het BMS denkt dat er aanwezig is en wat er daadwerkelijk aanwezig is.
DS7 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Dan is jouw LR aanmerkelijk onzuiniger dan die van mij was. Dat zou kunnen duiden op bv een verkeerde uitlijning.

600 km haalde ik ook niet overigens met de LR met die snelheden. Maar wel rond de 500.
Hoe controleer je of er iets mis is met de uitlijning?

• PiB

PiB

Runescom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Als hij bijna vol is en je zit nog aan de koffie, kun je ook in de app het limiet naar 100% verhogen.

De eerste 80% laden, kost ongeveer evenveel tijd als de laatste 20% 😉

• zubidingasir
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 12:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgqZouY9Dt3mnc8QEp57LD1iMlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cZymEdIubdE5c6HQMwMxoBA.jpg?f=fotoalbum_large

• bokkow
stylezzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:41:
Lang Tesla doet niets verkeerd verhaal
Je zegt dat je niet Tesla minded bent maar ben eerlijk, die oogkleppen zijn wel groot.

Als de fabrikant de specs niet levert die ze zelf gebruiken voor berekeningen moet je maar een leasemaatschappij/tussenpartij lastig vallen?

Als er documenten zijn die bevestigen waar Tesla mee rekent aan capaciteit dan zijn die documenten te Amerikaans?

Je draait mijn woorden, ik schrijf dit verschil juist helemaal niet toe aan degradatie, 20% verschil vanaf de eerste kilometer. (Off topic; het zal je verrassen hoe goed ICE hun vermogen vasthouden bij regulier onderhoud, maar nogmaals, dit is een krom vergelijk en niet waar we hier over spreken)

En dan nog een heel verhaal waarbij een auto op gevoelens wordt gekocht en vervolgens specificaties niet meer uit hoeven maken.

Sorry maar veel meer mantel der liefde bedekkend dan jouw relaas kan ik me niet voorstellen. Als jij tevreden bent super hoor! Ik vroeg enkel naar feitelijke ervaringen; zijn er met een MiC die boven de 45kWh aan werkelijke capaciteit komen. Dat is in de auto alleen te berekenen door van 100-50 of 100-0 te rijden en de opgegeven kWh verbruik door te rekenen. Schijnbaar valt dit ook te zien met TeslaFi of Stats for Tesla app.

Ik heb sterk het vermoeden dat er vrijwel geen MiC meer dan 45kWh capaciteit heeft. En wat @Stef87 zegt; dat is blijkbaar zelfs onder non-plus capaciteit, een auto die veel goedkoper werd geleverd.
Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:54:
@bokkow wat geeft je auto aan bij 100% laden als rated range? Obv daarvan zou je toch redelijk een inschatting moeten kunnen maken van beschikbare kWhs. En obv waarvan kom je nu op 45kWh?
Rated range 410km dus dat staat naast het batterij icoontje als je wisselt naar kilometers ipv percentage.
Ik kom op 45kWh door te kijken hoeveel ik verbruik per 10% batterij, bij 50% verbruik kun je een aardige conclusie trekken over wat het totaal is lijkt me.
Pierz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:18:
[...]

Dat corrigeren van de GOM voor huidig verbruik doet de Model 3 ook, in de grafiek onder het knopje ‘energie’. Wat mij betreft een perfecte weergave van de verwachtte range. Je kan zelfs kiezen of hij berekent adhv je huidige verbruik of het gemiddelde over 50 km.
Dat is inderdaad een prettige tool, behalve dat er daar dus gerekend wordt met 55kWh capaciteit en ik dus zelf moet rekenen dat er hiervan 10kWh mist.

Pagina: 1 ... 227 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: