Zit er ook niet standaard op.Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:27:
Ik ga nog eens kijken maar ik heb iig geen schuifje voor de camera
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De dude is wrongVerwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:37:
[...]
Nee naar aanleiding van die discussie. Een dude zweert dat ze er op zitten standaard.
Volgens Tesla SC dien ik de auto te resetten. Al 3x gedaan, maar dat helpt niet.
Iemand de oplossing?
Afspraak inplannen, en dan doen ze hoogstwaarschijnlijk eerst een software check/OTA troubleshooting bij je.-Muncky- schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:00:
Ik heb (ook) problemen met het eCALL systeem. Gevolg; geen camera's, geen navi etc.
Volgens Tesla SC dien ik de auto te resetten. Al 3x gedaan, maar dat helpt niet.
Iemand de oplossing?
Ik zou ze gewoon bij Ali bestellen. Zelfde product en veel goedkoper.noo schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:57:
[...]
De dude is wrongZoals @Inspired daar zegt, een Ali-schuifje ziet er best geintegreerd uit (https://mijn-tesla.com/products/webcam-cover)
https://nl.aliexpress.com...chText=tesla+webcam+cover
Soms is de verkeersbordherkenning dan weer iets té
EX30 Ultra Twin Performance
Dit was gewoon de eerste hit in Google ter illustratie, geen aankoopadviesHunkaroglu schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:07:
[...]
Ik zou ze gewoon bij Ali bestellen. Zelfde product en veel goedkoper.
https://nl.aliexpress.com...chText=tesla+webcam+cover
Afgelopen woensdag 350km gereden, waarvan 300km in de regen. Je wil niet weten hoeveel "een of meerdere camera's zijn geblokkeerd" meldingen ik voorbij heb zien komen... dat belooft nog wat.jsiegmund schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Wanneer ze nu van radar afstappen mag je daaruit opmaken dat de camera gebaseerde oplossing eerder nog niet betrouwbaar genoeg was.
Heb jij toevallig ook last van condens achter de camera's?
Oh, ik zie die meldingen wel vaker, maar nog nooit zo vaak als die woensdag. Zo ver ik weet zit er geen condens in, de drie camera's bij achteruitrijden zijn iig helder.Caelorum schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:36:
@DappereDodo het blijft me verbazen hoeveel mensen daar last van hebben. Ik heb gewoon AP, geen FSD, en zie die melding dus echt alleen bij relatief dichte mist (minder dan 100m zicht) of zware sneeuwval. In het begin, eerste half jaar, zag ik het ook wel eens bij regen, maar tegenwoordig nooit meer bij regen.
Heb jij toevallig ook last van condens achter de camera's?
Maareh, de autowipers deden t prima
Als je niet wil autorijden, ga dan alsjeblieft ook niet autorijden en neem een taxi of laat het iemand anders doen.
[ Voor 49% gewijzigd door Caelorum op 29-05-2021 18:40 ]
Met een grote zonnebril, petje en mondkapje kom je misschien wel een eindTweakerVincent schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:11:
Ik maak mij aardige zorgen om die binnen camera check. Als ik AP heb wil ik echt niet continu op de weg letten, hoe gaat dat in praktijk? Nu kijk ik af en toe. Heb deze auto niet om continu full focus op de weg te letten als ik AP aan heb, afplakken werkt denk niet
Ik hoor hier iemand de suggestie doen om een nog groter bord voor je hoofd te plaatsen.TweakerVincent schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:11:
Ik maak mij aardige zorgen om die binnen camera check. Als ik AP heb wil ik echt niet continu op de weg letten, hoe gaat dat in praktijk? Nu kijk ik af en toe. Heb deze auto niet om continu full focus op de weg te letten als ik AP aan heb, afplakken werkt denk niet
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hoezo let je niet op? De AP is nog lang niet zo intelligent dat je niet meer hoeft op te letten. Het is nog beta. Ok..Tesla AP kan best veel, maar je moet blijven opletten. Hij kan lang niet alles berekenen. Ik maak me juist zorgen als je niet oplet.TweakerVincent schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:11:
Give 2 Get
Balen! Maar gelukkig zijn het relatief goedkope 18 inch velgen. Voor €180 heb je een nieuwe.Runescom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:40:
Gisteren me velg “kapot” gereden, in een bocht niet eens tegen een stoep. Iets van een te krappe bocht nemen. Gisteren de lakstift besteld van Tesland. Ga hem wel eerst heel licht opschuren zodat de oneffenheden weg zijn en dan bijstippen. Ben benieuwd, kan niet slecht worden zou je zeggen. Behoorlijke baaldag gisteren.
[Afbeelding]
Post wel even een foto van hoe het geworden is? Dan weet ik wat mijn opties zijn als ik mijn eerste schade rijdt
Haha, nou als het niks wordt kopen er maar een nieuwe dan. Ga ‘t eerst even proberen te repareren. Ik post een foto komt goed! 😄MrBasta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:49:
[...]
Balen! Maar gelukkig zijn het relatief goedkope 18 inch velgen. Voor €180 heb je een nieuwe.
Post wel even een foto van hoe het geworden is? Dan weet ik wat mijn opties zijn als ik mijn eerste schade rijdt
Give 2 Get
Benieuwd naar je poging om te fixen met de lak van Tesland, een tijdje al aan het kijken ernaar.Runescom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:52:
[...]
Haha, nou als het niks wordt kopen er maar een nieuwe dan. Ga ‘t eerst even proberen te repareren. Ik post een foto komt goed! 😄
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.45af4c4dPDiiEIPhntm schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Benieuwd naar je poging om te fixen met de lak van Tesland, een tijdje al aan het kijken ernaar.
Ik gebruik de titanium grey kleur, perfecte match voor de 18" airo velgen. Kost ongeveer 1 euro bij Ome Ali...
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh
Wou het snel gerepareerd hebben, maar heb helaas nog geen verzendbevestiging van Tesland. Nog even wachten maar, doet pijn aan me ogenGadgetFrank schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:53:
[...]
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.45af4c4dPDiiEI
Ik gebruik de titanium grey kleur, perfecte match voor de 18" airo velgen. Kost ongeveer 1 euro bij Ome Ali...
Give 2 Get
Runescom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:47:
[...]
Wou het snel gerepareerd hebben, maar heb helaas nog geen verzendbevestiging van Tesland. Nog even wachten maar, doet pijn aan me ogen
:strip_exif()/f/image/eY4l46LM0LG18uE4LbGbwTk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een hamertje de bramen platgetikt en daarna even geschuurd en gelakt met de Ome Ali lakstift, best acceptabel. Je moet goed kijken om de schade te zien. Als je langs de auto loopt, valt het niet op.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh
Als ik zie hoeveel tinten grijs die verkoper heeft ben ik wel benieuwd of je ze allemaal hebt geprobeerdGadgetFrank schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:31:
[...]
[Afbeelding]
Met een hamertje de bramen platgetikt en daarna even geschuurd en gelakt met de Ome Ali lakstift, best acceptabel. Je moet goed kijken om de schade te zien. Als je langs de auto loopt, valt het niet op.
Het gaat om een M3 LR 2020 en ik gebruik een newmotion laadpaal op eigen terrein die 'open' staat voor gastverbruik. Ik heb de paal ook een keer gereset via de newmotion portal maar dat haalde helaas niks uit.
De installatie zou de 16A gewoon prima aan moeten kunnen (3 fasen en geen grote andere verbruikers) en daarbij heeft het daarvoor prima gewerkt.
Any ideas?
Auto tussen de middag bij een Allego laadpaal bij mij in de straat gezet. Na een uur in de app de melding 'laden voltooid, 200nogwat kilometer range'.
Via de app was het laden niet te starten.
Toen ik een uurtje later bij m'n auto ging kijken viel mij op dat de laadkabel aan de andere kant in de laadpaal zat. Dus iemand heeft die kunnen verplaatsen.
In de beelden van bewakingsmodus zie ik alleen een kerel gehurkt achter m'n auto zitten bij de laadpaal, maar de opname is niet lang genoeg om daadwerkelijk te zien of hij de kabel omgeprikt heeft..
Mooi! Ik ga 'm ook opschuren inderdaad en daarna aanstippen. Ben benieuwd, ik zal het resultaat posten. Verwachting is dat ik 'm morgen binnen krijg.GadgetFrank schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:31:
[...]
[Afbeelding]
Give 2 Get
Ik heb wel eens laadproblemen met die palen van ze. Dan bel je ze op en vragen ze of je de andere stekker er even uit kan halen zodat ze het probleem kunnen isoleren. Achteraf moet je hem er dan weer instoppen en starten zij de sessie weer op. Kan dus zijn dat die in dat stappenplan van plek is gewisseld.
(we hebben overigens ook wel eens een auto die kuren had de sessie niet van opgestart. Kabel wel terug in en gelocked, maar die ging dus niet laden. Die stond ook alleen zijn auto nog koel te houden ofzo, want de auto zelf gaf aan dat die volledige vol zat. De auto stond er ook al een goede 24 uur).
En jij was niet toevallig in nieuwegein aan het omprikken donderdag?Caelorum schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Ik heb wel eens laadproblemen met die palen van ze. Dan bel je ze op en vragen ze of je de andere stekker er even uit kan halen zodat ze het probleem kunnen isoleren. Achteraf moet je hem er dan weer instoppen en starten zij de sessie weer op. Kan dus zijn dat die in dat stappenplan van plek is gewisseld.
(we hebben overigens ook wel eens een auto die kuren had de sessie niet van opgestart. Kabel wel terug in en gelocked, maar die ging dus niet laden. Die stond ook alleen zijn auto nog koel te houden ofzo, want de auto zelf gaf aan dat die volledige vol zat. De auto stond er ook al een goede 24 uur).
Neejmderonde schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:58:
[...]
En jij was niet toevallig in nieuwegein aan het omprikken donderdag?
Hoe... huh... wat... wat betekent 'achterklep malfunction'?Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]
Zal dit met een lakstift weggaan ? /s
Achterklep malfunction.. auto van 3 maanden oud, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Koelt mijn plezier van de nieuwe auto wel erg.
Ziet er wel echt zuur uit. Lijkt een beetje op een blikschade wat ik ooit heb gehad omdat iemand tegen mijn auto was aangereden bij het inparkeren; ik zag het op het oog niet maar toen ik mijn bestuurdersdeur open deed bleek dat mijn deur en wielkast tegen elkaar aanzaten, waardoor ik een enorme deuk in mijn wielkast 'blik' kreeg toen ik mijn deur open deed (soort van hefboom effect laat maar zeggen).
Achterklep malfuntion? Zat er wat tussen ofzo?Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]
Achterklep malfunction.. auto van 3 maanden oud, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Koelt mijn plezier van de nieuwe auto wel erg.
Als het door foutieve afstelling komt "af fabriek" dan moet Tesla dat toch gewoon oplossen? Hebben ze in elk geval wel gedaan bij mijn bumper toen die schade had gemaakt door foutieve afstelling.
Achterklep sloot niet helemaal (wel bijna) maar kwam tegen stuur van racefiets aan. Deze fiets lag wel volledig in de auto, dus iets moet aan de binnenkant hebben geraakt. Klep ging niet automatisch omhoog, ook niet na veelvuldig op de ga open knop op de klep te drukken. Na ! lichte ! hulp van mijn kant ging die wel weer omhoog maar met een "knal" en dit al resultaatDjerro123 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:45:
[...]
Hoe... huh... wat... wat betekent 'achterklep malfunction'?![]()
Ziet er wel echt zuur uit. Lijkt een beetje op een blikschade wat ik ooit heb gehad omdat iemand tegen mijn auto was aangereden bij het inparkeren; ik zag het op het oog niet maar toen ik mijn bestuurdersdeur open deed bleek dat mijn deur en wielkast tegen elkaar aanzaten, waardoor ik een enorme deuk in mijn wielkast 'blik' kreeg toen ik mijn deur open deed (soort van hefboom effect laat maar zeggen).
Normaal verwacht je dat een klep als het niet past toch gewoon weer omhoog gaat ?
Wel zuur dat.
Ik heb ondertussen een barst in de achterruit over de hele lengte... Tweede ruit in een jaar... zucht. Vorige was de voorruit met steenslag.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 31-05-2021 15:59 ]
er zat geen fiets tussen hij kwam tegen de fiets aan. zelfde als je een koffer ofzo er in doet die te ver uitsteek. laat het helder zijn. Fiets heeft niet tussen het mechanisme gezeten o.i.d.Caelorum schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:59:
Normaal wel ja, maar er zat een fiets tussen, dus dan ben je daar al wel voorbij. Klinkt alsof die al verbogen was met het naar beneden gaan en met geforceerd open de buitenkant is verbogen.
Wel zuur dat.
Ik heb ondertussen een barst in de achterruit over de hele lengte... Tweede ruit in een jaar... zucht. Vorige was de voorruit met steenslag.
Het verbogen raken op de weg naar beneden is onder eigen gewicht van de klep gebeurd dan...
[ Voor 15% gewijzigd door Ybox op 31-05-2021 16:04 ]
Woow, elektrische kofferbak of niet? (2021 uitvoering?)Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]
Give 2 Get
Bizar, geen idee of het ook naar de EU komt maar even opletten.. Na Radar/Vision is dit een volgende .. aparte stap in mijn mening.
Ik ga mijn early 2020 M3 straks nog platinum noemen door alle extra features die ik nog had haha
Damn, kijk maar uit dat je dat monster niet per ongeluk een kinderhandje voert.Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:01:
[...]
er zat geen fiets tussen hij kwam tegen de fiets aan. zelfde als je een koffer ofzo er in doet die te ver uitsteek. laat het helder zijn. Fiets heeft niet tussen het mechanisme gezeten o.i.d.
Het verbogen raken op de weg naar beneden is onder eigen gewicht van de klep gebeurd dan...niet dat ding nog ff hard naar beneden geduwd ofzo want fiets past gewoon (iets verder naar binnen schuiven, wat ik daarna ook gedaan heb.)
Sentry modus for the win!!
Ik moest even wat afleveren ergens, en daarna wil ik wegrijden (zie wat sentry meldingen staan, zoals wel vaker... Die gaat zo vaak af) en ik hoor een partij herrie onder de auto.Dus ik stop de auto en ik zie mijn nummerplaat loshangen, hij hing nog aan 1 van de 2 schroeven wat te bungelen en over de weg te schrapen.
Dus ik start die Dashcamviewer nog maar even snel op. Zie ik ineens 2 kinderen (jaartje of 5 en 7) die op de motorkap zitten te klimmen alsof het een glijbaan is. Bij de 3 keer breekt de kentekenplaat onder het gewicht van de grote en rennen ze weg.
Gelukkig kon ik zien waar ze woonden. Kenteken plaat vastgedrukt en teruggereden. Zitten de kinderen daar op een stoep. "Jullie hebben op mijn motorkap zitten dansen" "Nee, hebben we niet gedaan". "Ik moet even met jullie papa praten"
Nou, de ouders reageerden heel goed, die kinderen komen de komende week niet meer buiten zullen we zeggen. Papa en mama waren heeeeel pissed. Goed gesprek mee gehad, telefoonnummers uitgewisseld (adres had ik natuurlijk
De Sentry beelden bewaren we even zullen we maar zeggen.
Reparatie/schade
Nu even jullie hulp, want de motorkap ziet er verder onbeschadigd uit (kinderen zijn ook niet zo zwaar gelukkig) maar ik wordt natuurlijk ineens compleet paranoide:Deukt de motorkap bij jullie ook zo makkelijk in, als een overduidelijk "flexibele" metalen plaat zeg maar? Ineens weet ik niet meer of dit "normaal" is. En om nu zomaar random aan andermans Tesla te zitten is ook zoiets
Nummerplaat repareren, waar kan je dat het beste doen? De nummerplaat blijft wel eventjes zitten, maar de schroef is compleet eruit gerukt en de plaat is krom, dus dat wil ik even netjes laten repareren.
Is dat iets voor Tesla service zelf?
Jup 2021, elektrische kofferbak. Dat drukte dus ook wel door toen het omhoog ging.Runescom schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:31:
[...]
Woow, elektrische kofferbak of niet? (2021 uitvoering?)
Opzich zou het hier tegen beschermd moeten zijn, zie ook andere youtube video's. Daarom ook mijn verbazing hierover. En ik ben echt niet lomp met mijn spullen, na 3,5K kilometers nog geen krasje op mijn performance velgen (wat ik dacht dat het eerste schade zou hebben)Pierz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:53:
[...]
Damn, kijk maar uit dat je dat monster niet per ongeluk een kinderhandje voert.
Heb je er wellicht ook zo'n "load balancer" bij in je meterkast? Branden daar de lampjes nog van? Bij mij was de stekker van dat ding er uit gevallen nadat ik wat.. reorganisatie in mijn meterkast had uitgevoerd en dat had hetzelfde resultaat.KillerB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:45:
Ik heb nu al een paar weken dat mijn laadstroom gecapped is op 8A terwijl dat eerder altijd 16A was, ik kan hem in de auto wel naar beneden bijstellen maar hoger dan 8A lukt niet meer.
Het gaat om een M3 LR 2020 en ik gebruik een newmotion laadpaal op eigen terrein die 'open' staat voor gastverbruik. Ik heb de paal ook een keer gereset via de newmotion portal maar dat haalde helaas niks uit.
De installatie zou de 16A gewoon prima aan moeten kunnen (3 fasen en geen grote andere verbruikers) en daarbij heeft het daarvoor prima gewerkt.
Any ideas?
Mijn motorkap is redelijk flexibel maar indeuken heb ik nog niet geprobeerd. Ik zou ook even checken op krassen in je lak.bove027 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:47:
Wat ik vandaag meemaak...Reparatie/schade
Nu even jullie hulp, want de motorkap ziet er verder onbeschadigd uit (kinderen zijn ook niet zo zwaar gelukkig) maar ik wordt natuurlijk ineens compleet paranoide:
Deukt de motorkap bij jullie ook zo makkelijk in, als een overduidelijk "flexibele" metalen plaat zeg maar? Ineens weet ik niet meer of dit "normaal" is. En om nu zomaar random aan andermans Tesla te zitten is ook zoiets
Bij elke willekeurige garage waar ze nummerplaten kunnen maken. Kost je 12,50 euro (of 50 als je beide platen gelijk van opplakletters voorziet in plaats van die goedkope gestanste platen).Nummerplaat repareren, waar kan je dat het beste doen? De nummerplaat blijft wel eventjes zitten, maar de schroef is compleet eruit gerukt en de plaat is krom, dus dat wil ik even netjes laten repareren.
Is dat iets voor Tesla service zelf?
Kan zijn, maar gezien de schade lijkt mij dat er een forse kracht moet zijn uitgeoefend. Misschien werkt je sensor niet?Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:49:
[...]
Jup 2021, elektrische kofferbak. Dat drukte dus ook wel door toen het omhoog ging.
[...]
Opzich zou het hier tegen beschermd moeten zijn, zie ook andere youtube video's. Daarom ook mijn verbazing hierover. En ik ben echt niet lomp met mijn spullen, na 3,5K kilometers nog geen krasje op mijn performance velgen (wat ik dacht dat het eerste schade zou hebben)
Op de foto lijkt de lak niet het enige issue, de panelen lijken ook ontzet te zijn. Maar wellicht vertekent het.
@bove027 idd even controleren. Tenzij de kids in een fluffy onesie met dito sokken je Tesla hebben beklommen, kan het haast niet anders dan dat je krassen op zowel voorbumper als motorkap hebt.Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:06:
[...]
Mijn motorkap is redelijk flexibel maar indeuken heb ik nog niet geprobeerd. Ik zou ook even checken op krassen in je lak.
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Pierz op 31-05-2021 21:46 ]
Verwijderd
Het kan ook gewoon zijn dat die echt denkt dat radar niet nodig is, maar de eerste versies zonder radar doen het erg slecht heb ik gelezen.
Bron?Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:19:
Kan me best voorstellen dat de radar onderdelen niet leverbaar zijn en dat Musk daarom dit idee heeft, over 3 maanden zegt hij weer dat radar terugkomt en dat iedereen er 1 kan inbouwen...
Het kan ook gewoon zijn dat die echt denkt dat radar niet nodig is, maar de eerste versies zonder radar doen het erg slecht heb ik gelezen.
Give 2 Get
Over dat het nog niet zo lekker werkt valt er genoeg te vinden:
https://www.thecarconnect...ings-after-dropping-radar
https://www.reddit.com/r/...nce_from_someone_who_has/
https://www.reddit.com/r/...uto_high_beam_with_tesla/
Ook genoeg mensen die vinden dat het wel prima werkt (zeker hier in CA, veel zonlicht, weinig regen) maar vooral in slecht weer en het donker lijkt het niet helemaal lekker te werken.
Daarnaast moet je dus rond rijden met groot licht 's avonds om überhaupt autopilot te gebruiken wat volgens mij in NL niet eens zou mogen (maar de EU modellen houden volgens mij wel radar voor nu).
Ik vermoed ook dat het met chip tekorten te maken heeft en denk ook dat het terug komt later maar tijd zal het leren.
Ja de motorkap druk je makkelijk in/is zeer flexibel. Not sure of dit ook met voetgangersveiligheid te maken heeft of zo...bove027 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:47:Reparatie/schade
Deukt de motorkap bij jullie ook zo makkelijk in, als een overduidelijk "flexibele" metalen plaat zeg maar? Ineens weet ik niet meer of dit "normaal" is. En om nu zomaar random aan andermans Tesla te zitten is ook zoiets
Ik heb een kleine corona-hobby gevonden in het wassen, polishen en waxen van mijn auto, en ik schrik nog iedere keer als ik de motorkap weer indruk
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Verwijderd
Wat een farce.ex87 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:53:
[...]
Ook genoeg mensen die vinden dat het wel prima werkt (zeker hier in CA, veel zonlicht, weinig regen) maar vooral in slecht weer en het donker lijkt het niet helemaal lekker te werken.
Daarnaast moet je dus rond rijden met groot licht 's avonds om überhaupt autopilot te gebruiken wat volgens mij in NL niet eens zou mogen (maar de EU modellen houden volgens mij wel radar voor nu).
Ik vermoed ook dat het met chip tekorten te maken heeft en denk ook dat het terug komt later maar tijd zal het leren.
Dat gaan we niet weten totdat iemand het heeft gedaan. Ik acht de kans klein, maar dat dachten ze ook over naar de ruimte gaan, dus wie weet.mooste schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:57:
Is level 5 eigenlijk wel mogelijk met alleen vision?
Klopt maar met level 5 moet het wel robuust zijn tegen slechte weersomstandigheden. Wat mij onwaarschijnlijk lijkt met alleen vision. Maar inderdaad, wie weet.Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Dat gaan we niet weten totdat iemand het heeft gedaan. Ik acht de kans klein, maar dat dachten ze ook over naar de ruimte gaan, dus wie weet.
Dus een andere filter op een camera werkt misschien nog wel voor de regen. Komt bij dat wij als mens ook in de regen kunnen rijden, dus er best een camera voor te vinden is.
[ Voor 31% gewijzigd door Caelorum op 01-06-2021 13:09 ]
Verwijderd
Tja. Er zijn genoeg componenten op de markt die beter zijn dan het menselijk oog.Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:08:
Mja een IR-camera is ook vision, dus het is maar hoe breed je het wilt trekken. Er zitten nu ook al geen standaard RGB-cameras op, maar RCCB, die beter geschikt zijn in het donker (minder ruis).
Dus een andere filter op een camera werkt misschien nog wel voor de regen. Komt bij dat wij als mens ook in de regen kunnen rijden, dus er best een camera voor te vinden is.
Elon zelf is ook bij gedraaid want hij was altijd lirisch over radar en wat je er mee kon.
"So even if there’s something that was obscured directly both in vision and radar, we can use the bounce effect of the radar to look in front of that car and still brake."
Maar helaas jongens Elon moet op de muntjes letten.
"So even if you are driving down the road and the visibility was very low and there was a big multi-car pileup or something like that and you cant’ see it, the radar would and it would initiate braking in time to avoid your car being added to the multi-car pileup."
Tja maarja geen radar meer dus ook jij ligt in de kreukels.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2021 13:22 ]
Toch wel interessant of de radar in de huidige modellen dan wordt uitgeschakeld als dat minder functionaliteit oplevert. Bij telefoons zijn we het wel gewend dat deze in de loop der tijd minder presteren, maar bij auto's nog niet.Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Tja. Er zijn genoeg componenten op de markt die beter zijn dan het menselijk oog.
Elon zelf is ook bij gedraaid want hij was altijd lirisch over radar en wat je er mee kon.
"So even if there’s something that was obscured directly both in vision and radar, we can use the bounce effect of the radar to look in front of that car and still brake."
Maar helaas jongens Elon moet op de muntjes letten.
"So even if you are driving down the road and the visibility was very low and there was a big multi-car pileup or something like that and you cant’ see it, the radar would and it would initiate braking in time to avoid your car being added to the multi-car pileup."
Tja maarja geen radar meer dus ook jij ligt in de kreukels.
Ik geloof ook niet dat het een verbetering gaat worden, maar ik houd een open mind, want bedrijven zoals Tesla hebben mij al vaker doen verbazen (zowel positief als negatief helaas).
Jawel, dat doen Tesla's wel. Zijn genoeg filmpjes te vinden.Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:39:
@Verwijderd ik heb de auto nog nooit dat zien doen, ook niet op de talloze YouTube teslacam videos. Dus hoewel de radar dat in theorie kan, kan de software van de model 3 daar niets mee.
Ik geloof ook niet dat het een verbetering gaat worden, maar ik houd een open mind, want bedrijven zoals Tesla hebben mij al vaker doen verbazen (zowel positief als negatief helaas).
YouTube: Tesla Model X, autopilot avoids a crash in The Netherlands
Ah, nice. Ik had er nog geen gezien. Genoeg crashes, maar deze is vrij duidelijk inderdaad.mooste schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:44:
[...]
Jawel, dat doen Tesla's wel. Zijn genoeg filmpjes te vinden.
YouTube: Tesla Model X, autopilot avoids a crash in The Netherlands
Net zoals de lumbar support kunnen ze gewoon niet aan de onderdelen komen. En dan wordt er weer iets als argument de lucht in geslingerd zoals: "mensen gebruiken het toch niet volgens onze statistieken" of "puur visuele informatie werkt net zo goed als radar". Dingen die de consument niet kan controleren, en waarbij Tesla (of Musk) dus kunnen verzinnen wat ze willen als excuus om zaken niet meer mee te leveren.ex87 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:53:
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar af en toe klappen de zekeringen.
Ik had al het laadvermogen gehalveerd bij deze palen maar nu ben ik erachter:
als die nog een beetje staat te laden en ik zet ook de airco aan trekt hij blijkbaar vrij veel vermogen, ontkoppel ik hem dan dan schiet de paal in de stress en klapt de zekering permanent.
Iemand ervaring mee?
Ik heb dit verder nergens anders.
Ik denk dat je ze hier beter kunnen helpen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers topicVandread schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
Op de zaak hebben we 2 dubbele vrij oude New Motion palen, ondersteuning verloopt via een externe technische dienst.
als die nog een beetje staat te laden en ik zet ook de airco aan trekt hij blijkbaar vrij veel vermogen, ontkoppel ik hem dan dan schiet de paal in de stress en klapt de zekering permanent.
Iemand ervaring mee?
Vanochtend bij de garage geweest. Motorkap heeft niets, geen krasje, deukje of wat dan ook (jeej!).Markofnikoff schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Ja de motorkap druk je makkelijk in/is zeer flexibel. Not sure of dit ook met voetgangersveiligheid te maken heeft of zo...
Ik heb een kleine corona-hobby gevonden in het wassen, polishen en waxen van mijn auto, en ik schrik nog iedere keer als ik de motorkap weer indruk
Ze hebben er een nieuwe kentekenplaat houder opgeschroefd ("service") dus alles is weer helemaal toppie. Ik ben blij.
Dashcam filmpje ook nog even naar de moeder gestuurd, altijd leuk om te hebben
Goed kleine update, zoals al beetje verwacht gaat Tesla hier helemaal niets in betekenen. Ze hebben de klep wel afgesteld zodat hij nu wel open kan zonder extra schade. Moet gewoon naar schade herstel bedrijf.Ybox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]
Kosten tot nu toe 86 euro.
(Wat wel irriteerde was bij de "afrekening" is dat toen ik mijn beklag deed daarover dat ze een raar verhaal begon af te steken over dat er geen sensor in zat die beknelling tegengaat
Volgens mij is dat verplicht alleen bij Tesla is deze vrij zwaar afgesteld als in er moet iets behoorlijk knellen voordat hij pas stopt of weer open gaat.Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Goed kleine update, zoals al beetje verwacht gaat Tesla hier helemaal niets in betekenen. Ze hebben de klep wel afgesteld zodat hij nu wel open kan zonder extra schade. Moet gewoon naar schade herstel bedrijf.
(Wat wel irriteerde was bij de "afrekening" is dat toen ik mijn beklag deed daarover dat ze een raar verhaal begon af te steken over dat er geen sensor in zat die beknelling tegengaat)
Bjorn Nyland heeft er een mooi filmpje van gemaakt bij een Model X dacht ik.
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet eerlijk gezegd.. zou je een foto kunnen posten? Vervelend zeg zo je ervaring.Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Goed kleine update, zoals al beetje verwacht gaat Tesla hier helemaal niets in betekenen. Ze hebben de klep wel afgesteld zodat hij nu wel open kan zonder extra schade. Moet gewoon naar schade herstel bedrijf.
(Wat wel irriteerde was bij de "afrekening" is dat toen ik mijn beklag deed daarover dat ze een raar verhaal begon af te steken over dat er geen sensor in zat die beknelling tegengaat)
Give 2 Get
Aiii… Extra zuur.. Dat is een rotte en dure reparatie. Helaas niet anders dan verwacht van Tesla service..Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Heb je ergens oude foto’s van de plek waar nu schade zit?.. wie weet kan je nog bewijzen dat de naden te dicht op elkaar zaten..
Zelfs als het heel duidelijk moet zijn (gloednieuwe auto met schade..!) doen ze in eerste instantie niets.. Nog 2x doorvragen lijkt soms te helpen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Runescom schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:57:
[...]
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet eerlijk gezegd.. zou je een foto kunnen posten? Vervelend zeg zo je ervaring.
![]() | ![]() |
Ziet er nu zo uit.
Heb ook betaald voor een firmware update !? A €6,50
Ai, dat is echt zonde..Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:14:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er nu zo uit.
[Afbeelding]
Give 2 Get
Sorry maar ik zou dit echt niet accepteren! Dreig desnoods met de rechtsbijstand, en als je een lease auto rijdt neem contact op met hen. Ik heb zelf gelukkig geen slechte ervaring met de service van tesla, maar zoiets is echt niet acceptabel.Ybox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:14:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er nu zo uit.
[Afbeelding]
Wij hebben oude laadpalen staan, gaat met vermogen van 3,7kW. Zekeringskast is tot 16A. Daarom nu laden met max 16A in Tesla op werk.Vandread schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
Op de zaak hebben we 2 dubbele vrij oude New Motion palen, ondersteuning verloopt via een externe technische dienst.
Iemand ervaring mee?
Ben er zeker ook nog niet klaar mee.Markofnikoff schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Sorry maar ik zou dit echt niet accepteren! Dreig desnoods met de rechtsbijstand, en als je een lease auto rijdt neem contact op met hen. Ik heb zelf gelukkig geen slechte ervaring met de service van tesla, maar zoiets is echt niet acceptabel.
Hier in de buurt hebben veel afvalcontainers ook stickers erop. Dat is ook leuk als die aan de doorgaande weg staan, daar reageert de Tesla ook op. Nu zijn dat ook stickers in hetzelfde format als de borden (rode omlijning etc.) dus ik snap ook wel dat hij dat verschil niet zietvulcan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:11:
[Afbeelding]
Ja Tesla, dit is 'iets' met '60' erop.
Nee Tesla, je hoeft hier niet de snelheidslimiet voor aan te passen
Resultaat: grote barst in het raam
Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •
tip
Jezus wat waardeloos. Hopelijk lossen ze het alsnog goed voor je op.Ybox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:41:
Ben er inmiddels wel achter waar het fout gaat / wat de zwakke plek is. Wanneer je de klep sluit met de knop (dus elektrisch) dan sluit de klep en trekt hij zichzelf aan het eind dicht. Als je een model 3 hebt zie & hoor je deze twee fase duidelijk. Als de klep wel zo ver dicht kan dat de klept denkt dat hij met de 2 de fase kan beginnen trekt hij zichzelf kapot wanneer hij niet dicht kan door iets wat net te ver uitsteekt binnen in.
[...]
Ben er zeker ook nog niet klaar mee.
Of je koopt een laadkabel met een knop eropTweakerVincent schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:43:
Ik heb bijna 2 jaar de M3 en kom er nu pas achter dat ik als ik de auto EERST open doe en dan mijn eigen laadpaal met token ontkoppel ik direct de stekker eruit kan trekken…. ipv gedoe met app of watch ofzo
tip
LOL, een poosje terug reed ik over de Zeelandbrug waar een mooi verkeersbord voor stond om te melden dat het maximale gewicht 50ton was (50t), 3x raden welke snelheid de autopilot vervolgens ging aanhouden...vulcan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:11:
[Afbeelding]
Ja Tesla, dit is 'iets' met '60' erop.
Nee Tesla, je hoeft hier niet de snelheidslimiet voor aan te passen
1. weer cp_a051, vorige keer alleen sporadisch de melding. Mobile service had het toen alleen gekalibreerd en toen ging het een tijd goed, inmiddels heb ik nu al een week lang de melding zonder dat het ook maar ooit weg gaat, dus denk dat het nu echt stuk is.
2. Kraak uit de binnen portier aan de bestuurderskant, ik hoop dat ze dat nog gaan vervangen en de onderdelen nu wel op voorraad hebben... zo niet heb ik inmiddels wel mee leren leven... kwam wel laatst achter dat er een barst zat in mijn speaker grill aan die kant... kan mij alleen voorstellen dat het door de mobile service gedaan is toen de paneel twee keer af en op gingen... Ik heb er zelf in ieder geval nooit tegen aan getrapt bij het uitstappen, lijkt mij ook niet echt voor de hand liggende manier van uitstappen... maar dat valt dan weer niet te bewijzen...
3. Al meer dan een week lang mijn jeugd droom mogen beleven van dat ik op een piratenschip rond cruise. Bij oneven wegen kraakt mijn stoel als een piratenschip! Dan volg ik dit topic genoeg om door te hebben dat het niet de bouten zijn die beneden los zitten, de stoel zit muurvast, maar het komt echt uit de binnenkant van de rugleuning van de stoel. Vooral bij rotondes als mijn gewicht aan de linker kant van de steun wordt geduwd, dan hoor je een kraak.
Hoe klinkt een piratenschip uit mijn jeugd vraag je je dan af, ik heb ff een video gemaakt en snel geupload. Gaat meer om het geluid, dus je kan het beeld negeren.
YouTube: June 3, 2021
Wish me luck...
Juniper RWD
Wtf, zit je dan met je auto van 50+kShiro schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:17:
Ik mag morgen naar de Service Center in Rotterdam voor de volgende problemen
1. weer cp_a051, vorige keer alleen sporadisch de melding. Mobile service had het toen alleen gekalibreerd en toen ging het een tijd goed, inmiddels heb ik nu al een week lang de melding zonder dat het ook maar ooit weg gaat, dus denk dat het nu echt stuk is.
2. Kraak uit de binnen portier aan de bestuurderskant, ik hoop dat ze dat nog gaan vervangen en de onderdelen nu wel op voorraad hebben... zo niet heb ik inmiddels wel mee leren leven... kwam wel laatst achter dat er een barst zat in mijn speaker grill aan die kant... kan mij alleen voorstellen dat het door de mobile service gedaan is toen de paneel twee keer af en op gingen... Ik heb er zelf in ieder geval nooit tegen aan getrapt bij het uitstappen, lijkt mij ook niet echt voor de hand liggende manier van uitstappen... maar dat valt dan weer niet te bewijzen...
3. Al meer dan een week lang mijn jeugd droom mogen beleven van dat ik op een piratenschip rond cruise. Bij oneven wegen kraakt mijn stoel als een piratenschip! Dan volg ik dit topic genoeg om door te hebben dat het niet de bouten zijn die beneden los zitten, de stoel zit muurvast, maar het komt echt uit de binnenkant van de rugleuning van de stoel. Vooral bij rotondes als mijn gewicht aan de linker kant van de steun wordt geduwd, dan hoor je een kraak.
Hoe klinkt een piratenschip uit mijn jeugd vraag je je dan af, ik heb ff een video gemaakt en snel geupload. Gaat meer om het geluid, dus je kan het beeld negeren.
Wish me luck...
Haha mooi misschien zijn de verhalen dan toch waar dat Tesla's na 1 jaar uit elkaar vallenShiro schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:17:
Ik mag morgen naar de Service Center in Rotterdam voor de volgende problemen
Wish me luck...
Ik zal ook een duit in het zakje doen;
Ik had een kleine schade die gerepareerd moest worden. Allemaal keurig gebeurd, en een jaguar XE als leen auto gehad (prima wagen maar het voelt wel als yesterday technology zeg, ik was blij dat ik weer terug kon in de M3). Maar bij het ophalen kreeg ik te horen dat ze de auto hadden uitgelezen, en de koelvloeistof niet goed rond pompt. Meteen een afspraak bij Tesla gemaakt, en ook aangegeven dat ze nu de bestuurders stoel eens en voor altijd vast moeten gaan zetten, want die lijken met de dag losser te gaan.... ik ben benieuwd!
Houdt de Tesla wall charger bij hoeveel kWh hij geladen heeft zodat ik dat op kan voeren als zakelijke kosten?
Mijn Rooie Rakker stuurt niet meer als een kamikaze naar links of naar rechts als er zo'n doorgetrokken streep schuin over een spitsstrook loopt!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
@Markofnikoff volgens mij kunnen ze dat nog wel goed oplossen en zie het hier ook geregeld voorbij komen, maar in mijn geval weet ik echt niet hoe ze dit oplossen zonder een compleet nieuw stoel erop te zetten...
De auto rijdt heerlijk en stoplicht sprintjes zijn echt een ware feest, maar de hoeveelheid kraakjes uit de interieur, dat is toch echt wel het slechtste van alle 5 de auto's die ik ooit heb gehad en dat waren toch allemaal geen premium merk auto's...
@Phntm Ook bekend probleem bij Tesla, stuk vilt erop plakken en weer gaan met die banaan
Juniper RWD
Ik kijk er ook naar, maar dit is dus ook een van mijn grootste angstenShiro schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:24:
@tomtom901 Yup en erger nog, het is zakelijk zelf gekocht, dus geen lease..
Mbt de TWC. Daar zit geen kWh meter in. Je kunt er het beste een simpele kWh meter voor zetten.Noxa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:32:
Ik overweeg een Tesla model 3 zakelijk te kopen. Nu zijn wij beide zzp'er in een niet BTW plichtig beroep (zorg). Kan ik dan de BTW aftrekken? Iemand dat gedaan hier?
Houdt de Tesla wall charger bij hoeveel kWh hij geladen heeft zodat ik dat op kan voeren als zakelijke kosten?
Verwijderd
Maar je ziet wel dat de assemblage in Tilburg van de S toch echt wel met een stuk meer liefde is gebeurd dan de Model 3 in Fremont.
Uiteindelijk is het wel echt een verbeter punt voor Tesla maar ik ben heel benieuwd naar de data die het verschil straks tussen Fremont, Shanghai en Berlijn laat zien, en het verschil tussen 2019 en 2021 versies.
We moeten niet vergeten dat dit de eerste massa productie auto van Tesla is en een productielijn voor massa productie is wat goede software bouwen is voor legacy bouwers.
2-3x opnieuw een afspraak inplannen zodat ze het frame in de stoel vervangen (met tegenzin).Phntm schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:00:
Ik heb ook een bijgeluid vanuit de stoel... alleen is het het leer dat wrijft tegen de armleuning van de midden console. Zijn hier goedkope, niet schadende truukjes die men al hier voor heeft gebruikt?
Ik had het ook en na “doorzeuren” pas vervangen gekregen.
Eerste poging is bijna altijd alles “binnen de Tesla specificaties”…
Helaas lijkt dat hier een nadeel. (Zelf gekocht)Shiro schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:24:
@tomtom901 Yup en erger nog, het is zakelijk zelf gekocht, dus geen lease..
Bij leasemaatschappij zullen ze minder vaak 3x voor hetzelfde een afspraak moeten plannen. Ik hoor hier ook minder slechte verhalen via leasemaatschappijen.
[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 03-06-2021 12:03 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Same, ik was van plan later dit jaar een M3 privé te kopen maar na de laatste +- 50 pagina's hier op het forum gelezen te hebben ben ik er nog niet zo zeker van.tomtom901 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Ik kijk er ook naar, maar dit is dus ook een van mijn grootste angsten
Ik weet dat er meer mensen die 100% tevreden zijn maar je zal net zien dat ik weer eens pech heb en voor een auto van 60k zit ik er niet op te wachten dat er van alles mis mee is.
Als je overige topics leest zoals de ID3, Polestar etc. kom je ook veel problemen tegen. Problemen worden altijd uitvergroot en besproken. Er rijden nu in NL ruim 39k M3's rond.Idanue schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:02:
[...]
Same, ik was van plan later dit jaar een M3 privé te kopen maar na de laatste +- 50 pagina's hier op het forum gelezen te hebben ben ik er nog niet zo zeker van.
Ik weet dat er meer mensen die 100% tevreden zijn maar je zal net zien dat ik weer eens pech heb en voor een auto van 60k zit ik er niet op te wachten dat er van alles mis mee is.
Ik kan alleen zeggen dat dit tot nu toe de fijnste auto is waarin ik gereden heb. Ford Mustang vind ik wel een eyecatcher, maar haalt niet de specs van M3 m.b.t. snelheid en acceleratie. Dat is natuurlijk altijd een persoonlijke afweging.
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/5Ujxkl1EBKUsxFJyC6iOcp20.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s0YdZoIRa49vczyxmUyyIyox.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IG8O3OAl2NpVPwKWlHxUZGwW.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0xEBXVgMTSZ1LBeXNgAjXw5b.png?f=fotoalbum_large)