fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:03:
Ik rij nu 1,5 jaar in een M3 LR. Voornaamste reden om te kiezen: bijtelling. Ik was nog net op tijd voor 4%. Daarnaast uiteraard de gadget-factor en de premium naam die Tesla toen had.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels wel terugverlang naar m’n VW Golf. De M3 is vooral snel en het scherm is een leuke gadget. Op korte stukken prima. Maar qua rijcomfort op lange stukken is het echt inleveren. De Golf (station met sportstoelen en onderstel) trok ik met 150 door een vrij scherpe bocht. Bij de M3 begin ik hem al te knijpen bij 130. En dan moet ik me al schrap zetten zodat ik niet uit m’n stoel glij. Met 3 bar voel je elke oneffenheid op de weg en de EV’s zijn van nature al hard afgeveerd.
Als we het dan hebben over bouwkwaliteit piept en kraakt alles want het is allemaal plastic. Ik weet dat ik EV’s niet mag vergelijken met traditionele auto’s omdat ze ergens gewicht moeten besparen, maar feit blijft dat je qua bouwkwaliteit gewoon inlevert.
Daarnaast merk ik dat hij als kilometervreter best vermoeiend is. Dat heeft te maken met het vrij directe stuur (VW was wat wollig maar wel lekker als je flink moet doorkachelen), en het continue moeten ingrijpen op de autopilot. Mijn rijstijl was CC op 150 en zo min mogelijk het rempedaal aanraken. Cancel, inhalen, restore. Simpel. Nu moet ik me continue bezig houden met wat autopilot aan het doen is. Gas geven als ik autopilot erop zet anders remt ie naar maximumsnelheid. Gas bij geven zodat ie niet te vroeg gaat remmen bij een voorganger (ook met 1 autolengte). Steeds weer pielen om de juiste snelheid te kiezen. Met fluwelen voet op 120 belanden en dan wachten tot de auto doorheeft dat hij moet overnemen. Ik ga maar zoveel mogelijk links rijden zodat ik geen aanpassingen hoef te doen, dat lijkt me niet het gewenste effect. Ik mis de ‘domme’ CC.
Wellicht is mijn rijstijl niet geschikt voor de M3. De VW was relaxed rijden en ik was z.s.m. thuis. De M3 lijkt meer geschikt om in een treintje naar huis te rijden, waarbij je voorganger het tempo bepaalt.
Het is zeker niet dat ik met tegenzin in de auto stap. Iedereen eruit trekken verveelt nooit! Maar m’n volgende leasebak wordt gewoon weer een Duitser.

Alhoewel ik het niet helemaal met je eens ben, snap ik je gevoel helemaal.
Hierna zal ik niet snel weer voor tesla kiezen. Kraakje in mijn deur wordt ik inmiddels wel écht gek van.
Wegligging is vreemd. Op zich ligt hij best strak op de weg, maar bij een beetje bocht wil hij toch ook nog rechtdoor. Weinig gevoel met de weg.
Op hogere snelheid lijkt de achterkant soms wat los te komen (autobahn snelheden), heel apart gevoel. Achterkant heeft dan de neiging wat heen en weer te gaan. Terwijl hij op lagere snelheden best stabiel ligt.
Kijk accelereren is echt dik in orde, maar om enkel daarom nu een auto uit te kiezen... Ik merk dat het uiterlijk, de probleempjes, etc. nu wat beginnen te vervelen.
Ik zit de laatste tijd toch met een schuin oog naar een etron te kijken of gewoon een V60 T5, blijf ik een super strakke bak vinden. Mooiste station van dit moment in mijn opinie 😱
Op zich vond ik hem met langere ritten ook prima rijden, maar de lange vakantieritten als met een diesel kun je er niet meer mee maken.
Maar daardoor kom ik met overnachting toch uitgerust er aan.
Bottom line: leuk met 4% bijtelling, 8% en 12% mogelijk nog, maar andere merken bieden toch meer waar voor hun geld.
Richh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Ik ben (als particulier) opzich wel geïnteresseerd, echter doet zich nu dus de relatief gekke situatie voor dat een Model S (die ik eigenlijk te lomp/groot) vind regelmatig goedkoper te vinden is, dan een Model 3.
Oke, de Model S (2016/na facelift) is dan ook 2/3 jaar ouder (en valt dus buiten bijtellingsregels, hence de prijs) - maar je krijgt daar ook wel meer auto voor je geld... en soms zelfs gratis superchargen. Dat maakt het rekensommetje pas echt anders tov 2 euro per liter, inderdaad

Ik weet niet of ik privé een Tesla buiten garantie zou aandurven. Je kunt geluk hebben, maar als je ongeluk hebt hoef je geen enkele coulance vanuit Tesla te verwachten.
Grappig dat de mobile service man van Tesla vanochtend zelfs een beetje negatief over Tesla USA deed. Kwam erop neer dat ze te weinig meegingen met de luxere Europese merken.
Mx. Alba schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:51:
150 rijden met een Model 3 is bovendien ook nutteloos vanwege de reductie in actieradius die je hebt op die snelheid.
Ik vind het rijden van lange afstanden met de M3 juist veel relaxter dan met mijn vorige auto's (V40 D3 en daarvoor C30 D2), voornamelijk vanwege de autopilot. Die gebruik ik zo veel mogelijk, ingesteld op Vmax + 5km/h. Ook de relatieve stilte ten opzichte van een diesel is heerlijk.
Al met al is inderdaad continu 150 willen jakkeren niet de juiste rijstijl voor een M3 - of welke andere elektrische auto dan ook.
Dan moet je dieselen!
Goede oude tijd, in de nacht, in een treintje 220 op de linkerbaan tussen de Duitsers in. (In Duitsland uiteraard(!!!)). Dat kun je elektrisch vergeten.
Vertrok je rond middernacht en zat je rond 7:00 uur gewoon al bij de Gottardtunnel.
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Ik geef je op sommige punten gelijk, op andere niet.
Bij mij werkt de ACC prima. Hij mag soms iets sneller weer optrekken als de auto voor je van baan wisselt, maar remmen en afstand houden vind ik meer dan prima. (maar goed, als je 150 doorkachelt, dan heb je misschien ook een rijstijl die ze bij Tesla niet willen aanmoedigen

)
Bouwkwaliteit ben ik het niet mee eens (vooral als je de nieuwe Golf van binnen ziet

)
Wel helemaal eens met het comfort. Gewoon te hard geveerd, en weinig demping. En natuurlijk een totaal gebrek aan geluidsdemping. Boven de 100 is het gewoon niet leuk meer qua afrolgeluiden. Ik merk dat ik op overgangen van "grof" naar "glad" asfalt echt enorm verschil beleef.
Dat gaat Musk nu bij de nieuwe S oplossen met ANC, maar eigenlijk moet er gewoon meer dempingsmateriaal tussen.
Ja hij geeft gewoon pas gas als de voorligger volledig van de rijbaan af is. Voor die tijd zitten ze vaak al te seinen achter je 😅
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:27:
Ja noise cancelling tegen weggeluid is een beetje de omgekeerde wereld wat mij betreft. Waarom alles weggeprogrammeerd moet worden ipv gewoon fatsoenlijke demping in zo'n auto is mij een raadsel.
In 2030 is de auto 100% kaal van binnen en krijg je een VR headset met over-the-air een nieuw interieur.
Banden geluid valt wel mee toch? Vooral wind is hier een probleem.
Waarom kijken ze niet gewoon bij Audi af? De Etron is echt zo stil!