Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 221 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.175.470 views

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

GeeMoney schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:12:
[...]

Ik ken er heel veel die voor 150-200 euro meer de M3 zouden laten staan. Want dat netto verschil heb je het namelijk over. (En dat laat dan meer zien dat veel mensen dus eigenlijk boven hun categorie de lease gekozen hebben en dus puur naar bijtelling hebben gekeken ;) ).
Als je een echte liefhebber bent heb je het er wellicht voor over maar ik verwacht het gros niet.
Het scheelt 65 euro per maand netto bij de Long Range en daar moet nog vanaf dat je er meer voor moet betalen en dan geen nieuwe auto krijgt.

Dan ben je wel heel erg gefixeerd op de bijtelling, want feitelijk blijft er dan heel weinig over en als je pech hebt of door veranderde omstandigheden heb je de auto veel korter dan verwacht en dan haal je het er niet eens uit.

• DS7

DS7

Xenir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:20:
Ik denk dat voor veel leaserijders bijtelling leidend is. Een van de redenen dat de EV populair is onder deze groep: lage kosten
Dat er mensen zijn die niet verder kijken dan de bijtelling is mij bekend, maar als je gaat rekenen, dan is meer betalen voor een gebruikte auto economisch gezien raar.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DS7 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:31:
[...]

Het scheelt 65 euro per maand netto bij de Long Range en daar moet nog vanaf dat je er meer voor moet betalen en dan geen nieuwe auto krijgt.

Dan ben je wel heel erg gefixeerd op de bijtelling, want feitelijk blijft er dan heel weinig over en als je pech hebt of door veranderde omstandigheden heb je de auto veel korter dan verwacht en dan haal je het er niet eens uit.
Als je het hebt over 4% tot 50k of 12% tot 40k en alles daarboven dus 22% + rekening houdend dat voor de meesten de SR+ al kantje boord in het leasebudget past, dan komt er bij een hoop niet alleen de bijteling bij (wat echt meer is dan 65 euro) maar ook een eigen bijdrage bij omdat ook de leaseprijzen zelf behoorlijk zijn gestegen van de M3 tov de eerste lichtingen in NL.
Dat moet allemaal door de berijder gecompenseerd worden.

Elektrisch zijn er goedkopere alternatieven (uiteraard al dan niet met concessies) maar ook een Opel benzine of een Kia is dan opeens toch een stuk goedkoper dan een M3.

En voordat ik het verwijt krijg anti-Tesla, dit is natuurlijk in zijn algemeenheid een “probleem” door het verhogen van de tarieven en veranderen van de bijtelling spelregels :).

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2021 22:00 ]

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Als je het hebt over 4% tot 50k of 8% tot 45k en alles daarboven dus 22% + rekening houdend dat voor de meesten de SR+ al kantje boord in het leasebudget past, dan komt er bij een hoop niet alleen de bijteling bij (wat echt meer is dan 65 euro) maar ook een eigen bijdrage bij omdat ook de leaseprijzen zelf behoorlijk zijn gestegen van de M3 tov de eerste lichtingen in NL.
Dat moet allemaal door de berijder gecompenseerd worden.

Elektrisch zijn er goedkopere alternatieven (uiteraard al dan niet met concessies) maar ook een Opel benzine of een Kia is dan opeens toch een stuk goedkoper dan een M3.

En voordat ik het verwijt krijg anti-Tesla, dit is natuurlijk in zijn algemeenheid een “probleem” door het verhogen van de tarieven en veranderen van de bijtelling spelregels :).
Het gaat niet om 4 vs 8. Een LR uit 2019 is goedkoper dan een nieuwe.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-12 23:09
@GeeMoney eigen bijdrage mag je van de bijtelling afhalen, iig als je werkgever het goed heeft verwoord op je loonstrook (eigen bijdrage voor privégebruik).
Dat hoeft financieel dus geen probleem te zijn.

(overigens moet de auto, voor de belastingdienst, in verhouding staan tot je functie, dus een hoge eigen bijdrage kan wel een probleem zijn).

Zo betaal ik bijv. Op een 4% SR+ alleen een eigen bijdrage, maar geen bijtelling, doordat die ik zijn geheel weggestreept wordt. Niet dat ik er direct goedkoper meer uit ben..

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DS7 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Het gaat niet om 4 vs 8. Een LR uit 2019 is goedkoper dan een nieuwe.
Als je er een uit 2019 hebt en totall los rijdt en je moet dan nu een nieuwe. Dat was de stelling toch? Dan is het verschil in bijtelling voor de berijder de grootste klap gok ik. Dat de auto zelf ook in waarde is gewijzigd komt er dan nog eens bij. De bijtellingrijders zullen dus eerder voor een 4% gebruikte opperen dan een nieuwe met de nieuwe bijtelling regels.

@Caelorum klopt met die eigen bijdrage maar het blijft een netto bedrag bijtellen op het aftrekken van een bruto bedrag (en dus extra kosten).

Maar goed, we dwalen wat af van het topic.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2021 10:14 ]

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-12 14:24
Waar de M3 voorheen altijd de AP snelheid naar 90km/h omlaag gooide (omdat hij dacht dat de auto op de afrit reed; verkeerssituatie is daar gewijzigd) doet hij dat nu niet meer op 2 plekken:

* A6 richting Lelystad t.h.v. Almere Haven, pal voor het nieuwe viaduct.
* A27 richting Utrecht t.h.v. afslag Hilversum, pal voor het einde van de uitvoegstrook.

Als je daar niet zelf het stroompedaal intrapte dan hield de auto even goed in, snelle drop van 100 naar 90km/h. Sommige evaren dat als een phantom-brake.

Maar dat doet'ie dus niet meer, nu 2x kunnen testen (wel op de meest rechter baan rijden!). Meer mensen dezelfde ervaring? Eventueel op andere plekken waar de AP dit deed, er zijn er genoeg op de NL snelwegen als ik dat zo las hier.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Pierz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Hoe hanteren de verzekeraars de dagwaarde eigenlijk? Jonge Model 3’s met lage bijtelling lijken soms meer waard dan nieuwe.
Lijken? Dat zijn ze daadwerkelijk :P

Je zal erg weinig M3 occasions vinden onder de 50k. 2019 modellen worden (inclusief BTW) voor meer dan de aanschafwaarde verkocht 7(8)7

Bij Tesla zelf zijn er occasions te vinden onder de 50k, maar met 10% 'korting' moet je blij zijn voor een 1,5 jaar gebruikte auto met enkele tienduizenden kilometers op de teller :P
Vergelijk dat eens met een 2e hands VW Golf uit 2019...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Caelorum
vulcan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:43:
[...]
Maar dat doet'ie dus niet meer, nu 2x kunnen testen (wel op de meest rechter baan rijden!). Meer mensen dezelfde ervaring? Eventueel op andere plekken waar de AP dit deed, er zijn er genoeg op de NL snelwegen als ik dat zo las hier.
Genoeg plekken waar die dat deed en plekken waar die dat nog steeds doet. Er worden nogal wat afritten verlegd in Nederland.
Maar het systeem is redelijk zelflerend heb ik het idee, dus als mensen maar vaak genoeg overriden komt het wel goed. Zo is er hier een enkelbaans weg waarvan de auto denk dat je er maar 50 mag (en veel mensen ook), waar je wel de AP met 80 kan aanslingeren.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Richh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Lijken? Dat zijn ze daadwerkelijk :P

Je zal erg weinig M3 occasions vinden onder de 50k. 2019 modellen worden (inclusief BTW) voor meer dan de aanschafwaarde verkocht 7(8)7

Bij Tesla zelf zijn er occasions te vinden onder de 50k, maar met 10% 'korting' moet je blij zijn voor een 1,5 jaar gebruikte auto met enkele tienduizenden kilometers op de teller :P
Vergelijk dat eens met een 2e hands VW Golf uit 2019...
Bijna verleidelijk om mijn LR uit 2019 te gaan verkopen, rij door corona zo weinig nu...

Aan de andere kant gaan de benzineprijzen richting €2 per liter, dus is een EV ook particulier erg voordelig nu, totdat er wegenbelasting wordt ingevoerd. :|

• Richh
mkrmr schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Bijna verleidelijk om mijn LR uit 2019 te gaan verkopen, rij door corona zo weinig nu...

Aan de andere kant gaan de benzineprijzen richting €2 per liter, dus is een EV ook particulier erg voordelig nu, totdat er wegenbelasting wordt ingevoerd. :|
Ik ben (als particulier) opzich wel geïnteresseerd, echter doet zich nu dus de relatief gekke situatie voor dat een Model S (die ik eigenlijk te lomp/groot) vind regelmatig goedkoper te vinden is, dan een Model 3.

Oke, de Model S (2016/na facelift) is dan ook 2/3 jaar ouder (en valt dus buiten bijtellingsregels, hence de prijs) - maar je krijgt daar ook wel meer auto voor je geld... en soms zelfs gratis superchargen. Dat maakt het rekensommetje pas echt anders tov 2 euro per liter, inderdaad :P

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 09:04
Richh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Ik ben (als particulier) opzich wel geïnteresseerd, echter doet zich nu dus de relatief gekke situatie voor dat een Model S (die ik eigenlijk te lomp/groot) vind regelmatig goedkoper te vinden is, dan een Model 3.

Oke, de Model S (2016/na facelift) is dan ook 2/3 jaar ouder (en valt dus buiten bijtellingsregels, hence de prijs) - maar je krijgt daar ook wel meer auto voor je geld... en soms zelfs gratis superchargen. Dat maakt het rekensommetje pas echt anders tov 2 euro per liter, inderdaad :P
Mijn ervaring is dat een Model S vanaf 2016 bijna niet onder de 50k te krijgen is, er staan hier en daar modellen die tegen die 50k aanzitten maar dan heb je al snel 150k of meer op de teller staan.

Om nu 50k aan een 5 a 6 jaar oude auto uit te geven met 150k op de teller zou ik persoonlijk nooit doen. Daar weegt het 'gratis' laden niet tegenop. Je krijgt namelijk best hoge onderhoudskosten op zo'n km stand.

Ik zou dan liever 50k euro aan een nieuwe M3 SR+ uitgeven die een beter bereik heeft dan een oude Model S.

• Richh
Aalard99 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Mijn ervaring is dat een Model S vanaf 2016 bijna niet onder de 50k te krijgen is, er staan hier en daar modellen die tegen die 50k aanzitten maar dan heb je al snel 150k of meer op de teller staan.
Ze zijn er wel voor minder dan 40k (inclusief btw) en een lagere kilometerstand dan dat:
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2016-51067764
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2016-50838422
Pre-facelift nog een stuk meer trouwens.
Om nu 50k aan een 5 a 6 jaar oude auto uit te geven met 150k op de teller zou ik persoonlijk nooit doen. Daar weegt het 'gratis' laden niet tegenop. Je krijgt namelijk best hoge onderhoudskosten op zo'n km stand.

Ik zou dan liever 50k euro aan een nieuwe M3 SR+ uitgeven die een beter bereik heeft dan een oude Model S.
Zeker waar, in dat opzicht is het ook niet gek dat de Model S goedkoper is dan een Model 3. Het echte 'probleem' (luxeprobleem :P) is dat de Model 3 nog zo duur blijft als occasion. Wat waarschijnlijk voornamelijk door bijtellingsregelingen komt.
Als particulier moet ik denk ik nog 3 jaar wachten tot het hele bijtellingsspel niet meer relevant is :P

Overigens vraag ik me wel af waar die onderhoudskosten in zitten bij een oudere Tesla.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 10-05-2021 15:18 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12 07:06
vulcan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:43:
Waar de M3 voorheen altijd de AP snelheid naar 90km/h omlaag gooide (omdat hij dacht dat de auto op de afrit reed; verkeerssituatie is daar gewijzigd) doet hij dat nu niet meer op 2 plekken:

* A6 richting Lelystad t.h.v. Almere Haven, pal voor het nieuwe viaduct.
* A27 richting Utrecht t.h.v. afslag Hilversum, pal voor het einde van de uitvoegstrook.

Als je daar niet zelf het stroompedaal intrapte dan hield de auto even goed in, snelle drop van 100 naar 90km/h. Sommige evaren dat als een phantom-brake.

Ah ben benieuwd, zou mooi zijn als dit eindelijk begint te werken! Bij de A27 naar het zuiden gooide hij hem naar 70 zelfs (van 120!!) bij afrit Hilversum. Dus nog wel een stuk extremer dan wat jij aangeeft, zal binnenkort eens kijken of die ook verbeterd is

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-12 11:49
DS7 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Drie lagen om steenslag bij te werken? Persoonlijk denk ik dat het daar niet beter van wordt.

Zelfs met een unilak blijf je altijd zien dat er bij is getipt als je goed kijkt. Wat ik heb meegekregen is gewoon een unikleur en dan krijg je hetzelfde effect. Als je drie lagen gaat gebruiken denk ik dat het juist meer gaat opvallen.
Klopt, blijf je ook zien. Maar als je 3 flesjes meekrijgt kun je het altijd nog bij de eerste laag laten hé? Die andere 2 hoeven er dan niet op. Maar je hoeft er dan in ieder geval niet voor terug.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-12 12:40
Afgelopen week met de vouwwagen op pad geweest. Verbruik viel me echt niet tegen (220 Wh/km). Met de auto vol, vouwwagen max beladen (750 KG) en 2 kinderen + hond mee.

- Wat me opviel is dat de trekhaak van de M3 55KG kogeldruk met een accessoiredrager mag hebben maar 100KG kogeldruk met een aanhanger (afhankelijk van de belading van het trekkend voertuig). Uiteindelijk heb ik gereden met 65KG kogeldruk en dat ging prima.
- Wat me tegenviel was dat de auto maar bleef waarschuwen dat ik de bestemming niet zou halen zonder te laden, maar vervolgens geen SuC voorstelde (ondanks dat ik die instelling wel aan heb staan).

Uiteindelijk verwacht ik dus ongeveer 180 - 200 km op een lading (90 naar 5%) met de SR+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgqrBNbDthOPWu2wk0QUKqW1uNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bz1elNkgbAqQTrAqh2VM0MUP.jpg?f=fotoalbum_large

• vulcan
  • Laatst online: 24-12 14:24
MrBasta schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:22:
Afgelopen week met de vouwwagen op pad geweest. Verbruik viel me echt niet tegen (220 Wh/km). Met de auto vol, vouwwagen max beladen (750 KG) en 2 kinderen + hond mee.

...
Goeie berichten!

Heb je toevallig een foto van de M3 + aanhanger zoals die beladen was? :9

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• MrBasta
vulcan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Goeie berichten!

Heb je toevallig een foto van de M3 + aanhanger zoals die beladen was? :9
Welzeker. Als je niet zo'n opgeblazen gedrocht hebt als wij (of gewoon minder zooi meeneemt O-)) kan je verbruik nog wel lager denk ik. Vouwwagen komt net boven de daklijn uit namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifJfK5JwhebbLlin3qGcOanhDkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meqlosMbMewQRcL8caJaM64u.jpg?f=fotoalbum_large

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12 21:52

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het verbaast me niet dat het verbruik met een vouwwagen meevalt. Ik ben zelf met mijn vorige auto's (Volvo C30 D2 en Volvo V40 D3) een paar keer op vakantie geweest met een kleine aanhanger, en dat reed zelfs zuiniger dan normaal. Zo'n kleine aanhanger vangt weinig wind en je rijdt 90-100 ipv 120-130.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-12 16:38
MrBasta schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Welzeker. Als je niet zo'n opgeblazen gedrocht hebt als wij (of gewoon minder zooi meeneemt O-)) kan je verbruik nog wel lager denk ik. Vouwwagen komt net boven de daklijn uit namelijk.
Cool, ik heb ook net een vouwwagen gekocht voor achter de Tesla!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7xgc3FDh_BnVfTTjnQSSVhdCrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBqBbjORM1ZU1oc6RBUaosKl.jpg?f=fotoalbum_large

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-12 20:05
Ben ook van plan om een M3 SR+ te bestellen... Maar ik zie nu op de website dat er nergens meer de optie is om een trekhaak te nemen. Is er iets veranderd?

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-12 16:38
frye schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:30:
Ben ook van plan om een M3 SR+ te bestellen... Maar ik zie nu op de website dat er nergens meer de optie is om een trekhaak te nemen. Is er iets veranderd?
Effe in dit forum zoeken...
TalkingCarrot schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:10:
Ligt het aan mij of lijkt de optie voor een trekhaak op de M3 niet meer aanwezig te zijn in de configurator?
bartlauwers schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:53:
[...]

Yep, lijkt inderdaad het geval te zijn. Zie hier voor meer info: https://teslaclubsweden.s...70-of-customers-disagree/

[ Voor 20% gewijzigd door DJGizbo op 11-05-2021 11:38 ]

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12 22:07
Ik rij nu 1,5 jaar in een M3 LR. Voornaamste reden om te kiezen: bijtelling. Ik was nog net op tijd voor 4%. Daarnaast uiteraard de gadget-factor en de premium naam die Tesla toen had.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels wel terugverlang naar m’n VW Golf. De M3 is vooral snel en het scherm is een leuke gadget. Op korte stukken prima. Maar qua rijcomfort op lange stukken is het echt inleveren. De Golf (station met sportstoelen en onderstel) trok ik met 150 door een vrij scherpe bocht. Bij de M3 begin ik hem al te knijpen bij 130. En dan moet ik me al schrap zetten zodat ik niet uit m’n stoel glij. Met 3 bar voel je elke oneffenheid op de weg en de EV’s zijn van nature al hard afgeveerd.

Als we het dan hebben over bouwkwaliteit piept en kraakt alles want het is allemaal plastic. Ik weet dat ik EV’s niet mag vergelijken met traditionele auto’s omdat ze ergens gewicht moeten besparen, maar feit blijft dat je qua bouwkwaliteit gewoon inlevert.

Daarnaast merk ik dat hij als kilometervreter best vermoeiend is. Dat heeft te maken met het vrij directe stuur (VW was wat wollig maar wel lekker als je flink moet doorkachelen), en het continue moeten ingrijpen op de autopilot. Mijn rijstijl was CC op 150 en zo min mogelijk het rempedaal aanraken. Cancel, inhalen, restore. Simpel. Nu moet ik me continue bezig houden met wat autopilot aan het doen is. Gas geven als ik autopilot erop zet anders remt ie naar maximumsnelheid. Gas bij geven zodat ie niet te vroeg gaat remmen bij een voorganger (ook met 1 autolengte). Steeds weer pielen om de juiste snelheid te kiezen. Met fluwelen voet op 120 belanden en dan wachten tot de auto doorheeft dat hij moet overnemen. Ik ga maar zoveel mogelijk links rijden zodat ik geen aanpassingen hoef te doen, dat lijkt me niet het gewenste effect. Ik mis de ‘domme’ CC.

Wellicht is mijn rijstijl niet geschikt voor de M3. De VW was relaxed rijden en ik was z.s.m. thuis. De M3 lijkt meer geschikt om in een treintje naar huis te rijden, waarbij je voorganger het tempo bepaalt.

Het is zeker niet dat ik met tegenzin in de auto stap. Iedereen eruit trekken verveelt nooit! Maar m’n volgende leasebak wordt gewoon weer een Duitser. :+

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-05-2021 12:07 ]

• JohanB
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:03:
Ik rij nu 1,5 jaar in een M3 LR. Voornaamste reden om te kiezen: bijtelling. Ik was nog net op tijd voor 4%. Daarnaast uiteraard de gadget-factor en de premium naam die Tesla toen had.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels wel terugverlang naar m’n VW Golf. De M3 is vooral snel en het scherm is een leuke gadget. Op korte stukken prima. Maar qua rijcomfort op lange stukken is het echt inleveren. De Golf (station met sportstoelen en onderstel) trok ik met 150 door een vrij scherpe bocht. Bij de M3 begin ik hem al te knijpen bij 130. En dan moet ik me al schrap zetten zodat ik niet uit m’n stoel glij. Met 3 bar voel je elke oneffenheid op de weg en de EV’s zijn van nature al hard afgeveerd.

Als we het dan hebben over bouwkwaliteit piept en kraakt alles want het is allemaal plastic. Ik weet dat ik EV’s niet mag vergelijken met traditionele auto’s omdat ze ergens gewicht moeten besparen, maar feit blijft dat je qua bouwkwaliteit gewoon inlevert.

Daarnaast merk ik dat hij als kilometervreter best vermoeiend is. Dat heeft te maken met het vrij directe stuur (VW was wat wollig maar wel lekker als je flink moet doorkachelen), en het continue moeten ingrijpen op de autopilot. Mijn rijstijl was CC op 150 en zo min mogelijk het rempedaal aanraken. Cancel, inhalen, restore. Simpel. Nu moet ik me continue bezig houden met wat autopilot aan het doen is. Gas geven als ik autopilot erop zet anders remt ie naar maximumsnelheid. Gas bij geven zodat ie niet te vroeg gaat remmen bij een voorganger (ook met 1 autolengte). Steeds weer pielen om de juiste snelheid te kiezen. Met fluwelen voet op 120 belanden en dan wachten tot de auto doorheeft dat hij moet overnemen. Ik ga maar zoveel mogelijk links rijden zodat ik geen aanpassingen hoef te doen, dat lijkt me niet het gewenste effect. Ik mis de ‘domme’ CC.

Wellicht is mijn rijstijl niet geschikt voor de M3. De VW was relaxed rijden en ik was z.s.m. thuis. De M3 lijkt meer geschikt om in een treintje naar huis te rijden, waarbij je voorganger het tempo bepaalt.

Het is zeker niet dat ik met tegenzin in de auto stap. Iedereen eruit trekken verveelt nooit! Maar m’n volgende leasebak wordt gewoon weer een Duitser. :+
Ik pak de popcorn er ff bij

• fRiEtJeSaTe
JohanB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Ik pak de popcorn er ff bij
Verwacht je storm? ;)

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-12 23:25

Rij jij via het circuit naar je werk?

Verwijderd

Ik rij ook graag te hard maar om met 150kmh naar huis te knallen vind ik wel een beetje sneu geld. Het risico is gewoon te hoog voor mij. Los nog van de boetes, het snelheidsverschil met mensen die zich aan de snelheid houden loopt op tot ~50kmh. Vind ik wel wat van, zeg maar.

De stoelen kan ik me wel in vinden, ik glij ook wat ongemakkelijk heen en weer af en toe. Het schijnt dat de allereerste generatie nog veel erger was, overigens.

Qua "gas bijgeven zodat-ie niet te vroeg remt", ja dan heb je aan mij sowieso de verkeerde. Als je op 1 seconde afstand aan komt blaffen met 150kmh pak ik mooi nog even de volgende auto mee voor ik aan de kant ga.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12 21:52

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

150 rijden met een Model 3 is bovendien ook nutteloos vanwege de reductie in actieradius die je hebt op die snelheid.

Ik vind het rijden van lange afstanden met de M3 juist veel relaxter dan met mijn vorige auto's (V40 D3 en daarvoor C30 D2), voornamelijk vanwege de autopilot. Die gebruik ik zo veel mogelijk, ingesteld op Vmax + 5km/h. Ook de relatieve stilte ten opzichte van een diesel is heerlijk.

Al met al is inderdaad continu 150 willen jakkeren niet de juiste rijstijl voor een M3 - of welke andere elektrische auto dan ook.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MrBasta

Hoe je je rijstijl omschrijft klinkt wel als een stereotype Golf rijder ja >:)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik geef je op sommige punten gelijk, op andere niet.

Bij mij werkt de ACC prima. Hij mag soms iets sneller weer optrekken als de auto voor je van baan wisselt, maar remmen en afstand houden vind ik meer dan prima. (maar goed, als je 150 doorkachelt, dan heb je misschien ook een rijstijl die ze bij Tesla niet willen aanmoedigen ;) )
Bouwkwaliteit ben ik het niet mee eens (vooral als je de nieuwe Golf van binnen ziet :X )

Wel helemaal eens met het comfort. Gewoon te hard geveerd, en weinig demping. En natuurlijk een totaal gebrek aan geluidsdemping. Boven de 100 is het gewoon niet leuk meer qua afrolgeluiden. Ik merk dat ik op overgangen van "grof" naar "glad" asfalt echt enorm verschil beleef.

Dat gaat Musk nu bij de nieuwe S oplossen met ANC, maar eigenlijk moet er gewoon meer dempingsmateriaal tussen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Ja noise cancelling tegen weggeluid is een beetje de omgekeerde wereld wat mij betreft. Waarom alles weggeprogrammeerd moet worden ipv gewoon fatsoenlijke demping in zo'n auto is mij een raadsel.

In 2030 is de auto 100% kaal van binnen en krijg je een VR headset met over-the-air een nieuw interieur.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Jeroenneman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Bij mij werkt de ACC prima. Hij mag soms iets sneller weer optrekken als de auto voor je van baan wisselt, maar remmen en afstand houden vind ik meer dan prima. (maar goed, als je 150 doorkachelt, dan heb je misschien ook een rijstijl die ze bij Tesla niet willen aanmoedigen ;) )
Bouwkwaliteit ben ik het niet mee eens (vooral als je de nieuwe Golf van binnen ziet :X )

Wel helemaal eens met het comfort. Gewoon te hard geveerd, en weinig demping. En natuurlijk een totaal gebrek aan geluidsdemping. Boven de 100 is het gewoon niet leuk meer qua afrolgeluiden. Ik merk dat ik op overgangen van "grof" naar "glad" asfalt echt enorm verschil beleef.

Dat gaat Musk nu bij de nieuwe S oplossen met ANC, maar eigenlijk moet er gewoon meer dempingsmateriaal tussen.
Inderdaad is rijgeluid onaangepast wel erg irritant. Ik heb zo'n dempingsset met extra rubbers tussen de deuren erop gezet en daarna was de auto bij 130/150 rijden wel oke. Ben er vorige zomer ongeveer 3000km in week mee van NL naar Munchen, door de alpen, Wenen, Bratislava en weer terug gereden en dat was werkelijk heerlijk. Op de autobahn met 150 op FSD is prima te doen. Ervaarde ook geen issues met bouwkwaliteit of slechte zit of wegligging.

Ik zit er compleet anders in dan de vorige schrijver. Kom ook uit 2x een golf en nu in de M3 LR en ik ga er zeker (als dat kan) nog een jaar aan vastplakken. Ik vind het echt de meest briljante auto ooit, elke dag genieten. Zowieso ga ik nooit meer weg van electrisch en wat het dan wordt, zien we tegen die tijd wel weer. Voorlopig nog even genieten van de Tesla de komende jaren.

Look behind you! A three headed monkey!

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
MrScratch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Inderdaad is rijgeluid onaangepast wel erg irritant. Ik heb zo'n dempingsset met extra rubbers tussen de deuren erop gezet en daarna was de auto bij 130/150 rijden wel oke. Ben er vorige zomer ongeveer 3000km in week mee van NL naar Munchen, door de alpen, Wenen, Bratislava en weer terug gereden en dat was werkelijk heerlijk. Op de autobahn met 150 op FSD is prima te doen. Ervaarde ook geen issues met bouwkwaliteit of slechte zit of wegligging.

Ik zit er compleet anders in dan de vorige schrijver. Kom ook uit 2x een golf en nu in de M3 LR en ik ga er zeker (als dat kan) nog een jaar aan vastplakken. Ik vind het echt de meest briljante auto ooit, elke dag genieten. Zowieso ga ik nooit meer weg van electrisch en wat het dan wordt, zien we tegen die tijd wel weer. Voorlopig nog even genieten van de Tesla de komende jaren.
Ik kom van Audi A5 en Passat GTE. Nu een MP3 die echt niet te vergelijken is met de voorgangers. Alleen de Audi komt in de buurt van de MP3..
Irriteer mij wel over windgeruis bij de MP3. Misschien wat minder op autopilot rijden? in gebruik deze zelden. Zie inderdaad, met name op A2, vaak Tesla's geheel links rijden op nagenoeg lege snelweg.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afstemming van het onderstel is ook wel smaak gebonden, ik kan juist enorm genieten van de communicatieve directe rij dynamiek. Overigens best bijzonder dat je met FWD en een matig onderstel harder door de bocht durft dan met een LR AWD.

Over de afwerking en materiaalgebruik kan je heel kort zijn, kijk eens naar een Golf 8 of ID3.. het materiaal gebruik van een Model 3 is hoogwaardiger.

Na dieselgate zie je duidelijk waar VAG op is gaan bezuinigen, jammer want dit was toch één van hun USP's

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2021 13:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• stylezzz
  • Laatst online: 22-12 20:05
Ben ik nou de enige die het reuze mee vind vallen met de afrolgeluiden in de model 3? Ik denk eerder dat mensen het meer opvalt omdat ze vanuit een ICE in een BEV zijn gestapt en de rammelende knikkerbak voorin niet meer horen....

• Jeroenneman

Jeroenneman

stylezzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:23:
Ben ik nou de enige die het reuze mee vind vallen met de afrolgeluiden in de model 3? Ik denk eerder dat mensen het meer opvalt omdat ze vanuit een ICE in een BEV zijn gestapt en de rammelende knikkerbak voorin niet meer horen....
Misschien is dat een factor, maar dat doet niet af aan het feit dat het redelijk hinderlijk is. Even als vergelijk: je hoeft geen Audi of Mercedes gewend te zijn. Ook een Octavia is volgens mij al prettiger qua geluid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-12 12:42

VonAalscht

Raaaar

Hou dat zo :) Persoonlijk vind ik dit een van de grootste nadelen van de Model 3. Bouwkwaliteit valt redelijk mee bij mij, maar dat geluid (op snelheid) op de snelweg...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
VonAalscht schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Hou dat zo :) Persoonlijk vind ik dit een van de grootste nadelen van de Model 3. Bouwkwaliteit valt redelijk mee bij mij, maar dat geluid (op snelheid) op de snelweg...
Ik begrijp ook niet dat het volume van de audio niet automatisch omhoog gaat naarmate je harder rijdt, dat is toch redelijk standaard in VAG auto's die ik voorheen reed.

• Caelorum
Volgens mij compenseren ze wel iets voor het harder rijden, maar niet genoeg om er echt wat aan te hebben.

• JohanB
Ik moet het geluid van m'n radio te hard zetten om het over het omgevings geluid heen te horen. Tsja, dan vind ik het niet meevallen.

Verder ben ik het met @fRiEtJeSaTe eens dat TACC/AP nog steeds niet goed genoeg is, waardoor je continu paniekerig boven je gas pedaal moet hangen om te corrigeren wanneer nodig. Waardoor het meer energie kost dan oplevert wat mij betreft (al is het een stuk beter geworden).

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken als ik hier nog een keer rij: Ging laatst op TACC vanaf de N205 vanaf Haarlem de A9 op, overdag:
- Eerst springt hij van 100 naar 70 (waar 100 km/h is bij de splisting naar IJmuiden vs Amsterdam)
- Dan net na die bocht terug naar 100
- Iets later naar 130 (mag niet overdag)
- Paar 100 meter later weer terug naar 100
- 200 m weer later weer terug naar 130
- WEER terug naar 100 als je bijna op de A9 zit
- Om uiteindelijk naar 120 te gaan waar je 100 mag en daar niet van terug te komen

Letterlijk 7 grote sprongen in snelheid in <1km en grotendeels ook nog allemaal snelheden die niet mogen EN te eindigen bij de foute snelheid

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mwaa, de Citigo-E iV van vrouwlief lijkt toch echt stiller op de snelweg.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jeroenneman

Jeroenneman

JohanB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Ik moet het geluid van m'n radio te hard zetten om het over het omgevings geluid heen te horen. Tsja, dan vind ik het niet meevallen.

Verder ben ik het met @fRiEtJeSaTe eens dat TACC/AP nog steeds niet goed genoeg is, waardoor je continu paniekerig boven je gas pedaal moet hangen om te corrigeren wanneer nodig. Waardoor het meer energie kost dan oplevert wat mij betreft (al is het een stuk beter geworden).

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken. Ging laatst op TACC vanaf de N205 vanaf Haarlem de A9 op, overdag:
- Eerst springt hij van 100 naar 70 (waar 100 km/h is bij de splisting naar IJmuiden vs Amsterdam)
- Om uiteindelijk naar 120 te gaan waar je 100 mag en daar niet van terug te komen

Letterlijk 7 grote sprongen in snelheid in <1km en grotendeels ook nog allemaal snelheden die niet mogen EN te eindigen bij de foute snelheid
Heb je hem op speed limit of current speed staan? Volgens mij is dit een van de eerste dingen die ik heb aangepast. Ik heb nog niet meegemaakt dat die daarna nog switchte n.a.v. de snelheidslimiet.

• Caelorum
revolution-nl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Mwaa, de Citigo-E iV van vrouwlief lijkt toch echt stiller op de snelweg.
Minder windruis of minder rolgeluid? Want die laatste is bij mij nu op de winterbanden (jaja, moet nog wisselen) een stuk meer dan met de zomerbanden. Het soort banden maakt wel echt enorm uit in de Tesla.

• stylezzz
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Misschien is dat een factor, maar dat doet niet af aan het feit dat het redelijk hinderlijk is. Even als vergelijk: je hoeft geen Audi of Mercedes gewend te zijn. Ook een Octavia is volgens mij al prettiger qua geluid.
Banden zijn een mega factor hierin. Mijn vorige auto (Golf VII GTE) gaf ook flink wat afrolgeluid, maar dat kwam blijkbaar door de flink afgesleten Goodyear F1 banden die erop zaten. Toen ze eenmaal vervangen waren door een paar nieuwe continentals (type weet ik niet meer) was het een wereld van verschil....

Mijn model 3 is afgeleverd op Hankooks, en tot heden vind ik de model 3 stiller binnenin als de golf op de continentals.

• Jeroenneman

Jeroenneman

stylezzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Banden zijn een mega factor hierin. Mijn vorige auto (Golf VII GTE) gaf ook flink wat afrolgeluid, maar dat kwam blijkbaar door de flink afgesleten Goodyear F1 banden die erop zaten. Toen ze eenmaal vervangen waren door een paar nieuwe continentals (type weet ik niet meer) was het een wereld van verschil....

Mijn model 3 is afgeleverd op Hankooks, en tot heden vind ik de model 3 stiller binnenin als de golf op de continentals.
Geleverd op Hankooks? Ik dacht de de Model 3 altijd op Michelin Pilot Sport werd geleverd?

Verwijderd

Jeroenneman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Geleverd op Hankooks? Ik dacht de de Model 3 altijd op Michelin Pilot Sport werd geleverd?
Er zijn er veel die op Hankooks zijn gekomen, in 2019 zijn er veel geweest dacht ik. Vooral de SR+ staat mij bij.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:47
De 19 inch is lang met Hankooks geleverd geweest, Misschien nog steeds wel.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Nou, achterlicht #5 is vanochtend vervangen. Aardige kerel van mobile service 💪

Herkende mij direct van de vorige keren, heb nog wel gevraagd naar de rammel in mijn deur, maar daar kon hij niet zo veel mee.

Er zit nu ook wat speling in het plastic gedeelte van de kofferbak, ondanks nieuwe klipjes blijft de speling, door het demonteren en monteren van achterlichten. Ik gebruik die handvaten iedere keer om de kofferbak dicht te doen, dus zal mij hier op den duur wel aan ergeren denk ik 😬

Ik ben blij dat het een leaseauto is en geen privé auto, dus vond het wel prima. Hij kon er niet zo veel aan veranderen.

• PiB

PiB

[...]

19” standaard op hankook!

• PiB

PiB

stylezzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Op lage snelheid is hij best stil, maar zodra je gaat rijden heb je veel rij geluid van de wind.

Een Etron bijvoorbeeld is echt een wereld van verschil met de Model 3, dat is echt als dag en nacht. Ik denk zelfs dat mijn vorige diesel op de snelweg stiller was dan mijn Model 3, die had rondom gelaagd glas en was erg stil!

• stylezzz
PiB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Op lage snelheid is hij best stil, maar zodra je gaat rijden heb je veel rij geluid van de wind.

Een Etron bijvoorbeeld is echt een wereld van verschil met de Model 3, dat is echt als dag en nacht. Ik denk zelfs dat mijn vorige diesel op de snelweg stiller was dan mijn Model 3, die had rondom gelaagd glas en was erg stil!
Nogmaals, ik vind het reuze meevallen ook op de snelweg. Een Golf VII staat nou ook niet bekend als een herriebak, maar blijkbaar met de verkeerde banden (slijtage is ook nog een factor!) wel.... Ik ben niet bekend met de etron, maar aangezien audi toch net in alles een tandje beter is afgewerkt zal deze best stiller zijn als een golf. Gaan we wel even uit van gelijke banden en slijtage uiteraard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 11-05-2021 15:50 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 10:48
Rammelen, tot op heden doet bij mij alleen het stuur dat.
Ik heb het gevoel dat er een kabeltje in mijn stuur ergens tegen hard plastic aan rammelt.

Hebben meer mensen daar last van?

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-12 15:29
JohanB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken als ik hier nog een keer rij: Ging laatst op TACC vanaf de N205 vanaf Haarlem de A9 op, overdag:

Ik rijd dit stuk dagelijks, maar zo erg als jij het omschrijft ervaar ik het niet. Sowieso klopt je bewering niet dat je daar 100 mag. Dat gehele stuk is 70, dus daar heeft je Tesla groot gelijk: https://www.google.nl/map...3KT6NQ!2e0!7i16384!8i8192

Verder gaat hij bij mij 1 keer naar 130 en dan weer keurig terug naar 100. Maar zeker niet 7 keer zoals jij het zegt..

• PiB

PiB

Alhoewel ik het niet helemaal met je eens ben, snap ik je gevoel helemaal.

Hierna zal ik niet snel weer voor tesla kiezen. Kraakje in mijn deur wordt ik inmiddels wel écht gek van.

Wegligging is vreemd. Op zich ligt hij best strak op de weg, maar bij een beetje bocht wil hij toch ook nog rechtdoor. Weinig gevoel met de weg.

Op hogere snelheid lijkt de achterkant soms wat los te komen (autobahn snelheden), heel apart gevoel. Achterkant heeft dan de neiging wat heen en weer te gaan. Terwijl hij op lagere snelheden best stabiel ligt.

Kijk accelereren is echt dik in orde, maar om enkel daarom nu een auto uit te kiezen... Ik merk dat het uiterlijk, de probleempjes, etc. nu wat beginnen te vervelen.

Ik zit de laatste tijd toch met een schuin oog naar een etron te kijken of gewoon een V60 T5, blijf ik een super strakke bak vinden. Mooiste station van dit moment in mijn opinie 😱

Op zich vond ik hem met langere ritten ook prima rijden, maar de lange vakantieritten als met een diesel kun je er niet meer mee maken.
Maar daardoor kom ik met overnachting toch uitgerust er aan.

Bottom line: leuk met 4% bijtelling, 8% en 12% mogelijk nog, maar andere merken bieden toch meer waar voor hun geld.
Richh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Ik weet niet of ik privé een Tesla buiten garantie zou aandurven. Je kunt geluk hebben, maar als je ongeluk hebt hoef je geen enkele coulance vanuit Tesla te verwachten.

Grappig dat de mobile service man van Tesla vanochtend zelfs een beetje negatief over Tesla USA deed. Kwam erop neer dat ze te weinig meegingen met de luxere Europese merken.
Mx. Alba schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:51:
150 rijden met een Model 3 is bovendien ook nutteloos vanwege de reductie in actieradius die je hebt op die snelheid.

Ik vind het rijden van lange afstanden met de M3 juist veel relaxter dan met mijn vorige auto's (V40 D3 en daarvoor C30 D2), voornamelijk vanwege de autopilot. Die gebruik ik zo veel mogelijk, ingesteld op Vmax + 5km/h. Ook de relatieve stilte ten opzichte van een diesel is heerlijk.

Al met al is inderdaad continu 150 willen jakkeren niet de juiste rijstijl voor een M3 - of welke andere elektrische auto dan ook.
Dan moet je dieselen!
Goede oude tijd, in de nacht, in een treintje 220 op de linkerbaan tussen de Duitsers in. (In Duitsland uiteraard(!!!)). Dat kun je elektrisch vergeten.
Vertrok je rond middernacht en zat je rond 7:00 uur gewoon al bij de Gottardtunnel.
[...]

Ja hij geeft gewoon pas gas als de voorligger volledig van de rijbaan af is. Voor die tijd zitten ze vaak al te seinen achter je 😅
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:27:
Ja noise cancelling tegen weggeluid is een beetje de omgekeerde wereld wat mij betreft. Waarom alles weggeprogrammeerd moet worden ipv gewoon fatsoenlijke demping in zo'n auto is mij een raadsel.

In 2030 is de auto 100% kaal van binnen en krijg je een VR headset met over-the-air een nieuw interieur.
Banden geluid valt wel mee toch? Vooral wind is hier een probleem.

Waarom kijken ze niet gewoon bij Audi af? De Etron is echt zo stil!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
pimk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:50:
Rammelen, tot op heden doet bij mij alleen het stuur dat.
Ik heb het gevoel dat er een kabeltje in mijn stuur ergens tegen hard plastic aan rammelt.

Hebben meer mensen daar last van?
Herken ik: bij mij is het het hele middenstuk met logo, waarop je drukt voor de claxon. Als je dat net even vastpakt is het weg. Heb er niet vaak last van, vermoedelijk alleen met specifieke snelheden of soorten wegdek.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• JohanB
j1990 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Ik rijd dit stuk dagelijks, maar zo erg als jij het omschrijft ervaar ik het niet. Sowieso klopt je bewering niet dat je daar 100 mag. Dat gehele stuk is 70, dus daar heeft je Tesla groot gelijk: https://www.google.nl/map...3KT6NQ!2e0!7i16384!8i8192

Verder gaat hij bij mij 1 keer naar 130 en dan weer keurig terug naar 100. Maar zeker niet 7 keer zoals jij het zegt..
Hier staat toch echt een bordje 100: https://www.google.nl/map...EofcZQ!2e0!7i16384!8i8192

70 is voor de afslag naar rechts lijkt me. Maar daar gaat ie dus ook al heen en weer qua snelheid. Zit jij dus kennelijk ook al op 4x onnodig heen en weer

Maar ik zal het binnenkort dus even opnemen!

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 11-05-2021 16:40 ]

Verwijderd

PiB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Ik vind het best meevallen maar ik hoor ook het verschil niet tussen bandengeruis en windgeruis. Sure, het ene asfalt klinkt anders dan het andere maar ik kan niet goed benoemen of de ene of de andere nou overheerst.

Ik heb wel extra rubbers in de deur geplakt. Bij Tesland ooit nog 20 ballen weggegooid voor zo'n dakraamrubber elastiekje maar dat waaide er op de A6 alweer uit dus beetje zonde van de knaken.

Je kan ook nog wielkastisolatie en kofferbakisolatie doen enzo maar die Musk blijft gewoon een krentenkakker met zijn noise cancelling, het spijt me zeer. De etron is een genot idd.

• JohanB
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Heb je hem op speed limit of current speed staan? Volgens mij is dit een van de eerste dingen die ik heb aangepast. Ik heb nog niet meegemaakt dat die daarna nog switchte n.a.v. de snelheidslimiet.
Thanks! Zal nog eens checken, SeC had hem ergens op gezet om andere bug te voorkomen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Ik heb wel extra rubbers in de deur geplakt. Bij Tesland ooit nog 20 ballen weggegooid voor zo'n dakraamrubber elastiekje maar dat waaide er op de A6 alweer uit dus beetje zonde van de knaken.
Het dakraamrubber vond ik wel iets schelen, ik ben er ook al eens één verloren, de truuk is dat je het rubber echt diep erin duwt met bijv de achterkant van bestek.

Zit er nu een jaar op en blijft keurig zitten bij 200+ :+

Ik heb ook deurrubbers geprobeerd maar daar merkte ik A geen verschil en B na een paar maanden laat het spul allemaal los.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2021 17:29 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Caelorum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Minder windruis of minder rolgeluid? Want die laatste is bij mij nu op de winterbanden (jaja, moet nog wisselen) een stuk meer dan met de zomerbanden. Het soort banden maakt wel echt enorm uit in de Tesla.
Beide, nu is het verschil tussen 18 inch of 14 inch wielen ook wel aanzienlijk te noemen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:51:

Nee dat is het niet, de optimale reistijd haal je bij een Model 3 bij een constante snelheid van 170kmh dacht ik. (Bjorn Nyland heeft hier ooit een video over gemaakt). Dit komt door de combinatie van een lage CW waarde en hoge laadsnelheid.

Vorig jaar richting Italië heb ik waar mogelijk 150+ gereden, beviel uitstekend en het verbruik bleef best binnen de perken. De dekking van het SuC netwerk is dermate groot dat je ook makkelijk je laadstop aan kan passen.

Mijn strategie was meestal een laadstop 150km verder plannen lekker tempo maken totdat de navi begint te piepen dat je de bestemming niet haalt, raak je dan toch nog verzeild in een leuk treintje dan maak je een stop eerder. Dreig je met >10% aan te komen door verkeer dan maak je wat extra tempo wanneer het kan.

Als ik op vakantie ga vind ik het lekkerder om actief door te rijden, dan maar een keer extra stoppen, 1200km 100-120 sukkelen is niet aan mij besteedt.

Strategie voor Italie was 2x kort stoppen (a 10 min) van %5 tot 50-60% en dan één lange stop waar de (5 - 90 a 100%) familie ook uit de auto mocht en er gegeten kon worden }).

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2021 17:46 ]

• stylezzz
[...]

Hierna zal ik niet snel weer voor tesla kiezen. Kraakje in mijn deur wordt ik inmiddels wel écht gek van.

Wegligging is vreemd. Op zich ligt hij best strak op de weg, maar bij een beetje bocht wil hij toch ook nog rechtdoor. Weinig gevoel met de weg.

Op hogere snelheid lijkt de achterkant soms wat los te komen (autobahn snelheden), heel apart gevoel. Achterkant heeft dan de neiging wat heen en weer te gaan. Terwijl hij op lagere snelheden best stabiel ligt.

Kijk accelereren is echt dik in orde, maar om enkel daarom nu een auto uit te kiezen... Ik merk dat het uiterlijk, de probleempjes, etc. nu wat beginnen te vervelen.

Ik zit de laatste tijd toch met een schuin oog naar een etron te kijken of gewoon een V60 T5, blijf ik een super strakke bak vinden. Mooiste station van dit moment in mijn opinie 😱

Op zich vond ik hem met langere ritten ook prima rijden, maar de lange vakantieritten als met een diesel kun je er niet meer mee maken.
Maar daardoor kom ik met overnachting toch uitgerust er aan.

Bottom line: leuk met 4% bijtelling, 8% en 12% mogelijk nog, maar andere merken bieden toch meer waar voor hun geld.

[...]

Ik weet niet of ik privé een Tesla buiten garantie zou aandurven. Je kunt geluk hebben, maar als je ongeluk hebt hoef je geen enkele coulance vanuit Tesla te verwachten.

Grappig dat de mobile service man van Tesla vanochtend zelfs een beetje negatief over Tesla USA deed. Kwam erop neer dat ze te weinig meegingen met de luxere Europese merken.

[...]

Dan moet je dieselen!
Goede oude tijd, in de nacht, in een treintje 220 op de linkerbaan tussen de Duitsers in. (In Duitsland uiteraard(!!!)). Dat kun je elektrisch vergeten.
Vertrok je rond middernacht en zat je rond 7:00 uur gewoon al bij de Gottardtunnel.

[...]

Ja hij geeft gewoon pas gas als de voorligger volledig van de rijbaan af is. Voor die tijd zitten ze vaak al te seinen achter je 😅

[...]

Kraakjes in de deur lijken vooral veroorzaakt te worden door de ramen die op een droog rubber 'werken'. :)

Wellicht dat het is dat ik een 2021 model rijd, en dat daar nog wat extra stripjes en rubbertjes zijn geplaatst tov de 2019/2020 modellen. Met de beste wil van de wereld kan ik het geen herrie bak noemen.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
[...]
L

Wel helemaal eens met het comfort. Gewoon te hard geveerd, en weinig demping. En natuurlijk een totaal gebrek aan geluidsdemping. Boven de 100 is het gewoon niet leuk meer qua afrolgeluiden. Ik merk dat ik op overgangen van "grof" naar "glad" asfalt echt enorm verschil..
De SR+ is een stukje hoger en met 18inch voor mij “precies goed” met de vering.. Maar deze is dan ook nog lichter (15xx kg)

Mocht het heel storend zijn kan je vast ergens ruilen met de originele 18inch als je nu 19 of groter hebt.

Heb in beide gereden SR en de LR, dat verschil merk je wel. (Bij normaal rijden is de SR+ Vind ik beter)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• frye
DJGizbo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Effe in dit forum zoeken...

[...]

[...]
Contact gehad met de lokale dealer en het blijkt toch niet zo simpel te zijn. (Tesla België)
Voorlopig worden de wagens met trekhaak niet meer geproduceerd en zijn dus niet te bestellen op het moment.

• DS7

DS7

[...]

19 inch is Hankook.

En de P is tegenwoordig Pirelli.

18 is de PS4. P was PS4S.

• DS7

DS7

[...]

Klinkt alsof er iets mis is, want de M3 heeft echt een prima wegligging.

• stylezzz
Inderdaad, door het lage zwaartepunt en de redelijk sportieve suspensie kan ik echt karten onderhand. Enige nadeel is het vrij hoge gewicht, maar zoals gezegd het lage zwaartepunt en eindeloze koppel compenseren dat ruimschoots....
frye schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:12:
[...]

Contact gehad met de lokale dealer en het blijkt toch niet zo simpel te zijn. (Tesla België)
Voorlopig worden de wagens met trekhaak niet meer geproduceerd en zijn dus niet te bestellen op het moment.
Weet niet of het een optie is, maar er staan de nodige nog op snel beschikbaar met een trekhaak.

https://www.tesla.com/nl_...by=relevance&zip=&range=0

Het is volgens mij onduidelijk wanneer de trekhaak weer in de configurator komt. Kan snel zijn maar kan ook nog even duren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

JohanB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Hier staat toch echt een bordje 100: https://www.google.nl/map...EofcZQ!2e0!7i16384!8i8192

70 is voor de afslag naar rechts lijkt me. Maar daar gaat ie dus ook al heen en weer qua snelheid. Zit jij dus kennelijk ook al op 4x onnodig heen en weer

Maar ik zal het binnenkort dus even opnemen!
Dat is inderdaad voor de afslag. De rest is gewoon autoweg dus 100. Dat is het nadeel van de borden herkenning. Die pikt de 70 op terwijl het niet van toepassing is als je niet de afslag neemt.

• frye
Inspired schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Weet niet of het een optie is, maar er staan de nodige nog op snel beschikbaar met een trekhaak.

https://www.tesla.com/nl_...by=relevance&zip=&range=0

Het is volgens mij onduidelijk wanneer de trekhaak weer in de configurator komt. Kan snel zijn maar kan ook nog even duren.
Jup, zo ook ene besteld.
De dealer kon echt niet voorspellen wanneer dit terug beschikbaar zou zijn.

Het is nu een 2021 SR+ model maar zonder stuurverwarming. Dat stuurverwarming is dat iets nieuw?

[ Voor 8% gewijzigd door frye op 11-05-2021 21:36 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Stef87 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:49:
[...]

De SR+ is een stukje hoger en met 18inch voor mij “precies goed” met de vering.. Maar deze is dan ook nog lichter (15xx kg)

Mocht het heel storend zijn kan je vast ergens ruilen met de originele 18inch als je nu 19 of groter hebt.

Heb in beide gereden SR en de LR, dat verschil merk je wel. (Bij normaal rijden is de SR+ Vind ik beter)
Ik heb al de originele 18" eronder ;)

Helaas (of juist gelukkig) de afgelopen jaren altijd Frans gereden, en onderhand gewend aan comfort vs sportiviteit. Even wennen dus weer bij een onderstel dat naadloos elke oneffenheid moeiteloos doorgeeft aan de bestuurder.

frye schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Jup, zo ook ene besteld.
De dealer kon echt niet voorspellen wanneer dit terug beschikbaar zou zijn.

Het is nu een 2021 SR+ model maar zonder stuurverwarming. Dat stuurverwarming is dat iets nieuw?
Ja, sinds kort. Bij een SR+ moet die later ook geactiveerd worden. Net zoals de achterbank verwarming. Tegen betaling dus. Stuurverwarming zou me verder niet zoveel uitmaken. Dan liever de trekhaak. Hij zal voor eind juni wel komen lijkt me. Suc6 met wachten. :)

• PiB

PiB

DS7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:10:
[...]

Klinkt alsof er iets mis is, want de M3 heeft echt een prima wegligging.
Ik hoor het ook van collega’s, dus denk dat het wel meevalt.

De achterkant gaat pas “zoeken” boven de 200.

En onderstuur krijg je als je echt hard door de bocht jast. Maar het gaat zo gevoelloos. Wat dat betreft is het weinig comminucatief.

Ik denk dat het lage zwaartepunt het matige onderstel wat maskeert, daar kom je pas echt op hogere snelheden achter.

Ik heb ook wel eens Peugeot gereden en die hebben dat nog veel erger. Maar zo strak als een Ford ST of Renault Sport is het niet.
stylezzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Kraakjes in de deur lijken vooral veroorzaakt te worden door de ramen die op een droog rubber 'werken'. :)

Wellicht dat het is dat ik een 2021 model rijd, en dat daar nog wat extra stripjes en rubbertjes zijn geplaatst tov de 2019/2020 modellen. Met de beste wil van de wereld kan ik het geen herrie bak noemen.
Ik heb het nu sinds een paar weken, 1,5 jaar oud. Maar het valt niet mee, het kraakt als een gek. Nu het warmer wordt, wordt het gelukkig minder.
stylezzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:26:
Inderdaad, door het lage zwaartepunt en de redelijk sportieve suspensie kan ik echt karten onderhand. Enige nadeel is het vrij hoge gewicht, maar zoals gezegd het lage zwaartepunt en eindeloze koppel compenseren dat ruimschoots....
Zou best wel door het hoge gewicht kunnen komen. Op hogere snelheid heb je daar minder aan. Zelfde als hem een hoek om gooien, dan wil het gewicht nog rechtdoor.

Verder is het jammer dat de LR niet een soort van AWD mode heeft voor in de winter. Dat je daadwerkelijk permanente 4WD hebt in een 50/50 verhouding. Al doe je dat enkel in chill mode ofzo.

Het blijft nu RWD, waarbij voor pas meedoet als je veel vermogen vraagt.

• DS7

DS7

PiB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Ik hoor het ook van collega’s, dus denk dat het wel meevalt.

De achterkant gaat pas “zoeken” boven de 200.

En onderstuur krijg je als je echt hard door de bocht jast. Maar het gaat zo gevoelloos. Wat dat betreft is het weinig comminucatief.

Ik denk dat het lage zwaartepunt het matige onderstel wat maskeert, daar kom je pas echt op hogere snelheden achter.
Ik heb met de Model 3 over de Nordschleife gereden en er is echt niets mis met de wegligging. Ook is de Model 3 heel neutraal met wat onderstuur als je te hard de bocht in gaat, maar dat kan je ook weer tegengaan door de bocht in te remmen.

Kan het beter? Zeker. Een set KW V3 eronder en het is echt nog veel beter, maar ik beoordeel de M3 voor wat hij is.

• fRiEtJeSaTe
Wat me ook opvalt, het lijkt wel of bij elke M3 die ik tegen kom, 1 koplamp (hinderlijk) omhoog schijnt. Heeft dit wellicht te maken met de harde vering? Heb bij mezelf nog niet gecheckt maar had laatst wel al iemand die begon te seinen.

@PiB ervaar jij ook het ‘hobbelen’ op slecht wegdek? Op bepaalde stukken snelweg gaat de auto van voor naar achter schommelen. Echt een vreemde gewaarwording, heeft ongetwijfeld iets met de vering te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-05-2021 00:22 ]

• Stef87
DS7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:49:
[...]

Ik heb met de Model 3 over de Nordschleife gereden en er is echt niets mis met de wegligging. Ook is de Model 3 heel neutraal met wat onderstuur als je te hard de bocht in gaat, maar dat kan je ook weer tegengaan door de bocht in te remmen.

Kan het beter? Zeker. Een set KW V3 eronder en het is echt nog veel beter, maar ik beoordeel de M3 voor wat hij is.
De P in track mode is niet vergelijkbaar met de normale versies.. De P voelt heel anders aan :p

Al deel ik we de mening dat het onderstel gewoon goed is. Meest vergelijkbaar met een BMW. Direct stuurgevoel en elke uitvoering is sportief afgeveerd.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:15:
Wat me ook opvalt, het lijkt wel of bij elke M3 die ik tegen kom, 1 koplamp (hinderlijk) omhoog schijnt. Heeft dit wellicht te maken met de harde vering? Heb bij mezelf nog niet gecheckt maar had laatst wel al iemand die begon te seinen.

@PiB ervaar jij ook het ‘hobbelen’ op slecht wegdek? Op bepaalde stukken snelweg gaat de auto van voor naar achter schommelen. Echt een vreemde gewaarwording, heeft ongetwijfeld iets met de vering te maken.
Ik heb er steeds last van dat 1 koplamp steeds te hoog staat. Via servicemenu kan ik ze weer op juiste hoogte krijgen. Misschien maar eens een afspraak.
Teslalrp schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Ik heb er steeds last van dat 1 koplamp steeds te hoog staat. Via servicemenu kan ik ze weer op juiste hoogte krijgen. Misschien maar eens een afspraak.
Ik ook. De bestuurderskant bij mij. Het lijkt er op op dat het lichtbeeld gewoon niet egaal is. Dus; ---^^^---- zoiets. In het midden schijnt de lamp enorm omhoog waardaar in de winter er vaak mensen zijn die knipperen naar me. Daarnaast "kruipt" hij ook steeds wat omhoog voor mijn gevoel. Er is wel eens naar gekeken maar de mobile service zet dan beide lampen gewoon heel laag. Niet echt een oplossing want dan zie ik zelf niks meer.

Dus ik heb het opgegeven. :)

• maddog03

Ik had dit ook, kreeg seinen van andere weggebruikers. En dat was niet omdat ik ze met 150 inhaalde :+. Tesla service langs laten komen en die hebben de koplamp opnieuw afgesteld, blijkt een bekend euvel.

• Terranca
  • Laatst online: 25-12 10:46
Ja, dit heb ik inderdaad ook regelmatig -- je ziet het erg goed als je tegen een muur schijnt; bestuurderskant staat dan opeens hoger te schijnen. Irritant.

Als ik dan via Service -> Koplampen afstellen (wel op een enigszins platte ondergrond staan, dus niet op een helling) hem zijn truukje laat doen, lijkt het wel weer ok. Voor de zekerheid kan je de linkerlamp nog een paar keer "naar beneden scrollen".

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

maddog03 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Ik had dit ook, kreeg seinen van andere weggebruikers. En dat was niet omdat ik ze met 150 inhaalde :+. Tesla service langs laten komen en die hebben de koplamp opnieuw afgesteld, blijkt een bekend euvel.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat na elke software update de linker koplamp weer te hoog schijnt, en begrijp ik het goed dat Tesla service dan de standaard hoogte opnieuw kan instellen?

• maddog03
mkrmr schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Ik weet inmiddels uit ervaring dat na elke software update de linker koplamp weer te hoog schijnt, en begrijp ik het goed dat Tesla service dan de standaard hoogte opnieuw kan instellen?
Ik wou dit eigenlijk zelf doen, maar in het menu staat aangegeven dat dit door een "specialist" dient te worden uitgevoerd. Dus toen heb ik maar een afspraak ingeschoten via de app, Ik zit toch thuis te werken, dus ja.. De beste man was ook in 5 min klaar.

• PiB

PiB

Ja dat bedoel ik met de achterkant die gaat zoeken op hogere snelheden. Een bobbeltje resulteert in het heen en weer deinen van de achterkant.
Dus van links naar rechts een beetje.

Dat bedoel ik met: ik denk dat het lage zwaartepunt het onderstel beter uit de verf laat komen dan het daadwerkelijk is.
Stel je geeft een Focus ST het zwaartepunt van een Model 3, dan heb je een veel strakkere auto dan de Model 3, gok ik.
Stef87 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:49:
[...]

De P in track mode is niet vergelijkbaar met de normale versies.. De P voelt heel anders aan :p

Al deel ik we de mening dat het onderstel gewoon goed is. Meest vergelijkbaar met een BMW. Direct stuurgevoel en elke uitvoering is sportief afgeveerd.
Ja als hij een P heeft, hahaha, dan snap ik dat die prima ligt.

Blijf er wel bij, als je een andere “die hard” hot hatch pakt als een Megane RS, dan ligt die een stuk beter op de weg dan een P.
mkrmr schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb al een hele tijd geen software update meer uitgevoerd en hier “loopt” hij ook langzaam omhoog aan de linkerkant!.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nieuwe grote software update lijkt er bijna te zijn nu :

[ Voor 27% gewijzigd door DennusB op 12-05-2021 12:49 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Gersh1970
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 13:39
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Ik vind het best meevallen maar ik hoor ook het verschil niet tussen bandengeruis en windgeruis. Sure, het ene asfalt klinkt anders dan het andere maar ik kan niet goed benoemen of de ene of de andere nou overheerst.
Zelf heb ik een LR AWD uit 2019, maar vorige week had ik een Model 3 LR 2021 een dagje te leen. Bij 120 km/h was het verschil in windgeruis echt opvallend duidelijker aanwezig tov mijn eigen auto. Het leek linksvoor bij het portier vandaan te komen. Wellicht was het portier toch niet helemaal goed afgehangen.

Wat me ook opviel was dat ik zelf het idee had dat de stoelen in die van mij na 50000km wat minder begonnen te worden, maar dat bleek helemaal niet het geval. Ze zaten nog exact hetzelfde _/-\o_

• JohanB
DennusB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:49:
Nieuwe grote software update lijkt er bijna te zijn nu : [Twitter]
[Twitter]
Ah dat zou nog zo'n 2 maanden zijn dan inderdaad. (in Sept. was het nog 4-6 weken). Nu nog 1-2 weken, dus we komen wel dichterbij!

• DS7

DS7

Stef87 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:49:
[...]

Ik heb hiervoor de Model 3 LR gehad en nog niet eens de kans gehad om met de P naar Duitsland te gaan, dus ik baseer mij op de LR.

• DS7

DS7

JohanB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:09:

Ah dat zou nog zo'n 2 maanden zijn dan inderdaad. (in Sept. was het nog 4-6 weken). Nu nog 1-2 weken, dus we komen wel dichterbij!
Het wordt ook wel echt tijd. Sinds week 48 is het alleen maar bugfixes en verbeteringen voor koud weer.

• fRiEtJeSaTe
PiB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Ja dat bedoel ik met de achterkant die gaat zoeken op hogere snelheden. Een bobbeltje resulteert in het heen en weer deinen van de achterkant.
Dus van links naar rechts een beetje.

Dat bedoel ik met: ik denk dat het lage zwaartepunt het onderstel beter uit de verf laat komen dan het daadwerkelijk is.
Stel je geeft een Focus ST het zwaartepunt van een Model 3, dan heb je een veel strakkere auto dan de Model 3, gok ik.
Dat is toch iets anders dan ik ervaar. Bij mij gaat de auto van voor naar achter schommelen. Echt specifiek bij een bepaald stuk A2 in de buurt van Weert (waarschijnlijk niet al te best asfalt), en een stukje A7 bij Zaandam. Ik hoop dan maar dat het van buiten niet zichtbaar is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-05-2021 15:48 ]

• DS7

DS7

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Dat is toch iets anders dan ik ervaar. Bij mij gaat de auto van voor naar achter schommelen. Echt specifiek bij een bepaald stuk A2 in de buurt van Weert (waarschijnlijk niet al te best asfalt), en een stukje A7 bij Zaandam. Ik hoop dan maar dat het van buiten niet zichtbaar is. ;)
Dat herken ik van die A2. Het is niet alleen de Tesla die dat doet overigens. Is gewoon het asfalt daar.

• PiB

PiB

DennusB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:49:
Nieuwe grote software update lijkt er bijna te zijn nu : [Twitter]
[Twitter]
Removing radar?!?! Is hij gek ofzo?
Onmogelijk om met camera’s hetzelfde resultaat als met radar.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
PiB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Want?
Jij hebt dezelfde kennis en resultaten als wat Tesla uit de miljoenen km'ers heeft gehaald?

• Stef87
PiB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Het zal vast met camera’s kunnen.. Mensen hebben ook geen radar en alleen ogen.

Klinkt wel als weer een moment waar lang mee moet worden getest alvorens dit ooit door komt.

Ik zie helaas FSD (lvl5) niet gebeuren met huidige Model 3’s. Mist gewoon de hardware bij slecht weer.

(Waarom zou je géén radar gebruiken tijdens mist? Aan de camera’s heb je dan veel minder bijvoorbeeld…)

We gaan het zien. Ik wacht ondertussen nog op de gewenste ruitenwissers updates :+
Zolang ik geen FSD heb en het niet werkt, zie ik ook graag minder van het linker scherm tijdens het rijden: dit voegt vrijwel niets toe en de kaart is juist van belang.

Verwijderd

bottom line schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:52:
[...]

Want?
Jij hebt dezelfde kennis en resultaten als wat Tesla uit de miljoenen km'ers heeft gehaald?
Dat klinkt vooral alsof tesla niet met een radar om kan gaan.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Dat klinkt vooral alsof tesla niet met een radar om kan gaan.
Nee het is om false positives te vermijden.
Dezelfde reden waarom lidar nooit gaat werken. Want in gevallen waar lidar tekortschiet, zijn beelden / radars ook nodig. En het is onbegonnen werk om dan te bepalen welk systeem voorrang heeft op het andere..

• PiB

PiB

Stef87 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:53:
Het zal vast met camera’s kunnen.. Mensen hebben ook geen radar en alleen ogen.
Het menselijk oog is best een mooi ding, camera sensoren halen bij lange na het dynamisch bereik van het menselijk ook niet.

“Het menselijk oog is in staat om zowel tot diep in schaduwen als in lichte scènes detail te kunnen zien. Een camera heeft daar wat meer moeite mee. De term dynamisch bereik betekent meestal: de ‘ruimte’ tussen het donkerste en het lichtste punt. In het geval van een camera staat de term dynamisch bereik voor het bereik dat de camerasensor ‘aan kan’, oftewel tot hoe ver je camera detail kan ‘zien’ in de schaduwen en in de hooglichten.”

Zelfs de allerduurste en beste sensor mist zo’n 25% bereik ten opzichte van een menselijk oog. Ik kan mij niet voorstellen dat Tesla deze dure sensoren plaatst.

Radar heeft in het donker, in de regen en in de mist zelfs grote voordelen boven het menselijk oog. Radar heeft vaak genoeg mensen “gered” in bijna botsingen, doordat je het niet waarnam.

Ik snap echt niet waarom je zoiets weg zou laten?
Het is niet stervend duur zoals lidar, het is in de Autowereld zelfs op een Polo al standaard.
bottom line schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:14:
[...]

Nee het is om false positives te vermijden.
Dezelfde reden waarom lidar nooit gaat werken. Want in gevallen waar lidar tekortschiet, zijn beelden / radars ook nodig. En het is onbegonnen werk om dan te bepalen welk systeem voorrang heeft op het andere..
Ik verwacht juist eerder dat de camera dat veroorzaakt. Die ziet een groot zwart vlak voor hij een tunnel in rijdt, juist doordat hij dynamisch bereik mist. Jouw oog ziet de binnenkant van de tunnel, een sensor neemt dat niet waar in een lichte omgeving!

• Caelorum
Ik echt het wel even af. Ik kan mij niet voorstellen dat die tientallen mensen die hier aan werken bij Tesla niet ook rekening hiermee hebben gehouden. Een aantal daarvan zal juist de hele dag bezig zijn met al die what ifs op te stellen die we hier even in een minuutje neerknallen.

Ik acht de kans klein dat het niet gaat werken. Hoe goed het gaat werken moeten we even afwachten totdat we de rewrite met alleen camera echt in actie zien.

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:43:
Ik echt het wel even af. Ik kan mij niet voorstellen dat die tientallen mensen die hier aan werken bij Tesla niet ook rekening hiermee hebben gehouden. Een aantal daarvan zal juist de hele dag bezig zijn met al die what ifs op te stellen die we hier even in een minuutje neerknallen.

Ik acht de kans klein dat het niet gaat werken. Hoe goed het gaat werken moeten we even afwachten totdat we de rewrite met alleen camera echt in actie zien.
Fair maar een radar heeft gewoon hele specifieke voordelen die je niet kan compenseren. En ik geloof onmiddellijk dat tientallen mensen bij tesla hier geen rekening mee houden, want tesla is te stompzinnig / eigenwijs / onder de duim van Musk dat ze geen regensensor van 10 cent in hun auto willen plakken “want het kan met een camera”.

• PiB

PiB

Caelorum schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:43:

Het is vrij simpel, phantom brakes bij tunnels en bruggen kunnen niet door radar veroorzaakt worden.

Radar of geluidsgolven reageren op objecten. Radar kan geen false positive object detecteren.

Of er is een object en de radiogolven reflecteren, of er is geen object en de radiogolven “vliegen” door.

De software kan met radar input een fout maken, de radar zelf is vrij betrouwbaar. Anders dan met camera’s. Camera heeft een nadeel, heeft licht nodig, hoe meer hoe beter!

En bij een brug heb je dat niet. Het menselijk oog kan door het dynamisch bereik nog detail zien onder een brug. Een camera heeft daar moeite mee.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RJuDz165i66SSnB0ZViRhibcxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNIQ4xF0XbP6CZ1gFoj30FJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Camera’s zien een zwart vlak, omdat ze minder bereik hebben. Een radar zou objecten onder de brug prima detecteren.

Je kunt het wel oplossen met camera’s, dan heb je 3 tot 5 sensoren nodig die allemaal een andere belichting hebben en deze beeelden moeten dan gecombineerd geanalyseerd worden. Binnen de fotografie heet dit HDR fotografie. Er worden dan 3 tot 5 foto’s achter elkaar gemaakt onder verschillende belichtingen, hiermee kun je zelfs een hoger dynamisch bereik dan het menselijk oog halen. Maar kost wel veel rekenkracht. Real life beelden samenvoegen en analyseren. Kan... Maar niet met de huidige hardware.

• PiB

PiB

Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Fair maar een radar heeft gewoon hele specifieke voordelen die je niet kan compenseren. En ik geloof onmiddellijk dat tientallen mensen bij tesla hier geen rekening mee houden, want tesla is te stompzinnig / eigenwijs / onder de duim van Musk dat ze geen regensensor van 10 cent in hun auto willen plakken “want het kan met een camera”.
Ook zo’n voorbeeld inderdaad, maar met een regensensor is het een ander verhaal dan met autonoom rijden. Daar komt verkeersveiligheid in het geding.

Ik heb al 1,5 maand geen update meer gedraaid. Hij zeurt nog steeds dat ik de vorige moet downloaden. Ik blijf wel met een versie mét radar rijden.
Pagina: 1 ... 221 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: