Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.152.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44

DeFeCt

je wéét toch

Bauckel schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:34:
Hallo,

Ik heb het forum afgezocht, maar kon het niet vinden met de zoekfunctie. Excuus voor een mogelijke dubbele vraag of vragen?

1. Wanneer is premium connectiviteit beschikbaar in Nederland voor de SR+?
2. Ik kan browsen, spotify afluisteren, maar krijg geen actuele verkeersinformatie door. Hoe kan dit?
3. Kan ik spotify afspeellijsten anders sorteren in de tesla (bijvoorbeeld; laatst toegevoegd|)?

Hartelijk dank voor jullie hulp.
1. Die is al (voorlopig gratis) beschikbaar
2. Op de juiste icoontjes aan de rechterkant van je scherm gedrukt?
3. Nee

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Dit is eens een keer gevraagd aan Elon over twitter. De uiteindelijke discussie liet goed zien dat hij daar compleet de usecase niet ziet en dus ook de meerwaarde niet. Wat dat betreft is duidelijk dat hij al een tijdje geen 'normaal' persoon is in die zin. Zie: https://twitter.com/elonmusk/status/1210267959588864000
En toch vind ik zijn antwoord best plausibel, sterker nog, ik werk op precies die wijze en heb dus ook totaal geen "via navigatie" nodig, gewoon je bestemmingen in je agenda zetten en gaan.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
DeFeCt schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:57:
[...]

En toch vind ik zijn antwoord best plausibel, sterker nog, ik werk op precies die wijze en heb dus ook totaal geen "via navigatie" nodig, gewoon je bestemmingen in je agenda zetten en gaan.
Ik vind het hautain.

Als ik zakelijk rij, ja, dan heb ik het in de agenda.

Als ik echter bijvoorbeeld op een zondag vanuit regio Rotterdam even voor mijn lol naar pakmbeet Leeuwarden wil maar ik wil via Afsluitdijk heen en daarna onderlangs via Lelystad terug dan ga ik dat echt niet in mijn agenda zetten wil ik dat gewoon in de navigatie kunnen invoeren zonder drie of vier maal een deel van de rit in te voeren en dan bij de tussenbestemming de volgende etappe in te tiepen.
Of zoals onlangs ik een trip naar een gehuurd huisje in de Ardennen maakte en ik onderweg bij de SuC van Wavre wil laden dan zou ik liefst die hele rit in een keer in willen voeren voordat ik vertrek en niet op de SuC pas mijn eindebestemming.

Bij ABRP kan dat allemaal, waarom in de auto niet? Zou toch logisch zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

claudior schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:02:
[...]

Wat via navigatie? Ik vind jouw gezeur een beetje onduidelijk ;)
Hij bedoelt een extra waypoint toevoegen op je route, dit zou naar mijn inziens een zeer welkome optie zijn.
Met name handig om in de auto te plannen met hoeveel SoC je aankomt via een bepaalt traject.

Ik gebruik daar nu de ABR app voor, werkt ook prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
DeFeCt schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:57:
Ik gebruik via navigatie eigenlijk alleen op lange ritten en vakantieritten.
Dan moet ik 1600km rijden en wil ik weten wat de impact is van een overnachting overslaan.

Maar vaak stoppen we bij dezelfde restaurants als jaren ervoor. Dan wil ik daar tussendoor stoppen en dat hij supercharge sessies daarop afstemt. Dat kan nu dus niet.

Verder stuurt de Tesla mij keer op keer via Frankrijk. Dat wil ik niet, doe maar liever Duitsland.

Oftewel via navigatie gebruik ik altijd bij vakanties. Helpt plannen van overnachtingen.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20
BlakHawk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Ik gebruik via navigatie eigenlijk alleen op lange ritten en vakantieritten.
BlakHawk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Onhandig, want in dat beeld zie ik geen navigatie meer...
Waarom heen en weer klikken als het ook in één oogopslag kan!?
Sorry :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Ik gebruik de "via" navigatie alleen tijdens vakantieritten.
Dus via een bepaald waypoint.

Normale navigatie gebruik ik dagelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 10:43
Ik zou het liefst hebben dat je bij langere trips een tijd/afstand beperking kan opnemen tussen chargers.

Met 2 bestuurders vinden wij het prettig om tussen de 2 en 2,5 uur achter elkaar te rijden en dan even te stoppen voor rijderswisel. Zo blijft de bestuurder fris en wakker. Nu waren deze zomer de stints tussen chargers vaak 3-3,5 uur. Effectief waren we handmatig een eerdere charger aan het selecteren waar we dan naartoe reden. Maar daardoor werkte de rekenarij minder goed (hoe lang moet je chargen en tot welk percentage?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Voor dat soort custom verzoeken lijkt het mij beter dat je dat via abrp doet dan. Ze kunnen ook weer niet met alles en iedereen rekening houden :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Laatst online: 14-05-2024
Van onze vrienden zijn we de eerste die elektrisch rijden. Daarom stellen we vaak voor om te rijden (beter voor milieu, zuiniger, goedkoper ect). Via een waypoint navigeren zou dus ook erg handig zijn als je mensen ophaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

arsimo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Ik vind het hautain.

Als ik zakelijk rij, ja, dan heb ik het in de agenda.

Als ik echter bijvoorbeeld op een zondag vanuit regio Rotterdam even voor mijn lol naar pakmbeet Leeuwarden wil maar ik wil via Afsluitdijk heen en daarna onderlangs via Lelystad terug dan ga ik dat echt niet in mijn agenda zetten wil ik dat gewoon in de navigatie kunnen invoeren zonder drie of vier maal een deel van de rit in te voeren en dan bij de tussenbestemming de volgende etappe in te tiepen.
Of zoals onlangs ik een trip naar een gehuurd huisje in de Ardennen maakte en ik onderweg bij de SuC van Wavre wil laden dan zou ik liefst die hele rit in een keer in willen voeren voordat ik vertrek en niet op de SuC pas mijn eindebestemming.

Bij ABRP kan dat allemaal, waarom in de auto niet? Zou toch logisch zijn?
Dit zijn precies het soort n=1 use cases waar ik zelf als developer echt geen tijd in steek. En omdat Tesla zoveel auto's verkoopt zal de n niet 1 zijn maar nog steeds niet bijster groot.

Ongetwijfeld een super-valide use case maar niet een belangrijke ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
thewizard2006 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:55:
Voor dat soort custom verzoeken lijkt het mij beter dat je dat via abrp doet dan. Ze kunnen ook weer niet met alles en iedereen rekening houden :)
Echt heel custom vind ik het niet. Navigaties van jaren oud konden dit al. Ik zie dit toch wel als een basic functie van een navigatie. Maar rustig aan, ik fik Tesla hier niet voor af! Ben nog steed Fanboy :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinslo
thewizard2006 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:55:
Snap ik. Ik ga ook geen verzoek indienen dit aan te passen. Het werkt zo ook. Maar wellicht dat op termijn wel een functie handig zou zijn dat je zelf je chargers kan kiezen op een lange trip.

Soms stuurde de auto ons naar een gehucht met 4 chargers in the middle of nowhere, terwijl dat precies onze eetstop zou worden.

Gelukkig in Noorwegen waren er genoeg suc dat we ook makkelijk een andere met meer chargers en eetgelegenheden konden kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Mkeespiet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:57:
[...]

Echt heel custom vind ik het niet. Navigaties van jaren oud konden dit al. Ik zie dit toch wel als een basic functie van een navigatie. Maar rustig aan, ik fik Tesla hier niet voor af! Ben nog steed Fanboy :+
Oh ik reageerde ook op Vinslo :) een via punt toevoegen is inderdaad geen vreemd verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:49
Via naviagatiepunten kunnen toevoegen kan al op een tomtom van 10jaar oud. Dat is zowat zo oud als de weg naar Rome in IT land.

Ik heb het eigenlijk gewoon nodig, omdat ik als ik niet oplet anders met een lege accu langs de kant kom te staan. Nu moet ik zelf gaan lopen nadenken waar ik die supercharger nog even aan moet doen om de hele trip te kunne voltooien.

Via punten en alle snellaadstations op de kaart is gewoon een must in een auto met beperkte range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1265790

Is het verbruik watt/km het totaal of alleen het rijden? Stel je rijdt gemm. 200w/km zou theoretisch met sr+ 250km ver komen. Uitgaande van 50kw bruikbaar.
Verwarmen en alles bij stilstaan zit hier ook in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Anoniem: 1265790 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:07:
Is het verbruik watt/km het totaal of alleen het rijden? Stel je rijdt gemm. 200w/km zou theoretisch met sr+ 250km ver komen. Uitgaande van 50kw bruikbaar.
Verwarmen en alles bij stilstaan zit hier ook in?
alles wat je accu verbruikt tijdens je reis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Dit zijn precies het soort n=1 use cases waar ik zelf als developer echt geen tijd in steek. En omdat Tesla zoveel auto's verkoopt zal de n niet 1 zijn maar nog steeds niet bijster groot.

Blijkbaar vinden TomTom, ABRP en vele anderen het wel een belangrijke use case en kunnen het al vele jaren aan. Zij vonden het wel de investering waard.

En ook als softwaredeveloper - al 30+ jaar, en heb zelfs ooit aan navigatiesoftware gewerkt vele jaren geleden - kan ik ook inschatten dan het echt om een uitbreiding van niets zou gaan. Tuurlijk kost het een kleine handvol manweken aan development en vooral testing maar met de IT-capaciteit bij Tesla zou het opgaan in de ruis bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:56:
[...]

:? N=1?

Denk je echt dat waypoints in andere navigaties er voor de lol in zijn gekomen? Omdat een developer denkt: "Ik heb toch niets te doen, laat ik eens waypoints toe gaan voegen"?

Dit is exact de reden dat er iemand tussen de business en developers in zit. Developers denken te weten wat de klant nodig heeft.

Nu gebruik ik het maar een aantal keer per jaar, ik red mij daarom prima met een iPhone naast de Tesla navigatie. Maar het blijft armoedig, dat het nodig is... Dat is zo 2015 :+

Hetzelfde als een aantal ABRP opties, die zouden wat mij betreft standaard mogen zijn in de navigatie van een Tesla. Simpele zaken als, met hoeveel % accu wil je minimaal aankomen. Ga je voor tijdswinst? Of rustig rijden? Het maakt nogal een verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

arsimo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Blijkbaar vinden TomTom, ABRP en vele anderen het wel een belangrijke use case en kunnen het al vele jaren aan. Zij vonden het wel de investering waard.

En ook als softwaredeveloper - al 30+ jaar, en heb zelfs ooit aan navigatiesoftware gewerkt vele jaren geleden - kan ik ook inschatten dan het echt om een uitbreiding van niets zou gaan. Tuurlijk kost het een kleine handvol manweken aan development en vooral testing maar met de IT-capaciteit bij Tesla zou het opgaan in de ruis bij wijze van spreken.
TomToms zijn dan ook onmogelijk te bedienen voor de gewone man. Daar heb je bekant een IT cursus voor nodig of je weet gewoon dat je een product koopt waar je maar de helft van de features van kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://rodgersnotes.files.wordpress.com/2010/10/simplicity.png?w=450&h=869

Ik snap de afweging van Tesla wel. De mensen die deze functie willen zijn in de regel slim genoeg om het zelf op te lossen. Dus waarom zou je? Vroegah waren er geen alternatieven, maar nu wel. Als een andere hark de functie al gebouwd heeft laat ze die lekker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Denk je echt dat waypoints in andere navigaties er voor de lol in zijn gekomen? Omdat een developer denkt: "Ik heb toch niets te doen, laat ik eens waypoints toe gaan voegen"?

Dit is exact de reden dat er iemand tussen de business en developers in zit. Developers denken te weten wat de klant nodig heeft.

Nu gebruik ik het maar een aantal keer per jaar, ik red mij daarom prima met een iPhone naast de Tesla navigatie. Maar het blijft armoedig, dat het nodig is... Dat is zo 2015 :+

Hetzelfde als een aantal ABRP opties, die zouden wat mij betreft standaard mogen zijn in de navigatie van een Tesla. Simpele zaken als, met hoeveel % accu wil je minimaal aankomen. Ga je voor tijdswinst? Of rustig rijden? Het maakt nogal een verschil.
Je kunt met ABPR toch, in de autobrowser notabene, precies dit doen en dan de waypoints naar het navigatiesysteem sturen?

Of is dit niet 'mooi' genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BlakHawk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Dat denk ik dus niet, lees mijn post nog eens rustig door.

Mijn punt is dat als < X% van de users het wilt (en dat wordt bepaald door de persoon die tussen de devvers en de users zit) je de keuze moet maken om die shit te laten.

En je gebruikt het een aantal keer per jaar. Op hoeveel dagelijkse ritjes? En hoeveel mensen doen dat, denk je? Een procent van een procent van een procent...

Luisteren naar wat de schreeuwende power-user wilt hebben is erg verleidelijk en elke grote organisatie stinkt er weer in maar dit is exact de reden dat er iemand tussen de business en developers in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Je kunt met ABPR toch, in de autobrowser notabene, precies dit doen en dan de waypoints naar het navigatiesysteem sturen?

Ik ben nog niet op vakantie geweest met de Model 3, dus nog niet hoeven gebruiken.
Maar dat is een optie.

Ik reageerde alleen op N=1. Geloof niet dat er maar weinig gebruikers zijn van waypoints. Ze zullen het alleen niet dagelijks gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:25:
[...]

Ik ben nog niet op vakantie geweest met de Model 3, dus nog niet hoeven gebruiken.
Maar dat is een optie.

Ik reageerde alleen op N=1. Geloof niet dat er maar weinig gebruikers zijn van waypoints. Ze zullen het alleen niet dagelijks gebruiken...
Ik kan er ook wel meer use-cases voor bedenken inderdaad.

Vind ik de praktijk het delen van waypoints/locaties vanuit Google Maps of andere apps via de share-sheet vanuit iOS heel erg makkelijk en gebruik dat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik heb het eerder gelezen, maar het is me nog nooit gelukt :'( . Je bedoelt dus dat ik in ABRP een route maak (via waypoints, preffered stops etc.) en dat ik die dan naar de Tesla navigatie kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:35
MrBasta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik heb het eerder gelezen, maar het is me nog nooit gelukt :'( . Je bedoelt dus dat ik in ABRP een route maak (via waypoints, preffered stops etc.) en dat ik die dan naar de Tesla navigatie kan sturen?
Inderdaad, dit werkt perfect. De Tesla neemt alle waypoints over. Als ik naar mijn auto loop plan ik zo vaak mijn route (of via Google Maps als ik niet hoe te chargen) en verzend de route naar de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-06 09:05
Djie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Inderdaad, dit werkt perfect. De Tesla neemt alle waypoints over. Als ik naar mijn auto loop plan ik zo vaak mijn route (of via Google Maps als ik niet hoe te chargen) en verzend de route naar de auto.
Hoe dan? #durftevragen

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
Djie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Mooi! Wil je alsjeblieft uitleggen hoe je dat doet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22
Waarschijnlijk de route maken en dan kiezen voor delen met. Daar kies je de tesla app. Ik wist niet dat dat werkte met waypoints, maar gebruik het vaak voor een enkele route. Als je dan instapt staat de navigatie al ingesteld. Erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
MADG0BLIN schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Waarschijnlijk de route maken en dan kiezen voor delen met. Daar kies je de tesla app. Ik wist niet dat dat werkte met waypoints, maar gebruik het vaak voor een enkele route. Als je dan instapt staat de navigatie al ingesteld. Erg handig.
Hmmpff. Nogal een functie die ik nu na meer dan een maand nog steeds niet kan gebruiken omdat de dames en heren van accountsupport bij Tesla zoveel tijd nodig hebben om auto's aan berijder accounts te koppelen....

Ik las hierboven overigens dat het ook vanuit de browser in de auto zou kunnen, iemand enig idee hoe dat dan gaat, of gaat het ook dan nog steeds via het Tesla account?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Djie
MrBasta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Mooi! Wil je alsjeblieft uitleggen hoe je dat doet? ;)
ABRP kan ik later wat foto's/video van uploaden, hier alvast via maps:

https://imgur.com/a/rsNjf5a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
Djie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Je bent een held :*)

Ik zie nu via de ABRP website dat je via "share" de "Tesla Navigation" kan selecteren. Dat ga ik straks eens uitproberen :)

Mag deze in de startpost?

[ Voor 23% gewijzigd door MrBasta op 22-01-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 14:49
[...]

Wacht even. Stuur je hiermee een via route naar de tesla? Met dus 2 bestemmingen of iig de route via je gewenste tussenstop?

Dat zou vrij briljant zijn! Ik gebruik dat delen elk weekend wel om de bestemming van een restaurant/park/museum/parkeergarage etc alvast in m’n auto te zetten. Maar nooit geweten dat dit ook met een 2e bestemming er tussen zou kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
[...]

Held! Thuis gelijk eens proberen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djie
MrBasta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Je bent een held :*)

Ik zie nu via de ABRP website dat je via "share" de "Tesla Navigation" kan selecteren. Dat ga ik straks eens uitproberen :)

Mag deze in de startpost?
Via de ABRP app (IOS app iig) werkt het hetzelfde, multistops toevoegen en rechts onder op share klikken en naar je Tesla sturen.
Via browser kan ook, dat is beter want je kan dan met je tesla login gegevens direct je verbruik laten uitlezen.

Kwam hier allemaal achter nadat ik de Tesla 1 dag had en meteen naar Oostenrijk ging rijden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Djie op 22-01-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 08:29
Djie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Via de ABRP app (IOS app iig) werkt het hetzelfde, multistops toevoegen en rechts onder op share klikken en naar je Tesla sturen.
Via browser kan ook, dat is beter want je kan dan met je tesla login gegevens direct je verbruik laten uitlezen.

Kwam hier allemaal achter nadat ik de Tesla 1 dag had en meteen naar Oostenrijk ging rijden :)
Meteen even geprobeerd, maar als ik het vanuit google maps een route met meerdere stops deel met Tesla krijg ik alleen een route naar de eindbestemming. Dit is wel met android en niet met Ios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:14

ChillPascal

In the end...

Op het moment wacht ik nog op de Model 3 (SR+), welke naar verwachting ergens rond februari/maart geleverd gaat worden. In de tussentijd ben ik aan het kijken naar mogelijke vakantiebestemmingen voor komend zomer. Zoals altijd staat Oostenrijk weer hoog op de lijst. Nu vraag ik mij af in hoeverre ABRP een werkelijk haalbaar beeld schetst. Kan ik hier blind op vertrouwen of moet ik toch nog marges in acht nemen? Zo adviseerd die verschillende keren om met minder dan 70% te vertrekken naar de volgende stop.

Omdat we voornemens zijn om binnenkort de vakantie te boeken, heb ik nog geen kans gehad om te wennen aan de auto en bijbehorende range.

[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 22-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Momenteel aan het wachten in SeC voor drie verschillende dingen waaronder capaciteitsverlies (of verborgen?)

Bij de intake werd gemeld ik zie geen foutmeldingen
dus voor het uitlezen en bekijken van daadwerkelijke batterij zijn er kosten aan verbonden als blijkt dat er niets aan de hand is.

(Wanneer er niets aan de hand is kon niet van tevoren worden gezegd... Officieel heb je garantie op 70% capaciteit na 8j bij max 160.000km +\- of beter, wat als je er nu al 15% kwijt bent dan? “Geen idee ik zie geen fouten, kan na betalen pas meer zeggen”)

Heb maar ja geantwoord: kijk maar, uit zichzelf zeggen ze niets zolang er geen foutmeldingen zijn.

Ook denkt/dacht de intake meneer dat de rated-range op je display een variabele waarde is gebaseerd op je rijstijl.

Voor jullie vermaak mag ik dus mogelijk zo Eerst betalen om te horen dat 15% degradatie binnen de “tesla specs” valt.

Ik ben benieuwd, zal zo hoop ik meer horen.
ChillPascal schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:09:
Op het moment wacht ik nog op de Model 3 (SR+), welke naar verwachting ergens rond februari/maart geleverd gaat worden. In de tussentijd ben ik aan het kijken naar mogelijke vakantiebestemmingen voor komend zomer. Zoals altijd staat Oostenrijk weer hoog op de lijst. Nu vraag ik mij af in hoeverre ABRP een werkelijk haalbaar beeld schetst. Kan ik hier blind op vertrouwen of moet ik toch nog marges in acht nemen? Zo adviseerd die verschillende keren om met minder dan 70% te vertrekken naar de volgende stop.

Omdat we voornemens zijn om binnenkort de vakantie te boeken, heb ik nog geen kans gehad om te wennen aan de auto en bijbehorende range.
Gewoon de superchargers gebruiken? Dat vond ik persoonlijk het prettigste.. Route is dan theoretisch iets langer (met superchargers) omdat je dan langere stops maakt ipv vaker korte stops (ABRP)

[ Voor 37% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 16:28 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
ChillPascal schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:09:

Je kunt een hele hoop extra dingen instellen, onder andere hoe hard je verwacht te gaan rijden, onder welke weersomstandigheden en met welke bepakking. Als marge neemt hij standaard dat je met 10% charge aankomt bij het volgende laadpunt. Die zou je ook op 15 of 20% kunnen zetten.

Uiteindelijk zou ik me er vooraf niet te druk om maken en gewoon verwachten dat je een dag heen en een dag terug onderweg bent. De auto doet een hoop slimme dingen om je anders te sturen of minder power te geven. Het is niet dat je het niet gaat halen naar een volgende charger ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 20:17
Stef87 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:33:
[...]

Zelf heb ik er een USB-hub besteld (22.50€):

https://www.taptes.com/pr...m-sentry-mode-model-3-hub

Deze lijkt mij wel handig (Ik heb hem nog niet ontvangen.)
Verrek, die lijkt ook die van Jeda, maar dan "beter" (3 usb poorten) en veeeeeel goedkoper (en geen verzendkosten)!

Hou ons even op de hoogte of die een beetje werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
bove027 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Verrek, die lijkt ook die van Jeda, maar dan "beter" (3 usb poorten) en veeeeeel goedkoper (en geen verzendkosten)!

Ja precies. De reviews van Jeda waren ook niet perfect... Vaak krom en veel duurder :)

Ik zal een plaatje posten als ik hem heb ontvangen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
[...]

Krijg het niet werkend, zowel via Google Maps niet (mn Iphone geeft aan dat deze wel verstuurd is, maar komt niet uit in de Tesla, als via ABRP (die geeft gelijk een foutmelding..
Hopelijk later dus wat meer uitleg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Heb hem voor nu even gepind, zal later aan de startpost worden toegevoegd.

@ChillPascal Je kunt inderdaad overal marges inbouwen voor extra zekerheid. Bijvoorbeeld het extra gewicht verhogen, het gemiddelde verbruik verhogen, temperatuur verlagen, marge inbouwen bij aankomst/vertrekpercentages, etc. En dan is het zeker haalbaar en kan je misschien ook nog een keer een lange file meepakken :) En voor de zekerheid kan je altijd alleen op SuC's navigeren, met voor de zekerheid eventueel een tussenliggende Ionity die je meepakt als het nodig blijkt te zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Taro op 22-01-2020 16:49 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mkeespiet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:37:
[...]

Krijg het niet werkend, zowel via Google Maps niet (mn Iphone geeft aan dat deze wel verstuurd is, maar komt niet uit in de Tesla, als via ABRP (die geeft gelijk een foutmelding..
Hopelijk later dus wat meer uitleg :+
Meer uitleg? Dit is exact wat er valt uit te leggen (kudo's daarvoor @Djie , ipv een Youtube filmpje van 20 minuten).

Je zit op Tweakers.net - een beetje zelfstandig troubleshooten wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:49:
[...]

Meer uitleg? Dit is exact wat er valt uit te leggen (kudo's daarvoor @Djie , ipv een Youtube filmpje van 20 minuten).

Je zit op Tweakers.net - een beetje zelfstandig troubleshooten wordt verwacht.
Werkt het bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvZ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-03 14:53
bottom line schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:35:
[...]

Nee is geen bug.

Camera slagen inderdaad altijd alles op (behalve als je auto in diepe slaap is). Beelden ouder als 2 (of 1,5 blijkbaar) uur worden gewoon verwijderd van je opslag.

Dat is niet het geval wanneer je op het camera'tje drukt tijdens het rijden, of sentry mode hebt opstaan.
Dus bij een ongeval moet je nog op het camera'tje drukken, of je USB er snel uithalen voor de beelden.

Dus nu jij gewoon USB hebt eruit gehaald, heb jij die beelden van 2 uur geleden inderdaad nog. Had je dat 5uur later gedaan, dan had je nog beelden van die 2 uur ervoor. Tijdens het rijden of parkeren maakt niet uit.
Daarom raadt iedereen een SSD aan, want een USB kan al die schrijfacties niet aan (bij mij werkt mijn USB gelukkig nog na 10 maanden^^)
Bedankt voor je reactie.
Is hier ook nog niet helemaal duidelijk dus want Inspired zegt dus dat hij wel na 15 minuten in slaapstand zou moeten gaan en dan ook moet stoppen met opnemen.

Ik heb zelf een nieuwe SanDisk Ultra Fit USB stick gekocht. Deze werd in een review op YouTube aangeraden maar krijg de laatste tijd steeds vaker de melding dat hij de beelden niet kan wegschrijven omdat de snelheid niet hoog genoeg is.
Ik zal het is met een SSD disk proberen. Ook zie ik hier veel verschillende meningen over dat mensen dit weer juist niet adviseren.
Andere optie zou zijn om een hele snelle SD kaart te nemen zoals een SD Extreme of Ultra. Die zouden hiervoor ook geschikt moeten zijn.

Zal de aankomende tijd in de gaten houden of de DashCam blijft opnemen wanneer ik geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ja, ik ben nota bene degene die het noemt als oplossing voor het gebrek aan waypoint navigatie op de vorige pagina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
PatrickvZ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:50:
[...]

maar krijg de laatste tijd steeds vaker de melding dat hij de beelden niet kan wegschrijven omdat de snelheid niet hoog genoeg is.
Dat betekent dat je USB stick zo goed als vol staat. Dan krijg ik die melding ook :)
FF leegmaken en hij gaat terug goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06

GB2

Maar hij gaat toch altijd vol?
Bedoel als ik hem eruit haal (64 Gb) dan heb ik altijd tussen de 1,5 tot 3 Gb vrij hij neemt continu op en gooit steeds de oudste beelden weg tenzij die bewaard moeten worden of staan in de map van sentry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Laatst online: 13-06 16:57
GB2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:14:
Maar hij gaat toch altijd vol?
Bedoel als ik hem eruit haal (64 Gb) dan heb ik altijd tussen de 1,5 tot 3 Gb vrij hij neemt continu op en gooit steeds de oudste beelden weg tenzij die bewaard moeten worden of staan in de map van sentry.
Ik heb een 500gb SSD, deze is zeker niet altijd vol. 64 houdt niet over is mijn ervaring tot nu toe. Sentry op een regenachtige dag en hij zit zo vol.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
Idd. 64 is niet genoeg meer. 128GB is toch wel het echte minimum dat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het probleem is dat usb sticks maar een beperkt aantal keer opnieuw geschreven kunnen worden. Als er dan ook beperkte ruimte is, dan wordt dit probleem alleen maar groter. Een snellere usb stick gaat dit probleem niet oplossen.

Zelf gebruik ik een microsd kaart die gemaakt is voor vaak schrijven (sandisk endurance 128GB).

Maar een SSD is wellicht nog beter. Ook qua prijs. Maar ook daar heb je weer verschillen. Bijv. TLC is vaker te beschrijven dan QLC. Helaas is het bij externe SSD's met USB aansluiting vaak moeilijk te achterhalen wat voor technologie gebruikt wordt.
Dus ja, misschien beter om een losse SSD te halen en een sata usb adaptertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
In het kort na mijn SeC bezoek over range loss om de toon te zetten... (neem ze niet aan als feit)

Volgens Tesla intake én monteur is de range geprojecteerd op je display (de rated-range) gebaseerd op je rechtervoet en rijstijl. (Daar waar je van % naar km kan switchen, om specifiek te zijn).

Alleen modeljaar 2020 zou 250mile range hebben en een heel ander accupakket dan 2019 model.

Standard+ model 3 uit 2019 zou maar 220mile range hebben.. “ik zit rond de 204 dus binnen specs”

“Waar haal jij jou informatie vandaan” vragen ze dan aan mij, ik stond perplex.

Ik kom er nog op terug hier op het forum.. Nog nooit gehoord van rated-range :F

Wat moet je daar dan op zeggen? Oh en een factuur krijg ik wel :p

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:34:
In het kort na mijn SeC bezoek over range loss om de toon te zetten... (neem ze niet aan als feit)

Volgens Tesla intake én monteur is de range geprojecteerd op je display (de rated-range) gebaseerd op je rechtervoet en rijstijl. (Daar waar je van % naar km kan switchen, om specifiek te zijn).

Alleen modeljaar 2020 zou 250mile range hebben en een heel ander accupakket dan 2019 model.

Standard+ model 3 uit 2019 zou maar 220mile range hebben..

“Waar haal jij jou informatie vandaag” vragen ze dan aan mij, ik stond perplex.

Ik kom er nog op terug hier op het forum.. Nog nooit gehoord van rated-range :F

Wat moet je daar dan op zeggen? Oh en een factuur krijg ik wel :p
Dat kan toch niet waar zijn?! Gênant! Welke SeC is het? Ik zit zelf bij Duiven en die leken wel te weten waar ze het over hebben (of ik had makkelijke vragen)...
Wel grappig dat ze zeggen dat een 2019 SR+ maar 220mile range zou hebben, dat is dus 352km. Toch gek dat ik afgelopen zomer een rare range in beeld had van 386km :+ .

@MrAcid , bij mij werkt het navigeren via een waypoint niet. Ik volg precies de stappen van @Djie en heb ook een iPhone. Mijn auto navigeert dan gewoon naar de eindbestemming via de kortste route. Leuk om te zeggen dat je op tweakers maar moet troubleshooten, maar er is niet zo gek veel aan te passen aan de volgende stappen:
Google maps op telefoon laten navigeren naar een bestemming.
Nieuwe tussenstop toevoegen.
Dan gehele route door op overflow menu en dan delen met Tesla app naar je auto sturen.
In je auto stappen en dan zie je dat hij direct naar de eindbestemming gaat, niet via de tussenstop.

[ Voor 29% gewijzigd door Smobbo op 22-01-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_nl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05-2022
Wat een raar verhaal zeg. Dus volgens hen hebben een 2019 model met op de site destijds 409 km range (WLTP) en een 2020 model met op dit moment op de site 409 km range (WLTP), niet dezelfde capaciteit accu?

Ik vermoed dat ze in de war zijn met de SR, die nooit in NL beschikbaar geweest is. Die heeft inderdaad 220 mile WLTP range (en de SR+ 250 mile)

[ Voor 26% gewijzigd door eric_nl op 22-01-2020 19:24 ]

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | black | 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
Smobbo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:01:
[...]

@MrAcid , bij mij werkt het navigeren via een waypoint niet. Ik volg precies de stappen van @Djie en heb ook een iPhone. Mijn auto navigeert dan gewoon naar de eindbestemming via de kortste route. Leuk om te zeggen dat je op tweakers maar moet troubleshooten, maar er is niet zo gek veel aan te passen aan de volgende stappen:
Google maps op telefoon laten navigeren naar een bestemming.
Nieuwe tussenstop toevoegen.
Dan gehele route door op overflow menu en dan delen met Tesla app naar je auto sturen.
In je auto stappen en dan zie je dat hij direct naar de eindbestemming gaat, niet via de tussenstop.
Ik heb nu ook al even lopen zoeken, maar volgens mij werkt het gewoon niet om "via" te navigeren. Er zijn ook bijzonder weinig Youtube filmpjes te vinden die het uitleggen.. 1 bestemming naar je Tesla zenden werkt prima, maar via pakt ie gewoon niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvZ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-03 14:53
bottom line schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:57:
[...]

Dat betekent dat je USB stick zo goed als vol staat. Dan krijg ik die melding ook :)
FF leegmaken en hij gaat terug goed.
Nee de USB stick zat zeker niet vol. Had hem net opnieuw geformatteerd en was net 15min onderweg.
Als USB stick vol zit dan komt er een andere melding op het scherm.
Dit ging nu echt over de snelheid van het wegschrijven op de USB Stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-06 20:54

DM_

eric_nl schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:08:
Wat een raar verhaal zeg. Dus volgens hen hebben een 2019 model met op de site destijds 409 km range (WLTP) en een 2020 model met op dit moment op de site 409 km range (WLTP), niet dezelfde capaciteit accu?

Ik vermoed dat ze in de war zijn met de SR, die nooit in NL beschikbaar geweest is. Die heeft inderdaad 220 mile WLTP range (en de SR+ 250 mile)
Ik hoop toch niet dat bedrijven de indruk krijgen dat alternative facts gaan werken (wat helaas wel lijkt te zijn in de politiek).

@Stef87 Als je daar staat kan je toch gewoon googlen en laten zien dat ze onzin lopen te verkopen? (Internet archive....of hoe het ook heet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 20:16

amahusu

taking over the world!

Afbeeldingslocatie: https://www.thenewaero.com/wp-content/uploads/2019/12/SEA1_effected.jpg

https://www.thenewaero.com/

love it or hate it? :P

9,9% less overall drag
94% less side force
30% less air moved by wheel

:o

https://www.thenewaero.com/efficiency/

[ Voor 29% gewijzigd door amahusu op 22-01-2020 20:49 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franky70
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-07-2020
Mkeespiet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Ik heb nu ook al even lopen zoeken, maar volgens mij werkt het gewoon niet om "via" te navigeren. Er zijn ook bijzonder weinig Youtube filmpjes te vinden die het uitleggen.. 1 bestemming naar je Tesla zenden werkt prima, maar via pakt ie gewoon niet..
Heb zelfde probleem abrp app ios. Route met tussenpunten door laten rekenen. Verschijnt route in beeld, echter bij delen-> tesla app -> komt er melding "FOUT. Problemen met delen content met uw auto".
Wat doe ik niet goed? Moet ik eerst ergens inloggen oid?
Iemand advies?

Tesla model 3 LR AWD 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
amahusu schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:46:
[Afbeelding]

9,9% less overall drag
94% less side force

Hate, lijken wel putdeksels.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
[Afbeelding]

9,9% less overall drag
94% less side force

Oef nee. De normale aero hebben iets moderns, dit lijkt een ouderwets wiel maar dan met een groot middenvlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
M'n vrouw heeft pseudo wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van haar M3 :+

AP in file: 400wh over gemeten afstand. Zelf gas/remmen < 200wh. Ze kwam erop omdat ze de AP nogal fannatiek vond en niet anticiperen op gedrag voor de voorganger. Ze rijdt zelf gemiddeld ruim onder de 200Wh op de snelweg elke dag en vroeg zich af waarom het met file snel opliep. Daarom dus.

Verder na de Coentunnel voor je de A10 80 km zone inrijdt Phantombraking voor eerste viaduct. Auto nam de tijd om tot stilstand te komen dus ze kon tijdig ingrijpen. Bizar slechte 'bug', potentieel levensgevaarlijk.

Verder een inzetbakje voor onder het voorste middenconsole klepje :+ dat dan weer wel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

9,9% less overall drag
94% less side force

3-5% verbetering in range tov 21 inch op S met deze lelijke 19 inch? Zou dan lekker de aero kappen op de 3 gooien. Kan niet zeggen dat ik deze dingen nou zoveel mooier vind.

Een downgrade van 21 inch naar elke andere 19 inch op de S gaat ook zo 3-5% opleveren volgens mij. Ik mis iets of dit is toch redelijk nutteloos.

Ze hebben ook 21 zie ik. Dus tov 21 inch 3-5% winst. Blijft niet super spannend. Zou mijn velgen niet vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 22-01-2020 21:04 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
NiGeLaToR schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:59:
Verder na de Coentunnel voor je de A10 80 km zone inrijdt Phantombraking voor eerste viaduct.
Hier ook ergens op de A2 voor een viaduct. Niet tot stilstand komen maar wel degelijk een flinke remactie bij ingeschakelde TACC. 2e keer inmiddels. Is dit probleem bekend bij Tesla (zijn ze ermee bezig)? Hebben ze in Californië geen viaducten? :P

Ik vermoed zelf dat de TACC een vrachtwagen denkt te zien die opeens heel dichtbij is. Op Engels-talige fora denkt men dat de Tesla middels GPS denkt op het bovenliggende wegdek te rijden, waar een ander snelheidslimiet geldt.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-01-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik merk dat mijn "normale" verbruiklijn die voorheen altijd op 150 wh/km stond nu standaard staat op 140 wh/km. Is dit de nieuwe norm?

Ionity krijgt kamervragen over mogelijke kartelvorming nav prijzenverhoging
https://www.rtlz.nl/busin...ity-fastned-allego-kartel

[ Voor 43% gewijzigd door Autopilot op 22-01-2020 21:22 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Smobbo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Dat kan toch niet waar zijn?! Gênant! Welke SeC is het? Ik zit zelf bij Duiven en die leken wel te weten waar ze het over hebben (of ik had makkelijke vragen)...
Wel grappig dat ze zeggen dat een 2019 SR+ maar 220mile range zou hebben, dat is dus 352km. Toch gek dat ik afgelopen zomer een rare range in beeld had van 386km :+ .
Dhr. van de intake in (Eindhoven) de garage was verder erg netjes.. Maar hij zegt te zijn geïnformeerd te zijn dat die kilometers gebaseerd zijn op je rijstijl en zich constant aanpast.
Dat klopt dus niet en aan mij om aan te tonen waar deze informatie allemaal vandaan komt, ik ga dus officiele bronnen zoeken, want die wist ik niet uit mijn hoofd op de website van Tesla vorige jaar na.

Hier een praktisch voorbeeld voor de lezers:

Ik gebruik ook miles om te beginnen in dit verhaal, omdat in NL de WLTP genormeerde range nergens wordt gebruikt (op website Tesla NL na) in je auto.

De range die je ziet op display is omgerekend vanaf de Amerikaanse EPA range, lagere (constante) waarde dan de WLTP.

Enkele rated-range Voorbeelden gebaseerd op de US EPA standaard:

- SR+ 240miles x 1.609 = 386km (Indien tot 100% geladen)
- LR AWD: 310miles x 1.609 = 499km (Indien tot 100% laden)
- SR+ my2020: rated range is aangepast naar 250miles na een nieuwe EPA test, echter is er naar mijn weten niemand die in NL 250 x 1.609 = 402 km ziet (indien 100% geladen) het is onduidelijk of dit door software komt of dat er echt een ander batterijpakket in zou zitten (dat betwijfel ik).

@DM_ Tja.. Dan sta ik daar als klant later ook de monteur die aan de auto heeft gewerkt uit te leggen hoe het werkt en wat rated-range is..
Monteur denkt gelijk te hebben en is zonder iets te zeggen weggelopen (NL meneer van intake bleef wel netjes staan) dit was allemaal tegen sluitingstijd en ik kon niet uitgebreid alles bij elkaar zoeken.

Ik ben dan de lastige klant die de monteur in twijfel trekt: ik heb gezegd ''Sorry, maar ik weet niet wat ik hier op moet zeggen'' ik ben verbaasd dat ik dit zou moeten uitleggen. Meer dan zeggen dat ik zeker weet dat ik origineel 386km/240mi had en dat rated range een vaste constante is kan ik zo ook niet bewijzen..''

Ter plekke kon ik het e.e.a niet direct terugvinden op google (thuis dus wel..), op de US site staan nu enkel nog 250miles bij de SR+ (voorheen was dat 240miles voor de SR+ 240 x 1.609 = 386km exact wat in NL de auto aangeeft bij 100% maximaal. (@eric_nl ?

Vervolgens zegt de monteur die aan auto heeft gewerkt, dat alleen modelyear-2020 de 250miles range heeft en my2019 heeft er slechts 220mile/354km, vervolgens wordt er gezegd dat ik slechts 0.4% afwijk van de ''fleet' gebaseerd op die 220miles range..
Daadwerkelijk capaciteitsverlies of accucapaciteit kan de monteur niet zien zegt hij, want hij ziet alleen een ''fleet average'' maar ook die mag hij niet delen, die 0.4% verschil met fleet average kan ik dus ook niets mee.

''Ja maat meneer wij houden de Europese waarden aan de WLTP'' moet ik weer zeggen ja, alleen op de website.. In de auto is er toch echt alleen spraken van de EPA-gebaseerde range omgerekend naar kilometers, wat eigenlijk beter is dan de minder realistische WLTP normering..

Verder laat het leer los op stuur, dat is binnen Tesla specs. Zit een dikke luchtbel/bubbel links achter de spaak.

TL DR:

Ik heb na 3 maanden gebruik slechts 337km van de 386km over (@ 100%) technisch gezien minder dan de Standard Range (non plus) versie die 354km rated range zou hebben (indien @ 100%) ik wil graag objectieve uitleg van Tesla, maar die kunnen ze mij niet geven. (Ofwel: -12.7% bruikbare capaciteit, haal die -12.7% bijv maar eens af van de LR als voorbeeld)

Monteur zou geen capaciteitsverlies kunnen inzien en zegt dat ik maar maximaal ooit 220miles/354 zou mogen hebben gehad en ik wijk slechts 0.4% af van de ''fleet''.. Alleen model 3 my2020 zou 250mile/402km range hebben op display..

Waar kan ik officiele documentatie vinden om Tesla het e.e.a. uit te leggen hoe hun eigen auto's werken? Plan ik later nog een SeC bezoek in met objectieve (officiele) informatie.

@amahusu Ik vind het mooie velgen. Alleen kan zo snel niet vinden of ze ook beter zijn dan de 18inch Aero's op model 3?..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-06 14:13

Insidious

Professionele amateur

Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Waar kan ik officiele documentatie vinden om Tesla het e.e.a. uit te leggen hoe hun eigen auto's werken? Plan ik later nog een SeC bezoek in met objectieve (officiele) informatie.
Wat is je doel? Ik begrijp niet helemaal wat je nu wilt. Wil je een andere auto? Nieuw battery pack? Wil je je geld terug? Formele excuses en een bloemetje? Alleen je gelijk halen?
Begrijp mij niet verkeerd, ik snap je frustratie, maar ik denk dat je geen bevredigend antwoord gaat krijgen.
Je kan dus accepteren zoals het is of full on eisen gaan stellen en, zo nodig, juridische bijstand inschakelen.
Ik hoop dat je het los kan laten want de andere weg is geen makkelijke. In ieder geval veel succes/sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Voor de waypoint mensen: wellicht was mijn post niet 100% duidelijk.

Maar je kunt dus vrij eenvoudig met mobiele tools, of in de browser, planningen maken en vervolgens steeds het VOLGENDE WAYPOINT (handmatig met 2x klikken) naar je Tesla sturen.

In één keer een hele route met tussenliggende stops kan niet. En ja, dan is die “waypoint” dus je “eindbestemming”.

/stopdetijd

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 22-01-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]
@amahusu Ik vind het mooie velgen. Alleen kan zo snel niet vinden of ze ook beter zijn dan de 18inch Aero's op model 3?..
Zijn zeker beter: 49km extra rated range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:54
[...]
Ik heb zelf een nieuwe SanDisk Ultra Fit USB stick gekocht. Deze werd in een review op YouTube aangeraden maar krijg de laatste tijd steeds vaker de melding dat hij de beelden niet kan wegschrijven omdat de snelheid niet hoog genoeg is.
Dit had ik ook met mijn SanDisk Ultra Fit 64 GB. Na pakweg twee maanden/6000 km gaf die ook lage snelheidsmelding, vervolgens even er uit gehaald: was idd vol. Leeg gegooid en opnieuw er in gestopt: werkte weer heel even maar na opnieuw een paar waarschuwingen stopte dashcam helemaal. Daarna wil hij ook in Windows pc niet meer werken(eerst lang apparaat detecteren maar uiteindelijk niet herkend) en ik kan er niks meer mee. Ik vermoed overleden aan een overdosis writes. Heb nog een 500 GB Crucial SSD liggen, daar nu een case voor besteld bij Amazon.de en ik ga eens kijken of dat werkt.

Edit: niet 600 maar 6000 km natuurlijk 8)7

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Laten we elkaar niet voor de gek houden. Het kunnen instellen van één of meerdere waypoints is gewoon verrekte handig, een basisfunctie, en had er in moeten zitten. Zit er niet in, geen groot probleem, wel jammer. Misschien dat er nog eens een update komt met een itinerary-functie. Dán mag het zichzelf pas, wat mij betreft, een routePLANNER noemen. Ach ja, eerstewereldproblemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Mark12121979 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Wat is je doel? Ik begrijp niet helemaal wat je nu wilt. Wil je een andere auto? Nieuw battery pack? Wil je je geld terug? Formele excuses en een bloemetje? Alleen je gelijk halen?
Begrijp mij niet verkeerd, ik snap je frustratie, maar ik denk dat je geen bevredigend antwoord gaat krijgen.
Je kan dus accepteren zoals het is of full on eisen gaan stellen en, zo nodig, juridische bijstand inschakelen.
Ik hoop dat je het los kan laten want de andere weg is geen makkelijke. In ieder geval veel succes/sterkte.
Geen probleem hoor, ik ben (nog steeds) de grootste fan van Tesla maar sommige dingen zijn lastig. :+ Ik bekijk alles nog steeds met een positief bevooroordeelde blik.

Maar om je vraag te beantwoorden: mis ik capaciteit (vraag blijft onbeantwoord), is dit iets softwarematig wat tijdelijk is, is er spraken van degradatie of niet want ik kom 13% minder ver?

Het enige dat duidelijk is is dat je recht hebt op 70% capaciteit na 6/8j of 160.000km, ofwel 30% verlies in capaciteit na 8j valt binnen specs. Is het dan ook ''normaal'' dat ik na 3 maanden met -13% genoegen moet nemen? Ja of nee.. Dat wil ik dus weten, nu zeggen ze express niets inhoudelijks en dat vind ik vervelend: hoe kan ik dan ooit zelf ook die die 70%capaciteit bepalen als ze dit zelf niet zouden kunnen zien..?

Helaas zegt de monteur dingen die niet kloppen en ik weet niet waar ik alsnog terecht kan. In een juridisch traject hoop ik helemaal niet te komen en dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Het is geen leaseauto, restwaarde is dus mijn eigen risico: ik mis nu al bijna 13% (bruikbare) capaciteit terwijl ik op andere plekken lees dat de meeste na 50.000miles slechts -2% verlies zitten, in ieder geval iets verwaarloosbaar.

Pak je de LR-AWD (499km warme batterij) en pas mijn verminderde rated-range toe en je hebt ineens nog maar 390km @ 90% i.p.v. 449km ik denk dat er hier niemand zit die al zo laag zit.
Mark12121979 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:11:
Laten we elkaar niet voor de gek houden. Het kunnen instellen van één of meerdere waypoints is gewoon verrekte handig, een basisfunctie, en had er in moeten zitten. Zit er niet in, geen groot probleem, wel jammer. Misschien dat er nog eens een update komt met een itinerary-functie. Dán mag het zichzelf pas, wat mij betreft, een routePLANNER noemen. Ach ja, eerstewereldproblemen...
Die functie komt er vast een keer aan.

Als je de kalender gebruikt i.c.m. adres+tijd zal de auto na het bereiken van je 1e bestemming ook op een bepaald moment het volgende adres soms al pakken. Eventueel kan je deze via de kalender dan tenminste ''voorprogrammeren'' zodat je in de auto de eerstvolgende stop kan aanklikken in de kalender. (Zo gebruik ik het momenteel af en toe)

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
  • Laatst online: 16:00
Zonet melding UI_a045 onderhoud eCall noodoproepsysteem, neem contact op met Tesla Service. Iemand zelfde melding gehad? Reset helpt niet

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Geen probleem hoor, ik ben nog steeds fan van Tesla maar sommige dingen zijn lastig. :+ Ik bekijk alles nog steeds met een positief bevooroordeelde blik.

Maar om je vraag te beantwoorden: mis ik capaciteit (vraag blijft onbeantwoord), is dit iets softwarematig wat tijdelijk is, is er spraken van degradatie of niet want ik kom 13% minder ver?

Het enige dat duidelijk is is dat je recht hebt op 70% capaciteit na 6/8j of 160.000km, ofwel 30% verlies in capaciteit na 8j valt binnen specs. Is het dan ook ''normaal'' dat ik na 3 maanden met -13% genoegen moet nemen? Ja of nee.. Dat wil ik dus weten, nu zeggen ze express niets inhoudelijks en dat vind ik vervelend: hoe kan ik dan ooit zelf ook die die 70%capaciteit bepalen als ze dit zelf niet zouden kunnen zien..?

Helaas zegt de monteur dingen die niet kloppen en ik weet niet waar ik alsnog terecht kan. In een juridisch traject hoop ik helemaal niet te komen en dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Het is geen leaseauto, restwaarde is dus mijn eigen risico: ik mis nu al bijna 13% (bruikbare) capaciteit terwijl ik op andere plekken lees dat de meeste na 50.000miles slechts -2% verlies zitten, in ieder geval iets verwaarloosbaar.

Pak je de LR-AWD (499km warme batterij) en pas mijn verminderde rated-range toe en je hebt ineens nog maar 390km @ 90% i.p.v. 449km ik denk dat er hier niemand zit die al zo laag zit.
Ik begrijp je, maar ik denk je het voor dit moment alleen in de gaten moet blijven houden. Aankijken hoe het zich ontwikkeld en mocht het na een jaar, dus over 9 maanden, niet erger zijn geworden dan laten voor wat het is en met schuin oog blijven volgen. Mocht het erger worden en zit je na een jaar op bijvoorbeeld meer dan 20% degradatie dan heb je tenminste een stok om mee te slaan. Tesla zal dan ook eerder geneigd zijn om ermee aan de slag te gaan. Ik verwacht dat je, na deze korte periode, met een kluitje in het riet zal worden gestuurd. En ze zitten echt niet wachten op een betweterige klant. Of die nou gelijk heeft of niet. Mede omdat ze momenteel schreeuwend druk zijn met het “oplossen” van alle opleverpunten na de afleveringhausse van het laatste kwartaal. Nogmaals, veel succes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric_nl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05-2022
[...]
Ter plekke kon ik het e.e.a niet direct terugvinden op google (thuis dus wel..), op de US site staan nu enkel nog 250miles bij de SR+ (voorheen was dat 240miles voor de SR+ 240 x 1.609 = 386km exact wat in NL de auto aangeeft bij 100% maximaal. (@eric_nl
Stel inderdaad even dat die rated range terug loopt door je rijstijl (wat ik niet geloof). Dan is de rated range op de eerste dag de enige die echt onafhankelijk is, want direct na het in ontvangst nemen van de auto vanaf het aflever terrein heeft de auto nog geen gebruiks data waarop hij de rated range kan bijstellen.

Direct na het afhalen van mijn SR+ (eind sept, 2019 model) heb ik geladen tot 90%, wat op dat moment een rated range van 345 km was. Omgerekend naar 100% is dat 383 km, dus....

Inmiddels is mijn 100% rated range trouwens 365 km

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | black | 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
eric_nl schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:46:
[...]

Stel inderdaad even dat die rated range terug loopt door je rijstijl (wat ik niet geloof). Dan is de rated range op de eerste dag de enige die echt onafhankelijk is, want direct na het in ontvangst nemen van de auto vanaf het aflever terrein heeft de auto nog geen gebruiks data waarop hij de rated range kan bijstellen.

Direct na het afhalen van mijn SR+ (eind sept, 2019 model) heb ik geladen tot 90%, wat op dat moment een rated range van 345 km was. Omgerekend naar 100% is dat 383 km, dus....

Inmiddels is mijn 100% rated range trouwens 365 km
Enige kanttekening is je kan t/m 3-4% verschil zien door lage batterijtemperatuur omdat er dan minder capaciteit beschikbaar is en je dus gebaseerd op de ''constante'' minder ver komt (meer dan 3/4% door koud weer = sneeuwvlokje zichtbaar in app en auto) dat is weer omgerekend t/m +/- 370km.

Vaak scheelt het ook nog 1% bij het ''streepje'' in de app bij 90%, daar moet je ook rekening mee houden, dit is dus soms 89% en je hebt met afrondingen te maken naar hele procenten.

Had ik nu nog 360+ km zien staan had ik geen afspraak gemaakt, ik heb een keer 257km gezien (als all time low) maar meestal is het 328-337km als absolute 100% max bij warme batterij

:>

Heel verwarrend misschien voor een hoop mensen en dit kan ik ook best begrijpen. Blijft het bij 10-13% en zakt het niet verder dan is het maar zo.. Alleen de SR zonder plus is mogelijk interessanter zodra deze beschikbaar gaat worden (en dan nog steeds hetzelfde batterijpakket heeft met software limiet)

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 23:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Stef87 ik zou een andere SeC bezoeken. Dit zijn gewoon onwaarheden en niet SeC waardig. De SR+ heeft nooit een EPA van 220 Miles gehad en rated range heeft nul met de bestuurder te maken.
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:51:

Maar je kunt dus vrij eenvoudig met mobiele tools, of in de browser, planningen maken en vervolgens steeds het VOLGENDE WAYPOINT (handmatig met 2x klikken) naar je Tesla sturen.

In één keer een hele route met tussenliggende stops kan niet. En ja, dan is die “waypoint” dus je “eindbestemming”.

/stopdetijd
Je zit eerst meerdere mensen te manen dat ze zelf beter moeten kijken maar nu blijkt dat je helemaal geen route inclusief waypoints kunt sturen? (Wat iedereen dus al wist.)
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:55:
[...]

Zijn zeker beter: 49km extra rated range.
Bron?? Dat is 10% bij een LR. Zelf komen ze met 3-4%. Bij vervangen van sportvelgen. Dat is een Aero ook zuiniger.

[ Voor 77% gewijzigd door Inspired op 22-01-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM_

DM_

Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:58:
[...]

Enige kanttekening is je kan t/m 3-4% verschil zien door lage batterijtamp (meer = sneeuwvlokje zichtbaar in app en auto) dat is weer omgerekend t/m +/- 370km.
Vaak scheelt het ook nog 1% bij het ''streepje'' in de app bij 90%, daar moet je ook rekening mee houden, dit is dus soms 89% en je hebt met afrondingen te maken naar hele procenten.

Had ik nu nog 360+ km zien staan had ik geen afspraak gemaakt, ik heb een keer 257km gezien (als all time low) maar meestal is het 328-337km als absolute 100% max bij warme batterij
Zijn dat ook de km's wat je dan daadwerkelijk (even rekening houdend met de standaard 'verlies' naar realiteit) kan rijden? Vind het toch raar dat die van jouw zo enorm schommelt. Bij de van mij, half september / 11000km, is het maar een paar km range obv de buiten temp. Bijv 90% is 330km < 5gr of 334km > 10gr. Verder blijft het constant qua verbruik en afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Verder laat het leer los op stuur, dat is binnen Tesla specs. Zit een dikke luchtbel/bubbel links achter de spaak.
Weer een bizar voorbeeld van 'Tesla service'. Welke specs hanteren zij in vredesnaam?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:02:
@Stef87 ik zou een andere SeC bezoeken. Dit zijn gewoon onwaarheden en niet SeC waardig. De SR+ heeft nooit een EPA van 220 Miles gehad en rated range heeft nul met de bestuurder te maken.
Ik kijk het weer +/- een maand aan (samen met mijn stuurwiel) en doe dat misschien ook wel een keer. Zelf woon ik in Eindhoven dus die in dichtbij, maar ik heb de tijd om een keer eentje verder weg te pakken. (Tips zijn welkom)

De monteur en de meneer bij intake na het inrijden van de auto, zijn er 100% overtuigd dat die range in kilometers, werkt als een GoM (Guess O meter) en gebaseerd is op huidige snelheid en je rechtervoet... (ik doe rustig aan)
DM_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:06:
[...]

Zijn dat ook de km's wat je dan daadwerkelijk (even rekening houdend met de standaard 'verlies' naar realiteit) kan rijden? Vind het toch raar dat die van jouw zo enorm schommelt. Bij de van mij, half september / 11000km, is het maar een paar km range obv de buiten temp. Bijv 90% is 330km < 5gr of 334km > 10gr. Verder blijft het constant qua verbruik en afstanden.
Ja die kan ik dan ook rijden (als ik je goed begrijp wel).

Die ''verloren'' (of verborgen) range is er alleen misschien nog wel, maar je gaat ook niet na 0% of 0km nog kijken hoe ver je kan rijden.

(Er is dus een kans dat ik na 0% of 0 km kan doorrijden, maar dat zou niet goed zijn en kan je op de openbare weg niet echt testen)

Het lijkt alsof ik maar 41-43 kWh uit de batterij kan halen, best-case is het zo'n 45kWh.

Het is ook best te begrijpen dat ik als vervelende betweterige klant over zou kunnen komen als de monteur dus door Tesla of zijn training niet goed zou zijn ingelicht en daadwerkelijk denkt dat die indicatie voor iedereen heel anders zou zijn (zoals een guess o meter..)

Nogmaals, ik kijk het weer een maand aan :+

Dit is geen officiële bron, maar wel een tabel ingevuld vanaf de officiële EPA tabellen, allen gebaseerd op 100% vol, ''toevallig'' Miles omgerekend naar km:

Afbeeldingslocatie: https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png
Wolly schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:14:
[...]

Weer een bizar voorbeeld van 'Tesla service'. Welke specs hanteren zij in vredesnaam?
Het is totaal niet mijn bedoeling om Tesla te bashen (want dan zou ik geen aandelen hebben die op +61% staan!) maar inderdaad bijzonder.

De Tesla specs zijn in ieder geval niet openbaar (of transparant.)

Over een paar maanden ga ik met de SR+ rijdend naar Portugal, dus 2x2400km en post ik een mooi reisverslag.

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ditn soort opmerkingen voegen niks toe in een discussietopic

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 23-01-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 23:01

TPA

ESET official partner

Snarf70 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:34:
Zonet melding UI_a045 onderhoud eCall noodoproepsysteem, neem contact op met Tesla Service. Iemand zelfde melding gehad? Reset helpt niet
Al een soft reset gedaan? Dat hielp bij mij en anders de auto een nachtje laten slapen werkt ook wel volgens mij 😄

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:29:
Zijn jullie klaar? De rest haakt af.
Really ?

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006

Ik zal het is met een SSD disk proberen. Ook zie ik hier veel verschillende meningen over dat mensen dit weer juist niet adviseren.
Ik ben benieuwd waar jij je informatie dan vandaan haalt. Hier wordt namelijk én een USB afgeraden én geadviseerd om een stuk meer dan 64GB te nemen (in de OP staat dit ook). Ben erg benieuwd waar en waarom mensen dan een SSD echt ook expliciet afraden tov een USB???
Ja in 4 maanden nu 5x gehad. In het begin grote paniek. Echter, het gaat dus om het SoS knopje boven in naast je gevaren driehoek die niet werkt blijkbaar. Dus eigenlijk niets aan de hand. Het is niet zo dat je accu binnen 5min gaat ontploffen ofzo :) Je auto ff laten slapen (dus 15 a 30min stil laten staan) zorgt meestal dat de melding weg gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door thewizard2006 op 23-01-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Ik heb sinds gisteren dat wanneer ik inlog op mijn Tesla account dat ik niets meer kan doen, ik zie geen overzicht meer bovenin staan met ‘account, geschiedenis, ect’. Ik kan nu dus niet de facturen downloaden van de Supercharge sessies.

Meer mensen last van? Heb een ‘gebruikers’ account vanuit Athlon. Meerdere browsers geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

bove027 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Ik heb hem al een paar maanden en hij werkt prima, alles sluit ook mooi aan en via de splitters werken USB Drive en Game controller ook.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:51:

/stopdetijd
Als je de waypoints als afspraak in je agenda opneemt dan pakt hij ze keurig na elkaar op, en volgens mij is dat ook een beetje de way to go volgens Tesla (Zie de tweet van Musk). Dan kun je roepen dat een TomTom van 10 jaar geleden dit al kon, maar als je nu een product gebruikt dat is vertrokken vanuit een andere ontwerp filosofie dan snijdt dat niet zoveel hout. .... kon die TomTom 10 jaar geleden ook je afspraken uitlezen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Want je route plannen puur gebaseerd op afspraken is super logisch :D
Wellicht voor de consultant die continue onderweg is voor werk super handig. Voor de overige 99% die dit niet is nogal een omweg. No pun intended

[ Voor 52% gewijzigd door thewizard2006 op 23-01-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixard
  • Laatst online: 11-06 15:13
Ook gehad, maar mijn auto staat al bijna 3 weken bij een SeC..

Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61103582

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Ik kijk het weer +/- een maand aan (samen met mijn stuurwiel) en doe dat misschien ook wel een keer. Zelf woon ik in Eindhoven dus die in dichtbij, maar ik heb de tijd om een keer eentje verder weg te pakken. (Tips zijn welkom)

De monteur en de meneer bij intake na het inrijden van de auto, zijn er 100% overtuigd dat die range in kilometers, werkt als een GoM (Guess O meter) en gebaseerd is op huidige snelheid en je rechtervoet... (ik doe rustig aan)

[...]

Ja die kan ik dan ook rijden (als ik je goed begrijp wel).

Die ''verloren'' (of verborgen) range is er alleen misschien nog wel, maar je gaat ook niet na 0% of 0km nog kijken hoe ver je kan rijden.

(Er is dus een kans dat ik na 0% of 0 km kan doorrijden, maar dat zou niet goed zijn en kan je op de openbare weg niet echt testen)

Het lijkt alsof ik maar 41-43 kWh uit de batterij kan halen, best-case is het zo'n 45kWh.

Het is ook best te begrijpen dat ik als vervelende betweterige klant over zou kunnen komen als de monteur dus door Tesla of zijn training niet goed zou zijn ingelicht en daadwerkelijk denkt dat die indicatie voor iedereen heel anders zou zijn (zoals een guess o meter..)

Nogmaals, ik kijk het weer een maand aan :+

Dit is geen officiële bron, maar wel een tabel ingevuld vanaf de officiële EPA tabellen, allen gebaseerd op 100% vol, ''toevallig'' Miles omgerekend naar km:

[Afbeelding]

[...]

Het is totaal niet mijn bedoeling om Tesla te bashen (want dan zou ik geen aandelen hebben die op +61% staan!) maar inderdaad bijzonder.

De Tesla specs zijn in ieder geval niet openbaar (of transparant.)

Over een paar maanden ga ik met de SR+ rijdend naar Portugal, dus 2x2400km en post ik een mooi reisverslag.
Zit je vaak hoog in SOC voordat je weer gaat laden? Kan het niet zijn dat je BMS gewoon niet meer helemaal goed kan berekenen wat de juiste SOC is en daardoor maar een bepaalde range laat zien?

Dit is misschien een filmpje om even te kijken.

Ik doe ook af en toe eens wat met de API en de data die daaruit komt. Misschien is dat ook iets om eens wat meer in de gaten te houden.

Mooie comment van dat youtube filmpje:
When I first started having concerns was when I saw 217 miles displayed range at 70% slowly drop to 198 miles at the same 70%. After a few phone calls and follow-ups, I talked to a battery tech at the Gigafactory that looked at my stats from the car and explained that my shallow daily charges were not enough to get a proper result from the algorithm the car uses. He recommended to not charge every day unless I really need the range and to run the car down to about 100 miles of range before charging again. I started doing that and after about 3-4 charges, I was back to displaying 217 miles at 70%. I recently charged to 100% to take a trip to the Tesla Fremont factory tour and the displayed range showed 309-310 miles after charging the morning we left. I still plug in every day for the convenience of pre-heat/cooling of the car or if something comes up and I decide to add a few miles I can use the app to do so. That requires me to take the car off a timed start charge and stop it from charging when I plug in to let the range get down to 100 miles before charging but I can't argue with what works.

[ Voor 19% gewijzigd door adjego op 23-01-2020 08:27 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

thewizard2006 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:09:
Want je route plannen puur gebaseerd op afspraken is super logisch :D
Wellicht voor de consultant die continue onderweg is voor werk super handig. Voor de overige 99% die dit niet is nogal een omweg. No pun intended
#omdenkenn, juist van de Tesla/EV rijder zou ik denken dat deze daar wel tot toe in staat zou moeten zijn.. ;) Maar goed je kunt natuurlijk ook gewoon blijven klagen dat het allemaal zo kut is en je elke keer weer frustreren als je in je auto stapt... ik heb me inmiddels aangeleerd om het gewoon in mijn agenda te zetten. Is het ideaal? Nee, Is het werkbaar? Zeer zeker.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1265790

Is er een overzicht wat de sr+ verbruikt bij jullie in de winter? Of de haalbare range.
220km tot nu toe de max van 100% tot 10% verbruikt 200w/km gemiddeld laatste 5000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Anoniem: 1265790 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:35:
Is er een overzicht wat de sr+ verbruikt bij jullie in de winter? Of de haalbare range.
220km tot nu toe de max van 100% tot 10% verbruikt 200w/km gemiddeld laatste 5000km
Heeft allemaal niet zoveel zin. Je kunt nog 170w/km rijden in de winter, maar ook 250-300w/km. Verwarming en snelheid boven de 110 hakken erin. Heb je meer range nodig? Pas temp en snelheid aan. Genoeg range? Gewoon lekker rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 14:04

SeatRider

Hips don't lie

[Afbeelding]

9,9% less overall drag
94% less side force

Wel mooi. Jammer dat ze niet in 18" bestaan, dan kan ik zo mijn eigen banden overzetten. Nu heb ik ook weer nieuwe banden nodig. Het kenteken op de foto ziet er overigens Europees uit. Waarom dan toch de prijs in dollars?

Edit: Zweden dus. En je kunt ook in euro betalen, zelfs de BTW laten verrekenen als je wilt :-).

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 23-01-2020 08:46 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM_

DM_

Anoniem: 1265790 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:35:
Settings: Chill mode / climate control op 19.5 / stoelverwarming 5min aan op 3 streepjes / 90% charge / geen voorverwarming / 80% AP op +4 vmax
Weg: N-wegen 60-80km/u 2x 40km afstand (woon-werk)
0 gr = 200km
0-5gr = 225km
5-10gr = 250km

Zonder stoel verwarming
10-15gr = 275km
15-20gr = 290km

Gemidd. is 166w/km

Batterij is altijd maar 50% "warm". De regen komt nu altijd maar net bij de "D". Van de week Utrecht-Hellevoetsluis-Utrecht gereden (100-125km/u) met een warme batterij en kwam op 160w/km uit. Verbaasde me dat een warme batterij zoveel efficienter is met zelffs circa 40km/u verschil in rij snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door DM_ op 23-01-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
DeFeCt schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:25:
[...]

#omdenkenn, juist van de Tesla/EV rijder zou ik denken dat deze daar wel tot toe in staat zou moeten zijn.. ;) Maar goed je kunt natuurlijk ook gewoon blijven klagen dat het allemaal zo kut is en je elke keer weer frustreren als je in je auto stapt... ik heb me inmiddels aangeleerd om het gewoon in mijn agenda te zetten. Is het ideaal? Nee, Is het werkbaar? Zeer zeker.
Ja je hebt gelijk. Omdenken _/-\o_ Zeg ik ook altijd tegen onze klanten. Neeeeee zo werkt het niet. Dat moet je via deze deze en deze omweg doen. Niet zo lopen kutten hoor, het werkt toch d:)b En dan zijn ze het inderdaad ook altijd gelijk met mij eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:58:
[...]

Enige kanttekening is je kan t/m 3-4% verschil zien door lage batterijtemperatuur omdat er dan minder capaciteit beschikbaar is en je dus gebaseerd op de ''constante'' minder ver komt (meer dan 3/4% door koud weer = sneeuwvlokje zichtbaar in app en auto) dat is weer omgerekend t/m +/- 370km.

:>

Heel verwarrend misschien voor een hoop mensen en dit kan ik ook best begrijpen. Blijft het bij 10-13% en zakt het niet verder dan is het maar zo.. Alleen de SR zonder plus is mogelijk interessanter zodra deze beschikbaar gaat worden (en dan nog steeds hetzelfde batterijpakket heeft met software limiet)
Thanks voor de terugkoppeling van je SeC bezoek - absoluut Tesla onwaardig.

Als kanttekening op je all time low - die had je geloof ik gemeten met een extrapolatie van een bijna lege accu. Het BMS moet "gokken" hoeveel energie er nog beschikbaar is in de accu, als je accu bijna leeg is kan ik me voorstellen dat die extrapolatie onnauwkeuriger is.

@Rixard Was het jouw "main fuse" die er aan was gegaan? Hier wat foto's van iemand die een (model S) pack zelf uit elkaar heeft getrokken - dan zie je ook hoe ver weg gestopt die fuse zit. https://teslamotorsclub.c...e-the-battery-pack.34934/ of hier meer specifiek voor de M3 https://electrek.co/2017/...attery-pack-architecture/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Leuk die discussie over wel/geen waypoints. 80% van de tijd rijd ik helemaal zonder navigatie en 99% van die andere 20% rijd ik van A naar B zonder dat daar tussenpunten tussen zitten of dat ik ooit heb gedacht dat die handig zouden zijn.
Toegegeven het zou handig kunnen zijn om van tijd tot tijd een SuC als tussenstop in te plannen, maar als ik daar toch 10-30 minuten moet wachten is het opnieuw instellen van een volgende locatie nou ook weer niet het eind van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
Over navigeren met de agenda gesproken, hoeveel mensen zijn er al onbedoeld naar papendal gestuurd? :+
Pagina: 1 ... 23 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: