Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.432 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 16:57
r0bb schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Hoe zit het met het alarm dan in deze situatie? Je mag toch wel verwachten dat hier het alarm begint te schreeuwen, los van Sentry?
Ik heb niets gehoord of gezien qua meldingen. En ik betwijfel het. Heb intussen wat zitten lezen en de spiegels lijken er heel makkelijk uit te halen zijn en weer terug te zetten.

Snap alleen niet wat ze er mee moeten, want volgens mij is de nieuwprijs een paar tientjes per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:27

PEPPI

Informatiemanager

@BytePhantomX
Het gaat - denk ik - voornamelijk om de lange levertijd, dat de spiegels waardevol maken.
Ik vond deze topic wel interessant:
https://teslaownersonline...irror-glass-stolen.12807/

@Caelorum
Wat mij betreft mag het autoalarm ook wel af gaan als de spiegels worden open-geforceerd. (vanuit 'fold')

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
PEPPI schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:00:
@BytePhantomX
Het gaat - denk ik - voornamelijk om de lange levertijd, dat de spiegels waardevol maken.
Ik vond deze topic wel interessant:
https://teslaownersonline...irror-glass-stolen.12807/

@Caelorum
Wat mij betreft mag het autoalarm ook wel af gaan als de spiegels worden open-geforceerd. (vanuit 'fold')
Dat topic had ik ook al gelezen. Die TS houd trouwens de business in stand door zelf weer spiegels van Ebay te kopen die mogelijk gestolen zijn.

Ben ook erg benieuwd naar de levertijden. Dat topic is al bijna een jaar oud en in Tesla-tijd is dat erg lang. Niet dat ik de illusie heb dat ze het op order hebben, maar je mag altijd hopen.

Ik had hem ook net een week terug nadat de ramen getint zijn en de velgen gecoat. Zo schiet het niet erg op met kilometers maken in de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wasntme2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Welke dashmount heb jij voor je telefoon?
Brodit. https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1293717

Ook met name omdat ik "onderin" vaak beroerde GPS heb. Geen idee waarom want ben volgens mij de enige. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
thewizard2006 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:07:
[...]

Vanochtend zag ik bij 90% 440km staan bij mij (LR). 2 weken terug was dat nog 445km. Ik meen mij te herinneren dat het helemaal in het begin 449km was. Dus 10km degradatie in 4 maanden bij mij. Dat lijkt dus wel mee te vallen. Hoe het in 2 weken tijd dan 5km minder is geworden durf ik niet te zeggen. Temperatuur, schommeling, wellicht al wat leeggelopen nadat hij gisteravond klaar was met opladen.
Die conclusie kan je niet trekken. Die 90% indicatie mag je niet lezen als 90,0000..%. Dat kan bijvoorbeeld 89,6% zijn of bijvoorbeeld 90,3%. Die 5km verschil zit zo goed als binnen die marge.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:11

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik denk dat er velen zijn die zich onnodig druk aan het maken zijn en allemaal "hopen/denken" dat ze de uitzondering op de regel zijn. Een paar km range kwijt en complete verhalen schrijven, waar zijn we mee bezig. Er is op dit moment geen touw aan vast te knopen, maar we worden hier compleet leip van een beetje degradatie. Een ICE auto behoudt ook niet altijd z'n 100% oorspronkelijk range... Dat er hier een aantal met een SR+ niet uitkomen met de winterse temperaturen, dat kon ik je al lang van tevoren vertellen. Genoeg filmpjes op YouTube die dat beeld konden geven. Ik snap dat dan elke kilometer telt, maar kom op jongens, spendeer je energie toch eens positief. Ik kom van een BMW 3 serie met alleen maar issues dus dit is een verademing daarentegen. Daar geniet ik van, in plaats van inzoomen op allerlei kleine dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Chilly_Willy schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:31:
[...]

Dit heeft vrij weinig te maken met degradatie. Zijn zoveel factoren die meespelen hoever je kan rijden met een EV, zoals temperatuur en je rechter voet.

Tip voor iedereen, zet je display op percentage en stop met je druk maken. Op je telefoon zie je ook alleen percentage en geen uur dat ie nog mee kan. Als je echt wilt weten wat je degradatie is kijk dan in https://play.google.com/s...ernd.myteslacore&hl=en_US
Nee, de rated range is een calculatie van het opgegeven verbruik van Tesla gedeeld door de netto capaciteit.
Verder maak ik mij niet druk om de rated range, ik rij altijd op percentage, geeft voor mij veel meer gevoel over resterende range is ook makkelijker als je gaat snelladen ivm je laadcurve.

Mijn iPhone X is nu 2.5 jaar oud, de degradatie was het eerste jaar het hoogst ondanks dat ik nooit tot >80 laad. SoH blijft nu stabiel op 95%

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
arsimo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Die conclusie kan je niet trekken. Die 90% indicatie mag je niet lezen als 90,0000..%. Dat kan bijvoorbeeld 89,6% zijn of bijvoorbeeld 90,3%. Die 5km verschil zit zo goed als binnen die marge.
Ik begrijp niet echt wat je bedoeld? Ik geef aan dat het verschil volgens mij wel prima is. Of dit nu 9 of 11km (ga er met 10 midden in zitten) maakt dan toch niet zoveel uit?
Fab1Man schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:36:
Ik denk dat er velen zijn die zich onnodig druk aan het maken zijn en allemaal "hopen/denken" dat ze de uitzondering op de regel zijn. Een paar km range kwijt en complete verhalen schrijven, waar zijn we mee bezig. Er is op dit moment geen touw aan vast te knopen, maar we worden hier compleet leip van een beetje degradatie. Een ICE auto behoudt ook niet altijd z'n 100% oorspronkelijk range... Dat er hier een aantal met een SR+ niet uitkomen met de winterse temperaturen, dat kon ik je al lang van tevoren vertellen. Genoeg filmpjes op YouTube die dat beeld konden geven. Ik snap dat dan elke kilometer telt, maar kom op jongens, spendeer je energie toch eens positief. Ik kom van een BMW 3 serie met alleen maar issues dus dit is een verademing daarentegen. Daar geniet ik van, in plaats van inzoomen op allerlei kleine dingetjes.
Tja tweakers/icters staan inderdaad niet bekend om hun begrip, empathie, inlevingsvermogen etc
Waar het natuurlijk om gaat is dat het allemaal vrij nieuw gebied is. Er is nog niet veel vergelijkingsmateriaal bijv. En bij sommige gaat de interesse (en noodzaak) wat verder dan de ander.
En dan kan ik mij goed voorstellen dat je niet echt happy bent als de nummers toch nog wat meer afwijken dan je en van te voren had verwacht en ook tov andere gebruikers. Iedereen wist natuurlijk dat opgegeven getallen nooit gehaald worden bij normaal gebruik. Echter als de getallen bij normaal gebruik dusdanig tegen vallen dan kan ik de reacties die je af en toe voor bij ziet komen prima voorstellen.
Daarnaast is het voor de 1 een leasebak die 180 euro per maand kost (of minder) maar voor de ander een flinke prive investering waar elke maand een hoop geld voor neergeteld wordt.
Het blijven herhalen dat we X echt niet snappen en niet begrijpen waarom we ons zo druk maken over Y zet weinig zoden aan de dijk imo.

[ Voor 67% gewijzigd door thewizard2006 op 21-01-2020 12:01 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
thewizard2006 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Ik begrijp niet echt wat je bedoeld? Ik geef aan dat het verschil volgens mij wel prima is. Of dit nu 9 of 11km (ga er met 10 midden in zitten) maakt dan toch niet zoveel uit?
Jij ziet 5km verschil over twee weken en je vraagt je af waar die vandaan komt. Degeneratie, koude weer etc? Mijn punt is dat je helemaal niet kan constateren dat er uberhaupt werkelijk sprake van 5km verschil is. Het verschil tussen 89.50% en 90.49% (dat is namelijk de range van wat 90% kan betekenen) is precies 5km. Want 1% van de 500km (dat is de officiele 100% waarde) is namelijk 5km.

Mijn echte punt is dat men niet zo precies moet kijken naar de SoC waarden in de auto en die als indicatie moet gebruiken en zeker geen conclusies moet trekken als de afwijkingen relatief klein zijn. Als men veel exacter cijfers wil weten dan moet men zo'n app+smartphone op de interne bus van de auto aansluiten. Ben ff de naam kwijt, maar je kan zo'n ding o.a. in de video's van de laatste maanden van Bjorn Nyland zien, althans waar het zijn testen met Tesla 's betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
arsimo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:05:
[...]Het verschil tussen 89.50% en 90.49% (dat is namelijk de range van wat 90% kan betekenen) is precies 5km. Want 1% van de 500km (dat is de officiele 100% waarde) is namelijk 5km.[...]
Dan ga je er wel vanuit dat dit een LR betreft en niet een SR+.

In any case zal Tesla het in hun SCs wel fatsoenlijk genoeg kunnen uitlezen en tegen de vloot kunnen afzetten. Ik heb eens gelezen dat ze er zelfs speciale software voor hebben die meteen kan aangeven of je binnen de marge zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-10-2022
Caelorum schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:52:
[...]
Die van het glas? Of de hellingsdetectie? Lijkt me niet. Afgezien van die twee is er, dacht ik, alleen nog maar sentry over toch?
Omdat sentry zoveel kms slurpt dacht ik ik zal eens kort door de bocht schatten wat dat kost
verlies per 24 uur: 35 km (eigenlijk lager want er gaat natuurlijk al kms af zonder sentry, maar ik ben ook wel eens een dag 40km kwijt geweest)
Verbruik per km: 0,145 kWh
Kosten per kWh publieke laadpaal: € 0,35

35 * 0,145 * 0,35 = 1,78 per dag = 625,- / jaar
Toch wel significant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
arsimo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Jij ziet 5km verschil over twee weken en je vraagt je af waar die vandaan komt. Degeneratie, koude weer etc? Mijn punt is dat je helemaal niet kan constateren dat er uberhaupt werkelijk sprake van 5km verschil is. Het verschil tussen 89.50% en 90.49% (dat is namelijk de range van wat 90% kan betekenen) is precies 5km. Want 1% van de 500km (dat is de officiele 100% waarde) is namelijk 5km.

Mijn echte punt is dat men niet zo precies moet kijken naar de SoC waarden in de auto en die als indicatie moet gebruiken en zeker geen conclusies moet trekken als de afwijkingen relatief klein zijn. Als men veel exacter cijfers wil weten dan moet men zo'n app+smartphone op de interne bus van de auto aansluiten. Ben ff de naam kwijt, maar je kan zo'n ding o.a. in de video's van de laatste maanden van Bjorn Nyland zien, althans waar het zijn testen met Tesla 's betreft.
Ja we zeggen eigenlijk hetzelfde :)
Er kunnen legio redenen zijn waarom dit een klein beetje afwijkt. En dat moet geen probleem zijn.
Ik nam echter als indicatie dat alle andere keren (denk 15 a 20x) dat ik de auto van de lader heb gehaald hier 444-446km range bij 90% stond. Dan is de laatste keer met 440 ineens redelijk afwijkend. Maar alsnog binnen de marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
wasntme2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Omdat sentry zoveel kms slurpt dacht ik ik zal eens kort door de bocht schatten wat dat kost
verlies per 24 uur: 35 km (eigenlijk lager want er gaat natuurlijk al kms af zonder sentry, maar ik ben ook wel eens een dag 40km kwijt geweest)
Verbruik per km: 0,145 kWh
Kosten per kWh publieke laadpaal: € 0,35

35 * 0,145 * 0,35 = 1,78 per dag = 625,- / jaar
Toch wel significant
De meesten zullen toch vooral hun eigen laadpaal gebruiken, wat de kosten alweer wat drukt. Degene die dat niet doen zullen overwegend leaserijders zijn, waar het "minder" uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Caelorum schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:19:
[...]

De meesten zullen toch vooral hun eigen laadpaal gebruiken, wat de kosten alweer wat drukt. Degene die dat niet doen zullen overwegend leaserijders zijn, waar het "minder" uitmaakt.
Juist bij je eigen laadpaal - althans op/in je eigen parkeerplek of garage - is sentry nauwelijks zinvol. Meest nuttig is deze op openbare parkeerplekken en dan hangt de auto meestal niet aan een lader en zeker niet voor het goedkoopste tarief.

Naar mijn weten passen de meesten sentry ook alleen toe als men de auto op wat twijfelachtige of risicovollere plekken parkeert - veel voetgangers al dan niet met winkelwagentjes e.d, verkeer rijdt dicht langs geparkeerde auto's, uitgaansgebieden, vage buurten, krappe parkeergarage's etc. Althans ik doe dat wel zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De discussie over dit onderwerp blijft boeien, zeker als je een vergelijking maakt met ICE-auto's. Nog nooit iemand gesproken over het feit dat je met een 40 liter-tank de ene dag 600km kan rijden, en de volgende dag maar 580. Ook daar is weer, rijgedrag, slijtage van de motor, olie en zelfs type brandstof van invloed op de 'range'.

Er wordt veel te veel op dagbasis vergeleken, en natuurlijk zie je dan verschillen. Meet het eens een jaar lang, en ga dan eens vergelijken.

Ik ga de opbrengst van mijn zonnepanelen ook niet per dag of per week vergelijken om dan meteen al conclusies te trekken over de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
Caelorum schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Je gaat er denk ik even aan voorbij dat er ook veel appartementbewoners zijn die geen laadpaal hebben, en niet iedereen een leaserijder is. Dan nog bij een eigen laadpaal is 450 euro (bij 0,25c) ook wel een bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
arsimo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:24:
[...]
Meest nuttig is deze op openbare parkeerplekken en dan hangt de auto meestal niet aan een lader en zeker niet voor het goedkoopste tarief.[...]
Op deze plekken staat je auto dan ook weer niet de hele nacht te staan, hoop ik, maar max 2-3 uur. Dan is de berekening alweer heel wat anders, volgens de eerder geposte berekening komt dat neer op 22 cent per 3 uur laden. Stel dat je dat dan elke dag moet doen kom je neer op 81E/jaar. Een pak minder dan de eerder gestelde 625E/jaar.
Ik vermoed dat de meesten alleen niet elke dag aan een publieke laadpaal hoeven te staan, maar ook of een eigen laadpaal of 1 van de werkgever/klant kunnen gebruiken en dus daar niet sentry aan.

En dan nog, ik heb hem overal behalve thuis en op werk/klant aanstaan. Daar staat de auto wel veilig. Ik laad nog steeds alleen thuis en bij de klant/werk op. Dit zou zelfs als ik het zelf zou moeten betalen (ben leaserijder) nog steeds meevallen. aangezien ik wel de .25E prijs zou kunnen pakken dan. En dan wordt het dus alweer ~ 60E/jaar.
wasntme2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:31:
[...]
Je gaat er denk ik even aan voorbij dat er ook veel appartementbewoners zijn die geen laadpaal hebben, en niet iedereen een leaserijder is. Dan nog bij een eigen laadpaal is 450 euro (bij 0,25c) ook wel een bedrag.
Klopt, nog steeds best veel, maar wel al een stuk minder.
Ik ging er inderdaad vanuit dat degene die geen leaserijder zijn en wel een eigen huis/appartement wel een eigen parkeerplek met laadpaal zouden hebben, maar dan laat ik inderdaad wel steden als Amsterdam even buiten beschouwing.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 21-01-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
Caelorum schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Op deze plekken staat je auto dan ook weer niet de hele nacht te staan, hoop ik, maar max 2-3 uur. Dan is de berekening alweer heel wat anders, volgens de eerder geposte berekening komt dat neer op 22 cent per 3 uur laden. Stel dat je dat dan elke dag moet doen kom je neer op 81E/jaar. Een pak minder dan de eerder gestelde 625E/jaar.
Mijn berekening was er op gebaseerd dat je sentry gewoon altijd aan zou laten staan. Puur om te kijken hoe zich dat vertaalt.
Dat zou toch het idee zijn van zo'n functie. Je weet nooit wanneer het nodig is. Zeker als je appartement bewoner bent is er nooit een veilige plek. En alleen om de sentry aan te zetten als die aan de laadpaal hangt defeats the purpose een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 17:29
wasntme2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:01:
[...]

Mijn berekening was er op gebaseerd dat je sentry gewoon altijd aan zou laten staan. Puur om te kijken hoe zich dat vertaalt.
Dat zou toch het idee zijn van zo'n functie. Je weet nooit wanneer het nodig is. Zeker als je appartement bewoner bent is er nooit een veilige plek. En alleen om de sentry aan te zetten als die aan de laadpaal hangt defeats the purpose een beetje.
Yup, hier Sentry altijd aan behalve thuis op de eigen oprit. Dan nog is er veel drain omdat de dashcam alsnog volcontinu altijd opneemt en altijd het laatste uur aan beeldmateriaal op de SSD heeft staan.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
Goldme schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Dit is het gevolg van de rommel die ze afleveren en de "quality control" die ze erop nahouden. Hoe haal je het in je hoofd om een auto van 50k af te leveren met zichtbare schades? En vervolgens een stagair die auto laten afleveren. Die verkloot misschien het meldproces maar dat kan ik als klant toch niet weten? Ik heb hem letterlijk op "verzenden" zien drukken. Vanaf dat moment ben je als klant in de veronderstelling dat je melding in de molen zit.

Ik vind het onredelijk om dezelfde dag nog erachteraan te mailen als je die gast net op verzenden hebt zien drukken. Dus die schades gaan gegarandeerd na 160km zichtbaar zijn. En dan? Geen recht meer? Voor een bedrijf dat zulke rommel oplevert moet je een veel grotere grens aanhouden dan 160km.

Lesjes geleerd. Dit bedrijf mijdens als de pest.
Ik heb drie jaar geleden een VW Golf GTE afgeleverd gekregen. Er ging na een halve dag een lampje branden en stond daarmee stil langs de snelweg. Vervolgens heeft de auto twee weken bij de garage gestaan. Volkswagen weigerde me vervangend vervoer te geven en heeft me honderden euros gefactureerd voor de huur van eentje.

Ik probeer alleen maar te zeggen, het is niet veel beter bij andere autobedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
mrwolf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:30:
De discussie over dit onderwerp blijft boeien, zeker als je een vergelijking maakt met ICE-auto's. Nog nooit iemand gesproken over het feit dat je met een 40 liter-tank de ene dag 600km kan rijden, en de volgende dag maar 580. Ook daar is weer, rijgedrag, slijtage van de motor, olie en zelfs type brandstof van invloed op de 'range'.

Er wordt veel te veel op dagbasis vergeleken, en natuurlijk zie je dan verschillen. Meet het eens een jaar lang, en ga dan eens vergelijken.

Ik ga de opbrengst van mijn zonnepanelen ook niet per dag of per week vergelijken om dan meteen al conclusies te trekken over de opbrengst.
De meeste ICE's kijken ook naar het gemiddelde verbruik van de laatste X aantal kilometers waarbij ik dus aan de range bij 100% (volle tank) of ik de tijd daarvoor zuinig heb gereden of niet. Soms kan ik dan maar 600km op een volle tank rijden en soms wel 680km (in de voorspelling).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mrwolf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:30:

Dit is wel erg in het EV straatje praten. Het maakt nogal uit of je 5% extra verbruik hebt of 30%. In de winter is dat laatste gewoon de realiteit bij EVs. Daar kun je prima mee omgaan, maar het is wel een stap terug ten opzichte van ICE - zeker in combinatie met het huidige laadgemak (beschikbaarheid daarvan) en laadsnelheid.

Dat zijn toch gewoon valide constateringen waarvan het logisch is dat mensen het tegen vinden vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
wasntme2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:01:
[...]
Dan nog laad je, hopelijk, niet altijd aan een publieke paal en heb je dus vaak wel nog gunstigere tarieven. Maar ok, die pech kan je hebben inderdaad, maar ik vermoed dat het voor de meesten hier nog wel meevalt en dat zij meer richting de 100E dan de 520E zitten te kijken aan bijkomende kosten per jaar.
In beide gevallen is het een risicoafweging. Woon en werk je in een hele slechte buurt, dan is die 520E misschien wel beter dan die verzekeringspremie die oploopt. In een goede wijk/werkplek is die 100E misschien nog steeds teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Ik rijd nog steeds met een oudere softwareversie (waarbij voice control nog wel werkt), hoewel hij bij mij al een tijdje aangeeft dat ik kan updaten naar 2019.40.50.7. Is dat nog steeds de meest recente (en buggy) versie? Kan ik deze inderdaad overslaan, of moet ik elke increment installeren om bij de volgende te kunnen komen (ik dacht namelijk gewoon even te wachten tot de eerste 2020-versie ;) ).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
SeatRider schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:52:
[...] Kan ik deze inderdaad overslaan, of moet ik elke increment installeren om bij de volgende te kunnen komen (ik dacht namelijk gewoon even te wachten tot de eerste 2020-versie ;) ).
Toen ik de auto ophaalde stond er ook een oude versie op. Na 1 update de laatste, daarmee een aantal subversies overgeslagen. Lijkt er dus op dat je gewoon versies kan skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
MrAcid schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Dit is wel erg in het EV straatje praten. Het maakt nogal uit of je 5% extra verbruik hebt of 30%. In de winter is dat laatste gewoon de realiteit bij EVs. Daar kun je prima mee omgaan, maar het is wel een stap terug ten opzichte van ICE - zeker in combinatie met het huidige laadgemak (beschikbaarheid daarvan) en laadsnelheid.

Dat zijn toch gewoon valide constateringen waarvan het logisch is dat mensen het tegen vinden vallen?
Toch heeft @mrwolf wel een punt: hoeveel mensen kijken in een ICE naar de range ipv naar het tankmetertje. Gewoon rijden en tanken als ie bijna leeg is. Ik zie in mijn ICE ook een verschil van 5-10%, afhankelijk van rijstijl, weer en.. geen idee eigenlijk, het wisselt gewoon nogal. Na het tanken bij een warme motor zegt ie > 600km range, als het koud is en ik start hem is er 520km over bijvoorbeeld. 80km range weg door de auto af te laten koelen, best een verschil? Oke, als het 30% is, is dat wel veel/meer, maar het principe niet helemaal anders.

Wellicht omdat bij EV de focus meer ligt op 'opladen duurt langer' dat je het beter probeert te plannen en er vaker naar kijkt? Ben benieuwd hoeveel mensen het opvalt als je alleen het batterij icoontje zou hebben zonder range, maar met alleen streepjes zoals op je ouderwetse tank-metertje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Het grote verschil is dat je niet zo snel bij kunt laden als dat je kunt tanken. Maar ik merk wel steeds dat men naar de totale range lijkt te kijken daarbij. Het mag op vandaag geen verrassing meer zijn dat je range onder koude omstandigheden afneemt. Sterker nog, je ICE auto gaat ook meer verbruiken, dus in die zin is het nog niet eens zo gek anders. Echter wordt dan het bijladen gezien als het grote struikelblok. Moet iedereen ook weer 80% laden in totaal? Of zou 10-20% alweer genoeg zijn om thuis te komen? Wat 5 minuten laden bij een supercharger zou kunnen zijn?
Mensen houden niet van verandering en willen het liefst alles bij het oude laten, dat is gewoon een gegeven feit wat in allerlei lagen van de samenleving telkens opnieuw terugkomt, dus ook bij aanschaf van een EV. Daarom ook de verwachting dat men in een EV gewoon hetzelfde kan doen dan in een ICE, want auto = auto... Wat meer vooronderzoek had die teleurstelling wellicht ietwat kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik ben in 5 weken 9 km rated range verloren. Ik moet nog uitzoeken waar dat precies aan ligt, maar gaat harder dan ik had verwacht.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld een gedownloade muziekvideo op .mp4 formaat op een usb te zetten en deze tijdens het rijden af te spelen via usb met video? Kan ik niet zo snel vinden op het internet.

[ Voor 7% gewijzigd door Autopilot op 21-01-2020 16:05 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Fab1Man schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:01:
[...]
Moet iedereen ook weer 80% laden in totaal? Of zou 10-20% alweer genoeg zijn om thuis te komen? Wat 5 minuten laden bij een supercharger zou kunnen zijn?
Als je niet thuis kunt laden heb je geen keus. Dan kun je wel eventjes laden, maar sta je de dag erna weer bij de Supercharger. Daarnaast merk ik zelf dat ik bij lange ritten maar liever wat meer erin stop, zodat ik zeker weet dan ik aankom. Beetje file of een iets te zware rechtervoet kan nogal schelen.

Laadpaal thuis is opgeleverd maar werkt nog niet. Morgen een rit van 200km. Hangt nu aan de granny charger met 30%, en weet al dat hij morgenochtend 6.00u niet gaat halen. Dat is wel irritant.

[ Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-01-2020 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Autopilot schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:04:
[...]
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een gedownloade muziekvideo op .mp4 formaat op een usb te zetten en deze tijdens het rijden af te spelen via usb met video? Kan ik niet zo snel vinden op het internet.
Nee. Video is absoluut onmogelijk tijdens het rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
BytePhantomX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:04:
Vanochtend een flink baal moment. Kom bij mijn auto aan en zie dat beide spiegels zijn gestolen. Rechts kon ik het niet goed zien, maar links zijn zeker draadjes doorgeknipt. Niet aan de laadpaal en dus ook geen Sentry ingeschakeld.

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik weer rij. Kids weg gebracht met de achteruit rij camera aan, maar dat is toch ook niet alles. En volgens mij mag ik zo niet eens rijden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Net even snel gezocht, maar dacht dat ik de primeur had in dit topic.
Net terugkoppelling gehad van het schadeherstelbedrijf. Omdat de kabels zijn doorgeknipt moeten de volledige spiegels vervangen worden, dus inclusief behuizing. Met een beetje geluk heb ik hem met een dag of 4 tot 5 weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
[...]

Dat laatste bestrijd ik ook niet, ik vind het ook tegenvallen. Wat ik wil aangeven is dat dit bij EV's dit blijkbaar een hot topic is, en bij ICE's totaal niet.

Ik bedoel alleen maar dat we over langere termijn moeten vergelijken, en niet vandaag met gisteren of vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 16-09 15:35
SeatRider schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:52:
Ik rijd nog steeds met een oudere softwareversie (waarbij voice control nog wel werkt), hoewel hij bij mij al een tijdje aangeeft dat ik kan updaten naar 2019.40.50.7. Is dat nog steeds de meest recente (en buggy) versie? Kan ik deze inderdaad overslaan, of moet ik elke increment installeren om bij de volgende te kunnen komen (ik dacht namelijk gewoon even te wachten tot de eerste 2020-versie ;) ).
Je kan inderdaad versies overslaan. Maar ik heb ook het idee dat het een beetje geluk (of pech) hebben is met de voice commando's. Nu gebruik ik niet heel veel voice commando's, maar toch zeker elke dag één commando (bel <naam>) en ik heb nog nooit gehad dat dat niet werkte. Ook ruitenwissers aan/uit zetten via voice werkt bij mij gewoon (en ik heb wel 2019.40.50.7)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Vanmorgen deed de app het wéér niet, 2e dag op rij. Net nu het koud is natuurlijk. De rest van de dag doet de app het prima, gaat iedereen hier om 7:25u zijn Tesla staan voorverwarmen? If so, dan moeten ze wat servers bijprikken :/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
mrwolf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Dat laatste bestrijd ik ook niet, ik vind het ook tegenvallen. Wat ik wil aangeven is dat dit bij EV's dit blijkbaar een hot topic is, en bij ICE's totaal niet.

Ik bedoel alleen maar dat we over langere termijn moeten vergelijken, en niet vandaag met gisteren of vorige week.
Maar dat is toch niet vreemd? Ten eerste zijn we ICE gewend dus iedereen weet wat je daar aan hebt. Ten tweede hebben EV's gewoon meer last van koud weer icm de accu dus nog minder range. Ten derde is de range zoiezo al een stuk kleiner (200-400 km tov 600+) waardoor je vaker aan de paal/pomp staat en ten vierde kan je niet ff de snelweg af om je accu vol te laden in 5min.
Het is toch overduidelijk waarom dit nu een hot topic is. En dat is waarom mensen dat nu ervaren. Als je in de toekomst 600+ km met een accu kan halen en in 5min 90-100% kan laden en men is gewend aan het verbruik van een EV dan zal je het niet meer tegenkomen.
Het lijkt ook wel of mensen die het wat minder boeit hoeveel de range is (door mogelijkheid tot thuis laden of op het werk bijv) het steeds meer nodig vinden om te roepen dat ze het allemaal niet snappen waarom het zo'n dingetje is. Laat de mensen het lekker een dingetje vinden. Mooi dat (jij) dat niet hebt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Laatst online: 27-08 14:45
EvaluationCopy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:07:
Vanmorgen deed de app het wéér niet, 2e dag op rij. Net nu het koud is natuurlijk. De rest van de dag doet de app het prima, gaat iedereen hier om 7:25u zijn Tesla staan voorverwarmen? If so, dan moeten ze wat servers bijprikken :/
Mijn app deed het zojuist ook niet vlak voor ik wilde vertrekken op werk. Auto gaf daarna ook aan geen mobiel internet te hebben dus dan doet de app het niet. Op zelfde locatie normaal nooit problemen met bereik.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09 08:15
EvaluationCopy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:07:
Gewoon een automatisering instellen die om kwart over 7 kijkt of het buiten kouder is dan 5 graden. Zo ja, dan het voorverwarmen starten via de API. Geen app meer nodig :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 20:21
dplr56 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:47:
[...]

Gewoon een automatisering instellen die om kwart over 7 kijkt of het buiten kouder is dan 5 graden. Zo ja, dan het voorverwarmen starten via de API. Geen app meer nodig :D
Er zitten op tweakers ook managers die nét weten wat een api is maar verder niet echt iets kunnen :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:14
Kan het even niet vinden. Maar ik kan nog maar tot maximaa 97% laden. Normaal staat hij op 90% maar hij laadt nog maar tot 87% en volledig is dus 97%. Ben ik nu al 3% batterij kwijt?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

thewizard2006 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:08:
[...]

Maar dat is toch niet vreemd? Ten eerste zijn we ICE gewend dus iedereen weet wat je daar aan hebt. Ten tweede hebben EV's gewoon meer last van koud weer icm de accu dus nog minder range. Ten derde is de range zoiezo al een stuk kleiner (200-400 km tov 600+) waardoor je vaker aan de paal/pomp staat en ten vierde kan je niet ff de snelweg af om je accu vol te laden in 5min.
Het is toch overduidelijk waarom dit nu een hot topic is. En dat is waarom mensen dat nu ervaren. Als je in de toekomst 600+ km met een accu kan halen en in 5min 90-100% kan laden en men is gewend aan het verbruik van een EV dan zal je het niet meer tegenkomen.
Het lijkt ook wel of mensen die het wat minder boeit hoeveel de range is (door mogelijkheid tot thuis laden of op het werk bijv) het steeds meer nodig vinden om te roepen dat ze het allemaal niet snappen waarom het zo'n dingetje is. Laat de mensen het lekker een dingetje vinden. Mooi dat (jij) dat niet hebt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Echter zijn we op dat punt nog totaal niet. Dan kun je niet met dezelfde denkwijze met een EV omgaan tov een ICE, dat heeft echt een andere denkwijze nodig. Niemand heeft je verplicht een EV (laat staan van deze klasse) af te nemen, maar wees je dan wel bewust dat je zeker op vandaag nog veel afhankelijker bent van een laadpaal dan een tankstation.
Ik heb BEWUST gekozen voor een grotere accu, ervan uitgaande dat ik in het ergste geval 300km moet rijden op 'n dag, dat zou ik met de SR+ gewoonweg niet halen. En ook dan zijn er andere EV's met een lagere aanschafwaarde, dus het had ook geen Tesla hoeven te zijn.
Op mij komt het namelijk over dat er blind besteld is, geen vooronderzoek gedaan is en dan struikelen over het feit dat men niet die 300-400km kan rijden, in de winter, met name met de SR+ natuurlijk... En niet omdat iemand x range niet haalt, maar omdat men van dag tot dag kijkt en over x weken 5km "kwijt" is. Daar kun je geen conclusies uit trekken.

Ik ben al enkele dagen aan het experimenteren. De "Departure at" instellen bij het laden maakt met deze temperaturen al best wat goed en dus houd ik meer range over. Maar de ene dag is dat 130km, dan 145km en vandaag 129km. En dan staat ie met Sentry Mode aan op de parkeerplaats gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fab1Man schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:01:
[...]
Het grote verschil is dat je niet zo snel bij kunt laden als dat je kunt tanken. Maar ik merk wel steeds dat men naar de totale range lijkt te kijken daarbij. Het mag op vandaag geen verrassing meer zijn dat je range onder koude omstandigheden afneemt. Sterker nog, je ICE auto gaat ook meer verbruiken, dus in die zin is het nog niet eens zo gek anders. Echter wordt dan het bijladen gezien als het grote struikelblok. Moet iedereen ook weer 80% laden in totaal? Of zou 10-20% alweer genoeg zijn om thuis te komen? Wat 5 minuten laden bij een supercharger zou kunnen zijn?
Dat is een belangrijk punt inderdaad, maar ook het feit dat niet iedereen per definitie de mogelijkheid heeft om uberhaupt bij te laden. Openbare punten hier zijn vaak bezet en dan wordt het wel stressvol als je het bereik versneld ziet teruglopen. "Even" onderweg naar werk dan superchargen betekend a) dat je die supercharger dan iig moet halen en b) als je dat in de reguliere spits doet ben je met omrijden, laden en extra filerijden zo drie kwartier langer bezig. Past ook niet zomaar in iedereens schema met kinderen ophalen en andere verplichtingen.

Ook kan ik me wel voorstellen dat particulieren die een extra investering doen om voor een EV te kiezen met het idee dat ze dat met verbruik iig gedeeltelijk terughalen teleurgesteld zijn als dat in de praktijk zeker in dit seizoen blijkt tegen te vallen.

Niet iedere EV rijder leased en/of heeft de optie op eigen grond of bij werk gegarandeerd te kunnen laden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Fab1Man schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:36:
Ik denk dat er velen zijn die zich onnodig druk aan het maken zijn en allemaal "hopen/denken" dat ze de uitzondering op de regel zijn. Een paar km range kwijt en complete verhalen schrijven, waar zijn we mee bezig. Er is op dit moment geen touw aan vast te knopen, maar we worden hier compleet leip van een beetje degradatie. Een ICE auto behoudt ook niet altijd z'n 100% oorspronkelijk range... Dat er hier een aantal met een SR+ niet uitkomen met de winterse temperaturen, dat kon ik je al lang van tevoren vertellen. Genoeg filmpjes op YouTube die dat beeld konden geven. Ik snap dat dan elke kilometer telt, maar kom op jongens, spendeer je energie toch eens positief.
Als je slechts 10-20km mist, prima het is een beetje variabel, niets aan de hand.

Als je een beetje kritisch bent en graag wilt kijken of er andere mensen zijn die ook al 13-15% range missen is dat voor mij en een hoop andere mensen nuttig.

Maar je je met de LR - AWD ineens het bereik ziet van “slechts” 386km bij 90% (Even terug gerekend vanuit mijn eigen missende bereik op een SR+) dan val je lijkt het behoorlijk buiten de “norm” omdat een (niet gedegradeerd) SR+ (Batterij) bijna dezelfde range heeft.

Op procenten zetten of niet maakt niet uit, meestal rijden wij ook met procenten, dan blijft er nog steeds over hoeveel km je kon rijden en hoeveel kWh sinds laden er uit is gegaan. (Mis dan óók tegen de 15% en blijvend aan het dalen bij ook warme batterij)

Als je dan ook bij gelijke omstandigheden gewoon minder kWh uit je batterijpakket kan halen, is er gewoon iets niet goed of je hebt pech.

Het is een misvatting om alles dan direct als negatief neer te zetten.. Ook deze informatie is voor een aantal mensen relevant/nuttig en (vind ik) past gewoon in dit topic.

Mijn afspraak mbt capaciteit is dan ook niet geannuleerd, eens zien wat Tesla er morgen over te zeggen heeft. (y)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
thewizard2006 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:08:
[...]

Zo krijg je iedere discussie wel dood ja :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

In mijn vorige auto’s berekende de boordcomputer de max range door naar het gemiddelde verbruik op langere termijn te kijken.
Dus als mijn gemiddelde verbruik 22,5 KM/L was over langere termijn gaf de auto als max range 45(liter, inhoud tank) x 22,5 = 1010 KM range.
Reed ik wat minder zuinig, 20 KM/L is dan 900 KM range.
En verbruik van ICE lag in winter en zomer hoger door HVAC en verwarmde stoelen die harder werkten, ideale verbruik was meestal in voor- en najaar bij zo’n 18 graden avg.

Het lijkt mij dat dit voor een BEV niet heel anders werkt alleen dan met Wh/KM.

Enige grote verschil is dat de batterij voor optimale werking op temperatuur moet komen, zo’n 20 graden.
Maar bij een ICE is de motor in de winter ook minder snel op temperatuur, olie temp zo’n 80 graden en dus ook niet in optimale conditie.

Het lijkt wel of men nu ineens bij een BEV gaat nadenken over hoe de range tot stand komt en het ze bij een ICE niet boeide.
Dus je rechtervoet bepaald voor grootste deel rated range.
Ik gebruik Teslamate om data te verzamelen en die geeft juist aan dat de rated range aan het toenemen is dankzij meer data.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@djmuggs andere grote verschil is dat een ICE tank vullen overal in de bewoonde wereld in een paar minuten kan. Snelladen moet je inplannen / voor omrijden en duurt veel langer. Dan is het verschil van wel of niet hoeven snelladen/tanken om je bestemming in 1 stint te halen nogal relevant natuurlijk.
Ook is er verschil tussen mensen die ongezien (FOMO?) voor de SR+ zijn gegaan, wellicht afgegaan op de LR zomerverhalen en dan klagen over de tegenvallende range in de kou. En anderzijds mensen zoals @Stef87 die gerede zorgen hebben over een ongewoon snelle degradatie, en hier bevestiging zoeken in hoeverre anderen dit ook zo ervaren.
Die tweede groep is wat mij betreft heel welkom in dit topic. Erg interessant voor anderen die wellicht nu of later een Model 3 overwegen. Jammer als die groep steeds weg wordt gejaagd alsof ze zeuren..

Hoor graag hoe het afloopt morgen @Stef87!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
djmuggs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:35:
....dat de batterij voor optimale werking op temperatuur moet komen, zo’n 20 graden.
Het lijkt er bovendien op dat met dit weer de accu helemaal niet meer op temperatuur komt. Vanochtend bij -2 120km gereden en nog steeds puntjes over bovenin het scherm. Vanmiddag met 1 graden 150km gereden en ook nog steeds puntjes over. Beide keren wel veel file, maar beide ritten ook behoorlijke stukken 120 cq. 130 kunnen rijden.
Puntjes bleven beide keren tot voorbij de R staan.

Ik heb me overigens goed ingelezen en was (en ben) me ervan bewust dat er dagen bij zijn dat ik vooraf goed zal moeten plannen hoe te rijden, met hoeveel accu % te vertrekken en waar/of tussendoor bij te laden. Voor mij is het een beetje hetzelfde als toen ik van een vorige benzine auto met een range van zo'n 650km naar een diesel met een range van minimaal 850km ging. Dat was héérlijk.... Nu terug naar 200 - 250km range en daarmee dus bij benadering 25% minder range waarbij ik de diesel best "leeg" durfde te rijden; resterende range 0 km en soms zelfs meer bijtanken dan de gespecificeerde inhoud van de brandstoftank. Een accu daarentegen vind het niet zo fijn om heel erg ver leeg gereden te worden en daarbij worden de snellaadstations op de snelwegen toch net iets minder goed van tevoren aangegeven; heb tenminste nog nooit een bordje zien staan dat de volgende snellader over ...km te vinden zal zijn.

Dus... valt het mij tegen? Nee, ik was er op voorbereid. Is het soms ff lastig? Ja dat wel. het is allemaal even wennen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BytePhantomX schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:21:
[...]

Net terugkoppelling gehad van het schadeherstelbedrijf. Omdat de kabels zijn doorgeknipt moeten de volledige spiegels vervangen worden, dus inclusief behuizing. Met een beetje geluk heb ik hem met een dag of 4 tot 5 weer terug.
@BytePhantomX Dat is bijzonder! Mijn buurman heeft vrijdag exact hetzelfde gehad in Maastricht. Is de auto ook een week minimaal kwijt.... in de nacht zijn de spiegels handig en netjes verwijderd.... ik hoop niet dat dit een nieuwe rage is. Ik gooi Sentry voorlopig aan... Vervelend voor je, je hebt wel pech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3p
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-08-2020

M3p

leekers schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:29:
[...]

Jij gaat een auto wrappen omdat de fabrikant van de auto niet in staat is om een normale lakkwaliteit te leveren ?
Ik was al aan het twijfelen voor ik hem had ontvangen maar nu ga ik het wel doen.
Omdat de fabrikant niet de kwaliteit kan leveren in de zwart lakkleur klopt helemaal wat je zegt😥🤔

M3P zwart/zwart besteld 3-10 RN 3-10prepare for delivery 15-10 vin 26-11 ophalen 27 dec g-xxx-xv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Nadeel van Sentry is dat de koplampen gaan knipperen als er iemand langs loopt... Niet echt handig op drukke plekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ivm een vakantie waarbij we op veel verschillende plaatsen gaan overnachten wil ik graag snel en makkelijk de bagage kunnen verplaatsen tussen achterbak en huisje. Een set van 5 tassen voor in de kofferbak lijkt mij op zich wel handig, maar om daar nou +-300 Euro voor te gaan betalen vind ik teveel van het goede. Via AliExpress, Wish, etc. kan ik deze Model 3 tassen bijvoorbeeld niet vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekopdracht.

Uiteraard kan ik ook een paar normale reistassen kopen, maar mocht iemand ze ergens goedkoper weten te vinden dan hoor ik dat graag!

Afbeeldingslocatie: https://www.dakdragerexpert.nl/media/catalog/product/cache/3/image/500x500/85876e40e47b3d7a07876aed33c5a128/k/j/kjust-car-bags-tesla-model-3-bouwjaar-2019-heden-set4-7050009-1.jpg

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
@djmuggs misschien is het iets 'Amerikaans' dan, want beide Cadillacs die ik heb gehad waren ook nogal hyper met de range aanpassen. Kan letterlijk veranderen als je een keer snel optrekt bij het stoplicht of even gas geeft om in te voegen. Het wisselt echt regelmatig. De methode zoals je omschrijft herken ik van andere auto's zeker, had tot je dit schreef de link met Amerikaanse auto's (Tesla, Cadillac) nog niet gelegd :+ Maargoed, kan alsnog toeval zijn, want nu gaat iemand met een niet Amerikaanse auto zeggen dat die dat ook doet/deed :9

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
M3p schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Ik was al aan het twijfelen voor ik hem had ontvangen maar nu ga ik het wel doen.
Omdat de fabrikant niet de kwaliteit kan leveren in de zwart lakkleur klopt helemaal wat je zegt😥🤔
In ieder geval wel even sec bellen? Is een bekend probleem in ieder geval (vriend van mij is Tesla monteur)

@Taro
https://www.taptes.com/co...el-3-interior-accessories

Hier kan je o.a. een trunk en frunk divider kopen, tassen voor achter vind ik zo snel niet terug maar had ik een paar dagen geleden ook (dacht ik) gezien voor een acceptabele prijs.

Zelf heb ik er een USB-hub besteld (22.50€):

https://www.taptes.com/pr...m-sentry-mode-model-3-hub

Deze lijkt mij wel handig (Ik heb hem nog niet ontvangen.)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Stef87 Helaas, die hebben ze ook niet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Ben wel benieuwd hoe dit topic gaat verlopen als het een keer -10 is...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taigu schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:20:
Ben wel benieuwd hoe dit topic gaat verlopen als het een keer -10 is...
Ik zal het wel halen die 10km woon/werk. :) Maar ben wel benieuwd naar het verbruik bij een echte winter. Al lijkt het er de komende weken niet meer van te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:39
Valt me op dat het de laatste tijd erg stil is rondom FSD comments en topics op alle fora. Niks meer over prijsverhogingen, ervaringen, keuzestress of updates.

Maar is er al iets bekend over FSD preview in de EU?

[ Voor 17% gewijzigd door Katseviool op 21-01-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvZ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 22:04
Heeft iemand een idee hoe de Tesla Dashcam/Sentry Mode exact zou moeten werken?
Ik merk namelijk dat de camera's altijd blijven opnemen. Ook wanneer de auto geparkeerd staat en Sentry mode is uitgeschakeld.
Vandaag thuis aan gekomen en de auto geparkeerd. Na ongeveer 1,5 uur de USB stick uit de auto gehaald en onder de map "Recent" staan de beelden van het laatste uur dat de auto geparkeerd stond.
Auto blijft dus altijd opnemen ook al staat Sentry Mode uitgeschakeld.

Wat ik zo op internet kan vinden zou de camera uitgeschakeld moeten worden wanneer de Tesla geparkeerd staat en in slaapmodus gaat. Dit lijkt dus niet te gebeuren.
Ik heb dit niet eerder gezien dus het zou misschien ook nog een bug kunnen zijn in een nieuwe software versie?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
PatrickvZ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:26:
Ik merk namelijk dat de camera's altijd blijven opnemen. Ook wanneer de auto geparkeerd staat en Sentry mode is uitgeschakeld.
Vandaag thuis aan gekomen en de auto geparkeerd. Na ongeveer 1,5 uur de USB stick uit de auto gehaald en onder de map "Recent" staan de beelden van het laatste uur dat de auto geparkeerd stond.

Wat ik zo op internet kan vinden zou de camera uitgeschakeld moeten worden wanneer de Tesla geparkeerd staat en in slaapmodus gaat. Dit lijkt dus niet te gebeuren.
Ik heb dit niet eerder gezien dus het zou misschien ook nog een bug kunnen zijn in een nieuwe software versie?...
Nee is geen bug.

Camera slagen inderdaad altijd alles op (behalve als je auto in diepe slaap is). Beelden ouder als 2 (of 1,5 blijkbaar) uur worden gewoon verwijderd van je opslag.

Dat is niet het geval wanneer je op het camera'tje drukt tijdens het rijden, of sentry mode hebt opstaan.
Dus bij een ongeval moet je nog op het camera'tje drukken, of je USB er snel uithalen voor de beelden.

Dus nu jij gewoon USB hebt eruit gehaald, heb jij die beelden van 2 uur geleden inderdaad nog. Had je dat 5uur later gedaan, dan had je nog beelden van die 2 uur ervoor. Tijdens het rijden of parkeren maakt niet uit.
Daarom raadt iedereen een SSD aan, want een USB kan al die schrijfacties niet aan (bij mij werkt mijn USB gelukkig nog na 10 maanden^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75

Same here, camera's nemen altijd op. Ook thuis waar Sentry op de oprit uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met Sentry uit zou hij niet een uur op moeten nemen als de auto in Park staat en locked is. Hij zou binnen een kwartiertje moeten slapen. Dan stopt ook de recording van de dashcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
bottom line schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:35:

Dus bij een ongeval moet je nog op het camera'tje drukken, of je USB er snel uithalen voor de beelden.
Ok dit vroeg ik mij laatst af. Als er bijv iemand schade bij je heeft gereden en door rijd kan je dan makkelijk de beelden terug zien en het kenteken noteren en de beelden veilig stellen (als je geen SSD/USB er in hebt zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thewizard2006 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:10:
[...]

Ok dit vroeg ik mij laatst af. Als er bijv iemand schade bij je heeft gereden en door rijd kan je dan makkelijk de beelden terug zien en het kenteken noteren en de beelden veilig stellen (als je geen SSD/USB er in hebt zitten).
Snap je even niet? Als er geen USB/SSD in zit valt er niks veilig te stellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:12:
[...]

Snap je even niet? Als er geen USB/SSD in zit valt er niks veilig te stellen toch?
Dat is dus soort van de vraag :) Ik had ook eens ergens gehoord dat de beelden altijd worden opgenomen. Dacht dus dat dit wellicht intern werd opgeslagen wellicht en dat je dit ergens kon terug kijken ofzo. In geval van bijv een ongeluk ofzo. Maar uit je reactie begrijp ik dat dit niet kan en alleen als je een usb/ssd hebt aangesloten?
Of wellicht een verkeerde woordkeuze van mijn kant. Veilig stellen vs terug kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 22-01-2020 07:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thewizard2006 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:15:
[...]

Dat is dus soort van de vraag :) Ik had ook eens ergens gehoord dat de beelden altijd worden opgenomen. Dacht dus dat dit wellicht intern werd opgeslagen wellicht en dat je dit ergens kon terug kijken ofzo. In geval van bijv een ongeluk ofzo. Maar uit je reactie begrijp ik dat dit niet kan en alleen als je een usb/ssd hebt aangesloten?
Of wellicht een verkeerde woordkeuze van mijn kant. Veilig stellen vs terug kijken.
Nee. Volgens mij niet. Zonder opslagmedia eraan slaat de auto geen beelden op voor zover ik weet. En als hij al iets op zou slaan is dat niet voor de gebruiker te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
-nvt

[ Voor 132% gewijzigd door thewizard2006 op 22-01-2020 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16-09 16:22
Moet er toch even induiken denk ik. Afgelopen 2 dagen, bij een geparkeerde auto, 10% per dag aan range kwijt. Ik heb steeds ‘s ochtends 1x de app geopend om het accuniveau te checken, maar dit gaat wel heel erg hard. Sentry staat aan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:42
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:08:
[...]

Met Sentry uit zou hij niet een uur op moeten nemen als de auto in Park staat en locked is. Hij zou binnen een kwartiertje moeten slapen. Dan stopt ook de recording van de dashcam.
Behalve als de auto kan verbinden met Wifi, dan zal hij een kleine 2 uur wakker blijven.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adjego schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:32:
[...]

Behalve als de auto kan verbinden met Wifi, dan zal hij een kleine 2 uur wakker blijven.
Dit is echt niet (meer) in alle gevallen zo. Mijn auto zit thuis altijd aan de WIFI en hij slaapt in principe altijd binnen 15m. Wellicht was dit ooit een bug, of hebben ze wat aangepast, maar tegenwoordig blijft hij niet 2 uur wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Ik houd precies bij hoe lang mijn auto verbinding heeft met Wifi, aangezien ik dat via events (Unifi) kan bijhouden en dit is toch zeker wel het geval bij mij. Netjes altijd ongeveer 2 uur later valt de verbinding weg en gaat de auto slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:08:
Moet er toch even induiken denk ik. Afgelopen 2 dagen, bij een geparkeerde auto, 10% per dag aan range kwijt. Ik heb steeds ‘s ochtends 1x de app geopend om het accuniveau te checken, maar dit gaat wel heel erg hard. Sentry staat aan trouwens.
Dit is gewoon "normaal".
250-300watt continu.
1.2kWh per 4 uur.
7.2kWh per 24 uur.

Is ongeveer 10% van de capaciteit van een LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adjego schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:40:
Ik houd precies bij hoe lang mijn auto verbinding heeft met Wifi, aangezien ik dat via events (Unifi) kan bijhouden en dit is toch zeker wel het geval bij mij. Netjes altijd ongeveer 2 uur later valt de verbinding weg en gaat de auto slapen.
Maar slaapt je auto ook echt niet? Als je na een uur de app opent doet hij geen wake up? En kun je die twee uur lang ook echt het IP pingen?
Niek_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:08:
Is dit meer dan voorheen dan? Volgens Bjorn verbruikt Sentry sinds de verbeteringen iets van 200Watt max. Op 24 uur is dat 5kWh. Dat is ongeveer 10% van de capaciteit van de SR+. Dus klopt precies. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 22-01-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Taro schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:19:
Ivm een vakantie waarbij we op veel verschillende plaatsen gaan overnachten wil ik graag snel en makkelijk de bagage kunnen verplaatsen tussen achterbak en huisje. Een set van 5 tassen voor in de kofferbak lijkt mij op zich wel handig, maar om daar nou +-300 Euro voor te gaan betalen vind ik teveel van het goede. Via AliExpress, Wish, etc. kan ik deze Model 3 tassen bijvoorbeeld niet vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekopdracht.

Uiteraard kan ik ook een paar normale reistassen kopen, maar mocht iemand ze ergens goedkoper weten te vinden dan hoor ik dat graag!

[Afbeelding]
Had hier ook naar gekeken, maar kun je niet beter de inhoud opmeten en dan bijpassende tassen zoeken?

Bekijk TravelZ Opvouwbare wieltas - Reistas op wielen - 100 Liter - Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Kofferbak afmetingen ca. 95 cm breed, 107 cm diep (lang), 46 cm hoog
Kofferbak met banken plat ca. 95 cm breed, minimaal 170 cm diep (lang), 46 hoog. De feitelijk te gebruiken ruimte is een stuk groter, er zijn veel inhammen en de ruimte is aanzienlijk hoger in de cabine
Kofferbak verborgen ruimte ca. 69 cm breed, 46 cm diep, 31 cm hoog

Deze zou ook kunnen:

Bekijk TravelZ Grote tas - Lichte XL Allround Sporttas 135 liter - 82 x 35 x 47cm opbergtas - Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 29% gewijzigd door Tomas_ op 22-01-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Dit is echt niet (meer) in alle gevallen zo. Mijn auto zit thuis altijd aan de WIFI en hij slaapt in principe altijd binnen 15m. Wellicht was dit ooit een bug, of hebben ze wat aangepast, maar tegenwoordig blijft hij niet 2 uur wakker.
Same here, binnen 20 minuten slaapt de auto, ook met Wifi verbinding.

@Tomas_ Dat is op zich een optie, maar ik vermoed dat de hoogte en breedte dan niet efficiënt worden gebruikt. Gelukkig geen enorm probleem, maar hoopte dat ik een Model 3 set voor max 150 Euro ergens zou kunnen vinden, want dat is ongeveer vergelijkbaar met een aantal standaard tassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 22-01-2020 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Goedemorgen tweakers,

Eergisteren voor het eerst een lange rit gemaakt (235 km) in de P. Voor het rijden een range van 406 km. Stand bij terugkomst 120 km. Dat is ca. 51 km verschil.

Onderweg even laatste 20 km getest. Airco en verwarming uit en netjes 90-100 km gereden. Dan klopt de range redelijk goed.

Er zijn zo veel omstandigheden die verbruik beinvloeden, maar meest optimale ga je nooit halen. Mijn motto is ga gewoon lekker rijden en genieten,
Bij benzineauto ook nooit echt gekeken naar verbruik.

Natuurlijk heb ik wel geluk eigen laadpaal op werk (elke dag laden tot 80%) en in weekend openbare laadpaal in straat.

Mocht acculading minder worden, ach er zit garantie op batterij.

De auto bevalt mij echt goed, het wachten was het zeker waard. AP nog niet gebruikt, maar dat komt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Teslalrp schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:04:
Goedemorgen tweakers,

Eergisteren voor het eerst een lange rit gemaakt (235 km) in de P. Voor het rijden een range van 406 km. Stand bij terugkomst 120 km. Dat is ca. 51 km verschil.

Onderweg even laatste 20 km getest. Airco en verwarming uit en netjes 90-100 km gereden. Dan klopt de range redelijk goed.

Er zijn zo veel omstandigheden die verbruik beinvloeden, maar meest optimale ga je nooit halen. Mijn motto is ga gewoon lekker rijden en genieten,

Natuurlijk heb ik wel geluk eigen laadpaal op werk (elke dag laden tot 80%) en in weekend openbare laadpaal in straat.

Mocht acculading minder worden, ach er zit garantie op batterij.

De auto bevalt mij echt goed, het wachten was het zeker waard. AP nog niet gebruikt, maar dat komt wel.
Oh dat hij zijn fabrieksopgave niet haalt vind ik ook geen enkel probleem.
Maar laat dan gewoon een range zijn bij het batterijtje, op basis van je rijstijl.

Zo werken boardcomputers pas een jaar of 20... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Oh dat hij zijn fabrieksopgave niet haalt vind ik ook geen enkel probleem.
Maar laat dan gewoon een range zijn bij het batterijtje, op basis van je rijstijl.

Zo werken boardcomputers pas een jaar of 20... 8)7
Het is inderdaad eigenlijk onbegrijpelijk dat Tesla dit niet even mogelijk maakt. Hoe moeilijk is het om een extra optie te maken met een estimated range? En al helemaal omdat een S/X dit wel heeft? Voeg een optie toe om estimated range te laten zien en dan zou het helemaal mooi zijn dat je kunt kiezen op basis van welke trip meter hij dat moet doen. Maar goed. Waarschijnlijk gaat de tijd van de Dev-ers op aan weer een nieuwe game. :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:10:
[...]
Het is inderdaad eigenlijk onbegrijpelijk dat Tesla dit niet even mogelijk maakt. Hoe moeilijk is het om een extra optie te maken met een estimated range? [...]
Sterker nog ze doen het al als je het verbuiksoverzicht tijdens de rit opent. Complete grafiek met estimated range rechts op basis van zelf te kiezen "afgelopen aantal kms" (10, 20, 50 uit mijn hoofd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:54:
[...]

Maar slaapt je auto ook echt niet? Als je na een uur de app opent doet hij geen wake up? En kun je die twee uur lang ook echt het IP pingen?
Ik heb op mijn telefoon een shortcut gemaakt die de "Status" van de auto via de API uitleest en dan geeft hij nog netjes "Online" terug. Is de wifi connectie weg met de auto, dan geeft hij netjes aan "Asleep".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adjego schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb op mijn telefoon een shortcut gemaakt die de "Status" van de auto via de API uitleest en dan geeft hij nog netjes "Online" terug. Is de wifi connectie weg met de auto, dan geeft hij netjes aan "Asleep".
Het komt niet door die shortcut dan? Of een andere scraper die je hebt draaien? Teslafi? Het is volgens mij niet normaal. Ik zou anders WIFI eens laten vergeten en kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er zijn zo veel omstandigheden die verbruik beinvloeden, maar meest optimale ga je nooit halen.
Zeker wel. Wacht maar tot het zomer is, en ga dan toeren op de binnenwegen.
Dan ga je echt meer km kunnen maken dan dat de range bij 100% vol aan geeft :)
De meesten stappen nu in de koude periode in, maar het verschil winter en zomer is echt gigantisch.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Sterker nog ze doen het al als je het verbuiksoverzicht tijdens de rit opent. Complete grafiek met estimated range rechts op basis van zelf te kiezen "afgelopen aantal kms" (10, 20, 50 uit mijn hoofd).
En daar kan je ook gewoon zien dat de rated range gebaseerd is op een verbruik van 150wh/km. Dus als je gemiddeld 225wh/km verbruikt is dat dus 50% meer dan de rated range en weet je dat 10km rijden 15km van je rated range is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Het komt niet door die shortcut dan? Of een andere scraper die je hebt draaien? Teslafi? Het is volgens mij niet normaal. Ik zou anders WIFI eens laten vergeten en kijken wat hij dan doet.
Nope, geen scrapers, en die shortcut is niet iets wat polt. Dit trigger ik zelf via mijn telefoon en dan wordt hij 1 keer aangeroepen. Alleen thuis aan de wifi en daar blijft hij 2 uur actief. Vind ik overigens geen probleem, want ik heb een TeslaUSB in mijn auto, dus die heeft dan ook de tijd om content te uploaden.

[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 22-01-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Onhandig, want in dat beeld zie ik geen navigatie meer...
Waarom heen en weer klikken als het ook in één oogopslag kan!?

Daarnaast heb ik liever dat de boardcomputer een slimme berekening doet op basis van huidig verbruik (met wind, regen, vertrek, gereden kilometers vandaag en wegen types), dan op basis van 50 kilometer, waarvan ik er 45 gisteren heb gereden!

Het kan zo veel makkelijker en beter... Die stated range is gewoon nutteloos.
Mensen gebruiken het nu op degradatie van de accu te berekenen, terwijl ook dat veel makkelijker kan. Een percentage ergens in het service menu. Is accurater, duidelijker...

Waarom niet?
Malt007 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:28:
[...]

En daar kan je ook gewoon zien dat de rated range gebaseerd is op een verbruik van 150wh/km. Dus als je gemiddeld 225wh/km verbruikt is dat dus 50% meer dan de rated range en weet je dat 10km rijden 15km van je rated range is.
En dit om het makkelijk te maken? :? 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
thewizard2006 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:09:
[...]

Het wifi ontvangst is vrij slecht. Ik heb ook al verschillende pogingen gewaagd maar niet gelukt.
Nu dacht ik toevallig vandaag ook slim te zijn en ff naar de McDonalds te rijden om daar gebruik te maken van de wifi. Maar ook daar kon hij nergens verbinden (of uberhaupt het netwerk vinden dus).
Dus ik ben opzich wel opzoek naar een openbaar wifi punt waar ik updates binnen kan halen. Nu maak ik vaak gebruik van mijn telefoon om daar een hotspot van te maken. Echter nu moet ik kaart updates downloaden en heb geen idee hoe groot die zijn. Wil niet ineens 10GB kwijt zijn aan een update zeg maar.

-----------------------------------------------------------------------------
Nog wat anders waar jullie vast weten wat ik verkeerd doe. Ik wilde eens kijken of ik mijn M3 eens kon opladen met normale huis tuin en keuken stroom uit de schuur zeg maar. Dus eerst gecontroleerd of het stopcontact in de schuur werkte en dit ging goed (telefoonlader er in en telefoon ging opladen).

Toen heb ik daar de Tesla Mobile Connector in gedaan met behulp van een verlengstukje/converter/adapter (die er ook bij zat) voor het stopcontact.
Dus dit zeg maar
Wanneer ik deze in de auto plug dan gaat het lampje groen branden. Ook zie ik op die kabel bij dat kastje wat er op zit de letters groen knipperen. In de auto gaat het scherm aan van laden. Echter gebeurd er verder niets. De snelheid blijft op 0 staan. Ik had verwacht dat hij wel iets zou gaan doen maar niet dus. Doe ik iets fout? Hij zou toch blauw moeten worden en dan starten met laden?
Het aanpassen van de Laadstroom naar een lager getal zorgt dat de tijd van het opladen langer duurt maar er gebeurd nog steeds niets.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met stopcontact laden duurt het langer voordat de auto heeft berekend hoe lang het duurt. Ik laad op 10A soms thuis (niet met de UMC) en dan duurt het wel een half uur voordat er het aantal KM's staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16-09 16:22
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:50:
[...]

Dit is gewoon "normaal".
250-300watt continu.
1.2kWh per 4 uur.
7.2kWh per 24 uur.

Is ongeveer 10% van de capaciteit van een LR.
@Inspired
|:( Auto staat normaal gesproken door de weeks thuis en daar heb ik Sentry automatisch uit staan. Deze week auto niet thuis en Sentry dus aan. Realiseerde me even niet dat het zo hard gaat als Sentry aan staat (7,2kWh/24u). Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Daarnaast heb ik liever dat de boardcomputer een slimme berekening doet op basis van huidig verbruik (met wind, regen, vertrek, gereden kilometers vandaag en wegen types), dan op basis van 50 kilometer, waarvan ik er 45 gisteren heb gereden!

Het kan zo veel makkelijker en beter... Die stated range is gewoon nutteloos.
Mensen gebruiken het nu op degradatie van de accu te berekenen, terwijl ook dat veel makkelijker kan. Een percentage ergens in het service menu. Is accurater, duidelijker...

Waarom niet?

[...]

En dit om het makkelijk te maken? :? 8)7 |:(
Heb ook liever dat er geschatte range obv werkelijk gebruik afgelopen XXX km's staat, maar zolang dat niet zo is kan je het toch ook gewoon accepteren in plaats van overal zo bizar moeilijk over te doen. Net of de gemiddelde ICE zo'n fantastische boardcomputer had en die kon niet eens een update ontvangen. Mijn Mercedes geeft ook een range aan obv verbruik maar geef je 1x gas dan halveert de range direct, ga je 100 op de rechterbaan rijden en vliegen de km's er ook sneller af dan dat je ze daadwerkelijk rijdt. Zelde ervaring met een audi gehad (al was die wel wat accurater). Eigenlijk is de range in het energieverbruiktabje dus beter dan welke andere auto dan ook, daar kan je zelfs kiezen obv welke laatste xx km's je de verwachte range wil zien (10, 25, 50).

Het is inderdaad niet ideaal, maar gebruik je elke dag navigatie? Ik alleen als ik ergens heen moet waar ik nooit eerder geweest ben en dan meestal alleen de laatste paar km. Ik vind die grafieken wel interessant tijdens het rijden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
@Niek_ @BlakHawk Jullie schrijven de eenheden wat raar maar het is dus gewoon 0,3kWh voor 1 uur Sentry gebruik :)

Accu capaciteit gaat dan weer in kW

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 22-01-2020 10:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
GrooV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:36:
@Niek_ @BlakHawk Jullie schrijven de eenheden wat raar maar het is dus gewoon 0,3kWh voor 1 uur Sentry gebruik :)

Accu capaciteit gaat dan weer in kW
Je schrijft het zelf ook raar. :) Het is gewoon 0,3kWh of 0,3kW voor 1 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Malt007 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Heb ook liever dat er geschatte range obv werkelijk gebruik afgelopen XXX km's staat, maar zolang dat niet zo is kan je het toch ook gewoon accepteren in plaats van overal zo bizar moeilijk over te doen. Net of de gemiddelde ICE zo'n fantastische boardcomputer had en die kon niet eens een update ontvangen. Mijn Mercedes geeft ook een range aan obv verbruik maar geef je 1x gas dan halveert de range direct, ga je 100 op de rechterbaan rijden en vliegen de km's er ook sneller af dan dat je ze daadwerkelijk rijdt. Zelde ervaring met een audi gehad (al was die wel wat accurater). Eigenlijk is de range in het energieverbruiktabje dus beter dan welke andere auto dan ook, daar kan je zelfs kiezen obv welke laatste xx km's je de verwachte range wil zien (10, 25, 50).

Het is inderdaad niet ideaal, maar gebruik je elke dag navigatie? Ik alleen als ik ergens heen moet waar ik nooit eerder geweest ben en dan meestal alleen de laatste paar km. Ik vind die grafieken wel interessant tijdens het rijden eigenlijk.
Yup ongelofelijk veel gezeik hier. Bij alle benzine en diesel autos die ik gereden heb ging de range rond 25km ineens naar 0. Dat is vergelijkbaar met 5-10% bij de Tesla. Heb nooit iemand daar over zien zeiken. Maar ja iedereen mag klagen vooral als je andere verwachtingen had :+ . Ik denk dat er in de toekomst steeds meer updates komen die ons alle steeds meer tevreden gaan stellen. _/-\o_

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klikobyte
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-01-2022
ik moet regelmatig mijn kids in en uit de auto zetten, maar die achterdeuren zijn echt lang. I.c.m. de breedte van de auto soms best stressig. Meer ervaringen hiermee?
Ben benieuwd of de model Y dit ook heeft, gezien die iets meer kids-friendly zou moeten zijn? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:47:
[...]
[...]
Waarom niet?[...]
Ik geef alleen aan dat de auto de berekening al maakt. Verder niets. Wat mij betreft mogen ze het ook eenvoudiger maken.

Ik moet zeggen, dat je wel altijd makkelijk van het ergste uitgaat en reacties niet echt positief uitlegt. Kan ook zijn door wat er in het verleden is gebeurd in deze topics, maar misschien wel iets om even op te letten. Dat houd de discussie wel zo fijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 22-01-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ik geef alleen aan dat de auto de berekening al maakt. Verder niets. Wat mij betreft mogen ze het ook eenvoudiger maken.

Ik moet zeggen, dat je wel altijd makkelijk van het ergste uitgaat en reacties niet echt positief uitlegt. Kan ook zijn door wat er in het verleden is gebeurd in deze topics, maar misschien wel iets om even op te letten. Dat houd de discussie wel zo fijn.
Was ook niet naar jou bedoeld, maar ik kan deze frustraties nergens bij Tesla kwijt :+
Dus zet ik ze hier neer.

En ja, ik ben mij bewust van het feit dat ik soms iets pessimistischer reageer ;)
Zal erop proberen te letten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022

Inderdaad, mijn vorige benzine auto had in de winter een 10-15% hoger verbruik dan in de zomer met de airco aan. Het valt me juist op dat het verbruik van de M3 LR erg meevalt, gemmiddeld over de laatste 1200km staat het verbruik op 172Wh/KM. Verwarming gewoon op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Afgelopen week ondanks de kou gemiddeld verbruik hier tussen 170-180. Verwarming op 19,5 (stand 2) airco constant aan en stoelverwarming op stand 1.

Vind het meevallen. En ja ik kan ook niet extreem vaak doorrijden dus dat zal wel wat schelen in verbruik, maar van andere kant sta ik vaker/langer stil dus staat mn verwarming enz langer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door ElonDusk op 22-01-2020 11:47 ]

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Autopilot schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:04:
Video van USB spelen is op dit moment uberhaupt niet mogelijk, helaas. Ook niet tijdens Park.

Wel is het mogelijk met een correcte MP4 met video en audio alleen de audio te spelen, dus als muziek van de USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Als we nog eens mogen zeuren, weet iemand wanneer er een optie komt voor via navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 20:26
Mkeespiet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:00:
Als we nog eens mogen zeuren, weet iemand wanneer er een optie komt voor via navigatie?
Wat via navigatie? Ik vind jouw gezeur een beetje onduidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag: Ik heb meerdere malen op verschillende locaties de Supercharger gebruikt voor mijn Model 3 LR. Deze kosten zijn netjes in rekening gebracht door Tesla, echter afgelopen weekend mijn accu van 1% (5 KM range) naar 100% laten laden bij een supercharger bij van der Valk Urmond. Hier werden geen kosten voor in rekening gebracht, zie:
18/01/2020 9:24AM
83 kWh @ € 0,24/kWh
€ 0,00
Status
Success

Dit is uiteraard fijn, maar kan iemand mij vertellen waarom dit gratis is? Ik kan hier namelijk geen logische reden voor verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Mkeespiet schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:00:
Dit is eens een keer gevraagd aan Elon over twitter. De uiteindelijke discussie liet goed zien dat hij daar compleet de usecase niet ziet en dus ook de meerwaarde niet. Wat dat betreft is duidelijk dat hij al een tijdje geen 'normaal' persoon is in die zin. Zie: https://twitter.com/elonmusk/status/1210267959588864000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauckel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-02 00:41
Hallo,

Ik heb het forum afgezocht, maar kon het niet vinden met de zoekfunctie. Excuus voor een mogelijke dubbele vraag of vragen?

1. Wanneer is premium connectiviteit beschikbaar in Nederland voor de SR+?
2. Ik kan browsen, spotify afluisteren, maar krijg geen actuele verkeersinformatie door. Hoe kan dit?
3. Kan ik spotify afspeellijsten anders sorteren in de tesla (bijvoorbeeld; laatst toegevoegd|)?

Hartelijk dank voor jullie hulp.
Pagina: 1 ... 22 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: