Stef87 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 02:40:
[...]
Werkt NOA veilig op spitsstroken waar AP dat niet kan?
Ik heb ook een trial. Ga het morgenmiddag testen. Autopilot werkt iig niet op een spitsstrook. Knalt mij eraf net voor vangrail laatste moment. (Moet ingrijpen dan iig)
EAP enige nut lijkt mij spitsstrook rijden dat werkt en inhalen.
NOA en AP zijn in dat opzicht precies hetzelfde, hij heeft lijnen nodig die niet ambigu zijn. Ze hoeven niet goed zichtbaar te zijn - als ze maar eenduidig zijn. Zie ook het fimpje waar
Sandy Munroe mee kijkt met een rijtje met FSD 8.1 beta, als er eenduidige lijnen zijn, werkt het goed. Als de lijnen een rommeltje zijn (de spitsstroken dus in NL) dan gaat het mis. Zie
DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 topic" en
DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 topic" voor wat voorbeelden van mij.
Nogmaals: als je het ding gewend bent, weet je dit en kun je er rekening mee houden. Idemdito met baanwissels, je weet na een tijdje welke goed gaan en welke niet. En als je dagelijkse commute in de spits in Nederland over de A1/A28 of andere stukken snelweg met iedere 2 kilometer een afslag gaat, dan ga je er weinig lol van beleven, daar is de NOA/AP momenteel nog te defensief voor.
Aan de andere kant, als je een paar keer per jaar naar het zuiden van Europa gaat, is NOA en AP heerlijk, dat is zo enorm relaxed rijden.
Ik geloof wel dat het systeem steeds beter gaat worden, het is nu al een heel stuk beter dan zeg een 12 of 18 maanden geleden. Maar als je halverwege je leasetermijn zit, en je zit alleen op de drukke nederlandse wegen, nee, dan zou ik het ook niet doen. Binnen die termijn zie ik het op dat soort wegen nog niet 100% perfect werken.