Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.212 views

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
@JohanB hoe oud is jouw auto? Ik heb vooralsnog geen last van remmen (die moet ik nog vaak genoeg gebruiken, want geen regen). Ik ben dus pas van plan eind dit jaar, als die twee jaar is, even langs te gaan, voornamelijk voor filters en eventueel airco.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:59

Shiro

Serenity

carpebios schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:01:
Wat mij verbaast nu ik in omgeving Rotterdam werk, is hoe weinig super chargers er zijn. In Dordrecht 1, maar daar moet ik voor omrijden, ik had in de randstad er toch wat meer verwacht en zeker in Rotterdam zelf.
Maar goed, hoe gaat de 1ste beurt bij jullie als jullie leasen? Ik dacht dat de 1ste beurt na 40.000 km zou moeten, schieten jullie die afspraak zelf in of krijgen jullie bericht van de LM?
Als je daar werkt heb je toch meer aan een reguliere laadpaal vlakbij werk dan een Super Charger? Ik gebruik ze nog weinig, maar als ik het zo bekijk, A13 Rijswijk en A12 Gouda, dan is het toch best wel aardig geregeld qua Super Chargers

Juniper RWD

• Caelorum
[...]
Maar goed, hoe gaat de 1ste beurt bij jullie als jullie leasen? Ik dacht dat de 1ste beurt na 40.000 km zou moeten, schieten jullie die afspraak zelf in of krijgen jullie bericht van de LM?
Dat ligt ook wel een beetje aan de afspraken met je LM. Voor regulier onderhoud moeten wij zelf een dealer zoeken om het te doen. Ze gaan er bij ons vanuit dat je het zelf regelt. De dealer vraagt geloof ik nog wel een code aan bij de LM, maar hoe ze dat doen zoeken ze zelf maar uit.
Ik kon overigens voor bijv. Vervangen van mijn voorruit niet bij de service center terecht. Zij verwezen mij door naar een Tesla Certified Body shop. Ik zie aan het eind van het jaar wel even hoe dat zit met regulier onderhoud. Kan best zijn dat mijn afspraak dan weer met dezelfde reden wordt geannuleerd.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Stef87 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Die 400km is WLTP. Dus theoretisch rollenbank bereik.

Tussen snelladers zit (Duitsland + doorrijden) vaak 140-170km. Echter is 100-0% rijden 180-260km meer “mijn” realistische actieradius in de praktijk. Het is sterk afhankelijk van de omstandigheden en of ie hebt kunnen voorverwarmen.

Ja je kán op de beste dagen echt wel 300+ km halen zolang je niet te snel aan het rijden bent en je niet hoeft te verwarmen.

Mocht je de SR+ overwegen, kies dan de standaard 18inch Aero velgen, die zijn significant beter voor je actieradius.

(Voor het gemak: Die 400km+ haal je alleen onder ideale omstandigheden + 80-90km/h rijden constant)

De LongRange komt ongeveer 60-80km verder op de snelweg bij lange ritten.
De WLTP van de huidige versie is 448 km. De EPA 420.

Mijn ervaring met de facelift versies (ook de SR+ is nu facelift versie) is dat de EPA norm op de snelweg (100 km/u) gewoon haalbaar is en op een ideale dag zelfs kan worden overtroffen.

Bij wind op kop en regen, lagere temperaturen moet je daar zo’n 20% vanaf halen, waardoor je terug gaat naar 335 km met de sr+ (wederom gebaseerd op mijn ervaring met de facelift).

Dan heb je altijd nog ritten waarbij het nog meer tegen kan zitten (windkracht 10 tegen, sneeuwstorm, -10), maar dat zijn dan de zeer uitzonderlijke omstandigheden die gelukkig zeldzaam zijn.

Mijn ervaring is natuurlijk met de M3P facelift en niet de sr+, dus er kan altijd wat verschil zijn, edoch: zelfde basis, exact dezelfde cellen, alleen wat minder en 1 motor minder. Dus grosso modo zal het wel toepasbaar zijn.

Ga je 130 km/u rijden (wat in Nederland nog maar beperkt mag), dan daalt de range significant en zal je op een winterdag van 100% naar 0% rekening moeten houden met een range van ongeveer 280-290.

Snelladen is eigenlijk altijd prima voor elkaar en de Tesla wijst je ook de weg. Er zijn in de krokusvakantie net voordat corona losbarstte een paar supercharge stations geweest met wachtrijen, maar dat ging slechts om enkele stations en die waren prima te omzeilen geweest door andere superchargers te gebruiken (en indertijd was Ionity nog goedkoop ook). Dat was dus stupiditeit van de gebruiker, niet een inherent probleem.

• DS7

DS7

Wat mij verbaast nu ik in omgeving Rotterdam werk, is hoe weinig super chargers er zijn. In Dordrecht 1, maar daar moet ik voor omrijden, ik had in de randstad er toch wat meer verwacht en zeker in Rotterdam zelf.
Ze staan op locaties waar er door moet worden gereden. Met Rijswijk, Gouda en Dordt is er dus wel wat keuze voor mensen die naar Rotterdam onderweg zijn. Persoonlijk vind ik dat we in Nederland aardig verwend zijn inmiddels met de hoeveelheid Superchargers. Het zijn er in ieder geval ruim voldoende.

• DS7

DS7

JohanB schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 03:23:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Dat is inderdaad zo in een toekomst visie. Maar op dit moment plakken de remmen aan de schijven en rammelt ie bijna uit elkaar van ellende. Dus een paar keer laten controleren kan zeker geen kwaad.

Het gaat uiteindelijk om je veiligheid, niet wat er in een boekje staat
Dit vind ik dus onzin.

Ik heb met geen enkele Tesla ander onderhoud uit hoeven te voeren dan het om de twee jaar vervangen van de remvloeistof, geen probleem gehad met niet gangbare remklauwen, laat staan dat er ooit sprake was van uit elkaar rammelen van ellende. En de huidige Model 3 is kwalitatief heel veel verbeterd ten opzichte van de eerste Model S. Sterker nog: men wint tegenwoordig betrouwbaarheidstests.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:46:
[...]

Ze staan op locaties waar er door moet worden gereden. Met Rijswijk, Gouda en Dordt is er dus wel wat keuze voor mensen die naar Rotterdam onderweg zijn. Persoonlijk vind ik dat we in Nederland aardig verwend zijn inmiddels met de hoeveelheid Superchargers. Het zijn er in ieder geval ruim voldoende.
Voor Vlaardingen -> Zeeuws-vlaanderen is het helaas wat karig. Nu zag ik wel dat er in BoZ eind dit jaar een SuC zal komen, dat zal het doen. AC's zijn helaas niet in de omgeving te vinden.

Maar hoezo heeft de Tesla geen servicebeurt nodig? De remmen en dergelijke zullen toch eens nagekeken moeten worden en het filter etc?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Mijn ervaring met de facelift versies (ook de SR+ is nu facelift versie) is dat de EPA norm op de snelweg (100 km/u) gewoon haalbaar is en op een ideale dag zelfs kan worden overtroffen.

Bij wind op kop en regen, lagere temperaturen moet je daar zo’n 20% vanaf halen, waardoor je terug gaat naar 335 km met de sr+ (wederom gebaseerd op mijn ervaring met de facelift).

Dan heb je altijd nog ritten waarbij het nog meer tegen kan zitten (windkracht 10 tegen, sneeuwstorm, -10), maar dat zijn dan de zeer uitzonderlijke omstandigheden die gelukkig zeldzaam zijn.

Mijn ervaring is natuurlijk met de M3P facelift en niet de sr+, dus er kan altijd wat verschil zijn, edoch: zelfde basis, exact dezelfde cellen, alleen wat minder en 1 motor minder. Dus grosso modo zal het wel toepasbaar zijn.

Ga je 130 km/u rijden (wat in Nederland nog maar beperkt mag), dan daalt de range significant en zal je op een winterdag van 100% naar 0% rekening moeten houden met een range van ongeveer 280-290.

Snelladen is eigenlijk altijd prima voor elkaar en de Tesla wijst je ook de weg. Er zijn in de krokusvakantie net voordat corona losbarstte een paar supercharge stations geweest met wachtrijen, maar dat ging slechts om enkele stations en die waren prima te omzeilen geweest door andere superchargers te gebruiken (en indertijd was Ionity nog goedkoop ook). Dat was dus stupiditeit van de gebruiker, niet een inherent probleem.
Volgens mij is 290km met een SR+ in winter met 130 geen realistisch scenario. Denk eerder aan 200-220km. Met een LR of P moet je dat wel kunnen halen.

• DS7

DS7

carpebios schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Voor Vlaardingen -> Zeeuws-vlaanderen is het helaas wat karig. Nu zag ik wel dat er in BoZ eind dit jaar een SuC zal komen, dat zal het doen. AC's zijn helaas niet in de omgeving te vinden.

Maar hoezo heeft de Tesla geen servicebeurt nodig? De remmen en dergelijke zullen toch eens nagekeken moeten worden en het filter etc?
Filter moet je inderdaad vervangen om de 2 jaar geloof ik, bij de Model 3. En remvloeistof ook om de 2 jaar. Verder kan het geen kwaad om dan ook even de auto na te kijken, maar er is dus niet zoiets als een onderhoudsschema waarbij je eens per 30.000 km de dealer op moet zoeken.

Remproblemen zijn in ons gematigde klimaat overigens vrij zeldzaam. Natuurlijk hoor je wel eens een kloenk na een nacht stilstaan, maar dat is geen probleem.

Af en toe moet je de remmen ook even gebruiken, maar eens per week bij het verlaten van de snelweg even goed remmen van 100-30 km/u is al voldoende om een en ander gangbaar te houden.

Een klauw die niet lekker meer gaat, dat kun je ook voelen.

Tesla schrijft wel voor koude klimaten een jaarlijkse (?) check voor, maar ik heb ze nog nooit uitgevoerd, terwijl ik (buiten dit jaar, vanwege corona) jaarlijks een paar maanden met de auto in koud klimaat verblijf.

Als je je er fijner bij voelt, kan een jaarlijkse controle geen kwaad. Maar het is echt geen noodzakelijkheid in Nederland.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-01 13:07
STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Volgens mij is 290km met een SR+ in winter met 130 geen realistisch scenario. Denk eerder aan 200-220km. Met een LR of P moet je dat wel kunnen halen.
Gewoon warm aankleden en een raam wisser mee.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz0bbRGnMTVl7VRe6SbB058EaC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJrkWqvf18APydpZBmAz8eGh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn LP staat om de 40k als onderhoud. Ik zit nu op 30k. Ik laat hem in juni ff checken. Dan is hij bijna 2 jaar en wil hem graag ff een checkup geven voordat we 4k gaan rijden in de zomervakantie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Met de huidige P is 350 mogelijk op basis van het verbruik dat ik bij 130 km/u heb geconstateerd.

Vergeet niet dat de warmtepomp bij kou echt een verschil maakt en meer nog bij de sr+ dan bij de P.

Maar goed, pas als iemand echt met de sr+ kan gaan testen weet je het zeker.

200-220 is erg pessimistisch. Ik weet niet welke constante gebruikt wordt bij de sr+, maar dat zal zo rond de 140 zijn. Dan ga je dus uit van 280 wh/km verbruik en dat is echt niet een gemiddeld verbruik bij 130 km/u. Zelfs de P verbruikt dat niet bij die snelheid in de kou. Bij lange na niet zelfs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Dat is inderdaad zo in een toekomst visie. Maar op dit moment plakken de remmen aan de schijven en rammelt ie bijna uit elkaar van ellende. Dus een paar keer laten controleren kan zeker geen kwaad.

Plakken de remmen aan de schijven en rammelt ie bijna uit elkaar? Dat is wellicht bij enkelen zo (?) maar natuurlijk geen gemeengoed. Het lijken mij meer incidenten en die verhelp je niet met een beurt, daarvoor maak je een service afspraak of bel je roadside assistance..

De webpagina is verder zeer duidelijk, er is geen sprake van beurten en al zeker niet zoals die bij andere fabrikanten.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Uiteraard zijn er wel enkele punten waar je periodiek naar moet (laten) kijken, dus het is raadzaam die pagina goed te lezen.
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Met de huidige P is 350 mogelijk op basis van het verbruik dat ik bij 130 km/u heb geconstateerd.

Vergeet niet dat de warmtepomp bij kou echt een verschil maakt en meer nog bij de sr+ dan bij de P.

Maar goed, pas als iemand echt met de sr+ kan gaan testen weet je het zeker.

200-220 is erg pessimistisch. Ik weet niet welke constante gebruikt wordt bij de sr+, maar dat zal zo rond de 140 zijn. Dan ga je dus uit van 280 wh/km verbruik en dat is echt niet een gemiddeld verbruik bij 130 km/u. Zelfs de P verbruikt dat niet bij die snelheid in de kou. Bij lange na niet zelfs.
Dit is niet zo makkelijk te stellen. In het beste geval kan dit best.

- 30 minuten voorverwarmen aan de paal en met warme accu weg.
- Die kilometers in 1 stuk rijden en niet de auto halverwege af laten koelen en dan met een koude accu weg moeten.
- 18 inch met kappen.
- Climate niet op auto en 21 zetten maar 18 en fan op 1.
- Goed anticiperen.
- Banden harder dan normaal.

Voor een gemiddelde bestuurder is dit gewoon niet realistisch. Jij let er op en maximaliseerd de range. Een gemiddelde bestuurder niet.

• DS7

DS7

Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:10:
[Afbeelding]

Bij mijn LP staat om de 40k als onderhoud. Ik zit nu op 30k. Ik laat hem in juni ff checken. Dan is hij bijna 2 jaar en wil hem graag ff een checkup geven voordat we 4k gaan rijden in de zomervakantie.
Ten aanzien van dat lijstje van Tesla twee opmerkingen: roteren van wielen is typisch Amerikaans. Zou ik negeren.

Testen van remvloeistof om de 2 jaar vind ik zelfs een beetje dom. Gemiddeld gaat remvloeistof ongeveer 3 jaar mee (voordat er teveel vocht in komt). Dan is het na 2 ok en vervolgens ben je gemiddeld een jaar met niet goede remvloeistof aan het rijden in een auto met veel vermogen.

Vervanging is tientjeswerk. Dus gewoon om de 2 jaar vervangen is m.i. de juiste keuze.

• DS7

DS7

Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Dit is niet zo makkelijk te stellen. In het beste geval kan dit best.

- 30 minuten voorverwarmen aan de paal en met warme accu weg.
- Die kilometers in 1 stuk rijden en niet de auto halverwege af laten koelen en dan met een koude accu weg moeten.
- 18 inch met kappen.
- Climate niet op auto en 21 zetten maar 18 en fan op 1.
- Goed anticiperen.
- Banden harder dan normaal.

Voor een gemiddelde bestuurder is dit gewoon niet realistisch. Jij let er op en maximaliseerd de range. Een gemiddelde bestuurder niet.
Ik doel inderdaad op rijden in 1 ruk. Al het andere is zo enorm afhankelijk van zaken als hoe lang je stilstaat, cabin overheat protection aan/sentry aan (dat verbruikt enorm veel).

Zoals ik het zie is de range ook alleen maar belangrijk voor die lange rit.

Voorverwarmen maakt op een lange rit met de warmtepomp niet echt heel veel uit. Alleen op de eerste kilometers. Als je veel korte ritten rijdt natuurlijk wel (al blijft het verbruik hetzelfde natuurlijk).

Ik gebruik uiteraard zelf geen kappen. Er zijn mensen die beweren dat het 5% scheelt, dat lijkt mij aan de hoge kant.

Auto stand voor climate control is inderdaad wel enigszins van invloed. Mijn ervaring is dat de automatische stand niet heel erg prettig werkt, dus alle redenen om die niet te vaak te gebruiken.

Banden staan bij mij gewoon op 3.1 en het schijnt weinig invloed te hebben (getest op TMC door iemand wiens naam ik even kwijt ben, maar die zich altijd enorm in dit soort dingen verdiepte).

Verder rij ik gewoon op de AP. Zoals 99% van de Tesla rijders lijkt mij zo.

Zelfs met de oude SR+ komt ev database op 220 km uit bij snelweggebruik in de winter. Aangezien ze bij de oude LR op 330 km komen en dat exact overeenkomt met 130 km/u met de Long Range in de winter zoals ik het gemeten heb, ga ik er vanuit dat ze dat ook met 130 km/u gemeten hebben, omdat dat Europees gezien ook de meest gebruikte maximum snelheid is. De nieuwe sr+ zal in de winter door de warmtepomp zonder meer beter moeten scoren. En ik begrijp dat hij ook iets meer capaciteit heeft (ergens op TMC gelezen).

Maar goed, meten is weten, dus niemand die het momenteel echt kan weten.

[ Voor 14% gewijzigd door DS7 op 06-03-2021 10:47 ]

@DS7 dat bedoel ik. Het blijft toch wat persoonlijk. Het verbruik boeit me niet veel en climate staat hier het hele jaar op 21 auto. Werkt juist uitermate goed in de Model 3 vind ik. Aero kappen doen volgens meerdere bronnen op hogere snelheid zo'n 2/3%. Dan naar 19 inch weer 2/3%. 2.8 bar vs 3.2 bar misschien ook wel 1/2%. Climate op auto vs 18/1 ook weer paar procent. Ik kom bij 130 max (AP op 140) op 125 gemiddeld (rij lekker door) en de buurman komt tot 110 omdat hij AP op 130 zet en de tijd heeft. Lijkt allemaal klein bier maar alles samen kan het zo 15-20% schelen. Ik moet alleen snelladen op vakantieritten eigenlijk. We zijn geen wintersporters dus WP mis ik ook niet. In de zomer (en met name na de eerste SuC sessie) is de auto super zuinig. Zelfs met 130 op de tolweg. Dan zit hij gewoon op rated range. Tijdens deze ritten zet ik trouwens de 18 inch met Aero's erop. Rest van het jaar op 19 inch.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmmm... Ik heb al 3x geprobeerd om die nieuwe update te installeren maar 3x is die gefaald. Ik zie geen foutmelding of zo, maar de auto heeft na de "update" nog steeds de oude softwareversie en de nieuwe update die klaarstaat om geïnstalleerd te worden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DS7

DS7

Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:02:
@DS7 dat bedoel ik. Het blijft toch wat persoonlijk. Het verbruik boeit me niet veel en climate staat hier het hele jaar op 21 auto. Werkt juist uitermate goed in de Model 3 vind ik. Aero kappen doen volgens meerdere bronnen op hogere snelheid zo'n 2/3%. Dan naar 19 inch weer 2/3%. 2.8 bar vs 3.2 bar misschien ook wel 1/2%. Climate op auto vs 18/1 ook weer paar procent. Ik kom bij 130 max (AP op 140) op 125 gemiddeld (rij lekker door) en de buurman komt tot 110 omdat hij AP op 130 zet en de tijd heeft. Lijkt allemaal klein bier maar alles samen kan het zo 15-20% schelen. Ik moet alleen snelladen op vakantieritten eigenlijk. We zijn geen wintersporters dus WP mis ik ook niet. In de zomer (en met name na de eerste SuC sessie) is de auto super zuinig. Zelfs met 130 op de tolweg. Dan zit hij gewoon op rated range. Tijdens deze ritten zet ik trouwens de 18 inch met Aero's erop. Rest van het jaar op 19 inch.
Grotendeels mee eens. Het gaat ook meer om de realistisch haalbare range. De feitelijke range is van veel zaken afhankelijk, waarbij zaken als windkracht en richting behoorlijk roet in het eten kunnen gooien (wat je dan weer kan oplossen met aanpassing van rijstijl, of laadstops).

Dat de bandenspanning nauwelijks uitmaakt staat mij flink op het netvlies (ik dacht ook eerst dat het meer scheelde). Aldus Wim S. op TMC:

Ik heb jarenlang, ook voor bandenfabrikanten, de rolweerstand gemeten van fietsbanden. Daaruit blijkt dat een volle bar druk verschil gemiddeld resulteert in 5% verschil in rolweerstand. 0,2 bar drukverschil zal de rolweerstand dan ook met rond 1% doen variëren. Rolweerstand is bij snelheden van rond 100 km/h zo'n 10% van de totale weerstand. Dat betekent dat je uiteindelijk maar 0,1% meer totale weerstand hebt. Dit ga je echt niet terugzien in je verbruik.
De andere parameters, wielgrootte, temperatuur, regen, wind, zomer- of winterbanden, aerodynamica velg, leveren ieder voor zich een veel grotere bijdrage.

• DS7

DS7

Mx. Alba schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:15:
Hmmmm... Ik heb al 3x geprobeerd om die nieuwe update te installeren maar 3x is die gefaald. Ik zie geen foutmelding of zo, maar de auto heeft na de "update" nog steeds de oude softwareversie en de nieuwe update die klaarstaat om geïnstalleerd te worden...
Even een serviceafspraak inschieten. Dan gaan ze er naar kijken en wordt het waarschijnlijk OTA opgelost voor je.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:28
Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:02:
@DS7Ik kom bij 130 max (AP op 140) op 125 gemiddeld (rij lekker door) en de buurman komt tot 110 omdat hij AP op 130 zet en de tijd heeft.
Heel ander punt. Heb jij zo'n grote afwijking? Bij mij komt de snelheid vrijwel 1:1 overeen met de GPS gemeten snelheid op telefoon i.t.t. ICE auto's die ik hiervoor heb gehad, waar de afwijking 5-10 was bij 130. Dat was juist even wennen voor de flitsers :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Hoedje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Heel ander punt. Heb jij zo'n grote afwijking? Bij mij komt de snelheid vrijwel 1:1 overeen met de GPS gemeten snelheid op telefoon i.t.t. ICE auto's die ik hiervoor heb gehad, waar de afwijking 5-10 was bij 130. Dat was juist even wennen voor de flitsers :P
Nee. Afwijking bij Tesla is nagenoeg nul. Ik doelde meer op dat wat voor de één 130 is iets anders is dan voor een ander. Als ik 130 mag rij ik al snel 140 op AP. Iemand anders rijdt netjes 130 op AP en blijft soms plakken achter een auto die op 125 zit.

• Caelorum
Je bedoelt auto's die 100 blijven rijden of heel stoer 105.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Wolly schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Plakken de remmen aan de schijven en rammelt ie bijna uit elkaar? Dat is wellicht bij enkelen zo (?) maar natuurlijk geen gemeengoed. Het lijken mij meer incidenten en die verhelp je niet met een beurt, daarvoor maak je een service afspraak of bel je roadside assistance..
Al gedaan, allemaal “binnen specificaties”. Zeker ook geen “enkelen”, lees even vanaf hier door na beneden bijvoorbeeld. Het aanlopen van de remmen naar zo’n kloenk kan dan makkelijk een paar kilometer duren
Teslalrp schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:14:
Vanaf een tijdje heb ik als ik weg wil rijden een geluid (bij schijfremmen) net of deze even blokkeren of dat er een handrem opstaat? Herkenbaar? het is een behoorlijk geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 06-03-2021 12:20 ]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45
Waar laten jullie je Interieurfilter vervangen? Iemand enig idee wat dit bij Tesla kost?

Tesland vraagt iets van 130 euro exclusief plaatsen staat me bij. Maar ik weet niet of deze van hun beter is (en dus de meerprijs waard is) ten opzichte van AliExpress. .

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-12-2025
Pff 130€ voor wat gevouwen papier 16 € op autodoc merk mann.

• DS7

DS7

Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Nee. Afwijking bij Tesla is nagenoeg nul. Ik doelde meer op dat wat voor de één 130 is iets anders is dan voor een ander. Als ik 130 mag rij ik al snel 140 op AP. Iemand anders rijdt netjes 130 op AP en blijft soms plakken achter een auto die op 125 zit.
Ik ben iets meer beta dan jij: voor mij is 130 km/h 130 km/u en niet tussen 120 en 140 km/h. ;)

• DS7

DS7

Radeoxx schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:34:
Waar laten jullie je Interieurfilter vervangen? Iemand enig idee wat dit bij Tesla kost?

Tesland vraagt iets van 130 euro exclusief plaatsen staat me bij. Maar ik weet niet of deze van hun beter is (en dus de meerprijs waard is) ten opzichte van AliExpress. .
Die koolstoffilters van Tesland zijn niet fijn.

Gewoon bij Tesla kopen. En zelf makkelijk te plaatsen, maar anders gewoon Tesla laten doen. Ik dacht gelezen te hebben dat het inclusief plaatsen 150 euro is.

• JohanB
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Ik ben iets meer beta dan jij: voor mij is 130 km/h 130 km/u en niet tussen 120 en 140 km/h. ;)
Deze zelfspot kan ik dan weer erg waarderen!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Even een serviceafspraak inschieten. Dan gaan ze er naar kijken en wordt het waarschijnlijk OTA opgelost voor je.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Bedankt voor de tip!
Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb bijna altijd Flitsmeister aan staan op mijn telefoon. Als ik 105 rij op AP dan zegt FM dat ik 103 rij. Dus 0 is de afwijking niet, maar idd wel minder dan bij andere auto's.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DS7

DS7

Mx. Alba schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:59:

Ik heb bijna altijd Flitsmeister aan staan op mijn telefoon. Als ik 105 rij op AP dan zegt FM dat ik 103 rij. Dus 0 is de afwijking niet, maar idd wel minder dan bij andere auto's.
Afhankelijk van de wielen. Mijn ervaring: 18 inch is 2 km/h ongeveer 20 inch 1 km/h en 20 inch met 245/35/20 banden (track pack) is 0 km/h.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Afhankelijk van de wielen. Mijn ervaring: 18 inch is 2 km/h ongeveer 20 inch 1 km/h en 20 inch met 245/35/20 banden (track pack) is 0 km/h.
Ik heb idd 18" wielen. :)

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:57
[...]

Leuk om je mening te lezen, ik blijf liever bij de feiten. De punten die jij opnoemt zou ik via een schadeherstelbedrijf laten oplossen. Onderhoud gaat je hier niet bij helpen.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance

• JohanB
Aalard99 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Leuk om je mening te lezen, ik blijf liever bij de feiten. De punten die jij opnoemt zou ik via een schadeherstelbedrijf laten oplossen. Onderhoud gaat je hier niet bij helpen.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
Max elke 12 maanden remklauwen en nog vaker banden rouleren. Dat zijn de “feiten” zoals je ze presenteert, helemaal in lijn met wat ik zei toch?

(Mind you dat velen hier vinden dat je niet naar Tesla service berichten en service medewerkers kunt luisteren voor advies)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 06-03-2021 14:44 ]

• DS7

DS7

JohanB schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:43:
Max elke 12 maanden remklauwen en nog vaker banden rouleren. Dat zijn de “feiten” zoals je ze presenteert, helemaal in lijn met wat ik zei toch?

(Mind you dat velen hier vinden dat je niet naar Tesla service berichten en service medewerkers kunt luisteren voor advies)
Klauwen checken is voor landen met winters klimaat. Dus niet voor Nederland.

En wielen rouleren is gewoon een rare Amerikaanse tik.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Met moderne banden met voorgeschreven binnen- en buitenkant en rolrichting kun je alleen maar wisselen tussen voor- en achterkant. Met een AWD niet zo heel zinvol lijkt me...

En de geadviseerde inspectie van remmen en remvloeistof is wellicht ook meer voor de zekerheid (en om Amerikaanse torenhoge schadeclaims te voorkomen). Na twee jaar en bijna 40k km heb ik er nog geen behoefte aan, wellicht dat ik het laat doen wanneer de banden gewisseld gaan worden rond de 50k.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Mijn ervaring met de facelift .. dat de EPA norm op de snelweg (100 km/u) gewoon haalbaar is en op een ideale dag zelfs kan worden overtroffen.
Dat staat er al.
Stef87 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Voor het gemak: Die 400km+ haal je alleen onder ideale omstandigheden + 80-90km/h rijden constant.
....
De LongRange komt ongeveer 60-80km verder op de snelweg bij lange ritten.
Iemand die nog niet bekend is met elektrisch rijden en denkt dat hij 400km zeker wel kan halen (want dat leek het geval) zou wmb niet goed zijn.

Afhankelijk van het model moet er dagelijks ook nog naar 90% worden geladen (anders gaat de auto zeuren dmv een pop-up) én moet Dhr of Mv rekening houden dat hij initieel in een jaar tussen de 5-15% bruikbare capaciteit kwijt is (dat is bij de US sr+ het geval)

Maar elke auto is anders dus goede proefrit (huren) is sterk aanbevolen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Niet lang geleden was 150 op de AP ook volgens jou zelf iets heel anders..
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Op de wintersport met de AP op 150 km/u haalde ik met de oude LR ongeveer 330 km. Dat is zo'n 60% en met doorrijden. Zou ik de AP op 120 zetten is 70% makkelijk haalbaar.
Het is voor de nieuwkomers hier waarschijnlijk behoorlijk verwarrend om een beetje nuttige informatie te vinden :P

@Radeoxx
In de auto zelf heb je ook een handleiding waar staat hoe je hem zelf mag vervangen. Via de Tesla website kan je de filters ook gewoon online bestellen.

(Edit: hier straks link)
Origineel filter voor 2x17€ incl. BTW.

https://shop.tesla.com/nl.../luchtfilter-voor-model-3

Via deze link kan je ook de handleiding vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 06-03-2021 17:59 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
Hoedje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Klopt als ik Flitsmeister mag geloven is 132 in tesla 130

• Teslalrp
Vandaag voor het eerst met mijn lader thuis (Icu mini) die ik had voor Passat GTE weer eens ingeplugd. Normaliter altijd opladen bij werk. Opladen nu met 20 km/p hr. Lekkere snelheid

• Teslalrp
Is dat een nieuw in de software of niet eerder opgevallen door mij. Wanneer ik spotify helemaal rechts op het scherm uitgevouwd heb in scherm gaat de navigatie automatisch naar linkerkant

• DS7

DS7

Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Dat staat er al.

[...]

Iemand die nog niet bekend is met elektrisch rijden en denkt dat hij 400km zeker wel kan halen (want dat leek het geval) zou wmb niet goed zijn.

Afhankelijk van het model moet er dagelijks ook nog naar 90% worden geladen (anders gaat de auto zeuren dmv een pop-up) én moet Dhr of Mv rekening houden dat hij initieel in een jaar tussen de 5-15% bruikbare capaciteit kwijt is (dat is bij de US sr+ het geval)

Maar elke auto is anders dus goede proefrit (huren) is sterk aanbevolen.
400+ omvat strikt genomen ook 448km, dat klopt, maar het omvat ook 4.500 km. Echter, als iemand tegen mij ruim 400 km zegt, dan denk ik niet dat hij 448 km bedoelt.

En met een EPA van 420 (zeker nu Tesla over zou zijn gegaan op de minder rooskleurige manier van meten, wat ik recent ergens las) zou onder gunstige omstandigheden echt wel ruim 400 km gehaald moeten kunnen worden.

Vwb de 90% laden: je kan de 100% gewoon gebruiken. Dat is de lading voor een trip, waar 90% voor dagelijks gebruik is. Dus ik reken nooit met 90%.

Degeneratie is bij mijn Tesla’s altijd zeer beperkt gebleven. Dat de oude sr+ wellicht meer degeneratie kent dan de gemiddelde Tesla maakt het (gelukkig) niet de norm en de nieuwe heeft andere cellen, dus kan ook hier niemand wat zeggen over hoeveel degeneratie te verwachten valt.

[ Voor 10% gewijzigd door DS7 op 06-03-2021 19:06 ]

• DS7

DS7

Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Niet lang geleden was 150 op de AP ook volgens jou zelf iets heel anders..

Het is voor de nieuwkomers hier waarschijnlijk behoorlijk verwarrend om een beetje nuttige informatie te vinden :P
Ik vind het eerlijk gezegd raar dat je terugkomt op een discussie die al lang geleden is afgesloten.

Daarnaast is 150 km/u als instelling op de AP ook exact wat ik bedoelde. In het verkeer rij je dan niet continu 150 km/u, want zo is het verkeer niet.

Dus het is ook nog eens niet met elkaar in tegenspraak. Het was alleen niet duidelijk genoeg.

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:48:
[...]

400+ omvat strikt genomen ook 448km, dat klopt, maar het omvat ook 4.500 km. Echter, als iemand tegen mij ruim 400 km zegt, dan denk ik niet dat hij 448 km bedoelt.

En met een EPA van 420 (zeker nu Tesla over zou zijn gegaan op de minder rooskleurige manier van meten, wat ik recent ergens las) zou onder gunstige omstandigheden echt wel ruim 400 km gehaald moeten kunnen worden.

Vwb de 90% laden: je kan de 100% gewoon gebruiken. Dat is de lading voor een trip, waar 90% voor dagelijks gebruik is. Dus ik reken nooit met 90%.
Dit was na een ritje door de stad en in de omgeving (Den Haag) op 24 februari. Dus met ca 17 graden en geen airco aan, want niet nodig. Op die manier is 400km, of zeg 375, goed te doen. Nog geen ervaringscijfers op de snelweg met mooie temperaturen, maar met mindere temperaturen heb ik ca 160-190 bij 100km/u gemeten (190 was wel met veel regen). En hoewel de auto rekent met 55kWh, zie ik op basis van aantal kWh gebruikt en dat terugrekenen naar 100% toch slechts 45kWh bruikbaar. Dat zou bij 160 wh/km dan neerkomen op 280km. Met regen dan dus 235km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGib-1OBi4uCQZkezpYcNoRDr-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgVP5bY47DLjjcRFrXXNz2vc.jpg?f=fotoalbum_large

2020 M3 SR+ MiC

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Klauwen checken is voor landen met winters klimaat. Dus niet voor Nederland.
Ik zou het na een paar jaar toch zeker gaan doen. Maar goed, je merkt vanzelf wel aan je verbruik wanneer ze vast gaan zitten.
Eens.

Signatures zijn voor boomers.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:40
Mx. Alba schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:59:

Reality check: Misschien klopt de teller van tesla wel en heeft flitsmeister afwijking :?
Waarom is flitsmeister de waarheid :?

(daarmee zeg ik niet dat de teller van tesla perfect is, ik wil alleen maar aangeven dat wat FM zegt absoluut niet de waarheid is zoals je nu schetst)

• ybos
Teslalrp schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Klopt als ik Flitsmeister mag geloven is 132 in tesla 130
Nogmaals, waarom is flitsmeister de waarheid :?

• Teslalrp
Weet niet wanneer je geflitst wordt. Maar op A2 rij ik in Tesla 102/132 km

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-12-2025
Bij snelheden tot 100 km per uur:
De meetcorrectie is 3 kilometer en de eerste 3 kilometer te hard rijden blijft onbestraft. Wie op een weg met maximaal 80 kilometer per uur de snelheid aantikt van 87, rijdt dus 1 kilometer te hard. Je kunt dan een boete krijgen voor 4 kilometer te hard rijden.

Flitsmeister meet via GPS je snelheid.

• DS7

DS7

gino.martens schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Dit was na een ritje door de stad en in de omgeving (Den Haag) op 24 februari. Dus met ca 17 graden en geen airco aan, want niet nodig. Op die manier is 400km, of zeg 375, goed te doen. Nog geen ervaringscijfers op de snelweg met mooie temperaturen, maar met mindere temperaturen heb ik ca 160-190 bij 100km/u gemeten (190 was wel met veel regen). En hoewel de auto rekent met 55kWh, zie ik op basis van aantal kWh gebruikt en dat terugrekenen naar 100% toch slechts 45kWh bruikbaar. Dat zou bij 160 wh/km dan neerkomen op 280km. Met regen dan dus 235km.

[Afbeelding]
Maar jij hebt de MiC en die is weer anders.

Er zijn maar liefst 3 varianten van hetzelfde model inmiddels.

• gino.martens
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Hahaha ja dat klopt. Om die reden zou de LFP ook een wat grotere accu hebben gekregen, daar lijkt hij ook wel mee te rekenen overigens*. Heb hem nog nooit in één ruk van 100 naar 0 leeggereden dus het zou kunnen dat er aan de onderkant nog wat verborgen zit voor de BMS. Zal ik in de zomer wel achterkomen vermoed ik.

* voorbeeld: laatst ongeveer 100 a 110 km gereden van 100 naar ca 50%, en dat was 22 kWh volgens de auto. Was over verschillende dagen en korte afstanden dus zal wat kWh verloren zijn gegaan, maar als de eerste 50% 20kWh is, dan lijkt het me sterk dat de laatste 50% 35kWh is. Overigens rekent de auto op de energietab nog wel met ca 27,5kWh (eenvoudig te checken door gemiddeld verbruik x voorspeld bereik te doen).

2020 M3 SR+ MiC

• Stef87
DS7 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Laat de MiC nou net ook meer bereik(en capaciteit) hebben volgens de WLTP, dus dat was een prima voorbeeld onder ideale omstandigheden en zelfs dan kwam hij lager uit.

Wat voor nieuwe berijders denk ik vooral van belang is is de actieradius in de praktijk onder normale tot slechte omstandigheden.. Aan een “best case” scenario heb je dan niet zoveel, want daar zoek je de auto niet op uit.

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Laat de MiC nou net ook meer bereik(en capaciteit) hebben volgens de WLTP, dus dat was een prima voorbeeld onder ideale omstandigheden en zelfs dan kwam hij lager uit.

Wat voor nieuwe berijders denk ik vooral van belang is is de actieradius in de praktijk onder normale tot slechte omstandigheden.. Aan een “best case” scenario heb je dan niet zoveel, want daar zoek je de auto niet op uit.
Mee eens. Ik den ook dat mensen die een EV kopen/leasen zich teveel bezighouden met WLTP range en praktijk range. Een veel belangrijkere vraag is of je dagelijks meer dan 200km voor de SR+ of 300km voor de LR rijdt. Als je daar onder blijft is alles prima te doen op hoge (130+) snelheden. Echter mag dat vaker niet dan wel en rijd je die 130+ ook niet structureel aan een stuk. Dus praktijk range is vaak hoger.
Dan heb je nog de vakanties. Wil je na 200-300km een keer 25min stoppen ja/nee. Is het nee, dan geen EV lijkt mij.

Voor de rest is het super relaxed. Nooit meer tanken. Nooit meer nadenken over range of afstanden. Je komt thuis en gooit ‘m aan de lader. Geen onderhoud. Wat dat betreft is het voor mij veel relaxter rijden.
Hoe vaak ik wel niet in het verleden thuiskwam met een paar L benzine in de tank. Tanken, nee nu niet. Doe maar morgen. En dan was het weer ochtend en stond je in de vrieskou eerst je auto te krabben om vervolgens ook nog te moeten tanken. Zo heb ik nog wel meer van die voorbeelden. Ok, het zijn wel 1st world problems maar goed 😅.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:34:
[...]

De WLTP van de SR+ met 2170L is hoger dan die van de MiC. En als je dan ook nog weet dat WLTP wordt gemeten zonder verwarming aan en de nieuwe de warmtepomp heeft, dan kun je op je vingers natellen dat de nieuwe SR+ in de praktijk ruim beter zal presteren.

En ik geef niet de best case range, maar de range onder verschillende omstandigheden, gebaseerd op wat ik heb gemeten en dat dan geëxtrapoleerd naar de SR+. Daar kan iemand zijn eigen conclusies uit trekken.

Dat vind ik persoonlijk waardevoller dan dat iemand zijn ervaring deelt met een auto die op belangrijke punten anders is en dat dan heel erg gebaseerd op persoonlijke ervaringen die niet worden gekoppeld aan specifieke omstandigheden.

Zo zijn er mensen die met een Prius 1:22 rijden en die er 1:15 mee rijden. Maar zouden beiden met de Prius 100 km/u gaan rijden, dan is op dat moment het verbruik ineens wel vergelijkbaar.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@ybos GPS snelheidsbepaling is zeer nauwkeurig. Sterker nog, door de manier waarop GPS werkt is het beter in je snelheid bepalen dan je locatie bepalen - en je locatie wordt deels afgeleid van je snelheid.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

ja3

STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:08:
Voor de rest is het super relaxed. Nooit meer tanken. Nooit meer nadenken over range of afstanden. Je komt thuis en gooit ‘m aan de lader. Geen onderhoud. Wat dat betreft is het voor mij veel relaxter rijden.
Hoe vaak ik wel niet in het verleden thuiskwam met een paar L benzine in de tank. Tanken, nee nu niet. Doe maar morgen. En dan was het weer ochtend en stond je in de vrieskou eerst je auto te krabben om vervolgens ook nog te moeten tanken. Zo heb ik nog wel meer van die voorbeelden. Ok, het zijn wel 1st world problems maar goed 😅.
Ik zie dat toch heel anders. Ik rij echt elektrisch omdat het super goed rijdt maar zolang de range geen 2000km is gaat mijn voorkeur toch uit naar het ouderwetse tankstation als vulmethode. Dit komt omdat ik altijd bij de publieke laadpaal moet staan. Dus range staat dan gelijk aan hoe vaak je per week moet hopen op een vrije plek. Plus je 'moet' hem weer weghalen na een paar uur, wat veel EV rijders (en ICE rijders :() helaas nog vaak vergeten.

Voor de range ben ik voor mezelf op de formule uit gekomen WLTP x 0.67 = Juiste range (dus 390km voor de LR in mijn geval). Dit lijkt voor mij bij iedere EV wel te kloppen. Tenzij het code oranje is dan kan je van geen enkele range uit gaan maar dan ga ik liever toch niet de weg op.

• ybos
Mx. Alba schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:45:
@ybos GPS snelheidsbepaling is zeer nauwkeurig. Sterker nog, door de manier waarop GPS werkt is het beter in je snelheid bepalen dan je locatie bepalen - en je locatie wordt deels afgeleid van je snelheid.
Dat zal best. Maar is een hele keten van factoren die die nauwkeurigheid bepaald, en de zwakste schakel is daarin bepalend.
Enkele zaken in die keten die ik zo kan verzinnen:
kwaliteit gps sensor in je telefoon, verwerking van de info van de GPS sensor door telefoon/verwerking data in app/ontvangst gps in auto/...
[quote]
GPS
Met het Global Positioning System (GPS) kunnen we onze positie bepalen. Feitelijk is het geen echte verbinding omdat het bij GPS om eenrichtingsverkeer gaat. Onze smartphone bepaalt zijn positie op aarde door gebruik te maken van een systeem van minimaal 24 satellieten die in zes vaste banen, in een vaste tijd rond de aarde draaien en elk een eigen signaal uitzenden. De nauwkeurigheid van de plaatsbepaling varieert, afhankelijk van het systeem en de omstandigheden.

In de praktijk is de nauwkeurigheid in het open veld tussen de drie en vijf meter. Dan zijn de ontvangstcondities namelijk optimaal. In een bebouwd gebied kan de nauwkeurigheid teruglopen tot tien of twintig meter. In zeer smalle straten of binnenshuis kan de GPS ontvangst aanzienlijk slechter zijn of zelfs wegvallen. De nauwkeurigheid van GPS leunt namelijk sterk op een direct zicht op de satellieten. In principe zijn er drie nodig voor een plaatsbepaling, maar een vierde is nodig voor een nauwkeurigheid tot op enkele meters.
[/quote/

Dus om maar hard te zeggen dat de waarde van flitsmeister DE snelheid is, mwah. ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

• DS7

DS7

ybos schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Dat zal best. Maar is een hele keten van factoren die die nauwkeurigheid bepaald, en de zwakste schakel is daarin bepalend.
kwaliteit gps sensor in je telefoon, verwerking van de info van de GPS sensor door telefoon/verwerking data in app/ontvangst gps in auto/...
[quote]
GPS
Met het Global Positioning System (GPS) kunnen we onze positie bepalen. Feitelijk is het geen echte verbinding omdat het bij GPS om eenrichtingsverkeer gaat. Onze smartphone bepaalt zijn positie op aarde door gebruik te maken van een systeem van minimaal 24 satellieten die in zes vaste banen, in een vaste tijd rond de aarde draaien en elk een eigen signaal uitzenden. De nauwkeurigheid van de plaatsbepaling varieert, afhankelijk van het systeem en de omstandigheden.

In de praktijk is de nauwkeurigheid in het open veld tussen de drie en vijf meter. Dan zijn de ontvangstcondities namelijk optimaal. In een bebouwd gebied kan de nauwkeurigheid teruglopen tot tien of twintig meter. In zeer smalle straten of binnenshuis kan de GPS ontvangst aanzienlijk slechter zijn of zelfs wegvallen. De nauwkeurigheid van GPS leunt namelijk sterk op een direct zicht op de satellieten. In principe zijn er drie nodig voor een plaatsbepaling, maar een vierde is nodig voor een nauwkeurigheid tot op enkele meters.
[/quote/

Dus om maar hard te zeggen dat de waarde van flitsmeister DE snelheid is, mwah. ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Als heel veel mensen met verschillende apparaten tot de conclusie komen dat bij 100 km/u de Tesla M3 op 18 inch 102 km/u aangeeft, dan ligt het voor de hand om te veronderstellen dat die metingen gewoon nauwkeurig zijn.

Zeker bij een constante snelheid is een snelheidsmeting mbv GPS zeer nauwkeurig.

• STIMPPYYY
ja3 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Ik zie dat toch heel anders. Ik rij echt elektrisch omdat het super goed rijdt maar zolang de range geen 2000km is gaat mijn voorkeur toch uit naar het ouderwetse tankstation als vulmethode. Dit komt omdat ik altijd bij de publieke laadpaal moet staan. Dus range staat dan gelijk aan hoe vaak je per week moet hopen op een vrije plek. Plus je 'moet' hem weer weghalen na een paar uur, wat veel EV rijders (en ICE rijders :() helaas nog vaak vergeten.

Voor de range ben ik voor mezelf op de formule uit gekomen WLTP x 0.67 = Juiste range (dus 390km voor de LR in mijn geval). Dit lijkt voor mij bij iedere EV wel te kloppen. Tenzij het code oranje is dan kan je van geen enkele range uit gaan maar dan ga ik liever toch niet de weg op.
Kan ik me heel goed voorstellen. Vechten om een laadpaal of minuten moeten lopen voordat je thuis bent. Dan zou ik dus geen EV rijden.
Toen ik mijn Tesla net had was ik de eerste twee weken ook afhankelijk van snelladers. Dus moest altijd met voldoende range de auto wegzetten voor de deur. Nu was dit in het begin nog enigzins te doen (reden voor een rondje), maar echt fijn was het niet.
Nu een laadpaal op de oprit, ideaal.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
ybos schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:56:
[...]

[quote]
GPS

[/quote/

Wat je zegt klopt allemaal wel, maar bij de berekening wordt niet uitgegaan van slechts 1 meting. Er wordt continue gemeten en er wordt gemiddeld over een aantal metingen waardoor je een betrouwbare waarde krijgt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vanmorgen was de update opeens geïnstalleerd terwijl ik 'm niet weer opnieuw had gepland... Ik denk dat ze remote wat gedaan hebben dus maar daar heb ik geen melding van gekregen. Dat is toch wel een beetje vreemd, dat ze kennelijk op afstand zonder expliciete toestemming of zelfs maar een melding vooraf met je auto zitten te "knoeien".

• Caelorum
@Mx. Alba bij mij plant die na het downloaden automatisch in tegenwoordig.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
@Mx. Alba Dat "knoeien" gebeurt voortdurend. Hetzij met officiële updates, hetzij met "tags". Op die manier is bijvoorbeeld het batterijprobleem van de MIC tesla M3 verminderd , aanpassing van de automatische ruitenwisser stand ( werkt bij mij nu prima) etc. Dat is het voordeel van Tesla. Soms is een update misschien minder succesvol, maar het wordt dan snel weer gecorrigeerd. Ik zeg niet dat de auto perfect is, maar er is in loop van de tijd dat ik hem heb, nu 1,5 jaar, heel veel veranderd en verbeterd.

• STIMPPYYY
Mackeessie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:30:
@Mx. Alba Dat "knoeien" gebeurt voortdurend. Hetzij met officiële updates, hetzij met "tags". Op die manier is bijvoorbeeld het batterijprobleem van de MIC tesla M3 verminderd , aanpassing van de automatische ruitenwisser stand ( werkt bij mij nu prima) etc. Dat is het voordeel van Tesla. Soms is een update misschien minder succesvol, maar het wordt dan snel weer gecorrigeerd. Ik zeg niet dat de auto perfect is, maar er is in loop van de tijd dat ik hem heb, nu 1,5 jaar, heel veel veranderd en verbeterd.
“Knoeien” bedoelt hij denk ik mee dat ze specifiek iets hebben gedaan met zijn auto? Zo ja, dan geloof ik dat niet zo. Van al die wagens die er rondrijden gaan ze heus niet specifiek zitten stoeien met een auto. Zeker niet als er een update even niet lukt. Hooguit een retry mechanisme oid.

• bokkow
  • Laatst online: 23:46
gino.martens schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Hahaha ja dat klopt. Om die reden zou de LFP ook een wat grotere accu hebben gekregen, daar lijkt hij ook wel mee te rekenen overigens*. Heb hem nog nooit in één ruk van 100 naar 0 leeggereden dus het zou kunnen dat er aan de onderkant nog wat verborgen zit voor de BMS. Zal ik in de zomer wel achterkomen vermoed ik.

* voorbeeld: laatst ongeveer 100 a 110 km gereden van 100 naar ca 50%, en dat was 22 kWh volgens de auto. Was over verschillende dagen en korte afstanden dus zal wat kWh verloren zijn gegaan, maar als de eerste 50% 20kWh is, dan lijkt het me sterk dat de laatste 50% 35kWh is. Overigens rekent de auto op de energietab nog wel met ca 27,5kWh (eenvoudig te checken door gemiddeld verbruik x voorspeld bereik te doen).
Inderdaad, met het oppervlakkige rekenen wat ik doe kom ik ook uit op 45kWh capaciteit werkelijk. Opzich geen probleem wat @STIMPPYYY ook zei; ik ga gewoon uit van een praktijk range van 250 wat ik ook echt haal met normaal rijden. Rij je voorzichtig (beetje toeren over dijken bijvoorbeeld) dan is ruim 300 ook te doen.

Maar wat me wel een beetje stoort is dat de 50% mark overeenkomt met 22kWh en als je laadt wordt er wel gerekend met theoretische capaciteit van 55kWh, zo verdampt er iedere keer wel 15~20% van wat je laadt. Ik zit nu op 9000km, met 2027kWh geladen en 1700kWh "verreden". Geen verschillen gemerkt met verwarming uit of lange ritten waarop de batterij op optimale temperatuur zou moeten zijn, dus ik vraag me wel een beetje af waar die 10kWh die iedere keer wordt geladen aan op gaat, of is dat het verschil waar Bjorn altijd die berekeningen van maakt met wat de laadpaal aangeeft versus wat er werkelijk in de batterij gaat?

Nogmaals; het maakt me ook niet dusdanig veel uit dat ik er over klaag maar vind het wel vreemd of op zijn minst interessant om te weten.

Edit:
Btw; de laatste updates hebben sterk geholpen bij het superchargen van MiC. Piek gezien bij 110kW en sustained 70kW tot ongeveer 80% is gewoon goed genoeg wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door bokkow op 08-03-2021 10:30 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Wolly
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:07:
Vanmorgen was de update opeens geïnstalleerd terwijl ik 'm niet weer opnieuw had gepland... Ik denk dat ze remote wat gedaan hebben dus maar daar heb ik geen melding van gekregen. Dat is toch wel een beetje vreemd, dat ze kennelijk op afstand zonder expliciete toestemming of zelfs maar een melding vooraf met je auto zitten te "knoeien".
Als een update niet door de gebruiker wordt geinstalleerd dan zal de update na een bepaalde periode vanzelf installeren.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Als een update niet door de gebruiker wordt geinstalleerd dan zal de update na een bepaalde periode vanzelf installeren.
Maar die "bepaalde periode" is toch niet binnen een week nadat de update beschikbaar komt?

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-01 22:30
bokkow schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Ik zit nu op 9000km, met 2027kWh geladen en 1700kWh "verreden". Geen verschillen gemerkt met verwarming uit of lange ritten waarop de batterij op optimale temperatuur zou moeten zijn, dus ik vraag me wel een beetje af waar die 10kWh die iedere keer wordt geladen aan op gaat, of is dat het verschil waar Bjorn altijd die berekeningen van maakt met wat de laadpaal aangeeft versus wat er werkelijk in de batterij gaat?
Er zit inderdaad een verschil tussen wat de laadpaal aangeeft en wat er in de accu aankomt. Dit zijn normale verliezen bij het laden van een accu. Daarnaast moet de accu wat temperatuur hebben om goed te laden. Wat je ziet gebeuren is dat bij een koude accu die je dan probeert te laden, dat de motor gebruikt wordt om warmte te genereren, Je ziet dan 3kW verbruik. Ja, dat kan hij zo langer dan een uur volhouden ;-) Bij erg koud weer is het ook bijna niet te doen om met een 1 fase lader de auto op te laden. Dan ben je meer kwijt aan verwarmen dan dat er de accu in gaat. Naar mijn weten heeft de AWD ook de motor voor die warmte kan genereren. Dat doet niets af aan het verlies, het duurt alleen wat korter.

Is 'geladen' voor jou het geen wat de laadpalen hebben aangegeven opgeteld?

Ik weet alleen hoe die waarde 'verreden' bepaald wordt. Is dat ook het verbruik wanneer je stilstaat om op iemand te wachten? Het voorverwaren van de auto en accu als hij geparkeerd staat?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-01 09:25
Mx. Alba schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Maar die "bepaalde periode" is toch niet binnen een week nadat de update beschikbaar komt?
Hangt er vanaf. Als ze in een eerdere versie een dusdanige bug hebben geconstateerd pushen ze hem gewoon. Wat jij er van vind zal hun een worst zijn. ;)

• bokkow
pieterhi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Er zit inderdaad een verschil tussen wat de laadpaal aangeeft en wat er in de accu aankomt. Dit zijn normale verliezen bij het laden van een accu. Daarnaast moet de accu wat temperatuur hebben om goed te laden. Wat je ziet gebeuren is dat bij een koude accu die je dan probeert te laden, dat de motor gebruikt wordt om warmte te genereren, Je ziet dan 3kW verbruik. Ja, dat kan hij zo langer dan een uur volhouden ;-) Bij erg koud weer is het ook bijna niet te doen om met een 1 fase lader de auto op te laden. Dan ben je meer kwijt aan verwarmen dan dat er de accu in gaat. Naar mijn weten heeft de AWD ook de motor voor die warmte kan genereren. Dat doet niets af aan het verlies, het duurt alleen wat korter.

Is 'geladen' voor jou het geen wat de laadpalen hebben aangegeven opgeteld?

Ik weet alleen hoe die waarde 'verreden' bepaald wordt. Is dat ook het verbruik wanneer je stilstaat om op iemand te wachten? Het voorverwaren van de auto en accu als hij geparkeerd staat?
Ja geladen is voor mij hetgeen de laadpalen hebben aangegeven opgeteld en het "verreden" verbruik komt simpelweg uit de totalen van wat de auto zelf zegt. Ik laad vrijwel altijd aan 3 fase laadpalen (of superchargers) en meestal na relatief langere afstanden waarbij ik denk dat de batterij dus redelijk warm is. Misschien moet ik me gewoon eens wagen aan zo'n meetprogramma als Teslamate / Teslafi om wat meer dingen te kunnen zien gezien ik wel de interesse heb haha.

bokkow schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Ja geladen is voor mij hetgeen de laadpalen hebben aangegeven opgeteld en het "verreden" verbruik komt simpelweg uit de totalen van wat de auto zelf zegt. Ik laad vrijwel altijd aan 3 fase laadpalen (of superchargers) en meestal na relatief langere afstanden waarbij ik denk dat de batterij dus redelijk warm is. Misschien moet ik me gewoon eens wagen aan zo'n meetprogramma als Teslamate / Teslafi om wat meer dingen te kunnen zien gezien ik wel de interesse heb haha.
Waaruit maak je op dat je 55kWh zou hebben? Op meerdere YT lijkt de MiC iets van 48.5 usable te hebben met ~4 buffer. AC laden (zonder verwarmen) is ook niet zo inefficient. Helemaal niet bij 16A. Dan heb je het over max een paar procent. Dus als je met berekenen op 45kWh bruikbare capaciteit komt klopt dat wel redelijk.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-01 13:07
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Waaruit maak je op dat je 55kWh zou hebben? Op meerdere YT lijkt de MiC iets van 48.5 usable te hebben met ~4 buffer. AC laden (zonder verwarmen) is ook niet zo inefficient. Helemaal niet bij 16A. Dan heb je het over max een paar procent. Dus als je met berekenen op 45kWh bruikbare capaciteit komt klopt dat wel redelijk.
Max een paar procent vertaal ik naar 3% oid. Ik denk zelf dat je eerder aan minimaal 10% moet denken voor AC laden bij 16A van leeg naar vol.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Het is mij ook een groot raadsel aan het worden hoor. Verschillende review websites roepen ook allemaal wat anders qua capaciteiten en pk's. Als ik het internet mag geloven dan heeft mijn Model 3 Performance 470 - 513pk (of ergens daartussenin), 78 of 75 kWh, waarbij de meningen nog uiteenlopen van wat echt netto bruikbaar is, daar zou Tesla wel wat meer duidelijkheid in mogen verschaffen. Het wordt er qua capaciteit en netto capaciteit vooral niet makkelijker op.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
kdeboois schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Max een paar procent vertaal ik naar 3% oid. Ik denk zelf dat je eerder aan minimaal 10% moet denken voor AC laden bij 16A van leeg naar vol.
Tussen de 6 en 10% is het gemiddeld met AC volgens meerdere YT kanalen.
Ik reken zelf daarom met 8, give or take. Komt niet op een Watt meer of minder aan natuurlijk.

@Fab1Man Tesla is alleen duidelijk in cijfertjes als het over de 0-100 sprint gaat :p .

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 11:15 ]

• JohanB
bokkow schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:46:
[...]

In de kWh verbruikt in de auto, worden alleen de kWhs gegeven tijdens het rijden/in de auto aanwezig. Voorverwarmen wordt daar bijvoorbeeld niet in meegenomen (e.g. als je hebt voorverwarmd en begint te rijden zal hij gewoon met de teller doorgaan waar hij laatste keer rijden was gestopt, logisch, anders zou je ook bizarre/onbruikbare nummers krijgen per km in het begin). En er zijn nog wat meer van dat soort sluipverbruiken (bijv. Sentry). Als je dat dus doet kunnen de verschillen groot worden, nog bovenop laad verliezen

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 08-03-2021 11:36 ]

@kdeboois & @GeeMoney correct. Mijn "paar" was iets te positief. Wilde alleen aangeven dat dit niet 10kWh is bij een accu van ~48kWh.
Fab1Man schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Het is mij ook een groot raadsel aan het worden hoor. Verschillende review websites roepen ook allemaal wat anders qua capaciteiten en pk's. Als ik het internet mag geloven dan heeft mijn Model 3 Performance 470 - 513pk (of ergens daartussenin), 78 of 75 kWh, waarbij de meningen nog uiteenlopen van wat echt netto bruikbaar is, daar zou Tesla wel wat meer duidelijkheid in mogen verschaffen. Het wordt er qua capaciteit en netto capaciteit vooral niet makkelijker op.
Je pack zou ~78kWh moeten hebben toen hij nieuw was volgens de EPA documenten. Veel zitten/zaten zo in de 77.x range toen ze nieuw waren. Je bent iets van 4kWh kwijt aan buffer. Dus 0-100% in de auto is een kWh 73.x. Dit is wanneer hij nieuw is. 1-5% kun je wel kwijt zijn in het eerste jaar.

[ Voor 76% gewijzigd door Inspired op 08-03-2021 11:47 ]

• gino.martens
[...]

Dat denkt de auto zelf, zie onderstaande print screen op 92%. Met een gemiddeld verbruik van 173 wh/km zou ik dan nog 295km moeten kunnen rijden. Dus 173 x 295 = 51.035 wh (= 51 kWh afgerond). En dat is 92%, dus extrapolatie naar 100% geeft 55,5 kWh. Hier zit wel een error in omdat 92% afgerond is, dus die 55 kan ook zomaar 54 of 56 zijn maar dit geeft wel een beeld.

Edit: dit beeld is overigens hetzelfde als je naar het gemiddelde over 10 of 25km zou kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvymHLtbcs4AM7QnEZj9zhznhwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhSKZjXitbaJDSL4xUOwNZH4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door gino.martens op 08-03-2021 11:51 ]

2020 M3 SR+ MiC

gino.martens schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Dat denkt de auto zelf, zie onderstaande print screen op 92%. Met een gemiddeld verbruik van 173 wh/km zou ik dan nog 295km moeten kunnen rijden. Dus 173 x 295 = 51.035 wh (= 51 kWh afgerond). En dat is 92%, dus extrapolatie naar 100% geeft 55,5 kWh. Hier zit wel een error in omdat 92% afgerond is, dus die 55 kan ook zomaar 54 of 56 zijn maar dit geeft wel een beeld.

Edit: dit beeld is overigens hetzelfde als je naar het gemiddelde over 10 of 25km zou kijken.

[Afbeelding]
Mja, dat verhaal rechts is alweer anders dan links. Ik heb links vaak een hoger verbruik dan rechts. Weet ook niet of hij bij de MiC dit nu al echt goed kan berekenen gezien de BMS issues. Mensen met SMT zien in ieder geval doorgaans 48.x als nominal capaciteit.

• DS7

DS7

Mx. Alba schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Hangt af van de update. Sommigen zijn zo belangrijk dat ze worden gepushed. Veiligheidsissues.

• DS7

DS7

[...]

530 pk ongeveer (aan de wielen) en het aantal beschikbare kWh kun je met SMT prima aflezen.

• gino.martens
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Mja, dat verhaal rechts is alweer anders dan links. Ik heb links vaak een hoger verbruik dan rechts. Weet ook niet of hij bij de MiC dit nu al echt goed kan berekenen gezien de BMS issues. Mensen met SMT zien in ieder geval doorgaans 48.x als nominal capaciteit.
Gaat idd om rechts, niet om wat er links staat. Heb dat alleen op de foto om het % te kunnen tonen. Maar eens, denk dat de BMS hier nog niet goed op ingesteld staat.

Of er is wél 55kWh beschikbaar maar er is aan de onderkant nog 10% “verborgen” omdat ik de auto nog nooit tot onder 10% heb gereden.

2020 M3 SR+ MiC

• JohanB
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij zijn meeste berichten 55 kWh inderdaad voor LFP ook (e.g. CleanTechnica)

[ Voor 34% gewijzigd door JohanB op 08-03-2021 14:25 ]

• Terranca
  • Registratie: April 2000
Potverdorrie wat is die lak gevoelig zeg... foutje gemaakt met wassen vorige week (geen grit guard in de emmer + lading sahara zand) en BAM aan 1 kant hele lak vol met microkrasjes en zelfs wat échte krasjes... zie je goed nu in de volle zon.

Dat wordt een zomercursus Polijsten voor beginners.

Met vorige auto's wel lompere dingen gedaan maar daar zag je niks van.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-01 08:42
Dit weekend voor het eerst twee serieuze phantombrakes gehad, in de Westerscheldetunnel. Begrijp uit het nieuws dat er bij de ingang borden staan om gebruikers van ACC etc te waarschuwen hiervoor. Kan wel geen uitleg vinden over het waarom. Van 100 naar 80 (en verder als ik niet had ingegrepen?) ging behoorlijk hard, qua remmen...

Dus voor de Zeeuws-Vlamingen onder ons, wees gewaarschuwd. (Ik ga er vanuit dat niemand van buiten vrijwillig die regio bezoekt :+ )

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• STIMPPYYY
Terranca schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:14:
Potverdorrie wat is die lak gevoelig zeg... foutje gemaakt met wassen vorige week (geen grit guard in de emmer + lading sahara zand) en BAM aan 1 kant hele lak vol met microkrasjes en zelfs wat échte krasjes... zie je goed nu in de volle zon.

Heb je de auto niet afgespoten vooraf dan (hogedruk). Welke kleur heb je? Ik heb hier eerlijk gezegd geen last van (wit). Lak is wel dun op sommige plekken.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-03-2021 14:22 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:47
EvaluationCopy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:15:
Dit weekend voor het eerst twee serieuze phantombrakes gehad, in de Westerscheldetunnel. Begrijp uit het nieuws dat er bij de ingang borden staan om gebruikers van ACC etc te waarschuwen hiervoor. Kan wel geen uitleg vinden over het waarom. Van 100 naar 80 (en verder als ik niet had ingegrepen?) ging behoorlijk hard, qua remmen...
https://www.westerschelde...control-uit-in-de-tunnel/

En "Moderne technieken maken auto’s steeds veiliger en makkelijker om in te rijden, ook in een tunnel. Het is echter bekend dat sommige voertuigen onverwacht reageren op de schaduwwerking in een tunnel en daardoor remmen. Voor ieders veiligheid adviseren we om de ACC en of het automatisch remsysteem in jouw voertuig uit te schakelen als je de tunnel passeert of contact op te nemen met je dealer."

• Wolly
  • Niet online
Terranca schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:14:

Ik gebruik twee emmers, 1 met shampoo en 1 om de spons mee uit te spoelen. De uitspoelemmer heb ik voorzien van de grid guard.

Ik nam altijd aan dat de uitspoelemmer de juiste plek was voor de grid guard omdat in die emmer de rommel achterbleef.

Doe jij dat anders?

• Caelorum
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Ik gebruik twee emmers, 1 met shampoo en 1 om de spons mee uit te spoelen. De uitspoelemmer heb ik voorzien van de grid guard.[...]
Doe jij dat anders?
two bucket method of niet, altijd, altijd, altijd eerst afspuiten met een hogedrukspuit.
[...]If your car is washed regularly, the vast majority of dirt will be looser settling dust. So always be sure to give the vehicle a good thorough rinse down with your hose or pressure washer to remove as much dirt as possible before you begin the hand wash stage. [..]
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Nou dat wordt weer investeren dan :o Zijn er nog handzame (kleine) modellen hogedruk spuit aan te raden?

En de grid guard in de vieze emmer (uitspoelemmer) klopt wel toch?
Zie van de quote link hierboven

[ Voor 52% gewijzigd door Caelorum op 08-03-2021 14:29 ]

• Wolly
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:26:
[...]

two bucket method of niet, altijd, altijd, altijd eerst afspuiten met een hogedrukspuit.
Nou dat wordt weer investeren dan :o Zijn er nog handzame (kleine) modellen hogedruk spuit aan te raden?

• Stef87
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Gewoon de spons buiten de emmer houden. Alleen in bovenste laag “dippen.”

• bokkow
[...]

Onder andere uit de app van de leasemaatschappij, daar staat 55kWh bij vermeld. Maar ook 175kW vermogen, dat laatste zal wel niet kloppen want dan zijn er een paar paarden ontsnapt.

Maar wat je zegt over 48.5 kWh zou inderdaad wel eens kunnen. Blijft een beetje vreemd dat er bij een Supercharger maar ook reguliere laadpalen (zie de kWh ook altijd nadien in de lease-app) tot 55kWh wordt geladen. Ja een paar procent aan laadverlies, ok, maar 10kWh steevast is wel behoorlijk op 55 natuurlijk.
[...]

Denk dat Tesla dat juist bewust onduidelijk laat ;)
JohanB schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:32:
[...]

In de kWh verbruikt in de auto, worden alleen de kWhs gegeven tijdens het rijden/in de auto aanwezig. Voorverwarmen wordt daar bijvoorbeeld niet in meegenomen (e.g. als je hebt voorverwarmd en begint te rijden zal hij gewoon met de teller doorgaan waar hij laatste keer rijden was gestopt, logisch, anders zou je ook bizarre/onbruikbare nummers krijgen per km in het begin). En er zijn nog wat meer van dat soort sluipverbruiken (bijv. Sentry). Als je dat dus doet kunnen de verschillen groot worden, nog bovenop laad verliezen
Zou het ook enigszins verklaren al maak ik daar nagenoeg geen gebruik van (voorverwarmen/sentry). Ik laad m op na een rit tot 100% en parkeer vervolgens in een prive garage. Rij ook normaal gesproken weg met het percentage waar ik m mee achtergelaten heb.
[...]

[Afbeelding]
Dit dus inderdaad, dat merk ik zelf ook dat de auto zelf met 55kWh rekent. @Inspired klopt dat het verhaal links en rechts verschilt, links is afhankelijk van wanneer dat je deze reset/wordt gereset, rechts neemt het gemiddelde over de laatste 50km. Ik vind dat overigens wel prettig rijden want de laatste 50km zegt bij mij over het algemeen best wat over de volgende 50km. Dus het nog haalbare bereik wat daar wordt gezegd is wel iets waar je mee kunt rekenen (afgezien van die rare afwijking theoretisch/praktijk capaciteit :+ ).

• Terranca
  • Registratie: April 2000
STIMPPYYY schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Heb je de auto niet afgespoten vooraf dan (hogedruk). Welke kleur heb je? Ik heb hier eerlijk gezegd geen last van (wit). Lak is wel dun op sommige plekken.
Jep, zelfs met snow foam voorgespoten, met hoge druk afgespoten, daarna 2 emmer methode, maar ik vermoed dus toch zand (of erger, steentjes oid) in de spons terecht gekomen. Snap er zelf ook nog weinig van. Wel echt balen. Heb een blauwe (uit China).

Kan ook schade zijn van een paar weken eerder (1x door de krasstraat gehaald na de winterse periode), waar ik nu pas achter kom.

Edit: normaal gesproken grid guard inderdaad in de spoel-emmer, goed schoonmaken, daarna alleen "dippen" in de zeep-emmer, zonder knijpen oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Terranca op 08-03-2021 15:12 ]

• gino.martens
bokkow schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Onder andere uit de app van de leasemaatschappij, daar staat 55kWh bij vermeld. Maar ook 175kW vermogen, dat laatste zal wel niet kloppen want dan zijn er een paar paarden ontsnapt.

Maar wat je zegt over 48.5 kWh zou inderdaad wel eens kunnen. Blijft een beetje vreemd dat er bij een Supercharger maar ook reguliere laadpalen (zie de kWh ook altijd nadien in de lease-app) tot 55kWh wordt geladen. Ja een paar procent aan laadverlies, ok, maar 10kWh steevast is wel behoorlijk op 55 natuurlijk.

[...]

[...]

Zou het ook enigszins verklaren al maak ik daar nagenoeg geen gebruik van (voorverwarmen/sentry). Ik laad m op na een rit tot 100% en parkeer vervolgens in een prive garage. Rij ook normaal gesproken weg met het percentage waar ik m mee achtergelaten heb.
[...]

Dit dus inderdaad, dat merk ik zelf ook dat de auto zelf met 55kWh rekent. @Inspired klopt dat het verhaal links en rechts verschilt, links is afhankelijk van wanneer dat je deze reset/wordt gereset, rechts neemt het gemiddelde over de laatste 50km. Ik vind dat overigens wel prettig rijden want de laatste 50km zegt bij mij over het algemeen best wat over de volgende 50km. Dus het nog haalbare bereik wat daar wordt gezegd is wel iets waar je mee kunt rekenen (afgezien van die rare afwijking theoretisch/praktijk capaciteit :+ ).
Dat laatste is dus maar de vraag eigenlijk, want als hij met die extra 10kWh rekent kom je nog niet helemaal lekker uit. Het is wel een stuk beter dan de rated range iig. En op warme dagen merk ik dat het wel weer in de buurt komt, dus die 45-55 kWh zou ook een koude dingetje kunnen zijn. Ben wel benieuwd in de zomer.

2020 M3 SR+ MiC

• Stef87
bokkow schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:41:
[...]

[...]

[...]

[...]

Niet iedereen krijgt dezelfde capaciteit als de auto nieuw is en dat is volgens Tesla zelf normaal. Vanuit Tesla Nederland zelf ga je tevens nooit te horen krijgen hoeveel capaciteit het batterijpakket heeft, want dat is geheim (net als het capaciteitsverlies voor garantie).

Onze 2019 SR+ zou ook 54.45 kWh bruikbaar moeten hebben volgens de officiële EPA documenten, echter is er maar ~45 kWh bruikbaar (van 100 naar 0% tijdens ideale condities, na urenlang voorverwarmen). Ik had vanaf het begin al een stuk minder capaciteit dan andere mensen.

Mijn beste gok is dat je “onderin” de LFP batterij nog een grotere buffer hebt dan normaal, omdat de boden van de batterij bepalen heel lastig is en Tesla daarom liever een grotere buffer achter de hand wilt houden.

Als je gelukt hebt komt er nog een stukje extra beschikbaar, dat hadden ze mij ook “beloofd” de eerste maand, echter is het alleen maar minder geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 08-03-2021 17:51 ]

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik kreeg net goed nieuws van mijn LM (ALD automotive): vanaf volgende week worden SUC kosten automagisch doorbelast naar mijn tankpas! Joepie, want het declareren bij MTC was zo ongelofelijk niet gebruiksvriendelijk dat ik ondertussen al wel 200 euro niet hebt gedeclareerd denk ik (over 1.5 jaar bezien). :)

• bokkow
Djerro123 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:17:
Ik kreeg net goed nieuws van mijn LM (ALD automotive): vanaf volgende week worden SUC kosten automagisch doorbelast naar mijn tankpas! Joepie, want het declareren bij MTC was zo ongelofelijk niet gebruiksvriendelijk dat ik ondertussen al wel 200 euro niet hebt gedeclareerd denk ik (over 1.5 jaar bezien). :)
Ooooh dat is interessant, wij hebben ook MTC, wel bij andere LM, hoop dat dat voor meer geldt dan!

Ja dat declareren is een marteling, ik maak nu een printscreen van een aantal SuC sessies (over periode van een maand per keer) en dat wordt wonderbaarlijk genoeg geaccepteerd, zonder dus 0,30 per sessie te rekenen...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oh cool, ik zit ook bij ALD, dat zou super zijn.

• JohanB
Hopelijk snel de andere LMs ook! Weer een pre om naar SuC vs. Fastned te gaan

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
Het valt mij op dat na update 2021.4.11 er meer regen is bij lagere temperaturen, 5C en de batterij 8 C, en ook nauwelijks stipjes links. Max regen in de stad 56kWh. Ik had ook al zoiets op in een Duits YouTube filmpje gezien. Meer mensen deze ervaring?
Leaseplan doet dit ook al een tijdje. Ik kom alleen amper bij SuCs. :) Alleen op vakantie. In NL pak ik vaak mijn favoriete Shell paaltje als ik een keer moet laden op de weg terug via A1.

Pagina: 1 ... 207 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: