Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.192.667 views

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Caelorum schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Heel eerlijk gezegd: het zal me een worst wezen wat er met de bestuurder gebeurt die geen gordel draagt of dit apparaat gebruikt. Verschil tussen dit ding en geen gordel, is dat dit ding ook direct gevolg kan hebben voor de overige inzittenden en andere weggebruikers. Dus ja, in die zin vind ik dit ding gebruiken nog dommer dan het niet dragen van een autogordel. Alleen is het helaas denk ik nog niet illegaal. Zo was er al eens iemand voor de rechter gekomen die ook zo'n ding heeft gebruikt. De rechter liet zich er alleen, zover ik kan zien, helaas niet over uit: nieuws: Rechter: bestuurder van Tesla met actieve Autopilot mag geen telefoon...
Daar zal eerst een zwaar ongeluk voor moeten komen.

[...]

En toch worden dat soort dingen vaak wel meegewogen. Zo kan je ook niet zomaar wat lege bussen lachgas rond laten slingeren in de auto. Geopende flessen alcohol gaat ook niet zomaar. Dat wordt vaak wel als bewijs gezien, waarom zou je het anders in de auto hebben liggen.
Maar zoals gezegd, het is nog niet expliciet illegaal. Al hoop ik wel dat er snel regelgeving komt die het verbied om met apparaten veiligheidsfuncties van voertuigen te ontwijken.
Ik denk het niet.

Ik gebruik dit ding niet als alternatief voor het stuur vasthouden, laat staan dat ik het gebruik om vervolgens maar te gaan gamen in de auto ofzo.

Daar lijken hier sommigen vanuit te gaan: je gebruikt dat ding, dus zul je wel achter de telefoon kruipen, stuur niet meer aanraken, enz.

Dat is niet wat dat ding doet. Die verwijdert gewoon de nag, zorgt dat je niet bij lane changes per ongeluk door de AP heen drukt en is dus gewoon niets anders dan comfort verhogend.

Dus het enkele feit dat dat ding op je stuur zit zegt niets.

In combinatie met omstandigheden (bijvoorbeeld vol in de flank rijden van een overstekende vrachtwagen) wordt dat anders. Dan kun je ook als verzekeraar aantonen dat iemand in het geheel niet heeft opgelet en dat is roekeloos.

Maar daar kom je dus helemaal niet in als je dat ding gebruikt waarvoor hij is gemaakt: comfort.

En zoals ik al eerder schreef: niet opletten kan ook heel prima met je hand laten rusten onderaan het stuurwiel. Wat zeg ik: hele volksstammen rijden zonder AP maar wel met hun neus in de telefoon.

Kortom: het gaat helemaal niet om dat ding, maar om de bestuurder zelf.

• DS7

DS7

Divak schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:09:
Ik snap de discussie niet zo. Het is niet veiliger nee. Maar als je een ongeluk veroorzaakt ben je sowieso fout.. of je nou een gewichtje aan je stuur hebt, één hand aan stuur hebt, met je knie druk uitoefent op het stuur. Niet opletten is niet opletten, ongeacht hoe je rijdt.
Exact.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:17
Caelorum schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:13:
[...]
Uiteraard, alleen wordt hier moedwillig functionaliteit omzeilt die juist moet checken of je nog aan het opletten bent en anders met geluidssignalen je aandacht er weer bij trekt. Niet opletten is niet opletten, maar het gebeurt iedereen wel eens een keer als je maar lang genoeg op de weg bent.
Deze functies zijn niet voor niets verplicht binnen de EU. Dat het omzeilen ervan vervolgens legaal is (of iig nog niet getoetst bij de rechter) is ook echt niet verklaarbaar IMO.
Aangezien er ook nog steeds mensen zonder gordel rondrijden laat ik de discussie verder maar even voor wat het is. We kijken iig heel anders tegen dit soort dingen aan.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-04 15:23
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik denk het niet.

Ik gebruik dit ding niet als alternatief voor het stuur vasthouden, laat staan dat ik het gebruik om vervolgens maar te gaan gamen in de auto ofzo.

Daar lijken hier sommigen vanuit te gaan: je gebruikt dat ding, dus zul je wel achter de telefoon kruipen, stuur niet meer aanraken, enz.

Dat is niet wat dat ding doet. Die verwijdert gewoon de nag, zorgt dat je niet bij lane changes per ongeluk door de AP heen drukt en is dus gewoon niets anders dan comfort verhogend.

In combinatie met omstandigheden (bijvoorbeeld vol in de flank rijden van een overstekende vrachtwagen) wordt dat anders. Dan kun je ook als verzekeraar aantonen dat iemand in het geheel niet heeft opgelet en dat is roekeloos.

Maar daar kom je dus helemaal niet in als je dat ding gebruikt waarvoor hij is gemaakt: comfort.

En zoals ik al eerder schreef: niet opletten kan ook heel prima met je hand laten rusten onderaan het stuurwiel. Wat zeg ik: hele volksstammen rijden zonder AP maar wel met hun neus in de telefoon.

Jij mag natuurlijk de mening zijn toegedaan dat "het niks zegt als dat apparaat op je stuur zit". En voorlopig is er (bij mijn weten) nog geen wetgeving die jouw mening ontkracht.

Ik hoop echter dat de wetgever snel anders gaat besluiten. Net zoals dat is gebeurd bij bijvoorbeeld telefoon (ja maar dat ik hem vasthoud wil niet zeggen dat ik ben afgeleid 8)7)

Wellicht goed om te realiseren dat er niet per se een 100% correlatie hoeft te zijn om iets te verbinden (niet iedereen die niet-handsfree belt krijgt een ongeluk, niet iedereen die zonder gordel rijdt overlijdt na een aanrijding, niet iedereen met een anti-nag device is onoplettend). Toch kan men er voor kiezen om daardoor bepaalde zaken te verbieden.

• DS7

DS7

MrBasta schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Jij mag natuurlijk de mening zijn toegedaan dat "het niks zegt als dat apparaat op je stuur zit". En voorlopig is er (bij mijn weten) nog geen wetgeving die jouw mening ontkracht.

Ik hoop echter dat de wetgever snel anders gaat besluiten. Net zoals dat is gebeurd bij bijvoorbeeld telefoon (ja maar dat ik hem vasthoud wil niet zeggen dat ik ben afgeleid 8)7)

Wellicht goed om te realiseren dat er niet per se een 100% correlatie hoeft te zijn om iets te verbinden (niet iedereen die niet-handsfree belt krijgt een ongeluk, niet iedereen die zonder gordel rijdt overlijdt na een aanrijding, niet iedereen met een anti-nag device is onoplettend). Toch kan men er voor kiezen om daardoor bepaalde zaken te verbieden.
De nag gaat weer verdwijnen. Volgens mij op korte termijn al bij lage snelheden op de snelweg (filerijden). Ook wordt gesproken over het laten verdwijnen van de noodzaak om bij lane changes een zetje te geven.

Het is overhaast ingevoerd omdat er *knip* wat minder grof mag ook wel *knip* - personen - waren die op de achterbank gingen zitten en dit snel technisch in te voeren was. Straks houdt de auto gewoon in de gaten of je op aan het letten bent en zal de nag compleet verdwijnen.

Dus nee, ik verwacht niet dat de wetgever dit apparaat echt gaat verbieden. Ik denk dat de nag immers voordien al obsoleet is geworden.

[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 03-03-2021 22:52 ]

• DS7

DS7

Trouwens, nog iets: bij mijn weten is er nog niemand dekking ontzegt doordat hij met zijn smartphone bezig was en als gevolg daarvan een ongeluk ontstond.

Het ontzeggen van dekking op basis van gedrag is gewoon extreem lastig. Die lat ligt zo verschrikkelijk hoog...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zien er hier mensen die op hun lease Model 3 de remklauwen hebben geverfd/laten verven? Mag dat zomaar van een leasemij? En blijft dat goed zitten qua kleur?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

DennusB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:58:
Zien er hier mensen die op hun lease Model 3 de remklauwen hebben geverfd/laten verven? Mag dat zomaar van een leasemij? En blijft dat goed zitten qua kleur?
@Taro heeft dat wel laten doen. Weet even niet of het een auto van een LM is maar qua ervaring kan hij wel iets roepen denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DS7

DS7

Volgens mij staat standaard in ieder leasecontract dat wijzigingen aanbrengen niet zomaar is toegestaan en dat je daar aan het eind van de looptijd over mag aftikken. Ik kan mij zo voorstellen dat een leasemaatschappij aan jou dan gewoon het herstel in rekening brengt en vervolgens verkoopt as is.

Als je het goed laat doen, dan blijft het ook mooi. En sommigen doen het zelf. Met wisselend succes.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:25
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:42:
[...]

De nag gaat weer verdwijnen. Volgens mij op korte termijn al bij lage snelheden op de snelweg (filerijden). Ook wordt gesproken over het laten verdwijnen van de noodzaak om bij lane changes een zetje te geven.

Het is overhaast ingevoerd omdat er *knip* waren die op de achterbank gingen zitten en dit snel technisch in te voeren was. Straks houdt de auto gewoon in de gaten of je op aan het letten bent en zal de nag compleet verdwijnen.

Dus nee, ik verwacht niet dat de wetgever dit apparaat echt gaat verbieden. Ik denk dat de nag immers voordien al obsoleet is geworden.
Het gaat niet zozeer of het apparaat wat je gebruikt verboden gaat worden, het gaat om het feit dat je de veiligheidssystemen van de fabrikant aan het aanpassen bent. Eens dat de kans op een bekeuring heel klein is, eens dat de kans klein is dat de verzekering moeilijk gaat doen, eens dat het risico laag is.

Ik ben iemand die zich graag aan de regels houdt, dit omdat als er toch iets gebeurd vanwege die aanpassing ik me daar altijd schuldig over zou voelen. Om die reden zou ik nooit de veiligheidssystemen van de auto omzeilen/aanpassen.

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 03-03-2021 22:53 ]

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:25
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:45:
Trouwens, nog iets: bij mijn weten is er nog niemand dekking ontzegt doordat hij met zijn smartphone bezig was en als gevolg daarvan een ongeluk ontstond.

Het ontzeggen van dekking op basis van gedrag is gewoon extreem lastig. Die lat ligt zo verschrikkelijk hoog...
Klopt, maar dat is dan nog geen reden om het maar te tolereren. Ik houd me graag aan de regels, niet omdat ik dan misschien een boete krijg maar omdat ik maatschappelijk verantwoord gevoel heb. Iets wat ik doe kan mogelijk gevolgen hebben voor iemand anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Aalard99 op 03-03-2021 12:35 ]

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:55

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:45:

Fijn dat we het feitelijk kunnen maken:

In de wet staat: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd”.

Om even door te gaan op het voorbeeld van de slippers/blote voeten:
https://www.independer.nl...rzoek/autorijden-slippers

"Wel wordt er in de polisvoorwaarden gewezen op het feit dat de bestuurder zich niet zó mag gedragen op de weg dat er gevaar kan ontstaan. Hierbij wordt er ook gesproken over de term ‘grove schuld’, wat betekent dat je bewust gevaarlijke situaties opzoekt."

Dus ja, het is misschien lastig om voor een verzekeraar daadwerkelijk aan te tonen dat de bestuurder iets heeft misdaan, sure. Ik vind dat er best wat te zeggen is van 'opzoeken' als je veiligheidssystemen gaat omzeilen. Je gaat ook geen baksteen op je gaspedaal zetten omdat je het vervelend vind je voet erop te moeten houden

Again, het gaat om de populatie, in het algemeen: dat een persoon goed blijft opletten of niet op z'n telefoon gaat kijken zegt niks over de rest.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19

ja3

Persoonlijk vind ik het prima en veilig dat de auto controleert of je als bestuurder nog aan het opletten bent. Maar de manier waarop de Tesla dat nu doet is niet de juiste naar mijn mening. Het zou beter zijn om bijvoorbeeld op het gedrag van iemand te letten via de camera of een andere manier van meting op het stuur of je je handen er nog op hebt.
Nu moet je eigenlijk continu vechten met je stuurwiel (zo voelt het voor mij in ieder geval maar misschien gaat het nog wennen).

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:35

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

ja3 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
Nu moet je eigenlijk continu vechten met je stuurwiel (zo voelt het voor mij in ieder geval maar misschien gaat het nog wennen).
Zo voelt het voor mij ook nog steeds na 2 jaar Model 3 rijden, of je "trekt" het stuur naar links, naar de vangrail, of naar rechts, naar de auto's naast je (ja ik rij meestal links ;) ).

Tot nu toe had ik soms een zak met muntjes met een draad en haak aan het stuur hangen, nu net de eerder genoemde hulp bij Ali besteld.

• Caelorum
mkrmr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:00:
[...]
Zo voelt het voor mij ook nog steeds na 2 jaar Model 3 rijden, of je "trekt" het stuur naar links, naar de vangrail, of naar rechts, naar de auto's naast je (ja ik rij meestal links ;) ).[...]
Misschien even wat minder hard trekken dan. De auto neemt echt al genoeg met een beetje weerstand, waar die zelf tegendruk gaat geven. De auto zou nog geen cm hoeven te verplaatsen als je de juiste druk geeft.
Letterlijk mijn hand op het stuur leggen iets naast het midden is genoeg voor de auto om 99% van de tijd niet te zeuren. Die ene keer dat ik in mijn ooghoeken nog wat blauw zie flitsen is even mijn hand verleggen ook al genoeg.
Is mijn stuur nou zoveel gevoeliger dan die van jullie allemaal? Is dat waarom jullie bewust ingebouwde veiligheidssystemen gaan omzeilen?

Wat betreft het uitschakelen op lage snelheden. Ik heb alleen gehoord dat het in de VS gaat gebeuren. Iemand een bron dat de EU dat overweegt? Ook als er nog geen vervangend systeem is om te controleren of de bestuurder nog wel aanwezig is? Zover ik weet is het namelijk voor alle auto's binnenkort verplicht om systemen te hebben die detecteren of de bestuurder niet in slaap is gevallen.
[...]
The EU Commission said the move would reduce accidents, pave the way towards more connected and automated mobility, and boost innovation in the region’s car industry. Features will be mandatory on all new cars sold in Europe from 2022.

Commissioner Elżbieta Bieńkowska, responsible for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, said: ‘Every year, 25,000 people lose their lives on our roads. The vast majority of these accidents are caused by human error. We can and must act to change this. With the new advanced safety features that will become mandatory, we can have the same kind of impact as when the safety belts were first introduced. Many of the new features already exist, in particular in high–end vehicles. Now we raise the safety level across the board, and pave the way for connected and automated mobility of the future.’
[...]
The so-called General Safety Regulation will require safety features to be fitted as standard on new cars including:
  • Technology that warns the driver in case of drowsiness or distraction, for example using a smartphone while driving. <------- geimplementeerd als nag in de model 3, omdat de camera niet optimaal geplaatst is om het gezicht van de bestuurder te zien
  • Intelligent speed assistance (ISA) technology that can automatically prevent drivers from exceeding the speed limit using road-sign recognition cameras and GPS-linked speed limit databases
  • Reversing safety with camera or sensors
  • A data recorder (black box) in case of an accident
  • Lane-keeping assistance.
[...[]

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 03-03-2021 13:41 ]

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-04 20:45
Alles wat verwijderbaar is zoals een wrap mag je volgens mij zo aanbrengen (zegt mijn wagenparkbeheerder)
Maar ik teken af en toe ook buiten de boekjes en heb nog nooit last gehad.

Trouwens weer een nieuwtje binnen voor de Tesla, heb hem nog geen maand en al zo'n 2k verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlZs3HN02reRKhM3kMLPF_z5rlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhVtahlWnUj7laQNn6Ye0mQC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door xeoMe op 03-03-2021 13:49 ]

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-04 19:36
Inspired schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:09:
Die sticker kun je ook gewoon op een velletje achter een klemmetje voor de parkeerkaartjes doen. Haal je hem weer weg als je weer naar NL gaat. Zo doe ik het. Voor die 7 EUR zou ik er niet zo’n probleem van gaan maken.
hij moet geplakt zijn. Geen idee waarom aangezien hij op kenteken staat.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:51
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik denk het niet.

Uhuh, “guns don’t kill people”

• JohanB
mkrmr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Zo voelt het voor mij ook nog steeds na 2 jaar Model 3 rijden, of je "trekt" het stuur naar links, naar de vangrail, of naar rechts, naar de auto's naast je (ja ik rij meestal links ;) ).

Tot nu toe had ik soms een zak met muntjes met een draad en haak aan het stuur hangen, nu net de eerder genoemde hulp bij Ali besteld.
Het is bij mij recent ook beter geworden. Tot voor kort was het continu een gevecht inderdaad en vaak genoeg helemaal uit AP moeten trekken om van het blauw af te komen. Hopen dat het zo blijft

• DS7

DS7

Aalard99 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Het gaat niet zozeer of het apparaat wat je gebruikt verboden gaat worden, het gaat om het feit dat je de veiligheidssystemen van de fabrikant aan het aanpassen bent. Eens dat de kans op een bekeuring heel klein is, eens dat de kans klein is dat de verzekering moeilijk gaat doen, eens dat het risico laag is.

Ik ben iemand die zich graag aan de regels houdt, dit omdat als er toch iets gebeurd vanwege die aanpassing ik me daar altijd schuldig over zou voelen. Om die reden zou ik nooit de veiligheidssystemen van de auto omzeilen/aanpassen.
Ik snap wat je zegt en ik ben het er in zijn algemeenheid ook niet direct mee oneens. Wat dat betreft kun je ook je vragen stellen bij de mogelijkheid die veel auto's hebben om daadwerkelijke veiligheidssystemen uit te zetten zoals ESP, TC, enz.

De nag is ook niet zo zeer een veiligheidssysteem, maar meer een vrij haastig in elkaar geknutselde oplossing vanwege idioten die op YouTube lieten zien dat ze een paar draadjes verkeerd verbonden hadden in hun schedel. En Tesla heeft toen in de haast (onder dwang van een verbod van AP) die nag bedacht, die in het begin prima werkte, maar in de EU weer door een aantal ambtenaren richting een slecht werkende variant is gereguleerd (wat waarschijnlijk ook gewoon is om Europese producenten te bevoordelen).

En daar hoeft niemand het mee eens te zijn, van mij mogen mensen vinden dat het verboden moet worden en dat het onverstandig is om het te gebruiken, maar ik vind het gebruik ervan an sich geen veiligheidsrisico inhouden, mits je het normaal gebruikt (dus niet in plaats van zelf de auto besturen).

• DS7

DS7

Markofnikoff schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Fijn dat we het feitelijk kunnen maken:

In de wet staat: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd”.

Om even door te gaan op het voorbeeld van de slippers/blote voeten:
https://www.independer.nl...rzoek/autorijden-slippers

"Wel wordt er in de polisvoorwaarden gewezen op het feit dat de bestuurder zich niet zó mag gedragen op de weg dat er gevaar kan ontstaan. Hierbij wordt er ook gesproken over de term ‘grove schuld’, wat betekent dat je bewust gevaarlijke situaties opzoekt."

Dus ja, het is misschien lastig om voor een verzekeraar daadwerkelijk aan te tonen dat de bestuurder iets heeft misdaan, sure. Ik vind dat er best wat te zeggen is van 'opzoeken' als je veiligheidssystemen gaat omzeilen. Je gaat ook geen baksteen op je gaspedaal zetten omdat je het vervelend vind je voet erop te moeten houden

Again, het gaat om de populatie, in het algemeen: dat een persoon goed blijft opletten of niet op z'n telefoon gaat kijken zegt niks over de rest.
Het kapstokartikel is zonder jurisprudentie niet heel erg waardevol en ook in de link die je geeft is de conclusie dat het op zichzelf mag.

De discussie ging overigens in eerste instantie over dat op blote voeten rijden verboden is en dat zie ik al helemaal niet terug.

Ik zou het overigens helemaal niet raar vinden hoor, als rijden op slippers wordt verboden, maar in de praktijk zijn er denk ik wel heel veel mensen die op niet ideaal schoeisel willen lopen en dan ook in de auto willen stappen en daarbij niet eerst speciale schoenen aan willen trekken. Ik denk dat wat veel vrouwen op hoge hakken doen (schoenen uit en dan rijden) ook voor iemand die slippers aan heeft een prima optie is, of in ieder geval beter dan de slippers over hoge hakken aanhouden en dat door de massaliteit dat het gebeurt er geen verbod zal komen.

Net zo goed als dat een motorfiets indien deze nu zou worden uitgevonden waarschijnlijk niet in het verkeer toegelaten zou worden.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-04 12:20
xeoMe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Alles wat verwijderbaar is zoals een wrap mag je volgens mij zo aanbrengen (zegt mijn wagenparkbeheerder)

Trouwens weer een nieuwtje binnen voor de Tesla, heb hem nog geen maand en al zo'n 2k verder.

[Afbeelding]
Zeker foto's als ze gemonteerd zijn! :)

EX30 Ultra Twin Performance

• DS7

DS7

JohanB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Uhuh, “guns don’t kill people”
Dat zou een goed argument zijn als er echt ongevallen plaats gaan vinden door gebruik van dit ding. Dan komt de aandacht wel en zou een verbod kunnen worden overwogen.

En voor wat betreft de vraag over geen nag meer bij lage snelheid op de snelwegen: ik heb gelezen dat het ook voor de EU, of Nederland (daar wil ik even vanaf) zou gelden, maar ik weet zo niet meer waar dat is.

Wat ik wel weet is dat het systeem uiteindelijk vervangen zal worden, al is het maar omdat het heel simpel te omzeilen is. Ook zonder zo'n gewichtje, want de bekende hand onder op het stuur laten rusten doet exact hetzelfde.

• Caelorum
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:40:
[...]
En voor wat betreft de vraag over geen nag meer bij lage snelheid op de snelwegen: ik heb gelezen dat het ook voor de EU, of Nederland (daar wil ik even vanaf) zou gelden, maar ik weet zo niet meer waar dat is.[...]
Vooralsnog moeten ze of de camera in de auto gaan verplaatsen, of een ander systeem inbouwen, of dit systeem blijven gebruiken. Vanaf 2022 is het iig verplicht voor alle nieuwe auto's om *een* systeem te hebben die detecteert of de bestuurder nog wel "aanwezig" is. Hoe dat moet worden gedaan is volgens mij niet direct vastgelegd.
[...]Wat ik wel weet is dat het systeem uiteindelijk vervangen zal worden, al is het maar omdat het heel simpel te omzeilen is. Ook zonder zo'n gewichtje, want de bekende hand onder op het stuur laten rusten doet exact hetzelfde.
Alles is simpel te omzeilen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Ik denk dat vanuit de regelgeving gezien, en de trend die het nu aanneemt binnen de EU, het dus alleen maar waarschijnlijker zal zijn, dat het omzeilen strafbaar wordt.

Maar zoals gezegd, nu is het niet strafbaar en moeten mensen het zelf maar weten. Net zoals een hele hoop andere dingen die je in/met de auto kan doen die misschien niet direct strafbaar zijn, maar IMO iemand niet zou moeten doen.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

xeoMe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
Collega wilde bij Leaseplan andere velgen van Tesland, maar dat mag bij Tesla niet meer, omdat Leaseplan zegt "meerdere cases" te hebben gehad waarbij Tesla garantie weigert op specifieke onderdelen, wanneer andere velgen zijn geplaatst.

Het verfen van remklauwen zal helemaal garantie gezeik opleveren dan.

Waarom zou je dat doen? Gaan er al Model 3's naar car meetings bij de McDonalds? Maar dat kan mijn negatieve beeld zijn van het type mensen dat een 1.6 TDI koopt, om vervolgens allemaal GTI onderdelen eronder te plakken. Ik had gehoopt dat Tesla iets volwassener zou zijn in het publiek wat ze aantrekt. ;)

Tenzij je een stealth P hebt, dan "vind ik" dat het wel mag :o

• DS7

DS7

Caelorum schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Vooralsnog moeten ze of de camera in de auto gaan verplaatsen, of een ander systeem inbouwen, of dit systeem blijven gebruiken. Vanaf 2022 is het iig verplicht voor alle nieuwe auto's om *een* systeem te hebben die detecteert of de bestuurder nog wel "aanwezig" is. Hoe dat moet worden gedaan is volgens mij niet direct vastgelegd.

[...]

Alles is simpel te omzeilen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Ik denk dat vanuit de regelgeving gezien, en de trend die het nu aanneemt binnen de EU, het dus alleen maar waarschijnlijker zal zijn, dat het omzeilen strafbaar wordt.

Maar zoals gezegd, nu is het niet strafbaar en moeten mensen het zelf maar weten. Net zoals een hele hoop andere dingen die je in/met de auto kan doen die misschien niet direct strafbaar zijn, maar IMO iemand niet zou moeten doen.
Het is niet zo moeilijk meer om een systeem te maken die kan zien of je op de weg aan het letten bent of niet.

Het is alleen (nog) duur.

De EU doet er volgens mij verstandig aan om autonoom rijden te gaan stimuleren in plaats van afremmen. Dat gaat pas echt zoden aan de dijk zetten. En dan maakt het ook niet meer uit wie er allemaal slapen in de auto.

• joostmeijer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Tassadar32 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:51:
Iemand anders met een lease die opeens geen API toegang meer heeft? Zowel Teslascope als Home Assistant kunnen via m'n lease account niet meer bij de auto.
Tesla heeft de authenticatie veranderd onlangs, kan zijn dat je in Teslascope of Home Assistant opnieuw met je Tesla account credentials moet inloggen. Teslamate heeft hetzelfde. Het gaat met de oude security tokens goed zo lang ze niet verlopen.

• DennusB
  • Niet online
joostmeijer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Tesla heeft de authenticatie veranderd onlangs, kan zijn dat je in Teslascope of Home Assistant opnieuw met je Tesla account credentials moet inloggen. Teslamate heeft hetzelfde. Het gaat met de oude security tokens goed zo lang ze niet verlopen.
Is die auth bug al gefixt dan in Home-Assistant? Volgens mij moet die nog komen

• Markofnikoff

Markofnikoff

DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Het kapstokartikel is zonder jurisprudentie niet heel erg waardevol en ook in de link die je geeft is de conclusie dat het op zichzelf mag.

De discussie ging overigens in eerste instantie over dat op blote voeten rijden verboden is en dat zie ik al helemaal niet terug.
:')

Ok dit is de laatste reactie die ik hierop ga geven, ondanks dat ik zeker weet dat je hier toch weer op reageert om dat eerder genoemde laatste woord te hebben.

Een artikel op independer waarbij er naar wetgeving en polis overeenkomsten wordt verwezen lijkt me inhoudelijk vrij nuttig, ook zonder jurisprudentie. Het is een beetje goedkoop om dat af te doen alsof het niks zegt, zonder daarbij verdere inhoudelijke argumentatie te geven waarom de genoemde zaken niets zeggend zouden zijn.

Ik heb daarnaast nergens geschreven dat het niet mág, wel dat het een reden kan zijn om de schuld te krijgen van een ongeval, óf dat een verzekeringsmaatschappij moeilijk gaat doen.

• hdu
  • Laatst online: 04-04 13:08

hdu

joostmeijer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Super! Dank! Dit helpt! Ik zat ook al te kijken met Tesla Remote waarom deze niet meer werkte (connecte) sinds gisteren. Daar even uitgelogd en weer ingelogd en hij connect weer.

• DS7

DS7

Markofnikoff schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:09:
[...]

:')

Ok dit is de laatste reactie die ik hierop ga geven, ondanks dat ik zeker weet dat je hier toch weer op reageert om dat eerder genoemde laatste woord te hebben.

Een artikel op independer waarbij er naar wetgeving en polis overeenkomsten wordt verwezen lijkt me inhoudelijk vrij nuttig, ook zonder jurisprudentie. Het is een beetje goedkoop om dat af te doen alsof het niks zegt, zonder daarbij verdere inhoudelijke argumentatie te geven waarom de genoemde zaken niets zeggend zouden zijn.

Ik heb daarnaast nergens geschreven dat het niet mág, wel dat het een reden kan zijn om de schuld te krijgen van een ongeval, óf dat een verzekeringsmaatschappij moeilijk gaat doen.
Als je juridische argumenten gebruikt tegen een jurist, dan kun je ook juridische argumenten terugverwachten.

Omdat het een kapstokartikel is, is het een gegeven dat het aan de rechtspraak is om daar de contouren te scheppen. Ergo: jurisprudentie.

En zoals ik al heb aangegeven: zelfs als je een ongeval veroorzaakt omdat je in plaats van autorijden bezig was met spelen met je telefoon, dan nog is tot op heden geen verzekering geweest die daar (succesvol) de uitkering meer heeft weten te blokkeren.

Dan lijkt het mij wel evident dat zaken als rijden met blote voeten of enkel het feit dat zo’n apparaatje om het stuur zit ook niet voldoet daarvoor, aangezien dat in het maatschappelijk verkeer duidelijk minder snel als roekeloos zal worden aangemerkt.

Dat heeft allemaal niets te maken met het laatste woord willen hebben, hetgeen je hier stelt is gewoonweg niet waar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Inspired schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:01:
[...]

@Taro heeft dat wel laten doen. Weet even niet of het een auto van een LM is maar qua ervaring kan hij wel iets roepen denk ik.
PiB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:22:
[...]
Tenzij je een stealth P hebt, dan "vind ik" dat het wel mag :o
Klopt en eens, ik heb een Stealth P, daarom vond ik het ook wel passend. Bij Tesland laten doen met toestemming van de LM. Enige voorwaarde was dat het goed en netjes werd gedaan en er over een paar jaar nog netjes uit moet zien. Dat laatste hoop ik ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 03-03-2021 17:55 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• DennusB
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:53:
[...]

[...]

[...]

Klopt en eens, ik heb een Stealth P, daarom vond ik het ook wel passend. Bij Tesland laten doen met toestemming van de LM. Enige voorwaarde was dat het goed en netjes werd gedaan en er over een paar jaar nog netjes uit moet zien. Dat laatste hoop ik ook :)
Nice! Mag k vragen welke LM je hebt ?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Nice! Mag k vragen welke LM je hebt ?
Was voorheen VW Pon Financial Services, heet tegenwoordig XLLease geloof ik.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:44
In de disclamer staat dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, nou mijn laatste was inmiddels een paar maand geleden. Maar vanochtend sinds lange tijd weer een update: 2021.4.11. Helaas nog steeds een grote lap wit links op het scherm...
Pierz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:04:
In de disclamer staat dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, nou mijn laatste was inmiddels een paar maand geleden. Maar vanochtend sinds lange tijd weer een update: 2021.4.11. Helaas nog steeds een grote lap wit links op het scherm...
Ze brengen zo'n beetje elke week wel een update naar buiten idd. Die krijgt alleen niet iedereen meteen. Moet zeggen dat het qua grote/nuttige wijzigingen ook wel wat stil gevallen is. De fantastische holiday update viel tegen, en de uitgestelde update met features die begin dit jaar zou komen is (nog) niet gekomen en v11 is er ook nog niet. Maar goed, we zijn waarschijnlijk verwend de eerste maanden. :)

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-04 21:11

Fab1Man

Live life to the fullest

DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Als je juridische argumenten gebruikt tegen een jurist, dan kun je ook juridische argumenten terugverwachten.

Omdat het een kapstokartikel is, is het een gegeven dat het aan de rechtspraak is om daar de contouren te scheppen. Ergo: jurisprudentie.

En zoals ik al heb aangegeven: zelfs als je een ongeval veroorzaakt omdat je in plaats van autorijden bezig was met spelen met je telefoon, dan nog is tot op heden geen verzekering geweest die daar (succesvol) de uitkering meer heeft weten te blokkeren.

Dan lijkt het mij wel evident dat zaken als rijden met blote voeten of enkel het feit dat zo’n apparaatje om het stuur zit ook niet voldoet daarvoor, aangezien dat in het maatschappelijk verkeer duidelijk minder snel als roekeloos zal worden aangemerkt.

Dat heeft allemaal niets te maken met het laatste woord willen hebben, hetgeen je hier stelt is gewoonweg niet waar.
Het begint mij persoonlijk wel te storen dat je allerlei dingen "lijkt te weten". Ik zou graag je bron willen zien voor wat betreft dat de nag er wel eens af zou kunnen gaan in de toekomst.
Ik rijd zelf ook met blote voeten wanneer ik slippers draag (want die dingen blijven inderdaad hangen) en kan me zo'n anti-nag apparaatje goed voorstellen, maar ik loop het niet als een bezetene te verdedigen. Het is allemaal heel erg onderbuikgevoel, waar jij bij hoog- en laag beweert dat je er geen gezeik van krijgt.
Verzekeringsmaatschappijen zijn gemaakt om elke steen om te draaien en vooral niet uit hoeven te betalen, dus je hebt 0,0 garantie. En die 0,0 garantie, daar lijk je aan te tornen door te zeggen gebruik gewoon je gezond verstand. Iedereen gaat er anders mee om, maar het komt wel over dat jij het "beter weet". En dat helpt dan niet wanneer je zegt: "ik heb ergens iets gelezen". Deel die bronnen dan.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 11:36

DeFeCt

je wéét toch

Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Ze brengen zo'n beetje elke week wel een update naar buiten idd. Die krijgt alleen niet iedereen meteen. Moet zeggen dat het qua grote/nuttige wijzigingen ook wel wat stil gevallen is. De fantastische holiday update viel tegen, en de uitgestelde update met features die begin dit jaar zou komen is (nog) niet gekomen en v11 is er ook nog niet. Maar goed, we zijn waarschijnlijk verwend de eerste maanden. :)
Ik vond de UI overhaul toch best een grote wiijziging. Bij mij staat er nu ook weer 1 klaar.

Flickr

• pieterhi
Pierz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:04:
Ik ben relatief vlot naar 4.10 en vanochtend naar 4.11 gegaan. Versies worden langzaam naar de auto's gepushed. Ik kan me voorstellen dat bepaalde auto's voorrang hebben ivm specifieke verbeteringen voor die auto. Zo waren er specifieke verbeteringen nodig voor de MiC modellen.
Jouw auto was al in een top conditie en had geen updates nodig ;-) of.. niet altijd toegang tot wifi? of... geavanceerde updates niet aanstaan? wie het weet mag het zeggen...

Met betrekking tot de layout... naar mijn weten is de layout geen bug maar een bewuste verandering. Mogelijk dat er in de toekomst een optie komt om te kiezen tussen verschillende layouts. EM heeft op zo'n vraag met 'sure' of 'ok' gereageerd. De tijd zal het leren of dit gaat gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door pieterhi op 04-03-2021 11:34 ]

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 01:54
DaCoTa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Ik zoek het altijd wel op, zeker op klaverbladen en andere scherpe snelwegbochten ben ik wel benieuwd hoe de autopilot het doet, en dat is zeker stukken beter geworden. Het is voornamelijk veel vloeiender geworden, in het begin was het heel erg hortend en stotend, nu is het grootste bezwaar dat het vaak net te langzaam is.

Uiteraard doe ik dit alleen als er niemand achter of naast me rijdt :+
Same here, als er niemand voor en achter me zit is het juist interessant om te zien hoe Autopilot de afslagen pakt. Hij neemt ze nu allemaal echt verbazingwekkend goed, maar inderdaad wel wat defensief/langzaam. Net alsof ie net 5-10km/u langzamer de bocht pakt als je zelf zou doen, of net wat sneller afremt in stukken van 10km/u (wat je ook ziet op de AP-snelheid) in plaats van uitrolt. Voelt denk ik een beetje als meekijken als examinator naar een rijexamenkandidaat, het gaat eigenlijk allemaal al heel erg goed maar toch blijf je even 100% alert >:) edit: en enthousiast als ie alles heel goed doet! :D

Bambu Lab P1S Combo

• Caelorum
Ik denk dat de meesten hier ook voor "advanded" updates hebben gekozen. En niet voor de standaard instelling. Dat zal er ook deels mee te maken hebben. De gewone updates zullen wellicht eens in de paar maanden komen.
Daarnaast moet je wel met de wifi verbonden zijn ander mis je de update sowieso.

Hier een overzichtje van mijn auto de laatste paar maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONas4dLTt79hJTKIUQGJ4u5OwGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c59q9Vv06qAQeF2uhmtDjOcr.png?f=user_large
Caelorum schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:45:
Ik denk dat de meesten hier ook voor "advanded" updates hebben gekozen. En niet voor de standaard instelling. Dat zal er ook deels mee te maken hebben. De gewone updates zullen wellicht eens in de paar maanden komen.
Daarnaast moet je wel met de wifi verbonden zijn ander mis je de update sowieso.

Hier een overzichtje van mijn auto de laatste paar maanden:
[Afbeelding]
Dat vinkje doet volgens mij helemaal niks. Sowieso niet zonder FSD. Hij staat bij mij vanaf dag 1 op advanced maar mijn VIN zit gewoon aan het eind van de uitrol. Daarnaast gaat de notificatie dat er een nieuwe versie is voor je auto gewoon via LTE. Download moet dan (doorgaans) via WIFI. Dus; eigenlijk kun je als berijder niet zoveel doen om een update te krijgen. Er was een release waarbij dit wel kon (paar keer drukken op advanced) maar nu niet meer. Het is gewoon afwachten. :)

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:49:
[...]
Dat vinkje doet volgens mij helemaal niks. Sowieso niet zonder FSD. Hij staat bij mij vanaf dag 1 op advanced maar mijn VIN zit gewoon aan het eind van de uitrol. [...]
Mogelijk, maar je krijgt wel elke update mee ;)
[...]Daarnaast gaat de notificatie dat er een nieuwe versie is voor je auto gewoon via LTE.[...]
jup
[...] Download moet dan (doorgaans) via WIFI. [...]
Klopt, maaar....De notiticatie via LTE komt niet altijd door. Ik heb al genoeg updates gehad, waarbij ik geen notificatie kreeg en pas de update zag toen ik het scherm in de auto opende. Daarnaast als je de update niet tijdig binnenhengelt in de auto dan is de window verstreken en is de update ook niet meer beschikbaar voor jouw auto. Zo al 2 updates voorbij zien gaan die ik niet mee heb gekregen. Resultaat daarvan is ook dat je alle minor update die daarop voortborduren niet krijgt en je zo een maand verder bent. (begin vorig jaar een paar keer gebeurd)
[...]Dus; eigenlijk kun je als berijder niet zoveel doen om een update te krijgen. Er was een release waarbij dit wel kon (paar keer drukken op advanced) maar nu niet meer. Het is gewoon afwachten. :)
Je kan niet zoveel doen om de update te krijgen, maar je hebt wel in controle over of je de update laat passeren. En dat kan ook per ongeluk doordat je bijv. geen melding krijgt in de app.

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
MacorgaZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Same here, als er niemand voor en achter me zit is het juist interessant om te zien hoe Autopilot de afslagen pakt. Hij neemt ze nu allemaal echt verbazingwekkend goed, maar inderdaad wel wat defensief/langzaam. Net alsof ie net 5-10km/u langzamer de bocht pakt als je zelf zou doen, of net wat sneller afremt in stukken van 10km/u (wat je ook ziet op de AP-snelheid) in plaats van uitrolt. Voelt denk ik een beetje als meekijken als examinator naar een rijexamenkandidaat, het gaat eigenlijk allemaal al heel erg goed maar toch blijf je even 100% alert >:) edit: en enthousiast als ie alles heel goed doet! :D
Klopt hij neemt de bochten best traag, maar volgens mij is dat ook vooral een beperking van de EU toch? Ik dacht dat die eiste dat zo een systeem maar vrij weinig kracht naar buiten toe mocht uitoefenen (ben de term even vergeten :X )

Edit: zie hieronder de term die ik bedoelde :+

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-04 00:39
yakmak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Klopt hij neemt de bochten best traag, maar volgens mij is dat ook vooral een beperking van de EU toch? Ik dacht dat die eiste dat zo een systeem maar vrij weinig kracht naar buiten toe mocht uitoefenen (ben de term even vergeten :X )
G-krachten? :+

• DS7

DS7

Fab1Man schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Het begint mij persoonlijk wel te storen dat je allerlei dingen "lijkt te weten". Ik zou graag je bron willen zien voor wat betreft dat de nag er wel eens af zou kunnen gaan in de toekomst.
Ik rijd zelf ook met blote voeten wanneer ik slippers draag (want die dingen blijven inderdaad hangen) en kan me zo'n anti-nag apparaatje goed voorstellen, maar ik loop het niet als een bezetene te verdedigen. Het is allemaal heel erg onderbuikgevoel, waar jij bij hoog- en laag beweert dat je er geen gezeik van krijgt.
Verzekeringsmaatschappijen zijn gemaakt om elke steen om te draaien en vooral niet uit hoeven te betalen, dus je hebt 0,0 garantie. En die 0,0 garantie, daar lijk je aan te tornen door te zeggen gebruik gewoon je gezond verstand. Iedereen gaat er anders mee om, maar het komt wel over dat jij het "beter weet". En dat helpt dan niet wanneer je zegt: "ik heb ergens iets gelezen". Deel die bronnen dan.
Als het gaat om de bron van het al dan niet verzekerd zijn ben ik dat zelf, jurist met inmiddels een kwart eeuw ervaring. Het is wat het is.

Nou is het verzekeringsrecht niet mijn specialiteit, maar ik krijg wel de meest belangrijke jurisprudentie mee. Een succesvol beroep van de verzekeraar om de uitkering te weigeren komt in beginsel voort vanuit de pre-contractuele fase (een fout antwoord op de vragen bij acceptatie, ook als je zelf niet beter wist, is in de meeste gevallen voldoende om geen uitkering te krijgen), ofwel de bestuurder voldeed niet aan de vereisten om bestuurder te mogen zijn (maar dat staat volgens mij in alle voorwaarden expliciet vermeld), ofwel het voertuig voldeed niet aan de eisen om de openbare weg op te mogen (ook dat staat volgens mij expliciet vermeld in de voorwaarden). En zo zijn er nog wel wat uitsluitingsmogelijkheden die expliciet genoemd worden, zoals deelnemen aan een snelheidswedstrijd.

Wat je uit die jurisprudentie duidelijk kan halen is dat de gedraging van de bestuurder in beginsel geen reden is om de verzekering uit te sluiten. En dat is ook wel logisch, want als je dat gaat doen, dan is het hek van de dam en is eigenlijk de cascoverzekering onzinnig. Want bij vrijwel ieder ongeval kun je wel stellen dat degene die aansprakelijk is verwijtbaar en onveilig heeft gehandeld.

Zoals ik al had aangegeven, zelfs op het scherm van een telefoon kijken, wat op zichzelf enorm roekeloos is, gekend zeer gevaarlijk en ook jarenlange celstraf op kan leveren afhankelijk van het gevolg, heeft nog niet geleid tot jurisprudentie dat de dekking werd ontzegd.

En dan sluit ik af met: zou het niet aan degene zijn die stelt dat je met dat ding aan het stuur niet verzekerd kan zijn, om aan te tonen dat dat het geval is en met bronnen te komen, in plaats van mij te verwijten dat ik niet met een bron kom?

• DS7

DS7

yakmak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Edit: zie hieronder de term die ik bedoelde :+
Klopt.

Heel frusterend als je weet hoe goed het al was en dat nu door die regelgeving de auto echt met een slakkengang een bocht neemt.

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-04 14:33
Misschien ligt het aan mij, maar ik wordt een beetje moe van die fitties op dit forum over wie er gelijk heeft. Ik lees dit forum om interessante zaken over de Model 3 te leren , en te delen met elkaar. Ik wordt eerlijk gezegd schijtziek van pagina's volgeschreven door ego's die 1 of ander gekozen standpunt of mening koste wat kost willen verdedigen. Ga dan naar een forum voor mensen die willen debatteren. Ik zou hopen dat op dit forum ieders mening gerespecteerd wordt, ook al ben je het er persoonlijk niet mee eens. Agree to disagree, is dat zo moeilijk???

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:13
Wouter_S schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:45:
Misschien ligt het aan mij, maar ik wordt een beetje moe van die fitties op dit forum over wie er gelijk heeft. Ik lees dit forum om interessante zaken over de Model 3 te leren , en te delen met elkaar. Ik wordt eerlijk gezegd schijtziek van pagina's volgeschreven door ego's die 1 of ander gekozen standpunt of mening koste wat kost willen verdedigen. Ga dan naar een forum voor mensen die willen debatteren. Ik zou hopen dat op dit forum ieders mening gerespecteerd wordt, ook al ben je het er persoonlijk niet mee eens. Agree to disagree, is dat zo moeilijk???
Hoort er een beetje bij hè op een forum ;)

• Caelorum
@Wouter_S Zolang er nieuwe inhoudelijke argumenten komen is zo'n discussie, IMO, niet erg. Al wordt er wel eens op de man gespeeld. Vervelender is als dezelfde discussie, met dezelfde argumenten over en over wordt gevoerd.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 20:57
Jij bent hier nog niet lang denk :+
We hebben al ergere discussies gehad waardoor veel mensen gestopt zijn om dit topic te lezen.

• Pierz
Voor nog krommere tenen kan ik je het elektrische auto’s forum aanraden oOo

https://gathering.tweaker...ist_messages/1932474/last

Maar zonder gekheid, ik heb wel het idee dat de lontjes tijdens de pandemie wat korter zijn geworden. Soms moet je het forum even een paar dagen laten voor wat het is en dan is vaak de rust wel weer terug.

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
Caelorum schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:18:
@Wouter_S Zolang er nieuwe inhoudelijke argumenten komen is zo'n discussie, IMO, niet erg. Al wordt er wel eens op de man gespeeld. Vervelender is als dezelfde discussie, met dezelfde argumenten over en over wordt gevoerd.
Behalve dan dat de inhoudelijke argumenten inmiddels vrij weinig meer met de model 3 te maken hebben en dus off-topic zijn. Verhuis het verzekerings-debat maar naar een verzekerings-topic wat mij betreft, kunnen we het hier weer over onze auto's hebben :w

Morgen afspraak bij service center Tilburg om de kofferbak schade te laten fixen. Ik ben vrij benieuwd of ik nu moet gaan wachten of een andere auto terug krijg en wat ze met de schade gaan doen. Tilburg is niet naast de deur en heb nog meer dingen te doen, dus ik hoop in ieder geval weer op tijd thuis te zijn voor de volgende online meeting :+

De rechterkant van de kofferklep is niet goed afgesteld waardoor hij tegen het dakdeel aanloopt en daar is de verf nu dus af. De klep zelf heeft ook verfschade. Raar genoeg zag ik later dat een van de moeren aan de binnenkant van de klep al eens eerder is afgesteld, want daarvan is de verf ook beschadigd, ik neem aan door een sleutel.

• Markofnikoff

Markofnikoff

jsiegmund schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Morgen afspraak bij service center Tilburg om de kofferbak schade te laten fixen. Ik ben vrij benieuwd of ik nu moet gaan wachten of een andere auto terug krijg en wat ze met de schade gaan doen. Tilburg is niet naast de deur en heb nog meer dingen te doen, dus ik hoop in ieder geval weer op tijd thuis te zijn voor de volgende online meeting :+

De rechterkant van de kofferklep is niet goed afgesteld waardoor hij tegen het dakdeel aanloopt en daar is de verf nu dus af. De klep zelf heeft ook verfschade. Raar genoeg zag ik later dat een van de moeren aan de binnenkant van de klep al eens eerder is afgesteld, want daarvan is de verf ook beschadigd, ik neem aan door een sleutel.
Ik had dat ook, heb ik gelijk laten afstellen bij SeC, en ze hebben de lak gepolijst, maar je ziet het nog steeds wel. Maar zo minimaal, en het is een lease (do as you please ;) ) dat ik het erbij heb gelaten. Maar als ik de wagen zelf had gekocht zou ik daar niet mee akkoord zijn gegaan. Volgens mij waren er wel meer mensen hier die zelfde issue hadden met de kofferbak?

Markofnikoff schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Ik had dat ook, heb ik gelijk laten afstellen bij SeC, en ze hebben de lak gepolijst, maar je ziet het nog steeds wel. Maar zo minimaal, en het is een lease (do as you please ;) ) dat ik het erbij heb gelaten. Maar als ik de wagen zelf had gekocht zou ik daar niet mee akkoord zijn gegaan. Volgens mij waren er wel meer mensen hier die zelfde issue hadden met de kofferbak?
Standaard kwaaltje. Snap ook niet dat ze dit niet een keer aanpakken. Zou ze heel veel bezoeken aan de SeCs en road service trips schelen. Ik heb het ook wel. Zelf wat beter afgesteld en de "schade" laat ik voor wat het is. Leaseauto.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:15

Shiro

Serenity

Ik was vanochtend nog bij Tesla Service Center in Den Haag. Nog steeds de zelfde policy dat je officieel niet binnen mag wachten, maar omdat de showroom nog niet open was, kon ik wel ff zitten tot ze klaar waren. Was ook maar 20min ofzo. Kwam daar voor stukje lak dat loszat aan de bumper kant, geen ramp, maar wil ook niet dat het verder doorscheurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX0OhAh6DmyHw4iAGgcXYwd3SGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlA439rsyci3hfKGhU6Twyky.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben de loszittende deel afgesneden en aangestipt zodat het niet verder scheurt. Gezien de locatie, vond ik het prima. Wel vreemd hoe zoiets ontstaat.

Kreeg nog wel een thermosfles van Tesla als cadeau voor het ongemak, vond dat wel een leuk gebaar. In ieder geval stuk beter geholpen dan vorige keer.

Stonden ook twee Tesla's in de showroom. Een LR en Performance, beide auto's zaten onder de microkrassen. Vond dat wel weer apart voor showroom auto's. Nog ff praatje gemaakt en ze gaven aan dat het niet te voorkomen is. Viel wel op dat de krassen stuk beter zichtbaar waren op de zwarte dan de rode Tesla.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0RWG53zmhDAo9BVoFcmOQYdTsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLvwU8BhumbsK7vTbTAov5DX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa_3MjkV-HJCX4DBLll3bmrO36s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfEzq4NkHvPMT6nulSIond5n.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Shiro op 05-03-2021 11:06 ]

Juniper RWD

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Shiro schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:00:
Ik was vanochtend nog bij Tesla Service Center in Den Haag. Nog steeds de zelfde policy dat je officieel niet binnen mag wachten, maar omdat de showroom nog niet open was, kon ik wel ff zitten tot ze klaar waren. Was ook maar 20min ofzo. Kwam daar voor stukje lak dat loszat aan de bumper kant, geen ramp, maar wil ook niet dat het verder doorscheurt.

[Afbeelding]

Ze hebben de loszittende deel afgesneden en aangestipt zodat het niet verder scheurt. Gezien de locatie, vond ik het prima. Wel vreemd hoe zoiets ontstaat.

Kreeg nog wel een thermosfles van Tesla als cadeau voor het ongemak, vond dat wel een leuk gebaar. In ieder geval stuk beter geholpen dan vorige keer.

Stonden ook twee Tesla's in de showroom. Een LR en Performance, beide auto's zaten onder de microkrassen. Vond dat wel weer apart voor showroom auto's. Nog ff praatje gemaakt en ze gaven aan dat het niet te voorkomen is. Viel wel op dat de krassen stuk beter zichtbaar waren op de zwarte dan de rode Tesla.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ongeloofelijk dat je zo weinig passie hebt met het bedrijf waar je werkt. Dit is toch om te janken. Die gasten aan die balie daar zitten volgens mij voornamelijk de hele dag op hun r**t. Regel even een professioneel poetsbedrijf die het rechttrekt, jezus man. Dit straalt toch gewoon af op je gehele organisatie.

• Caelorum
Niet te voorkomen verbaast me wel hoor. Hoe kritisch ik ook kijk naar mijn witte model 3, ik kan gewoon geen microkrassen vinden. Overigens is mijn auto nog schoner dan die op de foto's dus wtf doen ze met die dingen daarbinnen?

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19

ja3

Ik had zo'n groot probleem met de lak dat blijkt dat hij direct al na oplevering (gedeeltelijk) opnieuw gespoten moet worden. Weet niet of dat nu een voordeel of nadeel is en of ik dat zomaar goed moet vinden.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-04 14:49
Markofnikoff schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Ik had er ook last van. Hele streep van L tot R onder de rand van de achterklep.

Na hoop gezeur uiteindelijk gelukkig wel gespoten (ook bumper) maar niet iedereen heeft dit geluk gehad. Kan mij voorstellen dat je met een leaseauto hier allemaal minder druk om maakt. (Ik heb zakelijk gekocht)

Resterend probleem is alleen dat bumper niet goed aan sluit tegen rubber onder en er een gat/spleet zit waar hand door kan steken onder... maar geen zin om daar ook weer uren aan te verspillen (oplossing was rubber over de naad te kneden helemaal scheef, lol) ik zie het meestal toch niet.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de mensen die zelf de kosten betalen van hun M3: Er zijn dus twee partijen die alleen een kilometerheffing willen introduceren voor electrische auto's.
In de plannen van de vier partijen wordt een uitzondering gemaakt voor auto's die geen CO2 of stikstof uitstoten. Het tegenovergestelde is het geval bij twee partijen die er goed voorstaan in de peilingen, VVD en CDA. De twee willen juist een kilometerheffing alleen voor elektrische auto's.
https://www.rtlnieuws.nl/...ffing-d66-groenlinks-pvda
Wolly schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:44:
Voor de mensen die zelf de kosten betalen van hun M3: Er zijn dus twee partijen die alleen een kilometerheffing willen introduceren voor electrische auto's.

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...ffing-d66-groenlinks-pvda
Offtopic en wat kort door de bocht. :)

• Wolly
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Het gaat hier in dit topic geregeld over belastingzaken, bijvoorbeeld bijtelling en motorrijtuigenbelasting. Dit zijn zaken die spelen bij aanschaf, wanneer je een financieel plaatje probeert te schetsen van de kosten van de auto.

Kort door de bocht begrijp ik niet, bedoel je dat het artikel van RTL nieuws onvolledig is?

• MrBasta
[...]

Nou dat valt ook wel weer mee. Als het niet over het verbruik gaat dan gaat het hier over leasemaatschappijen, bijtelling, declaraties van SuC of leaserijders met vragen over functies die gewoon in de handleiding staan (maar waarschijnlijk het autolijstje gesorteerd hebben op "laagste bijtelling") en maar wat aangevinkt hebben en zich nergens in verdiept hebben *rant uit* :+

Dus een bericht dat over fiscaliteit van de auto voor de niet leaserijder gaat mag ook best :9

• PiB

PiB

[...]

Wat men maar niet snapt is dat de km heffing voor IEDEREEN duurder wordt, met 1 miljard aan kosten per jaar.

Daarnaast blijft het overheid en zal mij het niets verbazen als die 1 miljard veel te rooskleurig bleek te zijn. Hier wil ik overigens best een wedje om leggen. Uiteindelijk gaat dit gewoon 2, 3 of zelfs 4 keer zo veel kosten!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-04 09:38
PiB schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Wat men maar niet snapt is dat de km heffing voor IEDEREEN duurder wordt, met 1 miljard aan kosten per jaar.
Ik hoop alleen voor Model 3 rijders :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• PiB

PiB

kdeboois schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Ik hoop alleen voor Model 3 rijders :+
Hahaha, die belasten we wel weer door aan de klant :+

• Pierz
[...]

Daarnaast blijft het overheid en zal mij het niets verbazen als die 1 miljard veel te rooskleurig bleek te zijn. Hier wil ik overigens best een wedje om leggen. Uiteindelijk gaat dit gewoon 2, 3 of zelfs 4 keer zo veel kosten!
En welk probleem gaat het oplossen? De files zullen er enkel duurder van worden, niet korter. Of zijn er echt mensen die er voor hun lol in gaan staan en stoppen met dat vertier als het geld gaat kosten?

• PiB

PiB

Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:01:
[...]

En welk probleem gaat het oplossen? De files zullen er enkel duurder van worden, niet korter. Of zijn er echt mensen die er voor hun lol in gaan staan en stoppen met dat vertier als het geld gaat kosten?
Ik denk dat zaken als Corona veel meer impact hebben op filevorming in de toekomst dan welke vorm van rekeningrijden dan ook.

Nogmaals, het probleem zit hem voornamelijk in de jaarlijkse bedrijfskosten om het systeem up and running te houden.

Dergelijke kosten worden alleen maar méér en méér en nooit minder. Daarnaast hebben we ervaring met kostenramingen van de overheid. Dit alles maakt het een zeer risicovol plan, dat maar weinig bij gaat dragen.

Nu thuiswerken steeds vanzelfsprekender wordt, ook na de Corona crisis. Kunnen we dan niet eerst eens afwachten wat dit alles precies met het verkeer gaat doen, voordat we heel veel geld in rekeningrijden gaan stoppen.

Er is een veel goedkoper en zeer effectief middel: accijns.
Die kun je alleen lastig op EV's heffen.

[ Voor 3% gewijzigd door PiB op 05-03-2021 14:09 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
Ik zie net in deze marktplaats advertentie dat iemand een extra cockpit/display heeft geinstalleerd. Ik moet zeggen dat ik het een grappig idee vind, maar juist de cleanheid nu wel fijn vind. Iemand hier dit al eens geprobeerd?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

@Eddos had pas iemand nog geplaatst op tweakers.

Signatures zijn voor boomers.

• Markofnikoff

Markofnikoff

Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb ooit ergens gehoord/gelezen (sorry, geen bron, scheelt misschien weer een paar posts :+ ) dat in de spits 15-20% van het verkeer mensen zijn die ook op een ander moment van de dag zouden kunnen rijden (bijvoorbeeld boodschappen doen, sporten, hond naar de kapper etc.)

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-04 20:45
Zo velgen zitten eronder, alleen nog tesla naafkapjes kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l14t-1ZuOEhpAxqfi0-b1VBgH1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXu9JRomHHZox7sD4sNMbjbe.jpg?f=fotoalbum_large

• pieterhi
[...]

en sommige partijen willen dan de MRB weer goedkoper maken. hmm. dus het bezit van de auto wordt goedkoper en je betaald meer voor gebruik. Is dit ook niet het trucje wat grote bedrijven uithalen om onder de streep meer geld uit je portemonnee te kloppen?
Daarnaast loop je het risico dat er meer mensen dan toch maar de auto aanhouden voor die keren dat ze vervoer nodig hebben. In het verleden ging de auto weg omdat het bezit te duur was. Wanneer dat zou gebeuren hebben we nog meer auto's op de parkeerplaatsen staan.
bijzonder weer.

• Pierz
Markofnikoff schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Ik heb ooit ergens gehoord/gelezen (sorry, geen bron, scheelt misschien weer een paar posts :+ ) dat in de spits 15-20% van het verkeer mensen zijn die ook op een ander moment van de dag zouden kunnen rijden (bijvoorbeeld boodschappen doen, sporten, hond naar de kapper etc.)
Dat is mij bekend, maar ik verwacht dat juist incidentele rijders hun reis niet zullen uitstellen omdat de uitgave maar eenmalig is.
Eddos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:56:
Ik zie net in deze marktplaats advertentie dat iemand een extra cockpit/display heeft geinstalleerd. Ik moet zeggen dat ik het een grappig idee vind, maar juist de cleanheid nu wel fijn vind. Iemand hier dit al eens geprobeerd?
Geinig. Niet meer dan dat imho. Zou er zelf geen 4 a 5 honderd voor over hebben. In de eerste week mis je daar wat. Na een maand ben je helemaal gewend aan het centrale display. Tenminste, dat is mijn ervaring en van elke Model 3 rijder die ik spreek.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-04 13:29
pieterhi schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:10:
[...]

en sommige partijen willen dan de MRB weer goedkoper maken. hmm. dus het bezit van de auto wordt goedkoper en je betaald meer voor gebruik. Is dit ook niet het trucje wat grote bedrijven uithalen om onder de streep meer geld uit je portemonnee te kloppen?
Daarnaast loop je het risico dat er meer mensen dan toch maar de auto aanhouden voor die keren dat ze vervoer nodig hebben. In het verleden ging de auto weg omdat het bezit te duur was. Wanneer dat zou gebeuren hebben we nog meer auto's op de parkeerplaatsen staan.
bijzonder weer.
Vind het knap dat je dit negatief weet uit te leggen. Het is toch veel logischer om voor gebruik ipv bezit te betalen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Shiro schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Begrijp ik nu goed dat ze niet eens een plek kunnen aanbieden waar je even je werk kan doen? :o
De staat van die lak is toch ongelooflijk voor zo'n jonge auto. Hoe krijg je het voor elkaar, en inderdaad, zoiets wil je toch niet in je "show" room hebben staan.

Ik moet zeggen dat mijn 3 met midnight silver erg netjes blijft, nu moet ik wel zeggen dat ik hem altijd met de hand was.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

bijzonder weer.
Met name vanwege het aspect privacy en meer controle voor de overheid vind ik kilometerheffing zeer onwenselijk. De overheid heeft in deze coronatijd al laten zien waartoe ze in staat zijn. Met de aanstaande klimaatmaatregelen vind ik het volstrekt ongewenst dat de overheid dergelijke tools in handen krijgt.

Ik zie het al voor mij, in verband met een klimaat alarm of stikstof overschrijding betaal u in de juli 2025, 10 euro/km.

Be careful what you wish for.

Het wordt natuurlijk helemaal ridicuul als de hefing alleen ingevoerd zou gaan worden voor EV's 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2021 15:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
Stef87 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Ik had er ook last van. Hele streep van L tot R onder de rand van de achterklep.

Na hoop gezeur uiteindelijk gelukkig wel gespoten (ook bumper) maar niet iedereen heeft dit geluk gehad. Kan mij voorstellen dat je met een leaseauto hier allemaal minder druk om maakt. (Ik heb zakelijk gekocht)

Resterend probleem is alleen dat bumper niet goed aan sluit tegen rubber onder en er een gat/spleet zit waar hand door kan steken onder... maar geen zin om daar ook weer uren aan te verspillen (oplossing was rubber over de naad te kneden helemaal scheef, lol) ik zie het meestal toch niet.
Ik had het dus niet aan de onderkant van de klep, maar aan de bovenkant bij de daklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qECc_gvmOElpcUUlbOc2ke7HhKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSOBVJRYyWM5BIrtSQ2ftIua.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben 't bijgewerkt, op zich vrij netjes want als je niet weet dat het daar zit ga je dat echt niet zien. Andere dingen ook gefixt (koplampafstelling, witte vlek op deurpaneel). Het enige waar ze niks mee hebben gedaan is het vocht in de camera's van de deurstijlen. Daarvan was de mededeling: wachten op warmer weer, dan trekt het vocht er vanzelf uit en daarna zou het niet meer terug moeten komen. Geen idee of dat klopt maar ik wacht het wel even af, niet irritant genoeg om echt moeilijk over te doen.

Overigens mag je in Tilburg gewoon binnen wachten / werken terwijl ze bezig zijn, zat daar met nog zeker 4-5 andere mensen. Er is wifi, koffie en een toilet dus dan vermaak ik me wel :+

[ Voor 5% gewijzigd door jsiegmund op 05-03-2021 15:23 ]

• Pierz
Malt007 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Vind het knap dat je dit negatief weet uit te leggen. Het is toch veel logischer om voor gebruik ipv bezit te betalen?
Als je wat langer over de gevolgen nadenkt zie je dat het niet zo simpel gesteld kan worden.

Goedkoop bezit betekent meer bezit. Dus meer blik op straat. Dus parkeerproblemen. En een auto die niet voor je deur staat kan je ook niet gebruiken om mee in de file te staan. Heb je die auto wel dan ga je hem ook gebruiken en worden de files langer. Dit zullen ook grotendeels goedkope oude auto’s zijn die meer uitstoten dan nieuwe.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
ja3 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:29:
Ik had zo'n groot probleem met de lak dat blijkt dat hij direct al na oplevering (gedeeltelijk) opnieuw gespoten moet worden. Weet niet of dat nu een voordeel of nadeel is en of ik dat zomaar goed moet vinden.
Ik heb begrepen uit een video op YT dat er eind 2020 M3’s zijn geleverd met slechte tot zeer slechte kwaliteit lak. Dit omdat destijds het spuitproces is aangepast. De eerste lichtingen waren enorm slecht. Eventueel kan ik dat filmpje wel opzoeken.
YouTube: Issues With My 2021 Tesla Model 3 [Paint Peeling, Camera Broken, Tri...

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-03-2021 15:42 ]

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-04 15:47

TNJ

Frugalite

STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Ik heb begrepen uit een video op YT dat er eind 2020 M3’s zijn geleverd met slechte tot zeer slechte kwaliteit lak. Dit omdat destijds het spuitproces is aangepast. De eerste lichtingen waren enorm slecht. Eventueel kan ik dat filmpje wel opzoeken.
YouTube: Issues With My 2021 Tesla Model 3 [Paint Peeling, Camera Broken, Tri...
Mr. Musk had het er laatst in het gesprek met Mr. Munro erover, dat ze de auto's toen ook niet genoeg tijd gaven om te drogen. Iets van een of twee minuten langer maakte heel veel uit.

• pieterhi
Malt007 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:16:
[...]
klinkt logischer ja.. dat wel... Het is meestal niet zo dat de andere partij het doet omdat het allemaal logischer en voor jou beter zou zijn. Mijn ervaring is dat je onder de streep vrijwel altijd duurder bent en dat het voor de andere beter is ;-)
In dit geval met auto's ben ik oprecht bang dat er meer auto's op de straat komen te staan.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pieterhi schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:54:
[...]

klinkt logischer ja.. dat wel... Het is meestal niet zo dat de andere partij het doet omdat het allemaal logischer en voor jou beter zou zijn. Mijn ervaring is dat je onder de streep vrijwel altijd duurder bent en dat het voor de andere beter is ;-)
In dit geval met auto's ben ik oprecht bang dat er meer auto's op de straat komen te staan.
Aanschaf van de auto wordt goedkoper, gebruik duurder. Meer mensen gaan dus een auto aanschaffen, ook als je hem weinig gebruikt. Mensen die veel moeten rijden, die hebben toch geen keuze, en zullen dus gedwongen de staatskas moeten spekken.

En natuurlijk wordt het weer een draak van een systeem, want de overheid en gevoelige gegevens registreren, dat moet wel misgaan. ;w
Ik zie er weinig heil in.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DS7

DS7

Pierz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:28:
[...]

Als je wat langer over de gevolgen nadenkt zie je dat het niet zo simpel gesteld kan worden.

Goedkoop bezit betekent meer bezit. Dus meer blik op straat. Dus parkeerproblemen. En een auto die niet voor je deur staat kan je ook niet gebruiken om mee in de file te staan. Heb je die auto wel dan ga je hem ook gebruiken en worden de files langer. Dit zullen ook grotendeels goedkope oude auto’s zijn die meer uitstoten dan nieuwe.
Het grootste probleem van rekeningrijden vind ik dat the sky the limit is. Bij brandstoffen geldt dat te hoog betekent dat er in grensgebieden teveel mensen over de grens gaan tanken.

• Caelorum
[...]
bijzonder weer.
offtopic:
De gemeenten hebben nog geld nodig, dus die parkeerplekken kunnen betaald gaan worden ;)

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
Je betaalt nu toch ook voor gebruik? Aan de pomp? Uiteraard niet voor ons, heb al een tijdje geen pomp meer gezien. Of je moet de fietspomp meetellen haha

En alleen voor EV’s: dan wil je dus echt alleen maar dinoslurpers op de weg hebben. Ik dacht dat je belastingen heft op zaken die je slecht vindt en juist subsidies heeft op zaken die je goed vindt? Althans, dat is de theorie...

Off-topic: verbruik scheelt echt enorm als je de verwarming aan hebt of niet. Vroeger als iemand mij vroeg: hoe ver kan je er mee rijden? Dan kon ik met de Ioniq antwoorden: ongeveer 200km, en afhankelijk van het weer 180-220. Nu moet ik zeggen: afhankelijk van het weer 175-375km (of meer?) en ook afhankelijk van in hoeveel dagen ik die afstand wil afleggen hahaha. Kan ook zomaar 150km zijn of minder met écht korte ritjes en lang niet gebruiken over een langere periode.

[ Voor 37% gewijzigd door gino.martens op 05-03-2021 20:39 ]

2020 M3 SR+ MiC

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
@gino.martens : Al geprobeerd de verwarming op handmatig te zetten? Ventilator op 3, luchtopening boven en beneden , airco uit en temperatuur op 20,5. Scheelt echt in gebruik tov de automatische stand.

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
Mackeessie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:47:
@gino.martens : Al geprobeerd de verwarming op handmatig te zetten? Ventilator op 3, luchtopening boven en beneden , airco uit en temperatuur op 20,5. Scheelt echt in gebruik tov de automatische stand.
Ja sterker nog: nooit meer dan 20 (vaak 19 of 19,5), idd op voorruit en voeten en dan standje 1 of 2. Op een afstand tot 10 km in de stad is het dan 120-130 wh/km zonder en 200-200 wh/km met. Ook afhankelijk van hoe lang ik bij diverse stoplichten sta. Is het rond de 10 graden (en niet 1 a 2 zoals vanochtend) dan is <180 wh/km wel prima haalbaar.

Zet ik hem op auto dan zit ik zo aan de 250. Zal wel icm verwarmen accu zijn en de LFP die de hele nacht afkoelt. Anyways: in de zomer (obv de warme dagen die we al hebben gehad) is het verbruik echt heel netjes en kom ik eigenlijk zo goed als op de rated range. Zal moeten accepteren/wennen dat het verschil tussen zomer en winter zo groot is, dat had ik met de Ioniq niet of veel minder.

2020 M3 SR+ MiC

• frye
  • Laatst online: 14:20
Iemand al eens geprobeerd om met een Model 3 SR+ met kleine aanhangwagen naar Kroatië te gaan?
Ik heb binnenkort een Model 3 SR+ als bedrijfswagen en wou de trekhaak optie nemen. We zouden met de tent op vakantie gaan vandaar de kleine aanhangwagen.

Is het te doen... of moet er om de 100km geladen worden?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
frye schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:54:
Iemand al eens geprobeerd om met een Model 3 SR+ met kleine aanhangwagen naar Kroatië te gaan?
Ik heb binnenkort een Model 3 SR+ als bedrijfswagen en wou de trekhaak optie nemen. We zouden met de tent op vakantie gaan vandaar de kleine aanhangwagen.

Mag er niet alleen een fietsenrek op?
Maximale kogeldruk is 75kg dacht ik? (en treklast 100kg ?)

Mocht het wel gaan zal je echt niet elke 100km moeten laden maar je verbruik zal wel fors hoger zijn dan zonder. Ik schat een impact van nog eens 25%.

• frye
  • Laatst online: 14:20
GeeMoney schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Mag er niet alleen een fietsenrek op?
Maximale kogeldruk is 75kg dacht ik? (en treklast 100kg ?)

Mocht het wel gaan zal je echt niet elke 100km moeten laden maar je verbruik zal wel fors hoger zijn dan zonder. Ik schat een impact van nog eens 25%.
Er zou een aanhanger aanmogen... Max trekgewicht 910kg.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Ik verander van werk en 1 van de mogelijke bedrijfswagen is een Tesla 3 (standard, long range valt buiten budget). Echter is dit de wagen waarmee we de langere trips doen (andere is een yaris, leuke auto maar niet om 1000 km mee te doen volgepropt met bagage)

Ik zie dat de range een 400 km is op een standaard tesla 3 echter hoe realistisch is dit?

Hoe goed is het rijden en oplaadpunten te vinden met deze zelfs in een druk (als dat ooit terugkomt) als je in het midden van de autoroute du soleil in de vakantieperiode ?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat mij verbaast nu ik in omgeving Rotterdam werk, is hoe weinig super chargers er zijn. In Dordrecht 1, maar daar moet ik voor omrijden, ik had in de randstad er toch wat meer verwacht en zeker in Rotterdam zelf.
Maar goed, hoe gaat de 1ste beurt bij jullie als jullie leasen? Ik dacht dat de 1ste beurt na 40.000 km zou moeten, schieten jullie die afspraak zelf in of krijgen jullie bericht van de LM?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• MrBasta
frye schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:54:

Niet naar Kroatië. Maar mijn verbruik met vouwwagen (750 KG) is ongeveer 200 a 220 Wh/km. Dus iedere 200 km laden (met een SR+). Foto is met lege vouwwagen (dus iets lager verbruik). Wat irritanter is dan het is dat je voor iedere laadsessie de aanhanger los moet koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDxY2m1CGijAQnRrvA0Cz2q3cJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyfCyR9ArMwMFBDJO66p99G4.jpg?f=fotoalbum_large

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-04 14:49
k995 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:54:
Ik verander van werk en 1 van de mogelijke bedrijfswagen is een Tesla 3 (standard, long range valt buiten budget). Echter is dit de wagen waarmee we de langere trips doen (andere is een yaris, leuke auto maar niet om 1000 km mee te doen volgepropt met bagage)

Ik zie dat de range een 400 km is op een standaard tesla 3 echter hoe realistisch is dit?

Hoe goed is het rijden en oplaadpunten te vinden met deze zelfs in een druk (als dat ooit terugkomt) als je in het midden van de autoroute du soleil in de vakantieperiode ?
Die 400km is WLTP. Dus theoretisch rollenbank bereik.

Tussen snelladers zit (Duitsland + doorrijden) vaak 140-170km. Echter is 100-0% rijden 180-260km meer “mijn” realistische actieradius in de praktijk. Het is sterk afhankelijk van de omstandigheden en of ie hebt kunnen voorverwarmen.

Ja je kán op de beste dagen echt wel 300+ km halen zolang je niet te snel aan het rijden bent en je niet hoeft te verwarmen.

Mocht je de SR+ overwegen, kies dan de standaard 18inch Aero velgen, die zijn significant beter voor je actieradius.

(Voor het gemak: Die 400km+ haal je alleen onder ideale omstandigheden + 80-90km/h rijden constant)

De LongRange komt ongeveer 60-80km verder op de snelweg bij lange ritten.

@MrBasta Eigenlijk hoog tijd dat ze 1-2 stalls maken waar een caravan/aanhanger “prio” bord bij staat.

@carpebios Waarom Superchargers? Kan je niet gewoon AC laden dan? Superchargers zijn meer voor lange trips (plus AC laden kan prima in Rotterdam toch?)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 05-03-2021 23:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Wolly
  • Niet online
carpebios schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:01:
Wat mij verbaast nu ik in omgeving Rotterdam werk, is hoe weinig super chargers er zijn. In Dordrecht 1, maar daar moet ik voor omrijden, ik had in de randstad er toch wat meer verwacht en zeker in Rotterdam zelf.
Maar goed, hoe gaat de 1ste beurt bij jullie als jullie leasen? Ik dacht dat de 1ste beurt na 40.000 km zou moeten, schieten jullie die afspraak zelf in of krijgen jullie bericht van de LM?
Beurt? De M3 heeft geen beurt.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance

• MrBasta
Stef87 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Die 400km is WLTP. Dus theoretisch rollenbank bereik.

Tussen snelladers zit (Duitsland + doorrijden) vaak 140-170km. Echter is 100-0% rijden 180-260km meer “mijn” realistische actieradius in de praktijk. Het is sterk afhankelijk van de omstandigheden en of ie hebt kunnen voorverwarmen.

Ja je kán op de beste dagen echt wel 300+ km halen zolang je niet te snel aan het rijden bent en je niet hoeft te verwarmen.

Mocht je de SR+ overwegen, kies dan de standaard 18inch Aero velgen, die zijn significant beter voor je actieradius.

(Voor het gemak: Die 400km+ haal je alleen onder ideale omstandigheden + 80-90km/h rijden constant)

De LongRange komt ongeveer 60-80km verder op de snelweg bij lange ritten.

@MrBasta Eigenlijk hoog tijd dat ze 1-2 stalls maken waar een caravan/aanhanger “prio” bord bij staat.

@carpebios Waarom Superchargers? Kan je niet gewoon AC laden dan? Superchargers zijn meer voor lange trips (plus AC laden kan prima in Rotterdam toch?)
Ja inderdaad, in Zwolle hebben ze een aantal stalls waar je vooruit inrijdt en dan aankoppelt. Dat zou al een hoop schelen (aanhanger hangt dan wel een beetje in de weg, maar dan kan je in elk geval laden starten en dan aanhanger afkoppelen en aan de kant zetten)

• JohanB
Dat is natuurlijk onzin. Dat is inderdaad zo in een toekomst visie. Maar op dit moment plakken de remmen aan de schijven en rammelt ie bijna uit elkaar van ellende. Dus een paar keer laten controleren kan zeker geen kwaad.

Het gaat uiteindelijk om je veiligheid, niet wat er in een boekje staat

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 06-03-2021 03:24 ]

Pagina: 1 ... 206 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: