Ik denk het niet.Caelorum schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:08:
[...]
Heel eerlijk gezegd: het zal me een worst wezen wat er met de bestuurder gebeurt die geen gordel draagt of dit apparaat gebruikt. Verschil tussen dit ding en geen gordel, is dat dit ding ook direct gevolg kan hebben voor de overige inzittenden en andere weggebruikers. Dus ja, in die zin vind ik dit ding gebruiken nog dommer dan het niet dragen van een autogordel. Alleen is het helaas denk ik nog niet illegaal. Zo was er al eens iemand voor de rechter gekomen die ook zo'n ding heeft gebruikt. De rechter liet zich er alleen, zover ik kan zien, helaas niet over uit: nieuws: Rechter: bestuurder van Tesla met actieve Autopilot mag geen telefoon...
Daar zal eerst een zwaar ongeluk voor moeten komen.
[...]
En toch worden dat soort dingen vaak wel meegewogen. Zo kan je ook niet zomaar wat lege bussen lachgas rond laten slingeren in de auto. Geopende flessen alcohol gaat ook niet zomaar. Dat wordt vaak wel als bewijs gezien, waarom zou je het anders in de auto hebben liggen.
Maar zoals gezegd, het is nog niet expliciet illegaal. Al hoop ik wel dat er snel regelgeving komt die het verbied om met apparaten veiligheidsfuncties van voertuigen te ontwijken.
Ik gebruik dit ding niet als alternatief voor het stuur vasthouden, laat staan dat ik het gebruik om vervolgens maar te gaan gamen in de auto ofzo.
Daar lijken hier sommigen vanuit te gaan: je gebruikt dat ding, dus zul je wel achter de telefoon kruipen, stuur niet meer aanraken, enz.
Dat is niet wat dat ding doet. Die verwijdert gewoon de nag, zorgt dat je niet bij lane changes per ongeluk door de AP heen drukt en is dus gewoon niets anders dan comfort verhogend.
Dus het enkele feit dat dat ding op je stuur zit zegt niets.
In combinatie met omstandigheden (bijvoorbeeld vol in de flank rijden van een overstekende vrachtwagen) wordt dat anders. Dan kun je ook als verzekeraar aantonen dat iemand in het geheel niet heeft opgelet en dat is roekeloos.
Maar daar kom je dus helemaal niet in als je dat ding gebruikt waarvoor hij is gemaakt: comfort.
En zoals ik al eerder schreef: niet opletten kan ook heel prima met je hand laten rusten onderaan het stuurwiel. Wat zeg ik: hele volksstammen rijden zonder AP maar wel met hun neus in de telefoon.
Kortom: het gaat helemaal niet om dat ding, maar om de bestuurder zelf.
:strip_exif()/f/image/uhVtahlWnUj7laQNn6Ye0mQC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OlA439rsyci3hfKGhU6Twyky.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QLvwU8BhumbsK7vTbTAov5DX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dfEzq4NkHvPMT6nulSIond5n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nXu9JRomHHZox7sD4sNMbjbe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HSOBVJRYyWM5BIrtSQ2ftIua.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pyfCyR9ArMwMFBDJO66p99G4.jpg?f=fotoalbum_large)