Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.156 views

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-01 12:29
pimk schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:48:
En wij zaten ook lekker binnen bij Sec Zwolle, met inderdaad een (kartonnen) beker koffie.
Tot nu is dit het fijnste SeC dat ik bezocht (wat feitelijk alleen ook Duiven was :) )
Idd, in gezelschap van een mede-tweaker is er niks meer te wensen over aan de wachtruimte van de SUC in Zwolle. :9 Was gezellig!

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
-Muncky- schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ik ben op zoek naar een manier om MTBs (max 2) te vervoeren. Helaas geen trekhaak en de Thule Raceway lijkt mij niet geschikt vanwege het ontbreken van de lichtbak (en kenteken).

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met deze variant? Heb naar de Seasucker gekeken, maar die vond ik nogal aan de prijs.

Tnx!
Mijn ervaringen zijn erg positief. Mijn advies is vooral om het even te proberen een nachtje en dan te controleren of de zuignappen nog steeds goed vast zitten. Ik heb de variant met 4 zuignappen zodat er echt voldoende zuigkracht is.

Heb ook een Seasucker in het echt mogen bekijken, ik zie geen verschil qua zuignappen en werking van het systeem. De zuignappen, het systeem zelf, de bevestiging met quickfix of steekassen en de bevestiging van het achterwiel op een zuignap zien er echt precies hetzelfde uit.

Had op andere fora ook al deze ervaringen mogen lezen, vandaar dat ik dacht laat ik het eens proberen. En 100% tevreden :)

• Terranca
  • Laatst online: 13-01 20:12
Het zal vast ook iets met de buitentemperatuur te maken hebben, maar dit geeft mij en mijn MIC toch goede hoop voor de zomervakantie!

170kW! Heel benieuwd of het de update of de temperatuur is. Ben toch bang met name het laatste :)

[ Voor 16% gewijzigd door Terranca op 22-02-2021 19:09 ]

• stylezzz
  • Laatst online: 11:23
Heeft iemand de tekst versie? Geen zin om 10 minuten deutsche youtube te kijken.... ;)

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 22:43

Sjod

Ik ben goed luisterend

-Muncky- schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ik ben op zoek naar een manier om MTBs (max 2) te vervoeren. Helaas geen trekhaak en de Thule Raceway lijkt mij niet geschikt vanwege het ontbreken van de lichtbak (en kenteken).

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met deze variant? Heb naar de Seasucker gekeken, maar die vond ik nogal aan de prijs.

Tnx!
Ik doe gewoon de banken plat en gooi ze achterin 😀

Wel een dekentje eronder voor de modder. En als ik 2 fietsen meenemen haal ik altijd 1 trapper er af.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Sjod schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Ik doe gewoon de banken plat en gooi ze achterin 😀

Wel een dekentje eronder voor de modder. En als ik 2 fietsen meenemen haal ik altijd 1 trapper er af.
Is voor de vakantie niet zo praktisch als de achterbank ook bezet is :P

• RickM3
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09-2021
Terranca schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:05:
Het zal vast ook iets met de buitentemperatuur te maken hebben, maar dit geeft mij en mijn MIC toch goede hoop voor de zomervakantie!

[Twitter]

170kW! Heel benieuwd of het de update of de temperatuur is. Ben toch bang met name het laatste :)
Ik zal met beide te maken hebben 8-)
In het hoog wordt hij nu minder afgeknepen.
Ik ben benieuwd of de update ook positief doorwerkt op laadsessies bij koud weer (als de accu nog niet warm gereden is)...

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Terranca schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:05:

[Twitter]

Mooi kunnen ze nu weer verder met een betere indeling van het scherm ;)

Die ontwikkeling is wat mij betreft precies op het verkeerde moment stil blijven staan.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-01 21:41
Ik vind dat mijn model 3 opeens wel erg veel. Naar rechts neigt bij rechtdoor rijden. Heeft dit met bandenspanning te maken? Die staat toch echt op 3.1 op alle vier de banden. Ik heb bijna niks gereden in 2020 door corona.

• vulcan
xeoMe schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
Nou jongens ik ben in staat op mijn schoen op te eten.
Ik heb net een lekker whiskeytje gedronken en wilde de auto voor de deur neerzetten en rij achteruit en voel ineens een “remgevoel” dus ik rij weer een stukje vooruit en denk huh werkt die regen weer?!? Net een klein stukje aan het rijden en regen werkt weer na 2 dagen en 350km gezeik.
Ik hoop dat er iets achter de schermen is uitgevoerd. Indien dat niet zo is ga ik nog wel terug voor een controle.

Ik merk ook dat mijn lampen veel meer op de grond zijn gericht dus ze hebben zeker weten iets achter de schermen gedaan.
Gisteren naar de SEC in Zwolle geweest, iets met een terugroepactie met de parkeerrem (zelf nergens last van) en het jaarlijkse onderhoud van de remmen. Toen ik weer naar huis reed had ik ook geen re-gen (zo schrijf ik het altijd om de verwarring met de druppeltjes uit de lucht te vermijden :+ ) en geen stipjes aan de linkerkant. Motor was warm want een goed stuk gereden om naar de SEC te komen en redelijk warm weer. Maar geen re-gen.

Bij thuiskomst de instellingen bekeken en re-gen stond op laag ingesteld. Gebeld met SEC om te vragen of dit te maken had met de werkzaamheden en dat was ook het geval want als ze met de remmen bezig zijn geweest dan gooien ze die 'uit' om e.e.a. te testen maar dus vergeten terug te zetten.

Bij dit hele verhaal (en zeker door de ontbrekende stipjes aan de linkerkant) moest ik aan jouw verhaal denken: staat je re-gen niet op laag? Toen ik deze weer op normaal had gezet had ik nog een paar stipjes aan de linkerkant en fatsoenlijke re-gen :9

r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:34:
Ik vind dat mijn model 3 opeens wel erg veel. Naar rechts neigt bij rechtdoor rijden. Heeft dit met bandenspanning te maken? Die staat toch echt op 3.1 op alle vier de banden. Ik heb bijna niks gereden in 2020 door corona.
Lijkt me niet door de bandenspanning te komen. Wel bandenwissels gehad? Uitlijning/balans zal eerder een issue kunnen zijn.

@vulcan de huidige modellen hebben deze setting niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 23-02-2021 07:57 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 14:37
vulcan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Gisteren naar de SEC in Zwolle geweest, iets met een terugroepactie met de parkeerrem (zelf nergens last van) en het jaarlijkse onderhoud van de remmen. Toen ik weer naar huis reed had ik ook geen re-gen (zo schrijf ik het altijd om de verwarring met de druppeltjes uit de lucht te vermijden :+ ) en geen stipjes aan de linkerkant. Motor was warm want een goed stuk gereden om naar de SEC te komen en redelijk warm weer. Maar geen re-gen.

Bij thuiskomst de instellingen bekeken en re-gen stond op laag ingesteld. Gebeld met SEC om te vragen of dit te maken had met de werkzaamheden en dat was ook het geval want als ze met de remmen bezig zijn geweest dan gooien ze die 'uit' om e.e.a. te testen maar dus vergeten terug te zetten.

Bij dit hele verhaal (en zeker door de ontbrekende stipjes aan de linkerkant) moest ik aan jouw verhaal denken: staat je re-gen niet op laag? Toen ik deze weer op normaal had gezet had ik nog een paar stipjes aan de linkerkant en fatsoenlijke re-gen :9
Nee bij de nieuwe firmware updates kan je de regen niet meer instellen.
Werd gisterochtend nog gebeld door Tesla en zeiden dat ze iets van een sensor calibratie hebben gedaan ofzo, volgens mij weten ze zelf ook niet wat ze hebben gedaan precies maar het werkt weer dus ik ben nog tevreden.

Vandaag dechrome + ramen tinten.
Zal straks foto's posten. 8)

• r0bb
Inspired schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:57:
[...]

Lijkt me niet door de bandenspanning te komen. Wel bandenwissels gehad? Uitlijning/balans zal eerder een issue kunnen zijn.

@vulcan de huidige modellen hebben deze setting niet meer.
Rechtsachter is een relatief nieuwe band van een ander merk vanwege een lekke band door spijker vorige zomer.

Is de regen bij de nieuwe modellen altijd max of altijd laag?

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 23-02-2021 08:34 ]

r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Rechtsachter is een relatief nieuwe band van een ander merk vanwege een lekke band door spijker vorige zomer.

Ja, altijd “standaard” tegenwoordig. Dus de maximale stand.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Ja, altijd “standaard” tegenwoordig. Dus de maximale stand.
Weet iemand ook waarom deze optie weg is? De keuze lijkt mij wel prettig eerlijk gezegd.

• r0bb
Nou idd ben blij dat ik nog de keuze heb, mijne staat altijd op laag.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
vulcan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla

Op basis waarvan doe jij dat jaarljkse onderhoud? In de handleiding lees ik bijv. dit:
Fluid Replacement IntervalsDo not change or top up the Battery coolantor brake fluid. Tesla service technicians replacefluids at the regularly scheduled serviceintervals:•Brake fluid. Every 2 years or 25,000 miles(40,000 km), whichever comes first.•Battery coolant. Every 4 years or50,000 miles (80,000 km), whichevercomes first.Note: Any damage caused by opening theBattery coolant reservoir is excluded from thewarranty
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:46:
Nou idd ben blij dat ik nog de keuze heb, mijne staat altijd op laag.
Eens. Mijn vrouw wil niet meer meerijden als die op standaard staat denk ik, daar wordt ze altijd wat wagenziek van.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddos op 23-02-2021 08:49 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
STIMPPYYY schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Weet iemand ook waarom deze optie weg is? De keuze lijkt mij wel prettig eerlijk gezegd.
Ik snap het ook niet, met die gladheid recent was het echt fijn om dat op laag te zetten. Zeker als je na een lange rit (dus warme accu en veel re-gen) de stad in reed waar het nog glas was.

• stylezzz
Volgens mij detecteren de nieuwe modellen allemaal dat het glad is en schakelen ze automatisch de regeneratie uit (of minder). Ik heb er althans 0 problemen mee gehad in het weekje sneeuw.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aalard99 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:26:
[...]

Geen ervaring mee maar er zit geen leer in een Tesla. Dus of een leer schoonmaakmiddel werkt op de kunststof stoelen weet ik niet.

Ben zelf ook nog wel op zoek hoe ik de stoelen het beste kan onderhouden.
@DennusB

Heeft iemand ervaring met een middel om de vegan leer stoelen te verzorgen?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
MrBasta schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Ik snap het ook niet, met die gladheid recent was het echt fijn om dat op laag te zetten. Zeker als je na een lange rit (dus warme accu en veel re-gen) de stad in reed waar het nog glas was.
Dit dus. Heb 'm ook op laag gezet tijdens de gladheid. Snap ook niet waarom het voor oudere modellen dan nog wel werkt.

Had juist een extra optie verwacht

COAST - LOW - STANDARD

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:23:
[...]

@DennusB

Heeft iemand ervaring met een middel om de vegan leer stoelen te verzorgen?
Ik maak de bekleding schoon met een sopje groene zeep

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Teslalrp schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Ik maak de bekleding schoon met een sopje groene zeep
En smeer je het daarna nog in met een middel ter voorkoming van vale plekken of uitdroging?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:32
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:34:
rem die vast zit?

• DS7
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Dat soort ongein is een apk afkeur en de verzekering kan je dekking ontzeggen. Waarom??? Waarom niet gewoon twee nieuwe banden. En dan ook nog op een Model 3.

• Teslalrp
Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:35:
[...]

En smeer je het daarna nog in met een middel ter voorkoming van vale plekken of uitdroging?
Nee nog niet eerder gedaan.

• -Buzz-
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-02-2025
RickM3 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Ik zal met beide te maken hebben 8-)
In het hoog wordt hij nu minder afgeknepen.
Ik ben benieuwd of de update ook positief doorwerkt op laadsessies bij koud weer (als de accu nog niet warm gereden is)...
Gisteren even kort getest bij SuC in Rosmalen, laatste firmware, kort ritje heen (5 minuten) maar wel met voorverwarmen aan, buiten 13 graden, SoC 38% en max snelheid was 51KwH..

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Dat soort ongein is een apk afkeur en de verzekering kan je dekking ontzeggen. Waarom??? Waarom niet gewoon twee nieuwe banden. En dan ook nog op een Model 3.
Inderdaad.
Een ander merk nemen, dus sowieso een ander rubber alsook ander profiel dan de band die erop ligt, en dan nog hier vragen, hoe dat het komt dat zijn Model 3 deze kuren heeft... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 23-02-2021 10:58 ]

• MrBasta
stylezzz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:05:
Volgens mij detecteren de nieuwe modellen allemaal dat het glad is en schakelen ze automatisch de regeneratie uit (of minder). Ik heb er althans 0 problemen mee gehad in het weekje sneeuw.
Net zo goed als dat ze regen detecteren, en net zo goed als dat ze (al dan niet aanwezige) objecten rondom de auto detecteren op AP of ACC? Ik word een beetje moe van Tesla's automatiseringsdrang - zeker met betrekking tot instellingen waarvan ik zeker wil weten dat het werkt zoals verwacht.

• Kadasz
  • Laatst online: 10:58
Vandaag is mijn Model 3 2 jaar in mijn bezit. *O* *O*
Heb eens een foto gemaakt van het verbruik over die 2 jaar en ben wel benieuwd naar het gemiddelde verbruik van andere Model 3 rijders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqRuL68cfTRtzFORcHE9cL1NFLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYoslF8Ee34opSa1W5nAvd3V.jpg?f=fotoalbum_large

Ben toch wel aardig onder de indruk van het verbruik.
Op zich rij ik veel provinciale wegen dus voornamelijk 100 en 80.
Maar ik blijf het ook leuk vinden om zo af en toe eens plankgas de oprit/invoegstrook te pakken.

Model Y P Midnight Cherry Red/White

• r0bb
bottom line schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Inderdaad.
Een ander merk nemen, dus sowieso een ander rubber alsook ander profiel dan de band die erop ligt, en dan nog hier vragen, hoe dat het komt dat zijn Model 3 deze kuren heeft... 8)7
Jullie kunnen wel lekker bijdehand lopen doen stelletje betweters, maar niet iedereen heeft er zoveel verstand van. Als ik met een lekke band bij Profile aankom en die kerel zegt dat hij hem verwisselt voor een nieuwe moet ik dan weten dat dat niet goed is?

Pff stelletje zolderhelden

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 21:15
MrBasta schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Net zo goed als dat ze regen detecteren, en net zo goed als dat ze (al dan niet aanwezige) objecten rondom de auto detecteren op AP of ACC? Ik word een beetje moe van Tesla's automatiseringsdrang - zeker met betrekking tot instellingen waarvan ik zeker wil weten dat het werkt zoals verwacht.
Regen of re-gen? ;)

Maar helemaal mee eens, het zou fijn zijn als ze de optie gaven om niet werkende opties uit te kunnen schakelen of in ieder geval geen actieve invloed te laten uitoefenen. Dan kunnen ze ook nog eens mooi data vergelijken tussen de auto's die dat wel en niet hebben om zo het product verder te verbeteren.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
bottom line schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Inderdaad.
Niet iedereen heeft misschien deze kennis, dus dit komt wat hard over. Ik zou @r0bb wel adviseren om naar een andere bandenboer te gaan.

• r0bb
Pierz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Niet iedereen heeft misschien deze kennis, dus dit komt wat hard over. Ik zou @r0bb wel adviseren om naar een andere bandenboer te gaan.
Adviseer je me om zo snel mogelijk een nieuwe set banden met gelijk profiel te pakken? Kan dit permanente schade aan auto/frame betekenen als ik hiermee doorrijd? Zal ik opnieuw moeten uitlijnen?

Thanks.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Adviseer je me om zo snel mogelijk een nieuwe set banden met gelijk profiel te pakken? Kan dit permanente schade aan auto/frame betekenen als ik hiermee doorrijd? Zal ik opnieuw moeten uitlijnen?

Thanks.
Permanente schade krijg je hier niet mee.
Het verandert gewoon het rijgedrag van de auto alsook de grip / remafstand van je wagen. Je linkerkant zal anders reageren dan de rechterkant (maar moet op zich niet merkbaar zijn).

Zou die oude band die er op lag, veranderen in het 'nieuwe' merk dat er nu op ligt (maar vooral overwegen om hierover iets tegen je bandenboer te zeggen, dat ze dit moeten doorgeven aan hun klanten).

• vulcan
Eddos schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:48:
Op basis waarvan doe jij dat jaarljkse onderhoud? In de handleiding lees ik bijv. dit:
https://www.tesla.com/nl_...r-maintenance?redirect=no

Onder het kopje winterverzorging. Natuurlijk belachelijk veel ruimte voor interpretatie, eens. € 110,- in de BTW was de factuur.

• stylezzz
MrBasta schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Ik leef nog, dus ja het werkt denk ik best goed. Al hadden velen mij al opgegeven met een MIC SR+ op zomerbanden geloof ik hier ;)

• DS7

DS7

r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Jullie kunnen wel lekker bijdehand lopen doen stelletje betweters, maar niet iedereen heeft er zoveel verstand van. Als ik met een lekke band bij Profile aankom en die kerel zegt dat hij hem verwisselt voor een nieuwe moet ik dan weten dat dat niet goed is?

Ik vind het echt schokkend om te lezen dat een bandenboer je dit zo heeft verkocht. Dat zou echt niet moeten kunnen.

Maar goed, ik zou dus snel zorgen dat je op dezelfde as hetzelfde merk, type en maat hebt zitten.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 11:35
Klinkt als een medewerker die het niet snapt en/of te lui was om 2 banden te doen. Het kan nooit beleid van de Profile zijn, die verkopen je natuurlijk liever 2 banden ipv 1.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Thanks.
Het zal er echt niet stuk van gaan, en ik daag de heren uit om met wet- / regelgeving te komen waar staat dat het niet toegestaan is.

Dat gezegd hebbende, het is wel belangrijk voor stabiliteit/veiligheid/weggedrag om reparaties/vervanging aan banden, remmen en ophanging altijd aan beide zijden te doen op dezelfde as. En het is wonderlijk dat een bandenboer je zo de weg op stuurt, tenzij als noodoplossing (een reservewiel is ook vaak afwijkend, zelfs in maat, maar daar staat dan ook een waarschuwing en snelheidsbeperking op).
Zelf zou ik de oude band nog even bewaren voor als nog eens iets gebeurt, als hij nog ruim profiel heeft. Bij een volgend akkefietje zou het zomaar kunnen zijn dat hij redelijk overeenkomt met de andere band op dezelfde as. (Zelf gehad toen m'n meissie een band lekreed op de border, en we later nog een keer lek hadden, kon de oude band er weer op. Wel zelfde type en ongeveer evenveel profiel). Of als de auto al wat ouder is, een verouderde reserveband vervangen door de nog goede band die eraf komt, maar een Tesla zal wel geen reservewiel hebben, en die kan bij een Model3 ook nog niet heel oud zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-02-2021 14:26 ]

iRacing Profiel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat soort ongein is een apk afkeur en de verzekering kan je dekking ontzeggen.
Is geen APK afkeur. Je moet dezelfde maat banden op een as hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Ik heb al de nodige banden moeten laten vervangen. Is nooit per twee gegaan. Niet bij de Audi dealer, en niet bij verschillende profile’s. APK afkeur is het sowieso niet. Een LM gaat dit ook niet goedkeuren volgens mij. 8mm verschil zal niet handig zijn maar als het verschil een paar mm is kan ik me niet voorstellen dat het onveilig zou zijn.

• MrBasta
Inspired schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:55:
Ik heb al de nodige banden moeten laten vervangen. Is nooit per twee gegaan. Niet bij de Audi dealer, en niet bij verschillende profile’s. APK afkeur is het sowieso niet. Een LM gaat dit ook niet goedkeuren volgens mij. 8mm verschil zal niet handig zijn maar als het verschil een paar mm is kan ik me niet voorstellen dat het onveilig zou zijn.
(Vrijwel) alle autobandenfabrikanten raden aan om op dezelfde as banden met gelijk loopvlakdiepte te gebruiken, dat is vast niet voor niks. Daarbij moet je op dezelfde as natuurlijk ook banden met een gelijk loopvlakpatroon gebruiken.

Verder snap ik niet dat je banden per 1 gaat vervangen, maar dat is misschien meer een Lease maatschappij dingetje dan? Als hij lek is en er is een prop mogelijk dan schiet je er een prop in zo-niet dan vervang je ze toch alle twee (ik kom niet voor mijn lol bij de garage namelijk) O-)
MrBasta schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:
[...]

(Vrijwel) alle autobandenfabrikanten raden aan om op dezelfde as banden met gelijk loopvlakdiepte te gebruiken, dat is vast niet voor niks. Daarbij moet je op dezelfde as natuurlijk ook banden met een gelijk loopvlakpatroon gebruiken.

Verder snap ik niet dat je banden per 1 gaat vervangen, maar dat is misschien meer een Lease maatschappij dingetje dan? Als hij lek is en er is een prop mogelijk dan schiet je er een prop in zo-niet dan vervang je ze toch alle twee (ik kom niet voor mijn lol bij de garage namelijk) O-)
Wij van WC eend. Snap wel dat ze liever twee banden verkopen. Het zal vast marginaal beter zijn. Maar dat zijn wel meer dingen. Met een auto niet elk jaar naar de garage is ook minder veilig. Toch hoeft het met een Tesla niet. Beetje overdreven allemaal volgens mij.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:40
MrBasta schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Probleem is inderdaad dat een lease maatschappij niet vatbaar is voor 'dat kan je beter doen'. Die kijken gewoon naar wat de wettelijke eisen zijn en hoe kunnen we dit zo goedkoop mogelijk oplossen.

Ik ken de eisen niet maar als het gewoon toegestaan is om 1 band te vervangen ipv 2 dan zal de LM altijd voor het eerste gaan. Je bent natuurlijk vrij om zelf de kosten te dragen voor die tweede band, denk niet dat de LM daar een probleem mee heeft.

• DaCoTa
  • Laatst online: 13-01 18:19
stylezzz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:43:
Heeft iemand de tekst versie? Geen zin om 10 minuten deutsche youtube te kijken.... ;)
Pro-tip:

Enable close captions, pick language, hamburger menu rechtsonder, open transcript:
00:00 welcome to nextmove
00:02 at the weekend there was a software update for the tesla model 3 made in china
00:06 and i can tell you the car has made a big leap forward.
00:09 It was already a leader in production quality. In the area of bodywork, there are obviously work steps in Chinese production that do not occur at all in the usa. For example, when it comes to sealing the body.
00:21 but the car had three problems in the battery area and led to many complaints from customers at tesla. And a significant number of cars have even broken down.
00:32 The problems: First, the charging power is generally very low. Secondly, when the battery was cold in winter, the charging power was extremely low: often only 20 30 40 50 kilowatts of charging power - but this has nothing to do with long-distance capability in a small car.
00:49 Third: the battery management does not know when the battery is full and sometimes shows strange values. Now there was the update on the weekend. The car is charging right now and I can tell you that it has changed a lot.
01:04 about the background to the car and the battery we had reported in a video on the channel look again. the video has now over 150000 views.
01:19 We show the charging curves in cold weather, how many degrees celsius does the battery need to charge reasonably and how do I manage to get reasonable charging power on the long haul.
01:29 i'm on my way to the supercharger and will try to arrive exactly at 0%. 19 degrees celsius outside temperature - a jump of almost 30 degrees outside temperature compared to the last video. But that doesn't make that much difference to the battery compared to the last test.
01:46 At that time, I had brought the Tesla Model 3 to temperatures of 33 to 34 degrees Celsius, despite the cold outside temperatures, in the battery temperature at the start of the charging process. now I am about 40 degrees Celsius.
02:00 Because it was cold at night, I started the pre-air conditioning when the car was stationary. So the car has already preheated the battery. Now, on the highway, I did another fact check.
02:14 The battery was now about 40 degrees. But just before the supercharger it has again displayed the preconditioning. Preconditioning can of course also mean cooling, but I checked it. The car did indeed heat up again briefly. And 40 degrees seems to be the current comfort temperature since the new software update.
02:29 and then i'm curious how you're going on at the supercharger. under the last video there were many questions why i charged at Ionity - whether we have a sponsoring contract there. No, we have to pay for the electricity ourselves.
02:42 There are two reasons why we do not charge at Supercharger. First, there is more power here than at the Supercharger. This is a second generation Supercharger with a maximum of 150 kW power. i want to get a little more today
02:54 The second reason: you see eight stations here and there are already four cars charging, each charging at one station. Who has not yet noticed: All stations are numbered and if now another comes, then the power of the station is limited. My charging power would be reuced to about 75 kilowatts and I want to avoid that of course.
03:21 There is no power sharing with Ionity. That's why I charge here and we also still have the display for balancing. The circumstance of the shared charging power occurs right now because there are now one, two, three, four Tesla standing there.
03:36 Number 5 is just arriving here and now someone has the problem. Supercharger v3, the latest generation, has more connection charging power in the entire park and therefore there is more power for everyone.
03:52 The car is now charging. We let the first percentages run through and see in the peak a value of briefly 168 kW. There was another interruption here at the charging station. Restart at two percent and we let the complete charging curve run for you.
04:11 This fast initial performance has of course not so much to say. The decisive factor is how long the car holds this charging power. And with the old software, even with a warm battery, the values were then very sharply decreasing.
04:24 Over the entire charging process, only a power in the range of 75 to 80 kilowatts was maintained. And now we see that it charges for a long time with up to 130 kw charging power. After 15 minutes, the battery is already half full.
04:44 And that is of course a significant improvement. And I think the car even charges faster than the sister models from American production.
04:54 The 40 degrees battery temperature to reach are not so difficult to achieve in spring-like outside temperatures. So you have to start at home with a 20 degree battery and then you drive on the highway for a while and let it pre-condition and then you get close to 40 degrees.
05:11 And the car then also holds this and you then get a reasonable charging performance here. Of course, we have recorded the charging curve and we have evaluated it again. And show you from 2% to 100% the charge curve again faded in.
05:26 These are, of course, values from the display. We cannot yet say whether the battery management system is now better calibrated and adjusted. There were still implausible displays. Tesla had not released the full capacity to prevent these cars from stalling. 99% - at least the car now seems to charge to 100%.
05:52 You see, I was confused for a moment because the charge level indicator jumped up by 7 percent. I didn't really notice it. we'll show you this again in the overlay. Here you can see the state of charge and the value shown in the display. For the driver, there was a small jump upwards shortly before the end.
06:11 Last week in nextnews we raised the question of what will bring relief first: the Tesla software update or spring. It's a bit of both. But of course the software update also has an effect. Tesla has noticed that they have to act. and has also reacted accordingly and implemented a significant improvement.
06:32 Who would have thought that lithium iron phosphate batteries could live up to the performance parameters of Tesla? We can also see that something has obviously been done about balancing. The remaining time to 100% has been recalculated. But the car only charges with 7 kw.
06:50 I also got the 50 kilowatt hours last time. So tesla has not released more capacity. But the display now runs cleanly at 100 and that is at least a reassurance for the user. The car now displays plausible values.
07:06 During supercharging, the battery went above 40 degrees. We had seen the following in the data sheet of lithium iron phosphate batteries for mobile applications - i.e. for EVs. The upper temperature threshold is specified as 45 degrees.
07:23 This means that if the favorite temperature for fast charging is already at 40, but the upper threshold is at 45 degrees, then the car has a relatively narrow margin.
07:37 that is, I have the same time also tested and am times still very quickly driven over the autobahn. On Sunday there was not much going on. So you could also drive a little faster. And at 15 to 20 degrees outside, the battery performance is solid.
07:57 . i have seen no performance limitation or significant performance losses. Just three little dots on top. But the car could easily hold over 200 kilometers per hour.
08:06 In the diagnosis it was obvious that I bounced off the 50 degree temperature limit. that means with the high performance and the current outside temperatures, the tesla model 3 with the range plus has no performance limitation.
08:26 The battery management simply started the cooling circuit and was able to cool the battery down. The circuit was only around 20 degrees - that's enough.
08:37 Presumably, the air conditioning was also running. Noticed and heard in the car but nothing of it.
08:46 Here is the consumption at high speed: 38 kilowatt hours per 100 kilometers was the peak. And the car's performance is solid.
09:02 We note that the car can now be fast-charged, is fully throttle-proof and displays a 100% charge level. Now they just need to improve the range. but it seems like tesla is working massively behind the scenes and doing the homework on this car.
09:20 Zero to one hundred percent in 50 minutes is a significant improvement. but not only that. Above all, it kept the high charge rate much longer in the lower range.
09:29 To make the battery half full in a quarter of an hour, that is the decisive improvement. this shows once again how tesla is able to abuse customers as test drivers. But also to improve problems via software.
09:45 . No matter where the problems lie: whether the cars brake badly, whether they heat badly or whatever.
09:54 Tesla can intervene in the entire vehicle fleet at any time via OTA software updates. if you are interested in something like this, please subscribe to our nextmove channel and check back for the next test video.

• MrBasta
Aalard99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Probleem is inderdaad dat een lease maatschappij niet vatbaar is voor 'dat kan je beter doen'. Die kijken gewoon naar wat de wettelijke eisen zijn en hoe kunnen we dit zo goedkoop mogelijk oplossen.

Ik ken de eisen niet maar als het gewoon toegestaan is om 1 band te vervangen ipv 2 dan zal de LM altijd voor het eerste gaan. Je bent natuurlijk vrij om zelf de kosten te dragen voor die tweede band, denk niet dat de LM daar een probleem mee heeft.
Ik weet de eisen ook niet - ik heb ook niet te maken met een lease maatschappij, voel me in dit topic daarom sowieso soms een vreemde eend in de bijt :+ ;)
Inspired schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Wij van WC eend. Snap wel dat ze liever twee banden verkopen. Het zal vast marginaal beter zijn. Maar dat zijn wel meer dingen. Met een auto niet elk jaar naar de garage is ook minder veilig. Toch hoeft het met een Tesla niet. Beetje overdreven allemaal volgens mij.
Mjah, los van het argument van de fabrikant kom ik liever zo min mogelijk bij een garage. Is tenslotte allemaal eigen tijd en kost me al gauw een paar productieve uren op een dag. Dus dan vervang ze alle twee maar anders zijn ze weer ongelijk "op" :P
@MrBasta mja. Twee keer per jaar voor de wissel kom ik er. Als de banden dan (bijna) op zijn worden ze vervangen. In principe hoeft dat geen extra bezoek te zijn. Maar goed, beetje persoonlijke voorkeur allemaal. Verder is het niet zo spannend als anderen hier stellen imho.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:14
Geen idee hoe bij jullie de contracten voor de LM zijn, maar bij mij zijn de banden uitgesloten. Dat wil zeggen, zij betalen de rekening en sturen meteen een rekening naar het bedrijf waar ik werk. Voor de LM maakt het (in mijn geval) dus niet zoveel uit wat je doet met die dingen.

• DS7

DS7

Maasluip schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Is geen APK afkeur. Je moet dezelfde maat banden op een as hebben.
Je hebt deels gelijk: het moeten dezelfde soort zijn, maar daarmee wordt bedoeld dat je geen diagonaalband en een radiaalband mag gebruiken op dezelfde as. En de maatvoering moet gelijk zijn.

Neemt niet weg dat twee verschillende banden gewoon de wegligging flink hindert en de apk op dit punt dus wat mij betreft echt onvoldoende eisen stelt. Je mag dus gewoon een M+S met een R compound mixen. Nou, daar ga je echt flinke problemen mee krijgen.

• DS7

DS7

Inspired schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:11:
[...]

1 band is gewoon prima, maar wel dezelfde. En ik zou niet teveel verschil in profieldiepte willen hebben.

Het is overigens in die zin belangrijk genoeg, dat de bandencodering bij Porsche zelfs bij dezelfde type band en bandenmaat verandert als er een kleine wijziging plaatsvindt in het productieproces (N0 naar N1 naar N2, enz.). Daarmee wordt voorkomen dat je door het mixen van verschillende productiedata een iets andere band hebt.

Nou is een Porsche, zeker op de limiet, wel wat gevoeliger hiervoor, maar het is ook echt niet zo dat je ongestraft verschillende compounds kan gaan gebruiken. Dat blijkt wel, want de auto trekt nota bene naar rechts. Dat is op zijn minst oncomfortabel.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Je hebt deels gelijk: het moeten dezelfde soort zijn, maar daarmee wordt bedoeld dat je geen diagonaalband en een radiaalband mag gebruiken op dezelfde as.
Ook dat staat nergens. Maar goed, probeer nog maar eens diagonaalbanden te vinden voor je auto.

• r0bb
Ik heb de daad bij het woord gevoegd en direct een nieuwe set velgen met 4 nieuwe banden en chrome delete besteld tegen een mooie inruildeal.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

Het is nog dikke onzin ook wat je zegt.. Dat is geen apk-afkeur. |:(

(Ik heb tot 2018 nog apk keuringen uitgevoerd)

Zolang de bandenmaat hetzelfde is en de load index past én eventuele draairichting in orde is max je gewoon twee verschillende merken banden hebben.
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Het grappige is dat DS7 wel meer misinformatie hier plaatst en graag doet alsof hij alles zo goed weet en vervolgens weer misinformatie plaatst..

Beetje normaler tegen elkaar doen mag wel idd!

Als het even kan zou ik wel het liefst vergelijkbare banden op dezelfde as hebben. Echter zul je er bij normaal gebruik weinig van merken.

[ Voor 48% gewijzigd door Stef87 op 23-02-2021 17:30 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• r0bb
Stef87 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Zolang de bandenmaat hetzelfde is en de load index past én eventuele draairichting in orde is max je gewoon twee verschillende merken banden hebben.

[...]

Het grappige is dat DS7 wel meer misinformatie hier plaatst en graag doet alsof hij alles zo goed weet en vervolgens weer misinformatie plaatst..

Als het even kan zou ik wel het liefst vergelijkbare banden op dezelfde as hebben. Echter zul je er bij normaal gebruik weinig van merken.
Maar die ene andere band kan dus wel de afwijking veroorzaken?

• DS7

DS7

Maasluip schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Ook dat staat nergens. Maar goed, probeer nog maar eens diagonaalbanden te vinden voor je auto.
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/APK%20keuringseisen.pdf

Pagina 35.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Datum 2007 ?

Maar je bedoelt punt 6 denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 23-02-2021 18:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:18:
[...]

[...]

Het is op zich wel grappig dat het nota bene je werk is geweest en jij het dus ook niet exact weet, want dat van die karkasstructuur is gewoon een feit.

En verder valt roepen dat anderen steeds misinformatie plaatsen, terwijl dat onzin is, bepaald niet onder normaal doen.

[ Voor 6% gewijzigd door DS7 op 23-02-2021 18:01 ]

• DS7

DS7

jack zomer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Datum 2007 ?

Maar je bedoelt punt 6 denk ik
Zou het echt veranderd zijn denk je?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:02:
[...]

Zou het echt veranderd zijn denk je?
Geen freaking idee. Maar misschien omdat die banden niet meer krijgen zijn dat het niet in de 2020 versie staat.

Links om of rechts om.... Apk goedkeuring zolang we over normale banden praten.... Of het netjes is..... Nee vind van niet. Dan had banden bv beter gewoon het zelfde merk en type er onder kunnen gooien.
Tuurlijk heb je dan verschil in profiel links en rechts. 4mm bv tegen 9 mm.
Maar goed daar kies je als klant voor.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• DS7

DS7

jack zomer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Geen freaking idee. Maar misschien omdat die banden niet meer krijgen zijn dat het niet in de 2020 versie staat.

Links om of rechts om.... Apk goedkeuring zolang we over normale banden praten.... Of het netjes is..... Nee vind van niet. Dan had banden bv beter gewoon het zelfde merk en type er onder kunnen gooien.
Tuurlijk heb je dan verschil in profiel links en rechts. 4mm bv tegen 9 mm.
Maar goed daar kies je als klant voor.
We zijn het op zich eens hoor. Verschil in profiel, mits niet te groot, is geen probleem. Maar verschillende banden kunnen dat wel zijn en bij de auto waar het om gaat was het gewoon een probleem. Dus een dikke onvoldoende voor Profile.

• Stef87
DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Het is op zich wel grappig dat het nota bene je werk is geweest en jij het dus ook niet exact weet, want dat van die karkasstructuur is gewoon een feit.
Iets over een ander karkas is een geheel andere post en dat weet jij zelf ook. :X

Ik zeg het je toch net dat het onzin was? Ik heb je complete post in een quote staan en er niets aan veranderd.

offtopic:
Plus: niemand heeft gezegd over een ander karkas, daar begon je alleen maar over omdat je fout zat.

Overigens is vziw elke moderne auto voorzien van “R “ banden.

.

[ Voor 32% gewijzigd door Stef87 op 23-02-2021 18:51 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 22:43

Sjod

Ik ben goed luisterend

Aalard99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Ik heb dit in het verleden ook een keer gehad, met een lekke band (en ik kende deze regel niet). Het bedrijf waar ik was had niet mijn merk/type band. De LM ging hiermee niet akkoord. Heb toen een tijdelijke band gekregen om naar een andere vestiging te rijden en daar de goede te krijgen. 😀

De LM bezuinigd hier dus niet altijd op.
Bij mij ging het wel om de aandrijfas en ik dacht dat ze zeiden dat het daar verplicht 2 dezelfde te hebben.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Iets over een ander karkas is een geheel andere post en dat weet jij zelf ook. :X

Ik zeg het je toch net dat het onzin was? Ik heb je complete post in een quote staan.

offtopic:
Plus: niemand heeft gezegd over een ander karkas, daar begon je alleen maar over omdat je fout zat.
Doe niet zo kinderachtig. Ik had al voordat jij erover begon aangegeven dat ik mij had vergist, omdat ik had begrepen dat soort zag op merk/type, terwijl dat dus alleen over karkasstructuur ging. Niet meer, niet minder.

Ik zie van jou ook wel eens wat voorbij komen wat niet waar is. Soms corrigeer ik dat, soms denk ik laat maar. Nimmer voel ik mij geroepen om dan te gaan zeggen dat jij heel veel onwaarheden verkondigt. Dat is gewoon vervelenddoenerij.

• Stef87
DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Doe niet zo kinderachtig. Dat is gewoon vervelenddoenerij.
Ik ziet het precies andersom en ben iig niet alleen.
Hier laat ik het voor nu bij.
r0bb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Maar die ene andere band kan dus wel de afwijking veroorzaken?
Als er een extreme afwijking is tussen de omtrek (door een band met véél en eentje met heel weinig profiel) zou je enige afwijking kunnen hebben. (Maar dit probleem kan je ook hebben bij hetzelfde type en merk band)

In ideale situaties zal een garage normaal wel proberen om een vergelijkbare band (misschien nieuwere variant/type) te monteren. Maar als je band lek is en je gelijk door wilt rijden heb je op het moment soms geen keus.

Ik zou het even voorleggen aan service. Die kunnen ook op afstand vermoedelijk al een te grote afwijking meten tussen de omtrek van de banden. (Met de ABS/ESP sensoren)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 23-02-2021 19:06 ]

• DS7

DS7

Stef87 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Ik ziet het precies andersom en ben iig niet alleen.
Hier laat ik het voor nu bij.

[...]

Als er een extreme afwijking is tussen de omtrek (door een band met véél en eentje met heel weinig profiel) zou je enige afwijking kunnen hebben. (Maar dit probleem kan je ook hebben bij hetzelfde type en merk band)

In ideale situaties zal een garage normaal wel proberen om een vergelijkbare band (misschien nieuwere variant/type) te monteren. Maar als je band lek is en je gelijk door wilt rijden heb je op het moment soms geen keus.

Ik zou het even voorleggen aan service. Die kunnen ook op afstand vermoedelijk al een te grote afwijking meten tussen de omtrek van de banden. (Met de ABS/ESP sensoren)
De kans dat het aan de rolomtrek ligt is erg klein. Het zal eerder te maken hebben met de rolweerstand.

Sowieso blijft het een slecht idee om twee verschillende banden op 1 as te monteren, dus daar gewoon mee beginnen.

• xeoMe
Is er al iets bekend met de LFP accu’s?
net een warme accu en halfuur voorverwarmd naar een v3 supercharger maar piek op 55kW en zit nu alweer op 35kW lange ritjes maak ik nog niet veel maar zit er zeker aan te komen.

Hoop dat er na al dit gezeik wel voordelen aan die LFP battery zitten...

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
xeoMe schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:17:
net een warme accu en halfuur voorverwarmd naar een v3 supercharger maar piek op 55kW en zit nu alweer op 35kW lange ritjes maak ik nog niet veel maar zit er zeker aan te komen.

Met wat voor begin SoC percentage was dat ?

Als je daar met 70% aankwam valt het mee. Met 10% is het een tegenvaller.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• stylezzz
xeoMe schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:17:

Heb je de 2021.4.10 software al? Daarin zit de fix.

• xeoMe
kdeboois schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:21:
[...]

Met wat voor begin SoC percentage was dat ?

Als je daar met 70% aankwam valt het mee. Met 10% is het een tegenvaller.
Kwam aan met 40% maar goed ik volgens mij halen mensen met die “oude” accu’s hele andere snelheden.
stylezzz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Heb ik maar daar zit geen fix in hoor.
Release notes zegt ook “kleine verberingen”

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is inderdaad verouderd en veranderd. Dit wordt tegenwoordig geregeld door de regeling voertuigen en 5.2.27.6 luidt nu
De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.
Over de karkasstructuur wordt in de regeling voertuigen niet meer gesproken.
Ik geef toe dat dit hoogstens een technicaliteit is omdat je (zeker voor gangbare auto's) gewoon geen diagonaalbanden meer kunt vinden.

• stylezzz
xeoMe schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Kwam aan met 40% maar goed ik volgens mij halen mensen met die “oude” accu’s hele andere snelheden.

[...]

Heb ik maar daar zit geen fix in hoor.
Release notes zegt ook “kleine verberingen”
Vreemd. Ik heb afgelopen zondag met 85kw van 27 tot 57% staan laden.... dit zou hem echt moeten zijn?

Ai... 40% is ook wel vrij veel om te beginnen met een suc sessie denk ik. Hoeveel km had je van te voren gereden? De echt hoge snelheden waar je iedereen mee ziet pochen haal je van 0 tot 20% waarschijnlijk.... een supercharger moet je eigen alleen gebruiken als tussenstop van a naar b. Denk dat sommige mensen het zien als 'ik heb nu even niks te doen, lk rij er naar toe en even opladen'.

[ Voor 31% gewijzigd door stylezzz op 23-02-2021 19:54 ]

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:33
[...]

Aaah vandaar dat ik plots tot 100% kan laden.
Zaterdag deze update gekregen.

Waar heb je die releasenotes gezien?

• DS7

DS7

stylezzz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Vreemd. Ik heb afgelopen zondag met 85kw van 27 tot 57% staan laden.... dit zou hem echt moeten zijn?
Wat ik heb begrepen is dat er naar verwachting eind komende maand een fix zou komen, al was er al wel eerder sprake van verbeteringen en zou het sowieso waarschijnlijk in stappen gaan.

De temperatuur speelt ook gewoon een rol. En 85 kW van 27 tot 57% is ook alweer van een totaal andere orde dan de eerste berichten over niet hoger komen dan 30-40 kW. 85 kW is al een bruikbare snelheid, als je die langere periode kan vasthouden.

• stylezzz
Obelixxx schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Tesla zegt er uiteraard niks over. Maar deze video geeft wat meer uitleg.

https://t.co/2rsILp3Lpe
DS7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Wat ik heb begrepen is dat er naar verwachting eind komende maand een fix zou komen, al was er al wel eerder sprake van verbeteringen en zou het sowieso waarschijnlijk in stappen gaan.

De temperatuur speelt ook gewoon een rol. En 85 kW van 27 tot 57% is ook alweer van een totaal andere orde dan de eerste berichten over niet hoger komen dan 30-40 kW. 85 kW is al een bruikbare snelheid, als je die langere periode kan vasthouden.
Uiteraard zal de lente achtige temperatuur ook wel wat meehelpen. Al is het niet zon schrikbarend verschil van de ongeveer 10 graden in december toen we onze autos hebben afgehaald... (we zitten alleen even met die koudegolf in ons hoofd van laatst ;) ) ik was zondag in ieder geval blij verrast aan de suc. Begon boven de 100kw, en zakte daarna naar 85kw en hield dat vast tot 57%... daarna afgekoppeld en doorgereden naar huis.

[ Voor 54% gewijzigd door stylezzz op 23-02-2021 20:00 ]

• De Dona
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 23:03

De Dona

Wie anders?

[...]

Hier nog wat (Duits) leesvoer:

https://teslamag.de/news/...r-laden-us-variante-34354

• Terranca
  • Laatst online: 13-01 20:12
Let wel dat die filmpjes en artikelen allemaal op basis van een enkele Duitser zijn, die bij een buitentemperatuur van 19 graden (!) en een accu temperatuur van 40 graden, is gaan laden van 4% tot 100%. Over ideale omstandigheden gesproken...

Maar goed, daar zijn superchargers ook eigenlijk voor bedoeld natuurlijk; op een lange doorreis na 2 a 3 uur stoppen. Half uurtje naar de de SuC rijden is wel even wat anders.

Heb zelf de update nog niet, maar lijkt me mooie reden voor een kleine road trip als ik hem wel nog krijg.

Verwijderd

Al dit soort geëxperimenteer en geklungel met percentages en wattages doet me denken aan iets dat ik op reddit heb gelezen en met veel plezier heb opgezocht op Wikipedia. Duif met bijgeloof.

Wikipedia: B. F. Skinner
A few accidental connections between a ritual and favorable consequences suffice to set up and maintain the behavior in spite of many unreinforced instances.

• Teslalrp
Tesla heeft op 20 februari 2021 software versie 2021.4.10 uitgebracht voor de MIC (Made In China) Model 3s die voorgenoemde problemen met de LFP batterij oplost. Het Duitse EV verhuurbedrijf Next Move heeft op een van hun MIC Tesla Model 3s deze software versie uitgeprobeerd bij een Ionity snellader, en daarbij werden laadsnelheden gehaald van pakweg 140kW bij 0% en dan in een rechte lijn naar 80kW bij 50%. En daarmee wordt de MIC SR+ net zoals de Long Range geschikt om lange afstanden te reizen, al moet er iets meer en langer geladen worden dan met een Long Range.

Bron tesla model 3 blog

• DS7

DS7

stylezzz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Tesla zegt er uiteraard niks over. Maar deze video geeft wat meer uitleg.

https://t.co/2rsILp3Lpe

[...]

Uiteraard zal de lente achtige temperatuur ook wel wat meehelpen. Al is het niet zon schrikbarend verschil van de ongeveer 10 graden in december toen we onze autos hebben afgehaald... (we zitten alleen even met die koudegolf in ons hoofd van laatst ;) ) ik was zondag in ieder geval blij verrast aan de suc. Begon boven de 100kw, en zakte daarna naar 85kw en hield dat vast tot 57%... daarna afgekoppeld en doorgereden naar huis.
Alleen maar goed dat de updates helpen. Toont aan dat ze op de goede weg zijn.

Nu nog wat tweaks voor de kou icm de 2170L accu en iedereen is weer klaar met klagen.

• Barrie150
  • Laatst online: 12-08-2025
Obelixxx schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Viel mij met oude software van de week ook niet tegen. Van 50% naar 85%:
Naar 55% op 90KWh
Naar 65% op 70KWh
Naar 75% op 50KWh
Naar 85% op 40KWh
Verder ook uitermate tevreden over de MiC. Carrosserie dik in orde, geen rammeltjes, geen vastgevroren deurklinken gehad, na 7000km nog geen ghostbrakes gehad, etc.

• DS7

DS7

Barrie150 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Viel mij met oude software van de week ook niet tegen. Van 50% naar 85%:
Naar 55% op 90KWh
Naar 65% op 70KWh
Naar 75% op 50KWh
Naar 85% op 40KWh
Verder ook uitermate tevreden over de MiC. Carrosserie dik in orde, geen rammeltjes, geen vastgevroren deurklinken gehad, na 7000km nog geen ghostbrakes gehad, etc.
Voor de goede orde, die van mij uit Fremont is exact hetzelfde op dat gebied.

De kwaliteit is bij Tesla over de gehele linie gestegen.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30
Merken jullie ook een forse afname van het verbruik?

Onderstaand zijn verschillende ritten van afgelopen zondag en maandag toen het 17 graden buiten was. Ook nog stukjes 's avonds toen het kouder was gereden.

van 81% SoC naar 14%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkAukwj_PH3p91ihbd3LbkSfwdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYBHlcriMTEVcSc3YvmMG7vg.png?f=user_large

- 18 inch winterbanden met aero velgen
- 3,2 bar (3,4 als het warm is zelfs)
- temperatuur ingesteld op 18,5 graden standje 2 (geen airco)
- M3 RWD

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• stylezzz
Zeker.... de weken hiervoor op mijn woon-werk traject rond de 160-180 wh/km. Gisteravond tikte ik net onder de 120 aan zelfs. Aardig bizar..... (MIC SR+, 19", bandenspanning geen idee, temperatuur 18 graden standje 2 geen airco)

• joenatic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03-2023
HIer het zelfde. Zowel Teslafi en het energie tabblad van Tesla zelf geven aan dat ik nu met een volle accu verder kan rijden dan de rated range.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:14
Niets vreemds toch? Dit is wat er elk jaar gebeurd met Tesla's.
Nog een paar graden en ik kan weer op en neer naar mijn verste bestemming (waar ik regelmatig ben) zonder te laden tussendoor. Waar ik in de winter al blij ben als ik er met 30% over aankom.

[ Voor 60% gewijzigd door Caelorum op 24-02-2021 09:34 ]

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 11:35
Radeoxx schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:07:
Merken jullie ook een forse afname van het verbruik?

Onderstaand zijn verschillende ritten van afgelopen zondag en maandag toen het 17 graden buiten was. Ook nog stukjes 's avonds toen het kouder was gereden.

van 81% SoC naar 14%:

[Afbeelding]

- 18 inch winterbanden met aero velgen
- 3,2 bar (3,4 als het warm is zelfs)
- temperatuur ingesteld op 18,5 graden standje 2 (geen airco)
- M3 RWD
Kolossale blunder (imho) dat Tesla die RWD LR niet standaard in het assortiment opnam... Mij hoor je niet klagen met 177 over een heel jaar, maar toch, dit zijn de waardes die je wilt met een EV toch.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• stylezzz
Zeker, als die (RWD LR) nog tegen een meerprijs van 5K t.o.v. de SR+ was te bestellen geweest had ik het zeker overwogen. De 10K die de LR AWD meer kost vind ik het gewoon niet waard.....

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02-2025
stylezzz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:38:
Zeker, als die (RWD LR) nog tegen een meerprijs van 5K t.o.v. de SR+ was te bestellen geweest had ik het zeker overwogen. De 10K die de LR AWD meer kost vind ik het gewoon niet waard.....
Toch grappig, ik ben blij dat ik juist de LR AWD heb ipv de SR+ als ik zie hoevaak mijn collega's moeten laden en net weer niet op en neer kunnen. En ik met mijn LR pas 1x in 1.5 jaar bij de SC heb gestaan.

En de AWD rijdt zoveel strakker door de bocht dan de SR+ waar ik in heb gereden doordat hij door de 4wiel aandrijving je door de bocht trekt. En met de sneeuw van 2 weken geleden, was ik nog blijer.

Maar gelukkig zijn we beide blij met onze keuzes ;)

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

• xeoMe
Ramen laten tinten.
Dechrome.
Spoiler voor en achter.

Heel stuk minder “standard” zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toHe2a6PfdoWQIFMK9k8QxLkj90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEmG09Io8v2A6mH1MQdm2pNz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgqXkkjZ9aK-1wcgZBNZgQP81iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyiCInudYfQMPYrepfGgzyRh.jpg?f=fotoalbum_large

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
xeoMe schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:37:
Ramen laten tinten.
Dechrome.
Spoiler voor en achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er waanzinnig goed uit man. Wat een bolide.

• stylezzz
Japie81 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Toch grappig, ik ben blij dat ik juist de LR AWD heb ipv de SR+ als ik zie hoevaak mijn collega's moeten laden en net weer niet op en neer kunnen. En ik met mijn LR pas 1x in 1.5 jaar bij de SC heb gestaan.

En de AWD rijdt zoveel strakker door de bocht dan de SR+ waar ik in heb gereden doordat hij door de 4wiel aandrijving je door de bocht trekt. En met de sneeuw van 2 weken geleden, was ik nog blijer.

Maar gelukkig zijn we beide blij met onze keuzes ;)
Haha... ik rij ook maar 20K per jaar, en met laadmogelijkheden op het werk en thuis heb ik nog geen moment gehad dat de range tegenviel. AWD was laatst inderdaad een voordeel in de sneeuw, maar voor dat ene weekje vond ik het toch wat te duur..... In die andere 51 weken per jaar is RWD toch echt de rijdersauto.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:40
stylezzz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:47:
[...]

Haha... ik rij ook maar 20K per jaar, en met laadmogelijkheden op het werk en thuis heb ik nog geen moment gehad dat de range tegenviel. AWD was laatst inderdaad een voordeel in de sneeuw, maar voor dat ene weekje vond ik het toch wat te duur..... In die andere 51 weken per jaar is RWD toch echt de rijdersauto.
Gelukkig maar dat iedereen een keuze kan maken in wat ze willen rijden. Zou wat zijn dat iedereen dezelfde auto moet rijden in dezelfde kleur :)

• De Dona
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 23:03

De Dona

Wie anders?

Ramen laten tinten.
Dechrome.
Spoiler voor en achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit. Waar heb je dat laten doen?

• ChrisRobinson
  • Laatst online: 16-11-2025
stylezzz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:47:
[...]

haha, deze opmerking. Dat kan ik ook 'Ook in die andere 51 weken per jaar is AWD toch echt de rijdersauto!'

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-01 20:39
Ramen laten tinten.
Dechrome.
Spoiler voor en achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu even luxe kentekenplaten :)

• stylezzz
Aalard99 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Gelukkig maar dat iedereen een keuze kan maken in wat ze willen rijden. Zou wat zijn dat iedereen dezelfde auto moet rijden in dezelfde kleur :)
Haha... ja precies. Gelukkig verschillen smaken, anders zou het wel erg saai allemaal worden :)
ChrisRobinson schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:59:
[...]

haha, deze opmerking. Dat kan ik ook 'Ook in die andere 51 weken per jaar is AWD toch echt de rijdersauto!'
Haha.... Op asfalt is AWD eerder een nadeel als een voordeel. Maar ook hier geld, ieder zijn smaak.... Al zijn er al heel wat fora volgeschreven door autoliefhebbers dat voor het ultieme rijplezier een RWD toch de uitkomst is. (BMW anyone?) Neemt niet weg dat het mijn vrouw bijvoorbeeld geen biet interesseert welke wielen er wel of niet aangedreven worden, die was vooral blij dat haar nissan micra oranje was.

• xeoMe
De Dona schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ziet er strak uit. Waar heb je dat laten doen?
Spoiler en frontlip zelf gedaan.
Dechrome + ramen tinten 20% gedaan bij Buitenbos Customs in Katwijk.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
xeoMe schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Spoiler en frontlip zelf gedaan.
Dechrome + ramen tinten 20% gedaan bij Buitenbos Customs in Katwijk.
Wat waren de kosten van dechrome?

Give 2 Get

• DS7

DS7

EvaluationCopy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Kolossale blunder (imho) dat Tesla die RWD LR niet standaard in het assortiment opnam... Mij hoor je niet klagen met 177 over een heel jaar, maar toch, dit zijn de waardes die je wilt met een EV toch.
Helemaal geen blunder. Dat model was in de markt gezet voor mensen die de range nodig hadden, maar niet zouden gaan voor de DM. Maar de DM verkocht goed genoeg. Ook de MR bleek niet nodig. En de SR een overbodige optie.

Om dezelfde reden is nu weer de MY SR+ verdwenen (wel nog off menu volgens mij te krijgen).

Zo lang als Tesla alle auto's die ze kunnen maken kunnen verkopen zullen ze voor een mix gaan met de hoogste opbrengst.

De RWD LR zou overigens ook gewoon weer terug kunnen komen als de productiecapaciteit dat toelaat en het financieel voor Tesla goed uit zal pakken.
Pagina: 1 ... 202 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: