@
BlakHawk Op kleine schaal wel, op grotere schaal niet. Je kunt systeem A van auto B niet zomaar in auto C zetten, daarnaast moet je het ontwikkelen, bestellen/assembleren, aanvoeren, iemand op je productielijn trainen, voorraad aanhouden op alle locaties wereldwijd, service op verlenen, revisies uitbrengen, etc. etc.
Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar in de praktijk kan 1 extra onderdeel je miljoenen per jaar gaan kosten en dat moet ergens vandaan komen. Doorbelasten aan klanten kan, maar dan was misschien 1 op de 2.500 mensen wel afgehaakt omdat het totaalbedrag te hoog werd ivm leasebudget (ik noem maar een voorbeeld), je moet dus weloverwogen keuzes maken.
Vanuit mijn werk zitten we ook vaak met een dergelijk dilemma: Rusten we ieder stukje elektronica wel of niet standaard uit met nuttige functionaliteit X? De kostprijs per stuk gaat "maar met 1 Euro omhoog", maar je moet hier wel je firmware op aanpassen, software tegenaan laten praten, het kan kapot gaan, etc. etc. en daarnaast kan je die keuze 10x maken, met +10 Euro per product tot gevolg, waardoor je concurrentiepositie in de markt verslechtert.
Wat ik hiermee probeer te zeggen: Onderschat de impact van dergelijke schijnbaar kleine zaken niet als je ze op een dergelijke grote schaal gaat inzetten. Nog even los van of je het wel of niet aan klanten doorberekent. Je noemt sowieso 2 mooie opties hoor en lees mijn reactie even met een knipoog, want ik begrijp je helemaal, maar als ik Tesla was zou ik exact hetzelfde hebben gedaan in deze fase van het bedrijf als je nog geen winst maakt, snel wil produceren en de vraag er toch wel is.
Bij mijn vorige auto heb ik al 2x meegemaakt dat de veer van de kofferbak stopte met werken en mij zelfs ging tegenwerken om deze handmatig te sluiten / open te duwen. Heeft Ford dus 2x een servicebeurt en 2x veren gekost.
Hij gaf gisteren al aan de handleiding niet te hebben gelezen, dus het zou mij niet verbazen.. -> Ah, gelukkig, alleen het sluiten, pfoe
[
Voor 16% gewijzigd door
Taro op 02-01-2020 09:40
]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen