Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.885 views

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 10:12
Stef87 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Handmatig stand op 1 en dan 19c scheelt wel al veel in range! Ook in de US versie. Verbruik is ook netjes.

Mogelijk (te) grote buffer i.v.m. eigenschappen van een LFP batterij. (Aan voltage is SoC niet goed te bepalen, zo kan je o.a. ongewenst ineens stilvallen bij lagere SoC als je niet uitkijkt)

Heb je dat Duitse filmpje bekeken met eventueel de engelse ondertitels? Zeker aan te raden. Test komt wel overeen.

*edit* buffer zit lijkt het onder de 0% zie dat filmpje ook
Ah interessant, ga zo dat filmpje opzoeken :)

Om 8:00 heb ik m aan de lader gehangen met nog 4%, 11kWh en geeft aan dat ie tot 13:00 moet laden tot 100%. Met wat afronding zou dat nog steeds 55kWh zijn. Moet toch eens gaan kijken naar TeslaMate om meer te weten denk ik.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:51:
Zo, de tip mbt de climate control heb ik ook maar eens opgevolgt. Vanaf de dag dat ik de auto had opgehaald (8 december 2020) de climate control op auto laten staan. Tot ik van de week hier las dat er wat energie is te besparen door hem van auto af te halen..... Blijkt dus dat als 'auto' aanstaat ook de airco gewoon vrolijk mee loopt te draaien. Lekker efficient... aan de ene kant koelen en ontvochtigen en aan de andere kant de verwarming die het interieur naar behaaglijke temperatuur poogt te krijgen. 8)7 Het viel me ook al op dat het vrij vochtig werd binnen in de auto, maar ik dacht dat het door de bakken met regen kwam van de afgelopen maanden. Blijkt dus dat de airco al vrolijk 2 maanden lang vocht aan het verzamelen is en terug de auto in blaast.... haha

Kortom, nu op handmatig. Aanjager op standje 3/4, uitstroomopeningen op de vooruit en dashboard open. Stoelverwarming aan en temperatuur op 18 graden en whoppa.... Meteen vanmorgen 155Wh/km op een ritje van 35km.
Ik heb op standje auto niks geen issue met vocht. Juist niet, als ik de AC uit zet dan juist wel. Zo zou het ook moeten werken volgens mij. Ik laat hem altijd op 20/21 op standje auto staan. Er zijn wel wat modellen met issues met de temp sensor maar bij mij werkt die eigenlijk heel goed.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb op standje auto niks geen issue met vocht. Juist niet, als ik de AC uit zet dan juist wel. Zo zou het ook moeten werken volgens mij. Ik laat hem altijd op 20/21 op standje auto staan. Er zijn wel wat modellen met issues met de temp sensor maar bij mij werkt die eigenlijk heel goed.
Dat denk je. Uiteraard is je airco dan altijd bezig om de boel te ontvochtigen, dus die ruiten worden wel helder. Wat iedereen echter vergeet is dat het airco filter drijf en drijf nat word in deze tijd van het jaar en je dus na verloop van tijd ook nog een berg schimmels je auto in loopt te blazen. Mocht je de airco toch nog uitzetten, dan beslaat de boel ook nog eens flink omdat het filter nog steeds drijfnat is..... Hup, meteen die airco maar weer aan. Ik heb al zoveel collega's hierover horen klagen (met allerlei auto's overigens, dit is niet alleen bij tesla).... In de winter alleen de airco gebruiken als je auto beslaat, daarna gewoon uit dat ding.

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-01 23:31
bokkow schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:56:
[...]
Ah interessant, ga zo dat filmpje opzoeken :)
Om 8:00 heb ik m aan de lader gehangen met nog 4%, 11kWh en geeft aan dat ie tot 13:00 moet laden tot 100%. Met wat afronding zou dat nog steeds 55kWh zijn. Moet toch eens gaan kijken naar TeslaMate om meer te weten denk ik.
Niet alle stroom die uit je laadpunt gaat komt ook in de accu. Al helemaal niet wanneer je de auto een nacht hebt laten stilstaan om hem daarna pas te laden. Hij zal in het begin meer warmte aan het opwekken zijn dan dat hij iets met je accu doet ;-) Zolang het opwarmen aan de gang is, zal hij daar 3kW voor gebruiken. Met deze temperatuur zou dat zo maar meer dan het eerste uur zijn.
Naar mijn weten laat het display van je tesla wel zien wat hij in de accu stopt (indien je niet op range hebt gezet).
Ben erg benieuwd naar het verschil tussen wat je tesla zegt dat hij in de accu gestopt heeft en wat je laadpunt aangeeft wat er verbruikt is! Je houdt ons straks toch wel op de hoogte he? ;-)

• pieterhi
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:17:
[...]
Dat denk je. Uiteraard is je airco dan altijd bezig om de boel te ontvochtigen, dus die ruiten worden wel helder. Wat iedereen echter vergeet is dat het airco filter drijf en drijf nat word in deze tijd van het jaar en je dus na verloop van tijd ook nog een berg schimmels je auto in loopt te blazen. Mocht je de airco toch nog uitzetten, dan beslaat de boel ook nog eens flink omdat het filter nog steeds drijfnat is.....
In het begin toen ik de Tesla net opgehaald had, was ik verbaasd over het vocht in de auto. Ik dacht dat de vrijwilliger bij het ophalen de airco uit had gezet. Toen ik zag dat hij uit stond, dat ding maar weer eens aangezet en het vocht was weg en... heb het sindsdien lekker aan laten staan.
Ik zal eens kijken of ik het filter moet uitwringen ;-) Ook maar eens ervaren hoe het verbruik is wanneer de airco uitstaat en hij op handmatig staat.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Inspired schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Ik snap er geen jota van, maar tijdens langere ritten (45 min +) beslaat mijn front camera vak. Ik heb temperatuur altijd op "auto" en temperatuur 19.5 a 20 graden. Gevolg is dat Auto Pilot en ACC niet werken. Enige oplossing is voorruitverwarming aanzetten :? Iemand een oplossing?

Aan iedereen een fijne tip met de vrieskou die er aan komt. Ruitenwissers 's avonds op "onderhoud" stand zetten, dan ontdooien ze lekker mee 's ochtends als je in wilt stappen :)

• stylezzz
  • Nu online
pieterhi schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
[...]

In het begin toen ik de Tesla net opgehaald had, was ik verbaasd over het vocht in de auto. Ik dacht dat de vrijwilliger bij het ophalen de airco uit had gezet. Toen ik zag dat hij uit stond, dat ding maar weer eens aangezet en het vocht was weg en... heb het sindsdien lekker aan laten staan.
Ik zal eens kijken of ik het filter moet uitwringen ;-) Ook maar eens ervaren hoe het verbruik is wanneer de airco uitstaat en hij op handmatig staat.
Vanuit transport zal er ook de nodige vocht in de auto komen, althans een paar weken op een boot zal ook niet heel droge lucht opleveren denk ik ;) Airco staat hier nu uit, en 2 dagen later voelt de auto al veel droger aan....
MrBasta schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik snap er geen jota van, maar tijdens langere ritten (45 min +) beslaat mijn front camera vak. Ik heb temperatuur altijd op "auto" en temperatuur 19.5 a 20 graden. Gevolg is dat Auto Pilot en ACC niet werken. Enige oplossing is voorruitverwarming aanzetten :? Iemand een oplossing?

Aan iedereen een fijne tip met de vrieskou die er aan komt. Ruitenwissers 's avonds op "onderhoud" stand zetten, dan ontdooien ze lekker mee 's ochtends als je in wilt stappen :)
Exact wat ik bedoel. Je airco filter is drijfnat, kortom je vooruit zal wel helder zijn omdat de airco dat vocht er meteen weer af blaast. Op de wat lastiger plekken (bij de sensor/camera) heb je weinig airflow en zal het vocht zich ophopen..... Zet je airco uit, aanjager op standje hoog en laat zo het vocht uit de auto verdwijnen. Kan echt wel even duren.... En zet daarna alleen je airco aan in de winter als je beslagen ramen krijgt omdat je met een natte jas in de auto stapt ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door stylezzz op 05-02-2021 11:42 ]

• pieterhi
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:38:
[...]
Vanuit transport zal er ook de nodige vocht in de auto komen, althans een paar weken op een boot zal ook niet heel droge lucht opleveren denk ik ;) Airco staat hier nu uit, en 2 dagen later voelt de auto al veel droger aan....
[...]
Vanuit transport zou zomaar kunnen met een vochtige lucht op zee oid. Maar... nadat ik de airco aan had staan was alles weg en... is nog steeds weg. mijn auto is prima droog. ik zal wel eens binnenkort proberen wat het effect is op het uitzetten van de airco en op handmatig. Ik zal het weekend eens kijken of ik het filter kan uitwringen of dat er niets aan de hand is. Overigens, in al mijn vorige auto's had ik climate control het hele jaar aan en nergens last van gehad. Ook geen luchtjes oid. mbt verbruik, nooit naar gekeken of aangedacht ;-)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:59
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:17:
[...]
Uiteraard is je airco dan altijd bezig om de boel te ontvochtigen, dus die ruiten worden wel helder. Wat iedereen echter vergeet is dat het airco filter drijf en drijf nat word in deze tijd van het jaar en je dus na verloop van tijd ook nog een berg schimmels je auto in loopt te blazen. [...]
Om die reden blaast de auto ook na. De auto kan hier soms nog wel tot 3 uur lang de fan laten lopen om het filter droog te krijgen. De auto (en elke relatief moderne auto overigens) regelt dit allemaal zelf wel, juist om te voorkomen dat er schimmel optreed. Zelf de auto al sinds ophalen eind 2019 op standje auto staan en het ruikt nog even schoon als in het begin ;). Al ga ik over een paar maandjes wel even vragen om het filter te laten verschonen e.d.

• stylezzz
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Om die reden blaast de auto ook na. De auto kan hier soms nog wel tot 3 uur lang de fan laten lopen om het filter droog te krijgen. De auto (en elke relatief moderne auto overigens) regelt dit allemaal zelf wel, juist om te voorkomen dat er schimmel optreed. Zelf de auto al sinds ophalen eind 2019 op standje auto staan en het ruikt nog even schoon als in het begin ;). Al ga ik over een paar maandjes wel even vragen om het filter te laten verschonen e.d.
Dat nablazen zal hoogstens de radiator zijn aan de buitenkant van de auto, niet het interieurfilter. Maar goed, als jij geen problemen ermee hebt be my guest. Vraag ik me toch af waarom ik al die mensen ken die in de winters klagen met vocht in de auto ondanks dat ze altijd de airco aan hebben ;)

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Dat nablazen zal hoogstens de radiator zijn aan de buitenkant van de auto, niet het interieurfilter. Maar goed, als jij geen problemen ermee hebt be my guest. Vraag ik me toch af waarom ik al die mensen ken die in de winters klagen met vocht in de auto ondanks dat ze altijd de airco aan hebben ;)
Auto is elke ochtend/middag de laatste week bij wegrijden helemaal beslagen met vocht. Maar binnen minuut op hoogste stand weer goed

• stylezzz
  • Nu online
Teslalrp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Auto is elke ochtend/middag de laatste week bij wegrijden helemaal beslagen met vocht. Maar binnen minuut op hoogste stand weer goed
Uiteraard, dat vocht op je ruiten zal meteen weer verdwijnen. (alleen niet uit de auto ;) ) Hoeveel reacties lees je wel niet dat die sensor/camera bij de binnenspiegel helemaal beslagen is en dat ze er geen jota van snappen?

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Uiteraard, dat vocht op je ruiten zal meteen weer verdwijnen. (alleen niet uit de auto ;) ) Hoeveel reacties lees je wel niet dat die sensor/camera bij de binnenspiegel helemaal beslagen is en dat ze er geen jota van snappen?
Een airco onttrekt juist het vocht uit de lucht en voert deze af. (het plasje water wat onder je auto ligt). Dit heeft ook in de winter nut omdat het vocht uit de lucht gehaald wordt en niet meer kan beslaan op de ramen.
Ik lees dan ook overal dat juist geadviseerd wordt om in de winter ook de airco te blijven gebruiken. Ik heb hem dan ook op 'auto' staan en dit werkt perfect.

• stylezzz
  • Nu online
Prima... geloof jij lekker wat je leest op internet. Overigens, behalve vochtproblemen is er nog een voordeel om zonder airco te rijden.... energieverbruik. Ook lekker bij een ev ;)

• bokkow
pieterhi schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Niet alle stroom die uit je laadpunt gaat komt ook in de accu. Al helemaal niet wanneer je de auto een nacht hebt laten stilstaan om hem daarna pas te laden. Hij zal in het begin meer warmte aan het opwekken zijn dan dat hij iets met je accu doet ;-) Zolang het opwarmen aan de gang is, zal hij daar 3kW voor gebruiken. Met deze temperatuur zou dat zo maar meer dan het eerste uur zijn.
Naar mijn weten laat het display van je tesla wel zien wat hij in de accu stopt (indien je niet op range hebt gezet).
Ben erg benieuwd naar het verschil tussen wat je tesla zegt dat hij in de accu gestopt heeft en wat je laadpunt aangeeft wat er verbruikt is! Je houdt ons straks toch wel op de hoogte he? ;-)
Hij zit vol, 100%, laat niet op het display zien hoeveel kWh in de batterij zijn gestoken (laat ie dat niet alleen zien bij supercharger trouwens?). Maarrrr de berekening is wel weer mank; 370km voorspelde range met het gemiddelde van de afgelopen 50km, 148Wh/km komt uit op...... 55kWh. Dus je zou zeggen dat er nu dus toch 55kWh aanwezig is in de accu en in de praktijk maximaal 45kWh hiervan kan worden aangesproken voor daadwerkelijk voortbewegen?

• Caelorum
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:21:
[...]
Tegen een gat kan je ook niet opwerken met de airco. Zoals gezegd onttrekt de airco vocht uit de lucht tijdens het koelproces. De airco aanzetten zorgt er dus juist voor dat het interieur minder vochtig is en op de lange termijn beter blijft. Wat betreft de interieurfilter, vochtige lucht daardoorheen is sowieso niet wenselijk en airco *kan* daar bij helpen. Wat vooral belangrijk is, is dat er lucht doorheen blijft lopen. Standje automatisch in een auto zou daar problemen kunnen geven als die niet genoeg blaast. Echter, de model 3 heeft dat probleem niet. Die blaast eigenlijk continue wel, misschien zelfs wel teveel om comfortabel te blijven.
Ik heb overigens altijd standje auto aan al vanaf het begin en heb *zelden* problemen met vocht in de sensor daar, er zit wel eens wat, maar de auto heeft er nog nooit een melding van gemaakt. Wel van de sensor in de bijrijdersportier, maar die is eigenlijk vanaf het begin al niet helemaal super gemonteerd heb ik het idee. Gelukkig is dat maar eens in de pakweg 3 maanden dat die op een lange rit daar een melding maakt.

Dus tja.. N=1 dan (al ken ik ook eigenlijk geen collega's met issues en die gaan echt niet met de hand alles bedienen)

oh, en het is niet alleen voor de radiator. Die fan draait om 1 van drie redenen:
1) radiator koelen
2) batterij/cabine op temperatuur houden
3) airco schoon blazen (niet interieurfilter)

punt 2 is niet van toepassing in de winter voor een ritje van nog geen 10 min. Punt 1 is geen reden om een paar uur te laten draaien, want die is in de winter binnen 20min wel afgekoeld. Dan blijft 3 over, en dat kan lang duren als de luchtvochtigheid hoog is, wat het ook wel eens is in de winter.

Overigens deed de model 3 dit niet in het begin. Nablazen was niet een ding. Nadat er enorm veel klachten waren over stinkend interieur is er een software update geweest waarbij die dat nablazen is gaan doen. Dat heeft een hoop van die klachten laten oplossen. De stank kan namelijk van twee plekken komen: het filter en de AC pomp zelf.
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:02:
Prima... geloof jij lekker wat je leest op internet. Overigens, behalve vochtproblemen is er nog een voordeel om zonder airco te rijden.... energieverbruik. Ook lekker bij een ev ;)
Ik denk dat ik na deze reactie wel klaar ben met deze "discussie". Ga vooral even zoeken hoe een AC werkt en hoeveel auto's de fan laten draaien om deze schoon te houden. Zo deed mijn vorige auto een Seat Leon uit 2014 dat ook al ;)
Succes verder, ik hoop voor je dat jij verder geen problemen krijgt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 05-02-2021 13:07 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:02:
N=1 natuurlijk maar ik heb in de afgelopen 14 jaar zeker 8 auto's versleten a 150-180k kilometers en altijd de airco op auto gehad. Nog nooit vocht of schimmelproblemen gehad in welk weer dan ook.
Gemak dient de mens en als het niet goed is moeten ze geen Auto knop maken of dat ding laten uitschakelen bij omstandigheden als dat nodig is. Ik ga niet elke 10minuten aan knoppen draaien omdat het beter zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 05-02-2021 13:14 ]

• stylezzz
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat ik na deze reactie wel klaar ben met deze "discussie". Ga vooral even zoeken hoe een AC werkt en hoeveel auto's de fan laten draaien om deze schoon te houden. Zo deed mijn vorige auto een Seat Leon uit 2014 dat ook al ;)
Succes verder, ik hoop voor je dat jij verder geen problemen krijgt :)
Laten we het inderdaad rusten.... Overigens heb ik me enkele jaren geleden al tot in den treure in airco's verdiept, dus ik vermoed dat we er beiden er een andere theorie op nahouden. Laten we even hier aan refereren zodra er weer iemand reageert met vocht bij de sensor/camera van de binnenspiegel :)

• Teslalrp
Zullen het maar weer over verbruik hebben? grapje.....

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:04
Wat een discussie. Het is een auto, ik ga mij niet bezighouden met alles uit en stoelverwarming uit en een winterjas aan voor die paar wh .

Gewoon rijden, doet hij erg goed. ;)

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02-2025
Pfff airco aan, airco uit, auto stand, of handmatig.
Ik zeg iedereen lekker zijn eigen standje kiezen die hij/zij fijn vindt. Doe je thuis ook toch, laat je je toch ook niet beïnvloeden of laat staan bediscussiëren met de buurman/vrouw?

Zullen we het over nuttige dingen hebben zoals verbruik of hoeveel kWh er nu eigen in de batterij zit.
Ow wacht daar zijn ook al 19 pagina's mee gevuld :o

[ Voor 24% gewijzigd door Japie81 op 05-02-2021 14:31 ]

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

• stylezzz
  • Nu online
Wanneer komt er weer een software update trouwens? ;)

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
stylezzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:45:
Wanneer komt er weer een software update trouwens? ;)
Daar staat geen exacte planning op. Je kan altijd volgen op bvb https://teslascope.com/teslapedia/software, daar komen steeds de nieuwste firmware updates op, met de inhoud ervan.

Momenteel is de 2020.48.37 de nieuwste die "ontdekt" is. Gemiddeld zou je kunnen rekenen op een update om de 2 weken

[ Voor 6% gewijzigd door Houseofdreams op 05-02-2021 15:14 ]

EX30 Ultra Twin Performance

• DS7
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Houseofdreams schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Daar staat geen exacte planning op. Je kan altijd volgen op bvb https://teslascope.com/teslapedia/software, daar komen steeds de nieuwste firmware updates op, met de inhoud ervan.

Momenteel is de 2020.48.37 de nieuwste die "ontdekt" is. Gemiddeld zou je kunnen rekenen op een update om de 2 weken
4 weken. Ze werken daar in sprints van 4 weken. Die niet altijd 4 weken duren, maar dat dan weer terzijde.

• Houseofdreams
DS7 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:37:
[...]

4 weken. Ze werken daar in sprints van 4 weken. Die niet altijd 4 weken duren, maar dat dan weer terzijde.
Kan zijn, maar de 20 updates die ik al gehad heb, hebben een "median time" van 1week en 5 dagen... Dus ze kunnen zeggen wat ze willen, ik zie wat anders :)

Houseofdreams schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Kan zijn, maar de 20 updates die ik al gehad heb, hebben een "median time" van 1week en 5 dagen... Dus ze kunnen zeggen wat ze willen, ik zie wat anders :)
Maar veel zijn bugfix updates. Die doorlopen niet een gehele sprint natuurlijk.

• bokkow
Japie81 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:30:
Pfff airco aan, airco uit, auto stand, of handmatig.
Ik zeg iedereen lekker zijn eigen standje kiezen die hij/zij fijn vindt. Doe je thuis ook toch, laat je je toch ook niet beïnvloeden of laat staan bediscussiëren met de buurman/vrouw?

...
Neu, daar hebben we thuis geen discussies over inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://www.korvenenkappen.nl/media/catalog/product/cache/6/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/a/jade_korvenenkappen_139_big_image_2.jpg

• Houseofdreams
Inspired schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Maar veel zijn bugfix updates. Die doorlopen niet een gehele sprint natuurlijk.
True, maar de vraag was wanneer de volgende update uitkwam. Nu is hij zeker op de hoogte van de hele situatie :)

• Wortelstok
  • Laatst online: 23-11-2023
Vraag: Mijn vrouw wilde net boodschappen gaan doen en had haar tas met telefoon en (HW) sleutel (en hond...) in de auto gezet. Ze liep naar huis om nog iets op te halen en de auto gaat op slot zoals hij doet als je een telefoon in je zak hebt. (natuurlijk meteen alarm vanwege de hond).
Vrouw in alle staten (stel dat dit onderweg gebeurt). Ik kon de auto van het slot halen (niet met BT of NFC), maar ik snap het niet. Iemand een idee?

• Terranca
  • Laatst online: 12:22
Wortelstok schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:42:
Vraag: Mijn vrouw wilde net boodschappen gaan doen en had haar tas met telefoon en (HW) sleutel (en hond...) in de auto gezet. Ze liep naar huis om nog iets op te halen en de auto gaat op slot zoals hij doet als je een telefoon in je zak hebt. (natuurlijk meteen alarm vanwege de hond).
Vrouw in alle staten (stel dat dit onderweg gebeurt). Ik kon de auto van het slot halen (niet met BT of NFC), maar ik snap het niet. Iemand een idee?
Afaik werkt de "wegloopvergrendeling" alleen als je de auto hebt open gemaakt met een telefoonsleutel (dus Bluetooth) en hij dat signaal niet sterk genoeg meer ontvangt. Daar is volgens mij niet veel voor nodig -- bij mij is t vaak al als ik achter de auto sta bijvoorbeeld.

Misschien lag de telefoon van je vrouw in haar tas net tegen iets dat een Bluetooth signaal blokkeert -- een portomonnee of een ander metalen object; toen ze hem open deed was het waarschijnlijk genoeg om hem mee open te maken. Of hij schakelt Bluetooth automatisch uit om batterij te sparen (al gaat de auto daar volgens mij wel over klagen), etc.

Ik weet niet of je wegloopvergendeling per telefoonsleutel kan aan/uitzetten?

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34
@Wortelstok Toevallig gister gemerkt dat als mijn iPhone op de low power mode staat (gele batterij zegmaar), de telefoonsleutel erg slecht werkt. Misschien dat dat het was?

• Aalard99
  • Laatst online: 11-01 22:50
DS7 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Software versie is opgebouwd uit [jaar][week][versie].

Zit nu op 2020.48.x dus jaar 2020 week 48. Ben inderdaad benieuwd wanneer de 2021 versie gaat komen, is inmiddels al februari 🙃

• Terranca
  • Laatst online: 12:22
Aalard99 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:10:
[...]

Software versie is opgebouwd uit [jaar][week][versie].

Zit nu op 2020.48.x dus jaar 2020 week 48. Ben inderdaad benieuwd wanneer de 2021 versie gaat komen, is inmiddels al februari 🙃
Er gaan wat geruchten de ronde dat de "volgende versie" een flinke update is; ook wel "v11" genoemd -- ze hebben de Model S en X een refresh gegeven en als je op de website naar het scherm kijkt, is die UI heel anders dan we nu hebben... die nieuwe modellen komen "ergens tussen februari en maart", dus who knows...

• RickM3
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09-2021
Wellicht een interessant bericht uit een Duits forum m.b.t. de issues rond de MIC:
https://tff-forum.de/t/hi...lich-alle-antworten/99704

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
RickM3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:50:
Wellicht een interessant bericht uit een Duits forum m.b.t. de issues rond de MIC:
https://tff-forum.de/t/hi...lich-alle-antworten/99704
Samengevat = ...?

Je linkt naar pagina en bericht 1 van (..66?) en het is allemaal Duits :>

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RickM3
  • Laatst online: 23-09-2021
Het gaat om het 1e bericht.

Degene die 1e bericht heeft geplaatst zegt een bron bij Tesla te hebben.
Van deze bron heeft hij mogelijk antwoorden gekregen op prangende vragen over LFP/MIC.

[ Voor 61% gewijzigd door RickM3 op 05-02-2021 21:14 . Reden: toevoeging ]

• gino.martens
  • Laatst online: 29-11-2023
Net met Google translate in de weer geweest; conclusie is dat Tesla het weet, en de oplossing eraan komt. Stap voor stap wordt maximum snelladen vrijgegeven. Dit was eerst 90kW en nu al 130kW? Volgende software update is om deze reden ook verlaat.

En nog een heel verhaal dat het wel getest was maar niet in winterse omstandigheden, en dat LFP dus ook voordelen heeft en even snel zou moeten kunnen laden als de andere typen batterijen.

2020 M3 SR+ MiC

Verwijderd

Terranca schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:41:
[...]

Er gaan wat geruchten de ronde dat de "volgende versie" een flinke update is; ook wel "v11" genoemd -- ze hebben de Model S en X een refresh gegeven en als je op de website naar het scherm kijkt, is die UI heel anders dan we nu hebben... die nieuwe modellen komen "ergens tussen februari en maart", dus who knows...
Ik ben best wel klaar met mensen die in dit topic roepen dat Tesla haar prio’s goed moet hebben en iets moet aan phantom brakes en dat soort dingen, maar ik ben inmiddels ook 100% klaar met Tesla’s hippe shit en layout changes en ik zou wel gewoon een goede stabiele auto willen hebben.

Ik ben zelf iemand die met plezier rijdt en lekker klungelt met nieuwe features. In de wetenschap dat ik goed kan rijden (kom maar jongens :P). Maar mijn partner bijvoorbeeld. Vindt het niet leuk om te rijden. Gaat dat ook nooit leuk vinden. En die heeft houvast nodig. Een auto die het gewoon doet. En niet elke drie maanden een nieuwe layout, de knoppen ergens anders, en het gedrag van de richtingwijzer anders.

Want aan mijn partner merk ik dat Tesla in de kleinste dingen super inconsistent is. En dat mag weleens stoppen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:55:
[...]

Ik ben best wel klaar met mensen die in dit topic roepen dat Tesla haar prio’s goed moet hebben en iets moet aan phantom brakes en dat soort dingen, maar ik ben inmiddels ook 100% klaar met Tesla’s hippe shit en layout changes en ik zou wel gewoon een goede stabiele auto willen hebben.

Ik ben zelf iemand die met plezier rijdt en lekker klungelt met nieuwe features. In de wetenschap dat ik goed kan rijden (kom maar jongens :P). Maar mijn partner bijvoorbeeld. Vindt het niet leuk om te rijden. Gaat dat ook nooit leuk vinden. En die heeft houvast nodig. Een auto die het gewoon doet. En niet elke drie maanden een nieuwe layout, de knoppen ergens anders, en het gedrag van de richtingwijzer anders.

Want aan mijn partner merk ik dat Tesla in de kleinste dingen super inconsistent is. En dat mag weleens stoppen.
Ik heb de auto meer dan een jaar en er is haast niet veranderd in lange tijd. Nu een nieuwe UI, maar ook daar zit veel op dezelfde plek. Waar moet je dan allemaal bij zijn wat nu zo anders is?

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:58:
[...]

Ik heb de auto meer dan een jaar en er is haast niet veranderd in lange tijd. Nu een nieuwe UI, maar ook daar zit veel op dezelfde plek. Waar moet je dan allemaal bij zijn wat nu zo anders is?
“Veel”, daar ga je al natuurlijk. Want de telefoon, de ruitenwissers, versnellingsindicator, autopilot komen sowieso in me op als dingen die van plaats zijn gewisseld.

Als je linksaf slaat en richting aangeeft en dat wilt cancellen is ook vaak veranderd. Nogmaals links richting aangeven was ooit “stop meteen met richting aangeven”. Werd toen “nog 3x klikken en dan stoppen” en werd daarna “whatever ik negeer je”. Moest je per se doordrukken.

Links richting aangeven en daarna rechts was eerst “geen richting meer aangeven”. Werd daarna “3x richting en daarna niks meer”. daarna was het “doordrukken om te cancelen” en dat werd “doordrukken en dan ga ik ook naar rechts knipperen”

Dat soort dingen. Samen met dat touch screen kan je nul muscle memory opbouwen. Ik vind dat niet zo’n punt gelukkig.

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:05:
[...]

“Veel”, daar ga je al natuurlijk. Want de telefoon, de ruitenwissers, versnellingsindicator, autopilot komen sowieso in me op als dingen die van plaats zijn gewisseld.

Als je linksaf slaat en richting aangeeft en dat wilt cancellen is ook vaak veranderd. Nogmaals links richting aangeven was ooit “stop meteen met richting aangeven”. Werd toen “nog 3x klikken en dan stoppen” en werd daarna “whatever ik negeer je”. Moest je per se doordrukken.

Links richting aangeven en daarna rechts was eerst “geen richting meer aangeven”. Werd daarna “3x richting en daarna niks meer”. daarna was het “doordrukken om te cancelen” en dat werd “doordrukken en dan ga ik ook naar rechts knipperen”

Dat soort dingen. Samen met dat touch screen kan je nul muscle memory opbouwen. Ik vind dat niet zo’n punt gelukkig.
Ok, kan me voorstellen dat dergelijke zaken met
fysieke knoppen irritant zijn. Dat het soms zoeken is in de UI begrijp ik ook. Maar eerlijk, als ik ga rijden kom ik nergens aan in het menu (want profiel) en kom ik hoofdzakelijk aan de muziek knop en soms de temperatuur. Maar goed, wellicht verschilt dat per persoon.

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Ok, kan me voorstellen dat dergelijke zaken met
fysieke knoppen irritant zijn. Dat het soms zoeken is in de UI begrijp ik ook. Maar eerlijk, als ik ga rijden kom ik nergens aan in het menu (want profiel) en kom ik hoofdzakelijk aan de muziek knop en soms de temperatuur. Maar goed, wellicht verschilt dat per persoon.
Dus je geeft geen richting aan, de regensensor werkt ( 😂😂 ) en je hebt nog nooit iemand gebeld vanuit de auto?

Allemaal dingen die veranderd zijn. Ik kan daar mee dealen. Jij gebruikt ze niet :P . Maar wij zijn niet de enigen die Tesla’s rijden.

• Stef87
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:58:
[...]

Nuttig en gewaardeerd in updates:

- Sneller laden, maar was eigenlijk al bekend toen ik hem kocht.
- Netflix (voor de vakanties en/of bij de drive)
- sentry modus
- Vermogen wat gestegen. Auto voelt lekker snel aan.

Nadelen en niet (veel) beter geworden:

- software matig bepaalde degradatie of capaciteitsverlies (of pech in fabriek met hardware, echter is gemiddelde is al -10% na 30k km)
- Ruitenwissers automatische functies, nog steeds brak 50% van de tijd. Constant handmatig op touchscreen bedienen. (Prio 1 wmb.)
- Autopilot, nog steeds fantoomremmen, blind bij laagstaande zon, vuil/water op camera, sneeuw op radar. Niet beter geworden, eerder slechter. Ook de “nag” aan je stuur is strenger.
- Autopilot heeft ons in 35.000km 6-9 keer hele grote fouten gemaakt. Zoals in andere baan sturen, bijna tegen andere auto rechtdoor over de lijn.
- Zonder AP/CC ingrijpen (onterecht) en ons bij smalle weg met werkzaamheden in DE bijna in andere auto drukken.
- Hele oude kaarten in navi (nog steeds 2019..? Moet weer kijken)
- snelladers van derden update met voorverwarmen is nog steeds teruggetrokken.
- nog steeds geen navigatie met tussenstops.
- UI niet overal beter, soms storend. Ik heb geem FSD maar toch is er een gigantisch grote “hot wheels” te zien waar je bijna nooit naar kijkt als je aan het rijden bent. Wat heb je hier aan? Zelfs met FSD is dit toch nutteloos?

Eerlijk gezegd zijn sommige nadelen erg slecht, zoals een veiligheidssysteem dat hele grote fouten maakt, maar de ruitenwissers zijn toch wel het meest vervelend en daar heb je altijd last van als het regent.

Ik had nooit gedacht dat een update voor goede automatische ruitenwissers zo lastig zou zijn (1.5jaar, nog steeds niet in orde). Ik hoop dat Autopilot en de auto-ruitenwissers ooit uit beta komen, ik betwijfel dit..

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 05-02-2021 22:31 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Dus je geeft geen richting aan, de regensensor werkt ( 😂😂 ) en je hebt nog nooit iemand gebeld vanuit de auto?

Allemaal dingen die veranderd zijn. Ik kan daar mee dealen. Jij gebruikt ze niet :P . Maar wij zijn niet de enigen die Tesla’s rijden.
Nee, ik rijd altijd lekker door. Schijt aan de rest. Regen overrated, gas erop en bellen doe ik gewoon aan het oor

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:35:
[...]

Nee, ik rijd altijd lekker door. Schijt aan de rest. Regen overrated, gas erop en bellen doe ik gewoon aan het oor
Toch mijn bevestiging dat de M3 de nieuwe Golf GTI is >:)

• DS7

DS7

Stef87 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Nuttig en gewaardeerd in updates:

- Sneller laden, maar was eigenlijk al bekend toen ik hem kocht.
- Netflix (voor de vakanties en/of bij de drive)
- sentry modus
- Vermogen wat gestegen. Auto voelt lekker snel aan.

Nadelen en niet (veel) beter geworden:

- software matig bepaalde degradatie of capaciteitsverlies (of pech in fabriek met hardware, echter is gemiddelde is al -10% na 30k km)
- Ruitenwissers automatische functies, nog steeds brak 50% van de tijd. Constant handmatig op touchscreen bedienen. (Prio 1 wmb.)
- Autopilot, nog steeds fantoomremmen, blind bij laagstaande zon, vuil/water op camera, sneeuw op radar. Niet beter geworden, eerder slechter. Ook de “nag” aan je stuur is strenger.
- Autopilot heeft ons in 35.000km 6-9 keer hele grote fouten gemaakt. Zoals in andere baan sturen, bijna tegen andere auto rechtdoor over de lijn.
- Zonder AP/CC ingrijpen (onterecht) en ons bij smalle weg met werkzaamheden in DE bijna in andere auto drukken.
- Hele oude kaarten in navi (nog steeds 2019..? Moet weer kijken)
- snelladers van derden update met voorverwarmen is nog steeds teruggetrokken.
- nog steeds geen navigatie met tussenstops.
- UI niet overal beter, soms storend. Ik heb geem FSD maar toch is er een gigantisch grote “hot wheels” te zien waar je bijna nooit naar kijkt als je aan het rijden bent. Wat heb je hier aan? Zelfs met FSD is dit toch nutteloos?

Eerlijk gezegd zijn sommige nadelen erg slecht, zoals een veiligheidssysteem dat hele grote fouten maakt, maar de ruitenwissers zijn toch wel het meest vervelend en daar heb je altijd last van als het regent.

Ik had nooit gedacht dat een update voor goede automatische ruitenwissers zo lastig zou zijn (1.5jaar, nog steeds niet in orde). Ik hoop dat Autopilot en de auto-ruitenwissers ooit uit beta komen, ik betwijfel dit..
Mijn ruitenwissers werken al anderhalf jaar prima. Ook bij de nieuwe. Alleen bij miezer niet echt goed, maar dat geldt voor alle automatische wissers die ik heb of heb gehad.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-01 23:02
Ik heb een vraag...

Kan ik zien van waar overal ingelogd is/wordt met mijn Tesla account? Ik heb mijn account tijdelijk gedeeld omdat ik mijn auto uitgeleend had en wil dubbelchecken dat het account niet gekoppeld is op zijn telefoon.

Ik weet dat ik mijn wachtwoord kan aanpassen maar was sowieso benieuwd of je de login acties terug kunt vinden.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
@willyfreak Nee, dat is voor zover ik weet niet mogelijk. Had je hem anders niet gewoon je pasje mee kunnen geven?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afgelopen week heb ik de goodyear winterbanden weer laten monteren, nu weet ik weer waarom ik zo lang doorreed op de zomer banden, boven de 110 - 120 zwalkt de auto echt alle kanten uit |:(

Zou het aan een te hoge bandenspanning kunnen liggen, ik rij nu met 3.1 bar.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 15:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:24:
Hier ook 3.1 bar, dat zal de oorzaak niet zijn. Uitlijning?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• STIMPPYYY
Net toch de laadpaal ingepakt met een zak. Hangt pal in de buitenlucht. Verder nooit issues met regen o.i.d. maar toch...

• Stef87
DS7 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Mijn ruitenwissers werken al anderhalf jaar prima. Ook bij de nieuwe. Alleen bij miezer niet echt goed, maar dat geldt voor alle automatische wissers die ik heb of heb gehad.
Zal ik weer een post quoten? Iets met altijd Tesla een soort van verdedigen. >:)
Je spreekt jezelf al tegen: “Ruitenwissers werken al 2.5 jaar goed, behalve bij miezer”

Mochten ze wel 100% van de tijd werken, fijn voor jou.

Bij mij werken ze 50% of meer van de tijd niét goed en de officiële Tesla service (feit) zegt dat dit normaal is want de automatische ruitenwissers zijn een BETA functie ;)

Wissers gaan soms pas automatisch wissen als ik al 1 tot 4 seconden helemaal niets meer kan zien. Het heeft zelfs effect op Autopilot die dan buiten de lijnen wilt rijden tussen wissen door.

Elke andere auto die ik ook gereden heb met automatisch ruitenwissers, (dat zijn er heel erg veel, ik heb 7 jaar in een garage gewerkt en dagelijks in 2-6 auto’s gereden) hadden allemaal een vele malen betere implementatie.

• Stef87
STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:33:
Net toch de laadpaal ingepakt met een zak. Hangt pal in de buitenlucht. Verder nooit issues met regen o.i.d. maar toch...
Welke laadpaal heb je dan? Moet die toch tegen kunnen?
Afgelopen week heb ik de goodyear winterbanden weer laten monteren, nu weet ik weer waarom ik zo lang doorreed op de zomer banden, boven de 110 - 120 zwalkt de auto echt alle kanten uit |:(

Zijn het losse banden of is het een set wielen?

Sommige banden hebben minder koordlagen in de wang, hoe hoger de wang (zijkant) van de band hoe zwabberiger het kan aanvoelen. Zeker in een sportievere auto zoals de Model 3.

Rubber van winterbanden is gemiddeld dan ook zachter en de banden zijn minder “sportief”
willyfreak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:35:
Ik heb een vraag...

Kan ik zien van waar overal ingelogd is/wordt met mijn Tesla account? Ik heb mijn account tijdelijk gedeeld omdat ik mijn auto uitgeleend had en wil dubbelchecken dat het account niet gekoppeld is op zijn telefoon.

Ik weet dat ik mijn wachtwoord kan aanpassen maar was sowieso benieuwd of je de login acties terug kunt vinden.
Misschien heb je straks ineens FSD gekocht via in-app aankopen... :p

[ Voor 75% gewijzigd door Stef87 op 06-02-2021 15:55 ]

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:33:
Hoezo? Moet toch kunnen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Dat moet zeker kunnen, maar @STIMPPYYY is gewoon zuinig op zijn spullen, begrijp ik wel :)

• STIMPPYYY
Heb eerder hier berichten gelezen (paar maanden terug) over palen die defect gingen (ik heb een Tesla wall connector). Daar toen redelijk wat over opgezocht en de IP rating, daar zit dus verschil in tussen de Europese en US handleiding. Ook destijds gelezen dat meerdere mensen problemen hadden met TWC die door vocht defect gingen. Las destijds ook dat Tesla er vanuit gaat dat je de TWC onder een afdakje plaatst. Je hebt garantie, maar zit er niet op te wachten om ‘m te vervangen of überhaupt kwijt te zijn. Maak mij er verder nooit druk om, maar met die laag sneeuw die erop blijft liggen en vastvriest. Stond er net naast en dacht, misschien toch snel een zak erover trekken. Geen idee, maar soms heb je zo’n gevoel dat het wellicht helpt. Ik ben het trouwens met iedereen eens die zegt dat een laadpaal er prima tegen moet kunnen.

Weet eerlijk gezegd niet hoe het nu zit 😆

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46

Dat is waarom ik ze "per ongeluk" vergeten ben dit jaar. Zal je net zien krijgen we voor het eerst in jaren sneeuw. Oh wacht ik werk al 11 maanden thuis ...

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Taro schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Hier ook 3.1 bar, dat zal de oorzaak niet zijn. Uitlijning?
Dat geloof ik niet, met de pilot sports heb ik nergens last van. Als ik boven de 110-120 een snelle stuurbeweging maak dan voel ik direct een contra stuurbeweging ontstaan, heel irritant. Des te harder ik rijd des te sterker de beweging voelt.

Als de sneeuw uit de kaarten is snel weer wisselen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The Druid schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Dat is waarom ik ze "per ongeluk" vergeten ben dit jaar. Zal je net zien krijgen we voor het eerst in jaren sneeuw. Oh wacht ik werk al 11 maanden thuis ...
Dit is ook de reden dat ik ze nu pas wissel, ik irriteerde mij er vorig jaar ook al enorm aan, even comfortabel hoge snelheid rijden is er niet bij.

De grip op droog is ook slechter als met de pilot sports. Ik voel de auto nu vaker merkbaar inhouden door een gebrek aan tractie, dat was met pilot sports echt minder.

Waardeloos.

Slecht hoor voor zo'n premium bandenmerk. Heb je ook goodyear?

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 17:10 ]

• DS7

DS7

Stef87 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Zal ik weer een post quoten? Iets met altijd Tesla een soort van verdedigen. >:)

[...]

Je spreekt jezelf al tegen: “Ruitenwissers werken al 2.5 jaar goed, behalve bij miezer”

Mochten ze wel 100% van de tijd werken, fijn voor jou.

Bij mij werken ze 50% of meer van de tijd niét goed en de officiële Tesla service (feit) zegt dat dit normaal is want de automatische ruitenwissers zijn een BETA functie ;)

Wissers gaan soms pas automatisch wissen als ik al 1 tot 4 seconden helemaal niets meer kan zien. Het heeft zelfs effect op Autopilot die dan buiten de lijnen wilt rijden tussen wissen door.

Elke andere auto die ik ook gereden heb met automatisch ruitenwissers, (dat zijn er heel erg veel, ik heb 7 jaar in een garage gewerkt en dagelijks in 2-6 auto’s gereden) hadden allemaal een vele malen betere implementatie.
Nogmaals: bij geen enkele auto van mij (veel verschillende merken en types toch wel inmiddels) heeft de automatische wisserfunctie bij miezer gewerkt zoals ik dat wil.

Er zijn genoeg mensen tevreden over de automatische wisser (waar staat dat eigenlijk, dat die in beta is?) en ook mensen die er niet tevreden over zijn. Ik denk zelf dat dat te maken heeft met dat je de gevoeligheid niet kan instellen.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
DS7 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Nogmaals: bij geen enkele auto van mij (veel verschillende merken en types toch wel inmiddels) heeft de automatische wisserfunctie bij miezer gewerkt zoals ik dat wil.

Er zijn genoeg mensen tevreden over de automatische wisser (waar staat dat eigenlijk, dat die in beta is?) en ook mensen die er niet tevreden over zijn. Ik denk zelf dat dat te maken heeft met dat je de gevoeligheid niet kan instellen.
P66: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_en.pdf

Ze vinden het hartstikke normaal als hij aan gaat op een droge, zonnige dag zonder regen, dan krijg je dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXFXovdwKUNLY6Q99D54wplDy-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWudgcLJIA7lFRaj3ufGypYd.jpg?f=fotoalbum_large

Het zal wel een feature zijn

[ Voor 37% gewijzigd door JohanB op 06-02-2021 21:34 ]

• DS7

DS7

JohanB schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Ze vinden het hartstikke normaal als hij aan gaat op een droge, zonnige dag zonder regen, dan krijg je dit:
[Afbeelding]

Niets normaals aan. Ik heb dat dus nog nooit meegemaakt.

Maar ze zijn bij Tesla ook wel heel erg snel met het roepen dat iets within spec is.

Dat durven ze volgens mij zelfs nog te roepen als je met drie wielen aan komt rijden. ;)

• Caelorum
Heel eerlijk gezegd ben ik lang geleden al afgehaakt met het accepteren van bewijs van Tesla Service. Die lui weten vaak minder dan de meesten hier in het topic en doen er idd alles aan om maar onder de verantwoordelijkheid uit te komen.

Daarnaast lijkt het standaard flow chart wel:
1. Probleem met bèta functie - > sorry, het is een beta functie. Gebruik het dan niet. Het is zoals het is.
2. Problemen met iets wat zij moeten controleren? <accu bijv.) - > meten en dan claimen dat het binnen specs is.
3. Cosmetische problemen? - > binnen specs.
4. Overige problemen? Vooral tijd rekken en niet reageren en sturen op binnen specs of er komt nog een update voor.

• JohanB
Caelorum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:55:
Heel eerlijk gezegd ben ik lang geleden al afgehaakt met het accepteren van bewijs van Tesla Service. Die lui weten vaak minder dan de meesten hier in het topic en doen er idd alles aan om maar onder de verantwoordelijkheid uit te komen.

Daarnaast lijkt het standaard flow chart wel:
1. Probleem met bèta functie - > sorry, het is een beta functie. Gebruik het dan niet. Het is zoals het is.
2. Problemen met iets wat zij moeten controleren? <accu bijv.) - > meten en dan claimen dat het binnen specs is.
3. Cosmetische problemen? - > binnen specs.
4. Overige problemen? Vooral tijd rekken en niet reageren en sturen op binnen specs of er komt nog een update voor.
Eens. De auto werkt voor geen ene meter / zeer inconsistent, maar wel “binnen specificaties”. Dus daar verschuilen ze zich achter.

Tegelijkertijd zijn die call center mensen wel het juridische aanspreekpunt, dus je zou/moet er meer van kunnen verwachten denk ik. Zoals velen hier weten vind ik dat je die mensen niet zomaar als leugenaars weg mag zetten. Ik neem ze niet voor waar aan, maar juridisch gezien zijn ze dat wel dus het “moet” wel waar zijn.

Ook stel ik voor om ze hier vooral niet te veroordelen zonder dat ze zichzelf kunnen verdedigen. Maar ik ga die discussie niet opnieuw voeren

Het zijn dan ook 2 verschillende discussies denk ik. 1) kwaliteit 2) daar verantwoordelijkheid voor nemen (e.g. BETA of call center persoon)

Uiteraard proberen ze 2) te voorkomen. Maar iets te vaak zie ik 2) als reden/verklaring voor 1) genomen worden hier.

Het: “het is niet normaal want ik heb het niet” helpt dus ook niemand

De ruitenwissers zijn bijv. een (zeer) bekend probleem. Zo weinig interessant dat het call center er geen moeite voor doet. Dus moet je dat ook kunnen erkenen in mijn ogen, om toekomstige gebruikers daar juist over te informeren.

[ Voor 26% gewijzigd door JohanB op 06-02-2021 19:55 ]

• Caelorum
@JohanB ik heb het al eerder gezegd, maar ik herhaal het wel weer: ik noem ze nergens leugenaars, dat impliceert dat ze het bewust doen. Ik denk dat ze gewoon een andere kijkwijze hebben en/of gewoonweg niet alle informatie hebben.

• DS7

DS7

JohanB schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:26:
[...]

Eens. De auto werkt voor geen ene meter / zeer inconsistent, maar wel “binnen specificaties”. Dus daar verschuilen ze zich achter.

Tegelijkertijd zijn die call center mensen wel het juridische aanspreekpunt, dus je zou/moet er meer van kunnen verwachten denk ik. Zoals velen hier weten vind ik dat je die mensen niet zomaar als leugenaars weg mag zetten. Ik neem ze niet voor waar aan, maar juridisch gezien zijn ze dat wel dus het “moet” wel waar zijn.

Ook stel ik voor om ze hier vooral niet te veroordelen zonder dat ze zichzelf kunnen verdedigen. Maar ik ga die discussie niet opnieuw voeren

Het zijn dan ook 2 verschillende discussies denk ik. 1) kwaliteit 2) daar verantwoordelijkheid voor nemen (e.g. BETA of call center persoon)

Uiteraard proberen ze 2) te voorkomen. Maar iets te vaak zie ik 2) als reden/verklaring voor 1) genomen worden hier.

Het: “het is niet normaal want ik heb het niet” helpt dus ook niemand

De ruitenwissers zijn bijv. een (zeer) bekend probleem. Zo weinig interessant dat het call center er geen moeite voor doet. Dus moet je dat ook kunnen erkenen in mijn ogen, om toekomstige gebruikers daar juist over te informeren.
Ik denk dat het anders heel goed is om een verschil te maken tussen gedrag van alle M3’s of specifieke M3’s.

Als iemand zegt niet onder de 200 wh/km uit te komen bij 100 km/u, dan is dat niet omdat de M3 onzuinig is, maar omdat er iets mis is met die auto.

Als alle M3’s dat hebben hoef je niet naar het SeC, als alleen die van jou het heeft wel.

Ik snap best dat niet iedereen tevreden is met de ruitenwissers, aangezien je ze niet kan instellen. Maar ruitenwissers die zomaar op en neer gaan als het droog is, dat wijst op dat er iets mis is.

• JohanB
Caelorum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:58:
@JohanB ik heb het al eerder gezegd, maar ik herhaal het wel weer: ik noem ze nergens leugenaars, dat impliceert dat ze het bewust doen. Ik denk dat ze gewoon een andere kijkwijze hebben en/of gewoonweg niet alle informatie hebben.
Ook fair. Mijn aanname (en misschien is die dus fout) is dat ze ook weleens de telefoon opnemen waarin dit probleem wordt gemeld en ze dus op de hoogte zijn van het probleem en dus geinformeerd zijn (plus het feit dat ze een informatie plicht hebben).

• DS7

DS7

Caelorum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:58:
Onwetendheid. Bij Tesla houden ze ook bij hoog en laag vol dat er geen 82 kWh accu is voor de M3 bij het SeC.

Verkoop weet het dan weer wel.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:44
Die regensensor is een ramp inderdaad. Als je je ruiten even schoonmaakt, dan gaat die opeens als een gek aan na een halve minuut. En als het stortregent, dan doet die het af en toe eens.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
carpebios schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:51:
Die regensensor is een ramp inderdaad. Als je je ruiten even schoonmaakt, dan gaat die opeens als een gek aan na een halve minuut. En als het stortregent, dan doet die het af en toe eens.
Het ontbreken van de regensensor bedoel je !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• gino.martens
JohanB schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Ze vinden het hartstikke normaal als hij aan gaat op een droge, zonnige dag zonder regen, dan krijg je dit:

Denk dat het netje is om even de naam van de beste kerel te bedekken 😉👍

2020 M3 SR+ MiC

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
gino.martens schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Tenzij zijn achternaam daadwerkelijk Tesla is denk ik dat de voornaam alleen wel algemeen genoeg is, maar idd altijd beter die naam even te blurren @JohanB.

Edit: Top, netjes!

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-02-2021 21:36 ]

• gino.martens
Taro schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Tenzij zijn achternaam daadwerkelijk Tesla is denk ik dat de voornaam alleen wel algemeen genoeg is, maar idd altijd beter die naam even te blurren @JohanB.
Hahahah, dat zou wat zijn 🤣 dan heb je echt bij het goede bedrijf gesolliciteerd.

2020 M3 SR+ MiC

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
gino.martens schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Hahahah, dat zou wat zijn 🤣 dan heb je echt bij het goede bedrijf gesolliciteerd.
Ja, of afstammeling van Nikola Tesla en binnengehaald omdat die nog bepaalde rechten op de naam had. Je weet het niet :)

• JohanB
gino.martens schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Erik Electriciteit was het er ook niet mee eens!

Aangepast ;)

• JohanB
DS7 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Onwetendheid. Bij Tesla houden ze ook bij hoog en laag vol dat er geen 82 kWh accu is voor de M3 bij het SeC.

Verkoop weet het dan weer wel.
Dit zou waar kunnen zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat dit bedrijf z’n werknemers zo actief dom houdt. De laatste zin spreekt het eerst woord volledig tegen als bewijs daarvan.

• STIMPPYYY
JohanB schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Dit zou waar kunnen zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat dit bedrijf z’n werknemers zo actief dom houdt. De laatste zin spreekt het eerst woord volledig tegen als bewijs daarvan.
Probleem is, is dat niemand verantwoordelijkheid neemt. Dat zie je overal. Je wordt er doodziek van. Altijd komen dat soort gasten met smoesjes. Snap het wel, is lekker veilig en makkelijk. Aan het einde van de dag krijg je centjes. De klant met een kluitje in het riet gestuurd. Maar he, zolang het jezelf maar niet overkomt.

Als ik met die houding mijn werk zou doen sta ik binnen een week op straat. En terrecht. Doe je werk, neem je verantwoordelijkheid, spreek je manager er op aan, doe een dansje, geen idee.. maar ze moeten ophouden met die smoesjes waar ze zich achter verschuilen. “Ik kan er niks aan doen, want ik ben maar dit of dat” ja dat kan je wel, jij werkt er. Niet je klant.

/rant off

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-02-2021 23:28 ]

Al iemand de Model 3 uitgelaten in de sneeuw vandaag? Straks eens kijken hoe het gaat op zomerbanden. Te lui geweest om ze te laten wisselen. En wanneer hebben we nu nog sneeuw in NL? :)

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:46:
Al iemand de Model 3 uitgelaten in de sneeuw vandaag? Straks eens kijken hoe het gaat op zomerbanden. Te lui geweest om ze te laten wisselen. En wanneer hebben we nu nog sneeuw in NL? :)
Heb hem van de paal gehaald en de ruiten waren vastgevroren. Moest de deur ook een paar klappen geven. Verder nog niks gedaan. Sneeuw ligt hier 40cm hoog dus ik geloof het wel.

Palthe

Voor mijn gevoel 1 weekje per jaar wat prutsneeuw. Ik wissel ook al 3 jaar niet meer, hoewel gewoon in mijn lease contract. Gewoon onzinnig voor mijn gevoel. Nu met COVID hoef ik ook nergens heen, dus houden zo.

• DS7

DS7

Gisteren, vandaag, morgen... ;)

• STIMPPYYY
Zal denk ik ook per land verschillen. Zo had Bjorn (Noorwegen) met zijn 2019 M3P na 60k en 1,5 jaar 6% degradatie en na 80k en 2 jaar 8% degradatie (60% AC en 40% DC).

Nu las ik in de comments dat er ook mensen zijn die voornamelijl DC laden en ook al rond de 7% zitten op 80k. Lijkt dus enig effect te hebben, hoewel minimaal. Dit gaat dus puur specifiek over de M3. De oudere Model S had een stuk minder degradatie terwijl dat hij ouder was en gelijk aantal KM had gereden. Dat is dus opvallend.
Blijft toch wel een California car. Half uur voorverwarmen en ramen alsnog bevroren. Kreeg de deur amper dicht omdat er geen beweging in het raam zit. Geef mij maar een normale deur. :)

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik moet nog eens uitproberen straks. Hopelijk kunnen de deuren open haha.

• Caelorum
Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:07:
Blijft toch wel een California car. Half uur voorverwarmen en ramen alsnog bevroren. Kreeg de deur amper dicht omdat er geen beweging in het raam zit. Geef mij maar een normale deur. :)
20 min hier. Sneeuw eraf gehaald, want zelfs op standje max smelt die 15cm niet. Mep tegen deurklink gegeven en gaat gewoon open en dicht. Zijn je rubbers wel helemaal goed?

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 07-02-2021 11:56 ]

Caelorum schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:56:
[...]

20 min hier. Sneeuw eraf gehaald, want zelfs op standje max smelt die 15cm niet. Mep tegen deurklink gegeven en gaat gewoon open en dicht. Zijn je rubbers wel helemaal goed?
Geen idee. Handgreep was deze keer geen issue. Maar raam leek gewoon helemaal vast te zitten.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:07:
Ik begrijp die keuze ook niet om bij een normale auto die ramen zonder sponning te maken of hoe je dat ook noemt. Het is geen cabrio dus dit geeft alleen maar nadelen.
Ramen moeten continu wat zakken bij openen en sluiten en het geeft tocht/herrie omdat de afdichting niet 100% is.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Geen idee. Handgreep was deze keer geen issue. Maar raam leek gewoon helemaal vast te zitten.
Ik heb eerder al gehad dat de ramen vast zaten maar na verwarmen alsnog niet open wilde, een reset hielp toen. Vermoed dat ze na een paar keer proberen in een soort beveiliging schieten tegen schade.
GeeMoney schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik begrijp die keuze ook niet om bij een normale auto die ramen zonder sponning te maken of hoe je dat ook noemt. Het is geen cabrio dus dit geeft alleen maar nadelen.
Ramen moeten continu wat zakken bij openen en sluiten en het geeft tocht/herrie omdat de afdichting niet 100% is.
Zal voordeliger zijn? Hoeft van mij idd ook niet. Ook een stuk minder gevoel/geluid als je de portier nu sluit. En die afwerking bovenaan is echt zó cheap. Elke keer moet ik weer bijna huilen als ik het zie. :) Wellicht is dat bij de MY21 beter.

• Teslalrp
Geen sentry, geen gepland vertrek, geen verwarming, geen data uitlezen maar toch vannacht ca 20 km weer weg
Teslalrp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:30:
Geen sentry, geen gepland vertrek, geen verwarming, geen data uitlezen maar toch vannacht ca 20 km weer weg
Zal door de kou komen? ~Procent even niet beschikbaar nu.

• Teslalrp
Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Zal door de kou komen? ~Procent even niet beschikbaar nu.
Ja klopt normaliter niet zo last van. Collega heeft auto afgelopen week met 60 km in ondergrondse garage gezet. 4 dagen niet gebruikt en accu leeg

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik denk niet dat de preconditioning hierbij gaat helpen. _o-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHUalYJArdnSpgzuwN2hbkElTW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0MUtUaIfVhDfob9jKeP29Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Caelorum
Mx. Alba schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:45:

[Afbeelding]
10min per cm heb ik gemerkt ^_^. Wel een tip voor je. Eerst sneeuw eraf schuiven met je handen en dan pas standje max. Die waterlaag eronder schiet anders ook niet echt op :-)

• gino.martens
Teslalrp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Ja klopt normaliter niet zo last van. Collega heeft auto afgelopen week met 60 km in ondergrondse garage gezet. 4 dagen niet gebruikt en accu leeg
Dit soort dingen zorgt ervoor dat je eigenlijk meer stress hebt met een elektrische auto. Alhoewel, bij de Ioniq had ik hier nooit last van dus lijkt echt Tesla specifiek te zijn. Of hebben andere merken hier ook last van?

Een beetje alsof je je benzine auto met nog 10 liter in de tank wegzet en een week later je tank leeg is...

2020 M3 SR+ MiC

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 18:11
Net een rondje gemaakt, degen laag, slipstart aan, ging prima. Start vanuit een stuk met diepe weggeschoven sneeuw bij afslag naar rechts, langzaam, maar zeker. Natuurlijk niet te snel gereden omdat ik op zomerbanden rijd en remmen dan veel ruimte neemt.
Wel minder speels dan met een Mini op Michelin Crossclimate banden :)

• STIMPPYYY
Lag hier ook even 20-30cm op de laadklep. Toch maar even eraf gehaald 😆. Spoilertje ook maar sneeuwvrij gemaakt. Kunnen ook niets hebben die dingen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34
Mx. Alba schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:45:

[Afbeelding]
Hier waait het zo hard dat er alleen bij de ruitenwissers wat blijft hangen :)

• Stef87
Is er met de RWD Model 3’s nog vooruit te komen op zomerbanden?... (met/zonder slip start?)

Momenteel “lui” al 3u lang auto ontdooien op HI, omdat ik een ladder uit de koffer moet pakken, defrosten helpt niet zo goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 07-02-2021 15:40 ]

Pagina: 1 ... 195 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: