Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.713 views

• desune
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb nu een maandje een 2021 Model 3 LR en sinds een weekje FSD en 2,7k op de teller. Hier mijn ervaringen.

Bij het ophalen in Amsterdam alles perfect verlopen. Geen gebreken ontdekt. Wel merkte ik tijdens het rijden dat de richtingaanwijzer niet altijd in wilde schakelen wanneer ik deze helemaal doorduwde. Dit viel een vriend ook op diezelfde dag. Ook soms dat als ik de richtingaanwijzer half induw, dat het dan 1x knippert ipv 3x.

Heb hiervoor volgende week een afspraak staan. Tesla mobiele service is 2 weken geleden langsgekomen om het dashboard kastje te vervangen, deze viel bij mij met een klap open, en niet met een soft open. Ook hebben ze de chargeport vervangen omdat deze zichzelf opende bij het uitstappen.

Verdere dingen die me opvielen waren dat de lampen er hoog lijken afgesteld. Op de snelweg zijn de blauwe borden goed verlicht alsof groot licht aanstaat. Ik heb deze zelf naar beneden afgesteld, lijkt beter, maar is door een software update deze week uit zichzelf weer omhoog gegaan. Ik heb overigens de nieuwe koplamp met bolletje.

Tot nu toe erg tevreden. Ondanks dat het interieur kaal is, vind ik dit persoonlijk mooier dan een Mercedes interieur. Ik vind al dat chrome een beetje tacky. Ik hoop niet dat Tesla ooit die richting opgaat.

Zelf houd ik niet van auto rijden, maar in de Tesla rij ik met alle plezier in en kijk er naar uit om ergens heen te rijden. Eén van de grootste redenen voor mij om voor een Tesla te kiezen, is omdat ik gefascineerd ben met zelfrijdende technologie. Ik wil dit vanaf het begin meemaken zodra hopelijk de FSD beta ook in Nederland beschikbaar komt.

Maar nu komt het; Sinds een weekje dus FSD en ben zeer teleurgesteld. Basic Autopilot prima, kan beter maar zeker nog onvolwassen. De tweede keer dat ik van baan wisselde met FSD stuurde hij mij tijdens de lane change weer terug, ik forceerde daarna handmatig de lane change. Er reed geen auto naast of achter me en er waren geen noemenswaardige weeromstandigheden.

Omdat dit gelijk na de 2e keer gebeurde dempte dit gelijk mijn enthousiasme en vertrouwen in FSD. Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd maar er zit een failure rate in van ongeveer 30%. Oftewel onbruikbaar.

Ik ga morgen met een vriend eens goed Autopilot uittesten maar als ik dit niet via een maandelijks bedrag van mijn leasemij zou betalen, dan zou ik mijn geld terugwillen. Ik vind €1000 al te duur voor FSD in z'n huidige staat in de EU, laat staan €7000. Erg jammer. Moet me helaas nog even scharen bij de peasants die zelf moeten rijden ;)

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Inspired schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Ze geven helemaal niet alleen de data voor de LR. Tenmiste, dat staat nergens. Vanaf de Model 3 page linken ze gewoon naar het algemene verhaal waarbij de animatie de indruk wekt dat je van 10 naar 80 kunt laden in 30 minuten. Ook staat er specifiek bij de SR+ laden tot 170kW.
De genoemde 275 km ziet overduidelijk op de M3LR.

En die 80% in 30 min geldt ook gewoon voor de SR+, maar met de MiC is er een probleem nu.

En tot 170 kW is heel weinig specifiek. Het klopt ook gewoon: in theorie kun je met de VS versie daar wel aan komen.

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-01 17:25
desune schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:24:
Maar nu komt het; Sinds een weekje dus FSD en ben zeer teleurgesteld. Basic Autopilot prima, kan beter maar zeker nog onvolwassen. De tweede keer dat ik van baan wisselde met FSD stuurde hij mij tijdens de lane change weer terug, ik forceerde daarna handmatig de lane change. Er reed geen auto naast of achter me en er waren geen noemenswaardige weeromstandigheden.

Omdat dit gelijk na de 2e keer gebeurde dempte dit gelijk mijn enthousiasme en vertrouwen in FSD. Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd maar er zit een failure rate in van ongeveer 30%. Oftewel onbruikbaar.

Ik ga morgen met een vriend eens goed Autopilot uittesten maar als ik dit niet via een maandelijks bedrag van mijn leasemij zou betalen, dan zou ik mijn geld terugwillen. Ik vind €1000 al te duur voor FSD in z'n huidige staat in de EU, laat staan €7000. Erg jammer. Moet me helaas nog even scharen bij de peasants die zelf moeten rijden ;)
Helemaal mee eens. Op de snelweg binnen 1 baan werkt het prima. Daarbuiten heb je er vrijwel niets aan. Zelfs het wisselen van baan op de snelweg gaat zo traag en zo vaak mis dat het niet echt bruikbaar is.

De enige situatie waar het wel echt meerwaarde biedt is wanneer je in de file staat. Maarja de laatste keer dat ik een file heb gezien is Feb 2020.

Gelukkig zit het er bij mijn auto gratis op (begin 2019). Met hoe het nu werkt zou ik er zeker niet extra voor betalen.

Ben nog wel hoopvol over dat het de aankomende jaren verder zal verbeteren en hij op een gegeven moment in elk geval de snelweg echt zelfstandig kan rijden.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57
KrullenO schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Helemaal mee eens. Op de snelweg binnen 1 baan werkt het prima. Daarbuiten heb je er vrijwel niets aan. Zelfs het wisselen van baan op de snelweg gaat zo traag en zo vaak mis dat het niet echt bruikbaar is.

De enige situatie waar het wel echt meerwaarde biedt is wanneer je in de file staat. Maarja de laatste keer dat ik een file heb gezien is Feb 2020.

Gelukkig zit het er bij mijn auto gratis op (begin 2019). Met hoe het nu werkt zou ik er zeker niet extra voor betalen.

Ben nog wel hoopvol over dat het de aankomende jaren verder zal verbeteren en hij op een gegeven moment in elk geval de snelweg echt zelfstandig kan rijden.
Wat is de reden dat het in de file meerwaarde biedt tov normale AP? En hoe is de ervaring met stoplichten? Ik kan me namelijk voorstellen dat het daardoor slechter werkt. Beetje zoals met bordenherkenning tbv snelheden. Incorrecte interpretatie en de auto doet gekke dingen. Je kunt het niet uitzetten dacht ik (wel met een pakket van 7k opgescheept)?

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-01-2021 10:22 ]

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
[...]

Dit werkt idd met AP ook prima in de file. Alleen stoppen voor stoplichten werkt idd niet, maar als er een auto voor je staat dan weer wel.

2020 M3 SR+ MiC

• DS7

DS7

[...]

Met auto lane change is niet zoveel mis vind ik zelf. Verkeerslichten is irritant en niet echt een meerwaarde op dit moment. Lezen van de borden is ook irritant, zeker als er ergens een 30 km/u bord staat en ze vergeten daar een einde 30 km/u bord achter te plakken, waardoor je op de 80 km/u weg de AP niet meer kan gebruiken.

Maar het allergrootste probleem blijft de Eu regelgeving. In de VS kun je zien hoe ver FSD al is.

• KrullenO
gino.martens schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Dit werkt idd met AP ook prima in de file. Alleen stoppen voor stoplichten werkt idd niet, maar als er een auto voor je staat dan weer wel.
Ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat de normale AP kan. Maar als die inderdaad ook "tussen de lijntjes" kan blijven en afstand kan houden dan heb je eigenlijk 95% van de bruikbare functionaliteit.
DS7 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Met auto lane change is niet zoveel mis vind ik zelf. Verkeerslichten is irritant en niet echt een meerwaarde op dit moment. Lezen van de borden is ook irritant, zeker als er ergens een 30 km/u bord staat en ze vergeten daar een einde 30 km/u bord achter te plakken, waardoor je op de 80 km/u weg de AP niet meer kan gebruiken.

Maar het allergrootste probleem blijft de Eu regelgeving. In de VS kun je zien hoe ver FSD al is.
Ik vind vooral dat ie veel teveel tijd nodig heeft en heel veel afstand. Als de weg leeg is gaat het wel, maar als het een beetje druk begint te worden kan hij nooit genoeg ruimte vinden om soepel van baan te wisselen. Vind het dan ontspannender en sneller om het maar zelf te doen.

Vraag me trouwens af of het in de VS wel zoveel beter is. Die kleine stukjes in YouTube filmpjes zien er natuurlijk leuk uit. Maar het is alleen zinvol als hij het echt vrijwel altijd doet. Als je om de paar km alsnog moet ingrijpen wordt het er niet relaxter op denk ik.

Ben bang dat het nog vele jaren (10+) gaat duren voordat onze Tesla's ons zelfstandig van deur tot deur brengen.

Neemt trouwens niet weg dat het goed en leuk is dat ze ermee bezig zijn en steeds verder ontwikkelen. Want als je niet gewoon begint dan kom je er nooit. Maar iets meer realisme in de verwachtingen (zowel bij Tesla zelf als bij journalisten/you tubers) zou goed zijn.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 10:13
gino.martens schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Het valt me wel op dat AP wel nogal varieert in afstand tot de voorligger.
Het sterkst merk je dat wanneer je langzaam de snelheid ziet zakken en het gaat naar je voorligger steeds groter wordt. Meestal pikt ie zelf wel weer op, maar soms heeft ie ook een klein duwtje op het rechterpedaal nodig.

Ik denk nog steeds dat de M3 afstand houdt "op 't oog" en niet is uitgerust met een afstandslaser.
Of weet iemand waar die dan zou moeten zitten?
pimk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Het sterkst merk je dat wanneer je langzaam de snelheid ziet zakken en het gaat naar je voorligger steeds groter wordt. Meestal pikt ie zelf wel weer op, maar soms heeft ie ook een klein duwtje op het rechterpedaal nodig.

Ik denk nog steeds dat de M3 afstand houdt "op 't oog" en niet is uitgerust met een afstandslaser.
Er zit een radar achter de bumper.

https://www.eetasia.com/t...re-retrofits-for-model-3/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 23:43
[...]Ik denk nog steeds dat de M3 afstand houdt "op 't oog" en niet is uitgerust met een afstandslaser.
Inderdaad geen laser maar wel een radar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gi8WJlBUGjo7RsXls_X-rZhK70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7LgFOdqJ37iVOVVBsVwldQ4.png?f=fotoalbum_large
Uit de handleiding pagina 4 (6 van het pdf-document): https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59
DS7 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:24:
[...]

De auto lane change (als hij al werkt) is tergend traag. Hij wacht zeker 2 seconden nadat je de richting aanwijzer al aangetikt hebt.
Mijn E-tron wisselt sneller van baan. En zo heel veel verschil met US is er volgens mij ook niet. Ik zag laatst weer een filmpje door een paar straten heen ergens in SF volgens mij maar dat ging nergens over zo waardeloos ook. Het is echt nog heel ver weg. Op snelwegen gaat het leuk en dat is in Amerika natuurlijk veelvuldig 4-5 banen waardoor er goed de ruimte is maar hier op de A2 gaat het natuurlijk ook prima. Dat we hier in Europa ook allemaal andere borden en belijningen gebruiken schiet natuurlijk ook niet op.

• Darkwings
  • Laatst online: 12:45
Ik vind de auto lane change wel prima eigenlijk. Wacht meestal zelf tot er een gat is, dan richting aangeven, even stuur bewegen om te laten merken dat ik er nog ben, en dan gaat ie. Volgens mij is het helemaal terecht dat de auto even 2 seconden wacht voor daadwerkelijk te gaan, is een kwestie van het verkeer laten zien wat je van plan bent voordat je gaat. Zo heb ik het vroegah ook met rijles geleerd.

Ook met navigate on autopilot zelf de afrit pakken gaat vaak goed, en dan hoef je niet eens zelf richting aan te geven. Bij een klaverblad oid werkt het wel waardeloos, daar is ie nooit snel genoeg met wisselen in mijn ervaring.

De bordherkenning stoort me tot nu toe ook niet echt, je kunt altijd de snelheid weer aanpassen met het rechterscrollwieltje. Doe ik sowieso regelmatig.

Het stoppen voor stoplichten weet ik niet zo goed wat ik er van moet denken. Volgens mij stopt ie altijd, ook als het groen is, dus redelijk nutteloos. Negen van de tien keer ben je sowieso niet de voorste auto dus dan maakt het al niet uit.

• KrullenO
Darkwings schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:51:
Ik vind de auto lane change wel prima eigenlijk. Wacht meestal zelf tot er een gat is, dan richting aangeven, even stuur bewegen om te laten merken dat ik er nog ben, en dan gaat ie. Volgens mij is het helemaal terecht dat de auto even 2 seconden wacht voor daadwerkelijk te gaan, is een kwestie van het verkeer laten zien wat je van plan bent voordat je gaat. Zo heb ik het vroegah ook met rijles geleerd.
Waar ik me vooral aan erger is het gebrek aan anticiperen. Nu snap ik wel dat dat voor een computer erg ingewikkeld is, maar als ik zelf inhaal pas ik mijn snelheid aan, wat meestal inhoud dat ik even gas bij geef als ik van baan wissel. Het mooie van de Tesla is nou juist het enorme koppel waardoor je vrijwel overal even snel tussen kunt schieten zonder het verkeer onnodig op te houden. Wel zo fijn voor de medeweggebruikers.

Vooral als het een beetje druk is kan je lang wachten tot er een voldoende groot gat is. In de spits van voor corona al helemaal, dan kom je er gewoon niet tussen op AP.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53
[...]

Volgens mij is dat gewoon een bug.
Ga maar eens achter een vrachtwagen rijden, Dan zal je zien dat hij een soort vast patroon volgt van "indutten".
Auto houdt keurig vaste snelheid en afstand, "dut" dan even in (snelheid loopt km of 4-5 terug en voorligger loopt dus uit), en na een seconde of 5 wordt de AP "wakker" en geeft stevig gas om het gat weer dicht te rijden. Dat gaat een tijdje goed en dan begint het opnieuw.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Darkwings schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:51:

De bordherkenning stoort me tot nu toe ook niet echt, je kunt altijd de snelheid weer aanpassen met het rechterscrollwieltje. Doe ik sowieso regelmatig.
Ik denk dat mensen vooral bedoelen dat de auto bepaalt dat het ergens max 30 of 50 km/u is terwijl het bijvoorbeeld een 80 weg is. En je de AP niet boven die grens mag draaien.

Het eventueel weer omhoog scrollen, is vervelend maar makkelijker overheen te komen inderdaad. Liever natuurlijk niet zo vaak scrollen zou nog fijner zijn wat mij betreft

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 24-01-2021 17:24 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:22

Shiro

Serenity

Voor de model 3 RWD rijders onder ons, duurt het ook zo lang voordat alle stippen aan de linkerkant verdwenen zijn? Na 40 min rijden waren de stippen zelfs nog niet weg... Waren wel veel stads kilometers, maar schiet niet echt op en dat bij 5c buiten temperatuur vandaag.

Zoals wel bekend heeft de MiC een belabberde charge curve, vergeleken met de MiUS. Ik vroeg mij af of dat nou ook invloed heeft op de regeneratief remmen bij de MiC.

Ergens gelezen dat regeneratief remmen voor de AWD 77kW is en de RWD 60. Kan mij best voorstellen dat door de belabberde charge curve, zelfs regeneratief remmen minder is bij de MiC.

Nog iets anders, gisteren mijn AliExpress matte middenconsole covers erop geplakt. Best wel makkelijk te plakken, moest alleen wel heel erg goed opletten dat het niet scheef erop zit, als het eenmaal erop zit, krijg je het echt niet meer los. Alleen de middelste een halve mm scheef, maar wel tevreden met het eindresultaat :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDK44lERNVMWDClXOLfqwRvjJ3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtAmvOkr1l3bFOPnBNNfiwph.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog wel jammer dat de bekerhouder klem ding dat ik erbij gekocht had in het midden nu nog steeds shiny piano lak is.

Juniper RWD

• gino.martens
Shiro schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:45:
Voor de model 3 RWD rijders onder ons, duurt het ook zo lang voordat alle stippen aan de linkerkant verdwenen zijn? Na 40 min rijden waren de stippen zelfs nog niet weg... Waren wel veel stads kilometers, maar schiet niet echt op en dat bij 5c buiten temperatuur vandaag.

Zoals wel bekend heeft de MiC een belabberde charge curve, vergeleken met de MiUS. Ik vroeg mij af of dat nou ook invloed heeft op de regeneratief remmen bij de MiC.

Ergens gelezen dat regeneratief remmen voor de AWD 77kW is en de RWD 60. Kan mij best voorstellen dat door de belabberde charge curve, zelfs regeneratief remmen minder is bij de MiC.

Nog iets anders, gisteren mijn AliExpress matte middenconsole covers erop geplakt. Best wel makkelijk te plakken, moest alleen wel heel erg goed opletten dat het niet scheef erop zit, als het eenmaal erop zit, krijg je het echt niet meer los. Alleen de middelste een halve mm scheef, maar wel tevreden met het eindresultaat :D

[Afbeelding]

Alleen nog wel jammer dat de bekerhouder klem ding dat ik erbij gekocht had in het midden nu nog steeds shiny piano lak is.
Of het minder is met de MiC weet ik niet, want ik heb alleen nog in de MiC gereden, maar vandaag ook bijna 1,5 uur door de stad gereden en nog steeds puntjes. Ook een paar 70 km/u stukken ertussen, maar voornamelijk 50 en stoplichten. Moet zeggen dat ik niet anders gewend ben, dus dat scheelt. Zal volgende winter wel wennen zijn denk ik na een zomer volle regeneratie hebben, we zullen zien.

Edit: mooie middenconsole, heb er self ook zo een maar dan met het tesla logo in het midden. De foto is niet van mijn auto maar wel van het product dat ik gekocht heb uiteindeljk 😉. Resultaat is bijna identiek (van mij zit ook een mm scheef in het midden hahaha)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym814TJmGp43yxf7L7kDhKQGihU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Bn8WDGAcWSgl4Dea7gRycSaB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_RgsbPHkpKQZsizhmr1B5xcAFU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HADJru6DlksUEIkKLZ7O00Ej.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door gino.martens op 24-01-2021 17:57 ]

2020 M3 SR+ MiC

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40

Tldw:
De auto heeft 71 uur en 40 minuten lang verwarmd voor hij met een volledige lege batterij uitviel.
Dan kunnen een paar hier eindeljk stoppen met beweren dat het voorverwarmen 7kW uit de auto haalt (of Bjorn heeft stiekem een extra batterij eraan gehangen van 500kW)
bottom line schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:05:
[YouTube: How long can a Tesla keep you warm in winter?]

Tldw:
De auto heeft 71 uur en 40 minuten lang verwarmd voor hij met een volledige lege batterij uitviel.
Dan kunnen een paar hier eindeljk stoppen met beweren dat het voorverwarmen 7kW uit de auto haalt (of Bjorn heeft stiekem een extra batterij eraan gehangen van 500kW)
Want? In het begin doet hij dat toch echt. Natuurlijk niet 24/7 als hij op temperatuur is. Zie Bjorn zijn eigen video’s met SMT data.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Inspired schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Want? In het begin doet hij dat toch echt. Natuurlijk niet 24/7 als hij op temperatuur is. Zie Bjorn zijn eigen video’s met SMT data.
Voor een een tiental minuten misschien. Maar ze zeggen er nooit bij dat het daarna stabiliseert naar maximum 1kW.
Maar kritiek geven als mensen zeggen dat de laadsnelheid van de M3 250kW is mag dan wel?
In het begin kan hij dat echt wel halen, ook al kakt het daarna in:

Wel krom als je dan wel mag beweren dat het voorwarmen je 7kW kost; maar dat je naief bent als je gaat laden en rekent met 250kW.
bottom line schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Voor een een tiental minuten misschien. Maar ze zeggen er nooit bij dat het daarna stabiliseert naar maximum 1kW.
Maar kritiek geven als mensen zeggen dat de laadsnelheid van de M3 250kW is mag dan wel?

Wel krom als je dan wel mag beweren dat het voorwarmen je 7kW kost; maar dat je naief bent als je gaat laden en rekent met 250kW.
Inderdaad iets van 15m oid afhankelijk van temp. Maar goed, hij pakt dus gewoon 7kW in het begin. Dat voorverwarmen 7kWh zou kosten heb ik hier niet iemand zien beweren.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42

Tldw:
Laatst getest in de Kia maar ruim 6 kW om op te warmen hoor.

Dus waarom zou dat in een Model 3 geen 7 kW kunnen zijn ?

Natuurlijk als de auto op temperatuur bereikt is zakt het behoorlijk in, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 24-01-2021 18:23 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• STIMPPYYY
Heeft HW 2,5 bordenherkenning? Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit niet zo is in dit topic. De Model S die ik tijdelijk heb heeft HW 1.0 en leest wel alle borden in ieder geval.
Als HW2,5 het niet doet ben ik benieuwd waarom daar verschil in zit.

[ Voor 27% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-01-2021 18:47 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-01 21:45
Shiro schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:45:

[Afbeelding]

Ik reed laatst vanuit Groningen naar Zoetermeer en pas bij Almere waren al mijn stipjes weg. En dat is dan 111 km/h op de AP. Dus met stadsverkeer kan ik mij voorstellen dat het nog wat langer duurt. Het is koud buiten hè...
STIMPPYYY schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:45:
Heeft HW 2,5 bordenherkenning? Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit niet zo is in dit topic. De Model S die ik tijdelijk heb heeft HW 1.0 en leest wel alle borden in ieder geval.
Als HW2,5 het niet doet ben ik benieuwd waarom daar verschil in zit.
Toen werkten ze nog met Mobileye die daarvoor de techniek al had.

Wikipedia: Tesla Autopilot

• JohanB
[...]

Het filmpje wat je deelde heeft niet veel met voorverwarmen te maken toch, maar camp mode?

Hier doet hij preheating: YouTube: Preheating Tesla Model 3 cabin and battery

Op 4:45 is het 08:42 uur en heeft ie 25.4 kWh verbruikt (startpunt)
Op 8:43 is het 09:22 uur en heeft ie 31.5 kWh verbruijt

Conclusie: 7kW doet ie, en ook lang

40 min ongeveer 9-10 kW lijkt het volgens dat drukke metertje links boven (6.1 kWh in totaal). 250 kW gaat niet zo lang ;)

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 24-01-2021 20:32 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
RF1000 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:03:
kleine reminder:
kW = vermogen (J/s), de 'snelheid' waarmee je laadt. Dus bv max 250 kW bij een v3 SuC of 11kW bij een reguliere laadpaal.

kWh = hoeveelheid energie die je verbruikt hebt tijdens een ritje of hebt opgeslagen in je accupakket (zegmaar de hoeveelheid liters benzine die je getankt of verbruikt hebt)
Dus als hij (zij?) met 7kW voorverwarmt en dat vermogen blijft 30 minuten gelijk dan is dat 3,5kWh.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:22

Shiro

Serenity

gino.martens schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Of het minder is met de MiC weet ik niet, want ik heb alleen nog in de MiC gereden, maar vandaag ook bijna 1,5 uur door de stad gereden en nog steeds puntjes. Ook een paar 70 km/u stukken ertussen, maar voornamelijk 50 en stoplichten. Moet zeggen dat ik niet anders gewend ben, dus dat scheelt. Zal volgende winter wel wennen zijn denk ik na een zomer volle regeneratie hebben, we zullen zien.

Edit: mooie middenconsole, heb er self ook zo een maar dan met het tesla logo in het midden. De foto is niet van mijn auto maar wel van het product dat ik gekocht heb uiteindeljk 😉. Resultaat is bijna identiek (van mij zit ook een mm scheef in het midden hahaha)

[Afbeelding][Afbeelding]
Middelste is ook meest tricky, te strak tegen de onderkant en de klep kan niet goed open.

Ja ik ben benieuwd naar hoe de regen zou zijn en hoe snel het kan laden tijdens de zomer.
Eddos schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Ik reed laatst vanuit Groningen naar Zoetermeer en pas bij Almere waren al mijn stipjes weg. En dat is dan 111 km/h op de AP. Dus met stadsverkeer kan ik mij voorstellen dat het nog wat langer duurt. Het is koud buiten hè...
Ok goed om te weten. Heb je trouwens een SR of een LR? En red je het van Groningen naar Zoetermeer zonder bij te laden met winterse temperaturen(enkel reis)? Ik moet in de toekomst ongetwijfeld sporadisch hetzelfde traject afleggen, was dus benieuwd naar je ervaring. Hoopte stiekem dat ik met een volle batterij, zonder SC het zou kunnen redden tot Groningen, het is toch al snel minstens 2 en half uur namelijk. En ik kan zowel thuis als in Groningen laden bij aankomst. Dus als ik niet naar een SC hoeft, scheelt het toch weer een beetje.

Juniper RWD

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Tldw:
Vreemde conclusie. >:)

Het Is toch echt zo. Heeft trouwens ook niets met dit filmpje te maken over kampeer modus..! (Iets met gekleurde 🤓?)

En zoals je zelf ook weet is dit de 2021 versie die bijna niemand nog heeft.
[...]

Eenheden politie. Gaat nog steeds mis, een kWh is niet hetzelfde als kW..... |:(

“Kost je 7kW” ...???

7kW = 7.000w en zegt niet iets over uiteindelijk verbruik.

1 kWh is een uur lang iets gebruiken dat 60min 1.000w verbruikt.

En ja: bij het voorverwarmen zal de AWD 7kW vermogen vragen voor x aantal minuten. Heb je veel korte ritjes loopt dit extra verbruik enorm op.

[ Voor 37% gewijzigd door Stef87 op 24-01-2021 20:27 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• DS7

DS7

Tldw:
Dit is wel de 2021, met warmtepomp. Die is op zichzelf ook al minder scheutig met energieconsumptie (al is het met lage temperaturen een stuk minder verschil).

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
De warmtepomp versie zou grofweg 1,5 a 2,0kW elektra vermogen nodig hebben om 7kW warmte te kunnen creëren. Maar waar blijft de aan de andere kant van de warmtepomp gemaakt 5kW aan koude? Die gaat dan toch invriezen?

• desune
Vandaag ongeveer 300km gereden om goed AP te testen. Blijkbaar gevalletje "You're holding it wrong". Wat ik deed was richting aanwijzer half of heel, waarna hij 3x knippert en dan vervolgens begint met het starten van baan wisselen. Vaak genoeg vond ik het heel toevallig dat ik de zwarte balk kreeg te zien om een rukje aan het stuur te geven tijdens de lane change. Ik dacht dat dit de normale AP time-out was, maar dit blijkt dus een voorwaarde te zijn voor de lane change.

We hadden een lagere failure rate met deze methode; richting aanwijzer, dan kort rukje direct erachteraan. Maar toch was het te inconsistent naar onze mening. We hebben toen geprobeerd de lane change te doen door de richtingaanwijzer continue op de halve stand in te houden. Wanneer je deze loslaat tijdens de lane change, dan canceled hij de lane change. Houdt je hem aan tot de lane change zo goed als af is, dan werkt hij tot nu toe 100% van de tijd.

Stoppen bij stoplichten ook getest, weet ook niet wat ik daar van moet vinden. Summon ook getest, leuke gimmick maar je moet naast je auto lopen, dus alleen in een parkeergarage op een krappe plek handig. Mensen kijken wel allemaal vol interesse naar wat er gebeurt.

Daarnaast ook autopark getest, achteruit inparkeren is wat te traag maar deed hij prima met 1x steken. File parkeren ging sneller dan we hadden verwacht en ging ook prima. Ongeveer 25-30cm van de stoep.

We waren beide erg verrast dat hij de afslag nam zonder dat er een actie een vereist was. Hij deed uit zichzelf de knipperlichten aan, en nam direct de afslag zodra de markering dit toeliet en het was erg smooth allemaal. Indrukwekkend! Leuke en geslaagde tour dag.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
desune schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:50:
Vandaag ongeveer 300km gereden om goed AP te testen. Blijkbaar gevalletje "You're holding it wrong". Wat ik deed was richting aanwijzer half of heel, waarna hij 3x knippert en dan vervolgens begint met het starten van baan wisselen. Vaak genoeg vond ik het heel toevallig dat ik de zwarte balk kreeg te zien om een rukje aan het stuur te geven tijdens de lane change. Ik dacht dat dit de normale AP time-out was, maar dit blijkt dus een voorwaarde te zijn voor de lane change.

We hadden een lagere failure rate met deze methode; richting aanwijzer, dan kort rukje direct erachteraan. Maar toch was het te inconsistent naar onze mening. We hebben toen geprobeerd de lane change te doen door de richtingaanwijzer continue op de halve stand in te houden. Wanneer je deze loslaat tijdens de lane change, dan canceled hij de lane change. Houdt je hem aan tot de lane change zo goed als af is, dan werkt hij tot nu toe 100% van de tijd.
Leuk om een uitgebreid verslag te lezen!
De auto lane change werkt dus het beste als je de hele tijd iets vast houdt, dan kan je dus voor nu net zo goed dat grote ronde ding voor je neus gebruiken ;) !

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 19:27
Afgelopen zaterdag met 224kW als piek geladen bij de SC in Meerkerk. Was slechts kortstondig dat ie boven de 180kW kwam (18 - 32%) en daarna kakte de boel in naar 150, tot 60% en daarboven kwam ie te hangen tot de 90kW tot ik bij 85% afkoppelde met nog 45kW.

Hadden onze koffie nog niet op zo snel ging het.

Verder heb ik nu een SATA SSD aan een Startech sata-usb kabel hangen en sindsdien geen issues meer met Sentry mode gehad. Blijkbaar is de auto gevoelig voor wat je gebruikt als kabel/omzetter want dezelfde SSD met 2 verschillende cases (icybox en een no-name) had ik minder geluk.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

@Uberprutser gewoon 2019 model? Ben er zelf ook content mee qua laden. Gisteren even weer wat extra nodig om thuis te komen. Met vrij hoge SoC (30%) pak je gewoon meteen 165kW op een Shell paaltje. Prima dus. Dan is het echt even 5 minuten laden voor ~10kWh wat ik als extra nodig had.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-01 15:03
Helaas, gisteren leeggereden tot 6%, daarna aan een 11kW lader.
Laden stopte bij 92%.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53
Obelixxx schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Helaas, gisteren leeggereden tot 6%, daarna aan een 11kV lader.
Laden stopte bij 92%.
Met een 11kV (11000volt) lader zou hij of héél snel vol zitten, maar waarschijnlijk defect zijn.
Waarschijnlijk 11kW lader ;)

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zo, vanmorgen even weg met de auto. Voorverwarmen op turbo-stand. Maar toen kwam het batterij-percentage onder de 20 procent en stopte hij met verwarmen. Toen de deuren open maken, dat werkt niet zo lekker als alles bevroren is (was -5 hier). Dat doet wel een beetje pijn, voelt alsof je de auto aan het slopen bent. Toch maar zo’n bus anti-vries halen.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
koifim schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:51:
Zo, vanmorgen even weg met de auto. Voorverwarmen op turbo-stand. Maar toen kwam het batterij-percentage onder de 20 procent en stopte hij met verwarmen. Toen de deuren open maken, dat werkt niet zo lekker als alles bevroren is (was -5 hier). Dat doet wel een beetje pijn, voelt alsof je de auto aan het slopen bent. Toch maar zo’n bus anti-vries halen.
Alle gebruikelijke truukjes geprobeerd?
Bij mij werkt met name het drukken op het smalle deel van de deurhendel voordat ik op het dikke deel druk vrij goed, daarmee krijg ik net genoeg beweging zeg maar ;) .
Oh, en de deur eerst ontgrendelen (raam gaat dan naar beneden, als het goed is ook in de winter) en daarna pas de deur naar je toe trekken...

• desune
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:27:
[...]

Leuk om een uitgebreid verslag te lezen!
De auto lane change werkt dus het beste als je de hele tijd iets vast houdt, dan kan je dus voor nu net zo goed dat grote ronde ding voor je neus gebruiken ;) !
Eigenlijk wel ;)

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Alle gebruikelijke truukjes geprobeerd?
Bij mij werkt met name het drukken op het smalle deel van de deurhendel voordat ik op het dikke deel druk vrij goed, daarmee krijg ik net genoeg beweging zeg maar ;) .
Oh, en de deur eerst ontgrendelen (raam gaat dan naar beneden, als het goed is ook in de winter) en daarna pas de deur naar je toe trekken...
De deurklinken werkten op zich wel na wat kracht zetten. Het eerst ontgrendelen van de auto (via de app bv.) is wel een goede tip, want het is met name zodra je de klink gebruikt dat de deur al naar buitenkomt, maar het raam is dan soms nog niet naar beneden omdat deze vast zit gevroren.
koifim schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:59:
[...]

De deurklinken werkten op zich wel na wat kracht zetten. Het eerst ontgrendelen van de auto (via de app bv.) is wel een goede tip, want het is met name zodra je de klink gebruikt dat de deur al naar buitenkomt, maar het raam is dan soms nog niet naar beneden omdat deze vast zit gevroren.
Föhn met Type 2 aansluiting bestaat zeker niet? :+

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:46
koifim schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:51:
Even een klopje op het paneel boven de hendel geven. Dan klop je al het ijs wel los. Deur kan wel hebben :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:46
koifim schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:59:
[...]
De deur komt pas naar buiten als je er zelf aan trekt. Gewoon even de deurhendel vasthouden, maar richting de auto duwen. Dat geeft tijd voor het raam om naar beneden te komen en dan pas naar je toe trekken. Als het raam niet helemaal open gaat, gewoon de deur weer dicht doen en nog eens proberen. Vaak gaat die op de tweede poging wel gewoon goed open.

• Eddos
Shiro schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Middelste is ook meest tricky, te strak tegen de onderkant en de klep kan niet goed open.

Ja ik ben benieuwd naar hoe de regen zou zijn en hoe snel het kan laden tijdens de zomer.

[...]

Ok goed om te weten. Heb je trouwens een SR of een LR? En red je het van Groningen naar Zoetermeer zonder bij te laden met winterse temperaturen(enkel reis)? Ik moet in de toekomst ongetwijfeld sporadisch hetzelfde traject afleggen, was dus benieuwd naar je ervaring. Hoopte stiekem dat ik met een volle batterij, zonder SC het zou kunnen redden tot Groningen, het is toch al snel minstens 2 en half uur namelijk. En ik kan zowel thuis als in Groningen laden bij aankomst. Dus als ik niet naar een SC hoeft, scheelt het toch weer een beetje.
Ik heb een LR2019. Maar ik kom aan met ~ 29% in deze periodes. Dus met een SR+ zou dat ook moeten lukken, denk ik. In de zomer kom ik met ~42% aan. Ik ga eens per kwartaal naar kantoor (gemiddeld), dus elk seizoen wel getest :+

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik plaats deze toch maar even hier hoewel ik al zo’n 6 jaar elektrisch onderweg en dus wel wat ervaring heb maar wellicht zie ik iets over het hoofd ?

Mijn SR+ met maar 20k op de teller ziet vooral de AC lader thuis en ik laad altijd tot 80 procent. Ik gebruik altijd de procent weergave omdat de km'ers indicatie weinig bruikbaar is. Echter viel het mij op dat ik als ik van 80 naar 30 procent rij ik altijd 22 kWh heb verbruikt. 50 procent staat dus gelijk aan 22 kWh. Dus zou ik netto ongeveer 44 kWh tot mijn beschikking hebben.

Ik vorige week een wat langere rit en daarom eens opgeladen naar 100 procent. ( dit heb ik nu in totaal nu een keer of 5 gedaan afgelopen jaar )

Bij 100 procent krijg ik 355 km als ik switch naar km weergave. Om invloed van koude uit te sluiten heb ik de auto opgeladen van 40 naar 100 procent vanaf 3.00 uur in de nacht. (3x16A) Uur 7.30 tot 8.30 de preheat aangezet. De accu was dus vol en warm bij vertrek.

Vervolgens ben ik gaan rijden en heeft mijn bijrijder wat foto’s gemaakt van State of Charge en het aantal verbruikte kWh. Ik heb dit in een overzicht gezet.

Vervolgens heb ik bij 10 procent de navigatie op een SUC gezet en ben er naar toe gereden. De auto ging niet voorverwarmen dus de accu was warm genoeg. Laadsnelheid op een V2 SUC piekte op 132kw. De accu was dus warm genoeg.

Mijn conclusie is dat ik slechts 45 kWh tot mijn beschikking heb. Ik had verwacht dat dit meer zou zijn. Zijn er meer SR+ rijders die dit ervaren ?

Op of aanmerkingen op mijn reken methode hoor ik ook graag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gD5PlxV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5sRZhJu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Va1O0FW.jpg[/QUOTE]
@jjonkie SR+ uit 2019? Bierviltje berekening; Die heeft ~ 50kWh usable wanneer nieuw dacht ik. 355/386 is +/- 8% degradatie. Blijft er 46kWh over. Klopt wel redelijk zou ik zeggen. :)

Accu van de SR+ (2019) blijkt wel een wat hogere degradatie (gemiddeld) te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 25-01-2021 11:31 ]

• JohanB
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:30:
@jjonkie SR+ uit 2019? Bierviltje berekening; Die heeft ~ 50kWh usable wanneer nieuw dacht ik. 355/386 is +/- 8% degradatie. Blijft er 46kWh over. Klopt wel redelijk zou ik zeggen. :)

Accu van de SR+ (2019) blijkt wel een wat hogere degradatie (gemiddeld) te hebben.
@jjonkie het vebruik in het (linker) scherm geeft ook niet aan hoeveel er uit de batterij gehaald is. Sommige randzaken worden daar niet in meegenomen, om rare per km cijfers te voorkomen, dat soms kan oplopen en dus een vertekend beeld geeft

Hoeveel kWh deed de SuC erin voor hoeveel procent? Dan kun je je op die manier bekijken

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 25-01-2021 11:37 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jjonkie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:21:
Ik plaats deze toch maar even hier hoewel ik al zo’n 6 jaar elektrisch onderweg en dus wel wat ervaring heb maar wellicht zie ik iets over het hoofd ?

Mijn SR+ met maar 20k op de teller ziet vooral de AC lader thuis en ik laad altijd tot 80 procent. Ik gebruik altijd de procent weergave omdat de km'ers indicatie weinig bruikbaar is. Echter viel het mij op dat ik als ik van 80 naar 30 procent rij ik altijd 22 kWh heb verbruikt. 50 procent staat dus gelijk aan 22 kWh. Dus zou ik netto ongeveer 44 kWh tot mijn beschikking hebben.

Ik vorige week een wat langere rit en daarom eens opgeladen naar 100 procent. ( dit heb ik nu in totaal nu een keer of 5 gedaan afgelopen jaar )

Bij 100 procent krijg ik 355 km als ik switch naar km weergave. Om invloed van koude uit te sluiten heb ik de auto opgeladen van 40 naar 100 procent vanaf 3.00 uur in de nacht. (3x16A) Uur 7.30 tot 8.30 de preheat aangezet. De accu was dus vol en warm bij vertrek.

Vervolgens ben ik gaan rijden en heeft mijn bijrijder wat foto’s gemaakt van State of Charge en het aantal verbruikte kWh. Ik heb dit in een overzicht gezet.

Vervolgens heb ik bij 10 procent de navigatie op een SUC gezet en ben er naar toe gereden. De auto ging niet voorverwarmen dus de accu was warm genoeg. Laadsnelheid op een V2 SUC piekte op 132kw. De accu was dus warm genoeg.

Mijn conclusie is dat ik slechts 45 kWh tot mijn beschikking heb. Ik had verwacht dat dit meer zou zijn. Zijn er meer SR+ rijders die dit ervaren ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/QUOTE]
Prijs je gelukkig met 355km, volgens mij is dit de gemiddelde degradatie van de vloot. Ik zit na 35k km op 339km rated range, niet dat ik er last van heb maar ik hoop wel dat de degradatie eens een keer gaat stabiliseren want het keldert maar door :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 23:43
Uberprutser schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:46:
Verder heb ik nu een SATA SSD aan een Startech sata-usb kabel hangen en sindsdien geen issues meer met Sentry mode gehad. Blijkbaar is de auto gevoelig voor wat je gebruikt als kabel/omzetter want dezelfde SSD met 2 verschillende cases (icybox en een no-name) had ik minder geluk.
Dit vind ik een interessante opmerking. Ik heb ook een IcyBox waar een (Crucial) ssd in zit hiervoor: wat ging er niet goed? Ik heb het idee dat mijn auto(SR+’19)slechter slaapt met het ding aangesloten (sentry uit) en heb em nu geparkeerd zonder ssd aangesloten. Ik rijd nog nauwelijks nu dus weet eigenlijk niet zo goed het effect maar drain-over-night lijkt nu minder.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 17:56

Inderdaad eind december 2019
JohanB schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:32:
[...]

@jjonkie het vebruik in het (linker) scherm geeft ook niet aan hoeveel er uit de batterij gehaald is. Sommige randzaken worden daar niet in meegenomen, om rare per km cijfers te voorkomen, dat soms kan oplopen en dus een vertekend beeld geeft

Hoeveel kWh deed de SuC erin voor hoeveel procent? Dan kun je je op die manier bekijken
Ik kan thuis exact zien hoeveel erin gaat, heb een kWh meter voor mijn laadstation gezet. Dat zal ik eens gaan bekijken. Eerst maar eens weer wachten op een langere rit |:(

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 19:27
bartlauwers schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Dit vind ik een interessante opmerking. Ik heb ook een IcyBox waar een (Crucial) ssd in zit hiervoor: wat ging er niet goed? Ik heb het idee dat mijn auto(SR+’19)slechter slaapt met het ding aangesloten (sentry uit) en heb em nu geparkeerd zonder ssd aangesloten. Ik rijd nog nauwelijks nu dus weet eigenlijk niet zo goed het effect maar drain-over-night lijkt nu minder.
Die van mij slaapt nog steeds niet, met of zonder Sentry, met of zonder USB ingeplugged. Als je in de buurt van de auto staat (ook zonder je mobiel in je zak) dan hoor je dat ie iets aan het doen is (ik hoor de "afterburners"). Geplanned opladen/vertrek alles staat uit. Tesla kon er niks zinnigs over zeggen dus ik kijk er niet meer naar. Misschien dat ie het opeens wel weer doet.

Ik had dat Sentry mode zei dat ie aan het opnemen was maar ondertussen niks deed. Ook kreeg ik als ik netjes de instructie volgde geen mogelijkheid om 'm uit te zetten. Met die Startech kabel allemaal geen issues.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/QUOTE]
Mijn berekening ter indicatie (klopt natuurlijk ook niet 100% maargoed..)

wootahH in "Het grote Tesla Model 3 topic"

• Stef87

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/QUOTE]
Als je altijd op 80% zou kaden kan het ook nog BMS zijn die in de war is. Voorlopig even naar 90% laden en ook de auto met lagere SoC af en toe laten staan zodat ook op lagere lading de BMS waardes kan oonemen.

Maar je zal waarschijnlijk wel iets meer dan 44kWh bruikbaar hebben bij 100%. (Ik zit zelf op 335km /386...)

Beste manier om bruikbare capaciteit te testen is 100% vol laden, uur of 4 voorverwarmen en dan aan één stuk bijna leeg rijden en dan aflezen hoeveel kWh je hebt verbruikt. (Omgerekend)

Ik vermoed dat je ongeveer 46.x kWh bruikbaar hebt. Komt aardig in de buurt van je eigen berekening: 44/96 x100= 45.8kWh

Als je bij de supercharger aan zou komen met een lage SoC kiest de auto er soms (afhankelijk van temperatuur e.d. ) voor om niet te gaan voorverwarmen. Batterij is dan niet persé al op ideale temperatuur.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• alionfire
  • Laatst online: 27-08-2025
Even wat anders, maar heeft iemand ervaring met een game controller in een Tesla?

Na wat gegoogled te hebben, zie ik dat de Xbox en PS4 controllers werken. Beetje prijzig voor incidenteel gamen in de auto :P

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025
alionfire schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
Even wat anders, maar heeft iemand ervaring met een game controller in een Tesla?

Na wat gegoogled te hebben, zie ik dat de Xbox en PS4 controllers werken. Beetje prijzig voor incidenteel gamen in de auto :P
Ik heb die van de Action gekocht. Weet de prijs niet meer maar prima om voor incidenteel te gebruiken.

• Stef87
alionfire schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:

De bedrade controllers van de action. Prima controllers lijken beetje op de ouderwetse ps2/3 controller.

Werken prima en waren euro of 8-10 per stuk geloof ik.

• DS7

DS7

jjonkie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:55:

Ik kan thuis exact zien hoeveel erin gaat, heb een kWh meter voor mijn laadstation gezet. Dat zal ik eens gaan bekijken. Eerst maar eens weer wachten op een langere rit |:(
Dan zie je wat er uit de oplader komt. Daar moeten de verliezen (10% ongeveer) nog vanaf om te weten wat er echt in de accu wordt opgeslagen.

• DS7

DS7

Ik schrik toch echt van de degradatie die ik hier iedere keer gemeld zie. 8%! En dat bij 20k.

Vermoed dat bij het goed kalibreren van het BMS daar overigens ook weer flink wat op terug te winnen is.

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Heb je daar ook fotos van? Zodat ander kan zien hoe scheef het zat en waar op te letten?

Fijn dat ze het opnieuw gaan plakken iig. Is eens wat anders dan “within Tesla specifications”
Dit is de enige foto die ik heb kunnen krijgen. Zoals je kunt zien bijna niet op te merken. Je zou eerder zeggen dat het rubber los zit.

Tesla heeft een compleet nieuwe ruit erin gezet en de problemen met windgeruis zijn (als het goed is) verholpen. Als ik praat over windgeruis heb ik het over een hoge fluittoon bij +110km/u en middalmatige wind (helaas nogal vaak op de snelwegen hier). Wat het effect is van complete windgeruis weet ik niet. Vond de auto wel enorm veel lawaai maken bij +120km/u. Moet het nog testen in praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8leDEIhv1bQhpM2EH5vqcGJKDoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQMibw0Or9IKQ3XDsPS3m3OU.jpg?f=fotoalbum_large

Ben wel weer content met de M3. Is vanmorgen weer teruggebracht en de Model S weer retour. Je raakt eraan gewend wanneer je er dagelijks in rijdt. Zoveel frisser en comfortabeler interieur. Zit lekker en snappy interface. Stuurt strak en je hebt niet het gevoel dat je een slagschip aan het besturen bent. Qua ruimte wel wat minder :).

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DS7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Vermoed dat bij het goed kalibreren van het BMS daar overigens ook weer flink wat op terug te winnen is.
Het kan iets fluctueren maar de trend is gewoon dalend. Ik had een stabilisatie verwacht omdat lithium packs de eerste periode van de levensduur het hardst degraderen, van stabilisatie is echter nog weinig te zien.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maasluip
  • Laatst online: 10-01 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die zit toch echt zeker 5 mm scheef.

Signatures zijn voor boomers.

• CalaglinV
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb een vraag over het bereik van de SR+. Ik heb sinds vorige week mijn Tesla Model 3 SR+ MiC en ik heb gister een rit gedaan van 240 km. Nu is het winter en begrijp ik dat je minder bereik heb in de winter maar dit is wel wat absurd.

Ik heb de auto voorverwarmd voor vertrek dus deze was volledig warm. Ik heb bij een Tesla Supercharger onderweg 'getankt' en ben toen naar een SoC van 92% geladen. Daarna heb ik 118 km gereden met 130 km/h ongeveer en kwam aan bij de volgende supercharger met een SoC van 36%, dit zou dus betekenen met deze snelheid dat ik een real world range van ongeveer 160 km heb! Dat is toch wel heel teleurstellend, vooral gezien het tragere laden ook. Heeft iemand anders hier ervaringen mee?

• Maasluip
  • Laatst online: 10-01 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CalaglinV schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:37:

Ik heb de auto voorverwarmd voor vertrek dus deze was volledig warm. Ik heb bij een Tesla Supercharger onderweg 'getankt' en ben toen naar een SoC van 92% geladen. Daarna heb ik 118 km gereden met 130 km/h ongeveer en kwam aan bij de volgende supercharger met een SoC van 36%, dit zou dus betekenen met deze snelheid dat ik een real world range van ongeveer 160 km heb! Dat is toch wel heel teleurstellend, vooral gezien het tragere laden ook. Heeft iemand anders hier ervaringen mee?
118 km rijden op 56% van de accu geeft 210 km op 100%.

Signatures zijn voor boomers.

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
revolution-nl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Het kan iets fluctueren maar de trend is gewoon dalend. Ik had een stabilisatie verwacht omdat lithium packs de eerste periode van de levensduur het hardst degraderen, van stabilisatie is echter nog weinig te zien.
Mee eens hoor. Ik heb Teslafi een tijdje gebruikt. De rated range schommelde tussen 464 en 484 km in een maand tijd.
Aangezien ik altijd op mijn werk dagelijks tot 80% laad, heb ik een paar keer niet geladen en tot minder dan 10% batterijniveau gereden. Zag wel dat rated range hiervan beter (van 464 naar 484 km) werd. Betreft P 30k km gereden uit december 2019.

• Stef87
Maasluip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:46:
[...]

118 km rijden op 56% van de accu geeft 210 km op 100%.
Wat bij koud weer én 130km/h met wat wind normaal is.
DS7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Ik schrik toch echt van de degradatie die ik hier iedere keer gemeld zie. 8%! En dat bij 20k.

Ik schrok ook als een van de eerste hier een jaar geleden en was toen (nog) alleen.

Theorie is dat je eerste stuk degradatie “sneller” gaat als je vlot/hard (maar zeker niet abnormaal) hebt gereden op de Autobahn. Ik zat vrijwel direct zo laag en de rest lijkt hier vrij snel allemaal bij in de buurt te komen.

Voor context net een verse ScanMyTesla screenshot gemaakt:

Nominal full pack = 46.0 kWh, minus 2.1 kWh buffer maakt het 43.9 kWh (en vaak nog wat “heatloss” ook)

Echte bruikbare capaciteit zit eigenlijk dus op -14.19 % (335 a 338 van 386)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeiItRU7IZQr5LAZpsuc6-DTo4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFIyhTrOeKX0souUu67EDM2M.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet ben ik volgens de Tesla BMS begonnen met slechts 52.4 kWh, echter is de rated range gebaseerd op 54.45 kWh. Zie ook de EPA documenten of als je dit niet wilt doorlezen de screenshot waar capaciteit staat vermeld, a 54.52 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sPnz4SC-FyMpOJ5dyy2TSKb6lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewYnVnh65TouILlSWwmEDsS8.png?f=fotoalbum_large

Met meest recente TeslaFi statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVc2NAnLmJUgjSfHuKB3esu4YYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whfU0igLx3qkjswQgE37BRTo.png?f=fotoalbum_large

Dan zit je zomaar na een maand op 44 kWh bruikbaar in plaats van 54.5 kWh... Dat overigens prima binnen Tesla specificaties is volgens service center. Ik moet nu ook meer naar 100% laden want ik mis gewoon 10 kWh

Verder nog steeds een leuke wagen, echter bovenstaand vind ik heel erg tegenvallen.

[ Voor 88% gewijzigd door Stef87 op 25-01-2021 16:22 ]

• DS7

DS7

revolution-nl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:23:
[...]

De trend is natuurlijk altijd dalende. ;)

Maar nee, ik vind 5% degradatie tot een ton en dan redelijk stabiel (langzamere degradatie, het wordt nooit volledig stabiel anders dan op nihil) normaal voor een Tesla.

Van wat ik hier lees is dat minder normaal dan ik denk.

• DS7

DS7

Teslalrp schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Mee eens hoor. Ik heb Teslafi een tijdje gebruikt. De rated range schommelde tussen 464 en 484 km in een maand tijd.
Aangezien ik altijd op mijn werk dagelijks tot 80% laad, heb ik een paar keer niet geladen en tot minder dan 10% batterijniveau gereden. Zag wel dat rated range hiervan beter (van 464 naar 484 km) werd. Betreft P 30k km gereden uit december 2019.
Hou er ook rekening mee dat teslafi registreert tot het moment van laden gereed. Het BMS wil daarna nog wel eens naar boven bijstellen. Kan zo 4-5 km zijn. Dat is dan het verschil tussen 2% en 3% degradatie.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:02:

Ik schrok ook als een van de eerste. Theorie is dat je eerste stuk degradatie “sneller” gaat als je vlot/hard (maar zeker niet abnormaal) hebt gereden op de Autobahn. Ik zat vrijwel direct zo laag en de rest lijkt hier vrij snel allemaal bij in de buurt te komen.

Voor context net een verse ScanMyTesla screenshot gemaakt:

Nominal full pack = 46.0 kWh, minus 2.1 kWh buffer maakt het 43.9 kWh (en vaak nog wat “heatloss” ook)

Echte bruikbare capaciteit zit eigenlijk dus op -14.19 % (335 a 338 van 386)

[Afbeelding]

Zoals je ziet ben ik volgens de Tesla BMS begonnen met slechts 52.4 kWh, echter is de rated range gebaseerd op 54.45 kWh. Zie ook de EPA documenten of als je dit niet wilt doorlezen de screenshot waar capaciteit staat vermeld, a 54.52 kWh:
[Afbeelding]

Met meest recente TeslaFi statistieken:
[Afbeelding]
Nominal full pack is iets wat nogal eens verandert en feitelijk weinig anders dan het BMS die een schatting doet. Ik heb er inmiddels al een halve kWh aan nominal full pack bijgekregen. En ik denk dat met het stijgen van de buitentemperatuur in het voorjaar het nog beter gaat worden.

Buffer is een vast deel wat nooit door Tesla is meegenomen in de range. Noemen ze ook wel brick protection. Voorkomt te ver leegrijden waardoor de accu kan beschadigen.

Full pack when new is statisch gegeven. Die van mij is 82,1. Er is werkelijk niemand die dat ooit heeft gehaald. Beste wat ik gelezen heb ik 81,4. De meesten zitten tussen 79,5 en 81 vanaf nieuw.

[ Voor 4% gewijzigd door DS7 op 25-01-2021 16:25 ]

• Stef87
DS7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Nominal full pack is iets wat nogal eens verandert en feitelijk weinig anders dan het BMS die een schatting doet. Ik heb er inmiddels al een halve kWh aan nominal full pack bijgekregen. En ik denk dat met het stijgen van de buitentemperatuur in het voorjaar het nog beter gaat worden.

Buffer is een vast deel wat nooit door Tesla is meegenomen in de range. Noemen ze ook wel brick protection. Voorkomt te ver leegrijden waardoor de accu kan beschadigen.
Ja nominal full pack fluctueert, met meestal 0.2 kWh. Hij heeft nog lager gestaan. De buffer is zelfs kleiner geworden om het verlies enigzins te compenseren..

In de meeste gevallen is er helemaal niets mis met de BMS en weet de auto precies hoeveel kWh er bruikbaar is. De afwijking is juist de auto waarbij er achteraf juist veel verschil opgemerkt was.

Wat denk je dat ik al een jaar aan het bijhouden ben met ScanMyTesla?
Bij elke structurele testrit is er enkel een 1000% bevestiging dat er al echt zóveel capaciteit verdwenen is. Gaat hoogstens een klein beetje omhoog als je korte stukje rijdt en een poosje niet onder 50% bent geweest.

Zoals te zien zit ik een jaar lang gemiddeld ook zo laag, dus afdoen met “zal wel tijdelijk BMS zijn “ is onzin. Tesla heeft zelf bevestigd dat de BMS prima is en alles “binnen specificatie” dat is een feit, voor de duidelijkheid dit is zelfs door 3 verschillende service centers uitgelegd.

*edit* als je de WLTP/EPA hebt gebaseerd op 240miles/386km en daar mee hebt geadverteerd omdat je met die test 54.45 kWh bruikbare energie had, is dat ook de waarde die je in principe moet aanhouden.
Als je vervolgens die 54.45 kWh niet krijgt is een geheel ander probleem wmb.

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 25-01-2021 17:58 ]

• Eddos
In de handleiding staat het volgende:
Spiegels automatisch inklappen op basis van locatie
Model 3 kan automatisch de buitenspiegels in- en uitklappen op basis van de locatie. Hierdoor hoeft u niet telkens opnieuw de spiegels handmatig in of uit te klappen op plekken waar u regelmatig komt (zoals in smalle garages, krappe parkeerplekken etc.).De Model 3 moet langzaam rijden (lagere snelheid dan 5 km/h) of worden gestopt om dit in te stellen op de locatie waarop de auto dit moet onthouden. Ga naar Bediening > Snelbediening > Spiegels > Spiegels altijd inklappen op deze locatie. De volgende keer wanneer u de bewaarde locatie bezoekt, klappen uw spiegel automatisch in of uit binnen 7,5 meter van de opgegeven locatie.
Nu is het zo dat ik dit eens heb ingesteld in een parkeergarage, maar nu klapt hij elke keer in als ik langs die parkeergarage rijd. Kan ik ook deze lijst van automatisch in te klappen locaties ergens inzien en verwijderen zonder dat ik naar die garage hoef te rijden?

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-01 13:27

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Van het weekend een stukje gaan rijden, en bij het stoplichten de snelweg op kwam er een ID3 naast me staan. M'n vriendin zat naast me dus ik heb niet echt full send opgetrokken, maar daar dacht de ID3 bestuurder anders over :P En ik heb natuurlijk niet voor niks acceleration boost gekocht, dus toch even voetje naar beneden >:) Maar ik moet zeggen, de 0-100 tijd zegt niet alles over die ID3, het is nog echt wel een vlotte wagen. Uiteindelijk kansloos natuurlijk, maar leuk om eens te zien hoe het in de 'echte wereld' vergelijkt :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• DS7

DS7

Stef87 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Ja nominal full pack fluctueert, met meestal 0.2 kWh. Hij heeft nog lager gestaan. De buffer is zelfs kleiner geworden om het verlies enigzins te compenseren..

In de meeste gevallen is er helemaal niets mis met de BMS en weet de auto precies hoeveel kWh er bruikbaar is. De afwijking is juist de auto waarbij er achteraf juist veel verschil opgemerkt was.

Wat denk je dat ik al een jaar aan het bijhouden ben met ScanMyTesla?
Bij elke structurele testrit is er enkel een 1000% bevestiging dat er al echt zóveel capaciteit verdwenen is. Gaat hoogstens een klein beetje omhoog als je korte stukje rijdt en een poosje niet onder 50% bent geweest.

Zoals te zien zit ik een jaar lang gemiddeld ook zo laag, dus afdoen met “zal wel tijdelijk BMS zijn “ is onzin. Tesla heeft zelf bevestigd dat de BMS prima is en alles “binnen specificatie” dat is een feit, voor de duidelijkheid dit is zelfs door 3 verschillende service centers uitgelegd.

*edit* als je de WLTP/EPA hebt gebaseerd op 240miles/386km en daar mee heb geadverteerd omdat je met die test 54.45 kWh bruikbare energie had, is dat ook de waarde die je in principe moet aanhouden.
Als je vervolgens die 54.45 kWh niet krijgt is een geheel ander probleem wmb.
Je leest iets wat er niet staat over het BMS. Het is een feit dat het BMS altijd een schatting maakt en die fluctueert altijd. Daarmee is het dus geen vaste waarde.

Bovendien: TeslaFi registreert dus niet de verhoging die het BMS nogal eens toepast tussen de 3-4 uur na het laden (mits de M3 slaapt, anders kan het BMS niet hercalculeren).

WLTP pakt gewoon een auto en gaat daarmee rijden. EPA werkt anders. Het zou heel gek zijn als ze bij jouw model uit zijn gegaan van 54,45 kWh, aangezien de accu kleiner is en ze daar de buffer nog vanaf moeten trekken. Maar goed, het is niet Tesla die dat doet, daar zijn andere instituten voor.

• STIMPPYYY
DS7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Je leest iets wat er niet staat over het BMS. Het is een feit dat het BMS altijd een schatting maakt en die fluctueert altijd. Daarmee is het dus geen vaste waarde.

Bovendien: TeslaFi registreert dus niet de verhoging die het BMS nogal eens toepast tussen de 3-4 uur na het laden (mits de M3 slaapt, anders kan het BMS niet hercalculeren).

WLTP pakt gewoon een auto en gaat daarmee rijden. EPA werkt anders. Het zou heel gek zijn als ze bij jouw model uit zijn gegaan van 54,45 kWh, aangezien de accu kleiner is en ze daar de buffer nog vanaf moeten trekken. Maar goed, het is niet Tesla die dat doet, daar zijn andere instituten voor.
Als je een jaar lang data bijhoudt kan je daar volgend mij best conclusies uit trekken. Van Tesla ga je het in ieder geval niet te horen krijgen.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36

me1299

$ondertitel

Als nieuws over het MIC superchargen probleem? Collega staat nu met een M3 op 11kW te 'super'chargen. Dat is toch onacceptabel!

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• STIMPPYYY
me1299 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:50:
Als nieuws over het MIC superchargen probleem? Collega staat nu met een M3 op 11kW te 'super'chargen. Dat is toch onacceptabel!
Niet als je de laatste paar procenten erin drukt. Maar ga er een beetje vanuit dat dit niet het geval is.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Dat hangt er maar net van af wat de batterij temperatuur en SoC zijn natuurlijk. Maar als hij na een lange rit bij 10% of daaromtrent begonnen is heeft hij de twijfelachtige eer om de langzaamste te zijn denk ik.

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Als je een jaar lang data bijhoudt kan je daar volgend mij best conclusies uit trekken. Van Tesla ga je het in ieder geval niet te horen krijgen.
Ik zeg toch niet dat je geen conclusies kan trekken met die data?

• Stef87
DS7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Je snapt het niet. Je kan er omheen praten zoals je zelf wilt.

BMS zal altijd een beetje fluctueren, niemand ontkent dat hier. Wat is de conclusie als je 100% van de tijd tussen de 45.7 en 46.x kWh zit met nominal pack?

Of wat is de conclusie als elke test met 90/100% naar <10% SoC ga en ik 44-45 kWh omgerekend bruikbaar hebt?

Juist —-> capaciteitsverlies.

De EPA is genoemd omdat Tesla nu eenmaal met EPA werkt in de auto, ook in Nederland. Elke keer omrekenen naar WLTP is alleen maar onduidelijk.

Feit capaciteit en rated range 2019 SR+

54.45 kWh /386(km) = 141,06(wh/km)

Capaciteit benodigd om de range van 386km te behalen is dus 54.45 kWh bij een verbruik van 141 wh/km

In de zomer is dat ook prima haalbaar als je rustig zou rijden maar pas bij 54.45 kWh kán je deze range behalen in de praktijk.

Zoek de streep in de energy app maar op, deze zie je ook terug IN de auto en zit op 141 Wh/km.

En hamer vooral op TeslaFi, er staat meer dan duidelijk vermeld in de posts dat ik ook ScanMyTesla gebruik én na daadwerkelijk rijden de gebruikte aantal kWh heb bijgehouden.

Elke mogelijke manier om het te testen is gebruikt, maar eigenlijk zegt de rated range vaak al genoeg. Cijfers van ScanMyTesla zijn prima om te rekenen naar rated range als de batterij goed warm is. Ook kan je duidelijk zien in de ScanMyTesla foto dat er minimale onbalans is in de pack, welke er voor kan zorgen dat je een heel klein beetje(!) hoger uit kan vallen nadat auto is gaan slapen.

Wat is je doel precies met zulke reacties? Wat wil je hier mee bereiken? (Doen alsof het allemaal maar onzin is?)

Laatste post voor nu even weer over dit onderwerp. Het is gewoon een feit dat capaciteitsverlies vrij hoog is voor de model 3 vloot. (Vooral de SR+)

De musketeers wel weer even zat. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 25-01-2021 18:36 ]

• DS7

DS7

Het ‘nieuws’ is dat ze eraan werken en dat er updates aankomen om het te verbeteren.

11 kW lijkt mij overigens te duiden op een te koude accu, want dat is zelfs voor een MiC erg traag. Tenzij hij al bijna vol is, maar dan is het normaal.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Je snapt het niet. Je kan er omheen praten zoals je zelf wilt.

BMS zal altijd een beetje fluctueren, niemand ontkent dat hier. Wat is de conclusie als je 100% van de tijd tussen de 45.7 en 46.x kWh zit met nominal pack?

Of wat is de conclusie als elke test met 90/100% naar <10% SoC ga en ik 44-45 kWh omgerekend bruikbaar hebt?

Juist —-> capaciteitsverlies.

Oh en EPA genoemd omdat Tesla nu eenmaal met EPA werkt in de auto, ook in Nederland.

Feit capaciteit en rated range 2019 SR+

54.45 kWh /386 = 141,06

Capaciteit benodigd om de range van 386km te behalen is dus 54.45 kWh bij een verbruik van 141 wh/km

In de zomer is dat ook prima haalbaar als je rustig zou rijden maar pas bij 54.45 kWh kán je deze range behalen in de praktijk.

Zoek de streep in de energy app maar op, deze zie je ook terug IN de auto en zit op 141 Wh/km.

En hamer vooral op TeslaFi, er staat meer dan duidelijk vermeld in de posts dat ik ook ScanMyTesla gebruik én na daadwerkelijk rijden de gebruikte aantal kWh heb bijgehouden.

Elke mogelijke manier om het te testen is gebruikt, maar eigenlijk zegt de rated range vaak al genoeg. Cijfers van ScanMyTesla zijn prima om te rekenen naar rated range als de batterij goed warm is. Ook kan je duidelijk zien in de ScanMyTesla foto dat er minimale onbalans is in de pack, welke er voor kan zorgen dat je een heel klein beetje(!) hoger uit kan vallen nadat auto is gaan slapen.

Wat is je doel precies met zulke reacties? Wat wil je hier mee bereiken? (Doen alsof het allemaal maar onzin is?)

Laatste post voor nu even weer over dit onderwerp. De musketeers wel weer even zat.
Je leest nog steeds allerhande zaken in mijn post die er staan noch bedoeld zijn.

Misschien nog eens rustig nalezen zonder de stoom uit je oren?

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01 14:00
dan was de accu vast gewoon koud. dan gaat het bij geen elke accu snel. Voorverwarmen... ja dat werkt .. een beetje... en je moet er een heel stuk voor onderweg zijn... daar moet je geen wonder van verwachten. sterker nog, tijd het laden van een koude accu is de auto ook nog aan het verwarmen. Met een SR+ is dat 3kw die niet de accu in gaat, maar gebruikt wordt om de accu te verwarmen.

• STIMPPYYY
pieterhi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:13:
[...]

dan was de accu vast gewoon koud. dan gaat het bij geen elke accu snel. Voorverwarmen... ja dat werkt .. een beetje... en je moet er een heel stuk voor onderweg zijn... daar moet je geen wonder van verwachten. sterker nog, tijd het laden van een koude accu is de auto ook nog aan het verwarmen. Met een SR+ is dat 3kw die niet de accu in gaat, maar gebruikt wordt om de accu te verwarmen.
De nieuwe LR pompt er anders even met een koude accu (10-15) gr. gewoon 130kWh in bij lage SoC.
Als de accu 5 graden is, dan wordt het lastiger.

• pieterhi
Stef87 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:30:
[...]
De EPA is genoemd omdat Tesla nu eenmaal met EPA werkt in de auto, ook in Nederland. Elke keer omrekenen naar WLTP is alleen maar onduidelijk.
De website in Nederland toont WLTP, maar in de auto EPA? Vond het raar en even het manual er bij gepakt (pagina 85)
"Het weergegeven bereik kan sneller afnemen dat de werkelijk gereden afstand. Wanneer de auto volledig is
opgeladen, is het bereik dat wordt weergegeven in een Tesla gebaseerd op EPA-certificering en wordt geen
rekening gehouden met uw persoonlijke rijstijl en externe omstandigheden."
Bijzonder dat dan weer wel... maar vandaar dat niemand 440 op z'n display te zien zal krijgen ;-) Bedankt voor de (onbedoelde?) tip.

• pieterhi
STIMPPYYY schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:17:
[...]
De nieuwe LR pompt er anders even met een koude accu (10-15) gr. gewoon 130kWh in bij lage SoC.
Als de accu 5 graden is, dan wordt het lastiger.
het is nu dus onder onder de 5 graden en wanneer je auto stil staat, gaat de accu gewoon richting de buitentemperatuur. Het verhaald vertelt niet of er meteen naar supercharger gegaan is. Maar max 11 kw lijkt me erg bijzonder met een warme accu en lage soc, dan is het inderdaad direct naar het service center ;-)

• Stef87
pieterhi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:18:
[...]

De website in Nederland toont WLTP, maar in de auto EPA? Vond het raar en even het manual er bij gepakt (pagina 85)
"Het weergegeven bereik kan sneller afnemen dat de werkelijk gereden afstand. Wanneer de auto volledig is
opgeladen, is het bereik dat wordt weergegeven in een Tesla gebaseerd op EPA-certificering en wordt geen
rekening gehouden met uw persoonlijke rijstijl en externe omstandigheden."
Bijzonder dat dan weer wel... maar vandaar dat niemand 440 op z'n display te zien zal krijgen ;-) Bedankt voor de (onbedoelde?) tip.
Is inderdaad vreemd, maar de EPA is realistisch (in de zomer) als je rustig en niet te snel rijdt, dus wat mij betreft fijner dan de WLTP.

Bij de SR+ uit 2019 was de WLTP 409km en de afgeleide EPA 386km.

De LR 2019 had 499km EPA en 530km WLTP.

Uiteraard zit de 2021 versie van elk model weer wat hoger. De MiC SR+ zit ergens net boven de 400km dacht ik.

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 09:19
Gisteren had mijn 2020LR een nacht in de sneeuw gestaan, toen ik instapte kreeg ik niet alleen regen beperkt maar ook het sneeuwvlokje voor beperking max vermogen.
Navigatie aan naar supercharger 10 minuten rijden.
Begonnen met 111 kw daarna gauw richting de 80 en als laagste 68.
Uiteindelijk in 28 minuten 37kwh toegevoegd.

Met deze kou ben ik daar zeer tevreden over en maar het verschil met de mic is gigantisch en als ik voor 50K een mic had gekocht zou ik me zeker bekocht voelen.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36

me1299

$ondertitel

Pierz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Dat hangt er maar net van af wat de batterij temperatuur en SoC zijn natuurlijk. Maar als hij na een lange rit bij 10% of daaromtrent begonnen is heeft hij de twijfelachtige eer om de langzaamste te zijn denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfbdC3HODjGBx6gRQVEH0SbadMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XEAS5WQ5Kkf2e0Dso9cC5Dy.png?f=fotoalbum_large

40 minuten rijden met SC als eindbestemming dus met preheaten. Uiteindelijk steeg hij tot net onder de 50KW om even later weer terug te zakken naar 30KW.

Je mag toch verwachten dat hij tot pakweg 70% niet alleen maar lager gaat na verloop van tijd.

Ik ben blij dat ik een 2019 SR+ heb.. Kan iemand mij uitleggen dat je maar met een paar kW kan superchargen maar wel met 150+ kw kan ontladen door gas te geven? Als de batterij zo koud is dus je nauwelijks kan laden zou je er toch ook niet mee moeten kunnen rijden lijkt mij? :o

[ Voor 13% gewijzigd door me1299 op 25-01-2021 20:22 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• gino.martens
pieterhi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Langzamer oké, maar hoeveel langzamer? Met de Ioniq nooit gemerkt dat het langzamer ging. En alles onder de 45-50kW vind ik geen snelladen. Een normale accu* die 170kW aankan bij optimale omstandigheden, zou toch zeker ongeveer de helft aan moeten kunnen bij minder optimale omstandigheden. Idd niet bij een hoge SoC maar dat kijkt me evident: dat is by design. Maar 30kW bij een SoC van <10% lijkt me niet by design. Mag ik hopen hahahah

* en als de LFP niet kwalificeert als normale accu hadden zie die nooit mogen uitgeven.

2020 M3 SR+ MiC

• gino.martens
me1299 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]

40 minuten rijden met SC als eindbestemming dus met preheaten. Uiteindelijk steeg hij tot net onder de 50KW om even later weer terug te zakken naar 30KW.

Je mag toch verwachten dat hij tot pakweg 70% niet alleen maar lager gaat na verloop van tijd.

Ik ben blij dat ik een 2019 SR+ heb.. Kan iemand mij uitleggen dat je maar met een paar kW kan superchargen maar wel met 150+ kw kan ontladen door gas te geven? Als de batterij zo koud is dus je nauwelijks kan laden zou je er toch ook niet mee moeten kunnen rijden lijkt mij? :o
En niet te vergeten: full regen kan hebben bij een warme accu? Dat is toch ook zeker 60kW? Twee keer meegemaakt, één keer tussen twee SuC sessies in.

2020 M3 SR+ MiC

Kan de SeC nog geen ETA van die beloofde update geven? Dit is toch Tesla onwaardig? Heb je geluk dat het Corona tijd is. Anders stonden de SuCs vol met auto’s omdat de MICs zoveel tijd nodig hebben. Nu moet ik zeggen dat ik met deze cijfers me niet voor kan stellen dat hij richting de beloofde 170kW gaat komen.

Btw; je zou toch zeggen dat ze een nieuwe accu testen voordat ze die in grote aantallen in auto’s schroeven? Ook DC laden bij verschillende temperaturen? Dat er optimalisatie kan gebeuren, ok. Maar dit soort snelheden kan echt niet imho.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 25-01-2021 20:31 ]

• Terranca
  • Registratie: April 2000
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:26:
Kan de SeC nog geen ETA van die beloofde update geven? Dit is toch Tesla onwaardig? Heb je geluk dat het Corona tijd is. Anders stonden de SuCs vol met auto’s omdat de MICs zoveel tijd nodig hebben. Nu moet ik zeggen dat ik met deze cijfers me niet voor kan stellen dat hij richting de beloofde 170kW gaat komen.
De befaamde stilte van Tesla. Leuke auto's maar de communicatie is echt om te janken. Anyway, in Duitsland zijn er flink wat meer SR+ rijders en daar suggereert iemand wat meer "inside info" te hebben, dat het zou gaan om twee toekomstige updates voor de zomer, waarvan één voor week 8 2021. Uiteindelijke supercharge snelheid zou zelfs hoger kunnen zijn dan de oorspronkelijke SR+ omdat LFP theoretisch (en ironisch genoeg) juist minder gevoelig zou moeten zijn voor temperatuur (zowel hoog als laag).

Ik supercharge vrijwel niet, zeker tegenwoordig niet, dus heb er sowieso weinig last van, maar we zullen het zien.

Verwijderd

CEO syndroom. Heel de US heeft daar last van en het waait ook over naar de EU. Er werkt zoveel talent bij Tesla maar ik zou er geen marketing willen doen met zo’n micromanager aan het roer. Serieus met zo’n man op Twitter moeten DM’en om nieuws te krijgen over een feature, dat is echt debiel.
Vraag me af of Tesla gaat zakken als dit waar is; Tommees in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"

Zijn toch leuke prijzen.

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Zijn de model 3’s in China niet al langer een MIC met LFP batterij? Dan zou dit probleem en de oplossing toch allang bekend moeten zijn? Tenzij er technisch geen oplossing is..

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:01
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:19:
Vraag me af of Tesla gaat zakken als dit waar is; Tommees in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"

Zijn toch leuke prijzen.
Ik verwacht voorlopig nog niet, ze zijn van de week natuurlijk al ~2000 euro gezakt.

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Terranca
  • Registratie: April 2000
S023 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:21:
Zijn de model 3’s in China niet al langer een MIC met LFP batterij? Dan zou dit probleem en de oplossing toch allang bekend moeten zijn? Tenzij er technisch geen oplossing is..
Sinds 1 oktober 2020, als ik me niet vergis. Dus iets langer, maar niet heel veel langer. Ik neem aan dat Tesla een fatsoenlijke dataset wil met verschillende laadsnelheden, kilometerstanden, cel voltages en degradatie voordat ze keuzes maken hoe snel laden nog valt in de "acceptabele degradatie". En dat kost gewoon tijd. Leuk als je straks met 180kW kan laden, maar als je daardoor 5% capaciteit per jaar mag inleveren, bedank ik daarvoor :P

Wat niet wil zeggen dat ik het wel treurig vind dat ze dat niet hebben gedaan voordat ze de dingen in productie auto's zetten. Maar goed, this is the (tesla) way.

• GeeMoney
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:26:

Btw; je zou toch zeggen dat ze een nieuwe accu testen voordat ze die in grote aantallen in auto’s schroeven? Ook DC laden bij verschillende temperaturen? Dat er optimalisatie kan gebeuren, ok. Maar dit soort snelheden kan echt niet imho.
Dat doet Tesla toch juist met niets? De gehele software en onderdelen worden met incrementele updates gaandeweg dus aangepast. Vandaar beta FSD al jaren, brakke ruitenwissers, laad snelheden, performance boosts en range increases na verloop van tijd. Dat is het hele nieuwe model van werken in “technology today”. Sprints en Agile met hier en daar wat stimulerende relaxerende middelen :9 .

@Terranca ze hebben dus nu al miljoenen kilometers naast de (korte) test cycli bij de ontwerp fasen. Dan zou je nu toch wel iets mogen verwachten inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2021 22:15 ]

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Wat moet ik hiervan denken eigenlijk? BMS probleem, of gaat het nu wel ineens heel snel de foute kant op met degradatie? (of ligt het gewoon aan de buitentemp, aangezien ik nog geen volledig jaar rij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SodL7awwJdJ8JULsPIpBInXSUmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9UkyXE5OzMW33my8nL1ygGV.png?f=fotoalbum_large

EX30 Ultra Twin Performance

Houseofdreams schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:11:
Wat moet ik hiervan denken eigenlijk? BMS probleem, of gaat het nu wel ineens heel snel de foute kant op met degradatie? (of ligt het gewoon aan de buitentemp, aangezien ik nog geen volledig jaar rij)
[Afbeelding]
“Standaard” SR+ issue? Of zit je auto altijd aan de lader waardoor BMS van slag is? Ik zie in mijn rated range weinig invloed van temp.

Pagina: 1 ... 190 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: