Pierz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:38:
[...]
Mijn punt is dat de harde data niet strookt met je gevoel, ook ik dacht dat we gemiddeld harder zouden rijden. Maar als je een boordcomputer hebt die de gemiddelde snelheid aan kan geven zie je dat die veel lager is dan wat je gevoel zegt. En daardoor is hier die veel te lange discussie ontstaan: die gemiddelde snelheid is wèl heel belangrijk als je een waardeoordeel wilt geven over je verbruik in een EV.
Exact dit. Het belang van feiten vs gevoel.
Het voorbeeld van @
hdu en @
bokkow laat dit ook mooi zien. Eentje wilde zo efficient mogelijk rijden, de ander lichtelijk verzwaarde voet.
Eindstand, maar 7% verschil:
Super efficient: 160 Wh/km retour (a 80-85 km/u gemiddeld?)
Verzwaarde voet: 172 Wh/km retour (gemiddelde snelheid onbekend)
Nu zit daar nog wel een (flink) LR vs SR verschil in ook natuurlijk. Maar ik denk dat de lichtelijk verzwaarde voet iets erg subjectiefs is. Dat zou bij mij 135+ km/u (max + paar %, want wel zo veel mogelijk binnen de regels) zijn met paar piekjes daarboven als je de RS6 wil pakken, maar bij deze verbruiks cijfers lijkt me dat niet per see.
DISCLAIMER: het gaat er natuurlijk om over het voor jezelf goed is, zoals Bokkow zegt en dat is top met voldoende bereik. Maar anderen hebben wat data nodig om dat te kunnen vergelijken met hun eigen gevoel
Heb je die zelf terug gerekend of aan de paal bijv.? Voor range berekeningen heb je daar helaas weinig tot niks aan bij de M3. Want die kijkt niet naar hoeveel kWh je verbruikt hebt uit de batterij, voor het aangeven van het vebruik (Don't ask me why

). Volgens de Duitse registratie zou het trouwens zelfs 82 kWh zijn geloof ik, maar nooit begrepen waar die allemaal blijven
Met jouw voorbeeld:
Je hebt rijdend 79 a 82% verbruikt
Je hebt (171*134) + (171*185) = 54.5 kWh verbruikt volgens de auto
54.5 kWh / 0.82 (of 79%) = 66.4 - 69 kWh (Die paar % verschil zijn nog al gevoelig, dus een range)
Voor range kun je dus ook niet de geinstalleerde batterij capaciteit rekenen, dan kom je van een koude kermis terug.
[
Voor 5% gewijzigd door
JohanB op 22-01-2021 10:06
]