rmathijssen schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:55:
[...]
Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed onderzoek doen naar EV's voordat ze tot aankoop overgaan. AC/DC
Laadcurve
WLTP range vs praktijk
zomer/winter verbruik
kW/kWh
CCS/type2/ChaDeMo
Laadtarieven
.... en zo kun je nog tal van zaken opnoemen welke wel van belang zijn.
Zoveel basis zaken waarbij ik merk dat nieuwe EV rijders vaak jammer genoeg niet genoeg hebben ingelezen voordat ze overgingen tot aanschaf. Die goedkope meuk gaat gewoon gekocht worden, want: goedkoop.
Je schuift het wel heel makkelijk af naar de consument moet ik zeggen. Er is ook een informatie plicht vanuit de verkopende partij
Wat voorbeelden:
1. WLTP: Tot een paar weken geleden meldde Tesla niet dat het om WLTP ging (gelukkig heb ik de foto's nog, zie hieronder). Nu doen ze dat wel en kan de consument inderdaad onderzoek doen.
2. Zomer/Winter: (eigenlijk met WLTP te maken) Laat mij nou eens zien hoe ik via Tesla meer had kunnen weten over het bereik bijvoorbeeld. Hoe had ik beter onderzoek kunnen doen die op feiten gestaafd is? Niet op fora en dergelijke; het is al bewezen dat daar de ervaringen ver uit elkaar liggen.
3. Laadcurve: Maakt niets uit, de website geeft aan dat je er in 15 min 275km bij hebt, geen sterretjes of kleine lettertjes, niks. In 30 minuten is ie zelfs vol! Maakt mij als consument dan toch niks uit hoe die curve er dan uit ziet?
4. kW/kWh: dat is basis school groep 7 reken materiaal, daar mogen de verkopers wel vanuit gaan dat mensen het weten inderdaad
Voor de zekerheid: Consumenten onderzoeksplicht is vragen aan de verkoper. (niet wat user fora afgaan)
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Nieuwe accu's (nog niet allemaal een verbetering, maar toch), warmtepomp, elektrische achterklep, meer geluidsisolatie, FSD is in de afgelopen 2 jaar een stuk beter geworden (merk je in Europa relatief weinig van vanwege de idiote regels). Maximale laadsnelheid is verdubbeld...
Ik weet niet hoor, maar ik vermoed dat de concurrentie minder snel voorwaards zal gaan in 18 maanden. Het is zeker niet alleen UI, scheerkussen en nutteloze gadgets.
De nieuwe autos lijken inderdaad verbeteringen te hebben. Het ging over software.
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Op de wintersport met de AP op 150 km/u haalde ik met de oude LR ongeveer 330 km. Dat is zo'n 60% en met doorrijden. Zou ik de AP op 120 zetten is 70% makkelijk haalbaar.
En geen enkele auto haalt met dat soort snelheden de WLTP.
Prestaties gaan pas echt fors naar beneden onder de 10% reserve. Bij een ICE is de tank compleet leegrijden ook geen goed idee trouwens.
Dat zijn echt hele mooi nummers. Ik mag blij zijn als ik de 300km haal op 130 km/h gewoon in Nederland (vebruik zit dan in de 250 - 300 Wh/km rang afhankelijk van de omstandigheden in de winter)
Even buiten mezelf:
[
Voor 43% gewijzigd door
JohanB op 21-01-2021 10:47
]