Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.003 views

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

AndRo555 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Lijkt mij straf. Ik vind betere verlichting, een auto die niet leeg gejat wordt met een relay attack (UWB keyless) en een extra veiligheidsassist bij het uitparkeren wel fijn.

Ik kan mij niet inbeelden dat 999 op de duizend dat allemaal compleet nutteloze features vinden. Waarop baseer jij die 99.9% eigenlijk? :)
Verlichting van de Model 3 MY2021 is top en ook die van voor dat mj was prima.

Relay attack is bij de M3 geen issue.

En als je niet zelfstandig kan uitparkeren, dan wordt het tijd voor de bus.

Het is overigens al heel lang geleden aangetoond dat mensen auto’s vooral kopen op basis van niet rationele motieven. En al helemaal niet op basis van zaken waarvan verreweg de meeste kopers totaal niet van op de hoogte zijn.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 15:25
Ik heb een vraagje.
Stel ik neem de basis model 3. Deze heeft geen internetconnectiviteit voor live verkeer enzo.
Kan ik dan mijn mobiel als hotspot instellen en de auto daarmee verbinden? Of werkt dat niet?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
sgouman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:37:
Ik heb een vraagje.
Stel ik neem de basis model 3. Deze heeft geen internetconnectiviteit voor live verkeer enzo.
Kan ik dan mijn mobiel als hotspot instellen en de auto daarmee verbinden? Of werkt dat niet?
Je kunt je telefoon wel als WiFi hotspot gebruiken om bijv. een update te downloaden. Maar niet voor weergave van live verkeer, satelliet weergave, etc. dat is onderdeel van de premium connectivity dienst die je separaat kunt afnemen.
DS7 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Ja, omdat iedereen die een M3 wilde hebben al in 2019 een M3 kocht en toen kon je geen ID kopen. En dan nog: VW heeft ook een hoop ID's niet weten te slijten, maar alvast op kenteken laten zetten.

Bij Tesla was het in 2019 wat geleverd kon worden, werd verkocht.

Maar goed, Tesla zit ook niet stil, komt ook met een goedkopere (kleine) variant en de prijs zal ook wat dalen als GB in gebruik wordt genomen.

Daarnaast heeft Tesla veel minder moeite met opschalen van de accuproductie.
Een aantal van mijn collega's hebben eind 2020 ID4's en ID3's gekregen, omdat de Tesla's net buiten budget lagen, maar die hadden ze wel liever gehad. Wel apart overigens, die moesten we bij tig verschillende dealers weghalen en zouden enorm moeilijk te krijgen zijn, maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt en lees ik hier dus dat er nog voldoende voorraad op bepaalde plekken stond. Heb in beide gezeten, maar ik prefereer zelf de M3.

Die kleinere variant van Tesla heb ik wel in 3rd party renders gezien, maar heb altijd begrepen dat dat mogelijk niet bij hun toekomstperspectief paste, is het nu echt zeker dan?

[ Voor 64% gewijzigd door Taro op 20-01-2021 22:58 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-01 00:12
Ik heb een vraagje.
Alleen de de visualisatie is premium. Ook zonder premium connectivity heb je live verkeer routing en ga je om de drukke plekken geen, je ziet alleen die lijntjes niet op je scherm. Als je echt vast zit (en stil staat!) kan je gewoon op je foon Google maps kijken bijv.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
Ik heb een vraagje.
Voor sommige dingen werkt het wel, zoals spotify. Maar voor andere dingen werkt het niet, zoals de live verkeers info. Netflix en youtube werken ook, maar uiteraard alleen als de auto stilstaat.

Voor een tientje per maand heb je premium connectiviteit, persoonlijk vind ik dat wel de moeite. Ik gebruik veel spotify.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-01 14:56
AndRo555 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:06:
[...]

Ionity is van 203 naar 325 gegaan in 2020:
https://ionity.evapi.de/#/charts
Tesla Superchargers van 499 naar 588 in 2020:
https://supercharge.info/charts

Dus zowel in absoluut aantal laadstations als in procenten is Ionity harder gegroeid. (maar zoals ik al eerder zei dat is grotendeels omdat Tesla eerder was)
Heb je het dan over het aantal laadpalen of laadlocaties :?

Ionity is meestal 2 palen, soms 1, soms een paar meer. Bij Tesla (voor zover ik weet) zijn de aantallen wel meteen hoger, minimaal 4 laadplaatsen :? )

• DS7

DS7

Taro schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:38:

Een aantal van mijn collega's hebben eind 2020 ID4's en ID3's gekregen, omdat de Tesla's net buiten budget lagen, maar die hadden ze wel liever gehad. Wel apart overigens, die moesten we bij tig verschillende dealers weghalen en zouden enorm moeilijk te krijgen zijn, maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt en lees ik hier dus dat er nog voldoende voorraad op bepaalde plekken stond. Heb in beide gezeten, maar ik prefereer zelf de M3.

Die kleinere variant van Tesla heb ik wel in 3rd party renders gezien, maar heb altijd begrepen dat dat mogelijk niet bij hun toekomstperspectief paste, is het nu echt zeker dan?
Elon heeft gezegd dat hij een kleinere variant wil maken met het oog op de markten buiten de VS.

• Tesla3
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-01-2024
DS7 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Elon heeft gezegd dat hij een kleinere variant wil maken met het oog op de markten buiten de VS.
Terecht. Als Tesla echt wil blijven groeien moeten ze én meer modellen uitbrengen én bestaande modellen met een Europees cyclus moderniseren, dus om de 3-4 jaar een facelift en om de 6-7 jaar volledig nieuw. Anders gaat het hem niet worden.

Vandaag is Porsche met de 'basis' Taycan uitgekomen. Zelfs in Nederland 87k. Zullen er wel wat verkocht worden vermoed ik..

• DS7

DS7

Tesla3 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:38:
[...]

Terecht. Als Tesla echt wil blijven groeien moeten ze én meer modellen uitbrengen én bestaande modellen met een Europees cyclus moderniseren, dus om de 3-4 jaar een facelift en om de 6-7 jaar volledig nieuw. Anders gaat het hem niet worden.

Vandaag is Porsche met de 'basis' Taycan uitgekomen. Zelfs in Nederland 87k. Zullen er wel wat verkocht worden vermoed ik..
Als je dat ding een beetje normaal gaat configureren is het alweer bijna 140.000 euro.

Al zal er vast wel een pauper zijn die een kale Taycan gaat rijden, want Porsche.

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
EvaluationCopy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Jajaja de leaserijdertjes hier die van het baasje zo'n 3-tje mogen rijden voor 60 euro per maand. Privé rijd je daar net een Panda voor, een Panda voor het meisje kan er dan niet meer af. Knierpers zijn het!
Lekker in de wintersport met z'n allen in de laadfile, je gunt het toch niemand. Winter-range van 170km en dan moet het niet te hard waaien!! Ik tuf ze regelmatig voorbij, al die 3-tjes, ze durven niet harder dan 85 achter een vrachtwagen met de kachel uit anders komen ze niet thuis! En dan maar hopen dat die draagarmen niet afbreken! Hoewel, bij een crash gaan de panelen misschien recht staan. Het oude Opel Insignia design wordt er niet slechter van.

(heb ik dan al z'n stokpaardjes gehad? :+ )
De jaloezie spat er vanaf. Of mis ik de sarcasme? :+

2020 M3 SR+ MiC

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:35
Taro schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:38:

Je kunt je telefoon wel als WiFi hotspot gebruiken om bijv. een update te downloaden. Maar niet voor weergave van live verkeer, satelliet weergave, etc. dat is onderdeel van de premium connectivity dienst die je separaat kunt afnemen.
Ik heb de SR plus en de gratis maand premium connectivity is al een flinke tijd afgelopen. Alleen kan ik nog wel updates downloaden zonder verbonden te zijn met wifi of een hotspot. Hoe zit dat dan?

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-01 13:29
Medio december heb ik mijn SR+ MIC opgehaald.
Afgezien van langzame laden bij SuC, ging laden prima.
Bij openbare palen haalde ik maximaal de maximale snelheid, en laden ging ook tot 100% iedere keer.

Nu, echter, vanaf eind december laadt de M3 altijd tot 93%, ik heb geen 100% meer gezien zoals eerst.
Is dit maximale laden aangepast in een update?
De setting heb ik gewoon op 100% staan.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:34
Obelixxx schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:33:
Media december heb ik mijn SR+ MIC opgehaald.
Bij openbare palen haalde ik maximaal de maximale snelheid, en laden ging ook tot 100% iedere keer.

Nu, echter, vanaf eind december laadt de M3 altijd tot 93%, ik heb geen 100% meer gezien zoals eerst.
Een keer tot <10% leeg rijden en daarna weer laden, ik denk dat dat zou kunnen helpen

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Obelixxx
bokkow schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:42:
[...]

Een keer tot <10% leeg rijden en daarna weer laden, ik denk dat dat zou kunnen helpen
OK,

ga ik proberen, dank je

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb een vraagje.
Je hebt dan alles behalve live verkeer en de sateliet kaartweergave. Maar mijn ervaring (met een iPhone althans) is dat hotspot enorm slecht werkt. Bij mij verbindt ie vrijwel nooit automatisch met mijn hotspot en vraagt ie zelfs regelmatig opnieuw om het wachtwoord dat ie al lang weet. Om die reden overweeg ik sterk toch Premium Connectivity te nemen voor dat tientje per maand.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Wat is de haat liefde verhouding met de id3/4 en model 3/y hierzo. Beide zijn prachtige bolides met beide hun krachten en zwakheden met betrekking tot het software, exterieur, interieur, performance, ruimte, aanzien.

Sommige vinden ruimte achterin belangrijker dan de 0-100 sprint. Andere willen gewoon een SUV vs hatchback/Sedan.

Leef en laat andere leven.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Orangelights23 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:22:
[...]

Ik heb de SR plus en de gratis maand premium connectivity is al een flinke tijd afgelopen. Alleen kan ik nog wel updates downloaden zonder verbonden te zijn met wifi of een hotspot. Hoe zit dat dan?
Uiteindelijk willen ze wel eens iets via LTE pushen maar zeker niet meteen elke update.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:23
Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:53:
[...]
Uiteindelijk willen ze wel eens iets via LTE pushen maar zeker niet meteen elke update.
En ook echt alleen maar hij een security update of een redesign van de api. De laatste is alweer ruim anderhalf jaar geleden, zover ik weet.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 17:24

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Nog even een dingetje over Chinese ev's: zolang die nog met ChaDeMo geleverd worden zonder ccs en geen dealernetwerk hebben, kunnen ze het allemaal op hun buik schrijven. Hoe goedkoop ook.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Simply1337 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:48:
Wat is de haat liefde verhouding met de id3/4 en model 3/y hierzo. Beide zijn prachtige bolides met beide hun krachten en zwakheden met betrekking tot het software, exterieur, interieur, performance, ruimte, aanzien.

Sommige vinden ruimte achterin belangrijker dan de 0-100 sprint. Andere willen gewoon een SUV vs hatchback/Sedan.

Mijn idee... maar dat soort rivaliteit vind je bij veel autoliefhebbers. Ga maar eens op een audi forum roepen dat je mercedes AMG beter is dan hun RS4.... ;)

Daarnaast heeft tesla grote nieuws (lees kliks) waarde. Als je hyundai tucson in de fik kan vliegen en er daarom een terugroepactie is leest dat geen hond. Breekt er een aandrijfas van een tesla, dan staat iedereen op de stellingen om te roepen hoe slecht de kwaliteit wel niet is.

[ Voor 18% gewijzigd door stylezzz op 21-01-2021 09:11 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:15
STIMPPYYY schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Waar jij het over hebt zijn leuke technische gadgets. Precies de zaken waarvan ik vind dat dit weer in het rijtje traditioneel denken past. Een auto is tech omdat het leuke gadgets heeft (die vrijwel niets toevoegen i.m.o).
Waar ik meer op doel is de connected fleet, de data die ze binnen harken en het OS wat naadloos is afgestemd is op de auto (en alle technische hobbels die ze natuurlijk al overwonnen hebben). Ik gok dat ze zich b.v. volledig inzetten op FSD. De auto doet er niet zoveel toe en kan tegen kostprijs worden geleverd. Wil je van A naar B zonder zelf te rijden. Prima, neem je een abonnement.
Dan heb ik het nog niet eens over het snel groeiende en zeer stabiele (onderstreept) laadinfrastructuur netwerk. Of de ambities die ze hebben met vehicle to grid.

Hoe dan ook, ik denk dat er genoeg innovatie en visie en ambitie is. De basis leggen ze nu door enorme investeringen te doen.
Klopt, maar ondertussen is er al tijden nauwelijks innovatie in de software. Behalve wat UI dingetjes, (externe) scheetkussens en wat nutteloze gadgets. Dus het is hopen dat ze inderdaad met iets groots bezig zijn inderdaad, maar we weten het niet.

De software en functionaliteiten in mijn M3 is de laatste 1.5 jaar gelijk gebleven of slechter/ouder geworden. Terwijl ze toch echt veel over continue verbetering praten.
JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Klopt, maar ondertussen is er al tijden nauwelijks innovatie in de software. Behalve wat UI dingetjes, (externe) scheetkussens en wat nutteloze gadgets. Dus het is hopen dat ze inderdaad met iets groots bezig zijn inderdaad, maar we weten het niet.

De software en functionaliteiten in mijn M3 is de laatste 1.5 jaar gelijk gebleven of slechter/ouder geworden. Terwijl ze toch echt veel over continue verbetering praten.
Geen innovatie? En al die games dan?

Maar je hebt gelijk hoor. De eerste ~ 6-8 maand (vanaf juli 2019) kreeg je echt steeds wat nieuws en keek je uit naar een update. Nu valt het allemaal wat tegen. Met veel bombarie de holiday update aankondigen waar toch maar weinig nuttige zaken inzitten. Tenminste, ik kan me niks meer herinneren afgezien van de UI aanpassing die ok is maar niet schokkend. We zijn misschien ook verwend. Neem aan dat de meeste tijd gestoken wordt in FSD.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 14:14
gino.martens schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:14:
[...]

De jaloezie spat er vanaf. Of mis ik de sarcasme? :+
Ik probeerde een bekende nu.nl reageerder 'dezoeteinval' na te doen, vandaar. Die spendeert zo'n 4 uur per dag aan zure reacties posten onder álle Tesla berichten op nu.nl

Ik ben een happy LR AWD rijder 8)

[ Voor 5% gewijzigd door EvaluationCopy op 21-01-2021 09:27 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• CalaglinV
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-11-2025
Obelixxx schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:33:
Medio december heb ik mijn SR+ MIC opgehaald.

Ik heb ook een soortgelijk probleem. Ik heb alleen dan niet kunnen laden tot 100%. Mijn max is op dit moment maar 78%. Ik zal proberen om onder de 10% te rijden of dat het oplost. In een ander topic was mij verteld om de auto een tijdje in slaap stand te houden.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:18
zwahiel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:58:
Nog even een dingetje over Chinese ev's: zolang die nog met ChaDeMo geleverd worden zonder ccs en geen dealernetwerk hebben, kunnen ze het allemaal op hun buik schrijven. Hoe goedkoop ook.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed onderzoek doen naar EV's voordat ze tot aankoop overgaan. AC/DC
Laadcurve
WLTP range vs praktijk
zomer/winter verbruik
kW/kWh
CCS/type2/ChaDeMo
Laadtarieven
.... en zo kun je nog tal van zaken opnoemen welke wel van belang zijn.

Zoveel basis zaken waarbij ik merk dat nieuwe EV rijders vaak jammer genoeg niet genoeg hebben ingelezen voordat ze overgingen tot aanschaf. Die goedkope meuk gaat gewoon gekocht worden, want: goedkoop.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-01 09:00

mattijssch

Model 3 LR

Ik probeerde een bekende nu.nl reageerder 'dezoeteinval' na te doen, vandaar. Die spendeert zo'n 4 uur per dag aan zure reacties posten onder álle Tesla berichten op nu.nl
Dat klinkt eerder als een 'zureuitval'... 8)

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:30
Als ik een bericht op nu.nl zie over Tesla of EV in het algemeen ga ik meteen de nujjj reacties lezen... Episch!

Dezoeteinval vs sqrt

:P
rmathijssen schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Het zal je verbazen hoe weinig mensen goed onderzoek doen naar EV's voordat ze tot aankoop overgaan. AC/DC
Laadcurve
WLTP range vs praktijk
zomer/winter verbruik
kW/kWh
CCS/type2/ChaDeMo
Laadtarieven

Zoveel basis zaken waarbij ik merk dat nieuwe EV rijders vaak jammer genoeg niet genoeg hebben ingelezen voordat ze overgingen tot aanschaf. Die goedkope meuk gaat gewoon gekocht worden, want: goedkoop.
Heeft ook te maken met ontwetendheid, feit dat het nog relatief nieuw is en gebrek aan communicatie denk ik. Kijk bij Tesla. Laden met 250kW, WLTP tot 500+ km, 400+pk. Ok, staat een sterretje bij WLTP maar een gemiddelde consument verwacht niet dat dit wellicht maar de helft is in de winter op weg naar de wintersport. Vraag me af of je bijvoorbeeld een laadcurve bij Tesla kan vinden? En een melding dat de 250kW maar max 1 minuut haalbaar is? Dat je met 20% accu geen 400pk krijgt staat ook nergens. Dus alles op de consument afschuiven is wat makkelijk imho. Ja, ze moeten zelf ook wat onderzoek doen. Maar de informatie voorziening vanuit de fabrikanten maken het ook niet duidelijker.

• DS7

DS7

Simply1337 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:48:

Ik heb niets tegen mensen die andere keuzes maken, maar ik vind zelf dat er een enorm verschil in uitstraling zit tussen de ID reeks en de Tesla's. De ID neigt toch veel meer naar de hoek i3, Prius, enz. Toch een beetje een geitenwollen sokken uitstraling, waar de Tesla modern en voor de liefhebber is.

Zeg maar iPhone vs een Windows Phone (nooit mee gewerkt, maar het is niet voor niet een mislukking geworden). Dat verschil.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Nieuwe accu's (nog niet allemaal een verbetering, maar toch), warmtepomp, elektrische achterklep, meer geluidsisolatie, FSD is in de afgelopen 2 jaar een stuk beter geworden (merk je in Europa relatief weinig van vanwege de idiote regels). Maximale laadsnelheid is verdubbeld...

Ik weet niet hoor, maar ik vermoed dat de concurrentie minder snel voorwaards zal gaan in 18 maanden. Het is zeker niet alleen UI, scheerkussen en nutteloze gadgets.

• DS7

DS7

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:08:
[...]

Heeft ook te maken met ontwetendheid, feit dat het nog relatief nieuw is en gebrek aan communicatie denk ik. Kijk bij Tesla. Laden met 250kW, WLTP tot 500+ km, 400+pk. Ok, staat een sterretje bij WLTP maar een gemiddelde consument verwacht niet dat dit wellicht maar de helft is in de winter op weg naar de wintersport. Vraag me af of je bijvoorbeeld een laadcurve bij Tesla kan vinden? En een melding dat de 250kW maar max 1 minuut haalbaar is? Dat je met 20% accu geen 400pk krijgt staat ook nergens. Dus alles op de consument afschuiven is wat makkelijk imho. Ja, ze moeten zelf ook wat onderzoek doen. Maar de informatie voorziening vanuit de fabrikanten maken het ook niet duidelijker.
Op de wintersport met de AP op 150 km/u haalde ik met de oude LR ongeveer 330 km. Dat is zo'n 60% en met doorrijden. Zou ik de AP op 120 zetten is 70% makkelijk haalbaar.

En geen enkele auto haalt met dat soort snelheden de WLTP.

Prestaties gaan pas echt fors naar beneden onder de 10% reserve. Bij een ICE is de tank compleet leegrijden ook geen goed idee trouwens.

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:55
Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Geen innovatie? En al die games dan?

Maar je hebt gelijk hoor. De eerste ~ 6-8 maand (vanaf juli 2019) kreeg je echt steeds wat nieuws en keek je uit naar een update. Nu valt het allemaal wat tegen. Met veel bombarie de holiday update aankondigen waar toch maar weinig nuttige zaken inzitten. Tenminste, ik kan me niks meer herinneren afgezien van de UI aanpassing die ok is maar niet schokkend. We zijn misschien ook verwend. Neem aan dat de meeste tijd gestoken wordt in FSD.
De tijd die ze besteden aan het implementeren van spelletjes zouden ze wat mij betreft wel in meer nuttige dingen mogen steken. Dat is me toch net iets teveel Elon met zijn FSD visie en dat je dan de bestuurder moet entertainen. Ik heb een auto om in te rijden en wanneer ik dat aan het doen ben kan ik geen spelletjes spelen. Misschien leuk als je eens een keer bij een supercharger staat te wachten, maar dan heb ik ook een telefoon bij me die me bezig kan houden. Ik vraag me af of ze van dat soort dingen tracken hoeveel gebruik er nu echt van wordt gemaakt.

• JohanB
[...]

Laadcurve
WLTP range vs praktijk
zomer/winter verbruik
kW/kWh
CCS/type2/ChaDeMo
Laadtarieven

Je schuift het wel heel makkelijk af naar de consument moet ik zeggen. Er is ook een informatie plicht vanuit de verkopende partij

Wat voorbeelden:
1. WLTP: Tot een paar weken geleden meldde Tesla niet dat het om WLTP ging (gelukkig heb ik de foto's nog, zie hieronder). Nu doen ze dat wel en kan de consument inderdaad onderzoek doen.
2. Zomer/Winter: (eigenlijk met WLTP te maken) Laat mij nou eens zien hoe ik via Tesla meer had kunnen weten over het bereik bijvoorbeeld. Hoe had ik beter onderzoek kunnen doen die op feiten gestaafd is? Niet op fora en dergelijke; het is al bewezen dat daar de ervaringen ver uit elkaar liggen.
3. Laadcurve: Maakt niets uit, de website geeft aan dat je er in 15 min 275km bij hebt, geen sterretjes of kleine lettertjes, niks. In 30 minuten is ie zelfs vol! Maakt mij als consument dan toch niks uit hoe die curve er dan uit ziet?
4. kW/kWh: dat is basis school groep 7 reken materiaal, daar mogen de verkopers wel vanuit gaan dat mensen het weten inderdaad

Voor de zekerheid: Consumenten onderzoeksplicht is vragen aan de verkoper. (niet wat user fora afgaan)
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Nieuwe accu's (nog niet allemaal een verbetering, maar toch), warmtepomp, elektrische achterklep, meer geluidsisolatie, FSD is in de afgelopen 2 jaar een stuk beter geworden (merk je in Europa relatief weinig van vanwege de idiote regels). Maximale laadsnelheid is verdubbeld...

Ik weet niet hoor, maar ik vermoed dat de concurrentie minder snel voorwaards zal gaan in 18 maanden. Het is zeker niet alleen UI, scheerkussen en nutteloze gadgets.
De nieuwe autos lijken inderdaad verbeteringen te hebben. Het ging over software.
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Op de wintersport met de AP op 150 km/u haalde ik met de oude LR ongeveer 330 km. Dat is zo'n 60% en met doorrijden. Zou ik de AP op 120 zetten is 70% makkelijk haalbaar.

Prestaties gaan pas echt fors naar beneden onder de 10% reserve. Bij een ICE is de tank compleet leegrijden ook geen goed idee trouwens.
Dat zijn echt hele mooi nummers. Ik mag blij zijn als ik de 300km haal op 130 km/h gewoon in Nederland (vebruik zit dan in de 250 - 300 Wh/km rang afhankelijk van de omstandigheden in de winter)

Even buiten mezelf:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn-j3ysHs_zI4bMxpzjzeJVquxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/StAEPGJggJ8DEWmM5nrEsqBD.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCf_FiY6a9GFF3Hjb71qGOTKaoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0SFvNuWoyuLUh1Gyi7rRri3K.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door JohanB op 21-01-2021 10:47 ]

• stylezzz
Wat ik me altijd afvraag van de mensen die zich zo vastklampen aan die WLTP range. Stonden jullie 10 jaar geleden ook zo te schreeuwen bij de dealer met een toen nog ICE auto waarvan het geadverteerde verbruik 1 op 20 was maar in de praktijk in de zomer met fluwelen rechtervoet niet boven de 1 op 13 kwam?
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Sorry. Maar dit is echt veel te positief.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-01 15:58
[...]

Laadcurve
WLTP range vs praktijk
zomer/winter verbruik
kW/kWh
CCS/type2/ChaDeMo
Laadtarieven

Maar dat is bij 'gewone' auto's echt niet veel anders.
Vaak moet de auto er een beetje leuk uit zien, goed zitten, goede kofferbak ruimte hebben en dan vinden de meesten het wel prima.
Je gelooft toch niet dat een meerendeel die een auto gaat kopen zich helemaal gaat inlezen in de werking van een auto. Het ding moet ze gewoon van A naar B brengen en het liefst zo goedkoop mogelijk.
Met de tijd leren ze dan wel dat het kijken naar verbruik/laadmogelijkheden wel handig is voor een volgende auto.

*sowieso

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:26:
Wat ik me altijd afvraag van de mensen die zich zo vastklampen aan die WLTP range. Stonden jullie 10 jaar geleden ook zo te schreeuwen bij de dealer met een toen nog ICE auto waarvan het geadverteerde verbruik 1 op 20 was maar in de praktijk in de zomer met fluwelen rechtervoet niet boven de 1 op 13 kwam?
Ik heb lang een Kadjar gereden die in theorie 1000+ op een tank diesel kon rijden. Wilde je veilig invoegen en/of doorrijden kwam je niet boven de 700km. Mijn Model 3, die nu op de site staat met een bereik van 580km, komt niet boven de 420km uit. Dat komt aardig overeen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-01 15:58
stylezzz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:26:
Vroeger was het de NEDC en daarvan was al bekend dat deze bijzonder afweek in de grote boze wereld.
Dus men hield er toen rekening mee. Het plan was toen om te switchen van NEDC naar WLTP want dat zou beter. Puntje bij paaltje maakt het allemaal geen zak uit want ook nu wijken de test resultaten af van de werkelijkheid. (en anders gebruiken ze er wel een software trucje voor >:) )

*sowieso

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Ik heb lang een Kadjar gereden die in theorie 1000+ op een tank diesel kon rijden. Wilde je veilig invoegen en/of doorrijden kwam je niet boven de 700km. Mijn Model 3, die nu op de site staat met een bereik van 580km, komt niet boven de 420km uit. Dat komt aardig overeen.
Maar 700 is natuurlijk wel een heel verschil tov 350-400 (met WLTP van 560) bij gewoon doorrijden in een BEV in de zomer. Komt nog eens bij dat je met een ICE binnen 5 minuten door kan met 700km range, en met een BEV maar ~250km na 30 minuten laden. Dus in de praktijk is dit natuurlijk een flink verschil. Ik vind het verder geen issue en wist het maar je kunt je afvragen of de gemiddelde consument dit ook allemaal zo weet op diit moment. Of dat je dat kunt verwachten van ze.

• Tesla3
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 05:49:
[...]

Als je dat ding een beetje normaal gaat configureren is het alweer bijna 140.000 euro.

Al zal er vast wel een pauper zijn die een kale Taycan gaat rijden, want Porsche.
Naja het zal niet leuk zijn om in een versie van 87.000 te rijden, maar 'beetje leuk' is geen 140.000 voor nodig gok ik.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-01 12:12

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:31:
[...]

En al het gezeur over bereik +/- 20KM, of minder vermogen bij 20%, en 250KW halen voor 1 min is veel te negatief. Iedereen weet dat WLTP niet klopt, of dat nou gaat om bereik in elektrische voertuigen of verbruik van ICE voertuigen. Beide klopt niet, en beide is niet hoe het zou moeten zijn, maar het is wel een manier om vergelijkingen te maken, en appels met appels te vergelijken.

Feit is gewoon dat puur praktisch bekeken Tesla momenteel de beste elektrische wagens levert. Dat zeg ik niet alleen op basis van mijn eigen ervaringen en van collega's maar ook op basis van de vele vergelijkingen die er online te vinden zijn.

Dat wilt niet zeggen dat er geen nadelen zijnt! Tuurlijk die heb je altijd, ook als je een rolls-royce phantom black series rijdt. Om over gewoon smaak, wat is mooier of beter, nog maar te zwijgen.
Maar als je met je M3 gewoon je ritjes maakt, oplaad wanneer je daar de mogelijkheid voor hebt en bij langere ritten de super chargers gebruikt ben je echt niet significant langer onderweg dan een ICE wagen. Alles heeft z'n voor en tegens, en het is aan een ieder om die tegen elkaar af te wegen en een keuze te maken die voor hem of haar werkt.
Ik snap dat we een gezonde dosis Nederlandse zuurte in ons bloed hebben, maar laten we nou niet doen alsof we in rommel rond rijden wat het omkijken niet waard is.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 14:14
bove027 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:04:
Als ik een bericht op nu.nl zie over Tesla of EV in het algemeen ga ik meteen de nujjj reacties lezen... Episch!

Dezoeteinval vs sqrt

:P
https://www.nu.nl/auto/61...s.html#coral_talk_wrapper

Ik ben gestopt met op hem reageren, had eerst zijn account geblokkerd. Uiteindelijk mijn eigen account maar weggeknikkerd, ik ben er nu wel eerlijker over en kom er nu voor uit dat ik wekelijks een portie Dezoeteinval nodig heb voor wat vrolijkheid.

Het is me nooit gelukt hem te ontfutselen wat hij zelf rijdt.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Tesla3
[...]

Gewoon onwaar. En op wintersport met 150 km/h. Gevaarlijk? Of onwaar?
Markofnikoff schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:54:
[...]

En al het gezeur over bereik +/- 20KM, of minder vermogen bij 20%, en 250KW halen voor 1 min is veel te negatief. Iedereen weet dat WLTP niet klopt, of dat nou gaat om bereik in elektrische voertuigen of verbruik van ICE voertuigen. Beide klopt niet, en beide is niet hoe het zou moeten zijn, maar het is wel een manier om vergelijkingen te maken, en appels met appels te vergelijken.

Feit is gewoon dat puur praktisch bekeken Tesla momenteel de beste elektrische wagens levert. Dat zeg ik niet alleen op basis van mijn eigen ervaringen en van collega's maar ook op basis van de vele vergelijkingen die er online te vinden zijn.

Dat wilt niet zeggen dat er geen nadelen zijnt! Tuurlijk die heb je altijd, ook als je een rolls-royce phantom black series rijdt. Om over gewoon smaak, wat is mooier of beter, nog maar te zwijgen.
Maar als je met je M3 gewoon je ritjes maakt, oplaad wanneer je daar de mogelijkheid voor hebt en bij langere ritten de super chargers gebruikt ben je echt niet significant langer onderweg dan een ICE wagen. Alles heeft z'n voor en tegens, en het is aan een ieder om die tegen elkaar af te wegen en een keuze te maken die voor hem of haar werkt.
Ik snap dat we een gezonde dosis Nederlandse zuurte in ons bloed hebben, maar laten we nou niet doen alsof we in rommel rond rijden wat het omkijken niet waard is.
Uhm. 1 minuut 250kW is niet negatief. En minder performance bij 20% ook niet. Gewoon feiten.

Ik zeg ook nergens dat Tesla rommel is. Alleen dat fabrikanten wellicht wat aan de informatie voorziening moeten doen.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-01 12:12

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Uhm. 1 minuut 250kW is niet negatief. En minder performance bij 20% ook niet. Gewoon feiten.

Ik zeg ook nergens dat Tesla rommel is. Alleen dat fabrikanten wellicht wat aan de informatie voorziening moeten doen.
Ik doelde ook meer op de algemene tendens op het forum (misschien had ik daar wat duidelijker in moeten zijn, no hard feelings :> ). Maar ik kan me vorig jaar nog herinneren in het leveringen topic, niemand kon wachten want iedereen wou een M3 rijden. Hele spreadsheets, voorspellingen, zelfs namen van helpdesk medewerkers werden gedeeld om maar zo snel mogelijk een tesla te kunnen rijden :P

En nu verzuurd het langzaam naar een klaagzang. Maar prima ieder zijn mening, ik rij gewoon lekker, maak me verder niet te druk over KW, of seconden naar de 100, exacte bereik etc. word ik een stuk ontspanner en gelukkiger van 8)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Markofnikoff schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik doelde ook meer op de algemene tendens op het forum (misschien had ik daar wat duidelijker in moeten zijn, no hard feelings :> ). Maar ik kan me vorig jaar nog herinneren in het leveringen topic, niemand kon wachten want iedereen wou een M3 rijden. Hele spreadsheets, voorspellingen, zelfs namen van helpdesk medewerkers werden gedeeld om maar zo snel mogelijk een tesla te kunnen rijden :P

En nu verzuurd het langzaam naar een klaagzang. Maar prima ieder zijn mening, ik rij gewoon lekker, maak me verder niet te druk over KW, of seconden naar de 100, exacte bereik etc. word ik een stuk ontspanner en gelukkiger van 8)
Ik stap nog steeds elke keer met een smile in. (Na 20 maand) Dat was bij elke andere ICE na max een maand wel weg. Dus ben zeker positief. :)

Bepaalde negatieve berichten werken ze alleen zelf wat in de hand wellicht. Iemand die iets minder onderzoek doet heeft ergens 250kW opgevangen/zien staan op de Tesla site. Die verwacht dat ook (lang) te zien bij een SuC. En niet slechts 1 minuut als alles echt mee zit. (En ook de juiste accu heeft tegenwoordig.) Dat is alles wat ik wilde zeggen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-01 15:50
Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Ik stap nog steeds elke keer met een smile in. (Na 20 maand) Dat was bij elke andere ICE na max een maand wel weg. Dus ben zeker positief. :)
Dan had je betere keuzes in je ICE tijd moeten maken 😁 kijk me veel plezier terug naar mijn MR2, WRX en GTI met DSG.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

kdeboois schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Dan had je betere keuzes in je ICE tijd moeten maken 😁 kijk me veel plezier terug naar mijn MR2, WRX en GTI met DSG.
Dat was in de lease wat lastig. :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-01 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla3 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Hoezo is op wintersport met 150 km/h gevaarlijk of onwaar? Ga je er van uit dat vanaf thuis wegrijden tot aan de piste de weg bedekt is met sneeuw of zo, omdat het woordje wintersport gebruikt wordt?
Waarom zou je geen 150 kunnen rijden op weg naar je wintersportlocatie?

Signatures zijn voor boomers.

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
Poeh wat een discussie. Ik had in 2019 de keuze uit Audit E-tron 50 of M3P. Gekozen voor snellere acceleratie en range. Natuurlijk is een Audi binnen beter afgewerkt (vorige auto was Audi A5).
Soms is mijn verbruik hoog en dan weer laag.
Ik gebruik (en geniet) van de M3P waarvoor die gemaakt is. Comfortabel van A naar B rijden.

• DS7

DS7

[...]

Ik ben er inderdaad maar 5 keer mee op wintersport geweest en heb de data allemaal netjes bijgehouden, dus wat weet ik er nou van...

Er zijn natuurlijk variabelen. Sommige mensen flikkeren er winterbanden onder met een hoge rolweerstand, extreem zware velgen die niet aerodynamisch zijn, enz. en begrijpen dan niet dat je daarmee zo 10% minder zuinig rijdt. Maar daar kan ik niets mee.

Ik meet met de auto in standaard uitrusting. Netjes met de aerokappen erop dus. Niet zo mooi, maar wel zuinig. En de WLTP is daarop ook gebaseerd.

En natuurlijk kan het verbruik bij veel wind ongunstiger uitvallen. Maar dat geldt dus ook voor iedere auto.

Hoe dan ook: ik heb gemeten. En meten is weten.

• JohanB
Als dat kon was de auto "af genoeg" voor mij inderdaad. Met de huidige maps en TACC is het daar nog mijlen ver vandaan.
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Ik ben er inderdaad maar 5 keer mee op wintersport geweest en heb de data allemaal netjes bijgehouden, dus wat weet ik er nou van...

Er zijn natuurlijk variabelen. Sommige mensen flikkeren er winterbanden onder met een hoge rolweerstand, extreem zware velgen die niet aerodynamisch zijn, enz. en begrijpen dan niet dat je daarmee zo 10% minder zuinig rijdt. Maar daar kan ik niets mee.

Ik meet met de auto in standaard uitrusting. Netjes met de aerokappen erop dus. Niet zo mooi, maar wel zuinig. En de WLTP is daarop ook gebaseerd.

En natuurlijk kan het verbruik bij veel wind ongunstiger uitvallen. Maar dat geldt dus ook voor iedere auto.

Zou je daar misschien eens een screen shot oid van kunnen delen? Hoeft niet heel uigebreid natuurlijk. Ben wel benieuwd wat de verbruiks cijfers zijn bij jou bij 150 km/h. En of mijn P echt zoveel erger is. (WLTP lijkt trouwens niet te wijzigen als je andere velgen kiest en besteld op de site).

[ Voor 69% gewijzigd door JohanB op 21-01-2021 11:43 ]

• DS7

DS7

Tesla3 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Naja het zal niet leuk zijn om in een versie van 87.000 te rijden, maar 'beetje leuk' is geen 140.000 voor nodig gok ik.
Ik heb niets geks gedaan hoor.

Maar zelfs als je extreem terughoudend gaat zijn, dan zit je in no time boven de ton. Het blijft een Porsche. En daarvoor heb je dan een auto die kwa prestaties, ruimte en range op niveau M3SR+ zit. Nog altijd ruim 2 keer zoveel geld.

En hoe zeer ik ook van Porsche gecharmeerd ben (ok, van de 911), dat is het mij niet waard. Dan kun je beter een M3P halen en van het verschil een leuke gebruikte 911 GT3 kopen als je dat budget hebt.

• DS7

DS7

Tesla3 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Wat is er gevaarlijk aan 150 km/u op de Duitse autobahn richting de sneeuw?

Of dacht je dat ik het had over rijden in de bergen ter plekke? Ja, dan is hij onzinniger en rij je inderdaad geen 150 km/u. Maar ja, dat leek mij evident niet wat ik bedoelde.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:33:

Zou je daar misschien eens een screen shot oid van kunnen delen? Ben wel benieuwd wat de verbruiks cijfers zijn bij jou bij 150 km/h. En of mijn P echt zoveel erger is. (WLTP lijkt trouwens niet te wijzigen als je andere velgen kiest en besteld op de site).
230 wh/km haal je dan ongeveer.

Inmiddels ben ik van de 2019 LR+ over naar een MY2021 P. Die zoals het ernaar uitziet zelfs zuiniger is, maar nog te weinig data, met name op lange afstanden.

Bij mij scheelde het tussen de winterset en de zomerset (245/35/20) ongeveer 15%.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Zeg maar iPhone vs een Windows Phone (nooit mee gewerkt, maar het is niet voor niet een mislukking geworden). Dat verschil.
offtopic:
Heuy, was een Windows phone gebruiker. Toen ter tijd was WP sneller, intuitiever en sneller. OS was goed doordacht. 1 a 2 jaar zag je pas elementen terugdruppelen in iOS/Android vanuit WP. Niks mis mee, want dat doet concurrentie. Waar het aan gestorven is aan de leegte van de "store". Veel first party devs hebben niks gedaan en waren voornamelijk 3th party apps. Wanneer men de API's uitschakeld gaan de apps ook dood.

helaas.. RIP Lumia

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

[...]

Zie graag de volgende keer een Teslamate/Teslafi uitdraai. In de zomer met optimale temp (25 graden) komt Nextmove bv tot 315km bij 150 km/h. Dat je dan in de winter even 330 zou halen met 150 lijkt me gek. Maar ik laat me graag verrassen.

YouTube: Wie weit fährt das Tesla Model 3 auf der Autobahn bei 150 km/h & 120...

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:04

Shiro

Serenity

Shiro schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:46:
Heeft iemand hier ooit eens last gehad van dit soort vreemde vlekken in de lak? Het gaat om een MiC, in december geleverd, dus nog net geen maand oud, maar viel mij laatst op dat er twee van die vlekken niet egaal wit is met de rest. Ben ook wel benieuwd of Tesla hier iets mee gaan doen, gezien hoe vaak ik voorbij heb horen komen dat het binnen marge/tolerantie valt.

[Afbeelding]
foto iets donkerder gemaakt, zodat het duidelijker te zien is, normaal is het iets minder opvallend dan op de foto, tenzij je weet dat het er is natuurlijk...

Het is misschien op niveau van muggenziften. maar als je het eenmaal weet, is het wel vervelend dat er twee vlekken ofzo in de lak zit, daarnaast, ook geen idee hoe zoiets kan, lijkt wel alsof het slecht gespoten is?
Mocht iemand zich nog afvragen wat ermee is gebeurd. Ik had vandaag mijn service afspraak.

Ze hebben geprobeerd het eruit te poetsen, na 45minuten was het ze niet gelukt, en hebben ze het maar op de bult gegooid van, dit valt binnen de toleranties van Tesla... waar dat op gebaseerd is, kunnen ze niet geven. Als het echt opgelost moet worden, zouden ze het stuk opnieuw moeten spuiten, dat zou dan voor eigen kosten zijn... Wel jammer dat het zo wordt afgedaan met een 1 maand oude auto (SR+ MiC)

Voor degene die iets gaan plannen qua service, wel goed om te weten. I.v.m. corona mag je niet binnen wachten, ik heb dus vanochtend 45minuten buiten moeten wachten, waar je eigenlijk niks kan doen. Het was een soort van industrieterrein, dus naast beetje rondlopen, valt er echt niks te doen. Na drie kwartier met een -2 aan voelende gevoelstemperstuur, was ik wel een beetje verkleumd van de kou.

Dus let erop als je een afspraak hebt en geen leenauto krijgt, maar gewoon moet wachten. Dit is uiteraard niet hun schuld, maar samen met dat ze het niet hebben opgelost, voel ik mij toch een beetje bekocht...Tot dusver mijn ervaring met Tesla Service Center...

Juniper RWD

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-01 15:50
Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Dat was in de lease wat lastig. :)
Op de MR2 allemaal lease hoor.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:44:
[...]

230 wh/km haal je dan ongeveer.

Inmiddels ben ik van de 2019 LR+ over naar een MY2021 P. Die zoals het ernaar uitziet zelfs zuiniger is, maar nog te weinig data, met name op lange afstanden.

Bij mij scheelde het tussen de winterset en de zomerset (245/35/20) ongeveer 15%.
Dit lijkt me een heel sterk verhaal. Je luchtweerstand gaat al x2.25 van 100km/u naar 150 km/u. Terwijl je verbruik maar x1.5 tov WLTP gaat (voor 100 km/u referentie)

Ik kan het geloven als je de AP op max 150 km/u had, maar met verkeer en weet ik wat ergens op 110-130 km/u uit kwam ofzo gemiddeld. (In dat geval een tip: je vebruik is nog beter als je de AP op 150 km/u zet en achter een vrachtwagen blijft hangen! Scheelt een stuk meer dan die velgen, maar niet heel relevant voor een verbruik vergelijking)
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Wat is er gevaarlijk aan 150 km/u op de Duitse autobahn richting de sneeuw?
Side note: Je rijdt zo'n 200 km/u op stukken waar het kan (om gemiddeld 150 km/u te halen) zonder winterbanden in Duitsland. Das wel stevig hoor en ook niet geheel volgens de wet.
Shiro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Mocht iemand zich nog afvragen wat ermee is gebeurd. Ik had vandaag mijn service afspraak.

Ze hebben geprobeerd het eruit te poetsen, na 45minuten was het ze niet gelukt, en hebben ze het maar op de bult gegooid van, dit valt binnen de toleranties van Tesla... waar dat op gebaseerd is, kunnen ze niet geven. Als het echt opgelost moet worden, zouden ze het stuk opnieuw moeten spuiten, dat zou dan voor eigen kosten zijn... Wel jammer dat het zo wordt afgedaan met een 1 maand oude auto (SR+ MiC)

Voor degene die iets gaan plannen qua service, wel goed om te weten. I.v.m. corona mag je niet binnen wachten, ik heb dus vanochtend 45minuten buiten moeten wachten, waar je eigenlijk niks kan doen. Het was een soort van industrieterrein, dus naast beetje rondlopen, valt er echt niks te doen. Na drie kwartier met een -2 aan voelende gevoelstemperstuur, was ik wel een beetje verkleumd van de kou.

Dus let erop als je een afspraak hebt en geen leenauto krijgt, maar gewoon moet wachten. Dit is uiteraard niet hun schuld, maar samen met dat ze het niet hebben opgelost, voel ik mij toch een beetje bekocht...Tot dusver mijn ervaring met Tesla Service Center...
Wat een bummer! Kijken of misschien aan ander bedrijf het goedkoper kan (als je het belangrijk genoeg vindt). of aangeven als schade bij de LM als je die hebt?

[ Voor 56% gewijzigd door JohanB op 21-01-2021 12:38 ]

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Huh? Dat is dan sinds de laatste maatregelen zeker. Recentelijk nog een paar keer gewoon binnen kunnen werken in Moordrecht en Rotterdam. Welke SeC was dit?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

Laar maar zien die data?

Ben het ook eens met @Inspired. Is niet een realistische weergave of geschetst plaatje.

“340km range bij 150km op Autopilot” tja dat lukt alleen als je uiteindelijke gemiddelde snelheid veel en veel lager is dan die 150km/h.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
[...]

Ik kan het moeilijk zien op de foto, vanwege de lichtinval. Betreft een leaseauto?

• Stef87
[...]

Opnieuw inplannen en/of escaleren. Heb het met je te doen. Jammer dat het zo moeilijk gaat.

Bekijk ook erg goed het poetswerk, dit kan je lak ook hebben aangetast. (Blanke lak weg bijvoorbeeld, laag eronder aangetast zoals bij mij het geval was)

Mocht je de auto leasen is dat een voordeel. Van @BlakHawk begrepen dat die ook best wat druk kunnen uitoefenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 21-01-2021 12:50 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-01 23:09
JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Je schuift het wel heel makkelijk af naar de consument moet ik zeggen. Er is ook een informatie plicht vanuit de verkopende partij

Wat voorbeelden:
1. WLTP: Tot een paar weken geleden meldde Tesla niet dat het om WLTP ging (gelukkig heb ik de foto's nog, zie hieronder). Nu doen ze dat wel en kan de consument inderdaad onderzoek doen.
2. Zomer/Winter: (eigenlijk met WLTP te maken) Laat mij nou eens zien hoe ik via Tesla meer had kunnen weten over het bereik bijvoorbeeld. Hoe had ik beter onderzoek kunnen doen die op feiten gestaafd is? Niet op fora en dergelijke; het is al bewezen dat daar de ervaringen ver uit elkaar liggen.
3. Laadcurve: Maakt niets uit, de website geeft aan dat je er in 15 min 275km bij hebt, geen sterretjes of kleine lettertjes, niks. In 30 minuten is ie zelfs vol! Maakt mij als consument dan toch niks uit hoe die curve er dan uit ziet?
4. kW/kWh: dat is basis school groep 7 reken materiaal, daar mogen de verkopers wel vanuit gaan dat mensen het weten inderdaad

Voor de zekerheid: Consumenten onderzoeksplicht is vragen aan de verkoper. (niet wat user fora afgaan)

[...]

De nieuwe autos lijken inderdaad verbeteringen te hebben. Het ging over software.

[...]

Dat zijn echt hele mooi nummers. Ik mag blij zijn als ik de 300km haal op 130 km/h gewoon in Nederland (vebruik zit dan in de 250 - 300 Wh/km rang afhankelijk van de omstandigheden in de winter)

Even buiten mezelf:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk niet dat 150 km/h een realistische snelheid is, volgens mij mag je geen 150 km/h. (ja autobahn... )

• Stef87
maddog03 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Ik denk niet dat 150 km/h een realistische snelheid is, volgens mij mag je geen 150 km/h. (ja autobahn... )
Meer dan de helft van alle vakantielanden moet je door Duitsland. Dus die 150km/h op Autobahn is gewoon realistisch als he het over een vakantierit hebt.

• DS7

DS7

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Zie graag de volgende keer een Teslamate/Teslafi uitdraai. In de zomer met optimale temp (25 graden) komt Nextmove bv tot 315km bij 150 km/h. Dat je dan in de winter even 330 zou halen met 150 lijkt me gek. Maar ik laat me graag verrassen.

YouTube: Wie weit fährt das Tesla Model 3 auf der Autobahn bei 150 km/h & 120...
Er stond de AP op 150 km/u, niet continue 150 km/h.

In het verkeer hang je immers vaak achter andere mensen.

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Ok, dus een compleet irrelevant data punt. Je zou zomaar gemiddeld 85 km/h kunnen hebben gereden achter een vrachtwagen. Ja dan geloof ik 340 km range direct!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-01 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Side note: Je rijdt zo'n 200 km/u op stukken waar het kan (om gemiddeld 150 km/u te halen) zonder winterbanden in Duitsland. Das wel stevig hoor en ook niet geheel volgens de wet.
Zegt hij dat hij gemiddeld 150 rijdt? Ik lees het als dat hij maximaal (en misschien zoveel mogelijk) 150 rijdt.

Zo krijg je wel spraakverwarringen ja. Volgens mij moet je niet aannemen dat als iemand zegt "ik rij x km/h" dat hij dat als een gemiddelde over de hele rit rijdt.

Signatures zijn voor boomers.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Dit lijkt me een heel sterk verhaal. Je luchtweerstand gaat al x2.25 van 100km/u naar 150 km/u. Terwijl je verbruik maar x1.5 tov WLTP gaat (voor 100 km/u referentie)

Ik kan het geloven als je de AP op max 150 km/u had, maar met verkeer en weet ik wat ergens op 110-130 km/u uit kwam ofzo gemiddeld. (In dat geval een tip: je vebruik is nog beter als je de AP op 150 km/u zet en achter een vrachtwagen blijft hangen! Scheelt een stuk meer dan die velgen, maar niet heel relevant voor een verbruik vergelijking)

Het zou zo fijn zijn als mensen gewoon lezen wat er staat. Ik schreef toch heel duidelijk dat de AP op 150 km/u staat (en natuurlijk gewoon op de linkerbaan) als in een normale rit richting de wintersport. Nergens staat 150 km/u gemiddeld. Dan moet je zo jakkeren dat iedere auto een extreem hoog verbruik heeft.

Maar daar zit ook meteen het punt: sommige mensen klagen over range terwijl ze met dezelfde rijstijl ook bij een ICE om de haverklap bij het tankstation staan. Ik ga ook niet klagen bij Porsche dat de 911 1:1,5 rijdt op het circuit en dat enorm afwijkt van de opgegeven verbruikscijfers...

• DS7

DS7

Stef87 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Laar maar zien die data?

Ben het ook eens met @Inspired. Is niet een realistische weergave of geschetst plaatje.

“340km range bij 150km op Autopilot” tja dat lukt alleen als je uiteindelijke gemiddelde snelheid veel en veel lager is dan die 150km/h.
Ergens tegen de 130 km/u gemiddeld. Dus gewoon normaal, zoals de meesten richting wintersport rijden.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Ok, dus een compleet irrelevant data punt. Je zou zomaar gemiddeld 85 km/h kunnen hebben gereden achter een vrachtwagen. Ja dan geloof ik 340 km range direct!
Nee, linkerbaan.

Normale rit dus.

Maar we gaan dus nu naar dat de goegemeente niet leest wat ik schrijf en dat is dan vervolgens ineens mijn fout? 8)7

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Nee, linkerbaan.

Normale rit dus.

Maar we gaan dus nu naar dat de goegemeente niet leest wat ik schrijf en dat is dan vervolgens ineens mijn fout? 8)7
Ik ging er van uit dat je een data punt zou geven waar iemand iets mee kan, gezien de discussie over onduidelijkheid van een realistische range. Mijn fout.

Bijv. het verbruik als je 150 km/u op AP rijdt. Exact wat je schreef en heb goed gelezen, maar dan met het juiste verbruik gelinked. Woord trucjes als "ik had de AP op 150 km/u" (*kleine lettertjes* "maar reed eigenlijk maar 20 km/u" helpt dan niet toch?)

EDIT: het hele punt ging om onduidelijkheid van verbruiks cijfers geven en consumenten die onderzoek moeten doen. En dan haal je een goocheltruc uit die het allemaal niet veel ondoorzichtiger maakt. Niet echt behulpzaam/relevant dan toch?

[ Voor 36% gewijzigd door JohanB op 21-01-2021 13:28 ]

• Shiro

Shiro

Serenity

Teslalrp schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Ik kan het moeilijk zien op de foto, vanwege de lichtinval. Betreft een leaseauto?
Nope zelf gekocht, wel zakkelijke aanschaf.
joblamie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Huh? Dat is dan sinds de laatste maatregelen zeker. Recentelijk nog een paar keer gewoon binnen kunnen werken in Moordrecht en Rotterdam. Welke SeC was dit?
Ik denk het, de gene bij de service balie gaf echt aan dat er soms BOA's langs komen en er een boete op staat van 4000€. Dat in de kou staan is dan nog niet het aller ergste, maar daarna het op de bult gooien van binnen tolerantie, dat geeft het wel een nara smaak.
Stef87 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Opnieuw inplannen en/of escaleren. Heb het met je te doen. Jammer dat het zo moeilijk gaat.

Bekijk ook erg goed het poetswerk, dit kan je lak ook hebben aangetast. (Blanke lak weg bijvoorbeeld, laag eronder aangetast zoals bij mij het geval was)

Mocht je de auto leasen is dat een voordeel. Van @BlakHawk begrepen dat die ook best wat druk kunnen uitoefenen.
Poetswerk bekeken, daar zag ik niks geks aan, maar ben dan ook geen specialis op dat gebied.

Heeft dat opnieuw inplannen zin? En waar kan ik het escaleren? Ik heb het zelf zakkelijk aangeschaft, dus vandaar dat ik er ook zo van baal. Als het een lease auto was, zou ik het iets minder erg vinden.

Moet wel bij vermelden dat het verschil qua kleur echt minimaal is en als je het niet wist waar het zat, zou je het misschien niet eens kunnen vinden, als je de opdracht krijgt om het aan te wijzen, maar het is gewoon niet wat men mag verwachten van een auto vind ik, plus als je het eenmaal weet... :X

Juniper RWD

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Ik ging er van uit dat je een data punt zou geven waar iemand iets mee kan. Mijn fout.

Bijv. het verbruik als je 150 km/u op AP rijdt. Exact wat je schreef en heb goed gelezen, maar dan met het juiste verbruik gelinked
Nee, want het ging om de stelling dat als je op wintersport gaat je maar 50% van de WLTP haalt. En dus is de norm normaal doorrijden. Het is dan niet zo relevant of je op een gemiddelde van 128 km/u of 131 km/u zit.

Iemand die wat rustiger naar de wintersport rijdt zal nog beter scoren.

Maar goed, zo is dat met iedere auto. Als je vol doorknalt richting de wintersport (wat ik vroeger midden in de nacht vaak deed), dan rij je ook met 1:4-5 naar de wintersport. Niets nieuws onder de zon.

• DS7

DS7

Shiro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:26:

Ik denk het, de gene bij de service balie gaf echt aan dat er soms BOA's langs komen en er een boete op staat van 4000€. Dat in de kou staan is dan nog niet het aller ergste, maar daarna het op de bult gooien van binnen tolerantie, dat geeft het wel een nara smaak.

[...]

Poetswerk bekeken, daar zag ik niks geks aan, maar ben dan ook geen specialis op dat gebied.

Heeft dat opnieuw inplannen zin? En waar kan ik het escaleren? Ik heb het zelf zakkelijk aangeschaft, dus vandaar dat ik er ook zo van baal. Als het een lease auto was, zou ik het iets minder erg vinden.

Moet wel bij vermelden dat het verschil qua kleur echt minimaal is en als je het niet wist waar het zat, zou je het misschien niet eens kunnen vinden, als je de opdracht krijgt om het aan te wijzen, maar het is gewoon niet wat men mag verwachten van een auto vind ik, plus als je het eenmaal weet... :X
Rechtsbijstand op zetten.

En welk SeC? Ik moet maandag naar Eindhoven en ik vertik het om buiten te gaan staan wachten. Dan regelen ze maar een loner.

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Nee, want het ging om de stelling dat als je op wintersport gaat je maar 50% van de WLTP haalt. En dus is de norm normaal doorrijden. Het is dan niet zo relevant of je op een gemiddelde van 128 km/u of 131 km/u zit.
Ik denk dat je inspired z'n tekst nog een keer moet lezen als je anderen beschuldigt van niet goed lezen.
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Net als in de Nextmove test dus. Ook AP met 150 maar gemiddelde lager. Bij 25 graden. Met 20 graden lager ga je niet ineens zuiniger rijden. Maar goed. Prima.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat je inspired z'n tekst nog een keer moet lezen als je anderen beschuldigt van niet goed lezen.
Nee hoor. Hij geeft aan dat het richting de wintersport normaal zou zijn om nog maar de helft van de range te hebben. Met 150 op de AP zoals ik rij is echt al meer dan gemiddeld doorrijden.

Mensen die nog harder door willen gassen zullen echt wel door hebben gehad dat een auto dan een slechter verbruik haalt.

Bev’s zijn zeker niet foutloos, maar sommigen overdrijven schromelijk, vind ik.

• Shiro

Shiro

Serenity

DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Rechtsbijstand op zetten.

En welk SeC? Ik moet maandag naar Eindhoven en ik vertik het om buiten te gaan staan wachten. Dan regelen ze maar een loner.
Dat gaat om de vestiging in Den Haag. En ik weet niet waarvoor je er moest zijn, maar ze zeiden eerst dat het 30minuten zou duren, dat vond ik geen ramp, maar het liep dus wat uit en uiteindelijk stond ik bij elkaar meer dan 45 minuten te wachten buiten. Het regende gelukkig niet... maar er waaide wel een frisse wind... Ik was overigens niet de enige die stond te wachten, ik zag eerst nog een ander buiten wachten, maar hij hoefde een stuk minder lang te wachten dan ik...

Qua loaners, die krijg je blijknaar alleen als het meer dan 1 dag werk is, anders moet je zelf voor betalen. In geval van een lease auto, zal je baas waarschijnlijk betalen. Ik ben een zelfstandige, dus daar schiet ik weinig mee op.

Juniper RWD

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Nee hoor. Hij geeft aan dat het richting de wintersport normaal zou zijn om nog maar de helft van de range te hebben. Met 150 op de AP zoals ik rij is echt al meer dan gemiddeld doorrijden.
Waar? er staat geen "wellicht" in zijn zin?

Als je regen en/of wind hebt, kleine kans dat je dan 50% haalt met een goede gemiddelde snelheid (zeg 120 km/u)

"wellicht" vertalen naar "normaal" is wel het meest extreme wat ik hier heb zien gebeuren. De definitie van "wellicht" is "wat kan gebeuren". Die uitschieters zijn heel belangrijk in dit geval, want als het net slecht weer is als je op vakantie gaat heb je een probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 21-01-2021 13:53 ]

• DS7

DS7

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Net als in de Nextmove test dus. Ook AP met 150 maar gemiddelde lager. Bij 25 graden. Met 20 graden lager ga je niet ineens zuiniger rijden. Maar goed. Prima.
Ik ben niet bij die test geweest. Ik haal mijn waardes uit mijn praktijk en ik rij inmiddels het 8e jaar op rij Tesla en heb heel veel ervaring met de combinatie wintersport en Tesla.

Daar zijn zeer veel negatieve verhalen over die mij (en vele Tesla rijders met mij) niet bekend voorkomen. Maar op de een of andere manier gaan de verhalen over 15 uur rijden naar Oostenrijk, 2 uur file om te laten, hele slechte range in de winter, enz er bij sommigen in als koek als zijnde de norm.

Maar ieder zijn feestje hoor.

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Waar? er staat geen "wellicht" in zijn zin?

Als je regen en/of wind hebt, kleine kans dat je dan 50% haalt met een goede gemiddelde snelheid (zeg 120 km/u)

"wellicht" vertalen naar "normaal" is wel het meest extreme wat ik hier heb zien gebeuren. De definitie van "wellicht" is "wat kan gebeuren". Die uitschieters zijn heel belangrijk in dit geval, want als het net slecht weer is als je op vakantie gaat heb je een probleem.
Als je het zo wil lezen dan is het een non-argument, vind ik. Want je kan ook zo gaan rijden dat je maar 30% van het bereik haalt. Maar dat heeft niets te maken met wintersport.

Ik heb met de M3 5 ritten naar de wintersport gemaakt en in alle gevallen zat ik rond dit verbruik. 20% er bovenop (275 wh/km) is bizar. En dan nog, stel dat het stormt en je moet tegen de wind in, dan zal het verkeer daarop ook reageren en ben je minder snel onderweg.

Maar goed, duidelijk is dat wat ik realistische vergelijken vindt en jij (waarbij je worst case scenario wil meenemen), daar zit aardig wat licht tussen.

Mag ook.

• JohanB
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Als je het zo wil lezen dan is het een non-argument. Want je kan ook zo gaan rijden dat je maar 30% van het bereik haalt. Maar dat heeft niets te maken met wintersport.

Ik heb met de M3 5 ritten naar de wintersport gemaakt en in alle gevallen zat ik rond dit verbruik. 20% er bovenop (275 wh/km) is bizar. En dan nog, stel dat het stormt en je moet tegen de wind in, dan zal het verkeer daarop ook reageren en ben je minder snel onderweg.

Maar goed, duidelijk is dat wat ik realistische vergelijken vindt en jij (waarbij je worst case scenario wil meenemen), daar zit aardig wat licht tussen.

Mag ook.
Ik wil slechts twee zaken voor mensen die een keuze moeten maken of willen vergelijken:
1. Waar moet ik rekening mee houden bij een slecht geval
2. Wat is een realistisch verbruik voor een bepaalde snelheid

• DS7

DS7

JohanB schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik wil slechts twee zaken voor mensen die een keuze moeten maken of willen vergelijken:
1. Waar moet ik rekening mee houden bij een slecht geval
2. Wat is een realistisch verbruik voor een bepaalde snelheid
Slecht geval is ook dat de auto stuk gaat. Ja, daar kun je rekening mee houden, maar ik denk zelf dat je een normale bandbreedte moet aanhouden en niet naar uitersten moet gaan zoeken.

Als je naar de wintersport rijdt en het sneeuwt de hele tijd heb je ook een compleet andere situatie dan waar je mee plant, maar ook daar kun je als bestuurder je op aanpassen.

Maar goed, ieder zijn visie.
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Slecht geval is ook dat de auto stuk gaat. Ja, daar kun je rekening mee houden, maar ik denk zelf dat je een normale bandbreedte moet aanhouden en niet naar uitersten moet gaan zoeken.

Als je naar de wintersport rijdt en het sneeuwt de hele tijd heb je ook een compleet andere situatie dan waar je mee plant, maar ook daar kun je als bestuurder je op aanpassen.

Maar goed, ieder zijn visie.
Maar je zoekt toch zelf het uiterste op? 450 als normaal gebruik voor een LR. In de winter 330km met 150 (iets van 130 gemiddeld dan denk ik) met een LR. Dat zijn geen gemiddelde maar waarden met een hele flinke roze bril.

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 14:37
Weet iemand de exacte changes bij een SR+ Made in China?

Ik zie hier een MiC LFP waarbij wireless charging al fabriek zat ingebouwd.
YouTube: New Model 3 Made in China SR+ Tesla Review

Ik dacht dat dit alleen bij post march models zat gebouwd in Amerika (if i'm correct)

• Obelixxx
xeoMe schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:41:

Ik dacht dat dit alleen bij post march models zat gebouwd in Amerika (if i'm correct)
QI lader is inderdaad ingebouwd.
Alleen werkt hij helaas niet met mijn iPhone Xr met hoesje. (Heb de originele Tesla nu vervangen door een AliExpress versie.)

• stylezzz
xeoMe schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:41:

Zit erin. :)

• xeoMe
Obelixxx schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:53:
[...]

QI lader is inderdaad ingebouwd.
Alleen werkt hij helaas niet met mijn iPhone Xr met hoesje. (Heb de originele Tesla nu vervangen door een AliExpress versie.)
Ah die kan je nog vervangen, dat is wel een voordeel.
Helaas zal mijn USB HUB dan niet werken (andere aansluitingen dacht ik)

• Obelixxx
xeoMe schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Ah die kan je nog vervangen, dat is wel een voordeel.
Helaas zal mijn USB HUB dan niet werken (andere aansluitingen dacht ik)
Welke USB Hub heb je?

• xeoMe

• Obelixxx
Klopt, die past inderdaad niet, ik heb deze gekocht, die past wel.
Alleen erg moeilijk om te plaatsen.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.28194c4d0ycQ9N

• xeoMe
Obelixxx schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Klopt, die past inderdaad niet, ik heb deze gekocht, die past wel.
Alleen erg moeilijk om te plaatsen.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.28194c4d0ycQ9N
Top gelijk besteld, zet de oude wel op marktplaats als die binnen komt. :+

• Obelixxx
xeoMe schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Top gelijk besteld, zet de oude wel op marktplaats als die binnen komt. :+
Daar staat mijn originele Tesla QI lader ook al...

• Stef87
Shiro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Nope zelf gekocht, wel zakkelijke aanschaf.

[...]

Tesla -lijkt- anders om te gaan als het om iemand gaat die ook grote leasemaatschappij achter zich heeft staan. (In voordeel van leaserijder)

Zorg dat je een zo goed mogelijke foto hebt van het probleem in je lak. (Bijv in TL of kunstlicht)

Nog eens inplannen heeft zeker zin, voor veel problemen gingen ze pas wat doen bij de 3e keer. (afbladderend leder op stuur, lakprobleem bumper, vocht in lampen achter, rammel in dashboard etc etc)

Geef ook aan bij nieuwe afspraak dat je wilt escaleren en het er niet mee eens bent. Ze zullen hoogstens je afspraak op afstand annuleren met iets van “binnen de Tesla specificaties” ofwel: gaan we niks mee doen.

• Stef87
DS7 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ergens tegen de 130 km/u gemiddeld. Dus gewoon normaal, zoals de meesten richting wintersport rijden.
Ik geloof dat jij dit zelf gelooft, maar dat is het dan ook. Het ging hier om dat teveel mensen een veel te rooskleurig beeld schetsen of een zelfs onmogelijk beeld.

Dis puike prestatie als je het zelfs beter doet dan de (lichtere en zuinigere) 2019 SR+ In de zomer bij ideale temperaturen én verwarmde batterij bij 107 km/h gemiddeld.

Ik ben dus oprecht benieuwd waar het verschil dan in zit. Vaker stoppen dus geen enkel probleem, vaak moet ik toch naar het toilet.

FYI: Zomer, ideaal weer, warme batterij. 18inch Aero, banden op 3.3bar (is zuiniger) ook hier probeer ik 150km/h aan te houden:

Zie hier de statistieken van een rit in ideaal weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bdM75H84ySihkObH5r5lhMVjKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZJT0WWcRup7Q1DtFprjIfb0.png?f=fotoalbum_large

Als je deze bekijkt zie je hoe vér dit af is van een ook nog eens minder zuinige LR “die makkelijk 340km zou halen tijdens een wintersportrit met AP op 150km/h”

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 21-01-2021 17:45 ]

• DS7

DS7

Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Maar je zoekt toch zelf het uiterste op? 450 als normaal gebruik voor een LR. In de winter 330km met 150 (iets van 130 gemiddeld dan denk ik) met een LR. Dat zijn geen gemiddelde maar waarden met een hele flinke roze bril.
450 in vergelijk met 1:15. Dat is overdag als je je aan de maximumsnelheid houdt redelijk normaal.

En het is geen roze bril, maar gerealiseerde waardes gebaseerd op 5 keer op- en neer naar de wintersport.

Dat jij dat op basis van geen meting wenst te betwisten getuigt van een enorme arrogantie.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Inspired schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Dus wat moet Tesla dan communiceren? Jou uiterste? Of de mijne? En hoe ga jij om als je mijn range zag staan op de site?
Hier zijn (weeral) veel te veel posts aan besteed, en niemand komt (weeral) met de oplossing.

Tesla moet beter zeggen welke range je kan halen?
Ok, vanaf nu zetten ze gewoon als range bij de LR: 100km (racecircuit gebruik) - 1200km (hypermiling).
Iedereen blij, er kan geen verwarring meer zijn, want iedereen valt tussen de specs.
WLTP is misschien niet realistisch, maar het is er wel. Met een goede reden.

• DS7

DS7

Stef87 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Ik geloof dat jij dit zelf gelooft, maar dat is het dan ook. Het ging hier om dat teveel mensen een veel te rooskleurig beeld schetsen of een zelfs onmogelijk beeld.

Dis puike prestatie als je het zelfs beter doet dan de (lichtere en zuinigere) 2019 SR+ In de zomer bij ideale temperaturen én verwarmde batterij bij 107 km/h gemiddeld.

Ik ben dus oprecht benieuwd waar het verschil dan in zit. Vaker stoppen dus geen enkel probleem, vaak moet ik toch naar het toilet.

FYI: Zomer, ideaal weer, warme batterij. 18inch Aero, banden op 3.3bar (is zuiniger) ook hier probeer ik 150km/h aan te houden:

Zie hier de statistieken van een rit in ideaal weer:
[Afbeelding]

Als je deze bekijkt zie je hoe vér dit af is van een ook nog eens minder zuinige LR “die makkelijk 340km zou halen tijdens een wintersportrit met AP op 150km/h”
Als jouw verbruik veel hoger is zou ik daar eens naar laten kijken. Dat kan in verschillende zaken zitten zoals een uitlijning die niet perfect is (scheelde bij mij 20%), maar ook in jouw rijstijl (tenzij jij ook gewoon de AP al het werk liet doen.

Hoe dan ook: 230 wh/km is geen bijzonder laag verbruik en als jij met een SR+ daar niet aankomt, dan is dat echt de afwijking.

Het verschil tussen koud buiten en warm buiten is op een lange rit overigens heel klein.
Pagina: 1 ... 188 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: