Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.248 views

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-01 23:12
MrScratch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Ik heb het momenteel gewrapt in houtdesign gelijk aan de houtkleur die al aanwezig is. Ik ben niet geheel tevreden over het resultaat omdat het met wrapfolie/stickers best lastig is dit er goed op te krijgen. Of ik ben niet handig genoeg.

Daarom had ik van die voorgevormde panelen besteld, die hopelijk makkelijker aan te brengen zijn met beter resultaat. Helaas vind ik roze zo ongeveer de meest verschrikkelijke kleur om erop te doen. Echt vrij dom dat ik het voor elkaar heb gekregen die per ongeluk te bestellen.

Maar misschien is iemand anders een andere smaak gegeven en vind die roze erg mooi. Dan heb ik een gratis set in de aanbieding dus.
De voorgevormde panelen wrappen die je hebt besteld bedoelde ik. Moet een stuk makkelijker zijn dan de middenconsole zelf. Zou ik proberen als je nog overschot hebt van de wrapfolie.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:41

MrScratch

I am rubber, you are glue

Carman1971 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:14:
[...]

De voorgevormde panelen wrappen die je hebt besteld bedoelde ik. Moet een stuk makkelijker zijn dan de middenconsole zelf. Zou ik proberen als je nog overschot hebt van de wrapfolie.
Dat is inderdaad een idee. Thanks! Daar had ik niet over nagedacht.

Look behind you! A three headed monkey!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:21
iemand al bekend met onderstaand? Geeft wel een goed beeld.

Tesla Battery Survey
https://docs.google.com/s...ksX9Jc/edit#gid=657708069

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
MrScratch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Ik heb het momenteel gewrapt in houtdesign gelijk aan de houtkleur die al aanwezig is. Ik ben niet geheel tevreden over het resultaat omdat het met wrapfolie/stickers best lastig is dit er goed op te krijgen. Of ik ben niet handig genoeg.

Daarom had ik van die voorgevormde panelen besteld, die hopelijk makkelijker aan te brengen zijn met beter resultaat. Helaas vind ik roze zo ongeveer de meest verschrikkelijke kleur om erop te doen. Echt vrij dom dat ik het voor elkaar heb gekregen die per ongeluk te bestellen.

Maar misschien is iemand anders een andere smaak gegeven en vind die roze erg mooi. Dan heb ik een gratis set in de aanbieding dus.
Of bewaren voor een goeie practical joke >:)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-01 12:11
Tesla heeft de nieuwe Superchargers in de planning voor 2021 op hun kaart gepubliceerd.

Sommige staan er trouwens al jaren op, dus hecht niet te veel waarde aan de data die erbij staan. Dit waren afgelopen jaar de nieuw geopende Superchagers:

DatumLocatieDetails
2020-12-16Meerkerk18 stalls (250 kW)
2020-11-19Zuidbroek8 stalls (250 kW)
2020-10-01Uden12 stalls (250 kW)
2020-09-29Leusden12 stalls (250 kW)
2020-07-24Middelburg8 stalls (250 kW)
2020-07-16Akersloot8 stalls (250 kW)
2020-07-09Apeldoorn Oost12 stalls (250 kW)
2020-07-03Rijswijk12 stalls (250 kW)

Een heel aantal is waarschijnlijk meegekomen op de boot van juni. Verder is Zwolle als enige bestaande supercharger geupgrade van V2 (150 kWh) naar V3 (250 kWh).

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Die van Meerkerk zag ik laatst al geplaatst worden, eind vorig jaar ergens, bij de parkeerplaats bij de Mc Donalds.

[ Voor 21% gewijzigd door jongf7 op 05-01-2021 14:03 ]

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:25
Gisteravond zag ik 2020.48.30.1 beschikbaar, vanochtend verdwenen en kreeg 2020.48.30 beschikbaar, meer personen dit gehad? Ik had gehoopt dat in .1 de accu issues zijn verholpen met de mic

Give 2 Get

• joenatic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03-2023
ik kreeg vandaag juist bericht dat de .1 beschikbaar was
Balance schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:59:
Tesla heeft de nieuwe Superchargers in de planning voor 2021 op hun kaart gepubliceerd.

Sommige staan er trouwens al jaren op, dus hecht niet te veel waarde aan de data die erbij staan. Dit waren afgelopen jaar de nieuw geopende Superchagers:
..
Grappig. Holten is verdwenen en er komt nu een SuC in mijn woonplaats. :) Heb er niks aan maar toch leuk. Als deze er wel echt komt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkIIINXJxCVIhpC6mNvweLCa-z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CGUfNQtXI4iZORLsgXhKIeGL.png?f=user_large

Wat Superchargers betreft vind ik de gebieden in Nederland wel echt 2 grote stukken missen. Ik maak vaak de route Arnhem-Enschede, regio Enschede heb je niks behalve een 3rd party 100kW-charger op een industrieterrein, of 50kW-chargers in Hengelo en Almelo. Via de N18 (rode streep) is mijn retour 200km rijden, dan kan ik vanuit Arnhem wel met volle accu weg, maar als je dan nog wat ritjes in Enschede zelf doet en je accu wat leger is dan je wil, kan je pas bij SuC-Zevenaar op 185km weer laden, tenzij ik bewust via SuC-Apeldoorn rijd. Gisteren haalde ik met mijn SR+ met zo'n 82% verbruikt op 200km.... Per ongeluk met 86% weg ipv iets hoger, en op de terugrit airco uit met verwachte aankomst 3-4% thuis. :X
En nu kom ik niet vaak in Drenthe en omstreken, maar dat is zo'n enorm gebied zonder eigen SuC en zelfs richting Duitsland nog een tijd lang niks. Er zal daar minder vraag zijn dan in de randstad, maar voor de bewoners daar en een beetje kip&ei-situatie lijkt het me ook niet ideaal...

Hm, ik reageer op een post hierboven maar eigenlijk is dit meer algemeen Tesla-topic dan Model 3-topic :+

[ Voor 5% gewijzigd door MacorgaZ op 05-01-2021 14:24 ]

Bambu Lab P1S Combo

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-01 19:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uzBzgg0bT6yp0jiDCgacm97YJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeC8Swf0gn5pXlkFNhHskCMG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde dit toch even delen nav alle discussie over het verbruik.
Ik heb mijn SR+ 19’ MY12-2019 nu een jaar en dit is mijn verbruik tot nu toe.
Hier zit een vakantie bij naar Italie en ook regelmatig een stukje los op de autobahn, ik vindt het verbruik zeer meevallen al kan het altijd zuiniger maar dat ligt meer aan moi 🤪

Ik rij nog wel even verder verwacht ik 😎

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:16
Wat ik wat triest vind, is dat er in BE pakweg 3 keer minder SuC's staan als in NL... Waarom eigenlijk...
Gelukkig eentje in Brugge, richting de kust, dan kan ik daar volgende zomer toch af en toe eens bijladen...
Pietertje 085 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]

Hier zit een vakantie bij naar Italie en ook regelmatig een stukje los op de autobahn, ik vindt het verbruik zeer meevallen al kan het altijd zuiniger maar dat ligt meer aan moi 🤪

Hier ongeveer dezelfde cijfers, 175.3wh

[ Voor 98% gewijzigd door Houseofdreams op 05-01-2021 14:30 ]

EX30 Ultra Twin Performance

Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
Wat ik wat triest vind, is dat er in BE pakweg 3 keer minder SuC's staan als in NL... Waarom eigenlijk...

Gelukkig eentje in Brugge, richting de kust, dan kan ik daar volgende zomer toch af en toe eens bijladen...
Het grote aantal Tesla's zal er iets mee te maken hebben denk ik.. :)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:

Omdat Belgen nog steeds liever een ICE rijden, en niet geloven dat ze met een elektrische auto ook overal kunnen geraken.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:25
joenatic schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:16:
ik kreeg vandaag juist bericht dat de .1 beschikbaar was
Staat hij nog beschikbaar? Ik denk dat de update is terug getrokken.

Give 2 Get

• Houseofdreams
Inspired schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Het grote aantal Tesla's zal er iets mee te maken hebben denk ik.. :)
Dat kan ik nog volgen, maar via het "if you build it, they will come" principe, hoe meer SuC's, des te sneller gaat de verkoop?

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 15:58
carpebios schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:05:
Phantom Battery Drain staat bij mij op 11.55 km/hr, dat is best heel veel!
@carpebios Mag ik vragen waar jij de gegevens over ' phantom battery drain' vandaan haalt?

• Houseofdreams
Wouter_S schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:33:
[...]

@carpebios Mag ik vragen waar jij de gegevens over ' phantom battery drain' vandaan haalt?
Websites zoals Teslascope, Teslafi, Teslamate (op eigen server) ,... Deze houden wat data bij over je gereden ritten, verbruik, updates enz.

• joenatic
  • Laatst online: 28-03-2023
Runescom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:31:
[...]

vanmorgen iets voor 7 kwam hij naar voren en is iets voor 8 geinstallerd

• apvanderwaal
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Runescom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Vanochtend geinstalleerd. Is alleen beschikbaar voor MiC M3.

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-01 22:30
Djie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Je hebt geen tankpas oid gekregen? Bij Athlon gewoon nog een tankpas ontvangen wat feitelijk een Visa creditcard is. Door die te koppelen aan de auto werkt het superchargen overal en altijd, heb deze kaart ook gekoppeld aan Ionity en andere apps om ook bij andere laders gewoon te kunnen laden.
Dat is denk ik een Athlon Mobility Card en niet een MTc kaart.

• Wouter_S
Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Websites zoals Teslascope, Teslafi, Teslamate (op eigen server) ,... Deze houden wat data bij over je gereden ritten, verbruik, updates enz.
Dank, ik zat net te kijken bij Teslafi, maar die lijkt deze data niet te bieden. Of is de informatie op hun site zo abominabel (ziet er sowiesop niet heel gelikt uit)

• pieterhi
Fab1Man schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Jawel, een MTC laadpas. Dit is ook een soort creditcard, maar dat was nooit compatible met Tesla. Nu hebben ze dus een backoffice oplossing ervoor :).
Oh vertel? Ik zie dat namelijk zo 123 niet terug over de MTc pas. Heb je mogelijk een andere kaart?

• Houseofdreams
Wouter_S schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Dank, ik zat net te kijken bij Teslafi, maar die lijkt deze data niet te bieden. Of is de informatie op hun site zo abominabel (ziet er sowiesop niet heel gelikt uit)
TeslaScope is visueel de mooiste, maar de gratis versie is sinds kort wat minder geworden. Ik gebruik al even Teslamate, maar dat moet je op een eigen server draaien. Voordeel is wel dat het volledig gratis is...(op de kosten van het draaien van je eigen servertje dan)

Visueel is Teslamate nu ook niet de mooiste (gebaseerd op grafana), vandaar dat ik deze data zelf op een eigen website (look & feel van Teslascope) heb gezet.

Er is ook nog de app https://tezlabapp.com/app

[ Voor 5% gewijzigd door Houseofdreams op 05-01-2021 15:03 ]

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
652cc schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Zeker! Mijn vriendin is een stuk kleiner dan ik zelf. Dus als zij de auto in de p stand zet schuift de stoel naar de makkelijk instappen stand. Daardoor kan ik ook weer fatsoenlijk instappen ipv klem te zitten tussen stoel en stuur.

[Afbeelding]
Precies dit!

Vorige auto's was het ook altijd balen dat ik niet fatsoenlijk kon instappen nadat ze gereden had. Nu mooie "easy entry" gemaakt en iedereen blij }:O

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:34
Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:00:
[...]
...vandaar dat ik deze data zelf op een eigen website (look & feel van Teslascope) heb gezet.
Je maakt me nieuwsgierig, zou je daar wat meer info over willen geven? Ik draai ook TeslaMate en hoe mooi die Grafana dashboards los ook zijn, zo'n webpagina lijkt mij ook wel wat. :)

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Houseofdreams
JoooostB schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, zou je daar wat meer info over willen geven? Ik draai ook TeslaMate en hoe mooi die Grafana dashboards los ook zijn, zo'n webpagina lijkt mij ook wel wat. :)
T'is alvast niet echt iets "plug&play" :) Van 0 zelf nagebouwd, en de data wordt gewoon rechtstreeks uit de database gehaald, als Grafana.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX8-Oa0nCv7OAauRDaeFLJfcUkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbt1qMwKvqxKMhzCdZTZrfsF.png?f=user_large

Is ook steeds een work in progress, aangezien ik de beste info uit de verschillende trackers wil halen en visualiseren...

Enneuh... De naam, ja, we zijn veel met paarden bezig :+

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:34
Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:11:
[...]

T'is alvast niet echt iets "plug&play" :) Van 0 zelf nagebouwd, en de data wordt gewoon rechtstreeks uit de database gehaald, als Grafana.

[Afbeelding]

Is ook steeds een work in progress, aangezien ik de beste info uit de verschillende trackers wil halen en visualiseren...

Ziet er bijzonder strak uit! _/-\o_

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20
Houseofdreams schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

Wow! Ziet er erg goed uit! Wat zijn je plannen hiermee? Ik zou er graag ook gebruik van maken naast (of ter vervanging van) de standaard Grafana dashboards die ik nu in docker heb draaien obv Teslamate.

majime-it.nl

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb teslamate uitgezet...als ik naar de sleep-statistics keek bleef Tessie maar online en ging nooit slapen...

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Balance schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:59:

DatumLocatieDetails
2020-12-16Meerkerk18 stalls (250 kW)
2020-11-19Zuidbroek8 stalls (250 kW)
2020-10-01Uden12 stalls (250 kW)
2020-09-29Leusden12 stalls (250 kW)
2020-07-24Middelburg8 stalls (250 kW)
2020-07-16Akersloot8 stalls (250 kW)
2020-07-09Apeldoorn Oost12 stalls (250 kW)
2020-07-03Rijswijk12 stalls (250 kW)

Een heel aantal is waarschijnlijk meegekomen op de boot van juni. Verder is Zwolle als enige bestaande supercharger geupgrade van V2 (150 kWh) naar V3 (250 kWh).
Het supercharger netwerk in NL is echt ideaal. Vindt dat Tesla hiermee heel voortvarend bezig is. Het is nu echt een groot pluspunt t.o.v. andere EV merken.
Teslalrp schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Het supercharger netwerk in NL is echt ideaal. Vindt dat Tesla hiermee heel voortvarend bezig is. Het is nu echt een groot pluspunt t.o.v. andere EV merken.
Binnen NL zijn er sowieso al veel opties. Ionity/Fastned/Shell. Nu moet ik ook zeggen dat ik eigenlijk alleen SuC in het buitenland. Dit jaar naar Costa Blanca op vakantie. Dat is eigenlijk qua BEV alleen met een Tesla te doen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
Leuk er komt er ook eentje midden in het Vondelpark....

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:45
Wouter_S schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Bij teslifi inderdaad. Ja een half uur zie je al je gegevens na aanmelding.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• MrScratch
  • Laatst online: 11:41

MrScratch

I am rubber, you are glue

Mackeessie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:45:
Leuk er komt er ook eentje midden in het Vondelpark....
Dat moet een grap zijn. Daar kunnen niet eens auto's komen. Ook in haarlem midden in een park in de stad. 8)7

Look behind you! A three headed monkey!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
Hop, en wéér een update gemeld.
Dit keer gaan we naar 2020.48.30

Zal wel een bug-bugfix zijn gok ik...

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20
Ook ik heb last van meer en meer condensvorming in de achterlamp units (alle 4..). Tussen kerst en oud&nieuw een afspraak ingeschoten via de app met de Mobile Service voor aanstaande vrijdag. Duidelijke foto's erbij en omschreven dat de vervangen moeten worden.

Zojuist de bevestiging gekregen met een EUR 0,- factuur. Ik ben benieuwd, maar ik ben bijzonder te spreken over deze vorm van service-op-mijn-oprit. Natuurlijk kan je zeggen dat het bij mijn vorige auto (Volvo) niet nodig was, maar bij problemen was ik direct de auto de hele dag kwijt, en gedoe met inleveren en ophalen.

majime-it.nl

• pieterhi
tmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:39:
Ik heb teslamate uitgezet...als ik naar de sleep-statistics keek bleef Tessie maar online en ging nooit slapen...
heb ik gelukkig geen last van gehad. Ook na de update van vandaag, is hij weer gaan slapen

• Houseofdreams
Gophlin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Wow! Ziet er erg goed uit! Wat zijn je plannen hiermee? Ik zou er graag ook gebruik van maken naast (of ter vervanging van) de standaard Grafana dashboards die ik nu in docker heb draaien obv Teslamate.
Geen plannen om het "uit te brengen", aangezien het niet echt mijn ontwerp is, maar een kopie van Teslascope voor eigen gebruik. Wil geen copyright problemen krijgen :)

Op zich ben ik er ook maar een weekje s'avonds mee bezig geweest, dus echt veel werk is het niet

[ Voor 9% gewijzigd door Houseofdreams op 05-01-2021 16:30 ]

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-01 17:05
MrScratch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Dat moet een grap zijn. Daar kunnen niet eens auto's komen. Ook in haarlem midden in een park in de stad. 8)7
Ze staan allemaal aangegeven op random locaties. Waarschijnlijk gewoon indicatie dat ze ergens in die plaats komen. Die hier in Nederweert is ook op een erg onlogische plek. Zal wel bij de McDonald's langs de snelweg worden.

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
Flatline____ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:46:
Volgens mij is er iets veranderd aan de vergrendeling van de laadpoort. Sinds de .30 update blijft de laadpoort vergrendeld als ik een laadsessie beëindig. Zowel bij SUC als bij een lokale laadpaal moet ik de laadkabel / -poort handmatig op het display ontgrendelen.

Ik heb de auto nog niet zo lang, maar heb het idee dat de eerste week dit anders ging. Kan iemand dit bevestigen?
Yup, hier ook last van.

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• da_mgink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08-2025
da_mgink schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:31:
[...]

@Runescom , ja wordt vanmiddag weer snelladen, paal is bezet hier bij de klant..
Ik sta nu bij de Ionity in Hendrik Ido ambacht te laden, net vanuit Maasdijk aan komen rijden en de batterij direct voor laten verwarmen door naar de supercharger in Dordrecht te navigeren... Op zich nog niet een hele warme batterij dus.

Ik ben aangekomen met 11%, piek snelheid 40kW, maar binnen een kortste keren al weer ingezakt naar nu 28kW.

Update 2020.48.30.1 lijkt dus geen verschil te maken met snelladen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wejbNyN-qLBXVUKjptoHa412DJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sf043wtBS9AGYMJuDg2rtqDH.jpg?f=fotoalbum_large

• Wouter_S
Nog een newbee vraagje : worden de Tesla software updates cumulatief geladen, of haalt ie gewoon de nieuwste versie binnen en ben je dan in 1 keer bij? Krijg ik een groter pakket te verwerken als ik langer wacht met updaten?

• gino.martens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
da_mgink schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Ik sta nu bij de Ionity in Hendrik Ido ambacht te laden, net vanuit Maasdijk aan komen rijden en de batterij direct voor laten verwarmen door naar de supercharger in Dordrecht te navigeren... Op zich nog niet een hele warme batterij dus.

Ik ben aangekomen met 11%, piek snelheid 40kW, maar binnen een kortste keren al weer ingezakt naar nu 28kW.

Update 2020.48.30.1 lijkt dus geen verschil te maken met snelladen.[Afbeelding]
Ja zo sta je nog wel een tijdje 8)7 Hopen op een update later in januari dan maar. Het dubbele (zo rond de 80kW) zou al een enorme verbetering zijn, 28kW is echt niet te doen. Is eigenlijk geen snelladen meer te noemen, bijna hetzelfde als 3 fase AC.

2020 M3 SR+ MiC

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Teslalrp schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Ik vind dat pluspunt voor NL wel meevallen gezien wij al een volwassen infrastructuur hebben, mogelijk dat het post-corona een voordeel is als de druk op de snellaad infra toeneemt door de grotere hoeveelheid EV's.

Maar idd, als Tesla rijder kom je in NL en Europa qua snellaad mogelijkheden eigenlijk nooit tekort _/-\o_

Ik vraag mij overigens af nieuwe EV rijders deze mogelijkheid echt op waarde kunnen schatten, de meeste kiezen toch voor dat priemieeejum interieur of het logo op de frunk.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2021 18:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• da_mgink
gino.martens schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Ja zo sta je nog wel een tijdje 8)7 Hopen op een update later in januari dan maar. Het dubbele (zo rond de 80kW) zou al een enorme verbetering zijn, 28kW is echt niet te doen. Is eigenlijk geen snelladen meer te noemen, bijna hetzelfde als 3 fase AC.
Gelukkig hoefde ik maar een paar procent erbij om ruim comfortabel thuis te kunnen komen met een klein beetje buffer als ik niet direct aan de openbare paal hier in de straat kon gaan laden.

Een van mijn overwegingen om een model 3 te nemen als volgende leaseauto was net snelle snelladen.... Hmja... Tot dusver ben ik hiervan nog niet onder de indruk met mijn SR+ "proefkonijn editie". Inderdaad hopen dat er snel een update komt die het 170kW piek snelladen van de MiUS ook voor de Chinese variant beschikbaar stelt!

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

da_mgink schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Gelukkig hoefde ik maar een paar procent erbij om ruim comfortabel thuis te kunnen komen met een klein beetje buffer als ik niet direct aan de openbare paal hier in de straat kon gaan laden.

Een van mijn overwegingen om een model 3 te nemen als volgende leaseauto was net snelle snelladen.... Hmja... Tot dusver ben ik hiervan nog niet onder de indruk met mijn SR+ "proefkonijn editie". Inderdaad hopen dat er snel een update komt die het 170kW piek snelladen van de MiUS ook voor de Chinese variant beschikbaar stelt!
Dat kan ik mij voorstellen.

Ik ben toch echt benieuwd wat er gebeurt als je de MiC even de sporen geeft op de autobahn en dan gaat snelladen.

Je zou denken dat er wel laadcurves van de MiC op het internet moeten rondzwerven met een warm accupakket.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 12:23
[...]

Dit is echt een schandalige snelheid. Ik was in 2019 al teleurgesteld met 80-100kw. Als dat zo blijft zou ik ‘m droppen bij m’n werkgever en pas terugnemen als het in orde is.

• gino.martens
[...]

Precies dat. Was voor mij ook de voornaamste reden voor Tesla te gaan. Snelladen in Europa voor roadtrips. Nu heeft Tesla nog even de tijd om het te fixen gezien de eerste echte Europa roadtrip nog niet gepland staat, maar dit is nog niet echt cf verwachting haha

2020 M3 SR+ MiC

• da_mgink
revolution-nl schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Ik ben toch echt benieuwd wat er gebeurt als je de MiC even de sporen geeft op de autobahn en dan gaat snelladen.

Je zou denken dat er wel laadcurves van de MiC op het internet moeten rondzwerven met een warm accupakket.
Er staat a.s weekend, even afhankelijk van wat het weer gaat doen, weer een roadtrip, dit keer naar Drenthe, op de planning.. Wellicht kan ook dan nog even de grens oversteken en een stukje Autobahn meepakken op de terugweg en dan daar nog een SuC vinden.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:06

Shiro

Serenity

revolution-nl schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Die zijn er ook, zoek maar op mijn naam in deze draadje, ik had eerder een link naar een Duits forum geplaatst met video en al. Let wel op dat de batterij pas dat soort waardes halen als ze tot 38c verwarmd zijn.

Overigens zag ik zelfs iemand met 135kW voorbij komen vandaag op die forum en dat is wel met de 30.1 update. Dus het lijkt wel iets te doen... Hoewel nog niet heel overtuigend... Aangezien zijn SoC 0% was toen hij begon te laden.

Juniper RWD

• da_mgink
Shiro schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Die zijn er ook, zoek maar op mijn naam in deze draadje, ik had eerder een link naar een Duits forum geplaatst met video en al. Let wel op dat de batterij pas dat soort waardes halen als ze tot 38c verwarmd zijn.

Overigens zag ik zelfs iemand met 135kW voorbij komen vandaag op die forum en dat is wel met de 30.1 update. Dus het lijkt wel iets te doen... Hoewel nog niet heel overtuigend... Aangezien zijn SoC 0% was toen hij begon te laden.
Ik heb inderdaad ook op YouTube al meerdere resultaten voorbij zien komen waar er sneller geladen wordt, zelf is het me ook gelukt om sneller te laden dan de krap 30kW van vandaag maar dat is dan na 200 kilometer rijden en een half uur voorverwarmen onderweg naar de SuC. Echter krijg ik dan ook nog maar 40 a 45kW, afgezien van de eerste minuut waar het heel even oploopt en piekt op 80 kW. Dat is ook nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

In mijn ogen is met gewoon normaal gebruik het snelladen tot nu toe gewoon vreselijk traag (gemiddeld bij mij ongeveer een factor 2,5 langzamer dan de US versie) en is de MiC SR+ nu, met de huidige firmware, geen geschikt alternatief voor ICE om langere afstanden mee af te leggen, dit in tegenstelling tot de Amerikaanse SR+ en dat valt me wel tegen.

Gelukkig heb ik nu de auto niet veel nodig voor werk ivm Corona dus heb ik er geen last van en heb ik vooralsnog het vertrouwen erin dat er met een update veel gefixed kan worden, dat valt me dan weer mee :)

• Mike101
  • Laatst online: 20-12-2025
Hier het zelfde probleem vanmorgen met soc 98% vertrokken 407km gaf die aan 25 km gereden naar me werk daar 6,5 uur stil gestaan en toen door naar suc breukelen 130 km gelijk genavigeerd op de suc ivm met voorwarmen van de accu totaal 155,8 km gereden aan gekomen met 3 km accu over (1%) volgens het scherm 32 kw gebruikt
Aan gekomen bij de suc waren 2 andere aan het laden een stal voor me alleen uit gezocht begonnen met 82kw met laden na 10% zakte dit al snel weg naar 34 kw

Net de nieuwe update geïnstalleerd 2020.48.30.1 morgen nog maar is kijken wat die nu doet maar dit is toch zeker niet zo als het hoort 😭😢Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFI0FFvUNCu8-lnp-cDuPzPYo3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in5sHa9nGnA1zcCIYnxvtjeZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Shiro schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:48:
[...]

De MiC SR+ zal mogelijk nog iets sneller kunnen na de aankomende update alleen verwacht ik dat het nooit net zo snel/goed kan als de oude SR+

Waarom..?

- De massa per kWh is hoger, je hebt dus meer energie nodig om de batterij te verwarmen (en later weer af te koelen)
- Door de lagere energiedichtheid zul je de cellen hoogstwaarschijnlijk minder snel kunnen verwarmen en daardoor zal laden langzamer zijn, gemiddeld (constructieve bijzaak LFP).
- De LFP-batterij is/was in het verleden bij andere toepassingen iig minder geschikt voor hoge belasting. (Laden maar ook ontladen)
- De MiC SR+ mist extra batterijpakket-verwarming omdat je geen elektromotor hebt op de vooras(net als de 2019 US-made) waardoor je minder snel de batterij kan verwarmen tov de all-wheel-drive varianten. (Door de motoren bewust inefficiënt te laten draaien)

In het verleden ook keuze moeten maken bij het (deels) zelf bouwen van een elektrische scooter, de LFP batterijen zijn wat meer “fool proof” en een simpel alternatief, maar wel erg zwaar per kWh en je kon dan ook de cellen minder zwaar belasten (onbalans was er ook sneller/meer, mogelijk verklaring met niet snel tot 100% laden?)

Uiteraard hoop ik dat de opsomming niet de praktijk gaat zijn en dat de MiC batterij uniek is en dus afwijkt van alle voorgaande LFP batterijen.

Als je de LFP echt goed wilt testen moet je eigenlijk een lange route inplannen waarbij je op de route minstens 2-3 superchargers (achter elkaar)nodig hebt, bijvoorbeeld door Duitsland, want dan laat de BMS de temperatuur oplopen tot 55c(oude SR+ temp) omdat je na de eerste keer laden nog een keer naar de supercharger moet. (Zo sluit je een te koude batterij nagenoeg uit)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 06-01-2021 00:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• gino.martens
Stef87 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:52:
[...]

De MiC SR+ zal mogelijk nog iets sneller kunnen na de aankomende update alleen verwacht ik dat het nooit net zo snel/goed kan als de oude SR+

Waarom..?

- De massa per kWh is hoger, je hebt dus meer energie nodig om de batterij te verwarmen (en later weer af te koelen)
- Door de lagere energiedichtheid zul je de cellen hoogstwaarschijnlijk minder snel kunnen verwarmen en daardoor zal laden langzamer zijn, gemiddeld (constructieve bijzaak LFP).
- De LFP-batterij is/was in het verleden bij andere toepassingen iig minder geschikt voor hoge belasting. (Laden maar ook ontladen)

In het verleden ook keuze moeten maken bij het (deels) zelf bouwen van een elektrische scooter, de LFP batterijen zijn wat meer “fool proof” en een simpel alternatief, maar wel erg zwaar per kWh en je kon dan ook de cellen minder zwaar belasten (onbalans was er ook sneller/meer, mogelijk verklaring met niet snel tot 100% laden?)

Uiteraard hoop ik dat de opsomming niet de praktijk gaat zijn en dat de MiC batterij uniek is en dus afwijkt van alle voorgaande LFP batterijen.

Als je de LFP echt goed wilt testen moet je eigenlijk een lange route inplannen waarbij je op de route minstens 2-3 superchargers nodig hebt, bijvoorbeeld door Duitsland, want dan laat de BMS de temperatuur oplopen tot 55c omdat je na de eerste keer laden nog een keer naar de supercharger moet. (Zo sluit je een te koude batterij nagenoeg uit)
Ik dacht juist ergens gelezen te hebben dat de LFP hogere belastingen aankon, alleen wat probleem had met kou, maar ben zeker geen expert.

Al wat ik weet is dat als een Ioniq uit 2017 met 50 tot 70 kW kan laden in alle weersomstandigheden, een Tesla dat ook moet kunnen. Heb de superchargers gelukkig ook nog niet nodig, maar hoop dat dit idd met een OTA update verbeterd wordt. Time will tell

2020 M3 SR+ MiC

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:40
Mijn 2019 LR laadde in Middelburg gisteren ook niet sneller dan 40kW/u. Was de enige op 8 stalls.

Eénmalige exercitie hoop ik, ik heb tot nu toe overal altijd goede snelheden gehaald, ook tijdens de rit naar wintersport. Thuis aangekomen met 8%, geen laadplek in de buurt, vanmorgen nog 2% en een laadklep die zat vastgevroren. Flesje warm water gehaald thuis, toen wilde 'ie wel weer.

Hoe doen die Noren dat met die Tesla's, het is hier nog amper winter. :')

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Mike101 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:52:
Hier het zelfde probleem vanmorgen met soc 98% vertrokken 407km gaf die aan 25 km gereden naar me werk daar 6,5 uur stil gestaan en toen door naar suc breukelen 130 km gelijk genavigeerd op de suc ivm met voorwarmen van de accu totaal 155,8 km gereden aan gekomen met 3 km accu over (1%) volgens het scherm 32 kw gebruikt
Aan gekomen bij de suc waren 2 andere aan het laden een stal voor me alleen uit gezocht begonnen met 82kw met laden na 10% zakte dit al snel weg naar 34 kw

Net de nieuwe update geïnstalleerd 2020.48.30.1 morgen nog maar is kijken wat die nu doet maar dit is toch zeker niet zo als het hoort 😭😢[Afbeelding]
Niet even makkelijk te lezen zonder interpunctie en correcte units. Maar begrijp ik dat je na 32 kWh nog maar 1% batterij over had? Scherm zegt 17 km dus iets meer, maar vergelijkbaar

Ja, daar zou ik direct mee naar het SeC rijden inderdaad en een vervangende leen auto vragen die het wel doet. Hier heb je niet voor betaald, en valt voor mij persoonlijk ook buiten “even vriendelijk wachten tot een update”

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 05-01-2021 21:36 ]

Toch wel schandalig dat ze een auto met zo’n rotte (hopelijk alleen) BMS overhandigen als BEV marktleider. Mag hopen dat ze het snel oplossen.

EvaluationCopy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:25:
..

Hoe doen die Noren dat met die Tesla's, het is hier nog amper winter. :')
Overstappen op andere merken las ik. :)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22
Mjah, als je nou echt een auto wil hebben die nog niet 'af' is moet je een id3 of polestar overwegen. ;)
stylezzz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:33:
Mjah, als je nou echt een auto wil hebben die nog niet 'af' is moet je een id3 of polestar overwegen. ;)
Je hebt gelijk. MIC rijders; niet zo zeuren. De ID.3 en P2 hebben ook issues.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:14:
[...]

Dus als de anderen in de sloot springen moet jij dat ook maar doen :?

Ik vind te makkelijk om te roepen dat als de anderen problemen hebben dat jij dan ook problemen maar moet accepteren.

Een product van 50k€ waar je mee adverteert dat die snel kan laden, en hij kan het niet, is gewoon niet hoe het hoort. Roepen dat het op korte termijn opgelost wordt met een update, is niet hoe het hoort.
Acceptabeler zou zijn om dit vooraf te vermelden, maar eigenlijk is het product te snel gelanceerd (misschien om het productieaantal zoals voorspeld te halen :? )

• DS7
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

ybos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:42:
[...]

Dus als de anderen in de sloot springen moet jij dat ook maar doen :?

Ik vind te makkelijk om te roepen dat als de anderen problemen hebben dat jij dan ook problemen maar moet accepteren.

Een product van 50k€ waar je mee adverteert dat die snel kan laden, en hij kan het niet, is gewoon niet hoe het hoort. Roepen dat het op korte termijn opgelost wordt met een update, is niet hoe het hoort.
Acceptabeler zou zijn om dit vooraf te vermelden, maar eigenlijk is het product te snel gelanceerd (misschien om het productieaantal zoals voorspeld te halen :? )
Ik denk meer omdat je op die manier veel meer data in korte tijd kan verzamelen.

Maar laden met 28 kw aan de SuC is onacceptabel, dus dikke min voor Tesla.

• Smobbo
  • Laatst online: 07-01 12:58
@ybos ik denk dat het een grapje van @Inspired was ;) .

Ik laad bijna nooit via een snellader, maar op vakantie haalde ik ‘gewoon’ boven de 100kW met lage SoC om af te zakken naar 70-80kW toen hij wat voller was. Zeg maar netjes de Fastned curve. Mijn reisgenoten zouden niet blij zijn als ze een uur moesten wachten voor we weer verder konden :o ! Ik hoop voor de MiC eigenaren dat het snel opgelost is!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:26 ]

• stylezzz
Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:14:
[...]

Dat zeg ik niet ;) alleen het gemak waarmee mensen roepen van 'dan geef ik hem wel terug' vind ik wat kort door de bocht. Zoals inmiddels al paginas lang te lezen is, werkt tesla aan een oplossing..... ben blij dat je een tesla hebt, komt die update ota aanwaaien. Bij een id3 kun je de auto een paar dagen kwijt zijn, als je hem überhaupt nog naar de garage gereden krijgt ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

stylezzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Zoals inmiddels al paginas lang te lezen is, werkt tesla aan een oplossing.
Waar is te lezen dat Tesla aan een oplossing werkt? Is het niet meer van "dit zal wel opgelost worden?" Ik lees eerlijk gezegd bitter weinig over het probleem en hoe het opgelost wordt. De meeste berichten zijn "hij laadt langzaam" en als reactie "dat is normaal als het koud is".

Signatures zijn voor boomers.

[...]

Dat zeg ik niet ;) alleen het gemak waarmee mensen roepen van 'dan geef ik hem wel terug' vind ik wat kort door de bocht. Zoals inmiddels al paginas lang te lezen is, werkt tesla aan een oplossing..... ben blij dat je een tesla hebt, komt die update ota aanwaaien. Bij een id3 kun je de auto een paar dagen kwijt zijn, als je hem überhaupt nog naar de garage gereden krijgt ;)
Als ik een MIC zou hebben, en de accu na 32kWh leeg zou hebben en dan ook nog eens met een te lage snelheid bij een SuC staan zou ik echt niet blij zijn. Op dat moment zou ik hem ook naar een SeC rijden en het ze uit laten zoeken. Niks kort door de bocht. Tesla heeft het huiswerk gewoon niet goed gedaan met de LFP. Tesla is al even bezig en dit zou m.i. niet voor mogen komen. En dat Tesla aan een oplossing werkt lijkt me niet meer dan logisch aangezien het product gewoon niet goed is. Wijzen naar andere merken lost het probleem niet op.

@ybos zie @Smobbo :)

• stylezzz
Lees de afgelopen paginas even zou ik zeggen. Zat mensen die al contact hebben gehad met tesla, waarbij service zegt dat het probleem bekend is en er een dezer weken een update komt. Helaas geen zwart op wit quote van elon zelf ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37

DeFeCt

je wéét toch

In een ver verleden meen ik ergens gelezen te hebben dat je in de auto kan aangeven dat je wieldoppen er af zijn en dat de afbeelding van de Tesla zich daarop aanpast... of was dat wishfull thinking? Ik kan het nu niet vinden in de settings namelijk...

Flickr

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
DeFeCt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:23:
In een ver verleden meen ik ergens gelezen te hebben dat je in de auto kan aangeven dat je wieldoppen er af zijn en dat de afbeelding van de Tesla zich daarop aanpast... of was dat wishfull thinking? Ik kan het nu niet vinden in de settings namelijk...
Dat kan wel, ik weet alleen ff niet waar :P Dus, even verder zoeken ;)
DeFeCt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:23:
Service - Wielconfiguratie

• da_mgink
[...]

Mijn laatste relaas over het laden kwam uit de hoop dat de meest recente versie die we als MiC rijders hebben gekregen wellicht iets zou doen aan de laad snelheid en het BMS. Aangezien ik van deze club hier blijkbaar een van de eerste was die dit zou kunnen testen heb ik dat gedaan en mijn bevindingen gedeeld.

Ik vind het zuur dat ik niet hetzelfde product heb gekregen als wat ik had besteld, en ik merk dat ik er zo nu en dan last van heb dat het snelladen niet gaat zoals verwacht (zoals gisteren waar ik dus echt even onderweg moest laden om comfortabel thuis te kunnen komen).

Wel heb ik het vertrouwen dat er met een update binnenkort zaken gaan verbeteren en ik zal mijn bevindingen ook blijven delen als er weer iets nieuws geleverd wordt door Tesla.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-01 23:46
Heb mijn MIC SR+ nu 3 weken / 3000km, door onvoorziene omstandigheden heb ik veel gebruik moeten maken van dichtbijzijnde superchargers (90% van de kWh's komen hier vandaan) en nu heb ik:

1 x 100kW aangetikt voor 1 minuut, na lang rijden, voorverwarmen en lage SoC
Regulier 80kW vanaf 10% tot en met 25% (met voorverwarmen)
Tussen 25% en 75% doorgaans 50kW
Na 75% (waar superchargers dus minder geschikt voor zijn) 10-15kW
Na 90% 2-3kW

Over het algemeen kan ik voor 50% bijladen in een half uur tijd en 75% bijladen in ongeveer een uur tijd.
Niet fantastisch maar ook niet dramatisch slecht, ik hoop wel op verbetering.

In het algemeen; ik kom van een dieselende Audi A4 af en dat zorgeloze rijden mis ik wel ergens. 50 liter er in en 800-1000km rijden zo goed als onafhankelijk van omstandigheden. Ik heb sterk het gevoel een auto ingeleverd te hebben en er een gadget voor terug te hebben gekregen haha

En wat ik hekelde vanuit die Audi probeer ik nu in mn eentje tegengeluid te geven; langzaam rijdende Tesla's. Huilie huilie, range, huilie... Nee bedankt, ik ga liever een keer vaker laden dan achter een vrachtwagen te gaan hangen en de hele wereld voorbij te laten komen.

Ach ja, voor die lage netto bijtelling heb ik het gehannes wel over en de acceleratie blijft leuk.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• stylezzz
Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Als ik een MIC zou hebben, en de accu na 32kWh leeg zou hebben en dan ook nog eens met een te lage snelheid bij een SuC staan zou ik echt niet blij zijn. Op dat moment zou ik hem ook naar een SeC rijden en het ze uit laten zoeken. Niks kort door de bocht. Tesla heeft het huiswerk gewoon niet goed gedaan met de LFP. Tesla is al even bezig en dit zou m.i. niet voor mogen komen. En dat Tesla aan een oplossing werkt lijkt me niet meer dan logisch aangezien het product gewoon niet goed is. Wijzen naar andere merken lost het probleem niet op.

@ybos zie @Smobbo :)
Ik zeg ook nergens dat je niet teleurgesteld mag zijn. ;)

De theorie is dat de lfp accu eigenlijk zonder testprocedures in de model 3 is geplaatst en dat ze met de data van alle uitgeleverde m3's die nu met de lfp accu rondrijden eigenlijk een soort real life test doen. Maar goed, dat is allemaal vanuit de wandelgangen.... vooralsnog vind ik het een dijk van een auto. Hang hem gewoon elke avond aan de lader, en rij elke dag met een volle accu weg. Tot nu toe 2x een suc gebruikt uit nieuwsgierigheid.... ik zie de update wel komen tezijnertijd.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Pietertje 085 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]

Dit zegt je auto wat je verbruikt hebt ;)
Er zit bij nog al een verschil tussen wat de auto zegt en wat de kWh meter (MID gekeurd) zegt.

Youtube: DashcamNL

• Aalard99
  • Nu online
bokkow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:
Heb mijn MIC SR+ nu 3 weken / 3000km, door onvoorziene omstandigheden heb ik veel gebruik moeten maken van dichtbijzijnde superchargers (90% van de kWh's komen hier vandaan) en nu heb ik:

Na 90% 2-3kW

Over het algemeen kan ik voor 50% bijladen in een half uur tijd en 75% bijladen in ongeveer een uur tijd.
Niet fantastisch maar ook niet dramatisch slecht, ik hoop wel op verbetering.

In het algemeen; ik kom van een dieselende Audi A4 af en dat zorgeloze rijden mis ik wel ergens. 50 liter er in en 800-1000km rijden zo goed als onafhankelijk van omstandigheden. Ik heb sterk het gevoel een auto ingeleverd te hebben en er een gadget voor terug te hebben gekregen haha

En wat ik hekelde vanuit die Audi probeer ik nu in mn eentje tegengeluid te geven; langzaam rijdende Tesla's. Huilie huilie, range, huilie... Nee bedankt, ik ga liever een keer vaker laden dan achter een vrachtwagen te gaan hangen en de hele wereld voorbij te laten komen.

Ach ja, voor die lage netto bijtelling heb ik het gehannes wel over en de acceleratie blijft leuk.
Dat klinkt inderdaad niet als ideaal. Een EV is natuurlijk het meeste ideale als je thuis kunt opladen en/of op het werk. Ik heb de M3 nu een jaar en heb in totaal 5x bij een SuC gestaan, merendeel laad ik in de straat thuis op of op het werk ( voor Corona :-))

Alleen bij een SuC opladen kost natuurlijk erg veel tijd die je beter kan besteden, besparing valt in het niet als je al die uren optelt.

• stylezzz
da_mgink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Mijn laatste relaas over het laden kwam uit de hoop dat de meest recente versie die we als MiC rijders hebben gekregen wellicht iets zou doen aan de laad snelheid en het BMS. Aangezien ik van deze club hier blijkbaar een van de eerste was die dit zou kunnen testen heb ik dat gedaan en mijn bevindingen gedeeld.

Ik vind het zuur dat ik niet hetzelfde product heb gekregen als wat ik had besteld, en ik merk dat ik er zo nu en dan last van heb dat het snelladen niet gaat zoals verwacht (zoals gisteren waar ik dus echt even onderweg moest laden om comfortabel thuis te kunnen komen).

Wel heb ik het vertrouwen dat er met een update binnenkort zaken gaan verbeteren en ik zal mijn bevindingen ook blijven delen als er weer iets nieuws geleverd wordt door Tesla.
Is dat zo ja? Iedereen was natuurlijk verrast dat je ineens een chinese sr+ met lfp accu kreeg. Maar is hij slechter? Je hoeft geen rekening te houden met die 20-80% ladingen, wat je een berg bereik scheelt.... ja hij is trager aan de suc, dat weten we nu wel. Maar dat word binnenkort opgelost.... :)

• rmathijssen
  • Laatst online: 07-01 14:16
BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Dit zegt je auto wat je verbruikt hebt ;)
Er zit bij nog al een verschil tussen wat de auto zegt en wat de kWh meter (MID gekeurd) zegt.
Je hebt laadverlies, maar naast dat valt bij mij die afwijking reuze mee. Ik zit op ongeveer op 10% afwijking als ik naar mijn totale laadverbruik kijk en hetgeen wat de auto heeft geregistreerd. Wat ongeveer overeenkomst met de berekeningen van Bjorn (8,7% verlies bij 11kW)

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• Aalard99
  • Nu online
stylezzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Is dat zo ja? Iedereen was natuurlijk verrast dat je ineens een chinese sr+ met lfp accu kreeg. Maar is hij slechter? Je hoeft geen rekening te houden met die 20-80% ladingen, wat je een berg bereik scheelt.... ja hij is trager aan de suc, dat weten we nu wel. Maar dat word binnenkort opgelost.... :)
Ik zou het ook zuur vinden dat ik een ander product zou krijgen als wat ik besteld heb, ja de 100% opladen is zeker een voordeel maar 2 uur bij een SuC staan om op 80-90% te komen zou ik ook niet vrolijk van worden.

Het gaat meer om het feit dat ze mensen hiervoor hadden moeten informeren, dan kan je op dat moment zelf bepalen of je de auto wel of niet besteld.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eén ding wat ik wel mis eigenlijk is een manier om handmatig het voorbereiden op snelladen aan te kunnen zetten. Omdat ik een laadpas van de zaak heb, doe ik snelladen als ik dat nodig heb het liefst bij Shell Recharge, FastNed, Ionity etc. Maar dan mis ik dus dat automatisch voorbereiden wat de auto wel doet als je naar een Tesla SuC rijdt. Wat dat betreft ook jammer dat het geen optie is om bij het plannen van een rit die "te lang" is ook niet-Tesla snelladers aan de rit toe te voegen. Aan de ene kant begrijp ik het wel want "wij van WC Eend", maar voor het gebruiksgemak zou het zeker een plus zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• bokkow
Aalard99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet als ideaal. Een EV is natuurlijk het meeste ideale als je thuis kunt opladen en/of op het werk. Ik heb de M3 nu een jaar en heb in totaal 5x bij een SuC gestaan, merendeel laad ik in de straat thuis op of op het werk ( voor Corona :-))

Alleen bij een SuC opladen kost natuurlijk erg veel tijd die je beter kan besteden, besparing valt in het niet als je al die uren optelt.
Tja, ben 4 maanden bezig geweest om een laadpunt in onze ondergrondse parkeerplaats (eigendom) te krijgen. Het leek op een gegeven moment te gaan lukken tot een partij een week voor levering van de auto besloot om de prijs gigantisch op te schroeven. Van 3K gefinancieerd door de leasemaatschappij naar 7K. Daar heb ik minder vriendelijk voor bedankt.

Heb hier nu nog een optie voor tijdens de volgende VvE vergadering, maar dan moet iedere bewoner een kleine investering maken van ongeveer 400,- om het in ieder geval mogelijk te maken iedere parkeerplaats in de toekomst van een laadpunt te kunnen voorzien. Ik schat de kans hierop in op <10% gezien niemand die niet een EV heeft wil investeren als ze de noodzaak niet voelen. De toekomst zal ze wat.

In de eerste 3 weken heb ik het laden bij superchargers niet als vervelend / verloren tijd ervaren. Je kunt wat telefoontjes doen en in vrije tijd zou ik thuis toch al dagelijks youtube subs doorkijken voor een uurtje. Maar je hebt absoluut gelijk! Ver van ideaal, en het staat me toch ook tegen de M3 ergens hier in een wijk te zetten om vervolgens 1,5-2km naar huis te moeten en terug (ligt wel een illegale elektrische step in de achterbak maar die ligt daar natuurlijk voor de sier).

Zal mn weg er nog in moeten vinden in de loop van dit half jaar.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:40
Mx. Alba schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
Eén ding wat ik wel mis eigenlijk is een manier om handmatig het voorbereiden op snelladen aan te kunnen zetten. Omdat ik een laadpas van de zaak heb, doe ik snelladen als ik dat nodig heb het liefst bij Shell Recharge, FastNed, Ionity etc. Maar dan mis ik dus dat automatisch voorbereiden wat de auto wel doet als je naar een Tesla SuC rijdt. Wat dat betreft ook jammer dat het geen optie is om bij het plannen van een rit die "te lang" is ook niet-Tesla snelladers aan de rit toe te voegen. Aan de ene kant begrijp ik het wel want "wij van WC Eend", maar voor het gebruiksgemak zou het zeker een plus zijn.
Tesla SC in de buurt selecteren als bestemming doet de auto denken dat je gaat superchargen en bereid de accu daar op voor. Wellicht dat dit voor je werkt, als workaround.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37

DeFeCt

je wéét toch

bokkow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:56:
[...]
en het staat me toch ook tegen de M3 ergens hier in een wijk te zetten om vervolgens 1,5-2km naar huis te moeten en terug (ligt wel een illegale elektrische step in de achterbak maar die ligt daar natuurlijk voor de sier).

Ik heb bij mijn gemeente een openbare laadpaal aangevraagd, als er in een straal van 200 meter nog geen stond zou er 1 geplaatst worden, ik heb er nu dus 1 vlak bij mijn huis. Wellicht is dat nog een optie?

Flickr

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DeFeCt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ik heb bij mijn gemeente een openbare laadpaal aangevraagd, als er in een straal van 200 meter nog geen stond zou er 1 geplaatst worden, ik heb er nu dus 1 vlak bij mijn huis. Wellicht is dat nog een optie?
Meestal kan dat alleen als je geen eigen parkeergelegenheid hebt, die hij wel heeft. Dit wordt ook nageleefd / gecontroleerd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• bokkow
DeFeCt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ja, de gemeente Den Bosch (die wil ik hierbij ook graag benoemen) wil onze wijk en aangrenzende wijken het liefst zo autovrij mogelijk houden. Daar hoort bij dat er per woning zo ongeveer minder dan 1 parkeerplaats wordt beraamd (overdreven). Dat betekent wel dat er op geen moment van de dag vrije niet toegekende parkeerplaatsen zijn, laat staan parkeerplaatsen met een laadpunt... Gasten moeten maar parkeren in een parkeergarage en vervolgens 2km lopen :w

Enfin, wel bedankt voor de tip, zal ze nog eens een keer bellen, misschien is er iets veranderd in de afgelopen maanden.

Edit:
Ah, en inderdaad wat @_eLMo_ zegt, daar was ik al eens tegenaan gelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door bokkow op 06-01-2021 10:08 ]

• rmathijssen
  • Laatst online: 07-01 14:16
bokkow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Ja, de gemeente Den Bosch (die wil ik hierbij ook graag benoemen) wil onze wijk en aangrenzende wijken het liefst zo autovrij mogelijk houden. Daar hoort bij dat er per woning zo ongeveer minder dan 1 parkeerplaats wordt beraamd (overdreven). Dat betekent wel dat er op geen moment van de dag vrije niet toegekende parkeerplaatsen zijn, laat staan parkeerplaatsen met een laadpunt... Gasten moeten maar parkeren in een parkeergarage en vervolgens 2km lopen :w

Enfin, wel bedankt voor de tip, zal ze nog eens een keer bellen, misschien is er iets veranderd in de afgelopen maanden.

Edit:
Bij mijn gemeente was mbt de laadpunten een grens van 2500kWu belangrijk. Bij het aanvragen van een 2e gereserveerde plek was dit in principe vrij snel rond (lees in: >2 maanden vanwege publicaties, bezwaren etc).

1 paal voor 2 parkeerplaatsen waarvan 1 gereserveerd voor laden
> 2500kWu verbuik per jaar: 2e plaats wordt ook gereserveerd.

Enkele dagen geleden heb ik bij mijn gemeente uitbreiding verzocht voor een extra paal vanwege drukte. Hiervan moet ik nog te horen krijgen wat ze hiermee gaan doen, maar verwacht eigenlijk wel opvolging. Het is niet zo dat de laatste tijd er minder EV's bijkomen.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
rmathijssen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Bij mijn gemeente was mbt de laadpunten een grens van 2500kWu belangrijk. Bij het aanvragen van een 2e gereserveerde plek was dit in principe vrij snel rond (lees in: >2 maanden vanwege publicaties, bezwaren etc).

1 paal voor 2 parkeerplaatsen waarvan 1 gereserveerd voor laden
> 2500kWu verbuik per jaar: 2e plaats wordt ook gereserveerd.

Enkele dagen geleden heb ik bij mijn gemeente uitbreiding verzocht voor een extra paal vanwege drukte. Hiervan moet ik nog te horen krijgen wat ze hiermee gaan doen, maar verwacht eigenlijk wel opvolging. Het is niet zo dat de laatste tijd er minder EV's bijkomen.
Meestal moet je aan vraagbundeling doen. Dus persoon 1 heeft de laadpaal aangevraagd, persoon 2 en 3 die daar nu ook laden moeten ook een vraag indienen. Vanaf 3 of 4 gaan ze punt 2 plaatsen afaik.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• BlakHawk
Stef87 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Waarom..?

- De MiC SR+ mist extra batterijpakket-verwarming omdat je geen elektromotor hebt op de vooras(net als de 2019 US-made) waardoor je minder snel de batterij kan verwarmen tov de all-wheel-drive varianten. (Door de motoren bewust inefficiënt te laten draaien)

Als je de LFP echt goed wilt testen moet je eigenlijk een lange route inplannen waarbij je op de route minstens 2-3 superchargers (achter elkaar)nodig hebt, bijvoorbeeld door Duitsland, want dan laat de BMS de temperatuur oplopen tot 55c(oude SR+ temp) omdat je na de eerste keer laden nog een keer naar de supercharger moet. (Zo sluit je een te koude batterij nagenoeg uit)
Op zich niet zo heel erg vreemd dat je voor kobalt-loos een prijs betaalt.
Dat spul zullen ze niet voor de grap gebruiken, aangezien het stervensduur is.

Niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis in de materie ;)
JohanB schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Niet even makkelijk te lezen zonder interpunctie en correcte units. Maar begrijp ik dat je na 32 kWh nog maar 1% batterij over had? Scherm zegt 17 km dus iets meer, maar vergelijkbaar

Ja, daar zou ik direct mee naar het SeC rijden inderdaad en een vervangende leen auto vragen die het wel doet. Hier heb je niet voor betaald, en valt voor mij persoonlijk ook buiten “even vriendelijk wachten tot een update”
Doen ze niets mee, ik zie bij mijn LR zo vaak 40-50kWh. Het punt is dat verbruik tijdens stilstand niet wordt meegenomen. Dus voorverwarmen via de app? Zie je niet terug in het verbruik in de auto.
Inspired schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:19:
Toch wel schandalig dat ze een auto met zo’n rotte (hopelijk alleen) BMS overhandigen als BEV marktleider. Mag hopen dat ze het snel oplossen.
Nou ja, was kobalt niet voor de stabiliteit van een accu?

Even gegoogled:
Kobalt is bijvoorbeeld in de vorm van de chemische verbinding lithium-kobaltoxide een belangrijk bestanddeel van de kathodes van lithium-ionaccu's. ... Het metaal is erg stabiel en kan de gelaagde structuur van de kathode dan ook goed in stand houden. Dat leidt tot een goede levensduur en een korte oplaadtijd van de accu.
Nou, hebben we laadtijden al deels verantwoord.
Mar.tin schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:09:
[...]

Aan de pluszijde weet je van dit specifieke issue dat Tesla het zéér waarschijnlijk op korte termijn kan fiksen met een OTA update.

Bij vrijwel alle andere merken moet je hiervoor naar de garage :9

Ik hoop dat ze het snel fiksen voor iedereen die hier last van heeft :)
Hoe weet je dat?
Maasluip schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Waar is te lezen dat Tesla aan een oplossing werkt? Is het niet meer van "dit zal wel opgelost worden?" Ik lees eerlijk gezegd bitter weinig over het probleem en hoe het opgelost wordt. De meeste berichten zijn "hij laadt langzaam" en als reactie "dat is normaal als het koud is".
Dat begin ik ook steeds meer te denken.
Ik hoop overigens wel dat ik ernaast zit.

In de toekosmt zullen steeds meer accu's kobalt-loos worden, dat kan een prijs hebben die we zullen moeten accepteren.

Persoonlijk boeit de winter mij niet zo veel, als de zomer met warmere temperaturen wel sneller gaat is het prima voor mij. Het ontrbreken van Kobalt mag een prijs hebben voor mij.

Aan de andere kant mag Tesla een auto met dergelijke accu best wel wat goedkoper maken. Het ontbreken van kobalt is namlijk wel weer een stuk goedkoper in productie!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bokkow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:

Na 90% 2-3kW
Dan haal ik even dit filmpje aan uit de tijd dat er nog 120 kW laden was. Bijna 120 kW tot 25% wat zakt tot 60 kW bij 75% en zelfs bij 90% nog 27 kW. Het zal daar niet zo koud zijn als bij ons op dit moment.
50% laden in 21 minuten.

Signatures zijn voor boomers.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

M3 SR+ 2020... Hoogste wat ik gezien heb is net geen 140kW, "1000+ km/h"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvYtFXrTS5RmL440ieFF-sgxQbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGdmrLFQVWBJ8ZgDpznsRTLJ.png?f=fotoalbum_large

Dit was bij een 175kW Shell Recharge paal. De piek qua laadsnelheid was tussen de 10 en 20%, daarboven begon het alweer stukje bij beetje af te nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 06-01-2021 10:32 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• BlakHawk
Maasluip schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Dan haal ik even dit filmpje aan uit de tijd dat er nog 120 kW laden was. Bijna 120 kW tot 25% wat zakt tot 60 kW bij 75% en zelfs bij 90% nog 27 kW. Het zal daar niet zo koud zijn als bij ons op dit moment.
50% laden in 21 minuten.

[YouTube: Tesla 150kW vs 120kW Supercharging | 2019.12.1.1]
Dat is echt standaard.
Ik heb afgelopen zomer heel veel ge-supercharged in Italie bij 30-40 graden buiten en boven de 70% loopt het gewoon fors terug.

Oude accu, 2019 model.

Dat is ook de reden dat Bjorn wel eens heeft uitgezocht dat je beter tot 60% kunt snelladen en door naar de volgende supercharger, het is sneller een paar extra stops toe te voegen en van 5%-60% te laden, dan te blijven wachten tot 90% met minder stops.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-01 18:15
[...]

Edit:
Mag van de gemeente ook geen kabel over een meter stoep leggen. Terwijl in veel andere gemeenten dat wel gewoon mag.

"We stimuleren het gebruik van schoon, slim en duurzaam
vervoer. Elektrisch rijden is daar een belangrijk onder-
deel van."
Beetje meewerken zou dan wel fijn zijn.

• BlakHawk
wootahH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Mag van de gemeente ook geen kabel over een meter stoep leggen. Terwijl in veel andere gemeenten dat wel gewoon mag.

"We stimuleren het gebruik van schoon, slim en duurzaam
vervoer. Elektrisch rijden is daar een belangrijk onder-
deel van."
Beetje meewerken zou dan wel fijn zijn.
Hier mag dat gelukkig wel :)
Wel eerst een ontheffing betalen :X

Moet toch geld opleveren he...

• DS7

DS7

Maasluip schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Het klopt wel. Tesla is bezig met optimalisatie van het BMS voor de nieuwe accu's.

• BlakHawk
DS7 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:37:
Het klopt wel. Tesla is bezig met optimalisatie van het BMS voor de nieuwe accu's.
Dat is iets anders dan: "we gaan de problemen volledig oplossen met updates"

Persoonlijk verwacht ik dat de percentages niet kloppen. Dus mensen laden tot 100%, maar hij stopt op 80%. Het BMS denkt dan dat hij voor 80% geladen is, maar in werkelijkheid zit hij al vol.

Als ze hem namelijk laten slapen voor meer dan 6 uur (geen sentry en wifi), dan staat hij in de ochtend wel opeens op 95+%

Dus ze zullen werken aan een oplossing dat hij geen 80% meer laat zien, maar gewoon 100%.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2021 10:46 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 13:07
[...]

Edit:
De gemeente Den Bosch heeft in mijn directe omgeving 6 laadpunten gerealiseerd (2 x Vattenfall, 3 x Allego, 1 x EVNet) allen in een wijk waar iedereen een eigen parkeerterrein heeft (al dan niet via mandeligheid). Ik kan niet helemaal plaatsen in welke wijk je woont, stadscentrum sluit ik uit want dan hoef je hooguit 300 meter te lopen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats.

Ik zie op de kaart van de gemeente ook geen laadwoestijn (behalve midden op de markt :+) https://www.denbosch.nl/nl/duurzaam/laadpalen - wellicht ze even wijzen op hun eigen uitspraken >:)

• gino.martens
BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Aan de andere kant mag Tesla een auto met dergelijke accu best wel wat goedkoper maken. Het ontbreken van kobalt is namlijk wel weer een stuk goedkoper in productie!
Dat hebben ze ook gedaan, de auto is uiteindelijk € 2.000 goedkoper* uitgevallen. Dit is wel pas achteraf bekend geworden, dus ik snap wel de reactie dat je iets krijgt wat je niet besteld hebt. Als je iets voor 48k koopt wat uiteindelijk 46k wordt maar daardoor anders is, dan zou je normaliter verwachten dat je dan de keuze krijgt al dan niet door te gaan met de koop of zelfs kan kiezen tussen de twee varianten.

Desalniettemin scheelt het natuurlijk wel lekker in de bijtelling, want die 2k gaan tegen 22%. En zoals gezegd, heb ik direct van Tesla vernomen dat ze e.e.a. gaan oplossen in een update dus dat zou perfect zijn! En ik had ook vernomen dat bij meerdere nieuwe batterijen van eerdere Tesla's eenzelfde soort strategie was gevolgd: eerst langzaam laten laden en naderhand de snelheid opschroeven. Dus Tesla's track record spreekt wel in het voordeel.

*De 2021 variant wordt volgens mij niet goedkoper omdat daar dan weer nieuwe dingen als een automatische kofferbak op zit.

2020 M3 SR+ MiC

• DS7

DS7

bokkow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Tja, ben 4 maanden bezig geweest om een laadpunt in onze ondergrondse parkeerplaats (eigendom) te krijgen. Het leek op een gegeven moment te gaan lukken tot een partij een week voor levering van de auto besloot om de prijs gigantisch op te schroeven. Van 3K gefinancieerd door de leasemaatschappij naar 7K. Daar heb ik minder vriendelijk voor bedankt.

Heb hier nu nog een optie voor tijdens de volgende VvE vergadering, maar dan moet iedere bewoner een kleine investering maken van ongeveer 400,- om het in ieder geval mogelijk te maken iedere parkeerplaats in de toekomst van een laadpunt te kunnen voorzien. Ik schat de kans hierop in op <10% gezien niemand die niet een EV heeft wil investeren als ze de noodzaak niet voelen. De toekomst zal ze wat.

In de eerste 3 weken heb ik het laden bij superchargers niet als vervelend / verloren tijd ervaren. Je kunt wat telefoontjes doen en in vrije tijd zou ik thuis toch al dagelijks youtube subs doorkijken voor een uurtje. Maar je hebt absoluut gelijk! Ver van ideaal, en het staat me toch ook tegen de M3 ergens hier in een wijk te zetten om vervolgens 1,5-2km naar huis te moeten en terug (ligt wel een illegale elektrische step in de achterbak maar die ligt daar natuurlijk voor de sier).

SuC moet je echt bewaren voor road trips. Alleen maar SuC kan tot gezeik leiden, zoals meer degradatie, maar ook terugschroeven van de maximale laadsnelheid.

• gino.martens
BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Dat is iets anders dan: "we gaan de problemen volledig oplossen met updates"

Persoonlijk verwacht ik dat de percentages niet kloppen. Dus mensen laden tot 100%, maar hij stopt op 80%. Het BMS denkt dan dat hij voor 80% geladen is, maar in werkelijkheid zit hij al vol.

Als ze hem namelijk laten slapen voor meer dan 6 uur (geen sentry en wifi), dan staat hij in de ochtend wel opeens op 95+%

Dus ze zullen werken aan een oplossing dat hij geen 80% meer laat zien, maar gewoon 100%.
Klopt, had ik ook. Beide kanten op trouwens. Gisteren met 70% neergezet, paar uur later 58%. Vervolgens opladen tot 100%, zou 12 uur duren maar na 9 uur al klaar (met 3,7kW).

Had ergens gelezen dat dit aan de relatief vlakke spanningscurve lag waardoor de BMS de verschillen niet goed kan herkennen tussen ca 20 en 80%. Bij de oude batterij verlaagt de spanning veel sneller.

2020 M3 SR+ MiC

Pagina: 1 ... 180 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: