STIMPPYYY schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:03:
[...]
Waar zit het BMS naast dan? Een afwijking van 2% is redelijk gemiddeld.
De berekening vind trouwens plaats op basis van Google Maps. Overigens maakt het niet uit, als je maar voor alle andere testen die je doet een nulpunt gebruikt. In dit geval Google Maps afstand.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de accucapaciteit op die manier wordt geadverteerd. Tevens weet Bjorn ook niet zeker of zijn notatie van full nominal pack klopt.
Het trager laden wordt veroorzaakt doordat de warmtepomp warmte gebruikt van de accu om de cabine te verwarmen. Daardoor kost het ook meer tijd om te pre-heaten voor superchargen. Hoe de overal laadsnelheid is weet ik niet. Daar deelt hij nog een video van.
Als je puur kijkt naar de totaal gereden afstand op een lading en hoe zuinig deze auto is dan wint deze m3 het op alle vlakken van de concurrenten. Daar gaat deze video om. Maar dan heb je inderdaad niet goed gekeken want dat legt hij ook uit. Als je de gemiddelde snelheid en totale rit duur wilt weten, dan moet je zijn 1000km ritten bekijken.
Ik herhaal alleen maar wat hij zelf in dit filmpje zegt

. De BMS zit er continu naast naar wat er verbruikt is en wat er nog inzit en wat er dus over is. (Omdat hij zelf 73.4 aangeeft aan capaciteit te hebben en daar dus alles mee berekent, overigens ook een kwaal die opgemerkt word door de eigenaren die een MiC hebben)
Bjorn komt in deze test niet verder dan 69kWh en dat staaft ook met zijn gegevens van de rit. Dit gegeven herhaalt hij meerdere malen overigens.
Het laden verbaasde hem ook want ondanks de warmtepomp zakt hij veel sneller in dan het vorige model en dat vind hij ook raar en verwacht zelfs dat dat opgelost gaat worden middels updates. Het snelladen ging op zich vanaf start zoals hij verwachte en je zag duidelijk dat het pre-heaten veel meer energie vroeg dan bij het vorige model door de warmtepomp. (Verklaarbaar dus) Dat inkakken is echter niet te verklaren nog.
Hij was zeer zuinig maar vandaar mijn kleine kanttekening over afstand en tijd. Hij zit meerdere malen te coasten achter een ander en/of vrachtwagen en 2-4 graden is natuurlijk de sweetspot voor de warmtepomp. Geen wonder dat hij dus zuiniger is dan het vorige model in deze omstandigheden.
De 1000km is een leuke om af te wachten inderdaad met dit model tov het vorige model.