Haha, precies. Het viel me ook tegen dat het niet gelijk kon en je die 20km moest afwachten. Vervolgens ging het hard regenen en was de autopilot beperkt.Smobbo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:45:
[...]
Wat een zelfbeheersing hebben jullie! Ik heb AP voor het eerst geprobeerd toen ik op de snelweg vanuit Tilburg (opgehaald bij de tesla fabriek daar) de melding na een km of 20 kreeg dat het geactiveerd was!
Door de AWD. Performante heeft AWD neem ik aan?DennusB schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:31:
[...]
Ach, die sport mode is snel, maar niet levensgevaarlijk hoor. Ik heb mijne echt nog 0 keer op wielspin kunnen betrappen, zelfs als je hem na een flinke bocht er hard uit wil laten komen. De ESP is erg goed!
Mijn standaardje (wat ben ik toch zuinig), schiet makkelijk los in de bocht, zeker als het nat is. Zal een keer misgaan..
Had ik ook. Vlakbij werk een enkele (brede) rijstrook met aan weerszijden fietspaden met suggestiestroken. Tenzij ik fietsers moet doodrijden moet ik de AP maar even met rust laten. Overigens dom op een 50 km weg om AP te gebruikenmkrmr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:30:
[...]
Had deze weg ook een middenstreep of markering?
Op veel Nederlandse buitenwegen, met een fietsstrook aan beide kanten, en zonder middenstreep kun je AP idd niet nog niet gebruiken. Net als veel wegen met wegversmallingen en chicanes om de snelheid eruit te halen.
Maar met de 30.000+ die er nu hier rondrijden gaat er wel veel ervaring en data terug naar de thuisbasis, dus wellicht wordt het beter in een volgende software versie...

Vraagje. Ik merkte vandaag op dat beide achterportieren niet goed in lijn zijn met de rest van de carrosserie; als je je duim op de naad houdt, steken de deuren toch redelijk wat uit. Volgens mij zin de deuren al eens afgesteld, maar na een paar duizend kilometer viel mij dit weer op.
Een afspraak maken en opdringerig doen? Of is dit 'binnen de marge' van het kunnen van een stel ex-bajesklanten in Fremont?
Een afspraak maken en opdringerig doen? Of is dit 'binnen de marge' van het kunnen van een stel ex-bajesklanten in Fremont?
Was even zoeken, dank voor de tip.Smobbo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:05:
[...]
Wat zie je als je linksonder naar links veegt en dan naar beneden? Naar de overall teller dus.
Ik zit dan op 174 Wh/km.
[ Voor 4% gewijzigd door obelix998 op 14-01-2020 20:21 ]
Het verhaal dat beslagen achterlichten vanzelf verdwijnen na een uurtje rijden is ook op de achterkant van een bierviltje geboren. Na een rit van drie uur is t vooral nóg meer geworden. Nu doen niet alleen de zijkanten maar ook de secties van de achterklep mee.

[ Voor 38% gewijzigd door E46RC51 op 14-01-2020 20:29 ]
Daarom is het eigenlijk alleen voor snelwegen en autowegen met 2 x 2 stroken. In dat soort wegen zitten ook vaak minder scherpe bochten en heb je ook geen verkeer in tegengestelde richting waar hij nerveus op gaat reageren.naii11 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:01:
[...]
Had ik ook. Vlakbij werk een enkele (brede) rijstrook met aan weerszijden fietspaden met suggestiestroken. Tenzij ik fietsers moet doodrijden moet ik de AP maar even met rust laten. Overigens dom op een 50 km weg om AP te gebruiken
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wie weet wat het verschil is tussen
https://shop.tesla.com/en...all-weather-interior-mats
en
https://shop.tesla.com/en...-all-weather-floor-liners
Ik zie dat het materiaal wat anders is, en bij de tweede zit er een extra hoekje bij de bestuurder. Is dat omdat de 2020 Model 3's iets anders zijn?
en
Ik zie dat het materiaal wat anders is, en bij de tweede zit er een extra hoekje bij de bestuurder. Is dat omdat de 2020 Model 3's iets anders zijn?
@DaCoTa zou goed kunnen ja. Omdat de 2020 geen dead pedal heeft waarschijnlijk.
Al heeft de tweede set bij alle matten wat meer opstaande randen. Wellicht een verbeterde versie oid? Gek dat er verder niet wat bij staat.
Zie ook; https://electrek.co/2019/...mats-recyclable-material/
Al heeft de tweede set bij alle matten wat meer opstaande randen. Wellicht een verbeterde versie oid? Gek dat er verder niet wat bij staat.
Zie ook; https://electrek.co/2019/...mats-recyclable-material/
[ Voor 63% gewijzigd door Inspired op 14-01-2020 20:40 ]
Ja. Ben er mee geweest naar het Service center; is "by design". "Omdat de lampen geen hitte genereren". Alleen als er water in staat dan gaan ze er wat aan doen.E46RC51 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:17:
Het verhaal dat beslagen achterlichten vanzelf verdwijnen na een uurtje rijden is ook op de achterkant van een bierviltje geboren. Na een rit van drie uur is t vooral nóg meer geworden. Nu doen niet alleen de zijkanten maar ook de secties van de achterklep mee.
Bij mij liggen alle deurrubbers en die van het kleine raampje half los . Zie nu op de bon staan dat "installation are within specs", terwijl de gast van de intake ook zei dat dat niet is zoals het hoort. En liet me een andere zien die helemaal strak was en alles vast zat.
Mijn dashbboard zit er schuin in. scheelt 1.5 cm links en rechts.->. "installation are within specs"
Wel, ik wil ondertussen die specs wel eens zien. Geeft me er weinig vertrouwen in dat niet visuele dingen goed in elkaar zitten
Ik sluit me aan bij de opmerking van inspired dat deze wagens na 5 jaar / 200.000 KM leasen niet meer helemaal OK in elkaar zitten...wasntme2 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:40:
[...]
Ja. Ben er mee geweest naar het Service center; is "by design". "Omdat de lampen geen hitte genereren". Alleen als er water in staat dan gaan ze er wat aan doen.
Bij mij liggen alle deurrubbers en die van het kleine raampje half los . Zie nu op de bon staan dat "installation are within specs", terwijl de gast van de intake ook zei dat dat niet is zoals het hoort. En liet me een andere zien die helemaal strak was en alles vast zat.
Mijn dashbboard zit er schuin in. scheelt 1.5 cm links en rechts.->. "installation are within specs"
Wel, ik wil ondertussen die specs wel eens zien. Geeft me er weinig vertrouwen in dat niet visuele dingen goed in elkaar zitten
Maar rijden waarschijnlijk nog als een trein😂
Haha ik pak altijd bochtje A4 -> A13 bij Delft zo hard mogelijk, ESP greep erg goed in. 170 is ook wel te hard daarDennusB schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:31:
[...]
Ach, die sport mode is snel, maar niet levensgevaarlijk hoor. Ik heb mijne echt nog 0 keer op wielspin kunnen betrappen, zelfs als je hem na een flinke bocht er hard uit wil laten komen. De ESP is erg goed!
Het is wel echt raadzaam om eens een cursusje te doen, want met AWD gaat het heel lang goed. Tot dat het niet meer goed gaat, dan kan je niet meer zo makkelijk corrigeren als met RWD / FWD.
Well, that’s just like, your opinion man.
Matten zijn wat je in alle auto's vind. Liners zijn bedoelt als extra beschermende matten. Ze lopen iets verder door en tegeb de randen op. Neem je bijv. De all weather liners dan is het een soort bak, waar ook vloeistof in blijft liggen (tot op zekere hoogte), waar het bij een mat gewoon van de randen afloopt.DaCoTa schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:35:
en
Zie bijv. https://www.carid.com/art..._Mats__vs___Floor_Liners_
[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2020 21:06 ]
Inderdaad, wat een slagschip, wel ff een flinke stap terug in lekker rijden (zowel tov de m3 als de bmw’s die ik hiervoor gereden heb). Over 2,5 weken op wintersport, dus wie weet geen 6 laad sessies richting de Franse Alpen maar 2x tanken . Zelfs de kettingen waren al meegeleverdBlakHawk s >:) chreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:28:
[...]
Ohhh, dat is geen straf!
Mond houden en doorrijden![]()
Van mij zou in zo'n geval de reparatie wel een paar weken mogen duren

Performance is ook AWD idd.naii11 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
[...]
Door de AWD. Performante heeft AWD neem ik aan?
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat is gewoon een nieuwe versie. Passen perfect.DaCoTa schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:35:
en
Ja hij zal niet zo snel zijn, geen instant torque, geen stille aandrijving. Maar het zit wel een stuk beter toch? En is hij niet stiller op de snelweg?Mvd1981 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:12:
[...]
Inderdaad, wat een slagschip, wel ff een flinke stap terug in lekker rijden (zowel tov de m3 als de bmw’s die ik hiervoor gereden heb). Over 2,5 weken op wintersport, dus wie weet geen 6 laad sessies richting de Franse Alpen maar 2x tanken . Zelfs de kettingen waren al meegeleverd![]()
Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak
Das een leuk bochtje idd. Ligt ook mooi.De Dude schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:54:
[...]
Haha ik pak altijd bochtje A4 -> A13 bij Delft zo hard mogelijk, ESP greep erg goed in. 170 is ook wel te hard daar![]()
Het is wel echt raadzaam om eens een cursusje te doen, want met AWD gaat het heel lang goed. Tot dat het niet meer goed gaat, dan kan je niet meer zo makkelijk corrigeren als met RWD / FWD.
Bereik je de grens dan breekt de AWD uiteindelijk achter uit. Overigens, dat lag imo vooral aan mij, liftte iets gas. ESP grijpt in. Gas erop en hij gaat weer als vanouds. Weet niet of het AWD systeem meer vermogen naar de achterwielen leidt in dit soort situaties..
Ik heb de oude versie. Zou voor die gaan. Deze hebben afgesloten randen, waardoor het vuil op de mat blijft.MasterMaceMichu schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:46:
[...]
Dat is gewoon een nieuwe versie. Passen perfect.
Goede ervaringen mee. En ik hoef alleen de bovenkant van de mat te stofzuigen.
De nieuwe lopen af zie ik waardoor het niet zoveel toevoegt.
Het bochtje van A4 naar A20 bij Vlaardingen is ook heel nice en dan merk je toch wel echt dat ie heel strak op de weg ligt! Heel fijn vind ikDe Dude schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:54:
[...]
Haha ik pak altijd bochtje A4 -> A13 bij Delft zo hard mogelijk, ESP greep erg goed in. 170 is ook wel te hard daar![]()
Owner of DBIT Consultancy
Ja dat klopt, Tesla heeft erg sterk naar BMW heeft gekeken voor het onderstel. Xdrive systeem doet dit ook.E46RC51 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:52:
[...]
Das een leuk bochtje idd. Ligt ook mooi.
Bereik je de grens dan breekt de AWD uiteindelijk achter uit. Overigens, dat lag imo vooral aan mij, liftte iets gas. ESP grijpt in. Gas erop en hij gaat weer als vanouds. Weet niet of het AWD systeem meer vermogen naar de achterwielen leidt in dit soort situaties..
Truc is om iets sneller de neus in de bocht te zetten, daarmee trekt AWD je als het ware door de tractie die bocht door.
Voor de andere lezers: doe dit thuis aub niet na. Vereist door het hoge gewicht, koppel en PKs van de Tesla wel wat ervaring.
Haha jazeker! Ook die erg fijn. En het onderstel geeft inderdaad enorm veel vertrouwen ondanks het gewicht. Echt heel knap gedaanDennusB schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:09:
[...]
Het bochtje van A4 naar A20 bij Vlaardingen is ook heel nice en dan merk je toch wel echt dat ie heel strak op de weg ligt! Heel fijn vind ik
Gewoon een middenstreep en links en rechts belijning. Geen fietspad. N241, vanaf A7 richting Schagen.mkrmr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:30:
[...]
Had deze weg ook een middenstreep of markering?
Op veel Nederlandse buitenwegen, met een fietsstrook aan beide kanten, en zonder middenstreep kun je AP idd niet nog niet gebruiken. Net als veel wegen met wegversmallingen en chicanes om de snelheid eruit te halen.
Maar met de 30.000+ die er nu hier rondrijden gaat er wel veel ervaring en data terug naar de thuisbasis, dus wellicht wordt het beter in een volgende software versie...
Persoonlijk is een 80km weg juist de plek waar ik AP zou gebruiken, want op de snelweg vind ik het irritant ivm afremmen voor voorgangers. Op een 80km weg kun je er niet langs dus dan verlies ik geen tijd met afstand houden.
[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-01-2020 23:18 ]
Floor liners lopen juist niet af, maar lopen een stukje langs de wanden omhoog. Zie ook mijn vorige post.Hunkaroglu schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:55:
[...]
Het idee van liners is juist dat ze meer bedekken en beschermen. Daarom zijn ze ook duurder.
Ik heb de liners en die beschermen erg prettig!
Tja denk nog vaak aan m’n E46.. en dan vooral de bocht van de A2 komende uit Utr. naar de A9 ri A’veen. Dit is een leuke want deze knijpt op t eind.. Daar móet je de neus dus snel insturen, helaas gaat de achterzijde bij de AWD door de meegenomen snelheid een stukje om. BMW blijft langer neutraal omdat je gas kunt blijven geven.De Dude schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:10:
[...]
Ja dat klopt, Tesla heeft erg sterk naar BMW heeft gekeken voor het onderstel. Xdrive systeem doet dit ook.
Truc is om iets sneller de neus in de bocht te zetten, daarmee trekt AWD je als het ware door de tractie die bocht door.
Voor de andere lezers: doe dit thuis aub niet na. Vereist door het hoge gewicht, koppel en PKs van de Tesla wel wat ervaring.
Ik heb de oude versie, vroeg me alleen af waarom ze een ander model hebben.Hunkaroglu schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:55:
[...]
Ik heb de oude versie. Zou voor die gaan. Deze hebben afgesloten randen, waardoor het vuil op de mat blijft.
Goede ervaringen mee. En ik hoef alleen de bovenkant van de mat te stofzuigen.
Bevallen inderdaad goed.
@DaCoTa er is geen oude of nieuwe versie. Het zijn compleet andere modellen.
Mensen met het stuur op de comfort stand. Ervaren jullie ook met deze windstoten van vandaag/gisteren dat de auto alle kanten opgaat? Had soms gewoon moeite om hem op mijn eigen baan te houden. Heb hem vanmorgen maar op standaard gezet en dat rijdt een stuk beter.
[ Voor 16% gewijzigd door koifim op 15-01-2020 07:42 ]
Tot nu toe elke week ongeveer 2x moeten laden. Laad altijd op tot 90% en meestal als ik nog 100km op de teller heb ga ik weer opladen. Gisteren voor het eerst eens echt redelijk leeg gereden (er stond nog 36km op de tesla computer). Dus eens goed kunnen kijken wat het bereik nu is voor mijn Long Range.
Dus met nog 36km over (volgens Tesla, dus niet daadwerkelijk) en een start van 90% (445km) heb ik 232 echt kilometers kunnen rijden.
Even wat extrapoleren naar 100% laden en helemaal leeg rijden zou ik ongeveer met mijn dagelijkse gebruik ongeveer 260/270km kunnen halen. Gemiddelde wh/km was 204
Er zit uiteraard best veel verschil tussen 120/130 en 80-100 rijden. Moet zeggen dat ik de ABRP afstanden nu wel wat beter begrijp. En ik vraag mij heel erg af hoe accuraat de Tesla routeplanner dan is. Aangezien het verschil best schrikbarend is. Als je 445 opgeeft en je haalt 240 dan is dat nogal een verschil.
Aangezien ik binnenkort op vakantie ga naar Oostenrijk wil ik ook wel ff racen op de Duitse autobahn natuurlijk. Maar ik denk dat ik toch over het algemeen maar braaf de AP op max 130 zet. Heb het idee als ik daar 150-180 ga rijden ik om de 150km bij een lader sta
Dus met nog 36km over (volgens Tesla, dus niet daadwerkelijk) en een start van 90% (445km) heb ik 232 echt kilometers kunnen rijden.
Even wat extrapoleren naar 100% laden en helemaal leeg rijden zou ik ongeveer met mijn dagelijkse gebruik ongeveer 260/270km kunnen halen. Gemiddelde wh/km was 204
Er zit uiteraard best veel verschil tussen 120/130 en 80-100 rijden. Moet zeggen dat ik de ABRP afstanden nu wel wat beter begrijp. En ik vraag mij heel erg af hoe accuraat de Tesla routeplanner dan is. Aangezien het verschil best schrikbarend is. Als je 445 opgeeft en je haalt 240 dan is dat nogal een verschil.
Aangezien ik binnenkort op vakantie ga naar Oostenrijk wil ik ook wel ff racen op de Duitse autobahn natuurlijk. Maar ik denk dat ik toch over het algemeen maar braaf de AP op max 130 zet. Heb het idee als ik daar 150-180 ga rijden ik om de 150km bij een lader sta
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Yup.. ik dacht eerst even dat m'n auto bij de garage een tik op de wielen had gekregen, want hij trok als een malle naar links toe als ik m'n stuur even liet gaan. Echter uit de wind geen probleem.koifim schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:38:
Mensen met het stuur op de comfort stand. Ervaren jullie ook met deze windstoten van vandaag/gisteren dat de auto alle kanten opgaat? Had soms gewoon moeite om hem op mijn eigen baan te houden. Heb hem vanmorgen maar op standaard gezet en dat rijdt een stuk beter.
Zal hem ook eens van comfort naar standaard zetten, kijken of dit werkt als het vanmiddag nog steeds zo waait.
Moet ook zeggen dat die wind echt funest is voor je verbruik…
M'n standaard rit van 50 KM kost me normaal gesproken tussen 11-13% charge, dat was vanochtend 20%, ondanks dat het 12 graden was toen ik wegreed, en dit de laatste dagen vaker kouder was.
[ Voor 15% gewijzigd door DeEeekhoorn op 15-01-2020 07:52 ]
Nee niet als zodanig ervaren. Heb ruim 230km met wind tegen gereden maar stuurde net zo strak als altijd. Welke banden heb je?koifim schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:38:
Hoe waren de afstanden die je hebt gereden per rit? Ik heb namelijk hetzelfde met relatief korte afstanden tot 50km per keer zeg maar. Toen ik een lange afstand moest doen (200km) had ik 50% accu gebruikt tegen een een 65% nu voor een soort gelijke afstand.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:45:
Tot nu toe elke week ongeveer 2x moeten laden. Laad altijd op tot 90% en meestal als ik nog 100km op de teller heb ga ik weer opladen. Gisteren voor het eerst eens echt redelijk leeg gereden (er stond nog 36km op de tesla computer). Dus eens goed kunnen kijken wat het bereik nu is voor mijn Long Range.
Ik merk vooral dat naarmate auto warmer wordt hij steeds zuiniger gaat rijden dus ik denk dat je met een lange rit iets meer range gaat halen dan met de korte stukjes.
Neemt niet weg dat als je ff wil gassen in duitsland ik wel een extra stopje in zou plannen
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Toenet mijn 2e phantom brake gehad. Vol op de rem! of in ieder geval hard genoeg dat ik een mini heart attack kreeg. Ik denk dat ik boven een 70 weg reed, maar weet niet zeker. Leuk is anders
Model 3
Ik haal in de winter ook geen 400km op 1 lading. Zomers weer wel. Heeft alles te maken met de weersomstandigheden.Haal nu 275 /325 km op de snelweg.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:45:
Ja dat zal ook wel gaan schelen inderdaad/hopelijk. Heb nu redelijk korte stukjes vaak van 25km. Gisteren echter naar Utrecht (70km) en weer terug (50km). Maar daar kon ik vaak 120-130 rijden. Dus dat komt het verbruik dan, ondanks dat de motor warm is ook niet echt ten goede.Paladin schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:57:
[...]
Hoe waren de afstanden die je hebt gereden per rit? Ik heb namelijk hetzelfde met relatief korte afstanden tot 50km per keer zeg maar. Toen ik een lange afstand moest doen (200km) had ik 50% accu gebruikt tegen een een 65% nu voor een soort gelijke afstand.
Ik merk vooral dat naarmate auto warmer wordt hij steeds zuiniger gaat rijden dus ik denk dat je met een lange rit iets meer range gaat halen dan met de korte stukjes.
Neemt niet weg dat als je ff wil gassen in duitsland ik wel een extra stopje in zou plannen
Maar was voor mij meer een realisatie momentje aangezien ik eigenlijk altijd blind hem gewoon aan de paal hang, 2x in de week. Niet echt gekeken naar verbruik ofzo. Maar nu weet ik wat ik ongeveer kan verwachtten mocht ik eens een lange rit gaan maken.
Inderdaad ook erg veel last van de wind. De AP leek erg veel moeite te hebben om de auto in de baan te houden. Had niet verwacht dat dit zo erg zou zijn aangezien de auto behoorlijk zwaar is.
[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 15-01-2020 08:07 ]
Ben ik de enige die zich echt niet bezig houd met het verbruik van de M3? Ik laad gewoon bijna elke dag bij ( bij de SuCs, pas 24 januari een eigen laadpaal) en heb in de afgelopen 3 weken nog geen een keer gecheckt wat nou eigenlijk mijn verbruik is.
Zolang ik woon-werk verkeer red met 1 lading, en dat is 280KM heen en weer, vind ik het allemaal prima!
(LR AWD 19')
Zolang ik woon-werk verkeer red met 1 lading, en dat is 280KM heen en weer, vind ik het allemaal prima!
(LR AWD 19')
Hier dezelfde ervaring gehad met de kerst. Ik vraag me nu af wat efficiënter is: braaf 130 km/u rijden en 3-4x laden voor de 1000 km (en ruim 2 uur stilstand) of wel knallen, 6-7x laden maar dan wellicht wel korter stilstaan per laadsessie. Ik weet dat je dat bij ABRP allemaal kan instellen. Uiteindelijk zal het weinig uitmaken allemaal, ga maar uit van een reistijd van 11-12 uur. Met de voorjaarsvakantie mogen we weer!thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:45:

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24
Ja-Muncky- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:15:
Ben ik de enige die zich echt niet bezig houd met het verbruik van de M3? Ik laad gewoon bijna elke dag bij ( bij de SuCs, pas 24 januari een eigen laadpaal) en heb in de afgelopen 3 weken nog geen een keer gecheckt wat nou eigenlijk mijn verbruik is.
(LR AWD 19')
M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24
Goh, ik kijk wel eens (meer op basis van posts in dit topic) maar hou me er niet mee bezig. Scheelt ook wel dat ik een paal op eigen terrein heb, het een leaseauto is en ik max 500km per week rij. Hield me bij de ICE er ook niet mee bezig en nu ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die veel moeten rijden liever wat zuiniger rijden om een eventuele stop uit te sparen.-Muncky- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:15:
(LR AWD 19')
https://teslamotorsclub.c...sing-speed-tesla-model-3/Snarf70 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:18:
[...]
Hier dezelfde ervaring gehad met de kerst. Ik vraag me nu af wat efficiënter is: braaf 130 km/u rijden en 3-4x laden voor de 1000 km (en ruim 2 uur stilstand) of wel knallen, 6-7x laden maar dan wellicht wel korter stilstaan per laadsessie. Ik weet dat je dat bij ABRP allemaal kan instellen. Uiteindelijk zal het weinig uitmaken allemaal, ga maar uit van een reistijd van 11-12 uur. Met de voorjaarsvakantie mogen we weer!![]()
Maar dan moet je wel overal snel kunnen laden onderweg bij elke stop. Zelf gewoon vmax +5/10 gereden op mijn vakantieritten en dan ABRP aanhouden qua laden. Tesla navi zelf gaat uit van langere stops die qua tijd minder efficient zijn. Hangt ook af of je liever ergens gaat lunch voor een uur en laden tot 90% of gewoon snel weer door wil.Taking the speed limits aside, the fastest way to travel over a long distance is to set 190 km/h (118 mph) and Supercharge from 10-60% SOC, which is in line with Fastned’s Model 3 charging chart.
[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 15-01-2020 08:29 ]
Ik maak me er ook niet zo druk over, was vooraf wel wat huiverig voor de beperkte oplaadpunten. Maar gelukkig valt dat 100% mee en kun je eigenlijk altijd wel een SuC of snellader in de buurt vinden. ik vind het geen probleem om even 10 minuutjes te laden om genoeg power te hebben om op je bestemming te komen wanneer dat nodig is.-Muncky- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:15:
(LR AWD 19')
Zolang ik thuis (of op m'n werk) kom vind ik alles best, want daar kan ie vervolgens helemaal volladen.
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
Moest de auto net zelf naar binnen rijden voor de winterbanden wissel en die man vroeg of ik m’n M3 in “krikmodus” wilde zetten. Alle opties gecheckt, maar niets gevonden. Iemand enig idee wat dat is?
Ja ik heb hier ook al mee lopen spelen in ABRP. Uiteindelijk maakte het niet super veel uit. De vraag is alleen of je inderdaad ipv 3 a 4x 6 a 8x wil ladenSnarf70 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:18:
[...]
Hier dezelfde ervaring gehad met de kerst. Ik vraag me nu af wat efficiënter is: braaf 130 km/u rijden en 3-4x laden voor de 1000 km (en ruim 2 uur stilstand) of wel knallen, 6-7x laden maar dan wellicht wel korter stilstaan per laadsessie. Ik weet dat je dat bij ABRP allemaal kan instellen. Uiteindelijk zal het weinig uitmaken allemaal, ga maar uit van een reistijd van 11-12 uur. Met de voorjaarsvakantie mogen we weer!![]()
Bij max 100km: 4x laden en 12:37uur onderweg
Bij max 110km: 5x laden en 12:06uur onderweg
Bij max 120km: 5x laden en 11:44uur onderweg
Bij max 130km: 5x laden en 11:34uur onderweg
Bij max 140km: 5x laden en 11:35uur onderweg
Bij max 150km: 6x laden en 11:35uur onderweg
Bij max 200km: 8x laden en 12.09uur onderweg
De sweetspot lijkt dus ergens tussen de 120 en 140 te liggen
Tsja, ik zou me dr ook graag niet druk om maken, maar als je zoals ik geen gegarandeerde laadoptie hebt is het allemaal toch een stukje spannender en vervelender, dan wordt de hoeveelheid resterende lading toch erg belangrijk.. Heeft dan niet eens zozeer met kosten te maken maar meer met leeg=leeg en een probleem-Muncky- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:15:
(LR AWD 19')
Kan me voorstellen dat dat heel anders voelt als je weet dat als je werk of thuis maar haalt je altijd weer kan bijladen.
Die modus bestaat niet. Er is valet modus (kan je rijden zonder pin to drive mocht je dat ingesteld hebben en wat andere beperkingen, zie manual) en er is sleep modus. Beide zijn niet nodig voor de bandenwissel.DennusB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:29:
Moest de auto net zelf naar binnen rijden voor de winterbanden wissel en die man vroeg of ik m’n M3 in “krikmodus” wilde zetten. Alle opties gecheckt, maar niets gevonden. Iemand enig idee wat dat is?
Uiteindelijk ligt er een business case aan ten grondslag.-Muncky- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:15:
(LR AWD 19')
Tanken zou drastisch goedkoper worden!
Ik zit nu aan iets boven de 9 cent per km aan stroomkosten.
Dan moet je wel overal de maximale laadsnelheid halen en ik denk eerlijk gezegd dat dat een grote uitdaging wordt aankomende zomerthewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:29:
[...]
Ja ik heb hier ook al mee lopen spelen in ABRP. Uiteindelijk maakte het niet super veel uit. De vraag is alleen of je inderdaad ipv 3 a 4x 6 a 8x wil laden
Bij max 100km: 4x laden en 12:37uur onderweg
Bij max 110km: 5x laden en 12:06uur onderweg
Bij max 120km: 5x laden en 11:44uur onderweg
Bij max 130km: 5x laden en 11:34uur onderweg
Bij max 140km: 5x laden en 11:35uur onderweg
Bij max 150km: 6x laden en 11:35uur onderweg
Bij max 200km: 8x laden en 12.09uur onderweg
De sweetspot lijkt dus ergens tussen de 120 en 140 te liggen
Ik denk dat we allemaal uit moeten gaan van 66Kw bij de SuC.
[ Voor 40% gewijzigd door BlakHawk|IA op 15-01-2020 08:38 ]
Dit is wat ABRP aangeeft. Volgens mij werkt die ook met live data zeg maar. Dus niet de super optimistische range/snelheden die Tesla zelf afgeeft.BlakHawk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:35:
Dan moet je wel overal de maximale laadsnelheid halen en ik denk eerlijk gezegd dat dat een grote uitdaging wordt aankomende zomer![]()
Ik denk dat we allemaal uit moeten gaan van 66Kw bij de SuC.
En ik ga in Maart dus dan verwacht ik niet dat het mega druk is.
Dat denk ik ook niet nee. En je kunt nog eventueel wat spelen met vertrektijd. Zorgen dat je in ieder geval buiten de spits om gaat en wellicht toch uitwijken naar Ionity. Die zijn in Duitsland toch echt niet zo druk bezet nog.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:41:
[...]
Dit is wat ABRP aangeeft. Volgens mij werkt die ook met live data zeg maar. Dus niet de super optimistische range/snelheden die Tesla zelf afgeeft.
En ik ga in Maart dus dan verwacht ik niet dat het mega druk is.
Volgens mij moet je de auto op lange stukken net rijden als een F1 autoSnarf70 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:18:
[...]

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019
Plan is om vrijdag om 5 of 6 uur savonds hier te vertrekken. Dan bij Zevenaar laden en ff eten en daarna zou het overal na de spits moeten zijn. Pakken we een overnachting in Wurzburg. En dan gaan we de volgende dag weer tussen 10 en 11 in de ochtend verder waarschijnlijk.Inspired schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:42:
[...]
Dat denk ik ook niet nee. En je kunt nog eventueel wat spelen met vertrektijd. Zorgen dat je in ieder geval buiten de spits om gaat en wellicht toch uitwijken naar Ionity. Die zijn in Duitsland toch echt niet zo druk bezet nog.
En in nood kan ik met mijn MTC pas naar Fastned uitwijken en heb de Maingau pas voor als het echt kielekiele wordt. Geen idee of de Ionity ook met de MTC kunnen?
Ja snap ik! Er gaat niks boven BMW wat betreft Freude am Fahren.. Ik heb een hele sterke voorliefde voor BMW, al zijn ze het met de laatste modellen beetje kwijt (nieuwe dreier uitgezonderd).E46RC51 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:42:
[...]
Tja denk nog vaak aan m’n E46.. en dan vooral de bocht van de A2 komende uit Utr. naar de A9 ri A’veen. Dit is een leuke want deze knijpt op t eind.. Daar móet je de neus dus snel insturen, helaas gaat de achterzijde bij de AWD door de meegenomen snelheid een stukje om. BMW blijft langer neutraal omdat je gas kunt blijven geven.
Ik zit toevallig te kijken naar een E46 touring voor erbij. Wilde altijd graag de 330i, maar nu ik de model3 LR AWD heb is performance niet meer ècht van belang en vind ik de zes in lijn in de 320i gewoon al voldoende.. Gaat mij vooral om die heerlijke turbine huil als je m de toeren injaagt.
Welke pas/LM heb je? Ik heb een Travelcard druppel via LP. Die werkt bij Ionity gewoon. Maar rond die tijden verwacht ik geen grote drukte nee.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:47:
[...]
Plan is om vrijdag om 5 of 6 uur savonds hier te vertrekken. Dan bij Zevenaar laden en ff eten en daarna zou het overal na de spits moeten zijn. Pakken we een overnachting in Wurzburg. En dan gaan we de volgende dag weer tussen 10 en 11 in de ochtend verder waarschijnlijk.
En in nood kan ik met mijn MTC pas naar Fastned uitwijken en heb de Maingau pas voor als het echt kielekiele wordt. Geen idee of de Ionity ook met de MTC kunnen?
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 15-01-2020 08:51 ]
Ook in het buitenland? Op mijn werk zeggen ze net als diesel kun je alleen in nl tanken/laden. Echter op de LP site staat dat je in europa met de travelcard zou kunnen laden.Inspired schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:51:
[...]
Welke pas/LM heb je? Ik heb een Travelcard druppel via LP. Die werkt bij Ionity gewoon. Maar rond die tijden verwacht ik geen grote drukte nee.
druppel van Friesland lease die via MTC dit hebben lopen.Inspired schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:51:
[...]
Welke pas/LM heb je? Ik heb een Travelcard druppel via LP. Die werkt bij Ionity gewoon. Maar rond die tijden verwacht ik geen grote drukte nee.
Ze gaven het volgende aan "Het is namelijk zo dat de pas het doet bij alle laadpalen waarvan de exploitant van de paal tevens in Nederland actief is. Denk dus inderdaad aan Fastned, maar ook Allego en Ecotap opereren in meerdere landen."
Dus dat zou impliceren dat Ionity ook moet lukken.
Weet je hoe hard het waaide gister.... weet niet waar je woont, maar in de regio Den Haag waaide ik echt uit m’n panty. Met andere woorden: Elke auto had er last van.koifim schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:38:
Volgens mij zijn de meeste laadpassen nog niet zo ingericht. Dus niet zoals een ouderwetse brandstofkaart die alleen voor NL in te stellen is. Mijne (Travelcard) in ieder geval niet.Tomas_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:53:
[...]
Ook in het buitenland? Op mijn werk zeggen ze net als diesel kun je alleen in nl tanken/laden. Echter op de LP site staat dat je in europa met de travelcard zou kunnen laden.
@thewizard2006 zou anders MTC gewoon ff mailen/bellen voor de zekerheid. Wel fijn om te weten of het kan. Of een keer testen.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 15-01-2020 09:03 ]
Ik heb hem altijd op standard staan omdat sport gewoon te aggressief is. En ik zwabberde ook alle kanten op. De AP hield hem wel netjes recht maar je voelde hem constant corrigeren. Het is zo erg dat ik twijfel aan de uitlijning.koifim schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:38:
Het is geen BMW 3 serie of Alfa Romeo Giulia. Ten eerste is de auto 300 kilo zwaarder, ten tweede is het een op Amerikanen afgestemd onderstel en ten derde is de besturing zwaar electrisch bekrachtigd. Het ding is snel op de favoriete manier van de Amerikanen. De dragstrip. In bochten heeft de Model 3 voordeel van het lage zwaartepunt maar verliest het op de vering en demping waar het op mij soms nogal houterig aanvoelt. Ook het totale gemis aan communicatie door het stuur en via je kont maakt dat je nooit 100% zeker bent van het onderstel.De Dude schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:47:
[...]
Ja snap ik! Er gaat niks boven BMW wat betreft Freude am Fahren.. Ik heb een hele sterke voorliefde voor BMW, al zijn ze het met de laatste modellen beetje kwijt (nieuwe dreier uitgezonderd).
Ik zit toevallig te kijken naar een E46 touring voor erbij. Wilde altijd graag de 330i, maar nu ik de model3 LR AWD heb is performance niet meer ècht van belang en vind ik de zes in lijn in de 320i gewoon al voldoende.. Gaat mij vooral om die heerlijke turbine huil als je m de toeren injaagt.
Ik snap dat als je uit een Polo, Golf of C4 Cactus komt het ding geweldig aanvoelt. Het is snel en je kan er hard de bocht mee door. Maar het haalt het niet bij de eagerness en lichtvoetigheid van een BMW of Giula. Echt niet. Vergeet dat maar. Het is qua sturen geen benchmark en zal dat ook niet worden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Volgens mij zijn we het eens, maar zie je dat zelf nietasing schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:05:
[...]
Ik heb hem altijd op standard staan omdat sport gewoon te aggressief is. En ik zwabberde ook alle kanten op. De AP hield hem wel netjes recht maar je voelde hem constant corrigeren. Het is zo erg dat ik twijfel aan de uitlijning.
[...]
Het is geen BMW 3 serie of Alfa Romeo Giulia. Ten eerste is de auto 300 kilo zwaarder, ten tweede is het een op Amerikanen afgestemd onderstel en ten derde is de besturing zwaar electrisch bekrachtigd. Het ding is snel op de favoriete manier van de Amerikanen. De dragstrip. In bochten heeft de Model 3 voordeel van het lage zwaartepunt maar verliest het op de vering en demping waar het op mij soms nogal houterig aanvoelt. Ook het totale gemis aan communicatie door het stuur en via je kont maakt dat je nooit 100% zeker bent van het onderstel.
Ik snap dat als je uit een Polo, Golf of C4 Cactus komt het ding geweldig aanvoelt. Het is snel en je kan er hard de bocht mee door. Maar het haalt het niet bij de eagerness en lichtvoetigheid van een BMW of Giula. Echt niet. Vergeet dat maar. Het is qua sturen geen benchmark en zal dat ook niet worden.
En ik vind een 320i al voldoende, omdat een 330i weliswaar meer vermogen brengt maar ook een zwaardere neus, meer onderhoud, verbruik etc. Met de Model3 ben ik al voorzien in het stukje vermogen.
Enkel de Tesla model S en model X hebben een "krikmodus", vanwege de in hoogte verstelbare luchtvering.DennusB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:29:
https://automotiveacademy...ng-perikelen-tijdens-apk/
There's no place like 127.0.0.1
Ik ben wel benieuwd in welke stuurmodus de meeste rijden eigenlijk, de mijne staat in sport.koifim schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:38:
Het enige wat ik merk tussen de stuurmodussen is de zwaarte van het sturen. Klopt dit?
Bij mij stond ontgrendelen bij parkeren aan. Ik denk dat dat een mismatch geeft. Sinds die uit is lukt het wel.Focus schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:19:
Ik krijg walk alway lock nog niet werkend, alles staat aan in het menu maar hij locked niet automatisch bij weglopen.
Zal een keer reboot proberen maar andere mensen hier ervaring mee?
Model 3 LR AWD | Rood | 19'' | Zwart interieur | Besteldatum = RN 10-11 RN10972XXXX | VIN 27-11 | SMS 20-12 | levering 24-12 16:30 AMS | G-XXX-XZ
Ontgrendelen bij parkeren is dat van buiten de auto geopend kan worden als je de auto in P zet. Dit heeft niks met walk away lock te maken. Wat vaak de rede dat Walk away lock niet lekker werkt, is als je gebruik maakt van gemakkelijk instappen. Je moet er dan voor zorgen dat ook in dat profiel de walk away lock setting aan staat.TesSLa schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:21:
[...]
Bij mij stond ontgrendelen bij parkeren aan. Ik denk dat dat een mismatch geeft. Sinds die uit is lukt het wel.
Ik heb gewoon ontgrendelen bij parkeren en walk away lock aan staan en ervaar geen problemen.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Net de M3 weer opgepikt op z'n wintersloffen en na een uurtje rijden zag ik dit : 
Is 4 bar niet HEUL VEUL ?

Is 4 bar niet HEUL VEUL ?
Knap hard, meeste winterbanden zijn op 3.3b afgeleverd als ik het hier goed lees. Welke maat (18/19/20) en type banden heb je gekregen? Wat zei de bandenspecialist toen je hierover belde?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Qua gevoel wellicht niet maar haalde de M3 niet de hoogste snelheid ooit op de elandproef? Gedeeltelijk door het gewicht wat volledig tussen de assen ligt en natuurlijk heel laag, maar ook omdat hij automatisch afremd bij gas los. Op diverse circuits ook sneller dan bijvoorbeeld de M2 comp. maar dat zal wel voornamelijk komen door de superieure acceleratie bocht uit.asing schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:05:
[...]
Ik heb hem altijd op standard staan omdat sport gewoon te aggressief is. En ik zwabberde ook alle kanten op. De AP hield hem wel netjes recht maar je voelde hem constant corrigeren. Het is zo erg dat ik twijfel aan de uitlijning.
[...]
Het is geen BMW 3 serie of Alfa Romeo Giulia. Ten eerste is de auto 300 kilo zwaarder, ten tweede is het een op Amerikanen afgestemd onderstel en ten derde is de besturing zwaar electrisch bekrachtigd. Het ding is snel op de favoriete manier van de Amerikanen. De dragstrip. In bochten heeft de Model 3 voordeel van het lage zwaartepunt maar verliest het op de vering en demping waar het op mij soms nogal houterig aanvoelt. Ook het totale gemis aan communicatie door het stuur en via je kont maakt dat je nooit 100% zeker bent van het onderstel.
Deze week nog een beetje aan t rommelen geweest met het verbruik. Rated range is gebasseerd op een verbruik van ongeveer 150-155 wh/km. Als je in het energie scherm kijkt en je hebt dat verbruik voor je laatste 10km, dan is de daarop gebasseerde verwachte range ongeveer gelijk met het hoofdscherm.
Merk overigens een bizar verschil met de huidige temperaturen, dus ben benieuwd naar het verbruik als het boven de 20 graden is.
Tijdens het rijden komt er warmte vanuit binnen de auto in de achterlichten. Dit zorgt ervoor dat er contens optreed in de lamp omdat het buiten de lamp kouder is. Hier is niet echt heel veel aan te doen en dit zie je echt bij heel veel lampen tegenwoordig. Zolang het condens is, is er niks aan de hand. Worden het echt druppels dan is er misschien een lek. Deze condens is weer weg als de auto een tijdje stil heeft gestaan.E46RC51 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wikipedia: Condensatie
[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 15-01-2020 10:32 ]
Vorige week heb ik hetzelfde probleem hier in dit topic aangekaart. Na wat instellingen aangepast te hebben, leek het te werken, dat bleek maar eenmalig. En daarna niet meer. Ik ben er verder in gedoken en deze instelling stond ook aan. Die heb ik uitgezet en sindsdien doet de vergrendeling bij weglopen het altijd.adjego schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:26:
[...]
Ontgrendelen bij parkeren is dat van buiten de auto geopend kan worden als je de auto in P zet. Dit heeft niks met walk away lock te maken. Wat vaak de rede dat Walk away lock niet lekker werkt, is als je gebruik maakt van gemakkelijk instappen. Je moet er dan voor zorgen dat ook in dat profiel de walk away lock setting aan staat.
Ik heb gewoon ontgrendelen bij parkeren en walk away lock aan staan en ervaar geen problemen.
Het is alleen een constatering, misschien een bug. Misschien helpt het @Focus
Model 3 LR AWD | Rood | 19'' | Zwart interieur | Besteldatum = RN 10-11 RN10972XXXX | VIN 27-11 | SMS 20-12 | levering 24-12 16:30 AMS | G-XXX-XZ
Ik geef ook alleen maar aan dat het niks met elkaar te maken heeft. Misschien heb je toch ergens nog iets anders aangepast wat dit tot resultaat heeft gebracht. Zoals gezegd heb ik beide opties gewoon aan staan en werkt walk away lock altijd 100%. Ik maak gebruik van een iPhone 11 Pro, en daarvoor een iPhone X, misschien dat het daar ook nog iets mee te maken heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door adjego op 15-01-2020 10:36 ]
Ik heb mijn winterbanden gewoon op 2.9 gezet, zoals in de binnenkant van de deurstijl staat geadviseerd. Is dat niet de bedoeling? Zou ik deze dus harder moeten zetten?Taigu schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:28:
Knap hard, meeste winterbanden zijn op 3.3b afgeleverd als ik het hier goed lees. Welke maat (18/19/20) en type banden heb je gekregen? Wat zei de bandenspecialist toen je hierover belde?
Look behind you! A three headed monkey!
Tijd geleden bij euromaster geweest voor de wissel en hier staat ook alles op 2.9 . 18 inch vredesteinMrScratch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:46:
[...]
Ik heb mijn winterbanden gewoon op 2.9 gezet, zoals in de binnenkant van de deurstijl staat geadviseerd. Is dat niet de bedoeling? Zou ik deze dus harder moeten zetten?
Profile heeft mijn 19" winterbanden (Dunlop SP Winter sport 3D) op 3.0 bar gevuld. Bij koud weer na een nachtje op de oprit zit er vaak 2.9 in, na een 50km rit meestal 3.1.
Max druk op de band genoteerd 3.4 bar.
Max druk op de band genoteerd 3.4 bar.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
18" zit er onder, type banden moet ik even checken. En ja, ik zal ze straks ook maar even bellen hahaTaigu schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:28:
3,1 op winterbanden 18” Model 3 LR
Pirelli
Pirelli
[ Voor 11% gewijzigd door Tomas_ op 15-01-2020 11:01 ]
In de OP staat
4bar lijkt dus behoorlijk aan de hoge kant.De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.
Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.
Profile net gesproken en die zeggen "Dat hoort, zijn spanningsvoorschriften van Tesla en winterbanden moeten sowieso wat harder zijn"... ja t zal wel dan?
Kijk zelf even wat voor band eronder ligt en zoek het online even op.. Kan me echt niet voorstellen dat wanneer je anderen met 3 bar hoort (wat gangbaar is voor deze auto) dat je gewoon met 33% meer druk erin goed kan rijden.. stuiter je niet 4x terug omhoog na een drempel?DennusB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
Profile net gesproken en die zeggen "Dat hoort, zijn spanningsvoorschriften van Tesla en winterbanden moeten sowieso wat harder zijn"... ja t zal wel dan?
Ik heb nieuwe velgen (TEC 20 inch) met Pirelli winterbanden en bandenspanning is bij vertrek 2,9 Bar en na de rit 3,0 Bar.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:03:
In de OP staat
[...]
4bar lijkt dus behoorlijk aan de hoge kant.
Stuurinstelling bij mij staat op comfort.
Je merkt wel dat ie nog een stukje harder is nu, maar niet oncomfortabel of zo. Ik zal het straks idd even opzoeken op internet!DeEeekhoorn schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Kijk zelf even wat voor band eronder ligt en zoek het online even op.. Kan me echt niet voorstellen dat wanneer je anderen met 3 bar hoort (wat gangbaar is voor deze auto) dat je gewoon met 33% meer druk erin goed kan rijden.. stuiter je niet 4x terug omhoog na een drempel?
Hetzelfde geld voor de Audi A3, het stuurgevoel is daar ook vele malen directer.asing schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:05:
[...]
[...]
Ik vraag me wel af of je met aftermarket suspensie het sturen beter kan maken...
Denk dat het comfort niet het grootste probleem is bij deze druk maar vooral de hoeveelheid grip. Wil geen discussie starten over winterbanden, maar deze combinatie lijkt me gewoon rete gevaarlijk bij de huidige weersomstandigheden.DennusB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:27:
[...]
Je merkt wel dat ie nog een stukje harder is nu, maar niet oncomfortabel of zo. Ik zal het straks idd even opzoeken op internet!
Profile heeft voor mij 3.1 gedaan, en dat zou ik aanhouden als ik jou wasDennusB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
Na een prop erin schieten ivm een schroef had Profile hem bij mij op 2.6 gezet.... terwijl ik de rest op 3 heb staan.
Overigens zet ik volgende keer Valet mode aan, vlamde de auto naar binnen en buiten alsof de monteur Kimi Raikonen was.
Overigens zet ik volgende keer Valet mode aan, vlamde de auto naar binnen en buiten alsof de monteur Kimi Raikonen was.
Volgens mij is het niet te vergelijken met standaard auto's. Het zijn heavy load banden en die pomp je sowieso al harder op dan normaal.Malt007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:58:
[...]
Denk dat het comfort niet het grootste probleem is bij deze druk maar vooral de hoeveelheid grip. Wil geen discussie starten over winterbanden, maar deze combinatie lijkt me gewoon rete gevaarlijk bij de huidige weersomstandigheden.
Hoe zwaarder de auto, hoe meer bar. Een vachtwagen stop je zo 8 bar ik.
De Volvo PHEV vroeger deed ik altijd 3,5 bar in, de Model 3 staat nu op 3,4 bar sinds de bandenwissel.
4 lijkt mij redelijk hard, maar rete gevaarlijk is ook weer wat overdreven.
Ben net weer langs gegaan en ze hebben ze nu op 3.1 gezet. 4 was echt niet comfortabel meer en z’n neus (van de auto) werd er echt een beetje zenuwachtig van!Malt007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:58:
[...]
Denk dat het comfort niet het grootste probleem is bij deze druk maar vooral de hoeveelheid grip. Wil geen discussie starten over winterbanden, maar deze combinatie lijkt me gewoon rete gevaarlijk bij de huidige weersomstandigheden.
Hoe doen jullie dat trouwens als je een lekke band krijgt langs de weg bijvoorbeeld? LM bellen of Tesla?
Tesla...j1990 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:19:
Hoe doen jullie dat trouwens als je een lekke band krijgt langs de weg bijvoorbeeld? LM bellen of Tesla?
Of zit er geen pechhulp bij?
Ben eigenlijk van iedere leaseauto tot nu toe gewend dat je het merk belt, omdat er pechhulp inclusief zit.
Nog niet over nagedacht!
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk|IA op 15-01-2020 14:21 ]
Bij mijn vorige auto (ongeveer zelfde gewicht) met heavy load banden ging er misschien 2,5 in. Heb nog nooit gehoord dat er 4 bar in autobanden gaat.BlakHawk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:56:
[...]
Volgens mij is het niet te vergelijken met standaard auto's. Het zijn heavy load banden en die pomp je sowieso al harder op dan normaal.
Hoe zwaarder de auto, hoe meer bar. Een vachtwagen stop je zo 8 bar ik.
De Volvo PHEV vroeger deed ik altijd 3,5 bar in, de Model 3 staat nu op 3,4 bar sinds de bandenwissel.
4 lijkt mij redelijk hard, maar rete gevaarlijk is ook weer wat overdreven.
4 lijkt mij ook wat hoog, maar 3,5 deed ik altijd al...Malt007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:35:
[...]
Bij mijn vorige auto (ongeveer zelfde gewicht) met heavy load banden ging er misschien 2,5 in. Heb nog nooit gehoord dat er 4 bar in autobanden gaat.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/roadside-assistancej1990 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:19:
"Lekke band
Schade aan een wiel of band waardoor de band lek is of onveilige rijomstandigheden ontstaan.
Dekking: bandenservice tot maximaal 80 km."
Snap niet wat ze bedoelen met maximaal 80km. Tot aan een garage?
Ja. Banden is 80km omdat je een bandenboer overal wel kunt vinden. Voor grotere pech geven ze 800km op om bij een service center te komen.lighting_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:38:
Snap niet wat ze bedoelen met maximaal 80km. Tot aan een garage?
De enorme afstanden zijn uit Amerika overgewaaid. In de VS geven ze namelijk respectievelijk 50 en 500 miles. Ookal zullen we het in Nederland met 8km en 80km ook wel redden.
[ Voor 15% gewijzigd door Divak op 15-01-2020 14:44 ]
Als je bij een leasemaatschappij zit zou ik die eerst bellen. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken maar daar begint vaak alles lijkt me aangezien het officieel hun auto is.
Als je hem prive aanschaft, geen idee. Als je lid bent van de ANWB ofzo daar beginnen.
Vaak als je bijv een tv koopt ga je toch ook eerst naar de winkel waar je hem hebt gehaald ipv gelijk LG of Samsung bellen? Het kan wel uiteraard maar is volgens mij over het algemeen niet de juiste route.
Als je hem prive aanschaft, geen idee. Als je lid bent van de ANWB ofzo daar beginnen.
Vaak als je bijv een tv koopt ga je toch ook eerst naar de winkel waar je hem hebt gehaald ipv gelijk LG of Samsung bellen? Het kan wel uiteraard maar is volgens mij over het algemeen niet de juiste route.
Ja maar als je de leasemij belt, geven die aan eerst het merk te bellen.thewizard2006 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:43:
Als je bij een leasemaatschappij zit zou ik die eerst bellen. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken maar daar begint vaak alles lijkt me aangezien het officieel hun auto is.
Pechhulp is tegenwoordig bij bij iedere auto inclusief en gratis voor de LM. Als de LM moet gaan regelen, kost dat de LM geld en dat willen ze in eerste instantie uiteraard niet.
Anders stijgen de leasebedragen ook onnodig, dus heb je uiteindelijk jezelf ermee...
Stel je belt wel de leaemij, is het alleen maar een extra onzinnige schakel. Want dan bellen zij op de achtergrond weer het merk. Zorgt alleen maar voor ruis.
Een belletje naar de leasemij is vaak al voldoende. Ik heb pech en heb de merk eigen pechhulp ingeschakeld, mocht ik ergens tegenaan lopen horen jullie van mij. Maar dat heb ik vaker niet dan wel gedaan...
[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk|IA op 15-01-2020 15:06 ]
Ja, de leasemaatschappij is gewoon een tussenpersoon. Bij de meeste merken heb je direct service/pech-hulp van het merk, die kun je prima direct bellen zonder dat je er problemen mee kan krijgen. Je hebt immers de pech service.
Heb het even opgezocht op de website van LM (Leaseplan). Hier staat dat je zelf naar de KwikFit, Profile of Euromaster moet. En als dat niet meer kan, bellen met de LeasePlan Hulpverlening.Divak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:14:
Ja, de leasemaatschappij is gewoon een tussenpersoon. Bij de meeste merken heb je direct service/pech-hulp van het merk, die kun je prima direct bellen zonder dat je er problemen mee kan krijgen. Je hebt immers de pech service.
Vaak maak je het daardoor nodeloos ingewikkeld, met langere wachttijden, onduidelijkheden en ruis op de lijn.j1990 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:22:
[...]
Heb het even opgezocht op de website van LM (Leaseplan). Hier staat dat je zelf naar de KwikFit, Profile of Euromaster moet. En als dat niet meer kan, bellen met de LeasePlan Hulpverlening.
Ik bel de LM pas als er iets niet lekker loopt, of als ik er met de dealer pechhulp niet uitkom.
Leaseplan, Athlon, Alphabet... Allemaal gehad...
Ik heb zo'n 12V compressor en een proppenset in de auto liggen. Met beetje geluk ben je sneller dan dat de pechhulp aanwezig is.j1990 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:19:
(bedenk me nu terwijl ik dit typ dat ik geen krik in de auto heb

Sport, by far t lekkerst en met de meeste feedback
Ik neem een dienst af bij een leasemaatschappij, dat is dus mijn aanspreekpunt. Hoe ze dit zelf regelen is niet mijn probleemj1990 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:19:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja dat is ook mijn gedachte. Ik ga sowieso niet zelf aan de gang met proppen en compressors..revolution-nl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:05:
[...]
Ik neem een dienst af bij een leasemaatschappij, dat is dus mijn aanspreekpunt. Hoe ze dit zelf regelen is niet mijn probleem
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.