Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.828 views

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:50:
Wat betreft die LFP batterij: ik mag straks ook mijn SR+ gaan ophalen en ik heb er wel vertrouwen in. Vooral omdat ik Tesla in de basis niet zie als een autobouwer, maar als software bedrijf, vooral op het gebied van (door)ontwikkeling.

Mijn Audi die ik inlever is in de 4 jaar dat ik hem heb gehad exact hetzelfde gebleven; dan moet je dus als Audi zijnde in 1x een goed werkende auto opleveren. Dat kunnen ze, en dat werkt voor Audi prima.

Tesla daarentegen kan, behalve de hardware, alles nog aanpassen door het, na levering, nog door te ontwikkelen. Dat is een enorm andere strategie! Dat betekent dat je op het begin je batterij heel conservatief kan opladen, kijken wat het in de verschillende regio's en temperaturen doet, zonder een test traject van 10 maanden. Als je als bestuurder verwacht vanaf dag 1 een tip top auto te hebben is dat zuur, maar dat is de andere kant van de "je krijgt constant nieuwe features" medaille.

In de software wereld (waar Elon natuurlijk alles van weet) is het juist een kwestie van kleine, incrementele verbeteringen, en dat zie je bij Tesla overal in terug. Ja, bordherkenning is nog niet goed, de calibratie van de LFP accu is niet ok, phantom breaks zijn onnodig, maar er is elk jaar verbetering. Dat vind ik, persoonlijk, een leuke manier om auto te rijden.
Kijk eens naar de eerste Model S en X-en. Als je het mij vraagt blijft hardware toch redelijk cruciaal.
Nu heeft Tesla belooft voor sommige nog die hardware gratis of als service te upgraden maar zeker de eerste Model S-en krijgen er eigenlijk geen features meer bij omdat de hardware ontbreekt of te traag is. Dat zal uiteindelijk natuurlijk ook voor de 3 het geval zijn, net als met je mobiele telefoons.
De tijd zal leren of dit nu echt baanbrekend blijkt of dat het een mooi sellingpoint is die in de praktijk wel mee blijkt te vallen.

@bottom line ik snap dat je roze bril een beetje knelt natuurlijk :).
Als je op de ID.3 doelt dan is volgens mij vanaf het begin van levering duidelijk gecommuniceerd dat de software nog niet af is. De auto zelf laad prima en volgens specs naar mijn idee en range en efficiency zijn ook prima.
Ik geef alleen maar aan dat ik het wel typisch vind, je kan het ook negeren hoor :).

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2020 08:58 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-01 19:48
GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:16:
[...]

Het is wel typisch. “Het” merk wat bekend staat om zijn superieure batterijen en efficiency brengt notabene een nieuw en verbeterd type uit met een hoop bombarie en dan blijkt tot nog toe de enige vooruitgang het vergroten van de financiële marge te zijn :+.
Dit doet ze geen goed, al wordt het straks beter maar die eerste slechte reclame heb je al te pakken. Laten we hopen dat het om het verzamelen van data gaat en dat het rap beter gaat worden dmv updates.
Het is wel typisch. “Het” merk wat bekend staat om zijn degelijke massaproductie en die 100% voltooide auto's kunnen afleveren, brengt notabene een nieuw en verbeterd type uit met een hoop bombarie en dan blijkt tot nog toe, dat de enige vooruitgang is, het proberen te voldoen aan de Europese uistootnormen, die ze niet eens kunnen halen omdat de productieaantallen op niets trekken en dealers/importeurs het compleet verknallen

• bottom line
GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:47:
[...]

Kijk eens naar de eerste Model S en X-en. Als je het mij vraagt blijft hardware toch redelijk cruciaal.
Nu heeft Tesla belooft voor sommige nog die hardware gratis of als service te upgraden maar zeker de eerste Model S-en krijgen er eigenlijk geen features meer bij omdat de hardware ontbreekt of te traag is. Dat zal uiteindelijk natuurlijk ook voor de 3 het geval zijn, net als met je mobiele telefoons.
De tijd zal leren of dit nu echt baanbrekend blijkt of dat het een mooi sellingpoint is die in de praktijk wel mee blijkt te vallen.
Die zijn 10 jaar oud..
Logisch dat na een tijd de up to date support minder is / stopt. Hoeveel upgrades hoop jij te verwachten voor je E-Tron?

• GeeMoney
bottom line schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:52:
[...]

Die zijn 10 jaar oud..
Logisch dat na een tijd de up to date support minder is / stopt. Hoeveel upgrades hoop jij te verwachten voor je E-Tron?
Dus na 10 jaar is dat geen valide argument meer bij een software auto bouwer?
Dat is nu juist het verschil.
Ik heb geen verwachtingen bij die nieuwe E-tron maar iedereen die een Model 3 koopt wel :). Want dat is juist het gave aan die softwareboer. Dat dit na enkele jaren door hardware beperkingen dus allemaal wel mee lijkt te vallen is toch gewoon een feit tot nu toe?

Het is super leuk wat ze in het begin voor je auto betekenen hoor, helemaal met iedereen eens maar ik zou op de lange termijn de verwachtingen wel een beetje temperen.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:05
Ik merk de laatste weken dat de regensensor weer knudde is.
Het is nog niet zo erg als voor DeepRainTM, maar het scheelt niet veel.
Hebben anderen dit ook gemerkt? Is er een update geweest waarin dit verkloot is?
Smobbo schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:57:
Hebben anderen dit ook gemerkt? Is er een update geweest waarin dit verkloot is?
Ik heb ook het idee dat het slechter geworden is. Tijdje terug dacht ik dat het kwam door de miezer maar vanmorgen in gewone regen zat ik ook weer te drukken. Misschien dat ze in de MY2022 weer gewoon een regensensor kunnen zetten voor 5EUR. Oh, en ook graag weer een ouderwets pookje voor de knipper.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 07-12-2020 08:59 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16
Je kunt de eerste Model S en X toch laten voorzien van een hardware upgrade. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met een mobiele telefoon omdat je direct gedwongen bent een nieuw device te kopen.

Wat dat betreft doet Tesla het wel goed en lopen ze zeker op gebied van Software en techniek jaren voor. Maar er zal een legio klanten zijn die vertrouwen op de blauwe ogen van de autofabrikant. Die kunnen met een EV thuis komen van een koude kermis.

Zelf stap ik vrijwel altijd met plezier in de auto. Vind de updates tof. Acceleratie is top. Maar ben ook wel redelijk conservatief. Ik kan best even geduld opbrengen zodat innovaties uitontwikkeld worden, maar niet meer dan een jaar. Ik voorspel ook nog een hoop heibel in bijvoorbeeld het P2/P8 of ID.X topic. Je accepteert de schoonheidsfoutjes (dan noem ik het in die zin voor deze auto's nog bescheiden. Gelukkig is Tesla daar in dus echt wel veel volwassener) in het begin, maar op een moment begin je er aan te ergeren.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35
Ik zou best willen upgraden (laatste keer was 6 maanden terug denk ik, gepusht gekregen via LTE), maar ik durf niet. Geen phantom breaks, een prima regensensor, een auto-pilot die ik altijd aan heb staan op de snelweg en die prima werkt... Welke nieuwe features die ik echt niet mag missen ontbreken er nu bij mij? :X

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

EvaluationCopy schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
Ik zou best willen upgraden (laatste keer was 6 maanden terug denk ik, gepusht gekregen via LTE), maar ik durf niet. Geen phantom breaks, een prima regensensor, een auto-pilot die ik altijd aan heb staan op de snelweg en die prima werkt... Welke nieuwe features die ik echt niet mag missen ontbreken er nu bij mij? :X
Even door; https://teslascope.com/teslapedia/software/timeline scrollen.

Over het algemeen niet hele schokkende zaken imho.

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-01 23:05
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:55:
[...]

Ja ik dacht ook dat de accu’s en het bms van Tesla jaren voor liep op de rest.

De praktijk is dat ik na een jaar en 21.000 km richting de 9% degradatie ga. Bij @Stef87 is het nog veel erger, richting de 15%.

Gelukkig heb ik een Long Range en is het allemaal nog prima te doen. Maar het lag niet in lijn der verwachting.

Het is absoluut niet bij ieder model het geval, maar een soort lot uit de loterij, waarmee je ook niet bij tesla hoeft aan te kloppen. Ze doen er namelijk NIETS aan.
Dat jullie dat al die tijd opgekropt hebben! Als dat mij zou gebeuren zou ik het hele forum er mee volspammen.

SR+ sept 2019 wit

Schrobz schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:06:
[...]

Dat jullie dat al die tijd opgekropt hebben! Als dat mij zou gebeuren zou ik het hele forum er mee volspammen.
Dan kom je hier niet zo vaak zeker? :+ (NOFI jongens.)

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
Je kunt de eerste Model S en X toch laten voorzien van een hardware upgrade. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met een mobiele telefoon omdat je direct gedwongen bent een nieuw device te kopen.

Wat dat betreft doet Tesla het wel goed en lopen ze zeker op gebied van Software en techniek jaren voor. Maar er zal een legio klanten zijn die vertrouwen op de blauwe ogen van de autofabrikant. Die kunnen met een EV thuis komen van een koude kermis.

Zelf stap ik vrijwel altijd met plezier in de auto. Vind de updates tof. Acceleratie is top. Maar ben ook wel redelijk conservatief. Ik kan best even geduld opbrengen zodat innovaties uitontwikkeld worden, maar niet meer dan een jaar. Ik voorspel ook nog een hoop heibel in bijvoorbeeld het P2/P8 of ID.X topic. Je accepteert de schoonheidsfoutjes (dan noem ik het in die zin voor deze auto's nog bescheiden. Gelukkig is Tesla daar in dus echt wel veel volwassener) in het begin, maar op een moment begin je er aan te ergeren.
De eerste Model S-en en X-en missen camera's en/of sensoren voor bepaalde nieuwe functies. Die zijn niet te plaatsen achteraf.
Ik zeg ook niet dat er een merk is die het wel 1000% goed doet hoor, alleen soms even de feiten helder is ook weleens prettig.

Verwijderd

Je laat je misschien iets teveel leiden door de paniekverhalen online, wauw.

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:09:
[...]

Valt wel mee hoor, het is ook deels luiïgheid, ik kom nooit in de buurt van wifi met het ding. Aan de lijst met upgrades te zien mis ik toch wel van alles inmiddels, hopelijk pushen ze snel een update. :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:25
Smobbo schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:12:
Ik blijf me verbazen over de verschillen in ervaring met TACC. Ik rij denk ik 90% van m’n snelweg km’s ermee en op 80km wegen ook de ruime meerderheid (alleen die middenbermslingerdingen doet hij iets te zwierig).
Ik heb wel eens dat de auto een beetje inhoud (Max. 5km langzamer ofzo?), zeg eens in de 1000km. Een echte heftige remactie heb ik nu denk ik 3-5 keer gehad in 40k km.

Ik heb m’n voeten gewoon plat op de vloer, m’n linkerknie leunt tegen het stuur voor AP (y) .

Ik zou haast denken dat er een groot verschil in camera kalibratie zit ofzo...
Hier ook hoor. Beetje inhouden is vaak ook wel te verklaren. Het is ook zo saai om elke zoveel posts te laten weten, dat het gewoon werkt :) .
Verwijderd schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:09:
[...]

Als ik dit topic zou lezen, dan zou ik hem niet meer durven kopen. Gelukkig allang gedaan. Maar wow _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Hoedje op 07-12-2020 09:21 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:14:
[...]

Valt wel mee hoor, het is ook deels luiïgheid, ik kom nooit in de buurt van wifi met het ding. Aan de lijst met upgrades te zien mis ik toch wel van alles inmiddels, hopelijk pushen ze snel een update. :+
Ik maak af en toe een hotspotje als er wat klaar staat.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 03:58:
Slecht nieuws voor de MiC Model 3.

Superchargen lijkt significant langzamer voor de Made in China versie, nu 90-99kW max:

[Afbeelding]

X- as SoC%
Y- as laadsnelheid in kW (176kW max voor SR+ 2019)
Ik kan mij niet voorstellen dat dit met een update niet gefixxed gaat worden, een dergelijke laadcurve is anno 2020 Tesla onwaardig.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze het toelaten dat een VAG MEB EV op dit punt beter presteert.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2020 09:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:23
Je hebt de memo gekregen dat je van Tesla niet te ver mag achterlopen? Als het goed is heb je een keer een waarschuwing op je scherm gezien.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
asing schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:35:
[...]

Je hebt de memo gekregen dat je van Tesla niet te ver mag achterlopen? Als het goed is heb je een keer een waarschuwing op je scherm gezien.
Zoiets was ik ook aan het denken, ik denk zelfs gelezen te hebben, dat sommige LM's zelfs "eisen" dat je binnen aanvaardbare tijd steeds de software bijwerkt naar de laatste versie. Wat er volgens de LM dan aan vasthangt als je het niet doet, weet ik wel niet

Vergelijk het een beetje zoals terugroepacties van de andere fabrikanten, die doe je ook best zo snel mogelijk. Blijkt achteraf dat je iets aan de hand hebt, dat kon vermeden worden door zo'n actie / update, kan dat wel serieuze problemen opleveren, als ze echt moeilijk willen gaan doen

[ Voor 21% gewijzigd door Houseofdreams op 07-12-2020 09:44 ]

EX30 Ultra Twin Performance

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Schrobz schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:06:
[...]

Been there, done that, got the t-shirt :+

Youtube: DashcamNL

• bottom line
GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:55:
[...]

Dus na 10 jaar is dat geen valide argument meer bij een software auto bouwer?
Dat is nu juist het verschil.
Ik heb geen verwachtingen bij die nieuwe E-tron maar iedereen die een Model 3 koopt wel :). Want dat is juist het gave aan die softwareboer. Dat dit na enkele jaren door hardware beperkingen dus allemaal wel mee lijkt te vallen is toch gewoon een feit tot nu toe?

Het is super leuk wat ze in het begin voor je auto betekenen hoor, helemaal met iedereen eens maar ik zou op de lange termijn de verwachtingen wel een beetje temperen.
Snap het niet..
Naar jou auto kijken ze nooit meer om, nadat hij van tekentafel wordt goedgekeurd voor productie.
Maar o wee als Tesla, doordat technologie vooruitgaat, 10 jaar oude auto's geen nieuwe functies meer kan geven zoals 360 view of betere efficientie etc. omdat je daarvoor ook andere hardware nodig hebt.

Waarom ben je uberhaupt overgeschakeld van auto, als je oude auto nog perfect reed? Je verwacht toch niets van een klassieke autobouwer?
Omdat je nieuwere technologie wilt en geen 10 jaar wilt doorbrengen in auto. En die E-Tron zal voor 99% zekerheid gewoon vervangen worden door een ander model/merk dat nieuwer is, terwijl je gerust voor een nieuwe, oude model kan gaan.

Nu doe je net alsof de auto volledig stilvalt op de moment dat er geen updates meer komen. Na 10 jaar in gebruikname wordt de auto gewoon meer zoals een klassieke auto, en kan je er gewoon nog tig jaren mee rijden.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bottom line schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:48:
[...]

Snap het niet..
Naar jou auto kijken ze nooit meer om, nadat hij van tekentafel wordt goedgekeurd voor productie.
Maar o wee als Tesla, doordat technologie vooruitgaat, 10 jaar oude auto's geen nieuwe functies meer kan geven zoals 360 view of betere efficientie etc. omdat je daarvoor ook andere hardware nodig hebt.

Waarom ben je uberhaupt overgeschakeld van auto, als je oude auto nog perfect reed? Je verwacht toch niets van een klassieke autobouwer?
Omdat je nieuwere technologie wilt en geen 10 jaar wilt doorbrengen in auto. En die E-Tron zal voor 99% zekerheid gewoon vervangen worden door een ander model/merk dat nieuwer is, terwijl je gerust voor een nieuwe, oude model kan gaan.

Nu doe je net alsof de auto volledig stilvalt op de moment dat er geen updates meer komen. Na 10 jaar in gebruikname wordt de auto gewoon meer zoals een klassieke auto, en kan je er gewoon nog tig jaren mee rijden.
Laten we er niet weer een VAG vs Tesla discussie van maken. De één wilt graag een legacy auto concept de ander kiest liever voor autorijden 2.0 met gadgets, nieuwe functionaliteit en bijbehorende bugs.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
In de voorwaarden bij mijn verzekering staat zelfs dat ik binnen 24 uur de laatste update dien te installeren.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17
Jemig, als nieuwkomer in "de community" verassen me de heftige discussies hier een beetje :o)

Ik snap dat het rijden in een auto die nog "in ontwikkeling" is (met een bepaalde "end of life" datum, dat snap ik) niet voor iedereen fijn is; dat is toch ook gewoon prima? Ik heb jaren met plezier in die duitser gereden, respect dat ze hem zo goed van de band hebben laten rollen dat je er vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Ik doe het ze (als software developer) niet na!

Een Tesla koop/lease je volgens mij doorgaans niet over 1 nacht ijs; ik neem bewust de keuze om te accepteren dat dingen niet "af" zijn, en soms klunzig werken. Maar snap het 100% dat het voor anderen compleet niet is wat ze zoeken in een auto.

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 14:52
Teslalrp schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:52:
[...]

In de voorwaarden bij mijn verzekering staat zelfs dat ik binnen 24 uur de laatste update dien te installeren.
Wauw... bijzonder om als eis te stellen zeker als ze het zo vaag laten. Wat staat er letterlijk? Benieuwd of ze onderscheid maken naar type update en als er alleen maar installeren staat... dan neem ik aan dat je 24u hebt nadat je hebt gedownload. Zoveel vragen... mijn inziens een belachelijke eis.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:13
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:54:
Jemig, als nieuwkomer in "de community" verassen me de heftige discussies hier een beetje :o)
[...]
Een Tesla koop/lease je volgens mij doorgaans niet over 1 nacht ijs; ik neem bewust de keuze om te accepteren dat dingen niet "af" zijn, en soms klunzig werken. Maar snap het 100% dat het voor anderen compleet niet is wat ze zoeken in een auto.
Probleem is dat er eind vorig jaar een run was, omdat Tesla in de laatste maanden de enige was die nog een 4% auto kon leveren. Daardoor hebben ook een hoop mensen zich laten verleiden door de cijfers zonder goed onderzoek te doen. Die kwamen na een paar maanden (of zelfs sneller) al met issues waar ze niet mee konden leven, maar wel zullen "moeten".

Daarnaast heb je nog een aantal mensen hier die een kort gezegd onacceptabele auto hebben gekregen van Tesla. Tesla's garantiebeleid en klantbehandeling is uitermate ruk op sommige vlakken, dus begrijpelijk dat ze nogal boos zijn op Tesla en ontevreden met hun auto.

Wat sommigen hier echter ook vergeten is dat de andere automerken er ook wat van kunnen hoor. Zo weet ik van iemand die een nieuwe auto kocht waarvan het onderstel gewoon krom getrokken was. Hoe je dat niet opvalt in de fabriek is mij een raadsel, maar tja.. blijkbaar is suboptimale QA ook bij de andere merken wel aan de orde.

En gisteren nog bij fastned gesproken over iemand met een e-tron die werd geleverd met een defect waardoor die niet kon snelladen. Sta je dan ^^

• EvaluationCopy
[...]

Nope. Tot een half jaar geleden kreeg ik updates gepusht als ik te ver achterliep. Zal er eens een hotspotje aan wagen (zit met zo’n el cheapo gb plan van mn werkgever. Wel Tesla’s uitdelen maar zeuren over een paar gb per maand)

revolution-nl schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:51:
[...]

Laten we er niet weer een VAG vs Tesla discussie van maken. De één wilt graag een legacy auto concept de ander kiest liever voor autorijden 2.0 met gadgets, nieuwe functionaliteit en bijbehorende bugs.
Collega was vol in de veronderstelling dat hij beide zou hebben met zijn P2. :X

Niet om te bashen verder, hele mooie auto en hoop dat ze snel alles oplossen. Maar als je in de P2 topic kijkt dan is het gras zeker niet groener daar.

• Teslalrp
Djie schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:58:
[...]

Wauw... bijzonder om als eis te stellen zeker als ze het zo vaag laten. Wat staat er letterlijk? Benieuwd of ze onderscheid maken naar type update en als er alleen maar installeren staat... dan neem ik aan dat je 24u hebt nadat je hebt gedownload. Zoveel vragen... mijn inziens een belachelijke eis.
Er staat dat updates binnen 24 uur geinstalleerd dienen te worden

• EvaluationCopy
Inspired schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:09:
[...]

Niet om te bashen verder, hele mooie auto en hoop dat ze snel alles oplossen. Maar als je in de P2 topic kijkt dan is het gras zeker niet groener daar.
Ik weet niet of er een Audi E-tron topic is maar daar zal het gras ook niet groener zijn, als ik sommige collega's af en toe hoor klagen (en ook daadwerkelijk terug naar de garage moeten voor allerlei reparaties....) :X

Van de verzekering wel een belachelijk eis. Wat is nou riskanter, elke nieuwe versie binnen 24 uur gebruiken of een stabiele build van een paar maanden terug die bewezen goed werkt...

• BlakHawk
Inspired schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:09:
[...]

Klopt, na mijn ervaringen met de D6 PHEV had ik dat totaal niet verwacht.
Nu kon je daar alleen AC mee laden, maar het werkte altijd heel prettig en goed.

Sommige zaken zelfs beter dan de Tesla (gepland vertrek via de Volvo on call app).

Ik vind het jammer dat het een te hoog concept blijk te hebben. Geheel tegen mijn verwachtingen in ook.

Hopelijk snel een oplossing voor alle problemen daar.

• BlakHawk
Teslalrp schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:11:
[...]

Er staat dat updates binnen 24 uur geinstalleerd dienen te worden
De WiFi module is bij mij net niet krachtig genoeg, voor de deur. Afgelopen zomer vaak een access point buiten voor de deur neergelegd, maar in de winter ga ik dat niet doen. Veel te koud met een deur open :+

Ik heb op mijn mobiel geen onbeperte data, dus dat spreid ik een beetje per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 07-12-2020 10:17 ]

• asing
EvaluationCopy schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:04:
[...]

Nope. Tot een half jaar geleden kreeg ik updates gepusht als ik te ver achterliep. Zal er eens een hotspotje aan wagen (zit met zo’n el cheapo gb plan van mn werkgever. Wel Tesla’s uitdelen maar zeuren over een paar gb per maand)
https://electrek.co/2020/...es-owners-resisting-them/

Daar staat het, incl de melding.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:39

Shiro

Serenity

Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 03:58:
Slecht nieuws voor de MiC Model 3.

Superchargen lijkt significant langzamer voor de Made in China versie, nu 90-99kW max:

[Afbeelding]

X- as SoC%
Y- as laadsnelheid in kW (176kW max voor SR+ 2019)
Plaatje komt blijkbaar van een duits forum

Als je verder leest, valt het eigenlijk best wel mee en is het verschil 6-7 min qua laadtijd. Als ik de comments nog meer leest valt het best wel mee en zijn er ook SR+ die na volledig opgeladen te zijn gewoon 414 range tonen...

Ik ga het zelf merken, ik mag volgende week maandag mijn SR+ ophalen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Shiro op 07-12-2020 10:39 ]

Juniper RWD

• EvaluationCopy
Ik geloof je op je woord, maar ik heb nooit zo'n melding gekregen in de auto of app.

Eeeh oops, ik zit op de versie van 1 mei, toch maar eens wat gb's aan verspillen straks, ik hoor het geneuzel van mn chef wel aan daarna :+

[ Voor 18% gewijzigd door EvaluationCopy op 07-12-2020 10:44 ]

• asing
EvaluationCopy schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:41:
[...]

Ik geloof je op je woord, maar ik heb nooit zo'n melding gekregen in de auto of app.

Eeeh oops, ik zit op de versie van 1 mei, toch maar eens wat gb's aan verspillen straks, ik hoor het geneuzel van mn chef wel aan daarna :+
Ik heb de melding wel gezien. Hij komt op je scherm in de auto.

Dan nog even een waarschuwing, en hier ga je wat minder vrolijk van worden : de updates van Tesla zijn *niet* cumulatief. Ook zit er in de update die je gaat krijgen een kaart update. Ik heb het eens gemeten en een normale update is ongeveer 1.5GB. De kaart update is nog groter. :9

Dussss zoek ergens een open wifi op want je bent wel even bezig.

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:02

hdu

Smobbo schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:12:
Ik blijf me verbazen over de verschillen in ervaring met TACC. Ik rij denk ik 90% van m’n snelweg km’s ermee en op 80km wegen ook de ruime meerderheid (alleen die middenbermslingerdingen doet hij iets te zwierig).
Ik heb wel eens dat de auto een beetje inhoud (Max. 5km langzamer ofzo?), zeg eens in de 1000km. Een echte heftige remactie heb ik nu denk ik 3-5 keer gehad in 40k km.

Ik heb m’n voeten gewoon plat op de vloer, m’n linkerknie leunt tegen het stuur voor AP (y) .

Ik zou haast denken dat er een groot verschil in camera kalibratie zit ofzo...
Hier 25k. Nog geen echte heftige remactie gehad. Wel een handvol keer het inhouden, waarvan een paar keer goed verklaarbaar. B.v. een bus die deels om mijn weghelft mij tegemoet kwam.

Ik leg altijd de hand op de onderrand van het stuur.

Zeker op langere afstanden altijd op AP. Vorige week vanuit Drenthe naar Odijk en terug (370 km van 91% naar 16%) 99% op AP gereden. Zeer relaxed. Ook in februari naar de wintersport geweest en 95% op AP, nog nooit zo relaxed en uitgerust gereisd (zie eerder verslag).

• Caelorum
@asing de kaart update gaat er los van. Na updaten van de autosoftware zou je kunnen disconnecten. Alleen wil je dat niet want een deel van de issues die worden opgelost komt juist met de navigatieupdate.

Wat betreft die melding. Er waren issues met de beveiliging (voor inloggen) in het Tesla netwerk waar ze een patch voor hadden. Dit had daadwerkelijk impact op dat ze of a) oude en nieuwe manier moesten ondersteunen, waarbij het dus nog steeds lek bleef, of b) de oude manier moesten laten vervallen met als gevolg dat niet geüpdatet auto's en mobiele apps niet meer bij de API e.d. konden.
Uiteraard hebben ze voor dat laatste gekozen.

Als het goed is komt dat dus ook niet zo vaak voor. Zover ik weet nog maar 2x eerder gebeurd en die updates komen uiteindelijk gewoon over GSM netwerk binnen als je te lang wacht.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 07-12-2020 11:08 ]

• tripleE69
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
Wat betreft die LFP batterij: ik mag straks ook mijn SR+ gaan ophalen en ik heb er wel vertrouwen in. Vooral omdat ik Tesla in de basis niet zie als een autobouwer, maar als software bedrijf, vooral op het gebied van (door)ontwikkeling.

Mijn Audi die ik inlever is in de 4 jaar dat ik hem heb gehad exact hetzelfde gebleven; dan moet je dus als Audi zijnde in 1x een goed werkende auto opleveren. Dat kunnen ze, en dat werkt voor Audi prima.

Tesla daarentegen kan, behalve de hardware, alles nog aanpassen door het, na levering, nog door te ontwikkelen. Dat is een enorm andere strategie! Dat betekent dat je op het begin je batterij heel conservatief kan opladen, kijken wat het in de verschillende regio's en temperaturen doet, zonder een test traject van 10 maanden. Als je als bestuurder verwacht vanaf dag 1 een tip top auto te hebben is dat zuur, maar dat is de andere kant van de "je krijgt constant nieuwe features" medaille.

In de software wereld (waar Elon natuurlijk alles van weet) is het juist een kwestie van kleine, incrementele verbeteringen, en dat zie je bij Tesla overal in terug. Ja, bordherkenning is nog niet goed, de calibratie van de LFP accu is niet ok, phantom breaks zijn onnodig, maar er is elk jaar verbetering. Dat vind ik, persoonlijk, een leuke manier om auto te rijden.
Veel plezier straks met ophalen. Ben morgen aan de beurt. Als je zin en tijd hebt om een uitgebreide review te tikken vanavond... graag!

• Vishan07
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11-2025

Ik verwacht van jou wel een day 1 vlog :*) ! Ik mag woensdag, spannend!

• EvaluationCopy
asing schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb de melding wel gezien. Hij komt op je scherm in de auto.

Dan nog even een waarschuwing, en hier ga je wat minder vrolijk van worden : de updates van Tesla zijn *niet* cumulatief. Ook zit er in de update die je gaat krijgen een kaart update. Ik heb het eens gemeten en een normale update is ongeveer 1.5GB. De kaart update is nog groter. :9

Dussss zoek ergens een open wifi op want je bent wel even bezig.
Viel goed mee, 20 minuutjes. Kleine 2GB volgens m'n hotspot. Kweenie of de kaart updates daar al bij zitten, eerst maar even de update laten installeren.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
[...]

Als het van Tesla niet mag dan moeten ze hier ook in faciliteren. Niet iedereen heeft de beschikking van WiFi op de plek waar de auto staat.

Als je updates die via LTE worden aangeboden bewust tegenhoudt dan heb je wel een punt.

• Smobbo
Aalard99 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:41:
[...]

Als het van Tesla niet mag dan moeten ze hier ook in faciliteren. Niet iedereen heeft de beschikking van WiFi op de plek waar de auto staat.

Als je updates die via LTE worden aangeboden bewust tegenhoudt dan heb je wel een punt.
Je kan even naar een SeC rijden, zodra je daar in de buurt bent maakt de auto automatisch verbinding met de SeC en worden eventuele updates geïnstalleerd (y) .

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inspired schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ik heb ook het idee dat het slechter geworden is. Tijdje terug dacht ik dat het kwam door de miezer maar vanmorgen in gewone regen zat ik ook weer te drukken. Misschien dat ze in de MY2022 weer gewoon een regensensor kunnen zetten voor 5EUR. Oh, en ook graag weer een ouderwets pookje voor de knipper.
Geen problemen met regensensor hier anders... En ben ik vreemd als ik dat pookje wel oké vind? Is even wennen, maar dat is het ook eigenlijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:03:
[...]

Geen problemen met regensensor hier anders... En ben ik vreemd als ik dat pookje wel oké vind? Is even wennen, maar dat is het ook eigenlijk.
Ik vind de besturing fijner dan een traditionele hendel, 1x aantikken en via het scherm snel de interval aanpassen.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
koifim schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:09:
[...]

Hier zal vast nog wel een update voor komen. De “oude” SR+ laadde in eerste instantie ook niet sneller dan 100kW. Dat is later pas verhoogd naar 170 kW.
Ja dat klopt maar zelfs pre-update kon je daarmee tot 50% met 100kW laden. Laadcurve was toen duidelijk begrensd.

Ik zou zeker geen groot verschil verwachten na een update.

Eigenschappen LFP batterij in het algemeen is lager vermogen/ontlaad-vermogen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• asing
EvaluationCopy schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:35:
[...]

Viel goed mee, 20 minuutjes. Kleine 2GB volgens m'n hotspot. Kweenie of de kaart updates daar al bij zitten, eerst maar even de update laten installeren.
En dan even checken op welke versie je zit. Kan alsnog een oude zijn ;) .

• EvaluationCopy
2020.44.25 (eind November)

Eeeh ja die 2GB was alleen de software. Next up: game-update. Ik sprak toevallig een overbuurman op straat net, maar even zo brutaal geweest om zijn wifi wachtwoord te vragen. Hang nu op het ene streepje bereik, maar de game-update loopt ook binnen, daarna de kaart nog .... :+

[ Voor 84% gewijzigd door EvaluationCopy op 07-12-2020 13:14 ]

• BlakHawk
bottom line schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:52:
[...]

Die zijn 10 jaar oud..
Ik had een S uit 2016 mee als loaner. Eigenlijk verbaasde ik mij ook wel over de trage AP. Werkt in mijn 3 veel prettiger. Zat later te kijken: HW 1.0.

Nu ben ik nooit in de running geweest voor een S en heb ik nooit eerder de hele life cyvcle van die computers bijgehouden. Maar die was dus "slechts" 3 jaar ouder dan mijn 3.
Smobbo schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:57:
Ik heb het vooral bij wegrijden. Ding lijkt even wat tijd nodig te hebben om op te starten.
Daarna gaat het in 80% van de gevallen goed.

Maar het is inderdaad wel eens beter geweest.
STIMPPYYY schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:

Ik zit nu ,et een Tesla al wel eens te twijfelen of ik hierna nog wel een EV zou kiezen. Ik kan mij voorstellen dat mensen met een P2 of ID3 dat al helemaal hebben.

Bij mij is het voornamelijk sluipverbruik en accudegradatie waardoor ik zou gaan twijfelen.

Maar als je de problemen bij de Polestar leest, kan ik mij voorstellen dat die ook zeggen, dit was de eerste maar ook de laatste keer een EV.

Ik zeg zeker niet dat dit de laatste EV is, maar misschien zou ik hierna toch nog een laatste keer een PHEV pakken.
Caelorum schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:02:
[...]

Probleem is dat er eind vorig jaar een run was, omdat Tesla in de laatste maanden de enige was die nog een 4% auto kon leveren. Daardoor hebben ook een hoop mensen zich laten verleiden door de cijfers zonder goed onderzoek te doen. Die kwamen na een paar maanden (of zelfs sneller) al met issues waar ze niet mee konden leven, maar wel zullen "moeten".

Daarnaast heb je nog een aantal mensen hier die een kort gezegd onacceptabele auto hebben gekregen van Tesla. Tesla's garantiebeleid en klantbehandeling is uitermate ruk op sommige vlakken, dus begrijpelijk dat ze nogal boos zijn op Tesla en ontevreden met hun auto.

Wat sommigen hier echter ook vergeten is dat de andere automerken er ook wat van kunnen hoor. Zo weet ik van iemand die een nieuwe auto kocht waarvan het onderstel gewoon krom getrokken was. Hoe je dat niet opvalt in de fabriek is mij een raadsel, maar tja.. blijkbaar is suboptimale QA ook bij de andere merken wel aan de orde.

En gisteren nog bij fastned gesproken over iemand met een e-tron die werd geleverd met een defect waardoor die niet kon snelladen. Sta je dan ^^
Je hebt helemaal gelijk, maar andere merken kon je beter voor het blok zetten.
Ik heb wel eens een gare Skoda gekregen, met af-fabriek een af en toe niet werkende airco.

Na 4 keer onderzoek zeiden ze dat ze niets meer konden doen, terwijl het een gloednieuwe auto was.

Ik heb de sleutel op zijn bureau gelegd en aangegeven dat de leasemaatschappij ze wel zou bellen, omdat ik nu een huurauto ga ophalen.

Hij vroeg: "Wat verwacht je nu van mij? Want we hebben nu vier keer gekeken en niets kunnen vinden".

Ik verwacht een auto met werkende airco. Al bestel je een nieuwe auto voor mij, het maakt mij niet uit hoe je het oplost. Maar met 35 graden in Zuid Frankrijk zonder airco was geen pretje, dus ik hoef hem pas terug als het gemaakt is.

Uiteindeljk hebben ze de auto naar een aircospecialist gestuurd en bleek het iets simpels als de aircopomp te zijn. Maar geen foutcode, dus geen vervanging was het motto van die Skoda dealer.

Kern van het verhaal. De automerken kun je met leasemij en inzet huurauto's nog onder druk zetten. Dat lukt bij Tesla helaas niet, maar zou wel hard nodig zijn, naar mijn mening.

Maar je hebt gelijk, andere merken zijn net zulke rotzakken. Service voor standaard dingen, maar als het te moeilijk wordt haken sommige anderen ook af.
Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:10:
[...]

Ja dat klopt maar zelfs pre-update kon je daarmee tot 50% met 100kW laden. Laadcurve was toen duidelijk begrensd.

Ik zou zeker geen groot verschil verwachten na een update.

Eigenschappen LFP batterij in het algemeen is lager vermogen/ontlaad-vermogen.
Is dat dat de prijs die "we" betalen voor Kobalt-loos?
Of is er meer mogelijk?

• Teslalrp
Heeft iemand al bericht van betaalde verlenging Premium connectiviteit? Of laat Tesla even doorlopen als je geluk hebt?

• Stef87
Teslalrp schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:57:
Heeft iemand al bericht van betaalde verlenging Premium connectiviteit? Of laat Tesla even doorlopen als je geluk hebt?
Ik betaal al een maand of 5-6 premium connectivity. (Spotify maar opgezegd, zit er al bij)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik denk dat ik geluk heb, bij mij staat nog steeds Premium Connectivity Inbegrepen.
Mijn SR+ is van september 2019

• Stef87
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:39:
[...]
Is dat dat de prijs die "we" betalen voor Kobalt-loos?
Of is er meer mogelijk?
Of de LFP batterijen kobaltloos zijn zou ik niet zomaar aannemen.

Toen ik voor onze (toenmalige) E-scooter een DIY batterij moest maken met BMS kon ik ook kiezen uit LFP of 18650’s. Vanwege hogere maximale belasting, laadsnelheid en energiedichtheid toen gekozen voor de 18650’s.

De LFP cellen die je op de markt kan kopen zijn vaak meer vergelijkbaar met loodaccus dan de 2170’s of 18650’s

• Stef87
revolution-nl schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:59:
Ik denk dat ik geluk heb, bij mij staat nog steeds Premium Connectivity Inbegrepen.
Mijn SR+ is van september 2019
Lease jij dan?? Die van mij is ook eind 09-2019

(Ik heb gekocht op de zaak)

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2020 14:03 ]

• BlakHawk
Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:01:
[...]

Of de LFP batterijen kobaltloos zijn zou ik niet zomaar aannemen.

Toen ik voor onze (toenmalige) E-scooter een batterij noest maken met BMS kon ik ook kiezen uit LFP of 18650’s. Vanwege hogere maximale belasting, laadsnelheid en energiedichtheid toen gekozen voor de 18650’s.

De LFP cellen die je op de markt kan kopen zijn vaak meer vergelijkbaar met loodaccus dan de 2170’s of 18650’s
Oh dat was een aanname van mij.

https://www.autoweek.nl/a...krijgt-kobaltvrije-accus/

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:02:
[...]

Lease jij dan?? Die van mij is ook eind 09-2019

(Ik heb gekocht op de zaak)
Betreft lease inderdaad maar mijn leasebedrijf kennende hebben zij zeker geen abbo afgesloten :P

• BlakHawk
edit

[ Voor 179% gewijzigd door BlakHawk op 08-12-2020 09:20 ]

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-01 21:14
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:29:
[...]

Tesla heeft voor lease tesla's een uitzondering gemaakt, omdat zegeen manier hebben dit aan de berijder door te belasten, zonder het account volledig open te zetten voor de berijder.
Serieus?
Hoe kom je aan deze info?

• EvaluationCopy
Ben heel benieuwd dan, bij mij zou het over 10 dagen over over en uit zijn. O-)

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:29:
[...]

Tesla heeft voor lease tesla's een uitzondering gemaakt, omdat zegeen manier hebben dit aan de berijder door te belasten, zonder het account volledig open te zetten voor de berijder.
Volgens mij heeft het weinig met lease te maken. De auto die ik rij is door de werkgever zelf aangeschaft en bij mij is de datum dat het zou verlopen ook veranderd in meegeleverd.
Ik vind het prima!

• BlakHawk
Dennismatt schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:15:
[...]

Volgens mij heeft het weinig met lease te maken. De auto die ik rij is door de werkgever zelf aangeschaft en bij mij is de datum dat het zou verlopen ook veranderd in meegeleverd.
Ik vind het prima!
In gevallen waar de berijder niet de eigenaar is.

• BlakHawk
Obelixxx schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:42:
[...]

Serieus?
Hoe kom je aan deze info?
Op basis van de ervaringen in dit topic.

Tijd geleden hier een rondje gedaan in dit topic en iedereen met een eigen auto heeft een eind datum staan, iedereen die leased heeft dat niet.

Nu waren upgrades voor leasers al niet zichtbaar in hun account. Dus ook deze subscription niet.

Ik had 4 november moeten betalen en bij mij staat nog steeds “meegeleverd”.

Dus ik bevestig die “regel”.

Enkel op basis van waarneming.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 07-12-2020 16:15 ]

• Stef87
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:08:
[...]

Tijd geleden hier een rondje gedaan in dit topic en iedereen met een eigen auto heeft een eind datum staan, iedereen die leased heeft dat niet.

Nu waren upgrades voor leasers al niet zichtbaar in hun account. Dus ook deze subscription niet.

Haha nu kan ik Tesla ook beschuldigen van premium discriminatie _O-

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-01 14:12
[...]

Waar zou de einddatum moeten staan?

Give 2 Get

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:53
[...]

Ik heb een leasecontract en heb mijn auto in september ontvangen met de waarschuwing dat ik 3 maanden gebruik kan maken van Premium Connectiviteit. Dit liep 4 december af en ik kan daar nu inderdaad geen gebruik meer van maken. Via het Tesla account zou ik dit weer aan kunnen schaffen, echter moet ik dan een betaalwijze invoeren (mijn eigen creditcard bijvoorbeeld). Jouw waarneming klopt dus niet (helaas voor mij).

Daarnaast kan ik ook gewoon upgrades selecteren in mijn account, echter met hetzelfde verhaal (qua betaling) als bij PC.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Stanvv schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:35:
[...]

Ik heb een leasecontract en heb mijn auto in september ontvangen met de waarschuwing dat ik 3 maanden gebruik kan maken van Premium Connectiviteit. Dit liep 4 december af en ik kan daar nu inderdaad geen gebruik meer van maken. Via het Tesla account zou ik dit weer aan kunnen schaffen, echter moet ik dan een betaalwijze invoeren (mijn eigen creditcard bijvoorbeeld). Jouw waarneming klopt dus niet (helaas voor mij).

Daarnaast kan ik ook gewoon upgrades selecteren in mijn account, echter met hetzelfde verhaal (qua betaling) als bij PC.
Ik heb dit ook zo en kan daarnaast als berijder ook gewoon upgrades bestellen als ik dat zou willen. Is maar net hoe de leasemaatschappij dat heeft geregeld met Tesla.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:07:
[...]

In gevallen waar de berijder niet de eigenaar is.
Als berijder moet ik en mijn premium connectivity gewoon afrekenen en kan ik tevens upgrades aankopen via de app. Dit is simpelweg afhankelijk van hoe je leasemaatschappij dit met Tesla heeft geregeld en is niet per definitie afhankelijk van leaserijder of niet.

• Terranca
Sinds vandaag ook trotste eigenaar van een SR+, dus ik verplaats mij langzaam van het Leveringen topic naar hier.

Heb een exemplaar met de nieuwe koplampen gekregen, en ik kan me vergissen maar heb het idee dat ze in de bochten meebewegen naar links en rechts; als ik stil sta is het minimaal (maar wel zichtbaar) , maar bij enige snelheid lijkt het meer.

Doen de oude lampen dat ook? Zal proberen een filmpje te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arBV8dFVtT0PDPbE-YTFivj1J5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg5Q7tQNOv5nG2SLR7YVfDh8.jpg?f=fotoalbum_large

• Obelixxx
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:08:
Sinds vandaag ook trotste eigenaar van een SR+, dus ik verplaats mij langzaam van het Leveringen topic naar hier.

Heb een exemplaar met de nieuwe koplampen gekregen, en ik kan me vergissen maar heb het idee dat ze in de bochten meebewegen naar links en rechts; als ik stil sta is het minimaal (maar wel zichtbaar) , maar bij enige snelheid lijkt het meer.

[Afbeelding]
Welke vin serie is je auto?

• tripleE69
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-12-2020

[Afbeelding]
Ben benieuwd, ik heb zelfde VIN serie xxx98, morgenmiddag zal ik het zien

• BlakHawk
acidfever schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:48:
[...]

Als berijder moet ik en mijn premium connectivity gewoon afrekenen en kan ik tevens upgrades aankopen via de app. Dit is simpelweg afhankelijk van hoe je leasemaatschappij dit met Tesla heeft geregeld en is niet per definitie afhankelijk van leaserijder of niet.
Dan weet ik het ook niet.
Ik heb het in ieder geval al langer dan een jaar en betaal er niets voor.

Welke leasemij?
Ik heb wel eens gehoord dat bijvoorbeeld Mr Green dat anders doet.

Maar alle grote lease maatschappijen geven die toegang niet in de app.

[Afbeelding]
Nee de oude doen dat zeker niet.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Nice, waypoints _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eol7V7eWEAA8DmD?format=jpg&name=4096x4096

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Verwijderd

Een developer op Twitter als ik zo naar het plaatje kijk.

Edit: ik had na deze bijdehante opmerking willen zoeken op Twitter naar de "Albert" van dit plaatje (zie top) maar ik kan echt niks vinden :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2020 20:13 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 18:37
Welke versie van de kaarten hebben jullie? Ik heb update versie 2020.44.25 vorige week geladen, maar de navigatie staat nog op 2019.

• Caelorum
Maanden aan zeiken bij Elon op Twitter en toen vroeg die eindelijk "is het nou echt zo belangrijk?" antwoord was blijkbaar niet wat die had verwacht en hij gaf aan dat ze het zouden gaan doen. Half jaar stilte en zie hier... Eerste teken van leven ^_^

@Mackeessie begin 2019. De latere was uitgeleverd en weer ingetrokken na issues en sindsdien hebben we niets meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 07-12-2020 20:22 ]

• Stef87
Caelorum schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:21:
[...]

@Mackeessie begin 2019. De latere was uitgeleverd en weer ingetrokken na issues en sindsdien hebben we niets meer.
Klopt.. en sindsdien is het mij niet gelukt om te voorbereiden snelladen bij Fastned of Ionity (data dat het lader is was ineens weg)

• Plutonite
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-01 19:26
Ik heb ook zojuist mijn nieuwe SR+ opgehaald, super blij. Ik heb ook de nieuwe koplampen.
Vraagje als newbie; voor de sentry mode heb ik een Samsung SSD aangeschaft T5, maar waar steek ik deze in? Begreep dat er in het voorste vak in middenconsole twee USB zouden moeten zitten, maar ik zie ze niet. Iemand een idee??

• Stef87
Plutonite schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:45:
Ik heb ook zojuist mijn nieuwe SR+ opgehaald, super blij. Ik heb ook de nieuwe koplampen.
Vraagje als newbie; voor de sentry mode heb ik een Samsung SSD aangeschaft T5, maar waar steek ik deze in? Begreep dat er in het voorste vak in middenconsole twee USB zouden moeten zitten, maar ik zie ze niet. Iemand een idee??
Andere kant in de middenconsole of in Dashboardkastje (facelift versie zit ie in Dashboardkastje..)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zit als het goed is ook een USB-aansluiting in je dashboardkastje.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Terranca
Haha, je kan de draadloze lader (waar je je telefoon in legt) omhoog tillen, en dan die je daaronder de USB aansluitingen.

• Plutonite
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-01 19:26
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:44:
[...]

Haha, je kan de draadloze lader (waar je je telefoon in legt) omhoog tillen, en dan die je daaronder de USB aansluitingen.
Juist, dankjewel!, _/-\o_

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-01 16:48
Verwijderd schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:06:
[...]
Edit: ik had na deze bijdehante opmerking willen zoeken op Twitter naar de "Albert" van dit plaatje (zie top) maar ik kan echt niks vinden :D
Tada!
https://twitter.com/greentheonly/status/1335735380835004420

• 040Leon
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-11-2022
Vandaag mijn sr3+ opgehaald, heel relaxed rijden :)
Alles was prima geregeld (al werkte de NS vandaag niet geheel mee).
Accu was opgeladen en gaf 345km range aan; gezien de verhalen van vorig jaar vond ik het fijn om te merken dat ik zonder problemen naar huis kon.

Bij aankomst thuis aan de lader gegooid om te kijken wat ie bij 100% vol aangeeft (in de app aangegeven dat ie tot 100% moest laden)... 357km, Ik ga er even vanuit dat dit het wltp bereik is (wat je niet haalt).
Bij het vol opladen zou ik de 430km verwachten al zou ik ook vewachten dat het verbruik wat harder gaat ivm de temperatuur buiten.

Anderen dezelfde range bij het ophalen van hun nieuwe Tesla?

• T_Y91
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
040Leon schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:47:
Accu was opgeladen en gaf 345km range aan; gezien de verhalen van vorig jaar vond ik het fijn om te merken dat ik zonder problemen naar huis kon.

Bij aankomst thuis aan de lader gegooid om te kijken wat ie bij 100% vol aangeeft (in de app aangegeven dat ie tot 100% moest laden)... 357km, Ik ga er even vanuit dat dit het wltp bereik is (wat je niet haalt).
Bij het vol opladen zou ik de 430km verwachten al zou ik ook vewachten dat het verbruik wat harder gaat ivm de temperatuur buiten.

Ik had hem afgelopen vrijdag opgehaald. 100% is bij mij 367 km. Wel erg jammer, aangezien ik toch 400 km had verwacht

• Houseofdreams
Staar je zeker niet blind op die waardes (zeker al niet op de tesla website), die ga je nooit halen, tenzij je van 100% - 0% gaat rijden op een afgesloten circuit, bij windstilte en dan nog wat onnatuurlijke optimalisaties :)

Alles hangt af van zoveel externe factoren, weg/geen regen, temperatuur, type band (winter/zomer/merk), rijstijl, windsnelheid enz.

Hier geeft de auto bij (extrapolatie naar) 100% aan, dat ik nu +-350km zou moeten kunnen doen. Als je geen snelwegen doet en perfect anticipeert op het verkeer, dus eigenlijk perfect zou rijden, is dat wel haalbaar, maar in het gewone verkeer mag je momenteel blij zijn dat je 250km al haalt.

Alles draait om de Wh/km... Op snelwegen is dat nu al snel meer dan 200Wh/km (SR+), terwijl ik bvb daarstraks op gewone wegen, zonder echt er op te letten, makkelijk 165Wh/km haalde (mengeling van 70km/h & 50km/h)

PS: een tip die hier al wel meerdere keren is gepasseerd: zet in het display de batterij op % ipv op afstanden, dan ga ja daar iets minder gek van worden :)

• Stef87
@040Leon @T_Y91
De 430km op de Tesla website is de WLTP range. Onderstaand wat uitleg mbt de rated range.

Terwijl Tesla (iig voor 2019 model) in de auto alleen met de omgerekende realistischere EPA range op je display laat zien.

Voor mijn 2019 SR+ was de WLTP 409km, de EPA 240miles x 1.609= 386km bij 100% let op: bij perfecte batterij, calibratie en helemaal vol. In werkelijkheid zit je daar gelijk of heel snel al een paar procent onder.

Dus wat de omgerekende rated EPA range voor de 2020 MiC Model 3 SR+ is zal denk ik dit moeten zijn:
Rated in EPA miles x 1.609 = xxx km bij 100%

(Edit: WLTP op Tesla site is iig 430km waar 2019 SR+ nog 409km had.)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 08-12-2020 00:03 ]

• Terranca
Ik ook de auto voor de eerste nacht aan de prik gehad -- tijdelijk nog even op 3kW, en ook hier problemen. Had toevallig net TeslaMate aangezet dus je ziet aardig wat er gebeurd:

Om 01:00 een berichtje dat het "Laden Voltooid" is, maar toen stond er nog 80%.... heb nog even met het schuijfje geklooid om 03:30, maar dat was gerommel want hij ging toen met 3A/5A en dus 0,5kW tot 1kW en zei meerdere keren "Voltooid", om vervolgens nog beetje door te gaan.

Weer gaan slapen, wordt wakker met: 98%... maar zoals ik al had gedacht heeft hij nu de "rated range" aangepast van 420km (gisteren), naar 350km. Ja 80% van 420 is inderdaad ongeveer 350...

Zie onderstaande TeslaMate grafieken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwzTJ6FB3nJOfr0i2P7plerfkkc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SSqSLFqCS9o3rBQOpGaZwYnA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7DcNvC4If3DhF3H7QGwyye7sF8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/l0VDIlIDYvfRPrBRqIvmjqTc.png?f=fotoalbum_tile

Vandaag gewoon weer lekker rijden, eens proberen te Superchargen voor 't eerst, gewoon lekker genieten en ontdekken, en we zien wel hoe het loopt. Zal dit iig naar Tesla sturen via de app.

[ Voor 6% gewijzigd door Terranca op 08-12-2020 07:03 ]

• Smobbo

Er schijnt een foutje in de Made in China versie te zitten waardoor hij effectief niet verder dan 80% laadt.
Dat gaan ze nog oplossen via een software update, althans dat wordt beweerd ;) .

Ter referentie, mijn 2019 SR+ had in het begin een range van 386, dat is nu naar ongeveer 360-365 gezakt. Je kan het schuifje in de app bij het laadscherm naar rechts doen en dan krijg je een waarde (mits je hem op km hebt staan), maar de werkelijke waarde als je hem helemaal vol laad is vaak net iets hoger.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar in de praktijk is voor mij (vlot optrekken, maar verder een rustige rijder die veel anticipeert) de vuistregel:
Zomer 350km bij 100%
Herfst/begin winter 250km bij 100%
Winter (lichte vorst) 200km bij 100%

Daarbij laad je hem alleen in zeer uitzonderlijke gevallen tot 100% en kom je eigenlijk niet onder de 5-10%, dus er mag nog wat af.
De MiC SR+ zou wel altijd tot 100% geladen kunnen worden, begreep ik. Dus dat is wel een voordeel.

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 17:07
Andere mensen hier ook last dat zij de deuren van de auto niet kunnen openen omdat de handgreep vastgevroren zit? Zelfs na 10 minuten verwarmen was hier geen beweging in te krijgen. Hoe gaan jullie hiermee om?

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10-2025
timwijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:47:
Andere mensen hier ook last dat zij de deuren van de auto niet kunnen openen omdat de handgreep vastgevroren zit? Zelfs na 10 minuten verwarmen was hier geen beweging in te krijgen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik had er ook moeite mee terwijl hij bij mij ook al 10 minuten had voorverwarmd. Nog niet eerder aan de hand gehad.
Dit jaar nog niet. Voorgaande jaar wel ja. Flinke tik geven je hand wil wel helpen;

https://twitter.com/i/status/1072109543059021825

Andere optie is om ze wat in te smeren met siliconen;

https://insideevs.com/new...del-3-winter-flaws-video/

"Gelukkig" steeds zachtere winters hier in NL. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 08-12-2020 09:01 ]

Verwijderd

Als dat niet gebeurt, dan trek ik het glas wel uit de sponning omdat die nog vastgevroren zit :D

• BlakHawk

Rated range staat volledig los van temperatuur en rijstijl. Het zegt iets over de gezondheid van de batterij, met een laagje BMS ertussen wat de inschatting maakt en er soms iets naast kan zitten, maar dat is niet in het begin.

430 is de WLTP toch? Die zie je nooit terug.

Geen idee wat de 100% waarde af-fabriek bij de SR+ is, bij de LR is dat 499km.
Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:59:
@040Leon @T_Y91
De 430km op de Tesla website is de WLTP range. Onderstaand wat uitleg mbt de rated range.

Terwijl Tesla (iig voor 2019 model) in de auto alleen met de omgerekende realistischere EPA range op je display laat zien.

Voor mijn 2019 SR+ was de WLTP 409km, de EPA 240miles x 1.609= 386km bij 100% let op: bij perfecte batterij, calibratie en helemaal vol. In werkelijkheid zit je daar gelijk of heel snel al een paar procent onder.

Dus wat de omgerekende rated EPA range voor de 2020 MiC Model 3 SR+ is zal denk ik dit moeten zijn:
Rated in EPA miles x 1.609 = xxx km bij 100%

(Edit: WLTP op Tesla site is iig 430km waar 2019 SR+ nog 409km had.)
Bij een nieuw exemplaar hoort dat wel redelijk overeen te komen toch?
In het begin heb ik een tijdje 499km bij 100% gehad.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01 19:02
Via de trunk naar binnen. :+

• Obelixxx
Met welke winterbanden hebben we de beste ervaring?

Geluid en verbruik?
Moet ik gaan voor Michelin?

• TuLPMaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 12:31
Smobbo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:34:
[...]

Er schijnt een foutje in de Made in China versie te zitten waardoor hij effectief niet verder dan 80% laadt.
Dat gaan ze nog oplossen via een software update, althans dat wordt beweerd ;) .
Heb je een bron?

Bladiebla!

• BlakHawk
Obelixxx schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:54:

Geluid en verbruik?
Ik heb Dunlop, maar nu nog op zomersloffen.
Verbruik is in de winter meer afhankelijk van het weer dan het type band, is mijn idee.

• Houseofdreams
Obelixxx schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:54:

Geluid en verbruik?
Een aantal pagina's terug is hier kort over bericht, ik heb de Bridgstone Blizzak nu een kleine maand steken, op zich geen problemen te melden. Geen hoorbaar verschil met zomerbanden, kleeft nog steeds goed aan de weg, al mag je van een winterband niet echt hetzelfde verwachten als een sportieve zomerband :)

Verbruik is normaal gezien meer, maar da's ook moeilijk in te schatten, omdat de buitentemp ook lager is en daardoor ook een hoger verbruik geeft..

[ Voor 12% gewijzigd door Houseofdreams op 08-12-2020 10:10 ]

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 17:07
Inspired schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:51:
[...]

Dit jaar nog niet. Voorgaande jaar wel ja. Flinke tik geven je hand wil wel helpen;

https://twitter.com/i/status/1072109543059021825

Andere optie is om ze wat in te smeren met siliconen;

https://insideevs.com/new...del-3-winter-flaws-video/

"Gelukkig" steeds zachtere winters hier in NL. :)
Goede tips! Viel me al op dat er wat water uit de handgrepen kwam wat bevroren was.
Eddos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Via de trunk naar binnen. :+
T is niet anders :+
Pagina: 1 ... 159 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: