Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.838 views

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Inspired schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:40:
[...]

Je bent niet zo’n persoon die steeds apps afsluit? Juist niet doen, heeft ook geen zin op iOS. Alleen als een app hangt kun/moet je hem killen. Zelf nog een 8 en eigenlijk gaat het altijd wel goed.
Nee ik ben zo’n persoon met 83649928 tabbladen open :+

Apps sluit ik dan ook nooit af.

Ik heb trouwens de voorverwarmen test gedraaid vanochtend.

Het was 2 graden in de auto en ik heb op 8:10-8:55 voorverwarmd.

De auto stond op 81% aan de lader (klaar met laden).

Toen ik om 8:55 keek was het nog 78% en aan het laden.

Ik heb climatisering gestopt en laden tot 80/81% weer laten doorgaan.

Uiteindelijk is dit de conclusie:

Vóór ik begon met verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGsRS670kJN_43aSp7SPMOPfvEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Afv9eZMU9in2gYUsb0aqBEa0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dK7ONIyVTaYBxMxgxX2Tz_uen0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DCkEb2DGnwZ3P3iQVFAilsqy.png?f=fotoalbum_large

Toen de auto weer klaar was met laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSyFy9cx_qFEad3Gsyvugo_yzyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EQ6USk2YDbdBRSMKnF53PSkU.png?f=fotoalbum_large

Gebruikt voor 45 minuten verwarmen en daarna weer op niveau brengen van de accu (nodig omdat ik maar een 1 fase paal heb).

5,34 kWh
Delen door totaal 75kWh en * 100, praten we over 7,12% accu capaciteit.

Hieruit concludeer ik dat voorverwarmen bijna nooit rendabel is.

Of verklaart dit mijn hogere verbruik en is dit niet representatief? Zou ook nog kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 05-12-2020 12:08 ]

Youtube: DashcamNL

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:07:
[...]
Wel een mooie rated range! Wat is de rated rangen bij 100% SoC. Beetje jammer dat je er weinig aan hebt als je maar tot 80% kan laden :+. Balen zeg, ik zou direct een service ticket inschieten.
Ik heb dit de eerste weken ook vaak gehad, maar bleek aan de laadpaal te liggen ipv aan de auto. Na een paar firmware upgrades van Zappi heb ik het probleem nooit meer gehad. Het is dus ook een optie om het in die hoek te zoeken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:08

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BlakHawk schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruikt voor 45 minuten verwarmen en daarna weer op niveau brengen van de accu (nodig omdat ik maar een 1 fase paal heb).

5,34 kWh

Of verklaart dit mijn hogere verbruik en is dit niet representatief? Zou ook nog kunnen.
Mijn ervaring was vorige week hetzelfde, gepland vertrekken (terwijl het pack al vol was) met pre-heat koste mij 5kWh. Ik vond dit ook fors maar het is zeer rendabel, als ik de kWh niet verbruik krijg ik er 11ct door een overschot van mijn PV, nu krijg ik er 22ct voor vanuit mijn werkgever 8) :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BlakHawk
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:19:
[...]

Mijn ervaring was vorige week hetzelfde, gepland vertrekken (terwijl het pack al vol was) met pre-heat koste mij 5kWh. Ik vond dit ook fors maar het is zeer rendabel, als ik de kWh niet verbruik krijg ik er 11ct door een overschot van mijn PV, nu krijg ik er 22ct voor vanuit mijn werkgever 8) :+
Hahaha true!

Maar ik had het eigenlijk over efficiëntie, niet over kosten 😅

Je moet wel een erg lange rit maken om die 7% terug te verdienen in een lager verbruik door het voorverwarmen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BlakHawk schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:21:
[...]

Hahaha true!

Maar ik had het eigenlijk over efficiëntie, niet over kosten 😅

Je moet wel een erg lange rit maken om die 7% terug te verdienen in een lager verbruik door het voorverwarmen.
Als je efficiënt wilt doen dan moet je eigenlijk alleen pre-heaten als je maximale range nodig hebt.
Ik doe het vooral voor comfort (warme cabine, en geen power/regen limit) en om van mijn stroom af te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2020 10:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 13:36
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5,34 kWh

Mooi uitgezocht! Vind dat ook echt veel en efficiëntie gezien kan dit nauwelijks uit inderdaad.

Range gezien wel, dat is waarom ik altijd er zo op hamer bij verbruik getallen te noemen of je voorverwarmt (en m’n 900 Wh/km voorbeeld eerder deze week).

Stel eens ik een 20 km ritje heb a 45 min in de stad (om makkelijk vergelijkbaar te maken en gebeurt helaas geregeld). Dan zou die 5kWh extra zo’n 250 Wh/km extra zijn mocht ik niet voorverwarmd hebben. Dat is niet helemaal waar, maar verklaart wel ook waar grote verbruiks verschillen makkelijk vandaan komen.

Zeker omdat de meesten hier het verbruik zoals aangegeven in de auto geven vs. wat er uit de paal komt.

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-01 13:48
Nou ik gebruik mijn auto duidelijk anders dan sommige hier.
Driekwartier voorverwarmen wow.

Toevallig van de week met de kou voor het eerst voorverwarmen gebruikt, 5 minuten en toen was de auto al heerlijk warm toen ik instapte.

Ja regen was nog flink beperkt maar iets rustiger rijden en meer anticiperen en kon bijna alles nog op one pedal driving doen.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
Inspired schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:40:
[...]

Je bent niet zo’n persoon die steeds apps afsluit? Juist niet doen, heeft ook geen zin op iOS. Alleen als een app hangt kun/moet je hem killen. Zelf nog een 8 en eigenlijk gaat het altijd wel goed.
Excact dat, als ik de Tesla app afsluit dan heb ik vaak problemen. Als ik dit niet doe gaat het meestal zonder problemen goed.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:53
Houseofdreams schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:02:
[...]

Ooit al de lak eens nagekeken voor swirlmarks?

[...]
Ja, geen probleem mee.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-01 14:12
Taro schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb dit de eerste weken ook vaak gehad, maar bleek aan de laadpaal te liggen ipv aan de auto. Na een paar firmware upgrades van Zappi heb ik het probleem nooit meer gehad. Het is dus ook een optie om het in die hoek te zoeken.
Zojuist de auto aan een andere paal gehangen, ben benieuwd! Kort gereden dus poging 2 :-) Rated Range is 415 nu op 100% dus lang niet gek!

Give 2 Get

• JohanB
Chk1975 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:36:

Toevallig van de week met de kou voor het eerst voorverwarmen gebruikt, 5 minuten en toen was de auto al heerlijk warm toen ik instapte.

Ja regen was nog flink beperkt maar iets rustiger rijden en meer anticiperen en kon bijna alles nog op one pedal driving doen.
Het gaat voornamelijk om battery pack te verwarmen, om zo goed range te halen
Runescom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:40:
[...]

Zojuist de auto aan een andere paal gehangen, ben benieuwd! Kort gereden dus poging 2 :-) Rated Range is 415 nu op 100% dus lang niet gek!
Ben benieuw, hopelijk gaat het goed. Altijd leuk op zo’n eerste dag je auto een beetje ontdekken! Enjoy!

[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 05-12-2020 10:42 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik doel hier niet op voorverwarmen met alleen de verwarming aan maar echt de functie gepland vertrekken. Met deze functie wordt ook het accupakket verwarmt, hierdoor heb je geen limits én hoeft de auto de accu tijdens het rijden niet te verwarmen wat dus range scheelt.

Het wordt overigens tijd dat de optie gepland vertrekken en het instellen van amperage ook eens beschikbaar komt. Heel irritant dat je dit nog steeds in de auto moet instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2020 10:42 ]

• BlakHawk

Sorry, iets duidelijker:
Voorverwarmen met als doel het accupakket warmer te krijgen, waardoor het verbruik daalt.

Na 3 kwartier voorverwarmen zijn de puntjes overigens nog niet weg.
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:41:
[...]

Ik doel hier niet op voorverwarmen met alleen de verwarming aan maar echt de functie gepland vertrekken. Met deze functie wordt ook het accupakket verwarmt, hierdoor heb je geen limits én hoeft de auto de accu tijdens het rijden niet te verwarmen wat dus range scheelt.

Het wordt overigens tijd dat de optie gepland vertrekken en het instellen van amperage ook eens beschikbaar komt. Heel irritant dat je dit nog steeds in de auto moet instellen.
Ja eens, zou het al fijn vinden als ik het kon instellen en n de app, om zo het laden duurt vet heel de nacht te spreiden.

Mede als voorverwarmen op maximaal 16A (1 fase laadpaal). Lijkt mij ook ideaal!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Runescom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:40:
[...]

415km dat is bijna 40km meer dan toen ik de mijne nieuw ophaalde en 70km meer dan mijn auto nu heeft.
Ben benieuwd naar het degradatie verloopt van de LFP
BlakHawk schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:45:
[...]

Sorry, iets duidelijker:
Voorverwarmen met als doel het accupakket warmer te krijgen, waardoor het verbruik daalt.

Vaak laad ik s'avonds tot 80 of 90% en als ik wakker wordt blaf ik er nog even handmatig 5 a 10% op 11kW in. Dat werkt meestal wel goed.

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2020 10:47 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5,34 kWh

Mooi uitgezocht! Zou wel je adres ff blurren :)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 20:56

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z-DSkl2vyR-T5UAQ6qbSOuPyog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbRswf3fiwqbAZZZspEFIJDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ja, geen of minder puntjes met geplande start... :+ Niet dus!

Wel een heerlijk warme auto zonder range in te leveren. Dat wel.

Gisteren is de laadpaal voor mijn huis opgeleverd ze zijn alleen de kruisen op de weg nog vergeten en je kunt niet meer over de stoep maar hij doet t heerlijk.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16
Dat doet Audi dan toch een stuk beter.
Ik heb namelijk altijd direct regeneratie tot nu toe gehad, zelfs zonder voorverwarmen.
Alleen gister niet maar toen had ik hem 100% opgeladen dus dat is logisch.

Waarom zou dat zolang duren bij de Tesla? Er is toch gewoon percentage vrij om die energie op te vangen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:14:
Ik heb namelijk altijd direct regeneratie tot nu toe gehad, zelfs zonder voorverwarmen.

Waarom zou dat zolang duren bij de Tesla? Er is toch gewoon percentage vrij om die energie op te vangen?
Onze Citigo-E heeft ook een normale, consistente regen bij lage temperaturen. De lage regen bij lagere temperaturen schijnt te komen doordat Tesla amper kobalt gebruikt in zijn packs.

• GeeMoney
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:23:
[...]

Onze Citigo-E heeft ook een normale, consistente regen bij lage temperaturen. De lage regen bij lagere temperaturen schijnt te komen doordat Tesla amper kobalt gebruikt in zijn packs.
Hij kan toch ook gewoon opladen aan een paal met koud weer, waarom dan geen regen? Die link met kobalt begrijp ik dan niet maar ik ben dan ook geen electrokundige :).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:28:
[...]

Hij kan toch ook gewoon opladen aan een paal met koud weer, waarom dan geen regen? Die link met kobalt begrijp ik dan niet maar ik ben dan ook geen electrokundige :).
Het is niet zo dat je 0 regen hebt he, het wordt gelimiteerd ;)
11kW AC laden is wat anders dan de maximale 76kW regen van de AWD

• GeeMoney
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:30:
[...]

Ah, ok. Ik dacht dat je die stippeltjes allemaal af moest wachten voordat je regen had als een soort zandloper :+.
Maar dan snap ik ook beter dat het rijgedrag verschilt met regen inderdaad.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-01 14:12
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:45:
[...]

415km dat is bijna 40km meer dan toen ik de mijne nieuw ophaalde en 70km meer dan mijn auto nu heeft.
Ben benieuwd naar het degradatie verloopt van de LFP

[...]

Vaak laad ik s'avonds tot 80 of 90% en als ik wakker wordt blaf ik er nog even handmatig 5 a 10% op 11kW in. Dat werkt meestal wel goed.
Contact met Tesla gehad, ze konden nu niets doen ik wordt maandag terug gebeld. Andere laadpaal geprobeerd en supercharger maar werkt helaas niet.. heb de range niet nodig nu, maar dit klopt niet helemaal.

Give 2 Get

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Runescom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:57:
[...]

Contact met Tesla gehad, ze konden nu niets doen ik wordt maandag terug gebeld. Andere laadpaal geprobeerd en supercharger maar werkt helaas niet.. heb de range niet nodig nu, maar dit klopt niet helemaal.
In het weekend is de (pech)hulp van Tesla non-existent. Ik begreep van support dat ze eigenlijk alleen maar afslepen tussen vrijdagavond en maandagochtend.

• BlakHawk
MrBasta schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:47:
[...]

Mooi uitgezocht! Zou wel je adres ff blurren :)
|:(

Thnx 👍
GeeMoney schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:14:

Het vreemde is dat ik van de week onder de 20% soc, opeens wel 100% regen had. Dus zonder voorverwarmen.

Ik dacht foutje? Of zit er een gedachte achter?
revolution-nl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:30:
[...]

Zie hierboven, met koude accu onder de 20% had ik wel 100% regen.

Toevallig fotootje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FpWX_uwd3g8_UoCalisI5YCtvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJblNn4rqTh6t12bWiIF8HM8.jpg?f=fotoalbum_large

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17
Runescom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:57:
[...]

Voor wat het waard is; dit is precies waar ook Chinese eigenaren van een LFP bij koude temperaturen over klagen, en tot nu toe is het antwoord van Tesla: wachten op een software update die het gaat oplossen.

Ik denk dat we de komende maanden meer nieuwe eigenaren (waaronder ikzelf) hier met hetzelfde verhaal mogen verwachten.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5,34 kWh

Kan mij voorstellen dat het met 1-fase langer duurt voor je onder de 3.7kW komt (en effectief nog kan bijladen).

Ga er van uit dat je batterij een stuk warmen is dus na klein uur voorverwarmen zul je verder kunnen rijden bij dezelfde SoC.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87

Drie kwartier is niets. Bij echt lange trips zet ik hem als het kan (paar keer per jaar dus) 2-3u van tevoren aan. Dan weet je zeker dat je snel kan laden bij de eerste Supercharger

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-01 13:48
Kijk weer wat geleerd voor als de corona voorbij is en we weer op vakantie kunnen. Want zie niet op tegen de supercharger stops maar als dar sneller kan door goed voorverwarmen is natuurlijk fijn.
Chk1975 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:18:
Kijk weer wat geleerd voor als de corona voorbij is en we weer op vakantie kunnen. Want zie niet op tegen de supercharger stops maar als dar sneller kan door goed voorverwarmen is natuurlijk fijn.
Als je met een volle accu vertrekt is de accu tegen de tijd dat je moet laden wel warm.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-01 23:05
Chk1975 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:18:
Mijn ervaring is dat mijn blaas altijd eerder vol is dan de accu leeg, en dat toilet en koffie of lunch langer duren dan het weer opladen om de volgende supercharger te halen. Ik zie de reis als onderdeel van de vakantie, niet als hinderlijk begin en eind.

SR+ sept 2019 wit

• Terranca
Misschien heb ik het eerder gemist of is het oud nieuws, maar heeft één van jullie al de service tools van Tesla geprobeerd? Ben benieuwd of er je er bvb een accu meting mee kan doen;

Zal wel niet gaan als je least, ivm toestemming etc. Zie het Twitter draadje voor links etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Terranca op 05-12-2020 14:22 ]

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Terranca schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:21:
Misschien heb ik het eerder gemist of is het oud nieuws, maar heeft één van jullie al de service tools van Tesla geprobeerd? Ben benieuwd of er je er bvb een accu meting mee kan doen;

[Twitter]
Zal wel niet gaan als je least, ivm toestemming etc. Zie het Twitter draadje voor links etc.
Was blijkbaar een bug op de website, is nu al dichtgegooid :)

EX30 Ultra Twin Performance

• Stef87
Inspired schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:28:
[...]

Als je met een volle accu vertrekt is de accu tegen de tijd dat je moet laden wel warm.
Als het echt koud is vaker niet dan wel hoor. Zeker met de SR+ welke geen motor heeft voor voor extra hitte.

Haal jij altijd de maximale snelheden bij supercharger dan?? Zo niet; lang voorverwarmen had dat verschil soms kunnen maken.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
BlakHawk schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:45:
[...]

Sorry, iets duidelijker:

Dus om de statistieken beter te krijgen ga je bewust extra energie verbruiken waar je misschien een heel huis wel een hele dag mee van stroom kunt voorzien?

Als ik nog puntjes zie trap ik gewoon wat vaker op de rem of ik vertraag wat eerder, de enige reden dat ik voorverwarm is om de ruimte alvast comfortabel te maken zodat die energie niet helemaal uit de accu hoeft te komen, bijkomend voordeel is dat de regeneratie al iets beter op orde is, maar alle puntjes weg bij vertrek vind ik echt onnodig.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• BlakHawk
Taro schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:10:
[...]

Dus om de statistieken beter te krijgen ga je bewust extra energie verbruiken waar je misschien een heel huis wel een hele dag mee van stroom kunt voorzien?

Als ik nog puntjes zie trap ik gewoon wat vaker op de rem of ik vertraag wat eerder, de enige reden dat ik voorverwarm is om de ruimte alvast comfortabel te maken zodat die energie niet helemaal uit de accu hoeft te komen, bijkomend voordeel is dat de regeneratie al iets beter op orde is, maar alle puntjes weg bij vertrek vind ik echt onnodig.
Dit was een test om te kijken hoeveel energie voorverwarmen eigenlijk kost.

Meten is weten.

Dan weten we ook direct dat je van het voorverwarmen van de auto kost aan energie en dat je daar blijkbaar een huishouden van energie van kunt voorzien.

Dit was naar aanleiding van twee standpunten in dit topic. Of eigenlijk 3:

Kamp: altijd lange tijd voorverwarmen (>30 minuten)
Kamp: nooit voorverwarmen
Kamp: kort voorverwarmen (15 minuten).

Die laatste moet ik nog een keer testen.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02
Voor de zzp-ers onder ons, met premium connectivity die de facturen vergeten waren te downloaden elke maand.... ze staan nu in je dashboard kastje op de tesla site!

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Stef87
Terranca schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:21:

[Twitter]
Deze mogelijkheid is alweer dicht gezet. (Helaas)

• Stef87
-Jaap-io schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:49:
Voor de zzp-ers onder ons, met premium connectivity die de facturen vergeten waren te downloaden elke maand.... ze staan nu in je dashboard kastje op de tesla site!
Ik heb zelf flink voor hogerop een klacht ingediend en hier specifiek om gevraagd.

Lijkt haast alsof ze dit door mij hebben aangepast >:) . (Had hier specifiek om gevraagd: kreeg eerst de losse facturen verzonden en erna stonden ze in Dashboard kastje account :p)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 05-12-2020 17:14 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 21:29
BlakHawk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:41:
[...]

Nee, die stuurversnelling kan mij gestolen worden.
Warmtepomp, dubbel glas(!), betere type accu’s, automatische kofferbak, betere koplampen.

Vooral dat dubbel glas, warmtepomp, kofferbak en de accu lijken mij top. Daar zou ik best een jaartje voor willen wachten.

[...]
Wat heb je aan dubbel glas? Ik merk nu al niets van de rijwind. Automatische kofferbak? Betere koplampen? Wat is er mis met de koplampen van mijn 2020 model? Wat ik wel een belangrijk verschil vindt is dat ik 2700 euro netto minder bijtelling per jaar betaal ipv het facelift model. Lekker elk jaar een extra vakantie met het gezin.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 21:29
-Jaap-io schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:49:
PC is toch nog steeds gratis?

• Houseofdreams
Voor SR+ 3 maand gratis, andere modellen 1 jaar.. Als het na die periode nog steeds werkt en je hebt de M3 via LM, dan betaald de LM dit blijkbaar (is mij verteld)

Of Tesla zou dit wegens de coronatoestanden als geste doen, maar dat laatste lijk me onwaarschijnlijk?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16
Toch weer een behoorlijke afstand gereden vandaag (+250km). Prima rit gehad, verliep voorspoedig. Waarvan 95% snelweg met 104km/pu op AP. Paar dingen die opvielen. Misschien voor sommige nuttig om te benoemen:

-AP werkte goed. Geen gekke phatom brakes gehad. Heenweg “vieze” camera’s en terugweg schone camera’s. Maakte geen verschil. Beide keren nagenoeg perfect.

-Blijf me verbazen over hoeveel zooi erin gaat. Er kan echt veel in.

-190wh/km over de hele trip terug. Bandenspanning is 2.8bar (m.u.v 1 band die een licht leegloopt, was 2,5bar). Airco stand 21-21.5 auto. Stoelverwarming heb ik op standje 2.

-Krijg altijd last van mijn rug op lange ritten. Komt door de zitpositie en feit dat je voet boven het gaspedaal zweeft. Dat begint te krampen en trekt door in mijn rug. Stoelen zijn bij kortere ritten redelijk comfortabel, maar vind ze op langere ritten minder prettig

-Blijft opvallen dat de Performance toch vrij stug is (goh echt joh). Snelweg geen centje pijn en overal best prima uitgebalanceerd. Zeker voor de verlaging en velgenmaat. Maar die klinker weggetjes en ‘kuilen’, de toeristischere landweg routes zeg maar. Ik wijk graag af van de hoofdwegen en standaard routes, vandaar 😄.

-Mijn vrouw wordt soms misselijk zodra ze niet zelf rijdt. Eerste auto waarbij ik dat meemaak. Geen idee waar dat aan ligt.

-Ben met 95% weggereden en met 25% thuis aangekomen. Dat was w.m.b.t. een prima afstand om even benen te strekken. Zou zeker niet langer zijn doorgereden.

-De hele rit tot 25% geen puntjes links (koudere accu) of rechts (power limit). Response op gas was met lage soc snel.
Nu had ik de afgelopen dagen regelmatig bij 40-30% al power limit (meerdere puntjes rechts). Response op gas ook beduidend langzamer.

-Gebruik geen all-weather matten, maar standaard matten. Vind die mooier (en meuren niet naar rubber). Schoonmaken ging ook weer super vlot.

• Houseofdreams
STIMPPYYY schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:12:
-190wh/km over de hele trip terug. Bandenspanning is 2.8bar (m.u.v 1 band die een licht leegloopt, was 2,5bar). Airco stand 21-21.5 auto. Stoelverwarming heb ik op standje 2.
Zomerbanden? Ik geraakmet de SR+ de laatste weken niet onder de 200wh/km, maar ik rij dan wel 120km/h, wat wel een groot verschil maakt..

Morgen nog eens een wat langere rit (2x 70km), toch ook eens proberen rond de 100 te blijven, op een zondag lukt dat meestal beter dan door de week (weinig tot geen vrachtwagens)

• STIMPPYYY
Houseofdreams schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:16:
[...]

Zomerbanden? Ik geraakmet de SR+ de laatste weken niet onder de 200wh/km, maar ik rij dan wel 120km/h, wat wel een groot verschil maakt..

Morgen nog eens een wat langere rit (2x 70km), toch ook eens proberen rond de 100 te blijven, op een zondag lukt dat meestal beter dan door de week (weinig tot geen vrachtwagens)
Ik rijd op zomerbanden nog inderdaad. 120km-pu gaat het ook hard bij mij. Denk zo rond de 220-230.

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:17:
[...]

Ik rijd op zomerbanden nog inderdaad. 120km-pu gaat het ook hard bij mij. Denk zo rond de 220-230.
Heb je hiervoor al automaten gehad die rap op de 100 zaten?
Mijn vrouw had er ook last van maar het went en uiteindelijk heeft ze in de E-tron helemaal geen last gehad. In mijn vorige Tiguan in het begin, zeg een maand of 3.
En wat helpt is rustiger optrekken en aangeven dat je gaat optrekken.

Wellicht verschilt het per mens, ik word zelf vaak wagenziek als ik achterin zit of in een Citroën stap.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 18:37
"Nadeel" van een elektrische auto is dat je geen motorgeluid hoort, waardoor je hersenen de snelheid moeilijker kunnen inschatten.Dat kan sneller tot wagenziekte leiden. Je evenwicht orgaan registreert de versnelling wel, maar je oren registreren geen geluid. Die samenwerking ontbreekt dus. Er is een leuk filmpje op Youtube over een iemand met een Ferrari die wagenziek werd in een Tesla M3P terwijl hij in de Ferrari nergens last van had toen hetzelfde stukje weg met ongeveer dezelfde snelheid gereden werd.

• Stef87
@STIMPPYYY Regeneratie op low zetten is moeite waard als je vrouw in auto zit. Dat kan potentieel flink helpen tegen wagenziekte.

• Houseofdreams
Als mijn vriendin erbij zit, rijd ik ook meestal als een bejaarde :) Superzacht optrekken en afremmen... Ze wordt op zich redelijk snel misselijk, maar tot op heden nog maar 1 keer gehad, toen CC opstond en de wagen voor ons heel slecht snelheid kon houden... Dat gebruik ik dus heel weinig bij druk verkeer

• Aalard99
Houseofdreams schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:51:
Als mijn vriendin erbij zit, rijd ik ook meestal als een bejaarde :) Superzacht optrekken en afremmen... Ze wordt op zich redelijk snel misselijk, maar tot op heden nog maar 1 keer gehad, toen CC opstond en de wagen voor ons heel slecht snelheid kon houden... Dat gebruik ik dus heel weinig bij druk verkeer
Herkenbaar, ik rijd ook altijd heel rustig met het gezin in de auto om wagenziekte te voorkomen. Had ik in voorgaande auto’s ook alleen bij de Tesla moet je extra voorzichtig doen vanwege het vermogen.

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:23:
[...]

Heb je hiervoor al automaten gehad die rap op de 100 zaten?
Mijn vrouw had er ook last van maar het went en uiteindelijk heeft ze in de E-tron helemaal geen last gehad. In mijn vorige Tiguan in het begin, zeg een maand of 3.
En wat helpt is rustiger optrekken en aangeven dat je gaat optrekken.

Wellicht verschilt het per mens, ik word zelf vaak wagenziek als ik achterin zit of in een Citroën stap.
Onze tweede auto is een automaat, maar die is niet snel. Denk wel dat de snelheid meespeelt, de lagere zit en regeneratie. Zoals hierboven gesteld kan het ook komen door ontbreken van motorgeluid.

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:44:
@STIMPPYYY Regeneratie op low zetten is moeite waard als je vrouw in auto zit. Dat kan potentieel flink helpen tegen wagenziekte.
Thanks, dit ga ik zeker proberen op lange ritten. Wellicht ook op Chill zetten. We zullen zien of dat helpt.

Ik heb overigens wel een hele tijd gereden op lagere regeneratiestand (reed voornamelijk alleen toen). Dat was eigenlijk best prettig en natuurlijk. Wel meer remmen natuurlijk.
Ook speel ik weleens met stuurcomfort. Staat nu bij mij op standaard. Comfort is best fijn, maar voor mij ontbreekt bij scherp sturen het gevoel.

Komen jullie ook weleens aan deze settings?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:27
STIMPPYYY schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:12:
Toch weer een behoorlijke afstand gereden vandaag (+250km). Prima rit gehad, verliep voorspoedig. Waarvan 95% snelweg met 104km/pu op AP. Paar dingen die opvielen. Misschien voor sommige nuttig om te benoemen:

-AP werkte goed. Geen gekke phatom brakes gehad. Heenweg “vieze” camera’s en terugweg schone camera’s. Maakte geen verschil. Beide keren nagenoeg perfect.

-Blijf me verbazen over hoeveel zooi erin gaat. Er kan echt veel in.

-Krijg altijd last van mijn rug op lange ritten. Komt door de zitpositie en feit dat je voet boven het gaspedaal zweeft. Dat begint te krampen en trekt door in mijn rug. Stoelen zijn bij kortere ritten redelijk comfortabel, maar vind ze op langere ritten minder prettig

-Blijft opvallen dat de Performance toch vrij stug is (goh echt joh). Snelweg geen centje pijn en overal best prima uitgebalanceerd. Zeker voor de verlaging en velgenmaat. Maar die klinker weggetjes en ‘kuilen’, de toeristischere landweg routes zeg maar. Ik wijk graag af van de hoofdwegen en standaard routes, vandaar 😄.

-Mijn vrouw wordt soms misselijk zodra ze niet zelf rijdt. Eerste auto waarbij ik dat meemaak. Geen idee waar dat aan ligt.

-Ben met 95% weggereden en met 25% thuis aangekomen. Dat was w.m.b.t. een prima afstand om even benen te strekken. Zou zeker niet langer zijn doorgereden.

-De hele rit tot 25% geen puntjes links (koudere accu) of rechts (power limit). Response op gas was met lage soc snel.
Nu had ik de afgelopen dagen regelmatig bij 40-30% al power limit (meerdere puntjes rechts). Response op gas ook beduidend langzamer.

-Gebruik geen all-weather matten, maar standaard matten. Vind die mooier (en meuren niet naar rubber). Schoonmaken ging ook weer super vlot.
Waarom hou je je voet boven je "gaspedaal" als je op AP rijdt :? Zeker als je daardoor last van je rug krijgt.
Ik rij zo goed als alles op AP op de snelweg en heb beide voetjes op de grond (of mn linkervoet, zonder schoen, tegen het dashboard :P ). Mocht AP dan een keer een gekke actie hebben ben ik over het algemeen vlot zat om te corrigeren.

• STIMPPYYY
ybos schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:44:
[...]

Waarom hou je je voet boven je "gaspedaal" als je op AP rijdt :? Zeker als je daardoor last van je rug krijgt.
Ik rij zo goed als alles op AP op de snelweg en heb beide voetjes op de grond (of mn linkervoet, zonder schoen, tegen het dashboard :P ). Mocht AP dan een keer een gekke actie hebben ben ik over het algemeen vlot zat om te corrigeren.
Vanwege phatom brakes. Met kinderen en vrouw in de auto neem ik geen onnodig risico. Het heeft me in he verleden al vaker verrast. Er zou dan maar iemand dicht op je rijden achter...

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Achter maak ik me niet zo zorgen om. Al is het jammer van de auto. Ik heb em er overigens bijna altijd naast staan. Heb gemerkt dat ik snel genoeg reageer. Vast al die jaren achter het drumstel..

Als je je voet boven het gaspedaal houd, leunt die dan wel met de hak op de grond? En laat je hem er lichtjes tegenaan staan of echt zweven? En heb je het gevoel dat de voorkant van de stoel niet of juist teveel op de onderkant van je bovenbeen drukt? Dat laatste was bij mij iig uiteindelijk het probleem in combinatie met de stoel te rechtop en de voorkant te laag.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat vooral wagenziekte veroorzaakt in een Tesla is de hoge "jerk", een grootheid uitgedrukt in m/s3, dus de snelheid waarmee de acceleratie verandert. Niet alleen bij het accelereren en het remmen (waartegen idd chill mode en lage regeneratie kunnen helpen), maar ook bij het sturen: als je op autopilot rijdt en van rijstrook wisselt moet je even door de AP heen duwen met het stuur, wat voor een jerk zorgt als je begint met de baanwissel. Ook bij een bocht in de weg rijdt de AP meer "jerky" dan een menselijke bestuurder. Dat alles bij elkaar kan voor misselijkheid zorgen bij passagiers die wat last hebben van wagenziekte.

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 06-12-2020 12:11 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01 14:14
Mx. Alba schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:09:
Wat vooral wagenziekte veroorzaakt in een Tesla is de hoge "jerk", een grootheid uitgedrukt in m/s3, dus de snelheid waarmee de acceleratie verandert. Niet alleen bij het accelereren en het remmen (waartegen idd chill mode en lage regeneratie kunnen helpen), maar ook bij het sturen: als je op autopilot rijdt en van rijstrook wisselt moet je even door de AP heen duwen met het stuur, wat voor een jerk zorgt als je begint met de baanwissel. Ook bij een bocht in de weg rijdt de AP meer "jerky" dan een menselijke bestuurder. Dat alles bij elkaar kan voor misselijkheid zorgen bij passagiers die wat last hebben van wagenziekte.
Dat door het stuur heen moeten drukken vind ik een van de redenen waarom ik ap zelden gebruik.

Ik vind het one pedal driving zo relaxed, dat ik AP overrated vind. neem daarbij de stuurcorrecties hier op de platteland regelmatig plaatsvinden. super irritant. En de kans op phantom breaks. Ik vind het niks.

Laatst ruim 500 km gereden op 1 dag. Superrelaxed thuisgekomen, zonder ap.

• Stef87
STIMPPYYY schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:58:
[...]

Thanks, dit ga ik zeker proberen op lange ritten. Wellicht ook op Chill zetten. We zullen zien of dat helpt.

Ik heb overigens wel een hele tijd gereden op lagere regeneratiestand (reed voornamelijk alleen toen). Dat was eigenlijk best prettig en natuurlijk. Wel meer remmen natuurlijk.
Ook speel ik weleens met stuurcomfort. Staat nu bij mij op standaard. Comfort is best fijn, maar voor mij ontbreekt bij scherp sturen het gevoel.

Komen jullie ook weleens aan deze settings?
Hoop dat het helpt! Zelf ben ik op een boot soms zeeziek, dat is echt afgrijselijk.

Ooit zo’n filmpje gezien waar een beroemde (Ferrari?) testrijder die setting probeerde in de Model 3, die gaf aan dat de comfort stand het meeste gevoel gaf. Vind die zelf ook wel fijn en is naar mijn mening niet té licht dus staat hij er nu altijd op.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01 19:02
Herkenbaar, mijn vrouw heeft er in de Tesla ook last van, in vorige auto’s (ook automaten) nooit.
Wat helpt:
- Regeneratie op laag (ik doe op snelweg sowieso vaak regen op laag)
- Geen AP. (I.v.m het doordrukken bij rijbaanwissel en de phantom brakes.)
Gisteren had ik even de AP aan op een lange(re) rit. Toen ging die weer in de ankers door een fly-over oid. Vrouw weer pislink, zoon wakker.
AP is hier dus een functie die alleen gebruikt wordt als ik alleen in de auto zit..

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:27
Mx. Alba schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:09:
ik had in het begin toen ik de auto gekocht had ook een beetje last van :X
Ik had toen wel zoiets van: ohow, straks kan ik hem weer inruilen omdat ik misselijk word in mijn eigen auto. Gelukkig vlot overgegaan en de familie hoor ik nooit over misselijkheid. Het is eerder vechten om mijn zoontje wakker te houden :P
Vrouwlief kijkt me wel verbaasd aan bij een onverwachte remactie maar ze heeft ook een keer meegemaakt dat de AP volledig terecht ingreep en een noodremactie deed op de snelweg -> file. We zaten voor t gevoel beiden op het dashboard maar wat was ik blij met deze ingreep. ik was te laat geweest :Y

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eddos schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:53:
Herkenbaar, mijn vrouw heeft er in de Tesla ook last van, in vorige auto’s (ook automaten) nooit.
Wat helpt:
- Regeneratie op laag (ik doe op snelweg sowieso vaak regen op laag)
- Geen AP. (I.v.m het doordrukken bij rijbaanwissel en de phantom brakes.)
Gisteren had ik even de AP aan op een lange(re) rit. Toen ging die weer in de ankers door een fly-over oid. Vrouw weer pislink, zoon wakker.
AP is hier dus een functie die alleen gebruikt wordt als ik alleen in de auto zit..
Waarom zou je vrouw pislink moeten worden door een bug in AP? Alsof jij er wat aan kan doen .... moeilijke vrouwen altijd

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02
Het zal wel weer druk worden met range discussies de komende tijd...
Mits dit waar is en de LFP batterij in de winter maar 240km real life beschikbaar heeft...
https://insideevs.com/new...esting-lfp-model-3-china/

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-Jaap-io schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:09:
Mits dit waar is en de LFP batterij in de winter maar 240km real life beschikbaar heeft...
Terecht. Gewoon niet netjes dat de consument de beta tester moet zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-01 19:48
Met wintertemperaturen, een SR+ alsook geen warmtepomp.
Wat is het verschil tussen een SR+ met een andere batterij in de winter? Toch amper iets?
Snelweg - Winter * 235 km
Dat ze daaruit concluderen dat Tesla testen heeft geskipped, vind ik toch wel dat ze een logische oorzaak - gevolg verband dat ze hebben kunnen leggen. 8)7

• Caelorum
  • Nu online
Je hoeft overigens niet door de AP heen te duwen voor wisselen van baan. Knipper aan en even een seconde (of twee) wachten en dan wordt de tegendruk vermindert en ga je er soepel doorheen zonder jerk dus.

• Aalard99
Eddos schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:53:
Ja hier idem, jammer alleen dat ik voor mijn werk sinds maart pas 200km heb gereden vanwege Corona. Ik zit om die reden niet vaak alleen in de auto....

• Stef87
Dit stuk van dat artikel is bijna hetzelfde bij mijn 2019 SR+ hoor... Niets “nieuws”

FYI: Ik zat ipv 54.45kWh nog maar op 46.x kWh na één of twee keer laden. Kreeg hem half leeg afgeleverd dus wmb was dit direct al zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbJ9OtnONPLABECTfkRteP1dHls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caVAfUOfZuwm0NTZMInKpj2k.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor nu heeft alleen de SR+ de LFP batterij toch? Hoop dat mensen na een update wel de gehele capaciteit kunnen gebruiken.

Helaas kan ik mensen die zo’n pack nu hebben alvast vertellen dat wanneer “alles werkt “ ze pas wat doen zodra je al op -30% capaciteit of erger zit. (Helaas)

Nu ben ik ook wel erg nieuwsgierig hoe snel je kan superchargen, wat Tesla belooft ook nergens een minimale snelheid.

*edit*

In de winter 240km rated range of echte range, artikel is niet duidelijk? Want het non-LFP model haalt ook bij erg koud weer niet zomaar 200+ km

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 06-12-2020 16:29 ]

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:24
Kan iemand bevestigen dat er geen opslag medium wordt meegeleverd met de nieuwe M3 SR+ (2020 deze maand geleverd)?

Er was eerder een gerucht dat dit wel het geval zou zijn.
Ook ben ik benieuwd of er nu wel of geen usb aansluiting in het dashboard kastje zit.

• bottom line
Stef87 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:25:
[...]

Maar voor nu heeft alleen de SR+ de LFP batterij toch? Hoop dat mensen na een update wel de gehele capaciteit kunnen gebruiken.
Enkel de SR+ gaat ooit de LFP batterij krijgen. De LR krijgt dit nooit.
Komt omdat de LFP batterijen groter en zwaarder zijn dan de 'klassieke batterijen' en dus de lege ruimte in de batterijmodules kunnen gebruiken.
Bij een LR zit die plek volledig vol, dus geen andere methodes zijn mogelijk (momenteel toch nog niet)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01 19:02
DennusB schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:16:
[...]

Waarom zou je vrouw pislink moeten worden door een bug in AP? Alsof jij er wat aan kan doen .... moeilijke vrouwen altijd
Omdat ze schrikt van een rare actie van de auto, wat komt door een actie van mij(het aanzetten van de AP). :P

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-01 23:05
Eddos schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:32:
[...]

Omdat ze schrikt van een rare actie van de auto, wat komt door een actie van mij(het aanzetten van de AP). :P
Mijn vrouw vind ook dat ik een stuk beter rij dan AP, maar gisteren reed ik op volgafstand 1 achter een andere auto met 110 km/u, er wrong zich plotseling een auto tussen zodat er afgeremd moest worden en haar reactie was: “deed jij dat of deed de Tesla dat zo netjes?”

SR+ sept 2019 wit

• Smobbo
  • Laatst online: 16-01 16:05
bottom line schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:53:
[...]

Met wintertemperaturen, een SR+ alsook geen warmtepomp.
Wat is het verschil tussen een SR+ met een andere batterij in de winter? Toch amper iets?

[...]

Dat ze daaruit concluderen dat Tesla testen heeft geskipped, vind ik toch wel dat ze een logische oorzaak - gevolg verband dat ze hebben kunnen leggen. 8)7
Idd, 240 in de winter met een SR+.
Daarnaast heb ik het artikel gelezen tot het stuk waar staat dat 1 iemand aangaf dat hij na 241km nog 5% overhad. Hoe ze dan de conclusie trekken dat alle LFP’s tot 240 komen ontgaat mij even...

• bottom line
Smobbo schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:05:
[...]

Idd, 240 in de winter met een SR+.
Daarnaast heb ik het artikel gelezen tot het stuk waar staat dat 1 iemand aangaf dat hij na 241km nog 5% overhad. Hoe ze dan de conclusie trekken dat alle LFP’s tot 240 komen ontgaat mij even...
Ze kunnen beter een artikel schrijven dat ze bij Volkswagen en Polestar geen real life testen hebben uitgevoerd voor de verkoop startte, want die auto's zitten nog volop met fouten :P

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:59:
[...]

Vanwege phatom brakes. Met kinderen en vrouw in de auto neem ik geen onnodig risico. Het heeft me in he verleden al vaker verrast. Er zou dan maar iemand dicht op je rijden achter...
Als je daar zo bang voor bent en toch je voet boven het pedaal houdt, wat is er dan de toegevoegde waarde van? Kan je het toch net zo goed uit laten staan?

Ik heb in 1 jaar en 3 maanden tijd misschien 5 km op de automatische piloot gereden, ik rij liever zelf, net zo ontspannen.

• JohanB
Taro schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:50:
[...]

Als je daar zo bang voor bent en toch je voet boven het pedaal houdt, wat is er dan de toegevoegde waarde van? Kan je het toch net zo goed uit laten staan?

Ik heb in 1 jaar en 3 maanden tijd misschien 5 km op de automatische piloot gereden, ik rij liever zelf, net zo ontspannen.
Een (TA)CC is natuurlijk ontwikkeld om het rijden meer ontspannen te maken.

En denk dat er hier redelijk wat zijn die hopen dat het uiteindelijk gaat werken als we dit voor Tesla blijven testen, trainen, ontwikkelen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:00:
[...]

Een (TA)CC is natuurlijk ontwikkeld om het rijden meer ontspannen te maken.

En denk dat er hier redelijk wat zijn die hopen dat het uiteindelijk gaat werken als we dit voor Tesla blijven testen, trainen, ontwikkelen.
Klopt, maar als je er geen vertrouwen in hebt en dus met je voet boven het pedaal blijft hangen (ik krijg daar persoonlijk kramp van...), dan is de vraag of dat ontspannen is.

Dus eens dat het goed zou moeten werken, maar dat staat los van dit voorbeeld.

• Proppel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 18:59
GroeneWandelaar schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:41:
Kan iemand bevestigen dat er geen opslag medium wordt meegeleverd met de nieuwe M3 SR+ (2020 deze maand geleverd)?

Er was eerder een gerucht dat dit wel het geval zou zijn.
Ook ben ik benieuwd of er nu wel of geen usb aansluiting in het dashboard kastje zit.
Er zit geen usb aansluiting in het dashboardkastje.

• JohanB
Taro schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:02:
[...]

Klopt, maar als je er geen vertrouwen in hebt en dus met je voet boven het pedaal blijft hangen (ik krijg daar persoonlijk kramp van...), dan is de vraag of dat ontspannen is.

Dus eens dat het goed zou moeten werken, maar dat staat los van dit voorbeeld.
Ik kan niet voor Stimppy spreken, maar volgens mij heeft hij hier weleens aangegeven dat hij hoopt beter te worden door het te blijven gebruiken.

Ik blijf het ook gebruiken
A) omdat ik niet continu op snelheid wil letten
B)in de hoop dat het misschien een keer gaat werken. Ondanks dat dat dus nu slecht werkt en minder ontspannen is
C) ik weiger te geloven dat Tesla geen werkende (TA)CC kan maken en ik dus bewijs voor het SeC nodig heb over de phantom brakes

(En qua veiligheid moet je voet er natuurlijk sowieso boven)

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 06-12-2020 20:14 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Top, ik hoor het graag als het niveau door jullie bijdrage zo goed is geworden dat ik het kan gaan gebruiken zonder kramp te krijgen :)

• Caelorum
  • Nu online
@Taro je hoeft niet je voet te laten hangen. Je kan gewoon je hak op de bodem zetten en de punt van je voet tegen het pedaal laten rusten. Maakt ook niet uit dat je em licht indrukt, want als de auto op AP/TACC staat negeert die de eerste paar mm indrukken. Zelfs met mijn maat 46 bergschoenen trigger ik de override niet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Caelorum Misschien goed om te vermelden: Ik heb 10 jaar geleden mijn rechter enkel verbrijzeld tijdens een ongeluk, ben er 3x aan geopereerd, maar dat gaat hem hier niet meer worden. Ik hoor het dus wel als het goed werkt :)

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Phantom breaks kunnen irritant zijn, maar niet zo irritatnt als het huidige verkeersbordenherkenning systeem.
Rij vanaf 80 weg de gemeentegrens binnen, auto gaat naar 50. Bij verlaten van de gemeentegrens waar de weg weer 80 wordt blijft de auto denken dat het nog steeds 50 is.
Of bordje adviessnelheid 60 voor een bocht, na de bocht weer 80, auto denkt nog steeds 60 is.

Ik vind verkeersbordenherkenning een grotere ramp dan phantombreaks op dit moment.

Ik zou gewoon graag de optie willen om verkeersbordenherkenning uit te zetten.
Hierna ga ik wel weer zeuren over de phantombreaks.

ICE ICE Baby

• JohanB
djmuggs schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:37:
Phantom breaks kunnen irritant zijn, maar niet zo irritatnt als het huidige verkeersbordenherkenning systeem.
Rij vanaf 80 weg de gemeentegrens binnen, auto gaat naar 50. Bij verlaten van de gemeentegrens waar de weg weer 80 wordt blijft de auto denken dat het nog steeds 50 is.
Of bordje adviessnelheid 60 voor een bocht, na de bocht weer 80, auto denkt nog steeds 60 is.

Ik vind verkeersbordenherkenning een grotere ramp dan phantombreaks op dit moment.

Ik zou gewoon graag de optie willen om verkeersbordenherkenning uit te zetten.
Hierna ga ik wel weer zeuren over de phantombreaks.
Toen ik de reviews over borden herkenning las heb ik besloten geen updates meer te draaien. Vandaar dat bij mij phantom brakes een grote issue zijn ;)

Kun je Service niet vragen om de versie terug te draaien oid?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
Ik heb in de afgelopen 10k km pas 1 phantom break gehad en dat was onder de enigste viaduct hier in Californië was inderdaad behoorlijk schrikken zeker als je het daarvoor dus nog nooit had mee gemaakt. Kan me ook voorstellen dat je er wagenziek van word trouwens, als mijn vrouw rijd zet ik hem ook altijd op chill omdat ik er naast ziek word maar goed, dat heb ik in praktisch elke auto waar ik niet rij.

• STIMPPYYY
JohanB schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:07:
[...]

Ik kan niet voor Stimppy spreken, maar volgens mij heeft hij hier weleens aangegeven dat hij hoopt beter te worden door het te blijven gebruiken.

Ik blijf het ook gebruiken
A) omdat ik niet continu op snelheid wil letten
B)in de hoop dat het misschien een keer gaat werken. Ondanks dat dat dus nu slecht werkt en minder ontspannen is
C) ik weiger te geloven dat Tesla geen werkende (TA)CC kan maken en ik dus bewijs voor het SeC nodig heb over de phantom brakes

(En qua veiligheid moet je voet er natuurlijk sowieso boven)
Klopt inderdaad wat je zegt. Overigens ook wat de rest zegt. Maar ik begrijp de reactie van @Taro ook helemaal. Het klinkt inderdaad stom om je voet continu boven het pedaal te hebben. Maar eigenlijk deed ik nooit anders dan bij mijn andere auto. Daar had ik alleen vrijwel altijd (onbewust) mijn voet boven het rempedaal (automaatje). Iets met altijd tijdig willen kunnen anticiperen en controle willen hebben. Denk persoon eigen en ook aangeleerd op die manier. Voet inderdaad met de hak op de grond en voet leunt op gaspedaal. Daar krijg je na 2 uur wel lichte kramp van. Soms even strekken kan geen kwaad overigens, zo panisch ben ik nou ook weer niet.
Waar met name de meerwaarde voor mij ligt: a) snelheid geen omkijken naar. b) niet continu correcties uitvoeren bij het in de baan houden van de auto

Maar ik neem aan dat jij @Taro ook op cruise control rijdt? Dan heb je net zo goed kans op phantom brakes. Heb je die nooit eerder meegemaakt?

AP werkte overigens bij de 500km in totaal bij mij nagenoeg perfect. Wat dat betreft gaat het de goede kant op. Overigens is het ook aangenamer in gebruik met 100km/pu.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@STIMPPYYY Als ik op een eenbaansweg rij, voor langere tijd, dan gebruik ik weleens cruise control. Maar ik ben een linksrijder, geen rechtsrijder en mag graag vlot doorrijden. Dus meestal rij ik gewoon zelf. Ik merk dat als ik de auto op een automatische stand zet, dat ik alsnog heel erg alert blijf, of misschien nog wel alerter ben dan anders, dan dat ik gewoon zelf rij. Het geeft mij dus geen extra rust.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat het voor mijn rechter enkel (die dus behoorlijk naar de knoppen is) beter is om cruise control te gebruiken. Op vakantie met het gezin erbij in de auto dan zal ik dat vast wel meer gebruiken, maar door Corona nog geen verre vakantie met deze auto gehad. Die staat voor de meivakantie al gepland naar Italië, dus dan ga ik vast wel meer met TACC rijden :)

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

JohanB schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:42:
[...]

Toen ik de reviews over borden herkenning las heb ik besloten geen updates meer te draaien. Vandaar dat bij mij phantom brakes een grote issue zijn ;)

Kun je Service niet vragen om de versie terug te draaien oid?
Na de toevoeging van verkeersbordenherkenning zijn er nog extra features bij gekomen.
Dus terug draaien zou andere nuttige zaken ongedaan maken.
Gewoon de optie om verkeersbordenherkenning uit te zetten zou een perfecte upgrade zijn.

ICE ICE Baby

• Flatline____
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-01 11:38
Tesla is echt niet de enige die last heeft van phantom braking. Mijn Golf 7 heeft adaptive cc. In 5 jaar even zoveel serieuze ‘ingrepen’ gehad, naast nog veel meer hikjes. Bv op de periferique rook van de remmen door een noodstop, precies waar 2x 3 rijbanen bij elkaar komen. Krijg je wel ff zweethandjes van.

En toch ben ik een heel tevreden gebruiker op de snelweg, maar ook in de stad.

• Houseofdreams
Houseofdreams schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:43:
[...]

Vandaag wat ritten gedaan, paar korte, paar lange... Als ik dan alles uitreken, kom ik vandaag op een max range van 216km, als ik het uitreken naar 100% lading...

Da's wel ineens een pak minder als de 290km van een kleine week geleden, geen idee wat er juist aan de hand was...

6°, lichte regen, 50% snelweg aan 120km/h, 19" SR+

Ik hoop dat dit toch eenmalig was, want als dit nog gaat zakken als het echt gaat vriezen, dan ga ik zelfs deze wekelijkse rit niet meer halen in 1 lading...
Vandaag zelfde rit opnieuw gedaan, alles rustig aan 50% +-100km/h & 50% +-70km/h, buitentemperatuur van 3°.

Vandaag ipv 214km range, nog 260km range (extrapolatie naar 100% lading).

Gemiddeld verbruik van 185Wh/km ipv 220+ Wh/km. Nog niks om heel wild van te worden, maar toch al beter...Lagere snelheid & gepland vertrek maakt dus wel degelijk iets uit.

• Smobbo
Ik blijf me verbazen over de verschillen in ervaring met TACC. Ik rij denk ik 90% van m’n snelweg km’s ermee en op 80km wegen ook de ruime meerderheid (alleen die middenbermslingerdingen doet hij iets te zwierig).
Ik heb wel eens dat de auto een beetje inhoud (Max. 5km langzamer ofzo?), zeg eens in de 1000km. Een echte heftige remactie heb ik nu denk ik 3-5 keer gehad in 40k km.

Ik heb m’n voeten gewoon plat op de vloer, m’n linkerknie leunt tegen het stuur voor AP (y) .

Ik zou haast denken dat er een groot verschil in camera kalibratie zit ofzo...

• Stef87
Slecht nieuws voor de MiC Model 3.

Superchargen lijkt significant langzamer voor de Made in China versie, nu 90-99kW max:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVM0uA9y8T6r6lpPCxvxXwKT2pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZqxS9SdroNTp1S7RZQ6LXic.jpg?f=fotoalbum_large

X- as SoC%
Y- as laadsnelheid in kW (176kW max voor SR+ 2019)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2020 04:00 ]

• Smobbo
Een collega krijgt deze week z’n model 3 SR+, hoe kan je zien of dit een Made in China versie is?

• Terranca
Smobbo schreef op maandag 7 december 2020 @ 06:27:
Een collega krijgt deze week z’n model 3 SR+, hoe kan je zien of dit een Made in China versie is?
Even de VIN bekijken; als het begint met LRW komt hij uit China, met 5YJ uit Amerika.

Maar als hij hem deze week haalt is het 99,99% zeker een uit China.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 03:58:

Superchargen lijkt significant langzamer voor de Made in China versie, nu 90-99kW max:

[Afbeelding]

X- as SoC%
Hier zal vast nog wel een update voor komen. De “oude” SR+ laadde in eerste instantie ook niet sneller dan 100kW. Dat is later pas verhoogd naar 170 kW.

[ Voor 10% gewijzigd door koifim op 07-12-2020 07:10 ]

• GeeMoney
koifim schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:09:
[...]

Hier zal vast nog wel een update voor komen. De “oude” SR+ laadde in eerste instantie ook niet sneller dan 100kW. Dat is later pas verhoogd naar 170 kW.
Het is wel typisch. “Het” merk wat bekend staat om zijn superieure batterijen en efficiency brengt notabene een nieuw en verbeterd type uit met een hoop bombarie en dan blijkt tot nog toe de enige vooruitgang het vergroten van de financiële marge te zijn :+.
Dit doet ze geen goed, al wordt het straks beter maar die eerste slechte reclame heb je al te pakken. Laten we hopen dat het om het verzamelen van data gaat en dat het rap beter gaat worden dmv updates.

* Theoretisch meer inhoud met op papier dus meer range welke bij iets lagere temperaturen veel sneller compleet inkakt.
* Veel mensen klagen over het niet volledig op kunnen laden -> betekend dus feitelijk nog minder range.
* Snelladen is nog langzamer als het oude vorige type -> je lange rit duurt dus nog langer.
* Accu is zwaarder, wellicht consequenties voor toekomstige MRB. Al denk ik dat EV’s een ander model krijgen straks qua belastingen.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2020 07:22 ]

• BlakHawk
Sunri5e schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:24:
[...]

Wat heb je aan dubbel glas? Ik merk nu al niets van de rijwind. Automatische kofferbak? Betere koplampen? Wat is er mis met de koplampen van mijn 2020 model? Wat ik wel een belangrijk verschil vindt is dat ik 2700 euro netto minder bijtelling per jaar betaal ipv het facelift model. Lekker elk jaar een extra vakantie met het gezin.
Dubbel glas lijkt mij evident. Mijn 3 is best lawaaiig, mijn vorige ICE was op cruise snelheid stiller op de snelweg, dan mijn Model 3. Dus zeer welkom.

Automatische kofferbak lijkt mij ook duidelijk. Had laatst een S loaner mee die het wel had. Ik vond het heerlijk.

Koplampen staan bij mij steeds verder naar beneden lijkt wel. Heel irritant. Verder is het lichtbeeld prima, maar in het donker kom ik wel eens iets te kort. Nog steeds jammer dat de nieuwe niet meedraaien, maar het schijnt dat ze al een stuk meer licht geven dan de “oude”.

Voor mij is het ook geen €2700 waard per jaar, maar net doen alsof de verschillen klein zijn is niet eerlijk.

De warmtepomp zou bij mij meer dan welkom zijn en ook de chromedelete vind ik erg strak!

De verschillen zijn groot! En de nieuwe vind ik veel beter dan de oude. Maar toch is het mij het verschil in bijtelling niet waard.

• BlakHawk
Stef87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 03:58:

[Afbeelding]

X- as SoC%
Kijk het is top dat accu’s geen kobalt nodig hebben!

Maar ik heb nooit begrepen, als dat zo makkelijk was en zonder nadelen, bestonden er nu al geen accu’s met kobalt.

Het zal een doel hebben.

Kobalt is super duur, geen enkele fabrikant stopt het er voor de lol in natuurlijk.

Ik ben zeer benieuwd hoe deze accu’s zich op lange termijn houden.

• Terranca
Wat betreft die LFP batterij: ik mag straks ook mijn SR+ gaan ophalen en ik heb er wel vertrouwen in. Vooral omdat ik Tesla in de basis niet zie als een autobouwer, maar als software bedrijf, vooral op het gebied van (door)ontwikkeling.

Mijn Audi die ik inlever is in de 4 jaar dat ik hem heb gehad exact hetzelfde gebleven; dan moet je dus als Audi zijnde in 1x een goed werkende auto opleveren. Dat kunnen ze, en dat werkt voor Audi prima.

Tesla daarentegen kan, behalve de hardware, alles nog aanpassen door het, na levering, nog door te ontwikkelen. Dat is een enorm andere strategie! Dat betekent dat je op het begin je batterij heel conservatief kan opladen, kijken wat het in de verschillende regio's en temperaturen doet, zonder een test traject van 10 maanden. Als je als bestuurder verwacht vanaf dag 1 een tip top auto te hebben is dat zuur, maar dat is de andere kant van de "je krijgt constant nieuwe features" medaille.

In de software wereld (waar Elon natuurlijk alles van weet) is het juist een kwestie van kleine, incrementele verbeteringen, en dat zie je bij Tesla overal in terug. Ja, bordherkenning is nog niet goed, de calibratie van de LFP accu is niet ok, phantom breaks zijn onnodig, maar er is elk jaar verbetering. Dat vind ik, persoonlijk, een leuke manier om auto te rijden.

• Terranca
Wat betreft dubbel glas: heb nu al een paar filmpjes van 2020 vs 2021 met decibelmeters gezien en het verschil is echt verwaarloosbaar. Zal het straks nog even opzoeken.

• BlakHawk
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:50:
Wat betreft die LFP batterij: ik mag straks ook mijn SR+ gaan ophalen en ik heb er wel vertrouwen in. Vooral omdat ik Tesla in de basis niet zie als een autobouwer, maar als software bedrijf, vooral op het gebied van (door)ontwikkeling.

Mijn Audi die ik inlever is in de 4 jaar dat ik hem heb gehad exact hetzelfde gebleven; dan moet je dus als Audi zijnde in 1x een goed werkende auto opleveren. Dat kunnen ze, en dat werkt voor Audi prima.

Tesla daarentegen kan, behalve de hardware, alles nog aanpassen door het, na levering, nog door te ontwikkelen. Dat is een enorm andere strategie! Dat betekent dat je op het begin je batterij heel conservatief kan opladen, kijken wat het in de verschillende regio's en temperaturen doet, zonder een test traject van 10 maanden. Als je als bestuurder verwacht vanaf dag 1 een tip top auto te hebben is dat zuur, maar dat is de andere kant van de "je krijgt constant nieuwe features" medaille.

In de software wereld (waar Elon natuurlijk alles van weet) is het juist een kwestie van kleine, incrementele verbeteringen, en dat zie je bij Tesla overal in terug. Ja, bordherkenning is nog niet goed, de calibratie van de LFP accu is niet ok, phantom breaks zijn onnodig, maar er is elk jaar verbetering. Dat vind ik, persoonlijk, een leuke manier om auto te rijden.
Ja ik dacht ook dat de accu’s en het bms van Tesla jaren voor liep op de rest.

De praktijk is dat ik na een jaar en 21.000 km richting de 9% degradatie ga. Bij @Stef87 is het nog veel erger, richting de 15%.

Gelukkig heb ik een Long Range en is het allemaal nog prima te doen. Maar het lag niet in lijn der verwachting.

Het is absoluut niet bij ieder model het geval, maar een soort lot uit de loterij, waarmee je ook niet bij tesla hoeft aan te kloppen. Ze doen er namelijk NIETS aan.
Terranca schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:52:
Wat betreft dubbel glas: heb nu al een paar filmpjes van 2020 vs 2021 met decibelmeters gezien en het verschil is echt verwaarloosbaar. Zal het straks nog even opzoeken.
Dat is jammer, het zou zo veel stiller kunnen.

@Terranca gedeeltelijk waar. Zonder een goede test van de accu weet je natuurlijk niet wat er mogelijk is onder de verschillende omstandigheden. Het lijkt er wel op dat de accu heel snel op de markt moest komen. Dat je bij 3/4/5 graden maar tot 85% oid kunt laden is wel vreemd. Een auto wil je zo toch niet afleveren. Niet alles is met software op te lossen. Waarmee ik niet zeg dat de issues niet opgelost gaan worden. Maar 100% zeker is het ook niet.

De SuC snelheid zou ook best wat verhoogt kunnen worden.

Vraag me daarnaast af wat de max discharge is en of de 0-100 bv hetzelfde is als de oude accu.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 158 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: