Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.837 views

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-01 13:48
Heb die obsessie met velgen nooit begrepen, mensen betalen duizenden euros extra en de meeste worden daar alleen maar lelijker van.

Ik vind de zwarte aeros zelfs beter staan onder mijn mooie donkerblauwe 3 dan fel glimmende 19” die je voor veel geld eronder kan zetten.
En dan kom ik er ook nog 5% verder mee.

En dat een porsche meer rijplezier geeft dan een 3 geloof ik meteen, maar ik ben 40 plus dus dat mijn auto niet meer gromt vind ik alleen maar fijn en dit blijft toch echt veruit de snelste auto die ik ooit heb gehad 😀

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In mijn wijk verder nog geen enkele EV... Ik denk dat mijn Model 3 de duurste auto op de parkeerplaats is...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-01 11:51
Hm ik heb hier wel 4 M3s in de straat staan (op 20 huizen). En in een straal van 300m toch zeker een stuk of 10...

• Flatline____
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-01 11:38
Heated steering wheel anyone?

[ Voor 25% gewijzigd door Flatline____ op 01-12-2020 22:47 ]

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-01 15:09
Dat zou ik nog wel de moeite waard vinden om te laten retrofitten als dat mogelijk gaat zijn. Ik kan vaak prima af met enkel stoelverwarming maar met kouder weer zijn koude handen toch vervelend en doe ik vaak toch de blower aan. Met deze optie is dat ook niet meer nodig.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:05
Hatsjoe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 01:33:
[...]

Dat zou ik nog wel de moeite waard vinden om te laten retrofitten als dat mogelijk gaat zijn. Ik kan vaak prima af met enkel stoelverwarming maar met kouder weer zijn koude handen toch vervelend en doe ik vaak toch de blower aan. Met deze optie is dat ook niet meer nodig.
Dan moeten ze het qua temperatuur wel precies goed doen. Mijn vorige auto had het en het was gewoon irritant heet...
een paar keer geprobeerd om te gebruiken, maar het was echt oncomfortabel!

Als het goed uitgevoerd wordt dan is het leuk, maar mij geen extra geld waard ;)

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:18:
[...]

Mwah, ik was laatst toch redelijk underwhelmed toen ik in de XC60 van een collega meereed. Mooi op plaatjes, in het echt vond ik het de "premium" ervaring toch een beetje missen. En tijdens het rijden kijk ik vooral naar de weg, en geniet je toch meer van de aandrijflijn van de Tesla lijkt mij :)
Tot je een lange rit gaat maken.
De zetels in een Volvo zijn echt ultiem rustgevend voor de rug.

En met problemen, onderhoud of een lekke band voelde ik mij altijd als koning behandeld. Dat is nu echt wel een gemis.
Teslalrp schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:58:
Ik vind de 20" inch grijze velgen van P echt mooi. Staan echt prima bij midnight silver.
Wat ik niet eerder meegemaakt heb, is dat de huidige waarde hoger is dan de aanschafwaarde.
Dat komt natuurlijk door de gewilde 4% bijtelling.

Ik kon inderdaad ook de Audi Etron kiezen. verschil met M3P ca. 7k. Gekozen voor range en snelheid. Interieur Etron is wel heel mooi afgewerkt.....
Heb je ook in de etron gereden?
Het interieur boeit mij niet zo, ik vind de Model 3 van binnen eigenlijk wel prima. Maar het rijden is echt puur op comfort gericht.

Waar de 3 een gooi en smijt bak is, zoeft de etron over de weg. Pure rust van binnen, waar de 3 lawaaiig blijft.

Die range heb ik eigenlijk alleen als ik een groot stuk rijd, nu ik vooral kleine stukjes rijd blijft er echt helemaal niets van mijn range over.

125km op 60% soc... met een Long Range. En dan sta ik niet weken stil... Zaterdag tot 90% geladen, sindsdien 125km gereden. Allemaal kleine ritjes, dat wel.

Ik vraag mij wel eens af of een etron, pokeraar of e-Niro dit ook heeft.
Stef87 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:41:
Ach.. Als je zelf de auto fijn vind en het rijdt lekker, wat boeit het mij dan als ik er veel zie.

Is denk ik sterk afhankelijk ook van waar je woont, ik woon zelf in een (overigens prima) wijk waar bijna niemand een EV heeft. Twee straten verder is er 1 andere Model 3, dat is alles.

Dus als jij een bovengemiddelde woning hebt zul je er vast veel zien in je straat?.. Hier zegt de buurman letterlijk ''past niet in de wijk'' :> (overigens als grapje, zo van ''wat een mooie wagen'')
Het is niet zozeer in onze straat. Maar ik merk een duidelijk verschil met toen ik hem net had en nu.
Toen had je nog wel eens bekijks, nu kijkt niemand er meer maar en hoor ik letterlijk van kennissen: ja je ziet hem wel erg vaak hè?

Maakt dat uit, misschien niet, maar het doet wel afbraak aan dat “speciale” gevoel wat je bij levering had.

Breng ik de kinderen naar school, stond ik laatst met 2 andere Model 3’s in een treintje. Tja, op een of andere manier vind ik dat dan wel een beetje jammer. :+
Chk1975 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:33:
Heb die obsessie met velgen nooit begrepen, mensen betalen duizenden euros extra en de meeste worden daar alleen maar lelijker van.

Ik vind de zwarte aeros zelfs beter staan onder mijn mooie donkerblauwe 3 dan fel glimmende 19” die je voor veel geld eronder kan zetten.
En dan kom ik er ook nog 5% verder mee.

En dat een porsche meer rijplezier geeft dan een 3 geloof ik meteen, maar ik ben 40 plus dus dat mijn auto niet meer gromt vind ik alleen maar fijn en dit blijft toch echt veruit de snelste auto die ik ooit heb gehad 😀
Ik vind 20” het mooiste staan onder de 3, maar bij gebrek aan budget voor een P, toch maar 19” gekozen.

Achteraf had ik alleen de optie bij Tesland moeten kiezen.

Dan had ik nu 18” voor vakanties gehad en 19” in de antraciet kleur gehad voor hetzelfde geld als nu.

Deze dus:
https://www.tesland.com/n...elen-met-winterbanden-19/

En toch blijft de Model 3 een snelle bak met relatief veel ruimte. Jammer dat er geen station beschikbaar is. Maar de V40 viel hier destijds af vanwege de beperkte ruimte.

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
killercow schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:22:
In alle eerlijkheid staan de twee speeltjes eigenlijk altijd stil, en rijden vooral de model 3 en de volvo v60 d6 polestar alle kilometers. Juist omdat je eigenlijk maar heel zelden dat "echte" gevoel nodig hebt als je normale auto's dat voor een tiende van de kosten voor 80% of 90% ook halen.
Puur uit interesse, wanneer gebruik je de 3 en wanneer de V60?
Rijd je de V60 vooral kleine ritjes elektrisch, of juist lange afstanden?

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:53
BlakHawk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:03:
[...]

Breng ik de kinderen naar school, stond ik laatst met 2 andere Model 3’s in een treintje. Tja, op een of andere manier vind ik dat dan wel een beetje jammer. :+
Maar opzich ook wel weer grappig. M'n record is met 4 in een rijtje bij het stoplicht. De voorste een S daarachter 3x een witte 3 :)

• BlakHawk
RF1000 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:37:
[...]

Maar opzich ook wel weer grappig. M'n record is met 4 in een rijtje bij het stoplicht. De voorste een S daarachter 3x een witte 3 :)
Ohhh dan viel het bij mij nog mee, ik heb een witte en stond samen met een zwarte en grijze.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
[...]

Tot je een lange rit gaat maken.
De zetels in een Volvo zijn echt ultiem rustgevend voor de rug.

En met problemen, onderhoud of een lekke band voelde ik mij altijd als koning behandeld. Dat is nu echt wel een gemis.

[...]

Heb je ook in de etron gereden?
Het interieur boeit mij niet zo, ik vind de Model 3 van binnen eigenlijk wel prima. Maar het rijden is echt puur op comfort gericht.

Waar de 3 een gooi en smijt bak is, zoeft de etron over de weg. Pure rust van binnen, waar de 3 lawaaiig blijft.

Die range heb ik eigenlijk alleen als ik een groot stuk rijd, nu ik vooral kleine stukjes rijd blijft er echt helemaal niets van mijn range over.

125km op 60% soc... met een Long Range. En dan sta ik niet weken stil... Zaterdag tot 90% geladen, sindsdien 125km gereden. Allemaal kleine ritjes, dat wel.

Ik vraag mij wel eens af of een etron, pokeraar of e-Niro dit ook heeft.

[...]

Het is niet zozeer in onze straat. Maar ik merk een duidelijk verschil met toen ik hem net had en nu.
Toen had je nog wel eens bekijks, nu kijkt niemand er meer maar en hoor ik letterlijk van kennissen: ja je ziet hem wel erg vaak hè?

Maakt dat uit, misschien niet, maar het doet wel afbraak aan dat “speciale” gevoel wat je bij levering had.

[...]

Ik vind 20” het mooiste staan onder de 3, maar bij gebrek aan budget voor een P, toch maar 19” gekozen.

Achteraf had ik alleen de optie bij Tesland moeten kiezen.

Dan had ik nu 18” voor vakanties gehad en 19” in de antraciet kleur gehad voor hetzelfde geld als nu.

Deze dus:
https://www.tesland.com/n...elen-met-winterbanden-19/

En toch blijft de Model 3 een snelle bak met relatief veel ruimte. Jammer dat er geen station beschikbaar is. Maar de V40 viel hier destijds af vanwege de beperkte ruimte.
Het speciale gevoel van aflevering herken ik nou niet. Nouja, misschien in negatieve zin. Met 5000 anderen naar de haven om een auto waar je 50K+ voor hebt betaald is zeker "speciaal" maar niet in positieve zin :+

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisteren wat vreemds gehad...

Ik kom met 20% SoC aan op kantoor en hang de auto daar aan de laadpaal. Een 20 minuten voor ik 's middags wil vertrekken open ik de app om de verwarming vast aan te zetten en zie ik... SoC 20%, "laden afgebroken". WTF? Te laat om nog te laden dus dan maar even onderweg langs een SuC.

Geen idee wat daar mis is gegaan. Na het aansluiten kijk ik altijd even door de achterruit naar het scherm om te zien of het laden is gestart en dat heb ik gisterenochtend ook gedaan. De app heeft ook geen melding gegeven dat het laden is afgebroken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:17:

Ik kom met 20% SoC aan op kantoor en hang de auto daar aan de laadpaal. Een 20 minuten voor ik 's middags wil vertrekken open ik de app om de verwarming vast aan te zetten en zie ik... SoC 20%, "laden afgebroken". WTF? Te laat om nog te laden dus dan maar even onderweg langs een SuC.

Geen idee wat daar mis is gegaan. Na het aansluiten kijk ik altijd even door de achterruit naar het scherm om te zien of het laden is gestart en dat heb ik gisterenochtend ook gedaan. De app heeft ook geen melding gegeven dat het laden is afgebroken.
Je hebt die melding wel aan staan in de app? Weet even niet of die standaard aan staat.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 15:10

killercow

eth0

BlakHawk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:36:
[...]

Puur uit interesse, wanneer gebruik je de 3 en wanneer de V60?
Rijd je de V60 vooral kleine ritjes elektrisch, of juist lange afstanden?
Eigenlijk alles in Nederland met de model 3, dat is zelfs met sr+ prima en veel meer relaxed.
De Volvo is er als 2e auto, en rijdt het meeste ook elektrisch (1 op 40 nu oid). Die doet dus vooral al het <40km spul, maar is er ook om de aanhanger te trekken als die te zwaar beladen is. Al ging een 200km aanhanger ritje van de week ook prima met de tesla, wel met 350wh verbruik, dus twee keer even superchargen.
Wat vakanties gaan doen hangt denk ik af van de verwachte piek-druktes bij laders, ik kan me voorstellen dat een sr+ dan wel een minpuntje pakt ten opzichte van de volvo. Een retourtje Berlijn is in de volvo iig sneller gok ik.

Voor wat betreft de stoelen in de volvo. Het is een polestar, dus hij heeft sportstoelen met extra lende-steun enzo, maar somehow krijg ik in de volvo last van slapende onderbenen en zere knieën, hoe ik de boel ook verstel. Daar heeft de model 3 nog nooit een hint naar gegeven. Wellicht juist omdat je dan toch wat vaker even moet stoppen en chillen.

[ Voor 19% gewijzigd door killercow op 02-12-2020 09:24 ]

openkat.nl al gezien?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inspired schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:20:
Je hebt die melding wel aan staan in de app? Weet even niet of die standaard aan staat.
Staat standaard uit idd maar heb ik aangezet. Juist om dit soort dingen te voorkomen...

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 02-12-2020 09:22 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35

Allemaal passief-aggresieve jaloezie. Zoals Ferrari rijders bij het tankstation altijd horen 'Zuipt wel veel zeker?"

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Mx. Alba schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:47:
[...]

Ik heb ze erop laten zitten. Ik vind het eigenlijk best goed staan icm de rode carosserie. Plus, die velgen die onder de kappen zitten vind ik er kaal en lelijk uitzien...

[Afbeelding]
Ik heb ze er ook gewoon op laten zitten. (heb een zwarte uitvoering)
Immers scheelt dat net weer iestje in het verbruik en ik zit in de auto dus kijk er toch niet tegenaan. :P

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de Tesla niet heb uitgekozen op uiterlijk, maar wat het geodkoopste was in bijtelling icm de range. :D

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:17:

Ik heb het hier in de straat nog weleens met de openbare laadpaal. Die crasht of doet moeilijk en dan kapt-ie er mee. Geen enkele notificatie, helaas.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

EvaluationCopy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:26:
[...]

Allemaal passief-aggresieve jaloezie. Zoals Ferrari rijders bij het tankstation altijd horen 'Zuipt wel veel zeker?"
Waarom gelijk zo tegen elkaar? Het kan toch ook juist positief zijn? Vroeger (en nog steeds) vielen de VAG liefhebber over elkaar heen om te schermen met verkoopaantallen. Want iets wat veel verkocht wordt, dat moet wel goed zijn toch? En als je dan veel tesla's ziet staan, of op de weg tegenkomt, dan hebben vast veel mensen dezelfde kenmerken gewaardeerd. Ik vind het juist leuk om dezelfde auto tegen te komen. (En liever meer Tesla's dan meer SUV's die iedereen het zicht op de weg voor zich afnemen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• EvaluationCopy
'Ja je ziet hem wel vaak he'.

Dat is toch op geen enkele manier als een compliment te zien.. Is gewoon een nare manier van zeggen 'ja leuke auto maar jammer dat iedereen er in rijdt'. Ik hoor dan alleen maar 'Ik wou dat ik er een had maar kan hem niet betalen'.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb het hier in de straat nog weleens met de openbare laadpaal. Die crasht of doet moeilijk en dan kapt-ie er mee. Geen enkele notificatie, helaas.
Er zijn verschillende notificaties voor het laden, waarbij laden voltooid dus niet zal triggeren als het laden onderbroken wordt. Kijk even in je app of je alle juiste notificaties aan hebt staan.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

EvaluationCopy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:19:

Dat is toch op geen enkele manier als een compliment te zien.. Is gewoon een nare manier van zeggen 'ja leuke auto maar jammer dat iedereen er in rijdt'. Ik hoor dan alleen maar 'Ik wou dat ik er een had maar kan hem niet betalen'.
Och, dat had ik met mijn vorige auto (Volvo V40) ook. Gewoon jaloesie. Ze zien "iedereen" erin rijden maar kunnen dat zelf niet.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Laat je niet gek maken joh. Een korte "Ja, komt vast omdat het zo'n fijne auto is", en weer door met de dag.
Auto's zijn echt lekkere verdelers qua meningen:

Franse auto's zijn prut, VAG is saai en voor de grijze lease, Toyota koop je voor de betrouwbaarheid, niet voor de look, een bak uit de USA valt bij het eind van de straat uit elkaar en Volvo is gewoon een "made in China" auto.

Who cares? Ik heb Renault gereden zonder ook maar één storing, ik kan me niet herinneren ooit zo'n "wow" gevoel gehad te hebben als bij een Model S toen ze net uitkwamen en ik vind de styling van Volvo nog steeds zeer goed. Gewoon lekker rijden wat je zelf leuk vindt (behalve bestelbusjes en SUV's die toch nooit de modder zien, die zijn gewoon irritant voor mede-weggebruikers omdat ze je zicht wegnemen ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Niet dat prijs me veel uitmaakt omdat ik toch declareer bij de LM... Maar als ik door mijn SuC-geschiedenis kijk zie ik allerlei verschillende kWh-prijzen. Van €0,21 per kWh in Duiven als goedkoopste tot €0,26 per kWh... Ook in Duiven bij dezelfde SuC. De rest zit daar tussenin, €0,24 en €0,25 per kWh...

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:38:
Niet dat prijs me veel uitmaakt omdat ik toch declareer bij de LM... Maar als ik door mijn SuC-geschiedenis kijk zie ik allerlei verschillende kWh-prijzen. Van €0,21 per kWh in Duiven als goedkoopste tot €0,26 per kWh... Ook in Duiven bij dezelfde SuC. De rest zit daar tussenin, €0,24 en €0,25 per kWh...
Dat is toch super goedkoop!
Het is dat het niet zo goed voor de accu is, maar in de straten bij ons betaal je 34 cent en dacht dat Den Haag aan het ophogen is naar 38 cent.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BlakHawk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:21:
Dat is toch super goedkoop!
Het is dat het niet zo goed voor de accu is, maar in de straten bij ons betaal je 34 cent en dacht dat Den Haag aan het ophogen is naar 38 cent.
Ja dat zeker, maar het is het verschil in prijs tussen de sessies dat me verbaast. Zelfs twee sessies bij exact dezelfde supercharger worden tegen verschillende prijzen afgerekend.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Heb even gekeken voor regulier onderhoud. Zoals ik het lees alleen het volgende:

Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt

Dat is dus niet echt van toepassing..

Dus alleen interieurfilter en remvloeistof na 2 jaar.

Heeft iemand al ervaring met uitgevoerd onderhoud?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat met die remklauwen zou ik wel doen. Ik heb zelfs met mijn Prius al vastzittende remschijven gehad.
Als de remcilinder slecht loopt krijgt de remdruk (als je eens hard remt) de blokken wel op de schijven, maar dan komen ze niet meer los.

Signatures zijn voor boomers.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
Teslalrp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:09:
Heb even gekeken voor regulier onderhoud. Zoals ik het lees alleen het volgende:

Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt

Dat is dus niet echt van toepassing..

Dus alleen interieurfilter en remvloeistof na 2 jaar.

Heeft iemand al ervaring met uitgevoerd onderhoud?
Geen ervaring maar ook vragen hierover.

- Als de auto onderhoud nodig heeft, zoals de remschijven, vloeistof, ect. Krijg je dan een melding of moet je dit zelf in de gaten houden? Dien je dan een afspraak te maken met een SeC?
- Bijna geen onderhoud klinkt mooi maar ik heb geen verstand van auto's. Voorheen was het jaarlijkse onderhoud ook een moment dat de auto even nagekeken werd, dat gebeurd nu dus niet. Is dit geen risico? Ik zie namelijk niet dat er een boutje los zit of een leiding vloeistof lekt oid.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Aalard99 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:31:
[...]

Geen ervaring maar ook vragen hierover.

- Als de auto onderhoud nodig heeft, zoals de remschijven, vloeistof, ect. Krijg je dan een melding of moet je dit zelf in de gaten houden? Dien je dan een afspraak te maken met een SeC?
- Bijna geen onderhoud klinkt mooi maar ik heb geen verstand van auto's. Voorheen was het jaarlijkse onderhoud ook een moment dat de auto even nagekeken werd, dat gebeurd nu dus niet. Is dit geen risico? Ik zie namelijk niet dat er een boutje los zit of een leiding vloeistof lekt oid.
Je krijgt daar vziw geen melding van. Je moet zelf een afspraak maken (of dat doet de leasemaatschappij voor je).

Interieurfilter zit bijvoorbeeld vaak vol met blaadjes en kan dan vocht ophopen zodat het ook nog eens kan gaan stinken (muffe geur).

Remmen even gangbaar maken is altijd goed, ook in een milder klimaat zoals NL. Hoe vaak je dat doet daar laat Tesla je vrij in.

(Je bent gelukkig niet verplicht om onderhoud uit te voeren om je garantie te behouden oid)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stef87
Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:59:
[...]

Ja dat zeker, maar het is het verschil in prijs tussen de sessies dat me verbaast. Zelfs twee sessies bij exact dezelfde supercharger worden tegen verschillende prijzen afgerekend.
Dat zal denk lk te maken hebben met de vaste lasten en kosten van de specifieke lokatie? Desalniettemin: prijzen zijn soms lager per kWh dan wat ik thuis betaal, dus veel kan ik er niet om geven :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Stef87 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:39:
[...]

Dat zal denk lk te maken hebben met de vaste lasten en kosten van de specifieke lokatie? Desalniettemin: prijzen zijn soms lager per kWh dan wat ik thuis betaal, dus veel kan ik er niet om geven :)
Ja maar nee... Want zoals gezegd, zowel de laagste (0,21) en de hoogste (0,26) prijs zijn allebei bij exact dezelfde supercharger, die in Duiven. Zat alleen een maand tussen.

• Stef87
Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:59:
[...]

Ja maar nee... Want zoals gezegd, zowel de laagste (0,21) en de hoogste (0,26) prijs zijn allebei bij exact dezelfde supercharger, die in Duiven. Zat alleen een maand tussen.
Zullen de lasten dan per maand wat afwijken o.i.d.??.. Of misschien koopt Tesla wel de kWh-en in per maand, dan heb je ook wat verschil.
DJGizbo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:08:
[...]

Misschien ook wel normaal en daltarief? Bijv. na 20:00 uur en in het weekend.
edit: zou ook nog kunnen idd

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 02-12-2020 15:11 ]

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:58
Stef87 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:01:
[...]

Zullen de lasten dan per maand wat afwijken o.i.d.??.. Of misschien koopt Tesla wel de kWh-en in per maand, dan heb je ook wat verschil.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 13:36

@BlakHawk let je even op, iemand probeert het meest zwartgallige van dit forum te worden ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DJGizbo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:08:
[...]

Oh dat zou kunnen... De ene keer was overdag, de andere 's avonds.

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:59:
[...]

Afgelopen maand zijn de prijzen wat verlaagd.
Kan het kloppen dat de 21 cent later was dan de 26 cent?
JohanB schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:12:
[...]

@BlakHawk let je even op, iemand probeert het meest zwartgallige van dit forum te worden ;)
Nee he...
Ik heb even niets meer om te galbakken nu...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BlakHawk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:21:
Afgelopen maand zijn de prijzen wat verlaagd.
Kan het kloppen dat de 21 cent later was dan de 26 cent?
Oké hier zijn alle sessies tot nu toe:

24-09 €0,25 Naarden (doordeweeks, overdag)
25-09 €0,24 Assen (doordeweeks, overdag)
26-09 €0,26 Duiven (weekeind, overdag)
21-11 €0,21 Duiven (weekeind, 's avonds)
01-12 €0,25 Leusden (doordeweeks, overdag)

Het enige wat ik er zo uit zou kunnen afleiden is dat het 's avonds goedkoper is dan overdag?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 21:29
Zijn er mensen die een maxi-cosi in combinatie met een familyfix gebruiken in hun model 3? Volgens de instructies met de gordel om de maxi-cosi heen. Echter is deze niet lang genoeg. Gebruiken jullie hiervoor een gordelverlenger?
Mx. Alba schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:28:
[...]

Oké hier zijn alle sessies tot nu toe:

24-09 €0,25 Naarden (doordeweeks, overdag)
25-09 €0,24 Assen (doordeweeks, overdag)
26-09 €0,26 Duiven (weekeind, overdag)
21-11 €0,21 Duiven (weekeind, 's avonds)
01-12 €0,25 Leusden (doordeweeks, overdag)

Het enige wat ik er zo uit zou kunnen afleiden is dat het 's avonds goedkoper is dan overdag?
Wel vreemd ja. Ook omdat Tesla nu aangeeft dat het 22 cent zou zijn in de NL. Zo moeilijk om dan overal 22 cent te innen moet het toch niet zijn dan.

Sunri5e schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:42:
Zijn er mensen die een maxi-cosi in combinatie met een familyfix gebruiken in hun model 3? Volgens de instructies met de gordel om de maxi-cosi heen. Echter is deze niet lang genoeg. Gebruiken jullie hiervoor een gordelverlenger?
FamilyFix is toch een ISO base? Die had ik ook en het voordeel is juist dat je niet met de gordel zit te prutsen.

• Sunri5e
Inspired schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:48:
[...]

FamilyFix is toch een ISO base? Die had ik ook en het voordeel is juist dat je niet met de gordel zit te prutsen.
Ja klopt. Maar ik dacht dat er dan alsnog een gordel omheen moet?
Sunri5e schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:51:
[...]

Nee, bij een ISO base niet. Er zijn wel van die bases zonder ISO die moeten wel met de gordel vast. De FamilyBase click je gewoon in de ISO en dan klik je de maxi-cosi of kinderstoel erop en gaan.

Met name als ze in de Maxi-Cosi zitten een top ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 02-12-2020 16:01 ]

• bartlauwers
  • Laatst online: 15-01 11:05
Sunri5e schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:51:
[...]
Wij hebben ook een family fix (wel de one I-size versie maar beide is met isofix volgens mij). Je hoeft alleen die base goed vast te maken in de hoek van de zitting en rugleuning met de gele stangen/happers en de poot uit te schuiven bij de beenruimte. Daarna klik je de maxicosi (met een beetje oefenen) er zo in en uit.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16
bartlauwers schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:56:
[...]

Wij hebben ook een family fix (wel de one I-size versie maar beide is met isofix volgens mij). Je hoeft alleen die base goed vast te maken in de hoek van de zitting en rugleuning met de gele stangen/happers en de poot uit te schuiven bij de beenruimte. Daarna klik je de maxicosi (met een beetje oefenen) er zo in en uit.
Zonder poot (steunt op de vloer) kan/moet je vaak de riem er nog doorheen halen. Ook al is het isofix. Tegenwoordig zitten er ook haken bovenop de achterbank. Deze dien je soms te gebruiken icm isofix bij nieuwere stoeltjes

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-12-2020 16:27 ]

• EvaluationCopy
JohanB schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:12:
[...]

Lol!!! :o

Ik heb er geen last van hoor. Jaloerse opmerkingen zijn lelijk verpakte complimentjes :(:)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:47:
[...]
Wel vreemd ja. Ook omdat Tesla nu aangeeft dat het 22 cent zou zijn in de NL. Zo moeilijk om dan overal 22 cent te innen moet het toch niet zijn dan.
Het basistarief is 22 cent, maar ze geven er ook bij aan dat het daadwerkelijke tarief afhankelijk is van overige factoren.
[...]
De prijzen voor het gebruik van een Supercharger kunnen variëren afhankelijk van de locatie en tijd. Alle prijzen zijn inclusief belastingen en toeslagen.
Hieronder wordt informatie over de gemiddelde prijzen weergegeven. De specifieke prijzen voor elke Supercharger locatie worden weergegeven in de navigatietoepassing op het touchscreen van de auto.
Bepaalde Supercharger stations bieden piek- en daluren. De tarieven en piektijden worden beide weergegeven in de navigatietoepassing op het touchscreen van de auto.
[...]
Nederland: € 0.22 per kWh
[...]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-01 14:27
Hebben jullie ook zo'n last van niet-functionerende automatische ruitenwissers? Die sensor is echt slecht, of ligt het aan mij? Miezeren detecteert hij sowieso niet. Dus dan blijf je de hele tijd prielen door hem 'handmatig' in te stellen. Tesla geeft aan dat de functie 'BETA' is en dat 'de automatische ruitenwissers getraind zijn met meer dan 1 miljoen beelden voor het detecteren van waterdruppels in een vooruit en aanvullende weersinformatie'. Tesla stelt voor om de ruitenwisserbladen te vervangen (60 euro). Maar ik weet niet of dat gaat helpen. Wat vinden jullie?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• STIMPPYYY
Radeoxx schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:48:
Hebben jullie ook zo'n last van niet-functionerende automatische ruitenwissers? Die sensor is echt slecht, of ligt het aan mij? Miezeren detecteert hij sowieso niet. Dus dan blijf je de hele tijd prielen door hem 'handmatig' in te stellen. Tesla geeft aan dat de functie 'BETA' is en dat 'de automatische ruitenwissers getraind zijn met meer dan 1 miljoen beelden voor het detecteren van waterdruppels in een vooruit en aanvullende weersinformatie'. Tesla stelt voor om de ruitenwisserbladen te vervangen (60 euro). Maar ik weet niet of dat gaat helpen. Wat vinden jullie?
Het werkt met de camera. Niet met een sensor.
Dus je moet de ruitenwisserbladen vervangen zodat het automatische systeem beter werkt?
Ik heb nog nooit zoveel bullshit gehoord in een zin...
Dus nee, dat gaat niet werken. Het werkt gewoon niet zo heel erg goed. Zeker bij miezer niet.

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 14:52
Hier ook problemen mee, hij start vaak niet bij miezer wat ik overigens niet altijd hinderlijk vind hoor. Maar hij start dan ook pas heel laat (aantal minuten als het zicht al echt slecht is). Als hij eenmaal gaat dan gaat hij vrijwel altijd op een hoge frequentie, ook als het alweer droog is blijft hij gewoon volle bak door gaan om na een paar minuten droog en stapjes snel af te bouwen.

Begrepen dat je het de tijd moet geven en dus op automatisch moet laten staan, dat nu de laatste half jaar gedaan maar geen verandering geconstateerd in gedrag helaas.

• Flatline____
Heated steering wheel mogelijk geactiveerd in Kerst-update
https://twitter.com/DriveTeslaca/status/1334160579934756865

[ Voor 30% gewijzigd door Flatline____ op 02-12-2020 18:31 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Want ze hebben de hardware wel ingebouwd maar vergeten aan te zetten?

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:43
Dit is alleen in de nieuwe updated tesla m3 neem ik aan?

• Flatline____
wootahH schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:43:
[...]

Dit is alleen in de nieuwe updated tesla m3 neem ik aan?
Waarschijnlijk alleen de update versie volgens mij.

Tesla Zwitserland schijnt het bevestigd te hebben. En de Duitse software herkent een spraakopdracht voor stuurwielverwarming:
https://twitter.com/MXSwitzerland/status/1334065057626550277

[ Voor 9% gewijzigd door Flatline____ op 02-12-2020 18:59 ]

• Caelorum
  • Nu online
@Djie ruitenwissers is een beetje hit&miss. Met mijn vorige voorruit nooit problemen. Met de nieuwe was het dramatisch de eerste paar weken, maar sinds een goede schoonnaakbeurt + waxlaag is het weer beter geworden. Er zat (en zit nog een beetje) een laag olieachtige iets op waar die op afging.

• Flatline____
Kijkvoer, vergelijking tussen 2019 en 2020 versie. En ik had net de veer-upgrade voor de frunk binnen.... grrr.
Na de wraps, trunk struts en usb-hub heb ik die ook niet meer nodig.

• Sunri5e
Flatline____ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:58:
[...]

Waarschijnlijk alleen de update versie volgens mij.

Tesla Zwitserland schijnt het bevestigd te hebben. En de Duitse software herkent een spraakopdracht voor stuurwielverwarming:
https://twitter.com/MXSwitzerland/status/1334065057626550277
Dat het alleen op de geüpdate versie zit zie ik nergens staan.... Heb je en link?

• Flatline____
Sunri5e schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:20:
[...]

Dat het alleen op de geüpdate versie zit zie ik nergens staan.... Heb je en link?
Nope, dat is op basis van eerdere posts / tweets die een dikker stuurwiel rapporteerden, en daarbij speculeerden op stuurwielverwarming. Maar misschien krijgen we allemaal een warm stuur :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Flatline____ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:42:
[...]

Nope, dat is op basis van eerdere posts / tweets die een dikker stuurwiel rapporteerden, en daarbij speculeerden op stuurwielverwarming. Maar misschien krijgen we allemaal een warm stuur :)
Dat zou écht geweldig zijn, ik vind het ontbreken een groot gemis. Ik denk echter dat de hardware ontbreekt in de oldskool M3.

Iets anders, ik heb de laatste tijd issues met mijn knipperlicht, soms werkt die niet terwijl ik ze toch echt bedien. Erg irritant, ik heb het idee dat het sinds een van de laatste updates het geval is, herkennen jullie dit?

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 02-12-2020 21:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JohanB
revolution-nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:28:

Iets anders, ik heb de laatste tijd issues met mijn knipperlicht, soms werkt die niet terwijl ik ze toch echt bedien. Erg irritant, ik heb het idee dat het sinds een van de laatste updates het geval is, herkennen jullie dit?
De knipper werkt soms niet inderdaad. (Mag ik een beta grapje maken?)

Vanaf het bericht hieronder gaat het daar een tijdje over. Een tip was geloof ik een nieuwe hendel vragen. Maar weet niet of dat ook echt heeft geholpen
Inspired schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:05:
[...]

Hier hetzelfde. :| Ook nog wel eens het gevoel dat de richting mijn handeling niet pakt. Dus, raak de hendel zoals altijd aan maar knipper reageert niet. Volgens heeft iemand anders in dit topic voor het laatste een nieuwe hendel laten plaatsen. Wel iets dat vaker voorkomt volgens mij. @Fab1Man zie ik. Had jij ook het issue dat grootlicht soms aan ging? En is het nu beter?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:27
Flatline____ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:42:
[...]

Ik ben benieuwd of dat echt een grote meerwaarde is.
Ik heb niet het idee dat ik het mis.
Aan de andere kant, heb nooit idee gehad verwarmde stoelen te missen maar wat is dat fijn zeg!
Standaard staat hij op standje 1, maar ik moet ook weleens buiten werken. Dan na een lange dag verkleumd instappen, stoel op standje 2, héérlijk :Y
(en kalm aan op de AP naar huis cruisen, echt relaxed als je wat moe bent _/-\o_ )

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 02-12-2020 22:20 ]

[...]

Dat zou écht geweldig zijn, ik vind het ontbreken een groot gemis. Ik denk echter dat de hardware ontbreekt in de oldskool M3.

Ik heb het (sinds kort?) met name bij eerst links en daarna snel rechts situaties. Of andersom. Dan gaat hij de tweede keer gewoon niet aan. Heb er zelf ook een ontzettende hekel aan als mensen niet de knipper uit doen. Beetje jammer dat ik nu ook vaak zo’n persoon ben.. Wellich binnenkort deep signal update. Wie weet.

• lDDQD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-01 18:16
Iemand enig idee of Sentry mode bestanden op mobiele storage encrypt of op een andere manier beveiligd? Of kan je zelf storage met hardware encryptie gebruiken (bv vingerafdruk) of werkt dat niet (goed)? Op Google vindt ik er niet veel over..

• Stef87
lDDQD schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:22:
Iemand enig idee of Sentry mode bestanden op mobiele storage encrypt of op een andere manier beveiligd? Of kan je zelf storage met hardware encryptie gebruiken (bv vingerafdruk) of werkt dat niet (goed)? Op Google vindt ik er niet veel over..
Is vziw niet beveiligd. Ik moest ze voorheen nog kopiëren en plakken naar de laptop, zijn (of waren?) gewoon standaard film bestanden.

• Hatsjoe
  • Laatst online: 16-01 15:09
lDDQD schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:22:
De bestanden worden niet encrypted opgeslagen. Wat betreft storage met hardware encryptie, ligt er denk ik aan hoe deze werkt. Zover ik weet blijft de USB 100% van de tijd stroom krijgen dus als het een kwestie is van 1x met vingerprint unlocken en na power cycle weer opnieuw, zou het theoretisch moeten werken lijkt mij.

Waarom wil je eigenlijk dat de dashcam en sentry beelden encrypted opgeslagen worden?

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:56:
[...]

Het werkt met de camera. Niet met een sensor.
Dus je moet de ruitenwisserbladen vervangen zodat het automatische systeem beter werkt?
Ik heb nog nooit zoveel bullshit gehoord in een zin...
Dus nee, dat gaat niet werken. Het werkt gewoon niet zo heel erg goed. Zeker bij miezer niet.
Het heeft bij mij een tijdje echt wel goed gewerkt hoor.

Sinds een maand of 2 is het nu weer compleet bagger, pakt regen vaak niet op.

Het kán dus wel, hier ook direct het nadeel van OTA updates.
De nieuwe wordt zo wel erg veel beter!
Als ik mijn 3 zou willen overnemen over 3/4 jaar zou ik zeker een jaartje wachten op het 2021 model overwegen.
[...]

Ik heb dit altijd al gehad, vooral op rotondes. Ik heb niet het idee dat het erger is geworden.

Bij mij is vooral de verwarming (terwijl hij op 18,5 graden staat) de boosdoener van het verbruik.

Ik heb echt het idee dat het bij mij erger is dan gemiddeld. Al heb ik dat idee wel vaker...

Ik heb dus uiteindelijk vanaf zaterdag op 76% accu, 163km gereden, vooral kleine stukjes. Long Range.

Verbruik is dan gemiddeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JKglEYug9Gr-Q2FSpENASucFhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fM3XGt7jmho9NAwksFDRyGI5.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik moest nog een kort ritje van 10km en dacht, laat ik het eens zonder verwarming proberen!

Resultaat vond ik echt verbluffend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7oq9VIFN6OFjO9pKar4XT2GUqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJSEv61oqwJROezK4vtp7rfm.jpg?f=fotoalbum_large

Rijden jullie allemaal gewoon met de Climategate controle uit? Of is het iets anders?

Die ramen beslaan gigantisch, waardoor het met raampjes deels open wel wat koud werd in de auto :+

• Smobbo
BlakHawk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 03:26:
[...]

[...]

[...]

Als ik mijn 3 zou willen overnemen over 3/4 jaar zou ik zeker een jaartje wachten op het 2021 model overwegen.

[...]

Ik heb dit altijd al gehad, vooral op rotondes. Ik heb niet het idee dat het erger is geworden.

Bij mij is vooral de verwarming (terwijl hij op 18,5 graden staat) de boosdoener van het verbruik.

Ik heb echt het idee dat het bij mij erger is dan gemiddeld. Al heb ik dat idee wel vaker...

Ik heb dus uiteindelijk vanaf zaterdag op 76% accu, 163km gereden, vooral kleine stukjes. Long Range.

[Afbeelding]

Dus ik moest nog een kort ritje van 10km en dacht, laat ik het eens zonder verwarming proberen!

[Afbeelding]

Rijden jullie allemaal gewoon met de Climategate controle uit? Of is het iets anders?

Die ramen beslaan gigantisch, waardoor het met raampjes deels open wel wat koud werd in de auto :+
Als ik hem preheat zonder hem aan de paal te hebben staan vliegen de km’s range er ook af.
Als je dus vooral korte ritjes hebt, zonder hem steeds aan de paal te hangen (ongeacht of je hem laat opladen), dan moet bij steeds de auto opwarmen vanuit de accu. Dat gaat zeker hard.
Mijn verbruikscijfers zijn op basis van 99% preheat. Dat is denk ik idd de grote differentiatie.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
Tesla stelt voor om de ruitenwisserbladen te vervangen (60 euro).
Even alleen hierop reagerend:
Heb zelf de ruitenwissers afgelopen zomer vervangen [was eentje beschadigd], met de Bosch Ruitenwisser Aerotwin A102S, lengte: 650 mm/475, koste nog geen twee tientjes indertijd.

• BlakHawk
Smobbo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 06:09:
[...]

Als ik hem preheat zonder hem aan de paal te hebben staan vliegen de km’s range er ook af.
Als je dus vooral korte ritjes hebt, zonder hem steeds aan de paal te hangen (ongeacht of je hem laat opladen), dan moet bij steeds de auto opwarmen vanuit de accu. Dat gaat zeker hard.
Mijn verbruikscijfers zijn op basis van 99% preheat. Dat is denk ik idd de grote differentiatie.
Hoe lang preheat jij?
Ik merk dat na een half uur preheat de puntjes zeker niet weg zijn in de balk. Er lijkt dan zelfs bijna niets af te zijn

Maar ik merk ook als ik ergens alleen wat afgeef, dat het na een stop van 20 seconden weer omhoog schiet. Merk jij dat ook?

Heb jij de mogelijkheid je verbruik inclusief pretest uit te rekenen?

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 07:42
De aanwijzingen bij kruisingen komen eraan in 2020.48:

https://www.notateslaapp....n/2020.48.5/release-notes

Maak me wel war zorgen over opslag van beelden van sentry mode op de mcu ivm slijtage, maar daar hebben ze bij Tesla vast heel goed overna gedacht :+

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:24
Weet iemand wat voor vloermatten er in de M3 SR+ liggen?
Zijn deze matten voldoende voor de eerste paar dagen rijden?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-01 09:27
GroeneWandelaar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:53:
Tuurlijk kun je zelfs zonder matten prima auto rijden.. dus ja, een paar dagen moet ook wel lukken afhankelijk van wat er in ligt.
Bij de de SR+ zitten geen matten. Je kunt op zich wel ff een paar dagen zonder rijden.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-01 08:20
Standaard dus geen vloermatten. Heb een maandje gereden zonder en heb toe flink schoon moeten maken, super waardeloos dat ze er niet default zijn. Net als de kofferbak die onwijs snel beschadigd als je bijvoorbeeld een koffer met rits erover schuift. Leuk zo’n auto, maar je bent wel wat meer geld kwijt om hem netjes te blijven houden
TheFoxMan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:32:
De aanwijzingen bij kruisingen komen eraan in 2020.48:

https://www.notateslaapp....n/2020.48.5/release-notes

Maak me wel war zorgen over opslag van beelden van sentry mode op de mcu ivm slijtage, maar daar hebben ze bij Tesla vast heel goed overna gedacht :+
Eerste is nog alleen in China? De laatste paar frames lijken in het geheugen te blijven. Die je moet je dan via USB op een disk zetten om ze te kunnen bekijken. Dus slijtage aan de eMMC zou niet extra op moeten treden denk ik.

• Caelorum
  • Nu online
Sommige LMs doen er overigens wel vloermatten bij. Erg verstandig van ze.

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:24
Thanks allemaal, tijd om matten te bestellen. :)

• zwahiel
  • Laatst online: 14-01 20:56

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik heb dus sindskort de doppen eraf en rij zonder ze. Nu rij ik regelmatig van het midden van t land naar de Duitse grens. Normaliter haal ik dat retour als ik 100% opgeladen ben. Bij 90% is het 5 minuten SuC op de terugweg en klaar. (Soms zelfs niet eens nodig) Dan hield ik in de zomer op die manier 20% over als ik weer thuis was.

Gisteren reed ik weer mijn stukje, 90% gestart. Kom in de buurt en zie dat de computer aangeeft: round trip -29% (verwarming wel aan, geen airco). Dus ik dacht, ik zit met onder de 50% weet je wat, even een tussenstop bij Ionity. Daar tot net 70% geladen. Was 15 minuten snelweg / stad voor mijn bestemming.

Op de weg terug gestart met 64%. Eerst gaf bij aan bestemming 6%. Dat ging vrij snel naar "blijf onder de 120", gevolgd door "blijf onder de 110" en na n half uurtje "U haalt uw bestemming niet zonder bij te laden" die steeds terug kwam met de 110 melding. Terwijl wel inmiddels 30 minuten van de anderhalf uur reisduur (non stop snelweg) hadden kwam de melding "blijf onder de 100".

Dat doe ik sowieso, ik reed 's avonds en kon 130 maar hou meestal op max 110 en nu gewoon op 103 en later bij de melding van 100 op 99.

Ik werd bestookt met meldingen over laden. Maar besloot gewoon door te rijden. Genoeg laders onderweg immers.

Eenmaal thuis gekomen zat ik op 5% en dacht: "ik parkeer m en laad morgen wel op", want ik heb nog geen laadmogelijkheid thuis. Maar dat mocht niet, meldingen over kapotte accu's en ellende (aantal achter elkaar) deden me toch maar besluiten een blokje om, naar n laadpaal te rijden.

Weird het is precies 300 km round trip die je dus met 90, + 20 eigenlijk in deze temperaturen niet kunt maken?

Volgende keer (vandaag) s kijken of die doppen n verschil gaan maken. Temperatuur is ongeveer t zelfde (6 graden).

Achteraf liever de LR gehad, maar ja die is dan weer fors duurder per maand. Meestal laad ik op bestemming even een uurtje aan een paal daar bij maar had gedacht dat ik die 150km met over de 60% zou moeten kunnen halen. Het zal wel aan de temperatuur liggen denk ik maar.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• ybos
BlakHawk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:22:
[...]

Hoe lang preheat jij?
Ik merk dat na een half uur preheat de puntjes zeker niet weg zijn in de balk. Er lijkt dan zelfs bijna niets af te zijn

Maar ik merk ook als ik ergens alleen wat afgeef, dat het na een stop van 20 seconden weer omhoog schiet. Merk jij dat ook?

Ik preheat gewoon gratis, door gepland laden te gebruiken, of in de avond bewust accu maar tot bepaald percentage te laden, en op moment dat de wekker gaat laden te starten met max vermogen.

• JohanB
zwahiel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:35:
Ik heb dus sindskort de doppen eraf en rij zonder ze. Nu rij ik regelmatig van het midden van t land naar de Duitse grens. Normaliter haal ik dat retour als ik 100% opgeladen ben. Bij 90% is het 5 minuten SuC op de terugweg en klaar. (Soms zelfs niet eens nodig) Dan hield ik in de zomer op die manier 20% over als ik weer thuis was.

Gisteren reed ik weer mijn stukje, 90% gestart. Kom in de buurt en zie dat de computer aangeeft: round trip -29% (verwarming wel aan, geen airco). Dus ik dacht, ik zit met onder de 50% weet je wat, even een tussenstop bij Ionity. Daar tot net 70% geladen. Was 15 minuten snelweg / stad voor mijn bestemming.

Op de weg terug gestart met 64%. Eerst gaf bij aan bestemming 6%. Dat ging vrij snel naar "blijf onder de 120", gevolgd door "blijf onder de 110" en na n half uurtje "U haalt uw bestemming niet zonder bij te laden" die steeds terug kwam met de 110 melding. Terwijl wel inmiddels 30 minuten van de anderhalf uur reisduur (non stop snelweg) hadden kwam de melding "blijf onder de 100".

Dat doe ik sowieso, ik reed 's avonds en kon 130 maar hou meestal op max 110 en nu gewoon op 103 en later bij de melding van 100 op 99.

Ik werd bestookt met meldingen over laden. Maar besloot gewoon door te rijden. Genoeg laders onderweg immers.

Eenmaal thuis gekomen zat ik op 5% en dacht: "ik parkeer m en laad morgen wel op", want ik heb nog geen laadmogelijkheid thuis. Maar dat mocht niet, meldingen over kapotte accu's en ellende (aantal achter elkaar) deden me toch maar besluiten een blokje om, naar n laadpaal te rijden.

Weird het is precies 300 km round trip die je dus met 90, + 20 eigenlijk in deze temperaturen niet kunt maken?

Volgende keer (vandaag) kijken of die doppen n verschil gaan maken. Temperatuur is ongeveer t zelfde (6 graden).

Achteraf liever de LR gehad, maar ja die is dan weer fors duurder per maand. Meestal laad ik op bestemming even een uurtje aan een paal daar bij maar had gedacht dat ik die 150km met over de 60% zou moeten kunnen halen. Het zal wel aan de temperatuur liggen denk ik maar.
Dat is toch heel netjes voor dit weer?
Ev-database zit op 216 Wh/km voor cold highway. Jij maar op 174 Wh/km. Dat is voor deze kou prima toch?
ybos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ik preheat gewoon gratis, door gepland laden te gebruiken, of in de avond bewust accu maar tot bepaald percentage te laden, en op moment dat de wekker gaat laden te starten met max vermogen.
Niet gratis natuurlijk, maar je ziet het niet in verbruik in de auto inderdaad

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 03-12-2020 09:00 ]

JohanB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:58:
[...]

Dat is toch heel netjes voor dit weer?
Ev-database zit op 216 Wh/km voor cold highway. Jij maar op 174 Wh/km. Dat is voor deze kou prima toch?
Dat is wel bij -10 en 120/130. Al is dat laatste een gok omdat dit nergens vermeld staat bij EV DB.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Domme vraag: wat bedoel je met 'dopenn er af' :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• STIMPPYYY
[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Altijd 20-21 graden auto climate control. Vergeet vaak te preheaten vooraf ondanks dat ik een paal heb. Maar is vrij normaal gebruik voor die korte ritten. Zit hier met een dagelijkse rit op 220wh/km bij een gemiddelde snelheid lager dan 50km/pu. Rijd heel erg rustig waar ik nu zit. Alleen om van de omgeving te genieten.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48
Koffie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:07:
[...]

Domme vraag: wat bedoel je met 'dopenn er af' :?
Neem aan de velg kappen

• ybos
JohanB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:58:
[...]
Niet gratis natuurlijk, maar je ziet het niet in verbruik in de auto inderdaad
Ten opzichte van preheaten terwijl je klaar bent met laden is dit weldegelijk gratis.

Preheaten met volle accu: laadverliezen reeds gehad met opladen, en daarnaast verbruik om te preheaten (accu warm maken)

Laden net voor vertrek: tov preheaten gratis opwarming van de accu door laadverliezen.

Uiteraard heb je laadverliezen, daar is geen discussie over mogelijk.

• ybos
STIMPPYYY schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:12:
[...]

Altijd 20-21 graden auto climate control. Vergeet vaak te preheaten vooraf ondanks dat ik een paal heb. Maar is vrij normaal gebruik voor die korte ritten. Zit hier met een dagelijkse rit op 220wh/km bij een gemiddelde snelheid lager dan 50km/pu. Rijd heel erg rustig waar ik nu zit. Alleen om van de omgeving te genieten.
Airco uit scheelt serieus :Y

Airco koelt lucht af om te ontvochtigen, en daarna ga je met de kachel de afgekoelde lucht weer warmstoken. Tuurlijk heb je airco soms nodig, maar ik heb m in de basis uit.

• STIMPPYYY
ybos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:15:
[...]

Airco uit scheelt serieus :Y

Airco koelt lucht af om te ontvochtigen, en daarna ga je met de kachel de afgekoelde lucht weer warmstoken. Tuurlijk heb je airco soms nodig, maar ik heb m in de basis uit.
Ik had ‘m in het verleden altijd standaard uit. Dat was voor de besparing van brandstof, maar ook omdat ik het niet prettig vond in mijn ICE. Bleef altijd net iets te hard blazen naar mijn mening. Tijd een Audi gehad, die deed het eigenlijk altijd perfect.
Met de M3 in het begin ook op gelet, maar inmiddels kijk ik er nooit meer naar. Heb er geen last van. Vind ‘m wel iets te hard blijven blazen (mag van mij naar standje 2 ipv vaak 4-5), maar doorgaans merk ik het niet vanwege rijgeluiden of muziek.

• EvaluationCopy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind jouw verbruik toch wel bizar. Ik heb de LR nu precies een jaar. Inclusief een wintersport in Maart slechts 17k km's gereden, redelijk verdeeld over winter en zomer.... gemiddeld verbruik over een heel jaar: 177wH/km. Altijd lekker voorverwarmen/voorkoelen, stoelverwarming van het meisje op standje 2, climate control kom ik heel het jaar niet aan, staat altijd op 19,5 graad. Ok op droge zomerdagen zet ik hem wel eens de airco uit, dat scheelt behoorlijk verbruik.

Nu ben ik een vrij rustige rijder. Maar dan nog, het verschil is gigantisch. Jouw verbruik krijg ik niet eens voor elkaar al zou ik enorm mn best doen. Rijd je heel binair (gas maximaal óf gas los)? We zouden eigenlijk eens een week moeten ruilen van auto, maar dat mag niet van de baas gok ik. Je zou bijna denken dat er met jouw climatecontrol iets goed mis is ofzo, dat daar een hoop energie ergens weglekt/verdwijnt.

• JohanB
EvaluationCopy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:45:
[...]

Ik vind jouw verbruik toch wel bizar. Ik heb de LR nu precies een jaar. Inclusief een wintersport in Maart slechts 17k km's gereden, redelijk verdeeld over winter en zomer.... gemiddeld verbruik over een heel jaar: 177wH/km. Altijd lekker voorverwarmen/voorkoelen, stoelverwarming van het meisje op standje 2, climate control kom ik heel het jaar niet aan, staat altijd op 19,5 graad. Ok op droge zomerdagen zet ik hem wel eens de airco uit, dat scheelt behoorlijk verbruik.

Nu ben ik een vrij rustige rijder. Maar dan nog, het verschil is gigantisch. Jouw verbruik krijg ik niet eens voor elkaar al zou ik enorm mn best doen. Rijd je heel binair (gas maximaal óf gas los)? We zouden eigenlijk eens een week moeten ruilen van auto, maar dat mag niet van de baas gok ik. Je zou bijna denken dat er met jouw climatecontrol iets goed mis is ofzo, dat daar een hoop energie ergens weglekt/verdwijnt.
Voorverwarmen is het grootste verschil denk ik.

Als ik bijv. niet voorverwarm zit ik de eerst paar km zo boven de 900 Wh/km in de stad. Dan gaat het hard op korte ritjes

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 03-12-2020 09:50 ]

• Smobbo
BlakHawk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:22:
[...]

Hoe lang preheat jij?

Ik preheat als ik er aan denk iets van 15-20 minuten. Het doel voor mij is een comfortabel warme auto, de puntjes storen me minder.
Ik zie overigens qua hoeveelheid puntjes wel een verschil tussen preheaten aan de paal en preheaten zonder palen.

Mijn exacte verbruik uit de paal kan ik niet zomaar uit rekenen (en dat boeit me ook niet genoeg :+ )...

Volgende keer (vandaag) s kijken of die doppen n verschil gaan maken. Temperatuur is ongeveer t zelfde (6 graden).

Heb je wel in de auto bij wielconfiguratie de aanpassing doorgevoerd? Dat is niet alleen cosmetisch (plaatje van auto klopt met wel/niet de aerodoppen erop), maar dit wordt ook gebruikt om de range mee in te schatten.
Ik heb zelf namelijk nog nooit gehad dat hij gedurende de rit meerdere keren zijn verwachting moet bijstellen. Bij start geeft hij een resterende range aan en dat kan in het eerste deel iets veranderen als gevolg van de omstandigheden, maar na een kwartiertje (ofzo?) weet hij bijzonder goed in te schatten met welke resterende range ik aan ga komen :) !

• EvaluationCopy
JohanB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:47:
[...]

Als ik bijv. niet voorverwarm zit ik de eerst paar km zo boven de 900 Wh/km in de stad. Dan gaat het hard op korte ritjes
Soms. Ik sta vaker niet aan de paal dan wel, ook dan verwarm ik voor, minuut of 10. Het beginverbruik zit dan ook rond de 300-400. Ik neem aan dat ie dat opwarmen dus meetelt in het verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door EvaluationCopy op 03-12-2020 09:52 ]

• Smobbo
Er zijn gewoon redelijk wat factoren die het resultaat beinvloeden, dat maakt dat vergelijken ook zo lastig...

Voorverwarmen
cabine temperatuur
Airco ja/nee
Lengte van de rit
Gemiddelde snelheid
Max snelheid
Enthousiasme met acceleratie
Wel/niet one-pedal driving
etc. etc. :+

• EvaluationCopy
Als ik Spritmonitor.de mag geloven zit het gemiddelde verschil tussen LR en P op

LR: 18,09
P: 21,15

Maar dat kan natuurlijk ook deels verklaard worden door de enthousiastere rijstijl. (Je neemt zo'n P niet voor niets neem ik aan)

• Malt007
JohanB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:47:
[...]

Hoe krijg je dat uberhaubt voor elkaar? Ik heb nog nooit 900Wh/km in beeld gezien uberhaubt en jij hebt het over de eerste paar km's? Als ik de wijk uit rij zonder regeneratie met snel optrekken, blijven gassen tot vlak voor het stoplicht zit ik op max 400Wh/km. Vervolgens een kilometer een 80 weg en dan snelweg, als ik dat allemaal met hard optrekken zou doen is het verbruik al gedaald tot 350Wh/km schat ik zo.

Bij mijn normale rijgedrag heb ik bij het verlaten van de woonwijk rond de 250Wh/km en na 5km snelweg ga ik richting de 200Wh/km.

Bovenstaand overigens allemaal gewoon met stoelverwarming en AC aan op 20-21 graden. Oh en zonder voorverwarmen.

• JohanB
EvaluationCopy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:51:
[...]

Soms. Ik sta vaker niet aan de paal dan wel, ook dan verwarm ik voor, minuut of 10. Het beginverbruik zit dan ook rond de 300-400. Ik neem aan dat ie dat opwarmen dus meetelt in het verbruik.
Nee voorverwarmen zit er niet in (ook niet, niet aan paal). Dus daar komt denk ik een groot verschil vandaan
Malt007 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:59:
[...]

Hoe krijg je dat uberhaubt voor elkaar? Ik heb nog nooit 900Wh/km in beeld gezien uberhaubt en jij hebt het over de eerste paar km's? Als ik de wijk uit rij zonder regeneratie met snel optrekken, blijven gassen tot vlak voor het stoplicht zit ik op max 400Wh/km. Vervolgens een kilometer een 80 weg en dan snelweg, als ik dat allemaal met hard optrekken zou doen is het verbruik al gedaald tot 350Wh/km schat ik zo.

Bij mijn normale rijgedrag heb ik bij het verlaten van de woonwijk rond de 250Wh/km en na 5km snelweg ga ik richting de 200Wh/km.

Bovenstaand overigens allemaal gewoon met stoelverwarming en AC aan op 20-21 graden. Oh en zonder voorverwarmen.
Hier rechts zie je het gebeuren op een foto die ik nog had. Geen idee waarom, midden in de stad, dus hard optrekken kan niet (en ik rij sowieso rustig, heb hem op chill). Heb de P dan ook voor de looks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql7HAYSHJVSiTq_PyCkyp7dTPW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lnGnM24m0ONhI3pAZVzEeATj.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door JohanB op 03-12-2020 10:03 ]

• EvaluationCopy
Zulke pieken zie ik ook wel eens als ik de snelweg op rijdt, maar dan klagen mijn passagiers over een verrekte nek van het te hard optrekken... Hoe je dat voor elkaar krijgt in de stad is me echt een raadsel.

• Malt007
@JohanB Ja dat is iets anders dan 'Als ik bijv. niet voorverwarm zit ik de eerst paar km zo boven de 900 Wh/km in de stad'. Als ik hard accelereer dan heb ik natuurlijk ook zo'n piek. zelfde resultaat als je dat in de zomer doet, heeft niks te maken met voorverwarmen.

• JohanB
Malt007 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:07:
@JohanB Ja dat is iets anders dan 'Als ik bijv. niet voorverwarm zit ik de eerst paar km zo boven de 900 Wh/km in de stad'. Als ik hard accelereer dan heb ik natuurlijk ook zo'n piek. zelfde resultaat als je dat in de zomer doet, heeft niks te maken met voorverwarmen.
Het is dus niet hard optrekken, want midden in de stad.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
EvaluationCopy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:56:
Als ik Spritmonitor.de mag geloven zit het gemiddelde verschil tussen LR en P op

LR: 18,09
P: 21,15

Maar dat kan natuurlijk ook deels verklaard worden door de enthousiastere rijstijl. (Je neemt zo'n P niet voor niets neem ik aan)
Ik rij ook P en heb de auto nu bijna een jaar met 28k op de teller.
Gemiddeld verbruik is 180 Wh.
Ik merk wel een enorm verschil tussen zomer en winter.

• Malt007
JohanB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:08:
[...]

Het is dus niet hard optrekken, want midden in de stad.
Sure.... maar nog steeds is het geen gemiddelde wat je eerst suggereerde.
Pagina: 1 ... 156 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: