Net als velen anderen hier in het topic vier ik deze week dat ik mijn Model 3 een jaar rijdt

. Om dit heugelijke feit te vieren heb ik door het "grote leveringen topic" heen gescrold en een Bjorn Nyland filmpje gekeken
Natuurlijk ook leuk om even de balans op te maken qua kosten. Door corona heb ik veel minder gereden dan verwacht, uiteindelijk 12500 KM i.p.v. de gebruikelijke 30 a 35000 KM. Ik rijd de auto particulier, dus heb geen fiscale voordelen tijdens het gebruik van de auto, buiten natuurlijk de vrijstelling van de wegenbelasting.
Hieronder wat statistieken qua kosten / verbruik, waarbij ik gerekend heb met een reservering van EUR300 per jaar voor onderhoud (nog geen werkelijke kosten gemaakt). Afschrijving van EUR4800 per jaar (bij 7 jaar eigendom resulteert dat in een restwaarde van EUR20K - geen idee wat het werkelijk zal doen).
kWh verbruikt (gefactureerd) = 2270
Gemiddelde prijs per kWh = EUR 0,19
KM per kWh (inclusief laadverliezen / preconditioning etc.) = 5.51 KM / kWh
Kosten per KM ex afschrijving = EUR 0,11 (incl. verzekering + reservering onderhoud)
Kosten per KM incl. afschrijving = EUR 0,50
Ik heb geen eigen laadpaal dus ben erg content met de gemiddelde prijs per kWh. Dat kan verklaard worden door 220 kWh die ik gratis heb kunnen laden bij de SuC. Corrigeer ik daarvoor dan kom ik uit op EUR 0,21 per kWh. Dat lukt doordat ik op mijn werk kan laden tegen EUR 0,17 per kWh en bij mij in de straat bij Vattenfall voor EUR0,21. Aangezien ik thuis meer betaal per kWh heb ik geen laadpaal laten aanleggen
Ook de KM per kWh valt me niet tegen. Ik heb de meeste kilometers gereden in de winter / het vroege voorjaar (pre corona) wat natuurlijk niet de beste periode is voor een EV. Ook zit hier een paar honderd KM trekken van onze vouwwagen bij.
Op naar het volgende jaar