Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 152 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.357 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:07:
[...]

Helaas wel ja. Alle pairings verwijderen plus reboot van auto en telefoon mocht niet baten. Heb het sinds 2020.36.10 of iOS 14 (ongeveer dezelfde tijd geupdate)
Heb het op kunnen lossen door als geluidseffect binnen Flitsmeister te kiezen voor "Alarm 4 lang". Dit valt dan voor de helft weg maar de rest van het spraakbericht komt wel door de speakers van de Tesla.

Binnen Flitsmeister:
Instellingen - > Geavanceerde instellingen -> Flitsers _. Geluidseffect.

Je moet het wel voor alle signaleringen apart instellen, dus flitsers, flitspalen & trajectcontroles.
Taro schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:12:
[...]

Zie ook de topicstart en inderdaad de Samsung T5 SSD, in mijn geval een 500GB versie.
De T5 is alweer een ouder model, de T7 is sneller (handig om mp3's op te schrijven en om filmpjes eraf te halen op je pc).

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 15:02
Yep, de official Tesla upgrade.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 19:32
Met de nieuwe 2020.44-update en het kunnen kiezen voor Current Speed bij activeren van AutoPilot ben ik ook achter een fout van mij gekomen, waarvan ik dacht dat het een Tesla-beperking was.... :+
Ik dacht dat er in de navigatie een beperking was ingesteld dat je op bepaalde wegen waar je 50 of 80 mag ook daadwerkelijk niet harder kon dan de limiet+5km/u, met de melding "AP cruise speed limit set to max 55/85kmph", waar die dan ook niet overheen wilde met je scrollwieltje. Zal wel voor verkeersveiligheid zijn ofzo, dacht ik, want op de snelweg kon ik alsnog van 130 naar 150 bijvoorbeeld. Bij een 50-weg niet zo erg, bij een 80-weg was 85 soms net iets te traag met achterliggers die zaten te drukken.
Blijkbaar had ik dus zelf die beperking erin gezet met de "set cruise speed: limit + 5km/u" 8)7 Dat is dus op welke snelheid je gaat cruisen bij activeren van AP, maar hij neemt dat ook direct als beperking waardoor je niet handmatig van 85 naar 90 kan. Als je die instelling aanpast naar cruise limit + 10km/u kan dat wel, of limit + x% waarmee je nog hoger kan. Enige nadeel is dat ie dan dus ook direct cruise op 90km/u instelt wat ik normaal juist wel rond de 85 wil hebben, maar goed.

En zo heb ik nu mijn limit naar 10% gedaan en heb ik meer bewegingsvrijheid dan ik dacht te hebben :D

Bambu Lab P1S Combo

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Kleine update vanaf mijn kant.
Zojuist gebeld door Tesla service center, Reparatie kan wel eens wat langer gaan duren.
Mag morgen de auto omruilen voor een Tesla (werd de suggestie gewekt dat het een model S betrof) en de leen auto van de berger daar inleveren.
Verder nog geen details over wat er precies stuk is, maar daar hoor ik morgen meer over.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Smuggler schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:01:
Kleine update vanaf mijn kant.
Zojuist gebeld door Tesla service center, Reparatie kan wel eens wat langer gaan duren.
Mag morgen de auto omruilen voor een Tesla (werd de suggestie gewekt dat het een model S betrof) en de leen auto van de berger daar inleveren.
Verder nog geen details over wat er precies stuk is, maar daar hoor ik morgen meer over.
Kijk maar direct even na, of die vervanger niet in valet mode staat, anders is de pret er snel af. Geen autopiliot, cruisecontrol enz... Was bij onze vervanger ook zo ingesteld. Elke keer bij het instappen manueel zetel juist zetten, omdat "easy entry" aanstond... immens hatelijk :)

EX30 Ultra Twin Performance

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 07:40
Houseofdreams schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:47:
[...]

Kijk maar direct even na, of die vervanger niet in valet mode staat, anders is de pret er snel af. Geen autopiliot, cruisecontrol enz... Was bij onze vervanger ook zo ingesteld. Elke keer bij het instappen manueel zetel juist zetten, omdat "easy entry" aanstond... immens hatelijk :)
Ja echt schandalig om in een Model S te moeten rijden, hoe durven ze dat mensen aan te doen ;)

• Houseofdreams
Aalard99 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:34:
[...]

Ja echt schandalig om in een Model S te moeten rijden, hoe durven ze dat mensen aan te doen ;)
Totally beside the point... En onze vervanger was ook een M3... Als je dan eens de kans krijgt om wat langer in een S of dergelijke te rijden, wil je toch niet beperkt zijn door die kut-valet modus? :)

• MichaelCorleone
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-02-2022
Binnenkort mag ik ik mijn M3 SR+ ophalen, ben erg benieuwd.

Wat zijn jullie should-/must-have accessoires?

Ik las ergens dat het wel handig is om een set matten te halen, is dat nog steeds zo? :)

.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-01 12:42
MacorgaZ schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
Met de nieuwe 2020.44-update en het kunnen kiezen voor Current Speed bij activeren van AutoPilot ben ik ook achter een fout van mij gekomen, waarvan ik dacht dat het een Tesla-beperking was.... :+
Ik dacht dat er in de navigatie een beperking was ingesteld dat je op bepaalde wegen waar je 50 of 80 mag ook daadwerkelijk niet harder kon dan de limiet+5km/u, met de melding "AP cruise speed limit set to max 55/85kmph", waar die dan ook niet overheen wilde met je scrollwieltje. Zal wel voor verkeersveiligheid zijn ofzo, dacht ik, want op de snelweg kon ik alsnog van 130 naar 150 bijvoorbeeld. Bij een 50-weg niet zo erg, bij een 80-weg was 85 soms net iets te traag met achterliggers die zaten te drukken.
Blijkbaar had ik dus zelf die beperking erin gezet met de "set cruise speed: limit + 5km/u" 8)7 Dat is dus op welke snelheid je gaat cruisen bij activeren van AP, maar hij neemt dat ook direct als beperking waardoor je niet handmatig van 85 naar 90 kan. Als je die instelling aanpast naar cruise limit + 10km/u kan dat wel, of limit + x% waarmee je nog hoger kan. Enige nadeel is dat ie dan dus ook direct cruise op 90km/u instelt wat ik normaal juist wel rond de 85 wil hebben, maar goed.

En zo heb ik nu mijn limit naar 10% gedaan en heb ik meer bewegingsvrijheid dan ik dacht te hebben :D
Zover ik weet heeft dat daar niks mee te maken. Ik heb begrepen dat deze begrenzing gebeurt wanneer er bochten aankomen of wanneer jouw rijstrook geen fysieke scheiding heeft met tegemoetkomend verkeer in de vorm van een berm of geleiderail. En dit komt overeen met mijn ervaringen. Autowegen waar enkel de wegmarkeringen de rijrichtingen van elkaar scheidt kan ik zelden harder rijden dan de maximum snelheid op AP. Op autowegen waarbij een berm of geleiderail de rijrichtingen van elkaar scheiden kan ik praktisch altijd de AP zo hoog (tot max 150) instellen als ik zelf wil.

Het instellen van een "max + 5km/u" of "max + x%" is geen fix maar een work-around om kunstmatig de maximum snelheid hoger in te stellen.

• Hatsjoe
Aalard99 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:34:
[...]

Ik snakte naar mijn Model 3 toen ik in een Model S loaner reed. Nu helpt het niet mee dat de leenauto's voor 95% auto bakken zijn die goed misbruikt zijn, maar ook een nieuwe Model S vind ik niet zo fijn rijden als een Model 3.

Gelukkig stond ie niet op valet mode, is dat iets nieuws dat ze tegenwoordig doen? Bij mij zat er gewoon een sticker op het dashboard "niet de instellingen aanpassen" :+

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Ik zat gistermiddag weer eens wat langer in de auto, in de heftige regenbuien.
Het viel me op dat tot 3x toe er ‘meerdere camera’s geblokkeerd’ waren en nog vaker 1 (linksvoor meestal). Daarnaast vloog AP er gewoon totaal uit toen het heftig regende.
Op zich logisch dat die camera’s met dat soort omstandigheden totaal ‘verzuipen’, maar ik zie daardoor echt niet in hoe we FSD met deze hardware (of überhaupt alleen camera’s) ooit moeten gaan bereiken.

FSD op binnen wegen word waarschijnlijk binnenkort breder uitgerold in de VS, ik ben benieuwd wat voor situaties dat op gaat leveren...

• Smobbo
MichaelCorleone schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:55:

Ik las ergens dat het wel handig is om een set matten te halen, is dat nog steeds zo? :)
Vaak leveren de LM’s er nu matten bij, anders is dat zeker een must have. Ik heb ze ooit voor weinig bij een of andere webshop gehaald (doen het na 1,5 jaar nog prima).
Andere must have: het bakje in de middenconsole :+ , een SSD voor Sentry. Ik gok dat je nog niet de refresh krijgt?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
Wij gaan deze week weer is heerlijk de Model 3 uitlaten hier (na een paar maanden veel thuis staan.. behalve af en toe is een restaurant bezoek, of andere kleine boodschappen)

We gaan namelijk 335 miles / 540 km rijden vanaf ons huis naar Joshua Tree. Airbnb geboekt om even een break te nemen van m'n werk en het full time thuis zitten.

Uiteraard wel COVID proof op reis, dus veel afstand houden, mond kapjes en dus een luxe Airbnb met keuken zonder te veel contact met anderen.

Ik heb echt MOEILIJK veel zin om weer is langere tijd in de auto te zitten merk ik haha.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Een boodschappentashaak voor de trunk (https://taptes.com/produc...ganizer-for-tesla-model-3)
Ik kreeg er een losse set matten bij van de leasemij (overbodig, want mijn P werd standaard geleverd met mooiere matten dan die van de leasemij)

• MacorgaZ
Hatsjoe schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:59:
[...]

Zover ik weet heeft dat daar niks mee te maken. Ik heb begrepen dat deze begrenzing gebeurt wanneer er bochten aankomen of wanneer jouw rijstrook geen fysieke scheiding heeft met tegemoetkomend verkeer in de vorm van een berm of geleiderail. En dit komt overeen met mijn ervaringen. Autowegen waar enkel de wegmarkeringen de rijrichtingen van elkaar scheidt kan ik zelden harder rijden dan de maximum snelheid op AP. Op autowegen waarbij een berm of geleiderail de rijrichtingen van elkaar scheiden kan ik praktisch altijd de AP zo hoog (tot max 150) instellen als ik zelf wil.

Het instellen van een "max + 5km/u" of "max + x%" is geen fix maar een work-around om kunstmatig de maximum snelheid hoger in te stellen.
Dat is precies wat ik bedoelde qua verkeersveiligheid. Het kan zijn dat ik nu op verkeerde wegen het testte, maar normaal zou ik daar juist ivm dat tegemoetkomende verkeer niet over de max heen kunnen. Zal het in de gaten houden :)

Bambu Lab P1S Combo

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:48

Ze worden zonder matten geleverd. All weather matten vind ik een aanrader, zeker in het winter seizoen, maar ik denk dat ik ze er het hele jaar in laat liggen. Draadloze telefoonlader zit er nu wel in, dus die hoef je niet meer te kopen. Als je de oude center console nog hebt zou ik iets kopen voor over de pianolak.

Verder ben ik wel blij met de spatlappen om de lak bij de dorpels te beschermen. Maar ik woon in een nieuwbouwwijk en pak regelmatig landweggetjes.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35

Ik ben nog steeds heel blij met m'n grote rubberen mat voor in de trunk, met van die opstaande randen. Ik heb er toch vaak allerlei kluszooi, natte bootspullen etc inliggen, onmisbaar voor mij. Af en toe die mat een keer met de hoge drukspuit schoonmaken, laten drogen en klaar. In de frunk zit de kleinere variant, ook wel prettig omdat de laadkabel daar in gaat en die wil nog wel eens nat zijn.

https://www.matten-online...s5q99N86siPEaAh1qEALw_wcB

Zoiets dus maar er staan er tientallen te koop overal.

[ Voor 14% gewijzigd door EvaluationCopy op 17-11-2020 08:15 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 21:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had trouwens zaterdag iets vreemds... Was terug gekomen van boodschappen doen, zat weer lekker binnen, toen ik opeens een melding van de Tesla app kreeg: autoalarm is afgegaan. Dus ik ren naar buiten, kom bij de auto, helemaal niets aan de hand. Geen deuk of kras of wat dan ook. Helaas stond Sentry niet aan dus ook geen beelden van wat er gebeurd zou kunnen zijn.

O ja, en zaterdag had ik hem dus met 51% SoC geparkeerd, maandagochtend stapte ik in... 54%. Maar dat schijnt vaker voor te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 17-11-2020 09:29 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Houseofdreams
Mx. Alba schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:28:
Ik had trouwens zaterdag iets vreemds... Was terug gekomen van boodschappen doen, zat weer lekker binnen, toen ik opeens een melding van de Tesla app kreeg: autoalarm is afgegaan. Dus ik ren naar buiten, kom bij de auto, helemaal niets aan de hand. Geen deuk of kras of wat dan ook. Helaas stond Sentry niet aan dus ook geen beelden van wat er gebeurd zou kunnen zijn.

O ja, en zaterdag had ik hem dus met 51% SoC geparkeerd, maandagochtend stapte ik in... 54%. Maar dat schijnt vaker voor te komen.
Kan ook iets heel simpel zijn, zoals een vlieg in de auto of zo... Ook al een keer gehad, interieursensoren zijn heel gevoelig

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:31

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Slurpgeit schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:16:
He, m'n acceleration boost is sneller geworden. Hier stond vroeger 4.1:

[Afbeelding]

Had wel gelezen dat het in de US wat verbeterd was maar tof om te zien dat het hier ook zo is.
Ik denk dat ze alleen de juiste getallen noemen, het is niet daadwerkelijk sneller geworden. Volgens mij hebben ze de getallen nog nooit aangepast na de 5% boost van vorig jaar die iedereen heeft gehad. Dat zie je ook bij tests die worden gedaan. Bij de juiste omstandigheden was de M3 al sneller dan fabrieksopgave.
Ik heb de acceleration boost ook, en ik merk in ieder geval geen verschil, zou wel leuk zijn :+

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Houseofdreams schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:30:
[...]

Kan ook iets heel simpel zijn, zoals een vlieg in de auto of zo... Ook al een keer gehad, interieursensoren zijn heel gevoelig
Is dit niet een broodje aap verhaal? Waar zit de sensor? Ik vind alleen filmpjes online met mensen die het testen waarbij het alarm pas af gaat bij het openen van het portier. Bij mij gaat de auto nog wel eens op slot als de kinderen er nog inzitten. Nooit alarm afgegaan. Zal het wel eens testen als ik zin heb maar ik vraag me echt af of er wel een sensor in zit? Volgens de berichten niet namelijk.

Zie YouTube: Why the Tesla Model 3 Alarm is USELESS! @ 3m.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 17-11-2020 09:54 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:23
Mx. Alba schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:28:

Ik heb dit ook af en toe. Soms gaat het alarm ineens af. Ook thuis wel eens. Soms 4 keer binnen twee uur. Dan weer maanden niet. En dan ineens een paar keer wel.

Zal wel net zoiets zijn zoals waarbij weersinvloeden zoals vocht, wind of zon invloed heeft op de sensoren.
Of misschien wel een deur die hard dichtslaat naast jou auto. geen idee.

Net zoals bijvoorbeeld bij de phantombreaks waarbij er overgevoeligheid optreed voor plotselinge verandering.

• Houseofdreams
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:47:
[...]

Is dit niet een broodje aap verhaal? Waar zit de sensor? Ik vind alleen filmpjes online met mensen die het testen waarbij het alarm pas af gaat bij het openen van het portier. Bij mij gaat de auto nog wel eens op slot als de kinderen er nog inzitten. Nooit alarm afgegaan. Zal het wel eens testen als ik zin heb maar ik vraag me echt af of er wel een sensor in zit? Volgens de berichten niet namelijk.

Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Hier in de garage ging het alarm ineens af, toen ik de auto opende, zat er effectief een vlieg in.

Ik lees ook dit in de handleiding
Inbraaksensoren
Alle Tesla's in Europa zijn standaard uitgerust met inbraaksensoren. De sensoren bevinden zich in de auto, bij de binnenspiegel en verzenden met tussenpozen ultrasone golven door de hele cabine. Het alarm zal afgaan als het signaal wordt verstoord door een inbraak of door een aanzienlijke beweging van de auto hierdoor biedt het systeem beveiliging tegen specifieke inbraaksituaties die anders niet zouden worden gedetecteerd.
Wil je zekerheid, dan stuur je best een tweet naar Elon zelf :)

[ Voor 18% gewijzigd door Houseofdreams op 17-11-2020 10:05 ]

• Smobbo
[...]

Ik heb dat zelf al 3x gehad. In alledrie de gevallen vloog er een vlieg uit nadat ik de deur opende...
Ook 1x de fout gemaakt om op afstand de auto op slot te doen terwijl m’n vrouw en kinderen er nog in zaten (ging niet automatisch). Toen ging het alarm met die kneiterharde muziek af... nu zet ik braaf kampeermodus aan in zo’n geval.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:50
[...]

Broodje aap? Nee. Bij mij ging dat ding continu af afgelopen zomer en telkens een vlieg erin.
Smobbo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb dat zelf al 3x gehad. In alledrie de gevallen vloog er een vlieg uit nadat ik de deur opende...
Ook 1x de fout gemaakt om op afstand de auto op slot te doen terwijl m’n vrouw en kinderen er nog in zaten (ging niet automatisch). Toen ging het alarm met die kneiterharde muziek af... nu zet ik braaf kampeermodus aan in zo’n geval.
Was dat alleen alarm of ook Sentry? Bij normaal alarm gaat er geen harde muziek aan toch?

• STIMPPYYY
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:26:
[...]

Was dat alleen alarm of ook Sentry? Bij normaal alarm gaat er geen harde muziek aan toch?
Bij mij was het inderdaad altijd met Sentry aan. Die heb ik sindsdien uitstaan. Daarna nooit meer gebeurt.

• Smobbo
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:26:
[...]

Aaaah! Dat is het verschil! Bij de vliegen had ik 1x wel de muziek herrie en 2x niet. De ene keer dat het wel gebeurde stond sentry mode aan. De andere twee keer niet (thuis heb ik sentry mode altijd uit). De ene keer met m’n vrouw en kinderen in de auto stond sentry mode ook aan.

Eindelijk snap ik wanneer die muziek komt :+
Weer wat geleerd!

• Tomas_
Smobbo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:31:
[...]

Aaaah! Dat is het verschil! Bij de vliegen had ik 1x wel de muziek herrie en 2x niet. De ene keer dat het wel gebeurde stond sentry mode aan. De andere twee keer niet (thuis heb ik sentry mode altijd uit). De ene keer met m’n vrouw en kinderen in de auto stond sentry mode ook aan.

Eindelijk snap ik wanneer die muziek komt :+
Weer wat geleerd!
Bij mij ging de muziek een keer aan bij de banden wissel ;-) Vonden ze niet zo mooi.
En ik maar denken, wat een takkemuziek luisteren ze daar.

leermomentje

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
[...]

Er is een verschil tussen de auto op slot doen en direct beginnen zot te doen, als wanneer je 5 minuten wacht nadat hij op slot is en dan de auto beweging detecteert.
Zo'n filmpje kan ik even goed maken bij de allerduurste BMW dat het alarm nutteloos is, als ik het maar in de eerste minuten ervan doe.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:31
bottom line schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:08:
[...]

Er is een verschil tussen de auto op slot doen en direct beginnen zot te doen, als wanneer je 5 minuten wacht nadat hij op slot is en dan de auto beweging detecteert.
Zo'n filmpje kan ik even goed maken bij de allerduurste BMW dat het alarm nutteloos is, als ik het maar in de eerste minuten ervan doe.
Ik daag je uit ;).
Bij mijn E-tron gaat direct het alarm af zodra ik de deur sluit, wegloop en mijn kinderen zitten er nog in.
Ja, bij een normale auto met ultrasone sensor is de sensor gewoon meteen aan. Zou ook even niet snappen waarom je dat niet zou doen. Ik ga nog wel een keer mijn auto locken en 5 minuten erin zitten en dan bewegen. MIjn Audi/Volvo/Skoda/Honda gingen instant af als er iemand achterbleef.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 17-11-2020 12:19 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:19:
Ja, bij een normale auto met ultrasone sensor is de sensor gewoon meteen aan. Zou ook even niet snappen waarom je dat niet zou doen. Ik ga nog wel een keer mijn auto locken en 5 minuten erin zitten en dan bewegen. MIjn Audi/Volvo/Skoda/Honda gingen instant af als er iemand achterbleef.
Misschien om je de kans te geven om te denken "o shit, mijn hond / kind / vrouw zit nog in de auto" en 'm weer ontgrendelen voor hij takkeherrie gaat maken? :)

Ik heb het soms dat de auto vergrendelt terwijl ik de frunk open. Kennelijk blokkeert de frunk lid dan het signaal tussen de telefoon (die in mijn zak zit) en de auto. Stel dat dat gebeurt terwijl er mensen of dieren in de auto zitten en dan zou meteen het alarm afgaan dan zou dat niet handig zijn denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 17-11-2020 14:56 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Houseofdreams schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:47:
[...]

Ik heb een model S 85 classic 7persoons gekregen.
geen autopilot of andere dingen beschikbaar.
Ach het rijdt en is elektrisch :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

Smuggler schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:55:
[...]

Ik heb een model S 85 classic 7persoons gekregen.
geen autopilot of andere dingen beschikbaar.
Ach het rijdt en is elektrisch :)
En 7-persoons... makkelijk voor de 1,5 meter!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

hdu schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:15:
[...]

En 7-persoons... makkelijk voor de 1,5 meter!
7 personen binnen 1,5 meter toch? :D

• STIMPPYYY
Vaag. Net terug van een kleine rit in het donker. Heenweg lampafstelling prima. Nooit eerder problemen mee gehad.
Terugweg opeens een heel stuk hoger. Nou vind ik dat zelf best prettig, maar andere toch een stuk minder vermoed ik... blijft vreemd spul die Tesla’s

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:32:
Vaag. Net terug van een kleine rit in het donker. Heenweg lampafstelling prima. Nooit eerder problemen mee gehad.
Terugweg opeens een heel stuk hoger. Nou vind ik dat zelf best prettig, maar andere toch een stuk minder vermoed ik... blijft vreemd spul die Tesla’s
Toevallig zware lading ingeladen, toen terug gereden??

(Zo ja: mogelijk je automatische stelmechanisme kapot, zit vaak een armpje op as achter die belading meet, weet niet of Model 3 dit ook zo doet of dmv cameras)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:38:
[...]

Toevallig zware lading ingeladen, toen terug gereden??

(Zo ja: mogelijk je automatische stelmechanisme kapot, zit vaak een armpje op as achter die belading meet, weet niet of Model 3 dit ook zo doet of dmv cameras)
Goede suggestie. Maar niet met belading teruggereden. Heen en terug identiek. Wel flink lopen poken op de terugweg, maar goed, toen was ik al ingestapt 😅.

• Houseofdreams
Even inpikken op dit bericht ivm de lampen...

Ik reed daarstraks op een donkere weg en wou de grootlichten gebruiken (hendel naar voor duwen) maar deze bleven dus niet branden. Ik heb wel in de menu de automatische stand ingeschakeld, dus als er tegenliggers komen, dat de grootlichten automatisch dimmen.

Er was geen enkel object langs de weg dat reflecteerde, dus dat kan niet het probleem zijn. Het grootlicht-icoon op het scherm werd ook grijs weergegeven als ik de hendel naar voor duwde.

Dan maar manueel die hendel naar achter getrokken voor dat donker stuk weg..

Het rare: enkele km's verderop, op een normaal verlichte weg, ging het dan ineens wel?

Edit: blijkbaar ligt het dus aan de snelheid dat je aan het rijden bent. Trager dan +-40km/h zou dit niet werken. Rare functie op zich, want ik zat op zo'n smal weggetje, waar ik nu met weinig licht niet echt sneller durfde rijden :) Ik ben nog steeds op zoek naar de logica waarom dit bij lage snelheden niet zou mogen werken

[ Voor 19% gewijzigd door Houseofdreams op 18-11-2020 00:11 ]

• Flatline____
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-01 11:38
By popular demand, hier heeft iemand de tub losgeschroefd. Warmtepomp dus confirmed.
Plus confirmation over de 12 Pro Max, die past gewoon op de draadloze lader :)

Sowieso goeie review, ook voor andere updates:

[ Voor 16% gewijzigd door Flatline____ op 18-11-2020 07:07 ]

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Houseofdreams schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:04:
[...]

Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Hier in de garage ging het alarm ineens af, toen ik de auto opende, zat er effectief een vlieg in.

Ik lees ook dit in de handleiding

[...]

Wil je zekerheid, dan stuur je best een tweet naar Elon zelf :)
Het zou mij verbazen als je antwoord krijgt.
Al zo vaak vragen gesteld. Maar zo veel anderen dien dit ook.

Daarom is Twitter zo’n slecht medium hiervoor!
Smobbo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:23:
[...]

Keiharde muziek heb je alleen als sentry aanstaat.
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:32:
Ik heb juist het idee dat ze bij mij steeds lager staan met dat de tijd vordert.
Houseofdreams schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:43:

Ik reed daarstraks op een donkere weg en wou de grootlichten gebruiken (hendel naar voor duwen) maar deze bleven dus niet branden. Ik heb wel in de menu de automatische stand ingeschakeld, dus als er tegenliggers komen, dat de grootlichten automatisch dimmen.

Er was geen enkel object langs de weg dat reflecteerde, dus dat kan niet het probleem zijn. Het grootlicht-icoon op het scherm werd ook grijs weergegeven als ik de hendel naar voor duwde.

Het rare: enkele km's verderop, op een normaal verlichte weg, ging het dan ineens wel?

Edit: blijkbaar ligt het dus aan de snelheid dat je aan het rijden bent. Trager dan +-40km/h zou dit niet werken. Rare functie op zich, want ik zat op zo'n smal weggetje, waar ik nu met weinig licht niet echt sneller durfde rijden :) Ik ben nog steeds op zoek naar de logica waarom dit bij lage snelheden niet zou mogen werken
Dus dat is het!
Ik snapte er afgelopen zomer in Italië al geen zak van. Zat op een onverlicht grindpad en groot licht wilde maar niet aan. Dus continu de hendel naar voren gehouden.

Youtube: DashcamNL

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
Houseofdreams schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:43:

Denk dat het simpeler was geweest om bij je 'lichten' settings de slide even op 'aan' te zetten ipv. 'auto'. Dan zou het grootlicht gewoon altijd aan blijven als je die hendel naar achteren duwt

• Houseofdreams
bottom line schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:07:
[...]

Denk dat het simpeler was geweest om bij je 'lichten' settings de slide even op 'aan' te zetten ipv. 'auto'. Dan zou het grootlicht gewoon altijd aan blijven als je die hendel naar achteren duwt
True... Nu weet ik dat en ga ik da zeker ook zo instellen :)

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Waar ik elke rit erg veel moeite mee heb dat ik onbewust vaak met groot licht rij als ik het knipperlicht aanzet.
Hebben jullie daar ook last van. Zou het een afstelling in de hendel kunnen zijn?
Teslalrp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:48:
Waar ik elke rit erg veel moeite mee heb dat ik onbewust vaak met groot licht rij als ik het knipperlicht aanzet.
Hebben jullie daar ook last van. Zou het een afstelling in de hendel kunnen zijn?
Hier hetzelfde. :| Ook nog wel eens het gevoel dat de richting mijn handeling niet pakt. Dus, raak de hendel zoals altijd aan maar knipper reageert niet. Volgens heeft iemand anders in dit topic voor het laatste een nieuwe hendel laten plaatsen. Wel iets dat vaker voorkomt volgens mij. @Fab1Man zie ik. Had jij ook het issue dat grootlicht soms aan ging? En is het nu beter?

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 18-11-2020 13:09 ]

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46

Fab1Man

Live life to the fullest

Inspired schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:05:
[...]

Hier hetzelfde. :| Ook nog wel eens het gevoel dat de richting mijn handeling niet pakt. Dus, raak de hendel zoals altijd aan maar knipper reageert niet. Volgens heeft iemand anders in dit topic voor het laatste een nieuwe hendel laten plaatsen. Wel iets dat vaker voorkomt volgens mij. @Fab1Man zie ik. Had jij ook het issue dat grootlicht soms aan ging? En is het nu beter?
Bij mij zou de hendel vervangen zijn, of in ieder geval het mechanisme waar de hendel in steekt. Grootlicht gebeurt mij alleen wanneer ik echt verkeerd de hendel aanraak en dus onbewust ook wat naar voren duw. Het niet reageren herken ik wel. Als je te snel bent reageert ie niet, maar ik heb er ook last van dat die daarbuiten icm snel rijbaan wisselen daarop vastloopt of iets dergelijks.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:02
Niet elke rit maar ik heb het ook wel eens. Maar dan praat je echt over een enkele keer per maand oid.

• bartlauwers
  • Laatst online: 11:05
[...]

Knipperlicht-issue herken ik zeker(gaat niet altijd aan of uit). Groot licht probleem nooit last van. Voor mij niet erg genoeg om er werk van te maken bij Tesla, maar ik rij ook maar zeer weinig tegenwoordig.

Edit: @Inspired gequoted i.p.v. @Teslalrp, excuus.

[ Voor 42% gewijzigd door bartlauwers op 18-11-2020 15:17 ]

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• JohanB
  • Laatst online: 14-01 20:31
bartlauwers schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:13:
[...]

Knipperlicht-issue herken ik zeker(gaat niet altijd aan of uit). Groot licht probleem nooit last van. Voor mij niet erg genoeg om er werk van te maken bij Tesla, maar ik rij ook maar zeer weinig tegenwoordig.

Edit: @Inspired gequoted i.p.v. @Teslalrp, excuus.
Same here. Lastige is dat als ie de knipper niet herkent, hij dan ook begint te trillen als je van baan wisselt.

• Teslalrp
Afgelopen maanden heb ik ook geklaagd of de rated range. Nu even een positief bericht. Eigenlijk zelden onder de 40% batterij gereden. Nu ook eens de melding gezien dat de auto aangeeft om te laden en tot laag batterijniveau gereden (onder 15%).
Nu dagelijks tot max 75% laden.
Afgelopen week is de rated range gestegen van 464 naar 482 (voor zover betrouwbaar uit teslafi).

There are 18 vehicles with charges at your current odometer reading.
2 Vehicles have a higher range. 16 Vehicles have a lower range.
Your range is better than 89 % of similar users.

[ Voor 4% gewijzigd door Teslalrp op 18-11-2020 15:26 ]

• MacorgaZ
Mooi dat je rated range omhoog is gegaan, altijd leuk om te zien.

Ik zou trouwens je parameters in Teslafi aanpassen (linkje onder Your range is better than...) om een grotere vergelijkingsgroep te maken van auto's, dus ipv auto's met een tellerstand binnen 50km een tellerstand binnen 500km ofzo. Nu vergelijk je jouw auto met een sample van 18 auto's, niet echt representatief.

Bambu Lab P1S Combo

• BlakHawk
Teslalrp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:25:
Afgelopen maanden heb ik ook geklaagd of de rated range. Nu even een positief bericht. Eigenlijk zelden onder de 40% batterij gereden. Nu ook eens de melding gezien dat de auto aangeeft om te laden en tot laag batterijniveau gereden (onder 15%).
Nu dagelijks tot max 75% laden.
Afgelopen week is de rated range gestegen van 464 naar 482 (voor zover betrouwbaar uit teslafi).

There are 18 vehicles with charges at your current odometer reading.
2 Vehicles have a higher range. 16 Vehicles have a lower range.
Your range is better than 89 % of similar users.
Wow!
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat zei de auto?

• BlakHawk
[...]

Sterker nog, mijn knipper doet het regelmatig niet.

Vooral als ik een rotonde af wil en rechts knipper.

• svdgraaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-01 16:09
BlakHawk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:00:
[...]
Sterker nog, mijn knipper doet het regelmatig niet.

Vooral als ik een rotonde af wil en rechts knipper.
Precies dat ja +1 Super irritant, want nu voel ik me asociaal :)

MY LR 2022 Midnight Gray, Black interior, 20” FSD

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

svdgraaf schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:10:
[...]

Precies dat ja +1 Super irritant, want nu voel ik me asociaal :)
Op een rotonde gaat het vaak mis als je 3/4 rond gaat en dus op de rotonde naar links knippert en dan omschakelen naar naar rechts knipperen... Dat gebeurt als je te snel door de 1e positie heen gaat naar de 2e positie, dan pakt hij hem namelijk alleen als het annuleren van het naar links knipperen. Als je bij de 1e positie eventjes pauzeert (een halve seconde of zo, wat het naar links knipperen cancelt) en dan doorduwt naar de 2e positie dan werkt het wel goed!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:48
Mx. Alba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:13:
[...]

Op een rotonde gaat het vaak mis als je 3/4 rond gaat en dus op de rotonde naar links knippert en dan omschakelen naar naar rechts knipperen... Dat gebeurt als je te snel door de 1e positie heen gaat naar de 2e positie, dan pakt hij hem namelijk alleen als het annuleren van het naar links knipperen. Als je bij de 1e positie eventjes pauzeert (een halve seconde of zo, wat het naar links knipperen cancelt) en dan doorduwt naar de 2e positie dan werkt het wel goed!
Ik heb precies dit op 1 specifieke rotonde, dank voor de tip!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Iemand al een idee wat er in de komende release in gaat zitten, should be awesome, als we musk mogen geloven 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 23:35
Ik heb ook af en toe dat ik ineens met groot licht rijd. Maar het is meer de manier waarop ik denk ik toch trek aan de handel..

PVoutput

• hdu
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

knights16 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb ook af en toe dat ik ineens met groot licht rijd. Maar het is meer de manier waarop ik denk ik toch trek aan de handel..
Grappig... ik heb nog nooit last gehad dat het grote licht aan ging.

En inderdaad m.b.t. knipperlicht, als je naar links "knippert" en dan wil je direct naar rechts "knipperen" dan werkt het inderdaad niet als een conventionele richtingaanwijzer. De eerste keer naar rechts betekent annuleren van het naar links "knipperen" dan een tweede keer naar rechts en hij "knippert" naar rechts.

Toen ik er achterkwam was het even een gewenning, inmiddels weet ik al niet beter.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

hdu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:56:
[...]

Grappig... ik heb nog nooit last gehad dat het grote licht aan ging.

En inderdaad m.b.t. knipperlicht, als je naar links "knippert" en dan wil je direct naar rechts "knipperen" dan werkt het inderdaad niet als een conventionele richtingaanwijzer. De eerste keer naar rechts betekent annuleren van het naar links "knipperen" dan een tweede keer naar rechts en hij "knippert" naar rechts.

Toen ik er achterkwam was het even een gewenning, inmiddels weet ik al niet beter.
Of makkelijker (vind ik dan)... Even een halve seconde op positie 1 houden (knipper naar links gaat uit) en dan doorduwen naar positie 2 (knipper naar rechts gaat aan).

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
Wacht, kan je met de hendel (links) permanent groot links aanzetten? Daar zat ik laatst toevallig naar te zoeken.

Edit: Ah, ik heb auto high beam aan staan en dan werkt dat niet.. Als je dat uit zet kan je het linker pookje naar voren duwen om je groot licht aan te zetten.. TIL’d.

Trouwens gister tijdens het super chargen ontdekt dat bij mij helaas redelijk wat verf weg is op de bumper en de trunk, ze raken elkaar dus toch tijdens het sluiten.

Als ik terug ben van de road trip is langs bij Tesla/het in ieder geval melden maar wel vermoeiend, elke paar maanden ontdek ik wel weer wat.. Zucht.

De road trip zelf is weer fantastisch trouwens, heen 2x geladen op 550 km, 1x 20 minuten, en 1x 30 minuten (tijdens het avond eten). Kwam aan met ongeveer ~55% en thuis vertrokken met 90% dus je kan het zien als 1,5 keer laden.. Op zich toch netjes.

Hier in Joshua Tree is het veel omhoog (en naar beneden) en er staat veel wind, grappig om het effect op de range daarvan te zien. Gister 2x geladen (van 50% tot 80%) omdat op de route van de Airbnb naar het park ingang een supercharger staat (bij een casino).. Vandaag niet hoeven laden en weer met 58% geparkeerd bij de Airbnb. Ik denk dat we gemiddeld per dag zo’n 150/200 km gereden hebben hier.

[ Voor 7% gewijzigd door ex87 op 19-11-2020 00:28 ]

• Hatsjoe
-Jaap-io schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:41:
Iemand al een idee wat er in de komende release in gaat zitten, should be awesome, als we musk mogen geloven 😉
Zal wel de "nieuwe" FSD naar de rest van de vloot gaan zijn. Niet heel spannend voor ons Europeanen dus. Verder hoop ik op een paar quality of life features als waypoints met navigeren, via de app beelden van sentry triggers kunnen bekijken, gepland laden en vertrekken via de app kunnen regelen en nog meer dit soort zaken.

Verwacht persoonlijk (naast FSD) geen grote wijzigingen of features. Hooguit wellicht een extra spelletje wat je 1x speelt en verder niet meer :P

• Smobbo
Ik zou het ook wel leuk vinden als de app eens flink aangepakt wordt.
De lijst op met opties voelt oud aan (1st world problems)

• STIMPPYYY
Merkte gister dat als je de voorruit verwarmt en vervolgens nog een keer erop druk (mss ingedrukt houdt) dan gaat hij vol blazen ipv auto. Wist ik niet... misschien ook iets nieuws

• Teslalrp
BlakHawk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:53:
[...]

Wow!
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat zei de auto?
Ik laad normaliter dagelijks tot 90%. De accucapaciteit komt dan nooit onder de de 40%. Nu laad ik al een paar weken tot maximaal 70%.
Afgelopen weekend de accu wat meer leeg gereden. Bij parkeren gaf de auto het advies om te gaan laden, vanwege de lage capaciteit.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

STIMPPYYY schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:26:
Merkte gister dat als je de voorruit verwarmt en vervolgens nog een keer erop druk (mss ingedrukt houdt) dan gaat hij voo blazen ipv auto. Wist ik niet... misschien ook iets nieuws
Wellicht niet de meest voor de hand liggende optie maar zit er op zijn minst in sinds ik de mijne heb opgehaald (April 2019). Mogelijk dus nog langer. Je moet een soort van dubbelklikken binnen een bepaalde tijd volgens mij.

• Teslalrp
MacorgaZ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:53:
Mooi dat je rated range omhoog is gegaan, altijd leuk om te zien.

Ik zou trouwens je parameters in Teslafi aanpassen (linkje onder Your range is better than...) om een grotere vergelijkingsgroep te maken van auto's, dus ipv auto's met een tellerstand binnen 50km een tellerstand binnen 500km ofzo. Nu vergelijk je jouw auto met een sample van 18 auto's, niet echt representatief.
Thanks voor de tip!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 14-01 11:35
knights16 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:46:
[...]

Dat overkomt me ook wel eens ja. Toegegeven, in mijn vorige auto (5-serie) lukte me dat ook regelmatig. Daar viel het blauwe grootlicht lampie net achter de bovenste stuurrand dus ik had het vaak nog niet door ook nog, tot tegenliggers gingen seinen :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Tomas_
Heb ik ook inderdaad. Komt denk ik door te nonchalant in de flow het knipperlicht aan tikken heb ik het idee. Met name bij rotondes terwijl ik flink aan het sturen ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 19-11-2020 09:37 ]

BlakHawk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:53:
[...]

Wow!
Kwestie van laten staan op verschillende SoC levels. Dus, laden tot bijvoorbeeld 80% en dan pas weer laden als hij op 30% zit oid. Liefst met steeds kleine ritjes zodat hij op verschillende SoC levels de juiste BMS calibratie kan doen. Als je dit een paar weken doet dan kan het zijn dat de rated range weer wat toeneemt. Hoeft niet bij alle auto's zo te zijn, je kunt ook gewoon al een hogere degradatie hebben. Ik ben ook van 46x naar 479/480 gegaan nu. Hoger dan 480 komt hij ook niet bij mij. Dus een ~ 4% degradatie heb ik wel na 18 maand en 26k km. Veel lager dan 30% hoeft je niet te gaan. Ik laad nu trouwens standaard tot 75%, en dan pas weer vanaf 30/35%. Ik rij nu amper en kan prima uit zo. Komt neer op 2 keer aan de stekker per week bij me ongeveer. Mocht ik een keer verder weg moeten zet ik hem op 90%. Nu moet ik wel zeggen dat ik 11kW heb dus kan vrij snel bijladen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Inspired schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:48:
[...]

Kwestie van laten staan op verschillende SoC levels. Dus, laden tot bijvoorbeeld 80% en dan pas weer laden als hij op 30% zit oid. Liefst met steeds kleine ritjes zodat hij op verschillende SoC levels de juiste BMS calibratie kan doen. Als je dit een paar weken doet dan kan het zijn dat de rated range weer wat toeneemt. Hoeft niet bij alle auto's zo te zijn, je kunt ook gewoon al een hogere degradatie hebben. Ik ben ook van 46x naar 479/480 gegaan nu. Hoger dan 480 komt hij ook niet bij mij. Dus een ~ 4% degradatie heb ik wel na 18 maand en 26k km. Veel lager dan 30% hoeft je niet te gaan. Ik laad nu trouwens standaard tot 75%, en dan pas weer vanaf 30/35%. Ik rij nu amper en kan prima uit zo. Komt neer op 2 keer aan de stekker per week bij me ongeveer. Mocht ik een keer verder weg moeten zet ik hem op 90%. Nu moet ik wel zeggen dat ik 11kW heb dus kan vrij snel bijladen.
Ik laad tegenwoordig ook standaard ergens midden in de 70%. Ik merk dat ik daar over het algemeen ruim voldoende aan heb, en omdat het ideale werkgebied tussen de 30-70% zit, probeer ik daar toch iets rekening mee te houden (eigen auto, en ook eigen accu :P )
ybos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:56:
[...]

Ik laad tegenwoordig ook standaard ergens midden in de 70%. Ik merk dat ik daar over het algemeen ruim voldoende aan heb, en omdat het ideale werkgebied tussen de 30-70% zit, probeer ik daar toch iets rekening mee te houden (eigen auto, en ook eigen accu :P )
Ja, zo doe ik het ook. Ook al is het maar een leaseauto.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Net als velen anderen hier in het topic vier ik deze week dat ik mijn Model 3 een jaar rijdt O+. Om dit heugelijke feit te vieren heb ik door het "grote leveringen topic" heen gescrold en een Bjorn Nyland filmpje gekeken :+

Natuurlijk ook leuk om even de balans op te maken qua kosten. Door corona heb ik veel minder gereden dan verwacht, uiteindelijk 12500 KM i.p.v. de gebruikelijke 30 a 35000 KM. Ik rijd de auto particulier, dus heb geen fiscale voordelen tijdens het gebruik van de auto, buiten natuurlijk de vrijstelling van de wegenbelasting.

Hieronder wat statistieken qua kosten / verbruik, waarbij ik gerekend heb met een reservering van EUR300 per jaar voor onderhoud (nog geen werkelijke kosten gemaakt). Afschrijving van EUR4800 per jaar (bij 7 jaar eigendom resulteert dat in een restwaarde van EUR20K - geen idee wat het werkelijk zal doen).

kWh verbruikt (gefactureerd) = 2270
Gemiddelde prijs per kWh = EUR 0,19
KM per kWh (inclusief laadverliezen / preconditioning etc.) = 5.51 KM / kWh
Kosten per KM ex afschrijving = EUR 0,11 (incl. verzekering + reservering onderhoud)
Kosten per KM incl. afschrijving = EUR 0,50

Ik heb geen eigen laadpaal dus ben erg content met de gemiddelde prijs per kWh. Dat kan verklaard worden door 220 kWh die ik gratis heb kunnen laden bij de SuC. Corrigeer ik daarvoor dan kom ik uit op EUR 0,21 per kWh. Dat lukt doordat ik op mijn werk kan laden tegen EUR 0,17 per kWh en bij mij in de straat bij Vattenfall voor EUR0,21. Aangezien ik thuis meer betaal per kWh heb ik geen laadpaal laten aanleggen :*)

Ook de KM per kWh valt me niet tegen. Ik heb de meeste kilometers gereden in de winter / het vroege voorjaar (pre corona) wat natuurlijk niet de beste periode is voor een EV. Ook zit hier een paar honderd KM trekken van onze vouwwagen bij.

Op naar het volgende jaar :)

• Houseofdreams
Nog iemand die hier de Bridgestone Blizzak Lm005 winterbanden heeft gekregen? Ik lees toch online bij verschillende tests redelijk goede resultaten...

Benieuwd of ik hetzelfde ga ervaren :)

• STIMPPYYY
MrBasta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:06:
Net als velen anderen hier in het topic vier ik deze week dat ik mijn Model 3 een jaar rijdt O+. Om dit heugelijke feit te vieren heb ik door het "grote leveringen topic" heen gescrold en een Bjorn Nyland filmpje gekeken :+

Natuurlijk ook leuk om even de balans op te maken qua kosten. Door corona heb ik veel minder gereden dan verwacht, uiteindelijk 12500 KM i.p.v. de gebruikelijke 30 a 35000 KM. Ik rijd de auto particulier, dus heb geen fiscale voordelen tijdens het gebruik van de auto, buiten natuurlijk de vrijstelling van de wegenbelasting.

Hieronder wat statistieken qua kosten / verbruik, waarbij ik gerekend heb met een reservering van EUR300 per jaar voor onderhoud (nog geen werkelijke kosten gemaakt). Afschrijving van EUR4800 per jaar (bij 7 jaar eigendom resulteert dat in een restwaarde van EUR20K - geen idee wat het werkelijk zal doen).

kWh verbruikt (gefactureerd) = 2270
Gemiddelde prijs per kWh = EUR 0,19
KM per kWh (inclusief laadverliezen / preconditioning etc.) = 5.51 KM / kWh
Kosten per KM ex afschrijving = EUR 0,11 (incl. verzekering + reservering onderhoud)
Kosten per KM incl. afschrijving = EUR 0,50

Ik heb geen eigen laadpaal dus ben erg content met de gemiddelde prijs per kWh. Dat kan verklaard worden door 220 kWh die ik gratis heb kunnen laden bij de SuC. Corrigeer ik daarvoor dan kom ik uit op EUR 0,21 per kWh. Dat lukt doordat ik op mijn werk kan laden tegen EUR 0,17 per kWh en bij mij in de straat bij Vattenfall voor EUR0,21. Aangezien ik thuis meer betaal per kWh heb ik geen laadpaal laten aanleggen :*)

Ook de KM per kWh valt me niet tegen. Ik heb de meeste kilometers gereden in de winter / het vroege voorjaar (pre corona) wat natuurlijk niet de beste periode is voor een EV. Ook zit hier een paar honderd KM trekken van onze vouwwagen bij.

Op naar het volgende jaar :)
Je moet natuurlijk thuis ook laden in dal-uren tegen 0,10 / 0,11 cent per kwh.

EV rijden is wat dat betreft natuurlijk een lachertje. Voor 4 euro 400km rijden. De aanschaf is helaas een ander verhaal.
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:23:
[...]

EV rijden is wat dat betreft natuurlijk een lachertje. Voor 4 euro 400km rijden. De aanschaf is helaas een ander verhaal.
Hoe kun je voor 10 cent per kWh laden en 4 EUR voor 400km zou amper 6 cent per kWh zijn. Vraag me af hoe je dat doet aangezien de belasting per kWh al 10 cent is.

• Houseofdreams
[...]

Veel prijsverschil met een degelijk uitgeruste BMW 3 reeks is er niet, dus is die aanschaf niet echt een beperkende factor toch?

Beter nog, een 320i, met 19" velgen configureren en je zit al boven de SR+ prijs. Dan heb je nog niet hetzelfde rijplezier (optrekken) als de Tesla.

[ Voor 14% gewijzigd door Houseofdreams op 19-11-2020 10:32 ]

• Terranca
  • Registratie: April 2000
Houseofdreams schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:18:
Nog iemand die hier de Bridgestone Blizzak Lm005 winterbanden heeft gekregen? Ik lees toch online bij verschillende tests redelijk goede resultaten...

Ik krijg begin december mijn Model 3, en was van plan de LM/bandenboer te verzoeken deze banden eronder te laten zetten. Lijkt op een band met redelijk goede performance op droog/nat (wat toch 95% van het winterweer is hier in NL) die heel zuinig is.

Dus ben erg benieuwd naar je ervaringen! Als het niks is, probeer ik ze de Michelin Pilot Alpin 5 te laten plaatsen.

• Teslalrp
ik heb de Pirelli 235/35 WR 20 Sottozero. Hierbij TEC velgen los aangeschaft.
Deze banden bevallen goed.

• Hatsjoe
[...]

Zou je mij alsjeblieft kunnen vertellen waar ik voor 0,10 cent per kwh kan laden in de daluren? Bij mij is het namelijk het dubbele :+

• STIMPPYYY
Inspired schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:28:
[...]

Hoe kun je voor 10 cent per kWh laden en 4 EUR voor 400km zou amper 6 cent per kWh zijn. Vraag me af hoe je dat doet aangezien de belasting per kWh al 10 cent is.
Oeps :> je hebt gelijk natuurlijk

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 13:00

ulTimaS

Mayhaps

Houseofdreams schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:18:

Bij mij worden deze er morgen onder gezet. Mijn voorkeur ging uit naar Michelin Pilot Alpin 5, maar deze was niet meer leverbaar voor de bandenmaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ulTimaS op 19-11-2020 11:42 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Ik had ook wat voorkeuren maar uiteindelijk zijn er continental wintercontact banden onder gezet. Continu als ik vol gas geef dat ik een knipperfestijn van de traction control indicator krijg.

Wacht het nog heel even af, maar anders toch maar even aankaarten. Het is natuurlijk wel wat nat en nog iets te warm natuurlijk.

• Teslalrp
Inspired schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:48:
[...]

of het effect heeft weet ik natuurlijk niet zeker. Afgelopen twee weken accupercentage altijd tussen min -max (20-70%) en in verleden altijd (40-90%).
Nu afgelopen weken het volgende gebeurd, waarbij high range de waarde van vandaag is.

High Range Low Range Range Loss Percent Loss
483.57 464.77 18.8 4.05 %

• BlakHawk
ex87 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:56:
Wacht, kan je met de hendel (links) permanent groot links aanzetten? Daar zat ik laatst toevallig naar te zoeken.

Edit: Ah, ik heb auto high beam aan staan en dan werkt dat niet.. Als je dat uit zet kan je het linker pookje naar voren duwen om je groot licht aan te zetten.. TIL’d.

Trouwens gister tijdens het super chargen ontdekt dat bij mij helaas redelijk wat verf weg is op de bumper en de trunk, ze raken elkaar dus toch tijdens het sluiten.

Als ik terug ben van de road trip is langs bij Tesla/het in ieder geval melden maar wel vermoeiend, elke paar maanden ontdek ik wel weer wat.. Zucht.

De road trip zelf is weer fantastisch trouwens, heen 2x geladen op 550 km, 1x 20 minuten, en 1x 30 minuten (tijdens het avond eten). Kwam aan met ongeveer ~55% en thuis vertrokken met 90% dus je kan het zien als 1,5 keer laden.. Op zich toch netjes.

Hier in Joshua Tree is het veel omhoog (en naar beneden) en er staat veel wind, grappig om het effect op de range daarvan te zien. Gister 2x geladen (van 50% tot 80%) omdat op de route van de Airbnb naar het park ingang een supercharger staat (bij een casino).. Vandaag niet hoeven laden en weer met 58% geparkeerd bij de Airbnb. Ik denk dat we gemiddeld per dag zo’n 150/200 km gereden hebben hier.
Als ik wel eens SeC filmpjes in de US zie, heb ik het idee dat serivice daar een stuk beter is.

In Nederland al diverse mensen horen zeggen dat ze niets aan die bumpers doen als ze elkaar licht raken.
Hatsjoe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:10:
[...]

Zou je mij alsjeblieft kunnen vertellen waar ik voor 0,10 cent per kwh kan laden in de daluren? Bij mij is het namelijk het dubbele :+
En de laadverliezen, slaapverliezen, voorverwarm verliezen en sentry verliezen ook even meenemen.

Uiteindelijk ga je het allemaal wel gebruiken (op Sentry na hier). Dus het vergelijk gaat toch net even iets anders in de praktijk.

Als je dan ook nog eens afhankelijk bent van publiek laden, dan is het hele voordeel opeens weg.

Blijft wel over dat je een snelle leuke auto hebt! Dat wel, alleen daar heeft een werkgever weinig aan.
Teslalrp schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:07:
[...]

of het effect heeft weet ik natuurlijk niet zeker. Afgelopen twee weken accupercentage altijd tussen min -max (20-70%) en in verleden altijd (40-90%).
Nu afgelopen weken het volgende gebeurd, waarbij high range de waarde van vandaag is.

High Range Low Range Range Loss Percent Loss
483.57 464.77 18.8 4.05 %
Helaas deed ik dat al regelmatig onder de 20%...
Dus ik heb geen effecten gemerkt, helaas :|

• MrBasta
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:23:

[...]

En de laadverliezen, slaapverliezen, voorverwarm verliezen en sentry verliezen ook even meenemen.

Uiteindelijk ga je het allemaal wel gebruiken (op Sentry na hier). Dus het vergelijk gaat toch net even iets anders in de praktijk.

Als je dan ook nog eens afhankelijk bent van publiek laden, dan is het hele voordeel opeens weg.

Blijft wel over dat je een snelle leuke auto hebt! Dat wel, alleen daar heeft een werkgever weinig aan.
Heb je mijn post wel gelezen? Daar neem ik dat allemaal mee, en dan kom je op EUR 0,11 per km. En grofweg 5.5 KM per kWh. Dat heb ik met nog geen enkele auto gehaald. Naar mijn mening ligt het wel iets genuanceerder dan je nu stelt.

• BlakHawk
MrBasta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
[...]

Heb je mijn post wel gelezen? Daar neem ik dat allemaal mee, en dan kom je op EUR 0,11 per km. En grofweg 5.5 KM per kWh. Dat heb ik met nog geen enkele auto gehaald. Naar mijn mening ligt het wel iets genuanceerder dan je nu stelt.
Volgens mij heb ik niet op hou gereageerd.

Ik kwam in oktober op 6,2l / 100km uit (diesel) aan kosten en kilometers.

Misschien heb jij bij mij over dit zinnetje heen gelezen:
“Als je dan ook nog eens afhankelijk bent van publiek laden, dan is het hele voordeel opeens weg.”

Het valt of staat met waar je voor welke kosten kun laden.

[ Voor 23% gewijzigd door BlakHawk op 19-11-2020 14:19 ]

• MrBasta
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:14:
[...]

Volgens mij heb ik niet op hou gereageerd.

Ik kwam in oktober op 6,2l / 100km uit (diesel) aan kosten en kilometers.

Misschien heb jij bij mij over dit zinnetje heen gelezen:
“Als je dan ook nog eens afhankelijk bent van publiek laden, dan is het hele voordeel opeens weg.”

Het valt of staat met waar je voor welke kosten kun laden.
Ik reageerde juist omdat je in jouw post omdat ik een overzicht heb gepost (10 posts eerder ofzo) waarin ik mijn kostenoverzicht over een heel jaar (dus niet 1 maand) weergaf voor iemand die particulier rijdt EN geen eigen laadpaal heeft. Met daarbij alle laadverliezen, preconditioning, etc. meegenomen. Ik ben van mening dat jouw stelling "Als je dan ook nog eens afhankelijk bent van publiek laden, dan is het hele voordeel opeens weg." dus geen stand houd :)

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:10
Ik heb het idee dat de portier aan mijn bestuurderskant iets is gezakt waardoor de deur bij het openen "aanloopt" tegen de deurstijl. Moet je daar echt een afspraak voor maken of kun je ook gewoon even langsrijden bij Tesla? Is maar een kleinigheid denk ik....?

• Teslalrp
Sunri5e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:59:
Ik heb het idee dat de portier aan mijn bestuurderskant iets is gezakt waardoor de deur bij het openen "aanloopt" tegen de deurstijl. Moet je daar echt een afspraak voor maken of kun je ook gewoon even langsrijden bij Tesla? Is maar een kleinigheid denk ik....?
Misschien even melden en dat mobiele service het oplost. Ik na een maand dat ik "panel gaps" heb bij de bestuurdersdeur. Niet goed opgelet bij aflevering in december.....

• Houseofdreams
Terranca schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
[...]

Ik krijg begin december mijn Model 3, en was van plan de LM/bandenboer te verzoeken deze banden eronder te laten zetten. Lijkt op een band met redelijk goede performance op droog/nat (wat toch 95% van het winterweer is hier in NL) die heel zuinig is.

Dus ben erg benieuwd naar je ervaringen! Als het niks is, probeer ik ze de Michelin Pilot Alpin 5 te laten plaatsen.
Net toch al een 150 gereden ermee in nat weer, vallen (voor zover dit al meetelt als ervaring) heel goed mee. Baanvast, niks trillingen en het lijkt (maar dat kan ik ook weer willen horen) minder rolgeluid.

Tot zover tevreden van :) Over het eventuele meerverbruik kan ik nog niks zeggen, daar moet ik wat meer ritten voor gedaan hebben

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:10
Teslalrp schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:30:
[...]

Misschien even melden en dat mobiele service het oplost. Ik na een maand dat ik "panel gaps" heb bij de bestuurdersdeur. Niet goed opgelet bij aflevering in december.....
Mobiele service? Ik kan dat nergens in de app vinden. Ik kan alleen een Tesla garage selecteren.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Sunri5e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:37:
[...]
Mobiele service? Ik kan dat nergens in de app vinden. Ik kan alleen een Tesla garage selecteren.
Of de mobiele service komt bepaalt Tesla.
Sunri5e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:37:
[...]

Die komt ook niet overal in NL. Ik weet dat ik misschien ouderwets ben.. maar zou gewoon ff met de lokale SeC bellen en overleggen. :)

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:39:
[...]

Of de mobiele service komt bepaalt Tesla.
Soms staat het al in de app, meestal niet.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Op de Tesla website heeft een voorraadmodel van de SR+ een WLTP bereik van 440KM en prijs van 48K. Als je er een samenstelt is de prijs 50K en een WLTP bereik van 430KM. Ik heb even gezocht in dit topic en het verschil is een model refresh waarbij in het 2021 model een warmtepomp zit. Ik begrijp niet dat hierdoor het WLTP bereik afneemt. Dit zou toch juist moeten toenemen?
wian schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:10:
Op de Tesla website heeft een voorraadmodel van de SR+ een WLTP bereik van 440KM en prijs van 48K. Als je er een samenstelt is de prijs 50K en een WLTP bereik van 430KM. Ik heb even gezocht in dit topic en het verschil is een model refresh waarbij in het 2021 model een warmtepomp zit. Ik begrijp niet dat hierdoor het WLTP bereik afneemt. Dit zou toch juist moeten toenemen?
De versie uit de US heeft een andere/kleinere accu. De versie uit China andere cellen en iets meer capaciteit. WP heeft geen invloed op de WLPT range. Iets van 55 vs 50. In het voordeel van de China versie. Voordeel van US is dus volledige refresh met WP, automatische trunk, chrome delete etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-11-2020 19:25 ]

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Thanks. Maar ben nog steeds confused...

Dus het verschil in range komt sec door de verschillende accupakketten? Door een warmtepomp kost het verwarmen van de auto toch minder energie, dus dat heeft toch invloed op de range?

En wat betreft China / US. Er worden hier dus zowel Chinese als US modellen geleverd? Blijven de US modellen de "oude" kleinere accu gebruiken?
wian schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:32:
Thanks. Maar ben nog steeds confused...

Dus het verschil in range komt sec door de verschillende accupakketten? Door een warmtepomp kost het verwarmen van de auto toch minder energie, dus dat heeft toch invloed op de range?

En wat betreft China / US. Er worden hier dus zowel Chinese als US modellen geleverd? Blijven de US modellen de "oude" kleinere accu gebruiken?
WP geeft wel meer range alleen bij een WLTP test staan de auto’s in een ruimte met iets van 25 graden en climate uit. :)

Nu zo eind van het jaar komen er wat modellen uit China onze kant op ja. Wellicht als je nu besteld weer US modellen. Weet even niet of ze beide blijven leveren. Kan Tesla je wellicht wel vertellen. US zit eerst nog op andere cellen ja. Voor hoelang weet ik niet.

Persoonlijk zou ik denk ik liever de refresh willen hebben. Dan maar een paar kWh’s minder. Tenzij het 8% Chinees model vs 12% refresh is.. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 19-11-2020 19:49 ]

Pagina: 1 ... 152 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: