STIMPPYYY schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Dan zet je het aan zoals je zelf hebt? Ik begrijp je weerstand niet. Je geeft aan dat het altijd aan moet. Ik zeg dat ik er geen problemen mee heb en dat vind je prima. Vervolgens geef je aan dat het het niet de meest veilige optie is. Dat staat haaks op elkaar. Mensen die het aanzetten hebben zelf toch die keus gemaakt.
Ik geef aan dat creep-altijd-aan een mogelijke aanpassing is om ongewilde acceleratie door TACC activatie te vermijden. Of het nu altijd aan moet is een goede vraag, andere merken geven ook de optie om het uitzetten. (maar die hebben geen TACC op dezelfde hendel als de versnellingskeuze, fyi)
Dat jij er geen problemen mee hebt en er heel veilig mee kan omgaan is geen garantie dat 99.99% van alle bestuurders dat wel kan! Voor de bestuurders wie het mogelijks onveilig is, maken quasi gegarandeerd nooit de link tussen creep actief/inactief en mogelijk onveilige TACC activatie vanuit stilstand. Dat is juist de reden om het meer en niet minder foolproof te maken.
Smobbo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
TACC niet op de versnellingshendel is inderdaad de meest logische ‘oplossing’.
Overigens is creep een ongewenst nadeel van een ICE met automaat. Ik ga er vanuit dat niemand graag wil dat een auto van zelf gaat rijden zonder dat je een pedaal in drukt (nota bene de hele reden dat deze discussie loopt

).
Bij creep heb je nog wel een pedaal actie nodig om beweging te induceren, daar gaat het in c om, niet zozeer het niet of wel gebruiken van de gaspedaal. (klein, maar belangrijk verschil

)
Heel de reden om op de rem te drukken tijdens het PRND schakelen is hier ook op gebaseerd.
(TACC activatie doet je auto rollen
zonder pedaal actie, vandaar)
Ik heb dus creep uit staan, ik gok dat de meesten dat zo hebben. Zodoende heb je de mogelijkheid om One-pedal-driving te doen, wat echt ontzettend fijn is.
Maar ik kan me voorstellen dat als je er nog geen ervaring mee hebt dat het misschien gek of nieuw klinkt. Went snel genoeg

!
Ik heb enkel ervaring met FCEV's (en een paar EV's en series diesel hybrid), met creep geactiveerd. Daar heb ik wel eens creep gedeactiveerd, maar ik kan niet zeggen dat ik dat beter vond. Helpt ook niet als je met twee trailers achteren achteruit wilt rijden.
Zonder creep enkel met ICE DCT's die de optie geven tussen wel en geen creep. Daar lijk mij creep logischer (makkelijker parkeren, etc.)
De meeste EV's (niet alleen auto's) hebben het dan ook by default aan.
[
Voor 41% gewijzigd door
AndRo555 op 31-10-2020 21:55
]