Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.103 views

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 21:15
Hoedje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Wat belachelijk zeg. De update hiervoor is allang uitgekomen. Het werkt nu ok. Dus dan moet je toch wel een hardware fout hebben.

Disclaimer: gezien je eerdere reacties ben je wellicht te kritisch, maar dan kunnen ze op z'n minst er even naar kijken en aangeven dat het wel/niet binnen spec is. Als ze nu een jaar geleden hadden gezegd, hier komt een update voor heb even geduld, fair enough. Maar die is nu toch echt al een tijd uit.

[...]

Tja, waarom een regensensor als het niet nodig is. Imo werkt het nu ok.
Of is dat sinds 2020.36? Want ik doe geen updates meer sinds ze die niet werkende borden herkenning daarin hebben gezet.
EvaluationCopy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe typisch dat dat net bij JOU weer niet goed werkt. :/
Of logisch. Ik denk dus zelf dat het erg samen hangt. Omdat vrijwel al mijn issues "camera gerelateerd" zijn. e.g. dansende lijnen en auto's op de visualisatie, onverwacht remmen voor allerlei auto's (dit viel zelfs de monteur op), ruitenwisser algoritme die de camera niet goed verwerkt etc.

iig, ik ga er bijvoorbeeld van uit dat de visualisatie grofweg aangeeft wat de camera's "zien" en dat zou betekenen dat de auto denkt dat de tram op de rij baan links van mij eigenlijk IN mijn auto zit. En dat auto's die rechts voorbij rijden (e.g. bij links voorsorteren) allemaal op mij in rijden alvorens hun weg te vervolgen. Als hij dit soort dingen op de snelweg ook denkt, dan snap ik wel dat ingrepen & AP op hol gaan.

Maar ja, als ze niet even onderzoeken dan zullen we het nooit weten. Daarom dus waarom ik hier zo vaak vraag naar jullie ervaringen, om te kijken wat wel en niet normaal is.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vandaag iets vreemds meegemaakt... Ik was vanmorgen thuis aan het werk toen bleek dat ik voor een noodgeval toch naar kantoor moest gaan. Dus ik spring in mijn auto, rij naar kantoor, en plug 'm daar in de laadpaal. Het viel me al op dat ik het T logo niet zag knipperen maar ik had haast en het regende dus ik ging meteen naar binnen. Toen toch even in de Tesla app gecheckt en daar stond "laden gestopt"... In de New Motion app stond wel een actieve laadsessie. Die heb ik daar toen in de TNM app gecanceld en opnieuw gestart, maar in de Tesla app stond nog steeds "laden gestopt" maar daar kon ik toen wel op "start laden" drukken en toen ging hij laden. Geen idee wat ik fout had gedaan bij het inpluggen. Maar wel handig dat het op afstand op te lossen was met de verschillende apps. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
JohanB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:05:

iig, ik ga er bijvoorbeeld van uit dat de visualisatie grofweg aangeeft wat de camera's "zien" en dat zou betekenen dat de auto denkt dat de tram op de rij baan links van mij eigenlijk IN mijn auto zit. En dat auto's die rechts voorbij rijden (e.g. bij links voorsorteren) allemaal op mij in rijden alvorens hun weg te vervolgen. Als hij dit soort dingen op de snelweg ook denkt, dan snap ik wel dat ingrepen & AP op hol gaan.

Maar ja, als ze niet even onderzoeken dan zullen we het nooit weten. Daarom dus waarom ik hier zo vaak vraag naar jullie ervaringen, om te kijken wat wel en niet normaal is.
Dat heb ik in ieder geval niet.
Ik moet dan weer wel af en toe de ruitenwisser helpen. Bij weinig regen te laat starten of als een bezetene wissen met een paar druppels. Als het goed regent, doet is het wel lekker.

Heb je al een keer een klacht ingeschoten dat de camera niet goed werkt, met bovenstaande verhaal?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
[...]

Of is dat sinds 2020.36? Want ik doe geen updates meer sinds ze die niet werkende borden herkenning daarin hebben gezet.
Als het toch al niet werkt, dan heb je ook niets te verliezen. Waarom zou je geen updates meer doen? ;)
Of logisch. Ik denk dus zelf dat het erg samen hangt. Omdat vrijwel al mijn issues "camera gerelateerd" zijn. e.g. dansende lijnen en auto's op de visualisatie, onverwacht remmen voor allerlei auto's (dit viel zelfs de monteur op), ruitenwisser algoritme die de camera niet goed verwerkt etc.

Dat lijkt me wel logisch. Al blijft dit subjectief en je geeft aan dat een monteur er dus al naar heeft gekeken? Of was dat voor iets anders? Maar misschien handiger om met dit hele verhaal richting Tesla te gaan.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Hoedje
Inspired schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Waarom niet als het bewezen is en bijna niks kost? De eerste maanden was het echt slecht. Alleen daarom al. Het werkt nu voldoende. Maar de ouderwetse regensensor in de auto van mijn vrouw is nog steeds beter.
Dan krijg je nooit innovatie. Juist door creatief na te denken over o.a. een regensensor is de Model 3 een relatief betaalbare elektrische auto.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
[...]

[...]

Hahaha sorry, maar ik moest echt wel even hard lachen om je bericht en de reactie van Tesla. Haha, een ruitenwisser in beta? Serieus? Kan toch niet 😂. Moet het mooiste bericht zijn van dit topic denk ik.

Tuurlijk flauwekul dat je wordt verweten dat het typisch iets voor “jou” is. Maar heb het een keer of 2 eerder gehad dat de wissers aangingen en niet meer wilde stoppen. Ruiten schoongemaakt etc, maar niets hielp. Uit frustratie maar alles UIT gezet en paar dagen later was het weg. Maar voor de rest daar geen gekke dingen mee. Vind de wissers bij motregen of spatregen van het wegdek we echt slecht. Als in gaan gewoon niet aan.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
Hoedje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Dan krijg je nooit innovatie. Juist door creatief na te denken over o.a. een regensensor is de Model 3 een relatief betaalbare elektrische auto.
Zo’n regensensor kost hooguit een paar euro. Wat kost al die frustratie?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
[...]

Als de huidige sensor een gedrocht van een apparaat zou zijn die daarnaast ook nog eens enorm veel geld kost om te maken en onderhouden geef ik je een punt.
Ze willen voor alles wel erg graag het wiel opnieuw uitvinden.

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:53
STIMPPYYY schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:57:
Vind de wissers bij motregen of spatregen van het wegdek we echt slecht. Als in gaan gewoon niet aan.
Volgens mij komt dit omdat de regen gedetecteerd moet worden door de camera's. Meestal is het zo dat bij motregen of spatwater van de weg/ andere auto's de druppels onderaan de ruit terrecht komt en door de snelheid van de auto meestal omhoog worden gedreven. Dit kan dan wel even duren voordat er genoeg water voor de camera zit dat dit de ruitenwissers activeert. Ze gebruiken voor de ruitenwissers een zelfde soort concept als voor autopilot namelijk.

Volvo EX30 SMER

[...]

Ze hadden eerst bij de (eerdere) S moeten testen. Daar hebben ze beide op zitten. Had je kunnen testen of het voldoende werkt. Als iedereen tevreden is kan de sensor eraf.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
[...]
[...]
Deze werkt inmiddels overigens prima. Ik heb nog maar heel af en toe dat de auto een bord van een zijweg oppakt en de snelheid blijft vasthouden. Ook snelheidssuggestiebordjes (die vierkante blauwe) pakt die niet meer op bij mij in de buurt.

Over de regenwissers kan ik alleen maar zeggen dat ik ze bij miezeren (en licht opspattend water) nog wel eens even moet helpen door eenmalig handmatig te doen (daarna pakt die 9/10 het automatisch op). Heb nog wel eens dat die niet stopt ook al is het inmiddels droog. Dit vooral als de vooruit vies is en geen waslaag heeft. Schone voorruit + waslaag doet die het prima.

Dat wil zeggen... deed... want de nieuwe voorruit door de garage gezet heeft een vies olielaagje erop zitten ofzo. Die moet ik nog even te lijf gaan.

• JohanB
Hoedje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Dat lijkt me wel logisch. Al blijft dit subjectief en je geeft aan dat een monteur er dus al naar heeft gekeken? Of was dat voor iets anders? Maar misschien handiger om met dit hele verhaal richting Tesla te gaan.
Monteur was voor wind geluid. Auto ging vol in de ankers voor een "rode auto" 100M verder op, die voor een stoplicht. Was toen de monteur reed, dus hij schrok ook erg.

Tsja, ik heb vaak aangegeven dat ik denk dat de camera's niet correct werken, maar ga het nog maar eens proberen inderdaad.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, de wintersloffen zitten eronder (Pirelli's) en ik heb de Trip A gereset.

Op zomersloffen zat ik gemiddeld op 145Wh/km over 3870km. Nu kijken wat het op de wintersloffen wordt!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mx. Alba schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:13:
Vandaag iets vreemds meegemaakt... Ik was vanmorgen thuis aan het werk toen bleek dat ik voor een noodgeval toch naar kantoor moest gaan. Dus ik spring in mijn auto, rij naar kantoor, en plug 'm daar in de laadpaal. Het viel me al op dat ik het T logo niet zag knipperen maar ik had haast en het regende dus ik ging meteen naar binnen. Toen toch even in de Tesla app gecheckt en daar stond "laden gestopt"... In de New Motion app stond wel een actieve laadsessie. Die heb ik daar toen in de TNM app gecanceld en opnieuw gestart, maar in de Tesla app stond nog steeds "laden gestopt" maar daar kon ik toen wel op "start laden" drukken en toen ging hij laden. Geen idee wat ik fout had gedaan bij het inpluggen. Maar wel handig dat het op afstand op te lossen was met de verschillende apps. :)
Welke app is dat. Ik heb evcharging maar daar zie ik de actieve sessie nooit. En de shell app maar daar kan ik geen kaart/pas toevoegen terwijl ik wel altijd een popup krijg van die app.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

wootahH schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

Welke app is dat. Ik heb evcharging maar daar zie ik de actieve sessie nooit. En de shell app maar daar kan ik geen kaart/pas toevoegen terwijl ik wel altijd een popup krijg van die app.
https://play.google.com/s....thenewmotion.businessapp

En die heb ik geactiveerd met de TNM laaddruppel die ik van mijn leasemaatschappij heb gekregen.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
@JohanB die reactie van tesla op de ruitenwissers is echt gênant. Eigenlijk moet je dit gelijk op Twitter ofzo gooien.
De ruitenwissers waren vorig jaar zomer (tm begin najaar?) slecht. Daarna hebben ze een update uitgebracht waarmee ze de regenAI beter hebben gemaakt, als grapje noemde Elon dit DeepRain(tm).
Dit is echter nooit als beta software uitgebracht ofzo. Als eindgebruiker heb je niet de keuze tussen ‘normale’ regensensor en ‘bèta’ regensensor.

Overigens denk ik echt dat er iets met de calibratie van je camera’s mis is, de dingen over auto’s die ‘in’ je rijden op de visualisatie heb ik echt niet. Dansende auto’s is echt iets van vorig jaar zomer, daarna is dat ook aangepast dat de omgeving (lijnen en auto’s) meer stil staan.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 08:26
Mx. Alba schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:46:
Nou, de wintersloffen zitten eronder (Pirelli's) en ik heb de Trip A gereset.

Op zomersloffen zat ik gemiddeld op 145Wh/km over 3870km. Nu kijken wat het op de wintersloffen wordt!
Reken je met een correctie mee voor wind, vochtigheid en temperatuursverschillen? Anders is het geen vergelijking natuurlijk.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

EvaluationCopy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:15:
Reken je met een correctie mee voor wind, vochtigheid en temperatuursverschillen? Anders is het geen vergelijking natuurlijk.
In de praktijk is dat natuurlijk zo goed als onmogelijk... Tenzij jij daar een methode voor hebt?

• STIMPPYYY
Mx. Alba schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:38:
[...]

In de praktijk is dat natuurlijk zo goed als onmogelijk... Tenzij jij daar een methode voor hebt?
Dan is je meeting toch ook onzinnig..?

Verwijderd

Heeft dit 'phantom braking' niet te maken met een algemeen gekend fenomeen met de camera's vooraan de wagens die het systeem van adaptieve cruise control moeten ondersteunen? Zowel mijn vorige Mercedes GLA als mijn huidige BMW X1 hebben adaptieve cruise control en lijden allebei aan hetzelfde euvel. Ik vond het al erg bij de Mercedes, maar mijn BMW heeft het nog veel erger: als het regent valt de cruise control uit, als de zon recht vooraan in de voorruit schijnt valt de adaptieve cruise control ook uit. De camera vooraan kan de situatie niet aan. Bij deze beide wagens valt het systeem uit en krijg ik een melding. Ik zeg altijd dat dit vermaledijde systeem maar 40% correct werkt: aan de Belgische kust bij ons regent het heel veel, of zit de zon in mijn voorruit.

Al die uitleg om mijn bewondering te uiten dat bij de Tesla 3 die camera slechts af en toe eens uitvalt. Het systeem is echter wel héél bestraffend: het valt niet alleen uit, maar het remt daarbij nog sterk af.

Is het echt niet mogelijk om dergelijke camera's te ontwerpen die 100% correct werken?

Mijn volgende wagen in 2021 wordt waarschijnlijk een Tesla Y, maar ik ben blijkbaar nog heel naïef, als ik jullie opmerkingen over jullie Tesla 3 hoor? :P

In ieder geval vrees ik dat deze camera de oorzaak van de phantom braking zou kunnen zijn.

• Hoedje
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:24:
Heeft dit 'phantom braking' niet te maken met een algemeen gekend fenomeen met de camera's vooraan de wagens die het systeem van adaptieve cruise control moeten ondersteunen? Zowel mijn vorige Mercedes GLA als mijn huidige BMW X1 hebben adaptieve cruise control en lijden allebei aan hetzelfde euvel. Ik vond het al erg bij de Mercedes, maar mijn BMW heeft het nog veel erger: als het regent valt de cruise control uit, als de zon recht vooraan in de voorruit schijnt valt de adaptieve cruise control ook uit. De camera vooraan kan de situatie niet aan. Bij deze beide wagens valt het systeem uit en krijg ik een melding. Ik zeg altijd dat dit vermaledijde systeem maar 40% correct werkt: aan de Belgische kust bij ons regent het heel veel, of zit de zon in mijn voorruit.

Al die uitleg om mijn bewondering te uiten dat bij de Tesla 3 die camera slechts af en toe eens uitvalt. Het systeem is echter wel héél bestraffend: het valt niet alleen uit, maar het remt daarbij nog sterk af.

Is het echt niet mogelijk om dergelijke camera's te ontwerpen die 100% correct werken?

Mijn volgende wagen in 2021 wordt waarschijnlijk een Tesla Y, maar ik ben blijkbaar nog heel naïef, als ik jullie opmerkingen over jullie Tesla 3 hoor? :P

In ieder geval vrees ik dat deze camera de oorzaak van de phantom braking zou kunnen zijn.
Nee, als dat gebeurt met laagstaande zon in de camera’s dan geeft AP een waarschuwing en gaat uit. Er vindt dan geen phantom breaking plaats. Al heb ik het vermoeden dat Tesla hier ook veel heeft verbeterd. Ik heb dit namelijk vooral vorig jaar gehad. Dit jaar kan ik me niet herinneren dat hierdoor AP uitging.

• JohanB
Caelorum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Deze werkt inmiddels overigens prima. Ik heb nog maar heel af en toe dat de auto een bord van een zijweg oppakt en de snelheid blijft vasthouden. Ook snelheidssuggestiebordjes (die vierkante blauwe) pakt die niet meer op bij mij in de buurt.
Oh dat is wel interessant! Met 2020.40 oid?
Over de regenwissers kan ik alleen maar zeggen dat ik ze bij miezeren (en licht opspattend water) nog wel eens even moet helpen door eenmalig handmatig te doen (daarna pakt die 9/10 het automatisch op). Heb nog wel eens dat die niet stopt ook al is het inmiddels droog. Dit vooral als de vooruit vies is en geen waslaag heeft. Schone voorruit + waslaag doet die het prima.

Dat wil zeggen... deed... want de nieuwe voorruit door de garage gezet heeft een vies olielaagje erop zitten ofzo. Die moet ik nog even te lijf gaan.
Het is dus bij mij vooral als het droog is dat ie zomaar aan gaat en hard ook. Een beetje helpen met motregen zou ik nog niet eens zo erg vinden.

• Caelorum
  • Nu online
JohanB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Oh dat is wel interessant! Met 2020.40 oid[...]
Dat is het vreemde. Het werkte voor geen meter en paar weken later ineens wel goed, maar kan me niet herinneren een update we hebben gedaan :?

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:19
JohanB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Monteur was voor wind geluid. Auto ging vol in de ankers voor een "rode auto" 100M verder op, die voor een stoplicht. Was toen de monteur reed, dus hij schrok ook erg.

Tsja, ik heb vaak aangegeven dat ik denk dat de camera's niet correct werken, maar ga het nog maar eens proberen inderdaad.
Kun je niet de camera calibratie opnieuw uitvoeren in het service menu? Weet niet meer zeker en zit nu niet in de auto om te checken. Of heb je dat al eens geprobeerd?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, die eerste rit met de winterbanden ziet er niet florissant uit...

Woon-werk was voorheen op zomerbanden rond de 140-145Wh/km... Nu naar het werk kwam ik uit op 166Wh/km. En de temperatuur en omstandigheden waren niet veel anders dan voorgaande ritten op zomerbanden (rond de 10°C, vochtig wegdek maar geen regen of harde wind).

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-01 19:08
Ik denk dat 140-145 wh/km ook wel bovengemiddeld goed/zuinig was. 166 wh/km zou ik ook direct voor tekenen.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Net mobiele service thuis langsgekomen om m'n eerder gekochte nieuwe keycards te koppelen. Factuur van 0 euro. Aardige kerel en prima service zo! :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Divak schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:53:
Ik denk dat 140-145 wh/km ook wel bovengemiddeld goed/zuinig was. 166 wh/km zou ik ook direct voor tekenen.
Nou ja, zoals ik eeder al aangaf, op 3800km met zomerbanden heb ik gemiddeld 145Wh/km gereden met mijn 3 SR+. Gewoon TACC of AP op 105 en cruisen maar. Vanmorgen dus ook gedaan met winterbanden en kwam op 166Wh/km uit, wat beduidend slechter is dan welke rit dan ook voorheen met zomerbanden.

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 13:54
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Nou ja, zoals ik eender al aangaf, op 3800km met zomerbanden heb ik gemiddeld 145Wh/km gereden met mijn 3 SR+. Gewoon TACC of AP op 105 en cruisen maar. Vanmorgen dus ook gedaan met winterbanden en kwam op 166Wh/km uit, wat beduidend slechter is dan welke rit dan ook voorheen met zomerbanden.
Precies wat ik een paar pagina's terug had beschreven. Mijn verbruik schiet ook omhoog met winterbanden op 3.3 bar (type weet ik zo niet). Vanaf eind juni gemiddelde van onder/rond de 150wh/km, maakte niet veel uit hoe warm, droog, winderig, donker, licht het was. Dat is gemiddeld over 9600km, toen gingen de winterbanden eronder. Nu is geen enkele rit (bij >10 graden) onder de 175 wh/km en vaak nog hoger. Ook langere afstanden en zelfde routes en gemiddelde snelheid op AP en zonder AP. Let er nu ook extra op.

Ik heb zelfs de Aero discs er weer op zitten sinds de winterbanden, die hebben er de eerste 9600km niet op gezeten.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mcetweaker schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:59:
Net mobiele service thuis langsgekomen om m'n eerder gekochte nieuwe keycards te koppelen. Factuur van 0 euro. Aardige kerel en prima service zo! :)
Kan je een nieuwe keycard niet zelf koppelen ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Kan je een nieuwe keycard niet zelf koppelen ?
alleen als je de oude nog hebt blijkbaar
Tarz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Precies wat ik een paar pagina's terug had beschreven. Mijn verbruik schiet ook omhoog met winterbanden op 3.3 bar (type weet ik zo niet). Vanaf eind juni gemiddelde van onder/rond de 150wh/km, maakte niet veel uit hoe warm, droog, winderig, donker, licht het was. Dat is gemiddeld over 9600km, toen gingen de winterbanden eronder. Nu is geen enkele rit (bij >10 graden) onder de 175 wh/km en vaak nog hoger. Ook langere afstanden en zelfde routes en gemiddelde snelheid op AP en zonder AP. Let er nu ook extra op.

Ik heb zelfs de Aero discs er weer op zitten sinds de winterbanden, die hebben er de eerste 9600km niet op gezeten.
Maar temperatuur, wind, luchtvochtigheid. Alles wekt door in verbruik. Ik heb gewoon nog de zomerbanden erom en ik zit nu ook een duidelijke toename in verbruik. Nachter worden kouder en dus accu kouder waardoor verbruik weer hoger is. Zonder data van Teslamate/Teslafi is het al helemaal lastig te vergelijken. Winterbanden zal echt wel een paar procent schelen, maar 15-20% niet. Tenzij ze er verkeerd om omzitten en het chinees rubber is.

Ik rij elke week een zelfde stuk van 20km heen en terug. Bij elke 12/3 graden lagere temp zie je al een toename in verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 29-10-2020 10:18 ]

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:48
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Nou ja, zoals ik eeder al aangaf, op 3800km met zomerbanden heb ik gemiddeld 145Wh/km gereden met mijn 3 SR+. Gewoon TACC of AP op 105 en cruisen maar. Vanmorgen dus ook gedaan met winterbanden en kwam op 166Wh/km uit, wat beduidend slechter is dan welke rit dan ook voorheen met zomerbanden.
Ik rij nog steeds op zomerbanden, kilometerstand is 5332km en mijn gemiddeld verbruik is 172 Wh/km. Niet zo klagen! Je hebt al een relatief zuinige Model 3.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 10:37
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Maar temperatuur, wind, luchtvochtigheid. Alles wekt door in verbruik. Ik heb gewoon nog de zomerbanden erom en ik zit nu ook een duidelijke toename in verbruik. Nachter worden kouder en dus accu kouder waardoor verbruik weer hoger is. Zonder data van Teslamate/Teslafi is het al helemaal lastig te vergelijken. Winterbanden zal echt wel een paar procent schelen, maar 15-20% niet. Tenzij ze er verkeerd om omzitten en het chinees rubber is.

Ik rij elke week een zelfde stuk van 20km heen en terug. Bij elke 12/3 graden lagere temp zie je al een toename in verbruik.
Ik weet ook zeker dat winterbanden schelen; heb vorig seizoen een verslechtering gemerkt vanaf de dag dat ze erop lagen en een verbetering in verbruik vanaf de dag dat ze eraf gingen.

Ook bij voorgaande ICE voertuigen kon ik duidelijk merken dat bij winterbanden (veel) minder km's gereden konden worden tussen tankbeurten door en dat ook daar de verbruiksmeter omhoog ging.

Is natuulijk ook logsich... de band is zachter en plakt bijna letterlijk beter aan de weg. Bij dit kwakkelweer heb je dan meer last van een hoger verbruik (door banden) dan bij -5. Jammer is dan wel dat bij -5 de verwarming in de Model 3 weer voor een beduidend hoger verbruik zal zorgen....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb mijn M3 LR RWD sinds 3 weken in bezit. Tweedehands aangeschaft bij een dealer. Vanaf het begin van 'RIT b' (sinds ik hem dus heb) winterbanden er op gehad. Verder heb ik 18" wielen zonder de aero caps.

Heb ik dan echt zo veel geluk in zuinigheid?

Onderstaand screenshot betreft dus mijn gebruik tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIDi7f4cBLf9d-f4qfBDbFbwZt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyTuT2YsDYRY7cyAof2LKRKi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door radeoxx op 29-10-2020 11:35 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Radeoxx schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:34:
Ik heb mijn M3 LR RWD sinds 3 weken in bezit. Vanaf het begin winterbanden er op gehad. Verder heb ik 18" wielen zonder de aero caps.

[Afbeelding]
32k kilometers in 3 weken??

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
DennusB schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Excuus voor de onduidelijkheid. Heb inmiddels wat info toegevoegd in mijn post. Het gaat om het screenshot: RIT B. Die stond 3 weken geleden op 0. Ik heb deze auto tweedehands overgenomen namelijk.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Tarz
DennusB schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Hij geeft aan tweedehands via dealer... Rit B is neem ik aan zijn verbruik

• Tarz
Ik heb mijn M3 LR RWD sinds 3 weken in bezit. Tweedehands aangeschaft bij een dealer. Vanaf het begin van 'RIT b' (sinds ik hem dus heb) winterbanden er op gehad. Verder heb ik 18" wielen zonder de aero caps.

[Afbeelding]
Hoe lang zijn je ritten gemiddeld, over welke wegen (snelweg of niet), wat is je gemiddelde snelheid? Zijn allemaal relevante zaken natuurlijk. Een verbruik van 138wh/km is wel erg laag (y) d:)b

• JohanB

[Afbeelding]
Dat is een top score voor een LR! En er zit vooral veel tussen het stuur en de stoel in verbruik ook ;)

Verwarm je vaak voor? Of vooral lange ritten (moet bijna wel met 2.3 k in 3 weken)? Dit doe je heel goed, nog speciale tips of zaken waar je op let?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

pl0xs schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Ik rij nog steeds op zomerbanden, kilometerstand is 5332km en mijn gemiddeld verbruik is 172 Wh/km. Niet zo klagen! Je hebt al een relatief zuinige Model 3.
Tja, het is wel een SR+ hè, geen LR, en ik kan thuis nog niet laden... Dus als de banden zorgen voor een dergelijk significant verlies van efficiëntie dan zorgt dat toch wel voor wat meer gedoe.

Gelukkig heb ik wel een kilometer verderop een Shell Recharge zitten. Afgelopen zondag heb ik daar ff 10 minuten aan gehangen om op maandagochtend genoeg prik te hebben om naar kantoor te komen, waar ik wel kan laden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Tja, het is wel een SR+ hè, geen LR, en ik kan thuis nog niet laden... Dus als de banden zorgen voor een dergelijk significant verlies van efficiëntie dan zorgt dat toch wel voor wat meer gedoe.

Gelukkig heb ik wel een kilometer verderop een Shell Recharge zitten. Afgelopen zondag heb ik daar ff 10 minuten aan gehangen om op maandagochtend genoeg prik te hebben om naar kantoor te komen, waar ik wel kan laden.
We hebben je gewaarschuwd over de combi SR+, niet thuis kunnen laden, en winterse omstandigheden. Dit is precies de reden waarom een LR veel beter past bij dag kilometrages boven de 200km en geen zekerheid bij het thuis laden. In de winter ben je met een SR+ in deze omstandigheden gewoon veel tijd kwijt met het hele laadcircus.

Ik heb besloten dat ik dit jaar pas de winterbanden ga wisselen als er ook daadwerkelijk winterse omstandigheden in het voorruit zicht zijn. De Goodyears zijn waardeloos, slechte grip bij natte omstandigheden boven nul, een hoger verbruik en zeer instabiel rijgedrag op hogere snelheden.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 29-10-2020 11:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]
LR RWD FTW _/-\o_ Dat je er één hebt weten te bemachtigen. Lucky you

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-10-2020 11:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

Hopelijk heb je hier wat aan. Als je dit een beetje als richtlijn aan kan houden weet je wat er te wachten staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33lfmkRNW6J5AtXBiTvdmeu1JJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG5r7xunliC4QxyNAHJamHoL.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf lijk je (waarschijnlijk door lange ritten elke keer) nog iets gunstiger uit te komen.

Het is iig normaal, ook als je straks 200Wh/km hebt op kleinere stukken rijden.
*edit* data is van TeslaFi

*edit 2* Ik overweeg zelf Michelin all seasons die eigenlijk veel beter passen in een Nederlandse winter (en ook geschikt zijn voor sneeuw, dus met sneeuwvlok icoon)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 29-10-2020 11:59 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:53:
We hebben je gewaarschuwd over de combi SR+, niet thuis kunnen laden, en winterse omstandigheden. Dit is precies de reden waarom een LR veel beter past bij dag kilometrages boven de 200km en geen zekerheid bij het thuis laden. In de winter ben je met een SR+ in deze omstandigheden gewoon veel tijd kwijt met het hele laadcircus.
Mijn normale dagkilometrage is zo'n 155km. En het niet thuis kunnen laden gaat uiteraard opgelost worden, aanvraag voor een paal loopt maar duurt een aantal maanden... Bovendien is er op zo'n 400m een 11kW paal en dus die Shell Recharge op een kilometertje of zo. Ik red me wel. :)

• zwahiel
  • Laatst online: 12:37

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[...]

Welke banden heb je? Ik ga vanmiddag en ben benieuwd wat ze erop gaan zetten.
Ik heb zo mijn persoonlijke voorkeuren namelijk.

@revolution-nl

Ik heb ook een SR+ en kan ook niet thuis laden, het gaat werkelijk prima. Niks over te klagen. Ik heb een straat achter mij een dubbele laadpaal 11kw, de andere kant op een dubbele ook 11kw en 100 meter daar vanaf nog een dubbele 22kw. Als ik echt zou willen zou ik een laadpaal kunnen aanvragen (werkgever vergoed) maar ik huur deze parkeerplaats waar ik nu parkeer, dus dat zou ik nog even moeten regelen met de verhuurder. Die plek is wel volledig voorbereid daarvoor, dus het zou gewoon moeten kunnen.

Ben erg benieuwd naar de range, ik vind die persoonlijk sowieso tegenvallen met de SR+. Enerzijds prima, anderzijds ruk. Ik rij voornamelijk woonwerk heel kort en verder lange afstanden richting de Duitse grens. Haal dat net niet, maar andere kant is dat waar ik steeds moet zijn, 200meter verder een publieke paal staat. Verder gebruik ik best wel vaak de SuC's. Op kantoor kan ik ook laden met 11kw, maar daar ben ik niet zo vaak.

Wel kreeg ik afgelopen week een melding dat te vaak naar 100% opladen niet goed was voor de auto, iets over overcharging. Wat heel vaag was, ik heb meestal de max op 90 of 95 staan. Nu stond hij op 90 en hij kwam met deze melding terwijl op 96% SoC was :? Heb 't nog nagekeken en de max stond echt op 90%. Sindsdien deed hij ook een beetje vreemd, app kon ineens niet meer connecten. Ik reed hem van de paal weg naar mijn parkeerplaats, en de sensoren gaven ineens geen geluid meer. Er kwam helemaal géén geluid meer uit de wagen, ook geen radio of iets dergelijks (en nee hij stond niet op mute!). Had wel net de 40.8 geïnstalleerd.
Uiteindelijk een softreset gedaan en daarna leek hij weer normaal. Al pakt de app op afstand nog steeds niet de wagen. Dichtbij wel. Vreemd.
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Mijn normale dagkilometrage is zo'n 155km. En het niet thuis kunnen laden gaat uiteraard opgelost worden, aanvraag voor een paal loopt maar duurt een aantal maanden... Bovendien is er op zo'n 400m een 11kW paal en dus die Shell Recharge op een kilometertje of zo. Ik red me wel. :)
Waarom moet je zo'n ding aanvragen en duurt het maanden? Krijg je er eentje van de gemeente of zo?

En kan iemand die UX designer die duidelijk enkel iPhone ontwerp gewend is bij Shell/NewMotion even een schop geven... Dat die terugknop van android niet werkt en dat je bovenin enkel op het pijltje terug moet klikken is zoooooooooooo frustrerend en slecht ontwerp.

[ Voor 14% gewijzigd door zwahiel op 29-10-2020 12:03 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• DaCoTa
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
It's only a problem if you make it one. d:)b

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

zwahiel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:01:
Welke banden heb je? Ik ga vanmiddag en ben benieuwd wat ze erop gaan zetten.
Ik heb zo mijn persoonlijke voorkeuren namelijk.
Het zijn Pirelli's. Heb de kwaliteit verder natuurlijk nog niet zo heel goed kunnen testen maar al wel gemerkt dat ze op bepaalde momenten (fors optrekken terwijl je niet rechtuit rijdt) wat "zwabberig" aanvoelen. Hoewel dat natuurlijk ook deels kan liggen aan vochtige wegcondities. Meer kilometers zullen uitsluitsel geven. :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DaCoTa schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:02:
It's only a problem if you make it one. d:)b
Exact. Ik heb bewust voor een elektrische auto gekozen wetende dat het minder praktisch is dan een auto die op dode dino's rijdt... En in de praktijk valt het me zelfs mee hoeveel "gedoe" het is.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

zwahiel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:01:
Waarom moet je zo'n ding aanvragen en duurt het maanden? Krijg je er eentje van de gemeente of zo?
Dat dus. Ik heb geen eigen parkeergelegenheid, dus heb ik via de gemeente een Allego paal aangevraagd. De aanvraag is goedgekeurd, maar dan moeten Allego en de gemeente nog steggelen over de exacte locatie, dan moet er nog de mogelijkheid zijn voor burgers om bezwaar aan te tekenen, etc etc etc.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

@Mx. Alba lekker dan, hier komt de gemeente ook nog een dubbel paal plaatsen, zo ongeveer recht voor mijn deur, dus palen te over. Overigens heb ik het betaaldparkerengebied 50meter van mijn huis ook nog 4 palen staan. Zolang niet iedereen EV gaat rijden in deze volksbuurt én de gentrificatie niet al te snel gaat, heb ik geen probleem met opladen.

Dat een winterband (zeker A-merk) gaat zwabberen is niet goed. Hebben ze de boel wel uitgelijnd dan?

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zwahiel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:13:
@Mx. Alba

Dat een winterband (zeker A-merk) gaat zwabberen is niet goed. Hebben ze de boel wel uitgelijnd dan?
Uitlijnen is niet nodig bij een wissel.

Ik heb het idee dat het zwabberen op hoge snelheid veroorzaakt wordt door de slapheid van de band zelf in combinatie met het onderstel van de Model 3 wat van zichzelf aan de voorkant eigenlijk te slap is qua demping.

Op de autobahn boven de 160kmh zorgt iedere kleine stuurcorrectie voor een contra effect, met de Pilot Sports heb ik nergens last van.

De grip van de MPP is op nat boven nul ook velen malen beter.
Kan ook zijn dat die Goodyears gewoon ruk banden zijn :P

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Uitlijnen is niet nodig bij een wissel.

Ik heb het idee dat het zwabberen op hoge snelheid veroorzaakt wordt door de slapheid van de band zelf in combinatie met het onderstel van de Model 3 wat van zichzelf aan de voorkant eigenlijk te slap is qua demping.

Op de autobahn boven de 160kmh zorgt iedere kleine stuurcorrectie voor een contra effect, met de Pilot Sports heb ik nergens last van.

De grip van de MPP is op nat boven nul ook velen malen beter.
Kan ook zijn dat die Goodyears gewoon ruk banden zijn :P
Ik bedoelde balanceren :X
Ken genoeg mensen die ineens een loodje minder op hun velg hadden zitten, omdat de wisselaars 't druk hadden en gewoon alleen de band erop smeten zonder verder iets te doen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

zwahiel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:13:
Nou ja, wat ik al zei, ik heb dat 1x gemerkt bij accelereren in een bocht toen ik bij de bandenboer weg reed. Dus kan ook aan de natte weg gelegen hebben bijvoorbeeld.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zwahiel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Ik bedoelde balanceren :X
Ken genoeg mensen die ineens een loodje minder op hun velg hadden zitten, omdat de wisselaars 't druk hadden en gewoon alleen de band erop smeten zonder verder iets te doen.
Dan zou je iets van een triling in je stuur moeten voelen en die voelde ik niet.
Ik irriteer mij sowieso aan de bandenboeren, ze kijken nergens naar.

Bij het wisselen naar de zomer banden heb ik nog gevraagd of ze de velg aan de binnenkant ook een beetje schoon kunnen maken en resten van het oude lood konden verwijderen, dat vonden ze maar raar bij Profile ;w

Een beetje aandacht voor je werk en klanttevredenheid is kennelijk teveel gevraagd.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-10-2020 13:30 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Mx. Alba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Nou ja, wat ik al zei, ik heb dat 1x gemerkt bij accelereren in een bocht toen ik bij de bandenboer weg reed. Dus kan ook aan de natte weg gelegen hebben bijvoorbeeld.
Van mijn motorbanden weet ik dat nieuwe banden nog wat glad zijn, en dat eerst moet afslijten / uitzweten. De eerste 100 KM moest je echt voorzichtig rijden (vooral met al het vermogen op 1 achterwiel :9 ) Dat zal bij autobanden wellicht ook zo zijn?

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Dan zou je iets van een triling in je stuur moeten voelen en die voelde ik niet.
Ik irriteer mij sowieso aan de bandenboeren, ze kijken nergens naar.

Bij het wisselen naar de zomer banden heb ik nog gevraagd of ze de velg aan de binnenkant ook een beetje schoon kunnen maken en resten van het oude lood konden verwijderen, dat vonden ze maar raar bij Profile ;w

Een beetje aandacht voor je werk en klanttevredenheid is kennelijk teveel gevraagd.
Dat ligt helemaal aan hoe hard die trilling zou zijn en op welke snelheid die voorkomt.

Idd, vooral in het drukke seizoen gaan die bandenboeren lekker lax ermee om. Niet allemaal hoor, maar er zijn er genoeg. Veel beschadigde velgen gezien en dan de klant de schuld geven ook.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MrBasta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:21:
Van mijn motorbanden weet ik dat nieuwe banden nog wat glad zijn, en dat eerst moet afslijten / uitzweten. De eerste 100 KM moest je echt voorzichtig rijden (vooral met al het vermogen op 1 achterwiel :9 ) Dat zal bij autobanden wellicht ook zo zijn?
Het kan heel goed zijn dat dat het is. De kwaliteit van banden is natuurlijk sowieso niet echt op één ritje te beoordelen (tenzij ze echt super crappy zijn natuurlijk).

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Zijn er meer mensen waarbij de regensensor er niet beter op is geworden? Ik zit nu op 2020.40.8 maar ik heb het idee dat het de laatste drie versies er niet beter op is geworden, ik ben nu constant aan het drukken en heb niet het idee dat het systeem iets leert of oppikt...

Ander dingetje... De nav in de Tesla lijkt geen rekening te houden met wintertijd en de variabele snelheid op de A4... normaal gesproken is het daar na 19:00 130, maar ik reed er gisteren om 18:15 en de cruise control van de Tesla was van mening dat ik daar al 130 mocht/moest.

Flickr

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
DeFeCt schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
Zijn er meer mensen waarbij de regensensor er niet beter op is geworden? Ik zit nu op 2020.40.8 maar ik heb het idee dat het de laatste drie versies er niet beter op is geworden, ik ben nu constant aan het drukken en heb niet het idee dat het systeem iets leert of oppikt...
Lees even vanaf hier... Nog maar pas besproken geweest

JohanB in "Het grote Tesla Model 3 topic"

EX30 Ultra Twin Performance

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Excuus... druk geweest met andere zaken :D

Flickr

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
De "regensensor" doet het hier de laatste tijd nog steeds prima. Vandaag weer een mooie rit gemaakt in de regen en geen enkele keer de knop hoeven in te drukken.

Wel grappig om via TeslaMate zo'n rit terug te kijken. Nergens vol opgetrokken, maar wel een aantal keer +-414 kW aangetikt. Nu bij terugkomst is de projected range zelfs 486.12 tov 482.90 vorige week.

Met een nette 243 Wh/km weer echt genoten van de auto, ik ben blij als de coronaperiode achter ons ligt en ik er weer iedere dag in kan stappen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
MrBasta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Eerste 100 km met nieuwe banden is altijd met dichtgeknepen billen idd.

In de auto heb ik er geen last van omdat je niet onderuit kan gaan ;)

• Stef87
revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

schoon kunnen maken en resten van het oude lood konden verwijderen, dat vonden ze maar raar bij Profile ;w

Heb jaren bij garages gewerkt, de monteur die wat extra’s doet is altijd de lul: alles gaat per klok en timer, achteraf moet je alles verantwoorden.

Ik was zo’n monteur die altijd alles goed wilde doen en nét die extra stap zou zetten, helaas help je jezelf als monteur daar niet mee.

Gelukkig werk ik al een hele tijd niet meer in zulke garages. Alleen bij de onafhankelijke en universele garages is er wel die mentaliteit die je wenst, daar kijkt met niet op voor een kwartier extra, maarja leasemaatschappij knijpt ook zulke bandenboeren uit, monteurs zullen het niet makkelijk hebben. (Zelf gelukkig nooit bij een bandenspecialist gewerkt daar is dat nog erger)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Welke versie heb je precies? Ik heb 40.8 maar merk nog weinig verbetering, hij neemt nog altijd 3x een 60-bord over van de ventweg aan de linkerkant van de 80km N-weg hier in de buurt. Hoop dat t snel gefixed wordt want aangezien hij t als harde limiet overneemt heb je dus niets aan AP meer op die weg.

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-01 20:12

TNJ

Frugalite

Een vraagje voor de audio liefhebbers onder de Tesla eigenaren: Welke audio codecs worden ondersteund, bit-rates en is er een app of loopt het gewoon over het audio menu?

• Caelorum
  • Nu online
@IceOnFire 40.8, wat misschien helpt is dat ik en veel anderen daar gewoon de AP aanhebben en met de voet extra versnellen tot 80.kan zijn dat dat wat getriggert. Aan de andere kant.. Meerdere wegen dat die de suggestieborsen niet meer leest, dus allemaal speculeren zo.

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:37:
@IceOnFire 40.8, wat misschien helpt is dat ik en veel anderen daar gewoon de AP aanhebben en met de voet extra versnellen tot 80.kan zijn dat dat wat getriggert. Aan de andere kant.. Meerdere wegen dat die de suggestieborsen niet meer leest, dus allemaal speculeren zo.
Bij mij werkt het ook beter. Borden aan de zijkant pakt hij niet meer op over het algemeen. Heb er wel een serieus punt van gemaakt met de introductie. Werkte echt slecht.
Snelweg leest hij overigens bijna niets nog.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-10-2020 22:37 ]

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-01 12:29
Het wordt wel beter inderdaad. In eerdere updates pakte de auto nog beide 60 borden (beide kanten op):

Streetview overzicht

Maar nu alleen nog de rechter, die ook het dichtst bij de weg staat, die aan de overkant (links) pakt'ie nu niet meer. Die staat dan ook echt aan de overkant van de ventweg, belachelijk.

Aan de andere kant snap ik best dat die de rechter nog wel pakt, die staat ook op de hoofdweg maar is bedoeld voor de ventweg.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Morgen eindelijk weer eens een flink end rijden op de planning dus ik zit om 9:15 in de auto en stel gepland vertrek om 08:30 in en de limiet op 100% (huidige Soc is 80%). Tot mijn verbazing begint ie meteen met laden ipv pas vannacht. Ben ik nou gek of zit er nog een of andere logica achter?

• MrBasta
In het kader van projected rated range herbalanceren wil ik mijn eerste resultaten delen. Zie snippet vanuit TeslaFi. Ik ben begonnen met TeslaFi begonnen toen ik 5K met de auto gereden had en had toen een Rated Range (schatting) van 377%. Waaorm een schatting? Omdat ik nooit tot 100% heb geladen.

Ik merkte op dat ik na een tweetal lange ritten met meerdere keren Superchargen een behoorlijke degradatiedip zag. Los van of dit nu "echte" degradatie is of alleen een slechte inschatting van de auto door onbalans o.i.d. wilde ik kijken of ik de schatting van de auto kan verbeteren.

Mijn inschatting is dat ik voorzichtig resultaat begin te zien van de auto wegzetten met verschillende percentages. Ik ben begonnen met 80%, daarna een aantal dagen 60% daarna een tijd rond 40% en van afgelopen zaterdag tot gisteren stond hij met 23% afgekoppeld te slapen. Tussendoor iedere keer geladen naar 80%. Verbetering van de inschatting van 356 (degradatie 5.6% o.b.v. 377 start) naar 361 (degradatie 4.2% o.b.v. 377 start)

De settings van het fleet average staan op 1000 mile van elke charge, charges over 80% and binnen temp. range van 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmXtfbmoE_jaWNTlEehEuZWD6Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZBqhpY18doylpSlIM0UPfRT.png?f=fotoalbum_large

• Pierz
MrBasta schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:30:
In het kader van projected rated range herbalanceren wil ik mijn eerste resultaten delen. Zie snippet vanuit TeslaFi. Ik ben begonnen met TeslaFi begonnen toen ik 5K met de auto gereden had en had toen een Rated Range (schatting) van 377%. Waaorm een schatting? Omdat ik nooit tot 100% heb geladen.

Ik merkte op dat ik na een tweetal lange ritten met meerdere keren Superchargen een behoorlijke degradatiedip zag. Los van of dit nu "echte" degradatie is of alleen een slechte inschatting van de auto door onbalans o.i.d. wilde ik kijken of ik de schatting van de auto kan verbeteren.

Mijn inschatting is dat ik voorzichtig resultaat begin te zien van de auto wegzetten met verschillende percentages. Ik ben begonnen met 80%, daarna een aantal dagen 60% daarna een tijd rond 40% en van afgelopen zaterdag tot gisteren stond hij met 23% afgekoppeld te slapen. Tussendoor iedere keer geladen naar 80%. Verbetering van de inschatting van 356 (degradatie 5.6% o.b.v. 377 start) naar 361 (degradatie 4.2% o.b.v. 377 start)

De settings van het fleet average staan op 1000 mile van elke charge, charges over 80% and binnen temp. range van 10 graden.

[Afbeelding]
Het lijkt te werken. Zou je in de grafiek aan kunnen geven wanneer je bent begonnen met de verschillende percentages?
356 naar 361 is natuurlijk rommelen in de marge. :) Dat is een verschil van iets meer dan één procent. De ene dag is het bij mij 465 en de andere 480.

Overigens wil ik niet zeggen dat het niet werkt. Ik heb de laatste maand ook anders geladen en ben van ~470 (met uitschieters naar 462 naar ~ 483 (met uitschieters naar 487) gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM4SZQiheqp_cIg5MyH3Ry5GYb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhtQWS8kZoXrlRCxPdecJ0wy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik sinds twee maand doe; laden tot 75% en pas weer laden als hij rond de 35% zit. Dat is bij mij in deze tijd doorgaans dan 1x per week laden. De auto kan dan op veschillende percentages slapen en BMS kan (schijnbaar) wat beter alles calibreren. Krijg je meer capaciteit? Nee. Kun je verder rijden? Nee. Het is alleen maar een weergave van de rated range.

[ Voor 85% gewijzigd door Inspired op 30-10-2020 10:09 ]

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-01 12:12

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

[Afbeelding]
Volgens mij is dit al een keer voorbij gekomen hier, maar kijk ook even door de start post van dit topic heen:
https://teslamotorsclub.c...city.204712/#post-4946309

Samenvatting:
1. This issue is primarily an indication/estimation problem, not real battery capacity loss.
2. Constant Sentry mode use contributes to this problem, because the car never sleeps, so no OCV readings get taken.
3. Long voltage stabilization times in the Model 3 prevent OCV readings from getting taken frequently, contributing to BMS estimation drift.
4. Constantly charging every day means that those OCV readings that do get taken are always at the same charge level, which makes the BMS calibration inaccurate.
5. Multiple accurate calibration cycles may need to happen before the BMS accuracy improves.
6. It takes a long time (a lot of OCV readings) to cause the BMS to run a calibration computation, and therefore the procedure can take months.

Ik heb zelf de "range" in mijn M3 op % ingesteld, de range in KMs die daar wordt weergegeven klopt toch niet. Op langere afstanden op de autosnelweg is de energy grafiek de beste inschatting die je kunt hebben. Op kortere afstanden boeit het simpelweg niet want dat haal je altijd, en hoef je niet over range na te denken.

Ik zie dat hier heel veel wordt gediscussieerd over de range die de auto weergeeft, maar deze waarde zegt gewoon erg weinig, en het heeft weinig zin om je druk over te maken. Het is puur een vertaling van een schatting van het % op dat moment, naar EPA range, wat ook weer een schatting is. Je blind staren op een schatting gebaseerd op een schatting is niet heel nuttig imho ;)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

@Markofnikoff over langere tijd, en met "goed" laden, kun je wel een goede indicatie krijgen van de degradatie. In mijn auto staat hij ook op % maar vind het gewoon geinig om het in de gaten te houden.

• MrBasta
Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Het lijkt te werken. Zou je in de grafiek aan kunnen geven wanneer je bent begonnen met de verschillende percentages?
Ik ben gestart bij mijn dip op 356KM

@Inspired true, allemaal gerommel in de marge. Ik wil gewoon testen of die techniek die hier eerder voorbij kwam (@Markofnikoff) überhaupt werkt en mijn eerste voorzichtige resultaten delen :)
noo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:21:
Morgen eindelijk weer eens een flink end rijden op de planning dus ik zit om 9:15 in de auto en stel gepland vertrek om 08:30 in en de limiet op 100% (huidige Soc is 80%). Tot mijn verbazing begint ie meteen met laden ipv pas vannacht. Ben ik nou gek of zit er nog een of andere logica achter?
Hij stopte ook niet vrij snel weer? Volgens mij "test" hij altijd even kort de laadsnelheid. Of je zat inderdaad nog te dicht op de 8:30 vertrektijd. Trouwens, volgens mij zitten de daltarieven er nog steeds hardgebakken in dus hij zal toch zorgen dat hij om 6 uur klaar is. Enige voordeel is dus dat je auto lekker warm is om 8:30.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dus... gisteren heen 166Wh/km gemiddeld (9°C, nat wegdek), terug 167kW/km (14°C, regen), en vanmorgen heen 162Wh/km (10°C, nat wegdek). De afgelopen dagen op zomerbanden zat ik op die ritten op 140-145 Wh/km, dus het ziet ernaar uit dat de winterbanden zo'n 20Wh/km extra kosten... Ongeveer 15% extra verbruik. Da's niet niks!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 08:26
Mx. Alba schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:43:
Dus... gisteren heen 166Wh/km gemiddeld (9°C, nat wegdek), terug 167kW/km (14°C, regen), en vanmorgen heen 162Wh/km (10°C, nat wegdek). De afgelopen dagen op zomerbanden zat ik op die ritten op 140-145 Wh/km, dus het ziet ernaar uit dat de winterbanden zo'n 20Wh/km extra kosten... Ongeveer 15% extra verbruik. Da's niet niks!
Wat was de heersende windrichting en kracht?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 21:36

ulTimaS

Mayhaps

Mx. Alba schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:43:
Wind is volgens mij nog de grootste factor wat betreft het verbruik, dus het is moeilijk te zeggen met een paar ritten. Ik geloof overigens wel dat winterbanden effect hebben, maar geen 15%.

[ Voor 5% gewijzigd door ulTimaS op 30-10-2020 11:17 ]

• Stef87

[Afbeelding]
Interessant. Nu alleen naar 90% laden ivm balanceren in de top (ipv 80)

Vooral bij onbalans kan dit helpen, is er geen onbalans maakt het echter weer niet uit (dus voor een goede test 90/95 laden. Ook zeker een keer 100%)

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Inspired schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Hij stopte ook niet vrij snel weer? Volgens mij "test" hij altijd even kort de laadsnelheid. Of je zat inderdaad nog te dicht op de 8:30 vertrektijd.
Zojuist weer gepland vertrek aangezet voor 08:30 en nu doet ie inderdaad alleen even een kort testje.

• Stef87
Inspired schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:03:
356 naar 361 is natuurlijk rommelen in de marge. :) Dat is een verschil van iets meer dan één procent. De ene dag is het bij mij 465 en de andere 480.

Overigens wil ik niet zeggen dat het niet werkt. Ik heb de laatste maand ook anders geladen en ben van ~470 (met uitschieters naar 462 naar ~ 483 (met uitschieters naar 487) gegaan.

[Afbeelding]
. Kun je verder rijden? Nee.
Ja, je kan dan wel verder rijden. Dat is een misverstand.

Tenzij je graag ook op 0% wilt doorrijden. Naast dat moet je een eventueel onbalans eerst “er uit” balanceren.

BMS gaat op slot of beschermd batterij op gegeven moment als die denkt dat hij leeg is. Is je rated range lager door onbalans kom je ook daadwerkelijk minder ver per lading, je bent afhankelijk van de capaciteit van je slechtste module in je batterij.

• GeeMoney
Vandaag een kort ritje gemaakt in een Model 3 van een collega en hij in mijn E-tron 55.
Betrof een LR AWD met 16k kilometers op de teller uit januari 2020.
Betrof mijn eerste ritje in een Model 3 en voor hem ook de eerste keer in een E-tron.
Wel heb ik eerder al een S en een X gereden.
Mijn E-tron heeft een kleine 30k op de teller staan en dateert van december 2019.

Op zich een prima beleving gehad van beide kanten.
Hieronder kort een aantal punten die ons opvielen:

We merkten dat de Model 3 al aardig wat bijgeluiden maakt qua gekraak of rammeltjes welke vooral goed hoorbaar zijn bij stevig optrekken en dat het algemene buitengeluid duidelijk aanweziger is dan in mijn E-tron.
Het viel hem des te meer op omdat we daarvoor ook even in mijn E-tron hebben gereden.
De E-tron heeft dan weer een zacht fluitje bij optrekken (alleen binnen hoorbaar heel zacht), iets wat ik ook bij de Model X ervaarde maar in de Model 3 is dat niet aanwezig.

Dan viel eigenlijk de draaicirkel ook nog op. Hij vond die bij de E-tron voor het formaat auto eigenlijk bijzonder klein of hij is bij de Model 3 ten aanzien van zijn formaat eigenlijk heel groot.

De "punch" in de Model 3 is wel veel duidelijker te merken ondanks dat het verschil op papier niet heel groot is. (E-tron 55 is - 5.4 seconden uit mijn hoofd en zijn Model 3 - 4.8 seconden)
De Model 3 voelt daarin duidelijk sneller.

Ik was eigenlijk zo gewend om naar het scherm in de Model 3 te kijken vwb snelheid en dergelijke ipv in het midden achter mijn stuur, zeker niet hinderlijk.
De materialen binnenin vielen mij alles mee eigenlijk en er is behoorlijk wat opbergruimte aanwezig.

Zelf kwam hij nog met deze punten: Kras op zijn dashboard (vanaf oplevering) wordt volgende week opgepakt en hij heeft een deur die niet lekker aansluit op de rest van de carrosserie en zijn achterklep wordt ook gesteld. Daarnaast 1 rubber welke hij zelf heeft vastgezet bij de andere achterdeur maar anders dan dat was het allemaal netjes. Oplevering was begin januari dit jaar dus in de super drukke periode.

Mijn E-tron heeft 1x een laadprobleem gehad en de socket in de auto is daarvoor opnieuw vastgezet. Binnenkort gaat hij voor zijn eerste "beurt".

De E-tron vond hij traditioneler ogen maar wel duidelijk een luxere uitstraling en materialen hebben. (Prijs daargelaten natuurlijk). Hij vond hem fijn rijden en zeker voor het gewicht ook gewoon goed sturen en accelereren. Beelden van de camera's vindt hij ook wat natuurlijker tov de Model 3, die zijn wat meer fish-eye achtig en dat viel mij ook op maar doet niets af aan de functie en scherpte van het beeld wat mij betreft.

Wel grappig om dat zo eens te beleven en de verschillen met elkaar te benoemen.
Niet directe concurrenten voor elkaar natuurlijk maar gewoon even uit interesse en EV fanboyisme de vergelijkingen opgemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 30-10-2020 16:25 ]

• JohanB
Na wat overleg heeft Tesla gevraagd of ik qua camera problemen wat meer zaken kon doorsturen. Dus er achteraan gaan lijkt wel wat los gemaakt te hebben en mooi dat na wat aandringen ze dit nu dus oppakken! (@DaCoTa bedankt voor de tip om ff door te zetten!)

Even voor mijn calibratie, jullie hebben dus niet de hele tijd situaties zoals hier onder. Net even snel een filmpje gemaakt bij een stoplicht. Bijv. Voetgangers die er niet zijn (links voor), auto’s die komen en verdwijnen (achter en links voor), busjes die door motoren heen rijden (rechts achter)
- excuus voor de matige kwaliteit

Situatie:
1 baan links af met vooraan een auto daar achter een scooter (geen motor / scooter die tussen twee auto’s doorgaat)
1 baan midden met mij en een auto achter me (geen scooter)
1 baan rechts af waar na een tijdje een suv voorbij komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-BhCXO-TPcq9OMv8Icyd1GLc4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/2W1khY6T7tqh2VTv5XOCQMlO.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl2c8EtJjWqtYz8C0tPPqMBJzvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/TAuFm72LdDE4oyaP2oRd8r5R.gif?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 30-10-2020 17:29 ]

• Tarz
JohanB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:00:
Na wat overleg heeft Tesla gevraagd of ik qua camera problemen wat meer zaken kon doorsturen. Dus er achteraan gaan lijkt wel wat los gemaakt te hebben en mooi dat na wat aandringen ze dit nu dus oppakken!

Even voor mijn calibratie, jullie hebben dus niet de hele tijd situaties zoals hier onder. Net even snel een filmpje gemaakt bij een stoplicht. Bijv. Voetgangers die er niet zijn (links voor), auto’s die komen en verdwijnen (achter en links voor), busjes die door motoren heen rijden (rechts achter)

Situatie:
1 baan links af met vooraan een auto daar achter een scooter (geen motor / scooter die tussen twee auto’s doorgaat)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehm, nee, gelukkig niet. Lijkt wel een spookstraat :o
Wel soms een wat trillend stoplicht ofzo, maar dit....

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:00:
Vandaag een kort ritje gemaakt in een Model 3 van een collega en hij in mijn E-tron 55.
Betrof een LR AWD met 16k kilometers op de teller uit januari 2020.
Betrof mijn eerste ritje in een Model 3 en voor hem ook de eerste keer in een E-tron.
Wel heb ik eerder al een S en een X gereden.
Mijn E-tron heeft een kleine 30k op de teller staan en dateert van december 2019.

Op zich een prima beleving gehad van beide kanten.
Hieronder kort een aantal punten die ons opvielen:

We merkten dat de Model 3 al aardig wat bijgeluiden maakt qua gekraak of rammeltjes welke vooral goed hoorbaar zijn bij stevig optrekken en dat het algemene buitengeluid duidelijk aanweziger is dan in mijn E-tron.
Het viel hem des te meer op omdat we daarvoor ook even in mijn E-tron hebben gereden.
De E-tron heeft dan weer een zacht fluitje bij optrekken (alleen binnen hoorbaar heel zacht), iets wat ik ook bij de Model X ervaarde maar in de Model 3 is dat niet aanwezig.

Dan viel eigenlijk de draaicirkel ook nog op. Hij vond die bij de E-tron voor het formaat auto eigenlijk bijzonder klein of hij is bij de Model 3 ten aanzien van zijn formaat eigenlijk heel groot.

De "punch" in de Model 3 is wel veel duidelijker te merken ondanks dat het verschil op papier niet heel groot is. (E-tron 55 is - 5.4 seconden uit mijn hoofd en zijn Model 3 - 4.8 seconden)
De Model 3 voelt daarin duidelijk sneller.

Ik was eigenlijk zo gewend om naar het scherm in de Model 3 te kijken vwb snelheid en dergelijke ipv in het midden achter mijn stuur, zeker niet hinderlijk.
De materialen binnenin vielen mij alles mee eigenlijk en er is behoorlijk wat opbergruimte aanwezig.

Zelf kwam hij nog met deze punten: Kras op zijn dashboard (vanaf oplevering) wordt volgende week opgepakt en hij heeft een deur die niet lekker aansluit op de rest van de carrosserie en zijn achterklep wordt ook gesteld. Daarnaast 1 rubber welke hij zelf heeft vastgezet bij de andere achterdeur maar anders dan dat was het allemaal netjes. Oplevering was begin januari dit jaar dus in de super drukke periode.

Mijn E-tron heeft 1x een laadprobleem gehad en de socket in de auto is daarvoor opnieuw vastgezet. Binnenkort gaat hij voor zijn eerste "beurt".

De E-tron vond hij traditioneler ogen maar wel duidelijk een luxere uitstraling en materialen hebben. (Prijs daargelaten natuurlijk). Hij vond hem fijn rijden en zeker voor het gewicht ook gewoon goed sturen en accelereren. Beelden van de camera's vindt hij ook wat natuurlijker tov de Model 3, die zijn wat meer fish-eye achtig en dat viel mij ook op maar doet niets af aan de functie en scherpte van het beeld wat mij betreft.

Wel grappig om dat zo eens te beleven en de verschillen met elkaar te benoemen.
Niet directe concurrenten voor elkaar natuurlijk maar gewoon even uit interesse en EV fanboyisme de vergelijkingen opgemaakt.
Leuk om een keer te doen. Vallen me een aantal zaken op. Dat wil niet zeggen dat het in elke situatie anders is en misschien ook wel elke auto.
-bijgeluiden met mbt rammeltjes bij optrekken herken ik niet. Maar begrijp wel wat je bedoelt. Denk door de punch, dat de klap op de carrosserie veel groter is en er ook meer G-krachten mee gemoeid zijn. Die klap hoor je in de auto wel, maar niet in de vorm van rammeltjes (bij mij althans).
-Bij het optrekken hoor je bij mijn M3 ook een fluittoon van de motoren. Ik denk dat dit bij iedere M3 is.
-De LR zit op 4,6 seconde op de 100, wellicht 4,4 na de update? Dat is een pak sneller en werkt ook door in het eerste punt overigens.

Overigens is de E-tron een bijzonder fraaie auto vind ik. Als EV een erg goede auto. Verbruikt veel, maar krijg je veel voor terug en compenseer je door de vlakke en snelle laadcurve.

Wat vond jij van het interieur t.o.v de S en X. Ik heb twee keer in een ouder type S gezeten en dat vind ik zelf erg tegenvallen. Veel plastic en slechte materialen. Dat is in de M3 echt stukken beter waar over het algemeen alles strak in elkaar zit en zachtere materialen gebruikt worden.

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Leuk om een keer te doen. Vallen me een aantal zaken op. Dat wil niet zeggen dat het in elke situatie anders is en misschien ook wel elke auto.
-bijgeluiden met mbt rammeltjes bij optrekken herken ik niet. Maar begrijp wel wat je bedoelt. Denk door de punch, dat de klap op de carrosserie veel groter is en er ook meer G-krachten mee gemoeid zijn. Die klap hoor je in de auto wel, maar niet in de vorm van rammeltjes (bij mij althans).
-Bij het optrekken hoor je bij mijn M3 ook een fluittoon van de motoren. Ik denk dat dit bij iedere M3 is.
-De LR zit op 4,6 seconde op de 100, wellicht 4,4 na de update? Dat is een pak sneller en werkt ook door in het eerste punt overigens.

Overigens is de E-tron een bijzonder fraaie auto vind ik. Als EV een erg goede auto. Verbruikt veel, maar krijg je veel voor terug en compenseer je door de vlakke en snelle laadcurve.

Wat vond jij van het interieur t.o.v de S en X. Ik heb twee keer in een ouder type S gezeten en dat vind ik zelf erg tegenvallen. Veel plastic en slechte materialen. Dat is in de M3 echt stukken beter waar over het algemeen alles strak in elkaar zit en zachtere materialen gebruikt worden.
Grappig mbt tot die fluittoon, die was er in zijn M3 namelijk echt niet. We hadden de radio expres uit om ook goed het geluid te kunnen beoordelen in de cabines tussen beiden.
De X had een net iets luxere uitstraling en gevoel ook qua materialen tov de 3 maar de 3 wint het zeker van de S inderdaad.

Je hoort de materialen een beetje zetten/kraken inderdaad bij vlot optrekken. In de E-tron is dat echt helemaal niet het geval. In de X die ik 3 dagen heb gereden was het helemaal erg, daar had ik serieus het idee dat de halve achterkant zou loskomen niet normaal wat een bak herrie.
Die punch is duidelijk meer aanwezig in de 3 maar toch is het verschil ongeveer 0.8 seconden op papier en het koppel is hoger van de E-tron dus in G-krachten zal het toch niet heel veel schelen denk ik. (In de praktijk bij TeslaBjørn zit de E-tron veelvuldig op 5.2 seconden, sneller dan geadverteerd)
Ik denk dat het voornamelijk gevoel is omdat je in de 3 ook veel dichter bij de grond zit (veel lagere auto) dus je hebt meer het kart gevoel denk ik.

De E-tron is natuurlijk duidelijk dorstiger, iets waar hij ook wel van schrok al zal zijn verbruik nog wel iets toenemen ook.
De 16k kilometers heeft hij gemiddeld 16,7kWh/100km verbruikt en ik zit nu op 26,8kWh/100km.

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Grappig mbt tot die fluittoon, die was er in zijn M3 namelijk echt niet. We hadden de radio expres uit om ook goed het geluid te kunnen beoordelen in de cabines tussen beiden.
De X had een net iets luxere uitstraling en gevoel ook qua materialen tov de 3 maar de 3 wint het zeker van de S inderdaad.

Je hoort de materialen een beetje zetten/kraken inderdaad bij vlot optrekken. In de E-tron is dat echt helemaal niet het geval. In de X die ik 3 dagen heb gereden was het helemaal erg, daar had ik serieus het idee dat de halve achterkant zou loskomen niet normaal wat een bak herrie.
Die punch is duidelijk meer aanwezig in de 3 maar toch is het verschil ongeveer 0.8 seconden op papier en het koppel is hoger van de E-tron dus in G-krachten zal het toch niet heel veel schelen denk ik. (In de praktijk bij TeslaBjørn zit de E-tron veelvuldig op 5.2 seconden, sneller dan geadverteerd)
Ik denk dat het voornamelijk gevoel is omdat je in de 3 ook veel dichter bij de grond zit (veel lagere auto) dus je hebt meer het kart gevoel denk ik.

De E-tron is natuurlijk duidelijk dorstiger, iets waar hij ook wel van schrok al zal zijn verbruik nog wel iets toenemen ook.
De 16k kilometers heeft hij gemiddeld 16,7kWh/100km verbruikt en ik zit nu op 26,8kWh/100km.
Ik denk dat de fluittoon voor mij iets anders betekent dan wat jij zegt. Ik herinner me namelijk dat de S dit ook heeft. Dat is inderdaad weer niet aanwezig in de M3. Wat ik bedoel is meer het EV geluid. Dat is toch wat anders, daar verwar ik het mee.

Wat betreft het zetten klopt het wat je zegt inderdaad.
Hoge toon bij veel vermogen vragen? Hoor ik wel in de 3. Met name ook bij lekkere hoge SoC en radio stil. Met name de motor voor doet dit heb ik ooit ergens gelezen omdat het een andere type is dan achter.

• STIMPPYYY
Na wat overleg heeft Tesla gevraagd of ik qua camera problemen wat meer zaken kon doorsturen. Dus er achteraan gaan lijkt wel wat los gemaakt te hebben en mooi dat na wat aandringen ze dit nu dus oppakken! (@DaCoTa bedankt voor de tip om ff door te zetten!)

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, die situaties zijn bij mij vrijwel weg sinds midden 2020. Wel heb ik soms nog dansende lijnen of auto’s die aankomen en verdwijnen uit beeld. Die rijden dan voorbij op de snelweg.

Ik heb vandaag een rit van 180km gemaakt. 90% snelweg. Daarbij heb ik tussen de 104 en 95 gereden met een totaal gemiddelde van 177wh/km. Dat viel me niet tegen met de performance ondanks de behoorlijke tegenwind op de heenweg. AP beviel ook goed en heeft me dit keer een ontspannen rit bezorgt.

• STIMPPYYY
Inspired schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:53:
Hoge toon bij veel vermogen vragen? Hoor ik wel in de 3. Met name ook bij lekkere hoge SoC en radio stil. Met name de motor voor doet dit heb ik ooit ergens gelezen omdat het een andere type is dan achter.
Klopt, precies dit dus. Maar dat is echt iets anders dan wat je b.v. In een S hoort. Dat is continu een hogere fluittoon. Aangezien X en S zelfde motoren en accupakket delen lijkt mij dat hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-10-2020 19:56 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inspired schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:53:
Ik heb alleen een motor achter maar hoor die fluittoon ook als ik het gaspedaal naar de vloer ram. :D Bij normaal gebruik hoor ik 'm nauwelijks.

• Pierz

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dit lijkt me niet normaal. Ik zie altijd keurig de auto’s zoals ze er staan. Soms mist hij er wel eens een, of verandert een auto naar een bestelwagen. Wat ik wel merk is dat een vrachtwagen een beetje naar de middenstreep schuift als ik hem passeer, om vervolgens weer terug naar het midden van zijn baan te gaan. Misschien is mijn rechter portierstijl camera niet helemaal lekker gecalibreerd.

Wat ik erg bijzonder vindt is dat hij soms door de auto voor me heen kan kijken en daar een auto ziet die ik zelf niet kan zien. Laatst zelfs door een dichte bestelbus. Hoe dan? Die auto bleek er echt te zijn toen hij naar de rechterbaan ging en die beweging werd ook keurig zo weergegeven.

• DaCoTa
Pierz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Wat ik erg bijzonder vindt is dat hij soms door de auto voor me heen kan kijken en daar een auto ziet die ik zelf niet kan zien. Laatst zelfs door een dichte bestelbus. Hoe dan? Die auto bleek er echt te zijn toen hij naar de rechterbaan ging en die beweging werd ook keurig zo weergegeven.
Dat is de radar, die gaat onder de eerste auto door en weerkaatst dan terug. Dan zijn er twee aparte objecten op de auto te zien. Dat is precies de reden dat de auto soms eerder kan remmen dan je voorganger.
[...]
[...]
Nee, zeker niet. Soms idd een auto die in een busje veranderd en weer terug, of nog een beetje 'dansende' autos, waarbij ze een beetje draaien of een vrachtwagen die op het scherm over de lijn kruipt, maar in het echt mooi op zijn baan blijft. Geen spookpersonen of andere dingen.

• JohanB
DaCoTa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:31:
[...]

Dat is de radar, die gaat onder de eerste auto door en weerkaatst dan terug. Dan zijn er twee aparte objecten op de auto te zien. Dat is precies de reden dat de auto soms eerder kan remmen dan je voorganger.

[...]

Nee, zeker niet. Soms idd een auto die in een busje veranderd en weer terug, of nog een beetje 'dansende' autos, waarbij ze een beetje draaien of een vrachtwagen die op het scherm over de lijn kruipt, maar in het echt mooi op zijn baan blijft. Geen spookpersonen of andere dingen.
Thanks, ook @Tarz @STIMPPYYY & @Pierz !

Dan weet ik beter wat ik zou moeten kunnen verwachten en kan ik daar achteraan, want Tesla deed dit dus namelijk wel af als normaal.

Nu moet ik zeggen, dat ze vanmiddag echt een humeur had ook; >600Wh/km had ik nog niet gezien voor langzaam rijdend stads verkeer terwijl ik uit de garage kwam

Ik zat na de eerste 2 km op 900 Wh/km 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql7HAYSHJVSiTq_PyCkyp7dTPW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lnGnM24m0ONhI3pAZVzEeATj.jpg?f=user_large

Een kruising eerder maakte ze van hier op de linker baan staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33fRKpnrD7Gi2iH2YyqVnjw0gsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzlRWIp9DvVaY9xZOE690oFP.png?f=fotoalbum_large

Dit.... ik denk dat letterlijk geeneen van de peilen klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShJC7IjMg6OCcjsiUSwWG26-N1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/wPsh70Uv9P5Jrc9q06VUI8gZ.gif?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 30-10-2020 23:59 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heb ik dus ook niet. Lijkt me des te meer aanleiding dat er gewoon iets mis is met je camera’s of de calibratie daar van.

Hopelijk lossen ze dit netjes op (y) !

• Pierz
JohanB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Thanks, ook @Tarz @STIMPPYYY & @Pierz !

Dan weet ik beter wat ik zou moeten kunnen verwachten en kan ik daar achteraan, want Tesla deed dit dus namelijk wel af als normaal.

Nu moet ik zeggen, dat ze vanmiddag echt een humeur had ook; >600Wh/km had ik nog niet gezien voor langzaam rijdend stads verkeer terwijl ik uit de garage kwam

Ik zat na de eerste 2 km op 900 Wh/km 8)7

[Afbeelding]

Een kruising eerder maakte ze van hier op de linker baan staan:
[Afbeelding]

Dit.... ik denk dat letterlijk geeneen van de peilen klopt
[Afbeelding]
Daar lijkt het inderdaad op. Hoe zien de beelden van Sentry mode en de dashcam er uit op de front camera?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Even over het wegrijden op TACC op een parkeerterrein. Uit een parkeervak.

Een aantal gaf aan dat die dat bij hen niet doet.

Bij mij dus wel. Hij houdt overigens wel rekening met overstekende voetgangers.

Maar de snelheid waarmee hij over een parkeerterrein accelereert is best fors.

Veel harder dan ik zelf zou doen. Ondank dat ik het verwachtte, moest ik toch even schakelen, telefoon uit handen, remmen...

Als je dit niet verwacht omdat het per ongeluk gebeurt, dan snap ik dat je er erg van schrikt.

Voor de duidelijkheid, ik heb op geen enkel moment het gaspedaal ingedrukt!

Edit:
K*t zooi, rijd net eerste beschadiging op mijn velg. Neem de bocht nog ruim om een garage in te rijden, mocht niet baten...

Kunnen we mensen die stoepjes daar verzinnen per direct uit hun functie ontheffen?!

Nou net geen jaar gehaald

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 31-10-2020 09:29 ]

Youtube: DashcamNL

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
BlakHawk schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:48:
Even over het wegrijden op TACC op een parkeerterrein. Uit een parkeervak.

Een aantal gaf aan dat die dat bij hen niet doet.

Bij mij dus wel. Hij houdt overigens wel rekening met overstekende voetgangers.

Maar de snelheid waarmee hij over een parkeerterrein accelereert is best fors.

Veel harder dan ik zelf zou doen. Ondank dat ik het verwachtte, moest ik toch even schakelen, telefoon uit handen, remmen...

Als je dit niet verwacht omdat het per ongeluk gebeurt, dan snap ik dat je er erg van schrikt.

Voor de duidelijkheid, ik heb op geen enkel moment het gaspedaal ingedrukt!

[YouTube: 31 oktober 2020]
Foute kaartgegevens dan wss... Voor zover ik weet, zijn alle parkeerplaasen (hier in BE toch) gelimiteerd op 20km/h, wat op zich soms nog steeds "snel" is

Als er nu nog een handige manier was om kaartfouten te delen met Tesla, of nog beter, een systeem zoals Waze, dat je het gewoon zelf kan aanpassen met je logingegevens (wat misbruik toch tegengaat)

[ Voor 3% gewijzigd door Houseofdreams op 31-10-2020 09:29 ]

EX30 Ultra Twin Performance

Pagina: 1 ... 147 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: