Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.363 views

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]

Het ziet ernaar uit dat de temperaturen voorlopig in het bereik blijven waar zomer- of winterbanden lood om oud ijzer is... Zoals gezegd, heb ik dan liever alvast geswitcht naar winterbanden zodat ik daar verder niet over in hoef te zitten. En net als bandenwissels bij een F1 race... Het blijft altijd een gok wanneer je het moet doen, maar het enige wat echt funest is is als blijkt dat je te laat bent. :)

Maar mijn vraag was dus eigenlijk... Zijn er mensen die al ervaring hebben met de winterbanden die door KwikFit standaard gemonteerd worden onder een Model 3? :)
Hier, vorig jaar december en het voorjaar. Vroeg of ze ervaring hadden met Tesla en dat hadden ze. Geen issues gehad. Ze hadden de zomerbanden op 2.7 gezet; de winterbanden op 3.0 Locatie Zwijndrecht.

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• Snarf70
jspr360 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Vorig jaar met 4 volwassen mannen op vakantie gegaan in M3 (2 ski sets + 1 snowboard). Plankje gemaakt voor op de armsteun. Ski/snowboard spullen op dit plankje en hoedeplank gelegd. Alles uiteraard netjes vastgemaakt zodat het niet kon gaan schuiven/vliegen in geval van ongeluk.

Was een tip van iemand op het wintersport forum. Was een perfecte oplossing voor het missen van een skiluik..
Tip van mij: ga lekker ter plaatse huren. Altijd het beste materiaal en geen gemekker met boxen/skiluiken/verbruik/ruimte. Kost wellicht iets meer na een jaar of 4 maar voorkomt een hoop gedoe. Jaren zelf ski’s meegenomen maar ik ben er klaar mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarf70 op 12-10-2020 14:41 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[Afbeelding]

Het ziet ernaar uit dat de temperaturen voorlopig in het bereik blijven waar zomer- of winterbanden lood om oud ijzer is... Zoals gezegd, heb ik dan liever alvast geswitcht naar winterbanden zodat ik daar verder niet over in hoef te zitten.
Ik heb Goodyear winterbanden voor de M3 en die presteren bij nat wegdek en temperaturen van 0 - 7 graden toch echt een (heel) stuk slechter dan mijn Michelin Pilot Sports.

Op hoge snelheid zwalk je alle kanten op en met uit acceleren heeft de ESP zijn handen vol :D.

Dat jaar ga ik pas wisselen als de winter echt in aantocht is. Winterbanden zijn waardeloos in het Nederlandse klimaat.

All-season banden zag de LM helaas niet zitten :(

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 12-10-2020 14:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
Snarf70 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Tip van mij: ga lekker ter plaatse huren. Altijd het beste materiaal en geen gemekker met boxen/skiluiken/verbruik/ruimte. Kost wellicht iets meer na een jaar of 4 maar voorkomt een hoop gedoe. Jaren zelf ski’s meegenomen maar ik ben er klaar mee.
Natuurlijk, als je er thuis nog erg goeie hebt liggen is het wel belachelijk om ginder te huren :P

• Snarf70
bottom line schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Natuurlijk, als je er thuis nog erg goeie hebt liggen is het wel belachelijk om ginder te huren :P
Tip van mij: als je ski’s aan vervanging toe zijn, zet ze op marktplaats en ga lekker ter plekke huren 😉

@Mx. Alba het is maar met wat er is denk ik. Ik heb Dunlops. Bevallen wel prima. Vond ze voor winterbanden ook vrij stil. Op droog kun je op (deze) winterbanden wel net wat lekkerder het kontje los trekken. Voor de rest nog weinig echt winter gehad.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-01 23:15
[...]

Het ziet ernaar uit dat de temperaturen voorlopig in het bereik blijven waar zomer- of winterbanden lood om oud ijzer is... Zoals gezegd, heb ik dan liever alvast geswitcht naar winterbanden zodat ik daar verder niet over in hoef te zitten.
Als het lood om oud ijzer is blijf ik nog lekker even op de Michelin zomerbanden rijden. Van de herrie die de Vredestein WinTrac Pros maken word je niet vrolijk.

SR+ sept 2019 wit

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:50
Weet niet meer welke winterbanden ze gooien onder m'n P, maar werd er over het algemeen ook niet vrolijk van. Herrie, minder grip bij hard optrekken (geen ramp overigens), maar ergste nog is dat ze enorm hobbelig/stuiterig of zelfs trillerig (in het stuur) zijn bij hoge snelheden. Daar heb ik met de zomerbanden van Michelin 0 last van. Kan wellicht ook een ruk band zijn. Ze balanceren niet steeds opnieuw toch? Bij mij gaat er dus echt een band om de huidige velg.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-01 12:42
jspr360 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Vorig jaar met 4 volwassen mannen op vakantie gegaan in M3 (2 ski sets + 1 snowboard). Plankje gemaakt voor op de armsteun. Ski/snowboard spullen op dit plankje en hoedeplank gelegd. Alles uiteraard netjes vastgemaakt zodat het niet kon gaan schuiven/vliegen in geval van ongeluk.

Was een tip van iemand op het wintersport forum. Was een perfecte oplossing voor het missen van een skiluik..
Klinkt interessant, heb je daar toevallig een foto van hoe je dat hebt gedaan?
Snarf70 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Weet niet waar jij heengaat, maar ik heb zelden de echte goede snowboards gezien bij de verhuur. Meestal gewoon generieke Burton boards, niet slecht, maar heb dan toch 100x liever mijn eigen board en bindingen dat ik door en door ken. Geen idee hoe dat met ski's zit maar met snowboards zijn er heel veel verschillende soorten en de onderlinge verschillen merk je meteen.

Zit er nu aan te denken om deze te kopen, de MFT BackBox:
Afbeeldingslocatie: https://mft.systems/wp-content/uploads/2019/04/mft_BackBox_05-1.jpg

Volgens een test die Bjorn gedaan heeft in YouTube: Tesla Model 3 with roof box on tow hitch zorgt een skibox op de trekhaak voor 0% extra verbruik, en zou het zelfs in zeldzame gevallen voor minder verbruik kunnen zorgen door de verandering in de aerodynamica.

Is wel een prijzig dingetje, alles bij elkaar zit je op 1000 euro. Gelukkig kan ik het geheel zakelijk aftrekken en valt het ook nog eens onder de KIA regeling. Netto gaat het me dan waarschijnlijk maar ~350 euro kosten.

Een "roof rack" van Tesla kost ook al 480 euro, en dan komt er een skidrager of een skibox bij. Zit je al bijna op het bedrag van de MFT BackBox, maar dan ook met het risico op een kapot dakraam en veel meer verbruik.

Ben er nog niet helemaal over uit wat ik doe, maar ben zeker van plan om wat ik dan ook doe, uitvoerig te gaan testen qua verbruik op weg naar wintersport en hier te rapporteren.

• Snarf70
Hatsjoe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

[...]

Weet niet waar jij heengaat, maar ik heb zelden de echte goede snowboards gezien bij de verhuur. Meestal gewoon generieke Burton boards, niet slecht, maar heb dan toch 100x liever mijn eigen board en bindingen dat ik door en door ken.
Ik had nog eigen ski’s voor de carvetijd dus alles was al snel stukken beter dan mijn eigen materiaal was 🤪 Schoenen zijn bij ski’s ook belangrijk en die kunnen wel makkelijk mee natuurlijk, dus die hebben we nog zelf. Huren wel altijd 5* ski’s in de grotere skigebieden (Zillertal, Ski Amade, Flachau/Wagrain) dus wellicht maakt dat inderdaad nog uit. Ski’s zijn vaak een seizoen oud.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-01 20:31
[...]

[...]

Weet niet waar jij heengaat, maar ik heb zelden de echte goede snowboards gezien bij de verhuur. Meestal gewoon generieke Burton boards, niet slecht, maar heb dan toch 100x liever mijn eigen board en bindingen dat ik door en door ken. Geen idee hoe dat met ski's zit maar met snowboards zijn er heel veel verschillende soorten en de onderlinge verschillen merk je meteen.

Zit er nu aan te denken om deze te kopen, de MFT BackBox:
[Afbeelding]

Volgens een test die Bjorn gedaan heeft in YouTube: Tesla Model 3 with roof box on tow hitch zorgt een skibox op de trekhaak voor 0% extra verbruik, en zou het zelfs in zeldzame gevallen voor minder verbruik kunnen zorgen door de verandering in de aerodynamica.

Is wel een prijzig dingetje, alles bij elkaar zit je op 1000 euro. Gelukkig kan ik het geheel zakelijk aftrekken en valt het ook nog eens onder de KIA regeling. Netto gaat het me dan waarschijnlijk maar ~350 euro kosten.

Een "roof rack" van Tesla kost ook al 480 euro, en dan komt er een skidrager of een skibox bij. Zit je al bijna op het bedrag van de MFT BackBox, maar dan ook met het risico op een kapot dakraam en veel meer verbruik.

Ben er nog niet helemaal over uit wat ik doe, maar ben zeker van plan om wat ik dan ook doe, uitvoerig te gaan testen qua verbruik op weg naar wintersport en hier te rapporteren.
Even opletten: moeten je vrienden wel "kleine" ski's hebben. 185 cm zit je zo aan, en dan wordt je breder dan de auto al, met ook de box zelf nog

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-01 11:51
[...]

[...]

Dit dus... Prima voor de jaarlijkse familie vakantie maar als je een paar keer per jaar gaat wil je toch echt wel je eigen spullen. Niet alleen beter maar ook een stuk goedkoper.

Ben ook erg benieuwd naar de foto's! Ga morgen eens meten. M'n boards zullen wel passen maar de ski's zijn toch een stuk langer.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

De grens ligt veel minder hard op die 7°C dan je kennelijk denkt.

Onder de 7°C is een winterband eigenlijk per definitie veiliger dan een zomerband. Tussen de 7°C en 15°C is het eigenlijk een beetje stuivertjewisselen... Op een droge weg zijn dan zomerbanden iets beter, op nat wegdek winterbanden. Boven de 15°C is een zomerband eigenlijk per definitie veiliger (en slijt een winterband veel te hard).

De temperatuur komt nu overdag niet echt meer boven de 15°C (en de weg is bovendien vaak nat), en 's nachts al onder de 7°C. Ideaal moment om te swappen dus omdat het nu bij de bandentoko's nog niet stervensdruk is.
Sorry, maar dit staat echt totaal haaks op de laatste info die ik hier over heb gelezen/gezien. Heb je hier een (betrouwbare) bron voor?

Ik begreep juist dat uit recent onderzoek gebleken is dat het gebruik van sneeuwbanden eigenlijk helemaal niet zo zinvol is zonder sneeuw...
4 seizoenen banden zijn vaak beter dan sneeuwbanden in het gebied van ongeveer 0-7 graden.

Dat sneeuwbanden zelfs in het gebied van ongeveer 7-15 graden vergelijkbaar met gewone banden zijn vind ik ronduit bizar!

Dit filmpje legt het volgens mij goed uit:
YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

Uiteraard leer ik graag bij, dus mocht je een goede onderbouwing hebben dan hoor ik het graag (y) !

• bottom line
Sneeuw en water dacht ik. Voor andere weersomstandigheden wint de zomerband het nog.

Maar ik leg er geen winterbanden op. Deed ik de laatste 3 jaar al niet meer (en op wintersport neem ik gewoon kettingen mee - ontwijk ik Duitsland wel - moet er maar iemand anders een auto voorzien met winterbanden).

[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 12-10-2020 19:11 ]

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-01 11:51
bottom line schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:56:
Sneeuw en water dacht ik. Voor andere weersomstandigheden wint de zomerband het nog.

Maar ik leg er geen winterbanden op. Deed ik de laatste 3 jaar al niet meer (en op wintersport neem ik gewoon kettingen mee - ontwijk ik Duitsland wel - moet er maar iemand anders een auto voorzien met winterbanden).
Volgens mij zijn ze in Oostenrijk en Zwitserland ook gewoon verplicht, toch?

• bottom line
KrullenO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Geen idee. Maar die bestemmingen doe ik ook niet (want dan moet ik langs Duitsland)
Frankrijk all the way.

Wil wel best eens proberen op skireis te gaan met de Tesla in het Oosten :P
Gaat niet, moet ik langs Duitsland. Jammer

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 12-10-2020 19:22 ]

• Hatsjoe
KrullenO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

bottom line schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Geen idee. Maar die bestemmingen doe ik ook niet (want dan moet ik langs Duitsland)
Frankrijk all the way.

Wil wel best eens proberen op skireis te gaan met de Tesla in het Oosten :P
Gaat niet, moet ik langs Duitsland. Jammer
Winterbanden zijn in Duitsland en Oostenrijk inderdaad verplicht tijdens "winterse omstandigheden", voor het gemak gewoon "tijdens de winter". Ook kan het voorkomen dat je in een gebied komt waar naast winterbanden je verplicht bent sneeuwkettingen bij je te hebben.

Ik zou ook niet op wintersport willen gaan met zomerbanden of all-seasons. Er zou maar net een dik pak sneeuw gevallen zijn in het dorp. Vaak genoeg gezien dat mensen gestrand waren omdat de auto niet meer omhoog kwam. Even zwaaien terwijl ik voorbij rij met winterbanden en sneeuwkettingen :+. Beter verlegen dan onverlegen. En wat betreft winterbanden en efficiëntie/het nut, ik hoop dat op wintersport winterbanden de beste bandenkeuze is, anders zou het betekenen dat er bar weinig sneeuw zal liggen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hatsjoe op 12-10-2020 19:56 ]

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWQHXKdFIBF_P7d9XgbujaCaqMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik8O0tbvFbBuyXl36IH7wLrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3QR_QPUT62PS_Yva6_D8pgTb7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1fyNXOxCjF4KJOMKXKjZS8S.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste tijd kan ik met mijn Model 3 niet meer laden bij Pitpoint laadpalen, nu al bij 2 verschillende palen bij ons in de buurt. De Vattenfall paal om de hoek werkt wel.

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• STIMPPYYY
Ik heb sinds de update naar 36.11 het probleem dat mijn mobiele data in de auto niet meer werkt. Alleen wifi werkt nog. Gek genoeg doet de app het ook niet (maakt de auto niet wakker, hoewel er Wifi is). Meer mensen hier last van? Reset werkt niet, ook nacht laten staan geen oplossing.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 21:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisteren ook iets interessants... Had 'm op kantoor aan de 11kW lader hangen, limiet ingesteld op 90%. Op een gegeven moment dacht ik, hee, ik heb nog geen melding gekregen dat hij vol is, dat is vreemd... Dus ik open de app, is het laden gestopt op 92% zonder een melding via de app. Waarom is hij over de ingestelde limiet heen gegaan en waarom geen melding?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 00:16
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:08:
Gisteren ook iets interessants... Had 'm op kantoor aan de 11kW lader hangen, limiet ingesteld op 90%. Op een gegeven moment dacht ik, hee, ik heb nog geen melding gekregen dat hij vol is, dat is vreemd... Dus ik open de app, is het laden gestopt op 92% zonder een melding via de app. Waarom is hij over de ingestelde limiet heen gegaan en waarom geen melding?
Gisteren hier thuis hetzelfde meegemaakt. Om een of andere reden stond die melding (start/stop laden) ineens niet meer aangevinkt in de Tesla app...

EX30 Ultra Twin Performance

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Houseofdreams schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:08:
Gisteren hier thuis hetzelfde meegemaakt. Om een of andere reden stond die melding (start/stop laden) ineens niet meer aangevinkt in de Tesla app...
Net gecheckt... Opladen onderbroken en opladen voltooid staan nog aangevinkt in de instellingen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

STIMPPYYY schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:20:
Ik heb sinds de update naar 36.11 het probleem dat mijn mobiele data in de auto niet meer werkt. Alleen wifi werkt nog. Gek genoeg doet de app het ook niet (maakt de auto niet wakker, hoewel er Wifi is). Meer mensen hier last van? Reset werkt niet, ook nacht laten staan geen oplossing.
Op zich is het niet gek dat de app niet werkt, communicatie gaat alleen via LTE voor de app. Verder heb ik er geen last vast en ook niet echt tips. Zou even een SeC bellen. Wellicht dat die iets weten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Hatsjoe
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:08:
Komt waarschijnlijk door het balanceren dat het batterij management systeem doet. Ik weet niet precies hoe het percentage berekend wordt, maar het kan goed zijn dat dit gebeurt aan de hand van voltage van een module accucellen. Als de cellen die gemeten worden nou net wat lager zijn dan de rest kan het zijn dat die inderdaad 90% zijn, de rest 94% is, en na het balanceren uiteindelijk 92% is.

Voor echt uitsluitsel kan je het Tesla vragen, maar ik gok dat die met een soortgelijk verhaal gaan komen.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35
LordMorgoth schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De laatste tijd kan ik met mijn Model 3 niet meer laden bij Pitpoint laadpalen, nu al bij 2 verschillende palen bij ons in de buurt. De Vattenfall paal om de hoek werkt wel.
Hier is alles gelukkig Allego, ik lees alleen maar geneuzel over die Pitpoint palen. Vaak storingen, slechte service etc. (Allego paal in de straat deed het één keer niet, kreeg meteen een dametje aan de lijn die hem op afsstand resette, top)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• STIMPPYYY
Inspired schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Op zich is het niet gek dat de app niet werkt, communicatie gaat alleen via LTE voor de app. Verder heb ik er geen last vast en ook niet echt tips. Zou even een SeC bellen. Wellicht dat die iets weten.
Thanks. Dat vermoeden had ik al. Het werkt plots weer. Heeft dus 3 dagen niet gewerkt. Denk dat iemand z’n rekening niet heeft betaald 😂.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 13:09
Volgens mij werd ook hier gesproken over de climate control en de wisselende resultaten. Dit is van een ritje (van mijn vrouw) zojuist. Ik weet vrijwel zeker dat ze na 13:17 (toen ze constateerde dat de verwarming uitstond) niet meer aan de temperatuur heeft gezeten, maar toch bijzondere schommelingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvHkOdxsNK4EabORPMne0uIT2ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hG1HaHWDVFxbVn8Z4AgHsI5.png?f=fotoalbum_large
En verder: voor degene die TeslaMate in GCP gebruik(t)en; het werkt weer..

[ Voor 4% gewijzigd door Eddos op 13-10-2020 15:35 ]

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:27
Hier nu een jaar all season banden onder de SR+ 18", betreft hier de bridgestone weather control a005 banden. Grip in zomer en winter echt prima te noemen dus op dat vlak meer dan blij. Geen ervaring met sneeuw maar die kans is in Nederland niet zo groot. Ik vind het belangrijker dat het met temperaturen rond 0 gewoon goed is.

Maar... Slijtage is relatief hoog en ronduit iritant is het geluid, ze maken echt veel herrie. Als er nog iemand anders een goede tip heeft voor all seasons hoor ik het graag gezien ik bij vervanging wel weer graag all seasons wil maar de Bridgestones komen er bij mij niet meer onder puur vanwege het geluid

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
@Inspired @Stef87 en andere geïnteresseerden.
Dragy is binnen, direct getest @ 75% soc.

Ziet er goed uit:
0-100 : 4,51 sec

De rest van de week op verschillende socs eens testen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2020 16:43 ]

Youtube: DashcamNL

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:42:

Ziet er goed uit:

Ik ben benieuwd! Ook naar eventuele koude niet voorverwarmde batterij. Succes

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BlakHawk
Stef87 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Ik ben benieuwd! Ook naar eventuele koude niet voorverwarmde batterij. Succes
Hij heeft 3,5 uur stilgestaan na de laatste rit.
Geen puntjes in de balk.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
2020.40.4 komt hier nu binnen, zag hem gisteren in de US binnenkomen bij FSD gebruikers. Dat is best wel snel.

Wat betreft features volgens mij niet extreem boeiend, maar toch altijd weer leuk :)

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 13-10-2020 21:15 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Hatsjoe
Taro schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:13:
2020.40.4 komt hier nu binnen, zag hem gisteren in de US binnenkomen bij FSD gebruikers. Dat is best wel snel.

Wat betreft features volgens mij niet extreem boeiend, maar toch altijd weer leuk :)
Het blijft bijzonder hoe leuk het blijft om de melding te krijgen "er staat een update klaar om geïnstalleerd te worden". Waar je bij windows die popups zo snel mogelijk probeert weg te klikken kan je bij Tesla maar niet snel genoeg de update starten. Laat wel zien dat een Tesla niet "gewoon" maar een auto is.

Edit: speaking of which, 1 minuut na deze reactie kreeg ik ook de melding binnen dat er een update klaar staat :+

[ Voor 8% gewijzigd door Hatsjoe op 13-10-2020 21:26 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
De auto slaapt overigens al sinds zaterdag en hangt bewust niet aan de lader. Toen ik de melding kreeg moest hij nog ontwaken, dat gebeurt niet vaak.

Wil proberen hem t/m zondag niet op te laden en kijken wat dat met de projected range doet. Eergisteren was dat 483,74, gisteren 485,43 en vandaag is dat 488,66, ondanks dat het vandaag kouder is dan eergisteren :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• BlakHawk
Taro schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:33:
De auto slaapt overigens al sinds zaterdag en hangt bewust niet aan de lader. Toen ik de melding kreeg moest hij nog ontwaken, dat gebeurt niet vaak.

Wil proberen hem t/m zondag niet op te laden en kijken wat dat met de projected range doet. Eergisteren was dat 483,74, gisteren 485,43 en vandaag is dat 488,66, ondanks dat het vandaag kouder is dan eergisteren :)
Op welke soc laat je hem slapen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Op welke soc laat je hem slapen?
Was zojuist 53%. Niet bewust, maar waarschijnlijk pas maandag weer naar het werk en tussendoor weinig km's te maken. Ik ga hem in ieder geval niet bewust leger maken :)

• DjCasemod
  • Laatst online: 20-11-2025
Zojuist even een model geconfigureerd, maar ik snap de prijs stelling niet geheel. Als ik hen contant zou kopen kost bij mijn configuratie € 69.095 incl. btw. Als ik voor de lening optie kies via Lloyds Bank kost mij maar 60 x 859 p/mnd = 51450 * btw = € 62.254,50 incl. btw....

Ik kan mij niet voorstellen dat dit klopt...? Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv-tycxScoJOA3f2dravWq3Hef8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S87uL4347EYygOD3ZYiVOgIH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q0udjfcpmnKHMdAxqspGUKcE1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBVcOUZQqsAALYavRVwope3L.jpg?f=user_large

• Hatsjoe
DjCasemod schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:15:
Zojuist even een model geconfigureerd, maar ik snap de prijs stelling niet geheel. Als ik hen contant zou kopen kost bij mijn configuratie € 69.095 incl. btw. Als ik voor de lening optie kies via Lloyds Bank kost mij maar 60 x 859 p/mnd = 51450 * btw = € 62.254,50 incl. btw....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok dat bij de zakelijke lening er ex btw gerekend wordt aangezien de auto ex btw is bij een zakelijke aankoop. Bij contant lijken ze uit te gaan van particulier oftewel met btw. Ook kan het zijn dat er een slottermijn bij de lening zit welke niet duidelijk aangegeven wordt, al lijkt het btw verhaal mij waarschijnlijker.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
Hatsjoe schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:28:
[...]

Ik gok dat bij de zakelijke lening er ex btw gerekend wordt aangezien de auto ex btw is bij een zakelijke aankoop. Bij contant lijken ze uit te gaan van particulier oftewel met btw. Ook kan het zijn dat er een slottermijn bij de lening zit welke niet duidelijk aangegeven wordt, al lijkt het btw verhaal mij waarschijnlijker.
Die prijs verbaast mij ook..@DjCasemod had aangegeven dat zonder BTW het bedrag op 51450 komt. En inclusief op € 62.254,50. Dus dat zal het niet zijn. Denk meer dat er wellicht een slottermijn dan nog inzit

• Hatsjoe
Hunkaroglu schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:35:
[...]

Die prijs verbaast mij ook..@DjCasemod had aangegeven dat zonder BTW het bedrag op 51450 komt. En inclusief op € 62.254,50. Dus dat zal het niet zijn. Denk meer dat er wellicht een slottermijn dan nog inzit
Ah verkeerd gelezen, las die 62k als ex btw :+ Dan halen ze inderdaad een trucje uit met een slottermijn om het goedkoper te laten lijken.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
DjCasemod schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hieronder kun je wat meer informatie vinden. Lijkt erop dat er nog een slottermijn op zit. Daar mochten ze best wel transparant over zijn bij Tesla.
https://www.lloydsbank.nl/zakelijklenen

• BlakHawk
@Stef87 morgen kan ik de Tesla langsbrengen of ze kunnen hem op afstand uitlezen.

Aangegeven dat op afstand uitlezen de afgelopen afspraken ook niets heeft opgeleverd, dus dat ik hem langsbreng.

Maar dan kunnen ze geen vervangend vervoer regelen?! Dus vandaag maar weer met leasemij bellen of die iets kunnen regelen .

Het ontzorgen moet Tesla nog wel wat van andere merken leren hoor!

Verder zal het mij benieuwen. Maar ook de leasemij gaat de SeC locatie benaderen. Misschien helpt het...

• DjCasemod
  • Laatst online: 20-11-2025
Hunkaroglu schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

Hieronder kun je wat meer informatie vinden. Lijkt erop dat er nog een slottermijn op zit. Daar mochten ze best wel transparant over zijn bij Tesla.
https://www.lloydsbank.nl/zakelijklenen
Ja vreemd omdat ze bij financial lease wel alles keurig tonen.

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 18:31
DjCasemod schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Ja vreemd omdat ze bij financial lease wel alles keurig tonen.
Ja die nieuwe optie voor zakelijke lening viel mij ook op recent. Mij ontgaan het verschil tussen financial lease en zakelijke lening een beetje eerlijk gezegd. In beide gevallen betaal je de btw zelf vooruit, betaal je een maandbedrag, heb je te maken met een slotsom en maak je gebruik van de fiscale voordelen. Maar wat zijn de verschillen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BlakHawk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:42:

Ziet er goed uit:

Kan je ook de sprinttijden noteren van 100 - 150 en 150 - 200. Ik denk dat je hier een groot verschil in tijden gaat zien bij lagere SoC's

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-01 08:51
Falch schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Ja die nieuwe optie voor zakelijke lening viel mij ook op recent. Mij ontgaan het verschil tussen financial lease en zakelijke lening een beetje eerlijk gezegd. In beide gevallen betaal je de btw zelf vooruit, betaal je een maandbedrag, heb je te maken met een slotsom en maak je gebruik van de fiscale voordelen. Maar wat zijn de verschillen?
Waarschijnlijk wie er gedurende die termijn eigenaar is van de auto. Financial lease zal de partij die de lease verstrekt eigenaar zijn, bij een lening jijzelf.

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:49
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Kan je ook de sprinttijden noteren van 100 - 150 en 150 - 200. Ik denk dat je hier een groot verschil in tijden gaat zien bij lagere SoC's
Ik hoop dat die in de buurt van Duitsland woont, anders neemt die wel een klein risico met zijn rijbewijs....

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BytePhantomX schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Ik hoop dat die in de buurt van Duitsland woont, anders neemt die wel een klein risico met zijn rijbewijs....
Ik denk dat er in Nederland best een plek te vinden is waar je dit met beheersbare risico's (voor rijbewijs en veiligheid) kan uitvoeren. Daarnaast zijn wij met zijn allen denk ik volwassen genoeg om een eigen risicoafweging te maken ,deze belerende toon is nergens voor nodig

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 14:09 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat er in Nederland best een plek te vinden is waar je dit met beheersbare risico's (voor rijbewijs en veiligheid) kan uitvoeren. Daarnaast zijn wij met zijn allen denk ik volwassen genoeg om een eigen risicoafweging te maken ,deze belerende toon is nergens voor nodig
Toch mooi, de typische "ik maak zelf wel uit wat ik doe".
Nee, je bent dus niet volwassen genoeg. ;)

200 rijden doe je lekker in Duitsland, niet in Nederland waar je dus met 100 km/u snelheidsverschil anderen passeert.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat idee dat de regels vooral voor anderen gelden maar niet voor jezelf is ook waarom we nu in een tweede lockdown zitten... /offtopic

Het is inderdaad onverantwoordelijk om in Nederland dergelijke snelheden te gaan rijden. Doe dat alsjeblieft in Duitsland waar het mag en waar andere verkeersdeelnemers daar ook rekening mee houden. Misschien kan jij wel perfect veilig met 200km/h over de snelweg zoeven, maar er hoeft maar één halfgare sok tussen te zitten die z'n koekblik zonder te kijken de linker rijstrook op knalt met 80km/h vanachter een vrachtwagen en je hangt...

• STIMPPYYY
Je kunt ook een leeg stuk pakken

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Toch mooi, de typische "ik maak zelf wel uit wat ik doe".
Nee, je bent dus niet volwassen genoeg. ;)
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:16:
Dat idee dat de regels vooral voor anderen gelden maar niet voor jezelf is ook waarom we nu in een tweede lockdown zitten... /offtopic

Het is inderdaad onverantwoordelijk om in Nederland dergelijke snelheden te gaan rijden. Doe dat alsjeblieft in Duitsland waar het mag en waar andere verkeersdeelnemers daar ook rekening mee houden. Misschien kan jij wel perfect veilig met 200km/h over de snelweg zoeven, maar er hoeft maar één halfgare sok tussen te zitten die z'n koekblik zonder te kijken de linker rijstrook op knalt met 80km/h vanachter een vrachtwagen en je hangt...
Volgens mij raak ik een gevoelige snaar gezien de aannames en de veroordelingen die er direct worden gedaan? Het lijkt mij voor de sfeer beter dat ik hier verder niet op in ga :)

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van je draggy test @BlakHawk :)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 15:27 ]

• BlakHawk
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Ik woon niet echt in de buurt van Duitsland en anders dan sommigen hier suggereren (@MrBasta) ;) durf ik dat persoonlijk niet aan in Nederland.

Misschien kun jij dat testen? :+
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Ik denk ook zeker dat het bepaalde tijden gewoon veilig kan.

Echter durf ik dat persoonlijk niet zo goed aan. B)
Mx. Alba schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:16:

Maar dat heet anticiperen, ook in Duitsland rijd je niet met 200 langs een vrachtwagen met een auto erachter.

Echter is mijn rijbewijs te belangrijk voor mij om het uit te proberen.

• BlakHawk
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

[...]

Volgens mij raak ik een gevoelige snaar gezien de aannames en de veroordelingen die er direct worden gedaan? Het lijkt mij voor de sfeer beter dat ik hier verder niet op in ga :)

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van je draggy test @BlakHawk :)
Dat herken ik, ik werd gisteren nog aangesproken op mijn verbruik omdat ik in Duitsland 200+ heb gereden.

Het achtervolgt je heel erg lang en iedere post over verbruik word je erop “teruggepakt” ;)

Ook al staat mijn verbruik in juli en augustus in Duitsland VOLLEDIG los van mijn verbruik vanaf september :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BlakHawk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Dat herken ik, ik werd gisteren nog aangesproken op mijn verbruik omdat ik in Duitsland 200+ heb gereden.

Het achtervolgt je heel erg lang en iedere post over verbruik word je erop “teruggepakt” ;)
Ik vind het er het mijne van ;)
BlakHawk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Ik woon niet echt in de buurt van Duitsland en anders dan sommigen hier suggereren (@MrBasta) ;) durf ik dat persoonlijk niet aan in Nederland.

[...]

Ik denk ook zeker dat het bepaalde tijden gewoon veilig kan.

Echter durf ik dat persoonlijk niet zo goed aan. B)

[...]

Maar dat heet anticiperen, ook in Duitsland rijd je niet met 200 langs een vrachtwagen met een auto erachter.

Echter is mijn rijbewijs te belangrijk voor mij om het uit te proberen.
Prima risicoafweging toch d:)b

Ik wil best een private of openbare plek zoeken op deze aardbol om een test te doen. Ik heb alleen geen geschikte meetapparatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 14:41 ]

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:19
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:38:
[...]
Ik wil best een private of openbare plek zoeken op deze aardbol om een test te doen. Ik heb alleen geen geschikte meetapparatuur.
https://forums.tesla.com/...-way-to-measure-0-60-time

A smartphone is all you need :)

• Houseofdreams
Ivm de 0-100 met verschillende SoC, mss is deze video al eens gepasseerd, maar hier doet iemand deze test... (wel miles/h, maar da's makkelijk om te rekenen)

YouTube: [ 100% VS 1% ] 0 - 60 MPH Tesla Model SR+ 3 TEST - Does Battery P...

• bramgozer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
Olá!
Mogelijk is de vraag hier al eerder gesteld maar ik kon hem niet zo snel vinden..
Ik sta nu met mn M3 LR bij een v3 supercharger maar zie dat de laadstroom max 120KW is.
Ik zou verwachten dat deze wel tot 200 zou moeten gaan (accu's zijn goed warm en het is erg rustig)
Weten we precies wat de voorwaarden zijn waaronder de auto de maximale laadstroom bepaald?

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:22
bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:07:
Olá!
Mogelijk is de vraag hier al eerder gesteld maar ik kon hem niet zo snel vinden..
Ik sta nu met mn M3 LR bij een v3 supercharger maar zie dat de laadstroom max 120KW is.
Ik zou verwachten dat deze wel tot 200 zou moeten gaan (accu's zijn goed warm en het is erg rustig)
Weten we precies wat de voorwaarden zijn waaronder de auto de maximale laadstroom bepaald?
Weet je zeker dat het een v3 supercharger is? Hoe vol is de batterij? Het snelst wordt er geladen tot 80% lading.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:07:
Olá!
SoC en accutemperatuur

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Radeoxx schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Weet je zeker dat het een v3 supercharger is? Hoe vol is de batterij? Het snelst wordt er geladen tot 80% lading.
80% is wel heel optimistisch, na 55-60% kakt het behoorlijk in.

Dit kan je verwachten met een accupacket wat op optimale temperatuur is. De afbeelding is al wat ouder dus er kan een afwijking zijn.
Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2019/06/Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 17:16 ]

• bramgozer
Radeoxx schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Yes, de nieuwe in Apeldoorn.
Begonnen op 20%, nu op 59% en terug gezakt tot 85KW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YreOfKYt3B8sub0zXHFLevKA1lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSeVgxLzOIqbI9EURyxax7o8.jpg?f=fotoalbum_large

• bramgozer
revolution-nl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

80% is wel heel optimistisch, na 55-60% kakt het behoorlijk in.

Dit kan je verwachten met een accupacket wat op optimale temperatuur is. De afbeelding is al wat ouder dus er kan een afwijking zijn.
[Afbeelding]
Hmm, ik was ongeveer 45m aan het rijden en hij heeft een kwartier de accu verwarmd, ik neem aan dat hij dan wel op temperatuur zou moeten zijn?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Hmm, ik was ongeveer 45m aan het rijden en hij heeft een kwartier de accu verwarmd, ik neem aan dat hij dan wel op temperatuur zou moeten zijn?
Mijn ervaring is dat hier soms wat meer voor nodig is.

De auto zou wat dat betreft meer feedback mogen geven over wat je mag verwachten qua laadsnelheid. In het laadscherm zouden ze best een indicator kunnen worden weergeven met de accutemperatuur met daarbij een indicator waarbij de geschiktheid voor snelladen wordt weergegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2020 17:29 ]

• ZeldaBKS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-10-2022
Ik had laatst na 1h30m rijden dat hij nog steeds maar kort 130kW haalde bij een 250kW SuC. (SoC onder 10%)

Is bij mij mij eerder regel dan uitzondering.

• Stef87
bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:13:
[...]
Simpel: bij 20% zit je niet zo laag in SoC. Daar kan je nog een 40-70km verder mee rijden..

Volgende keer na lange rit met 1-5% aansluiten (warme batterij) en je zult eerst wat extra moeten bijverwarmen (tot de batterij ongeveer 60c is), pas daarna kan er vlot op hoger vermogen worden geladen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 14-10-2020 17:52 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• STIMPPYYY
Naar mijn idee heeft het meer te maken met wat het energienet hier kan leveren o.i.d.
Structureel hoge en constante snelheden zie ik nooit hier in NL.

Ik wil best wat testen met Draggy. Volgende week toch richting Duiven. Krijg weer een nieuwe spoiler (holy shit, ding is 780!! Euro). Kan daarna door knallen naar Duitsland. Mag je zo hard als je wilt.

[ Voor 40% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-10-2020 18:03 ]

• bramgozer
Stef87 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Simpel: bij 20% zit je niet zo laag in SoC. Daar kan je nog een 40-70km verder mee rijden..

Volgende keer na lange rit met 1-5% aansluiten (warme batterij) en je zult eerst wat extra moeten bijverwarmen (tot de batterij ongeveer 60c is), pas daarna kan er vlot op hoger vermogen worden geladen.
Volgens mij is het niet aanbevolen om de accu vaak onder de 10% (of boven de 90) te laten komen toch?

En het klinkt alsof het adverteren met hoge laadsnelheden meer marketing is wanneer er zo veel voorwaarden aan zitten om die snelheid überhaupt te halen.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 23:35
bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Volgens mij is het niet aanbevolen om de accu vaak onder de 10% (of boven de 90) te laten komen toch?

En het klinkt alsof het adverteren met hoge laadsnelheden meer marketing is wanneer er zo veel voorwaarden aan zitten om die snelheid überhaupt te halen.
Ja het feit dat er voor beperkte tijd met 250kw geladen kan worden wordt goed vermarkt door Tesla. I agree on that one. Het is wel zo dat Teslas snel laden bij een supercharger vergeleken met andere merken. Je zou even kunnen zoeken naar de laadtabellen om het exact te weten maar met 20 minuten laden met een v3 zit je wel met 300km range erbij. Volgens mij kan die van 5 tot circa 22 procent met 250 kw.
250.000 watt.. bizar :)

PVoutput

• Stef87
bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Je kan prima onder de 10% rijden hoor, zolang je hem niet te lang laat staan (koelt af, verliest bruikbare capaciteit, sta je stil wordt case bij terugkomst)

Batterij is dan al lekker warm en (in tijd) nooit lang op lage SoC. De BMS beschermt de batterij door automatisch de maximale belasting flink omlaag te schroeven, auto is zeer traag onder 10%

Batterij is er ook om wanneer nodig goed te gebruiken. :)

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Hoe is jullie ervaring met 2020.40.4?

• BlakHawk
Houseofdreams schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:39:
Ivm de 0-100 met verschillende SoC, mss is deze video al eens gepasseerd, maar hier doet iemand deze test... (wel miles/h, maar da's makkelijk om te rekenen)

YouTube: [ 100% VS 1% ] 0 - 60 MPH Tesla Model SR+ 3 TEST - Does Battery P...
Klopt, maar een aantal van ons lijken dit anders te ervaren, met de nadruk op lijken.

Daarom willen we het zelf meten.

Ik zit met 63% op 4,72 sec.
Op 75% was dat 4,51 sec.
Op 70% was dat 4,52 sec.

Morgen stukje naar Den Haag rijden, dan hoop ik lager in de soc te kunnen meten!

Edit:

2 runs op 55%
Beide 4,68 sec

• Houseofdreams
BlakHawk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Klopt, maar een aantal van ons lijken dit anders te ervaren, met de nadruk op lijken.

Daarom willen we het zelf meten.

Ik zit met 63% op 4,72 sec.
Op 75% was dat 4,51 sec.
Op 70% was dat 4,52 sec.

Morgen stukje naar Den Haag rijden, dan hoop ik lager in de soc te kunnen meten!

Edit:

2 runs op 55%
Beide 4,68 sec
Opeens voel ik me toch precies "oud" :) Maken die 0.2 seconden zoveel verschil? Ik durf zelf niet te zeggen dat ik dat ga merken.

Maar ik denk dan ook weer anders ivm die nieuwe Plaid model S. Leuk dat die enorm snel optrekt met zijn 3 motoren en zelfs dan nog 800+ km zou kunnen doen, maar ik zou dan liever 1000km kunnen rijden met iets minder trekkracht... 5sec -> 100km/h is voor mij al snel genoeg (maar ik herhaal, ik wordt wss oud)

• BlakHawk
Houseofdreams schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Opeens voel ik me toch precies "oud" :) Maken die 0.2 seconden zoveel verschil? Ik durf zelf niet te zeggen dat ik dat ga merken.

Maar ik denk dan ook weer anders ivm die nieuwe Plaid model S. Leuk dat die enorm snel optrekt met zijn 3 motoren en zelfs dan nog 800+ km zou kunnen doen, maar ik zou dan liever 1000km kunnen rijden met iets minder trekkracht... 5sec -> 100km/h is voor mij al snel genoeg (maar ik herhaal, ik wordt wss oud)
Eens tot nu toe komt mijn verwachting niet uit, ik had dit niet verwacht. In mijn idee voelde het trager aan dan hij blijkbaar is.

Daarom, meten is weten!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:23
Teslalrp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:06:
Natuurlijk geen schokkende verandering maar ik ben blij met de pincode dat er niet meer op ok gedrukt hoeft te worden. Hoe blij kan je zijn met een zeer kleine aanpassing :P

Nu nog gepland vertrekken in de app zetten, dat zou voor mij ook een goeie zijn.
Ik heb wel het idee (!aanname!) dat wanneer de accu net klaar is met laden (of net niet) op moment van vertrek dat je dan zuiniger bent dan dat de accu in zijn geheel koud is.
Op die manier maak je nog iets gebruik van de laadverliezen.
Ik vertrek bijna dagelijks echter op verschillende tijden, dus dat in de auto instellen is lastig.

Wel 1 opmerking over het "nepracen" (zoals mijn zoontje het altijd noemt), volgens mij is het moeilijker geworden! Voorheen in easy won je altijd met gemak, nu moet je meer je best doen, en van de week zelfs derde! Drama!!!! :P :+

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Nu pincode op dashboardkastje ingesteld. Zag ook ventileren ramen in app nieuw

• Houseofdreams
Teslalrp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:50:
Dat laatste was Model S only (maar ik dacht dat deze functie al langer mogelijk was in de M3)

• ybos
Teslalrp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:50:
Die zit er al heel lang in :? Afgelopen zomer veel gebruikt om de eerste hitte uit de auto te laten :Y

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 14-01 11:35
bramgozer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

[Afbeelding]
Had je de SC als bestemming geselecteerd in de navi, zodat je vooraf de melding 'voorbereiden voor supercharging' oid kreeg?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Teslalrp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:06:
Mijn ervaring is dat ik vanmorgen met de Fiat Panda van mijn vrouw op pad moest om de dochter naar school te brengen :) Zag hem vanmorgen klaar staan en om 7:15 op install gedrukt, ik denk dat kan mooi nog even voordat we wegmoeten... stappen we om 8:00 in de auto, stond in installatie op 30% ;)

Hoop voornamelijk dat die priority bluetooth goed werkt, heb nu nog regelmatig dat de auto het profiel van mijn vrouw pakt en mij opvouwt tussen stuur en stoel, hopelijk gaat dat nu beter.

Flickr

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
BlakHawk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

[...]
Excuus voor de valse beschuldiging / aanname, ik zat niet lekker in mijn vel eergisteren - had beter niet kunnen reageren.

Het ging hier laatst over vastzittende remmen, zou het helpen om de remmen regelmatig schoon te spuiten met remmenreiniger? Ik probeer nu eens per 2 weken een paar noodstopjes te maken om de remmen in elk geval even aan te spreken, weet überhaupt niet of dat helpt 8)7

Overigens, een van de voordelen van deze hele lockdown / beperkte mobiliteit is dat ik nu veel langer binnen de garantievoorwaarden van de carrosserie / aandrijflijn blijf. Voorheen reed ik 35K per jaar, nu kom ik in een jaar uit op 15K ofzo. Lang leve de lockdown :+

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06
DeFeCt schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:04:
[...]
Mijn ervaring is dat ik vanmorgen met de Fiat Panda van mijn vrouw op pad moest om de dochter naar school te brengen :) Zag hem vanmorgen klaar staan en om 7:15 op install gedrukt, ik denk dat kan mooi nog even voordat we wegmoeten... stappen we om 8:00 in de auto, stond in installatie op 30% ;)
De installatietijd is nogal variabel inderdaad. Zelf start ik hem niet als ik weet dat ik binnen 2 uur weer weg moet. Maar dat heb je nu ook geleerd :+

Verwijderd

MrBasta schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Excuus voor de valse beschuldiging / aanname, ik zat niet lekker in mijn vel eergisteren - had beter niet kunnen reageren.

Het ging hier laatst over vastzittende remmen, zou het helpen om de remmen regelmatig schoon te spuiten met remmenreiniger? Ik probeer nu eens per 2 weken een paar noodstopjes te maken om de remmen in elk geval even aan te spreken, weet überhaupt niet of dat helpt 8)7

Overigens, een van de voordelen van deze hele lockdown / beperkte mobiliteit is dat ik nu veel langer binnen de garantievoorwaarden van de carrosserie / aandrijflijn blijf. Voorheen reed ik 35K per jaar, nu kom ik in een jaar uit op 15K ofzo. Lang leve de lockdown :+
Noodstopjes? Ik heb genoeg phantom brakes om me altijd te kunnen scheren in mijn remschijven geintje, geintje

• Flatline____
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-01 11:38
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Noodstopjes? Ik heb genoeg phantom brakes om me altijd te kunnen scheren in mijn remschijven geintje, geintje
Voor de haters is er de Polestar 2 thread hoor.... :P

Verwijderd

Flatline____ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Schijnt dat die wagen ook niet bepaald Jezus op aarde blijkt te zijn dus ik kijk wel uit :P

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:39

mattijssch

Model 3 LR

[...]

Hoop voornamelijk dat die priority bluetooth goed werkt, heb nu nog regelmatig dat de auto het profiel van mijn vrouw pakt en mij opvouwt tussen stuur en stoel, hopelijk gaat dat nu beter.
ik heb 40.4 (en daarvoor 40.3) nu een aantal dagen, maar het lijkt erop dat de priority perfect werkt. Ik ben niet meer opgevouwen sindsdien. :-)

• bartlauwers
  • Laatst online: 11:05
[...]

Ik heb dat ook: vanmorgen 2020.40.4 geïnstalleerd en dat duurt echt langer dan ongeveer 25 minuten. Ik heb het nu niet gecheckt maar bij de vorige update viel het me op dat ie relatief snel op 60%(update-voortgang) zat, daarna weer 30% aangaf en vervolgens toen ie eigenlijk klaar leek en de app 2020.40.4 aangaf(nog niet de melding gehad dat ie klaar was) nog wel aangaf dat ie de update aan het downloaden was, op 100% :? .
Geen probleem maar het kan beter zou ik zeggen. Wie weet wordt het bij een toekomstige update opgelost 8)7

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-01 21:19
bartlauwers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Ik heb dat ook: vanmorgen 2020.40.4 geïnstalleerd en dat duurt echt langer dan ongeveer 25 minuten. Ik heb het nu niet gecheckt maar bij de vorige update viel het me op dat ie relatief snel op 60%(update-voortgang) zat, daarna weer 30% aangaf en vervolgens toen ie eigenlijk klaar leek en de app 2020.40.4 aangaf(nog niet de melding gehad dat ie klaar was) nog wel aangaf dat ie de update aan het downloaden was, op 100% :? .
Geen probleem maar het kan beter zou ik zeggen. Wie weet wordt het bij een toekomstige update opgelost 8)7
Bij mij duurde die 30 min :+

• BlakHawk
MrBasta schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Ah joh, geen excuus nodig :(:)
Ik vond alleen het vergelijk niet zo eerlijk, dat was alles. Stond ook een knipoog in mijn post ;)

@Stef87 mijn auto wordt nu onderzocht, kijken of daar iets uitkomt.

Ik heb nu een leen-Model S mee en toch rijdt hij lekkerder dan in mijn gedachten de proefrit was 1,5 jaar geleden.

Maar AP is traag zeg, in verhouding tot mijn 3. Hij overschrijdt lijntjes.
Er zit wel een vorm van EAP (denk ik) op. Maar je moet dus naast het knipperlicht, ook nog een slinger aan je stuur geven? Is dat bij FSD ook? Of alleen EAP?

Het is een oudje, kenteken begint met JJ-, daar zou het ook aan kunnen liggen.

Die luchtvering is wel heerlijk zeg! Op locatie van drempel iets omhoog gooien en dan onthoudt hij dat op basis van locatie. Cool!

En toch jammer dat Tesla hem op chill mode zet, maar op zich wel logisch.

• Schumpeter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Stef87 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Je kan prima onder de 10% rijden hoor, zolang je hem niet te lang laat staan (koelt af, verliest bruikbare capaciteit, sta je stil wordt case bij terugkomst)

Batterij is dan al lekker warm en (in tijd) nooit lang op lage SoC. De BMS beschermt de batterij door automatisch de maximale belasting flink omlaag te schroeven, auto is zeer traag onder 10%

Batterij is er ook om wanneer nodig goed te gebruiken. :)
Daarnaat ook goed om te noemen dat de Tesla SCs erg betrouwbaar zijn. Als in ze doen het altijd even los van de snelheid die je krijgt. Bij andere merken en laders zie je nog best vaak problemen en dan is het toch gewoon echt spannender om ergens met 10 % aan te komen....

• BlakHawk
Schumpeter schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Daarnaat ook goed om te noemen dat de Tesla SCs erg betrouwbaar zijn. Als in ze doen het altijd even los van de snelheid die je krijgt. Bij andere merken en laders zie je nog best vaak problemen en dan is het toch gewoon echt spannender om ergens met 10 % aan te komen....
Dat kan ik wel beamen.
Stond in Duitsland bij een Tesla SuC, op 120kW.

Ernaast Allego op 175kW.

Dat was in juli met Juicepass gratis laden aan de Allego gehangen, want gratis en we moesten toch ontbijten.

Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BwraHQpEqSyypuoYiSN7QVDNy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1TMcm5ZLm7JcdVMmQNgKBD9.jpg?f=fotoalbum_large

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06
bartlauwers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Hier 22 minuten, maar ik ging van 2020.40.3 naar 2020.40.4, dat zal waarschijnlijk ook uitmaken.

• ArPi75
  • Laatst online: 11:09
ybos schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Nu nog gepland vertrekken in de app zetten, dat zou voor mij ook een goeie zijn.
Ik heb wel het idee (!aanname!) dat wanneer de accu net klaar is met laden (of net niet) op moment van vertrek dat je dan zuiniger bent dan dat de accu in zijn geheel koud is.
Weet niet of je er heel veel aan hebt; ik vertrek altijd om 7:00 uur en heb ook gepland opladen op 7:00 uur klaar ingesteld met vooraf opgewarmde auto.
De auto begint 10-15 minuten voor de tijd met opwarmen en is inderdaad om 7:00 uur heerlijk op temperatuur, maar de accu is altijd al ergens rond 5:30 klaar met laden (11 kW 3 fase opladen tot 80%), vrijwel altijd dus 1,5 uur voor de ingestelde tijd.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• bramgozer
EvaluationCopy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:53:
[...]

Had je de SC als bestemming geselecteerd in de navi, zodat je vooraf de melding 'voorbereiden voor supercharging' oid kreeg?
Yes, vanaf vertrek en ik kreeg ongeveer 15m voor aankomst de melding dat hij aan het voorverwarmen ging inderdaad.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 15:06
Flatline____ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Ik ben blij dat ik over een paar weken een Model 3 performance (2019) rij en de Polestar 2 heb afbesteld.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• bottom line
Uberprutser schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Ik ben blij dat ik over een paar weken een Model 3 performance (2019) rij en de Polestar 2 heb afbesteld.
Heb je beide proefgereden of puur dankzij 2019 bijtelling?

• Chk1975
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:57
Ik heb een vraag over de navigatie.

Als ik onderweg ben en er staat geen SC stop in de planning maar ik wil koffie drinken en dan meteen maar even aan de SC hangen, hoe stel ik de navigatie dan snel in om te stoppen bij de eerstvolgende SC op de route?

Heb het uit de handleiding proberen te ontcijferen maar ik kom er niet echt uit.

• ybos
Chk1975 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:38:

Als ik onderweg ben en er staat geen SC stop in de planning maar ik wil koffie drinken en dan meteen maar even aan de SC hangen, hoe stel ik de navigatie dan snel in om te stoppen bij de eerstvolgende SC op de route?

Heb het uit de handleiding proberen te ontcijferen maar ik kom er niet echt uit.
Daar is volgens mij geen standaard handigheidje voor.
SC's worden wel op de routekaart weergegeven, dus als je op je geplande route een SC ziet staan, gewoon daarop klikken en dan ga je erheen. Daarna eindbestemming invullen (tussenstops kan helaas nog niet).

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 15:06
bottom line schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

Heb je beide proefgereden of puur dankzij 2019 bijtelling?
Ik heb alleen meegereden in beide. Ik heb nog nooit een auto proef gereden.
Zelfde met mijn huidige auto, V60 Twin Engine, die had ik een keer mee als leenauto toen mijn V50 in onderhoud was.

Los van het financiële aspect:

- SuperCharger netwerk ipv zoek een lader (ik kom nog wel eens in het buitenland)
- Verbruik van de P2 is een stuk meer dan verwacht (volgens buurman)
- Android Auto; alsof je een beta versie van een nieuw OS hebt
- It's a Tesla

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Chk1975 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:38:

Ik gebruik altijd het spraakcommando "navigeer naar supercharger" dan komen ze op de kaart.

Of 1 keer op de kaart tikken en dan het bliksem icoontje dan worden ze ook op de kaart getoond.
Pagina: 1 ... 140 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: