BlakHawk schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:48:
[...]
Mag ik dan ook even melden dat ik sinds de laatste update geen phantom brake meer heb gehad
Geen idee of het te maken heeft met het feit dat mijn bordenherkenning 9 van de 10 borden mist
Maar goed het rijd heerlijk. Ik kan mij dan ook niet (meer) vinden ik spontane remactie of aanpassingen in snelheden op de snelweg.
Dat automatisch aanpassen snap ik ook niets van, de ene keer beperkt hij de snelheid ook bij AP tot de maximale snelheid, de andere keer kan ik gewoon fors boven de vmax rijden. Ik zie ook geen verbanden.
Ik heb juist weer meer heftige phantombreaks sinds de laatste update: v36.11.
Ik zie wel een duidelijke regelmatig van het aanpassen van de vmax.
Standaard aanzetten.
Rijdt je onder de vmax + ingestelde afwijking. dan gaat je CC op vmax + ingestelde snelheid.
Rijdt je boven de vmax + ingestelde afwijking. dan gaat je CC Op je huidige snelheid (tenzij boven de 150km/u).
Als de CC aanstaat hoger dan vmax + afwijking.
Rijdt je op een meerbaans weg zonder tegenliggers dan blijft de vmax staan.
Als je tegenliggers hebt (provincale weg), dan gaat de CC naar vmax + afwijking.
Bijzondere situaties:
De auto leert van andere weggebruikers op bepaalde punten. denk aan bochten, gevaarlijke kruispunten en dagelijkse files.
Hierbij gaat je CC naar een aangepaste snelheid voordat je dit punt bereikt. meestal in stappen van 10 km/u.... bij een bocht zie je je auto van 100, naar 90 naar 80 naar 70 gaan. met 70 ga je de bocht door, en daarna zet de auto zichzelf weer op 100.
Voor mijn gevoel gaat de snelheid er te vroeg uit en worden de bochten te voorzichtig genomen.
Ook die "gevaarlijke kruispunten" zijn vaak stoplichten met een flitspaal. blijkbaar trappen veel mensen daar spontaan op de rem, waardoor dit gedrag in de auto wordt aangeleerd.
Ook op enkele punten waar vrijwel altijd files staan, zie je dat de snelheid op dat stuk omlaag wordt gezet al is de weg op dat moment leeg...
Na deze bochten / obstakels gaat de CC weer terug naar zijn orginele ingestelde snelheid.
Mocht je de CC aanzetten in zo'n punt, volgens mij pakt hij dan je huidige snelheid als je erboven rijdt. en houd hij deze ook vast. (dus als je 100 mag, je rijdt 80 en de auto vindt dat het eigenlijk 70 is in die bocht, dan blijft hij 80 rijden.
Rijd je echter 60. dan zal hij versnellen naar 70 en daarna naar 100.
Maar van deze usecase ben ik ongeveer 50% zeker. aangezien ik deze situatie eigenlijk nooit ervaar.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber