Verslag van mijn eerste volledige dag met de Model 3 waarop ik meteen naar Groningen op en neer moest...
's Morgens met 62% de reis gestart aangezien ik thuis nog niet kan laden. Ik had de reis met ABRP voorbereid, berekend op 60% bij vertrek en 50% bij aankomst (aangezien ik bij het kantoor in Groningen ook niet kan laden) en die stelde een laadstop voor bij de 175kW New Motion lader langs de A28 boven Zwolle. Dus de Tesla de opdracht gegeven om daarheen te rijden en daar gingen we om 6:30!
Mooi op schema nam ik de afrit naar het Shell station waar die New Motion lader was en resoluut stuurde ik richting de parkeerplaats - want daar staan de snelladers toch altijd? Toch niet... Bij deze waren de snelladers naast de pompen. Oeps, wat nu? Terug kan niet want dat is tegen verkeer in dat de snelweg af komt zeilen, levensgevaarlijk... Dus dan maar door. Toen dus maar de eindbestemming in de navigatie ingevoerd en die stelde me een SuC sessie voor bij Van de Valk Assen. Oké, doen we dat! Ik moet zeggen, op dat ritje kreeg ik wel een beeeeetje range anxiety ondanks dat ik wist dat ik het zeker kon halen. Met 6% over stak ik de SuC stekker in mijn drietje.
De slimmigheden aan boord raadden me aan om 5 minuten te superchargen zodat ik mijn bestemming kon bereiken. Maar ik wilde daar dus niet leeg aankomen, maar met 50%, aangezien ik daar niet kan laden en ook nog terug moest. Dus de navigatie in beeld en aan de SuC blijven zuigen totdat de verwachte SoC bij aankomst 50% was.
Uiteindelijk om 9:20 bij de bestemming aangekomen met 52%. Tijd voor koffie en een ramvolle werkdag!
Zo rond 17:00 was het werk gedaan en nam ik weer plaats in mijn Rooie Rakker voor de terugreis. Ook met ABRP voorbereid om met 50% SoC thuis te komen. Die raadde de New Motion aan de Blaloweg in Zwolle aan als tussenpunt. Daar kwam ik om 18:00 aan met 20% SoC. Eerste keer laden bij een niet-Tesla lader! Yes, laadpas werkt! Navigatie ingesteld op mijn huisadres en verwachte SoC bij aankomst in de gaten gehouden. Toen die eindelijk 50% aantikte was de accu 88% vol en was het inmiddels ongeveer half zeven. Toen ik er aankwam stond ik alleen, toen ik weg reed had ik twee buren, een Jag en een Lief!
Na zo'n 50 van de resterende 100km afgelegd te hebben werd het 19:00 en de auto schakelde automagisch over naar 120km/h en later 130km/h. Uiteindelijk om 19:30 parkeerde ik mijn bolide thuis met 52% SoC.
Normaal gesproken ben ik na zo'n dag zo moe als een hond... Vandaag niet! Ik heb zo veel mogelijk op AP gereden, wat een geweldig systeem is dat toch, ondanks dat irritante uit aan uit aan met bijbehorende vliegtuigbiepjes als je van rijstrook wisselt. Twee keer een phantom brake gehad op die in totaal 400 km, en 1x klapte hij eruit door laagstaande zon recht voor terwijl ik een vrachtwagen inhaalde. Oh, en die belijning bij afritten over een spitsstrook snapt hij ook niet. Elke keer een gevecht tegen de auto om 'm op de spitsstrook te houden, want hij wil met die lijn mee sturen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mx. Alba op 25-09-2020 20:38
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.