Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.227 views

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:17:
[...]

Ervaring lijkt dan inderdaad overeen te komen met mijn degradatie profiel.
Jouw autobahn ritjes waren ook conform de specificaties van de auto? O-)
Haha, bedoel je een top van 233km/h?
Jep!

Ondanks dat hij de Volvo niet bijhield (245), is de acceleratie naar 230 toe indrukwekkend!

Je doet het door rijbereik alleen niet zo lang als vroeger met de ICE.

Met de ICE reed ik soms echt 200km 200+...
Karlsruhe naar Basel was heerlijk op die manier. Lege wegen en echt even wat kilometers wegtikken!

Dat doe je met de Tesla maar eventjes en dan weer terug naar 150... Ten minste, ik dan...

Youtube: DashcamNL

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:26
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:14:
De drop van 499km naar +/- 485km staat niet op deze kaart, toen had ik nog geen Teslafi, maar ik ben daar al al direct aan het begin met de Model 3 naar Duitsland gegaan.

Zie hieronder, die drops lijken sterk verband te houden met autobahn ritten.

[Afbeelding]

Moet ik toch nog maar wat ritjes plannen om onder die 70% uit te komen :+
Goed om te weten, zou het helpen om op de autobahn chill mode in te schakelen?

[ Voor 81% gewijzigd door Pierz op 15-09-2020 15:25 ]

• BlakHawk
Pierz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:22:
Goed om te weten, zou het helpen om op de autobahn chill mode in te schakelen?
Ja hallo, daar heb ik geen Model 3 AWD voor gekozen.

Dan had ik net zo goed een Niro kunnen kiezen.

Nee hoor, na mij de zondvloed, of op naar de 70% en een nieuw accupakket :+

Ik heb nog nooit echte lange stukken 200 gereden. Stukjes van 10-20 km en daarna weer terug.
Als dat al niet kan...

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 15-09-2020 15:26 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:24
Bij mij was de degradatie opvallende groot precies na 2 firmware updates (na 2020.20.12 en na 2020.32.5). 2x een stap van 5 en 8 km eraf.

• Pierz
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:24:
[...]

Ja hallo, daar heb ik geen Model 3 AWD voor gekozen.

Dan had ik net zo goed een Niro kunnen kiezen.

Nee hoor, na mij de zondvloed, of op naar de 70% en een nieuw accupakket :+
Haha begrijpelijk, maar hier zakelijk koop, dus liefst nog even privé doorrijden naderhand.

• BlakHawk
Pierz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:26:
[...]

Haha begrijpelijk, maar hier zakelijk koop, dus liefst nog even privé doorrijden naderhand.
Denk ook dat het aan het exemplar accu ligt.
Mijne zit al fors onder gemiddeld, dus overnemen zou ik nooit doen.

Zo lang Tesla niets wil onderzoeken bij mij, ga ik de accu niet liefdadig behandelen.

Standaard 90% en bijna nooit snelladen, daar houd mijn welwillendheid op.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:17:

[...]

Heb jij nog bovengemiddelde degradatie waargenomen?
Heb het eerlijk gezegd niet bijgehouden met TeslaFi, maak me er niet zo heel erg druk om tot nu toe!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• BlakHawk
DennusB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:33:
[...]

Heb het eerlijk gezegd niet bijgehouden met TeslaFi, maak me er niet zo heel erg druk om tot nu toe!
Weet je wel wat de jouwe bij een 100% lading aan km aangeeft?
Dat is vrij makkelijk te controleren door de de switch in de auto om te zetten van energie naa afstand (instellingen->scherm).

Vervolgens in de app, bij laden de slider naar 100% sliden geeft een impressie van het aantal km.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

haha :+

Op de degradatie na ben ik er overigens van overtuigd dat voorlopig niet één fabrikant de Tesla ervaring kan bieden op dit soort trips naar Zuid Europa.

Zorgeloos instappen zoals bij een ICE, altijd een snellaad mogelijkheid hebben, altijd een optimale laadsnelheid, op de autobahn met een paar +300pk fossielen spelen en dat met een reistijd die amper hoger is dan een ICE. Dat gaat voorlopig echt nog niet lukken met een Polestar, e-Tron of ID3 of whatever..

De tarieven van het SuC netwerk zijn natuurlijk ook een lachertje in vergelijking tot de concurrentie.

Op vakantie veel leuke gesprekken gehad waarbij mensen oprecht verbaast waren over de reis ervaringen ihk van laden / reistijd en de kosten. Daarnaast nog veel toeristen vastgelegd die toch even kwamen kijken toen ze gewenkt werden door sentry :D

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 15:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
Jullie zeggen verhoogde degradatie, maar tijd terug heeft iemand een mooi artikel geplaatst (en later nog heel concreet samengevat) wat hier dieper op ingaat en hoe calibratie tot stand komt. Is dat hier niet ook het geval? Je vraagt plots een heel andere power-output van de accu. Ik geloof namelijk niet per definitie dat een rit op de autobahn continu zulke forse degradatie met zich mee kan brengen. Overigens betekent het niet dat het niet zo is. Interessante stelling.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
Je moet hier wel snel lezen om alles mee te krijgen 😁

@STIMPPYYY Zou zeker kunnen, maar de SR+ batterij krijgt er echt wel van langs als je kijkt naar de capaciteit en (ont)laadvermogens.

Bij een Model S had je nog speciale P versies nodig etc.

[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 15-09-2020 15:54 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:49:
Jullie zeggen verhoogde degradatie, maar tijd terug heeft iemand een mooi artikel geplaatst (en later nog heel concreet samengevat) wat hier dieper op ingaat en hoe calibratie tot stand komt. Is dat hier niet ook het geval? Je vraagt plots een heel andere power-output van de accu. Ik geloof namelijk niet per definitie dat een rit op de autobahn continu zulke forse degradatie met zich mee kan brengen. Overigens betekent het niet dat het niet zo is. Interessante stelling.
Het punt wat @kdeboois eerder aandroeg is dat zowel laden als ontladen op hoge vermogens belastnd voor de accu kan zijn.

Bekend is dat 150-250kW impact heeft op degradatie van de accu. maar op de autobahn vol vermogen vragen (dus met 350kW ontladen) kan zowaar nog schadelijker zijn.

Ik heb na mijn vakantie niet heel veel tijd gehad maar een nacht op 20% gehouden, 30% en 50%, daarna nog een nacht op 70%, 80%, 90% en 95%.

Dit zou callibratie moeten verbeteren. Langer dan 6 uur de auto laten slapen op een bepaalde soc.

Ik zag geen noemenswaardige verschillen, dus ben ermee gestopt. Vooral toen ik zag dat die man in dat topic 7(!!!) maanden is bezig geweest.

Het is maar ene auto en ook nog eens lease, dus ik ben ermee gestopt :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:49:
Dat kan best. Ik omschrijf alleen wat ik zie aan data in relatie tot eerdere onderbuik ervaringen. Daarnaast heb ik de heenweg ook niet heel rustig gereden.

Tegelijk zie ik wel dat ik na 30k 6.9% degradatie heb en een rated range van 347km, cijfers die onder het vlootgemiddelde liggen.

Wanneer andere berijders met hogere degradatie ook een dergelijk autobahn profiel hebben dan is er genoeg grond voor een verdenking in een bepaalde richting. (Vsac verhaal van @kdeboois , zeker in het kader capaciteit vs vermogen bij de SR+)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
kdeboois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:53:
Je moet hier wel snel lezen om alles mee te krijgen 😁

@STIMPPYYY Zou zeker kunnen, maar de SR+ batterij krijgt er echt wel van langs als je kijkt naar de capaciteit en (ont)laadvermogens.

Bij een Model S had je nog speciale P versies nodig etc.
Bedoel je hiermee dat als je hard optrekt, de batterij sneller degradeert?

• BlakHawk
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:56:
[...]

Dat kan best. Ik omschrijf alleen wat ik zie aan data in relatie tot eerdere onderbuik ervaringen. Daarnaast heb ik de heenweg ook niet heel rustig gereden.

Tegelijk zie ik wel dat ik na 30k 6.9% degradatie heb en een rated range van 347km, cijfers die onder het vlootgemiddelde liggen.

Wanneer andere berijders met hogere degradatie ook een dergelijk autobahn profiel hebben dan is er genoeg grond voor een verdenking in een bepaalde richting. (Vsac verhaal van @kdeboois , zeker in het kader capaciteit vs vermogen bij de SR+)
Maar ik heb een LR en zie hetzelfde...
Met nog geen 20.000 gereden km en al op 466km rated range...

Zit ik om en nabij de 7% degradatie nu.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

naii11 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:59:
[...]

lees eens een paar posts terug zou ik zeggen..

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:01:
[...]

Lijken redelijk normale cijfers als ik die van mij er ook even bij pak.
Ik rijd helemaal geen autobahn en heb misschien 1x een keertje doorgetrokken tot 200km/h.
Verder rijd ik altijd heel rustig en normaal.
Derhalve is bij mij de degradatie ook zo'n 6% over de gehele linie en heb er nu ongeveer 30.000KM op staan in iets minder dan een jaar tijd. Ik heb overigens een 18inch Aero LR AWD model 3.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
[...]

Net even de check gedaan met de slider in het oplaadscherm, 491km voor een M3P. Was bij afleveren 499 en is tussendoor ook 485 geweest. Had verwacht dat hij omlaag zou zijn gegaan na een vakantie met minimaal 10x superchargen maar is dus weer omhoog gegaan. Meer super chargen dus gaat je range van omhoog 😂

• BlakHawk
RichardC79 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
[...]

Ik rijd helemaal geen autobahn en heb misschien 1x een keertje doorgetrokken tot 200km/h.
Derhalve is bij mij de degradatie ook zo'n 6% over de gehele linie en heb er nu ongeveer 30.000KM op staan in iets minder dan een jaar tijd. Ik heb overigens een 18inch Aero LR AWD model 3.
Dat is niet normaal...
Om Teslafi even te quoten, want meten is weten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWkpu0qj61auM-fQzA0Jkibfesw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jheWl0lpH81Q6d1Azqm8feZE.png?f=user_large

• BlakHawk
@RichardC79 dit is normaal:
Malt007 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:10:
[...]

Net even de check gedaan met de slider in het oplaadscherm, 491km voor een M3P. Was bij afleveren 499 en is tussendoor ook 485 geweest. Had verwacht dat hij omlaag zou zijn gegaan na een vakantie met minimaal 10x superchargen maar is dus weer omhoog gegaan. Meer super chargen dus gaat je range van omhoog 😂

• RichardC79
Malt007 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:10:
[...]

Denk dat het omhoog gaan eerder met de hogere buitentemperatuur te maken heeft. ;)

• RichardC79
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:12:
[...]

Dat is niet normaal...
Om Teslafi even te quoten, want meten is weten:

[Afbeelding]
Ik zit ook wel aan die onderkant dan klaarblijkelijk. Als ik naar mijn grafiekje kijk zit er een giga drop in die range tussen pakweg de maanden mei en juli van dit jaar. Geen idee waar dat vandaan komt, want in die maanden heb ik helemaal niet zoveel gereden. Voor die tijd zat ik ongeveer op die gemiddelde lijn en daarvoor zelfs iets boven dat gemiddelde. Heel vreemd...

• kdeboois
RichardC79 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
[...]

Hoe is je snellaad gedrag ?

• kdeboois
naii11 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:59:
[...]

Ja, omdat, althans zo lijkt het, Tesla toelaat om er teveel vermogen uit te halen. Uit de modelbouw blijkt er een gouden regel te zijn voor Li Ion batterijen waarbij ze de Vsag niet verder dan 10% van de spanning laten zakken. Als je meer spanningsval toestaat is daar de ervaring dat de batterijen erg snel slijten.

• RichardC79
Niet, dat doe ik eigenlijk nooit.
Heb een eigen laadpaal. (wel een 3-fase model dus 11kwh max)

Heb hem wel recent een aantal weken uitgeleend gehad aan een collega welke wel de superchargers bezocht omdat hij geen eigen laadpaal had. Maar die drop is van ruim daarvoor dus toen was dat nog niet het geval...

• naii11
kdeboois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:25:
[...]

Ja, omdat, althans zo lijkt het, Tesla toelaat om er teveel vermogen uit te halen. Uit de modelbouw blijkt er een gouden regel te zijn voor Li Ion batterijen waarbij ze de Vsag niet verder dan 10% van de spanning laten zakken. Als je meer spanningsval toestaat is daar de ervaring dat de batterijen erg snel slijten.
Zou dat toeval zijn? Of zou dat een van de 'unique selling points' zijn, dat harde optrekken? Iets wat men in de praktijk nauwelijks meer doet na 2/3 weken rijden. Slimme jongens in Fremont.

• BlakHawk
naii11 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:28:
[...]

Zou dat toeval zijn? Of zou dat een van de 'unique selling points' zijn, dat harde optrekken? Iets wat men in de praktijk nauwelijks meer doet na 2/3 weken rijden. Slimme jongens in Fremont.
Ik wel hoor :+
Ben ook niet van plan daarmee te stoppen ;)

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:24
Ik had gehoopt vandaag met prinsjesdag te horen dat verhoging bijtelling elektrische auto's uitgesteld zou worden in poging om de klimaatdoelstellingen te bereiken, maar helaas.

Lijkt er namelijk op dat Model 3 begin volgend jaar wat upgrades zoals warmtepomp krijgt.

Dus beetje jammer om dan vanwege bijtelling net daarvoor er een te bestellen. Maja je kan niet alles hebben.

• naii11
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:32:
[...]

Ik wel hoor :+
Ben ook niet van plan daarmee te stoppen ;)
Ik stiekem ook wel, hoewel niet 100% acceleratie. Is jouw auto operational lease?

• naii11
Hertog_Martin schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:44:
Ik had gehoopt vandaag met prinsjesdag te horen dat verhoging bijtelling elektrische auto's uitgesteld zou worden in poging om de klimaatdoelstellingen te bereiken, maar helaas.

Lijkt er namelijk op dat Model 3 begin volgend jaar wat upgrades zoals warmtepomp krijgt.

Dus beetje jammer om dan vanwege bijtelling net daarvoor er een te bestellen. Maja je kan niet alles hebben.
De stukken van Prinsjesdag zijn een hele poos tevoren uitgewerkt.

De nieuwe EU doelstellingen, die nog niet concreet zijn, zijn daarvoor te nieuw. Als je daarop doelde.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
[...]

Rated Range 487 km, bij aflevering 499 km (Performance)
Auto is van december, 21k mee gereden.
Supercharger tot op heden 6x. Auto staat elke dag te laden op 3,7 KW lader tot 90%.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:07:
Eerder heb ik een post gemaakt om voor de Model 3 te gaan, maar twijfel toch een beetje.
Model 3 staat nog steeds op #1 van de twee opties die ik in gedachten heb, maar vraag me af of de kofferbak groot genoeg is als family car. (denk aan kids van 0 t/m 3
Real live vergelijk van de kofferbakken o.a ID.3 en Model 3

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:36:
[...]

Mooi man, ziet er goed uit. Vroeger ook vaak spul gebruikt van Meguiars. Ben lang niet meer zo fanatiek als toen, maar kan het altijd wel waarderen als iemand anders wel de moeite neemt.

Heel herkenbaar trouwens met de hond. Die van ons is middel formaatje en 15KG. Ik doe 'm altijd voor met een handoekje op de grond. Zit hij bij jou op de achterbank en hoe doe je dat dan? Ik heb ook zo'n zak voor achter, maar vind dat echt helemaal niks.
Ik heb al 2 speciale doek-hoezen speciaal voor de hond gekozen die op de achterbank passen.

Die hoes van Tesland is waardeloos, eentje van bol.com werkt wel goed en past goed. Onze hond is 32kg+ dus de bovenkant v dorpels moet ik wel beschermen.

(Plus een hondengordel zit standaard vast, plus andere twee gordels achter de hoes ingeklikt tegen pingel geluiden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOdSFepomTMsUG3tAo21Xdq6QPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZAoJeSOxN9MBl3kmrt9UbqO.jpg?f=fotoalbum_large

In het midden zakt de hoes (Vasgemaakt om hoofdsteunen) wat meer door zodat hij met zijn pootjes en kop soms in het midden gaat “hangen”

*edit* dit was even de beste foto die ik kon vinden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:45:
[...]

haha :+

Op de degradatie na ben ik er overigens van overtuigd dat voorlopig niet één fabrikant de Tesla ervaring kan bieden op dit soort trips naar Zuid Europa.

Zorgeloos instappen zoals bij een ICE, altijd een snellaad mogelijkheid hebben, altijd een optimale laadsnelheid, op de autobahn met een paar +300pk fossielen spelen en dat met een reistijd die amper hoger is dan een ICE. Dat gaat voorlopig echt nog niet lukken met een Polestar, e-Tron of ID3 of whatever..

De tarieven van het SuC netwerk zijn natuurlijk ook een lachertje in vergelijking tot de concurrentie.

Op vakantie veel leuke gesprekken gehad waarbij mensen oprecht verbaast waren over de reis ervaringen ihk van laden / reistijd en de kosten. Daarnaast nog veel toeristen vastgelegd die toch even kwamen kijken toen ze gewenkt werden door sentry :D
Om even je roze bril wat bij te stellen :9.
Je weet dat er een aantal Aziaten zijn die zo’n trip ook makkelijk kunnen doen?
Met ionity onderweg kom ik in alle rust met een E-tron daar ook, zolang ik Frankrijk kan overslaan :). En de 1000km testen van Björn bevestigen dat ook grotendeels. (E-tron slechts 20min langzamer dan een X op 1000km)
En degradatie met een gunstige bruto netto verhouding hebben wij dan op zich dus (indirect) minder last van.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2020 17:32 ]

• Stef87
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:29:
[...]
SR+ zal qua rijden, op acceleratie en range na, niets onderdoen voor de LR / P.
Comfort blijft hetzelfde. :9
Rijden wel wat anders. AWD en P zijn lager, de P heeft anders onderstel. De SR+ is ook weer een stuk lichter.

AWD vs. RWD rijdt niet hetzelfde. (Persoonlijk vind ik de SR+ bij normaal rijden en sturen lekkerder rijden)

Er zijn wel meer verschillen, de sr+ is een prima auto maar de range op een lading is waarschijnlijk wel lager dan een ID3 1st.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BlakHawk
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:07:
Eerder heb ik een post gemaakt om voor de Model 3 te gaan, maar twijfel toch een beetje.
Model 3 staat nog steeds op #1 van de twee opties die ik in gedachten heb, maar vraag me af of de kofferbak groot genoeg is als family car. (denk aan kids van 0 t/m 3)

Tweede keus zou uitkomen op de VW ID.3 1ST Plus.
Deze is qua ruimte achterin groter, terwijl de totale bagageruimte van de Model 3 groter is. Ik kan bij de Model 3 echter lastig inschatten of hier één/twee kinderwagens in gaan + andere kinderaccessoires / tassen voor vakantie, etc.

Ik heb donderdag een proefrit in de VW ID.3, maar heb er afgelopen weekend al even in gezeten.
Persoonlijk vind ik het een redelijk veilige keuze qua interieur. Hij verschilt niet veel van mijn huidige GTE uit 2015. Het is een mooie auto, maar meer ook niet. Ik had meer verwacht.

Ik hoor graag bevindingen van mensen met kinderen in deze leeftijdscategorie. Ik hoor sowieso graag alle bevindingen, mocht je hierover info hebben. :)

Thanks alvast!
Ik vind de ID3 echt een mooie stap van VW, tot ik de kofferbak zag. Ik dacht, het is toch geen UP?!

De Enyaq begint er nu op te lijken!

Kofferbak 3 heeft mij verrast.

Als het lease is zou ik de 3 doen...

Dozen wijn en ander spul in de bak onder de kofferbak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v09OCSq9gkivNGMVkneU01AZY6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrKKhL0zela2DYqlOlPjWJ6A.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is de kofferbak zelf erg diep, 4 sporttassen in de lengte erin (2 op elkaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDltulGTggdjTnORtar-CHn5vBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZnBofdE4DcI2OqF3Pj9xTZX.jpg?f=fotoalbum_large

• Stef87
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:49:

Waar ik minder content mee ben is de degratie.

Op de terugweg heb ik vele malen extremer gereden dan op de heenweg ten aanzien van JOJO driving en vmax. Heenweg was de degradatie volgens ABPR slecht .1%, naar 6.1% de terugweg .8% naar 6.9^%!!! :'( :'( :(. Op deze manier is een accupakket geen lang leven beschoren.

Netto cap is nu 47.5kWh (dit was op de heenreis nog 47.9kWh)

Teslafi
[Afbeelding]

Dit onderstreept mijn eerdere gevoel bij autobahn avonturen dat de aandrijflijn teveel vraagt van het accupakket bij langdurige belasting. Misschien ook niet heel gek voor een <50kWh pack wat soms langere tijd >160kW moet leveren. Ik denk dat Tesla bij het design teveel oog heeft gehad voor de folder specificaties en te weinig aandacht heeft gehad voor autobahn avonturen, best zorgelijk!

Daarnaast had ik ook het gevoel dat de performance veel eerder gecapped wordt bij een lageren SoC dan mijn autobahn avontuur eerder dit jaar in januari.

Deze degradatie waardes beloven nog wat voor de toekomst....

Ik ben benieuwd naar de autobahn avonturen en ervaringen van @Stef87 @BlakHawk in het kader van degradatie.
Interessante theorie die ook bij mij zou passen. Ik had vanaf het begin al zoveel verdwenen capaciteit. Mogelijk komt dit omdat ik een paar dagen na ontvangst van de Model 3 via Duitsland naar Slovenië heb gereden over de Autobahn. (ook een stukje 200+ Km/h en soms 160-170km/h aanhoudend, maar zeker niet racen!).

Met je mogelijke degradatie kom je nu akelig dicht bij mij in de buurt met de rated range, ik heb (met minder km) al lagere score in Teslafi. Ik zou de settings daar ff aanpassen naar: 90% charges or higher & incomplete charges uitvinken).

Zelf moet ik het ook nog meten maar de prestaties lijken bij mij ook al afgeknepen. (Ook bij 90% lading)

Even kijken of bijv. 0-100 nog mogelijk is in 5.1seconde zoals na de update mogelijk was.

**edit** ik vul hier later nog het eea wat aan.

• BlakHawk
Stef87 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:51:
[...]

Interessante theorie die ook bij mij zou passen. Ik had vanaf het begin al zoveel verdwenen capaciteit. Mogelijk komt dit omdat ik een par dagen na ontvangst via Duitsland naar Slovenië heb gereden over de Aurobahn. (ook een stukje 200+ Km/h en soms 160-170km/h aanhoudend, maar zeker niet racen!).

Met je mogelijke degradatie kom je nu akelig dicht bij mij in de buurt met de degradatie, ik heb (met minder km) al lagere score in Teslafi. Ik zou de settings daar ff aanpassen naar: 90% chargers or higher en incomplete charges uitvinken).

Zelf moet ik het ook nog meten maar de prestaties lijken bij mij ook al afgeknepen. (Ook onderin bij 90% lading)

Even kijken of bijv. 0-100 nog mogelijk is in 5.1seconde zoals na de update mogelijk was.

**edit** ik vul hier later nog het eea wat aan.
Ze knijpen toch alleen prestaties bij veel snelladen?!

Als ze dat ook doen zonder snelladen als regel, zou je bijna gaan denken dat ze garantieclaims actief proberen te ontwijken :o

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 20:18
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:55:
[...]

Als ze dat ook doen zonder snelladen als regel, zou je bijna gaan denken dat ze garantieclaims actief proberen te ontwijken :o
Volgens mij knijpen ze niks en is dat (tot nu toe) een theorie.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:16
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:45:
[...]

op de autobahn met een paar +300pk fossielen spelen en dat met een reistijd die amper hoger is dan een ICE.
Ik wil die laatste statement wel even tegenspreken. Met een ICE van Den Haag naar Freiburg (im Breisgau) round-trip in 13.5 uur, met 1 tankbeurt, in de ochtend vertrokken en s'avonds thuis en gewoon netjes gereden. Dat zie ik op korte termijn nog niet verbeterd worden, met de batterijen van nu. wellicht in de toekomst wel.
[...]

Tja. Blijft een black box. Blijft de rated range kloppen? Is 480 rated @ 100% echt 480 of eigenlijk maar 450? Of gaan ze hier iets mee “knoeien” op het moment dat de accu richting 70% gaat. Ik vraag me echt af hoe een klant nu aan kan tonen dat de accu op 65% bv. Voor mij is het ook lease dus de 4 jaar komt hij wel door. Maar bij aanschaf is dit toch wel een issue.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GeeMoney
Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:12:
[...]

Tja. Blijft een black box. Blijft de rated range kloppen? Is 480 rated @ 100% echt 480 of eigenlijk maar 450? Of gaan ze hier iets mee “knoeien” op het moment dat de accu richting 70% gaat. Ik vraag me echt af hoe een klant nu aan kan tonen dat de accu op 65% bv. Voor mij is het ook lease dus de 4 jaar komt hij wel door. Maar bij aanschaf is dit toch wel een issue.
De enige manier lijkt mij om vanaf nagenoeg leeg helemaal vol te laden en kijken wat je erin kan krijgen? En dan 5-8% laadverlies berekenen en dan heb je je best gedaan?

• Teslalrp
Afgelopen week las ik dat de Audi E-tron gemiddeld 275wH verbruikt. Ik heb gekozen voor de Tesla P. Hoewel gewend ben Audi te rijden (A5), heb ik op aanraden van de kids gekozen voor de Tesla P. Onder andere range, acceleratie en topsnelheid.
Verder vind ik het supercharger netwerk echt super. Tot nu toe weinig problemen met de Tesla. De waarde is denk ik goed waardevast, als ik het aanbod zie uit 2019, mede natuurlijk door de lage bijtelling.

• Stef87
[...]

Dat doen ze ook, de classic Model S en de meeste Model X batterijen zijn flink geknepen bij de SuC. De laadcurve is ook niet/nergens gegarandeerd in de (vind ik: magere) garantievoorwaarden.. (helaas)

• Stef87
Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:12:
[...]

Al kon je die zelf aantonen is dat niet geldig (lees batterijgarantie maar eens goed door) :P

• Stef87
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:06:
[...]

Volgens mij knijpen ze niks en is dat (tot nu toe) een theorie.
Het zou mij verbazen als dit nog niet al ingeprogrammeerd is, als je capaciteit mist en je de belasting “even hoog/laag” wilt houden, dan moet je het vermogen evenredig afknijpen.

(Zogenaamde C-rating van de cellen blijft dan hetzelfde)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:27:
[...]

Met ionity onderweg kom ik in alle rust met een E-tron daar ook, zolang ik Frankrijk kan overslaan :). En de 1000km testen van Björn bevestigen dat ook grotendeels. (E-tron slechts 20min langzamer dan een X op 1000km)
En degradatie met een gunstige bruto netto verhouding hebben wij dan op zich dus (indirect) minder last van.
Jij pikt één element eruit terwijl Tesla juist uniek is de combinatie die ik noemde. Het ionity netwerk is natuurlijk niet te vergelijken met de dekking het gemak van het SuC netwerk. Je hoeft simpelweg nergens naar te kijken, als je op de autobahn ineens de mogelijkheid krijgt om lekker door te trappen dan doe je dat spontaan en pak je een SuC eerder. Het is zorgeloos, het is "ICE" comfort.
msteggink schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:31:
[...]

Ik wil die laatste statement wel even tegenspreken. Met een ICE van Den Haag naar Freiburg (im Breisgau) round-trip in 13.5 uur, met 1 tankbeurt, in de ochtend vertrokken en s'avonds thuis en gewoon netjes gereden. Dat zie ik op korte termijn nog niet verbeterd worden, met de batterijen van nu. wellicht in de toekomst wel.
Dat deed ik vroeger ook met mijn diesel, 1x stoppen om te tanken en lekker doorrijden, ja dan is een ICE sneller.

In de case die ik omschreef (en op basis waarvan ik mijn stelling maakte) had ik het over een vakantie naar Zuid Europa met een gezin (iets wat toch redelijk veel voorkomend is ;) )

Ik kan je één ding verzekeren, als je het op een dag veel sneller wilt doen dan de +/- 13:30 uur dit niet positief ontvangen wordt door je gezinsleden :+. Bij deze trip was iedereen blij, pappa kon lekker door jakkeren en de rest kon met 6 korte stops (5 - 15 min) en 2 (30-35min) lange stops lekker de benen strekken en buiten de auto iets eten.

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 21:16 ]

• GeeMoney
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:24:
[...]

Jij pikt één element eruit terwijl Tesla juist uniek is de combinatie die ik noemde. Het ionity netwerk is natuurlijk niet te vergelijken met de dekking het gemak van het SuC netwerk.

Je hoeft simpelweg nergens naar te kijken, als je op de autobahn ineens de mogelijkheid krijgt om lekker door te trappen dan doe je dat spontaan en pak je een SuC eerder. Het is zorgeloos, het is "ICE" comfort.
Het grappige is dat je dat dus vanuit je eigen standpunt als feit aanbrengt terwijl je dus met geen enkele andere wagen een dergelijke trip hebt gemaakt. (Er zijn een aantal tweakers en vloggers die dat wel hebben gedaan)

Er zijn (oké, op Frankrijk na) best veel snelladers aan het ontstaan en Ionity doet daar in ieder geval goed aan mee.

Qua comfort weet ik in ieder geval wel waar ik liever een dergelijke trip in maak. (zeker met een vrouw en 2 kinderen en een berg bagage)
De grote range van de Aziaten maakt dus dat je iets langer door kan rijden en zodoende ook prima afwegingen kan maken met snelladers waardoor ook die gehele trip gewoon aangenaam te doen is.

Ik denk dus dat er wel degelijk andere merken zijn waarbij een dergelijke trip net zo aangenaam te doen is. Met maar een heel klein beetje voorbereiding extra (voornamelijk voor de Aziaten dacht ik omdat die geen laders meenemen in navigatie) en/of omdat we geen SuC’s hebben.

Als de geruchten waarheid worden dan is bovenstaande helemaal van toepassing straks. (Het gerucht dat laadplekken opengesteld moeten worden voor alle merken al dan niet een percentage van de palen)

Dan noem ik dus comfort, snelladen, aangenaam, reistijd totaal en batterij degradatie waar andere merken minder last van hebben vanwege een bruto netto verhouding.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2020 20:40 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:37:
[...]

Het grappige is dat je dat dus vanuit je eigen standpunt als feit aanbrengt terwijl je dus met geen enkele andere wagen een dergelijke trip hebt gemaakt. (Er zijn een aantal tweakers en vloggers die dat wel hebben gedaan)

Er zijn (oké, op Frankrijk na) best veel snelladers aan het ontstaan en Ionity doet daar in ieder geval goed aan mee.

Qua comfort weet ik in ieder geval wel waar ik liever een dergelijke trip in maak. (zeker met een vrouw en 2 kinderen en een berg bagage)
De grote range van de Aziaten maakt dus dat je iets langer door kan rijden en zodoende ook prima afwegingen kan maken met snelladers waardoor ook die gehele trip gewoon aangenaam te doen is.

Ik denk dus dat er wel degelijk andere merken zijn waarbij een dergelijke trip net zo aangenaam te doen is. Met maar een heel klein beetje voorbereiding extra omdat we geen SuC’s hebben. Als de geruchten waarheid worden dan is bovenstaande helemaal van toepassing straks. (Het gerucht dat laadplekken opengesteld moeten worden voor alle merken al dan niet een percentage van de palen)

Dan noem ik dus comfort, snelladen, aangenaam, reistijd totaal en batterij degradatie waar andere merken minder last van hebben vanwege een bruto netto verhouding.
Op vakantie trips rijd ik graag door en ervaren wij laadstops tot 30-35 min als prettig.

Als je met bijv. een e-Niro +150 gaat rijden dan wordt dat met een torenhoog verbruik, relatief lage laadsnelheid en onzekere laadsnelheid door onbekende laders een minder prettige trip. Het is ook altijd maar weer de vraag of een enkele lader werkt waardoor je ook marge moet houden.

Als je dan marge aan wilt houden, je auto minder efficiënt is, en de laadsnelheid trager is dan is die grotere accu ineens nauwelijks of geen voordeel meer.

Daarnaast is het super comfortabel dat je altijd overal naartoe kan zonder dat je bezig hoeft te zijn met laadpassen en snelladers, mijn trip naar frankrijk vorige maand en die naar italie heb ik praktisch met 0 voorbereiding gedaan, het enigste wat ik heb uitgezocht is het destination laden.

Voor de adoptie van het EV rijden hoop ik echt dat IONITY z.s.m. uitbreidt, iedere EV rijder verdient een SuC ervaring met een dekkend, toegankelijk, stabiel en voorspelbaar snellaadnetwerk.

Als jij het niet belangrijk vind om op de autobahn lekker >150kmh door te rijden of zorgeloos (zonder vooronderzoek of samengeknepen billen) te willen laden dan zijn andere EV's misschien niet zo goed of beter. Ik zeg alleen dat je met de combinatie van de eerder genoemde elementen die ik waardeer bij een langere internationale trip bij Tesla de beste beleving krijgt, en naar mijn inziens is dat een feit ja :)

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 21:47 ]

• Stef87
GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:27:
[...]

Dat geloof ik ook hoor.

Zelfs in 2018 (blog) kon ik al prima met onze Renault ZOE kleine 1000km op een dag afleggen in een redelijke tijd.

Meeste auto's laden veel sneller en je kan tegenwoordig ABRP installeren, je hoeft alleen eenmalig van tevoren de benodigde (eventuele) laadpas aan te vragen. (deze stap doe ik eigenlijk in de Tesla ook altijd: ga je naar Portugal moet je ook electromaps hebben, ik wil niet afhankelijk zijn van alle SuC's en liever overal kunnen laden)

Natuurlijk zijn de Superchargers erg fijn, set and ''forget'' maar de flexibiliteit van andere laders is ook fijn: moet je onverwacht even stoppen (bij een niet SuC) prik je hem in een andere DC lader. (Al zou je achteraf alsnog alleen maar SuC's gebruiken)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Onzin filmpje.
In de Tesla steekt hij gewoon random alles in de koffer, en komt het slecht uit omdat de harde koffer overblijft. Amper rekening gehouden met efficiëntie.

Terwijl ze in de andere auto's 10x langer bezig zijn met de koffer in te laden, en een hele hoop veranderen om het toch beter gestapeld te krijgen. Cijfers zeggen het zelf. 520l vs 385l. Je moet wel erg achterlijk zijn, als je meer in de ID.3 te krijgt met 140l minder plaats.

[ Voor 44% gewijzigd door bottom line op 16-09-2020 08:02 ]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Voor iedereen die twijfelt aan een roadtrip naar Italie met een M3 (LR AWD).. doen!

Wij zijn 3 weken weg geweest en oa de volgende plaatsen aangedaan (en aardig wat gereden nabij deze plaatsen): Lucca (Pisa) / Siena / Montepulciano / Florence / Viareggio / Gardameer. Heen- en terugweg via Zwitserland/Duitsland.
Gebruik gemaakt van SuCs, behalve 2x. Dit heeft ons prive EUR 35,- gekost, niet vol geladen trouwens, en kosten vielen mee: winkelcentrum Foiano della Chiana / EUR 18,97 voor 48,67kWh = EUR 0,39 per kWh en UniCoop Siena EUR 15,30 voor 39,25 kWh = EUR 0,39 per kWh.
Beide keren via de prive MainGau pas gedaan op een Ionity en EnelX snellader.

Geen 1x drukte ondervonden bij de SuCs, vaak zelfs als enige aan het laden, en Garda -> NL terug in 1x gereden. Wat overigens prima beviel doorwat we 3x wat langer gingen laden (30min).
Ook kan je veel meenemen door de handige trunk (extra ruimte in de bak), frunk.

Dus, prima aanrader!

[ Voor 27% gewijzigd door -Muncky- op 16-09-2020 08:44 ]

• BlakHawk
Okee eerlijk is eerlijk, de kofferbak van de ID3 is groter dan ik op de eerste foto's had verwacht.
Maar de Model 3 is absoluut groter.

• BlakHawk
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:42:
[...]

Dat we die met alle verbruikscijfers niet terugzien in de meeste posts over verbruik...
Gewoon constatering.

Trouwens, ik heb dit steeds vaker. Ik laad standaard tot 90% en tref dit de volgende ochtend aan:

[Afbeelding]
Vanochtend weer geladen en het lijkt toch wat stuctureler, ook bij lagere soc's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBdPSXnzhpQbjIGPlCaKmvYbzSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoBtqC5XpgAmABIa0SiJD7Kw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzLskfH6mqwI0kbaz-iZn2KFGH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VvMcTISb7y9912lFzrsmyRlx.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door BlakHawk op 16-09-2020 09:18 ]

• naii11
bottom line schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:59:
[...]

Onzin filmpje.
In de Tesla steekt hij gewoon random alles in de koffer, en komt het slecht uit omdat de harde koffer overblijft. Amper rekening gehouden met efficiëntie.

Terwijl ze in de andere auto's 10x langer bezig zijn met de koffer in te laden, en een hele hoop veranderen om het toch beter gestapeld te krijgen. Cijfers zeggen het zelf. 520l vs 385l. Je moet wel erg achterlijk zijn, als je meer in de ID.3 te krijgt met 140l minder plaats.
De ID3 is een hatch en de Model 3 een sedan. De liters zeggen niets alles. De opening is heel anders.

• naii11
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:17:
[...]

Vanochtend weer geladen en het lijkt toch wat stuctureler, ook bij lagere soc's

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had gisteren hetzelfde, voor het eerst sinds een jaar. Dat hij iets verder dan de streep geladen was. Wat maak je daaruit op?

• Pierz
naii11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:33:
[...]

De ID3 is een hatch en de Model 3 een sedan. De liters zeggen niets alles. De opening is heel anders.
Kijk even het filmpje. Het inpakken van de Model 3 is echt tenenkrommend slecht gedaan en je ziet duidelijk dat er veel meer in past dan in de ID3.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
pl0xs schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:03:
Gisteren ging ik naar de shoarma tent om eten af te halen. Mijn auto is ingesteld dat sentry mode altijd aan gaat. Ook gaat de auto automatisch op slot als ik van de auto wegloop. Vrienden van mij bleven achter in de auto en deden naar hun zeggen niks geks. Paar minuten later ging het alarm af en speelde de auto mega hard muziek af, met mijn vrienden nog in de auto. Is dit al bij iemand voorgekomen? Het komt wel eens voor dat iemand achter blijft in de auto, hoe voorkom ik dat dit weer gebeurd?
Ik doe via de deurhendel een van de deuren even open, dan gaat de auto niet op slot.

• BlakHawk
naii11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:34:
[...]

Ik had gisteren hetzelfde, voor het eerst sinds een jaar. Dat hij iets verder dan de streep geladen was. Wat maak je daaruit op?
Geen idee, maar het is de tweede keer in een rij...
Vorige laadsessie naar 90% gaf hij 92% weer.

• Stef87
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:41:
[...]

Geen idee, maar het is de tweede keer in een rij...
Vorige laadsessie naar 90% gaf hij 92% weer.
Hoe groter de onbalans in je batterij hoe groter de kans dat je na balanceren toch wat hoger/lager uit komt.

(Ik heb het ook vaak)

Wat ook de reden lijkt te kunnen zijn: als je sentry modus of andere dingen aan hebt staan, dan laat de auto de SoC % eerst een paar procent vallen voordat die weer gaat bijladen. Beetje een jojo effect

• BlakHawk
Stef87 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:44:
[...]

Hoe groter de onbalans in je batterij hoe groter de kans dat je na balanceren toch wat hoger/lager uit komt.

(Ik heb het ook vaak)

Wat ook de reden lijkt te kunnen zijn: als je sentry modus of andere dingen aan hebt staan, dan laat de auto de SoC % eerst een paar procent vallen voordat die weer gaat bijladen. Beetje een jojo effect
Staat uit...

• bottom line
naii11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:33:
[...]

Voor gewone reisbagage maakt het geen drol uit of het nu een sedan is of een hatch.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:44:
[...]

Zal dit niet gewoon door de buitentemperatuur komen? 's-Nachts koud en laden, in de ochtend warmer en kijken naar percentage.

• Stef87
Wolly schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:59:
[...]

Zal dit niet gewoon door de buitentemperatuur komen? 's-Nachts koud en laden, in de ochtend warmer en kijken naar percentage.
Jazeker kan dit, of een combinatie van beide. Niets om je druk over te maken iig 2% meer of minder maakt weinig uit

• BlakHawk
Wolly schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:59:
[...]

Nee, dat heb ik vorige keer ook al laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfRF_A4l53anGsM0Scc82wE-sQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0ON1YG0viVOFWnjNlftTHeb.png?f=fotoalbum_large

In 8 minuten tijd van 90 naar 92% met onveranderde buitentemp.

Vandaag duurde het iets langer, ongeveer een half uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2ueZvDF35-S967nO6R2854_N5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPF9uUDi96Fyqbn3QPf676aY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WynKJGSNhZBBzQx5NcPY3qGJvT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kV0AId8pt2FaxffYSUjWoISR.png?f=fotoalbum_large

Buitentemp ongewijzigd...

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:27
@BlakHawk mag ik vragen waarom je zo nauw op de percentage let? Die 2% is toch niet erg lijkt me?

• BlakHawk
pl0xs schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:18:
@BlakHawk mag ik vragen waarom je zo nauw op de percentage let? Die 2% is toch niet erg lijkt me?
Omdat ik dat vreemd vind.
Ik wil snappen wat er "mis" gaat.

Ook gezien mijn accupakket nu zo'n 7,58% degradatie lijkt te laten zien na 18.000 km en Tesla Service niet verder wil onderzoeken

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 16-09-2020 10:28 ]

Verwijderd

BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:49:
[...]

Ik vind de ID3 echt een mooie stap van VW, tot ik de kofferbak zag. Ik dacht, het is toch geen UP?!

De Enyaq begint er nu op te lijken!

Kofferbak 3 heeft mij verrast.

Als het lease is zou ik de 3 doen...

Dozen wijn en ander spul in de bak onder de kofferbak:
[Afbeelding]

Daarnaast is de kofferbak zelf erg diep, 4 sporttassen in de lengte erin (2 op elkaar):
[Afbeelding]
Zodan! Dat is aardig wat ruimte zeg. Had niet verwacht dat er zoveel in zou passen en nog een berg ruimte over ook. De extra ruimte onder je kofferbak is ook echt handig om wat extra spullen in op te bergen en dan heb je ook de frunk nog.

Gisteren wel een discussie met mijn stiefvader, die had van de week een programma gezien, waar aangegeven werd, dat Tesla achteruit aan het hollen is qua kwaliteit en dergelijke. Maar ik meen juist te hebben gelezen, dat dit alleen bij 2019 modellen was en dat de huidige kwaliteit toch echt een stuk beter is, dan een jaar geleden?
Stef87 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:30:
[...]

Rijden wel wat anders. AWD en P zijn lager, de P heeft anders onderstel. De SR+ is ook weer een stuk lichter.

AWD vs. RWD rijdt niet hetzelfde. (Persoonlijk vind ik de SR+ bij normaal rijden en sturen lekkerder rijden)

Er zijn wel meer verschillen, de sr+ is een prima auto maar de range op een lading is waarschijnlijk wel lager dan een ID3 1st.
SR+ 310KM real range

ID3 340KM real range

Zit inderdaad een klein verschil in, maar wordt weer goedgemaakt door de snellere laadsnelheid tot 80%.

Model 3 - 20 minuten tot 80%
ID.3 - 30 minuten tot 80%

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2020 10:51 ]

BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:22:
[...]

Omdat ik dat vreemd vind.
Ik wil snappen wat er "mis" gaat.

Ook gezien mijn accupakket nu zo'n 7,58% degradatie lijkt te laten zien na 18.000 km en Tesla Service niet verder wil onderzoeken
Obv waarvan kom je op die 7,6%? Je kunt het best volgens mij nog een keer een langere laadsessie pakken en dan uitrekenen wat de degradatie is obv added kWhs. Ook daar kan overigens wel 1% marge op zitten aangezien de auto met hele percentages rekent. Schuifje naar 100% zetten is niet heel accuraat. Helemaal niet als je op < 70% SoC zit en dan ff kijkt wat de range op 100% zou zijn.

Met andere woorden, ik zou me niet zo blind staren op die 7,6%. Ik zit zelf na 14 maand en 30k op ~5% als ik het uitreken aan de hand van wat laadsessies. Valt me wel iets tegen maar aan de andere kant geniet ik wel flink van de auto. Waardoor ook de degradatie wat hoger is. (Veel kW's vragen, paar lange vakantieritten met SuCs, paar keer lekker stuk autobahn met 200+.) Ik had dit ook kunnen beperken, op chill mode rijden en dan op 2% uit kunnen komen wellicht. Maar dan liever 5% en gewoon lekker rijden. :)

@Verwijderd kwaliteit en service worden niet slechter, kan nog steeds wel iets beter maar tegenwoordig moet je niet super veel issues meer hebben. Uitzonderingen daargelaten. Overigens, "men" is ook niet echt te spreken over het interieur van de ID.3. Gewoon beide rijden en dan lekker de Model 3 nemen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 16-09-2020 10:50 ]

• naii11
bottom line schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:52:
[...]

Voor gewone reisbagage maakt het geen drol uit of het nu een sedan is of een hatch.
Als je niks ontopics hebt bij te dragen, post dan niks

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 16-09-2020 15:26 ]

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:47:
[...]

Zodan! Dat is aardig wat ruimte zeg. Had niet verwacht dat er zoveel in zou passen en nog een berg ruimte over ook. De extra ruimte onder je kofferbak is ook echt handig om wat extra spullen in op te bergen en dan heb je ook de frunk nog.

Gisteren wel een discussie met mijn stiefvader, die had van de week een programma gezien, waar aangegeven werd, dat Tesla achteruit aan het hollen is qua kwaliteit en dergelijke. Maar ik meen juist te hebben gelezen, dat dit alleen bij 2019 modellen was en dat de huidige kwaliteit toch echt een stuk beter is, dan een jaar geleden?
Persoonlijk heb ik mijn twijfels.
In de lease prima, prive, nooit van mijn leven.... Alhoewel, zeg nooit nooit.
Inspired schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:48:
[...]

Obv waarvan kom je op die 7,6%? Je kunt het best volgens mij nog een keer een langere laadsessie pakken en dan uitrekenen wat de degradatie is obv added kWhs. Ook daar kan overigens wel 1% marge op zitten aangezien de auto met hele percentages rekent. Schuifje naar 100% zetten is niet heel accuraat. Helemaal niet als je op < 70% SoC zit en dan ff kijkt wat de range op 100% zou zijn.

Met andere woorden, ik zou me niet zo blind staren op die 7,6%. Ik zit zelf na 14 maand en 30k op ~5% als ik het uitreken aan de hand van wat laadsessies. Valt me wel iets tegen maar aan de andere kant geniet ik wel flink van de auto. Waardoor ook de degradatie wat hoger is. (Veel kW's vragen, paar lange vakantieritten met SuCs, paar keer lekker stuk autobahn met 200+.) Ik had dit ook kunnen beperken, op chill mode rijden en dan op 2% uit kunnen komen wellicht. Maar dan liever 5% en gewoon lekker rijden. :)

@Verwijderd kwaliteit en service worden niet slechter, kan nog steeds wel iets beter maar tegenwoordig moet je niet super veel issues meer hebben. Uitzonderingen daargelaten. Overigens, "men" is ook niet echt te spreken over het interieur van de ID.3. Gewoon beide rijden en dan lekker de Model 3 nemen. :+
Op 92% soc zat hij op 466 (op 100%).
Op 76% soc zat hij op 463 (op 100%).

Ik heb de vorige keer een keer van 2 naar 100% geladen en dan zie je iets verbetering, maar die ben ik direct de volgende laadsessie alweer kwijt.

Dan zou ik iedere dan naar 100% moeten laden en dan is juist weer niet handig...

Dit was de 100% lading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE6jyhCwv9kIB3y2fgSt_Rkegao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B9ScWGPs2nXF1ef7Fe590wR5.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 16-09-2020 10:58 ]

BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:55:
[...]

Persoonlijk heb ik mijn twijfels.
In de lease prima, prive, nooit van mijn leven.... Alhoewel, zeg nooit nooit.

[...]

Op 92% soc zat hij op 466 (op 100%).
Op 76% soc zat hij op 463 (op 100%).

Ik heb de vorige keer een keer van 2 naar 100% geladen en dan zie je iets verbetering, maar die ben ik direct de volgende laadsessie alweer kwijt.

Dan zou ik iedere dan naar 100% moeten laden en dan is juist weer niet handig...
Hoeft ook niet. Die 100% is redelijk gokwerk en kan zo 10-20km verschillen tussen een aantal dagen. Als je 40/50/60% erbij laad kun je obv van de added kWhs zelf ook uitrekenen wat de degradatie zou zijn. Dat kun je veel makkelijker doen en hoef je niet tot 100% te laden. Dit is ook een stuk realistischer dan met dat schuifje.

Ik heb recentelijk bijvoorbeeld 40.32kWh added met SoC toename van 57%. Bij een nieuwe zou het eigenlijk 42.18kWh moeten zijn. Dus ongeveer 4,5% degradatie. Zit nog wel ~0,5% marge in omdat je alleen met hele procenten kunt rekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 16-09-2020 11:01 ]

• Stef87
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:47:
[...]
[...]

SR+ 310KM real range

ID3 340KM real range

Zit inderdaad een klein verschil in, maar wordt weer goedgemaakt door de snellere laadsnelheid tot 80%.
Die Tesla Real range is eigenlijk 310 x 0.90= 279km (i.v.m. 90% lading aanbevolen en het niet aanhouden van een top-buffer).

De real-range van de SR+ is in werkelijkheid bijna nooit 310 km hoor. Dat is voor de LR al een mooie afstand als je dit als gemiddelde haalt op een lading. @Verwijderd

SR+ Winter: kleine 200km (tot bijna leeg) en in de zomer kan je in buurt van net geen 300km komen als je netjes max 100 blijft rijden en niet alles op de snelweg is.

Verder is de ID3 1st nog niet zo bekend, dus even afwachten wat de range gaat zijn. Tesla wijkt meestal meer af met WLTP/EPA (welke de ev-database waarschijnlijk aan aan het houden is)

*edit*

Verder kan die 80% in de ID3 1st ook meer kWh zijn dan de SR+ (afhankelijk van Wh/km kan de ID3 net zo snel of sneller zijn, of iets langzamer bij lange trips. )

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 16-09-2020 11:10 ]

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-01 21:05

yec

Klein reisverslagje naar de Toscane met de M3 SR+:

Na de perikelen van de vorige reis naar Zwitserland heb ik iets meer voorbereiding gepakt om niet meer zwetend te zoeken naar een laadpaal die werkt. Dat bestond uit de volgende stappen:
  • Aantal extra laadpassen bestellen
  • Enkel verblijven boeken met laadpalen
  • Een extra SUC stop voor aankomst zodat je nog steeds in bereik van een SUC bent bij aankomst
En dit was top, koste niet veel meer tijd en veel verblijven hebben op zijn minst een 3kw mogelijkheid wat prima is aangezien de auto toch minimaal 14 uur per dag geparkeerd is bij het verblijf en je nooit 100% nodig hebt en nooit meer dan 60% opmaakt.

Op 1 plek vonden we toch een gat in het SUC netwerk: Follonica, er waren ook geen andere snelladers, enkel 11kw laders. Dus uiteindelijk hebben we het gecombineerd met een lange lunch waardoor we na 2 uur laden weer op weg konden.

Het rijcomfort van de auto is fenomenaal. De acceleratie was zelfs bittere noodzaak met de korte invoegstrookjes van de Italianen. Deze keer ook afwisselend gereden met mijn vrouw en daardoor minder last van me benen en rug tijdens de lange ritten.

En dan als laatste Autopilot; fantastisch op de lange stukken... als het werkt. Want holly f***, hoe vaak de een wakker schrok van phantom breaks terwijl die zat te dutten of te lezen in de passegiersstoel is abnormaal. Het lijkt alsof het met de laatste updates nog voorzichtiger is geworden. Het is echt niet goed voor je hart. Ook lane alert/assist met de corrigerende actie is om gek van te worden. Heel erg luide chime waardoor wie er ook sliep 100% zeker wakker wordt en een keiharde correctie. Gebeurde bij mij toen ik aan het rijden was altijd onterecht en ik verwacht bij mijn vrouw niet anders. Mega irritant...

Al met al was het zeer geslaagd deze keer. Iets betere voorbereiding en het kan bijna niet fout gaan. Wat wel een verbeterpunt is die vanuit de EU is de wirwar aan laadpassen en laadpalen. Zorg er gewoon voor dat de paal kan koppelen met het betaal systeem van de auto en klaar.

Ondanks dat het geslaagd was ga ik de auto inruilen voor de Enyaq. Vind het een zeer geslaagde auto geworden en zie een aantal dingen waar ik me aan stoorde bij de Tesla. Ik heb aanstaande donderdag al een afspraak bij de Skoda dealer.

• Stef87
yec schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:09:

Na de perikelen van de vorige reis naar Zwitserland heb ik iets meer voorbereiding gepakt om niet meer zwetend te zoeken naar een laadpaal die werkt. Dat bestond uit de volgende stappen:
  • Een extra SUC stop voor aankomst zodat je nog steeds in bereik van een SUC bent bij aankomst
En dit was top, koste niet veel meer tijd en veel plekken verblijven hebben op zijn minst een 3kw mogelijkheid wat prima is aangezien de auto toch minimaal 14 uur per dag geparkeerd is bij het verblijf en je nooit 100% nodig hebt en nooit meer dan 60% opmaakt.

Op 1 plek vonden we toch een gat in het SUC netwerk: Follonica, er waren ook geen andere snelladers, enkel 11kw laders. Dus uiteindelijk hebben we het gecombineerd met een lange lunch waardoor we na 2 uur laden weer op weg konden.

Het rijcomfort van de auto is fenomenaal. De acceleratie was zelfs bittere noodzaak met de korte invoegstrookjes van de Italianen. Deze keer ook afwisselend gereden met mijn vrouw en daardoor minder last van me benen en rug tijdens de lange ritten.

En dan als laatste Autopilot; fantastisch op de lange stukken... als het werkt. Want holly f***, hoe vaak de een wakker schrok van phantom breaks terwijl die zat te dutten of te lezen in de passegiersstoel is abnormaal. Het lijkt alsof het met de laatste updates nog voorzichtiger is geworden. Het is echt niet goed voor je hart. Ook lane alert/assist met de corrigerende actie is om gek van te worden. Heel erg luide chime waardoor wie er ook sliep 100% zeker wakker wordt en een keiharde correctie. Gebeurde bij mij toen ik aan het rijden was altijd onterecht en ik verwacht bij mijn vrouw niet anders. Mega irritant...

Al met al was het zeer geslaagd deze keer. Iets betere voorbereiding en het kan bijna niet fout gaan. Wat wel een verbeterpunt is die vanuit de EU is de wirwar aan laadpassen en laadpalen. Zorg er gewoon voor dat de paal kan koppelen met het betaal systeem van de auto en klaar.

Ondanks dat het geslaagd was ga ik de auto inruilen voor de Enyaq. Vind het een zeer geslaagde auto geworden en zie een aantal dingen waar ik me aan stoorde bij de Tesla. Ik heb aanstaande donderdag al een afspraak bij de Skoda dealer.
Fijn dat het gelukt is, ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad!

Dat fantoomremmen kan eigenlijk echt niet nee... AP is echt top, zou niet zonder willen, maar het gebeurt net vaak genoeg dat het echt een kwestie is van voet boven gaspedaal houden (ook bij TACC). Mijn vriendin durft nooit AP te gebruiken en ik heb haar en onze hond ook vaak gewekt door onnodige remacties.

Via dit forum lijkt dit vaker bij rijders met HW2.5 te gebeuren, jij hebt een SR+ en dan is de kans ook groter dat je hw2.5 hebt (klopt dat?). Mijn onbewezen theorie is dat hw3.0 rijders hier minder last van hebben (afgaand op forum hier)

Die Skoda is inderdaad een erg fraaie auto, weet je al welke versie het gaat worden?! In ander landen al uitverkocht dus je moet opschieten geloof ik.. De kleine Skoda Citigo is ook al een prima auto (wij hebben er zo eentje naast de model 3 sr+)

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:55:
Ach, het fluctueert. Eergisteren kwam na het laden er 2% bij, vandaag is er 2% kwijt in de ochtend.

Als ik na ruim 40k km kijk, gaat de batterij in range in soms stappen naar beneden, en soms ook weer omhoog.

Vaak verlies ik wat range na een aantal keer snelladen. Wat bij mij dus automatisch tijdens vakantie's is (laad verder gewoon thuis), wat vaak dus ook stukken hard(er) rijden betekent. Maar hij pakt na een aantal keer 90%-15% rijden in NL en 's avonds thuis aan de laadpal langzaam maar zeker z'n verlies deels weer terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uebf1_ZrFXn-nNVPZA9f0bQtI9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEKMXwfe4GL0VuGhrtCDDlAb.png?f=fotoalbum_large

Laad thuis altijd tot 90%, behalve voor/tijdens vakanties, dan wat nodig is (soms dus 100%). Range altijd op %-en staan in de auto, en soms een dagje express langer door rijden, om het BMS ook eens wat lagere SOCs te laten zien.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:05
yec schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:09:

En dit was top, koste niet veel meer tijd en veel verblijven hebben op zijn minst een 3kw mogelijkheid wat prima is aangezien de auto toch minimaal 14 uur per dag geparkeerd is bij het verblijf en je nooit 100% nodig hebt en nooit meer dan 60% opmaakt.

Leuk om te lezen! Wij maken momenteel dezelfde trip met dezelfde versie M3. Voor een groot deel kan ik je goed vinden jouw reactie. Echter ik heb vanuit het werk een laadpas van Travelcard en die werkt hier echt overal (ook in Zwitserland).

Joe Mode zou moeten werken om die alerts wat zachter te laten klinken. Maar dat werkt echt totaal niet. Bij het in/uitrijden van een tunnel 3 keer een Phantom Brake gehad. Echt niet fijn idd. Je hoopt dan dat er geen auto kort achter je zit.

Het Tesla netwerk is echt geniaal. De stops tijdens het snelladen hebben wij juist niet als last ervaringen tov een brandstofauto. Je komt door die stops juist meer uitgerust aan op locatie.

Verblijven boeken bij/met laadpalen hebben wij geen enkele keer gedaan. Echter konden wij bij elk verblijf laden omdat wij een verlengkabel bij hebben. Het duurt wat langer maar als je hem ‘s avonds aan de lader hangt is hij de volgende dag vol.

• Stef87
JPDeckers schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:41:
[...]

Ach, het fluctueert. Eergisteren kwam na het laden er 2% bij, vandaag is er 2% kwijt in de ochtend.

Als ik na ruim 40k km kijk, gaat de batterij in range in soms stappen naar beneden, en soms ook weer omhoog.

Vaak verlies ik wat range na een aantal keer snelladen. Wat bij mij dus automatisch tijdens vakantie's is (laad verder gewoon thuis), wat vaak dus ook stukken hard(er) rijden betekent. Maar hij pakt na een aantal keer 90%-15% rijden in NL en 's avonds thuis aan de laadpal langzaam maar zeker z'n verlies deels weer terug:

[Afbeelding]

Laad thuis altijd tot 90%, behalve voor/tijdens vakanties, dan wat nodig is (soms dus 100%). Range altijd op %-en staan in de auto, en soms een dagje express langer door rijden, om het BMS ook eens wat lagere SOCs te laten zien.
Je zit in ieder geval mooi rond het gemiddelde en valt niet zo buiten de boot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAggqT8iUD3OeTdBJZpyExAuYUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izNvfBvE3eMYTu6uDqd6lCed.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hebe zelf nog nooit een SR+ gezien die lager zit wereldwijd. Average is rond 342km +\- hier, elke keer dat ik de auto een meer met lagere SoC laat rusten valt het een beetje lager uit. Als de batterij bijna leeg is springt mijn SoC ook gerust van 16-17-18-17-16 als ik stil sta... (ik zeg onbalans teveel, tesla zegt is binnen specs)

*edit*

Ik vind het opmerkelijk dat het gemiddelde van se vloot hier na 29.000km blijkbaar al op nog maar 359km zit. Dat is ook al bijna -7%(!)

Eigenlijk heb je gemiddeld na 29.000km dus de SR-non plus versie als je naar range kijkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 16-09-2020 12:00 ]

• bottom line
naii11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:53:
[...]

He drolmans, hou je even in ja? Tesla cheerleader:)
Wat is er? Moet je wenen omdat ik gelijk heb?
Het standaardargument wordt weer eens boven als ze niet kunnen winnen.

Kijk volgende keer eerst waarover het gaat voor je gaat beginnen melken.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-01 21:05

yec

Sunri5e schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:
[...]

Leuk om te lezen! Wij maken momenteel dezelfde trip met dezelfde versie M3. Voor een groot deel kan ik je goed vinden jouw reactie. Echter ik heb vanuit het werk een laadpas van Travelcard en die werkt hier echt overal (ook in Zwitserland).

Joe Mode zou moeten werken om die alerts wat zachter te laten klinken. Maar dat werkt echt totaal niet. Bij het in/uitrijden van een tunnel 3 keer een Phantom Brake gehad. Echt niet fijn idd. Je hoopt dan dat er geen auto kort achter je zit.

Het Tesla netwerk is echt geniaal. De stops tijdens het snelladen hebben wij juist niet als last ervaringen tov een brandstofauto. Je komt door die stops juist meer uitgerust aan op locatie.

Verblijven boeken bij/met laadpalen hebben wij geen enkele keer gedaan. Echter konden wij bij elk verblijf laden omdat wij een verlengkabel bij hebben. Het duurt wat langer maar als je hem ‘s avonds aan de lader hangt is hij de volgende dag vol.
Ojah de stops maken het inderdaad comfortabeler. Ik merkte trouwens dat de navigatie de laadtijden niet (meer?) optelt bij de aankomst tijd. Dus je komt later aan dan de inschatting van de navigatie zelf.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:01
Daarnet mijn Model 3 naar versie 2020.36.10 gebracht. In de release notes zag ik dat stoppen aan de lichten er niet in zat - is dit omdat ik geen FSD heb of omdat mijn GPS kaarten nog op een oude versie staan (2019.x)?

Bedankt!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Shattering schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:31:
Daarnet mijn Model 3 naar versie 2020.36.10 gebracht. In de release notes zag ik dat stoppen aan de lichten er niet in zat - is dit omdat ik geen FSD heb of omdat mijn GPS kaarten nog op een oude versie staan (2019.x)?

Bedankt!
Weet ik niet, maar je hebt sowieso wel de nieuwe kaarten nodig.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:01
qadn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:33:
[...]

Weet ik niet, maar je hebt sowieso wel de nieuwe kaarten nodig.
Enig idee of dit te forceren is? De 2019 versie is momenteel toch wel redelijk out-of-date :) . Ik geloof dat 2020.x een tijd geleden teruggetrokken is maar weet niet of deze al terug vrijgegeven is ..

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Shattering schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:39:
[...]

Enig idee of dit te forceren is? De 2019 versie is momenteel toch wel redelijk out-of-date :) . Ik geloof dat 2020.x een tijd geleden teruggetrokken is maar weet niet of deze al terug vrijgegeven is ..
Er is geen nieuwere dan 2019.20 inderdaad, dus verwacht omdat je geen FSD hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 16-09-2020 12:41 ]

• BlakHawk
Gaat het herkennen van snelheidsborden automatisch?!

Er staat dat je naar instellingen AP moet gaan, maar daar zit niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgld1SjpDA_a1wl-mAEj5_q-sIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wA3W1Us3D3iQo0HuuSl8Jhmf.jpg?f=fotoalbum_large

2020.36.10 hier

• naii11
bottom line schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:13:
[...]

Wat is er? Moet je wenen omdat ik gelijk heb?
Het standaardargument wordt weer eens boven als ze niet kunnen winnen.

Kijk volgende keer eerst waarover het gaat voor je gaat beginnen melken.
Ik snap het niet.. Jij zegt dat de Tesla meer liter bagageruimte heeft. Ik zeg dat de ID 3 een hatchback is, en dat de toegankelijkheid en algehele indeling van die liters anders is (meer praktisch). Jij zegt, dat maakt geen drol uit bij een vakantierit. En dan ben ik aan het wenen?

Mkay.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:05
yec schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:21:
[...]

Ojah de stops maken het inderdaad comfortabeler. Ik merkte trouwens dat de navigatie de laadtijden niet (meer?) optelt bij de aankomst tijd. Dus je komt later aan dan de inschatting van de navigatie zelf.
Hier telt hij deze er wel bij...

• BlakHawk
JPDeckers schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]

Als mijn grafiek er heelt zelfde al bij jou uitzag, hoorde je mij niet klagen.

Kijk bij mij eens naar de groene en blauwe lijn 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNHuLjAMSTvtGiV-_vxA65Wcf4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8okUIYTFZw2pPYFHr8KJQQN.png?f=fotoalbum_large

BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:50:

[Afbeelding]

2020.36.10 hier
Ja. Doet hij vanzelf. Al weet ik niet of de AP ze ook gebruikt? Hoop van niet. Hij pakt ook de adviessnelheden op namelijk. En daarna komt vaak niet een bord met eindig of juiste snelheid.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Inspired schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:06:
[...]

Ja. Doet hij vanzelf. Al weet ik niet of de AP ze ook gebruikt? Hoop van niet. Hij pakt ook de adviessnelheden op namelijk. En daarna komt vaak niet een bord met eindig of juiste snelheid.
Liever dat dan constant de snelheid aanpassen omdat deze in de GPS data niet klopt (en dat is momenteel op nogal veel plaatsen).

• Teslalrp
Ik heb nog steeds 2020.32.3 als laatste versie. Ben erg benieuwd

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:16:
[...]

Als mijn grafiek er heelt zelfde al bij jou uitzag, hoorde je mij niet klagen.

Kijk bij mij eens naar de groene en blauwe lijn 🤣

[Afbeelding]
Dit riekt naar gegoochel met x- en y-as waardes :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Zou je met 2020.36.10 ook de gedetecteerde snelheidsborden in de rijvisualisatie moeten zien (M3 met HW3 geen FSD)? Vanochtend geupdate en een stukje gereden maar ik zie geen (snelheids)borden in de visualisatie. Of verwacht ik te veel?

• RichardC79
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:50:

[Afbeelding]

2020.36.10 hier
Hier hetzelfde. Hebben mensen die de FSD optie hebben en de 2020.36.10 update, hier wel die extra opties inmiddels?

• BlakHawk
RichardC79 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:01:
[...]

Hier hetzelfde. Hebben mensen die de FSD optie hebben en de 2020.36.10 update, hier wel die extra opties inmiddels?
Het zou toch geen FSD only optie zijn?!
Of is er in de .10 versie iets gewijzigd?

• MrScratch
  • Laatst online: 09:14

MrScratch

I am rubber, you are glue

RichardC79 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:01:
[...]

Hier 2020.36.10 en FSD met HW 3.0. Ik heb inderdaad 2 nieuwe opties erbij gekregen in mijn Autopilot menu. Dus lijkt dat dit FSD only is.

1. Geluidje bij groen licht
2. Automatisch stoppen bij Stopborden/Stoplicht (Beta)

En dit werkt inderdaad als verwacht. Wat mij opviel is dat ook de stoplicht visualisaties er meer uitspringen. Rood/Groen is nu opvallender en groter gemaakt, dus erg duidelijk waar te nemen op de visualisatie.

Ook zie ik snelheidsborden, maar dat is volgens mij alleen die voor N-wegen. Alleen als het een alleenstaand bord is met 50/80/100 erop, dan zie ik hem terug in de visualisatie.

Die ingewikkelde borden die wij hier op de snelweg hebben, snapt ie geen snars van. Maar dat is begrijpelijk, want ik snap die ook niet. Wie snapt er nou 120 tussen 19u en 6u, maar eronder een bord 100 tussen 6u en 19u, behalve als de spitsstrook geopend is want dan is het weer wat anders, enz enz enz. Aaaargghhhh!

Look behind you! A three headed monkey!

noo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:53:
Zou je met 2020.36.10 ook de gedetecteerde snelheidsborden in de rijvisualisatie moeten zien (M3 met HW3 geen FSD)? Vanochtend geupdate en een stukje gereden maar ik zie geen (snelheids)borden in de visualisatie. Of verwacht ik te veel?
Ik zie wel de borden voorbij komen als hij ze ziet. Obv de borden past hij dan ook de max snelheid aan. Dit is HW3 zonder FSD en met 36.10.

• Stef87
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:06:
[...]

Het zou toch geen FSD only optie zijn?!
Of is er in de .10 versie iets gewijzigd?
Gokje: Enkel HW3.0 (zelfs zonder FSD software)

• Justin4711
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-01 21:46
ik ben gestart met het gebruik van Teslafi om wat stats bij te houden, nu zie ik een optie voorbij komen om een refferal code in te voeren is er iemand die deze wil delen? (DM)

Mijn dank is alvast groot.

• naii11
Stef87 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:03:
[...]

Die Tesla Real range is eigenlijk 310 x 0.90= 279km (i.v.m. 90% lading aanbevolen en het niet aanhouden van een top-buffer).

De real-range van de SR+ is in werkelijkheid bijna nooit 310 km hoor. Dat is voor de LR al een mooie afstand als je dit als gemiddelde haalt op een lading. @Verwijderd

SR+ Winter: kleine 200km (tot bijna leeg) en in de zomer kan je in buurt van net geen 300km komen als je netjes max 100 blijft rijden en niet alles op de snelweg is.

Verder is de ID3 1st nog niet zo bekend, dus even afwachten wat de range gaat zijn. Tesla wijkt meestal meer af met WLTP/EPA (welke de ev-database waarschijnlijk aan aan het houden is)

*edit*

Verder kan die 80% in de ID3 1st ook meer kWh zijn dan de SR+ (afhankelijk van Wh/km kan de ID3 net zo snel of sneller zijn, of iets langzamer bij lange trips. )
Die Duitse man onder de youtube naam Battery Life, is een van de eerste ID3 eigenaren, en hij heeft er in een week tijd al een aantal recensies van gemaakt.

Met 130 km/h snelweg (voor Duitsers niet onbelangerijk), haal je 280km actieradius. Veel beter dan de SR+.
Pagina: 1 ... 122 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: