Klein reisverslagje naar de Toscane met de M3 SR+:
Na de perikelen van de vorige reis naar Zwitserland heb ik iets meer voorbereiding gepakt om niet meer zwetend te zoeken naar een laadpaal die werkt. Dat bestond uit de volgende stappen:
- Aantal extra laadpassen bestellen
- Enkel verblijven boeken met laadpalen
- Een extra SUC stop voor aankomst zodat je nog steeds in bereik van een SUC bent bij aankomst
En dit was top, koste niet veel meer tijd en veel verblijven hebben op zijn minst een 3kw mogelijkheid wat prima is aangezien de auto toch minimaal 14 uur per dag geparkeerd is bij het verblijf en je nooit 100% nodig hebt en nooit meer dan 60% opmaakt.
Op 1 plek vonden we toch een gat in het SUC netwerk: Follonica, er waren ook geen andere snelladers, enkel 11kw laders. Dus uiteindelijk hebben we het gecombineerd met een lange lunch waardoor we na 2 uur laden weer op weg konden.
Het rijcomfort van de auto is fenomenaal. De acceleratie was zelfs bittere noodzaak met de korte invoegstrookjes van de Italianen. Deze keer ook afwisselend gereden met mijn vrouw en daardoor minder last van me benen en rug tijdens de lange ritten.
En dan als laatste Autopilot; fantastisch op de lange stukken... als het werkt. Want holly f***, hoe vaak de een wakker schrok van phantom breaks terwijl die zat te dutten of te lezen in de passegiersstoel is abnormaal. Het lijkt alsof het met de laatste updates nog voorzichtiger is geworden. Het is echt niet goed voor je hart. Ook lane alert/assist met de corrigerende actie is om gek van te worden. Heel erg luide chime waardoor wie er ook sliep 100% zeker wakker wordt en een keiharde correctie. Gebeurde bij mij toen ik aan het rijden was altijd onterecht en ik verwacht bij mijn vrouw niet anders. Mega irritant...
Al met al was het zeer geslaagd deze keer. Iets betere voorbereiding en het kan bijna niet fout gaan. Wat wel een verbeterpunt is die vanuit de EU is de wirwar aan laadpassen en laadpalen. Zorg er gewoon voor dat de paal kan koppelen met het betaal systeem van de auto en klaar.
Ondanks dat het geslaagd was ga ik de auto inruilen voor de Enyaq. Vind het een zeer geslaagde auto geworden en zie een aantal dingen waar ik me aan stoorde bij de Tesla. Ik heb aanstaande donderdag al een afspraak bij de Skoda dealer.