Memes maken doe ik de hele dag :-)
Wat de hele phantom brake situatie lastig maakt zijn twee dingen:
Het is subjectief is hoe hard een phantom brake nu eigenlijk is. Dat is heel lastig te vergelijken tussen verschillende mensen, en het kan ook anders aanvoelen afhankelijk van hoe goed je oplet op precies dat moment. Soms remt hij iets af, maar omdat je net even naar links kijkt lijkt het alsof je een noodstop maakt. Soms remt hij harder af, maar als je al doorhad dat je in een lastige situatie zat, kun je snel ingrijpen.
Daarnaast zijn er veel verschillende oorzaken mogelijk, waarvan ik weet:
- Radar reageert op viaduct/matrixbord/onbekend?
- Auto wil opeens niet meer voorbij verkeer op de rechterbaan
- Auto reageert op ander verkeer dat te dichtbij komt
- Auto denk dat hij op een parallelweg zit en past snelheid aan
- Verkeerde maximum snelheidsinformatie in de kaartdata
Bij de eerste drie is de remactie het heftigste, en bij de eerste twee vaak ook onverwachts. 4 en 5 zijn rustiger omdat de auto naar een andere cruisesnelheid gaat.
Daarnaast is 1, 2, 4 en 5 vaak locatieafhankelijk, dus gebeuren steeds op dezelfde plek. Sommige mensen rijden dagelijks langs zulke locaties, andere mensen nooit.
Nummer 2 zie ik vaak op de (dacht ik) A27. Het lijkt alsof de rijbaandata daar verkeerd om is en wil de auto nooit inhalen. Andere mogelijkheid is als er een spitsstrook is met een half doorgetrokken lijn (dus langere strepen ipv de standaard streepjes). De auto laat dan een gesloten lijn zien en wil geen lane change doen. Ook zie je aan het scherm dat de auto's rechts van je leidend zijn voor de snelheid (iets donkerder).
Dit lijstje is wellicht niet volledig, eentje voor de toekomst kan ook nog zijn dat de auto reageert op een snelheidsbord dat voor een andere rijbaan bedoeld is.
Ze moeten allemaal niet gebeuren, maar voor mij is alleen nummer 1 een phantom brake. Die zijn heel vervelend, maar - in mijn geval - ook erg zeldzaam. Alle andere gevallen hebben een verklaarbare - en belangrijker - redelijk anticipeerbare oorzaak. Oftewel, als ik zie dat de auto afremt omdat hij denkt dat het 90 km/u is ipv 100, is het een kaartdatafout, geen phantom brake.
Voor de volledigheid: dit is hoe ik erin sta. Ik snap dat dit lang niet voor iedereen acceptabel is. Ze horen geen van allen te gebeuren uiteraard, maar om alles onder phantom brake te schuiven maakt het erover discussiëren wat ondoorzichtig.