Kopen. Zeker als je er niets mee inzit om er meer als 4 jaar mee gaat rijden (en eigenlijk ook zelfs als je er maar 4 jaar mee gaat doen).Hertog_Martin schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:15:
Blijft me toch gissen de afschrijving van een Model 3 bij twijfel tussen kopen of leasen.
1,5 jaar oude M3's worden gewoon tegen catalogusprijs te koop aangeboden, waarbij de bijtelling een rol speelt. Afschrijving in NL in eerste paar jaar lijkt dus zeer laag vergeleken met ICE.
Maar ik denk dat het over 4/5 jaar toch wat in stort. Dan zijn de gunstige bijtelling auto's niet meer op de markt en lopen er tig lease contracten af en wordt markt overspoeld met M3's die dan niet meer zo gunstig zijn en waar particulier geen interesse in heeft voor 30k+. Vooral niet als er dan een Model 2 oid is die die markt beter bedient.
Maar of afschrijving over 5 jaar 65% gaat zijn zoals ICE auto's? Of 50%? Dat is nog wel lastig zeggen. Maar ik denk iig niet 70/80% ondanks dat eerste jaar slechts 5/10% lijkt te zijn, vele malen minder dan eerste jaar van een ICE
Jij koopt exact hetzelfde model aan als de leasemaatschappijen aan exact dezelfde prijs. Dus leasemaatschappijen gaan wel ergens anders hun winst op proberen te halen (hogere leaseprijs).
De bewering van leasemaatschappijen dat ze verwachten dat de herverkoopwaarde erg laag is, is kul.
Van de 30.000 modellen die vorig jaar zijn aangekocht, gaat misschien 25.000 op de 2de hands markt, terwijl de vraag naar 2de hands Tesla modellen gewoon erg groot is. Kijk maar wat de Model S nog steeds waard is na een 7tal jaar (en dat na de grote prijsverlaging van Tesla) en de huidige prijzen van de M3. Die zijn nu nog gedreven door de bijtelling, maar over 4 jaar komt ook de particulieren markt in aanmerking om 2de hands een aan te kopen. En die is enorm.
En leasemaatschijpen zijn niet achterlijk en gaan al die modellen gespreid verkopen, zodat de marktwaarde hoog blijft.
Om nog maar te zwijgen van de vrijheid die je hebt met modificaties aan je eigen auto, en niet moet bang zijn van beschadigingen die je achteraf moet terugbetalen. Je moet natuurlijk wel de cash hebben liggen.
ps: doe er ook ineens FSD bij. Dat verhoogt de herverkoopwaarde van je auto ook enorm! Bij elke prijsstijging gaat mijn auto ook met €1.000 omhoog
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 26-08-2020 13:06 ]
/f/image/wj8wA7txkVSFWqxGuVSTWTP0.png?f=fotoalbum_large)